abonnement Unibet Coolblue
pi_195181200
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 13:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Valt toch wel mee, EV rijden wordt steeds goedkoper. Voor een privé a segmenter is het al break even. Voor een C segmenter die zakelijk wordt gerund zelfs goedkoper dan benzine.

Dan loopt de overheid wat bpm mis en accijns, maar daar komt wel ecotaks op stroom voor terug.
Bpm en accijns is niet zomaar wat, ik zeg niet voor niets miljarden. Die ecotaks komt er, maar die houdt tegelijk de overstap naar EV's ook weer tegen dus daar moeten dan weer subsidies tegenaan gegooid worden.
  maandag 21 september 2020 @ 16:16:48 #52
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_195181400
https://nos.nl/artikel/23(...)wereldbevolking.html

Kernenergie helpt niet tegen CO2. Het aanpakken van de 1% wel.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_195181404
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 13:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Zijn wereldwijd vele, vele miljarden in gestoken. Het blijkt complex. Meer geks lost dat niet op.
Volgens mij heeft Nederland er in de 70's zelfs nog 300 miljoen Gulden in gestopt, ga het maar niet omrekenen naar Euro's in 2020 :P
pi_195181462
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 13:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Valt toch wel mee, EV rijden wordt steeds goedkoper. Voor een privé a segmenter is het al break even. Voor een C segmenter die zakelijk wordt gerund zelfs goedkoper dan benzine.

Dan loopt de overheid wat bpm mis en accijns, maar daar komt wel ecotaks op stroom voor terug.
Ik verwacht dat het volgende kabinet gaat nadenken over kilometerheffing. Een extra belasting op stroom gaat het niet oplossen, daarmee belast je ook mensen zonder auto. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld voor 80% die ecotax kunnen ontlopen door overdag m'n auto te laden (aangezien ik 68 zonnepanelen heb).

Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.
Voordeel is ook dat je het met spitsheffing kan uitvoeren als je files wil bestrijden.
pi_195181598
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het volgende kabinet gaat nadenken over kilometerheffing. Een extra belasting op stroom gaat het niet oplossen, daarmee belast je ook mensen zonder auto. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld voor 80% die ecotax kunnen ontlopen door overdag m'n auto te laden (aangezien ik 68 zonnepanelen heb).

Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.
Voordeel is ook dat je het met spitsheffing kan uitvoeren als je files wil bestrijden.
Zelfs lost de spitsheffing de file niet op. Doordat iedereen om 09.00 uur op werk moeten zijn.
Bovendien in de transport sector gaat juist merken van KM heffingen. Die hebben al moeilijk genoeg.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195181775
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:28 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Zelfs lost de spitsheffing de file niet op. Doordat iedereen om 09.00 uur op werk moeten zijn.
De coronacrisis heeft aangetoond dat thuis werken een flinke invloed heeft op de files.
Flexibele werktijden en meer thuiswerken kan je aanmoedigen met een spitsheffing.

Het lijkt me wat voorbarig om te stellen dat een spitsheffing niet werkt.
quote:
Bovendien in de transport sector gaat juist merken van KM heffingen. Die hebben al moeilijk genoeg.
De transport sector heeft het minder moeilijk dan je doet voorkomen. Sinds 2017 gaat het echt weer een stuk beter.

2020 is sowieso een rampenjaar maar op zich staat niets deze sector in de weg. Als het goed gaat met andere bedrijven, gaat het ook goed met het transport.

Overigens ben ik er voor om de accijns op diesel, benzine en LPG af te schaffen en deze in te ruilen voor een kilometerheffing.

Als het er als extra bovenop komt, is het natuurlijk niets anders dan een lastenverhoging.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2020 16:47:46 ]
pi_195182339
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De coronacrisis heeft aangetoond dat thuis werken een flinke invloed heeft op de files.
Flexibele werktijden en meer thuiswerken kan je aanmoedigen met een spitsheffing.

Het lijkt me wat voorbarig om te stellen dat een spitsheffing niet werkt.
[..]

De transport sector heeft het minder moeilijk dan je doet voorkomen. Sinds 2017 gaat het echt weer een stuk beter.

2020 is sowieso een rampenjaar maar op zich staat niets deze sector in de weg. Als het goed gaat met andere bedrijven, gaat het ook goed met het transport.

Overigens ben ik er voor om de accijns op diesel, benzine en LPG af te schaffen en deze in te ruilen voor een kilometerheffing.

Als het er als extra bovenop komt, is het natuurlijk niets anders dan een lastenverhoging.
Ik vind dat er inderdaad eerst dingen veranderd worden voordat spitsheffing komt. Dus flexibel werktijden en thuiswerken. Daarna kunnen men de spitsheffing gebruiken op moment waar druk wordt op de wegen.
Anders werkt de spitsheffing niet en is het ordinair lastenverzwaring.. Daar gaat mij het om.

Wat betreft accijns, ben ik bang dat overheid dat niet willen afschaffen. Ze zullen juist met een milieurelatie argument gebruiken om toch accijns te behouden. Het is toch algemeen bekend dat auto een heilige melkkoe is voor overheid. Er zijn talloze belasting heffingen op auto.. (BMP, extra BMP, btw, btw, accijns en btw over accijns.)

Uiteindelijk zullen ze toch ook accijns voor de stroom van elektrische auto invoeren. Wanneer men in 2050 geen benzine of diesel kan kopen.. (nou via de bestelling of speciale pomp kan men nog wel krijgen.. voor de oldtimers of landbouw)

Voor jouw is het prachtig aangezien je overkill zonnepanelen op dak heeft. Kan je dat allemaal prima overleven. Maar voor de gewone jan de pet die in de rijtjeshuisje woont, is andere verhaal.

Het veranderingen is goed, maar het moet niet duurder worden. Anders hebben we er niets aan.
Ik ben ook bewust dat Nederlandse wegen in toekomst alleen maar voller wordt. We moeten leren effectief gebruik van maken. Denk aan de zelfrijdend auto.. Die kan bijdragen aan vermindering van files en milieuvervuiling.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195182423
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:10 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Uiteindelijk zullen ze toch ook accijns voor de stroom van elektrische auto invoeren. Wanneer men in 2050 geen benzine of diesel kan kopen.. (nou via de bestelling of speciale pomp kan men nog wel krijgen.. voor de oldtimers of landbouw)
Nogmaals, accijns op stroom is geheel niet nodig met een kilometerheffing.

Accijns op stroom is verder ook onhandig, omdat je dan zou moeten gaan meten of je de stroom in een huishouden voor een auto of voor je kookplaat of warmtepomp gebruikt.
Onnodig ingewikkeld, kilometerheffing kan technisch al en kan alle andere accijns vervangen indien nodig.
pi_195182474
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nogmaals, accijns op stroom is geheel niet nodig met een kilometerheffing.
Dat lijkt mij logisch. Maar ik verwacht dat overheid uiteindelijk toch doet. Omdat extra inkomen bij kan voor allerlei mooi projecten..
Auto is al jaren een melkkoe voor overheid. Dus die willen ze uiteindelijk niet verliezen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195182525
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:15 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Dat lijkt mij logisch. Maar ik verwacht dat overheid uiteindelijk toch doet. Omdat extra inkomen bij kan voor allerlei mooi projecten..
Auto is al jaren een melkkoe voor overheid. Dus die willen ze uiteindelijk niet verliezen.
Maar hoe zie je dat voor je? Een aparte meter die bijhoudt of je de stroom gebruikt om je auto op te laden? En wat als je een thuisaccu hebt en daaruit laadt?

Waarom zou je zo'n ingewikkeld systeem invoeren voor iets wat probleemloos met kilometerheffing kan?
pi_195182565
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:10 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Het veranderingen is goed, maar het moet niet duurder worden. Anders hebben we er niets aan.
Ik ben ook bewust dat Nederlandse wegen in toekomst alleen maar voller wordt. We moeten leren effectief gebruik van maken. Denk aan de zelfrijdend auto.. Die kan bijdragen aan vermindering van files en milieuvervuiling.
Over de zelfrijdende auto heb ik al sinds 2015 een reeks lopen :P

Helaas is ook die ontwikkeling onderhevig aan het "Pareto-principe".

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #3
pi_195182604
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar hoe zie je dat voor je? Een aparte meter die bijhoudt of je de stroom gebruikt om je auto op te laden? En wat als je een thuisaccu hebt en daaruit laadt?

Waarom zou je zo'n ingewikkeld systeem invoeren voor iets wat probleemloos met kilometerheffing kan?
Een laadpaal.. daar kan ze een accijns en btw over heffen.. Als je thuis zelf oplaad met stroomnet, kunnen ze alsnog een accijns erbij.. Laad je met zonnepanelen.. dan is een cadeautje voor jezelf..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195182707
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:21 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Een laadpaal.. daar kan ze een accijns en btw over heffen.. Als je thuis zelf oplaad met stroomnet, kunnen ze alsnog een accijns erbij.. Laad je met zonnepanelen.. dan is een cadeautje voor jezelf..
Maar... serieus... denk er zelf eens over na...

Waarom...

Waarom zou je een ingewikkeld systeem van extra "slimme" meters gaan optuigen die "accijns" gaan heffen over stroom die je voor elektrische voertuigen gebruikt, terwijl je al een kilometerheffing hebt?

Je kan dan toch net zo goed 1 of 2 cent per kilometer extra rekenen? Hoef je al die moeite niet te doen, haal je hetzelfde bedrag op zonder de investeringen en extra rompslomp.

Je mag van mij natuurlijk denken wat je wil maar het is onder de streep nutteloos.
pi_195182726
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar... serieus... denk er zelf eens over na...

Waarom...

Waarom zou je een ingewikkeld systeem van extra "slimme" meters gaan optuigen die "accijns" gaan heffen over stroom die je voor elektrische voertuigen gebruikt, terwijl je al een kilometerheffing hebt?

Je kan dan toch net zo goed 1 of 2 cent per kilometer extra rekenen? Hoef je al die moeite niet te doen, haal je hetzelfde bedrag op zonder de investeringen en extra rompslomp.

Je mag van mij natuurlijk denken wat je wil maar het is onder de streep nutteloos.
Idd nutteloos.. maar niet voor de overheid.. onderschat hen niet..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195182752
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:27 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Idd nutteloos.. maar niet voor de overheid.. onderschat hen niet..
Het gaat niet op die manier gebeuren.

Denk alleen al aan de simpele laadkabels die je in ieder stopcontact kan steken. Ja, het is oer traag maar het registreert niets. En tegen de tijd dat kilometerheffing wordt ingevoerd, heb je al honderdduizenden voertuigen die op die manier kunnen laden. Tegen de tijd dat je jouw "accijns" wil invoeren, heb je er misschien al miljoenen.

Nogmaals: jij denkt in laadpalen, ik denk in een kabel dat in ieder stopcontact past en die laadpaal omzeilt. Ga het maar controleren, deur aan deur. Zinloos.

Kilometerheffing kan dat allemaal al; het gebruik belasten, ongeacht de brandstof.

edit: aanvulling - er komen wss ook meer auto's met zonnepanelen (dak, motorkap, maar ook in deuren)

quote:
Prinsjesdag: elektrische auto met zonnepanelen krijgt lagere bijtelling
Elektrische auto's met zonnepanelen krijgen vanaf 2021 een gunstiger bijtelling dan standaard elektrische auto's. In het Belastingplan 2021 staat dat de bijtelling over de gehele cataloguswaarde 12 procent bedraagt.

De elektrische auto moet om in aanmerking te komen voor de lagere bijtelling voorzien zijn van geďntegreerde zonnepanelen met een vermogen van ten minste 1 kilowattpiek. Bovendien moet de aandrijving de benodigde zonne-energie opslaan in een accupakket dat geen lood bevat.
Met 1kWp aan zonnepanelen zou je (als je auto optimaal geparkeerd staat) per jaar zo'n 850kWh aan stroom kunnen bijladen, wat goed is voor zo'n 4000 tot 4500km rijden.

Hoe ga je daarover accijns heffen? ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2020 17:41:52 ]
pi_195183100
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het gaat niet op die manier gebeuren.

Denk alleen al aan de simpele laadkabels die je in ieder stopcontact kan steken. Ja, het is oer traag maar het registreert niets. En tegen de tijd dat kilometerheffing wordt ingevoerd, heb je al honderdduizenden voertuigen die op die manier kunnen laden. Tegen de tijd dat je jouw "accijns" wil invoeren, heb je er misschien al miljoenen.

Nogmaals: jij denkt in laadpalen, ik denk in een kabel dat in ieder stopcontact past en die laadpaal omzeilt. Ga het maar controleren, deur aan deur. Zinloos.

Kilometerheffing kan dat allemaal al; het gebruik belasten, ongeacht de brandstof.

edit: aanvulling - er komen wss ook meer auto's met zonnepanelen (dak, motorkap, maar ook in deuren)
[..]

Met 1kWp aan zonnepanelen zou je (als je auto optimaal geparkeerd staat) per jaar zo'n 850kWh aan stroom kunnen bijladen, wat goed is voor zo'n 4000 tot 4500km rijden.

Hoe ga je daarover accijns heffen? ;)
Een mooie cadeautje voor jezelf. Voor overheid.. Jammer.
Overheid kan namelijk idd alleen de openbare laadpalen accijns heffen. Dus wanneer men bijv bij tankstation of openbaar parkeerplaats bijladen.. Dat zulke plekken is wel mogelijk. Maar voor de rest.. nou ja..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195183429
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Een mooie cadeautje voor jezelf. Voor overheid.. Jammer.
Overheid kan namelijk idd alleen de openbare laadpalen accijns heffen. Dus wanneer men bijv bij tankstation of openbaar parkeerplaats bijladen.. Dat zulke plekken is wel mogelijk. Maar voor de rest.. nou ja..
Maar leg me nu eens uit wat het nut is van het heffen van accijns als je dat al kan heffen via de kilometerheffing, waarbij je ook nog eens alle uitzonderingen (zonnepanelen, stopcontacten) uitsluit...
pi_195183458
Om nog terug te komen op het eigenlijke onderwerp van dit topic.

Toevallig kwam deze video voorbij op YouTube, sluit prima aan bij het verhaal dat accu's in opkomst zijn in het opvangen van pieken en dalen in de mix van energieopwekking.

pi_195183828
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het volgende kabinet gaat nadenken over kilometerheffing. Een extra belasting op stroom gaat het niet oplossen, daarmee belast je ook mensen zonder auto. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld voor 80% die ecotax kunnen ontlopen door overdag m'n auto te laden (aangezien ik 68 zonnepanelen heb).

Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.
Voordeel is ook dat je het met spitsheffing kan uitvoeren als je files wil bestrijden.
Ik zie ook geen ontkomen aan ecotax. Het is straks onredelijk dat de een voor 0,30¤ aan de straatpaal tankt en een ander voor 0,04¤ via het stopcontact op kantoor.

We moeten alleen voorkomen dat geldwolven zoals Cap gemini of Centric hier inspringen. Een systeem vergelijkbaar met parkeren via de app betalen hoeft niet extreem duur te zijn.
.
pi_195184441
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Kilometerheffing lost voor ICE's, EV's en waterstofvoertuigen het verlies aan accijns (+BTW) op.

Bij lange na niet.
pi_195184638
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Bij lange na niet.
Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheid :D

quote:
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt in 2020 80,8 cent, op diesel 51,2 cent en op LPG 19,3 cent.
8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.

De overheid haalt zo'n 8,5 miljard Euro aan brandstofaccijns op in een jaar.

De kilometerheffing moet dus gemiddeld (!) ¤ 0,077 per kilometer zijn om dat te compenseren.

In de praktijk lager, de accijnsinkomsten van vrachtwagens en touringcars zitten daar ook al in...
pi_195185494
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheid :D
[..]

8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.

De overheid haalt zo'n 8,5 miljard Euro aan brandstofaccijns op in een jaar.

De kilometerheffing moet dus gemiddeld (!) ¤ 0,077 per kilometer zijn om dat te compenseren.

In de praktijk lager, de accijnsinkomsten van vrachtwagens en touringcars zitten daar ook al in...
Stel dat overheid gaat vanuit de vaste tarief voor alle weggebruikers. In dat geval is 0,077 cent per km..

Mijn auto loopt op benzine en weegt 1050 kg, ik ga straks 90 km per dag rijden (doorweeks).
Op dit moment betaal ik gemiddeld 34 euro per maand aan de wegbelasting. Om de brandstof te zwijgen.

Wanneer je de km heffing in mijn auto toepast met 0,077 ct per km. zou ik daarmee 140 euro per maand moeten betalen voor het gebruik van de weg.

Wat zou je dan gaan doen?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195186149
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:51 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Stel dat overheid gaat vanuit de vaste tarief voor alle weggebruikers. In dat geval is 0,077 cent per km..

Mijn auto loopt op benzine en weegt 1050 kg, ik ga straks 90 km per dag rijden (doorweeks).
Op dit moment betaal ik gemiddeld 34 euro per maand aan de wegbelasting. Om de brandstof te zwijgen.

Wanneer je de km heffing in mijn auto toepast met 0,077 ct per km. zou ik daarmee 140 euro per maand moeten betalen voor het gebruik van de weg.

Wat zou je dan gaan doen?
Zit nu even mobiel maarzzz

Die 7,7 cent klopt niet helemaal.

Wegenbelasting is ook nog 5 cent maar de 7,7 is lager vanwege vrachtvervoer en bussen.

Reken dus op 10 cent per km maar dan geen wegenbelasting en accijns meer.

En dat is uiteraard zonder differentiatie naar type aandrijving en gewicht, puur een gemiddelde.

Zoiets moet dan uiteraard wel op EU niveau.

Nu betaal je die ¤140 ook per maand.
Rij je meer dan 13.000 per jaar, dan ga je er op achteruit.

Nogmaals: het komt in de plaats van, niet er bovenop.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2020 20:28:37 ]
pi_195189174
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?

Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:

A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.

Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
.
pi_195189868
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?

Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:

A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.

Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
E. Wind -> waterstof opslag in de zomer, 's winters...

Overigens, in de zomer neemt aircogebruik flink toe, kan misschien zijn dat de verschillen zomer - winter kleiner worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195190254
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?

Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:

A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.

Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
Energie opslaan voor een half jaar is onhandig.
De systemen zoals eerder genoemd (zoals die van Tesla) hebben een capaciteit van bijvoorbeeld zo'n 100MWh en een power van 130MW. Dus in drie kwartier trek je zoiets leeg.

Wil je dat voor een 3 maand aan opslag dan zit zo'n zelfde installatie op een 200 miljard Euro ipv 66 miljoen Euro.

Je zal echt met een mix moeten werken van meerdere landen (wat we in feite al doen).
pi_195190279
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:38 schreef blomke het volgende:

[..]

E. Wind -> waterstof opslag in de zomer, 's winters...

Overigens, in de zomer neemt aircogebruik flink toe, kan misschien zijn dat de verschillen zomer - winter kleiner worden.
Elektrolyse naar waterstof = 30% verlies.
Waterstof terug naar stroom = 30% verlies.

Hou je van 100MWh eerst nog 70MWh over en vervolgens nog 49MWh als je het weer nodig hebt.
pi_195190537
Ik snap niet waarom we zo krampachtig vast willen houden aan kernenergie in deze vorm.

Als we echt willen innoveren zouden we in moeten zetten op kernfusie. Dát is pas de heilige graal van groene energie.
pi_195190553
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheid :D
[..]

8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.

De overheid haalt zo'n 8,5 miljard Euro aan brandstofaccijns op in een jaar.

De kilometerheffing moet dus gemiddeld (!) ¤ 0,077 per kilometer zijn om dat te compenseren.

In de praktijk lager, de accijnsinkomsten van vrachtwagens en touringcars zitten daar ook al in...
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
pi_195190598
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
Dat nooit. Het is sowieso meer.
pi_195190605
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:25 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Dat nooit. Het is sowieso meer.
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
pi_195190629
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
Wat gaat het systeem kosten?
En waarom wordt er gemiddeld minder gereden dan 13.000km per jaar?
pi_195190630
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
Ooh wacht op die manier.

Ik las verkeerd
pi_195190654
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
Als daarmee de files ook teruglopen kunnen investeringen voor uitbreidingen ook weer in de kast ;)

Dat bespaart weer miljarden.
pi_195190724
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?

Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:

A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.

Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
Een mix van zon- en windenergie.De zonnestralingsgradient (verandering in W/m˛) in functie van de breedtegraad is het hoogst in de winter, en het verschil in opwarming veroorzaakt wind. In de winter waait de wind (met name aan de kust) dus gemiddeld harder dan in de zomer.
quote:
The mean climatological surface ocean wind speeds are highest within the midlatitude wind belts in each hemisphere. At these latitudes, the gradient in solar insolation during the winter months is largest, which leads to the formation of the westerly jets in the upper and middle troposphere. As a consequence, the downgradient transport of kinetic energy in these regions drives surface climatological wind speeds of up to 11 m s−1 in the North Atlantic and 13.5 m s−1 in the Southern Hemisphere.
https://www.pnas.org/content/114/43/11338
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_195190737
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die ecotaks komt er, ....
Ik verheug me er nu al op!

#gelehesjes
pi_195190758
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat gaat het systeem kosten?
En waarom wordt er gemiddeld minder gereden dan 13.000km per jaar?
Studie uit 2015, maar voor zover ik kan zien zijn de parameters nog steeds relevant:

https://www.pbl.nl/sites/(...)sonenautoos_1693.pdf

Het kost misschien even wat tijd om door te nemen, maar het is wel wat gedetailleerder dan het bierviltjesniveau wat we zien hier. ;) Kort gezegd komt het er op neer dat in veruit de meeste scenario's de kosten niet opwegen tegen de baten.
pi_195190861
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 09:25 schreef borisz het volgende:
In GB zijn er een aantal plannen geschrapt wegens niet haalbaar. .
er zijn er 2 in aanbouw in het VK

Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
pi_195190908
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:21 schreef feitcepsrep het volgende:


Als we echt willen innoveren zouden we in moeten zetten op kernfusie. Dát is pas de heilige graal van groene energie.
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan

https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
pi_195190928
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:55 schreef riazop het volgende:

[..]

De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan

https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
Jaa ik weet het, echt super tof :D

Ook in Frankrijk zijn ze bezig. Al jaren overigens. Volgens mij werd daar gemikt op 2050.

Ik hoop deze technologische ontwikkeling nog mee te mogen maken.
pi_195190978
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:

[..]

er zijn er 2 in aanbouw in het VK

Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
Klopt, budget en tijd overschrijdend.
10,4 cent / kWh gegarandeerde stroomprijs.
pi_195190985
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Studie uit 2015, maar voor zover ik kan zien zijn de parameters nog steeds relevant:

https://www.pbl.nl/sites/(...)sonenautoos_1693.pdf

Het kost misschien even wat tijd om door te nemen, maar het is wel wat gedetailleerder dan het bierviltjesniveau wat we zien hier. ;) Kort gezegd komt het er op neer dat in veruit de meeste scenario's de kosten niet opwegen tegen de baten.
Te veel tekst voor dit late uur ;)
  dinsdag 22 september 2020 @ 00:11:55 #93
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_195191016
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:58 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Jaa ik weet het, echt super tof :D

Ook in Frankrijk zijn ze bezig. Al jaren overigens. Volgens mij werd daar gemikt op 2050.

Ik hoop deze technologische ontwikkeling nog mee te mogen maken.
Sterker nog: je kan die technologische ontwikkeling van vrij dichtbij bekijken, ITER organiseert namelijk gratis rondleidingen.
Huilen dan.
pi_195191064
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 september 2020 00:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Sterker nog: je kan die technologische ontwikkeling van vrij dichtbij bekijken, ITER organiseert namelijk gratis rondleidingen.
Oh dat is gaat. Even over inlezen :)
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 00:58:20 #95
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195191288
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:

[..]

er zijn er 2 in aanbouw in het VK

Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
Dat is dezelfde centrale, hoor. Er is dus maar een in aanbouw in het VK.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 22 september 2020 @ 01:00:18 #96
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_195191297
Kernenergie, het enige punt waar ik het eens ben met de VVD
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 01:00:43 #97
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195191299
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:55 schreef riazop het volgende:

[..]

De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan

https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
Dat is geen commercieele centrale maar een wetenschappelijk testbed wat mede voor ITER werkt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195193319
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 september 2020 01:00 schreef Stray_cat het volgende:
Kernenergie, het enige punt waar ik het eens ben met de VVD
En wat is het standpunt van de VVD? Er moet meer subsidie heen?
pi_195193911
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 08:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

En wat is het standpunt van de VVD? Er moet meer subsidie heen?
Moest wel lachen toen ik het standpunt las.

De VVD is 10 jaar aan de macht en zegt dat het "bewust kiest voor kernenergie".
Er is onder de VVD nooit gekozen voor kernenergie.
"Moderne kerncentrales" is ook een grap, dat ding in Borssele is al sinds 1973 in dienst.

quote:
KERNENERGIE
Kernenergie is schoon en relatief goedkoop. In de combinatie van verschillende energiebronnen kiezen wij daarom bewust ook voor kernenergie. Natuurlijk staat veiligheid daarbij voorop: in Nederland is alleen plaats voor de modernste kerncentrales. Wij willen dat omwonenden meer en betere informatie krijgen over de kerncentrale in hun buurt. Dat geldt ook voor mensen die in de buurt van een Belgische kerncentrale in de grensregio wonen.
bron: https://www.vvd.nl/standpunten/kernenergie
pi_195197521
Misschien moeten we een algemene draad maken over de toekomst van energie-opwekking, verduurzaming, energie-transport en alles wat met politiek en energie te maken heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')