abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196399081
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:38:31 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196399094
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

@:Janneke141
100% Eens, uiteraard.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196399106
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:37 schreef _serial_ het volgende:
Goed punt

"Kinderen inzetten om de ouders thuis te laten blijven is niet iets wat we moeten willen"
Hier ben ik het dan weer wel volmondig mee eens. Dat is gewoon een grens die je als fatsoenlijk land niet over moet willen gaan.
zie email 27 oktober
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:41:07 #4
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196399128
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 21:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

We leven al jaren meer dan prima tijdens een griepgolf. Nee dit is gewoon een voorbod om allerlei maatregelen in te stellen zoals mondkapjes en 1.5 meter afstand houden. Wellicht horeca sluiten er ook nog bij voor de volksgezondheid om een paar oude mensen te redden. Doodgaan hoort bij het leven, deal with it. We kunnen niet iedereen beschermen.
Het doel zijn niet de maatregelen maar het gevolg van beleid dat volgens modellen maatregelen moeten leiden tot effecten. Het is ondertussen duidelijk dat de effecten anders zijn dan wat iemand daarin meende te verwachten. Het is dan niet 0 maar sws veraf van de veronderstelde werking.

In onze samenleving hebben we nu eenmaal een keuze gemaakt dat we mensen niet laten sterven en verzorgen met wat mogelijk is etc.etc. Daar denk ik zelf ook wat anders over en dat blijven roepen anders om dit te parkeren voor later, gaat sws nu niets oplossen.

Van sommige zaken is redelijk duidelijk wat die ongeveer doen en de andere in de praktijk anders reageren om dat die regels in de praktijk te complex zijn om uitgevoerd te worden of hooguit daarin een symbool zijn.
Mondkapjes bovenop de sleutelregels hebben een 0,001% effect en afstandhouden is zeg effectief 30%, naast hygiëne 20% en thuisblijven bij symptomen 20%. De 30% rest wordt dan margewerk.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:42:15 #5
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196399143
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die vraag stel ik dan ook regelmatig, maar ik heb gemerkt dat het een vrij impopulaire vraag is.
Niemand durft de voor- en nadelen te kwantificeren..
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_196399146
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:')

Niet ieder vak past in ieder lokaal. Nederlands en wiskunde kun je wel overal geven, maar scheikunde niet tenzij je je lesprogramma aanpast. Dus: het heeft impact, maar beperkt. Dat is wat ik zeg. Het heeft trouwens ook impact dat een tiener de hele dag op 1 stoel moet blijven zitten, dat doet iets met de concentratie. Dus: het heeft impact, maar beperkt.

Ik ben er niet noodzakelijk op tegen, maar ik word er wel een beetje moe van dat door allerlei mensen die er de ballen verstand van hebben wel even wordt bepaald hoe het werkt op een school en waar leerlingen of leraren allemaal wel of geen last van hebben.
[..]
Alsof dat wekelijkse kost is, in de 3 jaar dat ik scheikunde had hebben we misschien 5 keer iets gedaan met de apparatuur of meubilair in het lokaal. Dat is wel een hele minimale impact.
quote:
Hier onderschat je de complexiteit van een schoolrooster echt behoorlijk.

Ook nog een klein praktisch probleempje: de meeste schoolgebouwen buiten de krimpgebiedenhebben minder lokalen dan klassen, omdat men er rekening mee houdt dat er altijd een paar klassen in de gymzaal staan, of in het kunstatelier. Ook daar gaat het dus mis. Het is allemaal niet onoverkomelijk, en ook geen argument om het niet te doen, maar het is allemaal een beetje minder simpel dan er wordt voorgedaan. En het heeft al helemaal niks te maken met zeikende leraren die het zielig vinden dat leerlingen nog maar naast 1 vriendje mogen zitten.
Laat de vrachtwagen met examentafeltjes maar wat eerder komen dan dit jaar.

Ik snap best dat het allemaal complex en lastig is, maar dat geldt voor heel veel in deze tijd. En ik word er moe van dat gelijk de hakken in het zand gaan zodra er ook maar iets van het onderwijs gevraagd wordt. Ga gewoon eens kijken wat er wel mogelijk is.
zie email 27 oktober
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:43:47 #7
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196399169
Hoeveel pagina's gaan we het nog hebben over de scholen eigenlijk?
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:44:16 #8
346939 Janneke141
pi_196399175
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
Net zo lang totdat ze allemaal dicht zijn, gok ik.
pi_196399182
quote:
214, moeten we je even @ als 't klaar is? ;)
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:45:35 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196399199
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Net zo lang totdat ze allemaal dicht zijn, gok ik.
Kunnen ze na 1 week weer open en kunnen we versoepelen!
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_196399224
quote:
Vermoeiend he?! ;)
Denk dat wij er hier al aardig wat meer uurtjes in gestopt hebben dan het gehele OMT bij elkaar! :Y
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 22:48:12 #12
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196399233
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:34 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waarom zal die meer effect hebben? Hoe kom je tot die conclusie?

De berekening van De Ro is er één die maar weinig mensen volledig kunnen doorgronden, waarom zouden wij het dan beter weten dan het RIVM? Ik pretendeer niet volledig te begrijpen hoe ze tot die berekening komen, en ik denk dat de meesten in dit topic dat ook niet kunnen, anders hadden ze niet in dit topic gepost, maar hadden ze bij het RIVM of in een universitair ziekenhuis gewerkt om dit te modelleren.

Vergeet ook niet dat de R niet blind meedaalt met positieve tests, dat heeft @:DireStraits7 hier wel 's mooi uitgelegd.
Tuurlijk snappen wij hier niet precies hoe de berekeningen werken, maar dat vind ik zo'n dooddoener om te roepen. Wij kunnen dan dit hele subforum wel opdoeken. Je komt al een heel eind als je een beetje logisch nadenkt en logisch beredeneert. Klopt vast niet altijd en er zullen vast fouten gemaakt worden, maar het is forum waar je gewoon kan discusseren.

Stel...

Je neemt aan dat de groep 12-17 jaar geen grote rol speelt m.b.t. het aantal besmettingen en/of deverspreiding van het virus. Je concludeert daaruit dat maatregelen m.b.t. deze groep waarschijnlijk relatief weinig invloed gaan hebben op de R, want de groep speelt toch nauwelijks een rol.

Als je dan uiteindelijk ziet dat je aanname fout is en dat de groep van 12-17 jaar wel een rol speelt, dan is je conclusie toch ook meteen fout. Als deze groep een grotere rol speelt dan verwacht zullen de maatregelen m.b.t. deze groep ook meer invloed hebben dan gedacht.

Ik hoef daar echt niet de preciese berekening van de R voor te weten. Je aanname is fout, dus je conclusie ook. Je model laat alleen maar zien wat er gebeurt n.a.v. de aannames die je doet. Als je aannames fout zijn heb je niks meer aan de resultaten uit je model en moet je opnieuw beginnen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:49:07 #13
346939 Janneke141
pi_196399247
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Alsof dat wekelijkse kost is, in de 3 jaar dat ik scheikunde had hebben we misschien 5 keer iets gedaan met de apparatuur of meubilair in het lokaal. Dat is wel een hele minimale impact.
[..]

Laat de vrachtwagen met examentafeltjes maar wat eerder komen dan dit jaar.

Ik snap best dat het allemaal complex en lastig is, maar dat geldt voor heel veel in deze tijd. En ik wordt er moe van dat gelijk de hakken in het zand gaan zodra er ook maar iets van het onderwijs gevraagd wordt. Ga gewoon eens kijken wat er wel mogelijk is.
Ik leg alleen maar uit waarom jouw 'het heeft geen impact' niet klopt. Verder bewijs je slechts mijn punt.

Uiteindelijk breien we overal wel weer een punt aan. Ja, er gaan hakken in het zand, maar als het puntje bij het paaltje komt dan staat iedere leerkracht er voor zijn of haar leerlingen. Maar ik ben oprecht benieuwd naar onderzoeken over vijf of tien jaar hoeveel gevolgen dit heeft gehad voor de generatie die nu in het onderwijs zit, laten we zeggen alles tussen 10 en 25. Misschien maakt het niks uit, misschien zijn ze slechter af. Misschien zelfs beter. Ik weet zeker dat ik het tegen die tijd met interesse ga volgen.
pi_196399262
Dat hele "terug naar het oude normaal" waar mensen steeds over wensdenken gaat echt niet gebeuren, de een legt zich er nu al bij neer, de ander moet het licht nog zien blijkbaar. Zo'n virus wat rondwaart zit dat gewoon in de weg.
Ongetwijfeld zal het nodige afgeschaald gaan worden in de toekomst maar helemaal terug naar 2019 lijkt mij een utopie.
Het vrolijke rondbatsen en de "vrije liefde" idealen van eind jaren 60 en de 70's is begin jaren 80 ook tot een abrupt einde gekomen door een virus.
Waardoor we ons gedrag moesten aanpassen en opeens allemaal mondkapjes piemelkapjes moesten gaan dragen en de boel ook nooit meer hetzelfde geworden is.
We zijn inmiddels 40 jaar verder, de extreme risico's zijn tot beheersbare proporties teruggebracht en de tijd heeft ons veel geleerd waardoor de maatschappij weer aardig kon doordraaien op dat vlak, daar waren wel een gedragsverandering en werkende medicijnen voor nodig.

Jullie hoeven dus geen vaccintjes te nemen en de WHO bevestigd dit. Ook met een vaccin niet terug naar normaal. Afstand houden en mondkapjes dragen de norm, zo gaan we griep ook tegenhouden.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:51:06 #15
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_196399273
Net iets in elkaar geknutseld om m'n N95 maskers te steriliseren. Halogeenlamp in kartonnen doos, met enkele satéstokjes om het masker op te leggen, een vleesthermometer (kernthermometer), en wat extra karton als isolatie tegen de zijkanten om net 80°C te bereiken. 20 minuten op 80°C zou volstaan om te desinfecteren, volgens een studie.

Misschien overdreven, maar ben momenteel bij m'n ouders aan het klussen, en die zijn 86 en 90 jaar.
are we infinite or am I alone
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 november 2020 @ 22:51:46 #16
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196399282
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dat hele "terug naar het oude normaal" waar mensen steeds over wensdenken gaat echt niet gebeuren, de een legt zich er nu al bij neer, de ander moet het licht nog zien blijkbaar. Zo'n virus wat rondwaart zit dat gewoon in de weg.
Ongetwijfeld zal het nodige afgeschaald gaan worden in de toekomst maar helemaal terug naar 2019 lijkt mij een utopie.
Het vrolijke rondbatsen en de "vrije liefde" idealen van eind jaren 60 en de 70's is begin jaren 80 ook tot een abrupt einde gekomen door een virus.
Waardoor we ons gedrag moesten aanpassen en opeens allemaal mondkapjes piemelkapjes moesten gaan dragen en de boel ook nooit meer hetzelfde geworden is.
We zijn inmiddels 40 jaar verder, de extreme risico's zijn tot beheersbare proporties teruggebracht en de tijd heeft ons veel geleerd waardoor de maatschappij weer aardig kon doordraaien op dat vlak, daar waren wel een gedragsverandering en werkende medicijnen voor nodig.

Jullie hoeven dus geen vaccintjes te nemen en de WHO bevestigd dit. Ook met een vaccin niet terug naar normaal. Afstand houden en mondkapjes dragen de norm, zo gaan we griep ook tegenhouden.
Als jij zonder condoom een HIV-positief iemand in de kont wil naaien mag jij dat gewoon hoor. Denk dat Rutte daar verdomd weining omgeeft. Uiteindelijk heb je vooral je zelf er mee en leef ik vrolijk verder, zoals ik het wel.

Totaal onzinnige vergelijking.
pi_196399295
quote:
Scholen zijn de nieuwe mondkapjes.

Jammer dat je de kantoren niet dicht kan doen :)
pi_196399310
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:51 schreef crystal_meth het volgende:
Net iets in elkaar geknutseld om m'n N95 maskers te steriliseren. Halogeenlamp in kartonnen doos, met enkele satéstokjes om het masker op te leggen, een vleesthermometer (kernthermometer), en wat extra karton als isolatie tegen de zijkanten om net 80°C te bereiken. 20 minuten op 80°C zou volstaan om te desinfecteren, volgens een studie.

Misschien overdreven, maar ben momenteel bij m'n ouders aan het klussen, en die zijn 86 en 90 jaar.
CreaBea! ^O^
Worden die satéstokjes en karton niet te heet dan?
Of heb je Pap en Mam meteen leren blussen?! ;)
pi_196399319
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 22:48 schreef Kyran het volgende:

[..]

Tuurlijk snappen wij hier niet precies hoe de berekeningen werken, maar dat vind ik zo'n dooddoener om te roepen. Wij kunnen dan dit hele subforum wel opdoeken. Je komt al een heel eind als je een beetje logisch nadenkt en logisch beredeneert. Klopt vast niet altijd en er zullen vast fouten gemaakt worden, maar het is forum waar je gewoon kan discusseren.

Stel...

Je neemt aan dat de groep 12-17 jaar geen grote rol speelt m.b.t. het aantal besmettingen en/of deverspreiding van het virus. Je concludeert daaruit dat maatregelen m.b.t. deze groep waarschijnlijk relatief weinig invloed gaan hebben op de R, want de groep speelt toch nauwelijks een rol.

Als je dan uiteindelijk ziet dat je aanname fout is en dat de groep van 12-17 jaar wel een rol speelt, dan is je conclusie toch ook meteen fout. Als deze groep een grotere rol speelt dan verwacht zullen de maatregelen m.b.t. deze groep ook meer invloed hebben dan gedacht.

Ik hoef daar echt niet de preciese berekening van de R voor te weten. Je aanname is fout, dus je conclusie ook. Je model laat alleen maar zien wat er gebeurt n.a.v. de aannames die je doet. Als je aannames fout zijn heb je niks meer aan de resultaten uit je model en moet je opnieuw beginnen.
Maar je doet op dit moment exact hetzelfde als waar je andere users van beticht. Ja, we komen een heel eind met logisch nadenken, maar om te zeggen: "Het RIVM heeft het fout, het is meer dan 0,04 vind ik kort door de bocht zonder te begrijpen waar die 0,04 op gebaseerd is. Die 0,04 had als ik me goed herinner een bandbreedte van 0,02 tot 0,09 ofzo, dus het kan zijn dat het meer helpt, het kan ook zijn dat het minder helpt.

Je geeft aan dat de impact van scholieren op de R veel groter is dan 0,04, en dat is dan aan jou om te onderbouwen. Naar mijn mening is bovenstaande stelling niet voldoende om de 0,04 van het RIVM onderuit te halen.

We kunnen er prima over discussiëren ja, maar dat is dan ook wat we moeten doen. Door zelf de stelling te poneren: "Het is veel meer dan dat, het RIVM heeft het fout" zonder dat uit te leggen geef je die ruimte niet.

In het vorige topic somde @DireStraits7 het wel netjes op. Daarnaast, misschien is het zinvol te beginnen met scholieren zich aan de basismaatregelen te laten houden? Wellicht is het sluiten dan helemaal niet nodig?
  dinsdag 24 november 2020 @ 22:54:37 #20
12221 Tijn