abonnement Unibet Coolblue
pi_196333741
https://www.ad.nl/wonen/h(...)-twee-jaar~adfd2700/
quote:
Huizenprijzen stijgen het sterkst in bijna twee jaar
De Nederlandse huizenprijzen zijn in oktober het sterkst opgelopen in bijna twee jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren bestaande koopwoningen 9,1 procent duurder dan een jaar eerder.

Op de woningmarkt is nu al een hele tijd sprake van grote krapte. Het aanbod aan te koop staande huizen is flink geslonken, terwijl er nog wel veel mensen willen verhuizen. De vraag is gedurende de coronacrisis eerder toegenomen dan afgenomen.

Daardoor bieden kopers flink tegen elkaar op. Volgens het Financieele Dagblad proberen bovendien vastgoedbedrijven hun slag te slaan voordat op 1 januari de overdrachtsbelasting van 2 naar 8 procent gaat. Dat werd op Prinsjesdag in september aangekondigd. De laatste keer dat het CBS een sterkere prijsstijging constateerde was in november 2018.

Noodplan
Eerder deze week zei Onno Hoes, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), al dat er zo snel mogelijk een noodplan moet komen om de ergste woningnood op te lossen. ,,Er worden wel huizen gebouwd, maar veel en veel te weinig’’, zei hij toen. ,,En als ze al worden gebouwd, is het de vraag of het de goede huizen op de juiste plek zijn.’’

Hoes stoort zich met name aan het trage politieke besluitvormingsproces. ,,Bouwen is op zich het probleem niet, maar het besluitvormingsproces duurt misschien wel acht jaar”, zegt hij daarover. ,,Woonbeleid is politiek beleid geworden, en ik denk dat je daar echt van af moet.”

Belasting
Terwijl starters de overdracht van de woning die ze nu aankopen proberen uit te stellen, zijn vastgoedbeleggers juist uitzonderlijk actief op de woningmarkt, constateert het Financieele Dagblad uit een rondgang. Er zou de komende weken voor nog zeker 1 miljard euro aan woningtransacties aan zitten te komen. Starters (huizenkopers onder de 35 jaar) hoeven vanaf 1 januari geen overdrachtsbelasting meer te betalen, maar als je een huis koopt voor de verhuur, springt de belasting ineens naar 8 procent. Voor een huis van 3 ton scheelt dat 18.000 euro.

Beleggers zijn bang voor waardedaling van hun vastgoed. Het zou volgens hen kunnen betekenen dat de huizenprijzen op sommige plekken in het land gaan zakken.
Bijna 10 procent stijging in een jaar 8)7
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:15:23 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196333976
Het houdt niet op!
pi_196334061
Meer nieuwe huizen bouwen en immigratie sterk beperken. Veel anders valt er niet te doen (maar beiden gebeuren onvoldoende).
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:44:55 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_196334496
"Beleggers zijn bang voor waardedaling van hun vastgoed. Het zou volgens hen kunnen betekenen dat de huizenprijzen op sommige plekken in het land gaan zakken"

Ach, de arme beleggers. Inderdaad maar eindeloos blijven opkrikken dan!
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_196334568
Ik ga SP stemmen. Geen idee of het werkt, maar een land dat niet eens in deze basisvoorziening kan voorzien moet veranderen.
pi_196334622
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:21 schreef luxerobots het volgende:
Meer nieuwe huizen bouwen en immigratie sterk beperken. Veel anders valt er niet te doen (maar beiden gebeuren onvoldoende).
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:52:38 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_196334641
En maar gillen over krimp een jaar of tien geleden. Bepaalde regios lopen inmiddels over van de Oost Europese arbeiders, zijn ook geen huizen voor dus die proppen ze massaal in chalets en in de steden gaat iedere hut weg voor de hoofdprijs. Lekker man, allemaal maar in Drenthe/Goningen gaan wonen.
pi_196334705
quote:
Eerder deze week zei Onno Hoes, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), al dat er zo snel mogelijk een noodplan moet komen om de ergste woningnood op te lossen. ,,Er worden wel huizen gebouwd, maar veel en veel te weinig’’, zei hij toen. ,,En als ze al worden gebouwd, is het de vraag of het de goede huizen op de juiste plek zijn.’’

Hoes stoort zich met name aan het trage politieke besluitvormingsproces. ,,Bouwen is op zich het probleem niet, maar het besluitvormingsproces duurt misschien wel acht jaar”, zegt hij daarover. ,,Woonbeleid is politiek beleid geworden, en ik denk dat je daar echt van af moet.
Hoewel makelaars ook deel van het probleem zijn heeft hij hier wel een punt. Met name overheden zijn door eindeloze procedures en vergunningen wel een enorme bottleneck in het bouwproces. Hoewel grondspeculanten en hebberige grondbedrijven van gemeentes ook een aardig probleem zijn.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:28:50 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_196336425
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:21 schreef luxerobots het volgende:
Meer nieuwe huizen bouwen en immigratie sterk beperken. Veel anders valt er niet te doen (maar beiden gebeuren onvoldoende).
Ik denk dat het nog het aller aller grootste effect heeft om 'per-kamer-verhuur' streng te verbieden of iig aan banden te leggen en met dekkende controle na te leven.

Het is nu lucratief voor mensen om een appartement te kopen.. dat op te verdelen in 6 kleine kamertjes. En dan per kamertje 400 a 500 euro te vragen. Zolang die winstmarge daar zo hoog is zullen de huizenrpijzen daar naar het maximum toekruipen.

Als je dat weg neemt en je dwingt een soort maximum bedrag af per kamer of je verbiedt meer dan x personen per m3... dan wordt het al heel snel niet meer interessant om een appartement te kopen voor de verhuur.

En laten we eerlijk wezen. De enige mensen die in die kamertjes worden gepropt zijn buitenlanders die dankzij hun lage loon-eisen via hun werkgever die 500 euro kunnen opbrengen. Daar waar jongeren en starters gedwongen worden om bij ouders te blijven wonen of de randstad te ontvluchten.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_196336492
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat het nog het aller aller grootste effect heeft om 'per-kamer-verhuur' streng te verbieden en met dekkende controle na te leven.

Het is nu lucratief voor mensen om een appartement te kopen.. dat op te verdelen in 6 kleine kamertjes. En dan per kamertje 400 a 500 euro te vragen. Zolang die winstmarge daar zo hoog is zullen de huizenrpijzen daar naar het maximum toekruipen.

Als je dat weg neemt en je dwingt een soort maximum bedrag af per kamer of je verbiedt meer dan x personen per m3... dan wordt het al heel snel niet meer interessant om een appartement te kopen voor de verhuur.

En laten we eerlijk wezen. De enige mensen die in die kamertjes worden gepropt zijn buitenlanders die dankzij hun lage loon-eisen via hun werkgever die 500 euro kunnen opbrengen. Daar waar jongeren en starters gedwongen worden om thuis te blijven wonen of de randstad te ontvluchten.
De beleggersmarkt is een groot probleem. Er wordt veel gekocht voor verhuur omdat er weinig veilig rendement te vinden is door de lage rentestanden overal. Dit drukt starters uit de markt.

Het zou helpen als inkomsten uit verhuur zwaar belast worden tenzij er sprake is van verhuur van nieuw te bouwen woningen. Dat laatste zou het woningaanbod flink uitbreiden, en dat is wat vooral nodig is.
pi_196336717
Toch knap midden in een crisis jaar wat 1929 qua vermogensverlies (onder het klootjesvolk) met gemak verslaat.
De rijkere zijn er, zoals tijdens de 2009 crisis jaren, er alleen maar op vooruit gegaan.
pi_196336847
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:52 schreef Twiitch het volgende:
En maar gillen over krimp een jaar of tien geleden. Bepaalde regios lopen inmiddels over van de Oost Europese arbeiders, zijn ook geen huizen voor dus die proppen ze massaal in chalets en in de steden gaat iedere hut weg voor de hoofdprijs. Lekker man, allemaal maar in Drenthe/Goningen gaan wonen.
Na Amsterdam heeft Groningen de sterkste prijsstijging.
pi_196336912
Ik zie hier zelfs al rijtjeshuizen voor meer dan 5 ton te koop staan. Gaat helemaal nergens meer over :')

En nee, niet in Amsterdam.
pi_196337789
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Toch knap midden in een crisis jaar wat 1929 qua vermogensverlies (onder het klootjesvolk) met gemak verslaat.
De rijkere zijn er, zoals tijdens de 2009 crisis jaren, er alleen maar op vooruit gegaan.
Tja, velen zijn doof voor de nood van armen, omdat ze weten dat armen-in tegenstelling tot rijken- toch nooit beginnen te tieren en krijsen als ze onredelijk behandeld worden.
pi_196337863
Een aantal redenen waarom huizenprijzen blijven stijgen:

- De centrale banken printen triljarden bij en dat houdt niet op. Ergens moet dat geld heen, en deels gaat dat naar vastgoed.
- Massa immigratie gaat gewoon door.
- Beperkte huizenbouw, door o.a. strenge stikstof maatregelen.
- Door corona zit men nog veel meer thuis. En werkt men thuis. Een goed eigen huis is nog belangrijker geworden.
- Rente blijft zeer laag.
- Je mag meer lenen tegenwoordig.
pi_196337937
Dan kan je wel weer de boze beleggers de schuld geven, maar de oorzaak ligt tweeledig: het monetair beleid van de centrale banken en het aanbodbeperkend beleid van de overheid. Daar ligt voor links nu juist een uitgelezen kans om zich te bewijzen, maar die schieten weer in hun rigide reguleringsmodus met huurverhogingen beperken en woonplichten installeren. Dat maakt het probleem alleen maar erger.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_196338083
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Toch knap midden in een crisis jaar wat 1929 qua vermogensverlies (onder het klootjesvolk) met gemak verslaat.
De rijkere zijn er, zoals tijdens de 2009 crisis jaren, er alleen maar op vooruit gegaan.
Zo werkt het ja.

Vermogenden kunnen juist in een crisis nog wat geld vrijmaken om aandelen en/of onroerend goed zeer voordelig te kopen.

En Jan met de pet moet gedwongen zijn aandelen en/of huis verkopen voor de bodemprijs.

Zo blijven vermogenden zonder moeite vermogend.

Valt niet tegenop te werken.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196338188
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 17:45 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Zo werkt het ja.

Vermogenden kunnen juist in een crisis nog wat geld vrijmaken om aandelen en/of onroerend goed zeer voordelig te kopen.

En Jan met de pet moet gedwongen zijn aandelen en/of huis verkopen voor de bodemprijs.

Zo blijven vermogenden zonder moeite vermogend.

Valt niet tegenop te werken.
Dat moet je ook helemaal niet willen...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 18:00:36 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196338289
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 17:32 schreef nostra het volgende:
Dan kan je wel weer de boze beleggers de schuld geven, maar de oorzaak ligt tweeledig: het monetair beleid van de centrale banken en het aanbodbeperkend beleid van de overheid. Daar ligt voor links nu juist een uitgelezen kans om zich te bewijzen, maar die schieten weer in hun rigide reguleringsmodus met huurverhogingen beperken en woonplichten installeren. Dat maakt het probleem alleen maar erger.
Problemen die het gevolg zijn van regulering los je op met meer regulering. Volgens de overheid althans. En waar het toe leidt zien we nu.

Maar aangezien mensen van jonger dan dertig geen interessante groep zijn voor de politiek maakt het ook niemand wat uit dat ze onmogelijk aan een woning komen. De mensen die er al een hebben en garen spinnen bij het tekort zijn veel interessanter.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196338424
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_196338464
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Het gaat om de prijsstijgingen in het algemeen. Lage rente, oneindig geld printen, en regulering zijn volgens mij de grootste oorzaken.
pi_196338486
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Eeeeh nee. Ook in mijn omgeving staan doodnormale rijtjeswoningen voor +500K te koop. Niks bijzonders aan die huizen.
Hallo
  vrijdag 20 november 2020 @ 18:19:48 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196338496
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:17 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het gaat om de prijsstijgingen in het algemeen. Lage rente, oneindig geld printen, en regulering zijn volgens mij de grootste oorzaken.
En een tekort aan nieuwbouw.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 20 november 2020 @ 18:22:47 #24
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_196338519
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Wat een vooringenomen quatsch :D!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 20 november 2020 @ 18:40:49 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_196338747
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Ah post een een funda link dan?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 20 november 2020 @ 20:06:49 #26
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_196339708
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Nou valt dat weer even mee. Ik was even bang dat dit nieuwsbericht gewoon klopte en dat er misschien toch iets was met decennialang uit de pan rijzende huizenprijzen. Maar gelukkig niet want een of andere user op FOK! 'ziet het niet'. ^O^

Slotje maar dan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_196339788
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:17 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het gaat om de prijsstijgingen in het algemeen. Lage rente, oneindig geld printen, en regulering zijn volgens mij de grootste oorzaken.
Let wel: verkeerde regulering. Beleggers in binnen en buitenland worden in woord en daad aangemoedigd om in Nederlandse woningen te investeren.
What Would Goku Do
pi_196339841
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:59 schreef hollandia02 het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/h(...)-twee-jaar~adfd2700/
[..]

Bijna 10 procent stijging in een jaar 8)7
Komt omdat de rente maar blijft dalen, zolang dat niet anders wordt zal dit niet veranderen en al die rijke lui wat huizen opkopen en weer voor grof huurprijzen gaan verhuren, dat is goed cashen.

Maar ik heb al een huis dus voor mij alleen maar goed, voor starters was het vroeger weinig anders, mijn ouders hadden ook moeite bij de 1e huis dus zoveel anders was het niet vroeger.
pi_196340015
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 17:25 schreef Homey het volgende:
Een aantal redenen waarom huizenprijzen blijven stijgen:

- De centrale banken printen triljarden bij en dat houdt niet op. Ergens moet dat geld heen, en deels gaat dat naar vastgoed.
- Massa immigratie gaat gewoon door.
- Beperkte huizenbouw, door o.a. strenge stikstof maatregelen.
- Door corona zit men nog veel meer thuis. En werkt men thuis. Een goed eigen huis is nog belangrijker geworden.
- Rente blijft zeer laag.
- Je mag meer lenen tegenwoordig.
Corona heeft daar helemaal niks nada 0 mee te maken, vanwege Corona zou juist de huizenprijzen moeten dalen omdat mensen vanwege ontslag hun hypotheek niet meer kunnen betalen.

Dat lenen is ook onwaar, vroeger kon je alles los en vast lenen, een nieuwe woning en hop gelijk nieuwe auto erbij kon allemaal zo gek niet, tegenwoordig mag je niet meer lenen dan 100% van je woningwaarde/loon, en de hypotheek mag alleen voor het huis bestemd zijn dat was vroeger allemaal anders.

Ook verplicht aflossen moet als starter wil je nog HRA en NHG willen ontvangen, deze 2 regelingen zorgen ervoor dat jij als starter lagere maandlasten hebt.

De rest klopt wel.
pi_196340078
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Ja maar hier zijn de mensen verwend en moet het perse in de Randstad en op loopafstand in de binnenstad zijn, buiten de Randstad bestaat niks hier op Fok.

Ik weet het hoor buiten de Randstad zijn prima huizen van 2 ton te krijgen en ook modern, bedrijven creeren het probleem ook zelf door perse in de Randstad te gaan vestigen, daarbuiten kan niet en gaan ze weg.
  vrijdag 20 november 2020 @ 21:54:53 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_196341955
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat moet je ook helemaal niet willen...
Geef mij jouw geld, dan stop ik met werken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_196341987
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 17:32 schreef nostra het volgende:
Dan kan je wel weer de boze beleggers de schuld geven, maar de oorzaak ligt tweeledig: het monetair beleid van de centrale banken en het aanbodbeperkend beleid van de overheid. Daar ligt voor links nu juist een uitgelezen kans om zich te bewijzen, maar die schieten weer in hun rigide reguleringsmodus met huurverhogingen beperken en woonplichten installeren. Dat maakt het probleem alleen maar erger.
Precies, zonder één of beiden van die twee aan te pakken is iedere 'oplossing' op z'n best een doekje voor het bloeden en op z'n slechts zelfs een negatief werkende regulering.
pi_196342241
Ik ben er wel blij mee; m'n appartement onlangs met een absurde overwaarde verkocht en vervolgens naar Duitsland verhuisd. :7
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_196344002
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:21 schreef luxerobots het volgende:
Meer nieuwe huizen bouwen en immigratie sterk beperken. Veel anders valt er niet te doen (maar beiden gebeuren onvoldoende).
Twee zaken waar de VVD geen voorstander van is. Gaat dus niet gebeuren.
pi_196345212
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 20:25 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Corona heeft daar helemaal niks nada 0 mee te maken, vanwege Corona zou juist de huizenprijzen moeten dalen omdat mensen vanwege ontslag hun hypotheek niet meer kunnen betalen.

Er zijn vanwege de enorme financiële steun aan bedrijven nog niet zo heel veel mensen hun baan kwijt geraakt. Het gros van de bedrijven draait nog redelijk door.

Vooral de sectoren ter ontspanning en vermaak (horeca, recreatie, cultuur) liggen nu stil. Dat zijn echter sectoren met een vrij hoog aantal scholieren en studenten die er een bijbaan hebben. Die scholieren en studenten zijn voorlopig sowieso niet in de running voor een koopwoning.

Wel moet een groot deel van de bevolking nu (veel meer) thuiswerken. Met uitzicht op blijvend meer thuiswerk. Bij een deel van die thuiswerkers zijn de afgelopen maanden de woonwensen behoorlijk veranderd. Meer behoefte aan ruimte en een rustigere omgeving. Met ruimte om zonder horeca en cultuur te kunnen ontspannen in de directe woonomgeving.
pi_196345703
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 07:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Er zijn vanwege de enorme financiële steun aan bedrijven nog niet zo heel veel mensen hun baan kwijt geraakt. Het gros van de bedrijven draait nog redelijk door.

Vooral de sectoren ter ontspanning en vermaak (horeca, recreatie, cultuur) liggen nu stil. Dat zijn echter sectoren met een vrij hoog aantal scholieren en studenten die er een bijbaan hebben. Die scholieren en studenten zijn voorlopig sowieso niet in de running voor een koopwoning.

Wel moet een groot deel van de bevolking nu (veel meer) thuiswerken. Met uitzicht op blijvend meer thuiswerk. Bij een deel van die thuiswerkers zijn de afgelopen maanden de woonwensen behoorlijk veranderd. Meer behoefte aan ruimte en een rustigere omgeving. Met ruimte om zonder horeca en cultuur te kunnen ontspannen in de directe woonomgeving.
Men gaat niet zomaar verhuizen vanwege zijn baan dan waren voor de crisis al zwaarwegende intenties om te verhuizen en was dit net het laatste setje om het maar te doen.

Je schetst het wel erg gemakkelijk "even verhuizen" met een koopwoning, men kiest eerder voor een uitbouw dan verhuizen, een verhuizing komen er wel behoorlijke kosten bij kijken en je moet ook nog zeker weten dat je huis niet onderwater staat (mensen met aflossingsvrije hypotheek en nooit de motivatie gehad om geld opzij te zetten etc), keerpunt is wel dat vastgoed aardig waardevast is.

Die overheid steun gaat een keer stoppen en dan moeten ze weer op eigen benen staan, de klap kan nog wel komen, mensen kijken wel uit in deze tijd met grote uitgaves zoals een huis.

mensen zijn wel bang dat hun baan op de tocht staat maar doordat je nergens terecht kan houden ze ook meer geld over per maand.
pi_196345791
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 20:29 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Ja maar hier zijn de mensen verwend en moet het perse in de Randstad en op loopafstand in de binnenstad zijn, buiten de Randstad bestaat niks hier op Fok.

Ik weet het hoor buiten de Randstad zijn prima huizen van 2 ton te krijgen en ook modern, bedrijven creeren het probleem ook zelf door perse in de Randstad te gaan vestigen, daarbuiten kan niet en gaan ze weg.
Hier in Overijssel kost een tweekapper ook al tussen de vier en vijf ton. M'n eigen rijtjeshuis is in drie jaar ook al met 50k gestegen. Gewoon in een klein dorpje op het platteland.
pi_196345819
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 22:10 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik ben er wel blij mee; m'n appartement onlangs met een absurde overwaarde verkocht en vervolgens naar Duitsland verhuisd. :7
Dat is goed cashen ja

Als je dan ook nog eens in het grensgebied werkt en niet veel extra reistijd kwijt bent is het top
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_196345847
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:06 schreef NightDancert het volgende:
Ik zie hier zelfs al rijtjeshuizen voor meer dan 5 ton te koop staan. Gaat helemaal nergens meer over :')

En nee, niet in Amsterdam.
Hier ook, dorpje net buiten de randstad, 3 jaar geleden hebben we nieuwbouw voor 220 gekocht, zijn er dit jaar al 3 verkocht waarvan de laatste een vraagprijs van 400 had. Binnen een week was het verkocht. Gewoon rijtjeshuis van 100m2.
Werkelijk van de gekken, en wij gaan daardoor ook veel meer woz betalen.
pi_196345943
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 09:24 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Hier in Overijssel kost een tweekapper ook al tussen de vier en vijf ton. M'n eigen rijtjeshuis is in drie jaar ook al met 50k gestegen. Gewoon in een klein dorpje op het platteland.
Dat is dik bullshit en moet het iets exotisch zijn.
Voor 2 ton zijn ze er al zoals hier > https://www.funda.nl/koop/finsterwolde/huis-87445863-hoofdweg-96/
(oké dit is wel een kluswoning maar wel dichtbij de grote stad).

Voor 3 ton heb je al een zeer mooie 2 onder 1 kap, en 5 ton is gewoon vrijstaand met veel land erbij.
Die vraagprijzen zijn vaak ook veel te hoog dan de woning daadwerkelijk waard is, hier in het noorden is de norm 10% onder vraagprijs te bieden, terwijl in de Randstad het gerust 10-20% boven vraagprijs bieden is.

(Mijn koopwoning is ook al fors gestegen maar dat blijft speculeren door naar de WOZ te kijken), mensen rekenen zich ook al snel rijk.
pi_196345965
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 09:40 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Dat is dik bullshit en wil je perse op een A locatie midden in de stad wonen en moet het extreem groot zijn met alle luxe erin.
Voor 2 ton zijn ze er al zoals hier > https://www.funda.nl/koop/finsterwolde/huis-87445863-hoofdweg-96/

Voor 3 ton heb je al een zeer mooie woning.
Die vraagprijzen zijn vaak ook veel te hoog dan de woning daadwerkelijk waard is, hier in het noorden is de norm 10% onder vraagprijs te bieden, terwijl in de Randstad het gerust 10-20% boven vraagprijs bieden is.

(Mijn koopwoning is ook al fors gestegen maar dat blijft speculeren door naar de WOZ te kijken), mensen rekenen zich ook al snel rijk.
Ten eerste, wat een gedrocht van een huis. Ten tweede, dat is niet zomaar 'buiten de Randstad', dat is fucking Noord oost Groningen :'). Ten minste 2,5 uur rijden van waar alle banen te vinden zijn.
pi_196345977
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2020 09:43 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ten eerste, wat een gedrocht van een huis. Ten tweede, dat is niet zomaar 'buiten de Randstad', dat is fucking Noord oost Groningen :')
Groningen is ook niet duur dan zoekt men verkeerd.
Bron zie Funda het valt wel mee, hier in Drenthe zijn de woningen ook gewoon gestegen...
pi_196346166
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 22:10 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik ben er wel blij mee; m'n appartement onlangs met een absurde overwaarde verkocht en vervolgens naar Duitsland verhuisd. :7
Gefeliciteerd!

Absurd dat hadden wij ook bij de verkoop, 8 maanden later gaan ze nog als warme broodjes over de toonbank, ¤50000,- meer dan toen wij het verkochten.

We spraken vorige week de taxateur, die gaf wel aan dat de grens wel bereikt is, hij moet steeds vaker mensen teleurstellen.
1 of ze komen geld tekort, dus teveel geboden waar ze helemaal geen hypotheek voor krijgen
2 of de hypotheekverstrekker is van mening dat die tweekamerflat nooit die waarde van ¤350000 blijft houden.
pi_196346201
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:13 schreef -Hakuna- het volgende:
Hier merk ik er weinig van, zie in mijn omgeving genoeg huizen (ruime twee kappers) voor prijzen zo tussen de 2 en 2,5 ton.

Kan dus wel, maar ja iedereen hier die klaagt wilt een soort van ''villa'' of op z'n minst een modern groot woonhuis met meerdere kamers, tuin, oprit en garage in de grote stad. Kijk daar valt niet tegenop te bouwen. :W
Je woont zeker in een klein rotdorpje ergens 2 uur van de randstad vandaan.
pi_196346238
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 10:07 schreef Brede_meneer het volgende:

[..]

Je woont zeker in een klein rotdorpje ergens 2 uur van de randstad vandaan.
Hier een compleet huis met tuin voor ¤175000,- in Rotterdam.
Wel ff wat werk maar ze zijn er zeker.

https://www.funda.nl/koop(...)74-chalonsstraat-25/
pi_196346252
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 10:11 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Hier een compleet huis met tuin voor ¤175000,- in Rotterdam.
Wel ff wat werk maar ze zijn er zeker.

https://www.funda.nl/koop(...)74-chalonsstraat-25/
Ze zullen er zeker zijn. Maar het gaat om de stijging van de huizenprijs in het algemeen. Het huis dat je nu dan voor 175.000 koopt koste mogelijk 5 jaar geleden 110.000
pi_196346282
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 10:13 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ze zullen er zeker zijn. Maar het gaat om de stijging van de huizenprijs in het algemeen. Het huis dat je nu dan voor 175.000 koopt koste mogelijk 5 jaar geleden 110.000
Ja, maar das wel de koe in zijn kont kijken, vroeger kostte een biertje ook 2 gulden.
pi_196346321
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 10:15 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja, maar das wel de koe in zijn kont kijken, vroeger kostte een biertje ook 2 gulden.
De huizenmarkt is compleet verrot. Dat is mij wel duidelijk. Te weinig aanbod door te weinig nieuwbouw, regulering, lage rente en het oneindig blijven printen van geld.
pi_196346359
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 10:07 schreef Brede_meneer het volgende:

[..]

Je woont zeker in een klein rotdorpje ergens 2 uur van de randstad vandaan.
Waarom zou je überhaupt in de randstad willen wonen? Het leven buiten de randstad is vele malen betaalbaarder en bovendien woon je dan niet in zo'n mierenhoop.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')