Die blauwe luchtquote:Op zondag 5 maart 2023 20:33 schreef sigme het volgende:
De agave, een van de eerste planten die we hier zetten, een stekje van een agave van mijn moeder. Staat er dus bijna 10 jaar. Met op de voorgrond de groene slanke sliertbladeren van de safraantjes, die ik anderhalf jaar geleden pootte.
[ afbeelding ]
Deze amandelboom is dus het enige succesvol geplante boompje tot nu toe, staat er nu een jaar of acht denk ik.
[ afbeelding ]
Vandaag hebben we oud snoeihout verbrand. Dat is nog van snoeien na de schade van de sneeuwstorm, in 2021.
[ afbeelding ]
Daarna hadden we het WARM en ook wel eetlust
[ afbeelding ]
Het was vandaag ook prachtig weer, geen wind (daarom vandaag stookdag, komende week voorspellen ze alle dagen wind), wel zonnig en 15graden.
Doet saffraan het zo goed zonder water, zou voor ons terrein dan ook ideaal zijn. Moeten ze dan wel buiten de omheining van onze ezels zetten, die eten alles of proeven het (en proeven is de plant eruit rukken en dan uitspugen, bij Ed ging een hele tomatenplant naar binnen die weer vrolijk uitgespuugd werd).quote:De agave, een van de eerste planten die we hier zetten, een stekje van een agave van mijn moeder. Staat er dus bijna 10 jaar. Met op de voorgrond de groene slanke sliertbladeren van de safraantjes, die ik anderhalf jaar geleden pootte.
Ik volg dit dagboek al heel lang met veel plezier! En een tikkie jaloezie ook wel.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:04 schreef sigme het volgende:
Ja, beetje dagboek is het wel he? Nou ja, soit.
Florapost!
Er bloeit hier al weer zoveel. En nu het iets warmer is, ook vol zoemende bijtjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ook hoor!quote:Op dinsdag 7 maart 2023 21:35 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik volg dit dagboek al heel lang met veel plezier! En een tikkie jaloezie ook wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu mag het een jaar. of liever twee. drogen
Een van de twee nieuwe amandelboompjes, de marcona, heeft al veel bloemetjes
En verder is het gewoon erg mooi hier
Prachtig weer ook, de laatste week. Gister en vandaag wel wat erg warm, 25 graden ofzo. En daarvoor vróór het!
Gister zagen we een hele vlucht Zwarte wouwen overvliegen, wel 100! Vandaag zagen we een vosje.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Ik wist het ook niet, en zou anders ook nooit die bomen zo afgezaagd hebben. Met snoeien kunnen we ook genoeg brandhout verzamelen.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 00:06 schreef svann het volgende:
Verbazingwekkend dat zo'n olijfboom weer uitloopt. (Wat zonde van die boom, dacht ik even.)
De wilg van de droge streken.
Dat weet ik niet zeker. Het lijkt me van wel. Maar niet makkelijk te oogsten dan.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 08:01 schreef Leandra het volgende:
Maar aan zo'n struik komen dan ook weer eetbare olijven?
Ik denk dat dat ook de reden is dat olijfboeren ze niet aan struiken maar aan bomen willen hebben: oogsten is te lastig.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 08:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat weet ik niet zeker. Het lijkt me van wel. Maar niet makkelijk te oogsten dan.
Voor ons maakt dat verder niet uit. Als er olijven aan de bomen hangen zijn het er voor onszelf altijd te veel.
Moderne olijventeelt gebruikt struiken, dan maken ze daar een haag van, waar een machine tussen twee hagen door kan rijden. Maar dan moet je dus de hele boomgaard en je machinerie zo inrichten.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook de reden is dat olijfboeren ze niet aan struiken maar aan bomen willen hebben: oogsten is te lastig.
Ik ben benieuwd naar de smaak van struik-olijven.
Dat weet ik niet zeker. Het lijkt me van wel. Maar niet makkelijk te oogsten dan.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 08:01 schreef Leandra het volgende:
Maar aan zo'n struik komen dan ook weer eetbare olijven?
Prachtige bloemen, lijkt mij geen soort die we in NL tegen kunnen komen.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 20:54 schreef sigme het volgende:
Morgen vertrekken we.
Maar eerst nog even onze andere nieuwe amandelboompje showen hoor. Dit is een soleta, een modern rasje.
[ afbeelding ]
Dit moderne ras bloeit wat later en is daardoor minder kwetsbaar voor vorst.
En nog even mijn favoriete bloemen, ze bloeien bij bossen op alle hellingen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat tof die pootafdruk. Kan je toevallig ook een foto maken met iets voor schaal er bij? Lynx misschien?quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:02 schreef sigme het volgende:
Vanochtend keek ik door de (stoffige) ruiten naar buiten en zag ik opeens dat er een dier tegen het raam gestaan heeft
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Mooie pootjes met lange vingers, en om zo hoog te komen moet het ook een best langgerekt beest zijn geweest.
Vandaag de helft van de uit Nederland meegesleepte betondingen naar boven gesleept.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een voor een op de oude fietskar, en dan wordt het de nieuwe stookplaats. Hoe we het precies gaan stapelen/gebruiken weten we nog niet maar het lijkt wel wat te worden.
Thanx!quote:Op woensdag 8 november 2023 22:05 schreef Faithy het volgende:
Snel aan de pers..
olijfolie is duur nu!veel plezier weer!
Ik heb 500 bollen de grond in gestopt, kijken of ze het gaan doen. Het grootste gedeelte is opgekomen.quote:Op donderdag 9 november 2023 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Thanx!
Maar euh…
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Saffraan is altijd al duur geweest
hardop gelachen!quote:Op donderdag 9 november 2023 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Thanx!
Maar euh…
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Saffraan is altijd al duur geweest
SPOILER: Pootjes op schaal.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie dikke sprinkhaan
We vermaken ons wel. Beetje wandelen met hond, boekje lezen, wat snoeien, hapje eten.
Stoofpotje![]()
Wijntje erbij
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Lijkt me ook marterachtige ofzo, of misschien een vos. De lynx die in Spanje zit, De Iberische lynx, was lange tijd de zeldzaamste katachtige ter wereld. Inmiddels gaat het een stuk beter (daar is veel moeite voor gedaan), maar hij is nog steeds erg zeldzaam. Hij is ook een stuk kleiner dan de Europese lynx. Bij katten zie je normaliter ook niet de nagels bij afdrukken op een harde, gelijke, ondergrond.quote:Op donderdag 9 november 2023 09:19 schreef sigme het volgende:
Ik zal straks een foto’tje maken met iets van schaal. Maar jullie schatten het te groot. Een lynx is nogal een beest! Daar heb ik eens pootafdrukken van gezien…
Het zal een martertje ofzo geweest zijn.
Wij hadden ook genoeg olijven, alleen de opbrengst qua olijfolie valt tegen. 1 liter in 12 kilo olijven is redelijk slecht. Met de hand plukken heb ik nooit gedaan, het eerste jaar een harkje gebruikt.quote:Op maandag 13 november 2023 20:38 schreef sigme het volgende:
We hadden afgelopen maanden veel rampspoedig nieuws gelezen over de olijvenoogst in Spanje dit jaar, we hadden er dan ook op gerekend dat er bij ons niks aan de bomen zou hangen. Maar de bomen hangen vol!
Ook de omliggende boomgaarden zien er (mits onderhouden) prima uit, met flink olijven er aan. Een deel moet al geoogst zijn, want ik heb al nieuwe flessen lokale olijfolie gekocht, gemaakt van oogst van augustus 2023. Dit jaar kost het ¤10,- per liter. Elk jaar wat meer, maar ook niet zoveel als ik gevreesd had.
[ afbeelding ]
Omdat liefste nog steeds graag wil experimenten met het zelf persen van olijfolie én er olijven aan de bomen hangen, gaan we maar weer eens olijven plukken.
Het vorige pers-experiment mislukte omdat we geen verwarmding erbij hadden en dat wel nodig bleek. Deze keer hebben we de pers niet bij ons en gaan we olijven naar Nederland brengen.
[ afbeelding ]
Om meer en makkelijker olijven te kunnen plukken dan ik tot nu toe deed (één voor één) hebben we een echt profi net gekocht.
[ afbeelding ]
Vandaag geproefplukt.
[ afbeelding ]
Links van een boom die blijkbaar rijpere olijven heeft dan de boom waar de rechteroogst in zit.
Deze serie olijven staat nu in water, die zal ik later denk ik in zout leggen. Of misschien in natte pekel. Dat worden dan tafelolijven. De olijven die mee terug gaan naar Nederland plukken we pas later, zo kort mogelijk voor vertrek.
Het lijkt op een open rocket stovequote:Op woensdag 15 november 2023 18:59 schreef sigme het volgende:
We hebben nu een nieuwe stookplaats gemaakt van de betondingen. Deze opstelling bevalt goed:
[ afbeelding ]
En nu staat de kardoen er zo bij:quote:Op donderdag 11 november 2021 09:28 schreef sigme het volgende:
Bij de wandeling kwamen we ook langs de vaste wilde kardoen, eerder in dit topic staan er ook wel foto's van de kardoen in augustus:
Nu is de kardoen goudgeel en pluizig:
Van deze drie oleanders en 2 amandelboompjes leeft er nog maar 1 oleander.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:12 schreef sigme het volgende:
Eén of anderhalf jaar geleden plantten we hier 3 oleanders en die leven nog. Lavendel doet het ook goed, en van de meer dan 10 boompjes die we hier ooit geplant hebben doet alleen de amandel het goed.
Vandaag zijn we naar de kweker geweest en hebben we nog drie oleanders gekocht, en twee amandelboompjes, vier lavendels en een tijmplantje.
Gaten graven met de hak; de oleanders en amandelen zetten we hier langs de rand van het caseta-terras. Daar hebben we een paar jaar geleden een geul gegraven die wat extra water vangt.
De nieuwe aanplant krijgt een schep zelfgemaakte mest mee![]()
Dat vijgje is uiteindelijk toch ook dood gegaan. We hebben nu op die plaats ook een pijnboompje gezet, pino halepensis, maar dan een iets groter exemplaar.quote:Op vrijdag 12 november 2021 10:33 schreef sigme het volgende:
Dit is het andere vijgje dat we hier zelf geplant hebben, al een paar jaar geleden. We hebben 'm vorig jaar flink lager gemaakt, in de hoop dat 'ie dan wat beter in leven blijft. Momenteel ziet het er vrij goed uit.
De verse lokale olijfolie hier uit het dorp, persing van oktober 2023, kost nu ¤10,- per liter.quote:Op donderdag 23 november 2023 20:55 schreef Seven. het volgende:
Ik hoorde vandaag dat de prijs van olijfolie met 73% omhoog gaat wegens slechte oog. Was dat bij jullie ook zo?
Uiteraard meer bekend als een van onze ijsheiligen, maar dat weet iedereen natuurlijk. Duh.quote:Pancratius (ook Pancras) van Rome, Italië; martelaar; † ca 303. Is patroon van jonge aanplant en bloesem: pas geplante bloemen en planten;
Ik heb veel vrienden in Afrika, en voor hun is het echt een enorme vooruitgang. Die betaalden vaak honderden dollars per maand voor satelliet internet, wat langzaam was en het vaak niet deed. Starlink is sneller, stabieler en goedkoper. Die kunnen nu gewoon Netflixen in de bush in Afrika.quote:Op zaterdag 25 november 2023 12:53 schreef Managarm het volgende:
Prettige reis terug!
Ik zag overigens dat de Starlink maandelijkse kosten naar beneden waren gegaan. Het is nu 40 euro per maand. Alleen even voor 400 euro hardware kopen is wat minder, maar wij zijn er nog steeds blij mee (omdat je daar ook wilde werken).
Hier was satelliet internet 30 euro per maand, BigBlue maar de latency was echt ruk.quote:Op zaterdag 25 november 2023 15:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik heb veel vrienden in Afrika, en voor hun is het echt een enorme vooruitgang. Die betaalden vaak honderden dollars per maand voor satelliet internet, wat langzaam was en het vaak niet deed. Starlink is sneller, stabieler en goedkoper. Die kunnen nu gewoon Netflixen in de bush in Afrika.
Gaaf!quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:38 schreef sigme het volgende:
Fauna!
Onze wildcamera ving een vosje. Bij ons op het landje![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja maar ik had het over de fuch, fuch, fuchsia! Ken uw klassiekersquote:Op woensdag 6 maart 2024 18:12 schreef sigme het volgende:
Een orchidee stekken laat ik aan anderen over.
Iedereen in de stadquote:Op woensdag 6 maart 2024 19:37 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja maar ik had het over de fuch, fuch, fuchsia! Ken uw klassiekers
Het gaat over de Cannabis Sativa Hollandica, oftewel….quote:Op woensdag 6 maart 2024 20:31 schreef Blues het volgende:
Het is een makkelijke plant
Hij eet als 't ware uit de hand
Jajaquote:Op woensdag 6 maart 2024 20:51 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Het gaat over de Cannabis Sativa Hollandica, oftewel….
Het kan zijn dat ik wat songs door elkaar haal…
Deze winter is er minder regenwater in onze regentonnen gekomen dan afgelopen jaren.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:35 schreef Barreltje het volgende:
met hier een verzuipende achtertuin, hoe is het daar met de droogte Sigme?
Dit was meer droogroosteren dan goudbruin roosteren.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:08 schreef MadMaster het volgende:
Roostert het brood op die manier ook echt?
Of droogt het het brood meer uit?
Het lijkt wel een middeleeuws diner met die metalen borden en bekers.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit was meer droogroosteren dan goudbruin roosteren.
Ging prima met een kommerje soep, gebakken ei met paddestoel, kaas, ham, tomaatje…
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |