Bpm en accijns is niet zomaar wat, ik zeg niet voor niets miljarden. Die ecotaks komt er, maar die houdt tegelijk de overstap naar EV's ook weer tegen dus daar moeten dan weer subsidies tegenaan gegooid worden.quote:Op maandag 21 september 2020 13:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt toch wel mee, EV rijden wordt steeds goedkoper. Voor een privé a segmenter is het al break even. Voor een C segmenter die zakelijk wordt gerund zelfs goedkoper dan benzine.
Dan loopt de overheid wat bpm mis en accijns, maar daar komt wel ecotaks op stroom voor terug.
Volgens mij heeft Nederland er in de 70's zelfs nog 300 miljoen Gulden in gestopt, ga het maar niet omrekenen naar Euro's in 2020quote:Op maandag 21 september 2020 13:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zijn wereldwijd vele, vele miljarden in gestoken. Het blijkt complex. Meer geks lost dat niet op.
Ik verwacht dat het volgende kabinet gaat nadenken over kilometerheffing. Een extra belasting op stroom gaat het niet oplossen, daarmee belast je ook mensen zonder auto. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld voor 80% die ecotax kunnen ontlopen door overdag m'n auto te laden (aangezien ik 68 zonnepanelen heb).quote:Op maandag 21 september 2020 13:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt toch wel mee, EV rijden wordt steeds goedkoper. Voor een privé a segmenter is het al break even. Voor een C segmenter die zakelijk wordt gerund zelfs goedkoper dan benzine.
Dan loopt de overheid wat bpm mis en accijns, maar daar komt wel ecotaks op stroom voor terug.
Zelfs lost de spitsheffing de file niet op. Doordat iedereen om 09.00 uur op werk moeten zijn.quote:Op maandag 21 september 2020 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het volgende kabinet gaat nadenken over kilometerheffing. Een extra belasting op stroom gaat het niet oplossen, daarmee belast je ook mensen zonder auto. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld voor 80% die ecotax kunnen ontlopen door overdag m'n auto te laden (aangezien ik 68 zonnepanelen heb).
Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.
Voordeel is ook dat je het met spitsheffing kan uitvoeren als je files wil bestrijden.
De coronacrisis heeft aangetoond dat thuis werken een flinke invloed heeft op de files.quote:Op maandag 21 september 2020 16:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Zelfs lost de spitsheffing de file niet op. Doordat iedereen om 09.00 uur op werk moeten zijn.
De transport sector heeft het minder moeilijk dan je doet voorkomen. Sinds 2017 gaat het echt weer een stuk beter.quote:Bovendien in de transport sector gaat juist merken van KM heffingen. Die hebben al moeilijk genoeg.
Ik vind dat er inderdaad eerst dingen veranderd worden voordat spitsheffing komt. Dus flexibel werktijden en thuiswerken. Daarna kunnen men de spitsheffing gebruiken op moment waar druk wordt op de wegen.quote:Op maandag 21 september 2020 16:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De coronacrisis heeft aangetoond dat thuis werken een flinke invloed heeft op de files.
Flexibele werktijden en meer thuiswerken kan je aanmoedigen met een spitsheffing.
Het lijkt me wat voorbarig om te stellen dat een spitsheffing niet werkt.
[..]
De transport sector heeft het minder moeilijk dan je doet voorkomen. Sinds 2017 gaat het echt weer een stuk beter.
2020 is sowieso een rampenjaar maar op zich staat niets deze sector in de weg. Als het goed gaat met andere bedrijven, gaat het ook goed met het transport.
Overigens ben ik er voor om de accijns op diesel, benzine en LPG af te schaffen en deze in te ruilen voor een kilometerheffing.
Als het er als extra bovenop komt, is het natuurlijk niets anders dan een lastenverhoging.
Nogmaals, accijns op stroom is geheel niet nodig met een kilometerheffing.quote:Op maandag 21 september 2020 17:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Uiteindelijk zullen ze toch ook accijns voor de stroom van elektrische auto invoeren. Wanneer men in 2050 geen benzine of diesel kan kopen.. (nou via de bestelling of speciale pomp kan men nog wel krijgen.. voor de oldtimers of landbouw)
Dat lijkt mij logisch. Maar ik verwacht dat overheid uiteindelijk toch doet. Omdat extra inkomen bij kan voor allerlei mooi projecten..quote:Op maandag 21 september 2020 17:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, accijns op stroom is geheel niet nodig met een kilometerheffing.
Maar hoe zie je dat voor je? Een aparte meter die bijhoudt of je de stroom gebruikt om je auto op te laden? En wat als je een thuisaccu hebt en daaruit laadt?quote:Op maandag 21 september 2020 17:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat lijkt mij logisch. Maar ik verwacht dat overheid uiteindelijk toch doet. Omdat extra inkomen bij kan voor allerlei mooi projecten..
Auto is al jaren een melkkoe voor overheid. Dus die willen ze uiteindelijk niet verliezen.
Over de zelfrijdende auto heb ik al sinds 2015 een reeks lopenquote:Op maandag 21 september 2020 17:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het veranderingen is goed, maar het moet niet duurder worden. Anders hebben we er niets aan.
Ik ben ook bewust dat Nederlandse wegen in toekomst alleen maar voller wordt. We moeten leren effectief gebruik van maken. Denk aan de zelfrijdend auto.. Die kan bijdragen aan vermindering van files en milieuvervuiling.
Een laadpaal.. daar kan ze een accijns en btw over heffen.. Als je thuis zelf oplaad met stroomnet, kunnen ze alsnog een accijns erbij.. Laad je met zonnepanelen.. dan is een cadeautje voor jezelf..quote:Op maandag 21 september 2020 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar hoe zie je dat voor je? Een aparte meter die bijhoudt of je de stroom gebruikt om je auto op te laden? En wat als je een thuisaccu hebt en daaruit laadt?
Waarom zou je zo'n ingewikkeld systeem invoeren voor iets wat probleemloos met kilometerheffing kan?
Maar... serieus... denk er zelf eens over na...quote:Op maandag 21 september 2020 17:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Een laadpaal.. daar kan ze een accijns en btw over heffen.. Als je thuis zelf oplaad met stroomnet, kunnen ze alsnog een accijns erbij.. Laad je met zonnepanelen.. dan is een cadeautje voor jezelf..
Idd nutteloos.. maar niet voor de overheid.. onderschat hen niet..quote:Op maandag 21 september 2020 17:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar... serieus... denk er zelf eens over na...
Waarom...
Waarom zou je een ingewikkeld systeem van extra "slimme" meters gaan optuigen die "accijns" gaan heffen over stroom die je voor elektrische voertuigen gebruikt, terwijl je al een kilometerheffing hebt?
Je kan dan toch net zo goed 1 of 2 cent per kilometer extra rekenen? Hoef je al die moeite niet te doen, haal je hetzelfde bedrag op zonder de investeringen en extra rompslomp.
Je mag van mij natuurlijk denken wat je wil maar het is onder de streep nutteloos.
Het gaat niet op die manier gebeuren.quote:Op maandag 21 september 2020 17:27 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Idd nutteloos.. maar niet voor de overheid.. onderschat hen niet..
Met 1kWp aan zonnepanelen zou je (als je auto optimaal geparkeerd staat) per jaar zo'n 850kWh aan stroom kunnen bijladen, wat goed is voor zo'n 4000 tot 4500km rijden.quote:Prinsjesdag: elektrische auto met zonnepanelen krijgt lagere bijtelling
Elektrische auto's met zonnepanelen krijgen vanaf 2021 een gunstiger bijtelling dan standaard elektrische auto's. In het Belastingplan 2021 staat dat de bijtelling over de gehele cataloguswaarde 12 procent bedraagt.
De elektrische auto moet om in aanmerking te komen voor de lagere bijtelling voorzien zijn van geďntegreerde zonnepanelen met een vermogen van ten minste 1 kilowattpiek. Bovendien moet de aandrijving de benodigde zonne-energie opslaan in een accupakket dat geen lood bevat.
Een mooie cadeautje voor jezelf. Voor overheid.. Jammer.quote:Op maandag 21 september 2020 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat niet op die manier gebeuren.
Denk alleen al aan de simpele laadkabels die je in ieder stopcontact kan steken. Ja, het is oer traag maar het registreert niets. En tegen de tijd dat kilometerheffing wordt ingevoerd, heb je al honderdduizenden voertuigen die op die manier kunnen laden. Tegen de tijd dat je jouw "accijns" wil invoeren, heb je er misschien al miljoenen.
Nogmaals: jij denkt in laadpalen, ik denk in een kabel dat in ieder stopcontact past en die laadpaal omzeilt. Ga het maar controleren, deur aan deur. Zinloos.
Kilometerheffing kan dat allemaal al; het gebruik belasten, ongeacht de brandstof.
edit: aanvulling - er komen wss ook meer auto's met zonnepanelen (dak, motorkap, maar ook in deuren)
[..]
Met 1kWp aan zonnepanelen zou je (als je auto optimaal geparkeerd staat) per jaar zo'n 850kWh aan stroom kunnen bijladen, wat goed is voor zo'n 4000 tot 4500km rijden.
Hoe ga je daarover accijns heffen?
Maar leg me nu eens uit wat het nut is van het heffen van accijns als je dat al kan heffen via de kilometerheffing, waarbij je ook nog eens alle uitzonderingen (zonnepanelen, stopcontacten) uitsluit...quote:Op maandag 21 september 2020 17:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Een mooie cadeautje voor jezelf. Voor overheid.. Jammer.
Overheid kan namelijk idd alleen de openbare laadpalen accijns heffen. Dus wanneer men bijv bij tankstation of openbaar parkeerplaats bijladen.. Dat zulke plekken is wel mogelijk. Maar voor de rest.. nou ja..
Ik zie ook geen ontkomen aan ecotax. Het is straks onredelijk dat de een voor 0,30¤ aan de straatpaal tankt en een ander voor 0,04¤ via het stopcontact op kantoor.quote:Op maandag 21 september 2020 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het volgende kabinet gaat nadenken over kilometerheffing. Een extra belasting op stroom gaat het niet oplossen, daarmee belast je ook mensen zonder auto. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld voor 80% die ecotax kunnen ontlopen door overdag m'n auto te laden (aangezien ik 68 zonnepanelen heb).
Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.
Voordeel is ook dat je het met spitsheffing kan uitvoeren als je files wil bestrijden.
Bij lange na niet.quote:Op maandag 21 september 2020 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.
Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheidquote:
8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.quote:Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt in 2020 80,8 cent, op diesel 51,2 cent en op LPG 19,3 cent.
Stel dat overheid gaat vanuit de vaste tarief voor alle weggebruikers. In dat geval is 0,077 cent per km..quote:Op maandag 21 september 2020 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheid
[..]
8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.
De overheid haalt zo'n 8,5 miljard Euro aan brandstofaccijns op in een jaar.
De kilometerheffing moet dus gemiddeld (!) ¤ 0,077 per kilometer zijn om dat te compenseren.
In de praktijk lager, de accijnsinkomsten van vrachtwagens en touringcars zitten daar ook al in...
Zit nu even mobiel maarzzzquote:Op maandag 21 september 2020 19:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Stel dat overheid gaat vanuit de vaste tarief voor alle weggebruikers. In dat geval is 0,077 cent per km..
Mijn auto loopt op benzine en weegt 1050 kg, ik ga straks 90 km per dag rijden (doorweeks).
Op dit moment betaal ik gemiddeld 34 euro per maand aan de wegbelasting. Om de brandstof te zwijgen.
Wanneer je de km heffing in mijn auto toepast met 0,077 ct per km. zou ik daarmee 140 euro per maand moeten betalen voor het gebruik van de weg.
Wat zou je dan gaan doen?
E. Wind -> waterstof opslag in de zomer, 's winters...quote:Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?
Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:
A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.
Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
Energie opslaan voor een half jaar is onhandig.quote:Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?
Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:
A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.
Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
Elektrolyse naar waterstof = 30% verlies.quote:Op maandag 21 september 2020 22:38 schreef blomke het volgende:
[..]
E. Wind -> waterstof opslag in de zomer, 's winters...
Overigens, in de zomer neemt aircogebruik flink toe, kan misschien zijn dat de verschillen zomer - winter kleiner worden.
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.quote:Op maandag 21 september 2020 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheid
[..]
8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.
De overheid haalt zo'n 8,5 miljard Euro aan brandstofaccijns op in een jaar.
De kilometerheffing moet dus gemiddeld (!) ¤ 0,077 per kilometer zijn om dat te compenseren.
In de praktijk lager, de accijnsinkomsten van vrachtwagens en touringcars zitten daar ook al in...
Dat nooit. Het is sowieso meer.quote:Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.quote:Op maandag 21 september 2020 23:25 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Dat nooit. Het is sowieso meer.
Wat gaat het systeem kosten?quote:Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
Ooh wacht op die manier.quote:Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
Als daarmee de files ook teruglopen kunnen investeringen voor uitbreidingen ook weer in de kastquote:Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
Een mix van zon- en windenergie.De zonnestralingsgradient (verandering in W/m˛) in functie van de breedtegraad is het hoogst in de winter, en het verschil in opwarming veroorzaakt wind. In de winter waait de wind (met name aan de kust) dus gemiddeld harder dan in de zomer.quote:Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?
Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:
A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.
Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
https://www.pnas.org/content/114/43/11338quote:The mean climatological surface ocean wind speeds are highest within the midlatitude wind belts in each hemisphere. At these latitudes, the gradient in solar insolation during the winter months is largest, which leads to the formation of the westerly jets in the upper and middle troposphere. As a consequence, the downgradient transport of kinetic energy in these regions drives surface climatological wind speeds of up to 11 m s−1 in the North Atlantic and 13.5 m s−1 in the Southern Hemisphere.
Studie uit 2015, maar voor zover ik kan zien zijn de parameters nog steeds relevant:quote:Op maandag 21 september 2020 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat gaat het systeem kosten?
En waarom wordt er gemiddeld minder gereden dan 13.000km per jaar?
er zijn er 2 in aanbouw in het VKquote:Op maandag 21 september 2020 09:25 schreef borisz het volgende:
In GB zijn er een aantal plannen geschrapt wegens niet haalbaar. .
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaanquote:Op maandag 21 september 2020 23:21 schreef feitcepsrep het volgende:
Als we echt willen innoveren zouden we in moeten zetten op kernfusie. Dát is pas de heilige graal van groene energie.
Jaa ik weet het, echt super tofquote:Op maandag 21 september 2020 23:55 schreef riazop het volgende:
[..]
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan
https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
Klopt, budget en tijd overschrijdend.quote:Op maandag 21 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
[..]
er zijn er 2 in aanbouw in het VK
Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
Te veel tekst voor dit late uurquote:Op maandag 21 september 2020 23:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Studie uit 2015, maar voor zover ik kan zien zijn de parameters nog steeds relevant:
https://www.pbl.nl/sites/(...)sonenautoos_1693.pdf
Het kost misschien even wat tijd om door te nemen, maar het is wel wat gedetailleerder dan het bierviltjesniveau wat we zien hier. Kort gezegd komt het er op neer dat in veruit de meeste scenario's de kosten niet opwegen tegen de baten.
Sterker nog: je kan die technologische ontwikkeling van vrij dichtbij bekijken, ITER organiseert namelijk gratis rondleidingen.quote:Op maandag 21 september 2020 23:58 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Jaa ik weet het, echt super tof
Ook in Frankrijk zijn ze bezig. Al jaren overigens. Volgens mij werd daar gemikt op 2050.
Ik hoop deze technologische ontwikkeling nog mee te mogen maken.
Oh dat is gaat. Even over inlezenquote:Op dinsdag 22 september 2020 00:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: je kan die technologische ontwikkeling van vrij dichtbij bekijken, ITER organiseert namelijk gratis rondleidingen.
Dat is dezelfde centrale, hoor. Er is dus maar een in aanbouw in het VK.quote:Op maandag 21 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
[..]
er zijn er 2 in aanbouw in het VK
Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
Dat is geen commercieele centrale maar een wetenschappelijk testbed wat mede voor ITER werkt.quote:Op maandag 21 september 2020 23:55 schreef riazop het volgende:
[..]
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan
https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
En wat is het standpunt van de VVD? Er moet meer subsidie heen?quote:Op dinsdag 22 september 2020 01:00 schreef Stray_cat het volgende:
Kernenergie, het enige punt waar ik het eens ben met de VVD
Moest wel lachen toen ik het standpunt las.quote:Op dinsdag 22 september 2020 08:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
En wat is het standpunt van de VVD? Er moet meer subsidie heen?
bron: https://www.vvd.nl/standpunten/kernenergiequote:KERNENERGIE
Kernenergie is schoon en relatief goedkoop. In de combinatie van verschillende energiebronnen kiezen wij daarom bewust ook voor kernenergie. Natuurlijk staat veiligheid daarbij voorop: in Nederland is alleen plaats voor de modernste kerncentrales. Wij willen dat omwonenden meer en betere informatie krijgen over de kerncentrale in hun buurt. Dat geldt ook voor mensen die in de buurt van een Belgische kerncentrale in de grensregio wonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |