abonnement Unibet Coolblue
pi_196496528
Is het nou 23 november of 1 december? ;( Ik snap het niet meer, overal lees ik wat anders :'(

Origineel topic. Hier verder....

Studies over mondmaskers:
https://pdmj.org/Mask_Risks_Part4.pdf

Recente studie
Effectiveness of Face Masks in Preventing Airborne Transmission of SARS-CoV-2

[ Bericht 19% gewijzigd door Momo op 02-12-2020 17:28:54 ]
pi_196496534
Ja vandaag dus
pi_196496577
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Oh, zo ff kijken dan.
Foutje. Je hebt kennelijk een recept er voor nodig.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196496670
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Foutje. Je hebt kennelijk een recept er voor nodig.
Och maakt niet uit, als ik wil dan ritsel ik wel wat.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196496929
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Och maakt niet uit, als ik wil dan ritsel ik wel wat.
Een gat in de zwarte markt _O_
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 1 december 2020 @ 12:44:52 #6
492230 Vlad1986
Justice will prevail
pi_196497254
Ik heb mijn Jumbo.nl account en AH.nl account al geactiveerd (en ik woon tegenover de Jumbo). Ik ga zo'n achterlijk mondkapje niet opzetten om aan mijn basislevensbehoefte. Totale schijnveiligheid en onzin.

Als het zo goed zou werken dan zou het in Spanje, Italië, Belgie, Duitsland etc toch FANTASTISCH moeten gaan, geen corona meer, minder besmettingen etc. Dat is ook niet het geval.

Ik ben geen coronawappie, of complotdenker, maar ik vind het belachelijk om dingen te verplichten die totaal geen zin hebben. Want mensen die roepen: Dat is als mensen niezen, of verkouden zijn. Nou volgens mij is het de bedoeling als je verkouden, ziek, zwak en misselijk bent dat je dan thuis blijft. Dus dat argument gebruiken voor een mondkapje kan je niet gebruiken.

Maar laat ik maar hopen dat we over 2 weken zien dat de besmettingen naar een 0 zien gaan. Want ja volgens de voorstanders gaan we met dit wondermiddel corona verslaan. #Sarcasme.
At the end Justice will prevail
pi_196497319
Reactie Supermarkt plus naar aanleiding mondkapjesplicht

Dat is een goede vraag. Vanaf vandaag geldt inderdaad de mondkapjesplicht, ook in onze winkels. Er geldt een uitzondering voor mensen die vanwege medische redenen geen mondkapje kunnen dragen. In principe geldt, zoals ook op http://­Rijksoverheid.nl/ staat vermeld, dat klanten hun medische aandoening/ziekte moeten kunnen aantonen. Ik verwijs je voor meer officiële informatie van de Rijksoverheid graag door naar deze pagina op hun website: https://bit.ly/­33xlVWX. Wij delen zelf geen boetes uit aan onze klanten, wij weigeren onze klanten niet als zij geen mondkapje op hebben en aangeven een medische aandoening te hebben. Wegens de privacy van onze klanten vragen wij in het kader van ons privacy-beleid geen privégegevens van onze klanten op. Je hoeft je dus geen zorgen te maken 😊. Blijf gezond, en nog een mooie middag gewenst! Groetjes,

Conclusie, je kunt gewoon naar supermarkten zonder mondkapje :)
  dinsdag 1 december 2020 @ 12:49:56 #8
492230 Vlad1986
Justice will prevail
pi_196497358
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:48 schreef kol7680 het volgende:
Reactie Supermarkt plus naar aanleiding mondkapjesplicht

Dat is een goede vraag. Vanaf vandaag geldt inderdaad de mondkapjesplicht, ook in onze winkels. Er geldt een uitzondering voor mensen die vanwege medische redenen geen mondkapje kunnen dragen. In principe geldt, zoals ook op http://­Rijksoverheid.nl/ staat vermeld, dat klanten hun medische aandoening/ziekte moeten kunnen aantonen. Ik verwijs je voor meer officiële informatie van de Rijksoverheid graag door naar deze pagina op hun website: https://bit.ly/­33xlVWX. Wij delen zelf geen boetes uit aan onze klanten, wij weigeren onze klanten niet als zij geen mondkapje op hebben en aangeven een medische aandoening te hebben. Wegens de privacy van onze klanten vragen wij in het kader van ons privacy-beleid geen privégegevens van onze klanten op. Je hoeft je dus geen zorgen te maken 😊. Blijf gezond, en nog een mooie middag gewenst! Groetjes,

Conclusie, je kunt gewoon naar supermarkten zonder mondkapje :)
heb je de bron van dit bericht?
At the end Justice will prevail
pi_196497418
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:49 schreef Vlad1986 het volgende:

[..]

heb je de bron van dit bericht?
Mijn facebook messenger naar plus gestuurd. AH staat er hetzelfde in.
pi_196497495
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:49 schreef Vlad1986 het volgende:

[..]

heb je de bron van dit bericht?
https://www.rijksoverheid(...)of-chronische-ziekte

Zelfs daar staat het
quote:
Een winkel is een publieke binnenruimte. Daardoor is het dragen van een mondkapje vanaf 1 december ook in winkels verplicht. Een winkel mag mensen zonder mondkapje niet zomaar weren. Zij mogen u wel vragen aan te tonen dat u onder de uitzondering valt. Maar als u kunt aantonen dat u onder de vrijstelling valt, dan mag u uiteraard gewoon boodschappen doen. Supermarkten hebben speciale openingstijden voor kwetsbare doelgroepen.

Een winkelier is binnen de wettelijke mondkapjesplicht niet verplicht om handhavend op te treden als u geen mondkapje draagt in de winkel. U kunt dan ook geen boete krijgen van een winkelier, dat kunnen alleen de handhavers. Wel mag een winkelier u vragen of u een geldige reden heeft om geen mondkapje te dragen.
pi_196497955
Ik ben vandaag al de hele dag op pad, meerdere ruimtes in geweest. Geen mondkapje mee.

Conclusie: geen haan die er naar kraait

Ik had erger verwacht zo'n 1e dag.

Reacties van mijn plaatselijke AH, Plus, Jumbo en Dirk schriftelijk ook allemaal hetzelfde. Ja de wet is er, nee we gaan niet handhaven want daar zijn wij niet toe bevoegd, nee we gaan je niet weigeren, ja de boete is jouw verantwoordelijkheid.
pi_196498210
BOA-bond: 'Voorlopig nog geen boetes voor niet dragen mondkapje'
BOA's gaan de komende een tot twee weken nog geen boetes uitdelen voor het niet dragen van een mondkapje. Dat zegt de voorzitter van de BOA-bond, Ruud Kuin, in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers. Er kunnen nu nog geen boetes uitgedeeld worden omdat de administratie nog niet op orde is. De politie laat weten dat agenten wel al boetes kunnen uitdelen. Voor hen is administratie wel op orde.

"Elke boete heeft een zogenoemde feitcode en dat is bij deze boete administratief nog niet rond", zegt Kuin. Volgens de voorzitter maakt dat toch niet uit, omdat er deze dinsdag sowieso geen boetes uitgeschreven zouden worden. Het beleid is om mensen eerst aan te spreken. "Ik ga ervan uit dat het deze week geregeld is met de administratie", aldus Kuin. "Het komt wat knullig over, dat kan ik me helemaal voorstellen."

Wanneer er wel boetes opgelegd gaan worden verschilt per regio of stad. "Ik schat dat het een tot twee weken duurt voordat er echt tot boetes wordt overgegaan."


Bron nos.nl
We weten natuurlijk ook pas sinds 30 november dat die verplichting er aan zat te komen.
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 13:35:54 #13
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196498216
Wat een gedoe allemaal zeg dat jullie zich zo kunnen opwinden over een mondkapje. Wat een frustatie de laatste dagen in COR. Als ik vrienden hoor uit andere landen is daar weinig gedoe over en draagt 99% het gewoon. Nee, ik denk ook niet dat het een wondermiddel is, afstand houden is belangrijker.

quote:
Airborne simulation experiments showed that cotton masks, surgical masks, and N95 masks provide some protection from the transmission of infective SARS-CoV-2 droplets/aerosols; however, medical masks (surgical masks and even N95 masks) could not completely block the transmission of virus droplets/aerosols even when sealed.
bron
pi_196498290
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:35 schreef Momo het volgende:
Wat een gedoe allemaal zeg dat jullie zich zo kunnen opwinden over een mondkapje. Wat een frustatie de laatste dagen in COR. Als ik vrienden hoor uit andere landen is daar weinig gedoe over en draagt 99% het gewoon. Nee, ik denk ook niet dat het een wondermiddel is, afstand houden is belangrijker.
[..]

bron
@Vallon heeft zojuist een post gedaan in het andere corona topic wat eigenlijk prima omschrijft waarom o.a. ik 'zo moeilijk doe'.

Laat mensen in hun waarde, zou ik je willen meegeven. Mensen maken op een dag 101 verschillende keuzes. Niemand vraagt om hen daar om te veroordelen. Andersom doe ik dat ook niet bij jou. Doe waar jij je goed bij voelt, dan is het prima. Laat mensen in hun waarde.
pi_196498459
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:35 schreef Twinkle20 het volgende:
BOA-bond: 'Voorlopig nog geen boetes voor niet dragen mondkapje'
BOA's gaan de komende een tot twee weken nog geen boetes uitdelen voor het niet dragen van een mondkapje. Dat zegt de voorzitter van de BOA-bond, Ruud Kuin, in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers. Er kunnen nu nog geen boetes uitgedeeld worden omdat de administratie nog niet op orde is. De politie laat weten dat agenten wel al boetes kunnen uitdelen. Voor hen is administratie wel op orde.

"Elke boete heeft een zogenoemde feitcode en dat is bij deze boete administratief nog niet rond", zegt Kuin. Volgens de voorzitter maakt dat toch niet uit, omdat er deze dinsdag sowieso geen boetes uitgeschreven zouden worden. Het beleid is om mensen eerst aan te spreken. "Ik ga ervan uit dat het deze week geregeld is met de administratie", aldus Kuin. "Het komt wat knullig over, dat kan ik me helemaal voorstellen."

Wanneer er wel boetes opgelegd gaan worden verschilt per regio of stad. "Ik schat dat het een tot twee weken duurt voordat er echt tot boetes wordt overgegaan."

Bron nos.nl
We weten natuurlijk ook pas sinds 30 november dat die verplichting er aan zat te komen.
Nu snap ik waarom Hubert wil dat de winkels gaan handhaven, anders is die hele plicht in eerste instantie een wassen neus. :')

Intussen in Spanje:

twitter
pi_196498473
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:35 schreef Momo het volgende:
Wat een gedoe allemaal zeg dat jullie zich zo kunnen opwinden over een mondkapje. Wat een frustatie de laatste dagen in COR. Als ik vrienden hoor uit andere landen is daar weinig gedoe over en draagt 99% het gewoon. Nee, ik denk ook niet dat het een wondermiddel is, afstand houden is belangrijker.
[..]

bron
Het werkt helemaal niet. Mocht de noodzaak duidelijk zijn dan was er ook nauwelijks verzet geweest. En dan alsnog moet je anderen hun mening en keuze respecteren indien ze er voor kiezen om geen mondkapje te willen dragen om wat voor reden dan ook.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 13:50:30 #17
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196498478
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:39 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

@:Vallon heeft zojuist een post gedaan in het andere corona topic wat eigenlijk prima omschrijft waarom o.a. ik 'zo moeilijk doe'.

Laat mensen in hun waarde, zou ik je willen meegeven. Mensen maken op een dag 101 verschillende keuzes. Niemand vraagt om hen daar om te veroordelen. Andersom doe ik dat ook niet bij jou. Doe waar jij je goed bij voelt, dan is het prima. Laat mensen in hun waarde.
Hoe laat ik je niet in de je waarde als ik zie dat veel frustatie is hier door meerdere users? Ik zie veel gescheld etc (niet door jou).
Ik snap oprecht niet dat mensen zoveel negatieve energie stoppen in iets wat ze nauwelijks treft. Kan best begrijpen dat het frustatie opwekt als je de hele dag op werk een mondkapje op moet of een ernstige aandoening waardoor een mondkapje heel benauwend wordt. Het is een halfuurtje per winkelbezoek, een klein ongemak. Met de beste bedoeling het aantal besmetting te laten dalen. Nee het is niet "om ons te onderdrukken", welk voordeel haalt een overheid uit een overheid uit een mondkapjes verplichting? Het geld van de boetes, wat ze nog niet eens op orde hebben? ( :') )
pi_196498503
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:49 schreef Vasilevski het volgende:

[..]


Intussen in Spanje:

[ twitter ]
Jezus. Waarvoor? Zie je wel dat we er niet zomaar van af komen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 13:52:39 #19
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196498515
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het werkt helemaal niet. Mocht de noodzaak duidelijk zijn dan was er ook nauwelijks verzet geweest. En dan alsnog moet je anderen hun mening en keuze respecteren indien ze er voor kiezen om geen mondkapje te willen dragen om wat voor reden dan ook.
quote:
Airborne simulation experiments showed that cotton masks, surgical masks, and N95 masks provide some protection from the transmission of infective SARS-CoV-2 droplets/aerosols; however, medical masks (surgical masks and even N95 masks) could not completely block the transmission of virus droplets/aerosols even when sealed.
bron

Wat ik net als postte, en er zijn meer van dit soort bronnen die bevestigen dat het "een beetje helpt". Kijk maar eens hoe sommige mensen "spetteren" als ze aan het praten zijn.
Dat is net zoals andere regels als afstand houden en thuiswerken, het helpt allemaal "een beetje".
pi_196498850
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:52 schreef Momo het volgende:

[..]


[..]

bron

Wat ik net als postte, en er zijn meer van dit soort bronnen die bevestigen dat het "een beetje helpt". Kijk maar eens hoe sommige mensen "spetteren" als ze aan het praten zijn.
Dat is net zoals andere regels als afstand houden en thuiswerken, het helpt allemaal "een beetje".
Een beetje vind ik niet overtuigend.

twitter

Ook dit vind ik behoorlijk eng, hierdoor verzet ik mij dus tegen zo'n kap plicht.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 1 december 2020 @ 14:15:19 #21
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_196498967
Tot 1 maart 2021 zitten wij aan vast met een verplicht mondkapjes dragen😕.
pi_196499163
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:50 schreef Momo het volgende:

[..]

Hoe laat ik je niet in de je waarde als ik zie dat veel frustatie is hier door meerdere users? Ik zie veel gescheld etc (niet door jou).
Ik snap oprecht niet dat mensen zoveel negatieve energie stoppen in iets wat ze nauwelijks treft. Kan best begrijpen dat het frustatie opwekt als je de hele dag op werk een mondkapje op moet of een ernstige aandoening waardoor een mondkapje heel benauwend wordt. Het is een halfuurtje per winkelbezoek, een klein ongemak. Met de beste bedoeling het aantal besmetting te laten dalen. Nee het is niet "om ons te onderdrukken", welk voordeel haalt een overheid uit een overheid uit een mondkapjes verplichting? Het geld van de boetes, wat ze nog niet eens op orde hebben? ( :') )
Nou ja, je maakt (voor mij) het probleem veel kleiner dan dat dit voor mij voelt/is.

Jou treft het nauwelijks, blijkbaar. Als ik je post goed interpreteer. Mij treft het enorm. Dat dit niet voor jou geldt, vind ik heel fijn voor je. Maar dit geldt niet voor iedereen. Het zou fijn zijn als je dat respecteert.

En in mijn geval is het ook geen half uurtje per winkelbezoek. Boodschappen doen voor mijn gezin neemt al gauw een uur in beslag. Gezien de tijdssloten online al weken vol zitten, en online boodschappen doen voor mij niet werkt omdat ik dan o.a. de helft vergeet. Daarbij.. al was het maar wel een half uur. Voor mij is dat een half uur te veel. Dat het voor jou prima is, wil nog niet zeggen dat dit voor een ander wel geldt.
pi_196499178
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:52 schreef Momo het volgende:

[..]


[..]

bron

Wat ik net als postte, en er zijn meer van dit soort bronnen die bevestigen dat het "een beetje helpt". Kijk maar eens hoe sommige mensen "spetteren" als ze aan het praten zijn.
Dat is net zoals andere regels als afstand houden en thuiswerken, het helpt allemaal "een beetje".
Nou ik kom net thuis en heb heel veel op de weg gezeten. Zelfs nog even in een kleine file gestaan. Behoorlijk volle carpoolplaatsen. Ik kreeg niet de indruk dat mensen vandaag de dag massaal aan het thuis werken zijn.
pi_196499202
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:23 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik ben vandaag al de hele dag op pad, meerdere ruimtes in geweest. Geen mondkapje mee.

Conclusie: geen haan die er naar kraait

Ik had erger verwacht zo'n 1e dag.

Reacties van mijn plaatselijke AH, Plus, Jumbo en Dirk schriftelijk ook allemaal hetzelfde. Ja de wet is er, nee we gaan niet handhaven want daar zijn wij niet toe bevoegd, nee we gaan je niet weigeren, ja de boete is jouw verantwoordelijkheid.
En waarom is het zoveel moeite om even binnen een mondkapje te dragen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 14:27:57 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196499209
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:26 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Nou ik kom net thuis en heb heel veel op de weg gezeten. Zelfs nog even in een kleine file gestaan. Behoorlijk volle carpoolplaatsen. Ik kreeg niet de indruk dat mensen vandaag de dag massaal aan het thuis werken zijn.
Ik ben sinds maart maar 2 keer even op kantoor geweest. Onze pasjes zijn voor nu ook geblokkeerd, je moet een formulier invullen als je toch lang wil komen met reden etc. Maar ik weet dat veel bedrijven er anders mee om gaan. :)
pi_196499245
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:27 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waarom is het zoveel moeite om even binnen een mondkapje te dragen?
Ben ik jou verantwoording schuldig?

Net als dat ik van jou niet hoef te weten waarom je het wel doet?

Het zal mij (bot gezegd) aan mijn reet roesten waarom een ander het wel/niet doet.

Dat gewijs naar elkaar, dat veroordelen, dat kost pas energie. Wat schiet je er mee op?

Waarom zou het je iets uitmaken wat een ander doet?
pi_196499662
https://www.metronieuws.n(...)-weigeren-mondkapje/

quote:
Het gaat zeker nog één tot twee weken duren voordat de eerste boetes voor het niet dragen van een mondkapje door boa’s uitgeschreven gaan worden.

Dat zei de voorzitter van de BOA-bond, Ruud Kuin, vanmorgen bij Spraakmakers op NPO Radio 1. De administratie is nog niet op orde, dus kunnen er momenteel nog geen boetes worden uitgeschreven. De politie kan al bekeuren.

„Elke boete heeft een zogenoemde feitcode en dat is bij deze boete administratief nog niet rond”, zegt de voorzitter. Volgens Kuin maakt dat toch niet uit, omdat er vandaag sowieso geen boetes uitgeschreven zouden worden. „Het beleid is namelijk om mensen eerst aan te spreken. Ik ga ervan uit dat het deze week geregeld is met de administratie. „Het komt wat knullig over, dat kan ik me helemaal voorstellen.”
_O_ _O_
pi_196499836
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Een beetje vind ik niet overtuigend.

[ twitter ]
Ook dit vind ik behoorlijk eng, hierdoor verzet ik mij dus tegen zo'n kap plicht.
Na een vaccin :') Als dit waar is, is dit echt om te kotsen. Een regering die actief een dystopie faciliteert, helemaal gestoord.
I'll give you something to do
pi_196500049
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:27 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waarom is het zoveel moeite om even binnen een mondkapje te dragen?
Als het om zo'n onding gaat, is elke gedane moeite teveel. En ook draag je door niets op te zetten je steentje bij om deze situatie vooral niet te normaliseren.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:22:13 #30
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500114
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:39 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

@:Vallon heeft zojuist een post gedaan in het andere corona topic wat eigenlijk prima omschrijft waarom o.a. ik 'zo moeilijk doe'.

Laat mensen in hun waarde, zou ik je willen meegeven. Mensen maken op een dag 101 verschillende keuzes. Niemand vraagt om hen daar om te veroordelen. Andersom doe ik dat ook niet bij jou. Doe waar jij je goed bij voelt, dan is het prima. Laat mensen in hun waarde.
Behalve dat jij met jouw keuze bewust een groter risico neemt om anderen ziek te maken.
Jij acht mensen van lagere waarde dan jezelf.
"Laat mensen in hun waarde"?! Begin bij jezelf!

"When a mannequin exposed to the virus was equipped with various masks (cotton mask, surgical mask, or N95 mask), the uptake of the virus droplets/aerosols was reduced. A cotton mask led to an approximately 20% to 40% reduction in virus uptake compared to no mask (Fig. 2B). "
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:22:46 #31
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500124
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het werkt helemaal niet.
"When a mannequin exposed to the virus was equipped with various masks (cotton mask, surgical mask, or N95 mask), the uptake of the virus droplets/aerosols was reduced. A cotton mask led to an approximately 20% to 40% reduction in virus uptake compared to no mask (Fig. 2B)."
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:24:05 #32
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500146
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Een beetje vind ik niet overtuigend.
"When a mannequin exposed to the virus was equipped with various masks (cotton mask, surgical mask, or N95 mask), the uptake of the virus droplets/aerosols was reduced. A cotton mask led to an approximately 20% to 40% reduction in virus uptake compared to no mask (Fig. 2B). "

Is significant. In combinatie met thuiswerken, afstand houden, handen wassen, dingen ontsmetten, etc., kunnen we de maatschappij meer open houden.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:25:26 #33
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500171
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:26 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik kreeg niet de indruk dat mensen vandaag de dag massaal aan het thuis werken zijn.
Omdat mensen eigenwijs zijn, en bijvoorbeeld weigeren thuis te (laten) werken, of mondkapjes te dragen...
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:26:26 #34
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500192
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:29 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ben ik jou verantwoording schuldig?
Ja, omdat je bewust een hoger risico neemt andere mensen te besmetten.

"When a mannequin exposed to the virus was equipped with various masks (cotton mask, surgical mask, or N95 mask), the uptake of the virus droplets/aerosols was reduced. A cotton mask led to an approximately 20% to 40% reduction in virus uptake compared to no mask (Fig. 2B). "

Dan mag je best even uitleggen waarom je dat zo graag wilt.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_196500202
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:26 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Ja, omdat je bewust een hoger risico neemt andere mensen te besmetten.

"When a mannequin exposed to the virus was equipped with various masks (cotton mask, surgical mask, or N95 mask), the uptake of the virus droplets/aerosols was reduced. A cotton mask led to an approximately 20% to 40% reduction in virus uptake compared to no mask (Fig. 2B). "

Dan mag je best even uitleggen waarom je dat zo graag wilt.
Je weet wel dat je het om andere soort maskers gaat?
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:29:20 #36
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500222
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:27 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Je weet wel dat je het om andere soort maskers gaat?
Katoenen maskers en simpele surgical masks hebben ze meegenomen in het onderzoek. Allebei hebben ze effect om de uitstoot door een besmet iemand te verminderen. En gezien we bij veel mensen niet weten dat ze besmet zijn, moet iedereen die dingen op, in plaats van alleen mensen die hoesten/snotteren.

Simpel. Ding op, en gaan.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_196500272
Is deze spam nou echt nodig? Je weet best dat de meerderheid van de studies aantonen dat er geen significant verschil is tussen het wel of niet dragen van een niet-medisch mondkapje.

Daar was ook het standpunt van het RIVM op gebaseerd, dat ze zinloos zijn in deze setting.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:45:03 #38
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196500433
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:33 schreef Wegenbouwer het volgende:
Is deze spam nou echt nodig? Je weet best dat de meerderheid van de studies aantonen dat er geen significant verschil is tussen het wel of niet dragen van een niet-medisch mondkapje.

Daar was ook het standpunt van het RIVM op gebaseerd, dat ze zinloos zijn in deze setting.
Standpunt van de RIVM was gebaseerd op gebrek aan studies. Er zijn nu al talloze studie die aantonen dat het wel degelijk een significant effect heeft.

Daarom: afstand houden, thuiswerken, ontsmetten, en mondkapjes.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_196500652
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Een beetje vind ik niet overtuigend.

[ twitter ]
Ook dit vind ik behoorlijk eng, hierdoor verzet ik mij dus tegen zo'n kap plicht.
Misschien hebben ze geleerd dat maatregelen van beperkte duur, gebaseerd op de meest optimistische schattingen, telkens verlengd moeten worden, wat veel onvrede en protest veroorzaakt (omdat men iets belooft en die belofte telkens breekt). Als je daarentegen van de meest pessimistische schatting uitgaat is de kans groot dat je bij elke herziening een vroegere einddatum kan bekendmaken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196500800
Lekker naar de markt geweest vandaag en niet meer aan het onderwerp mondkapjes gedacht, noch aan vakkenvullers, boa's, uitzonderingen, schetenwappelijke onderzoeken, of verder de hele blabla. Heerlijk ontspannend.

Ging vroeger eigenlijk alleen als ik iets heel specifieks nodig had, b.v. een bepaalde soort vis, maar niet voor de gewone boodschappen. Is eigenlijk veel leuker zo, goed om dit vol te houden. Gewoon even lekker de deur uit, onder de (niet-gemaskerde) mensen, praatje maken, producten tegenkomen waar je anders niet aan denkt, in plaats van door de gangpaden sjezen en zelfscannen.

Het vraagt even wat meer planning maar ik vind dit wel een goede manier om niet in conflict te komen met onzinnige regels. Al zou het nu toch nog niet zoveel uitmaken als ik de ervaringen zo een beetje lees.
pi_196500956
Ik zie eigenlijk helemaal geen verschil ten opzichte van gisteren en eerder. Veel mensen met mondkapje, maar ook nog zonder, met kapje hangend onder op de kin of alleen over de mond, met spatscherm, etc.
pi_196504262
https://www.telegraaf.nl/(...)e-werkt-maar-beperkt

RIVM is het er ook nog steeds niet mee eens. Gelukkig.
pi_196504384
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:29 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Katoenen maskers en simpele surgical masks hebben ze meegenomen in het onderzoek. Allebei hebben ze effect om de uitstoot door een besmet iemand te verminderen. En gezien we bij veel mensen niet weten dat ze besmet zijn, moet iedereen die dingen op, in plaats van alleen mensen die hoesten/snotteren.

Simpel. Ding op, en gaan.
Ik heb genoeg aan de basisregels.
pi_196505033
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:32 schreef Automatisch het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)e-werkt-maar-beperkt

RIVM is het er ook nog steeds niet mee eens. Gelukkig.
Eigenlijk is dit gewoon hetzelfde als "Het heeft misschien nut, alle kleine beetjes helpen, baat het niet dan schaadt het niet" maar dan met een negatieve conclusie. Is het glas halfvol of half leeg? Staat het mondkapje half op je gezicht of hangt het half af? Behalve dan dat je niet gedwongen wordt om elke dag een halfvol glas mee te nemen voor het geval je misschien dorst krijgt.
pi_196505324
Invoering mondkapjesplicht soepel verlopen'
Op de eerste dag dat mondkapjes verplicht zijn in openbare ruimtes, doen zich geen problemen voor in winkels. "De invoering van de plicht loopt super soepel", zegt winkeliersorganisatie INRetail. Het dragen van een mondkapje in winkels was volgens de organisatie de afgelopen tijd al de norm, omdat een dringend advies gold om in openbare ruimtes een mondmasker te dragen.

Verder merkt brancheorganisatie INRetail op dat de zogeheten 'face shields' die werknemers in winkels mogen dragen soms wat verbazing oproepen bij consumenten. "Sommige consumenten waren er niet van op de hoogte dat dat is toegestaan, en daar krijgen we wat vragen over binnen", aldus een woordvoerder.

Een face shield is geen alternatief voor een mondkapje voor publiek gebruik. Wel mag er bij de uitvoering van sommige beroepen worden gekozen voor een spatscherm, bijvoorbeeld als een werknemer anders acht uur lang met een mondkapje op zou moeten staan. Het moet dan wel gaan om een spatscherm dat het hele gezicht bedekt, en niet "zo'n half ding onder je kin", zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vorige week.

Bron nu.nl


Dus ja.. we weten helemaal niet wat het effect uberhaupt is. Maar gevoelsmatig heeft zo'n half ding onder je kin dat kinder. Dus doe dan maar zo'n face shield .. dat helpt misschien meer.

Of wat dan ook :')
  dinsdag 1 december 2020 @ 20:26:50 #46
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196505399
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:24 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

"When a mannequin exposed to the virus was equipped with various masks (cotton mask, surgical mask, or N95 mask), the uptake of the virus droplets/aerosols was reduced. A cotton mask led to an approximately 20% to 40% reduction in virus uptake compared to no mask (Fig. 2B). "

Is significant. In combinatie met thuiswerken, afstand houden, handen wassen, dingen ontsmetten, etc., kunnen we de maatschappij meer open houden.
Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Het mondkapjes boven op de bestaande maatregelen, is weinig tot niet significant. Men heeft uitgerekend dat 200.000 mensen constant ene masker moeten dragen om per week één besmetting te voorkomen waarbij een besmetting niet gelijk is met besmttelijk of gevolgen aarvan ondervinden.

Wanneer heel Nederland dat dus doet, ca 15 miljoen mensen, "voorkom" je 75 besmettingen per week , op nu een aantal van ca 35.000). De vraag is dan of die winst gerechtvaardigd is..... door dit op te leggen. De kans dat mensen daardoor de andere belangrijkere en meer zoden aan dijk zettende maatregelen "vergeten", is meer dan waarschijnlijk.

Je maakt verder een voorbeeld van alleen een mondkapje middels wat ik noem een "vals" uitgevoerd (als dat al zo te noemen onderzoek en ja dan heb je al snel voordeel met niets en iets heb je al gauw tientallen procenten voordeel. Met iets op bijna alles, is dat iets te verwaarlozen.

Wat men doet is aangeven dat WC papier uiterst nuttig is en dus ook wanneer je je kont eerst afwast....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196505446
quote:
18s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:26 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Het mondkapjes boven op de bestaande maatregelen, is weinig tot niet significant. Men heeft uitgerekend dat 200.000 mensen constant ene masker moeten dragen om per week één besmetting te voorkomen waarbij een besmetting niet gelijk is met besmttelijk of gevolgen aarvan ondervinden.

Wanneer heel Nederland dat dus doet, ca 15 miljoen mensen, "voorkom" je 75 besmettingen per week , op nu een aantal van ca 35.000). De vraag is dan of die winst gerechtvaardigd is..... door dit op te leggen. De kans dat mensen daardoor de andere belangrijkere en meer zoden aan dijk zettende maatregelen "vergeten", is meer dan waarschijnlijk.

Je maakt verder een voorbeeld van alleen een mondkapje middels wat ik noem een "vals" uitgevoerd (als dat al zo te noemen onderzoek en ja dan heb je al snel voordeel met niets en iets heb je al gauw tientallen procenten voordeel. Met iets op bijna alles, is dat iets te verwaarlozen.

Wat men doet is aangeven dat WC papier uiterst nuttig is en dus ook wanneer je je kont eerst afwast....
Graag bron erbij als je dit soort uitspraken doet.
pi_196505453
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:35 schreef Momo het volgende:
Wat een gedoe allemaal zeg dat jullie zich zo kunnen opwinden over een mondkapje. Wat een frustatie de laatste dagen in COR. Als ik vrienden hoor uit andere landen is daar weinig gedoe over en draagt 99% het gewoon. Nee, ik denk ook niet dat het een wondermiddel is, afstand houden is belangrijker.

En dat is nou precies wat mensen minder doen nu ze een mondkapje dragen. Ik kreeg in het begin van corona nog weleens 1.5 METER AFSTAND HOUDEN opmerkingen maar dat doet nu niemand meer. Iedereen loopt gewoon weer langs en tegen elkaar aan. Kan mij niet schelen hoor, maar ik heb niet het idee dat het mondkapje dus helpt voor minder besmettingen. Nog los van het feit dat mensen ze constant op en af doen en in hun zak stoppen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Graag bron erbij als je dit soort uitspraken doet.
Als iemand pro mondkapje is mag je alles zeggen wat je wil, maar als je tegen mondkapje ben moet je direct een bron plaatsen of je bericht wordt verwijderd :')
Facts don't care about your feelings
pi_196505514
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als iemand pro mondkapje is mag je alles zeggen wat je wil, maar als je tegen mondkapje ben moet je direct een bron plaatsen of je bericht wordt verwijderd :')
Doe niet zo zielig. @Momo geeft keurig een bron. Vervolgens komt @Vallon met "men heeft uitgerekend".
pi_196505663
Degenen die denken dat niet-medische mondkapjes geen bescherming bieden kunnen toch medische dragen? Hier in België verkopen de meeste supermarkten KN95 maskers.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196505733
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:33 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Doe niet zo zielig. @:momo geeft keurig een bron. Vervolgens komt @:vallon met "men heeft uitgerekend".
Dat is toch gewoon die bekende uitspraak van Van Dissel?

pi_196505874
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:46 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon die bekende uitspraak van Van Dissel?

Totaal uit z'n verband gerukt. Dit was in juni. Toen waren er bijna geen covid besmettingen.

https://www.thelocal.no/2(...)-no-face-mask-policy

It said, however, that the authorities should look again at face masks if the pandemic flares up again.

"If epidemiological situation worsens substantially in a geographical area, the use of face masks as a precautionary measure should be reconsidered," it said.

"Measures to reduce risks during necessary public transport and during mass events, including wearing face masks, should be explored further."
  dinsdag 1 december 2020 @ 20:52:51 #53
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196505888
Ik weet niet of dat ik dat hier ergens vandaan had, maar stond nog in mijn 2read.

Een vpro opinie stuk dat verteld dat veel mensen psyscho-sociale problemen ervaren met dragen van maskers.
https://www.vpro.nl/argos(...)ondkapjesplicht.html

Iemand moet daarbij best heel sterk in de eigen schoenen staan om botte kritiek te weerstaan; doorgaans zijn mensen die een ondraaglijkheid ervaren, niet op voorhand in staat zichzelf goed te verdedigen.

Dit ook als pleidooi terughoudend te zijn met (voor)oordelen. Iemand die bereid is om geen kapje te dragen zal daarvoor goede redenen hebben, die verder niet behoeven te worden verklaard. De weigeraar hoeft niet verder de stront in te worden getrapt, ook al wordt dat als dwarsliggerij ervaren.

Voor hen daarmee belast, is een kaartje of briefje maken met daarop de volgende tekst, is misschien een hulpmiddel zich prettiger te voelen:
"UITZONDERING MONDKAPJES: Er geldt een uitzondering op de wet die verplicht tot dragen van mondkapjes voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Ik val onder die uitzondering."

Mensen die aanstoot nemen of twijfelen over de juistheid, hebben zelf imo sws een groter probleem om zich zorgen te maken dan zich bezig te houden met andermans mondkapje.

Wordt vast vervolgd in media en hysterie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196506053
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:32 schreef Automatisch het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)e-werkt-maar-beperkt

RIVM is het er ook nog steeds niet mee eens. Gelukkig.
RIVM loopt met alles achter. Het Amerikaanse CDC is wat dat betreft beter ingevoerd: https://www.cdc.gov/media(...)s-to-wear-masks.html
pi_196506078
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Totaal uit z'n verband gerukt. Dit was in juni. Toen waren er bijna geen covid besmettingen.

https://www.thelocal.no/2(...)-no-face-mask-policy

It said, however, that the authorities should look again at face masks if the pandemic flares up again.

"If epidemiological situation worsens substantially in a geographical area, the use of face masks as a precautionary measure should be reconsidered," it said.

"Measures to reduce risks during necessary public transport and during mass events, including wearing face masks, should be explored further."
Toen waren er bijna geen covid besmettingen????

Dus toen heeft NL voor Jan Doedel thuis zitten werken, scholen die gesloten werden, toen waren er geen ziekenhuizen die over liepen??

Want er waren geen besmettingen???

Die gaan we nu ineens ontkennen, zo het uitkomt? :D
pi_196506125
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:01 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Toen waren er bijna geen covid besmettingen????

Dus toen heeft NL voor Jan Doedel thuis zitten werken, scholen die gesloten werden, toen waren er geen ziekenhuizen die over liepen??

Want er waren geen besmettingen???

Die gaan we nu ineens ontkennen, zo het uitkomt? :D
Noorwegen had in Juni gemiddeld 15 besmettingen per dag. HIj verwijst naar een Noorse studie.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196506174
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:01 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Toen waren er bijna geen covid besmettingen????

Dus toen heeft NL voor Jan Doedel thuis zitten werken, scholen die gesloten werden, toen waren er geen ziekenhuizen die over liepen??

Want er waren geen besmettingen???

Die gaan we nu ineens ontkennen, zo het uitkomt? :D
Wat loop je nou uit te lokken? Er waren toen veel minder besmettingen dan nu. Daarom geeft het artikel ook aan wat ik eerder citeer.
  dinsdag 1 december 2020 @ 21:07:15 #58
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196506196
-edit- We hebben je al meerdere keren gevraagd om niet dit filmpje te blijven posten overal.

[ Bericht 92% gewijzigd door Momo op 01-12-2020 21:17:51 ]
pi_196506364
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:18 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Als het om zo'n onding gaat, is elke gedane moeite teveel. En ook draag je door niets op te zetten je steentje bij om deze situatie vooral niet te normaliseren.
Ah U is ook al infectoloog.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196506470
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:42 schreef crystal_meth het volgende:
Degenen die denken dat niet-medische mondkapjes geen bescherming bieden kunnen toch medische dragen? Hier in België verkopen de meeste supermarkten KN95 maskers.
Wat is eigenlijk de reden dat er wordt ingezet op "niet-medische" mondkapjes? Een tekort voor onze medici of is het gewoon ongezond om zo'n masker langere tijd op te zetten?

Dit artikel geeft antwoord. :Y
pi_196506543
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:21 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk de reden dat er wordt ingezet op "niet-medische" mondkapjes? Een tekort voor onze medici of is het gewoon ongezond om zo'n masker langere tijd op te zetten?

Dit artikel geeft antwoord. :Y
Die dingen zijn voor eenmalig gebruik en met een 4 euro per stuk wel behoorlijk prijzig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 1 december 2020 @ 21:26:54 #62
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196506580
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Graag bron erbij als je dit soort uitspraken doet.
Beetje selectieve moderatie, jammer. ook dat we het weer moeten hebben over het hoe en wie.
Ik zag je die vraag omtrent bron, verder niet stellen zoals hier bij Sillywalks.

En zoals je kunt vermoeden is mijn gezegde gebaseerd op een simplistische uitspraak van Jaap van Dissel die zich hierbij desgevraagd liet leiden door (o.a.) een Noors onderzoek dat elders vaker is herhaald.
Verder weet ik niet waarom jij denkt dat waarop Jaap zich fout leidde, nu onjuist is. Ik heb Jaap nog niet zijn falikante misser toegeven. Ben benieuwd naar jouw gedegen onderzoek dat het inzicht van Jaap daarbij doet verbleken.

Los daarvan is het inmiddels bijgestelde inzicht van die Noor dat niet 20 maar 40% geen Covid19 symptomen zou vertonen en daarmee dus het dragen zou rechtvaardigen. Als dat zo is, hebben we een groter probleem getackeld die de dansende cijfers, alsmede het onnut, zou verklaren. Het is vooral nog afwachten op zijn onderzoek dat tot op heden achterwege is gebleven.
Je hoeft verder geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat een niet medisch mondkapje op geen enkele wijze een serieuze barrière vormt voor Covid19 virusdeeltjes.

Het is ook de slicing van factoren die het hier doet waarbij hier bij ons geldt: afstandhouden, hygiëne en thuisblijven bij symptomen primair zijn en een niet medisch masker pas enige werking zal bieden als afstandhouden niet lukt.
De keuze van het nm-masker is nimmer een wetenschappelijke geweest maar één van politiek oorsprong die door media is ingefluisterd.

De vraag is dan gerechtvaardigd, is de effectieve bijdrage tot een dragen van maskers, groot genoeg om dat overal te verplichten ? En verder wat is dan het risico dat die plicht andere maatregelen in effectiviteit doet afnemen ?

NB: In andere landen hanteert men een andere - verwarrende en valse voorstellings - volgorde die maskers zien als eerste barrière. Dat is verder een politiek, lokale (beleids)keuze hoe men dat presenteert en beziet.

Mijn repliek was vooral dat het een verkeerde voorstelling van zaken was om alleen het nut van een niet medisch mondkapje te schouwen, los daarbij gevolgde maatregelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196506590
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:24 schreef raptorix het volgende:

[..]

Die dingen zijn voor eenmalig gebruik en met een 4 euro per stuk wel behoorlijk prijzig.
Ja ook dat nog en hoe grappig ook dat dezelfde hoogleraar later zijn mening heeft moeten bijstellen met de kwinkslag dat het om "gedrag" gaat.... bijzonder.
pi_196506865
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:15 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah U is ook al infectoloog.
Heeft niets met effectiviteit te maken. Dat ik ze ondingen noem is omdat het er niet uit ziet, ze oncomfortabel zijn, je medemens amper meer herkent en je 3x moet vragen wat je moet betalen voordat je de cassiere eindelijk verstaat.

En voor sommige mensen gaat het nog veel verder, zoals bij die reportage van Argos. Ze worden ervaren als vernederend en geven aanleiding tot paniekreacties.

[ Bericht 5% gewijzigd door Wegenbouwer op 01-12-2020 21:51:24 ]
pi_196507016
Die mondkapjes zijn echt vreselijk. Iemand nog tips voor het meest dunne en wijde mondkapje wat eigenlijk gewoon puur voor de vorm gedragen wordt? Nauw aansluiten en 3 lagen hoef ik zeker niet.

Als het kon had ik iets zo dun als één laagje wc-papier uit een publieke toilet met een paar elastiekjes eraan vastgemaakt. Mondkapjesplicht, wie verzint dit joh :')
pi_196507077
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:42 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Heeft niets met effectiviteit te maken. Dat ik ze ondingen noem is omdat het er niet uit ziet, ze oncomfortabel zijn, je medemens amper meer herkent en je 3x moet vragen wat je moet betalen voordat je de cassiere eindelijk verstaat.

En voor sommige mensen gaat het nog veel verder, zoals bij die reportage van Argos. Ze worden ervaren als vernederend en geven aanleiding tot paniekreacties.
Tjah, die dingen waren wellicht niet nodig geweest als mensen zich niet als volstrekte debielen gedragen. De winkelstraten zijn nog steeds stampvol, mensen houden zich niet aan afstand, weer lekker naar kantoor en weer lekker op vakantie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507089
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:50 schreef Warrick21 het volgende:
Die mondkapjes zijn echt vreselijk. Iemand nog tips voor het meest dunne en wijde mondkapje wat eigenlijk gewoon puur voor de vorm gedragen wordt? Nauw aansluiten en 3 lagen hoef ik zeker niet.

Als het kon had ik iets zo dun als één laagje wc-papier uit een publieke toilet met een paar elastiekjes eraan vastgemaakt. Mondkapjesplicht, wie verzint dit joh :')
Stel je niet zo aan, die 5 minuutjes dat je in de winkel staat doe je zo een ding op, klaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507102
Mondkapjes, afstand houden, handen wassen...... in een quarantaine ruimte gaan zitten.....
Als van Dissel denkt / weet(?) dat ons menselijk "gedrag" de enige sleutel is om aan Corona te ontsnappen dan stel ik dat hij ongelijk heeft. Door er domweg géén probleem van te maken, stop er gewoon mee en plaats wat extra bedden en een paar extra handjes. Meer dan genoeg tijd verstreken om daar wat mee te doen maar nee hoor, geen zin in.

Het enige argument voor alle nutteloze maatregelen is het risico van een Zorgstelsel dat het werk niet aan kan.
Niet omdat het om zoveel mensen van de bevolking gaat die een IC bed nodig gaan hebben vanwege een Corona besmetting maar omdat er domweg geen extra bedden gewenst zijn(!) (uitspraak Gommers) die een piek in een toestroom van ernstig verzwakte mensen met Corona complicaties het hoofd wél zou kunnen bieden.

De briljante aanpak van de gecreëerde Corona crisis en de wijze waarop overheden menen te moeten omgaan met hun bevolking is tranen trekkend. Deze Corona-affaire maakt van de Lockheed-affaire een zandkorrel in de woestijn.
pi_196507115
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:55 schreef SmaRTeY het volgende:
Mondkapjes, afstand houden, handen wassen...... in een quarantaine ruimte gaan zitten.....
Als van Dissel denkt / weet(?) dat ons menselijk "gedrag" de enige sleutel is om aan Corona te ontsnappen dan stel ik dat hij ongelijk heeft. Door er domweg géén probleem van te maken, stop er gewoon mee en plaats wat extra bedden en een paar extra handjes. Meer dan genoeg tijd verstreken om daar wat mee te doen maar nee hoor, geen zin in.

Het enige argument voor alle nutteloze maatregelen is het risico van een Zorgstelsel dat het werk niet aan kan.
Niet omdat het om zoveel mensen van de bevolking gaat die een IC bed nodig gaan hebben vanwege een Corona besmetting maar omdat er domweg geen extra bedden gewenst zijn(!) (uitspraak Gommers) die een piek in een toestroom van ernstig verzwakte mensen met Corona complicaties het hoofd wél zou kunnen bieden.

De briljante aanpak van de gecreëerde Corona crisis en de wijze waarop overheden menen te moeten omgaan met hun bevolking is tranen trekkend. Deze Corona-affaire maakt van de Lockheed-affaire een zandkorrel in de woestijn.
Ah, jij gaat morgen in het ziekenhuis staan? Wellicht dat het je opgevallen is dat voor de Corona crisis het personeel al niet was aan te slepen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507169
Dat geld dat ze nu in een KLM pompen of in noodlijdend ondernemend NL, hadden ze mijn inziens beter kunnen pompen in (aankomend) zorgtalent zodat het vak wel aantrekkelijk is en blijft :Y

Het 'bedroevend lage' salaris (waarover valt te twisten) is 1 van de redenen dat mensen niet voor een dergelijk vak kiezen.
pi_196507176
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:55 schreef SmaRTeY het volgende:
Mondkapjes, afstand houden, handen wassen...... in een quarantaine ruimte gaan zitten.....
Als van Dissel denkt / weet(?) dat ons menselijk "gedrag" de enige sleutel is om aan Corona te ontsnappen dan stel ik dat hij ongelijk heeft. Door er domweg géén probleem van te maken, stop er gewoon mee en plaats wat extra bedden en een paar extra handjes. Meer dan genoeg tijd verstreken om daar wat mee te doen maar nee hoor, geen zin in.

Het enige argument voor alle nutteloze maatregelen is het risico van een Zorgstelsel dat het werk niet aan kan.
Niet omdat het om zoveel mensen van de bevolking gaat die een IC bed nodig gaan hebben vanwege een Corona besmetting maar omdat er domweg geen extra bedden gewenst zijn(!) (uitspraak Gommers) die een piek in een toestroom van ernstig verzwakte mensen met Corona complicaties het hoofd wél zou kunnen bieden.

De briljante aanpak van de gecreëerde Corona crisis en de wijze waarop overheden menen te moeten omgaan met hun bevolking is tranen trekkend. Deze Corona-affaire maakt van de Lockheed-affaire een zandkorrel in de woestijn.
Een paar extra handjes? Hoe zie je dat voor je? Waar haal ik dat blik IC verpleegkundigen vandaan?

Meer dan genoeg tijd verstreken om mensen op te leiden? Nee.
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:00:11 #72
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196507178
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Noorwegen had in Juni gemiddeld 15 besmettingen per dag. HIj verwijst naar een Noorse studie.
Het Noorse onderzoek ging uit van effectiviteitsberekening bij 5 besmettingen per 100.000 inwoners.

Hoewel het ws niet eens meer gaat om de inhoud, doe ik opnieuw een poging.
quote:
bron: rivm dd. 31jul20 (actuele versie)
Hoewel in veel landen het gebruik van mondmaskers in de openbare ruimte wordt geadviseerd of verplicht is gesteld, geeft de WHO in het advies van 5 juni aan dat dit niet wordt ondersteund door direct of hoogwaardig wetenschappelijk bewijs van de effectiviteit daarvan. Op basis van de recente meta-analyse van Chu wordt gesteld dat er indirect bewijs is dat het gebruik van mondmaskers de verspreiding van SARS-CoV-2 vermindert. Echter, in deze meta-analyse zijn alleen observationele studies opgenomen, die vooral betrekking hebben op huisgenoten en contacten van COVID-19-patiënten en waarbij niet gecorrigeerd is voor de invloed van andere preventieve maatregelen.
Precies waarom ik uit de losse pols, nu dan onderbouwd, reageerde dat @SillyWalks uiterst selectief was in de veronderstelling.

Het bizarre is dat het mondkapjes vooral een politieke discussie is en men de wetenschappelijke inzichten die het nut nuanceren bewust wil doen ondersneeuwen. We gaan ook niet vragen om bewijs dat een paraplu nuttig is als middel om binnen droog te blijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:00:20 #73
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_196507181
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:50 schreef Warrick21 het volgende:

Als het kon had ik iets zo dun als één laagje wc-papier uit een publieke toilet met een paar elastiekjes eraan vastgemaakt. Mondkapjesplicht, wie verzint dit joh :')
doe dan
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_196507202
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:56 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah, jij gaat morgen in het ziekenhuis staan? Wellicht dat het je opgevallen is dat voor de Corona crisis het personeel al niet was aan te slepen?
Ik wel, en wederom laat ik IC-verpleegkundigen een te zware dienst draaien. Al maandenlang.

Zou niet weten waar ik meer personeel vandaan moet trekken.
pi_196507212
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

Stel je niet zo aan, die 5 minuutjes dat je in de winkel staat doe je zo een ding op, klaar.
Jij kunt niet voor een ander bepalen in hoeverre iemand iets ervaart als een probleem.

En wat ik eerder aangaf .. ik heb echt wel een uur nodig voor de wekelijkse boodschappen voor het gezin. Dus het gaat lang niet altijd om 'slechts' 5 minuten .. da's downgraden.
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:03:19 #76
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196507230
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Tjah, die dingen waren wellicht niet nodig geweest als mensen zich niet als volstrekte debielen gedragen. De winkelstraten zijn nog steeds stampvol, mensen houden zich niet aan afstand, weer lekker naar kantoor en weer lekker op vakantie.
Op straat hoe je geen maskers te dragen, dus dat geeft geen oplossing voor risico's aldaar.

Onzinnig is dat winkels (doorgaans) bezetting criteria hanteren en de overheid vervolgens het dan nodig vindt dat daarbij maskers moeten worden toegepast.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196507243
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:00 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Een paar extra handjes? Hoe zie je dat voor je? Waar haal ik dat blik IC verpleegkundigen vandaan?

Meer dan genoeg tijd verstreken om mensen op te leiden? Nee.
Maar wel om een begin te maken? Is dat gebeurd? Ik heb daar geen campagne van voorbij horen komen.
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:04:02 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196507252
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

Stel je niet zo aan, die 5 minuutjes dat je in de winkel staat doe je zo een ding op, klaar.
Dat is vooral een statemen voor gebrek aan inlevingsvermogen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196507270
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:03 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Maar wel om een begin te maken? Is dat gebeurd? Ik heb daar geen campagne van voorbij horen komen.
In een campagne? Je wil nu gaan werven voor verpleegkunde, en dan de specialisatie tot IC?

Dan zijn we covid wel een keer kwijt denk ik zo.
pi_196507326
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:05 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In een campagne? Je wil nu gaan werven voor verpleegkunde, en dan de specialisatie tot IC?

Dan zijn we covid wel een keer kwijt denk ik zo.
Het andere uiterste is dus niet werven en (ondernemend) NL maar op slot zetten.

En iets zegt me dat dit niet de laatste pandemie gaat zijn. Kunnen we maar beter een beetje voorbereid zijn.

Of gaan die zich dan vervelen op de IC, zoals Gommers zei?
pi_196507334
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:02 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Jij kunt niet voor een ander bepalen in hoeverre iemand iets ervaart als een probleem.

En wat ik eerder aangaf .. ik heb echt wel een uur nodig voor de wekelijkse boodschappen voor het gezin. Dus het gaat lang niet altijd om 'slechts' 5 minuten .. da's downgraden.
Een uur boodschappen doen, -edit- je hoeft elkaar niet te beledigen

[ Bericht 7% gewijzigd door Momo op 01-12-2020 22:19:33 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507410
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:09 schreef raptorix het volgende:

[..]

Een uur boodschappen doen, -edit- je hoeft elkaar niet te beledigen
Nah, meen je dat nou? :D

Ik heb een gezin met 3 schoolgaande kinderen. Dat is iedere week toch best stiekem een aanslag op het beetje vrije tijd dat wij als nagenoeg fulltime werkende ouders hebben. Zou het ook liever anders zien :D

[ Bericht 6% gewijzigd door Momo op 01-12-2020 22:19:41 ]
pi_196507456
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:13 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Nah, meen je dat nou? :D

Ik heb een gezin met 3 schoolgaande kinderen. Dat is iedere week toch best stiekem een aanslag op het beetje vrije tijd dat wij als nagenoeg fulltime werkende ouders hebben. Zou het ook liever anders zien :D
Naja ik doe zelf geen weekboodschappen, omdat ik 64 treden op moet, maar een uur vind ik wel lang ja.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507610
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:00 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Een paar extra handjes? Hoe zie je dat voor je? Waar haal ik dat blik IC verpleegkundigen vandaan?

Meer dan genoeg tijd verstreken om mensen op te leiden? Nee.
Ik baal gewoon van de starre houding in deze!
NEE is het antwoord van mensen die geen zin hebben om het verschil te maken of van mensen die domweg niet in staat zijn om dingen voor elkaar te krijgen en het idee hebben dat alles alleen 100% kan of niet, binaire denker.

Natuurlijk KAN DAT WEL alleen misschien niet zoals jij dat nu voor ogen hebt.
Om te beginnen zijn er mensen ZAT die een helpende hand kunnen bieden. Dan is er nog een aanpak, routine, procedures en belangrijke aspecten naast het reorganiseren en ontlasten van huidige IC medewerkers. Meer zeg ik niet anders moet ik er geld voor gaan vragen maar doe er je voordeel mee en vooral ook doe je land er een lol mee. Denk eens niet in beperkingen maar in mogelijkheden en laat zien dat je functionele broek niet te groot is voor wat ervan wordt gevraagd.
pi_196507625
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:08 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Het andere uiterste is dus niet werven en (ondernemend) NL maar op slot zetten.

En iets zegt me dat dit niet de laatste pandemie gaat zijn. Kunnen we maar beter een beetje voorbereid zijn.

Of gaan die zich dan vervelen op de IC, zoals Gommers zei?
Dan moet eerst het hele zorgstelsel op de schop. Dus ook de hele marktwerking en systeem met zorgverzekeraars.
pi_196507646
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik wel, en wederom laat ik IC-verpleegkundigen een te zware dienst draaien. Al maandenlang.

Zou niet weten waar ik meer personeel vandaan moet trekken.
Hoe organiseer jij deze belangrijke hulpvraag? Of sta je er alleen voor?
pi_196507656
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:21 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Ik baal gewoon van de starre houding in deze!
NEE is het antwoord van mensen die geen zin hebben om het verschil te maken of van mensen die domweg niet in staat zijn om dingen voor elkaar te krijgen en het idee hebben dat alles alleen 100% kan of niet, binaire denker.

Natuurlijk KAN DAT WEL alleen misschien niet zoals jij dat nu voor ogen hebt.
Om te beginnen zijn er mensen ZAT die een helpende hand kunnen bieden. Dan is er nog een aanpak, routine, procedures en belangrijke aspecten naast het reorganiseren en ontlasten van huidige IC medewerkers. Meer zeg ik niet anders moet ik er geld voor gaan vragen maar doe er je voordeel mee en vooral ook doe je land er een lol mee. Denk eens niet in beperkingen maar in mogelijkheden en laat zien dat je functionele broek niet te groot is voor wat ervan wordt gevraagd.
Misschien moet je eens niet zo dom schreeuwen en gewoon het nieuws volgen, dan had je geweten dat het IC personeel al bijgestaan word door ander personeel van andere afdelingen, en daar zit het probleem, daarmee komt de brede zorg ook onder druk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507694
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:05 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In een campagne? Je wil nu gaan werven voor verpleegkunde, en dan de specialisatie tot IC?

Dan zijn we covid wel een keer kwijt denk ik zo.
Mogelijkheden zijn lastig te zien in een land waar 1 oog Koning is...
pi_196507702
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:21 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Ik baal gewoon van de starre houding in deze!
NEE is het antwoord van mensen die geen zin hebben om het verschil te maken of van mensen die domweg niet in staat zijn om dingen voor elkaar te krijgen en het idee hebben dat alles alleen 100% kan of niet, binaire denker.

Natuurlijk KAN DAT WEL alleen misschien niet zoals jij dat nu voor ogen hebt.
Om te beginnen zijn er mensen ZAT die een helpende hand kunnen bieden. Dan is er nog een aanpak, routine, procedures en belangrijke aspecten naast het reorganiseren en ontlasten van huidige IC medewerkers. Meer zeg ik niet anders moet ik er geld voor gaan vragen maar doe er je voordeel mee en vooral ook doe je land er een lol mee. Denk eens niet in beperkingen maar in mogelijkheden en laat zien dat je functionele broek niet te groot is voor wat ervan wordt gevraagd.
Man, je weet niet waar je over praat. Op de IC werken we al met een buddy systeem. Enige manier om nog enigszins verantwoord zo weinig IC verpleegkundigen op een x-aantal patiënten te zetten.

We hebben geen behoefte aan mensen met basisvaardigheden. Die hebben we zelf ook wel.

Ik denk niet dat er iemand is die geld gaat geven voor jouw adviezen in de gezondheidszorg.
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:26:32 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196507739
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:05 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In een campagne? Je wil nu gaan werven voor verpleegkunde, en dan de specialisatie tot IC?

Dan zijn we covid wel een keer kwijt denk ik zo.
Als men niet begint met een plan, komt het ook niet tot een uitvoering.
Verder zou men de ervaren krachten proberen te motiveren zodat zij kunnen doorschalen naar specialisatie.
Probleem van bestuurders/planners is ook wat te doen met die "geweldige" mensen wanneer Covid19 eenmaal voorbij is.

Een algemener issue is dat de vraag naar zorg feitelijk oneindig is en wanneer die eenmaal precies is afgestemd, men bij een beetje overvraag in de stress schiet. Er zijn ca 80.000 bron :P verpleegkundigen in de ziekenzorg waarvan - relatief - maar een klein deel werkzaam in specialistische takken zoals nodig voor de IC.

Zelf zou ik liever een discussie zien die grenzen stelt aan en in de zorg, ook die van Covid19. Wat vooral spugen tegen de wind in zal zijn, wat een mondkapje dan in de kiem smoort.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196507742
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:24 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Mogelijkheden zijn lastig te zien in een land waar 1 oog Koning is...
Natuurlijk doen we dingen. Maar om nu een campagne te starten om verpleegkundigen te werven gaat wel wat ver. Dat schiet niet op. We steken in huis natuurlijk in op specialisaties. Maar dat kost tijd.
pi_196507777
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:21 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dan moet eerst het hele zorgstelsel op de schop. Dus ook de hele marktwerking en systeem met zorgverzekeraars.
Nood breekt wet of zoiets toch?!
Wel een heel land op slot kunnen rammen maar iets anders veranderen is onmogelijk zeker?!
Niets persoonlijks maar kom op zeg, ik snap echt wel wat je zegt maar vind het tenenkrommend en nogal een tekortkoming van mensen waar ik meer van verwacht. Los van de vraag of dat bij jou zou moeten liggen of bij anderen in de sector.
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 22:28:25 #93
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196507782
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:24 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Mogelijkheden zijn lastig te zien in een land waar 1 oog Koning is...
En dan mensen binnen paar weken/maanden opleiden waar normaal jaren voor staat?

Maar goed dit is het topic over mondkapjesplicht
pi_196507806
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:26 schreef Vallon het volgende:

[..]

Als men niet begint met een plan, komt het ook niet tot een uitvoering.
Verder zou men de ervaren krachten proberen te motiveren zodat zij kunnen doorschalen naar specialisatie.
Probleem van bestuurders/planners is ook wat te doen met die "geweldige" mensen wanneer Covid19 eenmaal voorbij is.

Een algemener issue is dat de vraag naar zorg feitelijk oneindig is en wanneer die eenmaal precies is afgestemd, men bij een beetje overvraag in de stress schiet. Er zijn ca 80.000 bron :P verpleegkundigen in de ziekenzorg waarvan - relatief - maar een klein deel werkzaam in specialistische takken zoals nodig voor de IC.

Zelf zou ik liever een discussie zien die grenzen stelt aan en in de zorg, ook die van Covid19. Wat vooral spugen tegen de wind in zal zijn, wat een mondkapje dan in de kiem smoort.
Ervaren krachten hebben hier geen trek in. Juist de jongeren kun je wel trekken naar specialisatie. Dat wordt gedaan. :) Maar daar zien jullie niks van. Hoeft ook niet, want dat gebeurt binnen het wereldje.
pi_196507840
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:28 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Nood breekt wet of zoiets toch?!
Wel een heel land op slot kunnen rammen maar iets anders veranderen is onmogelijk zeker?!
Niets persoonlijks maar kom op zeg, ik snap echt wel wat je zegt maar vind het tenenkrommend en nogal een tekortkoming van mensen waar ik meer van verwacht. Los van de vraag of dat bij jou zou moeten liggen of bij anderen in de sector.
Wat is je plan? IC verpleegkundigen leid je niet in een halfjaaartje op.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507864
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Misschien moet je eens niet zo dom schreeuwen en gewoon het nieuws volgen, dan had je geweten dat het IC personeel al bijgestaan word door ander personeel van andere afdelingen, en daar zit het probleem, daarmee komt de brede zorg ook onder druk.
Misschien moet men de starre houding loslaten, iets anders organiseren in tijden van nood en niet zo dom blijven hangen in bestaande rituelen. Je punt is gemaakt, de Zorg doet wel pogingen maar heeft het nog niet voor elkaar gekregen, helder en dank voor de toelichting ik hou inderdaad niet alles bij.

Misschien tijd om te accepteren dat de Zorg zelf niet in staat is om alles alleen voor elkaar te krijgen en toch maar om hulp vragen bij andere organisaties hoe zij dat nou doen in tijden van nood? (tip!)
pi_196507870
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Natuurlijk doen we dingen. Maar om nu een campagne te starten om verpleegkundigen te werven gaat wel wat ver. Dat schiet niet op. We steken in huis natuurlijk in op specialisaties. Maar dat kost tijd.
Nou ja, ik vind al dat geld wat we nu in de samenleving pompen om alles overeind te houden, vind ik te ver gaan :?

We zullen het maar aan de heren en dames overheid over laten. Ik begrijp jouw dubio goed. Het is gewoon verdomd lastig allemaal.

En wat Vallon zegt :Y
pi_196507947
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:32 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Misschien moet men de starre houding loslaten, iets anders organiseren in tijden van nood en niet zo dom blijven hangen in bestaande rituelen. Je punt is gemaakt, de Zorg doet wel pogingen maar heeft het nog niet voor elkaar gekregen, helder en dank voor de toelichting ik hou inderdaad niet alles bij.

Misschien tijd om te accepteren dat de Zorg zelf niet in staat is om alles alleen voor elkaar te krijgen en toch maar om hulp vragen bij andere organisaties hoe zij dat nou doen in tijden van nood? (tip!)
Omdat je bepaalde skills bij sommige beroepen er nu eenmaal niet in kunt rammen, juist bij zorgberoepen speelt ervaring opdoen een belangrijke factor, en juist begeleiden kost op korte termijn meer dan het oplevert.
Maar goed, je wilt de wijze mijnheer uithangen, echter je hebt je feiten niet op een rij, en je lult maaar wat, je gaat nota bene iemand die zelf op een IC werkt even uitleggen hoe je dat fixed :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196507962
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:21 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dan moet eerst het hele zorgstelsel op de schop. Dus ook de hele marktwerking en systeem met zorgverzekeraars.
Een minderheid kan alleen een meerderheid worden als er wordt opgestaan.

Hoe beleven de huidige werknemers op de ic het dan? Ik weet niet helemaal wat je tak van sport is, maar iets zegt me dat je aardig op het vuur zit.

Voelen die zich geroepen om te zegfen 'nu is de maat vol'?

Of laten ze het gelaten toe?

Er gaat niet altijd iets vanzelf gebeuren tenzij (dreigende) opstand
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 22:37:04 #100
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196507963
Dit topic gaat over het mondkapjesplicht, maak desnoods een topic aan over IC verpleegkundigen als je denkt dat je de oplossing voor het probleem hebt
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:37:44 #101
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196507980
dan maar gelijktijdig weg.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 22:38:23 #102
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196507997
Als er nog meer post offtopic gaan na deze modbreak, worden die verwijderd en genoted
pi_196508180
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:30 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat is je plan? IC verpleegkundigen leid je niet in een halfjaaartje op.
(Mondkapjesplicht? Vandaag gestart.... balen.)
Ik hoor ruimte in je vraag, dat biedt perspectief maar niet in dit draadje.... :)
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 22:50:11 #104
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196508216
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:47 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

(Mondkapjesplicht? Vandaag gestart.... balen.)
Ik hoor ruimte in je vraag, dat biedt perspectief maar niet in dit draadje.... :)
Waarom snap je mijn bericht nog steeds niet ? Zelfs als ik de berichten verwijder. Maak je eigen topic als je hierover door wilt gaan. Sta je vrij in.
pi_196508217
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:50 schreef Warrick21 het volgende:
Die mondkapjes zijn echt vreselijk. Iemand nog tips voor het meest dunne en wijde mondkapje wat eigenlijk gewoon puur voor de vorm gedragen wordt? Nauw aansluiten en 3 lagen hoef ik zeker niet.

Als het kon had ik iets zo dun als één laagje wc-papier uit een publieke toilet met een paar elastiekjes eraan vastgemaakt. Mondkapjesplicht, wie verzint dit joh :')
2 stoffen mondkapjes kopen, bij beiden de twee binnenste lagen eruit knippen. Ze afwisselend dragen en wassen. Klaar is Kees.

Ik zal mezelf hier even indekken en zeggen dat het bovenstaande geen medisch advies is en iedereen uiteindelijk zelf verantwoordelijk is. :')
pi_196508236
Het bericht waarvan je wist dat het ging komen

https://nos.nl/artikel/23(...)-een-moordenaar.html
pi_196508286
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:51 schreef Twinkle20 het volgende:
Het bericht waarvan je wist dat het ging komen

https://nos.nl/artikel/23(...)-een-moordenaar.html
En terwijl je het ziet aankomen toch doen...wat zegt dat?
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:52:50 #108
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196508288
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:51 schreef Twinkle20 het volgende:
Het bericht waarvan je wist dat het ging komen

https://nos.nl/artikel/23(...)-een-moordenaar.html
Nederland zit vol met domme mensen, zowel pro- als anti-mondkappers.
pi_196508300
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:52 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

En terwijl je het ziet aankomen toch doen...wat zegt dat?
Ik snap je opmerking niet helemaal denk ik
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:54:06 #110
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_196508321
quote:
18s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:26 schreef Vallon het volgende:

[..]

Beetje selectieve moderatie, jammer. ook dat we het weer moeten hebben over het hoe en wie.
Ik zag je die vraag omtrent bron, verder niet stellen zoals hier bij Sillywalks.
Mijn quote kwam dan ook letterlijk uit de link die een paar posts erboven was geplaatst.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_196508329
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:53 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik snap je opmerking niet helemaal denk ik
Als je verwacht dat je handelen (bijvoorbeeld het verplichten van mondkapjes) negatieve gevolgen gaat hebben voor anderen en je doet het dan toch.... wat zegt dat dan over de (beschermer) persoon/club die doordrukt?
pi_196508348
https://www.rijksoverheid(...)of-chronische-ziekte


Het kaartje waarmee je je kunt beroepen op de uitzondering van de mondkapjesplicht staat weer online en is dus ook geaccepteerd om aan te tonen dat je geen mondkapje wil of kan dragen.

Even goed lezen, je komt uiteindelijk op deze site terecht waar je het weg kunt halen. https://www.vilans.nl/lev(...)e-risico-loopt#item1
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196508391
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:54 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Als je verwacht dat je handelen negatieve gevolgen gaat hebben en je doet het toch....wat zegt dat dan over degene die doordrukt?
Mag ik het lezen als:

Als De Jonge verwacht dat zijn handelen negatieve gevolgen gaat hebben en hij doet het toch....wat zegt dat dan over De Jonge die het doordrukt?

Tja ... ik denk dat wij wel meer dingen van ver aan zien komen, soms even richting BNW worden gedrukt, maar uiteindelijk krijgen we helaas toch gelijk.

Mijn stem heeft ie in ieder geval niet :D

Maar het zal spannend worden in maart. Denk dat we de race Biden/Trump dunnetjes over gaan doen VVD+CDA tegen de rest.
pi_196508440
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:00 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mag ik het lezen als:

Als De Jonge verwacht dat zijn handelen negatieve gevolgen gaat hebben en hij doet het toch....wat zegt dat dan over De Jonge die het doordrukt?

Tja ... ik denk dat wij wel meer dingen van ver aan zien komen, soms even richting BNW worden gedrukt, maar uiteindelijk krijgen we helaas toch gelijk.

Mijn stem heeft ie in ieder geval niet :D

Maar het zal spannend worden in maart. Denk dat we de race Biden/Trump dunnetjes over gaan doen VVD+CDA tegen de rest.
Ja zo kun je dat lezen, Momo heeft me al berispt dus ik reageer verder niet op de politieke aanvulling :)
Maar het is in ieder geval goed om te lezen dat ook de mensen in zorg en dan met name de mensen die dicht bij een IC bed staan het ook liever anders hadden gezien en dat de huidige mondkapjesplicht voor nu even 'een' antwoord is op de Corona perikelen.
pi_196508445
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:51 schreef Twinkle20 het volgende:
Het bericht waarvan je wist dat het ging komen

https://nos.nl/artikel/23(...)-een-moordenaar.html
Ah, verworden tot deugsymbool.

Gelukkig eet ik de soep nooit zo heet en lijken mensen zich weinig met anderen te bemoeien, maar er moet eens één iemand dit in mijn gezicht durven zeggen.
I'll give you something to do
pi_196508460
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:04 schreef galantis het volgende:

[..]

Ah, verworden tot deugsymbool.

Gelukkig eet ik de soep nooit zo heet en lijken mensen zich weinig met anderen te bemoeien, maar er moet eens één iemand dit in mijn gezicht durven zeggen.
Dan gaan de maskers af! :)
pi_196508544
Het valt me op dat het RIVM voor de meeste situaties met (mogelijke) covid-19 patienten in de zorg het dragen van oogbescherming, handschoenen en een chirurgisch mondneusmasker type IIR voorschrijft. Enkel bij hoogrisico handelingen (zoals tracheale intubatie) wordt een FFP2 masker voorgeschreven.

https://www.rijksoverheid(...)del-nodig-in-de-zorg

een chirurgisch mondneusmasker type IIR moet twee barrier tests doorstaan:
- BFE >= 98% (bacterial filtration efficiency): minstens 98% van deeltjes van 3 micron tegenhouden.
- Synthetic Blood ASTM: Synthetisch bloed mag pas bij een druk van 16 kPa door het masker dringen.
Er is geen PFE (Particle Filtration Efficiency) vereiste (voor deeltjes van 0.1 of 0.3 micron).

voor type II geldt enkel de BFE >=98% vereiste
voor type I geldt BFE >= 95%

De Chinese norm voor surgical masks is BFE >= 95% en PFE (0.1 micron) >= 30%
De Chinese norm voor single use masks is BFE >= 95%

Heel wat van de blauwe "wegwerpmaskers" op de markt zullen voldoen aan die BFE >= 95% norm. Simpelweg omdat tot voor kort de meeste maskers voor de medische sector bedoeld waren, waardoor er heel wat oude, tweedehands machines voor de produktie van zulke maskers waren, die nu massaal weer ingezet worden.

Er wordt natuurlijk ook namaak verkocht, maar je kan makkelijk checken of het een 3-layer meltblown masker is: knip er een stuk uit, kijk of er drie lagen zijn. Verhit de middelste laag en kijk of ze smelt (zoals plastic doet). Kijk ook of de buitenlaag waterafstotend is (test of waterdruppels eraf rollen zonder erdoor te gaan. Dat garandeert nog niet dat de filter aan de norm voldoet, maar als het in een supermarkt gekocht is zal het waarschijnlijk voldoen aan wat op de doos staat (bij de apotheek loop je meer risico, bleek uit een test van testaankoop in België in het voorjaar, ik vermoed dat heel wat apotheken op internet zijn gaan zoeken naar leveranciers, net toen er zoveel namaak aangeboden werd)

Zo'n masker houdt minder deeltjes tegen dan wat het RIVM aanraadt, minstens 95% ipv minstens 98% van de deeltjes, maar als ze niet of nauwelijks zouden beschermen, dan lijkt het gebruik van chirurgische mondneusmaskers in de zorg die slechts 2.5x beter filteren ook schijnveiligheid.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196508559
Het niet dragen van een mondkapje op plekken waar dat wel is verplicht, resulteert voorlopig nog niet in een boete, omdat de administratie van het boetesysteem vooralsnog niet in orde is. Hierdoor duurt het één tot twee weken voordat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) boetes kunnen uitschrijven.
pi_196508588
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:50 schreef Warrick21 het volgende:
Die mondkapjes zijn echt vreselijk. Iemand nog tips voor het meest dunne en wijde mondkapje wat eigenlijk gewoon puur voor de vorm gedragen wordt? Nauw aansluiten en 3 lagen hoef ik zeker niet.

Als het kon had ik iets zo dun als één laagje wc-papier uit een publieke toilet met een paar elastiekjes eraan vastgemaakt. Mondkapjesplicht, wie verzint dit joh :')
Je kan gewoon die laagjes eruit knippen of voorzichtig eruit scheuren. Dan heb je een super dun mondkapje en je merkt het verschil niet eens met of zonder ^O^

En als jij een wc papiertje voor je mond wil doen dan mag dat gewoon, het is puur voor de vorm. Laten zien dat je wat draagt, of het werkt maakt helemaal niet uit...

Zelfs mandarijnen netjes zijn geaccepteerd. Wat een poppenkast is dit zeg :')
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196508641
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]

Zelfs mandarijnen netjes zijn geaccepteerd. Wat een poppenkast is dit zeg :')
Is dit gewoon debiel of gewoon debiel?
pi_196508753


[ Bericht 100% gewijzigd door DeVerzamelaar op 01-12-2020 23:37:14 ]
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196509125
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Zelfs mandarijnen netjes zijn geaccepteerd. Wat een poppenkast is dit zeg :')
Dat lijkt me toch sterk. :D Lijkt me dat 'de neus, mond en kin bedekken' niet opgaat als er overal (zichtbare) gaatjes in zitten.
pi_196512875
Iedereen die nog steeds helemaal moeilijk doet om een mondkapje binnen op te zetten... :') :') Winkel in, mondkapje op, winkel uit, mondkapje af. Lekker fucking boeiend zeg.

Nederlands grootste fout met dit is dat zee niet direct de Fransen, Belgen en Duitsers gevolgd zijn toen die eind vd lente dit al verplicht maakten. Had zoveel gezeik gescheeld.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_196513135
Blijkbaar valt het niet mee om een boete te scoren.

Proces verbaal poging mondkapje
pi_196513546
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:53 schreef kalinhos het volgende:
Iedereen die nog steeds helemaal moeilijk doet om een mondkapje binnen op te zetten... :') :') Winkel in, mondkapje op, winkel uit, mondkapje af. Lekker fucking boeiend zeg.
De manier waarop je dit tafereeltje beschrijft geeft al aan dat het een schijnvertoning is.

'Winkel in, anderhalve meter aanhouden, winkel uit, loslaten' :Y

Als je echt wat wil met dat mondkapje, draag hem dan óveral, en vooral thuis.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat daar de meeste besmettingen worden opgedaan.
En laten we eerlijk zijn, je naasten zijn juist degene waarvan je niet wil dat ze gevaar lopen.
quote:
Nederlands grootste fout met dit is dat zee niet direct de Fransen, Belgen en Duitsers gevolgd zijn toen die eind vd lente dit al verplicht maakten. Had zoveel gezeik gescheeld.
Had nog meer gezeik gescheeld door de schreeuwerds geen podium te geven en er überhaupt niet aan te beginnen.

Of het eventueel bij een advies te laten.
Nu wordt het juist onduidelijk omdat je nu exáct moet weten waar het verplicht is, want uitzondering dit, wel/niet publieke ruimte dat, etc.
Bij een advies hoeft daar geen discussie over te bestaan.
I'll give you something to do
  woensdag 2 december 2020 @ 11:38:16 #126
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196513591
Of je vermijdt gewoon zoveel mogelijk publieke binnenruimtes.
pi_196513672
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
Of je vermijdt gewoon zoveel mogelijk publieke binnenruimtes.
Ja inderdaad zeg.
Iedereen die loopt te klagen dat waar ze komen anderen geen mondkapjes dragen moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan of hun aanwezigheid daar wel zo noodzakelijk is.
I'll give you something to do
  woensdag 2 december 2020 @ 11:55:36 #128
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196513842
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:42 schreef galantis het volgende:

[..]

Ja inderdaad zeg.
Iedereen die loopt te klagen dat waar ze komen anderen geen mondkapjes dragen moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan of hun aanwezigheid daar wel zo noodzakelijk is.
Tja, ik heb persoonlijk eerlijk gezegd geen idee waarom ik momenteel veel in publieke binnenruimtes zou moeten komen.

Ik werk vanuit huis, ik doe maar eens in de 3 weken boodschappen ipv telkens voor een paar dingen te gaan, cadeautjes en andere dingen bestel ik online, auto tanken hoef ik toch al nauwelijks en als het wel moet ga ik wel naar een onbemand station. Tandarts pas weer in het voorjaar.

Alleen even naar de kapper binnenkort, dat is het dan wel.
pi_196515247
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:42 schreef galantis het volgende:

[..]

Ja inderdaad zeg.
Iedereen die loopt te klagen dat waar ze komen anderen geen mondkapjes dragen moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan of hun aanwezigheid daar wel zo noodzakelijk is.
Hele dag shoppen in de winkelstraat, dikke Black Friday-kortingen scoren jonguh. Dan thuis snel door naar Twitter: "Het was echt facking druk, echt niet leuk meer, ik zag zelfs één aso zonder mondkapje!" :(

quote:
15s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:10 schreef Wegenbouwer het volgende:
Blijkbaar valt het niet mee om een boete te scoren.

Proces verbaal poging mondkapje
:D
  woensdag 2 december 2020 @ 14:31:39 #130
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_196516326
quote:
Klanten die geen mondkapje dragen worden niet geweigerd in supermarkten. Dat bevestigt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) na berichtgeving van De Telegraaf. Het Veiligheidsberaad, waarin de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's zitten, riep winkeliers eerder deze week nog op om weigeraars buiten te zetten. Dat is volgens de supers in de praktijk onmogelijk.
,,Het is onze plicht om mensen te wijzen op de mondkapjesplicht, maar we kunnen ze niet weigeren", zegt een woordvoerster van het CBL. ,,We zoeken naar oplossingen met de klant maar mogen omwille van de privacy niet eens vragen waarom iemand geen mondkapje draagt."
Volgens het Veiligheidsberaad moeten winkeliers klanten buiten de deur zetten die geen mondkapje dragen. Doen ze dat niet, dan zijn ze in overtreding. Maandag lieten de burgemeesters nog weten winkels eerst te zullen waarschuwen, maar er kunnen hoge boetes en sluitingen volgen.
,,Het is voor ons op dit moment best onduidelijk", aldus CBL. ,,Handhaven is niet aan ons en dat staat ook op de website van de Rijksoverheid." In extreme gevallen worden boa's ingeschakeld maar tot dusver zijn er geen incidenten geweest.
De mondkapjesplicht geldt sinds dinsdag 1 december. Iedereen die dertien jaar of ouder is, moet een mondkapje dragen in publieke binnenruimten. Mensen die het kapje niet op hebben waar het wel moet, riskeren vanaf nu een boete van 95 euro.
Van het AD.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_196516839
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:31 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Van het AD.
quote:
Het Veiligheidsberaad, waarin de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's zitten, riep winkeliers eerder deze week nog op om weigeraars buiten te zetten.
Natuurlijk de burgemeesters :') :')
I'll give you something to do
pi_196517089
Overheid is weer een goed bezig....
pi_196517359
Vandaag voor het eerst in de supermarkt zo'n kutkapje opgedaan. En het is echt waar. Waar de laatste weken iedereen netjes uit mijn buurt bleef omdat ik eng was als een van de weinigen zonder kapje, werd de 1,5 meter nergens meer gerespecteerd. Maar als je dat tegen iemand zegt, is dat niet waar.
pi_196517595
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:31 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Van het AD.
'Mooi' he.. dat burgemeesters zelfs dadelijk het handhaven mogen verplichten aan winkeliers. Die geen opleiding hebben gehad om met 'lastige'of agressieve mensen om te gaan, niet dergelijke inhoudelijke kennis op het gebied van (straf)recht kennen zoals een boa of agent dat heeft gehad. Op straffe van dat ze de tent anders kunnen sluiten.

Ik mag toch hopen dat dit geen werkelijkheid gaat worden voor de winkeliers en hun personeel.

Dat gezegd hebbende, ik ben net in mijn plaatselijke buurtsuper geweest en werd aangesproken op het feit dat ik geen mondkapje droeg. Ik gaf aan mailcorrespondentie te hebben gehad met de filiaalhouder. Het was de beste man in kwestie gelijk duidelijk dat ik die betreffende mailer was, en het behoefde geen verdere uitleg. Mocht mijn ding doen.

Stapte de supermarkt uit en alsof je het over de duvel had, stopte er een politieagent op de motor voor de deur van de buurtsuper.

Tot zover mijn avontuur sinds lang laaaang geleden :D
pi_196517801
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:36 schreef bloodymary1 het volgende:
Vandaag voor het eerst in de supermarkt zo'n kutkapje opgedaan. En het is echt waar. Waar de laatste weken iedereen netjes uit mijn buurt bleef omdat ik eng was als een van de weinigen zonder kapje, werd de 1,5 meter nergens meer gerespecteerd. Maar als je dat tegen iemand zegt, is dat niet waar.
Dat had ik nu ook ervaren, ze gingen opzij of stopte of liepen weer achteruit als het gangpad te smal was, nu dus niet meer ;(
pi_196517954
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:52 schreef Twinkle20 het volgende:
Stapte de supermarkt uit en alsof je het over de duvel had, stopte er een politieagent op de motor voor de deur van de buurtsuper.
Wordt vervolgd ... ?
pi_196518215
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:52 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

'Mooi' he.. dat burgemeesters zelfs dadelijk het handhaven mogen verplichten aan winkeliers. Die geen opleiding hebben gehad om met 'lastige'of agressieve mensen om te gaan, niet dergelijke inhoudelijke kennis op het gebied van (straf)recht kennen zoals een boa of agent dat heeft gehad. Op straffe van dat ze de tent anders kunnen sluiten.

Ik mag toch hopen dat dit geen werkelijkheid gaat worden voor de winkeliers en hun personeel.

Dat gezegd hebbende, ik ben net in mijn plaatselijke buurtsuper geweest en werd aangesproken op het feit dat ik geen mondkapje droeg. Ik gaf aan mailcorrespondentie te hebben gehad met de filiaalhouder. Het was de beste man in kwestie gelijk duidelijk dat ik die betreffende mailer was, en het behoefde geen verdere uitleg. Mocht mijn ding doen.

Stapte de supermarkt uit en alsof je het over de duvel had, stopte er een politieagent op de motor voor de deur van de buurtsuper.

Tot zover mijn avontuur sinds lang laaaang geleden :D
Spannend hoor, je maakt het mee! Maar wat had je voor mailcontact gehad, die heb ik even gemist.
pi_196518227
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:19 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wordt vervolgd ... ?
Nah ik was al buiten en hij stapte net van zijn motor af. Dus er is geen gesprek of iets geweest.

En als wel .. dan heb ik er vertrouwen in dat het linksom of rechtsom goed wss gekomen.

Iedereen staat nu in het begin op scherp. Dat zal vanzelf wel wat minder worden denk ik.
pi_196518441
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:38 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Spannend hoor, je maakt het mee! Maar wat had je voor mailcontact gehad, die heb ik even gemist.
Ik had, van het weekend ofzo, gemaild hoe zij om gingen met mensen die vanwege medische oorzaak geen mondkapje op konden. Of deze nog welkom waren of geweigerd zouden worden. Dit omdat niet aan mijn gezicht valt af te lezen dat ik een psychiatrische stoornis heb.

De buurtsuper gaf aan dat ze geen politieagent gaan spelen, eventuele boete is wel voor jezelf.

Ik kom haast nergens. Maar de paar plekken die ik wel met enige regelmaat bezoek (supermarkt, studie) daarvan heb ik bevestiging op mail dat ik niet geweigerd ga worden.

Paar weken terug bij de kapper werd ik wel (na een fijn en goed gesprek)g geweigerd, dat is haar goed recht en ik veroordeel de salonhouder daar ook niet voor. Heb gezegd dat ik heel graag weer terug kom zodra het zonder mondkapje mag. Tot die tijd zelf een beetje aanplaren .. scheelt dat ik een vrouw met lange haren ben. En grijze :D . Maar de Etos is mijn redding qua haarverf. Ik red me zo wel de komende weken/maanden ^O^
pi_196518750
Misschien moeten we dit in de volgende OP zetten?

Hier een samenvatting van onderzoek dat is gedaan naar mondkapjes. De links naar de verschillende onderzoeken staan in het document onderaan deze post.

Masks are neither effective nor safe:
A summary of the science
Colleen Huber, NMD

First published as pre-print July 6, 2020
Peer review completed November 19, 2020

In 2020 there is a surge in use of facemasks in public places, including for extended periods of time, in
the United States as well as in other countries. The public has been instructed by media and their
governments that one’s use of masks, even if not sick, may prevent others from being infected with
SARS-CoV-2, the infectious agent of COVID-19.

A review of the peer-reviewed medical literature examines impacts of masks on human health, both
immunological, as well as physiological. The purpose of this paper is to examine data regarding the
effectiveness of facemasks, as well as safety data. The reason that both are examined in one paper is
that for the general public as a whole, as well as for each individual, a risk-benefit analysis is necessary
to guide decisions on if and when to wear a mask.

Are masks effective at preventing transmission of respiratory pathogens?

A 2020 meta-analysis found that face masks have no detectable effect against transmission of viral
infections.

It found: “Compared to no masks, there was no reduction of influenza-like illness cases or
influenza for masks in the general population, nor in healthcare workers.”

Another 2020 meta-analysis, published by the US Centers for Disease Control (CDC), found that evidence
from randomized controlled trials of face masks did not support a substantial effect on transmission of
laboratory-confirmed influenza, either when worn by infected persons (source control) or by persons in
the general community to reduce their susceptibility.

Yet another 2020 analysis, found that masks had no effect specifically against Covid-19, although
facemask use seemed linked to, in 3 of 31 studies, “very slightly reduced” odds of developing influenzalike illness.

The remainder of the 31 studies did not verify that finding.

A 2019 study of 2862 participants showed that both N95 respirators and surgical masks “resulted in no
significant difference in the incidence of laboratory confirmed influenza.”

A 2016 meta-analysis found that both randomized controlled trials and observational studies of N95
respirators and surgical masks used by healthcare workers did not show benefit against transmission of
acute respiratory infections. It was also found that acute respiratory infection transmission “may have
occurred via contamination of provided respiratory protective equipment during storage and reuse of
masks and respirators throughout the workday.”

A 2011 meta-analysis of 17 studies regarding masks and effect on transmission of influenza found that
“none of the studies established a conclusive relationship between mask/respirator use and protection
against influenza infection.”

However, authors speculated that effectiveness of masks may be linked to
early, consistent and correct usage.

Face mask use was likewise found to be not protective against the common cold, compared to controls
without face masks among healthcare workers.

Airflow around masks

Masks have been assumed to be effective in obstructing forward travel of viral particles. Considering
those positioned next to or behind a mask wearer, there have been farther transmission of virus-laden
fluid particles from masked individuals than from unmasked individuals, by means of “several leakage
jets, including intense backward and downwards jets that may present major hazards,” and a
“potentially dangerous leakage jet of up to several meters.”

All masks were thought to reduce forward airflow by 90% or more over wearing no mask. However, Schlieren imaging showed that both surgical masks and cloth masks had farther brow jets (upward airflow past eyebrows) than not wearing any mask at all, 182 mm and 203 mm respectively, vs none discernible with no mask. Backward airflow was found to be strong with all masks compared to not masking.

For both N95 and surgical masks, it was found that expelled particles from 0.03 to 1 micron were
deflected around the edges of each mask, and that there was measurable penetration of particles
through the filter of each mask.

Penetration through masks

A study of 44 mask brands found mean 35.6% penetration (+ 34.7%). Most medical masks had over 20%
penetration, while “general masks and handkerchiefs had no protective function in terms of the aerosol
filtration efficiency.” The study found that “Medical masks, general masks, and handkerchiefs were
found to provide little protection against respiratory aerosols.”

It may be helpful to remember that an aerosol is a colloidal suspension of liquid or solid particles in a
gas. In respiration, the relevant aerosol is the suspension of bacterial or viral particles in inhaled or
exhaled breath.

In another study, penetration of cloth masks by particles was almost 97% and medical masks 44%.

N95 respirators

Honeywell is a manufacturer of N95 respirators. These are made with a 0.3 micron filter.

N95 respirators are so named, because 95% of particles having a diameter of 0.3 microns are filtered by the
mask forward of the wearer, by use of an electrostatic mechanism. Coronaviruses are approximately
0.125 microns in diameter.

A meta-analysis found that N95 respirators did not provide superior protection to facemasks against
viral infections or influenza-like infections.

Another study did find superior protection by N95 respirators when they were fit-tested compared to surgical masks.

Another study found that 624 out of 714 people wearing N95 masks left visible gaps when putting on
their own masks.

Surgical masks

A 2010 study found that surgical masks offered no protection at all against influenza.

Another study found that surgical masks had about 85% penetration ratio of aerosolized inactivated influenza particles and about 90% of Staphylococcus aureus bacteria, although S aureus particles were about 6 times the
diameter of influenza particles.

Use of masks in surgery were found to slightly increase incidence of infection over not masking in a
study of 3,088 surgeries.

The surgeons’ masks were found to give no protective effect to the patients.
Other studies found no difference in wound infection rates with and without surgical mask use during
surgery.

A 2015 study found that “there is a lack of substantial evidence to support claims that facemasks protect
either patient or surgeon from infectious contamination.”21

A 2020 study found that medical masks have a wide range of filtration efficiency, with most showing a
30% to 50% efficiency.

Specifically, are surgical masks effective in stopping human transmission of coronaviruses? Both
experimental and control groups, masked and unmasked respectively, were found to “not shed
detectable virus in respiratory droplets or aerosols.”

In that study, they “did not confirm the infectivity of coronavirus” as found in exhaled breath. A study of aerosol penetration showed that two of the five surgical masks studied had 51% to 89% penetration of polydisperse aerosols.

In another study, that observed subjects while coughing, “neither surgical nor cotton masks effectively
filtered SARS-CoV-2 during coughs by infected patients.” And more viral particles were found on the
outside than on the inside of masks tested.

Cloth masks

Cloth masks were found to have low efficiency for blocking particles of 0.3 microns and smaller. Aerosol
penetration through a variety of cloth masks examined was found to be between 74 and 90%. The
filtration efficiency of fabric materials was 3% to 33%

Healthcare workers wearing cloth masks were found to have 13 times the risk of influenza-like illness
than those wearing medical masks.

This 1920 analysis of cloth mask use during the 1918 pandemic examines the failure of masks to impede
or stop flu transmission at that time, and concluded that the number of layers of fabric required to
prevent pathogen penetration would have required a suffocating number of layers, and could not be
used for that reason, as well as the problem of leakage vents around the edges of cloth masks.

A 2020 Duke University study found that a likely reason for the poor effect of cloth masks is that the
mesh of the mask dispersed larger expired respiratory droplets “into a multitude of smaller droplets . . .
which explains the apparent increase in droplet count relative to no mask in that case.” It was also
noted that those smaller particles are likely to stay airborne longer than larger droplets, which resulted
in “counterproductive” use of these cloth masks.

Masks against Covid-19

The New England Journal of Medicine editorial on the topic of mask use versus Covid-19 assesses the
matter as follows:
“We know that wearing a mask outside health care facilities offers little, if any, protection from
infection. Public health authorities define a significant exposure to Covid-19 as face-to-face
contact within 6 feet with a patient with symptomatic Covid-19 that is sustained for at least a
few minutes (and some say more than 10 minutes or even 20 minutes). The chance of catching
Covid-19 from a passing interaction in a public space is therefore minimal. In many cases, the
desire for widespread masking is a reflexive reaction to anxiety over the pandemic.”

Are masks safe?

During walking or other exercise Surgical mask wearers had significantly increased dyspnea after a 6-minute walk than non-mask wearers.

Researchers are concerned about possible burden of facemasks during physical activity on pulmonary,
circulatory and immune systems, due to oxygen reduction and air trapping reducing substantial carbon
dioxide exchange. As a result of hypercapnia, there may be cardiac overload, renal overload, and a shift
to metabolic acidosis.

Risks of N95 respirators

Pregnant healthcare workers were found to have a loss in volume of oxygen consumption by 13.8%
compared to controls when wearing N95 respirators. 17.7% less carbon dioxide was expired.

Patients with end-stage renal disease were studied during use of N95 respirators. Their partial pressure of
oxygen (PaO2) decreased significantly compared to controls and increased respiratory adverse effects.

19% of the patients developed various degrees of hypoxemia while wearing the masks. Healthcare workers’ N95 respirators were considered as personal bioaerosol samplers, for collecting influenza virus.

And 25% of healthcare workers’ facepiece respirators were found to contain influenza
in an emergency department during the 2015 flu season.

Risks of surgical masks

Healthcare workers’ surgical masks were considered as “personal bioaerosol samplers” and were found
to collect and to harbor influenza virus.

Various respiratory pathogens were found on the outer surface of used medical masks, which could
result in self-contamination. The risk was found to be higher with longer duration of mask use.38
Surgical masks were also found to be a repository of bacterial contamination. The source of the bacteria
was determined to be the body surface of the surgeons, rather than the operating room environment.39
Given that surgeons are gowned from head to foot for surgery, this finding should be especially
concerning for laypeople who wear masks. Without the protective garb of surgeons, laypeople
generally have even more exposed body surface to serve as a source for bacteria to collect on their
masks.

Risks of cloth masks

Healthcare workers wearing cloth masks had significantly higher rates of influenza-like illness after four
weeks of continuous on-the-job use, when compared to controls.

The increased rate of infection in mask-wearers may be due to a weakening of immune function during
mask use. Surgeons have been found to have lower oxygen saturation after surgeries even as short as
30 minutes.

Low oxygen induces hypoxia-inducible factor 1 alpha (HIF-1). This in turn down-regulates
CD4+ T-cells.42 CD4+ T-cells, in turn, are necessary for viral immunity.

Weighing risk versus benefit of mask use

In 2020 the United States is seeing an unprecedented surge of mask use by the public. Homemade and
store-bought cloth masks and surgical masks or N95 masks are being used by the public especially when
entering stores and other publicly accessible buildings. Sometimes bandanas or scarves are used. The
use of face masks, whether cloth, surgical or N95, creates a poor obstacle to aerosolized pathogens as
we can see from the meta-analyses and other studies in this paper, allowing both transmission of
aerosolized pathogens to others in various directions, as well as self-contamination.

Forward projectionof exhaled material may be partly replaced by lateral, backward, downward and upward projection, and to greater distances, with longer time airborne, from a masked person than from an unmasked person.

It must also be considered that masks impede the necessary volume of air intake required for adequate
oxygen / carbon dioxide exchange, which results in observed physiological effects that may be
undesirable. Even 6-minute walks, let alone more strenuous activity, resulted in dyspnea. The volume
of unobstructed oxygen in a typical breath is about 100 ml, used for normal physiological processes. 100
ml O2 greatly exceeds the volume of a pathogen required for transmission.

The foregoing data show that masks serve more as instruments of obstruction of normal breathing,
rather than as effective barriers to pathogens. Therefore, masks should not be used by the general
public, either by adults or children, and their limitations as prophylaxis against pathogens should also be
considered in medical settings. The clinical studies and meta-analyses that are referenced, cited and

Links naar bronnen staan in dit document:

https://pdmj.org/Mask_Risks_Part4.pdf
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 17:27:06 #141
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196518929
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Misschien moeten we dit in de volgende OP zetten?

Hier een samenvatting van onderzoek dat is gedaan naar mondkapjes. De links naar de verschillende onderzoeken staan in het document onderaan deze post.

Masks are neither effective nor safe:
A summary of the science
Colleen Huber, NMD

First published as pre-print July 6, 2020
Peer review completed November 19, 2020

In 2020 there is a surge in use of facemasks in public places, including for extended periods of time, in
the United States as well as in other countries. The public has been instructed by media and their
governments that one’s use of masks, even if not sick, may prevent others from being infected with
SARS-CoV-2, the infectious agent of COVID-19.

A review of the peer-reviewed medical literature examines impacts of masks on human health, both
immunological, as well as physiological. The purpose of this paper is to examine data regarding the
effectiveness of facemasks, as well as safety data. The reason that both are examined in one paper is
that for the general public as a whole, as well as for each individual, a risk-benefit analysis is necessary
to guide decisions on if and when to wear a mask.

Are masks effective at preventing transmission of respiratory pathogens?

A 2020 meta-analysis found that face masks have no detectable effect against transmission of viral
infections.

It found: “Compared to no masks, there was no reduction of influenza-like illness cases or
influenza for masks in the general population, nor in healthcare workers.”

Another 2020 meta-analysis, published by the US Centers for Disease Control (CDC), found that evidence
from randomized controlled trials of face masks did not support a substantial effect on transmission of
laboratory-confirmed influenza, either when worn by infected persons (source control) or by persons in
the general community to reduce their susceptibility.

Yet another 2020 analysis, found that masks had no effect specifically against Covid-19, although
facemask use seemed linked to, in 3 of 31 studies, “very slightly reduced” odds of developing influenzalike illness.

The remainder of the 31 studies did not verify that finding.

A 2019 study of 2862 participants showed that both N95 respirators and surgical masks “resulted in no
significant difference in the incidence of laboratory confirmed influenza.”

A 2016 meta-analysis found that both randomized controlled trials and observational studies of N95
respirators and surgical masks used by healthcare workers did not show benefit against transmission of
acute respiratory infections. It was also found that acute respiratory infection transmission “may have
occurred via contamination of provided respiratory protective equipment during storage and reuse of
masks and respirators throughout the workday.”

A 2011 meta-analysis of 17 studies regarding masks and effect on transmission of influenza found that
“none of the studies established a conclusive relationship between mask/respirator use and protection
against influenza infection.”

However, authors speculated that effectiveness of masks may be linked to
early, consistent and correct usage.

Face mask use was likewise found to be not protective against the common cold, compared to controls
without face masks among healthcare workers.

Airflow around masks

Masks have been assumed to be effective in obstructing forward travel of viral particles. Considering
those positioned next to or behind a mask wearer, there have been farther transmission of virus-laden
fluid particles from masked individuals than from unmasked individuals, by means of “several leakage
jets, including intense backward and downwards jets that may present major hazards,” and a
“potentially dangerous leakage jet of up to several meters.”

All masks were thought to reduce forward airflow by 90% or more over wearing no mask. However, Schlieren imaging showed that both surgical masks and cloth masks had farther brow jets (upward airflow past eyebrows) than not wearing any mask at all, 182 mm and 203 mm respectively, vs none discernible with no mask. Backward airflow was found to be strong with all masks compared to not masking.

For both N95 and surgical masks, it was found that expelled particles from 0.03 to 1 micron were
deflected around the edges of each mask, and that there was measurable penetration of particles
through the filter of each mask.

Penetration through masks

A study of 44 mask brands found mean 35.6% penetration (+ 34.7%). Most medical masks had over 20%
penetration, while “general masks and handkerchiefs had no protective function in terms of the aerosol
filtration efficiency.” The study found that “Medical masks, general masks, and handkerchiefs were
found to provide little protection against respiratory aerosols.”

It may be helpful to remember that an aerosol is a colloidal suspension of liquid or solid particles in a
gas. In respiration, the relevant aerosol is the suspension of bacterial or viral particles in inhaled or
exhaled breath.

In another study, penetration of cloth masks by particles was almost 97% and medical masks 44%.

N95 respirators

Honeywell is a manufacturer of N95 respirators. These are made with a 0.3 micron filter.

N95 respirators are so named, because 95% of particles having a diameter of 0.3 microns are filtered by the
mask forward of the wearer, by use of an electrostatic mechanism. Coronaviruses are approximately
0.125 microns in diameter.

A meta-analysis found that N95 respirators did not provide superior protection to facemasks against
viral infections or influenza-like infections.

Another study did find superior protection by N95 respirators when they were fit-tested compared to surgical masks.

Another study found that 624 out of 714 people wearing N95 masks left visible gaps when putting on
their own masks.

Surgical masks

A 2010 study found that surgical masks offered no protection at all against influenza.

Another study found that surgical masks had about 85% penetration ratio of aerosolized inactivated influenza particles and about 90% of Staphylococcus aureus bacteria, although S aureus particles were about 6 times the
diameter of influenza particles.

Use of masks in surgery were found to slightly increase incidence of infection over not masking in a
study of 3,088 surgeries.

The surgeons’ masks were found to give no protective effect to the patients.
Other studies found no difference in wound infection rates with and without surgical mask use during
surgery.

A 2015 study found that “there is a lack of substantial evidence to support claims that facemasks protect
either patient or surgeon from infectious contamination.”21

A 2020 study found that medical masks have a wide range of filtration efficiency, with most showing a
30% to 50% efficiency.

Specifically, are surgical masks effective in stopping human transmission of coronaviruses? Both
experimental and control groups, masked and unmasked respectively, were found to “not shed
detectable virus in respiratory droplets or aerosols.”

In that study, they “did not confirm the infectivity of coronavirus” as found in exhaled breath. A study of aerosol penetration showed that two of the five surgical masks studied had 51% to 89% penetration of polydisperse aerosols.

In another study, that observed subjects while coughing, “neither surgical nor cotton masks effectively
filtered SARS-CoV-2 during coughs by infected patients.” And more viral particles were found on the
outside than on the inside of masks tested.

Cloth masks

Cloth masks were found to have low efficiency for blocking particles of 0.3 microns and smaller. Aerosol
penetration through a variety of cloth masks examined was found to be between 74 and 90%. The
filtration efficiency of fabric materials was 3% to 33%

Healthcare workers wearing cloth masks were found to have 13 times the risk of influenza-like illness
than those wearing medical masks.

This 1920 analysis of cloth mask use during the 1918 pandemic examines the failure of masks to impede
or stop flu transmission at that time, and concluded that the number of layers of fabric required to
prevent pathogen penetration would have required a suffocating number of layers, and could not be
used for that reason, as well as the problem of leakage vents around the edges of cloth masks.

A 2020 Duke University study found that a likely reason for the poor effect of cloth masks is that the
mesh of the mask dispersed larger expired respiratory droplets “into a multitude of smaller droplets . . .
which explains the apparent increase in droplet count relative to no mask in that case.” It was also
noted that those smaller particles are likely to stay airborne longer than larger droplets, which resulted
in “counterproductive” use of these cloth masks.

Masks against Covid-19

The New England Journal of Medicine editorial on the topic of mask use versus Covid-19 assesses the
matter as follows:
“We know that wearing a mask outside health care facilities offers little, if any, protection from
infection. Public health authorities define a significant exposure to Covid-19 as face-to-face
contact within 6 feet with a patient with symptomatic Covid-19 that is sustained for at least a
few minutes (and some say more than 10 minutes or even 20 minutes). The chance of catching
Covid-19 from a passing interaction in a public space is therefore minimal. In many cases, the
desire for widespread masking is a reflexive reaction to anxiety over the pandemic.”

Are masks safe?

During walking or other exercise Surgical mask wearers had significantly increased dyspnea after a 6-minute walk than non-mask wearers.

Researchers are concerned about possible burden of facemasks during physical activity on pulmonary,
circulatory and immune systems, due to oxygen reduction and air trapping reducing substantial carbon
dioxide exchange. As a result of hypercapnia, there may be cardiac overload, renal overload, and a shift
to metabolic acidosis.

Risks of N95 respirators

Pregnant healthcare workers were found to have a loss in volume of oxygen consumption by 13.8%
compared to controls when wearing N95 respirators. 17.7% less carbon dioxide was expired.

Patients with end-stage renal disease were studied during use of N95 respirators. Their partial pressure of
oxygen (PaO2) decreased significantly compared to controls and increased respiratory adverse effects.

19% of the patients developed various degrees of hypoxemia while wearing the masks. Healthcare workers’ N95 respirators were considered as personal bioaerosol samplers, for collecting influenza virus.

And 25% of healthcare workers’ facepiece respirators were found to contain influenza
in an emergency department during the 2015 flu season.

Risks of surgical masks

Healthcare workers’ surgical masks were considered as “personal bioaerosol samplers” and were found
to collect and to harbor influenza virus.

Various respiratory pathogens were found on the outer surface of used medical masks, which could
result in self-contamination. The risk was found to be higher with longer duration of mask use.38
Surgical masks were also found to be a repository of bacterial contamination. The source of the bacteria
was determined to be the body surface of the surgeons, rather than the operating room environment.39
Given that surgeons are gowned from head to foot for surgery, this finding should be especially
concerning for laypeople who wear masks. Without the protective garb of surgeons, laypeople
generally have even more exposed body surface to serve as a source for bacteria to collect on their
masks.

Risks of cloth masks

Healthcare workers wearing cloth masks had significantly higher rates of influenza-like illness after four
weeks of continuous on-the-job use, when compared to controls.

The increased rate of infection in mask-wearers may be due to a weakening of immune function during
mask use. Surgeons have been found to have lower oxygen saturation after surgeries even as short as
30 minutes.

Low oxygen induces hypoxia-inducible factor 1 alpha (HIF-1). This in turn down-regulates
CD4+ T-cells.42 CD4+ T-cells, in turn, are necessary for viral immunity.

Weighing risk versus benefit of mask use

In 2020 the United States is seeing an unprecedented surge of mask use by the public. Homemade and
store-bought cloth masks and surgical masks or N95 masks are being used by the public especially when
entering stores and other publicly accessible buildings. Sometimes bandanas or scarves are used. The
use of face masks, whether cloth, surgical or N95, creates a poor obstacle to aerosolized pathogens as
we can see from the meta-analyses and other studies in this paper, allowing both transmission of
aerosolized pathogens to others in various directions, as well as self-contamination.

Forward projectionof exhaled material may be partly replaced by lateral, backward, downward and upward projection, and to greater distances, with longer time airborne, from a masked person than from an unmasked person.

It must also be considered that masks impede the necessary volume of air intake required for adequate
oxygen / carbon dioxide exchange, which results in observed physiological effects that may be
undesirable. Even 6-minute walks, let alone more strenuous activity, resulted in dyspnea. The volume
of unobstructed oxygen in a typical breath is about 100 ml, used for normal physiological processes. 100
ml O2 greatly exceeds the volume of a pathogen required for transmission.

The foregoing data show that masks serve more as instruments of obstruction of normal breathing,
rather than as effective barriers to pathogens. Therefore, masks should not be used by the general
public, either by adults or children, and their limitations as prophylaxis against pathogens should also be
considered in medical settings. The clinical studies and meta-analyses that are referenced, cited and

Links naar bronnen staan in dit document:

https://pdmj.org/Mask_Risks_Part4.pdf
Ik zet de link in de OP, dankje!
pi_196518964
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:53 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik had, van het weekend ofzo, gemaild hoe zij om gingen met mensen die vanwege medische oorzaak geen mondkapje op konden. Of deze nog welkom waren of geweigerd zouden worden. Dit omdat niet aan mijn gezicht valt af te lezen dat ik een psychiatrische stoornis heb.

De buurtsuper gaf aan dat ze geen politieagent gaan spelen, eventuele boete is wel voor jezelf.

Ik kom haast nergens. Maar de paar plekken die ik wel met enige regelmaat bezoek (supermarkt, studie) daarvan heb ik bevestiging op mail dat ik niet geweigerd ga worden.

Paar weken terug bij de kapper werd ik wel (na een fijn en goed gesprek)g geweigerd, dat is haar goed recht en ik veroordeel de salonhouder daar ook niet voor. Heb gezegd dat ik heel graag weer terug kom zodra het zonder mondkapje mag. Tot die tijd zelf een beetje aanplaren .. scheelt dat ik een vrouw met lange haren ben. En grijze :D . Maar de Etos is mijn redding qua haarverf. Ik red me zo wel de komende weken/maanden ^O^
Ah zo! Wel fijn dat ze er zo mee om gaan dan. Al zul je er de komende weken best nog gedoe mee krijgen, maar hopelijk kom je daar wel uit. Ik wist niet dat je echt iets had waardoor je er moeite mee hebt, of dat het onmogelijk is zelfs.
pi_196519493
Tuurlijk is het niet onmogelijk, kom op ey. Het is niet alsof je met een duikhelm van Jacques Cousteau de Dirk van de Broek in moet hoor.

Zijn hele wereld delen die dit al jaren en jaren doen, heel Europa doet dit nu 5 maanden maar in Nederland zitten we vol snowflakes die het maar niet kunnen.


Je moet altijd maar hopen bij die mensen dat er echt niet een keer iets chemisch gebeurt waardoor je wel zo'n kapje op moét...
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_196519586
We moeten ons maar gelukkig prijzen dat ten tijde van de autogordel en de airbag het internet nog niet zo groot was. Geheid dat we dan overspoeld waren door onderzoeken die aantoonden dat de airbag je kon verstikken, de gordel ook en dat mensen daarom liever geen airbag in de auto wilden of hun gordel om. Is toch tenslotte hun leven?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_196519852
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:04 schreef kalinhos het volgende:
Tuurlijk is het niet onmogelijk, kom op ey. Het is niet alsof je met een duikhelm van Jacques Cousteau de Dirk van de Broek in moet hoor.

Zijn hele wereld delen die dit al jaren en jaren doen, heel Europa doet dit nu 5 maanden maar in Nederland zitten we vol snowflakes die het maar niet kunnen.

Je moet altijd maar hopen bij die mensen dat er echt niet een keer iets chemisch gebeurt waardoor je wel zo'n kapje op moét...
Met mondkapjes schep je een kille sfeer waarin fatsoenlijke communicatie er niet meer bij is. Dat ze dat in andere delen van de wereld wel doen heeft m.i. deels te maken met dat ze daar minder zijn van de non-verbale communicatie. En dat ze daarmee een wereld met dystopische trekjes creëren moeten ze zelf maar uitzoeken.

Voor mijn werk (in een kliniek) heb ik er gewoon eentje op in nabijheid van patiënten en/of personeel buiten directe collega's. Dit ook meer uit respect en om geen stennis te schoppen, niet omdat ik denk dat het nou zoveel bijdraagt.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:09 schreef kalinhos het volgende:
We moeten ons maar gelukkig prijzen dat ten tijde van de autogordel en de airbag het internet nog niet zo groot was. Geheid dat we dan overspoeld waren door onderzoeken die aantoonden dat de airbag je kon verstikken, de gordel ook en dat mensen daarom liever geen airbag in de auto wilden of hun gordel om. Is toch tenslotte hun leven?
Wat apart dan dat ik totaal geen problemen heb met een autogordel en wel met een mondkapje.
Misschien biedt de ene echte veiligheid en de andere schijnveiligheid? Zou dat het zijn?
I'll give you something to do
pi_196520413
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:25 schreef galantis het volgende:

[..]

Met mondkapjes schep je een kille sfeer waarin fatsoenlijke communicatie er niet meer bij is. Dat ze dat in andere delen van de wereld wel doen heeft m.i. deels te maken met dat ze daar minder zijn van de non-verbale communicatie. En dat ze daarmee een wereld met dystopische trekjes creëren moeten ze zelf maar uitzoeken.

Voor mijn werk (in een kliniek) heb ik er gewoon eentje op in nabijheid van patiënten en/of personeel buiten directe collega's. Dit ook meer uit respect en om geen stennis te schoppen, niet omdat ik denk dat het nou zoveel bijdraagt.
[..]

Wat apart dan dat ik totaal geen problemen heb met een autogordel en wel met een mondkapje.
Misschien biedt de ene echte veiligheid en de andere schijnveiligheid? Zou dat het zijn?
een wereld met dysotopische trekken, houd op met me hoor.

Ik weet overigens niet hoe jij je boodschappen doet maar ik praat daarbij niet zomaar met willekeurige andere bezoekers van die supermarkt hoor. Je haalt je hagelslag, je haalt je rijst en je gaat weer.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_196521062
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:58 schreef kalinhos het volgende:

[..]

een wereld met dysotopische trekken, houd op met me hoor.

Ik weet overigens niet hoe jij je boodschappen doet maar ik praat daarbij niet zomaar met willekeurige andere bezoekers van die supermarkt hoor. Je haalt je hagelslag, je haalt je rijst en je gaat weer.
Ware het niet dat ze verplicht zijn in ongeveer elke publieke binnenruimte inmiddels. Dan is de supermarkt nog de minst erge.
I'll give you something to do
pi_196521626
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:58 schreef kalinhos het volgende:

[..]

een wereld met dysotopische trekken, houd op met me hoor.

Je hebt het niet helemaal goed gespeld maar ik ga er vanuit dat je begrijpt wat er met dat woord wordt bedoeld. Als je genoeg van dat soort boeken gelezen of films gezien hebt, dan moet je toch nageven dat het de laatste 30 jaar behoorlijk snel is gegaan? Ik weet zeker dat we 30 jaar geleden nog zouden lachen om dingen als een 1.5 meter maatschappij met verplichte mondkapjes, aantal limieten van gasten in je huis of zelfs opsluiting/quarantaine. Net zoals we nog moesten lachen om een chip in je arm of camera's en satellieten die je overal volgen. Nou die chip in je arm is er nog niet, maar 99% draagt die wel bij zich (smartphone en/of smartwatch). De overheid mag hele postcodes afluisteren en aftappen als ze vermoeden dat er ergens een terrorist zit. We moeten verplicht een vingerafdruk laten afnemen voor een paspoort. We hebben overal camera's hangen tegenwoordig (niet eens alleen beveiligingscamera's, maar ook slimme deurbellen, webcams, telefoons etc.). Contant geld wordt steeds meer in de ban gedaan en pinapparaten gesloten. Drones vliegen rond met een speaker als het te druk wordt in steden. Auto's kunnen bijna rijden zonder bestuurder. Je hoeft niet bijzonder slim te zijn om te zien waar het allemaal heen gaat..... en de kans is veel groter dat het een dystopie wordt dan een utopie.
Facts don't care about your feelings
pi_196522017
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je hebt het niet helemaal goed gespeld maar ik ga er vanuit dat je begrijpt wat er met dat woord wordt bedoeld. Als je genoeg van dat soort boeken gelezen of films gezien hebt, dan moet je toch nageven dat het de laatste 30 jaar behoorlijk snel is gegaan? Ik weet zeker dat we 30 jaar geleden nog zouden lachen om dingen als een 1.5 meter maatschappij met verplichte mondkapjes, aantal limieten van gasten in je huis of zelfs opsluiting/quarantaine. Net zoals we nog moesten lachen om een chip in je arm of camera's en satellieten die je overal volgen. Nou die chip in je arm is er nog niet, maar 99% draagt die wel bij zich (smartphone en/of smartwatch). De overheid mag hele postcodes afluisteren en aftappen als ze vermoeden dat er ergens een terrorist zit. We moeten verplicht een vingerafdruk laten afnemen voor een paspoort. We hebben overal camera's hangen tegenwoordig (niet eens alleen beveiligingscamera's, maar ook slimme deurbellen, webcams, telefoons etc.). Contant geld wordt steeds meer in de ban gedaan en pinapparaten gesloten. Drones vliegen rond met een speaker als het te druk wordt in steden. Auto's kunnen bijna rijden zonder bestuurder. Je hoeft niet bijzonder slim te zijn om te zien waar het allemaal heen gaat..... en de kans is veel groter dat het een dystopie wordt dan een utopie.
Je beschrijft allemaal dingen die mogelijk zijn met moderne technieken terwijl juist de maatregelen die nu genomen worden (mondkapje en afstand houden) nou net dingen zijn die ze 100 jaar geleden ook al tijdelijk deden.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_196522049
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je hebt het niet helemaal goed gespeld maar ik ga er vanuit dat je begrijpt wat er met dat woord wordt bedoeld. Als je genoeg van dat soort boeken gelezen of films gezien hebt, dan moet je toch nageven dat het de laatste 30 jaar behoorlijk snel is gegaan? Ik weet zeker dat we 30 jaar geleden nog zouden lachen om dingen als een 1.5 meter maatschappij met verplichte mondkapjes, aantal limieten van gasten in je huis of zelfs opsluiting/quarantaine. Net zoals we nog moesten lachen om een chip in je arm of camera's en satellieten die je overal volgen. Nou die chip in je arm is er nog niet, maar 99% draagt die wel bij zich (smartphone en/of smartwatch). De overheid mag hele postcodes afluisteren en aftappen als ze vermoeden dat er ergens een terrorist zit. We moeten verplicht een vingerafdruk laten afnemen voor een paspoort. We hebben overal camera's hangen tegenwoordig (niet eens alleen beveiligingscamera's, maar ook slimme deurbellen, webcams, telefoons etc.). Contant geld wordt steeds meer in de ban gedaan en pinapparaten gesloten. Drones vliegen rond met een speaker als het te druk wordt in steden. Auto's kunnen bijna rijden zonder bestuurder. Je hoeft niet bijzonder slim te zijn om te zien waar het allemaal heen gaat..... en de kans is veel groter dat het een dystopie wordt dan een utopie.
Ja maar Yoshi

Nu begin je toch echt wel als een viruswappie te praten he ..

Heb je dat zelf niet in de gaten?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')