8 km is 25 minuten fietsen.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:42 schreef Herkauwer het volgende:
Die manege is de dichtstbijzijnde met de mogelijkheden die wij nodig hebben/willen. De manege ligt 8 km ver weg binnendoor (2 km 80 weg, verder 60 en 30) of 15 km via de N wegen (80 km). De bus gaat dus niet rechtstreeks en je moet weer overstappen/wachten.
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een autoquote:Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Van 20 minuten moeten 40 minuten gemaakt worden om je punt te maken. Als je in een centrum van een stad woont ben je met een beetje pech al 20 minuten bezig met de auto om de stad uit te komen en op een snelweg terecht te komen, vervolgens ook weer bij de andere stad waar je naar toe wilt.
Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel.
Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een auto
Ik moet helemaal niks, maar die 2 keer 20 minuten is gewoon je starttarief als dat je afstand tot het station is. Hoe langer de reis, hoe minder interessant. Maar even 3 haltes trein, kost je dus echt wel onevenredig veel tijd, en dan heb ik het nog niet over spullen meenemen die je eventueel mee moet/wilt nemen.. effe naar de bouwmarkt, kastje gekocht? Ikea?
Auto is gewoon verrekte handig.
Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:16 schreef simonblue het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ontzettend afhankelijk van je exacte situatie. Belasting hangt oa af waar je woont, verzekering ook van leeftijd.
Wel grapig om een berekning te doen. Neem eens deze auto:
https://www.autowereld.nl(...)1621018/details.html
Aankoopkosten:1500 euro
Wegenbelasting: 680 euro per jaar
Verzekering (WA, bestuurder 25 jr, o schadevrije jaren) : 84 euro per maand, na 2 jaar 71 euro per maand
Onderhoud (ik heb geen glazen bol, maar verwacht APK+ beurt per jaar en reparaties/nieuwe banden/accu) schatting 250 euro per jaar
Stel je rijdt de auto in 4 jaar op, dan zijn die kosten 1500 + 4x 680 + 48x 71 + 3x 250 = 8378 euro .
Dat is 175 euro per maand en nog zonder brandstofkosten.
Een NS dal-vrij abonnement kost je 105 euro per maand.
Een busabonnement bij Connexxion (Randstad Noord Zone) kost je 36 euro per maand waarmeer je gratis in alle bussen van Connexxion en GVB kan.
Je moet ook niet in een fucking stad gaan wonen 20 minuten van de snelweg af, als je elke dag moet reizen met de autoquote:Op donderdag 24 september 2020 14:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief.
Voor die enkele keer dat ik spullen moet halen huur ik een auto of betaal ik iets extra's voor bezorging.
Auto hebben is gewoon verrekte duur.
Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen.quote:
Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is.
Dat is een "lease deal".
Want je kunt niet fietsen daar naartoe?quote:Op donderdag 24 september 2020 13:32 schreef osodevo het volgende:
Dan moet je ook maar net vlakbij een bushalte of station wonen, anders ben je toch wel echt op een auto aangewezen.
Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt?quote:Op donderdag 24 september 2020 14:59 schreef DeBraad het volgende:
Tuurlijk als je onderhoud meerekent en eventuele parkeerkosten is een auto duurder.
Maar. Afgelopen week ben ik naar een plaats toegereden in Nederland. Dat was met de trein 20,68 voor een enkeltje.
Ik ben met 20 euro heen en terug gereden (+- 230 kilometer) en kon er gratis voor de deur parkeren.
Mijn auto is qua onderhoud trouwens ook goedkoop. APK was 180 euro
Diezelfde auto kopen kost gewoon ¤ 12.500 (gemiddeld) en ik gok dat de auto voor die 189 per maand ook niet van jou wordt.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto.
Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:58 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen.
Ja het is allemaal vast wel mogelijk, maar zeker niet praktisch.
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt?
Die vergelijking maken mensen vaak al op basis van alleen brandstofkosten omdat ze de andere kosten "toch al hebben", maar zo werkt dat natuurlijk niet met een prijsvergelijking tussen een auto en het OV.
Ja, op de plek van je specifieke voorbeeld, maar op de meeste plekken in NL ben je een veelvoud kwijt voor een dagkaart.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:
[..]
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20.
Kinderen leren in nl vaak al fietsen op hun 3e dus die kunnen mee op hun eigen fiets of nog achterop als ze te jong zijn.
Mensen met auto's zijn goed in het bedenken van flutredenen waarom korte afstanden toch niet met de fiets mogelijk zouden zijn.
Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb het eens uitgerekend voor mn woon-werkverkeer (18 dagen per maand 30 km enkele reis, diensten uitgezonderd). Met mn celerio was het eigenlijk altijd goedkoper dan met t OV.
Als ik ervoor koos om met de fiets naar het station te gaan en een kortingskaart nam voor trein en bus, koste het me nog 20 euro extra per maand meer dan de auto als ik 3x per week met de auto zou gaan.
Nu heb ik niet zo veel kutfiles meer, maar op mijn traject sta je met de bus ook in de file, dan vervalt dat argument eigenlijk ook wel. En door de relatief korte afstand is het ook niet zo dat je nog wat nuttigs kan doen in de trein.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:29 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt.
En dan ben je ook nog eens ruim 2 keer zo lang onderweg dan met de auto in de spits. Die ene kutfile per maand neem ik dan voor lief.
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?quote:Op donderdag 24 september 2020 15:46 schreef Leandra het volgende:
Tsja. Ik heb een dalvrij dus reis 's morgens met kind in de spits naar Amersfoort (4,33) reis na de spits terug, reis 's middags weer tijdens de daluren naar Amersfoort en met hem terug naar huis.
Dagelijks 2 keer heen en weer kost me dus ¤ 105 per maand, plus 4,33 voor de reis in de spits.
Op het station in Amersfoort hebben we allebei een fiets staan (¤ 75 per fiets per jaar = 6,25 per fiets per maand = 12,50 voor 2 fietsen), kind heeft een kids vrij abonnement waarmee hij gratis met mij mag meereizen.
Doen we even alsof er 4 weken per maand zijn, dan gaat dat dus om 20 dagen.
= 86,60 + 105 + 12,50 = ¤ 204,10 per maand.
Mijn auto rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, dus dat is 4 liter per rit, dus 8 liter per dag.
Hij rijdt op V-power, dus laten we zeggen ¤ 1,66 per liter = 13,28 per dag alleen brandstof (en dat is dan nog gunstig gerekend, zonder file).
Bij 20 dagen is dat dan ¤ 265,60 per "maand".
En dan hebben we het nog niet over de extra onderhoudskosten die die 1.760 kilometers per maand met zich meebrengen, alleen de brandstofkosten vs treinkosten.
En ja, natuurlijk is dit voorbeeld anders omdat ik hem breng en haal en iedere keer zelf ook weer naar en van huis moet, maar die kosten zou ik met de auto ook hebben.
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakjequote:Op donderdag 24 september 2020 15:51 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?
En je hebt het alleen over naar school brengen en halen, hoe zit het met de rest van je dagen? Zou dat ook lukken met het OV? Er zijn situaties waarbij OV goedkoper is, maar ik blijf bij mij punt dat het (voor mij) zeker niet praktisch is.
1 op 11 is foute boel.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakje
Een Saab cabrio die we goed verzorgen en over 10 jaar nog willen rijden en dus ook niet cheap ass door een beun laten onderhouden, ondanks het feit dat ze 21 jaar oud is.
1 op 11 foute boel?quote:Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
Jij draait geen avonddienstquote:Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel.
't Is geen Smart..quote:Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
onderhoudquote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:
[..]
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
Belasting + Verzekering is 60 euro per maand. 2 Euro per dag. Zitten we op 27 euro.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef babylon het volgende:
[..]
onderhoud
en afschrijving
en belasting
en verzekering
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisterenquote:Op donderdag 24 september 2020 15:25 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.
En inderdaad iedereen maakt zelf een keuze in hoe hij/zij omgaan met situaties in het leven. Ik vermijd het OV graag, omdat de auto een praktischere oplossing is. Ik kan daardoor meer doen en hou ik tijd over voor andere zaken.
Als ik zuiniger rij dan fabrieksopgave en dat een gemiddelde is over ruim 6 jaar, dan kun je er op rekenen dat ik zuinig rij, de banden op spanning houd en niet beknibbel op het onderhoud.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
dit zijn auto's waar nog geen sensoren in de wielen de bandenspanning meten.
je wilt niet weten hoeveel auto's er met te lage bandenspanningen rijden.
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisteren
Eerste klasquote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |