Europa heeft er -totaal- 300 miljoen ingekocht, maar daar hangt geen tijd/datum aan. WHO heeft al een aantal keer geroepen dat er een eerlijke verdeling moet komen, dus gegarandeerd dat die ertussen gaan zitten en zich ermee gaan bemoeien.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:52 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Met dit vaccin 5 miljoen ruim in NL, Europa krijgt er namelijk 300 miljoen, je vergeet dat wij Geld hebben, zandbakkistan niet. USA krijgt genoeg voor hele bevolking, wij zijn zeg maar nummer 2 in die rangorde. Geld is fijn.
Maar daarnaast verwacht men nu dat op z'n minst moderna en het andere MRNA vaccin wat er nog aankwam (ff kwijt welke) ook zo goed gaan werken (Fauci said so zelfs...) en eigenlijk veel anderen ook wel omdat dit zo succesvol was.
Als - wat experts nu voorzichtig hopen toch wel - álle vaccins werken, hebben we geloof ik iets van 67 miljoen dosissen hier in NL volgend jaar. Het was iig een krankzinnig aantal. Dan houden we de best werkende , genoeg voor de hele bevolking + wat reserve, en yeeten de rest richting een sloppenwijk ergens/Afrika.
Marc bonten voorspelde vanmiddag dat "in de loop van 2021 in Nederland geen strenge maatregelen tegen corona meer nodig zullen zijn". HELL YES!
Daar kun je nog over discussiëren, ik vind het een krankzinnig plan. Maar ik snap de argumenten.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Of elkaar gewoon iets gunnen. Het is nou eenmaal een feit dat niet iedereen tegelijk gevaccineerd kan worden.
Dan is het toch prima dat mensen die dat geluk wel hebben alvast “los kunnen”.
Of moet iedereen opgehokt blijven vanwege de oer-Hollandse afgunst?
Ook voor de festivalorganisator die straks na 1.5 jaar op zich best een festival zou kunnen organiseren, maar dat toch niet mag, want niet eerlijkquote:Op dinsdag 10 november 2020 22:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Oh dan weten we nu ook wat dat debiele en feitenvrije waanidee was.
Wat een waanzinnige joh. Dat is toch hoogst onwenselijk...
Daar ben ik het ook mee eens. Mijn redenatie was vanuit een landelijk aangestuurd vaccinatieplan.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar kun je nog over discussiëren, ik vind het een krankzinnig plan. Maar ik snap de argumenten.
Wat ik echter absurd vind is om dat te koppelen aan wie het kan betalen. De vrijheid van de loodgieter is niet minderwaardig dan die van de zakenman, dat kan nooit doel van beleid zijn.
Dat bestaat ook enkel in het brein van Schuifpui volgens mij.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar kun je nog over discussiëren, ik vind het een krankzinnig plan. Maar ik snap de argumenten.
Wat ik echter absurd vind is om dat te koppelen aan wie het kan betalen. De vrijheid van de loodgieter is niet minderwaardig dan die van de zakenman, dat kan nooit doel van beleid zijn.
WHO kan niets, is een underfunded klein kut organisatie zonder tanden, het soort debiele down kneusje van de VN.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Europa heeft er -totaal- 300 miljoen ingekocht, maar daar hangt geen tijd/datum aan. WHO heeft al een aantal keer geroepen dat er een eerlijke verdeling moet komen, dus gegarandeerd dat die ertussen gaan zitten en zich ermee gaan bemoeien.
Er zit natuurlijk wel nogal een verschil tussen de verschillende vaccins, en dan krijg je die discussie weer. Als Moderna 70% werkt en deze 90% krijg je van die vakbondclubjes die gaan roepen dat zij die van Pfizer willen want het land draait op hun schouders.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ze stikken er maar in trouwens. Wanneer risicogroepen gevaccineerd zijn dan ga ik gewoon weer normaal doen. Wat een onzin om er dan nog langer aan mee te doen.
Onzin om er nu nog aan mee te doen als risicogroepen als eerste gevaccineerd worden. Dan blijven ze tot die tijd maar binnen zitten. Kan de rest gewoon door.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ze stikken er maar in trouwens. Wanneer risicogroepen gevaccineerd zijn dan ga ik gewoon weer normaal doen. Wat een onzin om er dan nog langer aan mee te doen.
Daar geloof ik nog steeds echt helemaal niets van. Vanuit april, maar dan nog, dit soort dingen komen daar gewoon voorquote:Op dinsdag 10 november 2020 22:54 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
85% is nu al opgekocht door 15% van de wereldbevolking LOL
China heeft het virus alleen ge-elimineerd, ze hebben daar nu al maanden al weer gewoon festivals en zo als vanouds en nachtclubs open op volle capaciteit, gewoon alles weer normaal dus zo goed als, dus die gaan wel iets van een miljard dossisen geven aan arme landen geloof ik volgend jaar omdat "we ze zelf niet nodig hebben".
En natuurlijk omdat ze dan nog meer macht/invloed krijgen in rijstiland en zandbabwe...
Deze meneer moet zo snel mogelijk van zijn functie gehaald worden om het Nederlandse volk te beschermen. En vervolgens terecht gesteld worden. Wat een enge man, brr. Had liever die Bruins gehad, die leek me wel integer. Iets in me zegt ook dat dat in elkaar zakken van hem niet klopt, daar was meer aan de hand.quote:
Okay, Taiwan dan, met die pride voor 130.000 mensen deze week met free hug bordjes?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar geloof ik nog steeds echt helemaal niets van. Vanuit april, maar dan nog, dit soort dingen komen daar gewoon voor
https://www.ad.nl/buitenl(...)-van-wuhan~aee2a634/
Over 3 jaar horen we ineens: "Jaaaa, we hebben zo'n 140.000 meer mensen die overleden zijn aan een longontsteking, raar he? We weten het ook niet."
Ik heb bij het CDA echt geen idee meer wat ze denken eigenlijk. Maar groet, het lijkt daar wel iets te zijn dat het of een soort figuren zijn die niet op waren gevallen in de jaren vijftig Dan doel ik op Balkenende, Donner en Verhage en toch ook Buma, of dat het van die types zijn als Eurlings en De Jonge. Van die netwerkborreljongens die maar leuteren.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk dat ze hem maar laten ratelen zodat het CDA gaat naar 'n zetelaantal van onder de 10?
Ja, maar die jongeren komen toch nauwelijks in de ziekenhuizen terecht en als het goed is kunnen ze die gevaccineerde bejaarden niet meer besmetten.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het gaat er niet alleen om voor wie het gevaarlijk is, maar ook wie het kan verspreiden. En dat kunnen jongeren wel. Sterker nog: ze hebben waarschijnlijk meer contacten dan 'n doodzieke 85 plusser.
Het is eerder een soort manipulatie.quote:Op dinsdag 10 november 2020 21:42 schreef chratnox het volgende:
Ik ben een beetje laat ingestapt, maar hoe is dit anders te interpreteren dan: "Als je het vaccin niet neemt heb je straf?"
Dit is wat er in dat bericht staat:
Dat valt toch niet op een andere manier te interpreteren dan: "Ik wil het verplicht maken om je weer deel te laten nemen aan de maatschappij"
Daarnaast is het totaal irrelevant voor het punt wat ik maak, wat is dat china dus hun vaccins gaat uitdelen. Zelfs als ze doen alsof er niets aan de hand is, zou dat nog zou zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar geloof ik nog steeds echt helemaal niets van. Vanuit april, maar dan nog, dit soort dingen komen daar gewoon voor
https://www.ad.nl/buitenl(...)-van-wuhan~aee2a634/
Over 3 jaar horen we ineens: "Jaaaa, we hebben zo'n 140.000 meer mensen die overleden zijn aan een longontsteking, raar he? We weten het ook niet."
We draaien het eens om, want het gaat tenslotte om de zorgbezetting.quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Of elkaar gewoon iets gunnen. Het is nou eenmaal een feit dat niet iedereen tegelijk gevaccineerd kan worden.
Dan is het toch prima dat mensen die dat geluk wel hebben alvast “los kunnen”.
Of moet iedereen opgehokt blijven vanwege de oer-Hollandse afgunst?
Zolang je niet de R onder controle kunt houden moet je het ook niet doen. Dat zeg ik al de hele tijd.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
We draaien het eens om, want het gaat tenslotte om de zorgbezetting.
Straks zijn er 2 miljoen mensen die in een (directe) risicogroep zitten gevaccineerd, en 15 miljoen mensen niet. Die 2 miljoen mensen denken: YOLO! want ja, dat mag nu, zij mogen lekker los.
Die 15 miljoen die het niet mogen worden door die 2 miljoen wel besmet, want die 2 miljoen gaan met zn allen naar de Action om eiersnijders te halen en besmetten daar Henk & Ingrid die niet gevaccineerd zijn. Hoewel ze niet direct in een risicogroep zitten, zijn ze wel 2 weken doodziek.
Stel dat er van die 15 miljoen 0,1% is die nog steeds dusdanig ziek kan worden dat ze een ziekenhuisopname nodig hebben, dat zijn nog steeds 15.000 patiënten. En hop, weer de zorg overbelast.
Dat weet ik niet, maar weet wel dat het levensgevaarlijk is om tijdens zo'n coronamaatregelencrisis een zich op zichzelf geilende ex-basisschoolleraar met 'n Havo-diploma aan het roer te zetten.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:03 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Deze meneer moet zo snel mogelijk van zijn functie gehaald worden om het Nederlandse volk te beschermen. En vervolgens terecht gesteld worden. Wat een enge man, brr. Had liever die Bruins gehad, die leek me wel integer. Iets in me zegt ook dat dat in elkaar zakken van hem niet klopt, daar was meer aan de hand.
Geloof me svp, gevaccineerden gaan niet meer vrijheden krijgen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:06 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou de gevaccineerde groep dan niet solidair moeten zijn?
Dus kun je ook niet versoepelen voor mensen die wel gevaccineerd zijn tot je op de 90% zit.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zolang je niet de R onder controle kunt houden moet je het ook niet doen. Dat zeg ik al de hele tijd.
Het feit dat er maar 7.9 miljoen vaccins besteld zijn, geeft natuurlijk al aan dat men ook wel weet dat niet iedereen zich zal laten vaccineren.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:06 schreef Za het volgende:
[..]
Het is eerder een soort manipulatie.
De Jonge weet best dat veel mensen geen zin hebben in het vaccin, door nu te zeggen 80 plus eerst, en de rest langer in de maatregelen, is er verbolgenheid en gaan jongere mensen zelf het vaccin willen, wat precies de bedoeling is.
Om een uitbraak te voorkomen moeten de mensen die de meeste reisbewegingen maken, een baan en veel sociale contacten hebben gevaccineerd worden.
Niet de ouderen.
De beste manier om mensen vrijwillig iets te laten doen wat ze eigenlijk niet willen is het ze op voorhand te ontzeggen.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:05 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb bij het CDA echt geen idee meer wat ze denken eigenlijk. Maar groet, het lijkt daar wel iets te zijn dat het of een soort figuren zijn die niet op waren gevallen in de jaren vijftig Dan doel ik op Balkenende, Donner en Verhage en toch ook Buma, of dat het van die types zijn als Eurlings en De Jonge. Van die netwerkborreljongens die maar leuteren.
Wat dat betreft is Omtzigt wel een baken in dat gebeuren.
Ik heb nog steeds het vermoeden dat er binnen het CDA veel te veel het gevoel is ontstaan dat De Jonge wel een soort tegengewicht aan Rutte kon bieden. Want jong, vitaal, flitsend, noem allemaal maar op. Naja, Hugo kan dat gewoon totaal niet aan en ik vermoed dat het grootste probleem is dat hij zelf helemaal niet ziet waar zijn zwaktes zitten.
Waarom moeten ze dan binnen blijven?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:05 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ja, maar die jongeren komen toch nauwelijks in de ziekenhuizen terecht en als het goed is kunnen ze die gevaccineerde bejaarden niet meer besmetten.
Fair. Ik werk veel met collega's die in China werken, en de verhalen die ik daar hoor is dat het leven daar echt niet 'zonder maatregelen' is. Strikte controle, bij besmetting verplichtte isolatie en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:06 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Daarnaast is het totaal irrelevant voor het punt wat ik maak, wat is dat china dus hun vaccins gaat uitdelen. Zelfs als ze doen alsof er niets aan de hand is, zou dat nog zou zijn.
Maar ik zie geen reden om te twijfeeln. De nachtclubs zouden niet afgeladen zijn in China, de festivals drukbezocht, en 500 miljoen reisbewegingen door het land (voornamelijk met ov) net in één week als men niet zou geloven dat het over is / men massaal hun oma's en opa's zag creperen.
Lijkt mij onaanvaardbaar. En dat is een zware term. Maar wel terecht.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dus kun je ook niet versoepelen voor mensen die wel gevaccineerd zijn tot je op de 90% zit.
Maargoed, los daarvan heeft @:trein2000 wel een goed punt. Ik zit in maart ondertussen een jaar thuis te werken, en zal niet als eerste het vaccin krijgen. Mag ik dan als dank voor het een jaar thuiswerken om anderen die anders ziek worden te beschermen nog een jaar thuiswerken? Ik doe dat thuiszitten niet voor mezelf, met mij zal het wel goed komen. Als mijn opa en de oma van mijn vrouw gevaccineerd zijn zijn de mensen die direct risico lopen in onze omgeving ook 'klaar'.
Ik heb het antwoord ook niet, maar denk wel dat er nagedacht moet worden over meer dan alleen 'welke risicogroep gaat eerst'.
Nou, wat mij betreft dan niet meer is. Enkel een paar weken wachten totdat het vaccin bij die mensen aanslaat.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom moeten ze dan binnen blijven?
Ja, dat dacht ik ook. Ze zijn wel besmettelijk, maar worden niet (of nauwelijks) ziek, waardoor het teruggebracht wordt tot een 'griepje'. Versoepelen kan dan pas als iedereen die risico loopt gevaccineerd is of door sneltests op de plek waar mensen in een risicogroep zijn (verzorgingstehuizen, ziekenhuizen etc).quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:14 schreef Za het volgende:
[..]
Geloof me svp, gevaccineerden gaan niet meer vrijheden krijgen.
Tot op heden werden aan covid blootgestelde gevaccineerde proefdieren minder ziek, maar hadden wel de neus vol covid en waren even besmettelijk. Dus op basis van al dan niet gevaccineerd zijn kunnen geen vrijheden verworven worden.
Daarbij kan het wettelijk niet eens.
Hier is gewoon wat povere volksmanupulatie aan de gang, meer niet.
Maar dat is anders. Die omschakeling zullen we op enig moment moeten gaan maken.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Fair. Ik werk veel met collega's die in China werken, en de verhalen die ik daar hoor is dat het leven daar echt niet 'zonder maatregelen' is. Strikte controle, bij besmetting verplichtte isolatie en ga zo maar door.
Ik hou me tot nu toe aan elke maatregel, maar als straks maatregelen vervallen voor de mensen die gevaccineerd zijn denk ik ook: Je kan me wat, ik ga mijn leven weer normaal leven zonder beperkingen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lijkt mij onaanvaardbaar. En dat is een zware term. Maar wel terecht.
Ik doe dit ook niet voor m’n lol op afstand alles. Dat doe ik voor anderen. Ik ben zelf jong en gezond, puur objectief gezien doen we dit niet voor mij. Dan vind ik het ronduit onaanvaardbaar als het straks zo zou zijn dat de mensen waar we dit voor doen straks eerder weer in de discotheek staan dan ik. (Niet dat ik daar ooit kom, maar principieel en moreel)
Als dat de conclusie is dan ben ik het met je eens. Je kunt alleen groepen versoepelen als dat niet leidt tot een R>1 danwel volle ziekenhuizen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dus kun je ook niet versoepelen voor mensen die wel gevaccineerd zijn tot je op de 90% zit.
Ja, maar als we stellen dat we gewoon allemaal moeten wachten tot er genoeg gevaccineerd moet je dat jaar óók thuiswerken. Dus dat biedt daarvoor geen oplossing.quote:Maargoed, los daarvan heeft @:trein2000 wel een goed punt. Ik zit in maart ondertussen een jaar thuis te werken, en zal niet als eerste het vaccin krijgen. Mag ik dan als dank voor het een jaar thuiswerken om anderen die anders ziek worden te beschermen nog een jaar thuiswerken? Ik doe dat thuiszitten niet voor mezelf, met mij zal het wel goed komen. Als mijn opa en de oma van mijn vrouw gevaccineerd zijn zijn de mensen die direct risico lopen in onze omgeving ook 'klaar'.
Ik heb het antwoord ook niet, maar denk wel dat er nagedacht moet worden over meer dan alleen 'welke risicogroep gaat eerst'.
Klopt ja, eerst mensen die daarvoor pleiten (jongeren gaan door en ouderen blijven binnen) binnen uitschelden voor asocialen en vervolgend kunnen er tóch wel aparte regels komen voor groepen mensen?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is anders. Die omschakeling zullen we op enig moment moeten gaan maken.
Maar een tweestromensamenleving ben ik tegen. Zowel nu als post-vaccinatie. En ik vind het eerlijk gezegd heel vreemd dat de regering zich daar nu met hand en tand tegen verzet en straks na vaccinatie er ineens wel voor open staat. Ik kan dat niet rijmen.
Die R moet idd onder de 1 blijven, dat blijft belangrijk.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als dat de conclusie is dan ben ik het met je eens. Je kunt alleen groepen versoepelen als dat niet leidt tot een R>1 danwel volle ziekenhuizen.
[..]
Ja, maar als we stellen dat we gewoon allemaal moeten wachten tot er genoeg gevaccineerd moet je dat jaar óók thuiswerken. Dus dat biedt daarvoor geen oplossing.
Er is een vaccin, alleen nog niet geleverd. Dus nachtclubs gaan open?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:23 schreef StarmanFR het volgende:
Als het vaccin er is gaan de nachtclubs weer open toch, dat was beloofd.
Tja, en ik vind dat een enorm kinderachtige basisschoolmentaliteit.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die R moet idd onder de 1 blijven, dat blijft belangrijk.
True. Wat mij betreft is dat ook gelijke monniken, gelijke kappen. Ik ga gewoonweg niet nog een jaar thuiszitten als de maatregelen voor anderen wel versoepeld zouden worden (los van het gebrek aan haalbaarheid daarvan). Kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk zou gebeuren, maar puur hypothetisch.
Wil je serieus gevaccineerd worden? Waarom dan?quote:Op dinsdag 10 november 2020 22:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Daarom zei ik ook "bijna normaal". Bijna normaal bedoel ik: je kan met 10.000 man op een festival op elkaar staan, de jongeren mogen met 800 in een nachtclub op elkaar dansen, alle restaurants/nachtclubs/theater/bios zijn op 100% capaciteit open, en 500 miljoen mensen mogen het ov het hele land door een week lang om de familie te bezoeken waarbij de toeristische attracties allemaal open zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Fair. Ik werk veel met collega's die in China werken, en de verhalen die ik daar hoor is dat het leven daar echt niet 'zonder maatregelen' is. Strikte controle, bij besmetting verplichtte isolatie en ga zo maar door.
Ja, ik bedoel natuurlijk als er begonnen is met het vaccineren in Nederland.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is een vaccin, alleen nog niet geleverd. Dus nachtclubs gaan open?
Het heeft niets te maken met jaloezie of afgunst. Ik ben al een jaar mijn rug, geestelijke gezondheid en dergelijken op het spel aan het zetten zodat anderen niet ziek kunnen worden doordat ik ze potentieel zou kunnen besmetten. Als de mensen die ziek kunnen worden niet langer ziek kunnen worden, betekent dat automatisch dat ik ook mag stoppen daarmee.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tja, en ik vind dat een enorm kinderachtige basisschoolmentaliteit.
Verder denk ik niet dat we nader tot elkaar komen. We hebben een compleet verschillende insteek. Ik ben gelukkig niet zo jaloers en afgunstig aangelegd
Als anderen eerder leuke dingen kunnen gaan doen vanwege het entingprogramma dan gun ik ze dat van harte. Die hoeven echt niet op mij te gaan wachten.
Ok, maar waarom werden mensen die pleiten om ouderen op te sluiten zodat de rest 'door kan' als egoïsten gezien?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tja, en ik vind dat een enorm kinderachtige basisschoolmentaliteit.
Verder denk ik niet dat we nader tot elkaar komen. We hebben een compleet verschillende insteek. Ik ben gelukkig niet zo jaloers en afgunstig aangelegd
Als anderen eerder leuke dingen kunnen gaan doen vanwege het entingprogramma dan gun ik ze dat van harte. Die hoeven echt niet op mij te gaan wachten.
Je kunt onmogelijk met zekerheid zeggen of iemand er niet ziek van wordt of er geen blijvende schade aan overhoudt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:25 schreef Za het volgende:
[..]
Wil je serieus gevaccineerd worden? Waarom dan?
Welk jong gezond persoon wil een vaccin waarbij alle normaal vereiste protocollen niet doorlopen zijn, en waarvan eventuele lange termijn effecten gewoon niet eens bekend kunnen zijn, voor een virus waar ze niet eens ziek van worden?
De vergelijking schoot ook even door mijn hoofd. Ik heb er ook principiële bezwaren tegen als zo’n vaccin een ticket to freedom wordt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:28 schreef Minimunt het volgende:
Het verplichten van een vaccin om dan weer dingen te kunnen doen voelt voor mij bijna als dat je een jodenster kreeg in de tweede wereldoorlog.
Niet dat de situaties even erg zijn, maar het benauwd me dat je een label krijgt en dat daarbij vrijheden worden beperkt. Waar is de grens dan?
"anders" ? "omschakeling"? Welke omschakeling in godsnaam? zie wat ik hierboven schrijf : als ik gewoon weer naar een festival kan, kan knuffelen met mensen, naar de disco mag, de kroegen mogen vol, etc, etc, alles kan weer zoals vorig jaar, wat is er dan in godsnaam anders alleem omdat je een keer per twee jaar misschien twee weken betaald vakantie mag vieren in een hotel ergens en af en toe een scanner in je gezicht gewapperd krijgt?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is anders. Die omschakeling zullen we op enig moment moeten gaan maken.
Maar een tweestromensamenleving ben ik tegen. Zowel nu als post-vaccinatie. En ik vind het eerlijk gezegd heel vreemd dat de regering zich daar nu met hand en tand tegen verzet en straks na vaccinatie er ineens wel voor open staat. Ik kan dat niet rijmen.
Nogmaals, als het inderdaad zo is dat iedereen los kan zonder dat het oploopt dan is dat helemaal prima.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met jaloezie of afgunst. Ik ben al een jaar mijn rug, geestelijke gezondheid en dergelijken op het spel aan het zetten zodat anderen niet ziek kunnen worden doordat ik ze potentieel zou kunnen besmetten. Als de mensen die ziek kunnen worden niet langer ziek kunnen worden, betekent dat automatisch dat ik ook mag stoppen daarmee.
Dat kun je jaloezie of afgunst noemen, ik zou het ronduit asociaal vinden om degenen die solidair zijn geweest met de mensen in een risicogroep maatregelen op te leggen terwijl die risicogroep niet langer een risicogroep is.
In eerste instantie is toch het idee dat eerst de beroepsbevolking gevaccineerd is en daarmee de verspreiding zoveel mogelijk tegen te gaan.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:18 schreef chratnox het volgende:
Ja, dat dacht ik ook. Ze zijn wel besmettelijk, maar worden niet (of nauwelijks) ziek, waardoor het teruggebracht wordt tot een 'griepje'. Versoepelen kan dan pas als iedereen die risico loopt gevaccineerd is of door sneltests op de plek waar mensen in een risicogroep zijn (verzorgingstehuizen, ziekenhuizen etc).
Dan roep ik jongeren op om massaal te gaan feesten, punt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:30 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nogmaals, als het inderdaad zo is dat iedereen los kan zonder dat het oploopt dan is dat helemaal prima.
Het gaat nu om de situatie dat enkel nog de gevaccineerde mensen los kunnen, dus als iedereen laten gaan teveel risico oplevert.
Laat die groep dan lekker zijn ding doen joh.
Dat heb ik nooit beweert.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:27 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ok, maar waarom werden mensen die pleiten om ouderen op te sluiten zodat de rest 'door kan' als egoïsten gezien?
En als we wel iedereen binnen houden en wachten tot iedereen vrij mag zijn, dan zit je ook nog een jaar binnen. Dus wat verandert dit voor jou effectief? Alleen je afgunstige behoeftes worden wat meer gestreeld. Daarnaast tref je met dit gedrag ook nog eens anderen, zoals ondernemers die na 1.5 jaar weer eens klanten zouden kunnen ontvangen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lijkt mij onaanvaardbaar. En dat is een zware term. Maar wel terecht.
Ik doe dit ook niet voor m’n lol op afstand alles. Dat doe ik voor anderen. Ik ben zelf jong en gezond, puur objectief gezien doen we dit niet voor mij. Dan vind ik het ronduit onaanvaardbaar als het straks zo zou zijn dat de mensen waar we dit voor doen straks eerder weer in de discotheek staan dan ik. (Niet dat ik daar ooit kom, maar principieel en moreel)
Er is betekent natuurlijk (altijd al) "er is en wijd beschikbaar". Denk maar aan tweede helft volgend jaar/begin 2022. Voorspelde Marc Bonten daarstraks ook, regels weg in loop van 2021.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:23 schreef StarmanFR het volgende:
Als het vaccin er is gaan de nachtclubs weer open toch, dat was beloofd.
In Zweden ging alles wel door en daar werd van mensen boven de 70 geadviseerd om thuis te blijven, dus in ieder geval 1 land die dat wel deed.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit beweert.
Al denk ik dat enkel de ouderen in lockdown houden nog steeds lijdt tot volle ziekenhuizen.
Vanaf je zolderkamer met een megafoon?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:31 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Dan roep ik jongeren op om massaal te gaan feesten, punt.
De jonge gezonde personen die weten dat de 1,5 m pas wordt afgeschaft en ze pas weer gewoon normaal naar een festival kunnen, knuffelen, etc, als 70% + gevaccineerd is. Wat juist die jongeren nu gemiddeld allemaal het meeste missen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:25 schreef Za het volgende:
[..]
Welk jong gezond persoon wil een vaccin waarbij alle normaal vereiste protocollen niet doorlopen zijn, en waarvan eventuele lange termijn effecten gewoon niet eens bekend kunnen zijn, voor een virus waar ze niet eens ziek van worden?
Ik heb het overigens niet over naar festivals, feesten en dat soort dingen. Ik heb het erover dat mensen weer normaal naar school kunnen zonder maatregelen, dat universiteiten weer gewoon open zijn, dat ik (en heel veel anderen met mij) weer gewoon naar kantoor toe kan zonder na te hoeven denken over deze maatregelen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:30 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nogmaals, als het inderdaad zo is dat iedereen los kan zonder dat het oploopt dan is dat helemaal prima.
Het gaat nu om de situatie dat enkel nog de gevaccineerde mensen los kunnen, dus als iedereen laten gaan teveel risico oplevert.
Laat die groep dan lekker zijn ding doen joh.
Ik wil voorlopig niet gevaccineerd worden inderdaad om precies de redenenen die jij noemt. Ik ben helemaal pro-vaccins, maar dit is overhaast gemaakt. Als het bewezen veilig is, dan laat ik mij met alle liefde vaccineren. Kanttekening is wel dat ik ook geen griepprik neem, en covid niet meer dan een griep is mocht ik het ooit krijgen want ik ben jong en gezond dus de reden zie ik ook niet echt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:25 schreef Za het volgende:
[..]
Maar dan moet het aanbod of de keuze van de niet-risicogroep na de risicogroep wel snel komen. Probleem is uiteraard dat NL niet het enige land in de wereld is die het vaccin nodig heeft, verre van zelfs.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
En als we wel iedereen binnen houden en wachten tot iedereen vrij mag zijn, dan zit je ook nog een jaar binnen. Dus wat verandert dit voor jou effectief? Alleen je afgunstige behoeftes worden wat meer gestreeld. Daarnaast tref je met dit gedrag ook nog eens anderen, zoals ondernemers die na 1.5 jaar weer eens klanten zouden kunnen ontvangen.
Als er geen vrijheid tegen over staat, zal ik me niet laten vaccineren, dan doet een ander dat maar. En ik ben bang dat er heel veel zullen denken zoals ik. Ik heb liever niet zo'n vaccin dat in dit tempo ontwikkeld is, maar als ik daarmee op vakantie kan, dan neem ik dat risico wel. Sterker nog, ik zou er voor betalen.
Jij bent echt de enige die graag knuffelt. Ik ken verder niemand die vreemden om de nek vliegtquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:34 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
De jonge gezonde personen die weten dat de 1,5 m pas wordt afgeschaft en ze pas weer gewoon normaal naar een festival kunnen, knuffelen, etc, als 70% + gevaccineerd is. Wat juist die jongeren nu gemiddeld allemaal het meeste missen.
Daar had ik eerder al een oplossing voor gepost.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:35 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Maar dan moet het aanbod of de keuze van de niet-risicogroep na de risicogroep wel snel komen. Probleem is uiteraard dat NL niet het enige land in de wereld is die het vaccin nodig heeft, verre van zelfs.
Maar dan kan je zelf de beslissing maken of je het wilt of niet.
Oh helemaal mee eens. De vaccinatievolgorde is weer een hele andere discussie.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het overigens niet over naar festivals, feesten en dat soort dingen. Ik heb het erover dat mensen weer normaal naar school kunnen zonder maatregelen, dat universiteiten weer gewoon open zijn, dat ik (en heel veel anderen met mij) weer gewoon naar kantoor toe kan zonder na te hoeven denken over deze maatregelen.
Veel mensen in de risicogroep werken niet meer (want pensioen, verzorgingstehuis etc) en je wil juist dat de werkende bevolking weer normaal aan de gang kan om ook de economie weer aan de gang te helpen.
Als ik zou moeten kiezen is het belangrijker dat bedrijven weer op volle kracht kunnen draaien dan dat tante Sjaan naar de bingo kan, om het even wat extremer te maken.
Het probleem is dat ik nu al driekwartjaar solidair ben met de risicogroep. Dat vind ik ook juist. Zie jij dan niet dat het ten diepste onrechtvaardig voelt dat zij vervolgens wel weer “los” mogen en ik nog steeds minderwaardig onderwijs zit te volgen achter m’n laptopje? Dat is de grootste middelvinger die je naar mijn generatie kunt opsteken, en we hebben er al een aantal gehad moet ik zeggen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
En als we wel iedereen binnen houden en wachten tot iedereen vrij mag zijn, dan zit je ook nog een jaar binnen. Dus wat verandert dit voor jou effectief? Alleen je afgunstige behoeftes worden wat meer gestreeld. Daarnaast tref je met dit gedrag ook nog eens anderen, zoals ondernemers die na 1.5 jaar weer eens klanten zouden kunnen ontvangen.
Als er geen vrijheid tegen over staat, zal ik me niet laten vaccineren, dan doet een ander dat maar. En ik ben bang dat er heel veel zullen denken zoals ik. Ik heb liever niet zo'n vaccin dat in dit tempo ontwikkeld is, maar als ik daarmee op vakantie kan, dan neem ik dat risico wel. Sterker nog, ik zou er voor betalen.
LOLquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:35 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Jij bent echt de enige die graag knuffelt. Ik ken verder niemand die vreemden om de nek vliegt
Wat je dan gaat krijgen is dat jongeren tegen ouderen zeggen: Vanaf nu betalen we jullie pensioen niet meer. Ohja, en vanaf nu eet je je huis maar op als je zorg nodig hebt, die zorgverzekering krijgt een 'ouderentoeslag'.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik nu al driekwartjaar solidair ben met de risicogroep. Dat vind ik ook juist. Zie jij dan niet dat het ten diepste onrechtvaardig voelt dat zij vervolgens wel weer “los” mogen en ik nog steeds minderwaardig onderwijs zit te volgen achter m’n laptopje? Dat is de grootste middelvinger die je naar mijn generatie kunt opsteken, en we hebben er al een aantal gehad moet ik zeggen.
Boehoequote:Op dinsdag 10 november 2020 23:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik nu al driekwartjaar solidair ben met de risicogroep. Dat vind ik ook juist. Zie jij dan niet dat het ten diepste onrechtvaardig voelt dat zij vervolgens wel weer “los” mogen en ik nog steeds minderwaardig onderwijs zit te volgen achter m’n laptopje? Dat is de grootste middelvinger die je naar mijn generatie kunt opsteken, en we hebben er al een aantal gehad moet ik zeggen.
We beginnen bij de studielening. Die kunnen we wel financieren uit de pensioenpotten.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wat je dan gaat krijgen is dat jongeren tegen ouderen zeggen: Vanaf nu betalen we jullie pensioen niet meer. Ohja, en vanaf nu eet je je huis maar op als je zorg nodig hebt, die zorgverzekering krijgt een 'ouderentoeslag'.
Idd, echt de grootste kolder.
Ja en toch is dat anders. Gedeelde smart is halve smart.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:40 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Boehoe![]()
Als die anderen ook moeten wachten, zit je nog steeds minderwaardig onderwijs te volgen achter je laptopje.
We gaan stickers uitdelen aan iedereen die zich aan de maatregelen heeft gehoudenquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wat je dan gaat krijgen is dat jongeren tegen ouderen zeggen: Vanaf nu betalen we jullie pensioen niet meer. Ohja, en vanaf nu eet je je huis maar op als je zorg nodig hebt, die zorgverzekering krijgt een 'ouderentoeslag'.
Om nog maar te zwijgen over het leenstelsel en andere kolders, beslist door mensen van 50+ in de politiek.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dus die Fiat Punto en de buurman een Ferrari, of toch beide niets. Socialist.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja en toch is dat anders. Gedeelde smart is halve smart.
Of gewoon massale emigratie van alles en iedereen wat economisch rendabel is, kom met m'n master informatica en specialisatie in quantum computing ook in Shenzhen wel aan de bak hoor. Mij om het even waar ik de economie weer opbouw, en daar kan ik ook gewoon alweer naar leuke festivals en events en cosplay dingen. DOEI!quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mag je je bejaarde seniele moeder in huis nemen. Mantelzorgen zal je.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We beginnen bij de studielening. Die kunnen we wel financieren uit de pensioenpotten.
Nee. Die discussie is hier nauw mee verbonden. Immers, als je er voor zou kiezen om niet de risicogroep maar de groep die uit solidariteit het meeste heeft gelaten eerst zou vaccineren ligt het morele plaatje heel anders.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Oh helemaal mee eens. De vaccinatievolgorde is weer een hele andere discussie.
Dit ging even over het feit om - als - je met vaccinaties een groep kunt maken die veilig interactie kan hebben, je die dan verplicht moet laten wachten op de rest. Ongeacht welke (demografische) groep dat is.
Ik vind dat niet nodig.
Een klap in het gezicht van de millennialsquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ok, ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat door slim vaccineren je makkelijk meer mogelijk kunt maken voor meer groepen. De opmerkingen van de Jonge zijn gewoon oerstom, daar is denk ik iedereen het wel over eensquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Oh helemaal mee eens. De vaccinatievolgorde is weer een hele andere discussie.
Dit ging even over het feit om - als - je met vaccinaties een groep kunt maken die veilig interactie kan hebben, je die dan verplicht moet laten wachten op de rest. Ongeacht welke (demografische) groep dat is.
Ik vind dat niet nodig.
Niet mee eens.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Die discussie is hier nauw mee verbonden. Immers, als je er voor zou kiezen om niet de risicogroep maar de groep die uit solidariteit het meeste heeft gelaten eerst zou vaccineren ligt het morele plaatje heel anders.
Daar zijn we het dan ook over eens; ik heb De Jonge niet heel hoog zitten iddquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ok, ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat door slim vaccineren je makkelijk meer mogelijk kunt maken voor meer groepen. De opmerkingen van de Jonge zijn gewoon oerstom, daar is denk ik iedereen het wel over eens
Mwah.... inmiddels.....quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:35 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Jij bent echt de enige die graag knuffelt. Ik ken verder niemand die vreemden om de nek vliegt
Tja, het is dus niet alsof alleen die ouderen tot nu toe altijd verplicht thuis moesten zitten en niet de rest de afgelopen tijd? Of wel? Soms doen ze het wel uit vrije wil.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Een klap in het gezicht van de millennials
Nee zonder gekheid, het is gewoon een argument in het rijtje ”ja maar ik mocht toen ook nieeeeet”.
Ik snap waar het vandaan komt hoor, maar ik vind het een kinderachtige manier van naar zaken kijken.
Ik vind er oprecht niks kinderachtigs aan. De groep die zelf niks te vrezen heeft nog langer onderwerpen aan beperkingen terwijl je de groep voor wie we het doen los laat vind ik ten diepste onrechtvaardig.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee zonder gekheid, het is gewoon een argument in het rijtje ”ja maar ik mocht toen ook nieeeeet”.
Ik snap waar het vandaan komt hoor, maar ik vind het een kinderachtige manier van naar zaken kijken.
Hoezo kinderachtig? Een aanpak van 'iedereen tegen corona' vereist draagvlak.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, klopt, dat hoeft inderdaad niet.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:43 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Tja, het is dus niet alsof alleen die ouderen tot nu toe altijd verplicht thuis moesten zitten en niet de rest de afgelopen tijd? Of wel? Soms doen ze het wel uit vrije wil.
Ik vind het geen kinderachtige manier van naar zaken kijken.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we al een generatie verder, Generation Z?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoezo kinderachtig? Nou... het is niet dat jij er persoonlijk last van hebt als Hetty een vaccinatie krijgt en naar de knutselclub mag.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoezo kinderachtig? Een aanpak van 'iedereen tegen corona' vereist draagvlak.
Ook dat is bijzonder ja. Waarom is een tweestromensamenleving nu onbespreek en dan ineens wel?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoezo kinderachtig? Een aanpak van 'iedereen tegen corona' vereist draagvlak.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
https://www.ad.nl/dossier(...)vaccinatie~a38416c8/quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:46 schreef Claudia_x het volgende:
Kan iemand een link delen naar de nu al befaamde uitspraken van De Jonge over de vaccinatievolgorde?
Ja, daar gaan de vaccineerde ouderen vast ook voor klappen, vanuit de Keukenhof vol met gevaccineerde Chinezen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:45 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we al een generatie verder, Generation Z?
Niet over de volgorde, maar over dat hij het voor zich zag dat mensen die gevaccineerd zijn meer mogen:quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:46 schreef Claudia_x het volgende:
Kan iemand een link delen naar de nu al befaamde uitspraken van De Jonge over de vaccinatievolgorde?
Hier ben ik het mee eens, het beleid is niet gericht om elke besmetting te voorkomen maar of de zorg het aankan.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:44 schreef maan_man het volgende:
Los van de hele discussie wie op wie moet wachten. Als er 4 miljoen gevaccineerde mensen rondwandelen, dan zal dat niet genoeg zijn voor groepsimmuniteit. Maar het zijn wel heel veel mensen waar de keten van infecties kan worden gebroken. Dus dat zal het sturen op zorg, wat wij tot nu toe altijd hebben gedaan, makkelijker maken. En minder zorgbehoefte zou meer vrijheid moeten betekenen.
Dat heb ik wel want die run ikquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoezo kinderachtig? Nou... het is niet dat jij er persoonlijk last van hebt als Hetty een vaccinatie krijgt en naar de knutselclub mag.
Ik ben er daarom ook voor dat jij, met je leeftijd genoten als eerst het vaccin mogenquote:Op dinsdag 10 november 2020 23:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Die discussie is hier nauw mee verbonden. Immers, als je er voor zou kiezen om niet de risicogroep maar de groep die uit solidariteit het meeste heeft gelaten eerst zou vaccineren ligt het morele plaatje heel anders.
Kak, premium.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/dossier(...)vaccinatie~a38416c8/
Dusss.... in deze hele discussie wordt voor het gemak het nuance-stukje maar even weggelaten?quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/dossier(...)vaccinatie~a38416c8/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |