Ik denk dat een advocaat alle opties bespreekt, en zijn cliënt een keuze laat maken? Hij zal wel een advies geven.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 19:15 schreef Sjoerd102 het volgende:
Wat ik me in dit soort zaken altijd afvraag is het volgende.
Stel iemand (in dit geval dus Jos B.) heeft een moord oid gepleegd.
De politie kan het bewijs niet helemaal rond krijgen.
De dader krijgt dan een advocaat toegewezen, of regelt zelf een advocaat.
Nu zegt de dader tegen de advocaat: ik heb het gedaan, maar ik blijf tegen over politie, nabestaande en dergelijke ontkennen.
Wat doet een advocaat dan?
Gaat hij tegen de dader zeggen: Gewoon bekennen, en ik zorg dat je straf zo laag mogelijk wordt.
Of gaat de advocaat zeggen: Als jij niet wilt bekennen, gaan we van het scenario uit dat je het niet gedaan hebt en zullen we trachten vrijspraak/onschuldig te claimen.
Ja natuurlijk....quote:Op donderdag 8 oktober 2020 19:40 schreef MissButterflyy het volgende:
Komt het vaak voor, dat het OM een hoge strafeis heeft maar er vervolgens toch vrijspraak is?
Nou nou zeg.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 19:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja natuurlijk....
De eis zegt toch geen reet?
Ja ook heel toevallig allemaal dat hij daar net in het bos is gezien met een jochie in een rode broek...quote:Op donderdag 8 oktober 2020 19:53 schreef bianconeri het volgende:
OM kan wel een hoop kletsen maar er is totaal geen bewijs.
Zijn DNA is gevonden en er is daar totaal geen verklaring voor, ook vanuit B. zelf niet.
Maar wie gaat daar voor vallen?
Gewoon neutraal kijkend is het gewoon een hetse tegen B. bij wie alles beetje de verkeerde kant op valt ook vanwege zijn verleden.
Maar het OM heeft nog totaal geen bewijs gebracht.
Hoge eis maar zonder hard bewijs ben ik wel benieuwd waar de rechter hem op zou willen veroordelen.
Een advocaat is er niet om onderzoek of bewijzen op te sporen, dat hoort de politie, recherche etc. te doen. Een advocaat is er alleen voor de rechten van zijn cliënt. Het belangrijkste is niet hun client vrij krijgen kosten wat het kost, maar zorgen voor een eerlijk proces waarbij alle feiten boven tafel komen. Het OM maakt ook weleens fouten... die zullen ook weleens een geval hebben waarbij ze misschien twijfelen of de persoon wel schuldig is maar toch verder gaan met de zaak. En er zijn ook zat cliënten die gewoon liegen tegen hun advocaat.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 19:15 schreef Sjoerd102 het volgende:
Wat doet een advocaat dan?
Gaat hij tegen de dader zeggen: Gewoon bekennen, en ik zorg dat je straf zo laag mogelijk wordt.
Of gaat de advocaat zeggen: Als jij niet wilt bekennen, gaan we van het scenario uit dat je het niet gedaan hebt en zullen we trachten vrijspraak/onschuldig te claimen.
Precies, letten op een eerlijk proces en de rechten van cliënt verdedigen. Niet er voor zorgen dat de feiten niet boven water komen door constant te blijven hameren op zwijgrecht.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Een advocaat is er niet om onderzoek of bewijzen op te sporen, dat hoort de politie, recherche etc. te doen. Een advocaat is er alleen voor de rechten van zijn cliënt. Het belangrijkste is niet hun client vrij krijgen kosten wat het kost, maar zorgen voor een eerlijk proces waarbij alle feiten boven tafel komen. Het OM maakt ook weleens fouten... die zullen ook weleens een geval hebben waarbij ze misschien twijfelen of de persoon wel schuldig is maar toch verder gaan met de zaak. En er zijn ook zat cliënten die gewoon liegen tegen hun advocaat.
Is toch logisch dat een advocaat zoiets adviseert?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Precies, letten op een eerlijk proces en de rechten van cliënt verdedigen. Niet er voor zorgen dat de feiten niet boven water komen door constant te blijven hameren op zwijgrecht.
Hele andere zaken he. Niet zoveel bewijs als hier m.i.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is Lucia b al voorbij gekomen hier? Of de puttense moordzaak? Dat was ook allemaal heel helder met veroordeelde mensen die ook best wel verdacht leken.
Zwijgrecht is gewoon een recht dat je hebt. Of het verstandig is, is een tweede. Zwijgen bij politie kan slim zijn omdat ze dan niet genoeg bewijzen hebben om iets te starten, maar zwijgen in deze zaak waar iedereen denkt dat je schuldig bent is misschien niet eens de verstandigste keuze. En het hoeft ook niet per se de keuze van de advocaat te zijn. Misschien zegt hij wel dat het niet verstandig is maar wil de cliënt toch zwijgen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Precies, letten op een eerlijk proces en de rechten van cliënt verdedigen. Niet er voor zorgen dat de feiten niet boven water komen door constant te blijven hameren op zwijgrecht.
Bianconeri heeft gelijk.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja ook heel toevallig allemaal dat hij daar net in het bos is gezien met een jochie in een rode broek...
Door de verkeerde wind waait ook nog eens zijn DNA in de onderbroek..
Wat een pech heeft die man.
Zwijgen als iedereen denkt dat je schuldig bent is juist slim, dat wijst namelijk op tunnelvisie en je eigen verklaring zal al snel eenzijdig tegen je gebruikt worden.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zwijgrecht is gewoon een recht dat je hebt. Of het verstandig is, is een tweede. Zwijgen bij politie kan slim zijn omdat ze dan niet genoeg bewijzen hebben om iets te starten, maar zwijgen in deze zaak waar iedereen denkt dat je schuldig bent is misschien niet eens de verstandigste keuze. En het hoeft ook niet per se de keuze van de advocaat te zijn. Misschien zegt hij wel dat het niet verstandig is maar wil de cliënt toch zwijgen.
Bewijs makker, bewijs.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja ook heel toevallig allemaal dat hij daar net in het bos is gezien met een jochie in een rode broek...
Door de verkeerde wind waait ook nog eens zijn DNA in de onderbroek..
Wat een pech heeft die man.
Precies.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 20:42 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Bianconeri heeft gelijk.
Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt.
Alles wat jij opnoemt is geen strafrechtelijk bewijs.
Ik kom bijna wekelijks in de rechtszaal, een rechter kan hier helemaal niets mee.
Wat een rechter wel kan is waarde toekennen aan de optelsom van veel dingen die wel erg toevallig lijken.
Men heeft er alles aan gedaan om meer bewijs boven water te krijgen, en dat zegt dat er weinig bewijs is.
Wel is er een enorme maatschappelijke druk, de rechter zal enkel naar de feiten moeten kijken en er een zware kluif aan hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |