Zulke studies zullen ook geen onderzoeksbeurzen krijgen, dat ligt politiek veul te gevoelig.quote:Op dinsdag 1 september 2020 14:57 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat er dus geen gelijke vertegenwoordiging is heeft 1 van twee oorzaken. Een verklaring is dat sommige groepen (vrouwen, bepaalde bevolkingsgroepen) minder capaciteiten bezitten en dus logischerwijs een mindere vertegenwoordiging kennen. Aangezien er eigenlijk geen studies zijn die dat aantonen zou dat wel eens niet waar kunnen zijn.
Bijzonder kleine kans? 71% van de management functies word door mannen bekleed in Nederland. 85% van de topfuncties zijn man.quote:Op dinsdag 1 september 2020 14:58 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
De hele generatie 20-45 jarige blanke mannen heeft een bijzonder kleine kans op een topfunctie. Simpelweg omdat er niet wordt gekeken naar wie aansluit maar of het divers genoeg is. Er zijn geen bedrijven waar hoofdzakelijk donkere mensen of vrouwen in de top zitten. Dus kom je als blanke jongere man niet aan een baan daar.
Ik vind dat de overheid zich verre dient te houden van wie wanneer voor welke functie wordt gevraagd.
Daarom niet volledig gelijke vertegenwoordiging.quote:Op dinsdag 1 september 2020 14:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels met je eens, maar er is natuurlijk nog een derde oorzaak: interesse. En ik denk wel dat veel vrouwen parttime willen (niet moeten, echt zelf willen) werken en dan kom je ook niet in aanmerking voor een topfunctie.
Zieltje toch. Wat erg (en vooral wat een gelul). 80% van de top van de overheid en het bedrijfsleven zijn blanke mannen. Das morgen en over tien jaar ook nog zo.quote:Op dinsdag 1 september 2020 14:58 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
De hele generatie 20-45 jarige blanke mannen heeft een bijzonder kleine kans op een topfunctie. Simpelweg omdat er niet wordt gekeken naar wie aansluit maar of het divers genoeg is. Er zijn geen bedrijven waar hoofdzakelijk donkere mensen of vrouwen in de top zitten. Dus kom je als blanke jongere man niet aan een baan daar.
Ik vind dat de overheid zich verre dient te houden van wie wanneer voor welke functie wordt gevraagd.
Hoezo men wil niet uitsluitend niet blanke mannen in topfuncties? Dus ook dat aandeel zal ververst moeten worden. Alleen hebben ze inderdaad mogelijk wat extra concurrentie om rekening mee te houden.quote:Op dinsdag 1 september 2020 14:58 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Bij een numerus fixus opleiding is doel dat de zwakkere mannen worden vervangen door sterkere vrouwen; waardoor de algehele sterkte van het team / opleiding zal toenemen.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is niet zo dat bedrijven en onderwijsinstellingen eindeloos plek hebben om iedereen aan te nemen. Vooral bedrijven willen gewoon de best gekwalificeerde mensen als hun werknemers.
Het is zo fijn om een ander de schuld te kunnen geven van je eigen falen moet je maar denken.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo men wil niet uitsluitend niet blanke mannen in topfuncties? Dus ook dat aandeel zal ververst moeten worden. Alleen hebben ze inderdaad mogelijk wat extra concurrentie om rekening mee te houden.
Dat moeten ze daar aan de top maar uitzoeken. Het is ook niet alsof Fokkers ook maar in de buurt van een topfunctie komen.
Hoe gaat de politiek ervoor zorgen dat dit zo 'moet worden' als vrouwen er blijkbaar zelf geen zin in hebben? Dwingen?quote:Op dinsdag 1 september 2020 14:56 schreef papernote het volgende:
95% van je opleiding is man en er zijn mensen in Nederland (en in de politiek) die vinden dat dit moet veranderen. Dat betekend niet "minder mannen", maar "meer vrouwen". Stel er zijn nu 95 mannen en 5 vrouwen, dan moet dat (bijvoorbeeld) worden: 95 mannen en 40 vrouwen.
Tot zover lijkt mij dit geen probleem.
Lijkt mij een groot probleem want dit is discriminatie op basis van geslacht, niet zomaar 'oneerlijk'.quote:Om dit te stimuleren zijn er mensen in Nederland (en in de politiek) die studiebeurzen geven aan vrouwen die de keuze willen maken om een technische studie te doen. Tot zover ook geen probleem lijkt me. Je kunt het "oneerlijk" vinden, maar er zijn al voldoende mannen zonder zo'n beurs en er is dus geen reden om die ook nog extra beurzen te geven.
Dat lijkt me prima en daar ben ik helemaal voor, zolang je echter niet mannen gaat discrimineren wat dus nu het geval is.quote:Vervolgens is er in Nederland de aanname dat vrouwen óók geschikt zijn voor technische studies, maar door allerlei gedoe ("systematische discriminatie" "sociale normen" "verwachtingspatroon" etc) er niet voor kiezen. Deze vrouwen zijn in potentie geschikt om de opleiding met een 8 gemiddeld af te ronden (bijvoorbeeld), maar kiezen er nu toch niet voor. Juist deze vrouwen wil men stimuleren om tóch die technische studie te doen. Ook dat lijkt mij prima.
Eens, maar zover zijn wij nog niet.quote:Het resultaat is nu dat de pool van afstudeerders groter wordt: van 95 man 5 vrouw naar 95 man 40 vrouw. Dat is goed nieuws voor bedrijven zoals ASML, want zij hebben nu een grotere pool van mensen om uit te kiezen. Daarmee kan er in potentie een sterker team worden samengesteld.
Ik denk dat de middelmatige blanke man er erg op zit te wachten dat ook vrouwen hun steentje bij gaan dragen aan de staatskas, waardoor de belastingen in het algemeen omlaag kunnen. Nu nog steeds betalen mannen 60% meer belasting dan vrouwen. Als vrouwen productievere beroepen gaan kiezen en meer gaan verdienen, zou dit het probleem kunnen verhelpen.quote:Er is wel een nadeel voor de "middelmatige blanke man". Die ziet zijn concurrentie toenemen met een pool van sterke vrouwen.
Blanke mannen die onderaan hun klas bungelen, krijgen geen topposities bij ASML.quote:Voor die persoon zullen de baankansen verkleinen. Maargoed, als je als blanke man onderaan je klas bungelt op een technische opleiding, dan had je beter verpleegkunde kunnen gaan studeren. Dat is een vakgebied waar mannen een enorm groot voordeel hebben: positieve discriminatie jegens de man. Zie je kansen, pluk de vruchten.
Envan de nieuwe benoemingen? De kansen zouden voor iedereen gelijk moeten zijn, niet de uitkomst. Als 80% van de vrouwen en 15% van de mannen parttime werkt is er dus altijd al een scheve uitkomst. Je hebt geen topfunctie in 40 uur, laat staan in 24 uur per week.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bijzonder kleine kans? 71% van de management functies word door mannen bekleed in Nederland. 85% van de topfuncties zijn man.
Dat zijn inderdaad wel erg kleine kansen, ja.
https://www.mt.nl/managem(...)p-nog-ver-weg/568360
Ik weet niet of die aanname klopt. Er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die niet in zo'n mannenwereld willen studeren en werken. Maar ik denk ook dat vrouwen er gewoon gemiddeld minder aanleg voor hebben. Dat blijkt ook uit onderzoek, vrouwen scoren beter wat betreft taal, en mannen wat betreft wiskunde.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:07 schreef papernote het volgende:
[..]
Bij een numerus fixus opleiding is doel dat de zwakkere mannen worden vervangen door sterkere vrouwen; waardoor de algehele sterkte van het team / opleiding zal toenemen.
Dit drijft op de aanname dat er momenteel sterke vrouwen zijn die niet gaan studeren wegens "gedoe". En dat die vrouwen sterker zijn dan de zwakste mannen in de opleiding. Daarom wil men stimuleren dat die zwakkere mannen afvallen en plaats maken voor meer geschikte vrouwen.
Leuk hoe je maar 2 mogelijkheden geeft, wat al niet klopt. Meteen 1 afgestreept wordt en je dan concludeert dat blanke mannen voortgetrokken wordenquote:Op dinsdag 1 september 2020 14:57 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, ik denk dat je carrière naar de maan is TS. Om laten bouwen en schminken, iets anders zit er niet op ben ik bang.
Nu even serieus. Als discriminatie niet zou bestaan en alle mensen (rassen/sexe) gelijkwaardig zouden zijn, dan zou een veel groter deel van de top van organisaties uit vertegenwoordigers van alle bevolkingsgroepen bestaan. Niet perse helemaal gelijk vertegenwoordigd, maar wel meer dan nu.
Dat er dus geen gelijke vertegenwoordiging is heeft 1 van twee oorzaken. Een verklaring is dat sommige groepen (vrouwen, bepaalde bevolkingsgroepen) minder capaciteiten bezitten en dus logischerwijs een mindere vertegenwoordiging kennen. Aangezien er eigenlijk geen studies zijn die dat aantonen zou dat wel eens niet waar kunnen zijn.
Een andere verklaring is dat soort haast vanzelfsprekend soort zoekt en dat dus (in Nederland) de blanke man voorgetrokken wordt. Niet omdat hij zoveel beter is, maar blanke mannen nemen nou eenmaal snel blanke mannen aan. Dat zou je discriminatie kunnen noemen. Bewust of onbewust.
Dus ja TS, je kunt pech hebben en achtergesteld worden bij een even capabel persoon. Niet op inhoud, maar vanwege het feit dat deze persoon ondervertegenwoordigd is en wel alle capaciteiten bezit voor de functie. Dat is spijtig voor jou, maar niet geheel onlogisch. Het goede nieuws voor jou is dat er nog extreem veel bedrijven zijn die wel gewoon (bewust of onbewust) discrimineren in de ouderwetse zin van het woord. Daar kun jij gewoon terecht.
Het is jouw aanname dat ze er geen zin in hebben. Gebaseerd op "heb ik horen zeggen". Andere mensen (o.a. in de politiek) denken dat vrouwen er wel zin in hebben, maar niet deelnemen vanwege "gedoe".quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:08 schreef Klapjostiez het volgende:
[..]
Hoe gaat de politiek ervoor zorgen dat dit zo 'moet worden' als vrouwen er blijkbaar zelf geen zin in hebben? Dwingen?
Daarom ook 1 beurs voor een man en 1 beurs voor een vrouw . Overigens zijn er talloze voorbeelden van positieve discriminatie. Waarom mogen studenten gratis met het OV?quote:[..]
Lijkt mij een groot probleem want dit is discriminatie op basis van geslacht, niet zomaar 'oneerlijk'.
Mannen worden niet gediscrimineerd. Van 95+5 gaat het naar 95+40. Diezelfde 95 mannen kunnen gewoon deelnemen in mijn voorbeeld. Geen discriminatie.quote:[..]
Dat lijkt me prima en daar ben ik helemaal voor, zolang je echter niet mannen gaat discrimineren wat dus nu het geval is.
Nee, maar daar gaat / moet het wel heen. En dit zijn maatregelen om te proberen daar te komen.quote:[..]
Eens, maar zover zijn wij nog niet.
Dan lijkt het me alleen maar goed om te stimuleren dat vrouwen technische opleidingen gaan doen. En als die daarvoor een klein zetje in de rug nodig hebben, middels een beurs of het zinnetje "in het bijzonder nodigen wij vrouwen uit om te solliciteren" dan is dat helemaal prima.quote:[..]
Ik denk dat de middelmatige blanke man er erg op zit te wachten dat ook vrouwen hun steentje bij gaan dragen aan de staatskas, waardoor de belastingen in het algemeen omlaag kunnen. Nu nog steeds betalen mannen 60% meer belasting dan vrouwen. Als vrouwen productievere beroepen gaan kiezen en meer gaan verdienen, zou dit het probleem kunnen verhelpen.
Mooi. Dan kunnen die uit de opleiding worden gezet en plaatsmaken voor sterke vrouwen die wél kans maken op een toppositie bij ASML.quote:[..]
Blanke mannen die onderaan hun klas bungelen, krijgen geen topposities bij ASML.
Volgens mij ben jij het vooral die het er moeilijk mee heeft, al die vrouwen.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:08 schreef Klapjostiez het volgende:
[..]
Eens, maar zover zijn wij nog niet.
Dit is wel zo niveauloos, misschien moet je eerst maar eens zorgen dat je iets bereikt in het leven voordat je zulke idiote dingen gaat zeggen.quote:Ik denk dat de middelmatige blanke man er erg op zit te wachten dat ook vrouwen hun steentje bij gaan dragen aan de staatskas, waardoor de belastingen in het algemeen omlaag kunnen. Nu nog steeds betalen mannen 60% meer belasting dan vrouwen. Als vrouwen productievere beroepen gaan kiezen en meer gaan verdienen, zou dit het probleem kunnen verhelpen.
Nee. Dus waarschijnlijk maakt het voor jou allemaal wat minder uit. Dat scheelt weer he .quote:Blanke mannen die onderaan hun klas bungelen, krijgen geen topposities bij ASML.
Dat is een fabeltje.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik weet niet of die aanname klopt. Er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die niet in zo'n mannenwereld willen studeren en werken. Maar ik denk ook dat vrouwen er gewoon gemiddeld minder aanleg voor hebben. Dat blijkt ook uit onderzoek, vrouwen scoren beter wat betreft taal, en mannen wat betreft wiskunde.
'Feit is', en dan dingen zeggen die geen feit zijn. Sterk hoor.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:13 schreef Arnold_fan het volgende:
Opvallend hoe fel er wordt gereageerd op een post hier. Als je kritiek hebt wordt je gelijk gekleineerd.....
Feit is dat als er 30% allochtoon in die functies moet op straffe van een boete de k ook mende 15 jaar, senior management wisselt niet zoveel, er geen tot weinig plek is voor jongere blsnke mannen. Dat is oneerlijk en onwenselijk.
Waarom deze kleinerende opmerkingen? Je kunt ook gewoon wegblijven als je niet inhoudelijk wilt reageren.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:12 schreef VoMy het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij het vooral die het er moeilijk mee heeft, al die vrouwen.
Niet zo heel vreemd, als je in Eindhoven bent gaan studeren in plaats van aan een echte universiteit, dan kom je ook niet zo gauw met ze in aanraking.
[..]
Dit is wel zo niveauloos, misschien moet je eerst maar eens zorgen dat je iets bereikt in het leven voordat je zulke idiote dingen gaat zeggen.
[..]
Nee. Dus waarschijnlijk maakt het voor jou allemaal wat minder uit. Dat scheelt weer he .
Nee, en je eigen bron onderbouwt mijn punt:quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een fabeltje.
https://www.apa.org/actio(...)researchers%20report.
Vervolgens worden de cijfers geïnterpreteerd als dat het niet biologisch is. Maar dat is speculatie.quote:Indeed, studies suggest that women tend to score slightly higher than men on verbal abilities, while men tend to have a slight edge when it comes to visuospatial skills, the researchers report.
Waar haal jij die 30% allochtonen ineens vandaan?quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:13 schreef Arnold_fan het volgende:
Opvallend hoe fel er wordt gereageerd op een post hier. Als je kritiek hebt wordt je gelijk gekleineerd.....
Feit is dat als er 30% allochtoon in die functies moet op straffe van een boete de k ook mende 15 jaar, senior management wisselt niet zoveel, er geen tot weinig plek is voor jongere blsnke mannen. Dat is oneerlijk en onwenselijk.
Weer op de speler en niet op de bal.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
'Feit is', en dan dingen zeggen die geen feit zijn. Sterk hoor.
Ik reageer op iemand die klaagt dat vrouwen te weinig belasting afdragen om aanspraak te maken op 'managersfuncties' bij ASML, zeker als ze zwart zijn, maar zichzelf wel vast benadeeld voelt omdat hij immers een heuse technische opleiding in Eindhoven doet. Misschien moet hij zelf even wat minder misplaatst elitair doen .quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:14 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Waarom deze kleinerende opmerkingen? Je kunt ook gewoon wegblijven als je niet inhoudelijk wilt reageren.
En hoe gaat de overheid 'gedoe' aanpakken. Lekker vaag ook, wat is 'gedoe'? Waarom is er wel 'gedoe' op technische opleidingen maar niet bij verpleegkunde.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:12 schreef papernote het volgende:
[..]
Het is jouw aanname dat ze er geen zin in hebben. Gebaseerd op "heb ik horen zeggen". Andere mensen (o.a. in de politiek) denken dat vrouwen er wel zin in hebben, maar niet deelnemen vanwege "gedoe".
Dat is discriminatie op basis van geslacht.quote:Daarom ook 1 beurs voor een man en 1 beurs voor een vrouw .
? wat bedoel jequote:Overigens zijn er talloze voorbeelden van positieve discriminatie. Waarom mogen studenten gratis met het OV?
[..]
Primaquote:Mannen worden niet gediscrimineerd. Van 95+5 gaat het naar 95+40. Diezelfde 95 mannen kunnen gewoon deelnemen in mijn voorbeeld. Geen discriminatie.
We kunnen ook morgen zeggen dat blanke mannen geen technische studie meer mogen doen. Dan gaan we van 95+5 naar 0+5. Opgelost toch? Lijkt jou dit wat?quote:Nee, maar daar gaat / moet het wel heen. En dit zijn maatregelen om te proberen daar te komen.
Schandelijk dat je openlijke discriminatie van mannen hier bagatelliseert.quote:Dan lijkt het me alleen maar goed om te stimuleren dat vrouwen technische opleidingen gaan doen. En als die daarvoor een klein zetje in de rug nodig hebben, middels een beurs of het zinnetje "in het bijzonder nodigen wij vrouwen uit om te solliciteren" dan is dat helemaal prima.
Ja, alleen als ze door de overheid verplicht zijn om vrouwen aan te nemenquote:Mooi. Dan kunnen die uit de opleiding worden gezet en plaatsmaken voor sterke vrouwen die wél kans maken op een toppositie bij ASML.
Er zijn bewijzen dat die aanname wel klopt. Mocht je er in geïnteresseerd zijn, dan zou je eens het werk van Curt Rice kunnen lezen. Een witte blanke man die gedegen onderzoek heeft gedaan naar "gender equality" en daar goede stukken over schrijft. Ik heb hem eens zien spreken op een congres, was erg sceptisch over dit onderwerp, maar hij heeft mij zeker tot nadenken aangezet.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik weet niet of die aanname klopt. Er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die niet in zo'n mannenwereld willen studeren en werken. Maar ik denk ook dat vrouwen er gewoon gemiddeld minder aanleg voor hebben. Dat blijkt ook uit onderzoek, vrouwen scoren beter wat betreft taal, en mannen wat betreft wiskunde.
Dit is niet op de speler. Jij zegt: 'Feit is' en vervolgens zeg je iets dat geen 'feit' is. Daar zeg ik wat van. Veel inhoudelijker krijg je het niet.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:16 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Weer op de speler en niet op de bal.
Al die zittende managers verdwijnen plotseling waardoor iedereen nieuw is en er gelijke kansen zijn bij aanname?
Nevertheless, the studies suggested that men and women on the whole possess an equal aptitude for math and science. In fact, boy and girl infants were found to perform equally well as young as 6 months on tasks that underlie mathematics abilities.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:16 schreef luxerobots het volgende:
Nee, en je eigen bron onderbouwt mijn punt:
Vervolgens worden de cijfers geïnterpreteerd als dat het niet biologisch is. Maar dat is speculatie.
Ik wist niet dat er aan niet-technische universiteiten überhaupt gestudeerd werd! Is toch alleen zuipen en neuken op de sociëteit.quote:Op dinsdag 1 september 2020 15:12 schreef VoMy het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij het vooral die het er moeilijk mee heeft, al die vrouwen.
Niet zo heel vreemd, als je in Eindhoven bent gaan studeren in plaats van aan een echte universiteit, dan kom je ook niet zo gauw met ze in aanraking.
- Geen persoonlijke beledigingen -quote:Dit is wel zo niveauloos, misschien moet je eerst maar eens zorgen dat je iets bereikt in het leven voordat je zulke idiote dingen gaat zeggen.
IQ van 128 en cum laude afgestudeerd. Ik heb geen stressquote:Nee. Dus waarschijnlijk maakt het voor jou allemaal wat minder uit. Dat scheelt weer he .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |