abonnement Unibet Coolblue
pi_195234839
Tsja. Ik heb een dalvrij dus reis 's morgens met kind in de spits naar A (4,33) reis na de spits terug, reis 's middags weer tijdens de daluren naar A en met hem terug naar huis.

Dagelijks 2 keer heen en weer kost me dus ¤ 105 per maand, plus 4,33 voor de reis in de spits.
Op het station in A hebben we allebei een fiets staan (¤ 75 per fiets per jaar = 6,25 per fiets per maand = 12,50 voor 2 fietsen), kind heeft een kids vrij abonnement waarmee hij gratis met mij mag meereizen.

Doen we even alsof er 4 weken per maand zijn, dan gaat dat dus om 20 dagen.
= 86,60 + 105 + 12,50 = ¤ 204,10 per maand.

Mijn auto rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, dus dat is 4 liter per rit, dus 8 liter per dag.
Hij rijdt op V-power, dus laten we zeggen ¤ 1,66 per liter = 13,28 per dag alleen brandstof (en dat is dan nog gunstig gerekend, zonder file).
Bij 20 dagen is dat dan ¤ 265,60 per "maand".
En dan hebben we het nog niet over de extra onderhoudskosten die die 1.760 kilometers per maand met zich meebrengen, alleen de brandstofkosten vs treinkosten.

En ja, natuurlijk is dit voorbeeld anders omdat ik hem breng en haal en iedere keer zelf ook weer naar en van huis moet, maar die kosten zou ik met de auto ook hebben.

Als ik dat hele verhaal 1ste klas zou doen zou het op ¤ 292,70 uitkomen.
Wat dan natuurlijk wel betekent dat ik me in de daluren verder ook eerste klas helemaal suf zou kunnen reizen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 24-09-2020 15:51:51 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 september 2020 @ 15:51:00 #52
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195234913
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:46 schreef Leandra het volgende:
Tsja. Ik heb een dalvrij dus reis 's morgens met kind in de spits naar Amersfoort (4,33) reis na de spits terug, reis 's middags weer tijdens de daluren naar Amersfoort en met hem terug naar huis.

Dagelijks 2 keer heen en weer kost me dus ¤ 105 per maand, plus 4,33 voor de reis in de spits.
Op het station in Amersfoort hebben we allebei een fiets staan (¤ 75 per fiets per jaar = 6,25 per fiets per maand = 12,50 voor 2 fietsen), kind heeft een kids vrij abonnement waarmee hij gratis met mij mag meereizen.

Doen we even alsof er 4 weken per maand zijn, dan gaat dat dus om 20 dagen.
= 86,60 + 105 + 12,50 = ¤ 204,10 per maand.

Mijn auto rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, dus dat is 4 liter per rit, dus 8 liter per dag.
Hij rijdt op V-power, dus laten we zeggen ¤ 1,66 per liter = 13,28 per dag alleen brandstof (en dat is dan nog gunstig gerekend, zonder file).
Bij 20 dagen is dat dan ¤ 265,60 per "maand".
En dan hebben we het nog niet over de extra onderhoudskosten die die 1.760 kilometers per maand met zich meebrengen, alleen de brandstofkosten vs treinkosten.

En ja, natuurlijk is dit voorbeeld anders omdat ik hem breng en haal en iedere keer zelf ook weer naar en van huis moet, maar die kosten zou ik met de auto ook hebben.
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?

En je hebt het alleen over naar school brengen en halen, hoe zit het met de rest van je dagen? Zou dat ook lukken met het OV? Er zijn situaties waarbij OV goedkoper is, maar ik blijf bij mij punt dat het (voor mij) zeker niet praktisch is.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195234982
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:51 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?

En je hebt het alleen over naar school brengen en halen, hoe zit het met de rest van je dagen? Zou dat ook lukken met het OV? Er zijn situaties waarbij OV goedkoper is, maar ik blijf bij mij punt dat het (voor mij) zeker niet praktisch is.
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakje O+
Een Saab cabrio die we goed verzorgen en over 10 jaar nog willen rijden en dus ook niet cheap ass door een beun laten onderhouden, ondanks het feit dat ze 21 jaar oud is.

De V-power is na een heel duur lesje na de invoering van de ethanol, de Saabspecalist had er diezelfde week nog 3 met issues en heeft vervolgens maar een mailing doen uitgaan dat het in theorie misschien wel kon, maar dat praktijk wat minder was met oudere auto's.

Dus ja, sinds dat gedoe tank ik V-power.

De rest van mijn dagen lukt heel aardig hoor, met als voordeel dat we en dichtbij een station zitten en de auto toch beschikbaar is indien nodig.

Mijn man reist overigens met de trein naar het werk, de cabrio is dus onze enige auto, en die gebruik ik eigenlijk alleen maar als ik ook andere afspraken heb die niet makkelijk op de fiets en/of het OV te doen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195235046
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Niet groot, wel ons midlife crisis gebakje O+
Een Saab cabrio die we goed verzorgen en over 10 jaar nog willen rijden en dus ook niet cheap ass door een beun laten onderhouden, ondanks het feit dat ze 21 jaar oud is.
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195235064
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
1 op 11 foute boel?
WTF? Dat is nog zuiniger dan fabrieksopgave man :')

https://www.autoweek.nl/v(...)urbo-200pk-fsp-1999/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Vis een optie? donderdag 24 september 2020 @ 16:03:44 #56
70532 loveli
N
pi_195235091
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel. :D
Jij draait geen avonddienst :')

De kans op regen en wind is nogal afhankelijk van het tijdstip, tot een uur of 13 is het vaak prima. Als het tijd wordt om naar je werk te gaan betrekt het en gaat het waaien (tegenwind!) en als je dan 's avonds laat weer naar huis fietst (meewind?), is het heerlijk windstil.

On topic: persoonlijk doe ik liever geen afstand van m'n auto. OV kost relatief veel tijd en die besteed ik liever beter.
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 24 september 2020 @ 16:05:26 #57
70532 loveli
N
pi_195235123
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
't Is geen Smart..
crap in = crap out
pi_195235165
dit zijn auto's waar nog geen sensoren in de wielen de bandenspanning meten.
je wilt niet weten hoeveel auto's er met te lage bandenspanningen rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195235175
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:

[..]

Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
onderhoud
en afschrijving
en belasting
en verzekering
pi_195235191
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef babylon het volgende:

[..]

onderhoud
en afschrijving
en belasting
en verzekering
Belasting + Verzekering is 60 euro per maand. 2 Euro per dag. Zitten we op 27 euro.
Afschrijving heb ik niet, want kan 'm bij degene waar ik 'm gekocht heb voor het zelfde bedrag weer inruilen op wat anders.
pi_195235195
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:25 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.

En inderdaad iedereen maakt zelf een keuze in hoe hij/zij omgaan met situaties in het leven. Ik vermijd het OV graag, omdat de auto een praktischere oplossing is. Ik kan daardoor meer doen en hou ik tijd over voor andere zaken.
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisteren *)
pi_195235243
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
dit zijn auto's waar nog geen sensoren in de wielen de bandenspanning meten.
je wilt niet weten hoeveel auto's er met te lage bandenspanningen rijden.
Als ik zuiniger rij dan fabrieksopgave en dat een gemiddelde is over ruim 6 jaar, dan kun je er op rekenen dat ik zuinig rij, de banden op spanning houd en niet beknibbel op het onderhoud.
Anders lukt je dat niet, zeker niet over zo'n lange periode.

Geef me anders nog 10 voorbeelden van auto's die minstens 10 jaar oud zijn, minstens 10K per jaar rijden en over minimaal 10 maanden zuiniger rijden dan fabrieksopgaaf.

Maar echt, wel weten dat het om een Saab Cabrio gaat en toch in het wilde weg roepen dat 1 op 11 foute boel is dan vraag ik me af wat je van auto's weet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 september 2020 @ 16:13:01 #63
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195235254
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:09 schreef babylon het volgende:

[..]

Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisteren *)
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195235359
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Eerste klas O+
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 september 2020 @ 16:18:59 #65
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195235394
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Eerste klas O+
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo :')
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?

Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet :@
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195235415
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen.
dat je zo'n gratis eerste klas overgang ticket in het blad Spoor krijgt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195235434
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Geen idee, ik heb een Dalvrij van ¤ 105 (2de klas) of ¤ 133 (1ste klas) per maand :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195235436
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Ligt maar net in welke trein je zit
pi_195235441
De zorgen, slechte aansluiting, 5x langere resitijd komt je uiteindelijk duurder te staan. Tenzij je echt maar 10x per jaar 250km heen en terug moet reizen is een auto beter. Is allemaal erg persoonlijk. Veel mensen gebruiken beide.
  donderdag 24 september 2020 @ 16:21:28 #70
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195235451
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:19 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen.
dat je zo'n gratis eerste klas overgang ticket in het blad Spoor krijgt.
Klinkt wel interessant, ik reis echt incidenteel met het OV. Dan mag je echt denken in keren per jaar dan iets anders.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 24 september 2020 @ 16:22:00 #71
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195235458
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:20 schreef osodevo het volgende:

[..]

Ligt maar net in welke trein je zit
Daar heb je toch geen keuze in? Het treinschema dicteert ongeveer welke trein je krijgt? En geldt zeker voor de bussen
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195235524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?

Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet :@
Klopt, lease is bijna altijd goedkoper, maar als je niet graag rijdt en je mobiliteitsbudget gewoon uitbetaald krijgt dan kan het afhankelijk van waar je woont en waar je naartoe moet en de beschikbaarheid van OV op die plekken en de hoogte van dat budget wel aantrekkelijk zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195235567
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Eerste klas O+
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo :')
Ik speel vals, de baas betaald 1ste klas. Maar ik heb altijd de laptop open staan. Ik kan gewoon 2 uur per dag in de trein werken. Waardoor mijn reistijd van 2,5 uur naar een half uur gaat. Een half uur reizen, heen en weer, Zwolle - Utrecht. Gaat alleen Max Verstappen redden :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2020 06:05:04 ]
pi_195235590
Voor de spaarzame redelijk korte ritjes in Amsterdam is een Uber wel zo goedkoop, nooit meer parkeerkosten.
pi_195235597
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?

Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet :@
Eh, nee, lease is gewoon verkapt salaris. Ik heb voor een detacheerder gewerkt waar ik met de trein ging en het verschil kreeg ik bij mijn salaris op. Als ik met de fiets ging, kreeg ik het leasebedrag in z'n geheel er bij op.

Waarom denk je dat bijtelling bestaat :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')