abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 09:50:43 #101
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196316186
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar je hebt zelf toch al gelezen welke duiding De Jonge zelf daaraan gegeven heeft? Neem bv. een zorgtehuis waarin iedereen gevaccineerd is, dan heeft het toch geen zin voor hen om nog steeds die afstand te beweren binnen dat zorgtehuis?

Men doet net alsof die woorden inhouden dat er een speciaal boodschappenuurtje komt voor mensen die niet gevaccineerd zijn...
Ja, dat was een voorbeeld. Daarmee is niet gezegd dat het de enige is. Nog een ander artikel:
https://www.ad.nl/binnenl(...)vaccinatie~a38416c8/

In de vragen onderin (mag ik hier AD quoten?):
quote:
5. Tenslotte: hebben gevaccineerden straks voordelen ten opzichte van niet-gevaccineerden?
Minister De Jonge wilde dat gisteren in gesprek met deze site niet uitsluiten. ,,U moet het zo zien dat bepaalde maatregelen wellicht langer zullen gelden voor mensen zonder vaccinatie”, zei De Jonge. ,,Of dat bepaalde risicogroepen inderdaad weer méér mogen omdat ze al een vaccinatie hebben gehad. Maar dat gaan we echt allemaal nog uitwerken, dat komt er nog aan.”
Later in gesprekken kwam hij daarop terug en noemde hij een verpleeghuis als voorbeeld, maar dat sluit de rest niet uit.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:50:45 #102
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196316188
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:49 schreef Momo het volgende:

[..]

Dat waren er inmiddels al paar honderd dacht ik Lijkt mij ook lastig vast te stellen als iemand beide keren of 1 keer dan geen klachten heeft.
Toch denk ik wel dat bij een pandemie met miljoenen besmettingen wij ondertussen wel meer hadden gehoord over snelle herbesmettingen als het echt een probleem was.

Dat het nu nog niet het geval is is natuurijk geen garantie dat het straks, na bijvoorbeeld een jaar, alsnog massaal gaat gebeuren.
pi_196316189
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:13 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Kunnen wij Facebookvriendjes worden? :)
Gewoon... voor de zekerheid. O-)
Hij is al op middelbare leeftijd schat ik hoor :P
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196316195
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Over de mondkapjesplicht zijn we een stuk minder standvast.
Aan het einde van de rit is de enige plicht die er is een plicht om anderen te beschermen, hoe je daar als burger invulling aan geeft (door je te laten vaccineren of door je aan allerlei social distancing maatregelen te houden) ben je vrij in.
pi_196316224
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:49 schreef Momo het volgende:

[..]

Dat waren er inmiddels al paar honderd dacht ik Lijkt mij ook lastig vast te stellen als iemand beide keren of 1 keer dan geen klachten heeft.
Ging volgens mij om gevallen met een dodelijke afloop bij tweede besmetting.
Opmeet moment dat je het virus draagt ben je besmet. Of je dan ook besmettelijk bent is nog de vraag (die waarschijnlijk met nee beantwoord wordt) en of het ziekteverloop bij een tweede besmetting net zo heftig is als tijdens de eerste besmetting is de tweede vraag. Ook die wordt voorlopig met een nee beantwoordt.
pi_196316228
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hij noemt in de twitterdraad: "most of that time is spent doing nothing"...

Met daaronder als voorbeelden (ik pak even degene die ik belangrijk vind eruit):
• submitting ethics
• waiting for regulators
• dealing with regulatory issues

Dit geeft ie als voorbeelden bij doing 'nothing'. Daar reageerde ik op. Dat dat voor hem niets doen is betekent niet dat het niets doen is. Als je vrouw zwanger is doe jij ook 9 maanden niets, dat betekent niet dat er 9 maanden niets gedaan wordt.
Dat was de helft van mijn vraag. Ik krijg de indruk dat je denkt dat er nu geen ethische standaarden worden gehanteerd, en de regulerende instanties buitenspel worden gezet of iets dergelijks. In mijn ogen geldt voor dit soort zaken dat de wachttijden er niet per se zijn vanwege het primaire proces, maar veelal ook vanwege bureaucratische randzaken en er nu bijvoorbeeld ook zaken parallel kunnen, terwijl je die normaal gesproken (wellicht ook uit kostenoverweging) sequentieel moet doen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_196316244
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:33 schreef Kyran het volgende:
Echt even een oprechte vraag. Wat is de oplossing van de users die tegen directe of indrecte vaccinatie zijn?

Ik ben in principe absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?

Gaan wij dan dan accepteren dat wij met een pakket aan maatregelen verder gaan leven? Gaan wij accepteren dat wij de zorg constant extra belasten? Gaan wij COVID-19 ziekenhuizen uit de grond stampen en per jaar miljoenen of misschien wel miljarden stoppen in het verplegen van COVID-19 patiënten, puur omdat men geen vaccin wil?

Echt een oprechte vraag en ben heel benieuwd of wij hier op een normale manier over kunnen discusseren :D
Goede vraag.
Ik zou maximaal inzetten op goede voorlichting en daar flink wat geld tegenaan gooien. Wat sommige politici nu doen wat betreft suggesties over een indirecte plicht is gewoon olie op het vuur gooien en het wakkert complotdenken alleen maar aan.
Pas als blijkt dat de vaccinatiebereidheid daadwerkelijk niet toereikend is, zou ik naar andere opties kijken. Het heeft zo ontzettend geen zin nu al op de zaken vooruit te lopen en er met gestrekt been in te gaan.
I'll give you something to do
  donderdag 19 november 2020 @ 09:54:24 #108
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196316259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:33 schreef Kyran het volgende:
Echt even een oprechte vraag. Wat is de oplossing van de users die tegen directe of indrecte vaccinatie zijn?

Ik ben in principe absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?

Gaan wij dan dan accepteren dat wij met een pakket aan maatregelen verder gaan leven? Gaan wij accepteren dat wij de zorg constant extra belasten? Gaan wij COVID-19 ziekenhuizen uit de grond stampen en per jaar miljoenen of misschien wel miljarden stoppen in het verplegen van COVID-19 patiënten, puur omdat men geen vaccin wil?

Echt een oprechte vraag en ben heel benieuwd of wij hier op een normale manier over kunnen discusseren :D
Hele goede vraag, ik vraag het me ook af. Ik denk ook dat het goed is dat dit gebeurt in de zin dat deze discussie beter vóór de pandemie bij de hoorns gevat had moeten worden. Er is een bepaalde dekkingsgraad nodig bij alle vaccins en bij bepaalde ziekten (mazelen) zitten we al in de gevarenzône.

De overheid had veel eerder moeten ingrijpen toen bleek dat de bereidheid om te vaccineren daalde. En zelfs dat is dweilen met de kraan open zolang de grote platforms David Avocado en consorten ieders huiskamer in baggert via diverse fabeltjesfuiken.
pi_196316263
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:49 schreef Momo het volgende:

[..]

Dat waren er inmiddels al paar honderd dacht ik Lijkt mij ook lastig vast te stellen als iemand beide keren of 1 keer dan geen klachten heeft.
Oorspronkelijke sars had dmv t cellen 17 jaar immuniteit toch? Aangezien dit bijna hetzelfde is zal het vast niet veel verschillen.
Zolang die herinfecties amper voorkomen en je de 2e keer minder ziek wordt dan is het toch niet zo'n punt.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 09:55:27 #110
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196316274
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Tsja, het kan inderdaad :D

Dit is wat ik bedoel met dat ik geen fatsoenlijke oplossing zie, maar niemand lijkt er een antwoord op te hebben hoe het dan wel moet.

Geen maatregelen, geen overbelasting van de zorg, geen aparte COVID-19 ziekenhuizen, geen verplichte vaccinatie, geen indirecte verplichting tot vaccinatie ..... en dan? Ik zit ook graag voor een dubbeltje op de eerste rij, maar dat gaat hier niet gebeuren.
Mag je niet deelnemen aan de discussie als je het antwoord niet hebt? Mag je je zorgen niet uiten als je niet weet hoe het wel kan?

Het doel is tot nu toe altijd geweest om kwetsbaren in de samenleving te beschermen. Daarom zitten de meesten in dit topic al 7+ maanden thuis. Wanneer de kwetsbaren gevaccineerd zijn nemen de complicaties van deze ziekte voor hen dusdanig af dat de kans op ziekenhuisopname veel kleiner wordt, daar deden we dit voor.

Gisterenavond hebben we deze discussie in detail gehad. Waar ik me persoonlijk zorgen over maak is vaccinatie voor mn kind. Als het voor haar niet verplicht (ook niet indirect) wordt, hoe ga je het dan uitbannen? Als het voor haal wel verplicht wordt, hoe garandeer je dat het veilig is (want kleine kinderen zijn geen onderdeel van die tests). Een indirecte plicht is bijvoorbeeld ook vaccinatie voor kinderen bij de kinderopvang. De kans dat mijn dochter ernstig ziek wordt van deze ziekte is heel klein. De kans dat mijn dochter ernstig ziek wordt van het vaccin is onbekend.

Als het doel is dat deze ziekte volledig uitgeroeid wordt zul je iedereen moeten vaccineren. Het lijkt dat ze dat willen bereiken, maar dat is niet wat ze uitspreken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 09:55:29 #111
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196316275
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:50 schreef Scrummie het volgende:

[..]

https://www.nytimes.com/2(...)rus-reinfection.html

Oke, een artikel uit oktober, maar;
[..]

Kan niet echt 1 getal vinden wereldwijd, maar je komt wel overal dit soort berichten tegen.
twitter

twitter

En zelf als wielervolger weet ik dat Fernado Gaviria een bevestigde herinfectie heeft (heeft de eerste keer zelf in ziekenhuis gelegen). Laten we hopen dat het inderdaad heel zeldzaam is.
pi_196316277
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is lastig om tegengas te geven tegen een groep antivaxxers die allerlei onzin op facebook gelezen heeft en sowieso al skeptisch is t.o.v. overheidscommunicatie.

Het is behoorlijk zorgelijk dat deze groep uitbreid van de bible belt naar hoogopgeleide bakfietsmoeders die ergens een onderzoekje gelezen hebben waaruit blijkt dat je autisme krijgt van vaccins.

Soms is voorlichting niet genoeg. En die kant gaan we nu op bij het reguliere vaccinatieprogramma.
Deels eens. Deels denk ik ook dat er wel ingezet dient te worden, ook met betrekking tot het reeds bestaande rijksvaccinatieprogramma, op goede, duidelijke voorlichting over vaccinaties. Informatieprogramma's waarin nog eens het hele proces wordt uitgelegd, getoond wordt waarom mazelen ook alweer gevaarlijk was als kinderziekte, wat polio, difterie, kinkhoest en tetanus ook alweer voor ziekten zijn en waarom we willen dat kinderen daartegen beschermd zijn. Ik denk dat de huidige weerstand tegen vaccinaties in bepaalde groepen (niet de bible belt) ook maakt dat veel mensen nu angstig staan tegenover een vaccinatie tegen Covid. En angst doet gekke dingen met mensen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196316292
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:51 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Aan het einde van de rit is de enige plicht die er is een plicht om anderen te beschermen, hoe je daar als burger invulling aan geeft (door je te laten vaccineren of door je aan allerlei social distancing maatregelen te houden) ben je vrij in.
Volgens mij gaat per 1-12 een mondkappenplicht gelden. 1 is er geen gegrond wetenschappelijk bewijs dat het effect bevestigd, toch schijnen we er massaal geen enkel probleem mee te hebben om er 1 te dragen en wordt dit versterkt onder het mom van groepsdruk.
pi_196316296
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Er is natuurlijk altijd de optie nog om mensen boven de 60 toegang tot het ziekenhuis te ontzeggen. De ultieme berusting.

Het zou wel het failliet van onze beschaving zijn, maar het kán wel. ;)
En de dikke mensen, he. Vergeet die niet.
Want dat is de groep die we beschermen, dikke en bejaarde mensen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 09:57:09 #115
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196316303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat was de helft van mijn vraag. Ik krijg de indruk dat je denkt dat er nu geen ethische standaarden worden gehanteerd, en de regulerende instanties buitenspel worden gezet of iets dergelijks. In mijn ogen geldt voor dit soort zaken dat de wachttijden er niet per se zijn vanwege het primaire proces, maar veelal ook vanwege bureaucratische randzaken en er nu bijvoorbeeld ook zaken parallel kunnen, terwijl je die normaal gesproken (wellicht ook uit kostenoverweging) sequentieel moet doen.
Nee, dat is niet wat ik denk. Ik reageerde puur op die twitter-post waarin hij aangeeft dat de punten die ik noemde vallen onder 'nothing'. Dat is 'nothing' voor hem, maar niet 'nothing' voor iedereen. Ik geloof echt dat je kunt versnellen, en misschien is 1 jaar wel realistisch. Maar om onderzoek naar de ethische zaken rondom de vaccinatie en dergelijken af te doen als 'nothing' ga ik inderdaad slecht op.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196316308
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:33 schreef Kyran het volgende:
Echt even een oprechte vraag. Wat is de oplossing van de users die tegen directe of indrecte vaccinatie zijn?

Ik ben in principe absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?

Gaan wij dan dan accepteren dat wij met een pakket aan maatregelen verder gaan leven? Gaan wij accepteren dat wij de zorg constant extra belasten? Gaan wij COVID-19 ziekenhuizen uit de grond stampen en per jaar miljoenen of misschien wel miljarden stoppen in het verplegen van COVID-19 patiënten, puur omdat men geen vaccin wil?

Echt een oprechte vraag en ben heel benieuwd of wij hier op een normale manier over kunnen discusseren :D
Overal is het antwoord nee op: als de benodigde immuniteit niet gehaald kan worden dan zullen beperkingen langer duren, immuniteit kun je namelijk ook via de natuurlijke weg opbouwen. Bovendien hoeft lang niet iedereen immuun te zijn. Als gezonde tiener, dertiger, en zelf veertiger is er niet zoveel aan de hand.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196316328
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Volgens mij gaat per 1-12 een mondkappenplicht gelden. 1 is er geen gegrond wetenschappelijk bewijs dat het effect bevestigd, toch schijnen we er massaal geen enkel probleem mee te hebben om er 1 te dragen en wordt dit versterkt onder het mom van groepsdruk.
Als ik zie hoe massaal men dit voor zoete koek slikt dan moet het vaccin ook geen probleem zijn, zou je zeggen.

Sowieso als je zoete koeken eet, toch niet het gezondste, dan moet je ook niet zeuren bij een vaccin :D
I'll give you something to do
  donderdag 19 november 2020 @ 10:00:59 #118
3542 Gia
User under construction
pi_196316364
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Als je vitale beroepen en risicogroepen vaccineerd, dan is je overbelasting van zorg deel toch weg? De risicogroepen worden minder ziek. Personeel kan blijven werken.
De rest kan vrijwillig wel/niet dat vaccin nemen.
Zullen niet heel veel mensen dan in het ziekenhuis belanden.
Punt is dat dan op zeker het virus blijft rondwaren.
De werking van het vaccin neemt af en de zieken en ouderen kunnen toch weer ziek worden.

Als iedereen zich laat vaccineren, heeft het virus geen voedselbodem meer. R 0.
pi_196316400
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Overal is het antwoord nee op: als de benodigde immuniteit niet gehaald kan worden dan zullen beperkingen langer duren, immuniteit kun je namelijk ook via de natuurlijke weg opbouwen. Bovendien hoeft lang niet iedereen immuun te zijn. Als gezonde tiener, dertiger, en zelf veertiger is er niet zoveel aan de hand.
Als de vaccinatiegraad écht niet toereikend is, als in nog steeds kans op overvolle ziekenhuizen, dan de maatregelen gewoon voor iedereen aanhouden.

Weet je nog van vroeger in de klas? Een grote piemel op het bord gekrijt, en dat niemand de klas uit mocht voor de dader op de biechtstoel ging zitten? Nou ging rap hoor.
I'll give you something to do
  donderdag 19 november 2020 @ 10:03:36 #120
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196316404
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:58 schreef galantis het volgende:

[..]

Als ik zie hoe massaal men dit voor zoete koek slikt dan moet het vaccin ook geen probleem zijn, zou je zeggen.

Sowieso als je zoete koeken eet, toch niet het gezondste, dan moet je ook niet zeuren bij een vaccin :D
Meeste mensen gaan dat vaccin gewoon nemen hoor in Nederland, jij wilt immers toch niet degene zijn die volgend jaar als de kringverjaardagen weer worden opgestart als enige moet bekennen dat je nog niet bent ingeënt?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 10:03:36 #121
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196316405
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Mag je niet deelnemen aan de discussie als je het antwoord niet hebt? Mag je je zorgen niet uiten als je niet weet hoe het wel kan?

Het doel is tot nu toe altijd geweest om kwetsbaren in de samenleving te beschermen. Daarom zitten de meesten in dit topic al 7+ maanden thuis. Wanneer de kwetsbaren gevaccineerd zijn nemen de complicaties van deze ziekte voor hen dusdanig af dat de kans op ziekenhuisopname veel kleiner wordt, daar deden we dit voor.

Gisterenavond hebben we deze discussie in detail gehad. Waar ik me persoonlijk zorgen over maak is vaccinatie voor mn kind. Als het voor haar niet verplicht (ook niet indirect) wordt, hoe ga je het dan uitbannen? Als het voor haal wel verplicht wordt, hoe garandeer je dat het veilig is (want kleine kinderen zijn geen onderdeel van die tests). Een indirecte plicht is bijvoorbeeld ook vaccinatie voor kinderen bij de kinderopvang. De kans dat mijn dochter ernstig ziek wordt van deze ziekte is heel klein. De kans dat mijn dochter ernstig ziek wordt van het vaccin is onbekend.

Als het doel is dat deze ziekte volledig uitgeroeid wordt zul je iedereen moeten vaccineren. Het lijkt dat ze dat willen bereiken, maar dat is niet wat ze uitspreken.
Ho ho! Dat zeg ik niet. Ik vroeg juist om een discussie, omdat ik benieuwd ben hoe men er over denkt.

Enige wat ik zeg is dat men iets moet gaan accepteren en niet overal "nee" tegen kan blijven zeggen als we ooit weer terug naar een normaler leven willen.
pi_196316414
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Overal is het antwoord nee op: als de benodigde immuniteit niet gehaald kan worden dan zullen beperkingen langer duren, immuniteit kun je namelijk ook via de natuurlijke weg opbouwen. Bovendien hoeft lang niet iedereen immuun te zijn. Als gezonde tiener, dertiger, en zelf veertiger is er niet zoveel aan de hand.
Dat laatste is niet bekend, lange termijn effecten van Covid zijn onbekend. Vandaag weer een Belgisch onderzoekje dat Covid je sperma verslechterd.
- verwijderd door admin -
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 10:05:12 #123
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196316431
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Punt is dat dan op zeker het virus blijft rondwaren.
De werking van het vaccin neemt af en de zieken en ouderen kunnen toch weer ziek worden.

Als iedereen zich laat vaccineren, heeft het virus geen voedselbodem meer. R 0.
Er is al meerdere malen genoemd dat dit virus zal blijven, los van vaccinatie. Daarnaast zijn de vaccins niet 100% effectief, dus de kans dat het virus volledig uitgeroeid wordt lijkt me klein. Maargoed, als dat het streven is, prima, dan moeten ze daar eerlijk over zijn.

Nu wordt er gezegd: "Laat je vaccineren want je beschermd je oma/opa/andere kwetsbare"

Als je dat veranderd in: "Laat je vaccineren zodat we dit virus kunnen uitroeien en ervoor kunnen zorgen dat het nooit meer terugkomt" is het al een heel ander gesprek.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196316437
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:58 schreef galantis het volgende:

[..]

Als ik zie hoe massaal men dit voor zoete koek slikt dan moet het vaccin ook geen probleem zijn, zou je zeggen.

Sowieso als je zoete koeken eet, toch niet het gezondste, dan moet je ook niet zeuren bij een vaccin :D
My point exactly.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 10:07:35 #125
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196316465
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Overal is het antwoord nee op: als de benodigde immuniteit niet gehaald kan worden dan zullen beperkingen langer duren, immuniteit kun je namelijk ook via de natuurlijke weg opbouwen. Bovendien hoeft lang niet iedereen immuun te zijn. Als gezonde tiener, dertiger, en zelf veertiger is er niet zoveel aan de hand.
Ik snap dat je zelf onder die laatste groep valt maar

quote:
In 2019 is voor het eerst de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan 50 jaar.
quote:
9,9 miljoen mensen met een chronische aandoening
Op 1 januari 2018 hadden 9,9 miljoen mensen in Nederland één of meer chronische aandoeningen. Dit komt overeen met 58% van de Nederlandse bevolking.
Natuurlijk niet allemaal even erge aandoeningen voor covid, maar de groep zonder aandoening en onder de 50 jaar is kleiner dan de groep die wel een risico lopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')