abonnement Unibet Coolblue
pi_194949763
In maart 2013 reden mijn liefste en ik van Marokko naar Nederland. In Nederland hoopten we de lente aan te treffen, maar die kwam niet en alles was koud, guur en grijs. Een verder totaal niet heel serieus zoektochtje op internet leverde opeens het wel serieuze inzicht op dat we misschien wel een stukje land zouden kunnen kopen in een zonnig warm aangenaam fijn land. Marokko is ons een brug te ver. Maar Spanje..

We vonden een leuk jong stel makelaars dat precies in portefeuille heeft wat wij zouden willen hebben: een mooi stukje land. Hoewel we een heel nest adders ons het gras vreesden, bleek elke stap netjes te lopen en prima te gaan.

Dus.. kochten we een olijfboomgaard. Met ook wat amandelboompjes en een vijg.


We lieten er een hutje (caseta) op zetten.



En het was beeldschoon en we waren gelukkig.



De caseta is eenvoudig ingericht.

We hebben natuurlijk geen gas, water of elektriciteitsaansluiting, maar dat is ook helemaal niet nodig.
Gas kopen we in een fles, drinkwater kopen we in plastic, douche- en tuinwater vangen we op uit de dakgoot en een klein zonnepaneeltje vangt genoeg zon voor genoeg stroom.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194949946
Omdat de "vooruitgang" nu eenmaal niet tegen te houden is, ben ik nu met laptop en token naar Spanje vertrokken.
En heb ik maar halve dagen verlof opgenomen ;).

Dus op mijn normale kantoordagen werk ik, zoals het nieuwe normaal voorschrijft, thuis. Alleen woont mijn huis nu even in Spanje :D. Via de mobiel op 4G.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 8 september 2020 @ 11:29:27 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194949988
Ah lekker bezig, enjoy!

Heb je dan voor je laptop een extra zonnepaneel oid?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194950484
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 11:29 schreef Molo het volgende:
Ah lekker bezig, enjoy!

Heb je dan voor je laptop een extra zonnepaneel oid?
Geen extra zonnepaneel, gewoon het normale zonnepaneel. Wat wel flink groter geworden is, begin dit jaar, want toen was onze oude paneeltje gestolen. Met spoed een nieuwe gezocht & gekocht, maar daar was de kleinste keuze een best fors paneel :D.

Het paneel laadt een accu op (12V gelijkstroom), daar hangt een omvormer aan (220 wisselstroom), daar prik ik dan m'n laptop in met z'n trafo'tje en die maakt er dan weer 12V gelijkstroom van en dan kan ik weer een uur of vijf draadloos laptoppen. Ik maak nu werkdagjes van 4u, dus dat kan allemaal lekker buiten.



Met uitzicht B-)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194950820
Wat een goeie werkplek ook zo! 👍🏼
Laat je de collega’s e/o klanten meegenieten? van het uitzicht.
pi_194951792
Geweldig zeg. Ik wil ook wel zoiets, ga straks je andere delen lezen.
  dinsdag 8 september 2020 @ 13:34:05 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194951910
Als afstand irrelevant wordt dan opent dat een wereld van mogelijkheden. Waarom zou je nog in het Noorden wonen, waar je veel moet stoken en dikke kleren nodig hebt en je moestuin de helft van het jaar kaal is?
Door corona gaan we denk ik een hele verschuiving zien in het denken over werken en wonen.

Overigens denk ik ook dat er hele ladingen bullshit-jobs zullen verdwijnen. Die mensen konden zich nog 'relevant' houden door veel kabaal te maken op kantoor, maar nu er thuis gewerkt wordt en op output gestuurd wordt is dat veel lastiger geworden.


Gelukkig is mijn werkgever nog niet zo professioneel om op output te sturen..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 8 september 2020 @ 14:34:56 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194952727
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2020 11:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen extra zonnepaneel, gewoon het normale zonnepaneel. Wat wel flink groter geworden is, begin dit jaar, want toen was onze oude paneeltje gestolen. Met spoed een nieuwe gezocht & gekocht, maar daar was de kleinste keuze een best fors paneel :D.

Het paneel laadt een accu op (12V gelijkstroom), daar hangt een omvormer aan (220 wisselstroom), daar prik ik dan m'n laptop in met z'n trafo'tje en die maakt er dan weer 12V gelijkstroom van en dan kan ik weer een uur of vijf draadloos laptoppen. Ik maak nu werkdagjes van 4u, dus dat kan allemaal lekker buiten.

[ afbeelding ]

Met uitzicht B-)
[ afbeelding ]
Supertof dat dat soort mogelijkheden er zijn hè, heerlijk!

Op de arbo onverantwoorde stoel na, maar je beweegt vast zat, heerlijke plek ^O^

Hadden jullie nou een douche daar? Ik weet het niet meer.
Zonneboiler zou ook nog kunnen daarvoor :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194953291
'Elk nadeel hep z'n voordeel'

Dit kan wel mee in de race voor beste thuiskantoor!
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 18:04:28 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194957044
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2020 11:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen extra zonnepaneel, gewoon het normale zonnepaneel. Wat wel flink groter geworden is, begin dit jaar, want toen was onze oude paneeltje gestolen. Met spoed een nieuwe gezocht & gekocht, maar daar was de kleinste keuze een best fors paneel :D.

Het paneel laadt een accu op (12V gelijkstroom), daar hangt een omvormer aan (220 wisselstroom), daar prik ik dan m'n laptop in met z'n trafo'tje en die maakt er dan weer 12V gelijkstroom van en dan kan ik weer een uur of vijf draadloos laptoppen. Ik maak nu werkdagjes van 4u, dus dat kan allemaal lekker buiten.

[ afbeelding ]

Met uitzicht B-)
[ afbeelding ]
Prachtig uitzicht ! en volledig corona proof zie ik ! ^O^
Hoe lang is de verwachting dat jullie daar blijven ? Of zijn er geen concrete plannen ?

Las je reactie in het vorige topic over die amandelen, geeft een boom dan "verkeerde" amandelen en is dat bij te sturen met iets of ben je gewoon afhankelijk van wat de boom doet ? :+
pi_194957599
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:14 schreef AnneX het volgende:
Wat een goeie werkplek ook zo! 👍🏼
Laat je de collega’s e/o klanten meegenieten? van het uitzicht.
Klanten spreek ik zelden. Collega’s heb ik vandaag in de webex geen beeld getoond, misschien doe ik dat nog wel een keertje. Sowieso kort, want beeld vreet data, en ik wil proberen niet meer data te verstoken dan binnen bundel past. Als ik niet beeldbel kan dat makkelijk, denk ik. Een halve dag werk kostte me nu zo’n 200MB.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194957643
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 11:29 schreef Molo het volgende:
Ah lekker bezig, enjoy!

Heb je dan voor je laptop een extra zonnepaneel oid?
Kijk, dit is het nieuwe zonnepaneel. Als we weg zijn ligt het binnen :+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194957720
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 14:34 schreef Molo het volgende:

[..]

Supertof dat dat soort mogelijkheden er zijn hè, heerlijk!

Op de arbo onverantwoorde stoel na, maar je beweegt vast zat, heerlijke plek ^O^
In mijn gewone thuis zit ik ook op een rechte keukenstoel..
quote:
Hadden jullie nou een douche daar? Ik weet het niet meer.
Zonneboiler zou ook nog kunnen daarvoor :P
Warm water komt uit deze houtstook:


En dat gaat dan in deze emmer, die we dan naar boven ophijsen.


En dan komt er een heel klein straaltje hier uit de douchekop.


Gister heb ik gepoedeld, uit een emmertje, zojuist voor het eerst echt gedoucht. Nu blijkt de slang onder aan de emmer gaar, alle plastic heeft hier enorm te lijden van het uv-licht. Het lekt nog niet heel hard, maar volgende keer moeten we zeker een nieuwe slang mee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 8 september 2020 @ 18:56:21 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194957822
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:47 schreef sigme het volgende:

[..]

In mijn gewone thuis zit ik ook op een rechte keukenstoel..
[..]

Warm water komt uit deze houtstook:
[ afbeelding ]

En dat gaat dan in deze emmer, die we dan naar boven ophijsen.
[ afbeelding ]

En dan komt er een heel klein straaltje hier uit de douchekop.
[ afbeelding ]

Gister heb ik gepoedeld, uit een emmertje, zojuist voor het eerst echt gedoucht. Nu blijkt de slang onder aan de emmer gaar, alle plastic heeft hier enorm te lijden van het uv-licht. Het lekt nog niet heel hard, maar volgende keer moeten we zeker een nieuwe slang mee.
Ziet er op de gare slang na briljant en fijn uit _O_ *;

Ik hou ervan!

En flink paneel ja :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194959858
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Prachtig uitzicht ! en volledig corona proof zie ik ! ^O^
Hoe lang is de verwachting dat jullie daar blijven ? Of zijn er geen concrete plannen ?
Volgende week woensdag, uiterlijk donderdag, moeten we weer weg om op tijd terug te zijn.

Qua corona-proof: we hebben alle eten & drinken ingeslagen in NL, hier hoeven we niet eenmaal met mensen in contact te komen.
quote:
Las je reactie in het vorige topic over die amandelen, geeft een boom dan "verkeerde" amandelen en is dat bij te sturen met iets of ben je gewoon afhankelijk van wat de boom doet ? :+
De boom bepaalt. Dit is een zaailing, ik gok dat die vrijwel altijd bitter zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194959947
Vorige keren ben ik wat bezig geweest met een hooikist. Wat ik vorige keer gemaakt bevalt, vandaag kekers in gemaakt.

Onze koffiepot, van glas, koelde heel snel af. Dus nu is er een minihooikistje, om de koffiepot :7

Nu is de tweede kop koffie ook nog lekker warm c_/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 9 september 2020 @ 08:25:43 #17
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_194965304
Hé Sigme,! Welkom terug! Het ziet er allemaal mooi uit. Ik ben blij dat je ondanks de huidige COVID opleving in Aragon toch bent gekomen. Als je toch nog onder de mensen moet, vergeet dan niet het verplichte mondkapje. Dat scheelt toch 100 Euro in boetes :-D.

Iets anders: Als je toch gas hebt, waarom hang je dan niet een geisertje op butaan op?
Siesta & Fiesta!
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 08:27:56 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194965318
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2020 20:31 schreef sigme het volgende:


De boom bepaalt. Dit is een zaailing, ik gok dat die vrijwel altijd bitter zijn.
Grote kans ja. Amandelen zullen ook wel geënt worden op een onderstam.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194965444
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:25 schreef Bramito het volgende:
Hé Sigme,! Welkom terug! Het ziet er allemaal mooi uit. Ik ben blij dat je ondanks de huidige COVID opleving in Aragon toch bent gekomen. Als je toch nog onder de mensen moet, vergeet dan niet het verplichte mondkapje. Dat scheelt toch 100 Euro in boetes :-D.

Iets anders: Als je toch gas hebt, waarom hang je dan niet een geisertje op butaan op?
Dan moet je ook stromend water hebben. Dat moet dan weer met een pomp. met een dergelijk zonnepaneel zou een caravan boilee en grotere accu ook moeten kunnen.
pi_194966208
Deze warmwatervoorziening werkt uitstekend, en is reuze leuk bovendien. Dus we houden deze erin!
Als de houtstookinstallatie het begeeft zullen we iets moeten bedenken, deze variant weet ik niet meer te koop. De Ferpi in Alcaniz heeft wel vergelijkbare houtkooktoestellen, maar die zijn wat opener aan de onderkant. Dat vind ik iets minder aangenaam.
We kunnen ook zelf wat metselen natuurlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194966544
zo spannende stoker is dit toch niet. in principe kan dit met elke ronde ton.

je zou ook een ronde houtput kunnen metselen.

jullie had toch ook beregening op op het zonnepaneel aangesloten?
pi_195021565
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Grote kans ja. Amandelen zullen ook wel geënt worden op een onderstam.
Nou, die indruk heb ik niet. Op ons terrein bleken stobben te staan van amandelbomen, bij de grond afgezaagd. Wij hebben die weer laten uitlopen, en de amandelen daarvan zijn zoet. Dat lijkt dus niet op een op onderstam geënte boom, meer op ras. Maar bomen in de berm lang paden en wegen, aangewaaid dus, wat ik ervan geproefd heb is bitter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195021683
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:15 schreef Nico987 het volgende:
zo spannende stoker is dit toch niet. in principe kan dit met elke ronde ton.

je zou ook een ronde houtput kunnen metselen.

jullie had toch ook beregening op op het zonnepaneel aangesloten?
De plantenwatervoorziening met een tijdklok en een pompje, op stroom dus, hebben we afgeschaft nadat het zonnepaneel is gestolen.

We hebben toen drie ibc’s, dus drie tonnen van elk duizend liter, naar twee terrassen hoger verplaatst. Dan kunnen we water tappen met wat druk door de hoogte. Wij moeten die dan volpompen vanuit de lager gelegen voorraden, want het dak dat regen vangt ligt dus lager.

We hadden in maart een leiding uit die hoge ibc’s te druppelen gezet op een klein granaatappelboompje. Helaas is het druppelen gestopt, terwijl er water zat is. Dat gaan we proberen beter te krijgen (geen kraantje maar een druppelaar gebruiken)..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195021765
Momenteel hangen de vijgebomen in de omgeving vol vijgen. Nog niet eens allemaal rijp. Erg laat, vinden wij. Onze eigen vijg heeft maar 1 vijgje hangen, maar we plukken ze met handenvol in de omgeving, tijdens wandelingetjes.

Wat we niet gelijk ter plekke opeten is heerlijk door de fruitsalade, of bij wat kaas.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195022053
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:58 schreef sigme het volgende:
Momenteel hangen de vijgebomen in de omgeving vol vijgen. Nog niet eens allemaal rijp. Erg laat, vinden wij. Onze eigen vijg heeft maar 1 vijgje hangen, maar we plukken ze met handenvol in de omgeving, tijdens wandelingetjes.

Wat we niet gelijk ter plekke opeten is heerlijk door de fruitsalade, of bij wat kaas.
[ afbeelding ]
Lekker!

Wij zijn net terug uit de Ardeche en veel vijgenbomen gezien met rijpe vijgen. Ook een zak geplukt en daar vijgenjam van gemaakt.

Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 12 september 2020 @ 16:45:32 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195022503
Hier hangt de vijf ook vol, maar ik denk niet dat ze rijp zullen worden. Hij staat op een gunstige plaats tegen een Zuidmuur, maar in nl moet je echt geluk met het weer hebben. Vorig jaar lukte het wel
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195025389
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 16:45 schreef LXIV het volgende:
Hier hangt de vijf ook vol, maar ik denk niet dat ze rijp zullen worden. Hij staat op een gunstige plaats tegen een Zuidmuur, maar in nl moet je echt geluk met het weer hebben. Vorig jaar lukte het wel
je moet ook steeds de helft van de vijgen uit de boom halen in NL als het er teveel zijn worden ze niet rijp. 4 jaar werd er niets rijp Nu we dit doen hebben we al 2 keer flink geoogst.
  zaterdag 12 september 2020 @ 19:55:07 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195025653
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 19:40 schreef Nico987 het volgende:

[..]

je moet ook steeds de helft van de vijgen uit de boom halen in NL als het er teveel zijn worden ze niet rijp. 4 jaar werd er niets rijp Nu we dit doen hebben we al 2 keer flink geoogst.
Ok, bedankt voor de tip
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195025728
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Klanten spreek ik zelden. Collega’s heb ik vandaag in de webex geen beeld getoond, misschien doe ik dat nog wel een keertje. Sowieso kort, want beeld vreet data, en ik wil proberen niet meer data te verstoken dan binnen bundel past. Als ik niet beeldbel kan dat makkelijk, denk ik. Een halve dag werk kostte me nu zo’n 200MB.
Kan je geen unlimited nemen dan? Ik heb thuis ook geen internet, alleen vanaf mijn mobiel en daar werk ik ook vanaf, kijk films, netflix etc..
  Moderator zondag 13 september 2020 @ 13:04:39 #30
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_195036475
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 19:59 schreef _Multiply86_ het volgende:

[..]

Kan je geen unlimited nemen dan? Ik heb thuis ook geen internet, alleen vanaf mijn mobiel en daar werk ik ook vanaf, kijk films, netflix etc..
Unlimited buitenland is er niet (echt)
Misschien eerder een lokale sim met data tegoed
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_195037574
Voorlopig vind ik het wel prima zo, met m’n bundel kan ik hier werken, en helaas maar beperkt vergaderen.
Vergaderen is toch al m’n hobby niet :D

Ik besteed het weekend -voor zover ik het niet aan boeken lezen etc besteed- aan amandelen oogsten. Flinke oogst!

Vast wel drie van deze manden vol.

Best wat werk, het moet geplukt worden, en dan de buitenste schil eraf.


Een deel heeft nog een vrij vochtige buitenste schil, die noten spreid ik hier nog even extra uit in de zon. Het lijkt een rasverschil tussen de bomen, die natten hingen met z’n allen aan een paar boompjes. De meeste andere bomen hadden mooi open vruchten hangen. Twee of drie kleine boompjes hadden nog dichte vruchten die ook niet goed los wilden, die heb ik maar laten hangen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 september 2020 @ 13:19:34 #32
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_195055037
Het vijgenseizoen is tot eind September ongeveer, maar vaak ook nog later in mijn ervaring.
Siesta & Fiesta!
pi_195077982
De amandeloogst zit veilig in de skikoffer; morgenochtend gaan we op richting NL.

Verblijf hier was weer heerlijk. Thuiswerken viel niet tegen, en om hier veel nuttigs op het landje te doen was het toch veel te warm. Zelfs voor wandelen was het te warm, op vroege ochtend en avond na.
Nog wel een handjevol beesten gespot, liefste heeft een slangetje gezien en een hert, we zagen een konijntje. Zoals altijd zien we af en toe een gier, en deze keer ook zwaluwen en bijeneters, zwarte tapuiten en de lokale patrijs. Bovendien liet de huisgekko zich toch ook nog even zien O+ Ik was al bang dat we ‘m kwijt waren.

Nog even een paar florafoto’s om het af te leren.
Jeneverbessen:


Rode besjes:


Zonsopgang:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 15 september 2020 @ 20:35:48 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195078090
Bijna te mooi om achter te laten ! Zonnepaneeltje morgen maar weer binnen leggen dan ^O^
Dan zal het ook wel weer ruim een half jaar duren voordat jullie er weer heen gaan reizen ?
pi_195078979
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 13:04 schreef Geckoo het volgende:

[..]

Unlimited buitenland is er niet (echt)
Misschien eerder een lokale sim met data tegoed
Dat is toch tegenwoordig allemaal gratis in de EU? Als je in Nederland onbeperkt hebt, dan geldt het toch ook in Spanje?
Somebody that I used to know
pi_195079991
nee hoor onbeperkt in NL os ergens tussen de 15 en 25gb in Europa.

En als je alleen op vakantie veel data gebruikt betaal je 10 tot 12,50 per maand voor 5 weken of zo. 120 tot 150 euro per jaar betalen voor 10 tot 20gb extra per jaar is natuurlijk wel erg duur.

onbeperkt is zelfs in NL niet echt onbeperkt. daar staat in de kleine lettertjesiets over fair use.
pi_195096794
Ik heb praktisch onbeperkt (zakelijk en je zit in een data pool van 10gb pp,iedereen mag wat een ander niet opmaakt, opmaken) en mag dit ook gewoon in het buitenland opmaken (eu), dit is bij KPN.
pi_200619859
quote:
Er is al 315 dagen niet gepost in dit topic.
315.
15 september 2020 vertrokken we naar Nederland.

Als alles volgens planning verloopt gaan net niet een heel jaar er niet zijn :')
IJs en weder, en niet te vergeten: corona dienende, gaan we half augustus kijken of ons olijfboomgaardje in Spanje nog op ons olijfboomgaardje lijkt. Of ons hutje er nog staat. Of de plantjes nog leven. Of er nog water in de tonnen zit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 29 juli 2021 @ 20:17:51 #39
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_200621376
quote:
11s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:48 schreef sigme het volgende:

[..]

315.
15 september 2020 vertrokken we naar Nederland.

Als alles volgens planning verloopt gaan net niet een heel jaar er niet zijn :')
IJs en weder, en niet te vergeten: corona dienende, gaan we half augustus kijken of ons olijfboomgaardje in Spanje nog op ons olijfboomgaardje lijkt. Of ons hutje er nog staat. Of de plantjes nog leven. Of er nog water in de tonnen zit.
Geen buurman die water kon geven? Hopelijk valt de schade mee.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_200621508
quote:
9s.gif Op donderdag 29 juli 2021 20:17 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Geen buurman die water kon geven? Hopelijk valt de schade mee.
Buren?

Ik koop geen olijfboomgaardje in Spaans binnenland om dan opgezadeld te zitten met *buren* :D
Er hoeft ook niks per se water: wat niet kan leven zonder zorg, kan daar niet leven. Er leeft zat, alleen zetten wij er soms iets neer wat toch een beetje extra zorg wel kan gebruiken. Dat blijft leven of niet.

Het zou vervelend zijn als er echt schade was aan hut of de dingen eromheen. Bosbrand, everzwijnen, zondvloeden. Nou maakt het daarvoor niet echt uit of je een weekendje weg bent of een jaar, maar na een jaar voelt het toch spannender ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 29 juli 2021 @ 20:25:57 #41
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_200621568
quote:
11s.gif Op donderdag 29 juli 2021 20:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Buren?
Nou ja, degene die binnen een straal van pak hem beet 5 km woont.

quote:
Ik koop geen olijfboomgaardje in Spaans binnenland om dan opgezadeld te zitten met *buren* :D
Er hoeft ook niks per se water: wat niet kan leven zonder zorg, kan daar niet leven. Er leeft zat, alleen zetten wij er soms iets neer wat toch een beetje extra zorg wel kan gebruiken. Dat blijft leven of niet.

Het zou vervelend zijn als er echt schade was aan hut of de dingen eromheen. Bosbrand, everzwijnen, zondvloeden. Nou maakt het daarvoor niet echt uit of je een weekendje weg bent of een jaar, maar na een jaar voelt het toch spannender ;)
Snap ik. Laat ik het dan anders stellen: Hopelijk is er geen schade.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Vis een optie? donderdag 29 juli 2021 @ 20:39:00 #42
70532 loveli
N
pi_200621944
Is een webcam te doen? Niet dat je dan veel meer kunt doen als er iets gebeurt, maar je weet in ieder geval wat je moet meenemen uit NL.
crap in = crap out
pi_200622914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 20:39 schreef loveli het volgende:
Is een webcam te doen? Niet dat je dan veel meer kunt doen als er iets gebeurt, maar je weet in ieder geval wat je moet meenemen uit NL.
Ik zou echt niet weten hoe. Een simkaart, stroom...
Nee, het moet low tech en low maintenance.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? donderdag 29 juli 2021 @ 21:32:00 #44
70532 loveli
N
pi_200623302
Als er binnen genoeg licht komt voor het zonnepaneel kan het lukken. Oude S3 met lebara kaartje voor het internet, wifi camera (woox). Of alleen een oude telefoon met babyfoon app. Denk dat een wifi camera die alleen data stuurt als je het opvraagt qua stroom/data het minste nodig heeft.
crap in = crap out
pi_200625862
Het mysterie van wat je aantreft na een jaar is ook wel tof. En veel kan je toch niet doen als van grote afstand mogelijk iets ziet gebeuren. Een wildcamera zou misschien wel leuk zijn.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 07:11:52 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200628842
Goeie kick!
Resistance is futile.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 17:15:15 #47
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_200640775
TVP. Eén van de tofste projecten die ik op Fok ben tegengekomen. Dat jullie zoiets doen... Ronduit tof! ^O^
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_200939536
Nou, we zijn er!
Caseta staat nog. Wat meer spinnenwebben dan meestal, maar gekko was binnen en die heeft vast z’n best gedaan het wat netjes te houden.

Dat de caseta nog overend staat is mooi, want er lijkt er zich hier wel wat afgespeeld te hebben. IJzel? Een harde storm met ruk- & valwinden?

Van veel olijfbomen zijn grote takken afgescheurd, en best een end verderop neergekomen.



We hebben het zonnepaneel op z’n plek gezet. Accu bleek nog 66% vol te zitten. Even gestoft, robotstofzuigertje aangezet en de buitenboel alles weer op z’n plek gezet. Morgen struikgewas te lijf met de meegenomen benzine-motorzeis. Het staat best hoog na een heel jaar :’)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200939858
O, dat is fijn, dat alles nog staat en in goede staat verkeert! Dat lijken me best spannende momenten, vlak voordat je komt aanrijden of niet? ;)
Is dat zo?
  maandag 16 augustus 2021 @ 18:50:21 #50
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_200940529
Dat valt niet tegen _O_

Veel plezier!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 19:48:00 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200941983
Een zootje eromheen en jullie casa staat er👍🏼
Dat wordt nog doorwerken met opruimen. B-)
pi_200970396
Het terras waar de caseta op staat is weer netjes: ik heb de takken weggesleept en liefste heeft het struikgewas gemaaid.
Het is zonnig en 30 graden, dus verder hebben we niet veel gedaan en gaan we niet veel doen. Inspectierondje over de finca leerde dat er heel veel olijfbomen grote takken kwijt zijn. En de amandelbomen zijn er ook slecht aan toe. Een paar verdroogde blaadjes hangen er aan, verder niks. Enkel het door onszelf aangeplante amandelboompje ziet er normaal groen uit - maar zonder amandelen.

Verder hoorden we in de omgeving een gehuil als van een hond. Er horen hier geen honden te zitten. Er zit wel een hond, op een landje naast ons. Ontsnapte jachthond zo te zien, en gestoord. Ik denk dat ie doodgaat. Het is een naar geluid, en een naar idee.

De caseta is wel gewoon zoals ie moet zijn. Mooi en heerlijk om er te zijn.


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? woensdag 18 augustus 2021 @ 20:00:20 #54
70532 loveli
N
pi_200970950
Heerlijk om zo'n thuis te hebben.
crap in = crap out
pi_200971587
Zou die hond hondsdol kunnen zijn? :o

Hoe is het om na zo lange tijd weer terug op de caseta te zijn?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_200973726
Of misschien verstrikt in struikgewas of een val?
pi_200973768
Kun je de lokale politie niet inseinen zodat ze de hond kunnen helpen?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_200976343
Ziet er heerlijk uit! Laten jullie die buitenkeuken eigenlijk buitenstaan als jullie weer naar NL gaan?
pi_200976699
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 07:43 schreef Tuindier het volgende:
Ziet er heerlijk uit! Laten jullie die buitenkeuken eigenlijk buitenstaan als jullie weer naar NL gaan?
Ja. We schuiven de boel wat tegen elkaar aan, dan staat het stevig en onder dak. Het kan hard stormen hier, wegwaaibestendigheid is essentieel.

Zonnepaneel, gasfles en de kist met gereedschap halen we naar binnen. Met de bijlen daarin. Hak, hark en schep mag buiten blijven.

Er is ons eenmaal de bijl gestolen, en een keer ons zonnepaneeltje. De rest is tot nu toe steeds ongeschonden gebleven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200993421
Gister heeft het in de hele vroege ochtend geregend, voor lokale begrippen een flinke bui van 2,2mm. De rest van de dag was het een heel klein beetje bewolkt: dé dag voor een wandelingetje.

Eerst maar naar de dichtstbijzijnde vijgenboom waar ook echt vijgen aan komen. Die hing goed vol, maar de vijgen zijn nog maar net aan het rijpen. Toch een paar handen vol geplukt.

Het schijnt dat hier vroeger veel vijg verbouwd werd. Nu niet meer, de her en der staande vijgen zijn ‘wild’ en worden niet verzorgd of geoogst.

Amandelen en olijven worden hier veel geteeld. Behalve snoeien en oogsten hoeft daar niet veel werk in gestoken te worden.

Een endje verderop op onze wandeling werden amandelen geoogst, de boeren schudden nog een paar boompjes uit en gingen toen op huus aan, siësta.



Er worden ook druiven geteeld, al iets meer werk want dat wordt regelmatig bespoten met grote gewasbeschermingswolken.



Dit is de lokale intensieve teelt: zacht steenfruit, dit zal wel perzik zijn. Wordt gekweekt in servetjes.


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200994126
Servetjes rond de perziken😂 Ook arbeidsintensief.
Misschien om te beschermen tegen vogels, ongedierte?

Verse vijgen is wel een traktatie, zeg. En de wolken gewasbescherming is een reden om fruit goed af te spoelen😳

Weten de dorpelingen en aangrenzende boeren inmiddels wie de Noorderlingen met hond zijn? Als in een bom dia als jullie voorbij wandelen?
Zo veel toeristen zullen er niet zijn.
pi_200994395
Er zijn hier geen mensen. Boeren komen even werken op hun landje, een paar keer per jaar(!), dus de kans dat er hier in een straal van 5km iemand is, is niet groot. En zeker niet dezelfde boer. En wij en ons huisje zijn onzichtbaar. Dus nee, we worden hier niet bekend of herkend. Uiteraard wel begroet, als mensen hier in het buitengebied een ander mens zien groeten ze die.

We komen hooguit 1 keer per jaar in het dorp. Daar komen allerlei vrimden en buut’nlaanders, dus ook daar beklijven wij niet. Hier in de wijde omgeving zitten meer van dit soort landjes met dit soort buitenlanders verstopt en wij horen vast bij de meer verstopte en introverte groep daarvan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200994612
Lastig voor te stellen.😉
pi_200997480
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 10:08 schreef AnneX het volgende:
Lastig voor te stellen.😉
Misschien helpt het de voorstelling als je bedenkt dat we hier de hele dag in ons nakie lopen. Rond het huisje, maar ook als we wat klooien op ons land. Bij kou of felle zonneschijn misschien een blouse ofzo, maar meestal gewoon totaal naakt. Want er is hier echt niemand. Er komt hier niemand. Als we de tweemaal dagelijks voorbijrijdende trekker of bestelwagen horen, of een boer aan het werk horen: ze kunnen ons niet zien. Geen van de buurlandjes grenst op zo’n manier dat wij zichtbaar zijn. Vanuit grooooote verte en hoogte kan je een stukje van het dak van ons hutje zien - dan zie je ons mensjes nog niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200997613
Si, ik herinner mij de foto’s van ver weg mét pijltje na een wandeling met de honden.😎
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:01:26 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200998483
Oh, wat heerlijk lijkt me dat als je zo totaal vrij en onbespied bent. En de stilte! O+
***
pi_200998978
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 13:43 schreef sigme het volgende:

[..]
Misschien helpt het de voorstelling als je bedenkt dat we hier de hele dag in ons nakie lopen. Rond het huisje, maar ook als we wat klooien op ons land. Bij kou of felle zonneschijn misschien een blouse ofzo, maar meestal gewoon totaal naakt. Want er is hier echt niemand. Er komt hier niemand. Als we de tweemaal dagelijks voorbijrijdende trekker of bestelwagen horen, of een boer aan het werk horen: ze kunnen ons niet zien. Geen van de buurlandjes grenst op zo’n manier dat wij zichtbaar zijn. Vanuit grooooote verte en hoogte kan je een stukje van het dak van ons hutje zien - dan zie je ons mensjes nog niet.
Pas wel op als je met de kettingzaag aan de slag gaat.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_200999132
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 15:41 schreef Patroon het volgende:

[..]
Pas wel op als je met de kettingzaag aan de slag gaat.
Dacht je dat een broekje veel bescherming biedt?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200999812
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 15:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Dacht je dat een broekje veel bescherming biedt?
Met een broekje slingert bij mij dan wel wat minder, maar idd, als je maar een kleintje hebt, heb je daar geen last van ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
  Moderator vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:22:11 #70
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201001087
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 15:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Dacht je dat een broekje veel bescherming biedt?
Mwah, het maakt het "herstelwerk" in het ziekenhuis wel een stuk makkelijker mocht je toch onverhoopt per ongeluk in je been zagen.

pi_201009566
Vanochtend vroeg (we vertrokken net voor zonsopgang) hebben we een wat grotere ronde gelopen. Een ons goed bekend rondje, dat is een van de voordelen van een eigen stek: je leert de directe omgeving echt kennen.




Amandelbomen hebben wel wat zorg nodig. Zo ziet een boomgaard met dode amandelbomen eruit.


En zo een goedverzorgde, geïrrigeerde amandelboom:

Hier hebben ze een verwaarloosde amandelboomgaard geruimd en jonge olijfboompjes geplant. Ook weer geïrrigeerd.


Lokale rotsholen


En de lokale poel, er staat zelfs nu nog wat water.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201009925
Ach, die volle amandelboom. Prachtig om te zien.
De dode bomen dacht ik, dat zij verbrand waren…

En zijn die holen misschien een Necropolis geweest, zoals op Sicilië?
pi_201011586
Prachtige omgeving! En heerlijk om zo afgelegen te zitten.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:11:02 #74
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_201013096
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 13:43 schreef sigme het volgende:

[..]
Misschien helpt het de voorstelling als je bedenkt dat we hier de hele dag in ons nakie lopen. Rond het huisje, maar ook als we wat klooien op ons land. Bij kou of felle zonneschijn misschien een blouse ofzo, maar meestal gewoon totaal naakt. Want er is hier echt niemand. Er komt hier niemand. Als we de tweemaal dagelijks voorbijrijdende trekker of bestelwagen horen, of een boer aan het werk horen: ze kunnen ons niet zien. Geen van de buurlandjes grenst op zo’n manier dat wij zichtbaar zijn. Vanuit grooooote verte en hoogte kan je een stukje van het dak van ons hutje zien - dan zie je ons mensjes nog niet.
* flipsen zoekt zijn drone weer eens op :P

Maar heerlijk hoor, zo afgelegen. Zelf woon ik ook liever niet in een stad, maar aan de rand. Bevalt prima. Nu wonen we alweer een paar jaar op 10 minuten rijden van een grote stad (Mar del Plata, 800k inwoners ofzo), maar hier is het super rustig. Alleen op zaterdag voetbal op de velden hier tegenover en achter, maar de rest van we week heerlijk rustig :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_201037734
Wat van de wilde flora:





ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 23 augustus 2021 @ 14:26:08 #76
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_201041722
quote:
7s.gif Op maandag 16 augustus 2021 17:46 schreef sigme het volgende:
Nou, we zijn er!
Caseta staat nog. Wat meer spinnenwebben dan meestal, maar gekko was binnen en die heeft vast z’n best gedaan het wat netjes te houden.

Dat de caseta nog overend staat is mooi, want er lijkt er zich hier wel wat afgespeeld te hebben. IJzel? Een harde storm met ruk- & valwinden?

Van veel olijfbomen zijn grote takken afgescheurd, en best een end verderop neergekomen.

Sneeuw!

https://en.wikipedia.org/wiki/Storm_Filomena
Siesta & Fiesta!
pi_201042037
quote:
Kijk, aan jou hebben we wat!
Dank voor de opheldering ^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201045470
Vandaag was de laatste volledige dag hier, morgen pakken we in en rijden naar een provinciestadje in de buurt van het strand, alwaar we een nachtje hotel geboekt hebben.

Dus maar even wat fotodump.
Fauna! Geen muggen, wel veel vliegen. Ook aardig wat hagedisjes maar die zijn voor mij niet op foto te vangen.

Wel: de vaste gast, de gekko O+ Ik denk dat hij hier woont en wij de gasten zijn, eigenlijk.


Een dikke dappere spin:


Een miljoenpoot


Een kleinere spin


En een enorme tor


Vanavond kwam er ook nog even een familie bijeneters overvliegen. Prachtbeesten. Geen zwaluwen of gieren gezien deze keer.

Bij een wandeling wel een ree, die hadden we hier niet eerder gezien. Er zit toch wel vanalles…
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201045617
En nog wat caseta-zaakjes. We hebben de douche-constructie veranderd. Vereenvoudigd, en het blijkt nog comfortabeler ook.


Het zonnepaneel hebben we deze keer op het dak gelegd. Ook dat bevalt goed. Wel halen we ‘m morgen binnen.



De vaste foto van de agave. Die elk jaar groter wordt, maar dit jaar duidelijk wel wat schade heeft opgelopen. Van die sneeuw van @Bramito denk ik.


Sfeerbeeldje van het trappetje en het schijthuis:


En de vrolijk lelijke strandstoeltjes die lekker zitten en praktisch zijn om onder een olijfboom mee te draaien met de halfschaduw.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 23 augustus 2021 @ 20:51:34 #80
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_201045846
Wat een heerlijkheid toch! O+
***
  Vis een optie? maandag 23 augustus 2021 @ 21:19:43 #81
70532 loveli
N
pi_201046330
Voor mijn gevoel ben je er maar net, ga je dit jaar nog een keer?
crap in = crap out
pi_202059113
Hier zijn we weer!
De reis duurde relatief lang, terwijl er eigenlijk geen oponthoud was. Honden lagen braaf achterin, geen files.
Donderdagmiddag kwamen we aan.

Gekko hing binnen op ons te wachten. Hij is z'n staart kwijt!


Vandaag was er ook een gekko op de buitenmuur, die is nog wel intact.


Honden voelden zich gelijk thuis (of waren blij uit de auto te mogen, eindelijk even liggen.. :? )


Eindelijk, na jaren misgrijpen (geen vrucht aan de bomen of niet hier in de juiste tijd van het jaar): olijven!

We hebben de handolijfpers - nog nieuw in doos- bij ons :P

Verder is het natuurlijk gewoon prachtig hier.
Bloeiende heide


Aardbeiboom

Die is er ook nog in een bloeiende variant, maar die heb ik nog niet op de foto gezet

Vandaag was het prachtig weer; zonnig, helder, fris, graad of 15. 's Nachts wordt het best koud, 2o. Dus 's ochtends en 's avonds lekker de kachel aan. Klein hutje is zó warm.

We zijn al begonnen aan de grootste klus voor dit bezoek: we maken 1 zijde van de veranda dicht. We denken dat dat mooier is, en bovendien wat scheelt tegen de eeuwige wind. Bij koken en eten hebben we daar soms wat last van. Maar goed, we hebben daarom dus -zoals altijd- een deel van onze 1000-liter-watervaten leeg laten lopen/overgepompt en verplaatst. Ik zweer je, we hebben die dingen nog nooit alle zes een jaar lang allemaal op zelfde plaats gehad :').
Ze waren natuurlijk allemaal bomvol. Vanaf augustus heeft er wel water gedruppeld naar de granaatappelboom en de kweepeer, maar het heeft ook genoeg geregend om alles weer te vullen wat gevuld kon worden. Er staan er 3 aangesloten op de regengoot; er staan er ook drie wat hoger op de heuvel, die kunnen alleen door onszelf (met een pomp) gevuld worden. Die zijn dus nu weer vol ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202121067
Het is wel een beetje een privé-dagboektopic zo :D. Zijn er nog lezertjes?

Ik heb in elk geval nog een extra stuk fauna op de foto.
Na 2 verschillende gekko's in en om het huis nu een heuse slang.

Een trapslang, een niet-giftige slang uit de familie toornslangachtigen.
Met een klein tikje van een takje kronkelde ie van de weg af, niet dat dat voor ons nodig was maar het leek ons beter dat 'ie ook op een verlaten weggetje niet wordt platgereden door ene de dagelijkse auto/trekker.

Bij de wandeling kwamen we ook langs de vaste wilde kardoen, eerder in dit topic staan er ook wel foto's van de kardoen in augustus:


Nu is de kardoen goudgeel en pluizig:



De eerste klus is af: de ene zijde van de veranda die we dicht wilden hebben is dicht.


Op de veranda staat daar de keuken tegenaan. Nu een stuk luwer, waardoor de dingen op de kast er niet meer zomaar af waaien.


Omdat het tamelijk fris is hebben we in elk geval 's ochtends en 's avonds de kachel aan, en koken we ook wel binnen. Bonen, of stoofpot.


Gister hebben we ons (enige verwachtte) uitstapje naar de bewoonde wereld gemaakt voor boodschappen. Naar de grote stad op 60km van hier. Levensmiddelen, schroeven en wat planten gehaald.
Op de terugweg via een verlaten en niet meer onderhouden binnendoorweggetje gereden, dan konden we ook even de honden de pootjes laten strekken. Die zitten bij boodschappen de hele tijd in de auto.


Dus nu moeten we plantjes planten, vandaag.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 11 november 2021 @ 09:45:53 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_202121360
Er zijn zeker nog meelezers! *O*

Zo'n mooi plekje, dat jullie daar hebben O+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator donderdag 11 november 2021 @ 09:55:42 #85
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_202121550
Check! hier nog een lurker, leuk om te lezen en stiekem jaloers op de vrijheid.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_202121608
quote:
7s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:28 schreef sigme het volgende:
Het is wel een beetje een privé-dagboektopic zo :D. Zijn er nog lezertjes?
Zeker, ik lees je dagboek met veel plezier! :D
pi_202121740
quote:
7s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:28 schreef sigme het volgende:
Het is wel een beetje een privé-dagboektopic zo :D. Zijn er nog lezertjes?

Ik heb in elk geval nog een extra stuk fauna op de foto.
Na 2 verschillende gekko's in en om het huis nu een heuse slang.
[ afbeelding ]
Een trapslang, een niet-giftige slang uit de familie toornslangachtigen.
Met een klein tikje van een takje kronkelde ie van de weg af, niet dat dat voor ons nodig was maar het leek ons beter dat 'ie ook op een verlaten weggetje niet wordt platgereden door ene de dagelijkse auto/trekker.

Bij de wandeling kwamen we ook langs de vaste wilde kardoen, eerder in dit topic staan er ook wel foto's van de kardoen in augustus:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu is de kardoen goudgeel en pluizig:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De eerste klus is af: de ene zijde van de veranda die we dicht wilden hebben is dicht.
[ afbeelding ]

Op de veranda staat daar de keuken tegenaan. Nu een stuk luwer, waardoor de dingen op de kast er niet meer zomaar af waaien.
[ afbeelding ]

Omdat het tamelijk fris is hebben we in elk geval 's ochtends en 's avonds de kachel aan, en koken we ook wel binnen. Bonen, of stoofpot.
[ afbeelding ]

Gister hebben we ons (enige verwachtte) uitstapje naar de bewoonde wereld gemaakt voor boodschappen. Naar de grote stad op 60km van hier. Levensmiddelen, schroeven en wat planten gehaald.
Op de terugweg via een verlaten en niet meer onderhouden binnendoorweggetje gereden, dan konden we ook even de honden de pootjes laten strekken. Die zitten bij boodschappen de hele tijd in de auto.
[ afbeelding ]

Dus nu moeten we plantjes planten, vandaag.
Hier ook een geïnteresseerd lezer Sigme!
Is dat zo?
  donderdag 11 november 2021 @ 10:18:18 #88
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_202121984
Goed idee om die slang weg te jagen. Ik heb nog nooit een levende gezien maar wel vaak platgereden exemplaren. Wat ga je allemaal planten?
Siesta & Fiesta!
pi_202123418
@sigme je kunt ook kijken naar het aantal vieuws van het topic.😎 en er is een tool dat toont hoeveel lurkers/niet-reageerders er zijn.

Reageren is leuker: wat een bijzondere en mooie werkplek!
Weten de collega’s dat je vanaf hier meevergadert?

En wat Bramito ook wil weten: wat voor plantjes? Wordt de jonge aanplant gedraineerd om te overleven?
  donderdag 11 november 2021 @ 11:50:27 #90
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_202123811
Check! Nog altijd trouwen lezer hoor! O+
***
pi_202124154
quote:
7s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:28 schreef sigme het volgende:
Het is wel een beetje een privé-dagboektopic zo :D. Zijn er nog lezertjes?
Jaja, vooral doorgaan!
pi_202124296
Hier ook nog een lezer! Ik vind het altijd ontzettend leuk om mee te lezen, wat een fantastische plek is het toch daar.
  donderdag 11 november 2021 @ 12:46:24 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202124655
Ik lees ook trouw en geïnteresseerd mee, gewoon door blijven posten! ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202125182
Trouwe lezer hier!
  Licht Ontvlambaar donderdag 11 november 2021 @ 14:01:41 #95
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_202125723
Ik hou van dit privé-dagboek ;)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_202126053
Leuk om mee te lezen! Klein beetje Spaanse zon by proxy.
pi_202126086
quote:
7s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:28 schreef sigme het volgende:
Het is wel een beetje een privé-dagboektopic zo :D. Zijn er nog lezertjes?
Check! Ook ik gluur al een tijdje mee :P
pi_202126780
:) één van mijn favoriete topics op FOK!. Trouwe lurker in sigmetopics sowieso😊
pi_202128421
Eén van de beste topics ooit, even wegdromen ^O^
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  donderdag 11 november 2021 @ 17:30:03 #100
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_202128996
"Zijn er nog lezertjes?"

MAN! Natuurlijk! Dit is echt het beste topic op Fok. Heerlijk dat jullie zoiets doen (en delen)! Keep it coming! ^O^
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_202129247
Heerlijk ik zou ook zoiets willen hebben
  donderdag 11 november 2021 @ 18:15:19 #102
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_202129618
Lurker hier! Prachtig topic!
The remedy is the experience.
pi_202129655
Zeker!!

Mooi zo die veranda! Dat scheelt al vast heel veel. Wat een fijn plekje lijkt mij!
pi_202138813
Nieuw geplante plantjes: lavendel en oleander.
Lavendel doet het hier erg goed. Oleander gaan we proberen, grote kans dat die het hier toch niet redt, te droog en/of te koud.


Links een lavendel, dan een Oleander, dan een kleine agave die er al stond, dan nog een nieuwe lavendel en dan de staak van een vijgje waarvan we niet weten of ie nog leeft. Heeft het moeilijk in elk geval.
Daarachter de citroengeranium, die het hier nu al vanaf het begin volhoudt. Meegenomen iot Nederland en staat hier blijkbaar net beschut genoeg om geen last te hebben van de vorst die hier toch echt soms is. En blijkbaar kan het ding vrijwel zonder water toe.


Voor de nieuwe wand in de veranda zijn ook 2 oleanders terecht gekomen.


Dit is het andere vijgje dat we hier zelf geplant hebben, al een paar jaar geleden. We hebben 'm vorig jaar flink lager gemaakt, in de hoop dat 'ie dan wat beter in leven blijft. Momenteel ziet het er vrij goed uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 12 november 2021 @ 10:50:18 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202139028
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 november 2021 10:33 schreef sigme het volgende:
Nieuw geplante plantjes: lavendel en oleander.
Lavendel doet het hier erg goed. Oleander gaan we proberen, grote kans dat die het hier toch niet redt, te droog en/of te koud.

[ afbeelding ]
Links een lavendel, dan een Oleander, dan een kleine agave die er al stond, dan nog een nieuwe lavendel en dan de staak van een vijgje waarvan we niet weten of ie nog leeft. Heeft het moeilijk in elk geval.
Daarachter de citroengeranium, die het hier nu al vanaf het begin volhoudt. Meegenomen iot Nederland en staat hier blijkbaar net beschut genoeg om geen last te hebben van de vorst die hier toch echt soms is. En blijkbaar kan het ding vrijwel zonder water toe.

[ afbeelding ]
Voor de nieuwe wand in de veranda zijn ook 2 oleanders terecht gekomen.

[ afbeelding ]
Dit is het andere vijgje dat we hier zelf geplant hebben, al een paar jaar geleden. We hebben 'm vorig jaar flink lager gemaakt, in de hoop dat 'ie dan wat beter in leven blijft. Momenteel ziet het er vrij goed uit.
Leuk dat je al die mediterrane planten daar kunt neerzetten. Zelf heb ik ook een aantal kumquat, olijf, oleander etc planten, maar echt heel goed doen ze het niet. Ook niet als je ze in de winter naar binnen haalt. Je krijgt bijv snel gele bladeren omdat het te koud is voor de wortels om stikstof uit de grond te halen. Zo uitbundig als je ze in Spanje zit bloeien krijg je ze hier haast niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 12 november 2021 @ 10:51:08 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202139038
Vijgen doen het bij mij overigens wel heel goed, de plant zelf dan. Dit jaar volop vijgen, maar er zjin er met alle koude en nattigheid maar een paar rijp geworden. Maar de plant groeit als kool. Twee jaar geleden net zo'n stokje als jij nu geplant, is nu al een hele boom.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 12 november 2021 @ 14:20:51 #107
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_202141914
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die oleanders het niet doen. Ze staan echt overal en veel op plaats waar er niks aan gedaan wordt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 57% gewijzigd door Bramito op 12-11-2021 14:29:56 ]
Siesta & Fiesta!
pi_202161799
We hadden (en hebben) nog steeds een hoop afgescheurde olijfboomtakken liggen, van die sneeuw in het begin van het jaar. De takken van de bovenste terrassen hebben we verzameld, gezaagd en verdeeld in dik hout wat we nog klein gaan zagen voor de kachel en de dunnere takken waar we weinig mee kunnen. We kunnen dat ook niet allemaal laten liggen, het duurt hier een eeuwigheid voordat iets vergaat (als het dat al ooit doet) en zoveel dor hout laten liggen lijkt me ook brandgevaarlijk. Dus we hebben het gisteren gecontroleerd verbrand. Honden komen altijd even kijken bij fikkie stoken, geen idee waarom. Hun intuïtieve angst voor vuur op de proef stellen denk ik.


En vanochtend ben ik op de berg achter ons landje gelopen en dan naar de rand, vanwaar ik uitstekend zicht had op ons terrein en de wijde omgeving.



Nog even wat fauna. De pijnbomen hier hebben veel maretak erin:


Misschien moet ik er eens toverdrank van brouwen ;)

Mooie oranje besjes zijn er ook:


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 13-11-2021 20:55:09 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 13 november 2021 @ 21:43:26 #109
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_202164247
Die maretak kan je flink geld mee verdienen in dit kerst-seizoen ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_202165093
I
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 november 2021 21:43 schreef E.T. het volgende:
Die maretak kan je flink geld mee verdienen in dit kerst-seizoen ;)
Ik zou ze toch maar niet mee nemen voor de handel, als ze je aanhouden op de grens heb je een hele dure vakantie gehad
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 13 november 2021 @ 22:24:43 #111
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_202165388
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 22:12 schreef densmee het volgende:
I
[..]
Ik zou ze toch maar niet mee nemen voor de handel, als ze je aanhouden op de grens heb je een hele dure vakantie gehad
echt? :o Dat wist ik dus echt niet
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_202168727
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 22:12 schreef densmee het volgende:
I
[..]
Ik zou ze toch maar niet mee nemen voor de handel, als ze je aanhouden op de grens heb je een hele dure vakantie gehad
Dat is gewijzigd toch? Ik dacht dat de maretak sinds 2017(?) geen beschermde plant meer is.
pi_202168961
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 07:06 schreef viccie het volgende:

[..]
Dat is gewijzigd toch? Ik dacht dat de maretak sinds 2017(?) geen beschermde plant meer is.
Klopt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_202176478

Saffraan schijnt duur te zijn. Dus toen ik bij de kweker saffraankrokusbolletjes te koop zag, leek me dat een niet te missen kans. Ik heb ze voor de grote agave geplant. Volgend jaar eens kijken of er wat opkomt :D


Moeilijk te fotograferen want doorzichtig: de nieuwe varkensflappen voor de douche (gezien vanuit de douche).
We hadden altijd een katoenen douchegordijntje hangen, wat zeer theoretisch misschien enige tocht verminderde. Nu hebben we dikke plastic stroken opgehangen, daar hebben we ooit een rol van gekocht om de varkens een warmer hok te geven. Wat werkt voor varkens werkt ook voor ons :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202180120
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2021 18:59 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Saffraan schijnt duur te zijn. Dus toen ik bij de kweker saffraankrokusbolletjes te koop zag, leek me dat een niet te missen kans. Ik heb ze voor de grote agave geplant. Volgend jaar eens kijken of er wat opkomt :D

[ afbeelding ]
Moeilijk te fotograferen want doorzichtig: de nieuwe varkensflappen voor de douche (gezien vanuit de douche).
We hadden altijd een katoenen douchegordijntje hangen, wat zeer theoretisch misschien enige tocht verminderde. Nu hebben we dikke plastic stroken opgehangen, daar hebben we ooit een rol van gekocht om de varkens een warmer hok te geven. Wat werkt voor varkens werkt ook voor ons :+.
Varkensflappen is wel een mooie poëtische benaming
pi_202208717
We hebben ons verblijfscomfort aanmerkelijk verhoogd doordat we nu espresso kunnen zetten.

Een handgedreven espressozetter (een Rok) hadden we al, hebben we ook in Nederland tijden gebruikt, maar daar dan wel vergezeld door een elektrische espressobonenmaler. Voor hier in Spanje hebben we nu een hand-espressobonenmaler. Samen is dat dus een volledige espresso-uitrusting.

Nog even een vrij willekeurige verzameling foto'tjes

Een gesnoeide boom. Door de sneeuwschade zijn alle bomen wat gemaltraiteerd, gelukkig worden olijfbomen daar alleen maar mooier van.

Zie bijvoorbeeld zo eentje (staat ergens op een buurlandje)



Op datzelfde buurlandje een oud hutje met oude ladders.


Op ons eigen land toch wat amandelen aan een boom.


Vorig jaar 16kg eigen amandelen, dit jaar 1 vergiet.

Eindelijk een markante rots in de buurt eens redelijk op de foto gekregen:

Het licht moet goed door dat gat vallen om het te kunnen zien. Ik vind het net een grote schildpadkop. Met oog.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202211086
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 november 2021 21:03 schreef sigme het volgende:
We hebben ons verblijfscomfort aanmerkelijk verhoogd doordat we nu espresso kunnen zetten.
[ afbeelding ]
Een handgedreven espressozetter (een Rok) hadden we al, hebben we ook in Nederland tijden gebruikt, maar daar dan wel vergezeld door een elektrische espressobonenmaler. Voor hier in Spanje hebben we nu een hand-espressobonenmaler. Samen is dat dus een volledige espresso-uitrusting.

Nog even een vrij willekeurige verzameling foto'tjes
[ afbeelding ]
Een gesnoeide boom. Door de sneeuwschade zijn alle bomen wat gemaltraiteerd, gelukkig worden olijfbomen daar alleen maar mooier van.

Zie bijvoorbeeld zo eentje (staat ergens op een buurlandje)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Op datzelfde buurlandje een oud hutje met oude ladders.

[ afbeelding ]
Op ons eigen land toch wat amandelen aan een boom.

[ afbeelding ]
Vorig jaar 16kg eigen amandelen, dit jaar 1 vergiet.

Eindelijk een markante rots in de buurt eens redelijk op de foto gekregen:
[ afbeelding ]
Het licht moet goed door dat gat vallen om het te kunnen zien. Ik vind het net een grote schildpadkop. Met oog.
Door die laatste foto en jouw omschrijving heb ik nu de themesong van The Neverending Story in mijn hoofd. (Morla, de schildpad). Dankje hè :P
pi_202215893
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 november 2021 21:03 schreef sigme het volgende:
We hebben ons verblijfscomfort aanmerkelijk verhoogd doordat we nu espresso kunnen zetten.
[ afbeelding ]
Een handgedreven espressozetter (een Rok) hadden we al, hebben we ook in Nederland tijden gebruikt, maar daar dan wel vergezeld door een elektrische espressobonenmaler. Voor hier in Spanje hebben we nu een hand-espressobonenmaler. Samen is dat dus een volledige espresso-uitrusting.
Hoho je bent nu in Spanje dus je moet het wel Cafè Solo noemen, geen espresso ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 17 november 2021 @ 12:17:10 #119
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_202216628
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2021 18:59 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Saffraan schijnt duur te zijn. Dus toen ik bij de kweker saffraankrokusbolletjes te koop zag, leek me dat een niet te missen kans. Ik heb ze voor de grote agave geplant. Volgend jaar eens kijken of er wat opkomt :D
En dan hier op FOK! verkopen voor EUR450 per gram, echt fantastisch!

Saffraan is altijd al duur geweest
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator vrijdag 19 november 2021 @ 16:31:39 #120
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_202246897
quote:
10s.gif Op woensdag 17 november 2021 12:17 schreef flipsen het volgende:

[..]
En dan hier op FOK! verkopen voor EUR450 per gram, echt fantastisch!

Saffraan is altijd al duur geweest
Helaas... ;)
quote:
4s.gif Op zondag 16 juni 2013 12:25 schreef djkoelkast het volgende:
V&A Policy

1a. Wat mag je niet aanbieden of vragen in V&A?

• Levensmiddelen
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_202249597
Net een Skeksis, die markante rots O+
pi_202263645
Ik zie je schildpad ook. Maar ik zag vroeger ook sinterklaas en de Spaanse inquisitie in onze badkamertegels thuis
pi_202266285
Vorige nacht was het koud! Vorst aan de grond :D



Gelukkig brak daarna de zon weer door en waren er nog mooie bloemetjes.

Wilde goudsbloemen



ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202274805


We hebben het kastje een beetje naar links geschoven en de stoelen weer eens omgedraaid.

Kunnen we *iets* verder van de kachel af zitten, die is soms wel erg warm :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 21 november 2021 @ 11:37:16 #125
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202275463
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2021 11:28 schreef AnneX het volgende:
@:sigme je kunt ook kijken naar het aantal vieuws van het topic.😎 en er is een tool dat toont hoeveel lurkers/niet-reageerders er zijn.

Reageren is leuker: wat een bijzondere en mooie werkplek!
Weten de collega’s dat je vanaf hier meevergadert?

En wat Bramito ook wil weten: wat voor plantjes? Wordt de jonge aanplant gedraineerd om te overleven?
Een poll waarin je FOK! mee laat stemmen over bepaalde keuzes is ook een goeie indicatie!

Deur voor het schijthuus: ja/nee
Resistance is futile.
  zondag 21 november 2021 @ 11:42:40 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202275493
Deze tijd van het jaar denk ik niet naast, of gaat dat overdag nog wel?
Resistance is futile.
  zondag 21 november 2021 @ 13:55:59 #127
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_202277246
quote:
6s.gif Op zondag 21 november 2021 11:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Een poll waarin je FOK! mee laat stemmen over bepaalde keuzes is ook een goeie indicatie!
Ja he? >:)

Team Six.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_202282459
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2021 11:42 schreef Seven. het volgende:
Deze tijd van het jaar denk ik niet naast, of gaat dat overdag nog wel?
Het lukt me niet om de vraag te begrijpen. Maar ik denk dat alles overdag nog wel gaat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 21 november 2021 @ 19:18:26 #129
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202282646
quote:
11s.gif Op zondag 21 november 2021 19:01 schreef sigme het volgende:

[..]
Het lukt me niet om de vraag te begrijpen. Maar ik denk dat alles overdag nog wel gaat.
Álles? :? O-)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_202283372
quote:
11s.gif Op zondag 21 november 2021 19:01 schreef sigme het volgende:

[..]
Het lukt me niet om de vraag te begrijpen. Maar ik denk dat alles overdag nog wel gaat.
Of je overdag ook naast de kachel zit.
Spoilers!
  zondag 21 november 2021 @ 22:40:45 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202286195
quote:
11s.gif Op zondag 21 november 2021 19:01 schreef sigme het volgende:

[..]
Het lukt me niet om de vraag te begrijpen. Maar ik denk dat alles overdag nog wel gaat.
Oh LOL, autocorrect :P .

Naast = naakt ;)
Resistance is futile.
pi_202286269
_O-
Spoilers!
  zondag 21 november 2021 @ 22:45:20 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202286284
quote:
10s.gif Op zondag 21 november 2021 22:40 schreef Seven. het volgende:

[..]
Oh LOL, autocorrect :P .

Naast = naakt ;)
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202287866
quote:
10s.gif Op zondag 21 november 2021 22:40 schreef Seven. het volgende:

[..]
Oh LOL, autocorrect :P .

Naast = naakt ;)
Oh dat!
‘s Middags in de luwte als de zon schijnt. Zaterdag scheen de zon niet, alle andere dagen wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202396374
Na de post hierboven zijn we vertrokken van onze finca. Naar Cantabrië, in het noorden van Spanje.
Daar hadden we voor 5 nachten een hutje gehuurd, zodat we ook nog eens ergens ánders komen. Om eens heel wat anders te doen hadden we een eenvoudige kleine stenen hut besproken, verwarmd met een houtkachel en zo verlaten mogelijk gelegen.

Weer eens heel wat anders dus. Wie foto's wil zien: TRV / [reisverslag] fotoverslagje Cantabrië
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_202396834
Allebei de topics weer bijgelezen ^O^ Zo leuk om mee te genieten.
Die rots O+ En dat uitzicht O+
Leuk hoor, allemaal!
Hoop dat jullie vlg keer het echt merken, dat je de veranda aan 1 kant hebt dichtgemaakt :)

Wanneer is het plan om weer te gaan?
pi_202397103
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 20:32 schreef Blues het volgende:
Wanneer is het plan om weer te gaan?
Februari zou mooi zijn!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 29 november 2021 @ 20:50:13 #138
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202397253
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2021 20:15 schreef sigme het volgende:
Na de post hierboven zijn we vertrokken van onze finca. Naar Cantabrië, in het noorden van Spanje.
Daar hadden we voor 5 nachten een hutje gehuurd, zodat we ook nog eens ergens ánders komen. Om eens heel wat anders te doen hadden we een eenvoudige kleine stenen hut besproken, verwarmd met een houtkachel en zo verlaten mogelijk gelegen.

Weer eens heel wat anders dus. Wie foto's wil zien: TRV / [reisverslag] fotoverslagje Cantabrië
Net even je verslag gelezen; bijzonder iets. Zou zelf niet zo snel voor zoiets kiezen, maar het is wel erg bijzonder !
  Vis een optie? maandag 29 november 2021 @ 20:53:54 #139
70532 loveli
N
pi_202397344
De laatste keer dat ik in het noorden van Spanje was, snapte ik heel goed waarom het daar zo mooi groen is.
crap in = crap out
  maandag 29 november 2021 @ 22:26:55 #140
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202399119
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 20:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Net even je verslag gelezen; bijzonder iets. Zou zelf niet zo snel voor zoiets kiezen, maar het is wel erg bijzonder !
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 29 november 2021 @ 22:28:06 #141
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202399133
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2021 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]
Februari zou mooi zijn!
Duimen dat dat kan!

Heerlijk zo'n plek te hebben voor jullie alleen. Wel balen dat reizen zo ingewikkeld is nu, zeker met alle planwerk wat jullie eromheen hebben altijd al

Dus: duim ik *G*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_202409456
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 22:28 schreef Molo het volgende:
Wel balen dat reizen zo ingewikkeld is nu
Per 15 januari eist Frankrijk dat je een 3e vaccinatie gehad hebt om door het land te mogen reizen.
Dus februari wordt spannend...
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 30 november 2021 @ 19:53:38 #143
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202409815
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Per 15 januari eist Frankrijk dat je een 3e vaccinatie gehad hebt om door het land te mogen reizen.
Dus februari wordt spannend...
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar het hangt erom
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_202409845
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:53 schreef Molo het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar het hangt erom
Niet echt hoor. Vanaf december 2021 is het voor 65-plussers, vanaf half januari 2022 voor 18+. Dat ben ik wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 30 november 2021 @ 19:57:20 #145
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202409876
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 november 2021 19:55 schreef sigme het volgende:

[..]
Niet echt hoor. Vanaf december 2021 is het voor 65-plussers, vanaf half januari 2022 voor 18+. Dat ben ik wel.
Hahahaha ja dat snap ik :+

Bedoel meer of het gaat lukken om die booster voor je reis te pakken te krijgen, er vanuit gaande dat je die wil dan ook :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_203164251
Bazentopic. We zijn allemaal bezig met overleven, maar Sigme is er in geslaagd om een paradijsje op Aarde te creëren.

We zijn aan het kijken of we ons met ons zuurverdiende spaargeld in een soortgelijk avontuur kunnen storten, voordat het geld verdampt. Mijn schoonouders hebben een lap grond op een Koreaans eiland, waar we iets kunnen bouwen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 13 januari 2022 @ 11:13:50 #147
269689 crew  Viv
pi_203166860
quote:
14s.gif Op donderdag 13 januari 2022 05:05 schreef Lyrebird het volgende:
Bazentopic. We zijn allemaal bezig met overleven, maar Sigme is er in geslaagd om een paradijsje op Aarde te creëren.

We zijn aan het kijken of we ons met ons zuurverdiende spaargeld in een soortgelijk avontuur kunnen storten, voordat het geld verdampt. Mijn schoonouders hebben een lap grond op een Koreaans eiland, waar we iets kunnen bouwen.
Wat tof! Komt daar dan ook een eigen topicreeks van? O-)
pi_203707504
Tadaa! Daar *zijn* we weer!

Met euh wat bagage zijn we hierheen gereisd.

We namen mee
• bosmaaier
• hakselaar
• kettingzaag
• mud aardappels en ander eten
• 4 weken hondenbrokken
• bagage van logeerlogé die hierheen vliegt
• losse dingetjes
• en 2 honden natuurlijk (maar die mogen dan in de auto, niet in de kar)

De reis was lang en ver want het regende en het was koud en ook nog druk ook.

Maar eenmaal in onze caseta bleek ons huisdier thuis. Hij was wat langzaam en koud, dus ik heb 'm opgepakt en buiten in de zon gezet.



Vorige keer was er ook nog een gekko, met staart. Misschien waren het er altijd al wel twee, maar nu kunnen we ze uit elkaar houden. De bestaarte bleek ook er ook te zijn, ook binnen, die zat in de kachel. In de enorme laag as. Het was redelijk fris hier dus die kachel wou ik aanmaken. Dus ook die gekko gevangen en buiten gezet. Ik had ze nog nooit eerder gevangen (normaal laten ze zich echt niet pakken, ze zijn niet gek).
Ze kunnen blazen en bijten, weet ik nu. Zachtjes blazen en heel zachtjes bijten O+

En het is hier heeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrlijk. Vandaag lekker zonnig, we konden buiten ontbijten.


Honden zijn dus ook mee, en tevree.


Geen lokaal wild konijn hoor, gewoon nette botjes van de slager.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 17 februari 2022 @ 19:17:52 #149
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203707751
Oh, wat een heerlijk plaatje, van de ontbijttafel. Dat zonnetje! O+
***
  vrijdag 18 februari 2022 @ 08:01:53 #150
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203713371
Sigme, wat hebben jullie toch een heerlijk romantisch plekje gemaakt. Het zonnetje schijnt, blaadjes aan de bomen. Wat een verschil met de toendra’s van Drenthe!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203715132
Wat heerlijk allemaal!
pi_203733557
Ben benieuwd wat jullie daar gaan doen met al die apparaten!
  zaterdag 19 februari 2022 @ 14:36:18 #153
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_203737846
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 09:20 schreef Yinny het volgende:
Ben benieuwd wat jullie daar gaan doen met al die apparaten!
Zonder context klinkt dat wel heel vreemd O-)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_203741220
Kijk eens hoe mooi het hier weer is.


En in de douchebak was een padje verdwaald. Hoe zo'n beestje hier leeft in deze woestijn?


Flora en fauna terzijde, het is hier een woestijn. Het schijnt niet/nauwelijk geregend te hebben deze winter. En bij ons is een deel van de watervoorraad weer eens verongelukt. Er is een plaat die over het brandhout lag losgewaaid en tegen de koppelingen aan de onderkant van een watervat, een IBC, geknald. Kats doormidden. Dar waren drie geschakelde IBC's, dus potentieel drieduizend liter. Nu hadden we ze tamelijk leeg achtergelaten in november en schijnt er dus niet veel neerslag te zijn geweest, maar nu was het nul liter in elk geval.
Gelukkig hadden we elders ook nog 3 IBSCs staan, met wel hun drieduizend liter inhoud.

Vandaag naar het nabijgelegen stadje geweest, nieuwe koppelstukjes voor de waterleiding gehaald.
En omdat we er toch waren, dan ook maar wat boodschappen. Verse sardientjes.
Thuis genuttigd van de gril.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203757397
Ziet er heerlijk uit!
  zondag 20 februari 2022 @ 20:15:52 #156
296595 foodlover
live and learn
pi_203759348
Heerlijke beelden weer!

Wij wonen in Spanje (Bullas, Murcia) en treffen ook wel eens een pad aan. Het is hier een zeer droog gebied, we wonen tussen de amandel- en olijfbomen en een wijngaard.

Hebben een zwembad maar verder is hier toch echt geen water in de wijde omgeving. Blijft een raadsel waar die padjes leven, vandaan komen.

Voor het idee:


[ Bericht 13% gewijzigd door foodlover op 20-02-2022 21:00:20 ]
pi_203765264
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2022 20:15 schreef foodlover het volgende:
Heerlijke beelden weer!

Wij wonen in Spanje (Bullas, Murcia) en treffen ook wel eens een pad aan. Het is hier een zeer droog gebied, we wonen tussen de amandel- en olijfbomen en een wijngaard.

Hebben een zwembad maar verder is hier toch echt geen water in de wijde omgeving. Blijft een raadsel waar die padjes leven, vandaan komen.

Voor het idee:
[ afbeelding ]
Wat leuk om eens wat van een ander te zien! Lijkt wel op bij ons, maar onze grond is gekleurder (geel, oranje, rood).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 23 februari 2022 @ 07:12:34 #158
296595 foodlover
live and learn
pi_203792420
quote:
14s.gif Op maandag 21 februari 2022 12:39 schreef sigme het volgende:

[..]
Wat leuk om eens wat van een ander te zien! Lijkt wel op bij ons, maar onze grond is gekleurder (geel, oranje, rood).
Geen rood of oranje hier qua grond, dat soort grond is in Murcia meer aan de kust. Het is een lichtgele, zandkleurige grond, Spanjaarden zouden de kleur "arena" = zand noemen. Er is veel gesteente dat uit laagjes is opgebouwd. Lijkt wel op leisteen met die laagjes maar dan gelig zandkleur.

We zijn hier geheel zelfvoorzienend qua stroom. 16 panelen, inverter, 4 lithium batterijen voor opslag, generator voor nood. Water komt via een coöperatie van boeren binnen, het is drinkwater maar wij slaan ook op in tank Ivm waterdruk pomp en dan niet meer drinkbaar.

Zonnepanelen werken goed voor ons veel zonuren hier.
pi_203860154

Het kan hier zo mooi zijn, met steeds grijzere lagen berg in de verte.


Of dottige wolkjes op een bewolkte dag.


Avondschemering op een heldere dag.


Er hangen nog olijven aan onze bomen.


De amandelbomen lijken van plan veel amandels te gaan maken.

Er staan droogbloemen van vorig jaar

De wilde kardoen


Een mooie lelijke stiekelaar

En heel veel nieuwe frisse bloemen, die een hoop bijtjes al werk verschaffen

Subtiel bloeiertje


Restje heide die nog bloeit (in november bloeide die volop)


Heeeeeeeeeeeel veel bloeiende rozemarijn

We doen wat snoei- en zaag klusjes, en andere dingetjes (water-voor-plantjes maar weer eens opnieuw aanleggen bijvoorbeeld).

Honden vinden het slaapverwekkend hier
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 27 februari 2022 @ 19:18:09 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203867008
Mooie ploatjes weer ^O^
Resistance is futile.
pi_203876846
Beterschap voor hond!
pi_203898782
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 20:10 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Hoe doe je dat eigenlijk met die hele diergaarde als je in Spanje bent?
Om niet jouw mooie topic te vervuilen met mijn avonturen maar even hierheen verplaatst ;)

De honden reizen met ons mee sinds wij speciaal daarvoor onze geliefde pick-up hebben ingeruild voor een praktische gezinsauto.
Ganzen hebben geen zorg nodig, die gakken zichzelf wel de winter door.
Kippen, schapen en katten hebben wel een en ander aan water en voer nodig. Gelukkig hebben wij daarvoor altijd uitstekende oppas. Die voeren tweemaal daags de kippen, driemaal daags (of vaker) de schapen en af en toe de katten. Bovendien redden ze onze schapen als hun weiland een binnenmeer geworden bleek.
SPOILER: waterweiland
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203898921
Hier in Spanje wordt donderdag/vrijdag flink regen voorspeld.
Ben erg benieuwd hoeveel overlast dat bij ons gaat geven. De eerste jaren hier hadden we veel en vaak wateroverlast (in een woestijndroog gebied, hoe krijg je het voor elkaar :')).
Toen hadden we best vaak regen, en dan werd ons hele terrein praktisch onbegaanbaar.

Afgelopen jaren hebben we éénmaal een ENORME stortbui gehad.
Afgezien daarvan wel eens wat milde regen, en in beide gevallen bleef ons terrein (te voet dan toch) redelijk begaanbaar.

We gaan zien wat het eind van deze week wordt. We moeten er dan sowieso een keer op uit, bij voorkeur met de auto :+. Maar als er dan net 20mm gevallen is, is dat misschien geen optie. Zou wél mooi zijn voor onze geslonken watervoorraad. Dat geld ook voor de meren en rivieren en bassins etc hier in Spanje, die zitten natuurlijk allemaal te bidden om regen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 1 maart 2022 @ 22:04:51 #164
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_203900279
Spannend! Hopelijk zoveel regen dat jullie er (met alle buren) profijt van hebben maar geen overlast :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 2 maart 2022 @ 00:43:28 #165
2651 svann
night-hawk
pi_203901835
Terrasjes maken zodat er wat regen blijft staan en in kan trekken mogelijk?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_203902155

Swales?

Door regenwater dat van een berg af komt tijdens een stortbui 'af te dammen' en te laten bezinken, kun je er voor zorgen dat een woestijn weer groen wordt. De kerel in het filmpje is nogal lang van stof, maar hij legt het wel goed uit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_203902343
Ons land bestaat uit een stuk of twintig terrassen. Ik weet dat je met veel werk en moeite en water en dieren en mulch een gebied als dit kan laten begroeien, maar wij zijn hier maar een paar weken per jaar, dus zoveel energie en installatie kunnen we er niet in stoppen.

Wat we wel doen is bijvoorbeeld snoeihout eerst een jaar op een bult leggen. Hierdoor vallen de blaadjes er af, en vormen die onder die bult een stevige laag. Later halen we het hout dan weg, dat wordt verbrand. Maar zulke lagen blaadjes helpen hier echt met langzaam langzaam de grond iets te verbeteren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_203909554
We wandelden een rondje.


Hij moest natuurlijk van het pad af, want daar rijdt toch echt wel een paar keer per dag een auto of trekker over. Maar een beetje porren bracht 'm niet in beweging, hoewel hij duidelijk wel leefde.

Dus..
.

.
heb ik 'm opgepakt.

.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 maart 2022 @ 21:13:18 #169
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_203913407
Op foto 1 lijkt het een enorme slang (FOK! Alfamannetjes mogen hem inkoppen), op foto 2 is het dan toch een beetje een tegenvaller >:)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 2 maart 2022 @ 21:23:58 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203913626
:D
***
pi_206290740
Nou ja, dit K&W / sigme's nieuwe Spanje-avontuur: een echt huis-huis liep dood, maar wij zijn we in Spanje.
Op onze eigen finca, in onze fijne caseta.


Zojuist kwam de gekko even zwaaien O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:58:25 #172
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206291386
Ost west eigen finca best
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206349618
Er zit inmiddels een klein handjevol gekko's in/rond de caseta. Een heel kleintje (nog geen 4cm van punt tot punt) zit binnen, er zitten er minstens twee buiten en gister was er ook eentje in onze "douche".

Er zijn ook andere beestjes.

Een sprinkhaan die zich gespecialiseerd heeft in het lijken op een amandel.


Nijvere kevertjes. Ook al amandelliefhebbers.


Een paar dagen geleden hadden we een stortbui (14mm!) en daarna zagen we heel veel mijoenpoten, waarvan veel in een dubbeldekopstelling.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206355744
Vandaag horrornachtmerrie. Bij de dagelijkse wandeling was de hond misschien wat ver vooruit gelopen. Maar ze kwam niet.
Ze was weg. Het is geen wegloper.

Uiteindelijk zijn wij teruggelopen naar huis, in de irreleëlele hoop dat ze misschien daar al zou zijn. Dat was ze natuurlijk niet. Hond2 liep amechtig achter ons aan, die houdt het allemaal maar nét bij.

Eenmaal thuis bleven ik & hond2 daar, terwijl liefste met auto terugging naar waar we krulletjeshond verloren waren. Na een uur zoeken zag ik hem terugkeren, waar ik verre auto’s over het grote pad kan zien rijden zag ik onze auto. Ik stond klaar om hem te ontvangen, te troosten, te huilen.

Komt gvrrrrde die ***hond aanlopen, echt 20 seconden voordat liefste het terrein opdraait. Het was op het ongeloofwaardige af. Maar goed, hond is terecht. Eind goed al goed.

In mijn stress heb ik wel duizend amandelen geplukt denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 17 oktober 2022 @ 20:33:41 #175
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_206356684
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2022 19:44 schreef sigme het volgende:
Vandaag horrornachtmerrie. Bij de dagelijkse wandeling was de hond misschien wat ver vooruit gelopen. Maar ze kwam niet.
Ze was weg. Het is geen wegloper.

Uiteindelijk zijn wij teruggelopen naar huis, in de irreleëlele hoop dat ze misschien daar al zou zijn. Dat was ze natuurlijk niet. Hond2 liep amechtig achter ons aan, die houdt het allemaal maar nét bij.

Eenmaal thuis bleven ik & hond2 daar, terwijl liefste met auto terugging naar waar we krulletjeshond verloren waren. Na een uur zoeken zag ik hem terugkeren, waar ik verre auto’s over het grote pad kan zien rijden zag ik onze auto. Ik stond klaar om hem te ontvangen, te troosten, te huilen.

Komt gvrrrrde die ***hond aanlopen, echt 20 seconden voordat liefste het terrein opdraait. Het was op het ongeloofwaardige af. Maar goed, hond is terecht. Eind goed al goed.

In mijn stress heb ik wel duizend amandelen geplukt denk ik.
Later (of misschien nu al) lach je erom en wordt het een mooie anekdote :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_206372128
Oh nee! Wat een nachtmerrie! Letterlijk ook, in mijn geval, ik droom over dat soort dingen. Laatst nog een uitgebreide nachtmerrie over moeten vluchten met - in ons geval - hond en twee katten, in oorlogsgebied.

Maar gelukkig liep het goed af. Opluchting!
pi_206402565
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:54 schreef sigme het volgende:

We hebben toen drie ibc’s, dus drie tonnen van elk duizend liter, naar twee terrassen hoger verplaatst.
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 november 2021 19:34 schreef sigme het volgende:
() Maar goed, we hebben daarom dus -zoals altijd- een deel van onze 1000-liter-watervaten leeg laten lopen/overgepompt en verplaatst. Ik zweer je, we hebben die dingen nog nooit alle zes een jaar lang allemaal op zelfde plaats gehad :').
Een verblijf is geen verblijf als er geen duizendlitervaten verplaatst worden. Deze keer hebben we de drie die we in september 2020 naar boven hebben verplaatst, terugverplaatst naar beneden.
Er staat er nu eentje vlak naar de granaatappelboom:

Het ding is inmiddels ingepakt in een jute lap, dan is 'ie iets minder lelijk.


Er waren aardig wat amandelen, niet allemaal even oogstbaar - een aantal bomen had de amandelen nog stijf gesloten en dan laat ik ze maar hangen. Maar ook een hele boodschappentas vol goede amandelen voor mee naar Nederland.


Er zijn vrijwel geen olijven. Ik heb een half bakje vol kunnen plukken, dat neem ik mee naar NL.

Oh, en we stoken hier al jaren onze warmwaterketel op plankjes die nog uit Drenthe komen :'). Maar dat is nu dan toch op. Nu stook ik het water warm op snoeihout van de olijven, wat er al een half jaar ligt en war kleine droge twijgjes zijn met droge blaadjes.

Nu stoomt 'ie als een ouderwetse locomotief :D
Maar het maakt het water prima snel heet genoeg op 1 vulling met twijgjes, voor 1 afwasbeurt en 2 douchebeurten, dus goed = goed.


Het zou zomaar kunnen dat we de volgende keer deze hond niet meer meenemen hiernaartoe. Een wandeling van een klein uurtje redt ie nog nét, maar we doen 'm er eigenlijk geen plezier mee. Wat betekent dat wij ook geen dagje kunnen gaan wandelen, want we kunnen de honden niet alleen achterlaten.


Hier wel lekker aan de wandel.


En dit is de favoriete toestand :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:57:34 #178
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_206402645
Waarom kunnen jullie de honden niet achterlaten als jullie een hele dag willen gaan wandelen?
pi_206402653
Maar goed, vandaag naar de stad geweest, naar de wasserette.

En om jerrycans te kopen.

Vanwege de goedkope benzine hier natuurlijk :7 . De pomp rekent 1,80 per liter en dan krijg je van de overheid 20ct/liter terug. Bij de eerste tankbeurt hier in het dorp, toen we net aankwamen, ben ik teruggelopen naar de kassa omdat het betaalde bedrag niet overeenkwam met de prijs op de pomp. Maar dat klopte dus juist wel.

Oh ja, maar we tanken natuurlijk 20 liter extra omdat we dan hopelijk net wél Frankrijk kunnen oversteken om in Geneve te tanken :+.

Het weer wordt hier wat minder mooi, we zijn wel wat uitgelummeld, we pakken morgen maar eens op.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 21-10-2022 21:47:05 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206402666
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:57 schreef Fietsertje70 het volgende:
Waarom kunnen jullie de honden niet achterlaten als jullie een hele dag willen gaan wandelen?
Omdat we ze dan in de caseta zouden moeten opsluiten en dat willen we niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206404033
Ik vind jullie verhalen uit Spanje altijd zo knus O+
pi_206404337
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:57 schreef sigme het volgende:
Maar goed, vandaag naar de stad geweest, naar de wasserette.

En om jerrycans te kopen.
[ afbeelding ]
Vanwege de goedkope benzine hier natuurlijk :7 . De pomp rekent 1,80 per liter en dan krijg je van de overheid 20ct/liter terug. Bij de eerste tankbeurt hier in het dorp, toen we net aankwamen, ben ik teruggelopen naar de kassa omdat het betaalde bedrag niet overeenkwam met de prijs op de pomp. Maar dat klopte dus juist wel.

Oh ja, maar we tanken natuurlijk 20 liter extra omdat we dan hopelijk net wél Frankrijk kunnen oversteken om in Geneve te tanken :+.

Het weer wordt hier wat minder mooi, we zijn wel wat uitgelummeld, we pakken morgen maar eens op.
Er schijnt vooral aan de peage voldoende benzine te zijn. Diesel is moeilijker te krijgen.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:16:30 #183
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_206405124
Sigme, kun je ouwehond een volgende keer niet in een bolderkarretje of oude kinderwagen met je mee uit wandelen nemen?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_206406026
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 23:16 schreef Duderinnetje het volgende:
Sigme, kun je ouwehond een volgende keer niet in een bolderkarretje of oude kinderwagen met je mee uit wandelen nemen?
Je hebt ook kinderwagens voor honden. Ja mijn vrouw heeft er een haha. Op aliexpress niet eens zo duur.

En wat zou ik graag zo’n huisje hebben
pi_206409020
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 23:16 schreef Duderinnetje het volgende:
Sigme, kun je ouwehond een volgende keer niet in een bolderkarretje of oude kinderwagen met je mee uit wandelen nemen?
Het verschil met Nederland zit ‘m niet alleen in het weer, dude.


Dit is verharde weg voor auto’s. De wandelpaden zijn smaller, steiler, meer obstakels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206409050

Kijk nou, is zomaar ergens tussen gister en vandaag opgedoken!


De saffraan!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206409069

Hóógste tijd omte vertrekken, morgen is er hier in de buurt een georganiseerde wandeling :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:02:41 #188
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_206409442
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 14:56 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk nou, is zomaar ergens tussen gister en vandaag opgedoken!

[ afbeelding ]
De saffraan!
Is saffraan eigenlijk altijd al duur geweest?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:04:32 #189
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_206410458
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 14:50 schreef sigme het volgende:

[..]
Het verschil met Nederland zit ‘m niet alleen in het weer, dude.

[ afbeelding ]
Dit is verharde weg voor auto’s. De wandelpaden zijn smaller, steiler, meer obstakels.
Ah jammer. Ik dacht dat het wellicht nog zou gaan met zo'n hippe lichtgewicht all terrain kinderwagen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_206414837
Er zijn wel off the road wandel karren te koop, maar een flinke hond achter je aan trekken op pittige paden wordt na een uurtje ook niet meer zo leuk.
pi_208168893
Daar zijn we weer!
Met 1 hond.

Nu met radiozender aan wandeltuigje :')

Bij aankomst troffen we een van de huisgekko’s aan op de muur. Koud en verfomfaaid en ook te koud om weg te vluchten.

Dus die heb ik even op een warme plek gezet, kon ie in model komen en een nieuwe veilige plek zoeken. Op de warme plek zag hij er al een stuk beter uit:


De reis van NL naar Spanje was koud. Bij de Middellandse zee sneeuw & wind :o
Maar onderweg op een ijskoude parkeerplaats met snoeiharde wind: een koffiemachien :D
En het werkte ook nog c_/



Eenmaal bij de caseta was alles ook koud (4gr binnen) maar de zon scheen, huis & terrein is in orde, kachel wil wel branden en er zit genoeg stroom in de accu om de elektrische deken het bed te laten verwarmen :7
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208170663
Wow die gekko :o
Veel plezier en veel warmte daar :W
pi_208171058
Ja zeg: de gekko!

En fijn, dat de elektrische deken het doet. w/
Als je op de terugweg Patapain tegenkomt!? daar kun je voortreffelijk ontbijten/lunchen/snoepen :Y)
https://www.patapain.com/ Lokaties https://www.patapain.com/choisir-mon-restaurant
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 10:23:36 #194
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_208175445
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:37 schreef sigme het volgende:
Daar zijn we weer!
Met 1 hond.
[ afbeelding ]
Nu met radiozender aan wandeltuigje :')
maar 1? is de andere thuis of over de regenboog?
quote:
Bij aankomst troffen we een van de huisgekko’s aan op de muur. Koud en verfomfaaid en ook te koud om weg te vluchten.
[ afbeelding ]
Dus die heb ik even op een warme plek gezet, kon ie in model komen en een nieuwe veilige plek zoeken. Op de warme plek zag hij er al een stuk beter uit:
[ afbeelding ]

De reis van NL naar Spanje was koud. Bij de Middellandse zee sneeuw & wind :o
Maar onderweg op een ijskoude parkeerplaats met snoeiharde wind: een koffiemachien :D
En het werkte ook nog c_/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Eenmaal bij de caseta was alles ook koud (4gr binnen) maar de zon scheen, huis & terrein is in orde, kachel wil wel branden en er zit genoeg stroom in de accu om de elektrische deken het bed te laten verwarmen :7
Gekko's zijn mooie beesten!
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  dinsdag 28 februari 2023 @ 22:32:39 #195
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_208185188
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 10:23 schreef Geckoo het volgende:
Gekko's zijn mooie beesten!
Zei de Geckoo
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_208186968
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 10:23 schreef Geckoo het volgende:

[..]
maar 1? is de andere thuis of over de regenboog?
Andere hond is thuis. Vorige bezoek aan Spanje was voor ‘m al erg zwaar, toen dachten we al wel dat dat waarschijnlijk laatste keer zou zijn. In de maanden daartussen is z’n vermogen om een endje te lopen nog best hard achteruit gegaan.

Hond 2 is erg graag thuis bij de oppas, dus voor hem is het geen straf. Hond 1 vind het nu allemaal nóg saaier dan anders, maar liep gister wel vrolijk een 7km-rondje mee.
quote:
Gekko's zijn mooie beesten!
:Y
In het begin wist ik niet wat voor dier het was, ik vond het een rare salamander die ik niet hier in zo droog gebied verwacht. Een Fok!ker, ene Geckoo, leerde me dat het een gekko is :P

De gekko’s houden wel van een caseta geloof ik, er hangt er altijd een of meerdere rond. Ik denk dat ze er ook voor zorgen dat er bij ons binnen maar beperkt spinnen en andere beestjes zitten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208192470
quote:
7s.gif Op woensdag 1 maart 2023 08:12 schreef sigme het volgende:

[..]
Andere hond is thuis. Vorige bezoek aan Spanje was voor ‘m al erg zwaar, toen dachten we al wel dat dat waarschijnlijk laatste keer zou zijn. In de maanden daartussen is z’n vermogen om een endje te lopen nog best hard achteruit gegaan.

Hond 2 is erg graag thuis bij de oppas, dus voor hem is het geen straf. Hond 1 vind het nu allemaal nóg saaier dan anders, maar liep gister wel vrolijk een 7km-rondje mee.
[..]
:Y
In het begin wist ik niet wat voor dier het was, ik vond het een rare salamander die ik niet hier in zo droog gebied verwacht. Een Fok!ker, ene Geckoo, leerde me dat het een gekko is :P

De gekko’s houden wel van een caseta geloof ik, er hangt er altijd een of meerdere rond. Ik denk dat ze er ook voor zorgen dat er bij ons binnen maar beperkt spinnen en andere beestjes zitten.
Wij wonen in Portugal (Castelo Branco, 30 minuten rijden van Spaanse grens) en in het begin vroegen we ons steeds af waar het gelach vandaan kwam. Het bleek dus het geluid van gekko's te zijn.

Wij hebben hier ook nog wat andere beestjes in de vorm van schorpioenen en centipedes, nog geen last van gehad. Gestoken worden schijnt niet prettig te zijn ;) .

Wij verwarmen ons water met een combi-boiler. Hout en electriciteit. In de zomer is er hier een stookverbod in de rurale gebieden dus dan doen we het met electriciteit. Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een zwarte slang neerleggen in een cirkel, die hadden wij in het begin. Werkt erg goed in de zomer, erg heet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 01-03-2023 16:45:04 ]
pi_208193843
Ik heb onze gekko’s nog nooit gehoord, ook niet in tijden dat er een binnenshuis zat terwijl wij ook binnen waren.

Zwarte slang voor warm water is een mooi concept, maar wij zijn hier gewoonlijk in februari en november, het vriest vaak :D
We maken water warm met wat brandhout; als we binnen de kachel stoken dan in een fluitketel en voor grotere hoeveelheden buiten in de buitenstookketel, daar past een metalen emmer in.

Ik poedel dan in de buiten-douchebak met een emmertje warm water, een kopje en een washand. Zojuist gedaan, lekker fris (het is 4 graden buiten). Liefste wast zich binnen bij de kachel. Ik kan dat niet zonder het hele huis nat te spatten :')

Vandaag was het niet warm, maar wel zonnig, net als gister konden we buiten zitten voor het middagmaal en de wijn. Van 11 tot 6 zijn we dan buiten. Twee uur wandelen, eten, wat klusjes. Vandaag stenen rapen & maaien. En dan naar binnen en de kachel aan en dan op tijd naar bed. Frisse buitenlucht maakt slaperig :O :z :Z
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208221607
Eén of anderhalf jaar geleden plantten we hier 3 oleanders en die leven nog. Lavendel doet het ook goed, en van de meer dan 10 boompjes die we hier ooit geplant hebben doet alleen de amandel het goed.

Vandaag zijn we naar de kweker geweest en hebben we nog drie oleanders gekocht, en twee amandelboompjes, vier lavendels en een tijmplantje.

Gaten graven met de hak; de oleanders en amandelen zetten we hier langs de rand van het caseta-terras. Daar hebben we een paar jaar geleden een geul gegraven die wat extra water vangt.

De nieuwe aanplant krijgt een schep zelfgemaakte mest mee :P

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208223078
Goed bezig met de boompjes en ‘zelfgemaakte’ mest 😎
pi_208257313
De agave, een van de eerste planten die we hier zetten, een stekje van een agave van mijn moeder. Staat er dus bijna 10 jaar. Met op de voorgrond de groene slanke sliertbladeren van de safraantjes, die ik anderhalf jaar geleden pootte.


Deze amandelboom is dus het enige succesvol geplante boompje tot nu toe, staat er nu een jaar of acht denk ik.


Vandaag hebben we oud snoeihout verbrand. Dat is nog van snoeien na de schade van de sneeuwstorm, in 2021.


Daarna hadden we het WARM en ook wel eetlust :D


Het was vandaag ook prachtig weer, geen wind (daarom vandaag stookdag, komende week voorspellen ze alle dagen wind), wel zonnig en 15graden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208262394
quote:
7s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:33 schreef sigme het volgende:
De agave, een van de eerste planten die we hier zetten, een stekje van een agave van mijn moeder. Staat er dus bijna 10 jaar. Met op de voorgrond de groene slanke sliertbladeren van de safraantjes, die ik anderhalf jaar geleden pootte.
[ afbeelding ]

Deze amandelboom is dus het enige succesvol geplante boompje tot nu toe, staat er nu een jaar of acht denk ik.
[ afbeelding ]

Vandaag hebben we oud snoeihout verbrand. Dat is nog van snoeien na de schade van de sneeuwstorm, in 2021.
[ afbeelding ]

Daarna hadden we het WARM en ook wel eetlust :D
[ afbeelding ]

Het was vandaag ook prachtig weer, geen wind (daarom vandaag stookdag, komende week voorspellen ze alle dagen wind), wel zonnig en 15graden.
Die blauwe lucht O+
pi_208265153
quote:
De agave, een van de eerste planten die we hier zetten, een stekje van een agave van mijn moeder. Staat er dus bijna 10 jaar. Met op de voorgrond de groene slanke sliertbladeren van de safraantjes, die ik anderhalf jaar geleden pootte.

Doet saffraan het zo goed zonder water, zou voor ons terrein dan ook ideaal zijn. Moeten ze dan wel buiten de omheining van onze ezels zetten, die eten alles of proeven het (en proeven is de plant eruit rukken en dan uitspugen, bij Ed ging een hele tomatenplant naar binnen die weer vrolijk uitgespuugd werd).
pi_208265487
Fijn dagboek weer O+
pi_208281324
Ja, beetje dagboek is het wel he? Nou ja, soit.
Florapost!

Er bloeit hier al weer zoveel. En nu het iets warmer is, ook vol zoemende bijtjes.



ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208281531
We stoken hier hout, en we hebben een boomgaard vol olijfbomen. Als je die in vorm wil houden moet je flink snoeien. Je kan ze ook bij de grond afzagen, dan lopen ze weer uit als struik. Dus we zagen hier ons eigen brandhout. Daarvoor nemen we dan de dikke benzinekettingzaag mee, en meestal moet daar eerst aan gesleuteld worden voordat 'ie het weer doet.
Dus dachten we dat het makkelijker zou zijn om met elektrisch gereedschap te gaan werken. Alleen hebben we geen elektriciteit hier. Ja, een zonnepaneeltje, maar daar kunnen we net de laptop en de robotstofzuiger op laden :D

Daarom kochten we een aggregaat en reden we deze keer met aggregaat en twee nieuwe elektrische kettingzagen (een grote en een kleintje) in de kar naar Spanje. Er lag hier nog wat hout dat nog gezaagd moets worden waar we in oktober niet aan toe gekomen waren. Eerst dat dan maar. Dat was misschien niet het slimste plan. Oud hout is harder, en dat olijfhout is al zo hard..
Nu liggen er twee bijna nieuwe elektrische kettingzagen op de Spaanse stort. Bij onze favoriete lokale bouwmarkt kochten we een dag later een nieuwe benzinekettingzaag en een ieniemienie kettingzaagje op accu.

Die zagen wel! Vers hout, een boompje was niet in heel beste staat was.


Morgen een volgend boompje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  One tough cookie dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:31 #207
169210 liesje1979
pi_208282758
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:04 schreef sigme het volgende:
Ja, beetje dagboek is het wel he? Nou ja, soit.
Florapost!

Er bloeit hier al weer zoveel. En nu het iets warmer is, ook vol zoemende bijtjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik volg dit dagboek al heel lang met veel plezier! En een tikkie jaloezie ook wel. :D
pi_208291071
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:35 schreef liesje1979 het volgende:

[..]
Ik volg dit dagboek al heel lang met veel plezier! En een tikkie jaloezie ook wel. :D
Ik ook hoor!
pi_208363569
We zagen een paar olijfbomen onderaan ons terrein om.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Nu mag het een jaar. of liever twee. drogen

Een van de twee nieuwe amandelboompjes, de marcona, heeft al veel bloemetjes


En verder is het gewoon erg mooi hier


Prachtig weer ook, de laatste week. Gister en vandaag wel wat erg warm, 25 graden ofzo. En daarvoor vróór het!
Gister zagen we een hele vlucht Zwarte wouwen overvliegen, wel 100! Vandaag zagen we een vosje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 maart 2023 @ 20:53:45 #210
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208364196
Oh heerlijk, 25gr! O+
***
pi_208367040
Wat een fijne plek toch sigme O+
  dinsdag 14 maart 2023 @ 00:06:12 #212
2651 svann
night-hawk
pi_208367197
Verbazingwekkend dat zo'n olijfboom weer uitloopt. (Wat zonde van die boom, dacht ik even.)
De wilg van de droge streken.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_208367995
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 00:06 schreef svann het volgende:
Verbazingwekkend dat zo'n olijfboom weer uitloopt. (Wat zonde van die boom, dacht ik even.)
De wilg van de droge streken.
Ik wist het ook niet, en zou anders ook nooit die bomen zo afgezaagd hebben. Met snoeien kunnen we ook genoeg brandhout verzamelen.

Maar een buurboer heeft álle prachtige grote olijfbomen op z’n land omgezaagd, vond ik echt vreselijk, tien jaar geleden. Dat liep dus allemaal weer uit en na een paar jaar hebben ze de struiken teruggesnoeid tot een tot drie dikke takken, dat worden de nieuwe stammen.

En er zijn heel veel verlaten en dus verwaarloosde olijfboomgaarden om ons heen. Dan gaan de bomen uiteindelijk ook struiken, maar dan hebben ze wel veel moeite om hun ‘boomdeel’ ook goed in leven te houden.
Ik denk dat ze als struik veel vitaler blijven als ze niet gesnoeid worden.

Wij kunnen niet structureel onze honderd olijfbomen goed snoeien. Dus dan is omzagen van een deel ervan naar ons idee het meest vitaal voor het levend houden van ons stukje land.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 14 maart 2023 @ 08:01:46 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208368021
Maar aan zo'n struik komen dan ook weer eetbare olijven?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208368146
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 08:01 schreef Leandra het volgende:
Maar aan zo'n struik komen dan ook weer eetbare olijven?
Dat weet ik niet zeker. Het lijkt me van wel. Maar niet makkelijk te oogsten dan.
Voor ons maakt dat verder niet uit. Als er olijven aan de bomen hangen zijn het er voor onszelf altijd te veel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 14 maart 2023 @ 08:53:17 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208368383
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat weet ik niet zeker. Het lijkt me van wel. Maar niet makkelijk te oogsten dan.
Voor ons maakt dat verder niet uit. Als er olijven aan de bomen hangen zijn het er voor onszelf altijd te veel.
Ik denk dat dat ook de reden is dat olijfboeren ze niet aan struiken maar aan bomen willen hebben: oogsten is te lastig.

Ik ben benieuwd naar de smaak van struik-olijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208368553
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 08:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat dat ook de reden is dat olijfboeren ze niet aan struiken maar aan bomen willen hebben: oogsten is te lastig.

Ik ben benieuwd naar de smaak van struik-olijven.
Moderne olijventeelt gebruikt struiken, dan maken ze daar een haag van, waar een machine tussen twee hagen door kan rijden. Maar dan moet je dus de hele boomgaard en je machinerie zo inrichten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208369709
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 08:01 schreef Leandra het volgende:
Maar aan zo'n struik komen dan ook weer eetbare olijven?
Dat weet ik niet zeker. Het lijkt me van wel. Maar niet makkelijk te oogsten dan.
Voor ons maakt dat verder niet uit. Als er olijven aan de bomen hangen zijn het er voor onszelf altijd te veel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208391093
quote:
7s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:33 schreef sigme het volgende:

Tien dagen later:


[ Bericht 7% gewijzigd door sigme op 15-03-2023 19:12:58 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208422621
Wow, wat een enorm verschil!
pi_208424640
Olijfboomgaard met haagolijven:




En de amandelboomgaarden staan nu in volle bloei:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208427079
Goeie reis terug!
  vrijdag 17 maart 2023 @ 20:11:01 #223
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208427177
Wat mooi! ❤❤
***
pi_208427902
Morgen vertrekken we.
Maar eerst nog even onze andere nieuwe amandelboompje showen hoor. Dit is een soleta, een modern rasje.

Dit moderne ras bloeit wat later en is daardoor minder kwetsbaar voor vorst.

En nog even mijn favoriete bloemen, ze bloeien bij bossen op alle hellingen:

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208428174
Mooi O+

Jammer weer naar huus, goeie reis!
pi_208430520
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 20:54 schreef sigme het volgende:
Morgen vertrekken we.
Maar eerst nog even onze andere nieuwe amandelboompje showen hoor. Dit is een soleta, een modern rasje.
[ afbeelding ]
Dit moderne ras bloeit wat later en is daardoor minder kwetsbaar voor vorst.

En nog even mijn favoriete bloemen, ze bloeien bij bossen op alle hellingen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtige bloemen, lijkt mij geen soort die we in NL tegen kunnen komen.
Goede reis en wel thuis alvast!
pi_210071162
Dat ik deze reeks nooit op de radar heb gehad. Wat raar! Anyway, tvp en zo en ik kom wel een keer op de koffie, dat is straks ongeveer even lang rijden als nu :+
  Moderator zondag 6 augustus 2023 @ 13:27:04 #228
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_210182186
dacht ik weer een update te kunnen lezen ... was het een ordinaire tvp ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_210182235
Same here }:| :D
pi_211213661
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211213749
‘t Was een wat langere rit dan gewoonlijk, met twee tussenstops waarvan de laatste bijzonder idylisch :')

Gunstig gelegen :P


Geheel eigen charme.


Room with a view


Hond vond ‘t saaaaaai

Maar vanaf daar was het nog maar een paar uurtjes rijden.



Alles stond er nog, geen schade of bijzonderheden. Wel veel olijven aan de bomen.
Eerst altijd even wat opruimen en sjouwen en inrichten. In de zon, 16graden. Heerlijk. Binnen is het 14 graden, dus kachel aan.

:7
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211213911
Zálig *G* Fijn weer he O+
pi_211214839
Fijne vakantie!!!
pi_211226154
Vanochtend keek ik door de (stoffige) ruiten naar buiten en zag ik opeens dat er een dier tegen het raam gestaan heeft :D

Mooie pootjes met lange vingers, en om zo hoog te komen moet het ook een best langgerekt beest zijn geweest.

Vandaag de helft van de uit Nederland meegesleepte betondingen naar boven gesleept.


Een voor een op de oude fietskar, en dan wordt het de nieuwe stookplaats. Hoe we het precies gaan stapelen/gebruiken weten we nog niet maar het lijkt wel wat te worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211226695
:o Is die wolf helemaal vanuit Nederland achter jullie aangerend?
pi_211227433
Creepy afdrukken :D >:O ):O
  dinsdag 7 november 2023 @ 21:35:35 #237
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211228399
Wat freaky die afdrukken, ben benieuwd of ze te determineren zijn

En wat wordt die stookplaats gaaf, echt mooi en handig plekje!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211228855
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:02 schreef sigme het volgende:
Vanochtend keek ik door de (stoffige) ruiten naar buiten en zag ik opeens dat er een dier tegen het raam gestaan heeft :D
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Mooie pootjes met lange vingers, en om zo hoog te komen moet het ook een best langgerekt beest zijn geweest.

Vandaag de helft van de uit Nederland meegesleepte betondingen naar boven gesleept.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een voor een op de oude fietskar, en dan wordt het de nieuwe stookplaats. Hoe we het precies gaan stapelen/gebruiken weten we nog niet maar het lijkt wel wat te worden.
Wat tof die pootafdruk. Kan je toevallig ook een foto maken met iets voor schaal er bij? Lynx misschien?
pi_211238870
Snel aan de pers..

olijfolie is duur nu!

O+ veel plezier weer!
Doei.
  One tough cookie donderdag 9 november 2023 @ 02:16:01 #240
169210 liesje1979
pi_211240182
Mijn kwaliteit is het heel goed negeren van angstaanjagende pootafdrukken.
Wat fijn dat jullie weer daar zijn! *O*
pi_211240868
Wellicht was het een grote katachtige, lynx ofzo?

Edit: Ik ben spuit 11 lees ik nu :@
pi_211241023
Ik zal straks een foto’tje maken met iets van schaal. Maar jullie schatten het te groot. Een lynx is nogal een beest! Daar heb ik eens pootafdrukken van gezien…

Het zal een martertje ofzo geweest zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 9 november 2023 @ 11:01:52 #243
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211241748
Of een verlate Halloween lolbroek :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 9 november 2023 @ 12:11:59 #244
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_211242311
De lynx is niet aanwezig in het gebied waar Sigme woont.
Siesta & Fiesta!
pi_211248563
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:05 schreef Faithy het volgende:
Snel aan de pers..

olijfolie is duur nu!

O+ veel plezier weer!
Thanx!

Maar euh…


Saffraan is altijd al duur geweest :P
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211249195
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 21:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Thanx!

Maar euh…
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Saffraan is altijd al duur geweest :P
Ik heb 500 bollen de grond in gestopt, kijken of ze het gaan doen. Het grootste gedeelte is opgekomen.

Mooi om te zien die rode stampers.
  donderdag 9 november 2023 @ 23:45:28 #247
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211249539
Hier op FOK! betalen ze daar grif EUR450 voor :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_211253489
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 21:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Thanx!

Maar euh…
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Saffraan is altijd al duur geweest :P
hardop gelachen!
Doei.
pi_211255208
SPOILER: Pootjes op schaal.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Mooie dikke sprinkhaan

We vermaken ons wel. Beetje wandelen met hond, boekje lezen, wat snoeien, hapje eten.

Stoofpotje :9


Wijntje erbij B:)B
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 10:36:29 #250
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_211279850
Beterder dan hiero... stomme regen...
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_211279933
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 09:19 schreef sigme het volgende:
Ik zal straks een foto’tje maken met iets van schaal. Maar jullie schatten het te groot. Een lynx is nogal een beest! Daar heb ik eens pootafdrukken van gezien…

Het zal een martertje ofzo geweest zijn.
Lijkt me ook marterachtige ofzo, of misschien een vos. De lynx die in Spanje zit, De Iberische lynx, was lange tijd de zeldzaamste katachtige ter wereld. Inmiddels gaat het een stuk beter (daar is veel moeite voor gedaan), maar hij is nog steeds erg zeldzaam. Hij is ook een stuk kleiner dan de Europese lynx. Bij katten zie je normaliter ook niet de nagels bij afdrukken op een harde, gelijke, ondergrond.
pi_211285844
We hadden afgelopen maanden veel rampspoedig nieuws gelezen over de olijvenoogst in Spanje dit jaar, we hadden er dan ook op gerekend dat er bij ons niks aan de bomen zou hangen. Maar de bomen hangen vol!
Ook de omliggende boomgaarden zien er (mits onderhouden) prima uit, met flink olijven er aan. Een deel moet al geoogst zijn, want ik heb al nieuwe flessen lokale olijfolie gekocht, gemaakt van oogst van augustus 2023. Dit jaar kost het ¤10,- per liter. Elk jaar wat meer, maar ook niet zoveel als ik gevreesd had.


Omdat liefste nog steeds graag wil experimenten met het zelf persen van olijfolie én er olijven aan de bomen hangen, gaan we maar weer eens olijven plukken.
Het vorige pers-experiment mislukte omdat we geen verwarmding erbij hadden en dat wel nodig bleek. Deze keer hebben we de pers niet bij ons en gaan we olijven naar Nederland brengen.


Om meer en makkelijker olijven te kunnen plukken dan ik tot nu toe deed (één voor één) hebben we een echt profi net gekocht.


Vandaag geproefplukt.


Links van een boom die blijkbaar rijpere olijven heeft dan de boom waar de rechteroogst in zit.

Deze serie olijven staat nu in water, die zal ik later denk ik in zout leggen. Of misschien in natte pekel. Dat worden dan tafelolijven. De olijven die mee terug gaan naar Nederland plukken we pas later, zo kort mogelijk voor vertrek.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211289416
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2023 20:38 schreef sigme het volgende:
We hadden afgelopen maanden veel rampspoedig nieuws gelezen over de olijvenoogst in Spanje dit jaar, we hadden er dan ook op gerekend dat er bij ons niks aan de bomen zou hangen. Maar de bomen hangen vol!
Ook de omliggende boomgaarden zien er (mits onderhouden) prima uit, met flink olijven er aan. Een deel moet al geoogst zijn, want ik heb al nieuwe flessen lokale olijfolie gekocht, gemaakt van oogst van augustus 2023. Dit jaar kost het ¤10,- per liter. Elk jaar wat meer, maar ook niet zoveel als ik gevreesd had.

[ afbeelding ]
Omdat liefste nog steeds graag wil experimenten met het zelf persen van olijfolie én er olijven aan de bomen hangen, gaan we maar weer eens olijven plukken.
Het vorige pers-experiment mislukte omdat we geen verwarmding erbij hadden en dat wel nodig bleek. Deze keer hebben we de pers niet bij ons en gaan we olijven naar Nederland brengen.

[ afbeelding ]
Om meer en makkelijker olijven te kunnen plukken dan ik tot nu toe deed (één voor één) hebben we een echt profi net gekocht.

[ afbeelding ]
Vandaag geproefplukt.

[ afbeelding ]
Links van een boom die blijkbaar rijpere olijven heeft dan de boom waar de rechteroogst in zit.

Deze serie olijven staat nu in water, die zal ik later denk ik in zout leggen. Of misschien in natte pekel. Dat worden dan tafelolijven. De olijven die mee terug gaan naar Nederland plukken we pas later, zo kort mogelijk voor vertrek.
Wij hadden ook genoeg olijven, alleen de opbrengst qua olijfolie valt tegen. 1 liter in 12 kilo olijven is redelijk slecht. Met de hand plukken heb ik nooit gedaan, het eerste jaar een harkje gebruikt.
pi_211306505
We hebben nu een nieuwe stookplaats gemaakt van de betondingen. Deze opstelling bevalt goed:


Dit is dan onze complete buitenboel waar we koken en eten enzo:




Het keukendeel:


Met ons nieuwe waterfilter (dat glimding)

Werkt reuze mooi; je schenkt water in de bovenste helft, en dat zakt dan langzaam door een paar porseleinen filters naar het reservoir eronder. Mooi kraantje er aan, klaar is kees.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211311103
Mooi keukentje hoor!


Overigens hilarische reviews bij de prepstore. “Heerlijke espresso met dit water” en “Jammer dat het bijgeleverde kraantje er niet bij staat”. Waaruit maar weer blijkt dat het publiek van de prepstore zich heeft uitgebreid buiten de kring van de bushcrafters.
pi_211311402
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:59 schreef sigme het volgende:
We hebben nu een nieuwe stookplaats gemaakt van de betondingen. Deze opstelling bevalt goed:
[ afbeelding ]

Het lijkt op een open rocket stove ;) .
pi_211312089
Dat uitzicht als je lekker op dat bankie zit met een borrel O+

pi_211350545
quote:
7s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:28 schreef sigme het volgende:
Bij de wandeling kwamen we ook langs de vaste wilde kardoen, eerder in dit topic staan er ook wel foto's van de kardoen in augustus:

Nu is de kardoen goudgeel en pluizig:

En nu staat de kardoen er zo bij:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211350656
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 18:12 schreef sigme het volgende:
Eén of anderhalf jaar geleden plantten we hier 3 oleanders en die leven nog. Lavendel doet het ook goed, en van de meer dan 10 boompjes die we hier ooit geplant hebben doet alleen de amandel het goed.

Vandaag zijn we naar de kweker geweest en hebben we nog drie oleanders gekocht, en twee amandelboompjes, vier lavendels en een tijmplantje.

Gaten graven met de hak; de oleanders en amandelen zetten we hier langs de rand van het caseta-terras. Daar hebben we een paar jaar geleden een geul gegraven die wat extra water vangt.

De nieuwe aanplant krijgt een schep zelfgemaakte mest mee :P


Van deze drie oleanders en 2 amandelboompjes leeft er nog maar 1 oleander.


We zijn opnieuw naar de kweker geweest en hebben nu wat pijnboompjes (pino pinonero & pino halepensis) en een conifeer (soort onbekend) gekocht en daar in de buurt geplant.


Dat zijn hele kleine boompjes, die je met bijna kale wortel koopt (niet opgepot)

quote:
7s.gif Op vrijdag 12 november 2021 10:33 schreef sigme het volgende:

Dit is het andere vijgje dat we hier zelf geplant hebben, al een paar jaar geleden. We hebben 'm vorig jaar flink lager gemaakt, in de hoop dat 'ie dan wat beter in leven blijft. Momenteel ziet het er vrij goed uit.
Dat vijgje is uiteindelijk toch ook dood gegaan. We hebben nu op die plaats ook een pijnboompje gezet, pino halepensis, maar dan een iets groter exemplaar.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211350717

Krulhond hoopt altijd dat er ooit iets gebeurt


Maar er gebeurt nooit wat

Dat is niet helemaal waar: vandaag kwamen we een kudde berggeitjes tegen op onze ochtendwandeling rond ons bergje. Jaren geleden hebben we die daar ook eens gezien, toen hadden we nog twee energieke honden die er woest joelend op af stoven. Kansloos natuurlijk, ze waren sowieso niet heel dichtbij en wilde geiten zijn zó snel en handig.
Deze keer waren de geitjes een stuk dichterbij, maar krulhond heeft ze niet eens opgemerkt. Ze wordt oud.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 19-11-2023 20:31:30 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211401683
Het eind komt al weer in zicht }:|

Vorige week hebben we ook nog 1 olijfboom omgezaagd en in tot brandhout (en snippers) verwerkt. Vlak naast de bomen die we de bij vorige bezoeken ook hebben omgezaagd. Die zien er nu zo uit:

Grote olijfstruiken. Met voor een deel ook olijven er aan.

De ene boom die we nu omgezet hebben in brandhout hebben we gestapeld in een nieuw IBC-krat dat we maar weer eens meesleepten naar Spanje. Dat kwam dan op de plaats te staan van een IBC-watervat, dat we verplaats hebben. Had ik al wel eens gezegd dat we nog nooit een heel jaar alle watervaten op dezelfde plaats hebben laten staan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211401787
Nee? :)

Ben je niet nieuwsgierig naar wat er gebeurt en allemaal (...) langskomt als jullie weg zijn?
Webcammetje of zo?
  donderdag 23 november 2023 @ 20:55:52 #263
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211403600
Ik hoorde vandaag dat de prijs van olijfolie met 73% omhoog gaat wegens slechte oog. Was dat bij jullie ook zo?
Resistance is futile.
pi_211403954
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2023 20:55 schreef Seven. het volgende:
Ik hoorde vandaag dat de prijs van olijfolie met 73% omhoog gaat wegens slechte oog. Was dat bij jullie ook zo?
De verse lokale olijfolie hier uit het dorp, persing van oktober 2023, kost nu ¤10,- per liter.
Dat is duurder dan het was, maar niet belachelijk duur. Sowieso hebben ze hier geen slechte oogst; er zijn jaren dat er nauwelijks olijven aan de bomen hangen maar dit jaar hangt er veel; ook op niet-geïrrigeerde boomgaarden.

Managarm zegt dat bij hem (in Portugal) dit jaar de hoeveelheid olie per kilo olijf laag is, ik kan niet beoordelen of dat hier ook zo is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211414105
Morgen vertrek, dus nog even wat laatste fotospam.
Onze heerlijk verlaten berg zit pal onder een hele zwik vliegroute's. Drukte van belang in de lucht.
Vandaag kwamen er twee dikke militaire vliegtuigen (laag!) over.


Dit verblijf hebben we alle dagen gewandeld. Hond wordt een dagje ouder, we maken daarom geen urenlange wandelingen meer. Meeste dagen tweemaal een rondje van een uur.




En de lucht blijft hier verbazen.






Qua fauna: we hebben één keer een gekko gezien, op de buitenmuur van ons huisje. We zagen een kudde berggeitjes. Een paar keer gieren, een keer de raven (wel vaker gehoord). Ook gehoord; uil.
Geen slangen of spinnen, wel hagedisjes en veel (verschillende en grote) sprinkhanen.

Deze keer dus ook maar weer wat nieuwe aanplant gezet: twee lavendels, 5 kleine pino's en 1 kleine coniveer, 1 grotere pino. Dat kochten we in de grote stad, alwaar ik ook een kalender kocht bij een straatverkoopster. Ik koos er een met een mooie heilige:

Laat dat nou Sint Pancratius zijn! Dat kan toch geen toeval wezen.
quote:
Pancratius (ook Pancras) van Rome, Italië; martelaar; † ca 303. Is patroon van jonge aanplant en bloesem: pas geplante bloemen en planten;
Uiteraard meer bekend als een van onze ijsheiligen, maar dat weet iedereen natuurlijk. Duh.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 24-11-2023 20:21:09 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 november 2023 @ 20:13:48 #266
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211414210
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:06 schreef sigme het volgende:
En de lucht blijft hier verbazen.

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_211414370
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:13 schreef flipsen het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Bij gebrek aan graan trekken die hier cirkels rond de olijfbomen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 november 2023 @ 23:23:50 #268
2651 svann
night-hawk
pi_211416290
Wat een mooie luchten! O+
Neem wat mee terug.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_211419898
Prettige reis terug!

Ik zag overigens dat de Starlink maandelijkse kosten naar beneden waren gegaan. Het is nu 40 euro per maand. Alleen even voor 400 euro hardware kopen is wat minder, maar wij zijn er nog steeds blij mee (omdat je daar ook wilde werken).
pi_211421471
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 12:53 schreef Managarm het volgende:
Prettige reis terug!

Ik zag overigens dat de Starlink maandelijkse kosten naar beneden waren gegaan. Het is nu 40 euro per maand. Alleen even voor 400 euro hardware kopen is wat minder, maar wij zijn er nog steeds blij mee (omdat je daar ook wilde werken).
Ik heb veel vrienden in Afrika, en voor hun is het echt een enorme vooruitgang. Die betaalden vaak honderden dollars per maand voor satelliet internet, wat langzaam was en het vaak niet deed. Starlink is sneller, stabieler en goedkoper. Die kunnen nu gewoon Netflixen in de bush in Afrika.
pi_211421495
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik heb veel vrienden in Afrika, en voor hun is het echt een enorme vooruitgang. Die betaalden vaak honderden dollars per maand voor satelliet internet, wat langzaam was en het vaak niet deed. Starlink is sneller, stabieler en goedkoper. Die kunnen nu gewoon Netflixen in de bush in Afrika.
Hier was satelliet internet 30 euro per maand, BigBlue maar de latency was echt ruk.
pi_211739826
Is het nog een beetje gelukt met olijfolie maken?
pi_212708914
Estamos aquí!

Zondagmiddag kwamen we aan. De reis was regenachtig - heel Frankrijk regen, in Spanje ook nog een endje maar eenmaal in de buurt van ons landje werd het droog.

Op ons landje lijkt het ook relatief droog te zijn geweest afgelopen maanden. Voor het eerst hebben we de regentonnen niet vol terwijl er geen lek is. Genoeg water voor onszelf dit verblijf, maar toch, het is opvallend (en zorgwekkend). Maar niet verrassend natuurlijk, de berichten over grote droogte zijn legio.


We proberen maar weer eens een nieuwe koffiezetmethode uit, met onze Amerikaanse percolator. Die hebben we al eeuwen maar we gebruiken 'm nooit (ja, destijds in de USA, kamperende). Op de kachel blijkt niet goed te werken. Vandaag op echt vuur ging al een stuk beter.

Meegebrachte nieuwe oude ketel (oud familie-erfstuk) bleek toch een tikje lek en we hadden nog wat andere zaken nodig, dus ik begon maandag met een tripje naar de Grote Stad.

Bij de Merk Asia kan je bijna alles kopen wat je maar kan bedenken.

Nou ja, en verder is het hier natuurlijk ouderwets geweldig.

Buiten eten in de zon *)

Krulhond is mee. Wordt een dagje ouder dus 1 wandelingetje van een klein uurtje per dag vindt ze wel echt het maximum. En hoewel ze het hier ook bloedstollend saai vindt, lijkt ze wel senang.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212709220
Lekker hoor met zonnetje enzo.
Je hebt ook de nieuwe stoelen mee, zie ik.
Houd de gestreepte in gedachten!
pi_212711879
Fauna!
Onze wildcamera ving een vosje. Bij ons op het landje O+

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212711930
Flora is er ook :Y
De maretak bloeit:


En deze heb ik hier nooit eerder gezien en staat nu opeens bij ons aan de rand van een van onze paadjes om onze caseta. Een Orphys Fusca.

Europeese orchidee, de sombere.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 6 maart 2024 @ 08:50:45 #278
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212712009
quote:
17s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:38 schreef sigme het volgende:
Fauna!
Onze wildcamera ving een vosje. Bij ons op het landje O+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaaf! _O_ O+
***
  woensdag 6 maart 2024 @ 09:28:11 #279
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212712496
dat witte puntje aan zn staart O+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:24:51 #280
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212713888
Hebbie een stekkie? Van die fuchsia?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_212718867
Een orchidee stekken laat ik aan anderen over.
Vandaag wel nog een nooit eerder hier gezien bloemetje gespot:

Plantnet krijgt het niet gedetermineerd, het zal wel iets papaverigs zijn.

Dit blommetje stond op een van onze iets grotere wandelrondjes (9km). Krulhond liep fief mee. Er stond zelfs water in een basin dat meestal droog staat. Hond hapte water en haalde kletspoten.


Daarna had ze haar rust wel verdiend vond ze.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 6 maart 2024 @ 19:37:35 #282
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212719799
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:12 schreef sigme het volgende:
Een orchidee stekken laat ik aan anderen over.
Ja maar ik had het over de fuch, fuch, fuchsia! Ken uw klassiekers :(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 6 maart 2024 @ 20:07:07 #283
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212720403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:37 schreef flipsen het volgende:

[..]
Ja maar ik had het over de fuch, fuch, fuchsia! Ken uw klassiekers :(
Iedereen in de stad
Heeft al een stekkie van de fuchsia gehad *O*
Spoilers!
pi_212720861
Het is een makkelijke plant
Hij eet als 't ware uit de hand

*O*
  woensdag 6 maart 2024 @ 20:51:01 #285
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_212721200
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 20:31 schreef Blues het volgende:
Het is een makkelijke plant
Hij eet als 't ware uit de hand

*O*
Het gaat over de Cannabis Sativa Hollandica, oftewel….

Het kan zijn dat ik wat songs door elkaar haal… :P
  woensdag 6 maart 2024 @ 21:54:45 #286
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212722335
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2024 20:51 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Het gaat over de Cannabis Sativa Hollandica, oftewel….

Het kan zijn dat ik wat songs door elkaar haal… :P
Jaja :Y
Spoilers!
pi_212724153
Ik gooi er wel wat plaatjes in om jullie af te leiden.

Ons zelfgeplante amandelboompje en de agave; elk jaar groter.


Wilde rozemarijn


Brem (ofzo) en bloeiende amandelboompjes die hier altijd al stonden.


Mijn favoriete bloemetje: blauwe knoop.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 7 maart 2024 @ 08:35:20 #288
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212724297
met hier een verzuipende achtertuin, hoe is het daar met de droogte Sigme?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212724343
quote:
7s.gif Op donderdag 7 maart 2024 08:35 schreef Barreltje het volgende:
met hier een verzuipende achtertuin, hoe is het daar met de droogte Sigme?
Deze winter is er minder regenwater in onze regentonnen gekomen dan afgelopen jaren.

Maar het is hier niet zo rampzalig droog als in delen van Catalonië.

Op ons landje en de landjes om ons heen is het op dit moment ook niet anders dan normaal. Wel zien we wat percelen waar druiven staan die de afgelopen tien jaar verzorgd en geoogst werden, maar die nu sinds twee jaar verlaten zijn.
Maar op andere (geïrrigeerde) percelen worden nog nieuwe olijf- en amandelbomen aangeplant.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212773120
Aliens were here


Dit is dan weer meer het werk van mensen: een olijvensjoelbak


Die troffen we vandaag op de wandeling. We waren net op tijd terug, het weer sloeg om.


Dus wij naar binnen voor het middageten. Met geroosterd brood :Y)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212773808
Broodnodige regen gehad?
  zondag 10 maart 2024 @ 18:08:57 #292
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  zondag 10 maart 2024 @ 18:31:29 #293
2651 svann
night-hawk
pi_212774358
quote:
Dit is dan weer meer het werk van mensen: een olijvensjoelbak

Vertel, wat doet men met zo'n ding?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_212774448
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:31 schreef svann het volgende:

[..]
Vertel, wat doet men met zo'n ding?
De olijven van de bladeren scheiden.
pi_212774641
quote:
7s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:08 schreef MadMaster het volgende:
Roostert het brood op die manier ook echt?
Of droogt het het brood meer uit?
Dit was meer droogroosteren dan goudbruin roosteren.
Ging prima met een kommerje soep, gebakken ei met paddestoel, kaas, ham, tomaatje…
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 10 maart 2024 @ 19:11:30 #296
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_212775057
quote:
2s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:47 schreef sigme het volgende:

[..]
Dit was meer droogroosteren dan goudbruin roosteren.
Ging prima met een kommerje soep, gebakken ei met paddestoel, kaas, ham, tomaatje…
[ afbeelding ]
Het lijkt wel een middeleeuws diner met die metalen borden en bekers.
Eieren en paddo's, top combi! :9~
pi_212775845
Blauwe knoop O+
Leuke fotoserie weer!
pi_212777258
Laat ik het topic dan maar even vol gooien, maak ik daarna een nieuwe.

Allereerst: het goed gezelschap:



Gister en vandaag wat buitjes, met onweer. Vind ze vreselijk. Maar afgezien daarvan vermaakt ze zich wel. Het is saai hier, vind ze, maar we zijn tenminste met z’n allen samen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212777294
Ook niet onbelangrijk: koffie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212777335
De immer spectaculaire lucht hier als het niet strakblauw is:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212777422
En ten leste, ons nieuwste project.



Komende dagen zal ik dat wat toelichten. IJs en weder dienende. Eerst maar eens een nieuw topic fixen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')