We gaan maar even reviewen.
1. Uku Suviste - "The Lucky One"
Dat hij kan zingen weten we wel. Z'n nummer van dit jaar zit in dezelfde hoek als z'n inzending voor 2020, maar dan iets sterker. De beat in het refrein is wel fijn. Toch wel veel gebruikelijke trucjes, wat niet zo zeer stoort, maar het maakt wel een beetje veilig en binnen de lijntjes. Prima inzending wel, gaat het vast wel goed doen, ook vanwege de gunfactor.
2. Gram-Of-Fun - "Lost In A Dance"
Lekkere retro beat, vrolijk, feel good music, maar spannend wordt het nooit. En dat is jammer, want nu overheerst het gevoel dat er meer in het nummer had gezeten. Ten opzichte van de andere deelnemers springt het er net niet genoeg uit, voor mijn smaak dan.
3. Tuuli Rand - "Uks oo"
Hé, een retro deuntje, maar nu in de eigen taal. De coupletten hebben een goede opbouw, maar het refrein is me dan iets te weinig sprankelend. Het is een beetje de vraag in hoeverre dit overeind blijft, aangezien er meerdere nummers in dit genre meespelen. Valt of staat (zoals bijna alles) of dit live een beetje goed uitgevoerd wordt. Is wel vrolijk!
4. Juri Pootsmann - "Magus melanhoolia"
Terugkerende naam gespot, en hij heeft z'n enge looks van een paar jaar geleden behoorlijk opgepoetst. Eigen taal, gaat behoorlijk de hoogte in, in de video lijkt er behoorlijk wat bewerking op z'n stem te zitten, ben benieuwd hoe ze dat live gaan doen. Het nummer zelf is wat mij betreft wat zeurderig, en heel kort. Opeens was het voorbij, heel abrupt ook. Had niet gehoeven.
5. REDEL - "Tartu"
Ah, het jaarlijkse "doe eens gek" nummer. Het intro is vreselijk, de zang (of geschreeuw) is vreselijk, het gedoe er omheen is vreselijk, de stevige beat is te doen, maar samenvattend is dit toch wel vrij vreselijk. Maar de mannen van REDEL hebben wel weer even wat lol gehad. En doorrr.
6. Kea - "Hypnotized"
De retro aspecten zijn populair dit jaar. Het refrein is wel fijn, de coupletten zijn wat saai. Lastig om er nog meer over te zeggen eigenlijk, gewoon leuk en makkelijk te beluisteren pop. Heeft zeker z'n publiek, maar springt er niet echt uit. Heeft wel een leuk meeklap momentje, dat doet het meestal wel goed.
7. Hans Nayna - "One By One"
Moody video gespot. Nogal dramatisch in de opbouw, en daar wordt in de refreinen nog een stapje bovenop gedaan. Dit is vaker gedaan, en ook beter. Koortje gespot in de bridge, en de bingo kaart is alweer bijna afgestreept. Voelt wat te zwaar, ik merk een behoefte aan meer vrolijkheid.
8. Nika Marula - "Calm Down"
Oooh, dit bouwt lekker op! En dan de beat in het refrein, zo hoor je een spannende opbouw op te volgen. Dit vind ik echt leuk, meteen de neiging om het op repeat te zetten. Ook hier een meeklap momentje, gecombineerd met vocaal machtsvertoon. Het in op het einde van het nummer, waar ik nog wat verwacht. Ook dit nummer is vrij kort, dus er zou ruimte zijn om wat minder abrupt te eindigen. Tot nu toe de leukste!
9. Andrei Zevakin & Pluuto - "Wingman"
Je moet er van houden is het eerste wat in me opkomt. Valt op omdat het in de eigen taal is, Engels zou dit nummer vrij standaard maken. De beat is wel fijn, en de lyrics houden m'n aandacht bij het nummer, al versta ik er niks van. De trompetten zijn leuk! Ook dit nummer is kort, einde is wederom wat aan de abrupte kant. Vind het wel interessant, weet nog niet zo goed wat ik er precies van vind.
10. Wiiralt - "Tuuled"
En hier hebben we de jaarlijkse country inzending. De aangehouden vocale stukken irriteren me, klinkt ook nogal repetitief. Best wel een lang instrumentaal stuk, en dat doet het nooit zo goed op het songfestival, ondanks de "Yeah!" die het publiek mee kan doen. Als je dat zou willen, ik niet.
11. Helen - "Nii korgele"
De opbouw belooft wel wat, ik dacht even dat we hier een soort disco/dance knaller zouden krijgen, het had gekund. Maar het komt niet. Het vervalt in een wel heel erg kabbelend refrein, ook hier had echt meer in gezeten. De bridge is wel erg zoetsappig. Toch wat te lief overall.
12. Koit Toome - "We Could Have Been Beautiful"
De meneer van het gifje is terug! Met een goed gezongen maar behoorlijk standaard ballad. Gaat ook behoorlijk de hoogte in, dat is knap. Dramatisch refrein, en het tweede couplet bouwt dat verder uit. Hier gaat me toch een climax uitkomen. Ik kijk toch even verder Koit, engerd.
13. Heleza - "6"
Pas na 4 keer lezen had ik door dat er geen Helena stond. Los van dat begint dit nummer verrassend, ik hoor Frans! Ik hou van de Franse taal, dus dat is bijna altijd een pluspuntje. Het werkt best wel goed in combinatie met het Ests, wie had dat gedacht. Het heeft allemaal wat mysterieus, ik hou er wel van. Ook dit wil ik vaker horen, het springt er voor mij uit. Ik moest dit nummer drie keer luisteren om dit te kunnen typen, ik hoor steeds weer wat nieuws.
14. Alabama Watchdog - "Alabama Watchdog"
Even los van de twijfelachtige lyrics, ik hou hier gewoon niet van. Het is niet m'n genre. Andere mensen kunnen er vast wat zinnigs over zeggen, ik hou het op bijna 3 minuten aan geluid dat me niet aanstaat. Oh ja, en die lyrics hč? Doe maar gewoon niet.
15. Tanja - "Best Night Ever"
Amazing Tanja is terug, maar dat had niet gehoeven. De coupletten zijn aardig, het refrein is veel te soft. Dit is zeker niet de best nacht ooit. Het voelt toch een beetje als een nummer van iemand die heel hard z'n best doet om te bewijzen dat ze niet te oud is om helemaal los te gaan, en zo oud In Tanja nou ook weer niet. De "padampadadadam" stukjes zijn toch wat ouderwets.
16. Kadri Voorand - "Energy"
Ik wilde beginnen wat te zeggen over de titel en het feit dat we te maken hebben met een ballad, maar Kadri gooit behoorlijk wat energie (of beter gezegd, kracht) in haar vocalen. Dit is een klassieke powerballad, dus we pakken de andere bingo kaart erbij. Afstrepen maar. Vocaal machtsvertoon, check. Adlibs, check. Dramatische pauzes, check. Gevoelige piano stukjes, check. Beetje musical ook, check. Een powerballad is stiekem soms wel heel fijn, maar het hoeft niet te winnen.
17. Kristin Kalnapenk - "Find A Way"
Jazz nummertje. Is wel fijn, maar kabbelt nogal. Is denk ik niet genoeg om echt potten te breken. Ik weet ook niet zo goed wat ik er verder over moet zeggen. Prima radionummer, dat wel, maar gewoon niet spannend genoeg. Ze zingt wel erg goed, dit krijgt ze live denk ik ook wel voor elkaar.
18. Egert Milder - "Free Again"
Ik vind het intro wel leuk, maar zodra hij begint te zingen (wat hij wel goed doet, daar ligt het niet aan) is het voor mij wel klaar. Er zit een tempowisseling in het nummer als we overgaan op het refrein, maar dat doet me niet zo veel. Ik heb het idee dat ik dit nummer al heel vaak heb gehoord. Ook dit kan prima op de radio, dat wel. Het is alleen totaal niet verrassend.
19. Suured tüdrukud - "Heaven's Not That Far Tonight"
Hier is dan toch het nummer met disco vibes. Een duet, met twee vocale powerhouses. De coupletten bouwen goed op voor een knallend refrein, maar dat is toch wat te soft wat mij betreft. Ik weet niet zo goed hoe ik de kansen van dit nummer moet inschatten, maar het voelt toch een beetje als "leuk dat ze mee doen, maar we stemmen natuurlijk op iemand anders".
20. Uku Haasma - "Kaos"
De tweede Uku van dit jaar. Nog voordat ik op play druk heb ik een prangende vraag. Waarom heeft Uku een groene opblaasdildo in z'n handen? Het intro van het nummer is behoorlijk moody, Uku heeft een mooie stem, het bouwt ietwat mysterieus op. Uku heeft in het begin van de video trouwens een vis vast, ik snap het niet helemaal. Het nummer vind ik verder niet zo bijzonder, echt spannend wordt het nooit. Een instrumentaal einde vind ik altijd een beetje lastig.
21. Karl Killing - "Kiss Me"
Dit is wel leuk, maar wel vrij zoetsappig. Het tweede couplet lijkt een wat meer spannende opbouw te hebben, maar in het refrein krijg je dan niks extra's. Ja, daarna wel. Maar het is me niet genoeg, ik wil meer. Dit haalt me niet over de streep. Conclusie: leuk, maar er zijn betere opties.
22. Ivo Linna, Robert Linna, Supernova - "Ma olen siin"
Ik vermoed een vader en zoon duet, maar ik ga het niet checken. Daarvoor boeit het nummer me niet genoeg. De coupletten zijn wel heel rustig, maar na het tweede couplet wordt het wat interessanter. Duurt niet lang, we zijn weer snel terug bij af, ondanks de opbouw met strijkers jongens, strijkers!
23. Rahel - "Sunday Night"
Dit grijpt m'n aandacht, waar gaan we naartoe? Het refrein is leuk, de energie maakt me vrolijk. Het tweede couplet bouwt verder op, ik hoor een koortje! Vind ik nog wel eens een beetje cliché, maar hier past het goed. De bridge is dan wel iets op de grens, maar goed, ik sta het toe. Laatste refrein had nog wel iets meer power mogen hebben, maar dat is live misschien wel aanwezig. Koortjes doen het vaak beter live. Ik blijf wel hoor, op zondag nacht.
24. Sissi - "Time"
Dat is een mooie stem, maar wel een heel voorspelbaar nummer. We krijgen de al verwachte gospel koortjes, en natuurlijk swingt het daardoor wel lekker. Het werkt, het werkt altijd weer, maar het is totaal niet spannend. Klapmomentje in de bridge! De power aan het einde is fijn, klein eindigen heel passend. Maar wel zoals verwacht.
Top 4!
1. Heleza - "6"
2. Rahel - "Sunday Night"
3. Nika Marula - "Calm Down"
4. Andrei Zevakin & Pluuto - "Wingman"
Ongeļnteresseerd maar toch aanwezig.