abonnement Unibet Coolblue
pi_195233503
Dagje Amsterdam betaal je ongeveer evenveel aan parkeren als 4 volle prijs retourtjes met de trein.

Dat parkeren moet je dus ook nog meerekenen

Heb je net betaald om te rijden, mag je ook nog eens betalen om te stoppen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195233517
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, het is vooral afhankelijk van iemands persoonlijke situatie: iemand die niet naar zijn werk hoeft en alle ritten dus als familiebezoek of vermaak maakt, en sowieso al een laag inkomen heeft zal daar een andere afweging in moeten maken dan iemand die een auto dagelijk nodig heeft.

Als je eens per maand 20 minuten moet fietsen om met de trein naar je moeder te gaan dan is het leuk dat je in 40 minuten 50 km verderop zit, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een auto.
True, als dat treinritje incidenteel is, moet je geen auto gaan kopen natuurlijk; dan zou ik kiezen voor een huurbakkie ofzo.. greenwheels of weet ik het..
Als het een paar keer per week wordt, ga ik wel al snel neigen naar een autootje.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 24 september 2020 @ 14:27:23 #28
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195233626
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:19 schreef devlinmr het volgende:
Dagje Amsterdam betaal je ongeveer evenveel aan parkeren als 4 volle prijs retourtjes met de trein.

Dat parkeren moet je dus ook nog meerekenen

Heb je net betaald om te rijden, mag je ook nog eens betalen om te stoppen
Parkeren aan het museumplein is ¤30 voor een dag. Delen door 5 personen is goed te doen voor een dag. Is sneller en goedkoper dan het OV. Het ligt echt aan waar je vandaan komt en wat je nodig hebt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195233628
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:12 schreef Herkauwer het volgende:
Het grootste probleem van OV is dat het onpraktisch is t.o.v. de auto. Je bent afhankelijk van tijden, routes en haltes. Je komt meestal niet uit waar je wil zijn en dan moet je nog lopen of een taxi nemen, verder is het misschien handig in de buurt, maar als je iets verder gaat is het volledig onpraktisch. Het ligt echt aan jouw eigen situatie.

Daarnaast vind ik het wel erg duur. Vergelijk een ritje met de auto maar eens met 5 man in het OV, zelfs met parkeren in Amsterdam centrum is het goedkoper met de auto. En die kosten voor onderhoud en afschrijving wegen echt op tegen je bewegingsvrijheid en mogelijkheden.

Voorbeeld: Naar de manege -> 15 minuten met de auto en 65 minuten met het OV.
Waarom nou weer vergelijken met 5 man in het OV?
Het gemiddelde Nederlandse gezin bestaat niet eens uit 4 man, vergelijk dan hoe je reist.
Gemiddeld reist men alleen of met z'n tweeën, maar de meesten reizen alleen.

Is je manege niet gewoon te ver weg als het 15 minuten met de auto is en een uur fietsen?

65 minuten fietsen impliceert ongeveer 20 kilometer, als je dat met de auto in een kwartier doet dan kun je voor de deur een 80 km weg opdraaien en daar vrijwel ongestoord op blijven rijden tot de manege.

Edit: Herstel, 65 minuten met het OV... waarschijnlijk kun je dan sneller gaan fietsen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195233694
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:27 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Parkeren aan het museumplein is ¤30 voor een dag. Delen door 5 personen is goed te doen voor een dag. Is sneller en goedkoper dan het OV. Het ligt echt aan waar je vandaan komt en wat je nodig hebt.
Tot 1900 u, tot 21 u wordt het al ~44 daarna 54¤

En centrum centrum kan oplopen tot 85¤
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195233769
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nope, maar wel stomvervelend als het regent, sneeuwt, vriest, of anderszins onprettig weer is, zeker als je dan ook nog duurder uit bent en 2 keer zo lang over de reis doet.
In die 40 minuten fietstijd, zit je in de auto al minimaal 50km verderop met een radiootje erbij en de stoelverwarming op jummie.
Van 20 minuten moeten 40 minuten gemaakt worden om je punt te maken. Als je in een centrum van een stad woont ben je met een beetje pech al 20 minuten bezig met de auto om de stad uit te komen en op een snelweg terecht te komen, vervolgens ook weer bij de andere stad waar je naar toe wilt.

Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel. :D
  donderdag 24 september 2020 @ 14:42:03 #32
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195233842
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom nou weer vergelijken met 5 man in het OV?
Het gemiddelde Nederlandse gezin bestaat niet eens uit 4 man, vergelijk dan hoe je reist.
Gemiddeld reist men alleen of met z'n tweeën, maar de meesten reizen alleen.

Is je manege niet gewoon te ver weg als het 15 minuten met de auto is en een uur fietsen?

65 minuten fietsen impliceert ongeveer 20 kilometer, als je dat met de auto in een kwartier doet dan kun je voor de deur een 80 km weg opdraaien en daar vrijwel ongestoord op blijven rijden tot de manege.
Het was een vergelijk, dat de situatie dus echt uit maakt. Als ik met mijn gezin ergens heen wil gaan is OV erg duur, abonnement zijn ook niet te doen want dan zit je vast aan een kleine regio. Gemiddeld reist iemand alleen inderdaad, dan nog is het OV onpraktisch, ik woon bijvoorbeeld in een dorp. Dichtstbijzijnde treinstation is 30 minuten met de bus.

Die manege is de dichtstbijzijnde met de mogelijkheden die wij nodig hebben/willen. De manege ligt 8 km ver weg binnendoor (2 km 80 weg, verder 60 en 30) of 15 km via de N wegen (80 km). De bus gaat dus niet rechtstreeks en je moet weer overstappen/wachten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195233864
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:42 schreef Herkauwer het volgende:


Die manege is de dichtstbijzijnde met de mogelijkheden die wij nodig hebben/willen. De manege ligt 8 km ver weg binnendoor (2 km 80 weg, verder 60 en 30) of 15 km via de N wegen (80 km). De bus gaat dus niet rechtstreeks en je moet weer overstappen/wachten.
8 km is 25 minuten fietsen. :D
pi_195233894
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Van 20 minuten moeten 40 minuten gemaakt worden om je punt te maken. Als je in een centrum van een stad woont ben je met een beetje pech al 20 minuten bezig met de auto om de stad uit te komen en op een snelweg terecht te komen, vervolgens ook weer bij de andere stad waar je naar toe wilt.

Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel. :D
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een auto :D

Ik moet helemaal niks, maar die 2 keer 20 minuten is gewoon je starttarief als dat je afstand tot het station is. Hoe langer de reis, hoe minder interessant. Maar even 3 haltes trein, kost je dus echt wel onevenredig veel tijd, en dan heb ik het nog niet over spullen meenemen die je eventueel mee moet/wilt nemen.. effe naar de bouwmarkt, kastje gekocht? Ikea?
Auto is gewoon verrekte handig.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195233947
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een auto :D

Ik moet helemaal niks, maar die 2 keer 20 minuten is gewoon je starttarief als dat je afstand tot het station is. Hoe langer de reis, hoe minder interessant. Maar even 3 haltes trein, kost je dus echt wel onevenredig veel tijd, en dan heb ik het nog niet over spullen meenemen die je eventueel mee moet/wilt nemen.. effe naar de bouwmarkt, kastje gekocht? Ikea?
Auto is gewoon verrekte handig.
Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief. :D

Voor die enkele keer dat ik spullen moet halen huur ik een auto of betaal ik iets extra's voor bezorging.

Auto hebben is gewoon verrekte duur. 8-)
pi_195233980
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:16 schreef simonblue het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ontzettend afhankelijk van je exacte situatie. Belasting hangt oa af waar je woont, verzekering ook van leeftijd.

Wel grapig om een berekning te doen. Neem eens deze auto:
https://www.autowereld.nl(...)1621018/details.html

Aankoopkosten:1500 euro
Wegenbelasting: 680 euro per jaar
Verzekering (WA, bestuurder 25 jr, o schadevrije jaren) : 84 euro per maand, na 2 jaar 71 euro per maand
Onderhoud (ik heb geen glazen bol, maar verwacht APK+ beurt per jaar en reparaties/nieuwe banden/accu) schatting 250 euro per jaar

Stel je rijdt de auto in 4 jaar op, dan zijn die kosten 1500 + 4x 680 + 48x 71 + 3x 250 = 8378 euro .
Dat is 175 euro per maand en nog zonder brandstofkosten.

Een NS dal-vrij abonnement kost je 105 euro per maand.
Een busabonnement bij Connexxion (Randstad Noord Zone) kost je 36 euro per maand waarmeer je gratis in alle bussen van Connexxion en GVB kan.
Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is.

Dat is een "lease deal".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195234016
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief. :D

Voor die enkele keer dat ik spullen moet halen huur ik een auto of betaal ik iets extra's voor bezorging.

Auto hebben is gewoon verrekte duur. 8-)
Je moet ook niet in een fucking stad gaan wonen 20 minuten van de snelweg af, als je elke dag moet reizen met de auto _O-
3 minuten hier naar de snelweg.. nog niet eens denk ik.. de lokale 'trein' loopt hier vlak langs, maar het station is 20 minuten lopen (fiets geen idee, ik héb niet zo'n ding), en dat 'spoor' hier is enkelspoors, dus ik moet dan eerst in een stad zien te kómen voor ik op een ekte trein zou kunnen stappen :')

Auto is idd duur.. vrijheid kost geld, maar mijn werk kilometers en reistijd worden betaald, dus zolang ik werk en rijd, zijn mijn autokosten niet heel spannend.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 24 september 2020 @ 14:58:31 #38
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195234047
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

8 km is 25 minuten fietsen. :D
Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen.

Ja het is allemaal vast wel mogelijk, maar zeker niet praktisch.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195234052
Tuurlijk als je onderhoud meerekent en eventuele parkeerkosten is een auto duurder.
Maar. Afgelopen week ben ik naar een plaats toegereden in Nederland. Dat was met de trein 20,68 voor een enkeltje.
Ik ben met 20 euro heen en terug gereden (+- 230 kilometer) en kon er gratis voor de deur parkeren.

Mijn auto is qua onderhoud trouwens ook goedkoop. APK was 180 euro _O_
  donderdag 24 september 2020 @ 14:59:53 #40
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195234060
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is.

Dat is een "lease deal".
Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 15:00:40 #41
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_195234072
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:32 schreef osodevo het volgende:
Dan moet je ook maar net vlakbij een bushalte of station wonen, anders ben je toch wel echt op een auto aangewezen.
Want je kunt niet fietsen daar naartoe?
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_195234190
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:59 schreef DeBraad het volgende:
Tuurlijk als je onderhoud meerekent en eventuele parkeerkosten is een auto duurder.
Maar. Afgelopen week ben ik naar een plaats toegereden in Nederland. Dat was met de trein 20,68 voor een enkeltje.
Ik ben met 20 euro heen en terug gereden (+- 230 kilometer) en kon er gratis voor de deur parkeren.

Mijn auto is qua onderhoud trouwens ook goedkoop. APK was 180 euro _O_
Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt?

Die vergelijking maken mensen vaak al op basis van alleen brandstofkosten omdat ze de andere kosten "toch al hebben", maar zo werkt dat natuurlijk niet met een prijsvergelijking tussen een auto en het OV.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195234211
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto.
Diezelfde auto kopen kost gewoon ¤ 12.500 (gemiddeld) en ik gok dat de auto voor die 189 per maand ook niet van jou wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195234219
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:58 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen.

Ja het is allemaal vast wel mogelijk, maar zeker niet praktisch.
Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20.

Kinderen leren in nl vaak al fietsen op hun 3e dus die kunnen mee op hun eigen fiets of nog achterop als ze te jong zijn.

Mensen met auto's zijn goed in het bedenken van flutredenen waarom korte afstanden toch niet met de fiets mogelijk zouden zijn. :D
pi_195234223
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt?

Die vergelijking maken mensen vaak al op basis van alleen brandstofkosten omdat ze de andere kosten "toch al hebben", maar zo werkt dat natuurlijk niet met een prijsvergelijking tussen een auto en het OV.
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
pi_195234260
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:

[..]

Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
Ja, op de plek van je specifieke voorbeeld, maar op de meeste plekken in NL ben je een veelvoud kwijt voor een dagkaart.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 september 2020 @ 15:25:29 #47
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195234463
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20.

Kinderen leren in nl vaak al fietsen op hun 3e dus die kunnen mee op hun eigen fiets of nog achterop als ze te jong zijn.

Mensen met auto's zijn goed in het bedenken van flutredenen waarom korte afstanden toch niet met de fiets mogelijk zouden zijn. :D
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.

En inderdaad iedereen maakt zelf een keuze in hoe hij/zij omgaan met situaties in het leven. Ik vermijd het OV graag, omdat de auto een praktischere oplossing is. Ik kan daardoor meer doen en hou ik tijd over voor andere zaken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195234478
Ik heb het eens uitgerekend voor mn woon-werkverkeer (18 dagen per maand 30 km enkele reis, diensten uitgezonderd). Met mn celerio was het eigenlijk altijd goedkoper dan met t OV.

Als ik ervoor koos om met de fiets naar het station te gaan en een kortingskaart nam voor trein en bus, koste het me nog 20 euro extra per maand meer dan de auto als ik 3x per week met de auto zou gaan.
  donderdag 24 september 2020 @ 15:29:50 #49
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195234535
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb het eens uitgerekend voor mn woon-werkverkeer (18 dagen per maand 30 km enkele reis, diensten uitgezonderd). Met mn celerio was het eigenlijk altijd goedkoper dan met t OV.

Als ik ervoor koos om met de fiets naar het station te gaan en een kortingskaart nam voor trein en bus, koste het me nog 20 euro extra per maand meer dan de auto als ik 3x per week met de auto zou gaan.
Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt.
En dan ben je ook nog eens ruim 2 keer zo lang onderweg dan met de auto in de spits. Die ene kutfile per maand neem ik dan voor lief.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195234706
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:29 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt.
En dan ben je ook nog eens ruim 2 keer zo lang onderweg dan met de auto in de spits. Die ene kutfile per maand neem ik dan voor lief.
Nu heb ik niet zo veel kutfiles meer, maar op mijn traject sta je met de bus ook in de file, dan vervalt dat argument eigenlijk ook wel. En door de relatief korte afstand is het ook niet zo dat je nog wat nuttigs kan doen in de trein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')