abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 oktober 2020 @ 09:27:06 #101
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195780330
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 09:13 schreef GereDathan het volgende:
@:Federer-Fan & @:VoMy & @:simonblue & @:_serial_ & @:chratnox (en als ik iemand mis, zet jezelf gerust in dit rijtje!!):
Ik wil jullie uit de grond van mijn hart bedanken voor jullie harde werk en mooie bijdrages! Ook al is het misschien niet altijd positief, jullie weten er toch een positieve draai aan te geven en blijven de informatie onafgebroken verwerken. Ik heb daar veel respect en dankbaarheid voor en kan dat niet genoeg herhalen en zeggen. Dank dank dank!!

Voor alle anderen die in dit topic mee posten:
Bedankt! Samen met de getallen goeroes van hierboven maken we er een mooi en positief topic van! Jullie bijdrages worden meer dan gewaardeerd, houd dit vol en laten we samen met een positieve blik blijven kijken naar de toekomst. Niet altijd makkelijk, maar onthoud dat achter de wolken de zon schijnt! Alles wat nu stijgt gaat ook weer naar beneden, voor nu is het slikken en voor straks is het dansen! Ook jullie, bedankt bedankt bedankt!

En laten we ook alle meelezende mensen niet vergeten!
Niet iedereen heeft de behoefte om mee te posten, maar ik weet dat er veel mensen op de achtergrond meelezen met onze posts. Ik hoop dat deze mensen hier kracht en positiviteit uit mogen putten en dit topic ze helpt om de situatie niet te donker in te zien.

En als laatste wil ik ook nogmaals herhalen dat we hier, ondanks het juichen en dansen bij positieve berichten of cijfers, ook weten dat er een hele zwarte kant aan de situatie zit. De mensen die heel ziek worden of nog erger de mensen die overlijden. Hoewel dit misschien niet altijd tot uitdrukking komt weet ik dat eenieder die hier mee post of leest dit nooit zal vergeten en hier geen blijdschap om voelt. Ik wil dan ook nogmaals uitspreken, en ik denk dat ik dat voor iedereen kan en mag doen, dat we het verdriet van de nabestaanden op geen enkele manier willen bagatelliseren en we verdrietig zijn dat er mensen overlijden. We zouden dit veel liever anders zien. We voelen met deze mensen mee en hopen dat ze het verschrikkelijke verdriet en gemis een plekje kunnen geven. Ook voor deze mensen schijnt achter de wolken de zon.
Mooi gezegd! :)
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 10:46:19 #103
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195781203
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 09:13 schreef GereDathan het volgende:
@:Federer-Fan & @:VoMy & @:simonblue & @:_serial_ & @:chratnox (en als ik iemand mis, zet jezelf gerust in dit rijtje!!):
Met plezier! Blij dat ik iets terug kan doen voor het topic wat mij ook geholpen heeft :)

Weer even de data uitgesplitst per dag.

Vanaf 1 oktober weer. Ik probeer zo lang mogelijk vanaf 1 oktober te houden, maar weet niet hoe leesbaar het nog voor anderen is. Laat maar weten als ik er een week af moet halen oid:


Hier ook dezelfde data in een line chart:


Wat opvalt:
- Er komen meer meldingen een dag na de meldingsdatum al binnen, dat kan een indicatie zijn dat een achterstand weggewerkt is
- Data tot en met 11 oktober lijkt nagenoeg compleet. Zijn in de cijfers van de 21e nog 220 meldingen bijgekomen, maar is in het totaal verwaarloosbaar
- 12 oktober en verder volgt de 'trend' dat er nog zo'n 300 meldingen per dag bij komen. Ik verwacht dan ook dat vandaag de laatste (flinke) delta van 12 oktober zal zijn.
- Er zit een hele grote delta tussen 11 en 12 oktober. Het is niet aannemelijk dat dit een achterstand is, dit kan te maken hebben met meer testen dan daarvoor
- Gelet op de dag tot dag cijfers lijkt de groei iets af te remmen, hoe raar dat ook klinkt met de 8500 van gisteren.

Hoewel de cijfers van gisteren er schrikbarend hoog uit zagen, is dit de uitsplitsing ten opzichte van de 20e:
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195781247
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:10 schreef simonblue het volgende:

[..]

Mooie grafiek! En mooi om te zien hoe verschillende mensen naar net weer ander parameters kijken en daardoor weer meer informatie uit de data krijgen.

Het valt mij op dat er een hoog percentage gevallen is met DPL (datum van labresultaat) en DON (datum van melding is) status. Ik verwacht dat er ongeveer een verschil van een week is tussen de datum van eerste symptomen (DOO) en de DPL of DON datum.

Om een goed beeld van het verloop van besmettingen te zien zou ik het zelf prettig vinden om van alle gevallen de DOO te zien. Helaas zit dat niet het RIVM bestand. Als ik echter een beetje op het oog de DPL en DON gevallen een week naar achter verschuif, dan heb ik het idee dat de stijging vanaf ongeveer 1 oktober niet zo steil is.
De DON en DPL data lijken dezelfde trend te hebben als de DOO data, zolang de proportie van mensen van wie de DOO bekend is gelijk blijft zou je best alleen naar DOO data kunnen kijken. Ik heb daar wel een scriptje voor, maar ik kap de meest recente 11 dagen eraf omdat die nog omhoog gecorrigeerd worden. Maar zal hem later vandaag eens posten weer.
pi_195781324
FWIW. Ik heb eens het verschil in aantal meldingen tov de dag ervoor per gemeente in kaart gebracht. Dan zie je toch dat in veel gemeenten er niet veel verschil is (grijs), en er ook best veel groen is (minder meldingen dan de dag ervoor). Wel is dit erg instabiel, een dag met veel meldingen leidt vaak tot een dag met minder meldingen.
Wel is Rotterdam erg positief, Rotterdam is al groen sinds de 18e met 616, 546, 494 en 475 meldingen. Een dalende trend in een grote stad!

  Public Relations / Redactie Film donderdag 22 oktober 2020 @ 14:36:46 #106
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195785434
Even mijn idee over de getallen van vandaag:

Maar de stijging is al bijna een week consequent minder hard dan de weken ervoor. Dat betekent dat het effect van de maatregelen begint te werken. Ja, het voelt ontzettend langzaam maar dit zijn trends. Eerst een lineaire stijging (nu), dan afvlakking tot het plateau en dan gaat het dalen inzetten.

Het is niet best maar de bijna lockdown is pas 7 dagen actief. Met 5 - 7 dagen incubatietijd en dan nog 3 - 4 dagen tot test en uitslag is dit nog niet zo gek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195785475
(Crosspost) Update van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.

Piekdag staat (momenteel) nog steeds op 12-10 met 7931 besmettingen.
De eerste paar dagen van oktober krijgen bijna geen mutaties meer (1 okt : 21, 2 okt: 17, 3 okt: 24)
Dag met grootste mutatie : 21-10, 1821
Oudste mutatie : 7-8
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195785534
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:36 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Even mijn idee over de getallen van vandaag:

Maar de stijging is al bijna een week consequent minder hard dan de weken ervoor. Dat betekent dat het effect van de maatregelen begint te werken. Ja, het voelt ontzettend langzaam maar dit zijn trends. Eerst een lineaire stijging (nu), dan afvlakking tot het plateau en dan gaat het dalen inzetten.

Het is niet best maar de bijna lockdown is pas 7 dagen actief. Met 5 - 7 dagen incubatietijd en dan nog 3 - 4 dagen tot test en uitslag is dit nog niet zo gek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt helemaal. De cijfers stijgen dan misschien wel, maar ze gaan beduidend minder hard dan enige tijd geleden. De 7-daagse groei is op dit moment 21,4 procent. Dat was op 12 oktober (heb je die 12 weer, die komt steeds terug) nog 55,4%. Dat is echt wel een verbetering en het lijkt erop alsof het omslagpunt steeds dichterbij komt.

Maar voor de cijfers is het simpelweg te vroeg, we moeten echt nog even geduld hebben tot zondag blijkt. Ik had gehoopt dat het gisteren en vandaag zichtbaar zou zijn, maar dat is het nog niet direct helaas.
pi_195785595
quote:
Status 22-10

Positief getest 262.405, toename: 9.271
Ziekenhuisopnames 14.240 (5,4% van positief getest), toename: 110
IC-opnames 4.041 (1,5% van positief getest)
Overleden 6.919 (2,6% van positief getest), toename: 46

(Was: 28,8%)
pi_195785632
in het Noorden begint mooi af te vlakken, in (stad)Groningen waren afgelopen weken rond de 100 besmettingen per dag nu ergens in de 50
  donderdag 22 oktober 2020 @ 14:47:08 #111
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_195785729
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
(Was: 28,8%)
Dit ziet eruit als een plaatje vanuit een twitterbericht. heb je de bron voor me?

ah al gevonden https://twitter.com/TijnBroekman/status/1319254491959537664
pi_195785911
quote:
14s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:47 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dit ziet eruit als een plaatje vanuit een twitterbericht. heb je de bron voor me?

ah al gevonden https://twitter.com/TijnBroekman/status/1319254491959537664
Je was mij voor :)
pi_195786799
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
(Was: 28,8%)
Even voor mijn duidelijkheid: dat dit percentage dalende is ondanks de stijgende positieve testen is een goed teken toch?
pi_195787994
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 09:13 schreef GereDathan het volgende:
@:Federer-Fan & @:VoMy & @:simonblue & @:_serial_ & @:chratnox (en als ik iemand mis, zet jezelf gerust in dit rijtje!!):
Ik wil jullie uit de grond van mijn hart bedanken voor jullie harde werk en mooie bijdrages! Ook al is het misschien niet altijd positief, jullie weten er toch een positieve draai aan te geven en blijven de informatie onafgebroken verwerken. Ik heb daar veel respect en dankbaarheid voor en kan dat niet genoeg herhalen en zeggen. Dank dank dank!!

Voor alle anderen die in dit topic mee posten:
Bedankt! Samen met de getallen goeroes van hierboven maken we er een mooi en positief topic van! Jullie bijdrages worden meer dan gewaardeerd, houd dit vol en laten we samen met een positieve blik blijven kijken naar de toekomst. Niet altijd makkelijk, maar onthoud dat achter de wolken de zon schijnt! Alles wat nu stijgt gaat ook weer naar beneden, voor nu is het slikken en voor straks is het dansen! Ook jullie, bedankt bedankt bedankt!

En laten we ook alle meelezende mensen niet vergeten!
Niet iedereen heeft de behoefte om mee te posten, maar ik weet dat er veel mensen op de achtergrond meelezen met onze posts. Ik hoop dat deze mensen hier kracht en positiviteit uit mogen putten en dit topic ze helpt om de situatie niet te donker in te zien.

En als laatste wil ik ook nogmaals herhalen dat we hier, ondanks het juichen en dansen bij positieve berichten of cijfers, ook weten dat er een hele zwarte kant aan de situatie zit. De mensen die heel ziek worden of nog erger de mensen die overlijden. Hoewel dit misschien niet altijd tot uitdrukking komt weet ik dat eenieder die hier mee post of leest dit nooit zal vergeten en hier geen blijdschap om voelt. Ik wil dan ook nogmaals uitspreken, en ik denk dat ik dat voor iedereen kan en mag doen, dat we het verdriet van de nabestaanden op geen enkele manier willen bagatelliseren en we verdrietig zijn dat er mensen overlijden. We zouden dit veel liever anders zien. We voelen met deze mensen mee en hopen dat ze het verschrikkelijke verdriet en gemis een plekje kunnen geven. Ook voor deze mensen schijnt achter de wolken de zon.
Mooi gezegd! En helemaal mee eens. Ik heb zelf veel steun aan dit topic en lees alles mee. Ik post niet zo vaak mee omdat ik niet helemaal thuis ben in de cijfers. Maar ik lees en voel alles mee. Dank allemaal! En fijn dat je partner weer is hersteld! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  donderdag 22 oktober 2020 @ 16:22:56 #115
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195788385
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:36 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Even mijn idee over de getallen van vandaag:

Maar de stijging is al bijna een week consequent minder hard dan de weken ervoor. Dat betekent dat het effect van de maatregelen begint te werken. Ja, het voelt ontzettend langzaam maar dit zijn trends. Eerst een lineaire stijging (nu), dan afvlakking tot het plateau en dan gaat het dalen inzetten.

Het is niet best maar de bijna lockdown is pas 7 dagen actief. Met 5 - 7 dagen incubatietijd en dan nog 3 - 4 dagen tot test en uitslag is dit nog niet zo gek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor deze positieve lezing. Was even toe aan wat positief nieuws.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195788845
quote:
17s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:24 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Even voor mijn duidelijkheid: dat dit percentage dalende is ondanks de stijgende positieve testen is een goed teken toch?
Absoluut. Het laat zien dat de stijging aan het afnemen is. Niet zozeer in record getallen die we nu halen, maar wel over 7 dagen gezien. De zogenoemde exponentiële toename.

Dit getal moet richting de 0, dan zitten we op de piek. Daarna gaat hij de min in en hebben we dus krimp. In dat geval moet het getal na de min zo groot mogelijk zijn het liefst :)
pi_195788854
quote:
14s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 16:06 schreef Sangha het volgende:

[..]

Mooi gezegd! En helemaal mee eens. Ik heb zelf veel steun aan dit topic en lees alles mee. Ik post niet zo vaak mee omdat ik niet helemaal thuis ben in de cijfers. Maar ik lees en voel alles mee. Dank allemaal! En fijn dat je partner weer is hersteld! :)
Dank je wel :)

Fijn dat je meeleest en daar positieve kracht uit put. Dat is waar we het voor doen!
pi_195789123
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 16:40 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Absoluut. Het laat zien dat de stijging aan het afnemen is. Niet zozeer in record getallen die we nu halen, maar wel over 7 dagen gezien. De zogenoemde exponentiële toename.

Dit getal moet richting de 0, dan zitten we op de piek. Daarna gaat hij de min in en hebben we dus krimp. In dat geval moet het getal na de min zo groot mogelijk zijn het liefst :)
Dan heb ik het goed begrepen, dankjewel voor je uitleg!
pi_195793321
Na alle mooie en nuttige grafieken en plaatjes in dit topic ook mijn grafieken geupdate:


De patronen blijven m.i. hetzelfde, ik heb er weinig nieuws over te melden.


De hoogste piek lijkt weer wat minder hoog te zijn (wellicht jojo effect). maar de piek rond 4-7 dagen geleden is nu wel duidelijk aan het groeien.

Ook ik verwacht dat de impact van de maatregelen van vorige week nog niet zichtbaar is in de cijfers van vandaag, hopelijk gaan we dat de komende dagen wel zien.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 21:18:23 #120
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195794813
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 20:24 schreef simonblue het volgende:
Na alle mooie en nuttige grafieken en plaatjes in dit topic ook mijn grafieken geupdate:

[ afbeelding ]
De patronen blijven m.i. hetzelfde, ik heb er weinig nieuws over te melden.

[ afbeelding ]
De hoogste piek lijkt weer wat minder hoog te zijn (wellicht jojo effect). maar de piek rond 4-7 dagen geleden is nu wel duidelijk aan het groeien.

Ook ik verwacht dat de impact van de maatregelen van vorige week nog niet zichtbaar is in de cijfers van vandaag, hopelijk gaan we dat de komende dagen wel zien.
Dank je wel. Ziet er prachtig uit. Vind het los van de inhoud mooier dan de meeste moderne kunst die ik zie.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:12:48 #121
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_195796167
Ook van mij eens hardop complimenten, allereerst voor de inhoudelijke analyses die ik hier zie! Ik werk beroepsmatig veel met data, en zie hier echt waardevolle visuals vandaan komen.

Maar meer nog vind ik de grondhouding heel waardevol. In een onwaarschijnlijk tijdperk geeft dit tegenwicht aan complotdenkers en lichtpuntjes aan het eind van de tunnel.

Helaas weet ik uit nabije omgeving dat het leed groot is en dat we blij mogen zijn met de instelling in onze ziekenhuizen. Ondanks alle wantoestanden rond bonussen en tegenwerking zijn nu weer mensen extra diensten aan het draaien, gewoon omdat zij de medemens willen helpen en niet geloven in wij/zij en opgeven en om zich heen schoppen als het moeilijk wordt/vrijheden beperkter zijn.

Positiviteit en veerkracht zijn belangrijke dingen die ons hier doorheen gaan helpen. En het wordt hier gevoed. Dank aan alle bijdragers.
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:37:46 #122
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195800635
De dag beginnen met goed nieuws:

quote:
Oud-RIVM-topman en emeritus hoogleraar vaccins aan het Leids Universitair Medisch Centrum, Ben van der Zeijst, noemt het "vrij realistisch" dat er begin 2021 een werkzaam vaccin is. De vaccinexpert volgt de ontwikkelingen van de vaccins die tegen covid-19 worden geproduceerd, op de voet.

Pfizer, de producent van een vaccin dat in de derde testfase zit, zegt tegen Nieuwsuur dat zij binnen twee weken weten of hun vaccin effectief is. Nieuwsuur sprak met deskundigen om te kijken of zij het optimisme van minister Hugo de Jonge tijdens de persconferentie van vorige week delen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-duidelijkheid.html
pi_195800639
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 08:37 schreef Roberto_BOZ het volgende:
De dag beginnen met goed nieuws:
[..]

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-duidelijkheid.html
Heerlijk begin!
pi_195800645
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:12 schreef GrumpyOldMan het volgende:
Ook van mij eens hardop complimenten, allereerst voor de inhoudelijke analyses die ik hier zie! Ik werk beroepsmatig veel met data, en zie hier echt waardevolle visuals vandaan komen.

Maar meer nog vind ik de grondhouding heel waardevol. In een onwaarschijnlijk tijdperk geeft dit tegenwicht aan complotdenkers en lichtpuntjes aan het eind van de tunnel.

Helaas weet ik uit nabije omgeving dat het leed groot is en dat we blij mogen zijn met de instelling in onze ziekenhuizen. Ondanks alle wantoestanden rond bonussen en tegenwerking zijn nu weer mensen extra diensten aan het draaien, gewoon omdat zij de medemens willen helpen en niet geloven in wij/zij en opgeven en om zich heen schoppen als het moeilijk wordt/vrijheden beperkter zijn.

Positiviteit en veerkracht zijn belangrijke dingen die ons hier doorheen gaan helpen. En het wordt hier gevoed. Dank aan alle bijdragers.
Dank je wel voor je mooie woorden en heel veel sterkte met de situatie in je omgeving.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:49:20 #125
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195800745
In navolging van mijn post van zondag, elke dag nu de 4-daagse gemiddelde ziekenhuisopname + IC-opname, en dan een R die je vindt door de gemiddelde ZKH van dag t te delen door t-4. Dit is een hele grove schatting van een R waarvan je moet bedenken dat deze eigenlijk 15-20 dagen eerder plaatsvond.



Hier zit een heel sterk herhalend effect in - als de gemiddelde ziekenhuisopname op dag t relatief hoog is, dan is de R daar ook relatief hoog. Echter, de gemiddelde ziekenhuisopname op dag t+4 is dan vaak niet per se hoog, wat weer resulteert in een relatief lage R. Dat is jammer, dit schommeleffect doet weinig.
Nu heb ik dezelfde grafiek ook gemaakt maar dan met Rproxy* = [R(t) + R(t-4)]/2. Dit effent dit soort effecten redelijk weg. Voor de vertraging in de R scheelt het wellicht 2 dagen, maar de indicatie blijft hetzelfde en de lijn is echt veel soepeler en beter, dus in dat opzicht vind ik hem mooier.



Overigens zit er nu nog steeds een terugkerend effect in. De ziekenhuisopnames zijn in het weekend telkens beduidend lager dan je volgens de trend moet verwachten, om op maandag dan een stuk hoger te zijn. Dit is een terugkerend patroon, het zal wel met huisartsbezoek/-verwijzingen te maken hebben.

Meer methodologische kanttekeningen bij deze R's:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ontleen hier niets aan, het is geen hard onderzoek.

Duiding.
Hoewel de data wie immer incompleet is, zit er onmiskenbaar een drop in de R-proxy's startend vanaf de 15-16e van oktober. Dit zou kunnen wijzen op een drop in de echte R zo rond begin oktober. Of deze daling van de R naar waardes tussen de 1,05 en 1,10 permanent is of tijdelijk, zal de komende dagen beter naar voren komen. De R-proxy* zal de komende dagen waarschijnlijk niet spontaan toenemen, tenzij er nog veel achterstallige gegevens worden ingevoerd in NICE.

Vooruitzicht
We wagen ons dan toch maar aan een vooruitzicht. Het lijkt erop dat het aantal ziekenhuisopnames minder sterk groeit. Een R van tussen de 1,05 en 1,10 gaat gepaard met een toename van het gemiddelde aanta nieuwe ziekenhuisopnames van 1-2% per dag - in absolute aantallen tussen de 2 en 5. r. Aannemende dat mensen niet spontaan zich heel anders gaan gedragen, zou dit betekenen dat de komende dagen het gemiddelde aantal dagelijkse ziekenhuisopnames zo zal stijgen tot 220-230. Als we heel positief willen zijn, mogen we zelfs hopen dat met het stijgen van de besmettingsaantallen begin oktober, mensen zich dagelijks beter zijn gaan gedragen en dan zouden het gemiddelde en de geschatte R's komende dagen zelfs stabiel kunnen blijven.
Vooruitlopende op de resultaten van de semi-lockdown van 12 oktober, zouden we daarvan de eerste effecten eind oktober moeten zien en dat zou dan voor een significante daling moeten zorgen.

Piekdag
19 oktober - niet verrassend weer een maandag - is de dag met de meeste opnames, 256. Dat aantal wordt voorlopig alleen maar verder opgehoogd.

Top-5 opnamedagen (hoe langer terug de dagen hierin, hoe beter):
- 19 oktober (256)
- 13 oktober (229)
- 12 oktober (227)
- 20 oktober (215)
- 16 oktober (201)

[ Bericht 0% gewijzigd door VoMy op 23-10-2020 08:54:21 ]
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:56:36 #126
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195800816
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen. Goed nieuws wat betreft de IC's: een flinke afname van de stijging.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Vrijdag 23 oktober: 473 (absolute stijging: 4; relatieve stijging: 0,9%);
- Donderdag 22 oktober: 469 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 5,5%);
- Woensdag 21 oktober: 445 (absolute stijging: 33; relatieve stijging: 8,0%);
- Dinsdag 20 oktober: 412 (absolute stijging: 31; relatieve stijging: 8,1%);
- Maandag 19 oktober: 381 (absolute stijging: 11; relatieve stijging: 3,0%).
- Zondag 18 oktober: 370 (absolute stijging: 6; relatieve stijging: 1,6%);
- Zaterdag 17 oktober: 364 (absolute stijging: 23; relatieve stijging: 6,7%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Vrijdag 23 oktober: 1.567 (absolute stijging: 77; relatieve stijging: 5,2%);
- Donderdag 22 oktober: 1.490 (absolute daling: 6; relatieve daling: 0,4%);
- Woensdag 21 oktober: 1.496 (absolute stijging: 56; relatieve stijging: 3,9%);
- Dinsdag 20 oktober: 1.440 (absolute stijging: 99; relatieve stijging: 7,4%);
- Maandag 19 oktober: 1.341 (absolute stijging: 91; relatieve stijging: 7,3%);
- Zondag 18 oktober: 1.250 (absolute daling: 17; relatieve daling: 1,3%);
- Zaterdag 17 oktober: 1.267 (absolute stijging: 15; relatieve stijging: 1,2%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:56:14 #127
446930 crew  ESF1Gamer
pi_195804494
Het aantal corona patiënten in de ziekenhuizen in Friesland nemen ietsje af en de maatregels hebben ook effect op het aantal besmettingen.

https://www.omropfryslan.(...)oor-testen-verdwenen

10:52
Minder coronapatiënten in Friese ziekenhuizen

Het aantal coronapatiënten in de Friese ziekenhuizen is teruggelopen, in vergelijking met de laatste cijfers. Er liggen nu 16 coronapatiënten op de intensive care in Fryslân, dat is één minder dan woensdag. Het aantal coronapatiënten op de verpleegafdelingen is teruggelopen van 45 naar 41.

Bron: Liveblog over corona OmropFryslan

[ Bericht 21% gewijzigd door ESF1Gamer op 23-10-2020 13:18:14 ]
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:06:18 #128
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195805879
Wachttijd in teststraten is flink terug gelopen. Er is nu meer aanbod dan vraag.

Een controle gedaan via het online afspraak maken. Ik zou komende zondagochtend om 10 uur mezelf kunnen laten testen binnen een straal van 20 km.

Ter vergelijking: twee weken terug moest ik 3,5 dag wachten om op een testlocatie 80 km verderop te kunnen zijn.

Goede ontwikkeling! Idealiter zou ik echter morgenochtend al ergens terecht moeten kunnen.
pi_195806075
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:06 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Wachttijd in teststraten is flink terug gelopen. Er is nu meer aanbod dan vraag.

Een controle gedaan via het online afspraak maken. Ik zou komende zondagochtend om 10 uur mezelf kunnen laten testen binnen een straal van 20 km.

Ter vergelijking: twee weken terug moest ik 3,5 dag wachten om op een testlocatie 80 km verderop te kunnen zijn.

Goede ontwikkeling! Idealiter zou ik echter morgenochtend al ergens terecht moeten kunnen.
Netjes, vanaf begin November zal het nog wel gaan met de snel-testen

edit staat nu ook op ad
quote:
GGD: aanbod testen nu groter dan vraag, wachttijd daalt sterk
De gemiddelde doorlooptijd van een coronatest bij de GGD is deze maand met ruim een derde gedaald tot 56 uur. Op 4 oktober zat er nog 89,7 uur (bijna vier dagen) tussen het maken van een afspraak en het bekend worden van de uitslag. Nu is dat tweeënhalve dag. Dat laat een woordvoerder van koepelorganisatie GGD GHOR weten.


Belangrijkste oorzaak voor de afgenomen wachttijd is de grotere beschikbaarheid van laboratoriumcapaciteit om de tests te analyseren. Inmiddels nemen de GGD'en bijna 45.000 tests per dag af, een aantal wat op korte termijn kan groeien tot 50.000. Na maanden van tekorten en problemen zijn de capaciteitsproblemen inmiddels onder controle, stelt woordvoerder Sonja Kloppenburg. ,,Er is op dit moment meer aanbod dan vraag."


[ Bericht 77% gewijzigd door michiel_merk op 23-10-2020 14:24:08 ]
pi_195806433
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:06 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Wachttijd in teststraten is flink terug gelopen. Er is nu meer aanbod dan vraag.

Een controle gedaan via het online afspraak maken. Ik zou komende zondagochtend om 10 uur mezelf kunnen laten testen binnen een straal van 20 km.

Ter vergelijking: twee weken terug moest ik 3,5 dag wachten om op een testlocatie 80 km verderop te kunnen zijn.

Goede ontwikkeling! Idealiter zou ik echter morgenochtend al ergens terecht moeten kunnen.
Dat is een hele positieve ontwikkeling! Eindelijk lijkt het testbeleid op orde te komen. Met de sneltesten, die @michiel_merk terecht opmerkt, in het vooruitzicht begint het ergens op te lijken.

Dit betekent dus ook dat we ondertussen alle gevallen met klachten kunnen opsporen (er vanuit gaande dat men zich laat testen) en ook dat de ratio testen/positieve besmettingen nu nuttige informatie gaat opleveren.

Het is wel ontzettend jammer dat we de maatregelen nog niet terugzien als een daling. Ik ben er wel van overtuigd dat we zonder maatregelen op enkele duizenden gevallen per dag meer zouden zitten en dat het dus echt wel effect heeft.
pi_195806489
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tap tap tap
pi_195806594
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:26 schreef GereDathan het volgende:
Dat is een hele positieve ontwikkeling! Eindelijk lijkt het testbeleid op orde te komen. Met de sneltesten, die @:michiel_merk terecht opmerkt, in het vooruitzicht begint het ergens op te lijken.

Dit betekent dus ook dat we ondertussen alle gevallen met klachten kunnen opsporen (er vanuit gaande dat men zich laat testen) en ook dat de ratio testen/positieve besmettingen nu nuttige informatie gaat opleveren.

Het is wel ontzettend jammer dat we de maatregelen nog niet terugzien als een daling.
Volgens mij is de behaalde testcapaciteituitbreiding, mosterd na de maaltijd. We hebben nu een tsunami, dan ga je ook geen waterpeilhoogte uitvoeren om te kijken of het eb of vloed is. Dat er enorm veel positieve patienten bijkomen, snapt iedereen wel, daarvoor hoef je niet met dit soort cijfers op de proppen te komen. Brandhaarden opsporen is ook gekkenwerk, hele land is een brandhaard.

I.m.o. kan je nu beter die effort steken in de zorg voor Coronapatienten in, en net voor, ziekenhuis (opname).

Om de Tsunami te stoppen: lockdown 100%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:42:57 #133
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195806768
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Verkeerde topic? Ik zie geen cijfers.
pi_195806853
quote:
Status 23-10

Positief getest 272.401, toename: 9.996
Ziekenhuisopnames 14.352 (5,3% van positief getest), toename: 112
IC-opnames 4.084 (1,5% van positief getest)
Overleden 6.964 (2,6% van positief getest), toename: 45

(was: 27,1%)

De daling gaat langzamer, maar het daalt nog steeds.

Wel positief is dat we nog steeds niet de 10k grens doorbroken hebben. Het is maar een schraal succes, maar we moeten er toch iets uithalen :)

En wat ook positief is is het feit dat de exponentiële groei er echt al een tijd uit is. Het is doorbijten, maar we komen elke dag dichter bij het omslagpunt.

[ Bericht 13% gewijzigd door GereDathan op 23-10-2020 17:29:38 ]
pi_195806861
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij is de behaalde testcapaciteituitbreiding, mosterd na de maaltijd. We hebben nu een tsunami, dan ga je ook geen waterpeilhoogte uitvoeren om te kijken of het eb of vloed is. Dat er enorm veel positieve patienten bijkomen, snapt iedereen wel, daarvoor hoef je niet met dit soort cijfers op de proppen te komen. Brandhaarden opsporen is ook gekkenwerk, hele land is een brandhaard.

I.m.o. kan je nu beter die effort steken in de zorg voor Coronapatienten in, en net voor, ziekenhuis (opname).

Om de Tsunami te stoppen: lockdown 100%.
Je zit in het verkeerde topic.
pi_195806865
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:42 schreef VoMy het volgende:

[..]

Verkeerde topic? Ik zie geen cijfers.
En ook al geen positiviteit.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:49:28 #137
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195806895
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:47 schreef GereDathan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
(was: 27,1%)

De daling gaat langzamer, maar het daalt nog steeds.

Wel positief is dat we nog steeds niet de 10k grens doorbroken hebben. Het is maar een schraal succes, maar we moeten er toch iets uithalen :)
Vandaag wel (10.007), als ik CherryLips' post mag geloven.
quote:
En wat ook positief is is het feit dat de exponentiële groei er echt al een tijd uit is. Het is doorbijten, maar we komen elke dag dichter bij het omslagpunt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195806910
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:49 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Vandaag wel (10.007), als ik CherryLips' post mag geloven.
[..]

maar 9996 door correcties :P
pi_195806933
Plus hier zaten ook wel wat achterstallige nummers uit Twente bij? dat hele gebied is ineens donkerrood :M
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:52:48 #140
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195806966
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is een hele positieve ontwikkeling! Eindelijk lijkt het testbeleid op orde te komen. Met de sneltesten, die @:michiel_merk terecht opmerkt, in het vooruitzicht begint het ergens op te lijken.

Dit betekent dus ook dat we ondertussen alle gevallen met klachten kunnen opsporen (er vanuit gaande dat men zich laat testen) en ook dat de ratio testen/positieve besmettingen nu nuttige informatie gaat opleveren.

Het is wel ontzettend jammer dat we de maatregelen nog niet terugzien als een daling. Ik ben er wel van overtuigd dat we zonder maatregelen op enkele duizenden gevallen per dag meer zouden zitten en dat het dus echt wel effect heeft.
De opnamecijfers spreken wat mij betreft echt voor zich. Ik wil natuurlijk niet mijn eigen werk de hemel in prijzen :P maar als je kijkt naar de gemiddelde nieuwe opnames, dan vlakken die echt behoorlijk af. Ook die grafiek die @DireStraits7 in het lopende topic plaatst, waarbij rekening wordt gehouden met de DOO/DON/DPL stromen, tonen een hele duidelijke afvlakking. Het vervelende is ook dat een daling er voorlopig niet in lijkt te zitten (want zelfs de lichtste stijging is stijging) en dat we het dus nog even moeten uitzingen tot donderdag volgende week voor we wellicht blijer kunnen zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:51 schreef Abdus18 het volgende:
Plus hier zaten ook wel wat achterstallige nummers uit Twente bij? dat hele gebied is ineens donkerrood :M
Dit is ook onhandig getimed ja.
pi_195807020
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:52 schreef VoMy het volgende:

[..]

De opnamecijfers spreken wat mij betreft echt voor zich. Ik wil natuurlijk niet mijn eigen werk de hemel in prijzen :P maar als je kijkt naar de gemiddelde nieuwe opnames, dan vlakken die echt behoorlijk af. Ook die grafiek die @:DireStraits7 in het lopende topic plaatst, waarbij rekening wordt gehouden met de DOO/DON/DPL stromen, tonen een hele duidelijke afvlakking. Het vervelende is ook dat een daling er voorlopig niet in lijkt te zitten (want zelfs de lichtste stijging is stijging) en dat we het dus nog even moeten uitzingen tot donderdag volgende week voor we wellicht blijer kunnen zijn.
Dank voor je duiding. Helemaal mee eens, je ziet op alle vlakken een afvlakking. De daling komt er helaas nog even niet door, maar effectief zijn de nieuwe maatregelen pas een dag of 8 in werking. We moeten ook geen wonderen verwachten.

En ik droom even nu, maar als de huidige afvlakking het gevolg is van de maatregelen van 28 september. Dan moeten die van 14 oktober een giga daling in gaan houden. Maar dat is een droom hoor :)
pi_195807027
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:49 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Vandaag wel (10.007), als ik CherryLips' post mag geloven.
[..]

Op Twitter wel. Maar ik vind de opmaak van BDdataplan fijn om te posten, ziet het er elke dag hetzelfde uit :)
pi_195807145
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Op Twitter wel. Maar ik vind de opmaak van BDdataplan fijn om te posten, ziet het er elke dag hetzelfde uit :)
Ja maar die is even stuk :P
Tap tap tap
pi_195807155
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 15:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja maar die is even stuk :P
Even op herfstvakantie :P
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:19:40 #145
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195807464
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:50 schreef Abdus18 het volgende:

[..]

maar 9996 door correcties :P
_O_
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195807489
We kunnen dus positief het weekend in?
pi_195807641
quote:
17s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 15:20 schreef Cinderelladreamer het volgende:
We kunnen dus positief het weekend in?
Altijd doen. Achter de wolken schijnt de zon.
pi_195807647
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 14:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij is de behaalde testcapaciteituitbreiding, mosterd na de maaltijd. We hebben nu een tsunami, dan ga je ook geen waterpeilhoogte uitvoeren om te kijken of het eb of vloed is. Dat er enorm veel positieve patienten bijkomen, snapt iedereen wel, daarvoor hoef je niet met dit soort cijfers op de proppen te komen. Brandhaarden opsporen is ook gekkenwerk, hele land is een brandhaard.
Klopt, De Jonge had de kamer dan ook beloofd om snel voor voldoende testcapaciteit te zorgen. Hij beloofde er alles aan te doen, maar daarna vond hij dat toch 'niet voor de hand liggen'.

Het idee erachter was nou juist dat je met voldoende testcapaciteit en bron en contact onderzoek snel kon ingrijpen in en rond een brandhaard juist bij de oplopende besmettingsgraad zoals die in augustus en september. Nu kan dat al niet meer.

Als je niet al voor corona op de hoogte was van de incompetentie van onze regering en Hugo de Jonge in het bijzonder dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat de regering alles doet om de coronacrisis zo lang mogelijk te rekken en zo ernstig mogelijk te maken. Feitelijk hebben ze er ook alles aan gedaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195807689
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:

Het idee erachter was nou juist dat je met voldoende testcapaciteit en bron en contact onderzoek snel kon ingrijpen in en rond een brandhaard juist bij de oplopende besmettingsgraad zoals die in augustus en september. Nu kan dat al niet meer.
Klopt, het is nu dweilen met de kraan open, een vloedgolf stuiten met een windscherm. "Apres moi la deluge", is een beter credo voor deze bewindvoerder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195807694
We zitten hier in het positieve topic, zullen we het positief en ontopic houden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')