abonnement Unibet Coolblue
pi_196380846
quote:
3s.gif Op maandag 23 november 2020 17:35 schreef dop het volgende:

[..]

dat is nu wat wij noemen Christelijk gelul.

Ik geloof niet in god , dat is geen kwestie van een keuze, ergens voor of tegen zijn.
jij geloofd waarschijnlijk ook niet in sinterklaas of kaboutertjes.is dat een keuze , is dat ergens voor of tegen zijn ?
Dit is iets wat ik niet begrijp, misschien kan je het mij uitleggen. Waarom is geloven geen keuze? Er vinden toch dagelijks bekeringen plaats, mensen die switchen van geloof, van ongeloof naar geloof, een atheist die christen wordt, een christen die atheist wordt, een moslim die ongelovig wordt, een hindoe die moslim wordt, ... zijn dat geen keuzes? Sommige users hier in dit sub-forum ageren tegen God/religie, is dat geen vorm van ergens 'tegen' zijn? Ik geloof ook niet in sinterklaas (kabouters weet ik zo nog net niet), dat is ook mijn keuze.
pi_196381373
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 18:32 schreef PassantX het volgende:

[..]

Dit is iets wat ik niet begrijp, misschien kan je het mij uitleggen. Waarom is geloven geen keuze? Er vinden toch dagelijks bekeringen plaats, mensen die switchen van geloof, van ongeloof naar geloof, een atheist die christen wordt, een christen die atheist wordt, een moslim die ongelovig wordt, een hindoe die moslim wordt, ... zijn dat geen keuzes? Sommige users hier in dit sub-forum ageren tegen God/religie, is dat geen vorm van ergens 'tegen' zijn? Ik geloof ook niet in sinterklaas (kabouters weet ik zo nog net niet), dat is ook mijn keuze.
Je kunt niet op een dag zeggen: "Oh, ik wil ook geloven want in de kerk hoef je geen mondkapjes op en mag je met veel in de zaal" en dan geloof je opeens in god. Dat werkt zo dus niet.
  maandag 23 november 2020 @ 19:10:31 #153
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196381554
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 18:32 schreef PassantX het volgende:

[..]

Dit is iets wat ik niet begrijp, misschien kan je het mij uitleggen. Waarom is geloven geen keuze? Er vinden toch dagelijks bekeringen plaats, mensen die switchen van geloof, van ongeloof naar geloof, een atheist die christen wordt, een christen die atheist wordt, een moslim die ongelovig wordt, een hindoe die moslim wordt, ... zijn dat geen keuzes? Sommige users hier in dit sub-forum ageren tegen God/religie, is dat geen vorm van ergens 'tegen' zijn? Ik geloof ook niet in sinterklaas (kabouters weet ik zo nog net niet), dat is ook mijn keuze.
Probeer het eens dan. Ho wacht.

Je weet niet zeker of je in kabouters gelooft...?

Maar goed, de tandenfee dan. Kies eens, nu, om daar in te geloven. Of niet, als je het al deed. En hoe lang hou je dat vol?

Binnen no time zet je jezelf weer terug op wat je echt gelooft, op basis van al je kennis en ervaringen.

Geloven is geen keuze. Jezelf, of een ander, voor de gek houden dat je iets gelooft, dat is een keuze.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 23 november 2020 @ 19:14:47 #154
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196381637
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:13 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Helaas. Ik heb vreselijke nachtmerries en ergens komen die vandaan.
En worden die minder als je harder gelooft? Spijtig om te horen joh. Al laten bekijken of het misschien een andere oorzaak heeft? Er zijn...paden naar een mogelijke oplossing die iets empirischer onderbouwd zijn dan je religiositeit op te hogen...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_196381875
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 19:00 schreef Amee het volgende:

[..]

Je kunt niet op een dag zeggen: "Oh, ik wil ook geloven want in de kerk hoef je geen mondkapjes op en mag je met veel in de zaal" en dan geloof je opeens in god. Dat werkt zo dus niet.
Maar dan maak je geen keuze voor het geloof/God, maar voor dat je geen mondkapjes hoeft te dragen in de kerk. Dan ga je ook niet opeens geloven in God als dat je uitgangspunt is.

quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 19:10 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Probeer het eens dan. Ho wacht.

Je weet niet zeker of je in kabouters gelooft...?

Maar goed, de tandenfee dan. Kies eens, nu, om daar in te geloven. Of niet, als je het al deed. En hoe lang hou je dat vol?

Binnen no time zet je jezelf weer terug op wat je echt gelooft, op basis van al je kennis en ervaringen.

Geloven is geen keuze. Jezelf, of een ander, voor de gek houden dat je iets gelooft, dat is een keuze.
Ik heb niet het hele universum afgezocht om tot de conclusie te komen dat er geen kabouters bestaan.

Tandenfee, ik zou daarin wel kunnen geloven, als ik dat zou willen. Die keuze heb ik. Maar kies daar niet voor.

Op basis van wat je hier zegt, en het feit dat mensen oprecht van geloofsovertuiging veranderen, concludeer ik dat het wel een keuze is.
pi_196381940
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 19:30 schreef PassantX het volgende:

[..]

Maar dan maak je geen keuze voor het geloof/God, maar voor dat je geen mondkapjes hoeft te dragen in de kerk. Dan ga je ook niet opeens geloven in God als dat je uitgangspunt is.
[..]

Ik heb niet het hele universum afgezocht om tot de conclusie te komen dat er geen kabouters bestaan.

Tandenfee, ik zou daarin wel kunnen geloven, als ik dat zou willen. Die keuze heb ik. Maar kies daar niet voor.

Op basis van wat je hier zegt, en het feit dat mensen oprecht van geloofsovertuiging veranderen, concludeer ik dat het wel een keuze is.
Het is hetzelfde. Je kan ook niet op een dag zeggen dat je in god wil geloven en het dan ook gaat gebeuren. Vooral niet als je de achtergrond van religie kent.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2020 19:41:43 ]
  maandag 23 november 2020 @ 19:38:01 #157
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196381984
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 19:30 schreef PassantX het volgende:

[..]

Maar dan maak je geen keuze voor het geloof/God, maar voor dat je geen mondkapjes hoeft te dragen in de kerk. Dan ga je ook niet opeens geloven in God als dat je uitgangspunt is.
[..]

Ik heb niet het hele universum afgezocht om tot de conclusie te komen dat er geen kabouters bestaan.

Tandenfee, ik zou daarin wel kunnen geloven, als ik dat zou willen. Die keuze heb ik. Maar kies daar niet voor.

Op basis van wat je hier zegt, en het feit dat mensen oprecht van geloofsovertuiging veranderen, concludeer ik dat het wel een keuze is.
Er is hier sprake van begripsverwarring.

Wat de atheistische goegemeente probeert duidelijk te maken is dat je iets gelooft of niet maar je kunt het niet kiezen omdat geloof de overtuiging is dat iets wel of niet bestaat. Wat jij zegt is dat je de keus hebt om voor een jouw bekend geloof te kunnen kiezen en dat lijkt waar te zijn omdat het voelt alsof je kiest voor een club waar je lid van kunt zijn. Je gelooft dus niet noodzakelijkerwijs het geloof van de club maar kiest ervoor om bij die club te horen omdat die jou aanspreekt. Dat zijn 2 verschillende zaken. In dit geval moet ik de infidels gelijk geven. Daadwerkelijk iets geloven is geen keuze, het is simpelweg datgene waar je van overtuigd bent.
  maandag 23 november 2020 @ 20:12:58 #158
545 dop
:copyright: dop
pi_196382652
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 18:32 schreef PassantX het volgende:

[..]

Dit is iets wat ik niet begrijp, misschien kan je het mij uitleggen. Waarom is geloven geen keuze? Er vinden toch dagelijks bekeringen plaats, mensen die switchen van geloof, van ongeloof naar geloof, een atheist die christen wordt, een christen die atheist wordt, een moslim die ongelovig wordt, een hindoe die moslim wordt, ... zijn dat geen keuzes? Sommige users hier in dit sub-forum ageren tegen God/religie, is dat geen vorm van ergens 'tegen' zijn? Ik geloof ook niet in sinterklaas (kabouters weet ik zo nog net niet), dat is ook mijn keuze.
dat is geen keuze maar een mening / voortschrijdend inzicht aan de hand van ervaring en wetenschap.
het is geen bewuste keuze , als in ik kies vandaag voor rode schoenen, en morgen voor bruine.
de keuze zit hem in dat je aan de hand van je overtuiging ook op een bepaalde manier gaat leven, maar of god wel of niet bestaat kun je niet kiezen, dat geloof je, of geloof je niet.

als een christen ontdekt dat god niet bestaat, dan kiest hij daar niet bewust voor, wel kan hij bewust kiezen om niet meer te leven als een christen
als je van het de ene geloofsovertuiging naar de andere gaat dan zitten er nog veel meer nuances in en kan het inderdaad een keuze zijn. Je geloofd in een opperwezen, maar , komt tot de ontdekking dat een ander overtuiging /stromimng beter bij je past dan kun je een keuze maken voor een nieuwe/andere geloofsovertuiging.

Atheist is geen geloofsovertuiging, het is slechts een benaming voor iedereen die niet in een opperwezen geloofd
.

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 23-11-2020 20:34:28 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_196383177
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 19:38 schreef Jappie het volgende:

[..]

Er is hier sprake van begripsverwarring.

Wat de atheistische goegemeente probeert duidelijk te maken is dat je iets gelooft of niet maar je kunt het niet kiezen omdat geloof de overtuiging is dat iets wel of niet bestaat. Wat jij zegt is dat je de keus hebt om voor een jouw bekend geloof te kunnen kiezen en dat lijkt waar te zijn omdat het voelt alsof je kiest voor een club waar je lid van kunt zijn. Je gelooft dus niet noodzakelijkerwijs het geloof van de club maar kiest ervoor om bij die club te horen omdat die jou aanspreekt. Dat zijn 2 verschillende zaken. In dit geval moet ik de infidels gelijk geven. Daadwerkelijk iets geloven is geen keuze, het is simpelweg datgene waar je van overtuigd bent.
Beweer je hier dat al die mensen die van geloof veranderen (kiezen voor een andere overtuiging), die bijv. christen waren en dan atheist worden, slechts kiezen voor een club waar ze lid van willen worden, en dat het geen weloverwogen keuzes zijn waar ze werkelijk in geloven?

Een overtuiging kun je door 'keuze' in wat je leest, bekijkt, over nadenkt, onderzoekt, in twijfel trekken en bekritiseren, waardoor je tot nieuwe inzichten en overtuiging kan komen. Wat je vaak ziet is dat gelovigen 'kiezen' om vooral kennis tot zich te nemen die hun eigen geloofsovertuiging ondersteunt, evenzo zie je dat bij atheisten. Het zijn volgens mij allemaal keuzes. Het omgekeerde zie je bij mensen die, door een reeks van keuzes en jarenlang van onderzoek, uiteindelijk kiezen voor een andere geloof of ongeloof. Het komt toch wel allemaal neer op dat het een keuze is.
  maandag 23 november 2020 @ 20:42:28 #160
545 dop
:copyright: dop
pi_196383290
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:38 schreef PassantX het volgende:

[..]

Beweer je hier dat al die mensen die van geloof veranderen (kiezen voor een andere overtuiging), die bijv. christen waren en dan atheist worden, slechts kiezen voor een club waar ze lid van willen worden, en dat het geen weloverwogen keuzes zijn waar ze werkelijk in geloven?

Atheist is geen club of overtuiging. niet iets waar je lid van wordt
Ook geen regeltjes of boekjes die je wel of niet gelezen moet hebben.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_196383321
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:38 schreef PassantX het volgende:

[..]

Beweer je hier dat al die mensen die van geloof veranderen (kiezen voor een andere overtuiging), die bijv. christen waren en dan atheist worden, slechts kiezen voor een club waar ze lid van willen worden, en dat het geen weloverwogen keuzes zijn waar ze werkelijk in geloven?

Een overtuiging kun je door 'keuze' in wat je leest, bekijkt, over nadenkt, onderzoekt, in twijfel trekken en bekritiseren, waardoor je tot nieuwe inzichten en overtuiging kan komen. Wat je vaak ziet is dat gelovigen 'kiezen' om vooral kennis tot zich te nemen die hun eigen geloofsovertuiging ondersteunt, evenzo zie je dat bij atheisten. Het zijn volgens mij allemaal keuzes. Het omgekeerde zie je bij mensen die, door een reeks van keuzes en jarenlang van onderzoek, uiteindelijk kiezen voor een andere geloof of ongeloof. Het komt toch wel allemaal neer op dat het een keuze is.
Atheïst zijn is geen geloof :P
En je kiest niet ervoor om niet te geloven. Als jij nu zegt: Ik wil niet meer geloven, gaat dat toch niet lukken. Omdat je wel nog in god gelooft. Niet omdat je kiest om te geloven, maar gewoon omdat je overtuigd bent dat god bestaat. Alleen kies jij dat jouw stroming beter bij jou past dan een andere stroming.
pi_196383354
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:38 schreef PassantX het volgende:
Beweer je hier dat al die mensen die van geloof veranderen, slechts kiezen voor een club waar ze lid van willen worden, en dat het geen weloverwogen keuzes zijn waar ze werkelijk in geloven?
Ja, ze kiezen slechts voor een club of ze hebben (al dan niet correcte) informatie verkregen die hun standpunt heeft veranderd.
pi_196383519
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:12 schreef dop het volgende:

[..]

dat is geen keuze maar een mening / voortschrijdend inzicht aan de hand van ervaring en wetenschap.
het is geen bewuste keuze , als in ik kies vandaag voor rode schoenen, en morgen voor bruine.
de keuze zit hem in dat je aan de hand van je overtuiging ook op een bepaalde manier gaat leven, maar of god wel of niet bestaat kun je niet kiezen, dat geloof je, of geloof je niet.

als een christen ontdekt dat god niet bestaat, dan kiest hij daar niet bewust voor, wel kan hij bewust kiezen om niet meer te leven als een christen
als je van het de ene geloofsovertuiging naar de andere gaat dan zitten er nog veel meer nuances in en kan het inderdaad een keuze zijn. Je geloofd in een opperwezen, maar , komt tot de ontdekking dat een ander overtuiging /stromimng beter bij je past dan kun je een keuze maken voor een nieuwe/andere geloofsovertuiging.

Atheist is geen geloofsovertuiging, het is slechts een benaming voor iedereen die niet in een opperwezen geloofd
.

Als ik als gelovige een atheist zou willen worden, dan kan ik daar voor kiezen. Of wil jij nu het geloof aan mij blijven opdringen. Het is toch mijn keuze. Maar nee, jij als atheist zegt: jij heb geen keus, je moet gelovig blijven. Oke, groot gelijk.
pi_196383555
Mensen, ik reageerde op Jappie, die kwam met de vergelijking van bij een club willen horen. Even goed lezen voordat je reageert.
  maandag 23 november 2020 @ 21:02:33 #165
545 dop
:copyright: dop
pi_196383727
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:52 schreef PassantX het volgende:

[..]

Als ik als gelovige een atheist zou willen worden, dan kan ik daar voor kiezen. Of wil jij nu het geloof aan mij blijven opdringen. Het is toch mijn keuze. Maar nee, jij als atheist zegt: jij heb geen keus, je moet gelovig blijven. Oke, groot gelijk.
meerdere mensen proberen je het uit te leggen, maar blijkbaar snap Jij de betekenis van het woord kiezen niet, en waarschijnlijk ook niet de betekenis van het woord geloven.

koos je er voor om niet meer in sinterklaas te geloven of kwam je tot de ontdekking dat het een verkleedfeestje is. kun je er ooit nog voor kiezen om toch in sinterklaas te geloven? of kun je enkel nog kiezen om sinterklaas te vieren?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 23 november 2020 @ 21:05:11 #166
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196383775
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:38 schreef PassantX het volgende:

[..]

Beweer je hier dat al die mensen die van geloof veranderen (kiezen voor een andere overtuiging), die bijv. christen waren en dan atheist worden, slechts kiezen voor een club waar ze lid van willen worden, en dat het geen weloverwogen keuzes zijn waar ze werkelijk in geloven?
Ik geloof gerust dat men weloverwogen overgaat van het ene in het andere geloof aka dat dit niet zonder slag of stoot gaat, zeker wanneer de originele overtuiging sterk gevoeld werd maar de overtuiging heeft eigenlijk al plaatsgevonden en de strijd welke in gedachten wordt gevoerd is er een om de nieuwe overtuiging bewust aan te nemen.

quote:
Een overtuiging kun je door 'keuze' in wat je leest, bekijkt, over nadenkt, onderzoekt, in twijfel trekken en bekritiseren, waardoor je tot nieuwe inzichten en overtuiging kan komen. Wat je vaak ziet is dat gelovigen 'kiezen' om vooral kennis tot zich te nemen die hun eigen geloofsovertuiging ondersteunt, evenzo zie je dat bij atheisten. Het zijn volgens mij allemaal keuzes. Het omgekeerde zie je bij mensen die, door een reeks van keuzes en jarenlang van onderzoek, uiteindelijk kiezen voor een andere geloof of ongeloof. Het komt toch wel allemaal neer op dat het een keuze is.
Kiezen impliceert de mogelijkheid ook voor een andere overtuiging te kunnen zijn gegaan. Wat vele gelovigen doen is echter exact wat jij zegt. Men rationaliseert en weegt de voors en tegens en daardoor lijkt er een zekere mate van kunnen kiezen te zijn. De overtuiging is echter reeds aanwezig en het spel van argumenten is er een voor de gemoedsrust en intellectuele bevrediging.

Neurowetenschap beargumenteert zelfs dat de keuze/overtuiging reeds aanwezig is voor hij het bewustzijn bereikt maar dat is weer een brug verder.
pi_196383919
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:54 schreef PassantX het volgende:
Mensen, ik reageerde op Jappie, die kwam met de vergelijking van bij een club willen horen. Even goed lezen voordat je reageert.
Mogen anderen dan niet meepraten? Raar.
pi_196384511
Ik heb altijd de mystieke kant van het leven gezien, ik vond het puur atheïstische plaatje nooit compleet. Een natuurlijke agnost zeg maar. Daar heb ik niet bewust voor gekozen, daar lijk ik mee te zijn geboren. Als je daarna mystieke ervaringen hebt ga je van agnost naar gelovig zonder het zeker weten.
  maandag 23 november 2020 @ 21:45:57 #169
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196384611
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:54 schreef PassantX het volgende:
Mensen, ik reageerde op Jappie, die kwam met de vergelijking van bij een club willen horen. Even goed lezen voordat je reageert.
Kun je misschien beter DM’en volgende keer :*
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 24 november 2020 @ 07:04:35 #170
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196387568
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 19:14 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

En worden die minder als je harder gelooft? Spijtig om te horen joh. Al laten bekijken of het misschien een andere oorzaak heeft? Er zijn...paden naar een mogelijke oplossing die iets empirischer onderbouwd zijn dan je religiositeit op te hogen...
Had ik als kind al.
Praat over de hel en je komt er.
  dinsdag 24 november 2020 @ 08:26:37 #171
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196387988
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:38 schreef PassantX het volgende:

[..]

Beweer je hier dat al die mensen die van geloof veranderen (kiezen voor een andere overtuiging), die bijv. christen waren en dan atheist worden, slechts kiezen voor een club waar ze lid van willen worden, en dat het geen weloverwogen keuzes zijn waar ze werkelijk in geloven?

Een overtuiging kun je door 'keuze' in wat je leest, bekijkt, over nadenkt, onderzoekt, in twijfel trekken en bekritiseren, waardoor je tot nieuwe inzichten en overtuiging kan komen. Wat je vaak ziet is dat gelovigen 'kiezen' om vooral kennis tot zich te nemen die hun eigen geloofsovertuiging ondersteunt, evenzo zie je dat bij atheisten. Het zijn volgens mij allemaal keuzes. Het omgekeerde zie je bij mensen die, door een reeks van keuzes en jarenlang van onderzoek, uiteindelijk kiezen voor een andere geloof of ongeloof. Het komt toch wel allemaal neer op dat het een keuze is.
Nee het is echt geen keuze. Een overtuigd moslim kan bv niet kiezen om voor een dag (of zo) overtuigd christen te zijn.
  dinsdag 24 november 2020 @ 08:27:35 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196387996
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:52 schreef PassantX het volgende:

[..]

Als ik als gelovige een atheist zou willen worden, dan kan ik daar voor kiezen. Of wil jij nu het geloof aan mij blijven opdringen. Het is toch mijn keuze. Maar nee, jij als atheist zegt: jij heb geen keus, je moet gelovig blijven. Oke, groot gelijk.
Nee dat kun jij als gelovige beslist niet. Je kunt hooguit ZEGGEN dat je atheïst bent geworden. Maar ben je dan ook werkelijk ineens ongelovig? Natuurlijk niet! Ondertussen geloof je stiekem nog steeds dat god bestaat.

Een overtuiging kies je niet. Snap je?

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 08:44:43 ]
pi_196389273
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 14:56 schreef Sym0n het volgende:

[..]

Net zoals je dus de keuze tegen Shiva en Vishnu maakt, als je daar niet in gelooft.
En tegen het Flying Spaghetti Monster, als je daar niet in gelooft.
En tegen Zeus en Hades, als je daar niet in gelooft.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het wel zo verstandig is om een keuze tegen Zeus te maken. Dat is nota bene de Oppergod. De Hoogste van Alle Goden.
Ik denk dat als je bij die groepen groepen mensen die geloofden in zeus en alle bij komen goden terug in de tijd dat je uitkomt op een moment dat ze eigenlijk geloofden in maar 1 god en dus monotheïstisch waren en dit pas later uitmonden in polytheïstisch "geloof".
De Joden en ook Christenen zijn altijd monotheïstisch gebleven.
Ik geloof in 1 God, maar die zich manifesteert 3 personen, God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 24 november 2020 @ 11:15:21 #174
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196389548
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:46 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik denk dat als je bij die groepen groepen mensen die geloofden in zeus en alle bij komen goden terug in de tijd dat je uitkomt op een moment dat ze eigenlijk geloofden in maar 1 god en dus monotheïstisch waren en dit pas later uitmonden in polytheïstisch "geloof".
De Joden en ook Christenen zijn altijd monotheïstisch gebleven.
Ik geloof in 1 God, maar die zich manifesteert 3 personen, God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Joden wel, Christenen niet.

De God uit het OT is enig, `buiten Mij is er niets` maar nee hoor, de christenen knopen daar nog Jezus aan vast en ook nog de `Heilige Geest`.

Roomsen gaan dan nog een stapje verder door ook Maria te aanbidden. In ieder geval te bidden.

Je voldoet dus zelf exact aan de groep die je benoemt. :D
pi_196389766
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
De Joden en ook Christenen zijn altijd monotheïstisch gebleven.
De joden pas in de 7e eeuw n.C.
quote:
Ik geloof in 1 God, maar die zich manifesteert 3 personen, God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Als je spreekt over drie personen is dit polytheïsme. Je kan wel spreken van 3 eigenschappen van één God, en dat noemen we dan netjer, de term om het concept natuurlijke en bovennatuurlijke drijfkrachten, wetmatigheden en principes aan te duiden die in de hele kosmos functioneren. De Roomse kerk heeft er Jezus nog als ' zoon ' van deze drie neteru van gemaakt om hem te vergoddelijken. Pure dwaalleer !
  dinsdag 24 november 2020 @ 11:40:27 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196389875
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:32 schreef ATON het volgende:

[..]

De joden pas in de 7e eeuw n.C.
[..]

Als je spreekt over drie personen is dit polytheïsme. Je kan wel spreken van 3 eigenschappen van één God, en dat noemen we dan netjer, de term om het concept natuurlijke en bovennatuurlijke drijfkrachten, wetmatigheden en principes aan te duiden die in de hele kosmos functioneren. De Roomse kerk heeft er Jezus nog als ' zoon ' van deze drie neteru van gemaakt om hem te vergoddelijken. Pure dwaalleer !
Is het een grotere dwaalleer dan het monotheisme? :P
pi_196391245
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 15:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Hoe kun je nu tegen iets zijn waarvan men niet geloofd in het bestaan ervan. Leg me dàt eens uit ! o|O
Omdat God wel bestaat, dat jij dat misschien niet wilt geloven is aan jouw.

Maar de bijbel vertelt ons dat ieder mens een ingeschapen God's beeld heeft.
Zie de volgende bijbel tekst.

Romeinen 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19. omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.

En dan kun je misschien wel denken dat de bijbel een sprookjesboek of wat dan ook is.
Maar het bevat meer waarheden etc dan je denkt.
En als je denkt dat bijvoorbeeld het hindoeïsme of hindoes op zich zo vriendelijk zijn of een vriendelijke religie is:
lees dan het volgende nieuws bericht eens.

https://cip.nl/82505-2000(...)16uNcEEBQb4AnjwRC8_E
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196391276
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:25 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat God wel bestaat, dat jij dat misschien niet wilt geloven is aan jouw.

Maar de bijbel vertelt ons dat ieder mens een ingeschapen God's beeld heeft.
Zie de volgende bijbel tekst.

Romeinen 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19. omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.

En dan kun je misschien wel denken dat de bijbel een sprookjesboek of wat dan ook is.
Maar het bevat meer waarheden etc dan je denkt.
En als je denkt dat bijvoorbeeld het hindoeïsme of hindoes op zich zo vriendelijk zijn of een vriendelijke religie is:
lees dan het volgende nieuws bericht eens.

https://cip.nl/82505-2000(...)16uNcEEBQb4AnjwRC8_E
Ik weet niet precies wat je probeert te bereiken met steeds bijbelteksten aan te halen bij mensen die niet in de bijbel geloven.
Of probeer je jezelf te overtuigen?
pi_196391637
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 08:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee dat kun jij als gelovige beslist niet. Je kunt hooguit ZEGGEN dat je atheïst bent geworden. Maar ben je dan ook werkelijk ineens ongelovig? Natuurlijk niet! Ondertussen geloof je stiekem nog steeds dat god bestaat.

Een overtuiging kies je niet. Snap je?
Nee dat snap ik niet en ik heb al diverse keren uitgelegd waarom niet. Nog een laatste keer dan: Dus al die mensen die een andere geloof hebben aangenomen of van hun geloof zijn gevallen hebben die 'keuze' niet gemaakt? Om in jouw woorden te spreken: Die ZEGGEN hooguit dat ze van geloof zijn veranderd, maar ze hangen stiekem nog steeds hun oude geloof aan?

quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 21:12 schreef Amee het volgende:

[..]

Mogen anderen dan niet meepraten? Raar.
Weet je wat raar is? Dat je met je vraag hierop reageerde:
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 20:54 schreef PassantX het volgende:
Mensen, ik reageerde op Jappie, die kwam met de vergelijking van bij een club willen horen. Even goed lezen voordat je reageert.
pi_196392000
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:57 schreef PassantX het volgende:

[..]

Nee dat snap ik niet en ik heb al diverse keren uitgelegd waarom niet. Nog een laatste keer dan: Dus al die mensen die een andere geloof hebben aangenomen of van hun geloof zijn gevallen hebben die 'keuze' niet gemaakt? Om in jouw woorden te spreken: Die ZEGGEN hooguit dat ze van geloof zijn veranderd, maar ze hangen stiekem nog steeds hun oude geloof aan?
[..]

Weet je wat raar is? Dat je met je vraag hierop reageerde:
[..]

Wat een rare reactie.
Maar je snapt het dus nog niet, ondanks de uitleg van Jappie, je gesprekspartner

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2020 14:26:45 ]
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:27:10 #181
492149 Sym0n
appels > peren
pi_196392025
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik denk dat als je bij die groepen groepen mensen die geloofden in zeus en alle bij komen goden terug in de tijd dat je uitkomt op een moment dat ze eigenlijk geloofden in maar 1 god en dus monotheïstisch waren en dit pas later uitmonden in polytheïstisch "geloof".
De Joden en ook Christenen zijn altijd monotheïstisch gebleven.
Ik geloof in 1 God, maar die zich manifesteert 3 personen, God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Je kunt niet zomaar voor andere mensen invullen wat zij wel of niet geloven.

In elk geval lijkt het me evident dat Hindu's iets anders geloven dan Christenen, en weer iets anders dan Pastafarians.

Dus je maakt wel degelijk een keuze tegen Shiva, Ganesh, Vishnu, Brahman enzovoort, als je daar niet in gelooft.
En je maakt ook een keuze tegen het Vliegend Spaghetti Monster, als je daar niet in gelooft.

Wat denk je dat Ganesh en het Vliegend Spaghetti Monster ervan vinden, als je willens en wetens een keuze TEGEN hen maakt?
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:30:52 #182
492149 Sym0n
appels > peren
pi_196392073
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
Omdat God wel bestaat, dat jij dat misschien niet wilt geloven is aan jouw.
Of bestaan juist Thor, en Zeus, en Poseidon, en wil jij dat niet geloven?

Dat mag, maar daarmee kies je er wel voor om deze machtige goden gewoon te ontkennen. Dat is nogal wat.

quote:
Maar de bijbel vertelt ons dat ieder mens een ingeschapen God's beeld heeft.
Ja maar wacht. De Bhagavad Gita zegt iets heel anders.
En de Gospel van het Vliegend Spaghetti Monster zegt nog weer iets heel anders.

En je kunt misschien denken dat die boeken niet waar zijn. Maar daar vergis je je, deze boeken zijn uitvoerig bestudeerd en ze blijken vele profetieën en verklaringen te bevatten die uitgekomen zijn en feilloos blijken te kloppen.
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:38:16 #183
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196392158
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:57 schreef PassantX het volgende:

[..]

Nee dat snap ik niet en ik heb al diverse keren uitgelegd waarom niet. Nog een laatste keer dan: Dus al die mensen die een andere geloof hebben aangenomen of van hun geloof zijn gevallen hebben die 'keuze' niet gemaakt? Om in jouw woorden te spreken: Die ZEGGEN hooguit dat ze van geloof zijn veranderd, maar ze hangen stiekem nog steeds hun oude geloof aan?

Nee dat is totaal niet wat ik bedoel. Maar ok deze uitleg snap jij niet dus.

Doen we het anders. Ben je gelovig? Zo ja, wat geloof je als ik het vragen mag?

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 14:44:49 ]
pi_196392303
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Joden wel, Christenen niet.

De God uit het OT is enig, `buiten Mij is er niets` maar nee hoor, de christenen knopen daar nog Jezus aan vast en ook nog de `Heilige Geest`.

Roomsen gaan dan nog een stapje verder door ook Maria te aanbidden. In ieder geval te bidden.

Je voldoet dus zelf exact aan de groep die je benoemt. :D
Ik geef toch uitleg er aan?
Ik zeg er is 1 God, alleen hij manifesteert zich in 3 personen.
Maar het blijft 1 God dus monotheïstisch.

Maar dat wat de R.K. doet is niet bijbels, Het is de Heilige Geest die voor ons bid.
Zoals in een eerder bericht al aangehaald dat dus verwijderd is.
Kan een maria, of welke "heilig" verklaard persoon dan ook niet voor ons spreken in de Hemel.
Want dan zou je feitelijk aan iedere overleden gelovige christen vragen om God iets te vragen.
Maar het is juist De HG die ons gebed laat (ver)horen aan God.
Die is onze lijn naar God, ook als we de woorden van ons gebed niet kunnen vinden, dan weet de HG wel wat hij moet overbrengen aan God.

Johannes 4:24 God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Een ieder die In Jezus geloofd en behoort tot zijn gemeente is een Heilige iemand die vanaf het moment dat hij of zij tot geloof gekomen is door God is apart gezet om zijn evangelie te gaan verkondigen.
Iemand die dan dus weer tot geloof komt is dan ook een Heilige of geheiligde.

1 Korinthe 1:1 Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus door de wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2. aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196392330
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:30 schreef Sym0n het volgende:

[..]

Of bestaan juist Thor, en Zeus, en Poseidon, en wil jij dat niet geloven?

Dat mag, maar daarmee kies je er wel voor om deze machtige goden gewoon te ontkennen. Dat is nogal wat.
[..]

Ja maar wacht. De Bhagavad Gita zegt iets heel anders.
En de Gospel van het Vliegend Spaghetti Monster zegt nog weer iets heel anders.

En je kunt misschien denken dat die boeken niet waar zijn. Maar daar vergis je je, deze boeken zijn uitvoerig bestudeerd en ze blijken vele profetieën en verklaringen te bevatten die uitgekomen zijn en feilloos blijken te kloppen.
of zeus etc zijn afgoden, verzonnen door mensen en precies in hun straatje passend, om maar zich zogenaamd niet te hoeven verantwoorden voor de God van Israël?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:45 #186
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196392344
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik geef toch uitleg er aan?
Ik zeg er is 1 God, alleen hij manifesteert zich in 3 personen.
Maar het blijft 1 God dus monotheïstisch.


Maar dat wat de R.K. doet is niet bijbels, Het is de Heilige Geest die voor ons bid.
Zoals in een eerder bericht al aangehaald dat dus verwijderd is.
Kan een maria, of welke "heilig" verklaard persoon dan ook niet voor ons spreken in de Hemel.
Want dan zou je feitelijk aan iedere overleden gelovige christen vragen om God iets te vragen.
Maar het is juist De HG die ons gebed laat (ver)horen aan God.
Die is onze lijn naar God, ook als we de woorden van ons gebed niet kunnen vinden, dan weet de HG wel wat hij moet overbrengen aan God.

Johannes 4:24 God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Een ieder die In Jezus geloofd en behoort tot zijn gemeente is een Heilige iemand die vanaf het moment dat hij of zij tot geloof gekomen is door God is apart gezet om zijn evangelie te gaan verkondigen.
Iemand die dan dus weer tot geloof komt is dan ook een Heilige of geheiligde.

1 Korinthe 1:1 Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus door de wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2. aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:
God ZELF manifesteert zich in het OT verschillende malen, altijd als 1 persoon.

Wil jij aub even het Bijbelgedeelte aanwijzen waarin God zichzelf openbaart als 3-in -één?
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:00:13 #187
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196392413
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

of zeus etc zijn afgoden, verzonnen door mensen en precies in hun straatje passend, om maar zich zogenaamd niet te hoeven verantwoorden voor de God van Israël?
Dus mensen verzinnen goden om zich niet te hoeven verantwoorden voor de God van Israël? Leg eens uit want daar snap ik helemaal niets van...

Waarom niet? Zeus bestond al lang voordat er sprake was van JHWH. Wel duizend jaar ouder dan de JHWH van de Bijbel. Heb ik het nog niet eens over de oeroude god Baäl.

Leg mij eens uit hoe mens goden kan verzinnen om zich niet voor de God van Israël te hoeven buigen als er van die God en trouwens ook van Israël nog helemaal geen sprake is?

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 15:06:49 ]
pi_196392493
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee dat is totaal niet wat ik bedoel. Maar ok deze uitleg snap jij niet dus.

Doen we het anders. Ben je gelovig? Zo ja, wat geloof je als ik het vragen mag?
Ja, ik geloof in God. Verder pas ik nergens in een hokje, hoor nergens bij.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:07:44 #189
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196392514
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:06 schreef PassantX het volgende:

[..]

Ja, ik geloof in God. Verder pas ik nergens in een hokje, hoor nergens bij.
Kun jij er ook voor kiezen om niet te geloven? Al is het maar voor 1 dag? En dan bedoel ik ook echt niet-geloven he?
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:10:55 #190
492149 Sym0n
appels > peren
pi_196392561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

of zeus etc zijn afgoden, verzonnen door mensen en precies in hun straatje passend, om maar zich zogenaamd niet te hoeven verantwoorden voor de God van Israël?
Nee eerder andersom.
God, Jaweh, enzovoort zijn juist afgoden. Verzonnen door mensen en precies in hun straatje passend, om zich maar niet te hoeven verantwoorden voor de Enige Ware God: Vishu. Of het Vliegend Spaghetti Monster, één van die twee in elk geval.
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
pi_196392702
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:27 schreef Sym0n het volgende:

[..]

Je kunt niet zomaar voor andere mensen invullen wat zij wel of niet geloven.

In elk geval lijkt het me evident dat Hindu's iets anders geloven dan Christenen, en weer iets anders dan Pastafarians.

Dus je maakt wel degelijk een keuze tegen Shiva, Ganesh, Vishnu, Brahman enzovoort, als je daar niet in gelooft.
En je maakt ook een keuze tegen het Vliegend Spaghetti Monster, als je daar niet in gelooft.

Wat denk je dat Ganesh en het Vliegend Spaghetti Monster ervan vinden, als je willens en wetens een keuze TEGEN hen maakt?
Ik denk niks.
Maar misschien dat jij het kunt vertellen aan de hand van teksten uit de boeken die bij hun horen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:25:43 #192
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196392791
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:25 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat God wel bestaat, dat jij dat misschien niet wilt geloven is aan jouw.

Maar de bijbel vertelt ons dat ieder mens een ingeschapen God's beeld heeft.
Zie de volgende bijbel tekst.

Romeinen 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19. omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.

En dan kun je misschien wel denken dat de bijbel een sprookjesboek of wat dan ook is.
Maar het bevat meer waarheden etc dan je denkt.
En als je denkt dat bijvoorbeeld het hindoeïsme of hindoes op zich zo vriendelijk zijn of een vriendelijke religie is:
lees dan het volgende nieuws bericht eens.

https://cip.nl/82505-2000(...)16uNcEEBQb4AnjwRC8_E
Iedereen heeft recht op zijn eigen godsdienst.
Praat over de hel en je komt er.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:26:06 #193
492149 Sym0n
appels > peren
pi_196392795
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik denk niks.
Maar misschien dat jij het kunt vertellen aan de hand van teksten uit de boeken die bij hun horen?
Jazeker, in de Bhadavat Gita vers 77-78 staat:
"En vereert geen goden anders dan Ons, Brahman en Shiva, het Heilige Duo van Creatie en Vernieting. Uit wie de kosmos, sterren en planeten in al hun grootsheid zijn ontsproten, en naar wie de totaliteit van het Bestaan zal wederkeren. Want zij zijn de Ultieme Waarheid, en laat u niet tot het pad der misleiding verlokken door mindere goden, want zij zijn slechts verzinsels van mensen. Vertrouw alleen op het Woord van Brahman, de Oneindige."

En in de Gospel van het Flying Spaghetti Monster staat ook zoiets, zal ik later proberen op te zoeken.
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:28:38 #194
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196392830
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:26 schreef Sym0n het volgende:
"En vereert geen goden anders dan Ons, Brahman en Shiva, het Heilige Duo van Creatie en Vernieting. Uit wie de kosmos, sterren en planeten in al hun grootsheid zijn ontsproten, en naar wie de totaliteit van het Bestaan zal wederkeren.
Van wanneer dateert die tekst?

Sterren en planeten. Wow dan waren ze al een stuk verder dan die onfeilbare Bijbel...want die snapt daar helemaal niet van. Daar kunnen sterren zo uit de hemel op de aarde vallen. Met een onverklaarbaar boogje, dat dan weer wel...

Planeten heeft de schrift nog nooit van gehoord. Daar wordt Venus de ochtendster genoemd.

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 15:34:42 ]
pi_196392916
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kun jij er ook voor kiezen om niet te geloven? Al is het maar voor 1 dag? En dan bedoel ik ook echt niet-geloven he?
Maar je herhaalt nu hetzelfde als in je eerdere post, waar ik al op heb gereageerd. Het gaat niet om 1 dag iets nep wel/niet geloven, alhoewel je die keuze ook kan maken. Het gaat om dat je oprecht een keuze kan maken voor een andere overtuiging, wat dagelijks wereldwijd gebeurt, dat is een feit, en achter die keuze kan een lange proces van onderzoek liggen. En om je vraag direct te beantwoorden: Ja ik kan ervoor kiezen om niet te geloven, maar doe het niet, omdat ik overtuigd ben van het bestaan van God. [<--- en ik denk dat m hier het verschil zit?] ... Dat ik 'overtuigd' ben wil niet zeggen dat ik die overtuiging niet kan veranderen en geen keuze heb.
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:39:36 #196
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196393004
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:33 schreef PassantX het volgende:

[..]

En om je vraag direct te beantwoorden: Ja ik kan ervoor kiezen om niet te geloven,
klinkklare onzin.
quote:
maar doe het niet, omdat ik overtuigd ben van het bestaan van God. [<--- en ik denk dat m hier het verschil zit?] ... Dat ik 'overtuigd' ben wil niet zeggen dat ik die overtuiging niet kan veranderen en geen keuze heb.
Je mag het beter weten hoor.

https://www.trouw.nl/nieu(...)worden%20afgedwongen.

https://www.nd.nl/cultuur/wetenschap/795938/geloven-is-geen-keuze

Een overtuiging kies je niet. Die vormt zich van binnenuit.

En als je het nog niet gelooft: hiero van refoweb:
https://www.refoweb.nl/vr(...)zen-voor-het-geloof/

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 15:49:58 ]
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:39:49 #197
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196393009
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:33 schreef PassantX het volgende:

[..]

Maar je herhaalt nu hetzelfde als in je eerdere post, waar ik al op heb gereageerd. Het gaat niet om 1 dag iets nep wel/niet geloven, alhoewel je die keuze ook kan maken. Het gaat om dat je oprecht een keuze kan maken voor een andere overtuiging, wat dagelijks wereldwijd gebeurt, dat is een feit, en achter die keuze kan een lange proces van onderzoek liggen. En om je vraag direct te beantwoorden: Ja ik kan ervoor kiezen om niet te geloven, maar doe het niet, omdat ik overtuigd ben van het bestaan van God. [<--- en ik denk dat m hier het verschil zit?] ... Dat ik 'overtuigd' ben wil niet zeggen dat ik die overtuiging niet kan veranderen en geen keuze heb.
De keuze (om een hoofddoek te gaan dragen, geen varken meer te eten, of weet ik wat bij het geloof van diens keuze hoort) kun je maken. Het geloven is daarvoor al gestart. Onbewust. Door het opnemen van informatie, die vervolgens onvoldoende kritisch te beoordelen, waardoor je begint te geloven.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:44:16 #198
492149 Sym0n
appels > peren
pi_196393083
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Van wanneer dateert die tekst?
Volgens mij zo'n 800 jaar voor christus.

quote:
Sterren en planeten. Wow dan waren ze al een stuk verder dan die onfeilbare Bijbel...want die snapt daar helemaal niet van. Daar kunnen sterren zo uit de hemel op de aarde vallen. Met een onverklaarbaar boogje, dat dan weer wel...

Planeten heeft de schrift nog nooit van gehoord. Daar wordt Venus de ochtendster genoemd.
Ja klopt, zo zie je maar. De Bhagavad Gita is het enige Echte Heilige Woord.

Andere zogenaamde 'heilige' boeken zoals de Koran, Bijbel, Torah, enzovoort zijn allemaal door mensen verzonnen, en bedoeld als dwaalspoor. Trap er niet in.
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
pi_196393702
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

God ZELF manifesteert zich in het OT verschillende malen, altijd als 1 persoon.

Wil jij aub even het Bijbelgedeelte aanwijzen waarin God zichzelf openbaart als 3-in -één?
Gelijk in Genisis 1 staat al 1 en ander.

Genesis 1:2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.
26. En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!

De volgende tekst uit het oude testament spreekt al over Jezus die al bij God was voordat de aarde gemaakt werd.

Spreuken 8:25 Voordat de bergen waren verzonken,
vóór de heuvels, werd Ik geboren.
26. Hij had de aarde en de velden nog niet gemaakt,
evenmin het begin van de stofjes van de wereld.

27. Toen Hij de hemel gereedmaakte, was Ik daar,
toen Hij een cirkel trok over het oppervlak van de watervloed,
28. toen Hij de wolken daarboven sterk maakte,
Hij de bronnen van de watervloed versterkte,
29. toen Hij voor de zee zijn plaats bepaalde,
zodat het water Zijn bevel niet zou overtreden,
toen Hij de fundamenten van de aarde verordende,

30. was Ik bij Hem, Zijn Lievelingskind,
Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap,
te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht,
31. al spelend in de wereld van Zijn aardrijk.
Mijn bron van blijdschap vond Ik bij de mensenkinderen.

Mattheüs 11:27 Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren.

Johannes 1:1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2. Dit was in het begin bij God.
3. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.

Het Woord is in deze laatste tekst gelijk aan Jezus.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:34:56 #200
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196393778
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Gelijk in Genisis 1 staat al 1 en ander.

Genesis 1:2 De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed; en de Geest van God zweefde boven het water.
God is geest. Dat is dus hetzelfde. Niet een apart figuur.
quote:
26. En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!

De volgende tekst uit het oude testament spreekt al over Jezus die al bij God was voordat de aarde gemaakt werd.

Spreuken 8:25 Voordat de bergen waren verzonken,
vóór de heuvels, werd Ik geboren.
26. Hij had de aarde en de velden nog niet gemaakt,
evenmin het begin van de stofjes van de wereld.

27. Toen Hij de hemel gereedmaakte, was Ik daar,
toen Hij een cirkel trok over het oppervlak van de watervloed,
28. toen Hij de wolken daarboven sterk maakte,
Hij de bronnen van de watervloed versterkte,
29. toen Hij voor de zee zijn plaats bepaalde,
zodat het water Zijn bevel niet zou overtreden,
toen Hij de fundamenten van de aarde verordende,

30. was Ik bij Hem, Zijn Lievelingskind,
Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap,
te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht,
31. al spelend in de wereld van Zijn aardrijk.
Mijn bron van blijdschap vond Ik bij de mensenkinderen.
Ik zie de naam Jezus niet staan. Wishful thinking van christenen dus. Nee dit gaat over de wijsheid, in de vorm van een vrouw! Lees het geheel en pluk er niet een paar verzen uit om die vervolgens te verkrachten.
quote:
Mattheüs 11:27 Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren.

Johannes 1:1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2. Dit was in het begin bij God.
3. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.

Het Woord is in deze laatste tekst gelijk aan Jezus.
Ook daar dus niets over drie-éénheid. Zelfs daar niet. Valt me nog mee dat je niet met het Comma Johanneum aan komt slepen...

Triniteit, geef het maar gewoon toe, is eeuwen later uitgevonden door de Roomse kerk, en braaf overgenomen door de protestanten.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 16:42:42 ]
pi_196393817
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:26 schreef Sym0n het volgende:

[..]

Jazeker, in de Bhadavat Gita vers 77-78 staat:
"En vereert geen goden anders dan Ons, Brahman en Shiva, het Heilige Duo van Creatie en Vernieting. Uit wie de kosmos, sterren en planeten in al hun grootsheid zijn ontsproten, en naar wie de totaliteit van het Bestaan zal wederkeren. Want zij zijn de Ultieme Waarheid, en laat u niet tot het pad der misleiding verlokken door mindere goden, want zij zijn slechts verzinsels van mensen. Vertrouw alleen op het Woord van Brahman, de Oneindige."

En in de Gospel van het Flying Spaghetti Monster staat ook zoiets, zal ik later proberen op te zoeken.
In welk hoofdstuk staat deze tekst dan? Ik heb de Gita meerdere keren gelezen en deze tekst doet helemaal geen belletje rinkelen. Verder spreekt men in het hindoeïsme niet over een duo maar over een trio namelijk van creatie vernietiging en behoud. De drie eenheid bestond dus al voor het christendom want alles in het hindoeïsme gaat terug naar één God, Brahman.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:44 schreef Sym0n het volgende:

[..]

Volgens mij zo'n 800 jaar voor christus.
[..]

Ja klopt, zo zie je maar. De Bhagavad Gita is het enige Echte Heilige Woord.

Andere zogenaamde 'heilige' boeken zoals de Koran, Bijbel, Torah, enzovoort zijn allemaal door mensen verzonnen, en bedoeld als dwaalspoor. Trap er niet in.
Niemand weet zeker hoe oud de Gita is maar op wikipedia staat een paar eeuwen voor Christus.

Verder wordt bijvoorbeeld de Bijbel wel geaccepteerd als een bron van spirituele wijsheid alleen dan een minder accurate dan bijvoorbeeld de Gita.
pi_196393862
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:44 schreef Sym0n het volgende:

[..]

Volgens mij zo'n 800 jaar voor christus.
[..]

Ja klopt, zo zie je maar. De Bhagavad Gita is het enige Echte Heilige Woord.

Andere zogenaamde 'heilige' boeken zoals de Koran, Bijbel, Torah, enzovoort zijn allemaal door mensen verzonnen, en bedoeld als dwaalspoor. Trap er niet in.
De boeken van Israël waar onder de Pentateuch gaat veel verder terug tot 1400 BC
https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_196393918
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 15:41 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

En ik maar denken dat je uit de Hersteld hervormde hoek kwam...
Tot een paar maanden geleden was ik lid van een hervormde gemeente (PKN)
Maar toen aangesloten bij de 1life gemeente.
Omdat hun visie ook veel meer mijn visie uitdraagt waar ik achter sta.

Maar heb jij de betreffende verkondiging gekeken/ beluisterd? Zo ja wat vond je er van?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:47:24 #204
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196393950
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De boeken van Israël waar onder de Pentateuch gaat veel verder terug tot 1400 BC
https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
Nee, die zijn geschreven in de 6e eeuw voor Chr. Er zijn geen geschreven bronnen van vóór de 9e eeuw uit die regionen.

Je aangehaald site rammelt aan alle kanten, vermeldt géén bronnen en staat bol van de geloofsaannames. Geen houdbare kaart dus.
pi_196393972
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Van wanneer dateert die tekst?

Sterren en planeten. Wow dan waren ze al een stuk verder dan die onfeilbare Bijbel...want die snapt daar helemaal niet van. Daar kunnen sterren zo uit de hemel op de aarde vallen. Met een onverklaarbaar boogje, dat dan weer wel...

Planeten heeft de schrift nog nooit van gehoord. Daar wordt Venus de ochtendster genoemd.
Die user heeft het volgens mij zelf verzonnen, het staat niet in Bhagavat Gita. @Sym0n , heb je een link naar waar dat staat, heb de verzen opgezocht in BG, maar lees daar iets anders.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

klinkklare onzin.
[..]

Je mag het beter weten hoor.

https://www.trouw.nl/nieu(...)worden%20afgedwongen.

https://www.nd.nl/cultuur/wetenschap/795938/geloven-is-geen-keuze

Een overtuiging kies je niet. Die vormt zich van binnenuit.

En als je het nog niet gelooft: hiero van refoweb:
https://www.refoweb.nl/vr(...)zen-voor-het-geloof/
Dat heb je snel gegoogled, letterlijk met de zoektermen "Geloof is geen keuze" en de eerste hits hier geplakt, om daarmee snel je overtuiging te staven (waar ik het eerder in een andere post gericht aan Jappie het over had), toch kun je zelf geen antwoord geven op wat ik stel. Ze geven in die artikelen geen duidelijk antwoord op de argumenten die ik naar voren bracht, waar users hier steeds selectief omheen draaien (doe jij hier ook). Dat versterkt toch bij mij het idee dat wel/niet geloven een keuze is. Op mij komt het over alsof mensen (die denken dat het geen keuze is) geen verantwoording willen dragen voor wat men wel/niet gelooft en dus zeggen: Er is geen keuze.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:39 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

De keuze (om een hoofddoek te gaan dragen, geen varken meer te eten, of weet ik wat bij het geloof van diens keuze hoort) kun je maken. Het geloven is daarvoor al gestart. Onbewust. Door het opnemen van informatie, die vervolgens onvoldoende kritisch te beoordelen, waardoor je begint te geloven.
Onbewust? Mensen die van geloof veranderen, of atheist worden, waarvan er in de wereld miljoenen zijn, doen dat vaak na een (lang) proces van onderzoek voordat ze zo'n grote stap zetten/keuze maken. Die doen dat echt niet "onbewust". Zo'n keuze, om je oude overtuiging te laten vallen voor een nieuwe, daar zit vaak veel pijn, verdriet, moed achter. Daar ga je met volle bewustzijn doorheen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:50:42 #206
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196394007
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De boeken van Israël waar onder de Pentateuch gaat veel verder terug tot 1400 BC
https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
Ja en nee. Het is goed mogelijk dat boeken als Genesis en Exodus ouder materiaal bevatten, maar de anachronismen in onze versies van de boeken maken het zeer aannemelijk dat de definitieve vastlegging (en misschien ook de compositie zelf) van veel later datum is.
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:52:02 #207
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196394021
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:48 schreef PassantX het volgende:

[..]

Die user heeft het volgens mij zelf verzonnen, het staat niet in Bhagavat Gita. @:Sym0n , heb je een link naar waar dat staat, heb de verzen opgezocht in BG, maar lees daar iets anders.
[..]

Dat heb je snel gegoogled, letterlijk met de zoektermen "Geloof is geen keuze" en de eerste hits hier geplakt, om daarmee snel je overtuiging te staven (waar ik het eerder in een andere post gericht aan Jappie het over had), toch kun je zelf geen antwoord geven op wat ik stel. Ze geven in die artikelen geen duidelijk antwoord op de argumenten die ik naar voren bracht, waar users hier steeds selectief omheen draaien (doe jij hier ook). Dat versterkt toch bij mij het idee dat wel/niet geloven een keuze is. Op mij komt het over alsof mensen (die denken dat het geen keuze is) geen verantwoording willen dragen voor wat men wel/niet gelooft en dus zeggen: Er is geen keuze.
[..]

Onbewust? Mensen die van geloof veranderen, of atheist worden, waarvan er in de wereld miljoenen zijn, doen dat vaak na een (lang) proces van onderzoek voordat ze zo'n grote stap zetten/keuze maken. Die doen dat echt niet "onbewust". Zo'n keuze, om je oude overtuiging te laten vallen voor een nieuwe, daar zit vaak veel pijn, verdriet, moed achter. Daar ga je met volle bewustzijn doorheen.
Vertel jij mij nu eens hoe ik kan kiezen om te geloven. Ik geloof immers niet? Hoe kan ik dan kiezen voor iets wat ik niet geloof?
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:54:19 #208
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196394042
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:39 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

De keuze (om een hoofddoek te gaan dragen, geen varken meer te eten, of weet ik wat bij het geloof van diens keuze hoort) kun je maken. Het geloven is daarvoor al gestart. Onbewust. Door het opnemen van informatie, die vervolgens onvoldoende kritisch te beoordelen, waardoor je begint te geloven.
_O-
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:58:48 #209
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196394094
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vertel jij mij nu eens hoe ik kan kiezen om te geloven. Ik geloof immers niet? Hoe kan ik dan kiezen voor iets wat ik niet geloof?
Je kunt een gedachte wegdrukken omdat ze niet opportuun is. Zo ook bij twijfel aan een geloof waarmee je bent opgevoed, neem ik aan.
pi_196394299
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vertel jij mij nu eens hoe ik kan kiezen om te geloven. Ik geloof immers niet? Hoe kan ik dan kiezen voor iets wat ik niet geloof?
Begin eens met de keuze te maken artikelen te googelen die je overtuiging niet staven. Je was toch gelovig? Was het op gegeven moment geen keuze (om welke redenen dan ook) om atheist te worden? Er zijn miljoenen mensen die van overtuiging veranderen, waaronder ik ook, en dat doet men op basis van keuzes. Voor de duidelijkheid: ik probeer het alleen te begrijpen. Jullie stellen het is geen keuze, ik begrijp dat niet op basis van wat ik zie/weet.
pi_196394300
Als het gaat om een keus te hebben in wat we geloven:

Van kleins af aan wordt er aan een kind vertelt, kijk dat is een huis en dat is een boom en dat is een hond en dat is oma en opa enz.
Maar als klein kind van een jaar of 3 betekent het allemaal niets. Maar het wordt opnieuw vertelt en opnieuw vertelt en op een gegeven moment gaat het
brein van het kind dat geloven. Vanaf dat moment is er d.m.v al die concepten een wereldbeeld, die identiteiten gecreëerd in het brein van dat kind en zal de buitenwereld zijn gereflecteerde realiteit worden.

Toen ik werd geboren hebben mijn ouders mij oscar genoemd. Maar als klein kind van 0, 1, 2, 3, jaar betekende het niets voor mij.
Maar het werd opnieuw verteld en opnieuw verteld met daarbij ook andere concepten over wie ik ben en niet alleen door mijn ouders maar ook door andere mensen.
En op een gegeven moment is mijn brein dat gaan geloven en dat is het moment waarop ik een identiteit had.
Heb ik er nu voor gekozen om dat allemaal te geloven waardoor mijn wereldbeeld is zoals het is? Mijn antwoord is nee.

Zo kan je ook als kind zijnde het verhaal over god hebben mee gekregen. Als klein kind van een jaar of 3 betekent het niets maar het wordt door de jaren heen herhaalt en herhaalt, thuis in de kerk op school enz. En op een gegeven moment gaat het brein het geloven en dat is dan een figuurlijke/denkbeeldige geboorte van een god.

Is het voor het bestaan van bomen, wolken, dieren, de zon, de maan, de aarde, mensen enz enz enz, noodzakelijk om te geloven dat het bestaat? Zou datgene allemaal niet bestaan als we het niet geloven? Is het voor het bestaan van een god, welke god dan ook, noodzakelijk dat er in gelooft wordt? Want als god echt bestaat dan is het toch niet afhankelijk voor zijn bestaan of wij er in geloven of niet, maar dat zal dan wel aangetoond moeten worden net zoals we aan kunnen tonen dat bijvoorbeeld bomen bestaan.
pi_196394304
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:25 schreef sjoemie1985 het volgende:

Omdat God wel bestaat,
Nietes.
quote:
Omdat God wel bestaat,
Nietes.
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:15:50 #213
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196394387
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je kunt een gedachte wegdrukken omdat ze niet opportuun is. Zo ook bij twijfel aan een geloof waarmee je bent opgevoed, neem ik aan.
maar is dat een keuze?
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:19:51 #214
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196394435
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 17:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

maar is dat een keuze?
Het lijkt me dat mensen er in beginsel voor kunnen kiezen een sluimerend gevoel dat er iets niet klopt aan wat hun altijd is verteld, niet verder te exploreren. Of het aardig of redelijk is dat van ze te verlangen is een andere kwestie.
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:20:39 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196394443
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 17:10 schreef PassantX het volgende:

[..]

Begin eens met de keuze te maken artikelen te googelen die je overtuiging niet staven.
Heb ik gedaan. Houdt geen steek omdat men van een geloof, een gelovige uitgaat.
quote:
Je was toch gelovig? Was het op gegeven moment geen keuze (om welke redenen dan ook) om atheist te worden?
Zeer pertinent niet. Waarom zou ik? Heb je enig idee wat het is om familie, vrienden en gemeenteleden duidelijk te maken dat je niet meer gelooft? Atheisme was ver van mijn bed-show.
quote:
Er zijn miljoenen mensen die van overtuiging veranderen, waaronder ik ook, en dat doet men op basis van keuzes. Voor de duidelijkheid: ik probeer het alleen te begrijpen. Jullie stellen het is geen keuze, ik begrijp dat niet op basis van wat ik zie/weet.
Mijn ongeloof is geen keuze geweest. Het was een langdurig proces en meer een gewaarwording van : hee geloof ik eigenlijk nog wel? Nergens is een punt geweest waarop ik besloot (of de keuze maakte) vanaf nu geloof ik niet meer.

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 24-11-2020 17:28:23 ]
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:24:05 #216
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196394498
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 17:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het lijkt me dat mensen er in beginsel voor kunnen kiezen een sluimerend gevoel dat er iets niet klopt aan wat hun altijd is verteld, niet verder te exploreren. Of het aardig of redelijk is dat van ze te verlangen is een andere kwestie.
Wellicht. Maar kunnen ze er ook voor kiezen dat dat sluimerend gevoel dat er iets niet klopt niet eens bestaat?

Zo nee, kun je er dan voor kiezen hoe groot dat gevoel wordt?

En is het dan nog wel te negeren of moet je toegeven dat je geen keuze hebt en dat die gedachtes en dat gevoel gewoon bestaan?
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:34:23 #217
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196394612
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 17:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wellicht. Maar kunnen ze er ook voor kiezen dat dat sluimerend gevoel dat er iets niet klopt niet eens bestaat?
Nou ja, volgens mij erkent het christelijk geloof het bestaan van (momenten van) twijfel, zonder dat de (periodieke) twijfelaar daarmee direct tot de niet-gelovigen wordt gerekend.

quote:
En is het dan nog wel te negeren of moet je toegeven dat je geen keuze hebt en dat die gedachtes en dat gevoel gewoon bestaan?
Dat laatste is wel intellectueel oprechter en waarschijnlijk ook beter voor je gemoedsrust op de langere termijn.
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:39:10 #218
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196394663
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 17:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, volgens mij erkent het christelijk geloof het bestaan van (momenten van) twijfel, zonder dat de (periodieke) twijfelaar daarmee direct tot de niet-gelovigen wordt gerekend.
Twijfel en geloof zijn afhankelijk. Zonder geloof geen twijfel. Dat klopt. Dat onderkent ook de Bijbel inderdaad, zelfs David wordt indirect ongeloof toegerekend. Meer nog ongehoorzaamheid.
quote:
[..]

Dat laatste is wel intellectueel oprechter en waarschijnlijk ook beter voor je gemoedsrust op de langere termijn.
Tot ze de overhand nemen zonder dat je daar (bewust) een keuze voor maakt.
  woensdag 25 november 2020 @ 00:48:48 #219
492149 Sym0n
appels > peren
pi_196400513
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
De boeken van Israël waar onder de Pentateuch gaat veel verder terug tot 1400 BC
https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
Ah dat treft, want de Veda's dateren zelfs al van 1500 BC:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veda%27s
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
pi_196402114
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De boeken van Israël waar onder de Pentateuch gaat veel verder terug tot 1400 BC
https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
:D Wat is me dat weer voor een totaal onwetenschappelijke site ! Op een fictief persoon Mozes zijn er merkwaardige feiten uit de 18e dynastie ( Egypte ) aan toegeschreven, te beginnen bij Kamose en eindigt bij Horemheb. Hoofdpersonage uit deze geschiedkundige compilatie was Amenhoteb IV, beter bekend als Achnaton.
De eerste versie van Deuteronomium dateert uit 620 v.C., verschenen onder koning Josia. De vierde editie is afgesloten rond 500 v.C. De oudste vorm van het Hebreeuws schrift dateert uit de 10e eeuw v.C. Hiervoor was er nog hoegenaamd geen sprake van het jodendom of van het volk Israël. https://en.wikipedia.org/wiki/Paleo-Hebrew_alphabet
pi_196402135
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee, die zijn geschreven in de 6e eeuw voor Chr. Er zijn geen geschreven bronnen van vóór de 9e eeuw uit die regionen.

Je aangehaald site rammelt aan alle kanten, vermeldt géén bronnen en staat bol van de geloofsaannames. Geen houdbare kaart dus.
Dat was ook mijn mening. Vraag: waar haalt sjoemie toch steeds die fake sites vandaan ??
pi_196402164
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja en nee. Het is goed mogelijk dat boeken als Genesis en Exodus ouder materiaal bevatten, maar de anachronismen in onze versies van de boeken maken het zeer aannemelijk dat de definitieve vastlegging (en misschien ook de compositie zelf) van veel later datum is.
Exodus: afkomstig uit Egypte, inclusief de " 10 geboden ". Genesis: afkomstig uit Babylon.
  woensdag 25 november 2020 @ 10:33:19 #223
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196403488
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 08:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Exodus: afkomstig uit Egypte, inclusief de " 10 geboden ". Genesis: afkomstig uit Babylon.
De Tien Geboden lijken me deels te generiek (niet doden, niet stelen) en deels te eigenaardig (geen andere goden aanbidden, geen gesneden beelden maken) om hun herkomst op één specifieke bron terug te kunnen voeren. Genesis zal inderdaad Babylonische invloeden hebben, of anders op een gemeenschappelijke bron teruggaan. In elk geval is het uitgangspunt van een oorspronkelijk monotheïsme achterhaald. De norm is een pluralistische geesten- of godenwereld. Het monotheïsme is een historische ontwikkeling die zich bij een minderheid van de volkeren voordeed, o.a. in Egypte, tijdelijk en als onsuccesvol experiment van één dynastie, en later in Israël.
  woensdag 25 november 2020 @ 11:05:10 #224
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_196403909
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 10:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]De norm is een pluralistische geesten- of godenwereld. Het monotheïsme is een historische ontwikkeling die zich bij een minderheid van de volkeren voordeed, o.a. in Egypte, tijdelijk en als onsuccesvol experiment van één dynastie, en later in Israël.
Uiteindelijk is het voornaamste verschil tussen monotheïsme en polytheïsme een andere definiëring van die wezens die wel voorkomen in het spirituele domein maar geen zelfstandig scheppende entiteiten zijn. Het polytheïsme noemt dit allemaal goden, in het monotheïsme gaat men ervan uit dat de titel God maar voor één entiteit is weggelegd, namelijk de Schepper. Die andere wezens noemt men engelen dan wel demonen.
pi_196404095
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 10:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De Tien Geboden lijken me deels te generiek (niet doden, niet stelen) en deels te eigenaardig (geen andere goden aanbidden, geen gesneden beelden maken) om hun herkomst op één specifieke bron terug te kunnen voeren. Genesis zal inderdaad Babylonische invloeden hebben, of anders op een gemeenschappelijke bron teruggaan. In elk geval is het uitgangspunt van een oorspronkelijk monotheïsme achterhaald. De norm is een pluralistische geesten- of godenwereld. Het monotheïsme is een historische ontwikkeling die zich bij een minderheid van de volkeren voordeed, o.a. in Egypte, tijdelijk en als onsuccesvol experiment van één dynastie, en later in Israël.
De 10 geboden komen letterlijk uit " de ontkennende biecht " uit het Dodenboek wat 42 artikelen bevat. Weet je nog, Mozes had er enkele stèles laten vallen. 8-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')