Goed nieuws inderdaad.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 08:22 schreef miss_sly het volgende:
Waardoor de daling wordt veroorzaakt, is lastig te zeggen, want er worden veel maatregelen tegelijk genomen. "De combinatie van maatregelen werkt vaak, maar wat het precies is, dat weten we niet - daar kom je ook niet goed uit", zegt arts-microbioloog Jan Kluytmans. "Het is ook niet zo belangrijk om precies te weten waarom iets gebeurt, als het maar de goeie kant op gaat zonder draconische maatregelen."
Belangrijk vind ik wel dat er dus ook gesteld wordt dat diverse maatregelen effect hebben. Dus dat we, ondanks dat het nu vest goed gaat, niet alles verder los kunnen laten. Maatregelen blijven van belang om het best goed te laten gaan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 09:38 schreef OProg het volgende:
[..]
Goed nieuws inderdaad.![]()
En wat een genot trouwens om Jan Kluytmans zo te horen.![]()
Als je weet dat je ook met Marc van Ranst opgescheept kan zitten. Die na een goed uitgewerkt bericht uit Azië over een dubbele besmetting de aandacht op zichzelf moet richten dat hij dat ook ontdekt heeft.
En ondertussen bezig is met ruzie met Franstalige virologen, oud-Kamervoorzitters en -rectoren, Vlaams Belangers en N-VA’ers, vooral op Twitter. En daarna in de slachtofferrol gaat dat het komt omdat hij de boodschapper is. Terwijl het toch echt vooral gaat om de manier waarop hij communiceert. Maar die zelfreflectie heeft hij niet.
Klopt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Belangrijk vind ik wel dat er dus ook gesteld wordt dat diverse maatregelen effect hebben. Dus dat we, ondanks dat het nu vest goed gaat, niet alles verder los kunnen laten. Maatregelen blijven van belang om het best goed te laten gaan.
quote:LIVE ’Nog dit jaar verzoek om toelating coronavaccin Oxford’
De makers van een mogelijk vaccin tegen het coronavirus denken dat ze nog voor het einde van het jaar genoeg informatie kunnen hebben om het onderzoek naar het middel af te ronden. Dan kan het worden voorgelegd aan de toezichthouders. Die moeten besluiten of het middel op de markt mag komen. Nederland heeft voor de zekerheid al honderdduizenden doses van het middel van de universiteit van Oxford en de farmaceut AstraZeneca gereserveerd.
"Het is mogelijk dat we nog dit jaar de gegevens uit de klinische proeven kunnen voorleggen aan de toezichthouders. Dan moeten zij een proces in om de gegevens te beoordelen", legt Andrew Pollard, directeur van de Oxford Vaccine Group, dinsdag uit op BBC Radio.
Het middel van AstraZeneca en Oxford heet AZD1222. Vorige maand werden de eerste onderzoeksresultaten gedeeld. Die waren positief: het vaccin zet het afweersysteem van proefpersonen aan het werk, en er zijn geen grote bijwerkingen. Het is in deze fase van het onderzoek nog te vroeg om te zeggen of het kandidaat-vaccin mensen effectief beschermt tegen het virus.
Die Van Ranst is echt een totaal debiel. Was ook het eerste dat ik dacht toen ik het las van die herbesmetting, meneertje is er als de kippen bij om te roepen dat hij het zogenaamd al lang wist. Walgelijk figuur.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 09:38 schreef OProg het volgende:
[..]
Goed nieuws inderdaad.![]()
En wat een genot trouwens om Jan Kluytmans zo te horen.![]()
Als je weet dat je ook met Marc van Ranst opgescheept kan zitten. Die na een goed uitgewerkt bericht uit Azië over een dubbele besmetting de aandacht op zichzelf moet richten dat hij dat ook ontdekt heeft.
En ondertussen bezig is met ruzie met Franstalige virologen, oud-Kamervoorzitters en -rectoren, Vlaams Belangers en N-VA’ers, vooral op Twitter. En daarna in de slachtofferrol gaat dat het komt omdat hij de boodschapper is. Terwijl het toch echt vooral gaat om de manier waarop hij communiceert. Maar die zelfreflectie heeft hij niet.
Het is nogal wat om als zolderkamerfiguur die de hele dag niets beters te doen heeft dan op een forum te hangen dit over een al decennia en wereldwijd gerespecteerde viroloog te zeggen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die Van Ranst is echt een totaal debiel.
Volgens mij was dat ook allang bekend, maar nog niet bewezen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die Van Ranst is echt een totaal debiel. Was ook het eerste dat ik dacht toen ik het las van die herbesmetting, meneertje is er als de kippen bij om te roepen dat hij het zogenaamd al lang wist. Walgelijk figuur.
Dat weten ze dus niet. Men neemt aan dat de combinatie van maatregelen effect hebben. Maar voor hetzelfde geld zou je dezelfde resultaten hebben zonder maatregelen. sowieso zijn die getallen rondom besmettingen weinig zeggend. Het zegt meer over de capaciteit van de GGD's dan over de besmettingen zelf. IC opnames en ziekenhuisopnames zijn al maanden bijzonder laag. Ik ben wel benieuwd naar de leeftijdsopbouw van de mensen in de ziekenhuizen en de IC van de laatste 2 maanden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Belangrijk vind ik wel dat er dus ook gesteld wordt dat diverse maatregelen effect hebben
'Ineens' duiken er overal herbesmettingen op.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:56 schreef AlwaysConnected het volgende:
'Ook herbesmetting vastgesteld bij Nederlandse en Belgische coronapatiënt'
He gelukkig nu tellen we internationaal ook mee en heeft de media weer wat te doen gelukkig
Bron:
https://www.nu.nl/coronav(...)ient.html?redirect=1
Wat was afgquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:05 schreef zoost het volgende:
[..]
Dat weten ze dus niet. Men neemt aan dat de combinatie van maatregelen effect hebben. Maar voor hetzelfde geld zou je dezelfde resultaten hebben zonder maatregelen. sowieso zijn die getallen rondom besmettingen weinig zeggend. Het zegt meer over de capaciteit van de GGD's dan over de besmettingen zelf. IC opnames en ziekenhuisopnames zijn al maanden bijzonder laag. Ik ben wel benieuwd naar de leeftijdsopbouw van de mensen in de ziekenhuizen en de IC van de laatste 2 maanden.
De laatste 2 weken heb ik wel voor jequote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:05 schreef zoost het volgende:
[..]
Dat weten ze dus niet. Men neemt aan dat de combinatie van maatregelen effect hebben. Maar voor hetzelfde geld zou je dezelfde resultaten hebben zonder maatregelen. sowieso zijn die getallen rondom besmettingen weinig zeggend. Het zegt meer over de capaciteit van de GGD's dan over de besmettingen zelf. IC opnames en ziekenhuisopnames zijn al maanden bijzonder laag. Ik ben wel benieuwd naar de leeftijdsopbouw van de mensen in de ziekenhuizen en de IC van de laatste 2 maanden.
Van A tot Z verzonnen bericht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 08:06 schreef miss_sly het volgende:
Besmettingen in de buitenlucht, zo lijkt het:
Na een huwelijksfeest in de buurt van de Franse stad Le Mans hebben 76 gasten positief getest op het coronavirus. De hele plechtigheid én het feest waren buiten in de openlucht. Dus dachten de feestvierders dat ze wel 250 mensen konden uitnodigen. Daarvan is nu ongeveer een derde besmet. Of ook de bruid en/of de bruidegom besmet zijn, is niet bekend.
Het incident lijkt een streep te halen door de theorie dat buiten besmet raken bijna onmogelijk is
Originele bron, Frans: https://www.sudinfo.be/id(...)r-au-mans-malgre-les
Want?quote:
Heb je ook het percentage tests dat afgelopen week positief terugkwam?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:44 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De laatste 2 weken heb ik wel voor je
[ afbeelding ]
Was al een beetje bekend toch ??quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:56 schreef AlwaysConnected het volgende:
'Ook herbesmetting vastgesteld bij Nederlandse en Belgische coronapatiënt'
He gelukkig nu tellen we internationaal ook mee en heeft de media weer wat te doen gelukkig
Bron:
https://www.nu.nl/coronav(...)ient.html?redirect=1
Waar staat in de originele Franse bron dat het in de buitenlucht was?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 08:06 schreef miss_sly het volgende:
Besmettingen in de buitenlucht, zo lijkt het:
[..]
Originele bron, Frans: https://www.sudinfo.be/id(...)r-au-mans-malgre-les
quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:56 schreef OProg het volgende:
[..]
Waar staat in de originele Franse bron dat het in de buitenlucht was?
Er staat dat er afstandsmaatregelen waren. Maar vervolgens helemaal niks in het verhaal over het verloop, dat het uitsluitend buiten was of dat ze misschien ook ergens binnen zijn geweest.
quote:Bien que le mariage se soit déroulé en extérieur...
"Bien que le mariage se soit déroulé en extérieur et que les gestes barrières ont été respectées, un convive a été testé positif au Covid-19. "quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:56 schreef OProg het volgende:
[..]
Waar staat in de originele Franse bron dat het in de buitenlucht was?
Er staat dat er afstandsmaatregelen waren. Maar vervolgens helemaal niks in het verhaal over het verloop, dat het uitsluitend buiten was of dat ze misschien ook ergens binnen zijn geweest.
Heb je blauwe ogen (waar ik op kan vertouwen)?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:58 schreef Za het volgende:
[..]
Ik heb het nagezocht, gewoon flauwekul.
Heb net ook ff naar buiten gekeken, aarde is gewoon plat dus hoor.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:58 schreef Za het volgende:
[..]
Ik heb het nagezocht, gewoon flauwekul.
Dank je. In die twee weken dus geen doden onder de 60. Wel 2 ziekenhuisopnames van kinderen. Ik hoop uit voorzorgquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:44 schreef _serial_ het volgende:
In hoeverre zijn de feestgangers knuffelend het feest op gekomen? Dat soort zaken zijn wel belangrijk om te achterhalen natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:58 schreef capricia het volgende:
[..]
"Bien que le mariage se soit déroulé en extérieur et que les gestes barrières ont été respectées, un convive a été testé positif au Covid-19. "
Daar.
Dat wordt om 14:00 bekend gemaakt. Ik begreep dat het iets van 2.3% is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
Heb je ook het percentage tests dat afgelopen week positief terugkwam?
Ik heb ook nog steeds nergens gelezen in hoeverre deze cijfers laten zien dat iemand door covid-19 of met covid-19 opgenomen zijn. Immers, ook in het dagelijks leven worden jonge mensen op de IC opgenomen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:00 schreef zoost het volgende:
[..]
Dank je. In die twee weken dus geen doden onder de 60. Wel 2 ziekenhuisopnames van kinderen. Ik hoop uit voorzorg
77.4%quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In hoeverre zijn de feestgangers knuffelend het feest op gekomen?
Ja, @miss_sly zei het ook al. Daar had ik helemaal overheen gelezen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:58 schreef capricia het volgende:
[..]
"Bien que le mariage se soit déroulé en extérieur et que les gestes barrières ont été respectées, un convive a été testé positif au Covid-19. "
Daar.
Oh zeker.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In hoeverre zijn de feestgangers knuffelend het feest op gekomen? Dat soort zaken zijn wel belangrijk om te achterhalen natuurlijk.
De mens kan ook heel veel natuurlijke vijanden overwinnen, maar we accepteren niet meer dat een zeer klein deel het aflegt. Dus moet maar de hele samenleving aan een vaccin. De IFR van corona is in de verste verte niet hoog genoeg om dit beleid te billijken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:55 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Was al een beetje bekend toch ??
Als het virus zo aan mutaties onderhevig is gaan vaccins vast niet werken?
Kijk naar de griepprik van een paar jaar geleden. De goede stammen gebruikt, maar omdat die zich gemuteerd hadden werkte het vaccin niet. De mens kan wel denken dat men de natuurlijke vijanden kan overwinnen, maar de natuur past zich wel aan.
Snap ik. Daarom vind ik het nog steeds apart dat we niet van dat soort onderzoeken hebben gelezen. Laat gewoon eens wat daadwerkelijk besmette mensen een paar keer in een lab hoesten en simuleer wat windomstandigheden. Ik ben geen ventiloog (of hoe een ventilatiedeskundige ook heet), maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om dergelijke experimenten op te zetten? Zeker aangezien het nogal wat impact kan hebben op de inrichting van de anderhalvemetersamenleving?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh zeker.
Maar ik kan me ook voorstellen dat bij windstilte het virus niet snel verwaait. Bijv onder van die partytenten in de openlucht.
Wat zouden ze nu moeten melden dan?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:05 schreef Tjacka het volgende:
Nog geen nieuwe persconferentie gepland. Ik dacht dat het weer wekelijks was?
Waarschijnlijk willen sommigen gewoon de bevestiging hebben dat er wel degelijk keihard gewerkt wordt op de ministeries.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Wat zouden ze nu moeten melden dan?
quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In hoeverre zijn de feestgangers knuffelend het feest op gekomen? Dat soort zaken zijn wel belangrijk om te achterhalen natuurlijk.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:03 schreef OProg het volgende:
[..]
Ja, @:miss_sly zei het ook al. Daar had ik helemaal overheen gelezen.
Maar ik had het woord 'uitsluitend' er dan bij moeten zetten.Want je had van de zin erachter nu ook het bericht kunnen schrijven 'social distancing werkt niet tegen verspreiding Corona!!!'. Terwijl er eigenlijk op basis van het bericht moeilijk te stellen is hoe het verloop nu precies is geweest. Voor hetzelfde geld stond er een tent op het terrein waar constant clubjes mensen stonden te knuffelen. Misschien zijn ze ook nog wel in een kerk geweest. Ik vind het nogal lastig om dit soort conclusies direct te gaan trekken. Naja, het kan misschien als je Maurice heet...
Tuurlijk zijn er nog extra vragen te stellen en dingen te onderzoeken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh zeker.
Maar ik kan me ook voorstellen dat bij windstilte het virus niet snel verwaait. Bijv onder van die partytenten in de openlucht.
DL doet onderzoek naar de mate van besmettingen bij concerten (ook in de openlucht, als ik me niet vergis). Dat zijn de goede initiatieven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Snap ik. Daarom vind ik het nog steeds apart dat we niet van dat soort onderzoeken hebben gelezen. Laat gewoon eens wat daadwerkelijk besmette mensen een paar keer in een lab hoesten en simuleer wat windomstandigheden. Ik ben geen ventiloog (of hoe een ventilatiedeskundige ook heet), maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om dergelijke experimenten op te zetten? Zeker aangezien het nogal wat impact kan hebben op de inrichting van de anderhalvemetersamenleving?
Dat we goed of slecht bezig zijn!quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit heeft ook niemand met enigszins verstand van zaken beweerd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:08 schreef miss_sly het volgende:
En dat de idee dat overdracht buiten onmogelijk is toch niet klopt.
Het beleid is veel te ingrijpend en doet meer kwaad dan goed, zeker voor iedereen onder de 70. Alle maatregelen worden per direct opgeschort. Zoiets?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat staat niet het originele bericht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:58 schreef capricia het volgende:
Daar.
Desalniettemin, wederom, is het vooral indirect bewijs. Ik lees alleen maar van onderzoek met gezonde mensen die een beetje in het rond hoesten. Hoeveel zegt dat over dit virus? Het is én onder laboratoriumomstandigheden, én onder gezonde mensen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:08 schreef capricia het volgende:
[..]
DL doet onderzoek naar de mate van besmettingen bij concerten (ook in de openlucht, als ik me niet vergis). Dat zijn de goede initiatieven.
Tuurlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:59 schreef capricia het volgende:
Heb je blauwe ogen (waar ik op kan vertouwen)?![]()
Of mss wat meer uitleg...
Was de initiële massa besmetting in Italië ook niet een voetbalstadion (open lucht, maar wel op elkaar)?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tuurlijk zijn er nog extra vragen te stellen en dingen te onderzoeken.
Maar ook niet uit te sluiten is dat op een warme zomerdag in de buitenlucht op een feest mensen lange gesprekken met elkaar hebben en er dus, ondanks afstand (is dat in Frankrijk niet 1 meter?) wel overdracht plaats kan vinden. En dat de idee dat overdracht buiten onmogelijk is toch niet klopt.
Zoals je het hier uittekent, zou een onderzoek opgesteld kunnen worden. Je kan echter niet onderzoeken hoe mensen dan daadwerkelijk besmet raken, alleen hoe het virus in die situaties rond zou kunnen gaan. En onbesmette mensen blootstellen zal ethische problemen geven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Snap ik. Daarom vind ik het nog steeds apart dat we niet van dat soort onderzoeken hebben gelezen. Laat gewoon eens wat daadwerkelijk besmette mensen een paar keer in een lab hoesten en simuleer wat windomstandigheden. Ik ben geen ventiloog (of hoe een ventilatiedeskundige ook heet), maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om dergelijke experimenten op te zetten? Zeker aangezien het nogal wat impact kan hebben op de inrichting van de anderhalvemetersamenleving?
Of toch nadat ze met duizenden in de metro gingen en tot in de late uurtjes gingen feesten in de kroegen rondom het stadion?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:10 schreef capricia het volgende:
Was de initiële massa besmetting in Italië ook niet een voetbalstadion (open lucht, maar wel op elkaar)?
Goed dat je dat erbij zetquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit heeft ook niemand met enigszins verstand van zaken beweerd.
Of mss beiden?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Of toch nadat ze met duizenden in de metro gingen en tot in de late uurtjes gingen feesten in de kroegen rondom het stadion?
Snap ik ook wel, maar je hoeft helemaal geen onbesmette mensen bloot te stellen. Je zet wat meetapparatuur neer en voor de rest kun je alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen treffen. In het ziekenhuis worden mensen ook 'blootgesteld' aan deze patiënten, waarom zouden we niet datzelfde kunnen doen met onderzoekers met dezelfde voorzorgsmaatregelen? Zeker aangezien het om behoorlijk belangrijk onderzoek gaat.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:10 schreef miss_sly het volgende:
En onbesmette mensen blootstellen zal ethische problemen geven
Klopt. Ik vind het eigenaardig dat de wetenschap nog steeds een beetje blijft doorsukkelen met onderzoeken die simpelweg om de hete brij heendraaien.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Of mss beiden?
Zo veel vragen nog..
Suc6 met het geluk.quote:Op maandag 24 augustus 2020 15:56 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Een vaccin doet dat niet, want die cytokine storm is waarom mensen zo ziek worden, als een vaccin dezelfde soort imuunrespons zou opwekken zou de halve testpopulatie nu op de IC liggen. Helemaal onderdrukken slaat echter ook nergens op, want dan worden er geen antistoffen en (veel belangrijker en langer werken) cellulaire immuniteit aangemaakt en is het dus zinloos.
Also, dexamethesone, wat iedereen terecht bejubeld omdat het niets kost en de sterfte met 35% vermindert onder ernstig zieken, doet exact dat: de overijverige immuunrespons afremmen. Daardoor ga je niet dood. Dat is goed.
Dat betekent niet dat je daarna "geen immuunsysteem meer hebt voor andere virussen."
🥺
Dit!quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Of mss beiden?
Zo veel vragen nog..
Zelfs dat is niet helemaal duidelijk. Alles stagneert een beetje de laatste tijd. Geen stijgingen, geen dalingen, dus ja... is dat goed? Slecht? Geen idee, het is afwachten hoe het zich verder ontwikkelt.quote:
Er komt blijkbaar een groots opgezet onderzoek naar (verspreiding van) Corona op middelbare scholen. Of was dat al eens gezegd hier? Zal best kunnen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit!
Zoveel vragen, en niet allemaal even gemakkelijk te beantwoorden.
Wt meer informatie over welke onderzoeken nu lopen zou ik prettig vinden. Want er lopen ongetwijfeld allerlei onderzoeken of die worden opgezet, en daar wordt niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.
Daar gaat de sector niet veel meer aan hebben dit jaar vermoed ik.quote:
Ben ik ook benieuwd naar, evenals ziekenhuisopnamen en sterfgevallen. Als er elke dag gemiddeld al 700 mensen met hart- en vaatziekten worden opgenomen, dan is het best aannemelijk dat regelmatig het iemand zal zijn die ook corona heeft. Als het opnamen zijn met in plaats van door corona, dan hoeft zo een driedaags gemiddelde inclusief signaalwaarde nog niks te zeggen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb ook nog steeds nergens gelezen in hoeverre deze cijfers laten zien dat iemand door covid-19 of met covid-19 opgenomen zijn. Immers, ook in het dagelijks leven worden jonge mensen op de IC opgenomen.
Een concert in de stromende regen is nog altijd beter dan geen concert.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:04 schreef galantis het volgende:
[..]
Daar gaat de sector niet veel meer aan hebben dit jaar vermoed ik.
Voor dit jaar is het veel te laat, maar het biedt wel mogelijkheden voor volgend jaar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:04 schreef galantis het volgende:
[..]
Het is natuurlijk weer de koe in de kont kijken maar dit hadden ze in juni al best kunnen testen. Dat had de branche in de zomermaanden toch net wat extra’s op kunnen leveren.quote:
Het landsbelang is natuurlijk 1000x groter dan die van de buitenlucht-branche. Enige voorzichtigheid en terughoudendheid is logisch.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is natuurlijk weer de koe in de kont kijken maar dit hadden ze in juni al best kunnen testen. Dat had de branche in de zomermaanden toch net wat extra’s op kunnen leveren.
Ik blijf erbij, ga op zoek naar de alternatieven ipv halsstarrig naar het aantal besmettingen te blijven kijken.
Ja dat is inderdaad wel een goede dooddoener.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:31 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het landsbelang is natuurlijk 1000x groter dan die van de buitenlucht-branche. Enige voorzichtigheid en terughoudendheid is logisch.
Trein, Metro, bus, samen met elkaar in de auto, kroeg vooraf, kroeg achteraf, etc.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Of toch nadat ze met duizenden in de metro gingen en tot in de late uurtjes gingen feesten in de kroegen rondom het stadion?
quote:Update 19 augustus t/m 25 augustus 2020
Afgelopen week zijn er 3.588 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Dat zijn 425 meldingen minder dan het aantal meldingen van vorige week. Er zijn in de afgelopen week 84 patiënten gemeld die voor COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest). Dat zijn er 34 meer dan vorige week.
Deze week zijn 32 laboratorium-bevestigde COVID-19 patiënten als overleden gemeld, 16 meer dan in de week er voor. Zie het nieuwsbericht Lichte daling aantal nieuw gemelde COVID-19 besmettingen
In de afgelopen week hebben ruim 140.000 mensen zich laten testen in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst teststraten, bijna 38.000 mensen meer dan de week daarvoor. Het percentage positieve testen op landelijk niveau is deze week licht gedaald naar 2,5%. Het reproductiegetal ligt rond de 1.
De in de afgelopen week gemelde patiënten zijn niet allemaal in de afgelopen week positief getest, in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van afgelopen weken soms nog aangevuld. Omdat het aannemelijk is dat niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen, zijn de werkelijke aantallen in Nederland waarschijnlijk hoger dan de aantallen die hier genoemd worden.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:10 schreef miss_sly het volgende:
Afgelopen week zijn er 3.588 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Dat zijn 425 meldingen minder dan het aantal meldingen van vorige week.
In de afgelopen week hebben ruim 140.000 mensen zich laten testen in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst teststraten, bijna 38.000 mensen meer dan de week daarvoor. Het percentage positieve testen op landelijk niveau is deze week licht gedaald naar 2,5%.
Dat was toch geen 5%? Dat was 2,8 of zo?quote:
quote:Update 12 augustus t/m 18 augustus 2020
Afgelopen week zijn er 4.013 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Dat zijn 23 meldingen minder dan het aantal meldingen van vorige week. Er zijn in de afgelopen week 50 patiënten gemeld die voor COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest). Dat zijn er 12 meer dan vorige week.
Er zijn 16 laboratorium-bevestigde COVID-19 patiënten als overleden gemeld, 7 meer dan in de week er voor.
In de afgelopen week hebben ruim 102.000 mensen laten testen in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst teststraten, 3.500 mensen meer dan de week daarvoor. Het percentage positieve testen op landelijk niveau is deze week 3,5% is ongeveer gelijk gebleven. Het reproductiegetal ligt net als vorige week boven de 1. Zie het nieuwsbericht Ruim 4.000 nieuwe besmettingen, meer ziekenhuisopnames.
De in de afgelopen week gemelde patiënten zijn niet allemaal in de afgelopen week positief getest, in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van afgelopen weken soms nog aangevuld. Omdat het aannemelijk is dat niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen, zijn de werkelijke aantallen in Nederland waarschijnlijk hoger dan de aantallen die hier genoemd worden.
Dat is bloed prikken ook. En daar heb ik ook wel eens iemand van tegen de vlakte zien gaan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:13 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Testje had, stelde niet veel voor. Niet dat het fijn is en ik denk 'goh, laten we dat nog een keer doen!' maar het is echt maar heel even 'meh'.
Le Big Bisouquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar.
Ja, dat is ook weer zo. Ach ja, mij persoonlijk viel het in elk geval reuze mee, maar het zal voor iedereen anders zijn ja.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:14 schreef OProg het volgende:
[..]
Dat is bloed prikken ook. En daar heb ik ook wel eens iemand van tegen de vlakte zien gaan.
Ik ben zo iemandquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:14 schreef OProg het volgende:
[..]
Dat is bloed prikken ook. En daar heb ik ook wel eens iemand van tegen de vlakte zien gaan.
Wel hoog aantal ziekenhuisopnames, 15 en 5 sterfgevallen ook wel pittigquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:16 schreef pussycatdoll het volgende:
#COVID19 in the Netherlands (25-08)
cases: 67.543 (+415)
fatalities: 6.207 (+5)
hospitalisations: 12.126 (+15)
(differences w.r.t. yesterday in parenthesis)
source RIVM
#coronavirusNL #COVID19NL
Hoop verschillende getallen aan de andere posts te lezen. Ging me meer om de relatie tussen de andere getallen: nu 3.588 positief getest op 140.000 tests; vorige week (3.588+425) op (140.000-38.000) tests. Nu hoef je misschien niet per se door de GGD teststraat gegaan hoeven zijn om toch positief te worden getest, maar de verhouding is dan wel heel erg uit het lood.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:14 schreef miss_sly het volgende:
Dat was toch geen 5%? Dat was 2,8 of zo?
O nee, 3,5%:
Het is natuurlijk niet zo dat COVID even in de agenda schrijft wanneer iemand het ziekenhuis in gaat of overlijdt nadat ie besmet is. Die periode is redelijk random, daarom kan dat cijfer behoorlijk heen en weer schommelen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:20 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wel hoog aantal ziekenhuisopnames, 15 en 5 sterfgevallen ook wel pittig
I know... is ook erg willekeurig. Maar gewoon jammer, had liever nul doden en iets van 3 opnames ofzo gezien, that's allquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat COVID even in de agenda schrijft wanneer iemand het ziekenhuis in gaat of overlijdt nadat ie besmet is. Die periode is redelijk random, daarom kan dat cijfer behoorlijk heen en weer schommelen.
Worden die opnames niet later op de dag nog gecorrigeerd?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:20 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wel hoog aantal ziekenhuisopnames, 15 en 5 sterfgevallen ook wel pittig
Verder geen slechte dagcijfers lijkt mij zo.
Ja en de bekende dinsdag dipquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat COVID even in de agenda schrijft wanneer iemand het ziekenhuis in gaat of overlijdt nadat ie besmet is. Die periode is redelijk random, daarom kan dat cijfer behoorlijk heen en weer schommelen.
Ik snap niet wat je nu probeert te zeggen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Hoop verschillende getallen aan de andere posts te lezen. Ging me meer om de relatie tussen de andere getallen: nu 3.588 positief getest op 140.000 tests; vorige week (3.588+425) op (140.000-38.000) tests. Nu hoef je misschien niet per se door de GGD teststraat gegaan hoeven zijn om toch positief te worden getest, maar de verhouding is dan wel heel erg uit het lood.
Eens kijken of de “ja maar de ziekenhuizen stijgen niet” mensen nu vinden dat er reden is om alert te zijn. Of gaat het nu weer om de positieve tests?quote:
Ja maar de ambtenaren van de GGD hebben om 18 uur einde werktijd he?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:23 schreef quirina het volgende:
Op Schiphol sluit de teststraat om 18:00.
Lekker zinvol ook.
En heel veel mensen die uit een oranje gebied terugkomen uit Spanje gaan geen quarantaine doen. Wie gaat dat controleren? De GGD is al overspannen door de teststraten.
En als je een eigen zaak heb kan je niet eens in quarantaine. En als het je extra 10 dagen vakantie gaat kosten ga je ook niet in quarantaine.
Eens. De ziekenhuisopnames zij nbehoorlijk gestegen, van 50 naar 84. Nog steeds geen alarmerend aantal, uiteraard, maar wel een significante stijging.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eens kijken of de “ja maar de ziekenhuizen stijgen niet” mensen nu vinden dat er reden is om alert te zijn. Of gaat het nu weer om de positieve tests?
Nee zonder dollen. Gemixt signaal. Positief dat de besmetting lijkt af te nemen. Maar waakzaamheid blijft geboden.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Uv straling maakt het corona virus binnen minuten dood, is een voldongen feit?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:04 schreef galantis het volgende:
[..]
Waarvan een stuk of 50 (van die 84) van vorige week of eerder.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eens. De ziekenhuisopnames zij nbehoorlijk gestegen, van 50 naar 84. Nog steeds geen alarmerend aantal, uiteraard, maar wel een significante stijging.
Zijn er ergens überhaupt cijfers van hoeveel personen zich niet aan de quarantaine houden?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:23 schreef quirina het volgende:
Op Schiphol sluit de teststraat om 18:00.
Lekker zinvol ook.
En heel veel mensen die uit een oranje gebied terugkomen uit Spanje gaan geen quarantaine doen. Wie gaat dat controleren? De GGD is al overspannen door de teststraten.
En als je een eigen zaak heb kan je niet eens in quarantaine. En als het je extra 10 dagen vakantie gaat kosten ga je ook niet in quarantaine.
Omgerekend 1,25 persoon per provincie. Ik lig er niet echt wakker van in elk geval.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:30 schreef Da_Sandman het volgende:
Dat 15 ziekenhuisopnames bijna twee maanden na het opnieuw oplopen van de besmettingen nog altijd een behoorlijke uitschieter naar boven is, lijkt me vooral positief.
Dit dus. Goede daling. Opnames en doden zijn ook niet bepaald schokkend ondanks de stijging.quote:
Definieer landsbelang.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:31 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het landsbelang is natuurlijk 1000x groter dan die van de buitenlucht-branche. Enige voorzichtigheid en terughoudendheid is logisch.
Yep, dat lijkt mij ook een gegeven voor een virus dat voornamelijk door de lucht ( dwz uit & inademing besmette aerosolen/druppels) wordt overgedragen. Probleem is dan hoeveel afstand, voldoende is voor iemand die bevattelijk is ? ..... geldt hier dan de wet van statistiek of het lot voor het individu ?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Was de initiële massa besmetting in Italië ook niet een voetbalstadion (open lucht, maar wel op elkaar)?
Afstand lijkt belangrijk te blijven.
Eens, maar wie zijn 'we' in dit verhaal? Als die branche zoveel schade oploopt en op z'n reet zit, hebben ze nu toch ook al ettelijke maanden gehad om kleinschaliger evenementen te bedenken die wel binnen de regels georganiseerd kunnen worden? Die zijn toch 'we'? Wie anders?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad wel een goede dooddoener.
We kunnen niks doen en wachten op een vaccin of kijken waar we mogelijkheden zijn. Er is een groot grijs gebied tussen afwachten op een vaccin en terug naar het oude normaal.
Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien wat er negatief is aan dat stukje. Er worden juist ook de positieve punten genoemd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:42 schreef _serial_ het volgende:
De pers maakt er natuurlijk weer een negatief stukje nieuws van.
Weer minder positieve tests, maar aantal ziekenhuisopnamen stijgt
Of het nou 8 opnamen zijn, of 10 of 15 maakt ook geen reet uit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:42 schreef _serial_ het volgende:
Vind het helemaal geen negatief stuk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:42 schreef _serial_ het volgende:
Nee, niets negatiefs aan. Dit is een beetje de pest van de huidige tijd, iedere letter van 'de pers' wordt onder een vergrootglas gelegd. Ze duiden hier gewoon feitelijk de cijfers, meer niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:42 schreef _serial_ het volgende:
Ook grotendeels achterstallige opnamen en nog steeds dus geen enkel idee of opnamen en sterfgevallen door of met corona zijn. Met enkel sterfgevallen boven de 75 en zelfs vijf boven de 90 is toch steeds meer duidelijk dat deze te generieke en beperkende maatregelen voor alle leeftijdsgroepen meer kwaad dan goed zullen doen. Hartstikke tragisch voor nabestaanden, maar het leven is helaas eindig.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Of het nou 8 opnamen zijn, of 10 of 15 maakt ook geen reet uit.
Het wordt pas interessant als we van 20 naar 100 gaan, en dan een week later op 200 zitten en weer een week later op 500.
Je bent de situatie in maart alweer vergeten?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 15:34 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Tijd voor herevaluatie van het daadwerkelijke gevaar van covid-19.
Helaas duurt het nog wel even voordat die stap gezet gaat worden denk ik. Er zullen een paar landen moeten zijn die wat meer op die manier gaan denken; dan volgt de rest vanzelf.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 15:34 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Ook grotendeels achterstallige opnamen en nog steeds dus geen enkel idee of opnamen en sterfgevallen door of met corona zijn. Met enkel sterfgevallen boven de 75 en zelfs vijf boven de 90 is toch steeds meer duidelijk dat deze te generieke en beperkende maatregelen voor alle leeftijdsgroepen meer kwaad dan goed zullen doen. Hartstikke tragisch voor nabestaanden, maar het leven is helaas eindig.
Tijd voor herevaluatie van het daadwerkelijke gevaar van covid-19.
Nee, maar in alles blijkt dat op een of andere manier het virus veel minder dodelijk is geworden dan in maart.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bent de situatie in maart alweer vergeten?
https://www.vice.com/en_u(...)he-brink-of-collapse
Zeker, dit is ook de meest logische vervolgstap in ons corona avontuur. Het begint toch steeds duidelijker te worden dat dit virus niet zo ernstig is als gedacht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:06 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Helaas duurt het nog wel even voordat die stap gezet gaat worden denk ik. Er zullen een paar landen moeten zijn die wat meer op die manier gaan denken; dan volgt de rest vanzelf.
Verreweg de meeste besmettingen dus in de groep 20-29. Het zat erin.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:44 schreef _serial_ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De gedachte dat het acceptabel is om wat bejaarden te offeren zodat de jongeren kunnen feestvieren zal voorlopig nog niet echt voet aan de grond krijgen, nee.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:11 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Zeker, dit is ook de meest logische vervolgstap in ons corona avontuur. Het begint toch steeds duidelijker te worden dat dit virus niet zo ernstig is als gedacht.
Maar dit gaat nog wel een paar maanden duren voor de geesten hiervoor rijp zijn.
Feestvieren? Waar heb jij het over man. Weer NORMAAL leven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De gedachte dat het acceptabel is om wat bejaarden te offeren zodat de jongeren kunnen feestvieren zal voorlopig nog niet echt voet aan de grond krijgen, nee.
Relatief zijn er net zoveel ziekenhuisopnames als eerder dit jaar. Er zijn gewoon minder besmettingen dan toen. Dus zolang het aantal besmettingen niet uit de hand loopt, blijft de zaak onder controle. Maar als het toch weer toeneemt, krijgen de ziekenhuizen het weer zo zwaar als eerder dit jaar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:11 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Nee, maar in alles blijkt dat op een of andere manier het virus veel minder dodelijk is geworden dan in maart.
Nee hoor, dat zat er helemaal niet in. We zitten hier al weken kintikkend af te wachten door voorspellingen van jou o.a.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Verreweg de meeste besmettingen dus in de groep 20-29. Het zat erin.
Moet wel bij gezegd worden dat er ook wat mensen er langdurige klachten aan overhouden, maar daar zijn gewoon nog niet genoeg cijfers voor beschikbaar. Je hoort de horror verhalen natuurlijk; de lui die er niks aan overhouden of het niet eens merken hoor je niks over natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:11 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Nee, maar in alles blijkt dat op een of andere manier het virus veel minder dodelijk is geworden dan in maart.
Dit is ook bevestigd door artsen die werkzaam zijn in ziekenhuizen uit de grootste brandhaard van Europa; Lombardije
Niemand heeft het over het opofferen van bejaarden, dat maak jij er van.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De gedachte dat het acceptabel is om wat bejaarden te offeren zodat de jongeren kunnen feestvieren zal voorlopig nog niet echt voet aan de grond krijgen, nee.
maar hier keken ze toch alleen naar ziekenhuis opnames ?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:42 schreef _serial_ het volgende:
iets met een pandemie .....quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:14 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Feestvieren? Waar heb jij het over man. Weer NORMAAL leven.
Hoe weet je dat? Je weet toch niet hoeveel besmettingen er in het begin van het jaar waren? Er werd toen ook niet getestquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:16 schreef Tijn het volgende:
Relatief zijn er net zoveel ziekenhuisopnames als eerder dit jaar.
Als je denkt dat het gaat om feestvieren dan heb je geen enkel idee van de daadwerkelijke maatschappelijke problematiek.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ah, ja maart, mooie tijd was dat toen we inderdaad nog te weinig wisten en als vrije Westerse landen net zo autoritair gingen besturen als China.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bent de situatie in maart alweer vergeten?
https://www.vice.com/en_u(...)he-brink-of-collapse
Gelijk weer stamelen over opofferen van bejaarden en jongeren die willen feestvieren... Dat wordt door niemand gezegd, maar jij komt nooit verder dan stigmatiseren en generaliseren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Inderdaad. Wat ik allemaal in mijn omgeving wel niet afgelast heb zien worden is ongelofelijk. En dan is er nog zoveel meer. Je kan het zo gek niet bedenken of het gaan niet of slechts in afgeslankte vorm door.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je denkt dat het gaat om feestvieren dan heb je geen enkel idee van de daadwerkelijke maatschappelijke problematiek.
Ik loop deze week van het ene coronagerelateerde overleg naar het andere. En ik hou mij altijd verre van feestcommissies en alles wat daar mee te maken heeft,
Dat UV licht, los dat je het echt niet inewendig kunt gebruiken wat Trump eindelijk ook weet, kan ook zorgen voor ongewenste mutaties.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Uv straling maakt het corona virus binnen minuten dood, is een voldongen feit?
Je bent wel een zwart wit persoon, met je opofferen en feestvieren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dus is UV-licht niet echt bevorderlijk om het coronavirus te doden? Maar als je te veel bloot staat aan overmatig gebruik van UV-licht heb je meer kans op kwaadaardige meanoom(huidkanker). Dus ik denk echt niet dat een UV-licht de oplossing is voor bestrijden van het coronavirus.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat UV licht, los dat je het echt niet inewendig kunt gebruiken wat Trump eindelijk ook weet, kan ook zorgen voor ongewenste mutaties.
Het probleem van een middel dat even te weinig is om vernietigen en dan genoeg om je van kleur te laten verschieten.
Ik bedoel dit niet uitsluitend grappig als meeliftend op allerlei waanzin maar ook serieus.
DNA (cq RNA bij een virus) kan en zal muteren onder invloed van UV licht. Lang verhaal, wat ik verder kort hou. UV licht kan leiden tot DNA schade, wat o.a. kan leiden tot kankers (dwz "oxydatie" schade) waarbij het DNA uit de pas gaat lopen.Virussen kunnen juist prima muteren en reken maar dat dit - juist met name - ook in de buitenliucht gebeurd.
Dit even om de nieuwe Heilige Graal, buitenlucht, wat te dimmen. Buiten is vooral nuttiog omdat daarmee de virus concentratie verdund en een langer afstand moet overbruggen waarbij het niet of "verzwakt"; minder snel zal besmetten. Probleem is dan wel dat de "diehards" onder dat virus, als sterksten, dus bij vermeerdering hoogstwaarschijnlijk ook beter zullen gaan verspreiden in de buitenlucht.
Yep een advies omdat men de hete aardappel, met de bestaande wet in de hand, niet wil cq. durft uit te serveren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja maar de ambtenaren van de GGD hebben om 18 uur einde werktijd he?
Daarnaast, die quarantaine is niet verplicht.
link?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:48 schreef MichaelScott het volgende:
Eindelijk een aanzet tot een realistische langetermijnstrategie. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van het OMT.
Natuurlijk is dat mogelijk. Dat zag je in genoeg Schengenlanden gebeuren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep een advies omdat men de hete aardappel, met de bestaande wet in de hand, niet wil cq. durft uit te serveren.
Heeft en geeft naast buitengewoon ingewikkelde handhaving, ook allerlei implicaties.
Los daarvan lijkt mij het niet ingewikkeld om iedereen - sws hier wonende Nederlanders - die door een vliegveldpassage komt, een uitnodiging tot testen te sturen. Niet dat het testen helpt maar het is goed om de onderzoekers in de speeltuin bezig te houden.
//--//
Blijft over, hoe je de inkomende toerist naar het testen (terug/bege)leidt.
Ik vraag mij af, kan de Nederlandse overheid, inkomende toeristen wettelijk verplichten tot melding waar zij in Nederland verblijven ? Of is dat op grond van Schengen, vrij verkeer, niet mogelijk ?
Maar de titel klopt niet. Er zijn meer ziekenhuisopnames afgelopen week gemeld, maar een deel ervan was al eerder opgenomen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:23 schreef Predator40 het volgende:
[..]
maar hier keken ze toch alleen naar ziekenhuis opnames ?
en opeens is het negatief als dat vermeld word
Lees ik nu over een advies ergens heen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:48 schreef MichaelScott het volgende:
Eindelijk een aanzet tot een realistische langetermijnstrategie. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van het OMT.
Dat is kan, OK.... hoe dan hier, waarom niet ?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 17:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat mogelijk. Dat zag je in genoeg Schengenlanden gebeuren.
Omdat het blijkbaar niet als nuttig wordt ervaren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 17:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is kan, OK.... hoe dan hier, waarom niet ?
Vooralsnog, zie ik alleen mooi-weer adviezen voor de bühne.
Kunnen ze in Engeland en Griekenland ook. Beide Europa dus waarom niet? Alleen geen van beide kan (of wil) het handhaven verder dus ook vrij nutteloos verder.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vraag mij af, kan de Nederlandse overheid, inkomende toeristen wettelijk verplichten tot melding waar zij in Nederland verblijven ? Of is dat op grond van Schengen, vrij verkeer, niet mogelijk ?
Welk advies bedoel je en waar kan ik dit lezen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:48 schreef MichaelScott het volgende:
Kennelijk was de lobby van de reisbranche nogal succesvol. Dat het reisadvies wordt aangepast op de laatste dag van de schoolvakantie is echt geen toeval.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:19 schreef Za het volgende:
Überhaupt dat mensen daar wekenlang vakantie konden vieren, volkomen idioot, 8000 besmettingen per dag.
Vergeet even niet dat die 'diehards' onder de virussen, vaak het meest besmettelijk zijn maar ook het minst dodelijk. Als virus (soort) heb je er niets aan om je gastheer dood te maken, dat is meestal maar een ongewenst bij-effect.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:41 schreef Vallon het volgende:
Probleem is dan wel dat de "diehards" onder dat virus, als sterksten, dus bij vermeerdering hoogstwaarschijnlijk ook beter zullen gaan verspreiden in de buitenlucht.
Dat reisadvies is dus een advies, geen verplichting.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:20 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Kennelijk was de lobby van de reisbranche nogal succesvol. Dat het reisadvies wordt aangepast op de laatste dag van de schoolvakantie is echt geen toeval.
En dat op die leeftijdquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:31 schreef 5thencounter het volgende:
Het nieuwe Woord vd Week
Herbesmetting
De oudjes mogen zelfs een twééde ronde in
1Vandaag had net een interessant item over dit zogenaamde onderzoek. Het komt erop neer dat Mojo een wetenschapper zonder verstand van virussen en epidemieën de opdracht heeft gegeven om een onderzoek te doen, en geheel toevallig komt daaruit dat festivals gewoon weer door kunnen gaan.quote:
Dan hadden we toch mooie zomermaanden kunnen hebben als evenementen toch doorgingen... Zonder evenement is echt saai en ongezellig. daarom zou ik ook mijn vrienden weer terug kunnen als sociale feesten in mijn eigen woonplaats doorgingen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:36 schreef hooibaal het volgende:
[..]
1Vandaag had net een interessant item over dit zogenaamde onderzoek. Het komt erop neer dat Mojo een wetenschapper zonder verstand van virussen en epidemieën de opdracht heeft gegeven om een onderzoek te doen, en geheel toevallig komt daaruit dat festivals gewoon weer door kunnen gaan.
Het RIVM neemt niet eens de moeite om erop te reageren, dat zegt op zich wel genoeg.
Vanuit het buitenland blijkt dat grote buitenevenementen ook niet tot grote haarden hebben geleid.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:36 schreef hooibaal het volgende:
[..]
1Vandaag had net een interessant item over dit zogenaamde onderzoek. Het komt erop neer dat Mojo een wetenschapper zonder verstand van virussen en epidemieën de opdracht heeft gegeven om een onderzoek te doen, en geheel toevallig komt daaruit dat festivals gewoon weer door kunnen gaan.
Het RIVM neemt niet eens de moeite om erop te reageren, dat zegt op zich wel genoeg.
Kroatië wel degelijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Vanuit het buitenland blijkt dat grote buitenevenementen ook niet tot grote haarden hebben geleid.
Dat doet er niet toe. Geen enkel middel moet worden geschuwd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:47 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dus is UV-licht niet echt bevorderlijk om het coronavirus te doden? Maar als je te veel bloot staat aan overmatig gebruik van UV-licht heb je meer kans op kwaadaardige meanoom(huidkanker). Dus ik denk echt niet dat een UV-licht de oplossing is voor bestrijden van het coronavirus.
Wat staat hier in godsnaamquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:44 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Blijft wel vreemd he, hier daar en in andere land niet????
Dat gaat nog wel even duren voordat dat door gaat dringen hier.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Vanuit het buitenland blijkt dat grote buitenevenementen ook niet tot grote haarden hebben geleid.
Inderdaad, wat een lichtzinnigheid weer. Een melanoom is erg, maar niks vergeleken met covid-19.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:45 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. Geen enkel middel moet worden geschuwd.
Tsja, je hoeft ook geen wonderen te verwachten wanneer veilige gebieden een negatief reisadvies krijgen en zo ongeveer de meest linke gebieden van Europa tot een aantal dagen terug prima in orde waren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:50 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel even duren voordat dat door gaat dringen hier.
Lekker mondkapjes in voetbalstadions waar maar duizend mensen zitten genot.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:50 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel even duren voordat dat door gaat dringen hier.
Tuurlijk was het al bekend , alleen door dit heeft de media weer wat te doenquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:55 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Was al een beetje bekend toch ??
Als het virus zo aan mutaties onderhevig is gaan vaccins vast niet werken?
Kijk naar de griepprik van een paar jaar geleden. De goede stammen gebruikt, maar omdat die zich gemuteerd hadden werkte het vaccin niet. De mens kan wel denken dat men de natuurlijke vijanden kan overwinnen, maar de natuur past zich wel aan.
3e golf als we alle berichten over de tweede golf die al maanden geleden had moeten komen zitten we nu al op de 1000 golfquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef byah het volgende:
De hype lijkt weer over, op naar de 3e golf
Er zijn al genoeg evenementen geweestquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:40 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dan hadden we toch mooie zomermaanden kunnen hebben als evenementen toch doorgingen... Zonder evenement is echt saai en ongezellig. daarom zou ik ook mijn vrienden weer terug kunnen als sociale feesten in mijn eigen woonplaats doorgingen.
ja mooi hè, in het griep seizoen kan je ook wel twee x de griep krijgen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 11:06 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'Ineens' duiken er overal herbesmettingen op.
Het virus heeft geen ander doel als je het zo kunt noemen dan zich, als elk andere bestaansvorm, te vermeerderen, te verspreiden en te continueren door aanpassing.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:25 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Vergeet even niet dat die 'diehards' onder de virussen, vaak het meest besmettelijk zijn maar ook het minst dodelijk. Als virus (soort) heb je er niets aan om je gastheer dood te maken, dat is meestal maar een ongewenst bij-effect.
Wat dat betreft is de gewone verkoudheid nog altijd de gekroonde (letterlijk) koning van de coronavirussen: Relatief onschadelijk maar wel gruwelijk besmettelijk.
Hier ga je natuurlijk geen antwoord op krijgen. Het RIVM en de gezondheidsminister aldaar wijten het aan het flink toegenomen aantal testen (verdubbeld) en vele mensen die terugkeren van vakanties maar over buitenevenementen wordt geen woord gerept. In tegendeel zelfs, eerder over ziekenhuizen en kinderdagverblijven en met name superspread events IN nachtclubs in bijvoorbeeld Vodic, Novalja, Makarskaen Vir.quote:
quote:Capak said that 10 counties are in the green zone according to Slovenian criteria. There are two in red - Vukovar-Srijem and Split-Dalmatia . He said that the Netherlands has imposed measures on us, and they have a worse situation than us. "We have a much better situation than our eastern neighbors, and the number of patients is growing in all Western European countries. Croatia is not an isolated case, "he said. He also reported that most of those infected in Zagreb had returned from summer vacations.
Dit durf ik ook wel te stellen ja, het valt iets te toevallig samenquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 18:20 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Kennelijk was de lobby van de reisbranche nogal succesvol. Dat het reisadvies wordt aangepast op de laatste dag van de schoolvakantie is echt geen toeval.
Ik vind dit soort "onderzoek" toch altijd een beetje twijfelachtig. Als er nou in de zomer grootschalige coronauitbraken waren voordat mensen alert waren en er aan alle kanten maatregelen werden genomen had je misschien goede datapunten om wat zinnigs te kunnen concluderen of als er landen waren waar men grootschalige evenementen niet aan banden had gelegd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:20 schreef mthecatlover het volgende:
Er is tot nu toe geen bewijs dat bezoekers van een evenement in de buitenlucht kans lopen om besmet te raken met het coronavirus. Een besmetting oplopen bij een binnenevenement is een reëel risico. Maar met aanvullende maatregelen zoals een goede ventilatie is dat risico voor een gezonde bezoeker die jonger is dan 65 jaar niet groter dan het risico dat hij om het leven komt bij 11 kilometer motorrijden, 44 kilometer fietsen, 480 kilometer autorijden of een vlucht van Amsterdam naar Bali.
Dat concludeert Crisislab, een onderzoeksinstituut op het terrein van veiligheid en crisisbeheersing. Het instituut ondersteunt de leerstoel Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Crisislab heeft in ruim vijfhonderd wetenschappelijke publicaties uit de hele wereld geen bewijs kunnen vinden voor het in Nederland gehanteerde verbod op grote evenementen.
,,We hebben alle rapporten tot aan medio augustus onderzocht op verzoek van evenementenorganisator Mojo", zegt hoogleraar Ira Helsloot. ,,Mojo wilde inzicht in de coronaproblematiek rondom evenementen, zodat ze de juiste maatregelen kunnen nemen. Onze bevindingen komen Mojo natuurlijk goed uit, maar dit is echt wat we in die grote berg publicaties sinds maart van dit jaar hebben gevonden. We hebben de conclusies voorgelegd aan het RIVM en het CBS, maar helaas nog geen reactie gehad."
Voetbalwedstrijd in Zagreb met publiek was dacht ik wel een trigger. Al kan het ook het gebeuren er om heen zijn geweest, maar dat ga je in Nederland ook krijgen als je grote buitenfestivals of sportwedstrijden weer zou toestaan. Mensen gaan dan daar rondomheen weer massaal samenkomen in de binnenruimte. Denk aan restaurants, kroegen het OV etc. Je evenement kan dan wel Coronaproof zijn, de hele logistiek kan alsnog problemen geven.quote:
Dat is echt onverstandig toch? Dan zou je wel corona kunnen hebben man!quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:42 schreef Wirelessmouse het volgende:
Ik stond vandaag nog met 45 man in een niet geventileerde ruimte met een temperatuur van ongeveer 10 graden.
Als ik over 10 dagen niet meer post...dan heb ik de pijp aan Maarten gegeven.
Ojee dat klinkt niet best. Het virus wacht juist dit soort momenten af!quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:42 schreef Wirelessmouse het volgende:
Ik stond vandaag nog met 45 man in een niet geventileerde ruimte met een temperatuur van ongeveer 10 graden.
okquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:42 schreef Wirelessmouse het volgende:
We hadden wel een mondkapje op hoor.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:49 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat is echt onverstandig toch? Dan zou je wel corona kunnen hebben man!
Dat scheelt al, dat is wel goed toch als je maar een mondkapje op hebt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:52 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
We hadden wel een mondkapje op hoor.
Dit is zo'n bullshit wat je zegt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Voetbalwedstrijd in Zagreb met publiek was dacht ik wel een trigger. Al kan het ook het gebeuren er om heen zijn geweest, maar dat ga je in Nederland ook krijgen als je grote buitenfestivals of sportwedstrijden weer zou toestaan. Mensen gaan dan daar rondomheen weer massaal samenkomen in de binnenruimte. Denk aan restaurants, kroegen het OV etc. Je evenement kan dan wel Coronaproof zijn, de hele logistiek kan alsnog problemen geven.
Sick brag, broquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:42 schreef Wirelessmouse het volgende:
Was ook niet helemaal de bedoeling om in zo'n situatie terecht te komen, maar ja, we zullen zien.quote:
Hoe kom je in zo’n situatie terecht dan? :’)quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:04 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Was ook niet helemaal de bedoeling om in zo'n situatie terecht te komen, maar ja, we zullen zien.
Toeristisch uitstapje in een grot in België...quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Hoe kom je in zo’n situatie terecht dan? :’)
Ah ja, daar kan ik me iets bij voorstellen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:09 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Toeristisch uitstapje in een grot in België...
quote:Langdurige schade economie door coronacrisis
Door de coronacrisis wordt de Nederlandse economie op de korte termijn flink geraakt. Deze schade zal op de langere termijn slechts gedeeltelijk herstellen, zelfs in het geval dat het virus binnenkort helemaal onder controle is. De productiviteitsgroei zal langdurig lager zijn onder meer door verminderde innovatie en investeringen. Ook zal de werkloosheid, na een sterke stijging, pas na ongeveer vijf jaar, weer zijn teruggekeerd naar een structureel niveau. Mensen die werkloos raken gaan, als ze opnieuw een baan vinden, vaak langdurig in inkomen achteruit. Dit geldt vooral als ze langere tijd geen werk hebben gehad en daardoor vaardigheden en kennis verliezen. Dit staat in de publicaties ‘Blijvende economische schade van de coronacrisis’ en ‘Langdurige effecten van de coronacrisis voor de arbeidsmarkt’ die het Centraal Planbureau (CPB) zojuist heeft gepubliceerd.
De verwachting voor de groei van de Nederlandse economie op de middellange termijn zal als gevolg van de coronacrisis naar beneden moeten worden bijgesteld. Op de korte en middellange termijn hebben zowel de afname van het arbeidsaanbod, investeringen en productiviteit een negatief effect op de verwachte bbp-groei. Het arbeidsaanbod daalt doordat werkloos geworden mensen het zoeken naar een baan opgeven, Nederland door de hogere werkloosheid minder aantrekkelijk wordt voor buitenlandse werknemers en studenten later afstuderen of juist afzien van een vervolgopleiding. Op de lange termijn (langer dan 10 jaar) zullen het arbeidsaanbod en de investeringen naar verwachting herstellen. Een blijvend lagere productiviteit zorgt echter voor een lager bbp-niveau dan verwacht op basis van pre-crisis trends, onder meer door een lange periode van verminderde innovatieve activiteiten.
Bron dat het er maar 4 waren?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:56 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Dit is zo'n bullshit wat je zegt.
Na de wedstrijd Rode Ster Belgrado - Partizan Belgrado met fanatieke fans propvol op elkaar zijn er welgeteld 4 besmettingen te herleiden naar deze wedstrijd.
Het is één groot complot van John de Mol man, dat hele corona.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:17 schreef mthecatlover het volgende:
Het valt mij op dat het gedoe met de PCR test en al die vals “positieven” nog GEEN EEN KEER in het nieuws is geweest. Maar wel elke keer de extra “besmettingen” tevoorschijn halen. Het is te belachelijk voor woorden deze onzin en bangmakerij.
Samenvatting: we gaan naar de tering.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:18 schreef nostra het volgende:
Qua economisch plaatje en het verwachte herstel.
https://www.cpb.nl/blijve(...)van-de-coronacrisis#
[..]
Nou nee hoor, alleen is het la-la-plaatje dat sommigen voor ogen hebben ook niet realistisch. Sterker nog, ik denk dat je een versnelling van de tweespalt krijgt tussen sectoren/mensen die het goed voor elkaar hebben en zij die het niet voor elkaar hebben.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:25 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Samenvatting: we gaan naar de tering.
Het deksel dat je nu van aluminium op je hoofd hebt?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:26 schreef mthecatlover het volgende:
We hebben al maandenlang niet zozeer te lijden onder het virus zélf, maar bovenal onder de buitensporige maatregelen en verstrekkende gevolgen ervan. Helaas is angst buitengewoon besmettelijk. Logisch dat die kaart voortdurend gespeeld blijft worden zolang (veel) ego-strelende aandacht verzekerd is (en/of) het verdienmodel er (buitengewoon) veel garen bij spint (en/of) een regering onder het mom van een crisis haar kans schoon ziet haar macht uit te breiden. Ik kijk nu al uit naar het moment dat die pipo's het deksel op hun neus krijgen (in welke vorm dan ook), al zal dat nog wel ff duren.
Tsjah, is de false positives echt een issue op de totaal aantallen. Er zullen vast ook wel false negatives zijn en tenzij die twee enorm uit elkaar lopen kun je dat wel tegen elkaar wegstrepenquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:17 schreef mthecatlover het volgende:
Het valt mij op dat het gedoe met de PCR test en al die vals “positieven” nog GEEN EEN KEER in het nieuws is geweest. Maar wel elke keer de extra “besmettingen” tevoorschijn halen. Het is te belachelijk voor woorden deze onzin en bangmakerij.
Soms denk ik weleens, we hadden een Europees leenbedrijf op moeten zetten en daaruit alle corona maatregelen laten betalen. Dan heffen we dat bedrijf na 2 jaar op en de schulden vervallen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:25 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ten koste van heeeeeeeel veel moet dit killer virus bestreden worden. Alleen dat telt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:25 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Welke koekwaus gaat dat bedrijf geld lenen danquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Soms denk ik weleens, we hadden een Europees leenbedrijf op moeten zetten en daaruit alle corona maatregelen laten betalen. Dan heffen we dat bedrijf na 2 jaar op en de schulden vervallen.
Helaas schijnt het toch anders te liggen. Het was echt buiten, lees ik.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:10 schreef Za het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Het 'officiele' bericht heeft het over een bruiloft, plechtigheid op het gemeentehuis, daarna een private party, en dat er recentelijk veel private parties zijn in de regio Pays de la Loire, wat het oplopend aantal besmettingen zou moeten verklaren, geen woord over dat eea in de buitenlucht plaatsvond.
Belangrijker, indien het verhaal waar was, zou het wereldnieuws zijn, en door alle belangrijke media gedragen worden, ipv door wat dubieuze "niews" sites.
https://www.welingelichte(...)76-besmettingen.htmlquote:Na een huwelijksfeest in de buurt van de Franse stad Le Mans hebben 76 gasten positief getest op het coronavirus. De hele plechtigheid én het feest waren buiten in de openlucht. Dus dachten de feestvierders dat ze wel 250 mensen konden uitnodigen. Daarvan is nu ongeveer een derde besmet. Of ook de bruid en/of de bruidegom besmet zijn, is niet bekend.
Het incident lijkt een streep te zetten door de theorie dat buiten besmet raken bijna onmogelijk is.
Waarmee dat WC-eend onderzoek van Ira Helsloot/Mojo dus meteen weer de prullenbak in kan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Helaas schijnt het toch anders te liggen. Het was echt buiten, lees ik.
[..]
https://www.welingelichte(...)76-besmettingen.html
Slecht afgewassen glazen? Kan natuurlijk ook een oorzaak zijnquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:20 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Toiletten zullen ook wel niet in open lucht geweest zijn denk ik.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:24 schreef falling_away het volgende:
[..]
Slecht afgewassen glazen? Kan natuurlijk ook een oorzaak zijn
Denk dat party tenten en geen wind, eigenlijk gewoon gelijk staat aan binnen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:24 schreef falling_away het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de besmettingen via oppervlakten echt minimaal. Maar het zou kunnen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:24 schreef falling_away het volgende:
[..]
Voor zowel toiletten en slecht afgewassen glazen, dan zou er oneindig meer uitbraak-bewijzen moeten zijn, in heel Europa.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:26 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Toiletten zullen ook wel niet in open lucht geweest zijn denk ik.
In Fra is het geen anderhalf meter. Maar 1 meter.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de besmettingen via oppervlakten echt minimaal. Maar het zou kunnen.
Denk eerder dat die gasten elkaar te intiem hebben begroet en het zo hebben overgedragen.
Aan de andere kant, de 1.5 meter buiten kan ook de prullenbak in, aangezien deze blijkbaar niks heeft uitgemaakt daar 👍quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:23 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Waarmee dat WC-eend onderzoek van Ira Helsloot/Mojo dus meteen weer de prullenbak in kan.
Uh..1,5 meter is NL.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:34 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Aan de andere kant, de 1.5 meter buiten kan ook de prullenbak in, aangezien deze blijkbaar niks heeft uitgemaakt daar 👍
Maak er de euro stabiliteits bank van die zelf geld kan uitlenen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Welke koekwaus gaat dat bedrijf geld lenen dan
Heb je een punt, 1 meter lees ik.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Uh..1,5 meter is NL.
In Fra gelden andere afstanden. Mondkapjes enzo.
Voor de statistieken zal het niet heel schokkend zijn (zeker omdat met toch vooral naar de trend kijkt).quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tsjah, is de false positives echt een issue op de totaal aantallen. Er zullen vast ook wel false negatives zijn en tenzij die twee enorm uit elkaar lopen kun je dat wel tegen elkaar wegstrepen
Ben je onlangs in het buitenland geweest? We zijn zo ongeveer de enige in Europa die geen mondkapjes plicht hebben (behalve de Kalverstraat enzo).quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:44 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Heb je een punt, 1 meter lees ik.
Dus de Fransen houden niet zo erg goed aan de maatregelen neem ik aan?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:47 schreef _serial_ het volgende:
Bij dat soort gevallen zit er vrijwel altijd meer achter, een feest in een feestzaal, simpelweg te weinig informatie.
Op andere franse websites lees ik dat het een feest was onder normale omstandigheden, zonder social distance, en ook een feest achteraf.
Dat zou kunnen. Maar de informatie in de nieuwsberichten is erg summier.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:50 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dus de Fransen houden niet zo erg goed aan de maatregelen neem ik aan?
Ben je onlangs in het buitenland geweest? We zijn zo ongeveer de enige in Europa die geen mondkapjes plicht hebben (behalve de Kalverstraat enzo).quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:44 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Heb je een punt, 1 meter lees ik.
Social distancing is daar 1 meter.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:47 schreef _serial_ het volgende:
Bij dat soort gevallen zit er vrijwel altijd meer achter, een feest in een feestzaal, simpelweg te weinig informatie.
Op andere franse websites lees ik dat het een feest was onder normale omstandigheden, zonder social distance, en ook een feest achteraf.
We kunnen ook niet precies weten hoe het zit met andere Europese medeburgers.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar de informatie in de nieuwsberichten is erg summier.
Zit nu in België, daar moet je in het centrum van de dorpjes hier met zo'n ding over straat... Vreselijke ervaring. Zeker omdat het vrij rustig is slaat het helemaal nergens op dat je buiten op straat ook zo'n ding op moet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je onlangs in het buitenland geweest? We zijn zo ongeveer de enige in Europa die geen mondkapjes plicht hebben (behalve de Kalverstraat enzo).
Ik heb vakantie in DL en Oostenrijk gehad. Tanken is mondkapje, opstaan in een restaurant idem, wc ook.
Mondkapjes zijn niet relaxed.
Ik heb liever 1,5 meter. 1000 maal liever dan een mondkapje.
Lol. Als een mondkapje op straat al een vreselijke ervaring voor jou is moet je maar bidden dat de dag nooit komt dat er echt iets gebeurt. Hopen dat de melk in de koelkast en het wc-papier nooit op is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:59 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Zit nu in België, daar moet je in het centrum van de dorpjes hier met zo'n ding over straat... Vreselijke ervaring. Zeker omdat het vrij rustig is slaat het helemaal nergens op dat je buiten op straat ook zo'n ding op moet.
Liever 1.5 meter dan inderdaad.
Mondkapjes op lege straten voegen 0,0 toe. Maar blijf vooral geloven dat het wel zo is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Lol. Als een mondkapje op straat al een vreselijke ervaring voor jou is moet je maar bidden dat de dag nooit komt dat er echt iets gebeurt. Hopen dat de melk in de koelkast en het wc-papier nooit op is.
Ja. Daar is het helemaal extreem.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:59 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Zit nu in België, daar moet je in het centrum van de dorpjes hier met zo'n ding over straat... Vreselijke ervaring. Zeker omdat het vrij rustig is slaat het helemaal nergens op dat je buiten op straat ook zo'n ding op moet.
Liever 1.5 meter dan inderdaad.
De restaurants etc zijn echt een wassen neus.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je onlangs in het buitenland geweest? We zijn zo ongeveer de enige in Europa die geen mondkapjes plicht hebben (behalve de Kalverstraat enzo).
Ik heb vakantie in DL en Oostenrijk gehad. Tanken is mondkapje, opstaan in een restaurant idem, wc ook.
Mondkapjes zijn niet relaxed.
Ik heb liever 1,5 meter. 1000 maal liever dan een mondkapje.
De besmettingen in andere landen lopen - met mondkapjes - net zo hard, zo niet harder op dan hier. Niet zo vreemd als ze verplicht zijn op plekken waar ze weinig tot niks toevoegen en ze dus op het grote geheel weinig aan de cijfers veranderen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Daar is het helemaal extreem.
Ik hoop echt dat we het met 1,5 meter gaan redden
Als je op Twitter zit, zoek dan eens 'netherlands masks' en idem voor het Duitsland..juist voor Duitsland. 'Niederlande masken'.
Wij zijn (voor DL) echt extreem. Zo relaxed.
Zelfde geldt voor besmettingen in de buitenlucht. Je weet wel, wekenlang volle stranden en pleinen (Dam protest) etcquote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor zowel toiletten en slecht afgewassen glazen, dan zou er oneindig meer uitbraak-bewijzen moeten zijn, in heel Europa.
Dit is precies ook mijn ervaring.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:07 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De restaurants etc zijn echt een wassen neus.
Hier in Italië zijn ze ook zogenaamd super strikt ermee.
Vervolgens loop ik een tankstation in en staat men elkaar met mondkapje op te verdringen bij de koffie bar.
Daarnaast draagt een deel het in de openlucht waarvan we a la Nederland wel kunnen vaststellen dat het daar juist niet zoveel helpt.
Die 1,5 meter lijkt me vele malen nuttiger.
Het kapje zelf is ook echt ongelooflijk kut.
Ademen is shit, benauwd en vervolgens is iedereen grotendeels onverstaanbaar.
De issue in spanje is vooral de hele strenge lockdown geweest. En daarna ging iedereen weer volle bak los.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:10 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De besmettingen in andere landen lopen - met mondkapjes - net zo hard, zo niet harder op dan hier. Niet zo vreemd als ze verplicht zijn op plekken waar ze weinig tot niks toevoegen.
Die 1,5 meter werkt prima in dat opzicht.
Daar gaat het niet om, het is vreselijk omdat het een nutteloos iets is. Dat jij alles voor zoete koek slikt, tsja...quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Lol. Als een mondkapje op straat al een vreselijke ervaring voor jou is moet je maar bidden dat de dag nooit komt dat er echt iets gebeurt. Hopen dat de melk in de koelkast en het wc-papier nooit op is.
Het zijn niet zomaar oppervlakten hè, een glas zit aan de lippen van een besmet persoon. Vervolgens wordt het 3 seconden in een bak water gedompeld met zo'n borstel die alleen de binnenkant een beetje schoonmaakt en hoppa naar het volgende slachtoffer.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de besmettingen via oppervlakten echt minimaal. Maar het zou kunnen.
Denk eerder dat die gasten elkaar te intiem hebben begroet en het zo hebben overgedragen.
Ik gok dat er ook gewoon lekker binnen gefeest is hoor.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:20 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het zijn niet zomaar oppervlakten hè, een glas zit aan de lippen van een besmet persoon. Vervolgens wordt het 3 seconden in een bak water gedompeld met zo'n borstel die alleen de binnenkant een beetje schoonmaakt en hoppa naar het volgende slachtoffer.
Maar idd in een tent is ook weinig luchtcirculatie.
Eens. Op eerste gezicht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:20 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het zijn niet zomaar oppervlakten hè, een glas zit aan de lippen van een besmet persoon. Vervolgens wordt het 3 seconden in een bak water gedompeld met zo'n borstel die alleen de binnenkant een beetje schoonmaakt en hoppa naar het volgende slachtoffer.
Maar idd in een tent is ook weinig luchtcirculatie.
Ik neem aan van niet want ook hier was een zeer strenge beginfase en het is momenteel alles behalve als in Spanje noch als in Nederland.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:12 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De issue in spanje is vooral de hele strenge lockdown geweest. En daarna ging iedereen weer volle bak los.
Uiteindelijk denk ik dat een lossere lockdown zoals wij hadden, uiteindelijk beter was.
Maar dat zullen de onderzoeken uiteindelijk wel uitwijzen.
Ik denk dat buiten niet zoveel scheelt, in een party tent, met stilstaande lucht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:24 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik gok dat er ook gewoon lekker binnen gefeest is hoor.
Ik kan me zo voorstellen dat ze in een café en restaurant sinds de uitbraak beter afwassen dan een feest waar vaak zelfs vrienden/familie helpen achter de tap etc.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens. Op eerste gezicht.![]()
Maar dan zouden er veel meer uitbraken moeten zijn. In ieder café in de wereld.
En dat is dus niet zo.
Of met wind, in een partytent met van die zijflappen. Denk dat de informatie in het artikel te summier is om het zeker te weten, maar zoveel besmettingen die buiten plaatsvinden zou niet overeen komen met wat we tot nu toe wereldwijd hebben gezien. Dan zouden er veel meer besmettingen moeten zijn, onder andere ook op BLM demonstraties enzo.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat buiten niet zoveel scheelt, in een party tent, met stilstaande lucht.
Die transmissie via oppervlakken wordt al vanaf het begin enorm overschat heb ik het idee. Dat panische schoonmaken - vaak ontzettend oppervlakkig - van winkelkarretjes is vooral leuk voor een goed gevoel tussen de oren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens. Op eerste gezicht.![]()
Maar dan zouden er veel meer uitbraken moeten zijn. In ieder café in de wereld.
En dat is dus niet zo.
Bruiloften lijken me sowieso al relatief link met al dat geknuffeld en gezoen. Vanaf meet af aan zijn bruiloften al vaak een bron van grote besmettingen geweest over geheel Europa.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of met wind, in een partytent met van die zijflappen. Denk dat de informatie in het artikel te summier is om het zeker te weten, maar zoveel besmettingen die buiten plaatsvinden zou niet overeen komen met wat we tot nu toe wereldwijd hebben gezien. Dan zouden er veel meer besmettingen moeten zijn, onder andere ook op BLM demonstraties enzo.
Dat geloof ik wel ja, maar specifiek in de buitenlucht. Ik geloof niet direct dat dit alleen buiten is geweest, dat zou onlogisch zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Bruiloften lijken me sowieso al relatief link met al dat geknuffeld en gezoen. Vanaf meet af aan zijn bruiloften al vaak een bron van grote besmettingen geweest over geheel Europa.
Misschien was er op dr dan wel niemand besmet. Dan valt er ook weinig te besmetten natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of met wind, in een partytent met van die zijflappen. Denk dat de informatie in het artikel te summier is om het zeker te weten, maar zoveel besmettingen die buiten plaatsvinden zou niet overeen komen met wat we tot nu toe wereldwijd hebben gezien. Dan zouden er veel meer besmettingen moeten zijn, onder andere ook op BLM demonstraties enzo.
De initiële uitbraak in Italië was een voetbalwedstrijd. Onder het publiek. In een stadion.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook wel hoor. Maar lekker boeiend, zet zo'n ding op en move on. Elke overheid doet nu maar wat met t motto baadt t niet dan schaadt het niet. Sloeg vooral aan op het 'vreselijke ervaring'. Wel gewoon ff blijven relativeren hoor.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mondkapjes op lege straten voegen 0,0 toe. Maar blijf vooral geloven dat het wel zo is.
En waar mensen zingen, schreeuwen en van tevoren elkaar zien in druk OV, in drukke kroegen en restaurants etc.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
De initiële uitbraak in Italië was een voetbalwedstrijd. Onder het publiek. In een stadion.
Buiten. Zonder afstandsregels. Want die bestonden toen nog niet.
Kom je wel eens bij een voetbalwedstrijd? Daar zijn ook supporterskroegen, volgepakt OV, etc.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
De initiële uitbraak in Italië was een voetbalwedstrijd. Onder het publiek. In een stadion.
Buiten. Zonder afstandsregels. Want die bestonden toen nog niet.
"Buiten"quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 22:52 schreef kalinhos het volgende:
[..]
En waar mensen zingen, schreeuwen en van tevoren elkaar zien in druk OV, in drukke kroegen en restaurants etc.
Ik weet niet man. Logistiek eromheen zou ook kunnen. Is zoals gezegd ook een probleem mocht het buiten wel weer kunnen met gedeeltelijke bezetting.quote:
Ik was hier vanmiddag al op aan het zoeken hoe zo een bericht nu eigenlijk loopt. Dat fascineert eigenlijk nog meer dan het originele bericht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:20 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Die verwijzen naar een Belgische site die ik verder ook niet ken, maar waar inderdaad staat dat het een feest in de buitenlucht was. Overigens met een wat minder harde conclusie. Maar dan is het toch aardig om eens te kijken wat nu de originele bron is.quote:Het incident lijkt een streep te zetten door de theorie dat buiten besmet raken bijna onmogelijk is.
Het is vooral weer een mooi voorbeeld van hoe dit soort verhalen zonder bron of check ‘evolueren’ als ze rond gaan. Niet zo snel een bron te vinden van een officiële instantie. Verhalen breiden zich uit, vertalen, nemen over. En niemand checkt of er ook maar enige officiële verklaring is. Tenminste, ik kan het niet vinden wanneer er een officieel bevestiging is van de nieuwe feiten. Die ontstaan 'spontaan' in het overnemen van een verhaal.quote:Si tous se sont astreints au port du masque lors de la cérémonie en mairie, c'est lors de la fête qui a suivi que les comportements se seraient relâchés.
Ja. Utrecht business card houder.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 23:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kom je wel eens bij een voetbalwedstrijd? Daar zijn ook supporterskroegen, volgepakt OV, etc.
Dat zegt mij op zich niet zoveel. Dan is zo’n bruiloft die geheel buiten plaatsvindt wat mij betreft een grotere aanwijzing.
Doe maar weer luxe.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 00:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Utrecht business card houder.
Ja. Utrecht business card houder.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 23:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kom je wel eens bij een voetbalwedstrijd? Daar zijn ook supporterskroegen, volgepakt OV, etc.
Dat zegt mij op zich niet zoveel. Dan is zo’n bruiloft die geheel buiten plaatsvindt wat mij betreft een grotere aanwijzing.
Afstand of buiten?quote:
Kijk dat is nog eens fact checking. De paniekmedia hebben daar natuurlijk geen baat bij want dat genereert geen clicks / advertentie inkomsten.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 00:02 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik was hier vanmiddag al op aan het zoeken hoe zo een bericht nu eigenlijk loopt. Dat fascineert eigenlijk nog meer dan het originele bericht.
Het is dus een bericht van Welingelichte Kringen.nl. Met hard dus de conclusie:
[..]
Die verwijzen naar een Belgische site die ik verder ook niet ken, maar waar inderdaad staat dat het een feest in de buitenlucht was. Overigens met een wat minder harde conclusie. Maar dan is het toch aardig om eens te kijken wat nu de originele bron is.
Dan kom je bij een nieuwsbericht van RTL.fr waarin er een melding staat van een opleving in de Sartre en het gaat over vijftien clusters, waaronder eentje van 76 besmettingen op een trouwfeest met 250 mensen in La Milesse.
Dat bericht komt zo te zien voor het eerst rond de 21e plaatselijke krantje aldaar, te weten het lokale deel van actu.fr. Hier staat helemaal niks over de buitenlucht. Wel gewoon de feiten: besmetting op een bruiloft, contact tracing en toen 76 gevallen ontdekt in het onderzoek dat voortkwam uit de originele besmetting omdat de gastenlijst wel te achterhalen viel.
Twee dagen later gaat het bericht de verdere Franse media in en die nemen het gewoon soort van over. Eigenlijk weinig over de context of het verloop. Meer gewoon een kopie van het originele bericht. Dan ben je inmiddels op 23 augustus uitgekomen.
Daarna kom je in de dagen daarna twee nieuwe richtingen tegen. Op sommige onder andere Belgische media was het ineens iets in vooral de buitenlucht, zonder bronvermelding. Waar ik ook ergens ineens bij zie staan dat de afstandsmaatregelen er waren. Geen idee wat hiervan dan weer de bron is want die kan ik niet vinden in de rits berichten van Google dus ik weet niet eens of er een echte betrouwbare bron is. Alleen dat het bericht ineens extra melding van dit maakt.
Maar dan krijg je ook ineens een andere variant, eerste keer te vinden bij SweetFR - ik meen een radiostation - dat weet in ieder geval ineens te melden dat het een mondkapjes-plechtigheid op het stadhuis was met een extra feit over het feest daarna.
[..]
Het is vooral weer een mooi voorbeeld van hoe dit soort verhalen zonder bron of check ‘evolueren’ als ze rond gaan. Niet zo snel een bron te vinden van een officiële instantie. Verhalen breiden zich uit, vertalen, nemen over. En niemand checkt of er ook maar enige officiële verklaring is. Tenminste, ik kan het niet vinden wanneer er een officieel bevestiging is van de nieuwe feiten. Die ontstaan 'spontaan' in het overnemen van een verhaal.
[..]
Afstand of buiten?quote:
Iets quote mij dubbel. Ik was het hopelijk niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 00:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja dat zei je al. Nu weten we het wel. Opschepper
Oh wouw. Nu drie dubbel.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 00:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Utrecht business card houder.
[..]
Afstand of buiten?
[..]
Iets quote mij dubbel. Ik was het hopelijk niet.
Thanks.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 00:27 schreef falling_away het volgende:
[..]
Kijk dat is nog eens fact checking. De paniekmedia hebben daar natuurlijk geen baat bij want dat genereert geen clicks / advertentie inkomsten.
Helaas is dat niet de originele bron.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:20 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
De originele bron is bekend.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:47 schreef _serial_ het volgende:
Waar heb je de orginele bron dan? Sowieso is welingelichtekringen een eng websiteje die wel vaker met fakenieuws aan komen. Alles voor de clicks.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 01:25 schreef Za het volgende:
[..]
De originele bron is bekend.
Deze heeft het over een plechtigheid in het gemeentehuis en een after party maar niets over in de open lucht, dat is erbij verzonnen door een paar dubieuze nieuwssites.
Om onbekende redenen blijft het bijna volledig verzonnen artikel uit 'Het Nieuwsblad' hier telkens weer gepost worden.
De originele bron van dit verhaal is Actu.frquote:Op woensdag 26 augustus 2020 01:29 schreef Tjacka het volgende:
Waar heb je de orginele bron dan? Sowieso is welingelichtekringen een eng websiteje die wel vaker met fakenieuws aan komen. Alles voor de clicks.
Ik ben wel benieuwd naar wat linkjes.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 00:02 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik was hier vanmiddag al op aan het zoeken hoe zo een bericht nu eigenlijk loopt. Dat fascineert eigenlijk nog meer dan het originele bericht.
Het is dus een bericht van Welingelichte Kringen.nl. Met hard dus de conclusie:
[..]
Die verwijzen naar een Belgische site die ik verder ook niet ken, maar waar inderdaad staat dat het een feest in de buitenlucht was. Overigens met een wat minder harde conclusie. Maar dan is het toch aardig om eens te kijken wat nu de originele bron is.
Dan kom je bij een nieuwsbericht van RTL.fr waarin er een melding staat van een opleving in de Sartre en het gaat over vijftien clusters, waaronder eentje van 76 besmettingen op een trouwfeest met 250 mensen in La Milesse.
Dat bericht komt zo te zien voor het eerst rond de 21e plaatselijke krantje aldaar, te weten het lokale deel van actu.fr. Hier staat helemaal niks over de buitenlucht. Wel gewoon de feiten: besmetting op een bruiloft, contact tracing en toen 76 gevallen ontdekt in het onderzoek dat voortkwam uit de originele besmetting omdat de gastenlijst wel te achterhalen viel.
Twee dagen later gaat het bericht de verdere Franse media in en die nemen het gewoon soort van over. Eigenlijk weinig over de context of het verloop. Meer gewoon een kopie van het originele bericht. Dan ben je inmiddels op 23 augustus uitgekomen.
Daarna kom je in de dagen daarna twee nieuwe richtingen tegen. Op sommige onder andere Belgische media was het ineens iets in vooral de buitenlucht, zonder bronvermelding. Waar ik ook ergens ineens bij zie staan dat de afstandsmaatregelen er waren. Geen idee wat hiervan dan weer de bron is want die kan ik niet vinden in de rits berichten van Google dus ik weet niet eens of er een echte betrouwbare bron is. Alleen dat het bericht ineens extra melding van dit maakt.
Maar dan krijg je ook ineens een andere variant, eerste keer te vinden bij SweetFR - ik meen een radiostation - dat weet in ieder geval ineens te melden dat het een mondkapjes-plechtigheid op het stadhuis was met een extra feit over het feest daarna.
[..]
Het is vooral weer een mooi voorbeeld van hoe dit soort verhalen zonder bron of check ‘evolueren’ als ze rond gaan. Niet zo snel een bron te vinden van een officiële instantie. Verhalen breiden zich uit, vertalen, nemen over. En niemand checkt of er ook maar enige officiële verklaring is. Tenminste, ik kan het niet vinden wanneer er een officieel bevestiging is van de nieuwe feiten. Die ontstaan 'spontaan' in het overnemen van een verhaal.
Een van de originele berichten :quote:Op woensdag 26 augustus 2020 07:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar wat linkjes.
Ik had in mijn post al het Franse linkje vermeld en niet welingelichte kringen als echte bron genomen. Ik heb inderdaad niet nog verder gezocht, dat is dus kennelijk wel nodig.
Dank, ik neem ze zo even door.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 07:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Een van de originele berichten :
https://actu.fr/pays-de-l(...)sitifs_35653888.html
Een overgenomen bericht:
https://www.bfmtv.com/san(...)AN-202008240206.html
In dit bericht wordt gesproken dat er een masker gedragen werd tijdens de plechtigheid, en daarna gedrag versoepeld zou zijn (dat geeft al te denken)
https://www.sweetfm.fr/ne(...)iage-en-sarthe-28055
En zo loopt een bericht een beetje uit de hand als het overgenomen wordt, en vervolgens slecht vertaald.
Een beetje zoals je een verhaal moet doorvertellen van een cursus, in het begin rij je in een mooie luxe BMW, en aan het eind is het een Fiat Panda geworden.
Als ik naar mezelf kijk is de reden dat zo'n artikel me opvalt inderdaad omdat ik het idee heb dat we er gewoon nog niet genoeg over weten en er toch zoveel mensen zijn die zonder meer claimen dat er buiten geen enkel risico wordt gelopen. Ik betwijfel dat. Ik denk zeker dat de risico's buiten een stuk minder zijn dan binnen, maar onder de juiste omstandigheden (temperatuur, afwezigheid van wind, te weinig afstand, het bruidspaar toezingen, langdurig staan praten met elkaar) denk ik dat er buiten wel degelijk risico's zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 08:04 schreef Monolith het volgende:
Het probleem met dit soort situaties is gewoon dat je niet op basis van wat feitjes over een situatie een volledige forensische reconstructie kunt maken. Binnen / buiten is natuurlijk een obsessie van de doemdenkers danwel wensdenkers, maar in hoeverre speelt het zogenaamde 'supershedding' een rol? Is er ondanks het aantal mensen redelijk afstand gehouden of werd er uitgebreid omhelst en gezoend, schouder aan schouder gezongen en meer van dat soort zaken?
https://www.newsweek.com/(...)hools-reopen-1527587quote:The number of Florida children diagnosed with the coronavirus has increased by nearly 9,000 over the past two weeks as schools across the state begin to reopen.
There are currently 48,730 confirmed cases of the novel virus among children under 18, according to a recent pediatric report released by the Florida Department of Health. In a previous report released August 9, there were 39,735 confirmed cases among the same group, which marks an increase of 8,995 cases over the past two weeks.
Across the different age groups listed in the pediatric report, there are 17,311 confirmed cases among Florida children between 14 and 17, which constitute 36 percent of all cases in children. Children between 5 and 10 make up the next largest share, 27 percent, and the pediatric report shows 12,946 cases in this age group.
...
The report also shows an increase in the number of children hospitalized with COVID-19. According to the state's department of health, there were 436 hospitalizations of children on August 9, compared with 602 in the most recent report, marking an increase of 166 hospitalizations.
Maandag zijn de scholen in heel Nederland open, twee weken daarna stromen de ziekenhuizen vol.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 08:39 schreef speknek het volgende:
Er zijn wel meer uitbraken geweest buiten, zoals dat feest in de Ozarks. Ook dat de voetbal en paardenrace wedstrijden alleen besmettelijk waren voor de mensen die met de trein gingen is een beetje een onwaarschijnlijke flex. De kans is kleiner maar natuurlijk is het nog steeds gewoon mogelijk.
In ander nieuws
[..]
https://www.newsweek.com/(...)hools-reopen-1527587
Ben blij dat het OMT naar de ouders en docenten geluisterd heeft "ookal was dat niet nodig".
Ik vind deze post zeer overtuigend omdat griep in hoofdletters geschreven is.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 08:46 schreef Landgeld het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)dbrief-namens-artsen
De internist schets gewoon een GRIEP. Laten we aub weer normaal gaan doen.
er zijn al scholen open in het midden van het land sinds 18 augustusquote:Op woensdag 26 augustus 2020 08:55 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Maandag zijn de scholen in heel Nederland open, twee weken daarna stromen de ziekenhuizen vol.
Wen er maar aan, het verkoudheidsgriepseizoen moet nog van start gaan.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:00 schreef quirina het volgende:
Ik hoop dat ze corona thuis test kitjes gaan ontwikkelen. Nou hebben we iedere week collega’s ziek met een hoestje en twee dagen weg ivm corona test.
Niet normaal.
Bij mijn dochter in de klas 13 van de 28 kinderen gisteren niet op school vanwege verkoudheidsklachten. Goed dat ze het doen, vind ik, maar het schetst we een beeld van de aankomende herfst en winter dat niet heel tof is.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:00 schreef quirina het volgende:
Ik hoop dat ze corona thuis test kitjes gaan ontwikkelen. Nou hebben we iedere week collega’s ziek met een hoestje en twee dagen weg ivm corona test.
Niet normaal.
13 van de 28? Dat is wel heel veel. Lijkt er meer op dat ze "thuisgehouden" worden hoor of nog niet terug zijn van vakantie.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij mijn dochter in de klas 13 van de 28 kinderen gisteren niet op school vanwege verkoudheidsklachten. Goed dat ze het doen, vind ik, maar het schetst we een beeld van de aankomende herfst en winter dat niet heel tof is.
Precies. Zelfs als de virussen flink doorgaan is niet opeens de halve klas afwezigquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:09 schreef _serial_ het volgende:
[..]
13 van de 28? Dat is wel heel veel. Lijkt er meer op dat ze "thuisgehouden" worden hoor of nog niet terug zijn van vakantie.
Verkoudheid is wel het laatste wat deze week heerst.
Noorden denk ik, midden is vanaf maandag. Dweilen met de kraan open wordt het.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
er zijn al scholen open in het midden van het land sinds 18 augustus
Zo kan je ook makkelijk twee vrije dagen of een lang weekend vrij regelen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:07 schreef Noek het volgende:
Exact, wen er maar aan, zo is het nu eenmaal en zo kan er iig gewoon gewerkt worden.
Amsterdam in het noorden? Heb geen schoolgaande kinderen maar hier is het 18 augustus begonnen voor zover ik weetquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:10 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Noorden denk ik, midden is vanaf maandag. Dweilen met de kraan open wordt het.
Nou. ik hoor het in mijn omgeving best veelquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:09 schreef _serial_ het volgende:
Volk dat dit doet zal over het algemeen toch al niet zo worden gemist. Dan moeten de rest van de lopendeband- of plantsoenmedewerkers maar een slag harder werken.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:11 schreef quirina het volgende:
[..]
Zo kan je ook makkelijk twee vrije dagen of een lang weekend vrij regelen.
“Kuch kuch ben ziek”
“ stok door keel en neus laten raggen”
“ nee heb testresultaat niet binnen, mag nog niet komen van de ggd”
“ gelukkig negatieve test, tot maandag he!”
Er zijn inmiddels 2 regio's naar schoolquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:10 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Noorden denk ik, midden is vanaf maandag. Dweilen met de kraan open wordt het.
Amsterdam is regio Noord inderdaad...quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
Amsterdam in het noorden? Heb geen schoolgaande kinderen maar hier is het 18 augustus begonnen voor zover ik weet
Stok door keel en neus laten raggen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:11 schreef quirina het volgende:
[..]
Zo kan je ook makkelijk twee vrije dagen of een lang weekend vrij regelen.
“Kuch kuch ben ziek”
“ stok door keel en neus laten raggen”
“ nee heb testresultaat niet binnen, mag nog niet komen van de ggd”
“ gelukkig negatieve test, tot maandag he!”
Geinig hoe hardnekkig deze fabel is. En dan is het 's nachts verdomme nog niet onder de 15 graden geweestquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:13 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Nou. ik hoor het in mijn omgeving best veel
Omslag van het warme naar het koude weer, savonds ramen open enzo. Heeft toch wel zijn effecten bij mensen.
maar goed dan zouden de besmettingen dus vanaf volgende week weer enorm op moeten lopenquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:14 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Amsterdam is regio Noord inderdaad...
Het is geen stok en er wordt niet geragd.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:16 schreef quirina het volgende:
Zo lekker voelt dat ding in je neus niet hoor.
Inderdaad, de heilige 2 wekenquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar goed dan zouden de besmettingen dus vanaf volgende week weer enorm op moeten lopen
Al deze kinderen waren wel al op school geweest. School begon hier vorige week al.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:09 schreef _serial_ het volgende:
[..]
13 van de 28? Dat is wel heel veel. Lijkt er meer op dat ze "thuisgehouden" worden hoor of nog niet terug zijn van vakantie.
Neem aan dat ze alle 13 ook langs de teststraat gaan?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Al deze kinderen waren wel al op school geweest. School begon hier vorige week al.
Verkoudheidsklachten kunnen al heel licht zijn. Veel mensen nu last van snotneus, lichte hoestjes.
Ik heb geen idee. Ik ben daar niet de verantwoordelijke persoon voor. Ik ben dat voor mijn eigen kind en zij heeft (nog) nergens last van. Net als wij zelf.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:25 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Neem aan dat ze alle 13 ook langs de teststraat gaan?
misschien net terug van vakantie uit oranje gebiedquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Precies. Zelfs als de virussen flink doorgaan is niet opeens de halve klas afwezig
En in hoeverre kun je nog een structureel lesprogramma opzetten op deze manier.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij mijn dochter in de klas 13 van de 28 kinderen gisteren niet op school vanwege verkoudheidsklachten. Goed dat ze het doen, vind ik, maar het schetst we een beeld van de aankomende herfst en winter dat niet heel tof is.
Meldingen die tussen 18 augustus 10:01 en 25 augustus 10:00 aan het RIVM zijn gemeld. Dit betreft het aantalquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:26 schreef MangoTree het volgende:
Apart dat de NOS andere aantallen in sterfgevallen heeft 'volgens het RIVM'.
https://nos.nl/artikel/23(...)maar-meer-doden.html
Vorige week 32 (RIVM zegt 15)
Week daarvoor 16 doden (RIVM zegt 11)
Wat zie ik over het hoofd hier?
Meeste oranje gebieden zijn zo oranje niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
misschien net terug van vakantie uit oranje gebied
weet ik wel maar de combinatie van daar vandaan terug komen en een verkoudheid kan de ouders makkelijker doen besluiten ze maar thuis te houdenquote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Meeste oranje gebieden zijn zo oranje niet.
quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:27 schreef Drekkoning het volgende:
Was trouwens gisteren op een terras, kregen we gewoon een algehele lijst waar je naam, adres en telefoonnummer in moest vullen.
Sowieso is het adres helemaal geen geen vraag dacht ik...
Maar nog erger dat je dus gewoon een lijst in je handen krijgt waar alle andere namen, adressen en telefoonnummers zichtbaar zijn
Daar heb ik dus niks ingevuld. Werk gewoon met losse briefjes!
In ieder geval voor de aanwezige kinderen. Je zult toch verder moeten.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En in hoeverre kun je nog een structureel lesprogramma opzetten op deze manier.
Ik snap ook echt niet dat horeca denkt dat dat een goede manier is.quote:
Ja,maar kan me voorstellen dat het behandelen van lesstof lastig wordt als er telkens 1-5 kinderen afwezig zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In ieder geval voor de aanwezige kinderen. Je zult toch verder moeten.
Hier lag gister bij de visboer ook een lijst met pen erbij op een tafeltje. Helemaal vol met namen. Zelf niet ingevuld overigens, alleen even handjes onder het pompje gehouden. Kwam zelf ook alleen iets afhalen, daarvoor ga ik niet elke keer lijsten invullen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 10:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik snap ook echt niet dat horeca denkt dat dat een goede manier is.
Maarja blijkbaar zijn er ook horecamedewerkers die op die lijsten het nummer van een leuke meid opzoeken en ze vervolgens lastig gaan vallen. Tja, daar hoef je niet veel van te verwachten.
Wellicht is het gemakkelijker omdat er nog een draaiboek ligt van vorig jaar mbt digitaal onderwijs.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 10:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja,maar kan me voorstellen dat het behandelen van lesstof lastig wordt als er telkens 1-5 kinderen afwezig zijn.
Gaat niet gebeuren.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 09:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar goed dan zouden de besmettingen dus vanaf volgende week weer enorm op moeten lopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |