Vertel mij eens wie er zorgt voor de verspreiding van het virus? Of denk je dat de overheid het met sproeivliegtuigen aflevert of zo?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De overheid probeert het heel handig op de burger te spelen om zelf buiten schot te blijven.
IK en mijn maten, WIJ houden ONS heel goed aan de maatregelen en velen met ONS.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De overheid verspreid het virus niet, he? Dat doen WIJ. Alleen WIJ. Dat is gewoon een feit en WIJ houden ons onvoldoende aan de adviezen en regels. Ook een feit.
Maar HUN shit verspreid het virus niet. WIj wel. Zo simpel is en blijft het en als Nederlanders zich aan de regels hielden dan was deze tweede golf er niet gekomen, zo eerlijk moeten we wel zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:50 schreef Noek het volgende:
[..]
IK en mijn maten, WIJ houden ONS heel goed aan de maatregelen en velen met ONS.
Ze verspreiden het niet nee.Goh nou, scherp. Dat ze HUN shit niet op orde hebben, is gewoon een feit.
Rabobankquote:Op donderdag 24 september 2020 11:51 schreef Da_Sandman het volgende:
Het is natuurlijk ook gewoon de schuld van De Gelderlander.
Uhmmm, zijn de burgers verantwoordelijk voor testbeleid en het gebrek ervan? Kun je het burgers kwalijk nemen dat zij, net als de politici zelf overigens, doorgaan met hun leven?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vertel mij eens wie er zorgt voor de verspreiding van het virus? Of denk je dat de overheid het met sproeivliegtuigen aflevert of zo?
Dat doen ze niet. Maar het gaat mij om het podium. Als je kijkt naar zijn functie is het nogal willekeurig. Vraag dan een ethicus ofzo. Maar die zie je nauwelijks voorbijkomen bij kranten, talkshows, etc.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarop hun commentaar wordt geleverd vanuit hun expertise, ze pretenderen niet dat ze de economen zijn, of wel? Als hij zegt dat vanuit zijn optiek als IC expert de maatregelen nodig zijn dan geeft hij geen enkel commentaar op de economische wenselijkheid.
Nee dat doet de overheid niet maar de deskundigen met nikszeggende uitspraken.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De overheid probeert het heel handig op de burger te spelen om zelf buiten schot te blijven.
als iedereen zich aan de 1.5 regel had gehouden ( want dat was zo'n beetje de enige regel nog ) was de 2de gold niet gekomen ?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar HUN shit verspreid het virus niet. WIj wel. Zo simpel is en blijft het en als Nederlanders zich aan de regels hielden dan was deze tweede golf er niet gekomen, zo eerlijk moeten we wel zijn.
Ja, testbeleid kan je ze verwijten, verspreiding van corona is de verantwoordelijkheid van de burgers, twee verschillende zaken.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:53 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Uhmmm, zijn de burgers verantwoordelijk voor testbeleid en het gebrek ervan? Kun je het burgers kwalijk nemen dat zij, net als de politici zelf overigens, doorgaan met hun leven?
Dit kun je niet eens onderbouwen met cijfers dus die ook niet van dergelijke uitspraken.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar HUN shit verspreid het virus niet. WIj wel. Zo simpel is en blijft het en als Nederlanders zich aan de regels hielden dan was deze tweede golf er niet gekomen, zo eerlijk moeten we wel zijn.
Hoe kom je hier nu bij?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar ik verspreid die shit NIET uit AMSTERDAM dus AMSTERDAM moet weg. kst!quote:Op donderdag 24 september 2020 11:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou... je ziet de aantallen toch oplopen? Dat komt niet door de kaboutertjes.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:54 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit kun je niet eens onderbouwen met cijfers dus die ook niet van dergelijke uitspraken.
Uh....wat?quote:Op donderdag 24 september 2020 11:54 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit kun je niet eens onderbouwen met cijfers dus die ook niet van dergelijke uitspraken.
Dit is ook wel opmerkelijk:quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Salina het volgende:
[..]
Inderdaad een erg interessant stuk. Ik heb de laatste tijd al meerdere artikelen gelezen over de werkwijze (en het succes) van Italië ten opzichte van andere landen en het succes wat Italië nu boekt.
Wat ik in dit stuk van de Volkskrant echter niet lees, is dat in Italië al vroeg de noodtoestand is uitgeroepen en in juli (toen het als ik me niet vergis al weer erg goed ging met Italië) is verlengd tot half oktober. Ik denk dat dit een rol kan spelen bij het creëren van bewustwording, duidelijkheid richting burgers en wellicht ook van draagvlak.
Zo en zo vraag ik me af hoe groot de rol van deze factoren is, hoe gedrag(sverandering) en bewustwording en draagvlak beïnvloed kunnen worden en wat men daar voor inzet of kan inzetten. Dat aspect (gedrag, gedragsverandering en beïnvloeding daarvan) fascineert me veel meer dan technische aspecten over het vaccin, het virus en andere technische zaken waar ik de laatste tijd verre van blijf.
[..]
Ik vind het knap dat het land er blijkbaar in is geslaagd om op zo grote schaal draagvlak en bewustzijn te creëren bij de bevolking.
Tevens zie je dat bepaalde maatregelen wel degelijk veel invloed hebben (wat hier soms wel eens wordt betwist).
Er wordt over New York ook wel eens gevraagd of gezegd waarom het daar nu zo goed gaat. Dan spreken sommigen wel eens over groepsimmuniteit omdat de staat/de stad zo hard is geraakt (wat sommigen ook wel zeggen of denken over b.v. Italië of Brabant of Limburg).
Hoewel ik wel degelijk denk dat er sprake kan zijn van een soort groepsimmuniteit, denk ik dat het toch eerder de maatregelen, het gedrag, het bewustzijn en het draagvlak zijn wat een rol speelt in het huidige succes1van Italië en NY (na een dramatische start overigens). Ik denk dat het scheppen van duidelijkheid richting burgers daarbij cruciaal is. Dat heeft Italië dus - mede door het uitroepen van de noodtoestand - goed gedaan denk ik.
Over NY even had ik vorige maand iets gepost.
Je hoort over NY ook niets over bijvoorbeeld onvrede (over de maatregelen). Ik heb er althans niets over vernomen. Hoe kan het dat zo'n grote stad/staat op zo massale termijn de burgers in het gareel krijgt en houdt? Zeer fascinerend.
Ben ook wel benieuwd naar de communicatie richting de burgers. Al waren de persconferenties van de gouverneur wel verhelderend en duidelijk. Dat kan een rol hebben gespeeld voor het bewustzijn en draagvlak.
1 succes uiteraard relatief en persoonlijk bezien. Je kunt ook zeggen dat de strengere maatregelen economisch gezien een forse invloed uitoefenen. Het ene sluit het andere ook niet uit trouwens.
Bedankt trouwens voor de kijktips (aangehaald YT-college van Monolith) en The Social Dilemma. Kan wel weer wat nieuwe input gebruiken voor 's avonds.
Je zou voorzichtig kunnen concluderen dat gericht testen effectiever is dan wat wij hier doen.quote:Gericht testen
Wat volgens de Italiaanse viroloog Andrea Crisanti echter het belangrijkste verschil tussen Italië en andere Zuid-Europese landen verklaart, is de manier waarop er wordt getest. Een land als Frankrijk voert weliswaar meer tests uit dan Italië (grofweg een miljoen versus 500 duizend tests per week), maar test veel minder gericht. In Frankrijk is iedereen welkom bij de teststraten, ook mensen zonder klachten, waardoor de wachttijden gigantisch kunnen oplopen.
In Italië kun je je enkel laten testen met een doktersverklaring. Daardoor zijn er nauwelijks verhalen over vertragingen bij laboratoria. Nadat een test is uitgevoerd (alleen al in en rond Rome zijn er 26 plekken waar burgers zich vanuit hun auto kunnen laten testen) bedraagt de wachttijd in de praktijk slechts een dag.
mensen die op kantoor werken mag gewoonquote:Op donderdag 24 september 2020 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou... je ziet de aantallen toch oplopen? Dat komt niet door de kaboutertjes.
Maar het zou wel helpen als de overheid voor 1 strategie zou kiezen en vooral daar dan ook naar zou handelen in daden. De strategie was toch indammen? Acteer daar dan ook naar (zie Duitsland) en communiceer helder van te voren wat bijvoorbeeld de maatregelen zijn bij overschrijding van bepaalde grenswaarden. Nu wacht men tot het bijna mis gaat, gaat daarna eerst polderen over wat dat dan precies betekent en legt vervolgens de hete aardappel bij de regio's neer.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De overheid verspreid het virus niet, he? Dat doen WIJ. Alleen WIJ. Dat is gewoon een feit en WIJ houden ons onvoldoende aan de adviezen en regels. Ook een feit.
We kunnen in ieder geval ook niet vaststellen dat het komt omdat we en masse de “regels” negeren.quote:Op donderdag 24 september 2020 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou... je ziet de aantallen toch oplopen? Dat komt niet door de kaboutertjes.
Yep en ik zeg helemaal nergens dat jij het doet, ik heb over WIJ in zijn algemeenheid als Nederlanders cq mensen. Ik hoop dat je dat begrijpt, ik spreek jou niet persoonlijk aan hieropquote:Op donderdag 24 september 2020 11:54 schreef Noek het volgende:
[..]
Maar ik verspreid die shit NIET uit AMSTERDAM dus AMSTERDAM moet weg. kst!
Gewoon weg of op slot want het komt hier straks gewoon in de weilanden daar waar anderhalve meter een lachertje is want het liefst hanteren ze hier 10 km.
Nederlanders zijn met veel hè?
Het zijn ook nikszeggende uitspraken die wel de aandacht van hun afleiden....quote:Op donderdag 24 september 2020 11:54 schreef Predator40 het volgende:
het is eigenlijk ook wel lachwekkend, de burgers de schuld geven terwijl het een grote puinzooi is door de overheid notabene
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |