abonnement Unibet Coolblue
pi_196734964
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 17:08 schreef Dos37 het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de aantal gevaccineerde nu in de UK. Ik weet natuurljk dat het effect nog even op zich gaat wachten maar zijn, hopelijk begin februari, maart moet er toch wel iets zichtbaar zijn bij de risicogroepen.

Hoeveel zijn het er per dag, 1.000 10.000?
Je bedoelt dat het UK nu een mooie test is. De eerste doden zijn al gevallen na vaccinatie....
Mjah, dat is zo'n klein % dat is niet erg, toch?
Waarom is het dan wél erg als er een klein % aan Corona sterft?
pi_196735006
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de doden door corona vallen ondanks alle maatregelen. Zonder maatregelen was er een veelvoud aan doden geweest, en waren er ook veel meer mensen geraakt omdat reguliere zorg niet beschikbaar was (wat nu ook al soms het geval is).
Eens en een kwestie van de juiste keuzes maken, niet leuk misschien maar een keiharde werkelijkheid als je een zorgstelsel hebt zoals het huidige.
pi_196735120
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:24 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Snap jij eigenlijk wel dat het normaal is dat er een piek in een sterftecijfer komt als er een ziekte rond gaat? Wat valt er niet te begrijpen?! Mensen die verzwakt zijn en/of oud en met een virus worden besmet waarbij de kans op luchtwegcomplicaties aanwezig is lopen domweg een groot risico en een % daarvan zal ook sterven, zoals het altijd het geval is geweest met bijvoorbeeld een griep jaren en jaren en jaren voor iemand Corona riep. En.... als je zorgstelsel niet in staat is om je te redden of uverbhaupt van een bed te voorzien dan weet je zeker dat het sterftecijfer gaat pieken. Alles wat we tot nu toe hebben gedaan om te voorkomen heeft die piek in geen enkel land op deze aardkloot kunnen voorkomen en dat zal ook nooit gebeuren omdat wij mensjes onderdeel zijn van een natuur die het voor het zeggen heeft. ^O^

Ik begrijp wel dat we een zorgstelsel hebben wat niet in staat is om een piek op te vangen op de IC.
Ik begrijp ook dat we een vergrijzing hebben die de pot uit rijst en dat we een massa aan zwakke ouderen hebben wiens leven al langer aan een zijden draadje hangt dat elk moment kan knappen.
Ik begrijp ook dat dit virus platslaan met een grote hamer je reinste onzin is.
Ik begrijp ook dat het niet valt uit te leggen hoe selectieve "lock-downs" het aantal besmettingen terugdringt.
Ik begrijp ik dat er een enorme angst is gezaaid voor een levensgevaarlijk virus wat totaal NIET waar is.
Ik begrijp ook dat Gommers geen zin heeft om de zorg capaciteit op te schalen, omdat hij zelf niet de capaciteit heeft om dat voor elkaar te krijgen met al die jaarlijkse uitlotingen.
Ik begrijp ook dat maatregelen zoals mondkapjes en anderhalve meter goedbedoeld en uiterst krom bedacht zijn omdat met de groeiende besmettingen dat ook wel is aangetoond lijkt me.
Ik begrijp ook dat het niet gewenst is om een andere mening erop na te houden en kritisch te zijn over deze (gecreëerde) crisis in de zorg.
Ik begrijp ook dat het leven eindig is en dat er een scala aan dreigingen is waar onze zwakkeren dagelijks mee worden geconfronteerd en dat hier weinig aan kan worden gedaan anders dan accepteren dat het leven eindig is.
Ik begrijp ook dat er mensen zijn die, met al hun vertrouwen in enkelen, volledig achter alle maatregelen staan en vinden dat die niet ver genoeg gaan.

Er zijn ook nog heel veel aspecten rond deze crisis die ik niet begrijp, wil die ook nog wel een x neerleggen maar gelet hier al maanden lang géén fatsoenlijke antwoorden op komen, er wel gecensureerd wordt en mensen monddood worden gemaakt, lijkt me dat een nutteloze verspilling van energie.

Ik kies er dus voor om mijn leven te leiden zoals IK dat wil en hoop dat anderen dat ook vooral doen, onbevreesd met begrip voor anderen maar ook met de verwachting op begrip van die anderen en zeker met de acceptatie van een einde. Als je in een beschermde bubbel wilt leven zónder sociaal contact, zonder de mogelijkheid te reizen of de mogelijkheid te hebben om met andere mensen leuke dingen te doen en met een continue angst voor het levensbedreigende, wilt leven..... be my guest. Maar die twee verschillende type mensen gaan m.i. niet samen in 1 maatschappij waar 98+ % van de mensen geen last hebben van een doodsbedreiging waar 1+% van die gehele bevolking dat wel heeft én altijd zal houden omdat ze verzakt of ziek of gewoon aan het einde van hun rit zijn.

Ik heb nooit gedacht dat een overheid, vader en moeder van álle mensen in onze maatschappij, zich op zo'n kneuterige en schofterige manier zou uiten waarbij alles en iedereen moet wijken voor een probleem in de zorg.

(Er is al gezegd dat mensen niet te redden zijn, er IS geen pilletje tegen Corona en het is nog maar de vraag of er ooit een vaccin zal zijn dat voorkomt dat deze groep mensen overlijdt. Denk ook aan de griepprik die dat nooit heeft kunnen voorkomen voor hen die alsnog ernstig ziek werden en stierven. Maar iedereen die graag dat wonder vaccin ingespoten wil krijgen moet zich maar snel melden voor het *gratis* vaccin, de campagne komt eraan hoor! :W )
Je had dit hele verhaal kernachtig kunnen samenvatten met de volgende zin: "Ja, ik weet wel dat Corona veel dodelijker kan zijn dan dat het nu is, maar dat maakt me geen zier uit, omdat het toch voornamelijk oudere of zwakkere mensen zijn"
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_196735207
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:34 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Dan zouden er een hoop mensen waarschijnlijk vlot uit hun lijden worden verlost. Dan zou 98+ % van de bevolking net als die 1,x% al hebben gedaan een gewoon leven kunnen leiden. Dan zou er een korte maar snelle piek in sterfte zijn, snelle groep immuniteit en misschien wel het belangrijkste, onze kinderen hoeven niet op te draaien voor deze geld verkwistende nutteloze aanpak die niet voorkomt dat mensen elke dag nog sterven.

1 op de 100 is echt bullshit en dat weet je zelf ook wel.
Covid krijgen is voor 98+% van de mensen niet echt spannend, gelukkig
Ziekenhuizen puilen nu ook niet uit, evenmin met de vorige "golf" waar het angstvallig stil in de ziekenhuizen was maar er stonden wel witte tenten en de reguliere zorg werd, ondanks ruim plek op een IC, geknepen.
Verplegend personeel wordt elke dag blootgesteld aan besmetting en ook zij leven vrolijk verder.
Die beademing is nog een dingetje las ik, er is in het begin nogal drastisch mee omgegaan met onnodige doden tot gevolg maar ik ben maar een toehoorden en hoop dat onze Zorg niet zo dom is.
Besmettingen worden gebruikt om angst te zaaien terwijl er waarschijnlijk al véél meer mensen besmet zijn (geweest) dan ooit getest met de kanttekening bij de PCR test dat die niet geschikt is om als Corona test te gebruiken.
Heb je ook gezien hoe het verplegend personeel in staat is om elke dag blootgesteld te worden en toch vrolijk verder te leven? Enig idee hoe dat eruit ziet? Zij nemen dit virus en deze ziekte namelijk wel serieus. Daarom pakken ze zich iedere dag in met beschermingsmiddelen.

Ik ga m'n tijd verder niet verdoen met deze discussie. Als je het niet wilt zien dan heeft het ook geen zin om het te willen laten zien...
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_196735395
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:45 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Je had dit hele verhaal kernachtig kunnen samenvatten met de volgende zin: "Ja, ik weet wel dat Corona veel dodelijker kan zijn dan dat het nu is, maar dat maakt me geen zier uit, omdat het toch voornamelijk oudere of zwakkere mensen zijn"
Dat was niet leuk geweest en te oppervlakkig en ik geloof niet dat Corona erg dodelijk is, Wel dat er mensen zijn die er bovengemiddeld last van kunnen krijgen en er helaas ook aan kunnen komen te overlijden zoals dat het geval is met andere vervelende ziektes.

Je legt subtiel de focus op een klein aandeel van onze bevolking, wel weer een groot aandeel van onze laag ingeschaalde IC's en blaast dat op met de verwachting dat het ook echt heel erg is.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen die sterft is een gemis, zij het aan een ziekte, moord, ongeluk of door ouderdom. Ook vind ik het echt heel erg dat ons zorgstelsel onvoldoende kan doen en dat onze overheid zich laat overhalen om het hele land er dan maar mee op te schepen. Ik heb nog steeds in mijn omgeving geen Corona doden kunnen constateren en dat vind ik gek gelet mijn leeftijd en mijn omgeving die toch voor het grootste deel uit 60 en 70+ bestaat mét aandoeningen.
pi_196735451
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:49 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Heb je ook gezien hoe het verplegend personeel in staat is om elke dag blootgesteld te worden en toch vrolijk verder te leven? Enig idee hoe dat eruit ziet? Zij nemen dit virus en deze ziekte namelijk wel serieus. Daarom pakken ze zich iedere dag in met beschermingsmiddelen.

Ik ga m'n tijd verder niet verdoen met deze discussie. Als je het niet wilt zien dan heeft het ook geen zin om het te willen laten zien...
Ik weerspreek niet dat het personeel in de Zorg lijdend voorwerp van deze crisis is zoals de rest van lijdend NL. Goed en fijn dat jullie je werk doen waar heel NL maandelijks en elk jaar meer voor betaald. Maar het blijft jammer dat de koek zo snel op is, misschien onvoldoende op geanticipeerd door onze overheid de laatste jaren?
  Moderator maandag 14 december 2020 @ 21:06:03 #157
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196735572
Dit is het topic over de vaccins, genoeg andere topics over personeel, sterftekans etc.
pi_196736308
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:34 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Dan zouden er een hoop mensen waarschijnlijk vlot uit hun lijden worden verlost. Dan zou 98+ % van de bevolking net als die 1,x% al hebben gedaan een gewoon leven kunnen leiden. Dan zou er een korte maar snelle piek in sterfte zijn, snelle groep immuniteit en misschien wel het belangrijkste, onze kinderen hoeven niet op te draaien voor deze geld verkwistende nutteloze aanpak die niet voorkomt dat mensen elke dag nog sterven.

1 op de 100 is echt bullshit en dat weet je zelf ook wel.
Covid krijgen is voor 98+% van de mensen niet echt spannend, gelukkig
Ziekenhuizen puilen nu ook niet uit, evenmin met de vorige "golf" waar het angstvallig stil in de ziekenhuizen was maar er stonden wel witte tenten en de reguliere zorg werd, ondanks ruim plek op een IC, geknepen.
Verplegend personeel wordt elke dag blootgesteld aan besmetting en ook zij leven vrolijk verder.
Die beademing is nog een dingetje las ik, er is in het begin nogal drastisch mee omgegaan met onnodige doden tot gevolg maar ik ben maar een toehoorden en hoop dat onze Zorg niet zo dom is.
Besmettingen worden gebruikt om angst te zaaien terwijl er waarschijnlijk al véél meer mensen besmet zijn (geweest) dan ooit getest met de kanttekening bij de PCR test dat die niet geschikt is om als Corona test te gebruiken.
Een einde door corona is niet bepaald 'vlot uit je lijden verlost worden' te noemen.
En ik las toch echt gister een artikel van een man die een hartaanval had en niet terecht kon in de eerste twee ziekenhuizen waar ze het probeerden, omdat die vol waren. Het derde ziekenhuis had wel plaats, maar hij overleed kort nadat hij daar aankwam.
Personeel draagt mondkapjes en neemt maatregelen om besmetting te voorkomen, maar er raken er ook veel besmet, en er gaat ook verplegend personeel en artsen dood aan corona.

Die PCR test doet wat ie doet, en doet dat heel goed: De PCR test test of iemand het virus in zich heeft. Dat wilt niet zeggen of diegenen op dat moment besmettelijk is, het toont alleen aan dat diegene het virus bij zich heeft. Niet meer en niet minder. Je kunt wel testen of iemand actief virus bij zich heeft, maar zo'n test is een stuk duurder, en belangrijker, duurt veel langer omdat het op kweek gezet moet worden. Dat duurt dan een week ofzo. Maar ja, dat helpt ook niet echt. Dan neem je vandaag een test af en hoor je volgende week dat je wel virus had maar niet meer besmettelijk was. Of dat je wel actief virus bij je had en besmettelijk had, maar je weet dan niet of dat nog steeds zo is. Antistof testen heb je ook niks aan, want dat is testen achteraf.
pi_196736503
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:34 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Dan zouden er een hoop mensen waarschijnlijk vlot uit hun lijden worden verlost. Dan zou 98+ % van de bevolking net als die 1,x% al hebben gedaan een gewoon leven kunnen leiden. Dan zou er een korte maar snelle piek in sterfte zijn, snelle groep immuniteit en misschien wel het belangrijkste, onze kinderen hoeven niet op te draaien voor deze geld verkwistende nutteloze aanpak die niet voorkomt dat mensen elke dag nog sterven.

1 op de 100 is echt bullshit en dat weet je zelf ook wel.
Covid krijgen is voor 98+% van de mensen niet echt spannend, gelukkig
Ziekenhuizen puilen nu ook niet uit, evenmin met de vorige "golf" waar het angstvallig stil in de ziekenhuizen was maar er stonden wel witte tenten en de reguliere zorg werd, ondanks ruim plek op een IC, geknepen.
Verplegend personeel wordt elke dag blootgesteld aan besmetting en ook zij leven vrolijk verder.
Die beademing is nog een dingetje las ik, er is in het begin nogal drastisch mee omgegaan met onnodige doden tot gevolg maar ik ben maar een toehoorden en hoop dat onze Zorg niet zo dom is.
Besmettingen worden gebruikt om angst te zaaien terwijl er waarschijnlijk al véél meer mensen besmet zijn (geweest) dan ooit getest met de kanttekening bij de PCR test dat die niet geschikt is om als Corona test te gebruiken.
CDC cijfers voor Infection Fatality Rates.
0-19 Years: 1 in 33,333 (0.003%)
20-49 Years: 1 in 5,000 (0.02%)
50-69 Years: 1 in 200 (0.5%)
70+: 1 in 18 (5.4%)

In Nederland is het aantal doden nu ongeveer 10.000 en het aantal ziekenhuisopnames bijna het dubbele.

Een snelle groepsimmuniteit is een utopie, dat zou nog steeds 6+ maanden hebben geduurd. En in die hele periode dan ook overlopende ziekenhuizen en stilliggende overige zorg (ongelukken, kanker, hartoperaties etc) met alle gevolgen van dien.
Of hoe 'snel' had jij een 'korte, snelle piek' gezien? En met hoeveel doden? En met hoeveel mensen met permanente schade aan organen door Covid? Die daarna mogelijk hun levenlang op zorg moeten leunen?
pi_196736684
Om op een eerdere vraag terug te komen: Hoeveel mensen zijn er al in de UK gevaccineerd?

https://www.express.co.uk/life-style/health/1370898/How-many-people-have-had-covid-vaccine-evg/amp

Dit artikel gaat daarover, maar geeft niet echt antwoord.

quote:
Officials have formed hospital "hubs" across England, Wales, Northern Ireland and Scotland to administer jabs.

They have not yet disclosed the exact number of people who have received one yet, however.

The BBC received some vague confirmation from "senior NHS sources" earlier this week who revealed providers had carried out "thousands of vaccinations".
Ze hebben 800.000 doses gekregen en daarmee kunnen 400.000 mensen gevaccineerd worden. Maar ze weten ook dat er komende weken nieuwe leveringen binnenkomen. Dus ik vraag me af of ze nu 400.000 mensen vaccineren en de overige doses bewaren tot de 2e ronde van die 400.000 mensen een maand later. Of dat ze 600.000 mensen vaccineren omdat ze weten dat ze een x-aantal doses de komende weken binnen krijgen. Dat zou ook storage problemen schelen en het blijkt dat mensen na de 1e inenting ook al heel behoorlijk beschermd zijn.

De NHS kennende zal het het eerste zijn. Ik heb wel eens een hele discussie met de receptioniste van mijn huisarts hier in de UK gehad. Ik had een bloedtest gedaan en de huisarts had aangegeven dat ze me als de uitslag binnen was ze me wilde zien. Dus ik bel en de receptionist zegt dat ik eerst moet wachten tot de test binnen is voor ik een afspraak kan maken. Dus ik vraag wanneer de uistalg binnenkomt. "Dinsdag of woensdag". Dus ik vraag of ik een afspraak voor donderdag of vrijdag kan maken, dan, want de arts wilde me sowieso zien. "Nee, eerst moet de uitslag binnenkomen". }:|
Dus ik bel op dinsdag: geen uitslag. Dus ik bel op woensdag: Uitslag, maar geen ruimte meer die week voor een afspraak :X }:|
Dat soort inefficientie, daar kan ik heel slecht tegen.
  maandag 14 december 2020 @ 21:59:32 #161
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196736808
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Om op een eerdere vraag terug te komen: Hoeveel mensen zijn er al in de UK gevaccineerd?

https://www.express.co.uk/life-style/health/1370898/How-many-people-have-had-covid-vaccine-evg/amp

Dit artikel gaat daarover, maar geeft niet echt antwoord.
[..]

Ze hebben 800.000 doses gekregen en daarmee kunnen 400.000 mensen gevaccineerd worden. Maar ze weten ook dat er komende weken nieuwe leveringen binnenkomen. Dus ik vraag me af of ze nu 400.000 mensen vaccineren en de overige doses bewaren tot de 2e ronde van die 400.000 mensen een maand later. Of dat ze 600.000 mensen vaccineren omdat ze weten dat ze een x-aantal doses de komende weken binnen krijgen. Dat zou ook storage problemen schelen en het blijkt dat mensen na de 1e inenting ook al heel behoorlijk beschermd zijn.

De NHS kennende zal het het eerste zijn. Ik heb wel eens een hele discussie met de receptioniste van mijn huisarts hier in de UK gehad. Ik had een bloedtest gedaan en de huisarts had aangegeven dat ze me als de uitslag binnen was ze me wilde zien. Dus ik bel en de receptionist zegt dat ik eerst moet wachten tot de test binnen is voor ik een afspraak kan maken. Dus ik vraag wanneer de uistalg binnenkomt. "Dinsdag of woensdag". Dus ik vraag of ik een afspraak voor donderdag of vrijdag kan maken, dan, want de arts wilde me sowieso zien. "Nee, eerst moet de uitslag binnenkomen". }:|
Dus ik bel op dinsdag: geen uitslag. Dus ik bel op woensdag: Uitslag, maar geen ruimte meer die week voor een afspraak :X }:|
Dat soort inefficientie, daar kan ik heel slecht tegen.
Tijd voor een online Vaccin-O-Meter. Of is die er al ergens?
pi_196737211
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

CDC cijfers voor Infection Fatality Rates.
0-19 Years: 1 in 33,333 (0.003%)
20-49 Years: 1 in 5,000 (0.02%)
50-69 Years: 1 in 200 (0.5%)
70+: 1 in 18 (5.4%)

In Nederland is het aantal doden nu ongeveer 10.000 en het aantal ziekenhuisopnames bijna het dubbele.

Een snelle groepsimmuniteit is een utopie, dat zou nog steeds 6+ maanden hebben geduurd. En in die hele periode dan ook overlopende ziekenhuizen en stilliggende overige zorg (ongelukken, kanker, hartoperaties etc) met alle gevolgen van dien.
Of hoe 'snel' had jij een 'korte, snelle piek' gezien? En met hoeveel doden? En met hoeveel mensen met permanente schade aan organen door Covid? Die daarna mogelijk hun levenlang op zorg moeten leunen?
En dan nu even met de cijfers van het RIVM en alleen betrekking hebbend op ons eigen land.

0-19 : 2 doden (met Corona op zak) op 17 miljoen NL's = verwaarloosbaar %
20-49 : 75 = rot maar voor de gehele bevolking niet schokkend
50-69 : 924 = idem als de vorige
70+ : 8774 = typisch, zeker als je verder onderscheid maakt zoals het RIVM doet, ouderen gaan dood. Aan een virus, een val, eenzaamheid of puur omdat ze eigenlijk al in de reservetijd zaten zoals je in de grafiek kunt zien.

Totaal: 9775 sterfgevallen waarbij Corona is vastgesteld en waarschijnlijk ook dood aanleiding is.
Er moeten zeker nog eens de helft van de 50-69 jarigen de komende 10 maanden overlijden om op 10K uit te komen, zo snel gaat dat dus niet. En je houdt op een gegeven moment alleen nog mensen over die niet door Covid in een ziekenhuis belanden.

Ziekenhuisopnames zeggen niets, die mensen kunnen morgen wel weer ontslagen zijn of over een paar dagen ontslagen worden. Zal slechts een klein deel van op de IC terecht komen waarvan niemand weet hoe zo'n persoon er dan aan toe is maar laten we aannemen dat het echt niet anders kan. Dan gaan van dat aantal vandaag of morgen ook weer een aantal terug naar een regulier bedje en een nog kleiner aantal zal overlijden omdat ze het domweg niet aankunnen vanwege ouderdom of een enorm verzwakt immuunsysteem door (een) andere aandoening(en).

Welnu in 2017/2018 hadden we een soortgelijk aantal mensen die zijn gestorven aan de griep in een jaar tijd.
_ SHOCK _

Dat onze Zorg het allemaal niet kan behappen is gewoon te ZIEK voor woorden maar...... ziekenhuizen zijn de afgelopen jaren gesloten (ja echt waar), premies stijgen elk jaar en mensen krijgen er minder voor terug, moet ik doorgaan?

Het is veilig te constateren dat er iets goed mis is met onze Zorg, de manier waarop we die nu georganiseerd hebben en hoe daar met ONZE centen is en wordt omgegaan. Verder weinig aan toe te voegen.
Doe gewoon je werk in plaats van een leuk dansje en hou op te janken over de belasting van de Zorg.
Deze sector en het verantwoordelijk Ministerie moeten zich gewoon rot schamen na jaren flink de zakken te hebben kunnen vullen en nu de hele maatschappij om begrip en om hulp vragen omdat ze tekorten hebben..... en dan heb ik het dus niet over de handjes aan de bedden die zich uit de naad werken!
  Moderator maandag 14 december 2020 @ 22:23:13 #163
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196737236
Als er nog meer offtopic gaat wordt het gewoon verwijderd
pi_196737334
Als het in de UK en de VS kan, dan kan het overal...... mits er voldoende voorraad is en daar gaat het mis.
NL moet zich afvragen of het daar om moet rouwen gelet de snelle ontwikkeling en korte test tijd naast een aantal zeer belangrijke onbeantwoorde vaccinatie vragen zoals:

"Hoe lang beschermt het?"
"Kun je nog besmettelijk zijn na vaccinatie?"

En zo nog wat futiliteiten waarvan je je kunt afvragen of je niet liever het risico neemt om de strijd met Corona persoonlijk aan te gaan wetende hoe de cijfers zijn en de ziekenhuizen waarschijnlijk geen plekje voor je hebben.
pi_196737429
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:59 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Tijd voor een online Vaccin-O-Meter. Of is die er al ergens?
Ik hoop het wel ja. Misschien dat het aantal geleverde vaccins iets inzichtelijker is, maar dat is ook al lastig volgens mij.
UK: 800.000 + ???
US: 2.9 miljoen doses (waar ze dus ook 1.45 miljoen mensen mee gaan vaccineren, ik durf te wedden dat Nederland dat straks op een 'intelligente' manier gaat doen waardoor de 2e dosis van een volgende levering afhankelijk wordt).

De 2.9 miljoen doses worden in de VS over ongeveer 500 lokaties verdeeld.

Maar hoe snel die mensen daadwerkelijk inge-ent worden, ik weet het niet. Er zullen vast wel wat mensen data gaan droppen op GitHub ofzo, dus wie het tegenkomt, post het hier!

Wat me ook nog opviel in het eerder gepostte artikel van de express:
quote:
roughly 25 million people classed as vulnerable to the effects of the virus will follow in due course.
Ik wist wel dat Engelsen er over het algemeen niet gezond uitzien, maar om nu bijna de helft van de mensen (25 van de 63 miljoen) als vulnerable te classificeren vind ik wel ver gaan.
pi_196737515
Wat zit er eigenlijk in zo'n vaccin, mengsel van ..... en ....?
Want ik dacht gelezen te hebben over tekort grondstoffen, wat zijn die dan?
pi_196738329
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:38 schreef Adrie072 het volgende:
Wat zit er eigenlijk in zo'n vaccin, mengsel van ..... en ....?
Want ik dacht gelezen te hebben over tekort grondstoffen, wat zijn die dan?
Waar heb je dat gelezen dan?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_196738441
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:59 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Dat was niet leuk geweest en te oppervlakkig en ik geloof niet dat Corona erg dodelijk is, Wel dat er mensen zijn die er bovengemiddeld last van kunnen krijgen en er helaas ook aan kunnen komen te overlijden zoals dat het geval is met andere vervelende ziektes.

Je legt subtiel de focus op een klein aandeel van onze bevolking, wel weer een groot aandeel van onze laag ingeschaalde IC's en blaast dat op met de verwachting dat het ook echt heel erg is.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen die sterft is een gemis, zij het aan een ziekte, moord, ongeluk of door ouderdom. Ook vind ik het echt heel erg dat ons zorgstelsel onvoldoende kan doen en dat onze overheid zich laat overhalen om het hele land er dan maar mee op te schepen. Ik heb nog steeds in mijn omgeving geen Corona doden kunnen constateren en dat vind ik gek gelet mijn leeftijd en mijn omgeving die toch voor het grootste deel uit 60 en 70+ bestaat mét aandoeningen.
Het probleem is dat als we geen maatregelen treffen, het virus zich exponentieel verspreidt, met als gevolg dat elk zorgstelsel, hoe sterk ook, bezwijkt.
Daarom zie je in Duitsland, met veel meer zorgcapaciteit dan Nederland, dezelfde zware maatregelen als in Nederland.
Het enige echte lichtpuntje om uit die situatie te komen is een vaccin.
En gelukkig zit die er aan te komen en zijn er verschillende in aantocht.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_196740613
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 23:25 schreef Wantie het volgende:

[..]

Waar heb je dat gelezen dan?
Farmaceut Pfizer kan dit jaar veel minder coronavaccins leveren dan het eerder van plan was. Dat aantal wordt gehalveerd van 100 miljoen doses naar 50 miljoen. De verlaging is veroorzaakt door problemen bij het verkrijgen van genoeg grondstoffen, meldt zakenkrant The Wall Street Journal donderdag.

Het vaccin dat Pfizer samen met de Duitse biotechnoloog BioNTech ontwikkelde kreeg deze week een noodgoedkeuring in het Verenigd Koninkrijk. Ook in de Verenigde Staten en de Europese Unie lopen aanvragen voor toelating van het vaccin.

Pfizer en BioNTech zijn nog altijd van plan volgend jaar ruim een miljard doses van het vaccin te leveren aan verschillende landen.

Dinsdag kondigde minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) aan dat de vaccinatie 4 januari van start gaat "als alles meezit". Belangrijke voorwaarde is dat het Europees Medicijnagentschap (EMA) de eerste vaccinkandidaten goedkeurt. Het gaat naast het vaccin van Pfizer ook om dat van farmaceut Moderna. Op 29 december hoort Pfizer of het de markt op mag, het vaccin van Moderna wordt uiterlijk 12 januari beoordeeld.

"Het kan heel snel gaan", zei De Jonge dinsdag. In de vaccinatiestrategie van het kabinet is het voornemen opgenomen om kwetsbare groepen, ouderen en zorgpersoneel als eerst te vaccineren. Dat kan veranderen als uit de beoordeling blijkt dat het vaccin minder effectief is bij deze groepen.

https://www.nu.nl/coronav(...)an-grondstoffen.html
  dinsdag 15 december 2020 @ 10:01:28 #170
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196741321
Canada ook gestart met eerste vaccinaties.
pi_196741411
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:38 schreef Adrie072 het volgende:
Wat zit er eigenlijk in zo'n vaccin, mengsel van ..... en ....?
Want ik dacht gelezen te hebben over tekort grondstoffen, wat zijn die dan?
Hetzelfde water als wat Duvel gebruikt :+

https://www.brusselstimes.com/news/business/144958/duvel-and-pfizer-vaccine-made-using-the-same-groundwater/

Veel vaccins worden gekweekt in bioreactoren. Dat is een van de redenen waarom de productie zo lang duurt. En is ook een van de voordelen van de mRNA vaccins, want die hoeven niet gekweekt te worden (en er is minder van nodig). Maar volgens mij las ik in een artikel over het Pfizer vaccin, wat in Belgie geproduceerd wordt, dat dat over heel veel schijven gaat.

Er zouden inderdaad problemen met grondstoffen zijn (geweest). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat om de kwaliteit van de grondstoffen ging, maar nu zie ik vooral dat tekorten genoemd worden. Op zich zijn tekorten van grondstoffen in medicijnen niet iets nieuws. Afgelopen jaren zijn er verschillende malen problemen geweest met grondstoffen voor anticonceptiemiddelen bijvoorbeeld.
pi_196741446
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 23:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het probleem is dat als we geen maatregelen treffen, het virus zich exponentieel verspreidt, met als gevolg dat elk zorgstelsel, hoe sterk ook, bezwijkt.
Daarom zie je in Duitsland, met veel meer zorgcapaciteit dan Nederland, dezelfde zware maatregelen als in Nederland.
Het enige echte lichtpuntje om uit die situatie te komen is een vaccin.
En gelukkig zit die er aan te komen en zijn er verschillende in aantocht.
En Duitsland neemt de maatregelen relatief een stuk eerder, bij veel minder besmettingen per 100.000. Geen wonder dat Duitsland IC patienten uit NL en BEL opnam.
En Duitsland gaat ook voortvarend te werk met het opzetten van massale vaccinatie centra. Ik snap echt niet waarom Nederland dat niet doet. Waarom niet de RAI en Ahoy en sporthallen daarvoor inrichten, die centra kunnen staan toch leeg nu en kunnen het inkomen goed gebruiken en je kunt beter iets langer met de voorbereiding bezig zijn dan iets korter.

Ik maak me wel zorgen om het Oxford vaccin trouwens. Het Pfizer vaccin was in een week goedgekeurd in de UK. Maar het Oxford vaccin (en het Moderna vaccin) nog niet.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 15 december 2020 @ 10:16:38 #173
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196741503
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

En Duitsland neemt de maatregelen relatief een stuk eerder, bij veel minder besmettingen per 100.000. Geen wonder dat Duitsland IC patienten uit NL en BEL opnam.
En Duitsland gaat ook voortvarend te werk met het opzetten van massale vaccinatie centra. Ik snap echt niet waarom Nederland dat niet doet. Waarom niet de RAI en Ahoy en sporthallen daarvoor inrichten, die centra kunnen staan toch leeg nu en kunnen het inkomen goed gebruiken en je kunt beter iets langer met de voorbereiding bezig zijn dan iets korter.

Ik maak me wel zorgen om het Oxford vaccin trouwens. Het Pfizer vaccin was in een week goedgekeurd in de UK. Maar het Oxford vaccin (en het Moderna vaccin) nog niet.
Gisteren in het programma Coronavirus: Feiten & Fabels werd het stuk over de vaccinatie centra in Duitsland aangehaald. Het antwoord was dat we in Nederland een andere infrastructuur en inrichting van de zorg hebben waardoor dat hier anders geregeld wordt. Ik deel je zorgen. Het zou zonde zijn als er wel voorraad is maar geen priklocatie. Dit ligt helaas voor nu buiten onze invloed.
pi_196741692
Het enige wat je in Nederland hoort is dat men beren op de weg ziet en dat de GGD het regelt. De GGD had maanden nodig om meer dan 10.000 tests per dag te doen, en track & trace is nooit echt gelukt, en dan moeten ze tienduizenden mensen per dag gaan vaccineren maar ze hoeven zich nog niet voor te bereiden van De Jonge want dat gaat nog wel een paar maanden duren. Het is een beetje als een marathon moeten gaan lopen in maart, maar nog maar niet gaan trainen want het is nog ver weg.
Ik mis heel erg, in de media althans, dat men gezamenlijk de schouders eronder zet. Berichtgeving gaat vooral over problemen die individuele organisaties zien. Hopelijk is er achter de schermen meer regie.
  dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:15 #175
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196742099
Hier wachten ze tot ze t vaccin in huis hebben en dan gaan ze vragen of de GGD het gaat regelen.....
Achter de feiten aanlopen schijnt er hier nu eenmaal bij te moeten horen. Stel je voor dat ze nu al aan de slag gaan en dan straks heel mss ontdekken dat ze 1 poot te veel hebben uitgestoken....
Laat het leger de klus klaren, die weten tenminste van aanpakken.
Hier waren ze nog te stom en te laks om te zorgen voor voldoende mondkapjes en testen tijdens de 1ste golf.
Het enige waar ze hier goed in zijn in vage toezeggingen doen en vergaderen. En te laat in actie komen daar blinken ze ook in uit.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_196743008
In duitsland staat alles al paraat. Als de EMA vandaag goedkeurt beginnen ze morgen massaal met inenten. Hugo gaat op dat moment pas het nummer van de GGD opzoeken.
  dinsdag 15 december 2020 @ 12:02:39 #177
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196743155
Ik hoop het niet maar ben er heel erg bang voor.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 15 december 2020 @ 12:13:44 #178
8369 speknek
Another day another slay
pi_196743345
Toch wel een groot nadeel van onze poldercultuur. Teveel partijtjes die allemaal voor hun zaak op willen komen en er eerst een plasje overheen moeten doen. Zo'n De Jonge moet gewoon zeggen zo gaat het gebeuren en als je dwars gaat liggen zullen we aan iedereen duidelijk maken dat het jouw organisatie was die dwars heeft gelegen en tot de dood van grootmoedertje heeft geleid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 15 december 2020 @ 12:20:59 #179
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196743497
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 12:13 schreef speknek het volgende:
Toch wel een groot nadeel van onze poldercultuur. Teveel partijtjes die allemaal voor hun zaak op willen komen en er eerst een plasje overheen moeten doen. Zo'n De Jonge moet gewoon zeggen zo gaat het gebeuren en als je dwars gaat liggen zullen we aan iedereen duidelijk maken dat het jouw organisatie was die dwars heeft gelegen en tot de dood van grootmoedertje heeft geleid.
Normaal ben ik niet van de emo-chantage maar in dit geval zeg ik ook: zodra die eerste doos met vaccins hier is, moeten ook meteen de eerste spuiten erin. Dat moet gewoon tot in de puntjes voorbereid zijn. Klachten van belangengroepjes handelen we later wel af.
pi_196743821
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-toestaan~aea9352a/

quote:
‘EMA wil Biontech-vaccin al op 23 december toestaan’
De EU-goedkeuringsinstantie EMA wil al op 23 december groen licht geven voor het coronavaccin van Biontech en Pfizer. Dat meldt het Duitse nieuwsmagazine Bild op basis van bronnen in kringen van de Europese Commissie en de Duitse regering. Tot nu toe werd gesproken van 29 december als datum van goedkeuring.

De nieuwe datum zou betekenen dat het inenten tegen het coronavirus in Duitsland nog dit jaar kan beginnen. Er wordt gesproken over 26 december, aldus Bild. De Duitse minister van Volksgezondheid Jens Spahn bevestigt het nieuws volgens het magazine. ,,Dit is goed nieuws voor de hele EU!”

Duitsland wil na de goedkeuring zo snel mogelijk beginnen met vaccineren. ,,Elke dag eerder helpt om lijden te verminderen en ook om sterfgevallen te voorkomen”, zegt Spahn. Wanneer dat precies zal zijn, wilde hij niet zeggen. Hij gaat ervan uit dat maximaal twee tot vier dagen na goedkeuring zou kunnen worden begonnen met vaccineren.

Eerder vandaag werd al bekend dat Spahn de druk bij de Europese medicijnautoriteit EMA opvoert en eist dat het Pfizer-vaccin voor de kerstdagen wordt goedgekeurd voor gebruik. ,,Ons streven is een goedkeuring voor Kerstmis, zodat we nog dit jaar met vaccineren kunnen beginnen’', zegt Spahn.

Artsen staan klaar
De Gezondheidsminister liet zondag al doorschemeren dat zijn land ongeduldig wordt. Duitsland heeft inmiddels 400 vaccinatielocaties ingericht en er staan 10.000 artsen en medisch personeel klaar om als het moet vandaag al met de massale inenting te beginnen. Het vreet aan Spahn, zegt hij, dat de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk al volop aan het vaccineren zijn en hij alleen de foto’s heeft om naar te kijken.

De Duitse vereniging van ziekenhuizen eist een spoedvergunning voor het coronavaccin. ,,Ik vraag me af of we echt tot 29 december nodig hebben om goedkeuring van het vaccin in Europa te krijgen. Europa moet ook proberen om vooraf een spoedgoedkeuring te bemachtigen’’, zei voorzitter Gerald Gaß tegen RedaktionsNetzwerk Deutschland.

EMA brengt op 29 december rapport uit over de toelating van het vaccin en zegt ‘het klokje rond te werken’. De tijdslijn voor de goedkeuring wordt voortdurend bekeken, aldus EMA-directeur Emer Cooke. Mogelijk probleem bij die planning is de wens om in heel Europa op dezelfde dag te beginnen met prikken. Duitsland loopt qua plannen voor op de andere EU-lidstaten.

In de eerste drie maanden van 2021 worden in Duitsland elf tot 13 miljoen vaccindoses verdeeld.
Lijkt mij ook een strak plan om direct te beginnen met vaccineren :)
pi_196743858
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 10:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Hetzelfde water als wat Duvel gebruikt :+

https://www.brusselstimes.com/news/business/144958/duvel-and-pfizer-vaccine-made-using-the-same-groundwater/

Veel vaccins worden gekweekt in bioreactoren. Dat is een van de redenen waarom de productie zo lang duurt. En is ook een van de voordelen van de mRNA vaccins, want die hoeven niet gekweekt te worden (en er is minder van nodig). Maar volgens mij las ik in een artikel over het Pfizer vaccin, wat in Belgie geproduceerd wordt, dat dat over heel veel schijven gaat.

Er zouden inderdaad problemen met grondstoffen zijn (geweest). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat om de kwaliteit van de grondstoffen ging, maar nu zie ik vooral dat tekorten genoemd worden. Op zich zijn tekorten van grondstoffen in medicijnen niet iets nieuws. Afgelopen jaren zijn er verschillende malen problemen geweest met grondstoffen voor anticonceptiemiddelen bijvoorbeeld.
Okee water, het blijft een bijzonder goedje, maar verder? Ik heb echt geen flauw idee, maar wel benieuwd.
  dinsdag 15 december 2020 @ 12:45:52 #182
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196743956
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 12:37 schreef Anton91 het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-toestaan~aea9352a/
[..]

Lijkt mij ook een strak plan om direct te beginnen met vaccineren :)
Mooi nieuws, ik hoop dat het met de andere vaccines een beetje stilte voor de storm is. Want met alleen dit vaccine gaan we het niet redden.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196744062
Prima dat de Duitsers even wat peper in de reet bij het EMA stoppen. Het is echt onbegrijpelijk dat zo'n log, bureaucratisch instituut ieder gevoel voor urgentie ontbeert terwijl in de VS, VK en Canada de vaccins met duizenden tegelijk worden ingespoten. Ben groot voorstander van de EU, maar dit is geen fraaie gang van zaken.
  dinsdag 15 december 2020 @ 12:54:00 #184
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196744105
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 12:51 schreef Stephen1985 het volgende:
Prima dat de Duitsers even wat peper in de reet bij het EMA stoppen. Het is echt onbegrijpelijk dat zo'n log, bureaucratisch instituut ieder gevoel voor urgentie ontbeert terwijl in de VS, VK en Canada de vaccins met duizenden tegelijk worden ingespoten. Ben groot voorstander van de EU, maar dit is geen fraaie gang van zaken.
Ik zou me echt kunnen voorstellen dat het zoiets simpels is als het vertalen van alle research documenten naar alle talen die er maar zijn in de EU. Wat een Fransman kan natuurlijk geen beslissing nemen over iets in het Engels geschreven.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196744219
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 12:54 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Ik zou me echt kunnen voorstellen dat het zoiets simpels is als het vertalen van alle research documenten naar alle talen die er maar zijn in de EU. Wat een Fransman kan natuurlijk geen beslissing nemen over iets in het Engels geschreven.
Exact. Ik wil niet cynisch doen - zeker nu niet - maar het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets onbenulligs de hele Europese besluitvorming vertraagt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stephen1985 op 15-12-2020 13:00:17 (spelfout) ]
pi_196744237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 12:51 schreef Stephen1985 het volgende:
Prima dat de Duitsers even wat peper in de reet bij het EMA stoppen. Het is echt onbegrijpelijk dat zo'n log, bureaucratisch instituut ieder gevoel voor urgentie ontbeert terwijl in de VS, VK en Canada de vaccins met duizenden tegelijk worden ingespoten. Ben groot voorstander van de EU, maar dit is geen fraaie gang van zaken.
Bizar toch dat in Engeland de goedkeuring in een week kon, omdat ze al maanden meekeken, en op hetzelfde moment stelde dat het in Engeland goedgekeurd werd zei de EMA dat hun bijeenkomst waar eventueel een beslissing zou kunnen worden genomen uitgesteld werd met een week waardoor ze sowieso 4 weken meer de tijd namen.
Maar op zich is Pfizer nu wel 100% aan de productie aan het werken, maar ik denk niet dat bijvoorbeeld batches voor Europa opzij zetten als Amerika, Canada, UK die willen hebben. Zeker gezien het lastig op te slaan is.
pi_196744272
Hoe zit het trouwens met de goedkeuring van het Moderna vaccin? En het Oxford vaccin?
  dinsdag 15 december 2020 @ 13:04:10 #188
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196744299
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoe zit het trouwens met de goedkeuring van het Moderna vaccin? En het Oxford vaccin?
Wij hoopten dat jij daar als expert meer over wist, maar ook niet dus?

Je bijdragen zijn altijd zeer informatief, top ^O^
pi_196744327
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:04 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Wij hoopten dat jij daar als expert meer over wist, maar ook niet dus?

Je bijdragen zijn altijd zeer informatief, top ^O^
Yep dit! En onze man van de krant AD, die moet een goed stukje schrijven en zo de druk opvoeren!
pi_196744404
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoe zit het trouwens met de goedkeuring van het Moderna vaccin? En het Oxford vaccin?
Ja ook erg benieuwd naar... Vooral wat het plan is van het Oxford vaccin. Omdat zij zoals je eerder aangaf gaan kijken naar een combinatie met Sputnik V. Maar er zijn ook goede dingen blijkbaar, Johnson & Johnson dacht in eerste instantie dat de resultaten in februari zouden komen, maar op de vaccintracker staat nu in januari! :)

En CureVac is begonnen met phase 3 trials, dus dat zal nog wel 6 maanden op zich laten wachten.
pi_196744415
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:05 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Yep dit! En onze man van de krant AD, die moet een goed stukje schrijven en zo de druk opvoeren!
Haha, op de liveblog van het AD staat ie al. Overigens net met een woordvoerder van EMA gesproken, die ontkennen berichtgeving en noemen 29ste nog steeds als uiterste datum. Tja...

Overigens eens met bovenstaande: erg leuk en informatief om alle reacties op dit subforum te lezen! Voor wat betreft Moderna en AstraZeneca: de signalen die wij vanuit het ministerie van VWS ontvangen is de verwachting dat ze medio januari worden goedgekeurd door het EMA.
pi_196744457
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:11 schreef Stephen1985 het volgende:
Haha, op de liveblog van het AD staat ie al. Overigens net met een woordvoerder van EMA gesproken, die ontkennen berichtgeving en noemen 29ste nog steeds als uiterste datum. Tja...

Overigens eens met bovenstaande: erg leuk en informatief om alle reacties op dit subforum te lezen! Voor wat betreft Moderna en AstraZeneca: de signalen die wij vanuit het ministerie van VWS ontvangen is de verwachting dat ze medio januari worden goedgekeurd door het EMA.
Maar AstraZeneca zal dan nog wel een aantal vragen moeten beantwoorden of verduidelijken lijkt mij.

Omdat ze verschillende combinaties/doses hebben gebruikt. Daarnaast willen ze nu ook nog een andere combinatie gebruiken met Sputnik V.
  dinsdag 15 december 2020 @ 13:17:53 #193
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196744536
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoe zit het trouwens met de goedkeuring van het Moderna vaccin? En het Oxford vaccin?
Laatste wat ik het gezien over Oxford

https://www.businesstoday(...)ef/story/424752.html

Wel veel hopes en could be's
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196744578
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:04 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Wij hoopten dat jij daar als expert meer over wist, maar ook niet dus?

Je bijdragen zijn altijd zeer informatief, top ^O^
van Oxford begrijp ik dat het geen walk-in-the-park is. Door het aanpassen van het onderzoek tijdens de studie (toevoegen booster, per ongeluk verschillende doses) zijn de verschillende groepen in de studie kleiner geworden waardoor de onzekerheid van de resultaten toegenomen is. Zo was de efficientie van het regime met 2x een volledige doses tussen de 28% en 78.2%. Dat is gewoon teveel onzekerheid, en dan was die groep nog niet eens uitgesplitst naar mensen die hun booster na 4 weken hadden gekregen en mensen die hun booster na >8 weken hadden gekregen (vooral omdat een groot deel van die mensen in een groep vielen die uitgesloten was van de analyse omdat er minder dan 5 besmettingen in die groep waren, wat op zich een goed teken is).
Het aparte is dat in de lage dosis/volledige dosis de resultaten goed genoeg waren, 67.4% tot 97% effecicacy. Ook efficacy onder ouderen kon niet berekend worden omdat er te weinig cases waren (again, op zich een goed teken).
Maar ook, voor die publicatie was de cut off date voor data 4 november. Er zullen sinds die datum nog behoorlijk wat cases bijgekomen zijn wat de confidence intervals zal hebben doen verkleinen. Sowieso de goedkeuring van het Oxford vaccin in de US gaat lastig worden op korte termijn omdat de US alleen data wilt accepteren voor review die ook in de US is verzameld, en de data van het Oxford vaccin komt vooralsnog uit de UK en Brazilie (Zuid Afrika was ook uitgesloten van de analyse omdat er te weinig cases waren).

Van Moderna heb ik eigenlijk helemaal niks gehoord de laatste week. Alles gaat over Pfizer. We hebben gewoon meerdere vaccins nodig.
pi_196744613
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:13 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar AstraZeneca zal dan nog wel een aantal vragen moeten beantwoorden of verduidelijken lijkt mij.

Omdat ze verschillende combinaties/doses hebben gebruikt. Daarnaast willen ze nu ook nog een andere combinatie gebruiken met Sputnik V.
Wat ze met Sputnik zullen doen zal vrijwel van voren weer opnieuw getest moeten worden en, lijkt me, als een apart vaccin beoordeelt worden.
pi_196744623
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:13 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar AstraZeneca zal dan nog wel een aantal vragen moeten beantwoorden of verduidelijken lijkt mij.

Omdat ze verschillende combinaties/doses hebben gebruikt. Daarnaast willen ze nu ook nog een andere combinatie gebruiken met Sputnik V.
Ja, klopt. Er bestaat veel verwarring wat nu exact de status is van het Oxford-vaccin. Verwachting is overigens dat VK wel nog dit jaar met goedkeuring komt. Grote vraag is op welke wijze dan gevaccineerd gaat worden: het halve-hele-doses-regime (waarvan de effectiviteit aanzienlijk hoger zou liggen, maar veel twijfels bestaan over de data) of het reguliere regime met twee volledige doses, met een aanzienlijk lagere effectiviteit?
pi_196744689
Moderna heeft toch vooral een Amerikaans vaccin. Die richten zich nu veel minder op Europa, waardoor ze voor ons minder relevant zijn. Moderna-CEO Bancel had onlangs wel nog een paar forse sneren richting AstraZeneca en stelt dat alle twijfelende overheden welkom zijn om bij hun bedrijf nog wat extra vaccins te bestellen.

https://www.bloomberg.com(...)cine-demand-ceo-says
pi_196744767
Ik hoop dat er de afgelopen maand behoorlijk meer cases in de studie zijn bijgekomen wat de effectiviteit van beide regimes verder verduidelijkt heeft. Maar dan zit je nog met de groepen die een booster na 4 weken kregen, en pas na 8 weken.

@Stephen1985 Hoe zit het met de vaccinatie programmas eigenlijk. Ik lees nu overal: 800.000 doses daarmee kunnen 400.000 mensen gevaccineerd worden, of in de US 1.45 miljoen met 2.9 miljoen doses. Het lijkt erop dat met de eerste levering van 800.000 doses in de UK 400.000 mensen worden gevaccineerd en diezelfde 400.000 krijgen dan hun booster uit dezelfde batch van 800.000.
Maar als je als land weet dat je elke 2 weken ofzo een levering van 200.000 doses krijgt, dan vaccineer je daarmee toch 200.000 mensen? En je geeft de mensen hun booster van de volgende levering. Zeker gezien mensen na een eerste vaccinatie met het Pfizer vaccin al aanmerkelijk verhoogde bescherming hebben. Je loopt een risico misschien dat je een booster precies na 4 weken kunt geven, maar maakt dat veel uit?
Het scheelt ook veel storage, wat een issue is met het Pfizer vaccin.
Of moeten eerste vaccinatie en booster per se uit dezelfde batch komen?
pi_196744877
Voor Nederland geldt vooralsnog dat laatste scenario: dus eerste en tweede prik uit dezelfde batch. Dat is in ieder geval zo al vastgelegd voor de Pfizer-vaccins die in januari arriveren. Waarom dat zo is, weet ik eigenlijk niet. Goede vraag wel. Logistiek en praktisch gezien zou die andere optie juist meer voor de hand liggen....

[ Bericht 3% gewijzigd door Stephen1985 op 15-12-2020 13:36:52 (.) ]
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 15 december 2020 @ 13:58:35 #200
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196745282
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:35 schreef Stephen1985 het volgende:
Voor Nederland geldt vooralsnog dat laatste scenario: dus eerste en tweede prik uit dezelfde batch. Dat is in ieder geval zo al vastgelegd voor de Pfizer-vaccins die in januari arriveren. Waarom dat zo is, weet ik eigenlijk niet. Goede vraag wel. Logistiek en praktisch gezien zou die andere optie juist meer voor de hand liggen....
De vaccin-lvering moet eerst op gang komen. Met al die onzekerheden wil je zeker zijn dat je de tweede prik kan gaan geven. Snap ik wel.

Goede hoop dat J&J sneller komt, omdat het virus om zich geen grijpt zal de Phase III trial sneller af kunnen zijn. Oxford is wat warrig maar een goedkeuring zou een mokerslag aan het virus geven. Als Pfizer, JJ, Oxford en Moderna voldoende werken zijn we in juni een heel eind in Nederland :)
pi_196745500
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:58 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

De vaccin-lvering moet eerst op gang komen. Met al die onzekerheden wil je zeker zijn dat je de tweede prik kan gaan geven. Snap ik wel.

Goede hoop dat J&J sneller komt, omdat het virus om zich geen grijpt zal de Phase III trial sneller af kunnen zijn. Oxford is wat warrig maar een goedkeuring zou een mokerslag aan het virus geven. Als Pfizer, JJ, Oxford en Moderna voldoende werken zijn we in juni een heel eind in Nederland :)
Ligt er denk ik ook aan hoe groot de window is waarin je de booster wilt geven, en hoeveel het uitmaakt. Dat zullen ze niet getest hebben, en ik weet niet hoeveel dat verschilt in bestaande vaccins waarin dat gedaan wordt. Het Pfizer vaccin beschermd ook al behoorlijk goed na 1 injectie. Je zou zeg 200.000 doses achter de hand kunnen houden van de oorspronkelijke 800.000 waar je 1 of 2 leveren met een week vertraging aan kunnen komen zonder dat het vaccineren vertraging oploopt. Wat heeft een groter effect, 800.000 mensen voor 75% beschermd, of 400.000 voor 95%? En hoe weeg je individuele belangen dan op tegen belangen van de samenleving.
Ze zullen er wel goed over nagedacht hebben, maar zoals ik eerder zei, mijn ervaring met de NHS is er niet een van het maximaliseren van efficientie.
  dinsdag 15 december 2020 @ 14:11:05 #202
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196745510
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:58 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

De vaccin-lvering moet eerst op gang komen. Met al die onzekerheden wil je zeker zijn dat je de tweede prik kan gaan geven. Snap ik wel.

Goede hoop dat J&J sneller komt, omdat het virus om zich geen grijpt zal de Phase III trial sneller af kunnen zijn. Oxford is wat warrig maar een goedkeuring zou een mokerslag aan het virus geven. Als Pfizer, JJ, Oxford en Moderna voldoende werken zijn we in juni een heel eind in Nederland :)
Eens ik snapte dat bericht over augustus ook niet zo goed, zelfs in een negatief/pessimistisch scenario is pas beginnen in augustus wel uitgaan van heel weinig ambitie.

quote:
GGD: niet-risicogroepen kunnen vanaf augustus worden gevaccineerd
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ustus-vaccin-krijgen
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196745693
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoe zit het trouwens met de goedkeuring van het Moderna vaccin? En het Oxford vaccin?
https://www.telegraaf.nl/(...)accin-op-23-december

quote:
Het Europese geneesmiddelenbureau EMA keurt volgens bronnen van de Duitse krant Bild 23 december het Amerikaans-Duitse coronavaccin van Pfizer en BioNTech goed. EMA had eerder aangegeven dat het uiterlijk op 29 december uitsluitsel zou willen geven en uiterlijk veertien dagen later met de conclusie zou komen over het vaccin van de Amerikaanse farmaceut Moderna.
  dinsdag 15 december 2020 @ 14:29:36 #204
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196745840
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:11 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Eens ik snapte dat bericht over augustus ook niet zo goed, zelfs in een negatief/pessimistisch scenario is pas beginnen in augustus wel uitgaan van heel weinig ambitie.
[..]

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ustus-vaccin-krijgen
Ze zijn wel heel voorzichtig inderdaad.

Gewoon vanaf dag 1 doorpakken straks, ik trek echt de haren uit mijn hoofd als ze straks overal flink vaccineren en wij hier maar op de luie reet zitten.
pi_196746286
En dan later in de week leveringen, en wat gaat De Jonge/de GGD's dan doen, vasthouden aan 4 januari omdat ze nog niet klaar zijn?
pi_196746337
Nu wordt 21 december genoemd als datum van toelating door EMA. Wordt met het uur vroeger zo....
pi_196746362
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:29 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ze zijn wel heel voorzichtig inderdaad.

Gewoon vanaf dag 1 doorpakken straks, ik trek echt de haren uit mijn hoofd als ze straks overal flink vaccineren en wij hier maar op de luie reet zitten.
Dat zou toch bizar zijn, vanaf augustus? Als Pfizer, Moderna, Oxford en J&J in maart goedgekeurd zijn, en voorhanden zijn, om er vanuit te gaan dat dan in augustus pas echt heel breed gevaccineerd zou kunnen worden. Duitsland is er NU al klaar voor.
  dinsdag 15 december 2020 @ 14:58:29 #208
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196746415
quote:
De Europese toezichthouder voor geneesmiddelen EMA zal mogelijk maandag het coronvaccin van Pfizer-BioNTech goedkeuren. Begin deze maand hield de toezichthouder het nog op uiterlijk 29 december. Toezichthouders in het Verenigde Koninkrijk en de VS deden dat al eerder.

De Nederlandse toezichthouder CBG meldt dat er de 21e inderdaad een extra bijeenkomst van de EMA staat gepland. Als er voldoende data zijn, kan er een goedkeuring komen, zegt een woordvoerder. Als er nog onvoldoende informatie is, zal de beoordeling de 29e plaatsvinden.

Pfizer laat in een reactie weten dat het vaccin geleverd kan worden, zodra de toestemming er is. Het ministerie van Volksgezondheid brengt nog in kaart wat dit voor de vaccinatieplanning van Nederland betekent. Het ministerie kan nog niet beloven dat er dit jaar begonnen kan worden met vaccineren.

In eerste instantie krijgt Nederland 507 duizend vaccins van Pfizer-BioNTech. Als eerste komen zorgmedewerkers van verpleeg- en gehandicapteninstellingen aan de beurt.
NOS

Daar schieten woorden te kort. Wel vaccin maar te lam om te gaan vaccineren.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_196746450
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 12:13 schreef speknek het volgende:
Toch wel een groot nadeel van onze poldercultuur. Teveel partijtjes die allemaal voor hun zaak op willen komen en er eerst een plasje overheen moeten doen. Zo'n De Jonge moet gewoon zeggen zo gaat het gebeuren en als je dwars gaat liggen zullen we aan iedereen duidelijk maken dat het jouw organisatie was die dwars heeft gelegen en tot de dood van grootmoedertje heeft geleid.
Anderzijds is NL over het algemeen juist vooruitkijkend met dit soort zaken.
Het verbaast mij dan bv ook dat er nog geen registratiesysteem voor vaccins is. Dit zie je al 9 maanden aan komen. Sowieso kun je iedereen een vaccinatiepaspoort geven zoals ze al decennia gebruiken bij de GGD voor de reisvaccinaties.

Maar ook de prikplekken. Ik weet dat de staat het kan want ik heb een meningokokken injectie gehad in een sporthal toen het hier heerste. Waarom is dat nog niet geregeld, ook dit zie je al tijden aan komen.

Waarom moeten er 6 weken zitten tussen het aankomen van het vaccin en de eerste prikken.

En dat moet toch alsnog rap uitgerold kunnen worden. Ik werk in de ouderen zorg en onze organisatie heeft zo al 100+ gediplomeerde HBO V verpleegsters plus nog artsen die de vaccinaties kunnen zetten. In twee dagen zou de gehele organisatie (3000+ medewerkers) gevaccineerd kunnen worden dmv eigen artsen en verpleging.

En ruimte genoeg want de gezamenlijke restaurants staan leeg.

quote:
Artsen staan klaar
De Gezondheidsminister liet zondag al doorschemeren dat zijn land ongeduldig wordt. Duitsland heeft inmiddels 400 vaccinatielocaties ingericht en er staan 10.000 artsen en medisch personeel klaar om als het moet vandaag al met de massale inenting te beginnen.
Dit is nieuws wat je zou willen dat de premier gisteren ook zou vertellen maar het blijft angstvallig stil over de voorbereidingen voor het vaccin. Zou men bang zijn voor overvallen op de vaccinatiecentra?

[ Bericht 13% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 15-12-2020 15:09:40 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 15 december 2020 @ 15:32:51 #210
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196747140
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dat zou toch bizar zijn, vanaf augustus? Als Pfizer, Moderna, Oxford en J&J in maart goedgekeurd zijn, en voorhanden zijn, om er vanuit te gaan dat dan in augustus pas echt heel breed gevaccineerd zou kunnen worden. Duitsland is er NU al klaar voor.
Ik hou het er maar op dat ze gewoon een hele grote slag om de arm houden, voor de zekerheid.
  dinsdag 15 december 2020 @ 15:57:46 #211
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196747603
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dat zou toch bizar zijn, vanaf augustus? Als Pfizer, Moderna, Oxford en J&J in maart goedgekeurd zijn, en voorhanden zijn, om er vanuit te gaan dat dan in augustus pas echt heel breed gevaccineerd zou kunnen worden. Duitsland is er NU al klaar voor.
Augustus is genoemd voor de niet-risicogroepen. Ouderen en andere risicogroepen, en het zorgpersoneel zijn dan al geweest. Dat zijn 5 miljoen personen. Die worden niet via de GGD ingeënt. Dat loopt net zoals de griepprik via de huisarts en de bedrijfsarts.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 15 december 2020 @ 16:25:17 #212
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196748083
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:57 schreef freako het volgende:

[..]

Augustus is genoemd voor de niet-risicogroepen. Ouderen en andere risicogroepen, en het zorgpersoneel zijn dan al geweest. Dat zijn 5 miljoen personen. Die worden niet via de GGD ingeënt. Dat loopt net zoals de griepprik via de huisarts en de bedrijfsarts.
Er is ook genoemd dat er in juni voldoende vaccins aanwezig zijn (voor 12 miljoen mensen). Dan moet dat niet langer wachten. Ook al zal de risicogroepen veel druk op de zorg missen, loslaten van alle maatregelen gaat nog niet eerder omdat er dan nog te veel (jongere) mensen in het ziekenhuis belanden. Ik hoop op een voorjaar zoals afgelopen zomer. En een kerst zoals 2019.
pi_196748146
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 11:53 schreef aartstyle het volgende:
In duitsland staat alles al paraat. Als de EMA vandaag goedkeurt beginnen ze morgen massaal met inenten. Hugo gaat op dat moment pas het nummer van de GGD opzoeken.
het laatste nieuws is dat ze volgende week een beslissing gaan nemen toch ?
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_196748390
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 15:57 schreef freako het volgende:

[..]

Augustus is genoemd voor de niet-risicogroepen. Ouderen en andere risicogroepen, en het zorgpersoneel zijn dan al geweest. Dat zijn 5 miljoen personen. Die worden niet via de GGD ingeënt. Dat loopt net zoals de griepprik via de huisarts en de bedrijfsarts.
Maar die mRNA vaccins gaan juist heel lastig via huisartsen omdat die in verpakkingen van 975 zitten, en, zodra geopend, niet heel lang goed blijven. In ziekenhuizen zal zorgpersoneel redelijk snel ingeent kunnen worden, lijkt me, genoeg mensen om in te enten en genoeg mensen om ingeent te worden. En in verzorgingstehuizen moet het ook wel te doen zijn, vooral de grotere verzoringstehuizen, maar maar de artsen/verpleegkundigen zullen wel naar de verzorgingstehuizen toe moeten, en dat moet wel geregeld worden. Die moeten de juiste middelen hebben om het vaccin gekoeld te houden, software voor registratie moet opgezet zijn, daar moeten ze in getraind zijn, etc. Het is allemaal niet heel spannend, maar het moet wel bestand zijn om het op heel grote schaal te doen.
pi_196748436
Klopt het dat er in veel gevallen bijwerkingen zijn met het vaccin?
Hoorde dat NL wil afstappen van eerste de oudere vaccineren?
Cindy De Vuyst
pi_196748464
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 16:47 schreef einzeinz het volgende:
Klopt het dat er in veel gevallen bijwerkingen zijn met het vaccin?
Hoorde dat NL wil afstappen van eerste de oudere vaccineren?
Nope, tenminste, heel veel hebben wel wat pijn op de plek van de injectie. Dat is een bijwerking, maar dat is bij bijna alle vaccins een algemene bijwerking.
En ouderen hebben minder bijwerkingen.

Hier kun je het opzoeken van het Pfizer vaccin: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2639-4

Volgens mij wordt in het huidige vaccin 30 microgram gebruikt, dus niet de dosis van 100.

Dit was van de phase I/II studie, die kleinschalig is.

In de phase II/III studie werd het ook bijgehouden, en die kun je hier vinden: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

Daar vind je de volgende figuur:

Dan zie je dat lokale pijn op de plek van injectie wel vaak voorkomt, maar bijna altijd mild of middelmatig is.
Een paar %% meldde erge vermoeidheid, hoodpijn, rillingen of spierpijn in de klasse 16-55, maar dit was minder bij ouderen.
Ook mensen die de placebo kregen meldden bijwerkingen. Schijnbaar waren er zelfs een paar die erge vermoeidheid melden.
Ik zie in de figuur geen grade 4 bijwerkingen (is bezoek aan emergency care of ziekenhuisopname).

[ Bericht 27% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 15-12-2020 17:19:31 ]
  dinsdag 15 december 2020 @ 17:15:42 #217
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196748827
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 16:25 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Er is ook genoemd dat er in juni voldoende vaccins aanwezig zijn (voor 12 miljoen mensen). Dan moet dat niet langer wachten. Ook al zal de risicogroepen veel druk op de zorg missen, loslaten van alle maatregelen gaat nog niet eerder omdat er dan nog te veel (jongere) mensen in het ziekenhuis belanden. Ik hoop op een voorjaar zoals afgelopen zomer. En een kerst zoals 2019.
Ja. Augustus was dan ook gebaseerd op de planning van fabrikanten. Als er eerder geleverd kan worden, gaat ook de planning naar voren.
  dinsdag 15 december 2020 @ 17:20:22 #218
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196748911
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar die mRNA vaccins gaan juist heel lastig via huisartsen omdat die in verpakkingen van 975 zitten, en, zodra geopend, niet heel lang goed blijven.
Om die reden is het de bedoeling om het Pfizer-vaccin in eerste instantie toe te dienen aan het zorgpersoneel (en daarom wordt er ook niet direct begonnen met bewoners van de verpleeghuizen), op 30 priklocaties. Omdat het Moderna-vaccin makkelijker te distribueren is, wordt dat toegediend aan verpleeghuisbewoners.
pi_196749228
Goedkeuring Moderna vaccin zou ook niet al te lang meer op zich moeten wachten:

quote:
Moderna verwacht Europese goedkeuring vaccin op 12 januari
Het Amerikaanse biotechbedrijf Moderna verwacht dat zijn coronavaccin op 12 januari zal worden goedgekeurd door de Europese autoriteiten. Meteen daarna kan het bedrijf met de verdeling van het vaccin starten, zegt Dan Staner, hoofd van de Europese divisie, in een interview met de Duitse krant Stuttgarter Zeitung.

Moderna is van plan om zijn contract met de Europese Unie voor 80 miljoen dosissen, plus een optie voor nog eens 80 miljoen in 2021, te kunnen nakomen, klinkt het.
https://www.hln.be/medisc(...)F%2Fwww.google.nl%2F

Verwachte levering aan Nederland:
quote:
Van het Moderna-vaccin ontvangt Nederland in het eerste kwartaal van 2021 volgens de laatste berichten 390.000 doses.
https://www.rijksoverheid(...)ase-coronavaccinatie
  dinsdag 15 december 2020 @ 20:30:55 #220
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196752978
RTL
quote:
Sonja Kloppenburg, woordvoerder van de GGD, zei als reactie op het nieuws: "December wordt het niet. We gaan niet acht dagen eerder starten met vaccineren, omdat er acht dagen eerder een goedkeuring van het vaccin is. Voor ons zijn zorgvuldigheid en veiligheid het belangrijkste."
Het eerder toelaten van het vaccin gaat volgens Kloppenburg 'misschien iets helpen'. "Maar we blijven bij januari. Mensen moeten er op kunnen vertrouwen dat het goed is, haast mag niet ten koste van kwaliteit gaan."
Hier begrijp ik dus niks van. Het vaccin blijft t zelfde of ze nu meteen gaan vaccineren zodra het mag en beschikbaar is,of pas op een latere datum want dat was het oorspronkelijk plan ?
Eerder beginnen is dus riskant want eeeuuhhhmm dat komt haar niet zo goed uit ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 15 december 2020 @ 20:39:37 #221
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_196753173
Alle landen om ons heen zijn al aan het vaccineren of in ieder geval al grote voorbereidingen aan het treffen. Maar in Nederland moet alles straks nog in werking worden gesteld, onvoorstelbaar wat voor een stel onbekwame kwasten we hier aan het roer hebben staan. :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_196753333
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:30 schreef deedeetee het volgende:
RTL
[..]

Hier begrijp ik dus niks van. Het vaccin blijft t zelfde of ze nu meteen gaan vaccineren zodra het mag en beschikbaar is,of pas op een latere datum want dat was het oorspronkelijk plan ?
Eerder beginnen is dus riskant want eeeuuhhhmm dat komt haar niet zo goed uit ?
Ze kunnen niet eerder beginnen door technisch onvermogen, maar dat zeg je liever niet. Dus maak je ervan dat het extra ''zorgvuldig'' moet.

Dat doe ik ook wel eens op mijn werk als ik mijn zooi niet voor elkaar heb. Alleen daar is niet een heel land van afhankelijk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:01:04 #223
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196753660
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ze kunnen niet eerder beginnen door technisch onvermogen, maar dat zeg je liever niet. Dus maak je ervan dat het extra ''zorgvuldig'' moet.

Dat doe ik ook wel eens op mijn werk als ik mijn zooi niet voor elkaar heb. Alleen daar is niet een heel land van afhankelijk.
Precies....
Het is gewoon onzin. Hoe haalt die vrouw het in haar hoofd om zo'n duidelijke leugen te verkondigen. Ze heeft haar werk niet goed gedaan. Punt !
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 15 december 2020 @ 21:08:34 #224
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196753819
Hier mogen best vragen over worden gesteld. De eerste vaccinaties zijn maar een speldenprikje richting de oplossing maar wel een die snel moet starten.
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:09:52 #225
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196753845
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:01 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Precies....
Het is gewoon onzin. Hoe haalt die vrouw het in haar hoofd om zo'n duidelijke leugen te verkondigen. Ze heeft haar werk niet goed gedaan. Punt !
De registratie en afhandeling eromheen (het is een geneesmiddel wat je in iemand spuit, met alle zorgvuldigheid eromheen) moet wel geregeld en gegarandeerd zijn. Dat is geen overdreven iets
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:26:18 #227
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196754168
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:09 schreef Molo het volgende:

[..]

De registratie en afhandeling eromheen (het is een geneesmiddel wat je in iemand spuit, met alle zorgvuldigheid eromheen) moet wel geregeld en gegarandeerd zijn. Dat is geen overdreven iets
Kwestie van bureaucratie ?
En dat kost in Nederland veel meer tijd dan in Duitsland ?
https://duitslandinstituu(...)elating-coronavaccin
quote:
Ook minister van Gezondheid Jens Spahn hoopt dat het vaccin nog voor de kerstdagen kan worden toegelaten, "zodat we dan ook nog in dit jaar kunnen beginnen met inenten". Van een spoedtoelating, zoals door de Krankenhausgesellschaft geopperd, wil Spahn niets weten. De verantwoordelijkheid over de toelating van het vaccin ligt bij de EMA en zal op Europees niveau worden voltrokken, dat is van te voren afgesproken. Volgens Spahn is het belangrijk voor het vertrouwen in de vaccins dat dit ook zo blijft.
Na toelating beginnen dus zo mogelijk nog dit jaar en niet dagen later want dat is zorgvuldiger.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:30:14 #228
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196754245
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:26 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Kwestie van bureaucratie ?
En dat kost in Nederland veel meer tijd dan in Duitsland ?
https://duitslandinstituu(...)elating-coronavaccin
[..]

Na toelating beginnen dus zo mogelijk nog dit jaar en niet dagen later want dat is zorgvuldiger.
Kwestie van ingewikkeld proces moeten uitrollen in een systeem wat extreem decentraal ingericht is hier

Je wilt ook kunnen traceren als er iets mis gaat, wie wel en niet heeft gehad, merk, etc.

Kun je beter ietsjes later starten dan later denken 'kudtttttt clusterfuck'
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196754347
Ze hadden ook maar 9 maanden om zich voor te bereiden op de start van vaccineren he? Zelfs vorige week zei De Jonge nog dat er nog maanden de tijd was en het dus nog niet nodig was om nu al te beginnen met het voorbereiden op een massale vaccinatiecampagne.
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:40:38 #230
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196754460
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ze hadden ook maar 9 maanden om zich voor te bereiden op de start van vaccineren he? Zelfs vorige week zei De Jonge nog dat er nog maanden de tijd was en het dus nog niet nodig was om nu al te beginnen met het voorbereiden op een massale vaccinatiecampagne.
Deels helemaal waar ja. En eens dat van állez eerder had kunnen en moeten starten

Deels is het overigens wel ook erg afhankelijk van welke vaccinatiestrategie je kiest, welke eigenschappen een product heeft en welke logistiek ervoor nodig is
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:46:57 #231
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196754607
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ze hadden ook maar 9 maanden om zich voor te bereiden op de start van vaccineren he? Zelfs vorige week zei De Jonge nog dat er nog maanden de tijd was en het dus nog niet nodig was om nu al te beginnen met het voorbereiden op een massale vaccinatiecampagne.
Snapt De Jonge wel dat voorbereiding precies dat is: voorbereiding. En dat doe je doorgaans - ik weet niet hoor - vooraf toch?

Dat het vaccineren op grote(re) schaal zelf nog enige maanden gaat duren, doet daar verder niks aan af.
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:52:05 #232
14505 OProg
A Life in Music
pi_196754729
https://www.nu.nl/coronav(...)t-voor-planning.html

quote:
Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) kan nog niet zeggen wat de mogelijke eerdere goedkeuring van het Pfizer-vaccin betekent voor de planning van de vaccinatiecampagne. Hij wil de Tweede Kamer daar begin volgende week over informeren, zei hij dinsdagavond tijdens het coronadebat.
Dit leest als: Ik heb de verschillende scenario's niet klaar liggen en eigenlijk geen idee. :')
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_196754857
Ik hoorde anders net een radiospotje van de regering over vaccineren, dat het veilig is etc. Dus ze zijn al begonnen in principe met het alvast geruststellen van mensen.
  Moderator dinsdag 15 december 2020 @ 22:03:05 #234
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_196754980
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:58 schreef Xenorium het volgende:
Ik hoorde anders net een radiospotje van de regering over vaccineren, dat het veilig is etc. Dus ze zijn al begonnen in principe met het alvast geruststellen van mensen.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  dinsdag 15 december 2020 @ 22:08:22 #235
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196755083
quote:
85s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:52 schreef OProg het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)t-voor-planning.html
[..]

Dit leest als: Ik heb de verschillende scenario's niet klaar liggen en eigenlijk geen idee. :')
Dat valt mij ook al langer op, de lakse manier waarop hij met een toch zeer belangrijke zaak omgaat. Komt al geruime tijd over als : nou daar ga ik me nu niet mee bezig houden hoor. Dat zien we dan wel.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_196755236
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:58 schreef Xenorium het volgende:
Ik hoorde anders net een radiospotje van de regering over vaccineren, dat het veilig is etc. Dus ze zijn al begonnen in principe met het alvast geruststellen van mensen.
Vanaf juni nam de vaccinatiebereidheid af, dat weten we al maanden, ze 'plannen' om over 4 weken te beginnen met vaccineren, en mogelijk al eerder (als het ze lukt), dus je kunt dat 'al' wel weglaten.
pi_196755437
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:40 schreef Molo het volgende:

[..]

Deels helemaal waar ja. En eens dat van állez eerder had kunnen en moeten starten

Deels is het overigens wel ook erg afhankelijk van welke vaccinatiestrategie je kiest, welke eigenschappen een product heeft en welke logistiek ervoor nodig is
Voor elke strategie moet je toch voorbereiden? De logistiek is ook al lang duidelijk, want er is vanaf het begin gezegd dat niet 1 vaccin het probleem kan oploosen, dus sowieso zouden er strategien klaar moeten liggen aangepast op de verschillende vaccins.
Dat geneuzel nu ook over dat er na de goedkeuring nog veel moet gebeuren. Uit het nu.nl artikel
quote:
'Na goedkeuring moet er nog een hoop gebeuren'

Na een eventuele goedkeuring van het EMA moet er volgens de minister nog een hoop gebeuren. Zo komt er een gezondheidsadvies. Ook moeten er richtlijnen voor de werking en bijwerkingen en daarnaast contra-indicaties worden opgesteld.
Ik heb hierboven een figuur gepost met de bijwerkingen, peer-review gepubliceerd op 10 december. Dat zal echt nauwelijks verschillen van de data die de EMA heeft, dus ze kunnen al heel veel werk doen om die richtlijnen over bijwerkingen enzo op te stellen, en dat gezondheidsadvies ook. Spoiler-alert: Mensen met allergien moeten oppassen, mensen met auto-immuunziektes ook etc.
  dinsdag 15 december 2020 @ 22:39:50 #238
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196755695
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat valt mij ook al langer op, de lakse manier waarop hij met een toch zeer belangrijke zaak omgaat. Komt al geruime tijd over als : nou daar ga ik me nu niet mee bezig houden hoor. Dat zien we dan wel.
De tijd die ze aan dat oeverloze gezever over mondkapjes hebben verspild hadden ze beter in voorbereiding op de vaccinaties kunnen steken.
pi_196758807
1 miljoen euro schadevergoeding als het vaccin bij jou onverwachte bijwerkingen geeft. Als de farmaceutische bedrijven en de overheid zoveel vertrouwen heeft in het vaccin en de controle dat het veilig is. waarom dan niet een vaste schadevergoeding van 1 miljoen euro per persoon als je uiteindelijk ernstig ziek bent geworden van het vaccin. ( bewezen )

Met een zekere schade vergoeding is de bereidheid denk ik een heel stuk groter wetende dat een fout de farmaceutische bedrijven of overheden een hoop geld gaat kosten.
pi_196758920
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:09 schreef Molo het volgende:

[..]

De registratie en afhandeling eromheen (het is een geneesmiddel wat je in iemand spuit, met alle zorgvuldigheid eromheen) moet wel geregeld en gegarandeerd zijn. Dat is geen overdreven iets
Mee eens maar het is niet dat dit als een donderslag bij heldere hemel komt. Hier had al sinds maart aan gewerkt kunnen worden. En ik neem aan dat er nu ook al een bestaand systeem is. De GGD zet al zeker 50 jaar vaccinaties.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_196759395
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 09:05 schreef MakkieR het volgende:
1 miljoen euro schadevergoeding als het vaccin bij jou onverwachte bijwerkingen geeft. Als de farmaceutische bedrijven en de overheid zoveel vertrouwen heeft in het vaccin en de controle dat het veilig is. waarom dan niet een vaste schadevergoeding van 1 miljoen euro per persoon als je uiteindelijk ernstig ziek bent geworden van het vaccin. ( bewezen )

Met een zekere schade vergoeding is de bereidheid denk ik een heel stuk groter wetende dat een fout de farmaceutische bedrijven of overheden een hoop geld gaat kosten.
Wat is ernstig ziek? En iemand kan ernstig ziek worden en geheel herstellen, maar iemand kan permanent schade hebben. En wat jij in gedachte hebt, zeldzame bijwerkingen die pas op langere duur zich openbaren, zijn heel moeilijk te linken aan een single event (het vaccineren).
Als je bedenkt hoe lastig het is om bijvoorbeeld het regelmatig eten van rood vlees, of verbrand eten (BBQ) te linken aan kanker, dan kun je je voorstellen dat een of twee spuitjes nu heel moeilijk zijn te linken aan iets wat zich over een paar maanden, of zelfs jaren openbaart. Wie zegt dat het niet door iets anders in de tussentijd veroorzaakt is? Zelfs bijwerkingen die in het verleden gelinked zijn aan vaccins, zoals het Syndroom van Guilaume-Barre. Dan kwam dat syndroom 2x vaker voor na vaccineren. Dat wilt dus zeggen dat de helft van die gevallen niets te maken hebben met het vaccin, maar moet je dan wel iedereen die GBS krijgt een schade-vergoeding gaan betalen?
Een blanket mogelijke schadevergoeding lijkt me geen goed idee, maar duidelijke communicatie over bijwerkingen, en dat ze bijvoorbeeld vanuit de overheid een fonds en afdeling opzetten met als doel het detecteren, monitoren en afhandelen van schade als gevolg van eventuele bijwerkingen lijkt me wel een goed idee inderdaad.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:01:25 #242
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196759421
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mee eens maar het is niet dat dit als een donderslag bij heldere hemel komt. Hier had al sinds maart aan gewerkt kunnen worden. En ik neem aan dat er nu ook al een bestaand systeem is. De GGD zet al zeker 50 jaar vaccinaties.
Zeker mee eens :Y
En dat is ook schandelijk

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196759483
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 09:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat is ernstig ziek? En iemand kan ernstig ziek worden en geheel herstellen, maar iemand kan permanent schade hebben. En wat jij in gedachte hebt, zeldzame bijwerkingen die pas op langere duur zich openbaren, zijn heel moeilijk te linken aan een single event (het vaccineren).
Als je bedenkt hoe lastig het is om bijvoorbeeld het regelmatig eten van rood vlees, of verbrand eten (BBQ) te linken aan kanker, dan kun je je voorstellen dat een of twee spuitjes nu heel moeilijk zijn te linken aan iets wat zich over een paar maanden, of zelfs jaren openbaart. Wie zegt dat het niet door iets anders in de tussentijd veroorzaakt is? Zelfs bijwerkingen die in het verleden gelinked zijn aan vaccins, zoals het Syndroom van Guilaume-Barre. Dan kwam dat syndroom 2x vaker voor na vaccineren. Dat wilt dus zeggen dat de helft van die gevallen niets te maken hebben met het vaccin, maar moet je dan wel iedereen die GBS krijgt een schade-vergoeding gaan betalen?
Een blanket mogelijke schadevergoeding lijkt me geen goed idee, maar duidelijke communicatie over bijwerkingen, en dat ze bijvoorbeeld vanuit de overheid een fonds en afdeling opzetten met als doel het detecteren, monitoren en afhandelen van schade als gevolg van eventuele bijwerkingen lijkt me wel een goed idee inderdaad.
Ik denk dat een arts wel kan uitvogelen of je ernstig ziek geworden bent van de bijwerkingen van het vaccin. Sterker nog er bestaat in Nederland zelfs een instantie die gaat uitzoeken of er bijwerkingen zijn van dit vaccin om er van te leren. Zijn de farmaceutische bedrijven er echt... van overtuigd dat hun vaccin veilig is. waarom dan niet een vaste schadevergoeding om daad bij woord te zetten. Wil je het vertrouwen winnen van het klootjesvolk. geloof me 1 miljoen euro helpt enorm.
pi_196759529
Een Deens overheidssysteem zou beter zijn. Die zeggen ongeveer 'dit is de back-end database en die moet gevuld worden, klaar'. Dus dan zou VWS de database opstellen en beheren en de GGD's vullen die. Het is toch ook een landelijke vaccinatie campagne? Waarom dat dan niet landelijk regelen. En niet elke GGD die zijn eigen databaseje die niet communiceert met andere databases. Ik heb dat meegemaakt bij de Waterschappen, toen daar een aantal fusies waren geweest en er GIS systemen overgezet en op elkaar afgestemd moesten worden. Dat was een heel traag proces, vooral omdat elke waterschap dingen anders geregeld had, net wat andere definities had voor kolommen, of andere tables had in de database etc.
pi_196759760
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:05 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik denk dat een arts wel kan uitvogelen of je ernstig ziek geworden bent van de bijwerkingen van het vaccin. Sterker nog er bestaat in Nederland zelfs een instantie die gaat uitzoeken of er bijwerkingen zijn van dit vaccin om er van te leren. Zijn de farmaceutische bedrijven er echt... van overtuigd dat hun vaccin veilig is. waarom dan niet een vaste schadevergoeding om daad bij woord te zetten. Wil je het vertrouwen winnen van het klootjesvolk. geloof me 1 miljoen euro helpt enorm.
Schadevergoeding voor een bijwerking?
Stel dat we dat in de levensmiddelenindustrie doen: 1 miljoen euro schadevergoeding als je een anafylactische shock krijgt na het eten van een broodje pindakaas...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_196760369
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Zeker mee eens :Y
En dat is ook schandelijk

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook dan is een papieren verwerking ook mogelijk via de vaccinatiepaspoorten welke de GGD al decennia verstrekt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_196761175
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:05 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik denk dat een arts wel kan uitvogelen of je ernstig ziek geworden bent van de bijwerkingen van het vaccin. Sterker nog er bestaat in Nederland zelfs een instantie die gaat uitzoeken of er bijwerkingen zijn van dit vaccin om er van te leren. Zijn de farmaceutische bedrijven er echt... van overtuigd dat hun vaccin veilig is. waarom dan niet een vaste schadevergoeding om daad bij woord te zetten. Wil je het vertrouwen winnen van het klootjesvolk. geloof me 1 miljoen euro helpt enorm.
Nee een arts kan dat niet, zeker niet alleen. Denk je nu echt dat als ik nu bij een arts kom en er wordt GBS vastgesteld, en ze gaan naar mijn geschiedenis kijken over de afgelopen 10 jaar en ze zien 10+ vaccinaties, jarenlang verblijf in Afrika, Caribbean, alcohol drinken, vet eten, BBQ-en, rood vlees eten, gebruik malaria profylaxe, verschillende antibiotica kuren, een operatie etc, dat zo'n arts dan kan zeggen: Het was dat ene prikje 4 jaar geleden!

Wat is 'veilig'? Jij stapt elke dag in de auto, jaarlijks overlijden er honderden mensen in het verkeer, maar toch ervaar jij het waarschijnlijk als veilig.
Als er 1 iemand overlijdt door het vaccin is het dan gelijk niet veilig? Gister overleden er 86 mensen aan het virus in Nederland.
Hoe definieer jij 'veilig'?
  woensdag 16 december 2020 @ 11:55:22 #248
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196761545
https://www.1limburg.nl/g(...)ie?context=section-1

https://www.1limburg.nl/x(...)ezet-voor-vaccinatie
Het begin is er. Nu duimen dat ze t meteen goed en snel kunnen regelen zodra t vaccin beschikbaar is.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_196761717
quote:
>130.000 vaccins in the UK.
pi_196763573
Afgelopen week werd er in 70 ziekenhuizen gevaccineerd, komende week komen daar 10 ziekenhuizen en 200 andere lokaties (vooral huisartspraktijken bij) en in de weken erna nog eens 1000 lokaties. Misschien moet De Jonge eens bellen met Engeland hoe ze dat zo snel kunnen regelen.
  woensdag 16 december 2020 @ 14:21:26 #252
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196764787
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Afgelopen week werd er in 70 ziekenhuizen gevaccineerd, komende week komen daar 10 ziekenhuizen en 200 andere lokaties (vooral huisartspraktijken bij) en in de weken erna nog eens 1000 lokaties. Misschien moet De Jonge eens bellen met Engeland hoe ze dat zo snel kunnen regelen.
De Jonge gaat begin januari eerst nog een persco beleggen waarin hij stelt dat het vaccin is goedgekeurd en 'dat we vanaf nu heel hard aan het werk gaan om alles te regelen'.
pi_196772994
Uk gaat Oxford/Astra schijnbaar volgende week goedkeuren, ik snap niet meer zoveel van het proces mbt dat vaccine. Dacht dat ze de impact van een halve dosis opnieuw wilde testen?
- verwijderd door admin -
  woensdag 16 december 2020 @ 20:48:31 #254
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196773135
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:41 schreef groenen het volgende:
Uk gaat Oxford/Astra schijnbaar volgende week goedkeuren, ik snap niet meer zoveel van het proces mbt dat vaccine. Dacht dat ze de impact van een halve dosis opnieuw wilde testen?
Dat toch tegelijk. Ze hebben de data met twee volledige dosis 70% effectief. Ze doen nu simultaan nog een studie met half en volledige dosis.

En ze gaan nog kijken naar samenwerking met Russische vaccine juich ik ook alleen maar toe als dat gaat resulteren in een beter vaccine
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  Moderator woensdag 16 december 2020 @ 21:00:51 #255
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196773360
twitter
pi_196774395
In de Telegraaf ernstige allergische reacties op Pfizer vaccin
https://www.telegraaf.nl/c/1748639436/
pi_196776406
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:41 schreef groenen het volgende:
Uk gaat Oxford/Astra schijnbaar volgende week goedkeuren, ik snap niet meer zoveel van het proces mbt dat vaccine. Dacht dat ze de impact van een halve dosis opnieuw wilde testen?
De data die gepubliceerd was was op basis van aantal vastgestelde besmettingen in de studie tot 4 november, kan goed dat er sindsdien behoorlijk wat bijgekomen zijn wat de conclusies mogelijk ook veel duidelijker heeft gemaakt. We gaan het horen, ik hoop dat het inderdaadn halve dosis - volledige dosis wordt en dat de effectiviteit daarvan inderdaad ~90% was. Dan kun je meer mensen vaccineren met het huidige aantal doses op voorraad, is de effectiviteit hoger en de bijwerkingen minder (minder bij eerste inenting, en bij tweede inenting krijgen mensen sowieso minder bijwerkingen).
pi_196776509
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 21:00 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Daarom snap ik ook niet zo goed dat hem krampachtig lijkt vast te houden om met 800.000 dosis 400.000 mensen te vaccineren en de rest op te slaan om dezelfde 400.000 mensen in de tweede ronde te vaccineren. Vaccineer gewoon door en geef mensen de booster als er nieuwe leveringen binnenkomen.
pi_196776639
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 21:44 schreef quirina het volgende:
In de Telegraaf ernstige allergische reacties op Pfizer vaccin
https://www.telegraaf.nl/c/1748639436/
Er zullen wel meer van dat soort berichten verschijnen de komende weken, slecht nieuws sells. Maar laten we hopen dat het aantal berichten tot een minimum beperkt blijven. Afgelopen week in de UK 130.000 mensen gevaccineerd, 2 met erge allergische reacties. Dat valt toch wel mee eigenlijk, of niet?
  woensdag 16 december 2020 @ 23:19:21 #260
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196776911
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 22:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Daarom snap ik ook niet zo goed dat hem krampachtig lijkt vast te houden om met 800.000 dosis 400.000 mensen te vaccineren en de rest op te slaan om dezelfde 400.000 mensen in de tweede ronde te vaccineren. Vaccineer gewoon door en geef mensen de booster als er nieuwe leveringen binnenkomen.
Dan ga je dus erop gokken dat de fabrikant ook blijft leveren, en anders maar een ander behandelvoorschrift volgen dan de fabrikant getest heeft.
pi_196779542
https://mobile.twitter.co(...)/1339309642460127241

Jansen goden verwachten in maart/april te kunnen vaccineren.
- verwijderd door admin -
pi_196779788
Is waarschijnlijk al een keer gevraagd maar Pfeizer heeft bijvoorbeeld al miljoenen vaccins gemaakt. Vanaf het moment dat het was goedgekeurd konden ze de productie dan niet gewoon opschroeven dat ze er nog een keer het aantal kan maken dat ze nu hebben? Er word overal zo aan die ingekochte aantallen vast gehouden. Alsof er daarna niets meer is.
pi_196779974
https://nos.nl/liveblog/2(...)jdens-nieuwjaar.html

quote:
Pfizer-verpakking bevat meer doses
Een meevaller in de VS: apothekers hebben ontdekt dat ze meer doses van het Pfizer-vaccin uit een verpakking kunnen halen. Volgens de farmaceut kunnen er vijf inentingen uit één buisje gehaald worden, maar in de praktijk blijkt dat er zes of soms zelfs zeven doses uit gehaald kunnen worden. Dat betekent dat er in het beste geval 40 procent meer ingeënt kan worden.

De Amerikaanse medicijnautoriteit FDA heeft het goedgekeurd om meer inentingen uit één verpakking te halen dan Pfizer heeft voorgeschreven. Er zijn al honderden doses weggegooid die wel gebruikt hadden kunnen worden, omdat er bij apothekers verwarring bestond over wat er met de overgebleven vaccinatievloeistof moest gebeuren.
Dat we die extra doses maar niet gaan verspillen!
pi_196780004
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 10:00 schreef Remco het volgende:
Is waarschijnlijk al een keer gevraagd maar Pfeizer heeft bijvoorbeeld al miljoenen vaccins gemaakt. Vanaf het moment dat het was goedgekeurd konden ze de productie dan niet gewoon opschroeven dat ze er nog een keer het aantal kan maken dat ze nu hebben? Er word overal zo aan die ingekochte aantallen vast gehouden. Alsof er daarna niets meer is.
Ze hadden nog niet echt veel gemaakt, en ze hebben schijnbaar problemen met grondstoffen. Veel vaccins moeten gekweekt worden, in bioreactoren. De virussen moeten daarin 'groeien' voordat ze geoogst kunnen worden, dat kost tijd. Met het mRNA vaccin hoeft dat niet, want dat wordt gemaakt, maar dat kost ook nog wel tijd. Een ander probleem is het glas, voor de flesjes waar de vaccins in moeten. Er zijn schijnbaar maar 3 producenten van medical grade glas in de wereld, en de vraag ernaar is ge-explodeerd.
Pfizer had gehoopt dit jaar 100 miljoen doses klaar te hebben en heeft dat door de problemen met grondstoffen naar 50 miljoen bijgesteld. Ze hopen volgend jaar 1 miljard doses te kunnen maken.
Van het Oxford vaccin is al wel meer voorraad, die zijn in juli/augustus al flink gaan produceren. Onder meer door AstraZeneca en Serum Institute India. Die laatste produceert trouwens voor India en ontwikkelingslanden, maar zou al honderden miljoenen doses klaar moeten hebben.
pi_196780066
https://www.ad.nl/binnenland/vaccineren-gaat-in-2020-niet-meer-gebeuren-we-blijken-weer-niet-goed-voorbereid-br~abb2f003/

Als je moet wachten tot de IT systemen van de GGD klaar zijn kan Nederland net zo goed de vaccin bestellingen annuleren. Het gaat immers ook nog steeds mis met het registreren van testresultaten.

Van De Jonge:
quote:
,,Er wordt 24/7 gewerkt, maar vaccinaties staan of vallen uiteindelijk niet bij een week eerder beginnen, wel bij een zorgvuldig en veilig verloop. Zorgvuldigheid levert namelijk een belangrijke bijdrage aan de vaccinatiebereidheid.”
Elke dag gaan er mensen dood, elke dag later beginnen zou een aantal doden en IC opnames schelen. Als hij zich zo druk maakt om de vaccinatiebereidheid, waarom brengt hij het zelf dan niet wat positiever? Waarom zegt hij dan niet iets als: "Het ziet er heel goed uit met het Pfizer vaccin, er worden heel goede resultaten mee bereikt en ook met de veiligheid lijkt het erg goed te zitten, ik ga ervan uit dat het komende maandag goedgekeurd wordt en we werken er 24/7 aan om zo snel mogelijk nadat de vaccins geleverd zijn die te gaan toedienen in Nederland".

De GGD heeft toch al bestaande systemen om vaccinaties te registreren?
  donderdag 17 december 2020 @ 10:32:55 #266
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196780194
Die schijnheilige * zorgvuldigheid en veiligheid * smoes begint nu toch wel heel erg te vervelen. Geef gewoon eens toe dat je laks/lui/slordig en incompetent bent. Zorg eens voor een snelle oplossing i.p.v je steeds achter smoesjes te verschuilen. Ik begin me dood te schamen voor dat stelletje onbekwame mensen hier.

En hoe zorgvuldig/veilig is het om weken later pas te gaan vaccineren ? Hugo en de GGD staan gruwelijk voor gek.De zoveelste miskleun al, en dan ook nog doodleuk wél zeggen dat het volk zelf verantwoordelijk is voor de huidige lock down maar weigeren zélf de verantwoordelijk te nemen voor de beroerde organisatie van de testen en nu weer het vaccineren.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_196780917
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 10:32 schreef deedeetee het volgende:
Die schijnheilige * zorgvuldigheid en veiligheid * smoes begint nu toch wel heel erg te vervelen. Geef gewoon eens toe dat je laks/lui/slordig en incompetent bent. Zorg eens voor een snelle oplossing i.p.v je steeds achter smoesjes te verschuilen. Ik begin me dood te schamen voor dat stelletje onbekwame mensen hier.

En hoe zorgvuldig/veilig is het om weken later pas te gaan vaccineren ? Hugo en de GGD staan gruwelijk voor gek.De zoveelste miskleun al, en dan ook nog doodleuk wél zeggen dat het volk zelf verantwoordelijk is voor de huidige lock down maar weigeren zélf de verantwoordelijk te nemen voor de beroerde organisatie van de testen en nu weer het vaccineren.
Ik denk niet dat ze lui zijn, maar ze zijn gewoon veel te reactief bezig, ipv vooruitzien. Er is flink bezuinigd de afgelopen jaren op de GGD, en het zou de kiezer sieren om die rekening op het bord van de VVD te presenteren de komende verkiezingen.
Maar zelfs met die bezuinigingen ontbreekt er gewoon visie, en de (schijnbaar) de wil om dit gedaan te krijgen, ik hoor alleen maar hoe moeilijk en veel werk het wel niet is. Maar overal om ons heen (Duitsland, UK, Belgie, Spanje) kan het wel.
pi_196780979
https://www.theguardian.com/world/live/2020/dec/17/coronavirus-live-news-pence-to-take-vaccine-on-tv-germany-suffers-record-deaths?page=with:block-5fdb30858f08c97e6038741e#block-5fdb30858f08c97e6038741e

quote:
EU EU, except The Netherlands, states to start vaccinations on 27 December

European Union member states plan to start vaccinations against COVID-19 from Dec. 27, German health minister Jens Spahn said on Thursday.

“In Germany we will start, if the approval comes as planned, on Dec. 27. The other countries in the EU want to be able to start and want to start from Dec. 27,” he said ahead of a meeting with German Chancellor Angela Merkel and executives of vaccine maker BioNTech.
pi_196781076
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 23:19 schreef freako het volgende:

[..]

Dan ga je dus erop gokken dat de fabrikant ook blijft leveren, en anders maar een ander behandelvoorschrift volgen dan de fabrikant getest heeft.
Ik weet niet hoe dat precies zit met voorschriften. In de Oxford studie was het shijnbaar geen probleem om mensen na 3 maanden toch een booster te geven.

Het Pfizer vaccin heeft na 1 vaccinatie iets van 70% bescherming.
Je kunt dus 400.000 2x vaccineren en dan heb je na 8 weken (als het vaccineren je elke keer twee weken duurt en twee weken na laatste vaccinatie bescherming hebt) 0.96 =5 * 400k = 380.000 mensen beschermd.
Of je kunt 800.000 mensen vaccineren in 4 weken en dan na 6 weken hebben 0.7 * 800k = 560.000 mensen beschermd.

Maar je kunt natuurlijk zeggen, we vaccineren er 400.000 en als er tegen die tijd al nieuwe doses binnen zijn gaan we gewoon door. Goed contact houden met de leverancier over verwachte leveringen en levertijden etc.
pi_196781246
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 10:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.ad.nl/binnenland/vaccineren-gaat-in-2020-niet-meer-gebeuren-we-blijken-weer-niet-goed-voorbereid-br~abb2f003/

Als je moet wachten tot de IT systemen van de GGD klaar zijn kan Nederland net zo goed de vaccin bestellingen annuleren. Het gaat immers ook nog steeds mis met het registreren van testresultaten.

Van De Jonge:
[..]

Elke dag gaan er mensen dood, elke dag later beginnen zou een aantal doden en IC opnames schelen. Als hij zich zo druk maakt om de vaccinatiebereidheid, waarom brengt hij het zelf dan niet wat positiever? Waarom zegt hij dan niet iets als: "Het ziet er heel goed uit met het Pfizer vaccin, er worden heel goede resultaten mee bereikt en ook met de veiligheid lijkt het erg goed te zitten, ik ga ervan uit dat het komende maandag goedgekeurd wordt en we werken er 24/7 aan om zo snel mogelijk nadat de vaccins geleverd zijn die te gaan toedienen in Nederland".

De GGD heeft toch al bestaande systemen om vaccinaties te registreren?
Het is werkelijk waar ongelofelijk wat een incompetente bende weer. Kijk als we nu in juli plotsklaps een vaccin hadden gehad dan had ik het begrepen dat echt een weekje later wordt.
Maar je hebt 9 maanden de tijd gehad om een database met frontend te bouwen, dan ga je toch niet wachten tot op het laatste moment omdat af te maken. Het is geen lancering van een videospel.

En die week later zou voor verpleeghuisbewoners al veel uit kunnen maken.

Het is weer dezelfde saga als met PBM's in verpleeghuizen, de algemene testcapaciteit in mei en de knulligheid van het RIVM in februari met zijn: "Carnaval vier je in kleine groepjes." en "Wij zijn nuchter, dus laat die mensen maar onbeschermd hier heen komen".

Het is faal op faal en creatief denken lijkt ook niet te mogen. Had dan op zijn minst voor PR doeleinden ook op 27 december een kleine groep gevaccineerd.

Ook dit weer:
quote:
Daar zullen in eerste instantie tientallen handjes voor nodig zijn. Mogelijk gaat een deel van prikken door personeel van die instellingen zelf gezet worden. Daarnaast kan ook het Rode Kruis bijspringen als het nodig is. Over de exacte locatie moet nog een besluit vallen. Gezien de extreme bewaartemperatuur van het Pfizer-vaccin, -75 graden, wordt hier één centrale locatie in de regio Haaghanden voor gezocht. Daarvoor komen nu nog twee plekken in aanmerking. Verdeeld over het hele land moeten op die manier totaal zo'n dertig priklocaties worden opgezet.
Hoezo is dat nog niet opgezet? Er staan ik weet niet hoeveel sportzalen leeg.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_196781375
In Noord-Limburg is een kazerne terrein in Blerick gekozen las ik, ook vanwege de ruimte, er zullen veel mensen met auto's komen etc. Maar hoezo 'komen er nog twee plekken in aanmerking'? Kies gewoon. Of kies ze voor mijn part allebei als ze niet groot genoeg blijken.
  donderdag 17 december 2020 @ 14:28:08 #273
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196784679
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:09 schreef Molo het volgende:

[..]

De registratie en afhandeling eromheen (het is een geneesmiddel wat je in iemand spuit, met alle zorgvuldigheid eromheen) moet wel geregeld en gegarandeerd zijn. Dat is geen overdreven iets
Het is niet overdreven maar de idd de gangbare normale procedure voor een middel waarvoor nog geen vrijgave geldt. De momentele toestemming is die van/voor noodgebruik. Helaas negeert menigeen (of wil dat niet echt weten) , want... door.. opschieten... de zomer lonkt ons met festivals.

In de toelatingsprocedure komt men na autorisatie in "Fase4" gedurende twee jaar dan "gebruikers" moeten worden gevolgd die het middel krijgen toegediend. Normaal is dit een cooordinerende taak van de fabrikant die vanwege de schaal(?) bij "uitvoerende overheden" is belegd. Best heel lastig ook voor hen om te gaan ontdekken welke vinkjes, waarom precies wanneer moeten worden opgenomen in de gigantisch complexe database (ook privacy etc.etc.).

Hoe dit precies normaal gaat bij BigParma is/was imo ook in vaagheid gehuld en overzichtelijker omdat er nu eenmaal "minder" mensen gebruik maken van een experimenteel middel. Doorgaans worden er per product specifieke eisen opgesteld die met Covid19 een doel heeft om zo min mogelijk belemmering te geven.
De EMA zelf heeft hier d8 ik, buiten toezicht op de overeengekomen procedure, geen actieve normerende taak in.
De Fabrikant bepaalt welke (bij)werkingen zij wil volgen in haar onderzoek.

Op termijn kan gevolggevend onderzoek best wel eens een gigantische clusterfuck worden wanneer uitgezocht moet worden wat waar met wie is gedaan. Laat staan als er meer spelers de Vaccin-Arena met andere vaccintypes & methodes gaan bevochtigen
Overheden die hiermee verantwoordelijk zijn geworden voor de registrerende dataverwerking en fabrikanten voor de toepassing van de interpretatie. Gaat vast goed komen om het niet meer te weten.
Overheid&ICT :N : waar kan dit nog meer misgaan (waarbij ik mijn slimmere collega's die tenminste dat werk hebben, niet persoonlijk blameer) Los daarvan is "afgesproken" dat de overheid sws verantwoordelijk voor alle toepassingsgevolgen van vaccins. BigPharma moet alleen zorgen dat de specs op orde blijven.

Terzijde, hier een NHS/UK document hoe de procedure omtrent injecties verloopt. Handig om te weten wat we in NL kunnen verwachten.

Ik heb tot op heden nog niet gevonden wat de uitvoerders aangaande personen moet gaan vastleggen. Ik weet ook niet of en hoe dat elders verloopt. Elk land zal zelf criteria aanleggen, denk ik dan. Bij issues zal de fabrikant dan die hopelijk complete gegevens kunnen inzien om evaluerende conclusies aan te verbinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 17-12-2020 14:34:54 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196784951
Als alle hysterie en daaruitvolgende regels voortkomen uit zorgen over de druk op de zorgcapaciteit, waarom is het vaccineren van de groepen die voor deze druk zorgen dan niet afdoende?

[ Bericht 89% gewijzigd door Akathisia op 17-12-2020 14:51:40 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_196785513
quote:
3s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:28 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het is niet overdreven maar de idd de gangbare normale procedure voor een middel waarvoor nog geen vrijgave geldt. De momentele toestemming is die van/voor noodgebruik. Helaas negeert menigeen (of wil dat niet echt weten) , want... door.. opschieten... de zomer lonkt ons met festivals.

In de toelatingsprocedure komt men na autorisatie in "Fase4" gedurende twee jaar dan "gebruikers" moeten worden gevolgd die het middel krijgen toegediend. Normaal is dit een cooordinerende taak van de fabrikant die vanwege de schaal(?) bij "uitvoerende overheden" is belegd. Best heel lastig ook voor hen om te gaan ontdekken welke vinkjes, waarom precies wanneer moeten worden opgenomen in de gigantisch complexe database (ook privacy etc.etc.).

Hoe dit precies normaal gaat bij BigParma is/was imo ook in vaagheid gehuld en overzichtelijker omdat er nu eenmaal "minder" mensen gebruik maken van een experimenteel middel. Doorgaans worden er per product specifieke eisen opgesteld die met Covid19 een doel heeft om zo min mogelijk belemmering te geven.
De EMA zelf heeft hier d8 ik, buiten toezicht op de overeengekomen procedure, geen actieve normerende taak in.
De Fabrikant bepaalt welke (bij)werkingen zij wil volgen in haar onderzoek.

Op termijn kan gevolggevend onderzoek best wel eens een gigantische clusterfuck worden wanneer uitgezocht moet worden wat waar met wie is gedaan. Laat staan als er meer spelers de Vaccin-Arena met andere vaccintypes & methodes gaan bevochtigen
Overheden die hiermee verantwoordelijk zijn geworden voor de registrerende dataverwerking en fabrikanten voor de toepassing van de interpretatie. Gaat vast goed komen om het niet meer te weten.
Overheid&ICT :N : waar kan dit nog meer misgaan (waarbij ik mijn slimmere collega's die tenminste dat werk hebben, niet persoonlijk blameer) Los daarvan is "afgesproken" dat de overheid sws verantwoordelijk voor alle toepassingsgevolgen van vaccins. BigPharma moet alleen zorgen dat de specs op orde blijven.

Terzijde, hier een NHS/UK document hoe de procedure omtrent injecties verloopt. Handig om te weten wat we in NL kunnen verwachten.

Ik heb tot op heden nog niet gevonden wat de uitvoerders aangaande personen moet gaan vastleggen. Ik weet ook niet of en hoe dat elders verloopt. Elk land zal zelf criteria aanleggen, denk ik dan. Bij issues zal de fabrikant dan die hopelijk complete gegevens kunnen inzien om evaluerende conclusies aan te verbinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor degenen die het artikel nog niet kennen:
https://www.groene.nl/artikel/verdeel-en-heers-niet

quote:
Ambitieus’, zo noemde het RIVM het voornemen van minister De Jonge uit december om op 4 januari het eerste vaccin te prikken. Waarbij ‘ambitieus’ niet werkelijk ‘vol ambitie’ betekende, maar eerder ‘vrijwel niet te doen’. Binnen 24 uur na de bekendmaking lieten de huisartsen en verpleeghuizen, die nota bene als eerste zouden moeten gaan vaccineren, weten niet voorbereid te zijn. De GGD’s moesten De Jonge’s vlucht naar voren opnieuw vernemen in de krant.

In 2009, elf jaar geleden – de box met pandemie-draaiboeken van Buijing was slechts een jaar oud – reageerde het ministerie wel anders toen de wereld werd opgeschrikt door de Mexicaanse griep. Toenmalig minister Ab Klink bestelde ruim dertig miljoen vaccins en er werd een ervaren manager aangetrokken om het vaccinatieproces te leiden.

Hij, Herman van der Weide, kijkt met angst en beven naar de chaotische non-aanpak van VWS. ‘Je kunt nagenoeg alles voorbereiden, ik zou niet weten wat níet. Je moet gedegen plannen en in één keer uitrollen.’ Maar hij ziet het niet, net als iedere Nederlander die het nieuws volgt. Het wie, wat, waar van vaccineren is nog ongewis. ‘Zolang dat niet bekend is heb ik niets aan die plannen. Er is zó weinig bekend, alleen de kreet: “We gaan beginnen!”’
Overigens waarom is dat registratiesysteem niet Europees opgezet?
Zijn er zodadelijk ook weer 27 databases.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 17 december 2020 @ 18:55:43 #276
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196790006
UK Bijsluiter van het Pfizer vaccin: https://www.gov.uk/govern(...)ech-covid-19-vaccine

Leuk leesmateriaal, kunnen we straks ook zoiets verwachten van de EMA in ieders moerstaal. (?)
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196790768
Daar is er dan eentje, een vaccin tracker, van de US: https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/covid-19-vaccine-doses.html
pi_196790867
quote:
3s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:55 schreef Vallon het volgende:
UK Bijsluiter van het Pfizer vaccin: https://www.gov.uk/govern(...)ech-covid-19-vaccine

Leuk leesmateriaal, kunnen we straks ook zoiets verwachten van de EMA in ieders moerstaal. (?)
Lekker ambtenaren taal weer:
quote:
The product will be referred to as BNT162b2 in this lay summary for ease of reading.
Hadden ze nu echt niet, voor ease of reading, kunnen refereren naar 'the vaccine' of 'the Pfizer vaccine'? 8)7
  vrijdag 18 december 2020 @ 00:21:26 #279
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_196799249
In de UK houden ze ervan om in een rij te staan. Ik heb verschillende keren in de buurt van een bushalte gestaan om op m'n vriendin te wachten die in een winkel was en dat iemand aan me vroeg of ik in de rij voor de bus stond. Ook bij het aanvragen van pre-settled status werd je online in een wachtrij gezet. Niet verwonderlijk dus dat er een website is opgezet om te kijken hoever je in de wachtrij voor een vaccin staat:

https://www.omnicalculator.com/health/vaccine-queue-uk

Er staan nog zeker 27 miljoen wachtenden voor me :') en ik zou met een tempo van 1 miljoen per week tussen eind juni en september aan de beurt zijn. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze meer dan 1 miljoen vaccinaties per week kunnen gaan doen. Het project wat Levi op moest zetten was er op gericht om in alleen al in Londen 2 miljoen mensen in 3 weken te kunnen vaccineren.
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 11:15:22 #281
54278 crew  Tijger_m
42
pi_196799440
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:13 schreef Complotwappie het volgende:

[..]

Of dat Twitter mijn gelijk bewijst.
Nee, zo werkt dat niet behalve bij complotdenkers...oh...wacht :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_196799719
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:13 schreef Complotwappie het volgende:

[..]

Of dat Twitter mijn gelijk bewijst.
Ja, want alles wat Twitter bestempelt als onwaar is natuurlijk per definitie waar in de wereld van een complotwappie.
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 11:37:01 #283
236264 crew  capricia
pi_196799808
Ophouden met het posten van vage twitteraccounts.
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 15:22:49 #284
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196803509
twitter

Wel een twitteracount, maar zag dat dit twitterdraadje redelijk viral ging. Ik vind het zelf wel een uitgebreide en mooie uitleg in "gewone mensentaal"over de werking van de vaccins.
pi_196804707
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In de UK houden ze ervan om in een rij te staan. Ik heb verschillende keren in de buurt van een bushalte gestaan om op m'n vriendin te wachten die in een winkel was en dat iemand aan me vroeg of ik in de rij voor de bus stond. Ook bij het aanvragen van pre-settled status werd je online in een wachtrij gezet. Niet verwonderlijk dus dat er een website is opgezet om te kijken hoever je in de wachtrij voor een vaccin staat:

https://www.omnicalculator.com/health/vaccine-queue-uk

Er staan nog zeker 27 miljoen wachtenden voor me :') en ik zou met een tempo van 1 miljoen per week tussen eind juni en september aan de beurt zijn. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze meer dan 1 miljoen vaccinaties per week kunnen gaan doen. Het project wat Levi op moest zetten was er op gericht om in alleen al in Londen 2 miljoen mensen in 3 weken te kunnen vaccineren.
Mooi man. Ik zou als Brit ook tussen juni en september aan de beurt zijn als kerngezonde 31-jarige. Is wel leuk om een beetje mee te spelen. Heb een aantal variabelen erop losgelaten en verder de instellingen gewoon op 'simple' laten staan:

Ik maar dan met onderliggend lijden: between 14/03/2021 and 24/04/2021
Verpleeghuismedewerker van 40: 18/12/2020 and 22/12/2020
Zorgmedewerker van 40: 22/12/2020 and 18/01/2021
50-jarige zonder onderliggend lijden: 03/06/2021 and 26/06/2021.
50-jarige met onderliggend lijden: 14/03/2021 and 24/04/2021
65-jarige zonder onderliggend lijden: 25/02/2021 and 14/03/2021.
65-jarige met onderliggend lijden: idem.
70-jarige zonder onderliggend lijden: 29/01/2021 and 25/02/2021
70-jarige met onderliggend lijden: idem.
80-jarige zonder onderliggend lijden (bestaat dat?): 22/12/2020 and 18/01/2021.
80-jarige met onderliggend lijden: idem.

Er zullen vast in het VK ook nog wel wat beren op de weg komen waardoor het bovenstaande misschien toch niet opgaat. Maar stel dat je dus inderdaad iedereen (of de meerderheid die gewoon wil) in de (ouderen)zorg, iedereen van 50+, en iedereen met onderliggend lijden vóór 26 juni geprikt hebt. Dan mogen ze daar toch ook wel met fakkels en hooivorken naar Westminster als ze dan hun normale leven op 1 julij nog niet terug hebben. Zou zelfs durven zeggen 1 juno.

Wat kun je anders zeggen: "Ja maar nee, we hebben nog wat zorgmedewerkers en 80-plussers die het vaccin niet vertrouwen. Dus blijf allemaal nog maar even een jaartje met maskers rondlopen totdat ook 70% van alle jongeren en 30-60 geprikt zijn en er groepsimmuniteit is." Dat kun je richting de samenleving niet maken.

Agressieve en duidelijke communicatie zou enorm helpen:

twitter
  vrijdag 18 december 2020 @ 20:52:43 #286
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196810002
Ik ben een fan van Wiki, ook vanwege de doorgaans accuraat leesbare reviews van (onderlegde) belangstellenden. Het Pfizer vaccin heeft nu dan ook een pagina voor Tozinameran gekregen dat de handelsnaam is voor/van het BNT162b2 vaccin bekend als Pfizer-BioNTech COVID-19.

Naast draagvloeistoffen bevat het vaccin 30µg mRNA dat omhuld wordt door 4 stofjes (ALC-0315, ALC-0159, DSPC & Cholesterol: samengevat het vetbolletje). Dit om "mRNA" coderings-informatie ongehavend in de spiercellen te leiden en daar tot ontwikkeling te laten komen. Het doel daarbij is cellen conform instructie, antigenen ter herkenning te laten maken die het afweersysteem uitnodigt om daarvoor Covid19 afweer te maken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tozinameran

Interessant is dat het maken van het vaccin een Duitse aangelegenheid lijkt te zijn die door aantrekken van anderen, is uitgegroeid tot een toepasbaar vaccin.
De combinatie ontving hiervoor geldinjecties uit China (marktrechten Fosun $135m), Duitse regering (aanjager BioNTech $445m) en EU subsidies ($119m) en onbekend voor welk aandeel in samenwerking Pfizer.
De makers hebben bewust geen stimuleringssubsidies bedongen vanuit de US/Warspeed programma om zo de handen vrij te kunnen houden. Pfizer als (mondiale opererend Pharma) producent is daarbij primair de contracthouder voor de productie en verdere distributie.

Het vaccin zelf is basale genetische techniek en relatief simpel (en best complex) te maken. De kunst is vooral een doelziekte te hebben die voldoende economisch vatbaar kan worden aangepakt.
De grootste kunst om het zeer fragiele mRNA effectief toe te kunnen passen. Hiervoor moet het voldoende stabiel op de plaats van eindbestemming, cytoplasma van onze cellen, worden gebracht. Dit is een zeer complex proces van productie mbv genetisch gemuteerde bacteriën welke het gewenste mRNA maken tot het biochemisch verpakken in omhullende vetbolletjes, die dan ultradiepgevroren en eenmaal ter plaatse ontdooit, worden afgemixt om ingespoten te worden.
Kortom het dunne chassis zelf is niet zo "moeilijk" maar er een zelfsturende relatief veilige auto van te maken is feitelijk de ware kunst die hier in combinatie is toegepast.

Ter info links: aangaande ingrediënten en de UK bijsluiter.

NB: Dit praatverhaal is en zal ongeveer gelijk zijn voor het komende Moderna vaccin dat nog staat te wachten op goedkeuring.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196810359
Met het verschil dat Moderna wel geld uit het Warp-Speed programma van de VS heeft aangenomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 18-12-2020 23:29:49 ]
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 22:36:48 #288
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196811864
twitter
pi_196813232
Als het goed is zijn daar al veel meer doses van beschikbaar. Dan zouden ze in de UK massaal kunnen gaan vaccineren vanaf begin volgend jaar. En ook zodra er goedkeuring in de EU is, alleen Nederland zal even op zich laten wachten, want massaal vaccineren trekt een zware wissel op IT systemen, dus die moeten eerst op orde zijn. Vandaag weer vertraging met enkele tienduizenden testen, en dat na 9 maanden. Hoe gaan ze ooit tienduizende vaccinaties per dag geregistreerd krijgen!
pi_196813457
Hoezo ict niet op orde? We hebben het over een redelijk simpel registratiesysteem. Maar op de één of andere manier werken ze met ruksoftware en het lijkt erop alsof het alleen maar slechter wordt. Storing na storing. Hoe kun je dat niet in 10 maanden op orde krijgen? Hoe primitief zijn we eigenlijk?
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_196815003
Ik zit schijnbaar, via mijn en in de VS, in de groep die tijdens Phase 1b in aanmerking komt *O* dat betekent vaccin in februari. Komt dichtbij zo. Mijn vrouw in Phase 1A, dus dan is de terugkeer naar een normaal leven dichtbij.
Jesus saves but death prevails.
pi_196815400
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:52 schreef Vallon het volgende:
Dit is een zeer complex proces van productie mbv genetisch gemuteerde bacteriën welke het gewenste mRNA maken
Volgens mij komen er geen bacteriën aan te pas (tenzij misschien om de grondstoffen te maken), maar gebruikt men oligonucleotide synthesis om nucleïnezuren tot een lengte van pakweg 200 nucleotiden te synthetiseren (bij elke toevoeging daalt de opbrengst, vanaf een bepaalde lengte wordt de yield te laag), en daarna gene assembly om de nucleïnezuren aan elkaar te binden.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zaterdag 19 december 2020 @ 08:40:18 #293
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196816072
Amerika heeft wel een covid tracker

https://www.bloomberg.com(...)global-distribution/
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  zaterdag 19 december 2020 @ 09:39:01 #294
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196816637
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 22:36 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Die Britten pakken tenminste een beetje door.
pi_196816810
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 06:37 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Volgens mij komen er geen bacteriën aan te pas (tenzij misschien om de grondstoffen te maken), maar gebruikt men oligonucleotide synthesis om nucleïnezuren tot een lengte van pakweg 200 nucleotiden te synthetiseren (bij elke toevoeging daalt de opbrengst, vanaf een bepaalde lengte wordt de yield te laag), en daarna gene assembly om de nucleïnezuren aan elkaar te binden.
Yep, wordt gemaakt ipv gekweekt, waardoor de productie ook sneller kan.
pi_196816828
1.2 miljoen in een week! Ik denk dat de GGD nachtmerries van zulke aantallen zou krijgen, hoe kun je in godsnaam een IT systeem bouwen om zulke aantallen te managen!

Goede link voor OP in volgende deel!
pi_196818648
WOW, België heeft aan dat er 300.000 mensen gevaccineerd kunnen worden PER DAG.
Vind dat best hoge aantallen. Men sprak tot 2 weken geleden dat er 1 miljoen vaccinaties zouden zijn per maand maar dat het grote probleem de leveringen van die aantallen zouden zijn.

Maar eigenlijk is 1 miljoen mensen vaccineren per week zelfs haalbaar als je genoeg vaccins hebt?
Cindy De Vuyst
  zaterdag 19 december 2020 @ 12:21:50 #298
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_196818789
https://www.dailymail.co.(...)all-sources-say.html

Er komt nu meer nieuws over UK vaccinatie, ook in andere Engelse kranten... dan kan, als de EMA deze beslissing gaat volgen, ook voor Q1 er weer wat meer hoop voor Europa en NL ontstaan!

Tenzij we in Nederland natuurlijk niet in staat zijn om grootscheepse vaccinaties op touw te zetten omdat ons IT systeem het niet aankan en we het met de kennis van nu natuurlijk niet hadden kunnen zien aankomen dat er grootscheepse vaccinaties aan zaten te komen...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  zaterdag 19 december 2020 @ 12:33:09 #299
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_196818941
Oh en het leger staat ook klaar om ingezet te worden voor grootscheepse vaccinatie, maar ze moeten wel worden gevraagd...

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-voorzien~aab92d89/

https://www.nrc.nl/nieuws(...)aire-aanpak-a4023775

'Toch wordt er nog nauwelijks een beroep op ze gedaan. Mogelijk speelt gezichtsverlies bij de GGD’s een rol, vermoeden sommige militairen. Ze willen graag laten zien dat ze het zelf kunnen. Het is wellicht ook makkelijker om het in eigen hand te houden. Dan hoeven ze niets met andere partijen af te stemmen.

Het leger staat klaar om te helpen, maar past een afwachtende houding. Er moet een beroep op ze worden gedaan, voordat ze in actie kunnen komen. En ergens is de legerleiding er ook niet rouwig om dat een verzoek uitblijft. Want de generaals weten: zodra zij hun vinger opsteken en militairen gaan leveren, heeft dat direct grote consequenties voor de eigen organisatie. Oefeningen zijn dan minder mogelijk, waarmee de gereedstelling van de eenheden in het gedrang komt. Het kost maanden om dat weer in te lopen.'

Waarom gaan we in godsnaam niet bij Defensie vragen om sneller te helpen opschalen bij een massavaccinatie in kwartaal 1 van 2021, in plaats van reactief af te wachten of de GGD het allemaal wel aankan?
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  zaterdag 19 december 2020 @ 12:47:44 #300
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_196819090
Wazig verhaal in El Paso, Texas. :D

Een kerel krijgt een vaccinatie, maar de buis is leeg. En de kerel die 'm zet, heeft blijkbaar niet door dat hij de plunjer niet kan induwen. Alleen de camera's van een nieuwszender zien het en stellen vragen. Uiteindelijk gaf het ziekenhuis daar aan dat ze 'm als nog gevaccineerd hebben. Maar goed, ook, die kerel dacht anders onterecht veilig te zijn.

https://kfoxtv.com/news/c(...)on-of-el-paso-nurses
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')