Het advies is nog steeds om thuis te werken waar mogelijk. Dat advies word dus niet overal gevolgd.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:55 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mensen die op kantoor werken mag gewoon
mensen die naar de horeca gaan ook
Like duh, er wordt toch ook niks ingedamd?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou... je ziet de aantallen toch oplopen? Dat komt niet door de kaboutertjes.
Dat krijg je ervan als je roept dat elke snotneus of elk kuchje corona 'zou kunnen zijn'. Dan staat iedereen inderdaad in de rij.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit is ook wel opmerkelijk:
[..]
Je zou voorzichtig kunnen concluderen dat gericht testen effectiever is dan wat wij hier doen.
Ik vind de regels zeker niet sluitend, en er is genoeg dat de overheid op dit moment verweten kan worden. Maar als mensen zich daadwerkelijk aan de anderhalve meter zouden houden, denk ik niet dat het aantal besmettingen de afgelopen weken in zo'n rap tempo was opgelopen.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:56 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
We kunnen in ieder geval ook niet vaststellen dat het komt omdat we en masse de “regels” negeren.
Gelukkig maar, goed oppassen met elkaar! En geniet zo veel van elkaar.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:57 schreef Dven het volgende:
Vriendin en ik zijn deze week in haar huis dat ze nog met haar huisgenote deelt. Zij (huisgenote) is psychologe op een basisschool. Eergisteren kreeg zij bericht dat een collega waar ze redelijk nauw contact mee heeft ziek was () en diezelfde dag nog een test moest ondergaan. Toch opgelucht dat deze gisteren als negatief naar buiten kwam
Dichtste bij dat het ooit is geweest.
Wat kan ik er aan doen als iemand morgen een bruiloft viert met 200 mensen, grieperig is maar besluit zich niet te laten testen omdat het zo druk is?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Yep en ik zeg helemaal nergens dat jij het doet, ik heb over WIJ in zijn algemeenheid als Nederlanders cq mensen. Ik hoop dat je dat begrijpt, ik spreek jou niet persoonlijk aan hierop
Het is weer het typische geklaag: ik heb de regels niet nodig, anderen hebben de regels nodig. Alles om maar de eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. Ironisch genoeg vaak juist het verwijt dat aan het adres van de overheid gemaakt wordt.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vertel mij eens wie er zorgt voor de verspreiding van het virus? Of denk je dat de overheid het met sproeivliegtuigen aflevert of zo?
Het grootste probleem is dat lokaal handhaven in Nederland lastig is omdat regio's zo gigantisch klein zijn. Zie het bericht dat feestjes gewoon naar het andere kant van het land verplaatst worden. Dat gebeurt omdat je nu eenmaal binnen no time bijkans aan de andere kant van het land bent.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het grootste probleem van de (lokale) overheid is dat ze te weinig handhaven. Als de consequenties beperkt zijn, dan hebben Nederlanders lak aan regels. En adviezen zijn voor een deel van de Nederlanders sowieso nutteloos.
Nope. Ik moet feitelijk vijf dagen op kantoor zitten om 'solidair te zijn met collega's die niet kunnen thuiswerken'quote:Op donderdag 24 september 2020 11:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het advies is nog steeds om thuis te werken waar mogelijk. Dat advies word dus niet overal gevolgd.
200 ??? serieus ?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat kan ik er aan doen als iemand morgen een bruiloft viert met 200 mensen, grieperig is maar besluit zich niet te laten testen omdat het zo druk is?
Wat jij vindt of denkt is helemaal niet van belang. We weten schijnbaar nog steeds niet goed hoe het virus zich exact verspreid en derhalve kunnen we ook niet zeggen waar de stijging vandaan komt. Allemaal leuke en interessante theorieën kunnen we er op los laten maar het enige wat écht lijkt te werken is testen en BCO. Laat dat nou net 2 dingen zijn waar de overheid heel veel invloed op heeft.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind de regels zeker niet sluitend, en er is genoeg dat de overheid op dit moment verweten kan worden. Maar als mensen zich daadwerkelijk aan de anderhalve meter zouden houden, denk ik niet dat het aantal besmettingen de afgelopen weken in zo'n rap tempo was opgelopen.
Ja, en dat is hetgene waar ik bezwaar tegen heb, ja, de overheid maakt fouten maar de overheid is niet overal alleen verantwoordelijk voor, wij (en dat is dus een alomvattend wij) hebben ook een eigen verantwoordelijkheid als burgers.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het is weer het typische geklaag: ik heb de regels niet nodig, anderen hebben de regels nodig. Alles om maar de eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. Ironisch genoeg vaak juist het verwijt dat aan het adres van de overheid gemaakt wordt.
Ik denk nog altijd dat het in NL komt door het seizoen.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind de regels zeker niet sluitend, en er is genoeg dat de overheid op dit moment verweten kan worden. Maar als mensen zich daadwerkelijk aan de anderhalve meter zouden houden, denk ik niet dat het aantal besmettingen de afgelopen weken in zo'n rap tempo was opgelopen.
Ik heb een beetje het idee dat iedereen het er hier momenteel van neemt omdat de cijfers zo bijzonder laag zijn. Ben daarom benieuwd wat er de komende weken staat te gebeuren.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:58 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Gelukkig maar, goed oppassen met elkaar! En geniet zo veel van elkaar.
Staat gewoon in het artikel hoor.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Salina het volgende:
Wat ik in dit stuk van de Volkskrant echter niet lees, is dat in Italië al vroeg de noodtoestand is uitgeroepen en in juli (toen het als ik me niet vergis al weer erg goed ging met Italië) is verlengd tot half oktober. Ik denk dat dit een rol kan spelen bij het creëren van bewustwording, duidelijkheid richting burgers en wellicht ook van draagvlak.
Ja hoor, zolang je ze maar allemaal een stoel geeft! Dat je vervolgens na 12 bier met oma de polonaise loopt zal geen hond wat van zeggen.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:59 schreef Predator40 het volgende:
[..]
200 ??? serieus ?
en het mag ook gewoon waarschijnlijk
Schandalig natuurlijk maar allicht je telefonistes wat beter trainen. Van slag zijn omdat je over de telefoon door één of andere janlul uitgescholden wordt lijkt me ietwat overdreven.quote:Op donderdag 24 september 2020 12:00 schreef Predator40 het volgende:
Dit valt zeker ook onder het demonstratierecht ?![]()
![]()
![]()
GOIRLE - Personeel van woonzorgcentrum Guldenakker in Goirle is met de dood bedreigd na een oproep van Willem Engel van de actiegroep ’Viruswaarheid’.
Een oproep van Willem Engel over de sluiting van een zorgcentrum in Goirle leidde tot dreigtelefoontjes
De actievoerder riep via Facebook op om te bellen naar de instelling die sinds kort voor de tweede keer vanwege corona op slot is gegaan.
Volgens burgemeester Mark van Stappershoef van Goirle leidde dat tot ’zeer vervelende’ telefoontjes, zo zegt hij in het Brabants Dagblad.
’Ik wens u een langzame, pijnlijke en eenzame dood en in combinatie met ernstige ziektes’, werd onder meer gezegd.
Een woordvoerster: „Onze telefonistes werden uitgescholden en waren daardoor behoorlijk van slag.”
Er kwamen zes dreigtelefoontjes binnen en ruim het dubbele aantal mails.
Nou nee het is vooral erg makkelijk alleen naar de overheid te wijzen.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:54 schreef Predator40 het volgende:
het is eigenlijk ook wel lachwekkend, de burgers de schuld geven terwijl het een grote puinzooi is door de overheid notabene
Burgers nemen hun verantwoordelijkheid niet maar veel werkgevers ook niet.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:59 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nope. Ik moet feitelijk vijf dagen op kantoor zitten om 'solidair te zijn met collega's die niet kunnen thuiswerken'
Vreemd dat de beperkingen van anderen voor mij beperkend blijken te zijn.
Baal er van maar je doet er niets aan.
De crux zit 'm inderdaad in het woordje alleen, maar vraag me af of men dat snapt.quote:Op donderdag 24 september 2020 12:02 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nou nee het is vooral erg makkelijk alleen naar de overheid te wijzen.
Eens. Richard Dawkins weigert om die reden terecht om in gesprek te gaan met creationisten. Hij wil niet ook maar illusie wekken dat die serieus genomen zouden moeten worden.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoewel het in b.v. de VS erger is, zie je toch ook in Nederland nog wel veel van dit soort 'both sideism' in de media, oftewel 'we moeten beide kanten van het verhaal laten horen'. Het probleem is alleen een beetje dat er helemaal geen sprake is van symmetrie.
Je hebt enerzijds mensen die totaal niet weten waar ze over praten en maar allerlei wilde hersenspinsels de ether in slingeren en anderzijds mensen die allereerst al basale feitelijkheden moeten gaan uitleggen aan mensen die kennelijk elke vorm van fatsoenlijk onderwijs hebben gemist.
Als ik met zo'n type als Tim had gezeten, dan had ik hem allereerst duidelijk gemaakt dat het niet aan overheden of experts is om elke debiel die niet in staat is de meest basale informatie op te zoeken op internet en feiten niet van de meest lachwekkende fabels kan onderscheiden te woord te staan. Feitelijk is het de taak van het onderwijs om mensen de juiste handvatten te bieden om informatie te vinden en op waarde te schatten. Maar als je hoofd al niet in staat is om in te zien dat 28 miljoen gemiste operaties in een half jaar op alle mogelijke manieren (aantal operaties pp, ziekenhuiscapaciteit en ga zo maar door) totaal absurd is, dan gaan experts je ook niet kunnen helpen. Dan moet je gewoon misschien eens dit college gaan volgen.
Daarom is zon uitspraak ook nikszeggend en is bedoelt als rookgordijn om dingen te verbergen. Blijkbaar werkt het aan de vele reacties hierquote:Op donderdag 24 september 2020 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat kan ik er aan doen als iemand morgen een bruiloft viert met 200 mensen, grieperig is maar besluit zich niet te laten testen omdat het zo druk is?
Is er in Nederland eigenlijk ooit sprake geweest van iets van een noodtoestand? Tot wanneer heeft dat geduurd? Waarom is deze dan weer zo snel losgelaten?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Salina het volgende:
[..]
Inderdaad een erg interessant stuk. Ik heb de laatste tijd al meerdere artikelen gelezen over de werkwijze (en het succes) van Italië ten opzichte van andere landen en het succes wat Italië nu boekt.
Wat ik in dit stuk van de Volkskrant echter niet lees, is dat in Italië al vroeg de noodtoestand is uitgeroepen en in juli (toen het als ik me niet vergis al weer erg goed ging met Italië) is verlengd tot half oktober. Ik denk dat dit een rol kan spelen bij het creëren van bewustwording, duidelijkheid richting burgers en wellicht ook van draagvlak.
Zo en zo vraag ik me af hoe groot de rol van deze factoren is, hoe gedrag(sverandering) en bewustwording en draagvlak beïnvloed kunnen worden en wat men daar voor inzet of kan inzetten. Dat aspect (gedrag, gedragsverandering en beïnvloeding daarvan) fascineert me veel meer dan technische aspecten over het vaccin, het virus en andere technische zaken waar ik de laatste tijd verre van blijf.
[..]
Ik vind het knap dat het land er blijkbaar in is geslaagd om op zo grote schaal draagvlak en bewustzijn te creëren bij de bevolking.
Tevens zie je dat bepaalde maatregelen wel degelijk veel invloed hebben (wat hier soms wel eens wordt betwist).
Er wordt over New York ook wel eens gevraagd of gezegd waarom het daar nu zo goed gaat. Dan spreken sommigen wel eens over groepsimmuniteit omdat de staat/de stad zo hard is geraakt (wat sommigen ook wel zeggen of denken over b.v. Italië of Brabant of Limburg).
Hoewel ik wel degelijk denk dat er sprake kan zijn van een soort groepsimmuniteit, denk ik dat het toch eerder de maatregelen, het gedrag, het bewustzijn en het draagvlak zijn wat een rol speelt in het huidige succes1 van Italië en NY (na een dramatische start overigens). Ik denk dat het scheppen van duidelijkheid richting burgers daarbij cruciaal is. Dat heeft Italië dus - mede door het uitroepen van de noodtoestand - goed gedaan denk ik.
Over NY trouwens had ik vorige maand iets gepost.
Je hoort over NY (en over Italië) ook weinig tot niets over bijvoorbeeld onvrede (over de maatregelen). Ik heb er althans niets over vernomen. Hoe kan het dat zo'n grote stad/staat als NY op zo massale termijn de burgers in het gareel krijgt en houdt? Zeer fascinerend.
Ben ook wel benieuwd naar de communicatie richting de burgers. Al waren de persconferenties van de gouverneur wel verhelderend en duidelijk. Dat kan een rol hebben gespeeld voor het bewustzijn en draagvlak.
1 succes uiteraard relatief en persoonlijk bezien. Je kunt ook zeggen dat de strengere maatregelen economisch gezien een forse invloed uitoefenen. Het ene sluit het andere ook niet uit trouwens.
Bedankt trouwens voor de kijktips (aangehaald YT-college van Monolith) en The Social Dilemma. Kan wel weer wat nieuwe input gebruiken voor 's avonds.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |