Er was meer DNA dan dat van Jos. Dat DNA is nooit onderzocht. Een verzoek van Roethof daartoe is afgewezen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 22:51 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Er is bewijs. Alleen niet onomstotelijk. En het bewijs wat er is wijst alles in de richting van Jos B. Ik verwacht gewoon voldoende om tot verooreling te komen.
Hoe komt dat DNA aan de binnenzijde van een onderbroek?
Als er vingerafdrukken van een inbraak gevonden worden, kan iemand daar ook op veroordeeld worden. Het is gewoon te toevallig. Speeksel en DNA in de onderbroek. En een verklaring die niet klopt. Hoeveel bewijs wil je hebben?
De hoogte van de straf behorende bij de bewijzen die ze niet kunnen aantonen?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 23:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zelfs Bram heeft dit nog nooit meegemaakt
Ze zijn niet opgeroepen dus dat zegt al genoeg.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 23:57 schreef hartloper het volgende:
[..]
De hoogte van de straf behorende bij de bewijzen die ze niet kunnen aantonen?
Die getuigen op die fiets, hoe waardevol zijn die eigenlijk?
Die zeggen B te hebben gezien met Nicky achterop. Zelfs dat hij er achteraf sprong en B riep zijn naam.
Las ik vanmiddag ergens. Maar in hoeverre kan dit nadelig zijn voor B vraag ik me af.
Oh die waren helemaal niet in de rechtzaak?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 23:59 schreef Nober het volgende:
Ze zijn niet opgeroepen dus dat zegt al genoeg.
Ik dacht van niet maar weet het niet zeker.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 00:01 schreef hartloper het volgende:
[..]
Oh die waren helemaal niet in de rechtzaak?
Ik dacht dat die vandaag of gisteren ook daar hun woordje hadden gedaan.
Als ze al niet zijn gekomen dan kun je je ook af vragen hoe het OM de waarheid inschat idd.
Maar zwijgen als je ziet dat je naar 15 jaar TBS gaat, er helemaal geen andere aankooppunten of verdachten zijn terwijl er wel DNA van je gevonden is op het lichaam is ook wel interessant. Je zou denken dat er toch iets zou moeten zijn wat in je voordeel gebruikt kan worden als je echt onschuldig bent...quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zwijgen als iedereen denkt dat je schuldig bent is juist slim, dat wijst namelijk op tunnelvisie en je eigen verklaring zal al snel eenzijdig tegen je gebruikt worden.
Tenzij je echt zeker weet dat je een waterdicht alibi hebt, zwijgen. En zelf dan zou ik als ik verdacht wordt van een serieus delict alsnog eerst een advocaat inschakelen voordat ik iets zeg.
quote:Op donderdag 8 oktober 2020 23:57 schreef hartloper het volgende:
...De hoogte van de straf behorende bij de bewijzen die ze niet kunnen aantonen?
Dat zou ik dan eerst met een advocaat overleggen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar zwijgen als je ziet dat je naar 15 jaar TBS gaat, er helemaal geen andere aankooppunten of verdachten zijn terwijl er wel DNA van je gevonden is op het lichaam is ook wel interessant. Je zou denken dat er toch iets zou moeten zijn wat in je voordeel gebruikt kan worden als je echt onschuldig bent...
quote:
Inderdaad, nog nooit vertoond dat slachtoffers/nabestaanden naast de OvJ mogen plaatsnemen om zo de verdachte in de ogen te kunnen kijken. Dat de rechtbank dit toestaat wijst op vooringenomenheid. Als ik de advocaat van Jos B was, dan zou ik direct de rechtbank wraken.quote:Marc Groenhuijsen, hoogleraar victimologie aan Tilburg University, kon het tafereel in de Limburgse rechtbank amper aanzien. „Dit is een aftakeling van de rechtsstaat.”
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:37 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, nog nooit vertoond dat slachtoffers/nabestaanden naast de OvJ mogen plaatsnemen om zo de verdachte in de ogen te kunnen kijken. Dat de rechtbank dit toestaat wijst op vooringenomenheid. Als ik de advocaat van Jos B was, dan zou ik direct de rechtbank wraken.
Onder strafrechtgeleerden is grote weerstand tegen dit soort tranentrekkende taferelen, zeker als het slachtoffer niet alleen vertelt over de impact van het delict op hen persoonlijk, maar zich ook nog tutoyerend richten tot de verdachte, hem uitmakend voor rotte vis, en hem een lange straf toewensen, terwijl de verdachte nog helemaal niet is veroordeeld. Waar is de onschuldpresumptie dan nog?
Ik stel ook niet in discussie dat je geen advocaat moet nemen. Zelfs als je (onterecht) opgepakt wordt voor een overval van een paar zakjes snoep is het verstandig. Politieagenten spelen het tegenwoordig ook slim, vooral bij jongeren en dan ondervragen in aparte kamertjes.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat zou ik dan eerst met een advocaat overleggen.
Specifiek voor deze situatie en het hypothetische geval dat Jos onschuldig is:
Eerst moesten ze nog bewijzen dat hij op de PD is geweest (wat waarschijnlijk wel lukt), maar nu heeft hij dat zelf dus ook bekend. Die bekentenis is ook tegen hem gebruikt.
Verder kan het zo zijn dat je onschuldig bent en zoveel mogelijk details wil geven om jezelf vrij te pleiten. 20 jaar na dato kunnen daar fouten in zitten. Vervolgens worden die foutjes eruit gelicht om je als leugenaar weg te zetten. Je hebt dan zelf een valse verklaring afgelegd.
Het hoeft niet altijd verkeerd te zijn om te praten, maar het is wel verstandig dat eerst te overleggen met een strafrecht advocaat. Ook als je onschuldig bent. Er staat een hoop op het spel.
Ik bedoel, als je een enorme civielrechtelijke claim aan je broek krijgt, dan ga je toch ook een jurist of advocaat bellen? Ook al is die claim onterecht?
Snap niet waarom daar bij sommigen zo een taboe op ligt als het strafrecht betreft.
DNA alleen is niet voldoende bewijs. Het is natuurlijk wel overtuigend dat het op z'n onderbroek is gevonden en dat Jos B. aangeeft hem niet te kennen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:33 schreef Barlexus het volgende:
[ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]
=
[ afbeelding ]
Check. Maar er zal vast een reden zijn dat die advocaten vaak aanraden om helemaal niks te zeggen, zeker als er zwak bewijs is.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik stel ook niet in discussie dat je geen advocaat moet nemen. Zelfs als je (onterecht) opgepakt wordt voor een overval van een paar zakjes snoep is het verstandig. Politieagenten spelen het tegenwoordig ook slim, vooral bij jongeren en dan ondervragen in aparte kamertjes.
[..]
DNA alleen is niet voldoende bewijs. Het is natuurlijk wel overtuigend dat het op z'n onderbroek is gevonden en dat Jos B. aangeeft hem niet te kennen.
De combinatie van DNA waarschijnlijk van zijn handenquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
DNA alleen is niet voldoende bewijs. Het is natuurlijk wel overtuigend dat het op z'n onderbroek is gevonden en dat Jos B. aangeeft hem niet te kennen.
Ik vind die zaken eerder het tegenovergestelde van deze. In die zaken is er erg creatief met de bewijsvoering omgegaan en erg aan geknutseld.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is Lucia b al voorbij gekomen hier? Of de puttense moordzaak? Dat was ook allemaal heel helder met veroordeelde mensen die ook best wel verdacht leken.
Ja, ook in uitspraken van rechtspraak zit altijd een fout marge. Je hebt nooit 100% zeker bewijs . Zelfs niet als een verdachts bekent.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 09:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik vind die zaken eerder het tegenovergestelde van deze. In die zaken is er erg creatief met de bewijsvoering omgegaan en erg aan geknutseld.
Lucia werd met de gegevens zodanig geschikt dat een wiskundige wel moest concluderen dat toevallig niet meer kon, als alle feiten er toen bijgehaald waren was er geen zaak geweest. Misschien wel een slapende advocaat maar zo goed zit ik er niet in.
Puttense moordzaak was er ander sperma (ouder) aanwezig zijn en door verdachte er uit gesleept zijn. Dat verzint een normaal mens ook niet.
Hier is voor de normale mens het bewijs eigenlijk keihard maar is er juridisch wel een behoorlijke speld tussen te krijgen.
Ik ben het deels met je eens, maar het is gewoon jurisich mogelijk tegenwoordig. Gebeurde ook in de zaak van Anne Faber. Filmpjes staan op YouTube.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 08:37 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, nog nooit vertoond dat slachtoffers/nabestaanden naast de OvJ mogen plaatsnemen om zo de verdachte in de ogen te kunnen kijken. Dat de rechtbank dit toestaat wijst op vooringenomenheid. Als ik de advocaat van Jos B was, dan zou ik direct de rechtbank wraken.
Onder strafrechtgeleerden is grote weerstand tegen dit soort tranentrekkende taferelen, zeker als het slachtoffer niet alleen vertelt over de impact van het delict op hen persoonlijk, maar zich ook nog tutoyerend richten tot de verdachte, hem uitmakend voor rotte vis, en hem een lange straf toewensen, terwijl de verdachte nog helemaal niet is veroordeeld. Waar is de onschuldpresumptie dan nog?
Je moet dat adagium ook niet te letterlijk nemen. Het is meer bedoeld om aan te geven hoe hoog de lat voor juridisch bewijs ligt. Je kunt het ook vertalen naar een duidelijke opdracht naar de rechter: "bij gerede twijfel, spreek je vrij".quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik vind het wel een interessante discussie hoor.
Ik hoor hier vaker: liever 10 schuldigen die vrijuit gaan dan 1 onschuldige die vast zit.
Maar echt waar, zo onschuldig is deze meneer niet. Op z’n minst een behandeling in een TBS-kliniek zou op z’n plaats zijn.
De gevangenissen zijn niet meer zoals lang geleden, op water en brood, martelingen, eenzame opsluiting enz.
Is dat echt beter, 10 schuldigen in deze tijd die vrijuit gaan? Ik vind het wel een puntje ter discussie.
Wanneer TBS?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik hoor hier vaker: liever 10 schuldigen die vrijuit gaan dan 1 onschuldige die vast zit.
Maar echt waar, zo onschuldig is deze meneer niet. Op z’n minst een behandeling in een TBS-kliniek zou op z’n plaats zijn.
De gevangenissen zijn niet meer zoals lang geleden, op water en brood, martelingen, eenzame opsluiting enz.
Is dat echt beter, 10 schuldigen in deze tijd die vrijuit gaan? Ik vind het wel een puntje ter discussie.
https://www.tbsnederland.(...)nimaal%20vier%20jaar.quote:Een rechter kan alléén tbs opleggen aan een verdachte wanneer hij psychiatrische problemen heeft die (mede) geleid hebben tot het plegen van het delict.
Ja, tot jij die onschuldige bent die vastzit zeker. Wat een debiel standpunt. Je ontneemt iemands vrijheid, dan moet je wel verdomde zeker weten dat die persoon ook echt de misdaad heeft gepleegd.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik denk dat dit ook een vrijspraak wordt. Er is niet aangetoond dat er seksueel misbruik plaatsgevonden heeft en de doodsoorzaak is ook niet bekend.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies.
Het wordt veel te maatschappelijk gemaakt en een emotionele zaak.
Daardoor is B. nu haast al schuldig.
Er zijn wat punten waardoor je zou kunnen zeggen dat B. er iets meer van zou moeten weten, bij hem geweest is rond de dood.
Maar dat is alsnog geen enkel bewijs.
En zo veel indirect is er ook weer niet, ik zou eigenlijk niet weten waar de rechter B. op zou moeten veroordelen.
In dit geval is het toevalligheid op toevalligheid, het zwijgen en niet meewerken... Tsja.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:41 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Ja, tot jij die onschuldige bent die vastzit zeker. Wat een debiel standpunt. Je ontneemt iemands vrijheid, dan moet je wel verdomde zeker weten dat die persoon ook echt de misdaad heeft gepleegd.
Waarom uitgesloten? De rechtbank kan ambtshalve een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van de geestvermogens vaststellen, mits goed beargumenteerd. Geldt dus ook als deskundigen er niet over hebben kunnen rapporteren.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:35 schreef Nober het volgende:
[..]
Wanneer TBS?
[..]
https://www.tbsnederland.(...)nimaal%20vier%20jaar.
Is dus uitgesloten.
En Lucia de Berk dan? Dat was ook toevalligheid op toevalligheid. En toch vrijgesproken nadat ze tig jaar ten onrechte heeft vastgezeten.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In dit geval is het toevalligheid op toevalligheid, het zwijgen en niet meewerken... Tsja.
Als hij geen misdaad zou hebben gepleegd zou hij graag meewerken en praten.
Ze hebben niet zomaar iemand van de straat geplukt om nu te veroordelen hè.
Eens, al vind ik de Schiedammer parkmoord een beter voorbeeld dan Lucia de Berk. Als je enigszins oppervlakkig kijkt naar het bewijs in de Schiedammer parkmoord, lijkt de schuld echt beyond a reasonable doubt vast te staan. Zelfs als ik achteraf kijk naar de bewijsmiddelen, wetende wat we nu allemaal weten. In de serie 'Kijken in de ziel' hebben nota bene rechters gezegd dat die bewijsmiddelen zo sterk waren dat het gewoon bijna geen toeval kon zijn. Des te meer reden om extra kritisch te zijn bij dit soort zaken met veel zeer verdachte omstandigheden, maar weinig tot geen direct bewijs.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:52 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
En Lucia de Berk dan? Dat was ook toevalligheid op toevalligheid. En toch vrijgesproken nadat ze tig jaar ten onrechte heeft vastgezeten.
Toeval is geen grond voor veroordeling. Gelukkig. Je kunt ook gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats zijn. Ik zeg niet dat dat bij Jos het geval is, maar je kunt gewoon geen mensen gaan vastzetten op basis van dingen die "wel heel toevallig" zijn, maar (gechargeerd gezegd) niet meer dan dat.
Nee, dat was gecreëerde toevalligheid. cherry picking in gebeurtenissen en de rest volkomen weglaten.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:52 schreef Waterdrinker het volgende:
En Lucia de Berk dan? Dat was ook toevalligheid op toevalligheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |