Als je alles meerekent:quote:Op donderdag 24 september 2020 07:48 schreef osodevo het volgende:
Klopt het echt wat ik sommigen hoor zeggen... dat het hebben van een eigen auto nauwelijks scheelt met het reizen met OV?
Natuurlijk maakt het uit of je dagelijks reist of 1x per week. Maar klopt deze bewering?
Niet als je alleen goedkope lichtere oude bakken rijdt.quote:Op donderdag 24 september 2020 07:52 schreef babylon het volgende:
[..]
Als je alles meerekent:
- benzine
- afschrijving
- belasting
- verzekering
- onderhoud
Want die hebben geen verzekering en onderhoud nodig?quote:Op donderdag 24 september 2020 09:19 schreef osodevo het volgende:
[..]
Niet als je alleen goedkope lichtere oude bakken rijdt.
Hoe ouder, des te minder onderhoud.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]...
Hoe ouder de auto, hoe duurder het onderhoud.
Ja, en als je een businesscard hebt, betaal je ook minder voor de trein.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:19 schreef osodevo het volgende:
[..]
Niet als je alleen goedkope lichtere oude bakken rijdt.
Theorie vs. praktijk.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat eigenaren er aan willen uitgeven bedoel je?
Als je een dalvrij hebt ookquote:Op donderdag 24 september 2020 09:25 schreef babylon het volgende:
[..]
Ja, en als je een businesscard hebt, betaal je ook minder voor de trein.
'ongeveer'
Als je specifiek wil zijn, moet je laten weten welke auto, uit welk jaar, je schadevrije jaren, hoeveel km je per jaar rijdt, waar je dat doet, etc. etc. etc.
Jij bent niet specifiek, dus krijg je een algemeen antwoord.
Nou... een oude Volvo rijdend houden lijkt me niet goedkoopquote:Op donderdag 24 september 2020 09:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Theorie vs. praktijk.
Of volgens de Starslet/ouwe Volvo brigade.
Als dat meer dan 15 dagen per maand was zou je met een "Altijd Vrij" abonnement van de NS al goedkoper uit zijn en met een "OV Vrij" zou je helemaal geen extra OV kosten meer hebben.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:22 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb een tijdje in Rotterdam gewerkt, enkele jaren geleden alweer. Als ik dan met het OV naar mijn werk had gewild dan had een retourtje met de trein mij ongeveer 23 euro gekost. Maar dan was ik nog niet op de plaats van bestemming. Stukje bus en/of tram zou me dan ook dagelijks een euro of 5 hebben gekost.
Kortom, zo'n ¤ 28,- per dag. De auto die ik destijds had kostte me ongeveer 26 cent per kilometer. Dagelijks 90 km (45 heen en 45 terug) maakt dan dus een bedrag van nog geen ¤ 24,- voor het reizen met de auto.
Je kan toch fietsen naar het station of de bushalte.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:32 schreef osodevo het volgende:
Dan moet je ook maar net vlakbij een bushalte of station wonen, anders ben je toch wel echt op een auto aangewezen.
Ja want 20 minuten fietsen naar een treinstation is onmogelijk.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:32 schreef osodevo het volgende:
Dan moet je ook maar net vlakbij een bushalte of station wonen, anders ben je toch wel echt op een auto aangewezen.
Nope, maar wel stomvervelend als het regent, sneeuwt, vriest, of anderszins onprettig weer is, zeker als je dan ook nog duurder uit bent en 2 keer zo lang over de reis doet.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want 20 minuten fietsen naar een treinstation is onmogelijk.
Het is natuurlijk ontzettend afhankelijk van je exacte situatie. Belasting hangt oa af waar je woont, verzekering ook van leeftijd.quote:Op donderdag 24 september 2020 07:48 schreef osodevo het volgende:
Klopt het echt wat ik sommigen hoor zeggen... dat het hebben van een eigen auto nauwelijks scheelt met het reizen met OV?
Natuurlijk maakt het uit of je dagelijks reist of 1x per week. Maar klopt deze bewering?
Nou, het is vooral afhankelijk van iemands persoonlijke situatie: iemand die niet naar zijn werk hoeft en alle ritten dus als familiebezoek of vermaak maakt, en sowieso al een laag inkomen heeft zal daar een andere afweging in moeten maken dan iemand die een auto dagelijk nodig heeft.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nope, maar wel stomvervelend als het regent, sneeuwt, vriest, of anderszins onprettig weer is, zeker als je dan ook nog duurder uit bent en 2 keer zo lang over de reis doet.
In die 40 minuten fietstijd, zit je in de auto al minimaal 50km verderop met een radiootje erbij en de stoelverwarming op jummie.
True, als dat treinritje incidenteel is, moet je geen auto gaan kopen natuurlijk; dan zou ik kiezen voor een huurbakkie ofzo.. greenwheels of weet ik het..quote:Op donderdag 24 september 2020 14:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, het is vooral afhankelijk van iemands persoonlijke situatie: iemand die niet naar zijn werk hoeft en alle ritten dus als familiebezoek of vermaak maakt, en sowieso al een laag inkomen heeft zal daar een andere afweging in moeten maken dan iemand die een auto dagelijk nodig heeft.
Als je eens per maand 20 minuten moet fietsen om met de trein naar je moeder te gaan dan is het leuk dat je in 40 minuten 50 km verderop zit, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een auto.
Parkeren aan het museumplein is ¤30 voor een dag. Delen door 5 personen is goed te doen voor een dag. Is sneller en goedkoper dan het OV. Het ligt echt aan waar je vandaan komt en wat je nodig hebt.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:19 schreef devlinmr het volgende:
Dagje Amsterdam betaal je ongeveer evenveel aan parkeren als 4 volle prijs retourtjes met de trein.
Dat parkeren moet je dus ook nog meerekenen
Heb je net betaald om te rijden, mag je ook nog eens betalen om te stoppen
Waarom nou weer vergelijken met 5 man in het OV?quote:Op donderdag 24 september 2020 14:12 schreef Herkauwer het volgende:
Het grootste probleem van OV is dat het onpraktisch is t.o.v. de auto. Je bent afhankelijk van tijden, routes en haltes. Je komt meestal niet uit waar je wil zijn en dan moet je nog lopen of een taxi nemen, verder is het misschien handig in de buurt, maar als je iets verder gaat is het volledig onpraktisch. Het ligt echt aan jouw eigen situatie.
Daarnaast vind ik het wel erg duur. Vergelijk een ritje met de auto maar eens met 5 man in het OV, zelfs met parkeren in Amsterdam centrum is het goedkoper met de auto. En die kosten voor onderhoud en afschrijving wegen echt op tegen je bewegingsvrijheid en mogelijkheden.
Voorbeeld: Naar de manege -> 15 minuten met de auto en 65 minuten met het OV.
Tot 1900 u, tot 21 u wordt het al ~44 daarna 54¤quote:Op donderdag 24 september 2020 14:27 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Parkeren aan het museumplein is ¤30 voor een dag. Delen door 5 personen is goed te doen voor een dag. Is sneller en goedkoper dan het OV. Het ligt echt aan waar je vandaan komt en wat je nodig hebt.
Van 20 minuten moeten 40 minuten gemaakt worden om je punt te maken. Als je in een centrum van een stad woont ben je met een beetje pech al 20 minuten bezig met de auto om de stad uit te komen en op een snelweg terecht te komen, vervolgens ook weer bij de andere stad waar je naar toe wilt.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nope, maar wel stomvervelend als het regent, sneeuwt, vriest, of anderszins onprettig weer is, zeker als je dan ook nog duurder uit bent en 2 keer zo lang over de reis doet.
In die 40 minuten fietstijd, zit je in de auto al minimaal 50km verderop met een radiootje erbij en de stoelverwarming op jummie.
Het was een vergelijk, dat de situatie dus echt uit maakt. Als ik met mijn gezin ergens heen wil gaan is OV erg duur, abonnement zijn ook niet te doen want dan zit je vast aan een kleine regio. Gemiddeld reist iemand alleen inderdaad, dan nog is het OV onpraktisch, ik woon bijvoorbeeld in een dorp. Dichtstbijzijnde treinstation is 30 minuten met de bus.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom nou weer vergelijken met 5 man in het OV?
Het gemiddelde Nederlandse gezin bestaat niet eens uit 4 man, vergelijk dan hoe je reist.
Gemiddeld reist men alleen of met z'n tweeën, maar de meesten reizen alleen.
Is je manege niet gewoon te ver weg als het 15 minuten met de auto is en een uur fietsen?
65 minuten fietsen impliceert ongeveer 20 kilometer, als je dat met de auto in een kwartier doet dan kun je voor de deur een 80 km weg opdraaien en daar vrijwel ongestoord op blijven rijden tot de manege.
8 km is 25 minuten fietsen.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:42 schreef Herkauwer het volgende:
Die manege is de dichtstbijzijnde met de mogelijkheden die wij nodig hebben/willen. De manege ligt 8 km ver weg binnendoor (2 km 80 weg, verder 60 en 30) of 15 km via de N wegen (80 km). De bus gaat dus niet rechtstreeks en je moet weer overstappen/wachten.
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een autoquote:Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Van 20 minuten moeten 40 minuten gemaakt worden om je punt te maken. Als je in een centrum van een stad woont ben je met een beetje pech al 20 minuten bezig met de auto om de stad uit te komen en op een snelweg terecht te komen, vervolgens ook weer bij de andere stad waar je naar toe wilt.
Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel.
Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik heb een auto
Ik moet helemaal niks, maar die 2 keer 20 minuten is gewoon je starttarief als dat je afstand tot het station is. Hoe langer de reis, hoe minder interessant. Maar even 3 haltes trein, kost je dus echt wel onevenredig veel tijd, en dan heb ik het nog niet over spullen meenemen die je eventueel mee moet/wilt nemen.. effe naar de bouwmarkt, kastje gekocht? Ikea?
Auto is gewoon verrekte handig.
Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:16 schreef simonblue het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ontzettend afhankelijk van je exacte situatie. Belasting hangt oa af waar je woont, verzekering ook van leeftijd.
Wel grapig om een berekning te doen. Neem eens deze auto:
https://www.autowereld.nl(...)1621018/details.html
Aankoopkosten:1500 euro
Wegenbelasting: 680 euro per jaar
Verzekering (WA, bestuurder 25 jr, o schadevrije jaren) : 84 euro per maand, na 2 jaar 71 euro per maand
Onderhoud (ik heb geen glazen bol, maar verwacht APK+ beurt per jaar en reparaties/nieuwe banden/accu) schatting 250 euro per jaar
Stel je rijdt de auto in 4 jaar op, dan zijn die kosten 1500 + 4x 680 + 48x 71 + 3x 250 = 8378 euro .
Dat is 175 euro per maand en nog zonder brandstofkosten.
Een NS dal-vrij abonnement kost je 105 euro per maand.
Een busabonnement bij Connexxion (Randstad Noord Zone) kost je 36 euro per maand waarmeer je gratis in alle bussen van Connexxion en GVB kan.
Je moet ook niet in een fucking stad gaan wonen 20 minuten van de snelweg af, als je elke dag moet reizen met de autoquote:Op donderdag 24 september 2020 14:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is in de binnenstad wonen en 20 minuten tot een snelweg onderweg zijn ook je starttarief.
Voor die enkele keer dat ik spullen moet halen huur ik een auto of betaal ik iets extra's voor bezorging.
Auto hebben is gewoon verrekte duur.
Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen.quote:
Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm, niet om het een of ander, maar je koopt geen 2014 Auris voor ¤ 1.500 tenzij hij total loss is.
Dat is een "lease deal".
Want je kunt niet fietsen daar naartoe?quote:Op donderdag 24 september 2020 13:32 schreef osodevo het volgende:
Dan moet je ook maar net vlakbij een bushalte of station wonen, anders ben je toch wel echt op een auto aangewezen.
Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt?quote:Op donderdag 24 september 2020 14:59 schreef DeBraad het volgende:
Tuurlijk als je onderhoud meerekent en eventuele parkeerkosten is een auto duurder.
Maar. Afgelopen week ben ik naar een plaats toegereden in Nederland. Dat was met de trein 20,68 voor een enkeltje.
Ik ben met 20 euro heen en terug gereden (+- 230 kilometer) en kon er gratis voor de deur parkeren.
Mijn auto is qua onderhoud trouwens ook goedkoop. APK was 180 euro
Diezelfde auto kopen kost gewoon ¤ 12.500 (gemiddeld) en ik gok dat de auto voor die 189 per maand ook niet van jou wordt.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:59 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Inderdaad, hier komt nog ¤189 per maand bij voor de auto.
Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20.quote:Op donderdag 24 september 2020 14:58 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Misschien voor jou, maar door de polder met wind tegen ga je er iets langer over doen. En niet iedereen heeft de tijd om dat te doen. Het is maar 10 minuten langer, maar dat is toch 20 minuten heen en weer. Zonder de mogelijkheid om je kinderen mee te nemen of spullen.
Ja het is allemaal vast wel mogelijk, maar zeker niet praktisch.
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zou je onderhoud en parkeerkosten niet meerekenen als je de vergelijking met het OV maakt?
Die vergelijking maken mensen vaak al op basis van alleen brandstofkosten omdat ze de andere kosten "toch al hebben", maar zo werkt dat natuurlijk niet met een prijsvergelijking tussen een auto en het OV.
Ja, op de plek van je specifieke voorbeeld, maar op de meeste plekken in NL ben je een veelvoud kwijt voor een dagkaart.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:
[..]
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan doe je er 30 minuten over en op de terugweg met wind mee 20.
Kinderen leren in nl vaak al fietsen op hun 3e dus die kunnen mee op hun eigen fiets of nog achterop als ze te jong zijn.
Mensen met auto's zijn goed in het bedenken van flutredenen waarom korte afstanden toch niet met de fiets mogelijk zouden zijn.
Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb het eens uitgerekend voor mn woon-werkverkeer (18 dagen per maand 30 km enkele reis, diensten uitgezonderd). Met mn celerio was het eigenlijk altijd goedkoper dan met t OV.
Als ik ervoor koos om met de fiets naar het station te gaan en een kortingskaart nam voor trein en bus, koste het me nog 20 euro extra per maand meer dan de auto als ik 3x per week met de auto zou gaan.
Nu heb ik niet zo veel kutfiles meer, maar op mijn traject sta je met de bus ook in de file, dan vervalt dat argument eigenlijk ook wel. En door de relatief korte afstand is het ook niet zo dat je nog wat nuttigs kan doen in de trein.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:29 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Zeker, ik heb eens gekeken naar een maandabonnement plus busabonnement om naar werk te gaan. 30 km verder op, was bijna ¤200 per maand! Kost je dus ¤200 alleen woon werk verkeer waar je verder bijna niets aan hebt.
En dan ben je ook nog eens ruim 2 keer zo lang onderweg dan met de auto in de spits. Die ene kutfile per maand neem ik dan voor lief.
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?quote:Op donderdag 24 september 2020 15:46 schreef Leandra het volgende:
Tsja. Ik heb een dalvrij dus reis 's morgens met kind in de spits naar Amersfoort (4,33) reis na de spits terug, reis 's middags weer tijdens de daluren naar Amersfoort en met hem terug naar huis.
Dagelijks 2 keer heen en weer kost me dus ¤ 105 per maand, plus 4,33 voor de reis in de spits.
Op het station in Amersfoort hebben we allebei een fiets staan (¤ 75 per fiets per jaar = 6,25 per fiets per maand = 12,50 voor 2 fietsen), kind heeft een kids vrij abonnement waarmee hij gratis met mij mag meereizen.
Doen we even alsof er 4 weken per maand zijn, dan gaat dat dus om 20 dagen.
= 86,60 + 105 + 12,50 = ¤ 204,10 per maand.
Mijn auto rijdt gemiddeld ongeveer 1 op 11, dus dat is 4 liter per rit, dus 8 liter per dag.
Hij rijdt op V-power, dus laten we zeggen ¤ 1,66 per liter = 13,28 per dag alleen brandstof (en dat is dan nog gunstig gerekend, zonder file).
Bij 20 dagen is dat dan ¤ 265,60 per "maand".
En dan hebben we het nog niet over de extra onderhoudskosten die die 1.760 kilometers per maand met zich meebrengen, alleen de brandstofkosten vs treinkosten.
En ja, natuurlijk is dit voorbeeld anders omdat ik hem breng en haal en iedere keer zelf ook weer naar en van huis moet, maar die kosten zou ik met de auto ook hebben.
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakjequote:Op donderdag 24 september 2020 15:51 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dan heb je het ook wel over een grotere auto denk ik. 1 op 11 is geen gemiddelde auto, zeker niet als je ook nog V-power tankt. Liefhebbers auto?
En je hebt het alleen over naar school brengen en halen, hoe zit het met de rest van je dagen? Zou dat ook lukken met het OV? Er zijn situaties waarbij OV goedkoper is, maar ik blijf bij mij punt dat het (voor mij) zeker niet praktisch is.
1 op 11 is foute boel.quote:Op donderdag 24 september 2020 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet groot, wel ons midlife crisis gebakje
Een Saab cabrio die we goed verzorgen en over 10 jaar nog willen rijden en dus ook niet cheap ass door een beun laten onderhouden, ondanks het feit dat ze 21 jaar oud is.
1 op 11 foute boel?quote:Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
Jij draait geen avonddienstquote:Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Verder regent en sneeuwt het bijna nooit. Ik heb al jaren geen auto meer als ik met mijn normale 50 fietsritten per maand 2* regenkleding aan moet is het veel.
't Is geen Smart..quote:Op donderdag 24 september 2020 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
1 op 11 is foute boel.
blijven je banden wel op de maximale spanning?
zit er een katalysator in, die verstopt zit?
indien aanwezig; luchtmassameter vuil?
onderhoudquote:Op donderdag 24 september 2020 15:11 schreef DeBraad het volgende:
[..]
Stel ik zou daar ook moeten parkeren kost mij dat in een parkeergarage 4 euro voor een dagkaart. Kom ik op 25 euro uit.
180 euro onderhoud voor een heel jaar is per maand 16 euro. Dat is per dag 50 cent.
Alsnog 15 euro goedkoper dan de trein.
Belasting + Verzekering is 60 euro per maand. 2 Euro per dag. Zitten we op 27 euro.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef babylon het volgende:
[..]
onderhoud
en afschrijving
en belasting
en verzekering
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisterenquote:Op donderdag 24 september 2020 15:25 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja en zo zijn er genoeg mensen die vinden dat andere een flutmening hebben, zonder zich te verplaatsen in iemands situatie. Lekker makkelijk praten zo, die manege is maar 1 van de voorbeelden. Ander voorbeeld, naar werk met het OV, 25 minuten met een rechtstreekse buslijn. Ik heb het 6 weken volgehouden, dan kwam de bus niet, dan was de bus al vertrokken (te vroeg), dan kwam de bus te laat, ben je klaar op werk is de bus net weg en kan je weer een half uur wachten, de bus is vol en moet je op de volgende wachten, dan moet je weer vroeger weg van de laatste bus vertrekt. Wat een gedoe zeg om alles te moeten aanpassen aan het OV, dan koop je inderdaad een goedkope auto.
En inderdaad iedereen maakt zelf een keuze in hoe hij/zij omgaan met situaties in het leven. Ik vermijd het OV graag, omdat de auto een praktischere oplossing is. Ik kan daardoor meer doen en hou ik tijd over voor andere zaken.
Als ik zuiniger rij dan fabrieksopgave en dat een gemiddelde is over ruim 6 jaar, dan kun je er op rekenen dat ik zuinig rij, de banden op spanning houd en niet beknibbel op het onderhoud.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
dit zijn auto's waar nog geen sensoren in de wielen de bandenspanning meten.
je wilt niet weten hoeveel auto's er met te lage bandenspanningen rijden.
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Behalve dan dat je in het OV ook andere zaken kan doen, en in de auto is dat beperkt tot radio luisteren
Eerste klasquote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?quote:Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eerste klas
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo
neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Geen idee, ik heb een Dalvrij van ¤ 105 (2de klas) of ¤ 133 (1ste klas) per maandquote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Ligt maar net in welke trein je zitquote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Klinkt wel interessant, ik reis echt incidenteel met het OV. Dan mag je echt denken in keren per jaar dan iets anders.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
neem aan dat de spoorwegen weer aanbiedingen gaan doen.
dat je zo'n gratis eerste klas overgang ticket in het blad Spoor krijgt.
Daar heb je toch geen keuze in? Het treinschema dicteert ongeveer welke trein je krijgt? En geldt zeker voor de bussenquote:Op donderdag 24 september 2020 16:20 schreef osodevo het volgende:
[..]
Ligt maar net in welke trein je zit
Klopt, lease is bijna altijd goedkoper, maar als je niet graag rijdt en je mobiliteitsbudget gewoon uitbetaald krijgt dan kan het afhankelijk van waar je woont en waar je naartoe moet en de beschikbaarheid van OV op die plekken en de hoogte van dat budget wel aantrekkelijk zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet
Ik speel vals, de baas betaald 1ste klas. Maar ik heb altijd de laptop open staan. Ik kan gewoon 2 uur per dag in de trein werken. Waardoor mijn reistijd van 2,5 uur naar een half uur gaat. Een half uur reizen, heen en weer, Zwolle - Utrecht. Gaat alleen Max Verstappen reddenquote:Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eerste klas
Als het reizen weer veilig en normaal kan en het Coronagevaar geweken is ga ik ook weer eerste klas reizen... zo relaxed 😎
En dan even in Valkenburg spareribs eten ofzo
Eh, nee, lease is gewoon verkapt salaris. Ik heb voor een detacheerder gewerkt waar ik met de trein ging en het verschil kreeg ik bij mijn salaris op. Als ik met de fiets ging, kreeg ik het leasebedrag in z'n geheel er bij op.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:18 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja maar, als 2de klas al zo duur is, wat kost 1ste klas dan wel niet?
Overigens heb ik tot dit jaar eigenlijk altijd een lease auto gehad, goedkoper rijden kan niet
Ja is ook zo. Flexibiliteit en keuzes is alles. Voor mij geen optie om zonder auto te leven, ik zou er niet aan moeten denken. Natuurlijk kan het wel, zou er alleen doodongelukkig van worden.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, lease is bijna altijd goedkoper, maar als je niet graag rijdt en je mobiliteitsbudget gewoon uitbetaald krijgt dan kan het afhankelijk van waar je woont en waar je naartoe moet en de beschikbaarheid van OV op die plekken en de hoogte van dat budget wel aantrekkelijk zijn.
Opgevouwen? Een trein is geen vliegtuig qua op elkaar geplaatste stoelen en heeft tegenwoordig vaak gewoon een klaptafeltje waar je je laptop op kan zetten. Ook fijn meestal gratis wifi in de trein bij nieuwe rijtuigen zelfs usb stopcontact om op te laden. .quote:Op donderdag 24 september 2020 16:13 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Eens, dat moet vast kunnen, daar heb ik geen ervaring mee. Opgevouwen met een laptop op schoot vind ik zelf niet fijn, aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben passen mijn benen meestal niet. Maar het is zeker op langere afstanden een optie.
Euh ja, het kost mij alleen de bijtelling. Die bijtelling is ruim lager dan de totale kosten per jaar om een auto zelf te kopen en rijden. Zeker omdat het inclusief privé kilometers was.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:27 schreef babylon het volgende:
[..]
Eh, nee, lease is gewoon verkapt salaris. Ik heb voor een detacheerder gewerkt waar ik met de trein ging en het verschil kreeg ik bij mijn salaris op. Als ik met de fiets ging, kreeg ik het leasebedrag in z'n geheel er bij op.
Waarom denk je dat bijtelling bestaat
Ongetwijfeld! Maar.... ik heb helemaal geen routes waarbij ik met de trein zou gaan, uitzonderingen daar gelaten. Als ik voor mijn werk met het OV zou gaan dan is het met een bus, maar ik fiets. En als ik niet fiets dan pak ik de motor, maar niet de bus.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Opgevouwen? Een trein is geen vliegtuig qua op elkaar geplaatste stoelen en heeft tegenwoordig vaak gewoon een klaptafeltje waar je je laptop op kan zetten. Ook fijn meestal gratis wifi in de trein bij nieuwe rijtuigen zelfs usb stopcontact om op te laden. .
Nogmaals, de auto an sich is verkapt salaris. Dus je betaald er voor vanuit je bruto salaris. Een lease auto is verre van gratis.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:32 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Euh ja, het kost mij alleen de bijtelling. Die bijtelling is ruim lager dan de totale kosten per jaar om een auto zelf te kopen en rijden. Zeker omdat het inclusief privé kilometers was.
Voor mij ook niet. We hebben een auto. Maar de meeste km's maak ik met de treinquote:Op donderdag 24 september 2020 16:30 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja is ook zo. Flexibiliteit en keuzes is alles. Voor mij geen optie om zonder auto te leven, ik zou er niet aan moeten denken. Natuurlijk kan het wel, zou er alleen doodongelukkig van worden.
Ja dat klopt, niet eens verkapt want het is gewoon salaris. Het komt bovenop je bruto salaris wat je netto betaald is minder dan wat je voor een auto zou betalen om te kunnen rijden. Het gedeelte dat je werkgever betaald aan leasekosten wordt niet bij jouw salaris opgeteld, alleen het % bijtelling van de auto. Daarover betaal je belasting.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:33 schreef babylon het volgende:
[..]
Nogmaals, de auto an sich is verkapt salaris. Dus je betaald er voor vanuit je bruto salaris. Een lease auto is verre van gratis.
quote:Op donderdag 24 september 2020 16:25 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik speel vals, de baas betaald 1ste klas. Maar ik heb altijd de laptop open staan. Ik kan gewoon 2 uur per dag in de trein reizen. Waardoor mijn reistijd van 2,5 uur naar een half uur gaat. Een half uur reizen, heen en weer, Zwolle - Utrecht. Gaat alleen Max Verstappen redden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik rijd per dag voor werk al 160 km en krijg daar een bescheiden vergoeding voor. Moet er niet aan denken in een trein te moeten stappen en daarvoor te moeten betalen.quote:Op donderdag 24 september 2020 16:21 schreef I-O het volgende:
De zorgen, slechte aansluiting, 5x langere resitijd komt je uiteindelijk duurder te staan. Tenzij je echt maar 10x per jaar 250km heen en terug moet reizen is een auto beter. Is allemaal erg persoonlijk. Veel mensen gebruiken beide.
Klopt niet echt die stelling.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want die hebben geen verzekering en onderhoud nodig?
Hoe ouder de auto, hoe duurder het onderhoud.
Niet als je zelf een beetje handig met auto's bent.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want die hebben geen verzekering en onderhoud nodig?
Hoe ouder de auto, hoe duurder het onderhoud.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |