Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:40 |
Goedemorgen, Gistermiddag akkefietje gehad, toch even een paar vraagjes Kort: Er rijdt een busje met een behoorlijke vaart over het fietspad, ik sta al bijna met auto op de kruising en busje geeft nog wat extra gas. Ik laat mijn auto doorrollen (zoals ik altijd daar doe want: fietspad met drempel) en rij traag voor meneer met bus langs. Sta bijna stil want moet ook fietspad drempel weer af. Heeft meneer bus gelijk en voorrang? Op een fietspad? Blijkbaar een bezorger die zegt een vergunning te hebben, in een huurbus, op het fietspad…? Woonwijk, 30 km. Heeft bezorgkleding aan, donkerrood met wat geels. Hebben bezorgers wel een vergunning om op fietspaden te rijden? Hebben auto`s die op een fietspad rijden voorrang? Ik kan nergens iets erover vinden. Staat wel ergens dat voetgangers dat iig niet hebben. Plaatje. Sorry, ik kan niet tekenen en al helemaal niet met paint Langere versie: Ik kom aanrijden, rem voor fietspad, kijk goed, zie van rechts een huurbus aankomen met een behoorlijke snelheid maar hij is nog wat verder weg. Ik rij door, bus geeft ff flink gas maar ik ben net eerder dus hij moet stoppen (had niet gehoeven als ie niet ff flink extra gaste). Ik sta dan bijna stil om de drempel het fietspad weer af te nemen. Mijn zoon ziet die vent in de bus een zwaaibeweging maken, ik niet want let op de weg. Ik rij door met bus achter mijn kont aan, parkeer op mijn carport, busje stopt achter me en meneer draait raam open en begint te schreeuwen waar ik mee bezig ben. Ik vraag daarop waar hij mee bezig was met bus op fietspad? Hij wappert met een A4tje en gilt dat ie een vergunning heeft en daar mag rijden. Ik zeg dat dat prima is, maar waarom hij met al een behoorlijke vaart, nog extra gas bij gaf toen hij mij zag? Meneer gilt weer dat ie een vergunning heeft en hoe ik weet hoe hard hij reed? Euh, ik zag dat en heb gevraagd of ie überhaupt wel een rijbewijs had? Hij begon weer te schreeuwen, verstond niet wat hij zei dus ik zei weer dat ie eerst maar eens zijn rijbewijs moest gaan halen en dan misschien wat aan een vergunning zou hebben en nu moest optiefen. Hij reed daarop luid scheldend weg. Kan ik ook dus heb mijn mond niet gehouden, kwam scheldend weer terug, reed weer weg, croste weer langs en toen reed hij door om verderop wat te bezorgen. Ben alleen niet zo heel blij dat die vent nu weet waar mijn huis woont. En mijn auto | |
Eix | zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:48 |
In zo'n ontheffing staat meestal wel iets van dat enkel stapvoets mag worden gereden bij gebruik ervan. De hoofdregel is verder dat 'een bestuurder van rechts voorrang heeft', dus op basis van je paint waarop geen verkeersborden staan zou die regel gelden. Denk ik. | |
Piles | zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:51 |
Dat iemand (mogelijk) een overtreding maakt, betekent niet dat zijn rechten vervallen. Dus hij heeft m.i. gewoon voorrang. Netjes is het niet, maar het is dan ook een pakketbezorger. Oh, en neem een dashcam. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:56 |
Das dus het punt. Rechts heeft voorrang, maar toch vraag ik me af of een auto op een fietspad dat ook heeft. Politie en stadsdeel rijden er ook wel en die rijden idd stapvoets en dan nog laten ze het verkeer op de weg voorgaan. Maar of een bezorger überhaupt aan een vergunning kan komen...? Er staat alleen een bord met: fietspad. Zag niet dat het een bezorger was, in een huurbus van 45e per dag. Dashcam is idd een optie | |
Bezorgertje | zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:57 |
Klacht indienen bij het bedrijf? Zal DHL zijn gezien de kleuren die je beschrijft. Scheuren over fietspad is gewoon asociaal en ontheffing duidelijk verzonnen. | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:01 |
Bij PostNL heeft men een ontheffing om bepaalde verkeersregels te negeren als men daardoor het werk veiliger kan doen. Bij adressen aan de provinciale weg, mag de chauffeur het fietspad benutten. Ook mag de chauffeur zonder gordel rijden. De chauffeur moet die ontheffing echter wel hij zich hebben (staat dacht ik op het kenteken) | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:01 |
De kleding was donkerder rood dan van DHL en weet ook niet meer van welke firma de huurbus was. Maar ontheffing op een A4tje is dus gewoon nep? | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:04 |
Dit was het fietspad waar geen huizen aan liggen maar vaak gebruikt wordt om de weg af te snijden. Is sneller dan omrijden wat moet. En als het een bus was geweest waarvan duidelijk was dat het een bezorger was, had ik wel gestopt. Ik weet dat ze op tijd rijden. Maar dit was zo weird... | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:05 |
Nee, die ontheffing kan dus best kloppen. En jij had voorrang moeten verlenen. | |
Basp1 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:05 |
Was het wel een echt fiets pad, er zijn tegenwoordig ook wegen die als fietspad gemaakt zijn maar waar auto als "gast" toegang hebben. Blijft verder staan dat hij van rechts kwam. Geef de TS fietsers van rechts daar ook geen voorrang? | |
Eix | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:05 |
Ook op het fietspad blijft het een bestuurder op een weg van rechts, toch? En lijkt mij misschien DPD geweest te zijn? | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:12 |
Hij had gewoon na mij kunnen doorrijden, zonder te hoeven stoppen, als hij niet ineens flink zijn gaspedaal intrapte. Maar dat vraag ik me dus af: heeft echt alles en iedereen voorrang van rechts op een fietspad, ongeacht de snelheid? Ik ga daar uit van fietsers en scooters en die rijden aanmerkelijk trager dan deze mafkees deed. Was echt een fietspad, staat ook blokmarkeringen op de autoweg. Ik stop altijd voor fietsers, rij er zelf heel veel en weet hoe link die kruising is. Juist daarom let ik daar extra goed op. DPD was het ook niet, ik herken de kleding altijd wel, bestel zelf vaak genoeg maar deze kleding kon ik dus niet thuisbrengen. | |
Piles | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:25 |
Kort: ja. Bestuurders dan hè, niet alle verkeersdeelnemers. Een speed pedelec rijdt ook 45. Stop je daar ook niet voor? Snelheden inschatten is bijna onmogelijk, dus ik zou daar geen uitspraak over (durven) doen. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:29 |
Okeee...vraag mijn zoontje net of hij nog weet wat er op het shirt stond? Nope, maar het was geen DHL. En toen hij mijn tekening zag, ging hij lek Weet iemand een redelijke dashcam? Zie er een bij de mm staan voor 19,95 | |
TheWhiteCowboy | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:32 |
Vraag het bij degene waarbij hij verderop wat bezorgde waarvan hij was. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:33 |
Nou, zal daar voortaan maar rekening houden met snelheidsduivels. Woon hier al 15 jaar maar dit echt nog nooit zo meegemaakt. Tis ook een kruising die je als fietser ook niet snel moet willen nemen. Veel auto`s stoppen daar gewoon niet. Ik fiets veel over die kruising, juist daarom weet ik hoe gevaarlijk die is voor fietsers en let ik altijd goed op, ook voor wielrenners, scooters en wat dan ook. Heb zelf een ebike, maar rij niet snel en zeker daar niet. | |
el-blanchito | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:35 |
Blokmarkeringen zeggen niet veel; zoek op maps maar eens naar bijvoorbeeld Parallelweg 23, Duiven. Ook dit is “overduidelijk” een fietspad maar mag ook door auto’s gebruik van gemaakt worden | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:35 |
Tis een wijk met allemaal kleine straatjes waar je niet met de auto bij kan, kon dus niet zien bij welk huis hij moest zijn. Was wel een idee geweest | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:38 |
Dit is echt alleen een fietspad. Stond ooit een paal in het midden om auto`s te weren, geen idee waarom die eruit is gesloopt. Niemand uit de wijk waagt het verder om daar met de auto te rijden en het is een veel snellere route dan via de weg. Dus nee, er mogen echt geen auto`s overheen. | |
Basp1 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:42 |
Vraag de gemeente dan die paal weer terug te plaatsen. | |
Piles | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:45 |
Die zijn juist massaal weggehaald, omdat ze levensgevaarlijk voor fietsers zijn. Dan liever af en toe een auto op het fietspad. | |
KrekelJapie | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:45 |
Had het busje op beeld gestaan dan? Je ging toch rechtdoor? Dan krijg je toch geen beelden van rechts | |
Ranunculus | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:46 |
Hij komt van rechts. Het is zo te zien een gelijkwaardige kruising (geen haaientanden). Dan heeft alle (rijdend) verkeer van rechts gewoon voorrang. Dat hij misschien een overtreding maakt door ergens te rijden waar hij dat niet mag, is hiervoor niet relevant. | |
Basp1 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:50 |
Levensgevaarlijk voor de halfblinde bejaarden met hun electrische fietsen, en de pubers met hun opgevoerde scooters. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:50 |
Dat zal idd de reden dan geweest zijn. Was een klappaal met sleutel. Dat vraag ik me dus ook af. Die ik net zag staan, heeft een bereik van 120 graden. Zal minimaal 180 moeten zijn dan? Zal voortaan rekening houden met zulke idioten | |
mschol | zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:52 |
dit ja.. personen die überhaupt niet daar meer thuis horen | |
paardendokter | zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:39 |
De gemeente kan ontheffing verlenen aan bezorgers voor met name genoemde trajecten De ontheffing wordt op kenteken verleend, lijkt me dus niet gelden voor een huurbusje, tenzij langdurige huur. Er gelden twee voorwaarden: 1) stapvoets rijden op het fietspad (dus langzamer dan fietsers!) 2) de vergunning (met vermelding kenteken) moet zichtbaar achter de voorruit zijn aangebracht. Dus een generieke vergunning, waarmee een bezorger in ieder voertuig over willekeurig welk fietspad kan rijden bestaat niet. Overigens vind ik pakketbezorgers wel een belangrijke bijdrage leveren aan de samenleving, het zijn harde werkers en fijn dat ze er zijn. Daarom behandel ik ze met respect in het verkeer en geef ze vaak voorrang ook al hebben ze dat niet. Zo'n glimlach van een bestuurder, soms begeleid door een opgestoken duim, dat doet me dan gewoon goed. Wees lief voor elkaar en ook voor onze bezorgers ! | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:46 |
Hou op te janken man, huilie. Bestuurders van rechts hebben voorrang. Jij nam voorrang, had je niet moeten doen, stom van je, maar hou op met dat gejank. Het is jouw schuld. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:55 |
Dit was een A4tje waar die vent mee zwaaide, kon er niet uit opmaken dat het een vergunning was. Dacht zelf ook dat een vergunning op kenteken gaat, dus die vergunning waar ie mee zwaaide was dan nep. En hij reed echt hard, harder dan een scooter want die schat ik wel altijd goed in, tenzij die ineens ook vol in het gas gaat. Als ie in een bezorgbusje had gereden of herkenbare kleding had gedragen, was ik zeker gestopt. Gaf ik al eerder aan, ik weet dat ze op tijd moeten rijden Ben er ondertussen nog steeds niet achter welke bezorgdienst het was. Kan echt nergens die kleur kleding vinden. Gaat het wel goed met je? | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:11 |
Ja hoor, ik stop gewoon voor bestuurders van rechts, zonder uren te lopen janken over dat ze daar niet mogen rijden, of dat ik heus wel gestopt zou hebben als ze andere kleuren op het busje gehad zouden hebben, of wat voor kutsmoesje je dan nog meer weet te verzinnen. Bestuurders van rechts hebben voorrang. Jij zit fout. | |
Fer | zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:43 |
1. Rechts heeft voorrang 2. Vaak heeft verkeer op het fietspad voorrang door haaientanden. 3. Bij pakketbezorgers werken veel mongolen. | |
Innisdemon | zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:56 |
Alhoewel ik je paint best mooi vind, kun je wellicht even een googlemaps situatie tonen? | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:34 |
Zit je dwars he? Ben jij die mafkees van gister soms? Trouwens, ik heb geleerd dat je voorrang moet krijgen, niet nemen. En al helemaal niet door extra gas te geven. Op een fietspad. 1: Normaal wel, maar in deze situatie vroeg ik het me af. 2: geen haaientanden, alleen blokmarkering. 3: das me nu wel duidelijk al vraag ik me oprecht af of het wel een echte bezorger geweest is. Dank Zal kijken of het lukt, maar dan niet van mijn eigen straat vanwege herkenning. Doe ik wel dezelfde situatie https://www.google.nl/map(...)65,99m/data=!3m1!1e3 Kruising Kolfschotenstraat met Kelbergenpad. | |
Victoriaatje | zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:40 |
Een half jaar geleden heb ik het ook zo bij rijles geleerd: verkeer van rechts heeft voorrang. Het doet er niet toe of ze een overtreding begaan door er te rijden, ze hebben voorrang. Net als fietsers die uit een voetgangersgebied de weg oprijden van rechts, die hebben dan ook voorrang ook al mochten ze daar niet fietsen. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:50 |
Was niet alleen het van rechts komen, maar alles bij elkaar. Hoop wel dat als die mafkees het nog een keer flikt, het dan bij de verkeerde is | |
Piles | zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:11 |
Volgens mij zit het jou heel erg dwars Er zijn nou eenmaal klootzakken in het verkeer, laat lekker gaan. Maar je had geen voorrang, die vraag is wel beantwoord. Dat is een voorrangskruising, met borden en haaientanden (op Streetview iig). | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:51 |
Dwars niet echt. Voelde me alleen best wel bedreigd door de hele gang van zaken. Welke idioot gaat nou iemand volgen en begint met schreeuwen? Dan spoort zo`n gast toch niet? Maak veel gekke dingen mee in het verkeer en normaal zal het me worst wezen. Maar gister... Voorrang is duidelijk en vergunning blijkt fake. Jammer alleen dat ik echt niet weet van welke bezorgdienst dit figuur is geweest want anders had ik een klacht ingediend over zijn stalkgedrag. Maar vraag me af of het wel echt een bezorger is geweest en niet een random gek die iets moest afgeven. Andere streetview dan, das echt dezelfde situatie: https://www.google.nl/map(...)33,83m/data=!3m1!1e3 En dan kruising Guldenkruis met Guldenkruispad. Krijg er geen plaatje van geknipt en geplakt, dus hoop dat het vindbaar is. | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:57 |
Dit gedeelte: | |
Innisdemon | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:10 |
Ja zelfde verhaal denk ik. | |
Pendule | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:10 |
Waarschijnlijk DPD. | |
KrekelJapie | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:13 |
Gelijkwaardige kruising. Rechts heeft voorrang. Zou wel anders verwachten zo dicht bij een school en veel fietsers daar | |
Mushanga71 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:16 |
Nee, was ook geen DPD. Daarom, ik herkende het shirt wat ie aanhad niet. En dan in een huurbus... Nouja, rechts heeft dan voorrang ten alle tijden. Zal er rekening mee houden als er weer es zo`n nepkoerier over het fietspad jakkert. Dank allemaal | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:33 |
-ja ho maar- [ Bericht 36% gewijzigd door Rene op 29-08-2020 22:36:30 ] | |
potjecreme | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:36 |
Je zaterdag hieraan besteden. | |
merry77 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:31 |
bij ons ook weggehaald, maar de laatste tijd scheuren de bezorgbusjes er met een rotgang doorheen. Echt levensgevaarlijk. Die palen zouden mijns insziens echt weer terug moeten komen. het is een FIETSpad en geen doorgaande weg voor pakketbezorgers!
| |
Viezze | zondag 30 augustus 2020 @ 09:06 |
Dynalogic denk ik aan bij die kleuren als het niet DHL is. | |
Ivo1985 | zondag 30 augustus 2020 @ 13:31 |
Op zichzelf kan zo'n generieke ontheffing wel degelijk bestaan, afgegeven door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Alleen zal een bezorger die ontheffing niet krijgen. Los daarvan is de eerste voorwaarde van elke ontheffing van de wegenverkeerswet dat tijdens gebruikmaking van de ontheffing "geen gevaar of onnodige hinder" mag worden veroorzaakt. En geen onnodige hinder veroorzaken, houdt in dat je wanneer dat ook maar enigszins mogelijk is in combinatie met je werkzaamheden je voorrang dient te verlenen aan alle overige weggebruikers indien je gebruik maakt van je ontheffing. Dus: hulpdienst die met spoed op weg is naar een melding mag voor (want iedereen voorrang verlenen is niet redelijk te combineren met het doel van de ontheffing). Maar een bezorger kan prima kruisend verkeer even voor laten gaan. Dat staat zijn doel, het bereiken van het volgende adres, immers totaal niet in de weg. Dus ook al had de bezorger een ontheffing om daar op die plaats te mogen zijn, dan nog had hij voorrang moeten verlenen. En wanneer het tot een aanrijding was gekomen en hij zou dan ook in zijn schriftelijke verklaring schermen met "ja maar ik had een ontheffing, dus tegenpartij moest mij voorrang verlenen" is dat reden genoeg om voor deze persoon de ontheffing in te trekken. Ontheffingen zijn immers persoons- én voertuiggebonden. | |
JeMoeder | zondag 30 augustus 2020 @ 13:50 |
Zijn dergelijke ontheffingen juist niet op naam ipv kenteken? Anders kan elke onkundige met zo'n bus van alles doen, terwijl er wel extra training/kennis bij de bestuurder aanwezig moet zijn. Ik weet in ieder geval dat RWS bijvoorbeeld ontheffingen op naam doet, ProRail doet dat ook. | |
tstile | zondag 30 augustus 2020 @ 14:42 |
Zal waarschijnlijk dat smerige DynaLogic zijn. Die werken met schijnzelfstandige zzp'ers. Die moeten dan zelf een bus regelen. Omdat het een verkapt dienstverband is en Dynalogic de schijn van zelfstandigheid wil ophouden zijn het vaak busjes zonder logo. Maar omdat ze niet willen dat klanten het idee hebben dat het zzp'ers zijn mogen ze niet hun eigen reclame erop zetten. Daarom zijn het vaak witte busjes. Die lui rijden door het hele land en zijn zelf aansprakelijk voor alles onderweg. Dynalogic gaat echt geen lokale ontheffingen regelen en die zzp'ers kunnen dat zelf ook niet. Dus plukken ze iets van internet en printen dat uit. Ze nemen het werk aan voor bizar lage tarieven. Pure uitbuiting. Daarom hebben ze hele korte lontjes. Wanhopige figuren. Hier kan je lezen hoe het is om voor zo'n bedrijf te werken. https://www.indeed.nl/cmp(...)%2Fv%29&fcountry=ALL Je kan het laten zitten maar eigenlijk moet de maatschappij deze uitwassen keihard aanpakken. Klagen bij Dynalogic zou ik zeker niet doen. Want zij creeren de omstandigheden waardoor bezorgers dit soort fratsen moeten uithalen. Het beste is aangifte doen bij de politie. Bedreiging, ernstige verkeersovertreding etc. Eisen dat de politie uitzoekt wie het was aan de hand van het adres waar hij ging bezorgen. Dan kan de politie nagaan of de ontheffing geldig is. | |
Jordy-B | zondag 30 augustus 2020 @ 16:05 |
Toen ik vroeger nog wel eens voor tante pos in de auto zat, zat de ontheffing bij de kentekenpapieren in het mapje. | |
Mushanga71 | zondag 30 augustus 2020 @ 16:48 |
Dank voor je uitgebreide uitleg Er rijden daar vaak voertuigen op het fietspad: stadsdeel, Pantar, nutsbedrijven en die stoppen daar eigenlijk altijd. Al ben ik een stuk verder op, dan blijven ze stilstaan tot ik er voorbij ben, ook al hebben ze zelf tijd en ruimte genoeg en hou ik in om ze voor te laten gaan. Fietspadkruising dito. Als ze van rechts komen, staan ze altijd stil om fietsers voor te laten gaan. Ze hinderen niet. Gelukkig passeerde hij geen fietser. Die had waarschijnlijk moeten uitwijken of een bus op z`n bagagedrager gehad Dit figuur was echt een gevaar op de weg. Niet alleen zijn vergunning zou moeten afgenomen worden, ook zijn rijbewijs. Al betwijfel ik of ie die wel had. Wij hebben zelf ooit een vergunning gehad om bedrijfsmatig te laden en lossen, maar das zo lang geleden. Enige wat ik van toen weet, is dat we de kortst mogelijke route over de paden mochten nemen en geen meter verder. | |
Mushanga71 | zondag 30 augustus 2020 @ 17:00 |
Yes, het was dus Dynalogic. Liet zoonlief plaatjes van de kleding zien en hij herkende de pet. Dank Dit was dus een huurbus. De witte bussen die rijden idd veel rond en als ik die zie dan ga ik er al vanuit dat het de post is. Hou ik ook rekening mee, al rijden die gewoon netjes door de straat en staan ze nooit in de weg. Ik weet dat ze vaak zzpers zijn en worden onderbetaald. Zal ze dus ook nooit in de weg gaan zitten want ze doen hun werk. Dit figuur. Ik weet ook niet of het verstandig zou zijn een klacht in te dienen bij dat bedrijf. Hij weet nu waar ik woon en daar voel ik me niet prettig bij. En ik ben beslist niet bang uitgevallen. Maar ik heb hier een naar gevoel bij. Zo agressief als hij deed, wil ik hem niet een keer voor mijn deur hebben staan om verhaal te halen. Heb die avond zelfs mijn auto in de gaten gehouden of ik daar niks vreemds zag gebeuren Dat buurman een leenauto pal voor een paar auto`s op de carports had gezet en zo die auto`s blokkeerde hielp ook niet echt mee Ik weet wel waar zo ongeveer hij wat moest bezorgen, zou een melding kunnen doen bij de politie. Is misschien verstandiger. Of niet. Ik weet het ff niet. Wil het eigenlijk niet zomaar voorbij laten gaan, nu ging het goed maar als die lamlul de volgende keer wel een ongeluk veroorzaakt met een fietser? Maar ik zit ook niet te wachten op een huisbezoek | |
tstile | zondag 30 augustus 2020 @ 18:30 |
Die bedrijven zoals Dynalogic zijn te beroerd om bezorgers een eerlijke prijs te betalen voor het werk. Daarom moeten die als idioten rondsjezen. Door hun alles te laten flikken hou je het in stand. Je laat je toch niet uitschelden en bedreigen? Blaffende honden bijt niet. En als het echt een gevaarlijke crimineel was dan zat 'ie niet in een busje pakketjes te bezorgen voor een zzp tarief van 12,- per uur ex btw. Maar dat hij pakketbezorger is dat is geen excuus om mensen uit te schelden. Als hij ook een bedreiging heeft geuit dan zou ik gewoon aangifte doen. Maar dan helpt het wel als je het exacte adres weet waar hij geweest is. Bedrijven als Dynalogic moeten het 'the hard way' leren. Ik heb gewerkt voor een soortgelijk bedrijf en weet precies hoe het daar gaat. Ze betalen door dat zzp gedoe ook bijna geen belasting. Het is wel zo aangifte doen gaat toch tijd en negatieve energie in zitten. [ Bericht 1% gewijzigd door tstile op 30-08-2020 18:50:44 ] | |
Mushanga71 | zondag 30 augustus 2020 @ 19:48 |
Dit was voor mij echt de eerste keer dat ik zo`n malloot van een bezorger ben tegengekomen. En haast is ook geen excuus om zo te reageren. Hij heeft me niet bedreigd met woorden, maar ik voelde me er alles behalve prettig bij. Ruim 25 jaar geleden was mijn man koerier (ook zelfstandige) voor EMS. Hij werd dan gebeld en moest binnen een bepaalde tijd ergens wat opgehaald hebben en random afgeleverd hebben. Ik ging vaak mee, veel van Nederland gezien zo, maar hij heeft never nooit ook maar een verkeersregel aan zijn laars gelapt en heeft ook nooit ergens gereden waar het niet mocht. En dat waren pas tijdritten Nu zitten we in de horeca waar we ook bezorgen. Onze bezorgers is goed duidelijk gemaakt dat veiligheid voor alles gaat. Dan maar iets minder snel, maar ze houden zich aan de regels. Afijn. Aangifte zal ik niet doen. Kan wel een melding doen al denk ik niet dat er iets mee gedaan gaat worden. Er zitten nu eenmaal mafkezen op de weg, helaas. | |
Jordy-B | zondag 30 augustus 2020 @ 19:55 |
Waarom blijf je volhouden dat de bezorger fout zat? | |
Mushanga71 | zondag 30 augustus 2020 @ 19:58 |
Waarom blijf jij het goed vinden dat hij me gevolgd is naar mijn huis en me daar nogal agressief bejegende? | |
Jordy-B | zondag 30 augustus 2020 @ 20:04 |
Ik zou ook lichtelijk geïrriteerd verhaal gaan halen als een idioot de verkeersregels niet kent, mij afsnijdt door voorrang te nemen waar ik het heb en vervolgens tegen mij roept dat ik maar een rijbewijs moet gaan halen en op moet tiefen. | |
Piles | zondag 30 augustus 2020 @ 20:11 |
Lever jij dan ook je rijbewijs in, want jij moet op een forum vragen wie er voorrang heeft Iets met pot en ketel. | |
Mushanga71 | zondag 30 augustus 2020 @ 20:38 |
Nou, succes ermee dan. Als hij niet als een malloot gereden en gereageerd had, had ik niet eens een topic hoeven openen Wanneer ik iemand op een kruisende weg zie aankomen, van welke kant dan ook, trap ik ook niet even flink het gaspedaal in? Als bezorger geen extra gas had gegeven en was doorgereden op snelheid die hij had, al was dat voor op een fietspad nog veel te snel, had hij niet voor mij hoeven stoppen, was ik al voorbij dat punt geweest. Noujah, weer wat geleerd: volgende keer maar stil blijven staan voor een kruising tot er in geen velden of wegen iets aan komt want blijkbaar hebben snelheidsduivels altijd voorrang | |
tstile | zondag 30 augustus 2020 @ 20:53 |
Je kan zeker een melding doen bij de politie. Mutatie heet dat. Dan staat zo iemand tenminste in het systeem mocht er nog eens iets voorvallen kunnen ze alsnog extra info inwinnen bij jou. Het koerierswerk wat deze mensen doen is tientallen adressen per dag. Zonder duidelijke bedreiging heeft het geen zin. 'Bedreigend overkomen' is opzich niet strafbaar. Zou er dan dit keer niet teveel tijd en energie meer in steken. Dit soort mensen komen zichzelf toch wel een keer tegen. Maargoed, dit is wel grappig, zoek maar eens Dynalogic woerden op Google. Kijk dan bij reviews. 'Wij zijn bedreigd en lastig gevallen door een chauffeur van Dynalogic en na dit gemeld te hebben zeggen ze doodleuk dat we de politie maar moeten bellen. ' | |
Mushanga71 | zondag 30 augustus 2020 @ 21:17 |
Heb gekeken en wauw, ze hebben een score van 1,7 uit 5 Dan heeft klagen over een bezorger bij het bedrijf zelf al helemaal geen zin Ik voelde me bedreigd en heb niet alles wat hij brulde verstaan. Vroeg nog aan mijn zoontje of hij alles gehoord had? Nope, was niet echt vloeiend Nederlands, zeg maar Denk dat ik het er maar bij laat. En hopelijk komt ie zichzelf heel snel tegen. | |
YoshiBignose | zondag 30 augustus 2020 @ 21:49 |
Hij heeft een kut baan met een kut salaris en jij loopt hem ook nog uit te schelden. Natuurlijk wordt zo'n iemand boos. Zo lang het bij woorden en wat gebaren blijft vind ik dat het allemaal wel mag in het verkeer. Ik heb ook weleens iemand gevolgd toen ik boos was. Nou ben ik niet iemand die dan als een mongool gaat lopen schreeuwen en schelden. Ondanks dat ik geïrriteerd ben praat ik gewoon netjes en rustig. Daar zit wel een verschil in denk ik de meeste reageren vanuit emotie. | |
Jordy-B | zondag 30 augustus 2020 @ 21:55 |
Misschien moet je een keer je rijbewijs gaan halen om te leren dat bestuurders van rechts voorrang hebben. | |
JeMoeder | maandag 31 augustus 2020 @ 12:41 |
Ook wanneer ze op een fietspad rijden? | |
YoshiBignose | maandag 31 augustus 2020 @ 12:58 |
Waarom zou dan ineens links voorrang hebben? In mijn woonwijk hebben we ook fietspaden waar je met de auto op mag rijden. Ik zie geen reden waarom verkeersregels daardoor veranderen. | |
Peter | maandag 31 augustus 2020 @ 13:06 |
Ja Zelfs als ze spookrijden.. | |
Jordy-B | maandag 31 augustus 2020 @ 13:29 |
Ook als ze op een fietspad rijden. | |
JeMoeder | maandag 31 augustus 2020 @ 14:03 |
Ok, dank. Ik had geen idee dat bij verkeersovertreders de voorrangsregels blijven gelden. Wel zo logisch trouwens, want dan voorkom je eventuele (extra) ongelukken. | |
Mushanga71 | maandag 31 augustus 2020 @ 16:30 |
Haha, dat zal het wel geweest zijn, moest zijn frustratie over z`n baan gewoon kwijt . Maar toen hij zei dat ik moest oprotten, heb ik gezegd dat hij moest optiefen. Ik was immers al thuis Kijk, das het verschil. Die gast had het ook op een normale manier kunnen zeggen toch? Maar hij hing al half uit zijn raam en begon meteen te schreeuwen. Net op het fietspad. Ik fiets, komt een gemeente busje me tegemoet. Hij stuurt helemaal opzij en staat bijna stil om mij erlangs te laten. Ik steek mijn hand op om hem te bedanken, hij steekt zijn hand op van: tis goed. Kijk, zo hoort het gewoon en zo gaat het ook eigenlijk altijd. Behalve dus bij degenen die niet op het fietspad mogen. Die rijden je zo omver. | |
#ANONIEM | woensdag 2 september 2020 @ 12:35 |
Boze mensen he, die gedragen zich vaak niet normaal. Daarnaast heeft hij waarschijnlijk stress en haast en verhindert een vrouw zijn voorrang en moet ie even verhaal halen. Helaas voor hem was de tegenpartij niet onder de indruk van hem en net zo mondig als hij. Zou me niet verbazen als jullie elkaar weer tegenkomen hij dan wel gewoon vriendelijk is (tenzij je weer een verkeersfout maakt ). Hoe dan ook, je hebt je antwoord (en ik moet bekennen dat zelfs ik ook niet wist dat auto's en busjes en groter dat op fietspad rijdt en van rechts komt voorrang had, doorgaans laten zij juist al het andere verkeer voorgaan, denk dat heel veel meer mensen het ook niet weten) | |
Mushanga71 | donderdag 3 september 2020 @ 14:11 |
Dat kwam er ook nog bij jah en dan ook nog es een blonde Nah, tis iig een leerzaam topic geweest, dat asociale, zich niet aan de regels houdende en op het fietspad crossende bestuurders alsnog voorrang hebben. Nou, kom hem liever niet meer tegen en al helemaal niet met een pakketje voor mij. Denk dat het of niet bezorgd wordt of dan in puin ligt . Heel fijn wel dat dynalogic geen pakketjes bezorgd bij bedrijven waar ik bestel | |
Piles | donderdag 3 september 2020 @ 14:47 |
Ik zou je adviseren om zo'n topic volgende keer in R&P te openen, in plaats van in WGR. In WGR draait het meer om het juridische/feitelijke. Maar ik denk dat jij meer aan morele ondersteuning / je hart luchten hebt | |
Speekselklier | donderdag 3 september 2020 @ 14:54 |
En verder best goed om te weten. Ik kan dus voortaan veilig door rood rijden als ik van rechts kom. | |
Piles | donderdag 3 september 2020 @ 15:04 |
Een VRI staat als het goed is nooit op een gelijkwaardige kruising | |
916 | donderdag 3 september 2020 @ 22:03 |
Volgens de bond van verzekeraars is iemand die een verkeersovertreding begaat bezig met een bijzondere verrichting, zodoende zou de postbezorger geen voorrang hebben. | |
Elpis | donderdag 3 september 2020 @ 22:15 |
Iets met klok en klepel. Lees artikel 54 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens eens en vraag je af of die ander daar onder zou vallen. | |
916 | donderdag 3 september 2020 @ 22:43 |
Is het tegen de richting inrijden een bijzondere verrichting volgens artikel 54 volgens jou? Dat is een overtreding en wordt door de verzekeraars gezien als een bijzondere verrichting. Wat is het principiële verschil met de situatie van TS? [ Bericht 9% gewijzigd door 916 op 03-09-2020 22:48:45 ] | |
Elpis | donderdag 3 september 2020 @ 22:51 |
Nee. Niet alle overtredingen vallen onder 54 RVV hoor. Deze ook niet. | |
916 | donderdag 3 september 2020 @ 22:57 |
Lees https://www.google.com/ur(...)Lg13FoonO_K-CtJaYg3Q casus 19 GCS-OVS 05 | |
Elpis | donderdag 3 september 2020 @ 23:05 |
Dan moet je die zin wel volledig lezen: De overeenkomst vereenvoudigde schadeafhandeling (OVS) is een regeling tussen aangesloten verzekeraars onderling om schadeafhandeling makkelijker te maken. Nou ja doorgaans dan wat kennelijk moet er nog steeds uitspraken worden gedaan over bepaalde bedoelingen. Dat is echter niet per definitie 1 op 1 te vertalen naar het gewone aansprakelijkheidsrecht. | |
916 | donderdag 3 september 2020 @ 23:11 |
Stel dat het, in TS zijn geval, tot een aanrijding was gekomen dan zou m.i. de aansprakelijkheid bij de pakketbezorger liggen. Maar dat is voor mij nu vooral giswerk. | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 15:33 |
Neh, ik wil echt weten hoe het juridisch zit. Boeit het overigens nog dat het een iets verhoogd fietspad is, met aan beide kanten een hoge drempel, met blauwe borden met daarop een fiets en een bromfiets, plus driehoeksborden met daarop een fiets met daar weer onder een wit bordje met pijlen beide richtingen op? Ben lui, geen zin om plaatjes te zoeken en plakken | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 15:34 |
Ga bijna spijt krijgen dat dat niet is gebeurd, had ik nu het antwoord gehad | |
Piles | vrijdag 4 september 2020 @ 16:56 |
Wauw... je zegt de hele tijd dat het een gelijkwaardige kruising is. En nu kom je er mee aan dat het een voorrangskruising is... | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 17:14 |
Ooit een voorrangsbord met een fiets (laat staan iets anders) erop gezien? Het is dus een waarschuwingsbord. Of waar doel je precies op? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 17:16:25 ] | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 17:15 |
Voorrangskruising voor fietsers jah... Kan ook niet echt een plaatje op maps vinden wat exact overeen komt | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 17:19 |
Die driehoeksborden met fiets erop, wijst de punt van de driehoek naar beneden of naar boven? | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 17:23 |
Punt wijst naar boven. Opgezocht, het is de J24 | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 17:25 |
Is een waarschuwingsbord en geen voorrangsbord. Gelijkwaardige kruispunt dus. | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 17:28 |
Maar fietsers van links hebben daar gewoon voorrang, want fietsoversteekplaats. Auto`s dan alleen van rechts...? Vandaag op de fiets goed opgelet, bij elke fietskruising, en alleen bij deze staan borden, verder nergens. | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 19:42 |
Dus dit is een gelijkwaardig kruispunt? Eerder een bewerkte printscreen was wellicht handiger geweest [ Bericht 7% gewijzigd door Mushanga71 op 04-09-2020 19:51:55 ] | |
Jordy-B | vrijdag 4 september 2020 @ 19:50 |
Jup. Als het niet gelijkwaardig is, worden er meestal haaientanden gebruikt. Het driehoekige bord met de punt omhoog betekent: "waarschuwing". De pictogram op het bord geeft de bijzonderheid aan, anders staat er een uitroepteken met vaak een onderbord. Een bord met de punt omlaag betekent "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg". Fijn dat die basiskennis aanwezig is bij iemand die een ander ervan verwijt een rijbewijs te moeten halen. | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 19:54 |
Maar het fietspad loopt toch door? Ze hebben dit nog niet zo lang geleden aangepast, toen liepen de stenen op de kruising door. Die hebben ze weggehaald en het fietspad met rood asfalt ervoor in de plaats gelegd en er blokmarkering aan toegevoegd, plus de borden.. Waarom dan? En ik ben echt serieus he, ik heb deze kruising altijd al een beetje weird gevonden. | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 20:06 |
En deze dan? Die is een paar maanden geleden aangelegd, ook voor de veiligheid van fietsers. Of zijn ze de haaientanden soms vergeten? | |
Jordy-B | vrijdag 4 september 2020 @ 21:27 |
Blokmarkering is aangebracht als dwarsmarkering. Dus om aan te geven dat het een kruisende weg is. Rood asfalt heeft geen betekenis, maar dat associëren we met een fietspad. En een waarschuwingsbordje erbij. Dus allemaal om de automobilist duidelijk te maken dat je daar een fietspad kruist en dus op je hoede moet zijn. In het tweede voorbeeld met name als je van de andere kant komt, want je hebt geen zicht door de schutting. Als je dat niet doet, lijkt het wellicht een normale verkeersdrempel met (voetgangers)oversteekplaats. En er zal in de wijk wel een fietser geschept zijn. Meestal dempt men de put niet eerder dan het kalf verdronken is. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 21:30 |
Staat daar niet ook een J24 bij dan? | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 21:39 |
Wat maakt dat uit voor de vraag van TS? TS is in het bijzonder alleen geïnteresseerd in wie voorrang heeft. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 21:57 |
Ze post weer een gelijkwaardig kruispunt waarover ze blijkbaar twijfelt. Als je denkt dat de haaientanden misschien zijn weggelaten (ik zag hier idd een plaatje waar ze weggevaagd lijken te zijn en dan is het onduidelijk of dat achterstallig onderhoud is of de bedoeling) zou ik naar de bebording kijken. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2020 21:58:08 ] | |
Peter | vrijdag 4 september 2020 @ 21:58 |
Wanneer zorgen drempels en een ander type wegdek er voor dat iets een uitritconstructie is? | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 21:58 |
Dus, al die maatregelen hebben geen enkele zin qua voorrang voor fietsers? Gelukkig houden de meeste automobilisten er wel rekening mee en krijg je dan ook van beide kanten voorrang. Tis ook geen kruising waar je als fietser met een normale gang op aan wil rijden, dwz, als ze hun verstand gebruiken. Klopt, die tweede is onoverzichtelijk. De drempels zijn wel behoorlijk hoog, dus remmen doen de meeste daar toch wel. Of niet en als je dan als fietser aankomt, hoor je kgggrrtttt omdat ze dan op de drempel in de ankers gaan. Voetgangers blijven altijd wachten, stappen nooit zo over. Bij de eerste kruising staan wel borden, die laatste helemaal niks. Dat, maar dan echt nu op het fietspad. Ik heb altijd gedacht dat door de borden, markeringen, doorlopend fietspad met behoorlijke drempels, fietsers daar dus echt altijd voorrang hebben omdat de auto het fietspad kruist. Misschien maar eens achterheen gaan dan. Hoeven alleen maar haaientanden aangebracht te worden en dan is het nog wat veiliger. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 22:00 |
Oh ik zag de drempel over het hoofd, excuses. | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:00 |
Is dat zo? Het fietspad wat langs de wijk loopt, dat kunnen wel uitritten zijn, maar deze toch niet? Ga plaatje zoeken... | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:01 |
Dat wel, overal dikke vette drempels waar je niet eens met 30 km overheen kan omdat je dan gelanceerd wordt. | |
Peter | vrijdag 4 september 2020 @ 22:02 |
Nah, als ik verder zoek zorgen de drempels er niet voor dat dit een uitritconstructie is voor jou als automobilist: https://www.verkeerskunde(...)t-een-uitrit-of-niet | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:07 |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:11 |
Ik blijf het allemaal maar vaag vinden Het fietspad is over de gehele linie link. Als ik met mijn zoontje fiets, fiets ik ook voor om te kijken of hij kan doorfietsen. Op sommige gedeeltes stonden er vanaf de kruisende paden haaientanden maar die zijn ze vergeten terug te schilderen na de renovatie. Gemeente... | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:21 |
https://www.crow.nl/blog/(...)etsoversteken-hoe-zi En daar vond ik onderstaand stukje. Zal het dan iets typisch Amsterdams zijn? In Amsterdam wordt blokmarkering systematisch toegepast bij oversteken in de voorrang (en alleen daar). Momenteel worden die oversteken ook altijd in rood (asfalt) uitgevoerd. Volgens de leidraad van de Amsterdamse Centrale Verkeerscommissie moet de blokmarkering in aanleg buiten de rijloper gelegd worden en dus niet een visuele vernauwing van de fietsbaan suggereren (het vergroot de ontruimingstijd van de kruising als fietsers als ganzen achter elkaar gaan rijden over de strook binnen de markering die vaak niet breder is dan 0.7m). In de praktijk komt daar niet veel van terecht. Omdat de blokmarkering meestal in termoplast wordt uitgevoerd en dus voor fietsers akelig is, is een kwalijk gevolg van deze aanpak dat bij drukte (steeds meer de regel in Amsterdam) fietsers buiten de blokmarkering gaan rijden, met alle gevaarzetting van dien. 24-4-2014 10:41:23 | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:24 |
https://131f4363709c46b89(...)en/Leidraad%20CVC%20(2016).pdf Dus wel voorrang voor fietsers 5.5 Oversteken Fietsoversteken waar de fietser voorrang heeft, worden gemarkeerd met blokmarkering en rood asfalt. De blokmarkering ligt vooral bij smallere oversteken i.v.m. fietscomfort en verkeersveiligheid voor zover mogelijk buiten het fietsvlak. Voorwaarde is dan wel dat het geheel van markeringen goed “leesbaar” is1 . Fietsoversteken zonder voorrang worden alleen gemarkeerd met kanalisatiestrepen en zonder kleurverschil. 11.4 Blokmarkering en kanalisatiestrepen - (9) Fietsoversteken in de voorrang worden gemarkeerd met blokmarkering op rood asfalt1 . Overgangen van rood naar zwart asfalt moeten met zorg worden aangelegd om afbrokkelen te voorkomen (voorkomen koude voeg). Fietsoversteken in twee richtingen zijn, net als op de wegvakken, altijd voorzien van een asmarkering. Op wegvakken wordt een 0,30m - 2,70m - streep gehanteerd, op kruispunten een 1m - 1m -streep. - (10) Fietsoversteken uit de voorrang worden gemarkeerd met kanalisatiestrepen, wanneer deze fietsoversteek aansluit op een fietspad/-strook voor en/of na het kruispunt. Wanneer voor en na het kruispunt geen fietsvoorziening (strook/pad) aanwezig is, wordt de fietsoversteek niet gemarkeerd. Fietsoversteken uit de voorrang worden nooit voorzien van rood asfalt. De steunpunten voor fietsers worden wel uitgevoerd in rood asfalt. Gemeente Amsterdam... Vandaar ook dat ik op heel internet nergens iets over alleen blokmarkering kon vinden We hebben ook al een aparte bomenverordening [ Bericht 21% gewijzigd door Mushanga71 op 04-09-2020 22:36:50 ] | |
Mushanga71 | vrijdag 4 september 2020 @ 22:44 |
Deze staat er ook bij: Leidraad CVC – Hoofdnet Fiets 32 5.7 Paaltjes op het fietspad. Op fietspaden worden met het oog op valpartijen in principe geen paaltjes en overige obstakels toegepast. Er wordt vanuit gegaan dat d.m.v. handhaving fietspaden worden vrijgehouden van auto’s. Ook in verband met de toegankelijkheid van fietspaden door invalidenwagens en onderhoudsvoertuigen zijn paaltjes ongewenst. Mogen ze ipv die paal, een boa daar permanent neerzetten | |
#ANONIEM | vrijdag 4 september 2020 @ 22:54 |
Als er driehoeksborden met de punt naar beneden staan op die plekken waar jij meent dat ze de haaientanden zijn vergeten te schilderen dan is dat de ultieme bewijs. Zo nee, dan zijn het geen voorrangswegen (meer). | |
Jordy-B | zaterdag 5 september 2020 @ 00:51 |
Dat is dan enorm dom van die automobilisten. Je moet je gewoon aan de voorrangsregels houden. Geen voorrang verlenen aan mensen die het niet hebben. Je achterliggers verwachten het niet en je geeft zo een enorm slecht voorbeeld aan fietsers. Straks gooien ze hem voor een vrachtauto die ze geen voorrang verleent waar ze het niet hebben. En je wil natuurlijk niet dat je kind net zo'n beperkte kennis van de verkeersregels heeft als jij. Daar komt alleen maar mot met pakketchauffers van. [ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 05-09-2020 00:58:46 ] | |
Jordy-B | zaterdag 5 september 2020 @ 00:53 |
Nee. Blokmarkering moet voorzien zijn van haaientanden om een kruisende voorrangsweg aan te duiden, eventueel met bordje B06 (driehoek met de punt omlaag) | |
Mushanga71 | zaterdag 5 september 2020 @ 09:06 |
Nee, klopt. Fietsers van rechts hebben daar gewoon voorrang. Hiervoor niet, maar toen waren fietsers toch haaientandenblind dus er is niet echt iets veranderd daar. | |
Mushanga71 | zaterdag 5 september 2020 @ 09:11 |
5.5 Oversteken Fietsoversteken waar de fietser voorrang heeft, worden gemarkeerd met blokmarkering en rood asfalt. De blokmarkering ligt vooral bij smallere oversteken i.v.m. fietscomfort en verkeersveiligheid voor zover mogelijk buiten het fietsvlak. Voorwaarde is dan wel dat het geheel van markeringen goed “leesbaar” is1 . Fietsoversteken zonder voorrang worden alleen gemarkeerd met kanalisatiestrepen en zonder kleurverschil. 11.4 Blokmarkering en kanalisatiestrepen - (9) Fietsoversteken in de voorrang worden gemarkeerd met blokmarkering op rood asfalt1 Dus wat hierboven staat, klopt dan niet? Dat de fietsoversteek in de voorrang is gemarkeerd met rood asfalt en blokmarkering? Overigens staan bij het zebrapad ook alleen blokmarkeringen en geen haaientanden. Deze hele wijk is verstoken van haaientanden Die link doet het niet meer, moet ineens inloggen maar als je dit intiept kom je er ook: leidraad van de Amsterdamse Centrale Verkeerscommissie | |
Jordy-B | zaterdag 5 september 2020 @ 09:55 |
Dat gaat over de markering van het fietspad. Je hebt bijna altijd blokmarkering achter de haaientanden, maar het zijn de haaientanden die aangeven dat je voorrang moet verlenen. Bij een zebrapad hoeven geen haaientanden. Het is namelijk een zebrapad. En haaientanden betekenen "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg" [ Bericht 41% gewijzigd door Jordy-B op 05-09-2020 10:03:12 ] | |
KrekelJapie | zaterdag 5 september 2020 @ 10:02 |
Gemeentes kunnen toch niet besluiten dat verkeersregels en verkeersborden niet van toepassing zijn in de gemeente en dat ze andere symbolen gebruiken om de voorrangsregels te regelen? Zelfs Amsterdam niet | |
Jordy-B | zaterdag 5 september 2020 @ 10:05 |
Ze kunnen wel bepalen dat bijvoorbeeld snorfietsen op de rijbaan moeten, maar niet een andere betekenis geven aan verkeerstekens en wegmarkeringen. | |
Mushanga71 | zaterdag 5 september 2020 @ 10:13 |
Heb de gemeente gemaild, inclusief foto`s. Is al langer niet echt duidelijk, moet als fietser te vaak in de ankers als er een auto voorbij komt en dan maakt links of rechts echt niet uit. Als ik antwoord heb, laat ik het weten Het blijkt ook nog eens bij het fietsplusnet te behoren: Plusnetten: gericht op het bieden van (doorstroom)kwaliteit voor grote verkeersstromen met de hoogste prioriteit als er afwegingen gemaakt moeten worden tussen netwerken. En dit vond ik ook: 15B VERSTERKEN FIETSBEREIKBAARHEID ZUIDOOST De fietspaden in Zuidoost zijn over het algemeen van hoog niveau: comfortabel, breed en veilig. De verbinding van Zuidoost met andere delen van Amsterdam verdient verbetering. Deels komt dit door fysieke barrières, deels doordat de bewegwijzering beter kan. De ambitie is om met een pakket aan maatregelen de fietsbereikbaarheid te versterken. Werk aan de winkel voor de gemeente dus ...en echt consistent is de gemeente niet. Heb de gehele route in de buurt gevolgd, allemaal dezelfde woonwijk/fietspad situatie en bij de ene overgang staan er haaientanden en blokmarkering, bij de meeste alleen blokmarkering en bij een staat helemaal niks. Goed geregeld... [ Bericht 6% gewijzigd door Mushanga71 op 05-09-2020 10:31:00 (toevoeging) ] | |
#ANONIEM | donderdag 10 september 2020 @ 12:28 |
Heb je al antwoord gehad? | |
Mushanga71 | donderdag 10 september 2020 @ 19:26 |
Nope, nog niet. Met meldingen zijn ze normaal heel rap, maar dit was een vraag, heb er ook geen bevestiging in de mail van gehad. Geen idee hoelang zoiets duurt en of er überhaupt ooit een antwoord komt. Ik wacht het nog ff af en anders maar kijken waar ik anders mijn vraag kan droppen. Want wil het graag weten | |
#ANONIEM | donderdag 10 september 2020 @ 19:31 |
Ik ook, de informatie die online te vinden is is nogal tegenstrijdig. | |
Mushanga71 | donderdag 10 september 2020 @ 19:38 |
Daarom, zeker als ik het beleid van Amsterdam erbij pak, zou het dus zomaar kunnen dat deze stad weer eens andere regels heeft . Bomenverordening dito: bijna heel het land afstand van een boom tot de erfgrens is 50 cm, hier is het 2 meter. Bedoel maar Hier is het dus de 50 cm en standaard is het 2 meter [ Bericht 7% gewijzigd door Mushanga71 op 11-09-2020 07:45:43 (foutje, bedankt) ] | |
KrekelJapie | vrijdag 11 september 2020 @ 05:32 |
Bomen afstand en verkeersregels zijn totaal verschillende zaken. Van verkeersregels mag je niet afwijken, van bomengrens kan dat wel. Overigens is de standaard regel mbt bomen juist de 2 meter en wijkt de gemeente dus niet af
| |
Mushanga71 | vrijdag 11 september 2020 @ 07:46 |
Aangepast want het was psies andersom En hierin staat echt voorrang bij alleen blokmarkering: Leidraad van de Amsterdamse Centrale Verkeerscommissie | |
KrekelJapie | vrijdag 11 september 2020 @ 07:58 |
Leidraad is sowieso geen regelgeving. Gemeente kan extra blokmarkering afspreken in combinatie met de wettelijke verkeersregels. Een verkeersbord bij de kruising en evt. haaientanden. | |
Mushanga71 | vrijdag 11 september 2020 @ 08:49 |
Nouja, we gaan het zien, als de gemeente ooit een reactie geeft. En dat ze het aanpassen dan, zou ook fijn zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 september 2020 @ 08:52 |
Ging hij lek? Heb je een opblaaszoon? | |
Jordy-B | vrijdag 11 september 2020 @ 08:54 |
Dat staat er niet. Er staat: Fietsoversteken in de voorrang worden gemarkeerd met blokmarkering op rood asfalt. Fietspad voorrang: rood asfalt met blokmarkering. Fietspad geen voorrang: asfalt in dezelfde kleur als het wegdek en het fietspad aangeven met kanalisatiestrepen. Je bent gewoon bezig om de werkinstructie voor de wegenbouwers aan te halen. Blokmarkering geeft gewoon aan dat er een oversteekplaats is. Meer niet. De voorrangssituatie wordt aangegeven met haaientanden, maar dat hoef je de wegenbouwers niet te vertellen, want dat is in het hele land hetzelfde. | |
#ANONIEM | zondag 27 september 2020 @ 17:26 |
Heb je nog wat gehoord? | |
Mushanga71 | zondag 27 september 2020 @ 18:24 |
Njet. Wel op 16 september een mail gehad dat ze binnen 3 weken zullen antwoorden. Ook de fietsersbond gemaild en die hebben het weer doorgezet naar mijn stadsdeel. Still waiting... | |
#ANONIEM | zondag 27 september 2020 @ 18:31 |
Volgens mij weten zij het ook niet en moeten ze een crisisteam (met gebarentolk uiteraard) oprichten om deze vraag te beantwoorden. | |
Mushanga71 | zondag 27 september 2020 @ 18:46 |
Dan wel Irma erbij hoor Ow, en een zooi vertalers want het moet wel duidelijk zijn voor iedereen. Maar de situatie is gewoon maf. Bij een niet voorrangsfietspad zou het rode asfalt niet moeten doorlopen en er zou geen enkele markering moeten zijn. Hopelijk komen ze er uit. Oooooit... | |
Hondenfluitje | zondag 27 september 2020 @ 21:37 |
Ik ben ook wel benieuwd, rij zelf vaak met de auto over het fietspad in Amsterdam. Ik doe dus ook stapvoets rijden en alles en iedereen voorlaten, tenzij mensen zelf stoppen. Ben tenslotte te gast op die rijbaan. Op mijn ontheffing staat welke verkeersborden ik mag negeren, en dat ik ten alle tijde stapvoets moet rijden. Niks over voorrangsregels. Bij misbruik van een ontheffing kan hij trouwens wel ingenomen worden. | |
Jordy-B | zondag 27 september 2020 @ 22:44 |
je kan geen rechten ontlenen aan het uiterlijk van de oversteek, enkel aan de bebording en haaientanden. | |
Mushanga71 | maandag 28 september 2020 @ 09:59 |
Rij net over de kruising... Hebben ze er toch haaientanden bijgeschilderd/geplakt Was dus gewoon een voorrangskruising voor fietsers, alleen waren ze de haaientanden vergeten Verder niks meer van de gemeente vernomen maar tis iig opgelost Ben teruggereden en foto gemaakt. Taddaaaaaah! | |
#ANONIEM | maandag 28 september 2020 @ 10:56 |
Als het goed is komt er nog borden bij mbt voorrang verlenen. Maar fijn dat het nu verkeerstechnisch duidelijker is geworden dat je die viesmad pakketbezorger voorrang moet verlenen in de toekomst. | |
Mushanga71 | maandag 28 september 2020 @ 16:25 |
Verkeerstechnisch is het voor fietsers idd duidelijk nu. Voor wat betreft voorrang van een auto op dat fietspad... Zou wel handig zijn als er idd ook een bord bij komt. Manlief vertrok, reed over de kruising maar heeft heel die haaientanden niet gezien | |
Piles | maandag 28 september 2020 @ 16:35 |
Er hoort ook ruimte tussen de blokmarkering en haaientanden te zitten. Anders vallen ze idd amper op. Prutswerk dit. En er hoort een bord bij inderdaad, o.a. voor als het gesneeuwd heeft. | |
Mushanga71 | maandag 28 september 2020 @ 16:38 |
Tis ook nooit goed | |
Gia | maandag 28 september 2020 @ 17:30 |
Dit. Verkeer op dat fietspad heeft voorrang, ook als het verkeer betreft dat er eigenlijk niet mag rijden. Als je, bijvoorbeeld, als fietser op de stoep fietst, dan heeft een auto uit een uitrit geen voorrang, omdat die fietser een overtreding maakt. (Keertje meegemaakt) |