Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?quote:Op donderdag 24 september 2020 15:46 schreef Leandra het volgende:
Tsja. Ik heb een dalvrij dus reis 's morgens met kind in de spits naar Amersfoort (4,33) reis na de spits terug, reis 's middags weer tijdens de daluren naar Amersfoort en met hem terug naar huis.
Dagelijks 2 keer heen en weer kost me dus ¤ 105 per maand, plus 4,33 voor de reis in de spits.
Op het station in Amersfoort hebben we allebei een fiets staan (¤ 75 per fiets per jaar = 6,25 per fiets per maand = 12,50 voor 2 fietsen), kind heeft een kids vrij abonnement waarmee hij gratis met mij mag meereizen.
Doen we even alsof er 4 weken per maand zijn, dan gaat dat dus om 20 dagen.
= 86,60 + 105 + 12,50 = ¤ 204,10 per maand.
Mijn auto rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, dus dat is 4 liter per rit, dus 8 liter per dag.
Hij rijdt op V-power, dus laten we zeggen ¤ 1,66 per liter = 13,28 per dag alleen brandstof (en dat is dan nog gunstig gerekend, zonder file).
Bij 20 dagen is dat dan ¤ 265,60 per "maand".
En dan hebben we het nog niet over de extra onderhoudskosten die die 1.760 kilometers per maand met zich meebrengen, alleen de brandstofkosten vs treinkosten.
En ja, natuurlijk is dit voorbeeld anders omdat ik hem breng en haal en iedere keer zelf ook weer naar en van huis moet, maar die kosten zou ik met de auto ook hebben.
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakjequote:Op donderdag 24 september 2020 15:51 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?
En je hebt het alleen over naar school brengen en halen, hoe zit het met de rest van je dagen? Zou dat ook lukken met het OV? Er zijn situaties waarbij OV goedkoper is, maar ik blijf bij mij punt dat het (voor mij) zeker niet praktisch is.
1 op 11 is foute boel.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakje
Een Saab cabrio die we goed verzorgen en over 10 jaar nog willen rijden en dus ook niet cheap ass door een beun laten onderhouden, ondanks het feit dat ze 21 jaar oud is.
1 op 11 foute boel?quote:Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
Jij draait geen avonddienstquote:Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel.
't Is geen Smart..quote:Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
onderhoudquote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:
[..]
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
Belasting + Verzekering is 60 euro per maand. 2 Euro per dag. Zitten we op 27 euro.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef babylon het volgende:
[..]
onderhoud
en afschrijving
en belasting
en verzekering
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisterenquote:Op donderdag 24 september 2020 15:25 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.
En inderdaad iedereen maakt zelf een keuze in hoe hij/zij omgaan met situaties in het leven. Ik vermijd het OV graag, omdat de auto een praktischere oplossing is. Ik kan daardoor meer doen en hou ik tijd over voor andere zaken.
Als ik zuiniger rij dan fabrieksopgave en dat een gemiddelde is over ruim 6 jaar, dan kun je er op rekenen dat ik zuinig rij, de banden op spanning houd en niet beknibbel op het onderhoud.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
dit zijn auto's waar nog geen sensoren in de wielen de bandenspanning meten.
je wilt niet weten hoeveel auto's er met te lage bandenspanningen rijden.
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisteren
Eerste klasquote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?quote:Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eerste klas
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo
neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Geen idee, ik heb een Dalvrij van ¤ 105 (2de klas) of ¤ 133 (1ste klas) per maandquote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Ligt maar net in welke trein je zitquote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Klinkt wel interessant, ik reis echt incidenteel met het OV. Dan mag je echt denken in keren per jaar dan iets anders.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen.
dat je zo'n gratis eerste klas overgang ticket in het blad Spoor krijgt.
Daar heb je toch geen keuze in? Het treinschema dicteert ongeveer welke trein je krijgt? En geldt zeker voor de bussenquote:Op donderdag 24 september 2020 16:20 schreef osodevo het volgende:
[..]
Ligt maar net in welke trein je zit
Klopt, lease is bijna altijd goedkoper, maar als je niet graag rijdt en je mobiliteitsbudget gewoon uitbetaald krijgt dan kan het afhankelijk van waar je woont en waar je naartoe moet en de beschikbaarheid van OV op die plekken en de hoogte van dat budget wel aantrekkelijk zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet
Ik speel vals, de baas betaald 1ste klas. Maar ik heb altijd de laptop open staan. Ik kan gewoon 2 uur per dag in de trein werken. Waardoor mijn reistijd van 2,5 uur naar een half uur gaat. Een half uur reizen, heen en weer, Zwolle - Utrecht. Gaat alleen Max Verstappen reddenquote:Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eerste klas
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo
Eh, nee, lease is gewoon verkapt salaris. Ik heb voor een detacheerder gewerkt waar ik met de trein ging en het verschil kreeg ik bij mijn salaris op. Als ik met de fiets ging, kreeg ik het leasebedrag in z'n geheel er bij op.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet
Ja is ook zo. Flexibiliteit en keuzes is alles. Voor mij geen optie om zonder auto te leven, ik zou er niet aan moeten denken. Natuurlijk kan het wel, zou er alleen doodongelukkig van worden.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, lease is bijna altijd goedkoper, maar als je niet graag rijdt en je mobiliteitsbudget gewoon uitbetaald krijgt dan kan het afhankelijk van waar je woont en waar je naartoe moet en de beschikbaarheid van OV op die plekken en de hoogte van dat budget wel aantrekkelijk zijn.
Opgevouwen? Een trein is geen vliegtuig qua op elkaar geplaatste stoelen en heeft tegenwoordig vaak gewoon een klaptafeltje waar je je laptop op kan zetten. Ook fijn meestal gratis wifi in de trein bij nieuwe rijtuigen zelfs usb stopcontact om op te laden. .quote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Euh ja, het kost mij alleen de bijtelling. Die bijtelling is ruim lager dan de totale kosten per jaar om een auto zelf te kopen en rijden. Zeker omdat het inclusief privé kilometers was.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:27 schreef babylon het volgende:
[..]
Eh, nee, lease is gewoon verkapt salaris. Ik heb voor een detacheerder gewerkt waar ik met de trein ging en het verschil kreeg ik bij mijn salaris op. Als ik met de fiets ging, kreeg ik het leasebedrag in z'n geheel er bij op.
Waarom denk je dat bijtelling bestaat
Ongetwijfeld! Maar.... ik heb helemaal geen routes waarbij ik met de trein zou gaan, uitzonderingen daar gelaten. Als ik voor mijn werk met het OV zou gaan dan is het met een bus, maar ik fiets. En als ik niet fiets dan pak ik de motor, maar niet de bus.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Opgevouwen? Een trein is geen vliegtuig qua op elkaar geplaatste stoelen en heeft tegenwoordig vaak gewoon een klaptafeltje waar je je laptop op kan zetten. Ook fijn meestal gratis wifi in de trein bij nieuwe rijtuigen zelfs usb stopcontact om op te laden. .
Nogmaals, de auto an sich is verkapt salaris. Dus je betaald er voor vanuit je bruto salaris. Een lease auto is verre van gratis.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:32 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Euh ja, het kost mij alleen de bijtelling. Die bijtelling is ruim lager dan de totale kosten per jaar om een auto zelf te kopen en rijden. Zeker omdat het inclusief privé kilometers was.
Voor mij ook niet. We hebben een auto. Maar de meeste km's maak ik met de treinquote:Op donderdag 24 september 2020 16:30 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja is ook zo. Flexibiliteit en keuzes is alles. Voor mij geen optie om zonder auto te leven, ik zou er niet aan moeten denken. Natuurlijk kan het wel, zou er alleen doodongelukkig van worden.
Ja dat klopt, niet eens verkapt want het is gewoon salaris. Het komt bovenop je bruto salaris wat je netto betaald is minder dan wat je voor een auto zou betalen om te kunnen rijden. Het gedeelte dat je werkgever betaald aan leasekosten wordt niet bij jouw salaris opgeteld, alleen het % bijtelling van de auto. Daarover betaal je belasting.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:33 schreef babylon het volgende:
[..]
Nogmaals, de auto an sich is verkapt salaris. Dus je betaald er voor vanuit je bruto salaris. Een lease auto is verre van gratis.
quote:Op donderdag 24 september 2020 16:25 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik speel vals, de baas betaald 1ste klas. Maar ik heb altijd de laptop open staan. Ik kan gewoon 2 uur per dag in de trein reizen. Waardoor mijn reistijd van 2,5 uur naar een half uur gaat. Een half uur reizen, heen en weer, Zwolle - Utrecht. Gaat alleen Max Verstappen redden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik rijd per dag voor werk al 160 km en krijg daar een bescheiden vergoeding voor. Moet er niet aan denken in een trein te moeten stappen en daarvoor te moeten betalen.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:21 schreef I-O het volgende:
De zorgen, slechte aansluiting, 5x langere resitijd komt je uiteindelijk duurder te staan. Tenzij je echt maar 10x per jaar 250km heen en terug moet reizen is een auto beter. Is allemaal erg persoonlijk. Veel mensen gebruiken beide.
Klopt niet echt die stelling.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want die hebben geen verzekering en onderhoud nodig?
Hoe ouder de auto, hoe duurder het onderhoud.
Niet als je zelf een beetje handig met auto's bent.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want die hebben geen verzekering en onderhoud nodig?
Hoe ouder de auto, hoe duurder het onderhoud.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |