Mijn vader maakt nog steeds een zalige garnalencocktailquote:
Ik wil het recept wel.quote:Op zaterdag 10 oktober 2020 00:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn vader maakt nog steeds een zalige garnalencocktail
Ik geloof dat het originele recept zoek is, althans afgelopen kerst kon ik het losse papiertje in de kookboeken niet vinden. Was van een restaurant in België. Maar het is iets met cognac, slagroom en ketchup (heul klien bietje).quote:
Ik maakte het altijd met ketchup, slagroom, mayo en een beetje whisky.quote:Op zaterdag 10 oktober 2020 21:22 schreef Isabeau het volgende:
Ik geloof dat het originele recept zoek is, althans afgelopen kerst kon ik het losse papiertje in de kookboeken niet vinden. Was van een restaurant in België. Maar het is iets met cognac, slagroom en ketchup (heul klien bietje).
Stukjes grapefruit gingen er bij ons nog in (en een drupje tabasco)quote:Op zaterdag 10 oktober 2020 21:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik maakte het altijd met ketchup, slagroom, mayo en een beetje whisky.
Plus zout en peper. Blaadje sla.
En...garnalen.
Zeker is dat jaren 70. En ook nu is dat nog best lekker. Een tante van mij maakt dan nog wel eens met een verjaardag, en hoeveel ze ook maakt, het gaat altijd op. Ook de verstokte bier/wijn etc drinkers willen toch minimaal 1 glas bowlquote:Op maandag 12 oktober 2020 11:28 schreef MissyMK het volgende:
vruchtenbowl is ook jaren 70 toch?
vleesfondue worden de kinderen dan weer heel blij van
Hey, de standaard hapjes van de vroegere kringverjaardagen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 13:25 schreef Lonaa het volgende:
Mogelijk maak ik volgende week gewoon een schaal vol jaren 70 hapjes.
Gevulde eitjes, augurk in boterhamworst, blokje kaas met zilveruitje, plakje leverworst, asperges met ham.
Heel ergquote:Op donderdag 8 oktober 2020 21:55 schreef Lonaa het volgende:
Oh aspic! Gadver! Ja! Heel erg jaren 60
Ik heb het een tijd geleden nog zien liggen in de supermarkt als broodbeleg, groente in aspicquote:
Ach in frankrijk nog heel van deze tijd (ik moet het ook niet)quote:Op maandag 12 oktober 2020 19:47 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik heb het een tijd geleden nog zien liggen in de supermarkt als broodbeleg, groente in aspic![]()
![]()
quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 17:57 schreef Goitske het volgende:
[..]
ik zit er ook over na te denken... Mijn ouders liepen dermate achter dat ze in de jaren 80 nog kookten als de jaren 60. Het was niet te eten🤣 dus ik denk heel hard na
In Duitsland ookquote:Op maandag 12 oktober 2020 19:49 schreef anndb het volgende:
[..]
Ach in frankrijk nog heel van deze tijd (ik moet het ook niet)
Twee en drie zijn gefixt. Elleboogjes hadden ze bij Picnic niet. Macaroni verder heb ik niet in huis. Blijft er spaghetti overquote:Op donderdag 8 oktober 2020 13:32 schreef borisz het volgende:
elleboogjes, ketchup en smac..... goed idee
Google eens op ‘seventies food’ dan krijg je veel onsmakelijke dingen te zien die Amerikanen met dat spul maken, jell-o-salad enzo, echt hoe krijgen ze het verzonnen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 20:53 schreef golfer het volgende:
Oh ja, die puddingen.![]()
Wij kregen vroeger ook 1x per week van die gelatinedrilpuddingen met allerlei neonkleuren uit een pakje:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 oktober 2020 19:10 schreef Lonaa het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een goed gevulde huzarensalade, op het zondagse servies (trouwservies van mijn opa en oma uit de eerste helft van de jaren 50. Ze hebben er een aantal jaar op moeten wachten omdat er geen porselein beschikbaar was na de oorlog).
Met ei in rookvlees, asperges in ham (gadverdamme.als kind vond ik dat fantastisch maar holy hell is niet te nassen joh
), augurk met boterhamworst, gevulde eitjes met een klein beetje milde kerriepoeder, haring op roggebrood en natuurlijk een klein beetje paprikapoeder over de decoratie.
Ja! Ik ben ook onder de indruk van het servies-detailquote:Op woensdag 14 oktober 2020 19:24 schreef AnneX het volgende:
Wat mini zegten voor het servies van oma.
![]()
Zó passend bij elkaar.
Niemand wilde het servies dus hebben he? Van de kinderen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 20:29 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja! Ik ben ook onder de indruk van het servies-detailExtra punten voor Lonaa!
Oh, we deden niet aan punten. Dan niet.
@:Sorella ik had op de middelbare school een klasgenootje en zij had élke dag een punt door haar oma gebakken boterkoek mee naar school. Ik vond dat zo bizar
Wat fantastischquote:Op woensdag 14 oktober 2020 20:38 schreef Lonaa het volgende:
Niemand wilde het servies dus hebben he? Van de kinderen.![]()
Ik wilde het wel graag hebben mits ik het ook mocht gebruiken, zeg maar. Ik wilde geen 'kijk-servies' dus het kan zijn dat er wat sneuvelt een keer. Graag zelfs, zei mijn oma, beter wordt het gewoon gebruikt. En anders had ze het naar de kringloop gedaan![]()
Dus ik heb alles, inclusief serveerschalen en botervloot en alles
Ik heb niet zo'n grote schaal (wat gek is want er waren 5 kinderenquote:Op woensdag 14 oktober 2020 20:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat fantastischIk heb een prachtige schaal van mijn oma, alleen wel erg groot. Je kan er zeg maar de kerstkalkoen op doen en dan heb je nog ruimte zat voor de doperwtjes en worteltjes er om heen
Lammetjespap kregen wij als je ziek wasquote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lonaa Dat ziet er ouderwets lekker uit. En inderdaad tof om op dat servies te serveren.
Volgens mij hoort lammetjespap ook bij deze periode? Anyway:
Je maakt een papje van bloem en melk en voegt dat toe aan melk die aan de kook is gebracht. Poosje koken en roeren, dan suiker erdoor. Om het iets aantrekkelijker te maken voor mijn kleuter heb ik er een paar stukjes marshmallow op gedaan.
[ afbeelding ]
Gaaf! Dat nog zoveel mensen zo’n oud exemplaar hebben vind ik zo leuk! Mijn oma (later mijn moeder) had ook zo’n oud exemplaar, maar dat hebben we weggedaan. Ik werkte in een boekenwinkel en heb haar een nieuwere versie gegeven. Stomstomstom. De eerste druk is uit 1910quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:02 schreef Barreltje het volgende:
ik ga eens kijken of ik dit weekend een milkshake kan maken.. zonder ijsmaker..
wel jaren 70 voor beginners, maar vooruit![]()
en ik dacht er nog een gehaktbrood ( meatloaf) bij te maken.. kan vast ook wel uit die periode..
en in het kader van Wannee bekeek ik het kookboek van mn oma.. maar dat is eerder voor de periode 1920-1945 vrees ik ..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |