Van wat ik zo zijdelings meekrijg via de media lijken die regio's vrij gemoedelijk op te trekken. Uiteraard ligt nu de focus op regio Amsterdam en Rotterdam.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:13 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het niet een heel erg goed idee om veiligheidsregio's carte blanche te geven, er moeten naar mijn idee duidelijke landelijke uiterste kaders zijn, die veiligheidsregio's, eventueel mogen inzetten als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Wildgroei van verschillende regels over 25 veiligheidsregio's is niet echt handig.
Ben jij M. de Hond?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:26 schreef _serial_ het volgende:
Even een poll om te kijken hoe er in dit topic over 1,5 meter in de buitenruimte gedacht wordt
[poll=288]
Ik sta er een beetje dubbel in. Enerzijds denk ik nee, want besmettingen vinden vooral binnen plaats. Anderzijds kost het in de meeste gevallen buiten ook niet zo veel moeite om een beetje afstand te houden, dus waarom zouden we dat niet doen voor zover redelijkerwijs mogelijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:26 schreef _serial_ het volgende:
Even een poll om te kijken hoe er in dit topic over 1,5 meter in de buitenruimte gedacht wordt
[poll=288]
Het ligt er gewoon echt aan wat voor setting.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik sta er een beetje dubbel in. Enerzijds denk ik nee, want besmettingen vinden vooral binnen plaats. Anderzijds kost het in de meeste gevallen buiten ook niet zo veel moeite om een beetje afstand te houden, dus waarom zouden we dat niet doen voor zover redelijkerwijs mogelijk.
Volledig eens, maar kan iedereen dat onderscheid maken?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het ligt er gewoon echt aan wat voor setting.
Een festivalterrein met duizenden mensen die langdurig op elkaar staan bij een podium is wat anders dan een lokale braderie met een paar foodtrucks of een boekmarktje met een handjevol kraampjes waar af en toe wat mensen langs slenteren.
Door de 1,5 meter zijn er enorm veel zaken buiten praktisch niet te organiseren. Dus het is niet zozeer de drang van mensen om per se elkaars 1,5 meter te overschrijden, het gaat er natuurlijk vooral om dat je nogal behoorlijk wat onmogelijk maakt. Dus het zou jammer zijn als het eigenlijk niet zou hoeven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik sta er een beetje dubbel in. Enerzijds denk ik nee, want besmettingen vinden vooral binnen plaats. Anderzijds kost het in de meeste gevallen buiten ook niet zo veel moeite om een beetje afstand te houden, dus waarom zouden we dat niet doen voor zover redelijkerwijs mogelijk.
Tjah, als iedereen een mondkapje juist zou willen dragen kun je natuurlijk in veel situaties eigenlijk van die 1,5m af ...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:33 schreef galantis het volgende:
[..]
Door de 1,5 meter zijn er enorm veel zaken buiten praktisch niet te organiseren. Dus het is niet zozeer de drang van mensen om per se elkaars 1,5 meter te overschrijden, het gaat er natuurlijk vooral om dat je nogal behoorlijk wat onmogelijk maakt. Dus het zou jammer zijn als het eigenlijk niet zou hoeven.
Met een mondkapje ga je niet gezellig in de zomer naar die braderie of dat openlucht poppodium natuurlijk, en denk ook niet dat organisatoren van kleinschalige evenementen daarop zitten te wachten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Tjah, als iedereen een mondkapje juist zou willen dragen kun je natuurlijk in veel situaties eigenlijk van die 1,5m af ...
Maar is dat zoveel anders? Ik had wel verwacht dat er inmiddels echt wel iemand de moeite eens had genomen om te kijken wat de criteria zijn voor de buitenruimte en overdracht. Maar nee, maar ook de binnenruimte is (nog) niet voldoende duidelijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Een festivalterrein met duizenden mensen die langdurig op elkaar staan bij een podium is wat anders dan een lokale braderie met een paar foodtrucks of een boekmarktje met een handjevol kraampjes waar af en toe wat mensen langs slenteren.
Dit dus, het maakt het voor zoveel dingen praktischer om buiten weer zaken te kunnen organiseren, dat hoeft geen groot festival te zijn, maar een kleinschalig muziekfestival in het park, braderie, kerstmark kan nu ook bijna niet vanwege de 1,5 meter beperkingen. Het geeft bepaalde branches weer wat meer perspectief.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:33 schreef galantis het volgende:
[..]
Door de 1,5 meter zijn er enorm veel zaken buiten praktisch niet te organiseren. Dus het is niet zozeer de drang van mensen om per se elkaars 1,5 meter te overschrijden, het gaat er natuurlijk vooral om dat je nogal behoorlijk wat onmogelijk maakt. Dus het zou jammer zijn als het eigenlijk niet zou hoeven.
Nee, dit was nou net niet de bedoeling, niemand zit daar echt op te wachten als oplossing.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Tjah, als iedereen een mondkapje juist zou willen dragen kun je natuurlijk in veel situaties eigenlijk van die 1,5m af ...
Mondkapjes moet je gewoon inzetten waar het nodig is, b.v. in de verpleeg- en verzorgingstehuizen waar de kwetsbaren zitten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:40 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Maar is dat zoveel anders? Ik had wel verwacht dat er inmiddels echt wel iemand de moeite eens had genomen om te kijken wat de criteria zijn voor de buitenruimte en overdracht. Maar nee, maar ook de binnenruimte is (nog) niet voldoende duidelijk.
Geeft niet, maar het zijn wel zaken waar naar mijn mening op termijn eens onderscheid in gemaakt mag gaan worden, ook voor het draagvlak voor de langere termijn. Hoet niet nu, maar wel binnen enige tijd.
[..]
Dit dus, het maakt het voor zoveel dingen praktischer om buiten weer zaken te kunnen organiseren, dat hoeft geen groot festival te zijn, maar een kleinschalig muziekfestival in het park, braderie, kerstmark kan nu ook bijna niet vanwege de 1,5 meter beperkingen. Het geeft bepaalde branches weer wat meer perspectief.
[..]
Nee, dit was nou net niet de bedoeling, niemand zit daar echt op te wachten als oplossing.
Wat zijn de percentages van Spanje, Frankrijk en India, aangezien je dat bij Israël wel meldt? En wat is het percentage ten opzichte van het dagelijks aantal doden in deze landen? 980 doden klinkt verschrikkelijk, maar wat zegt het nou daadwerkelijk in een land met meer dan een miljard inwoners?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:39 schreef Richestorags het volgende:
Afgezwakt zeiden we? In Israël vandaag 10 procent van het totaal aantal doden, (73 van de 780). In Spanje weer 127, Frankrijk 85. India ook weer 980 doden. Nee, dit virus is allesbehalve afgezwakt. Wel lijkt het qua cases enigszins te stabiliseren. Maar ik heb het idee dat het weer hard gaat toeslaan in Oktober.
Heb je daar onderzoek naar gedaan, iedereen heeft allemaal aannames en iedereen weet het allemaal beter dan de ander. Voorlopig weten we met zn allen nog niet zo veel over “hoe en wat”quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Nu hebben ze ook wel makkelijk praten natuurlijk. Zolang er weinig besmettingen zijn in de meeste regio's haal je je schouders op en door.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Van wat ik zo zijdelings meekrijg via de media lijken die regio's vrij gemoedelijk op te trekken. Uiteraard ligt nu de focus op regio Amsterdam en Rotterdam.
Dat is gewoon logisch nadenken, hoe meer mensen gedurende langere tijd dicht op elkaar staan hoe groter de kans dat een virus eventueel kan worden overgedragen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heb je daar onderzoek naar gedaan, iedereen heeft allemaal aannames en iedereen weet het allemaal beter dan de ander. Voorlopig weten we met zn allen nog niet zo veel over “hoe en wat”
Paar meer maakt dan ook niet meer uit. Integendeel, weer een stapje naar groepsimmuniteitquote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:47 schreef Elan het volgende:
https://www.hartvannederl(...)patienten-nederland/
In juni 3000 inmiddels ca 50.000 besmettelijke mensen in Nederland, waarschijnlijk vooral jongeren, en dan durven sommigen hier nog met droge ogen te verkondigen dat we we wel weer eens een groot festival kunnen gaan organiseren.
Waar lees je dat precies ?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:47 schreef Elan het volgende:
In juni 3000 inmiddels ca 50.000 besmettelijke mensen in Nederland, waarschijnlijk vooral jongeren, en dan durven sommigen hier nog met droge ogen te verkondigen dat we we wel weer eens een groot festival kunnen gaan organiseren.
We zijn het wel met elkaar eens hier he.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:26 schreef _serial_ het volgende:
[poll=288]
Groepsimmuniteit is een sprookje.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Paar meer maakt dan ook niet meer uit. Integendeel, weer een stapje naar groepsimmuniteit
quote:
Of deze post moet niet sarcastisch zijn geweest.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, want grotendeels buitenruimte, maar niemand zal dat hier durven te doen in NL/BE/DE want de 1,5 meter is immers heilig, ook buiten
(Openlucht)festivals eindigen me net wat te gemakkelijk in het verdomhoekje. Iedereen is inmiddels geconditioneerd om grote groepen mensen automatisch te associeren met superspreadevents maar dit is m.i. deels onderbuik. Echt van 'ja dit kan écht niet meer' ipv er eens serieus overna te denken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 22:47 schreef Elan het volgende:
Ik bedoel daar zeker niet niet mee dat we maar meteen enorme festivals moeten toestaan. Er zijn nog tal van tussenvarianten van evenementen die nu ook niet kunnen/mogelijk zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:07 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Of deze post moet niet sarcastisch zijn geweest.
Dit dusquote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:22 schreef galantis het volgende:
[..]
(Openlucht)festivals eindigen me net wat te gemakkelijk in het verdomhoekje. Iedereen is inmiddels geconditioneerd om grote groepen mensen automatisch te associeren met superspreadevents maar dit is m.i. deels onderbuik. Echt van 'ja dit kan écht niet meer' ipv er eens serieus overna te denken.
Alsof er een lange termijnvisie is bij de beleidsmakers.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:22 schreef galantis het volgende:
[..]
(Openlucht)festivals eindigen me net wat te gemakkelijk in het verdomhoekje. Iedereen is inmiddels geconditioneerd om grote groepen mensen automatisch te associeren met superspreadevents maar dit is m.i. deels onderbuik. Echt van 'ja dit kan écht niet meer' ipv er eens serieus overna te denken.
Nog meer reden dat je een extra strategie moet gaan uitstippelen parallel aan het vaccin scenario.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Alsof er een lange termijnvisie is bij de beleidsmakers.
Zelfs als er morgen een vaccin gepresenteerd wordt ben je x periode verder voordat iedereen gevaccineerd is, je zult moeten evalueren/analyseren of het überhaupt voldoende werkt binnen een heterogene populatie, of er bijwerkingen zijn bij bepaalde groepen etc etc. Het is niet even 2 weken spuitjes zetten en we zijn klaar, al schijnen er wel veel mensen te zijn die dat denken.
Een behandelmethode waarmee je het ziekteverloop voor de zware gevallen milder kunt maken lijkt me een meer realistisch scenario eerlijk gezegd dan een wondervaccin.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:36 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nog meer reden dat je een extra strategie moet gaan uitstippelen parallel aan het vaccin scenario.
Waarom zou je er überhaupt over nadenken? Op festivals is de basisregel die we hebben afgesproken (afstand houden) gewoon geen doen. En ziet in Dokkum direct waar toe dat kan leiden als er één of twee corona aanwezig zijn, ook in de buitenlucht.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:22 schreef galantis het volgende:
[..]
Vind het maar een warrig verhaal van dat meisje. Die vergelijking met de drooglegging slaat ook helemaal nergens op. Alsof er een totaalverbod is afgekondigd op feesten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:26 schreef _serial_ het volgende:
‘Open clubs en sta festivals toe, en de volksgezondheid wint’
Zit zeker een kern van waarheid in
Een deel van die bevindingen lijken mij al uit de onderzoeksfase te kunnen komen. Inenten kan snel gaan en zelfs al werkt het niet perfect, het is al snel genoeg om de samenleving niet meer zo te ontwrichten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Alsof er een lange termijnvisie is bij de beleidsmakers.
Zelfs als er morgen een vaccin gepresenteerd wordt ben je x periode verder voordat iedereen gevaccineerd is, je zult moeten evalueren/analyseren of het überhaupt voldoende werkt binnen een heterogene populatie, of er bijwerkingen zijn bij bepaalde groepen etc etc. Het is niet even 2 weken spuitjes zetten en we zijn klaar, al schijnen er wel veel mensen te zijn die dat denken.
Je bevestigt wel heel erg mijn laatste zin.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom zou je er überhaupt over nadenken? Op festivals is de basisregel die we hebben afgesproken (afstand houden) gewoon geen doen. En ziet in Dokkum direct waar toe dat kan leiden als er één of twee corona aanwezig zijn, ook in de buitenlucht.
Je ziet toch ook wel wat er gebeurd of woon ik als enige in een wijk waarin ik nog nooit zoveel feestjes heb gehoord als deze zomer?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Vind het maar een warrig verhaal van dat meisje. Die vergelijking met de drooglegging slaat ook helemaal nergens op. Alsof er een totaalverbod is afgekondigd op feesten.
Ze lijken nu echt al hun kaarten te hebben gezet op het Oxford Vaccin. Als dat komend najaar flopt vraag ik me af wat plan B is, behalve nog weer een jaar luisteren naar 'hou vol', 'we doen het samen' en 'het virus is nog niet klaar met ons'quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:00 schreef galantis het volgende:
[..]
Een deel van die bevindingen lijken mij al uit de onderzoeksfase te kunnen komen. Inenten kan snel gaan en zelfs al werkt het niet perfect, het is al snel genoeg om de samenleving niet meer zo te ontwrichten.
De vraag daarna is hoe snel de bewindslieden wakker durven worden.
Men kijkt er niet eens naar omdat het idee van een festival volledig haaks staat op het speerpunt van de overheidscampagne tegen Covid, namelijk het (waar even mogelijk) altijd waarborgen van de anderhalve metersamenleving.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:00 schreef galantis het volgende:
[..]
Je bevestigt wel heel erg mijn laatste zin.
Daar is Rutte gisteren anders volgens mij vrij duidelijk over geweest.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je ziet toch ook wel wat er gebeurd of woon ik als enige in een wijk waarin ik nog nooit zoveel feestjes heb gehoord als deze zomer?
Zijn er nu 7 in fase 3 en er wordt op meerdere paarden gewed, hoeft er maar eentje de finish te halen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze lijken nu echt al hun kaarten te hebben gezet op het Oxford Vaccin. Als dat komend najaar flopt vraag ik me af wat plan B is, behalve nog weer een jaar luisteren naar 'hou vol', 'we doen het samen' en 'het virus is nog niet klaar met ons'
Ik laat me graag positief verrassen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:25 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Zijn er nu 7 in fase 3 en er wordt op meerdere paarden gewed, hoeft er maar eentje de finish te halen.
https://www.theguardian.c(...)-coronavirus-vaccine
Sws is een "doorgedrukt" vaccin onzinnig, zeker wanneer het niet langdurig op bijwerkingen is getest, laat staan dat je er allerlei verschillende kwetsbaren mee gaan injecteren die lijden aan scala van aandoeningen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze lijken nu echt al hun kaarten te hebben gezet op het Oxford Vaccin. Als dat komend najaar flopt vraag ik me af wat plan B is, behalve nog weer een jaar luisteren naar 'hou vol', 'we doen het samen' en 'het virus is nog niet klaar met ons'
De anderhalvemeter samenleving is een illusie. Festivals is gemakkelijk verbieden omdat ze vergunningsplichtig zijn en handhaving op het verbod erg eenvoudig is. Elders houdt men er zich er net zo hard niet aan. Dat schouder aan schouder hossen gebeurt gewoon, maar dan op andere plekken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Men kijkt er niet eens naar omdat het idee van een festival volledig haaks staat op het speerpunt van de overheidscampagne tegen Covid, namelijk het (waar even mogelijk) altijd waarborgen van de anderhalve metersamenleving.
Wat voor verknipt signaal denk je dat het afgeeft aan de rest van Nederland als je dronken mensen schouder aan schouder ziet staan te hossen in een weiland?
Omdat om groepsimmuniteit te bereiken ca eerst 60% van de bevolking besmet moet zijn geweest, en we nu pas op een tiende van dat percentage zitten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:00 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Waarom is het een sprookje volgens jouw?
Dat stelt allemaal weinig voor. Met de huidige regels kun je dat geen festival meer noemen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:25 schreef Elan het volgende:
Gaan trouwens nog behoorlijk wat festivals door al is het in een aangepast format:
https://www.festivalinfo.nl
Het is is dus niet zo dat er helemaal niets te doen is of zo. Je bezatten met vrienden kan ook prima, zolang je die afstand maar in acht neemt.
Mag jij vinden, en misschien heb je nog wel gelijk ook. Maar zolang de overheid van mening is dat die afstand gehandhaafd dient te worden zijn zaken als festivals natuurlijk uit den boze.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:46 schreef galantis het volgende:
[..]
De anderhalvemeter samenleving is een illusie. Festivals is gemakkelijk verbieden omdat ze vergunningsplichtig zijn en handhaving op het verbod erg eenvoudig is. Elders houdt men er zich er net zo hard niet aan. Dat schouder aan schouder hossen gebeurt gewoon, maar dan op andere plekken.
Nee dat is niet niks. Maar het is wel lastig, zeker nu de besmettingsgevallen en ziekenhuisopnames toch weer wat zijn opgelopen. Bovendien kun je moeilijk tegen het ene festival zeggen dat ze door mogen gaan om vervolgens elders het af te zeggen. Neem aan dat je zelf ook wel snapt dat alles door laten gaan de ellende over jezelf afroepen is. Dus dan maar niks.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:50 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat stelt allemaal weinig voor. Met de huidige regels kun je dat geen festival meer noemen.
Normaliter trokken festivals rond of over de 20 miljoen bezoeken per jaar. En dan heb je het nog niet eens over andere evenementen als thema-/dorpsfeesten, etc. Niet dat dat te snelle versoepelingen zou rechtvaardigen maar het is niet niks wat er dit jaar even bij het grof vuil wordt gezet.
Je hebt geen 60 procent nodig dat is heel verschillende per gebied en hoe de bevolking is opgebouwd in dat gebied.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat om groepsimmuniteit te bereiken ca eerst 60% van de bevolking besmet moet zijn geweest, en we nu pas op een tiende van dat percentage zitten.
Daar zit dus de periode waarin we het virus volledig zijn gang hebben laten gaan en de zorg volledig overbelast dreigde te raken al bij inbegrepen.
En dan nog de wetenschappelijke twijfel in hoeverre de behaalde immuniteit daadwerkelijk blijvend is.
Al met al niet erg realistisch om daar naar te streven.
Op dit moment is dat inderdaad waarschijnlijk een recept voor chaos. Maar geen reden om de deur niet op een klein kiertje te houden. Er zijn prima toekomstige scenario's denkbaar waarin dingen als festivals weer mondjesmaat mogelijk zouden zijn, zoals sneltests, nieuwe inzichten over besmettingen buiten, effectieve behandelmethodes, sterk gereduceerde besmettingsverspreiding.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee dat is niet niks. Maar het is wel lastig, zeker nu de besmettingsgevallen en ziekenhuisopnames toch weer wat zijn opgelopen. Bovendien kun je moeilijk tegen het ene festival zeggen dat ze door mogen gaan om vervolgens elders het af te zeggen. Neem aan dat je zelf ook wel snapt dat alles door laten gaan de ellende over jezelf afroepen is. Dus dan maar niks.
Beide.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 05:35 schreef Eviljane het volgende:
Mensen, ik heb op dit moment vrij veel last van duizeligheid, vorige week een beetje neusverkouden geweest.
Wel af en toe badend in het zweet wakker geworden in mijn slaap. Niet het gevoel dat het koorts was. Want de dag erna voel ik mij op de bovenstaande klachten na vrij goed. Misschien heb ik het mis. want het is klam en broeierig op dit moment. Kan het niet echt inschatten. Door mijn medicatie zweet ik heel erg snel.
Ik ben werkzaam in de horeca, en ben afgelopen weekend wel in contact geweest met mensen uit het zuiden van het land,en wat mensen rondom Dokkum.
Verstandig om mij te laten testen of moet ik mij niet aanstellen?
Oja, ik ben net 30 plus, dus ga denk ik niet direct dood
te dom om te schijten, serieusquote:Op donderdag 20 augustus 2020 05:35 schreef Eviljane het volgende:
Mensen, ik heb op dit moment vrij veel last van duizeligheid, vorige week een beetje neusverkouden geweest.
Wel af en toe badend in het zweet wakker geworden in mijn slaap. Niet het gevoel dat het koorts was. Want de dag erna voel ik mij op de bovenstaande klachten na vrij goed. Misschien heb ik het mis. want het is klam en broeierig op dit moment. Kan het niet echt inschatten. Door mijn medicatie zweet ik heel erg snel.
Ik ben werkzaam in de horeca, en ben afgelopen weekend wel in contact geweest met mensen uit het zuiden van het land,en wat mensen rondom Dokkum.
Anders laat je je gewoon even testen....quote:Op donderdag 20 augustus 2020 05:35 schreef Eviljane het volgende:
Het advies is helder lijkt me, heb je klachten, blijf thuis en laat je testen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 05:35 schreef Eviljane het volgende:
Wat betreft de koorts is het vrij gemakkelijk om gewoon even je lichaamstemperatuur te meten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 05:35 schreef Eviljane het volgende:
Omdat nu blijkt dat de antistoffen snel uit het lichaam gaan, wat dan weer niks zegt of je immuun bent of niet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:23 schreef Injetta het volgende:
Als het zo is dat er eigenlijk al veel eerder mensen Corona hadden dan gedacht dan kunnen er wel eens veel meer mensen al afweerstoffen hebben dan verondersteld. Waarom gaan ze niet testen om te achterhalen hoeveel mensen inmiddels antistoffen hebben. ?
Volgens mij weten ze ook daar nog weinig van. Je leest veel verschillende dingen daarover.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:26 schreef Noek het volgende:
[..]
Omdat nu blijkt dat de antistoffen snel uit het lichaam gaan, wat dan weer niks zegt of je immuun bent of niet.
Als ik het goed heb begrepen.
Daar waren ze in april al mee bezig. Of je veel aan die cijfers hebt is een tweede.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:23 schreef Injetta het volgende:
Als het zo is dat er eigenlijk al veel eerder mensen Corona hadden dan gedacht dan kunnen er wel eens veel meer mensen al afweerstoffen hebben dan verondersteld. Waarom gaan ze niet testen om te achterhalen hoeveel mensen inmiddels antistoffen hebben. ?
Zou eigenlijk wel weer eens een update van die antistoffen willen zien. Is toch best interessant.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:31 schreef noodgang het volgende:
[..]
Daar waren ze in april al mee bezig. Of je veel aan die cijfers hebt is een tweede.
https://www.sanquin.nl/ov(...)t-corona-antistoffen
Loopt dat onderzoek überhaupt nog? Heb er sinds het voorjaar eigenlijk nooit meer iets van gehoord.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou eigenlijk wel weer eens een update van die antistoffen willen zien. Is toch best interessant.
@Za was er toen ingedoken. Misschien weet hij meer hoe het er nu voorstaat?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou eigenlijk wel weer eens een update van die antistoffen willen zien. Is toch best interessant.
Die update is er vorige maand nog geweest.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is ook maar de vraag hoe lang de anti stoffen in het bloed zichtbaar blijven.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Loopt dat onderzoek überhaupt nog? Heb er sinds het voorjaar eigenlijk nooit meer iets van gehoord.
Geen idee of wat je zegt waar is over die cellen dus daar kan ik niet over meepraten, maar als men weer ergens begint over groepsimmuniteit gaan er standaard een zooi virologen en wetenschappers steigeren.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 01:03 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Je hebt geen 60 procent nodig dat is heel verschillende per gebied en hoe de bevolking is opgebouwd in dat gebied.
Er komt steeds meer onderzoek naar buiten dat T-cellen wel degelijk worden geactiveerd ook bij mensen die niet ziek genoeg zijn geworden om anti-lichamen op te bouwen. Anti-lichamen zijn sowieso altijd tijdelijk in je bloed daarom hebben we ook t en b cellen die het onthouden. Bij een vaccin wil je juist ook dat de t-cellen worden geactiveerd.
Er is een verschil tussen alles los laten en het virus zijn gang laten gaan en proberen het enigszins gecontroleerd te doen zodat de zorg niet overbelast raakt.
Wanneer wordt dan aangenomen dat het in NL rondwaaide?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:11 schreef Injetta het volgende:
Terugkijkend naar het begin van dit jaar en met de wetenschap van nu vraag ik me af of het al niet eerder in Nederland rondwaarde dan wordt aangenomen.
Op mijn werk hebben in januari en begin februari op 1 afdeling 6 mensen een longontsteking gehad. Met achteraf gezien de verschijnselen van Corona.
In diezelfde periode hadden een aantal collega’s een hele zware griep met zeer hoge koorts, heel veel hoesten en ‘astmatische symptomen’. Ze waren weken zoet mee. Een paar hadden verlies van smaak en reuk.
Mijn eigen moeder werd in de tweede week van januari doodziek. Zwaar zuurstof te kort, hoge koorts, slechte werking nieren. Heeft een paar weken in ziekenhuis gelegen, aan de zuurstof. En... ze heeft minstens 3 maanden niks geproefd en geroken. Het was kantje boord en het heeft maanden geduurd voordat ze zich weer beter voelde.
De dokters konden geen ‘oorzaak’ aangeven. Ze hadden geen idee en het antwoord was: ze is oud en en dan pak je snel een virus of bacterie op. Maar ze wisten het eigenlijk niet. Ze hebben haar opgelapt en ze is nogal een taaie dus haar lichaam heeft het vanzelf gered.
Ik vind het te toevallig allemaal en de verschijnselen te veel Corona.
quote:Meer macht veiligheidsregio's leidt tot democratische wrijving
De coronacrisis werd eerst landelijk bestreden. Nu kiest het kabinet zo veel mogelijk voor een regionale aanpak. Hierdoor krijgen voorzitters van veiligheidsregio's steeds meer te zeggen, maar die opgelegde taak zorgt voor wrijving.
Voorzitters van veiligheidsregio's hoeven geen verantwoording af te leggen. Het democratische proces ontbreekt in deze crisistijd, zeggen deskundigen.
Vrij retorische vraag natuurlijk. Je blijft dit maar aanstippen maar ik zie hier eigenlijk nooit iemand die dat verschil niet snapt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wanneer wordt dan aangenomen dat het in NL rondwaaide?
Sommige mensen snappen niet het verschil tussen positief geteste mensen en het aantal besmettingen namelijk.
Eerder dan eind februari in elk geval, maar vanaf wanneer precies, tja...quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wanneer wordt dan aangenomen dat het in NL rondwaaide?
Sommige mensen snappen niet het verschil tussen positief geteste mensen en het aantal besmettingen namelijk.
Zeker wel... Lees maar eens oude berichten van mij.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:41 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Vrij retorische vraag natuurlijk. Je blijft dit maar aanstippen maar ik zie hier eigenlijk nooit iemand die dat verschil niet snapt.
Nee, de aanname is patiënt 0.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Eerder dan eind februari in elk geval, maar vanaf wanneer precies, tja...
Oh je begreep het zelf niet, ok.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zeker wel... Lees maar eens oude berichten van mij.
Daarom mijn vraag wanneer dan verondersteld is wanneer het virus rondwaaide....quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Eerder dan eind februari in elk geval, maar vanaf wanneer precies, tja...
die van viruswaanzin zullen wel weer zoiets zeggen van: nu is ook zweden dus gehersenspoeldquote:
De echte patient 0 in Nederland bedoel je dan neem ik aan?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:42 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee, de aanname is patiënt 0.
Nee, dat bedoelt die user juist met 'eerder dan aangenomen'. De aanname is patiënt 0, maar het waaide al veel eerder rond.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De echte patient 0 in Nederland bedoel je dan neem ik aan?
Dit geloif ik wel maar er spelen ook andere factoren die ook de werking en besmettelijkheid mee. Lees maar oude posts van mij.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:45 schreef Gretzl het volgende:
Must-read voor iedereen die nog twijfels over het nut van maskers:
[ twitter ]
Ah zo.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:48 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelt die user juist met 'eerder dan aangenomen'. De aanname is patiënt 0, maar het waaide al veel eerder rond.
Daar gaat het dus juist nu om, zie vorige postquote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarom mijn vraag wanneer dan verondersteld is wanneer het virus rondwaaide....
Net als die grafiekjes van positief geteste mensen in maart en nu....
Zelf zgn experts op tv schermen ermee
Het probleem is ook niet dat maskers niet werken, het probleem is dat iedereen weer zo ongeveer bij elkaar op schoot kruipt als maskers als verplichte maatregel worden ingesteld.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:45 schreef Gretzl het volgende:
[ twitter ]
Wat betreft immuniteit heb ik wel een aanrader voor een filmpje van Dr. Campbell. Hij gaat in op de nieuwste onderzoeken wat betreft de immuniteit. Het is pas een paar dagen oud, dus heel actueel. Volgens de laatste onderzoeken is langdurige immuniteit na een infectie waarschijnlijk, voor zowel asymptotatische als ernstig zieke patiënten:quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:26 schreef capricia het volgende:
[..]
@:za was er toen ingedoken. Misschien weet hij meer hoe het er nu voorstaat?
Ik woon in de grensstreek, in Belgie met masker winkelen, in NL zonder. Ik zie weinig tot geen verschil in afstand houden hoor... Mijn inziens is het zeker bij dit soort toevallige contacten zeker een degelijke bescherming (voor de ander).quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:54 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het probleem is ook niet dat maskers niet werken, het probleem is dat iedereen weer zo ongeveer bij elkaar op schoot kruipt als maskers als verplichte maatregel worden ingesteld.
Want afstand houden én maskers zie ik eigenlijk maar heel weinig mensen doen.
Vluchtige contacten op straat zijn dan ook niet de primaire bron van besmettingen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:58 schreef Bieselke het volgende:
[..]
Ik woon in de grensstreek, in Belgie met masker winkelen, in NL zonder. Ik zie weinig tot geen verschil in afstand houden hoor... Mijn inziens is het zeker bij dit soort toevallige contacten zeker een degelijke bescherming (voor de ander).
Nee, en juist in situaties waar mensen wel langduriger dichter bij elkaar zitten (prive feestjes en bijeenkomsten) worden maskers toch niet gedragen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:00 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Vluchtige contacten op straat zijn dan ook niet de primaire bron van besmettingen.
Preprint en geen peer-review, maar in je straatje dus moet wel waarheid zijn. Dat in eerdere onderzoeken tegenstrijdig bewijs is gevonden, is natuurlijk opeens niet relevant. Bovendien zijn de onderzoekers een stuk terughoudender en moeten er zeker nog geen vergaande conclusies aan verbonden worden. Bovendien is het mogelijk dat het nadelige gezondheidseffecten heeft op dragers. Echter is in de strijd tegen covid-19 alles geoorloofd en is elk neveneffect ondergeschikt aan het voorkomen van positieve tests.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:45 schreef Gretzl het volgende:
[ twitter ]
quote:It is still uncertain how much virus transmission occurs by aerosol, but if it is found to be significant, the team cautions that the new findings overestimate the protective effects of face coverings.
Ik zie het hele nut ook niet van het nu toestaan van festivals.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 23:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom zou je er überhaupt over nadenken? Op festivals is de basisregel die we hebben afgesproken (afstand houden) gewoon geen doen. En ziet in Dokkum direct waar toe dat kan leiden als er één of twee corona aanwezig zijn, ook in de buitenlucht.
Staat op de website.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Hmm. Schiet ook niet echt op dus.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:13 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Staat op de website.
Eerst 3% ofzo, toen 5%, en nu weer 4%, een daling dus.
Dat was van de week tenminste zo toen ik keek.
Opzich zou dat makkelijk te fixen zijn door de app verplicht te stellen voor zulke grote evenementen zonder 1,5m regel of andere beperkingen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 00:59 schreef Elan het volgende:
Men leunt ook heel erg op het BCO, en terecht. Succes met alles natrekken als ergens 10.000 mensen tegelijk op een festivalterrein zijn geweest. Daar is simpelweg geen capaciteit voor.
Dat zou werken als zo'n app op een onfeilbare manier kan aangeven of iemand niet besmet en niet besmettelijk kan zijn. En de app niet te foppen valt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:17 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Opzich zou dat makkelijk te fixen zijn door de app verplicht te stellen voor zulke grote evenementen zonder 1,5m regel of andere beperkingen.
Kan dus zijn dat ze antistoffen na verloop van tijd niet meer kunnen meten. Wil niet zeggen dat die mensen niet een bepaalde mate van afweer hebben ontwikkeld.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Hmm. Schiet ook niet echt op dus.
Wat weet jij wat wij niet weten?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:20 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat zou werken als zo'n app op een onfeilbare manier kan aangeven of iemand niet besmet en niet besmettelijk kan zijn. En de app niet te foppen valt.
Op de manier waarop de app nu is ingericht gaat dat niet werken.
Tot je ineens bloedpropjes krijgt en wakker wordt met een herseninfarct of longembolie ..en je voor de rest van je leven gehandicapt bent ...als je geluk hebt ..stay safequote:Op donderdag 20 augustus 2020 05:35 schreef Eviljane het volgende:
Hou is die nu dan te foppen? En je zou de wet aan kunnne passen dat het mogelijkk wordt hem verplicht te stellen voor grote evenementen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:20 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat zou werken als zo'n app op een onfeilbare manier kan aangeven of iemand niet besmet en niet besmettelijk kan zijn. En de app niet te foppen valt.
Op de manier waarop de app nu is ingericht gaat dat niet werken.
De CoronaMelder zoals ie nu is is gewoon nutteloos als 'toegangsbewijs' om op een plek de 1,5 meter los te kunnen laten. Want het is geen app die je een garantie kan bieden dat de gebruiker van de app niet besmettelijk is.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:21 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Wat weet jij wat wij niet weten?
Je installeert gewoon een nep-app die altijd een negatief resultaat ('groen scherm') laat zien? Lijkt me niet heel moeilijk...quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:22 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Hou is die nu dan te foppen? En je zou de wet aan kunnne passen dat het mogelijkk wordt hem verplicht te stellen voor grote evenementen.
Die app is mosterd na de maaltijd, als achteraf blijkt dat er een of meerdere mensen een positieve coronatest hebben gedaan is het al te laat en heb je direct een cluster te pakken. Daarbij is het ook niet te handhaven of zeg 10.000 mensen daadwerkelijk allemaal hun telefoon aanhebben, laat staan die app op de juiste manier gebruiken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:17 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Opzich zou dat makkelijk te fixen zijn door de app verplicht te stellen voor zulke grote evenementen zonder 1,5m regel of andere beperkingen.
Maar handiger lijkt me gewoon een jaar te wachten tot de 1,5m niet meer nodig is, en dan gewoon weer als vanouds festivals te organiseren, dat is immers ook het doel/beleid van het kabinet/regering, en met een jaar slaan meeste maar één editie over.
Opzich vind ik overigens wel dat "dat meisje" (wat btw beetje denigrerend is voor een bekend publicist met twee universitaire diplomas die beiden toch wel raakvlakken hebben met public health en dus echt wel weet waar ze het over heeft) helemaal gelijk heeft wat betreft clubs en discos. Het is precies wat zij zegt: we wéten dat mensen toch wel gaan feesten. We wéten dat we daar geen fuck aan kunnen doen. De keuze is dus heel simpel: illegale feesten met drug overdosissen, aangerande of verkrachte meiden, en in elkaar getimmerde homojongens, of gewoon de clubs en discos weer open doen en dat allemaal voorkomen, met ook nog het voordeel zoals zij zegt dat je handen kan laten ontsmetten van tevoren en erna, en verplicht kan laten registereren zodat je daadwerkelijk BCO kan doen bij een uitbraak.
Daar "geen feesten" gewoon onmogelijk is, is dat dus voor iedereen, inclusief bestreiding van het virus, gewoon objectief de veel en veel betere keuze. Daar lijkt me geen speld tussen te krijgen.
Anders krijgen we meer gevallen zoals die homo die in elkaar werd geramd en vervolgens de dader even bij z'n ouders langs ging omdat die een foto op facebook had geplaatst (terecht natuurlijk van die foto, zulk submenselijk biologisch restafval moet bekend zijn).
Dan laat je iedereen gewoon even op de link tikken naar de playstore verplicht naar de echte app en kijkt of er "geinstalleerd" staat. Opgelost.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je installeert gewoon een nep-app die altijd een negatief resultaat ('groen scherm') laat zien? Lijkt me niet heel moeilijk...
Wel, ik zie al dat ik het voor grote evenementen handiger vind gewoon volgend jaar te doen als we hopelijk verlost zijn van die 1,5m.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Die app is mosterd na de maaltijd, als achteraf blijkt dat er een of meerdere mensen een positieve coronatest hebben gedaan is het al te laat en heb je direct een cluster te pakken. Daarbij is het ook niet te handhaven of zeg 10.000 mensen daadwerkelijk allemaal hun telefoon aanhebben, laat staan die app op de juiste manier gebruiken.
Die app zegt niets over of een persoon op dat moment coronavrij is he.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:25 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Dan laat je iedereen gewoon even op de link tikken naar de playstore verplicht naar de echte app en kijkt of er "geinstalleerd" staat. Opgelost.
En dat wil je stuk voor stuk even gaan doen voor een festival van 10.000+ man? Hoe ga je controleren dat ik die app niet 5 minuten voordat ik de poort binnen loop pas geïnstalleerd heb, of dat ik mijn telefoon 3 maanden lang thuis heb laten liggen?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:25 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Dan laat je iedereen gewoon even op de link tikken naar de playstore verplicht naar de echte app en kijkt of er "geinstalleerd" staat. Opgelost.
Het is gewoon belangrijk dat er goede adoptie komt van de app, zonder goede adoptie is het bij voorbaat kansloos, maar de app foppen is natuurlijk geen sprake van, als je zelf als gebruiker een eventuele melding uit de app maar goed opvolgt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
De CoronaMelder zoals ie nu is is gewoon nutteloos als 'toegangsbewijs' om op een plek de 1,5 meter los te kunnen laten. Want het is geen app die je een garantie kan bieden dat de gebruiker van de app niet besmettelijk is.
Tenzij je die app óveral gaat verplichten en op grote schaal verplichte tests uit gaat voeren.
De app geeft alleen een waarschuwing als je langduring (15 min) op +/- 1,5 meter in de buurt van iemand hebt gestaan die aangegeven in de app dat hij besmet is. Alle andere duizenden mensen die ver weg of nooit in je buurt hebben gestaan met de app geven natuurlijk geen melding.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Die app is mosterd na de maaltijd, als achteraf blijkt dat er een of meerdere mensen een positieve coronatest hebben gedaan is het al te laat en heb je direct een cluster te pakken. Daarbij is het ook niet te handhaven of zeg 10.000 mensen daadwerkelijk allemaal hun telefoon aanhebben, laat staan die app op de juiste manier gebruiken.
Ik weet hoe de app werkt, heb hem ook al geïnstalleerd. Maar het lijkt me niet iets dat een festivalsetting opeens veilig maakt, helemaal als we daarnaast de anderhalve meter overboord gooien.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:28 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het is gewoon belangrijk dat er goede adoptie komt van de app, zonder goede adoptie is het bij voorbaat kansloos, maar de app foppen is natuurlijk geen sprake van, als je zelf als gebruiker een eventuele melding uit de app maar goed opvolgt.
[..]
De app geeft alleen een waarschuwing als je langduring (15 min) op +/- 1,5 meter in de buurt van iemand hebt gestaan die aangegeven in de app dat hij besmet is. Alle andere duizenden mensen die ver weg of nooit in je buurt hebben gestaan met de app geven natuurlijk geen melding.
In Duitsland is nu ongeveer 5-8% van de meldingen uit de app te relateren aan positieve gevallen. En dat is best aardig denk ik.
Klopt, alleen is zo'n app dus geen oplossing voor toegangscontrole als je iets wil doen waarbij de 1,5 meter-regel geen rendabel evenement op zou leveren. Festivals of discotheken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:28 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het is gewoon belangrijk dat er goede adoptie komt van de app, zonder goede adoptie is het bij voorbaat kansloos, maar de app foppen is natuurlijk geen sprake van, als je zelf als gebruiker een eventuele melding uit de app maar goed opvolgt.
Of als ik de app deinstalleer direct na het feestje, of gewoon niks doe met eventuele meldingen. Het is een ridicuul idee. Die app is een praktische tool voor wie daar geheel vrijwillig mee aan de slag wil, niet als onderdeel van een veiligheidsmaatregel dat met pressie kan worden opgelegd.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:28 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En dat wil je stuk voor stuk even gaan doen voor een festival van 10.000+ man? Hoe ga je controleren dat ik die app niet 5 minuten voordat ik de poort binnen loop pas geïnstalleerd heb, of dat ik mijn telefoon 3 maanden lang thuis heb laten liggen?
Je denkt er een beetje erg makkelijk over.
Ik zeg ook niet dat het meteen veilig is, maar het is wel een instrument wat je kunt gebruiken in welke setting dan ook, dat kan de trein zijn, dat kan het cafe zijn, maar ook een festival.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik weet hoe de app werkt, heb hem ook al geïnstalleerd. Maar het lijkt me niet iets dat een festivalsetting opeens veilig maakt, helemaal als we daarnaast de anderhalve meter overboord gooien.
Dat zeker, hopelijk installeren veel mensen die app als hij straks per 1 september online is.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:34 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het meteen veilig is, maar het is wel een instrument wat je kunt gebruiken in welke setting dan ook, dat kan de trein zijn, dat kan het cafe zijn, maar ook een festival.
We doen nog steeds dat iedereen corona heeft, en dat minder dan 1,5 meter buiten altijd levensgevaarlijk is, maar ooit zal je daar wellicht aanpassingen in moeten gaan doen zolang er geen vaccin is. Het is niet realistisch dat vast te houden tot in de eeuwigheid.
Nog beter zou zijn dat er snelle corona testen zouden zijn, die binnen 1 a 2 min uitsluitsel geven, maar dat zie ik ook niet gebeuren.
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. En ze gebruiken in de app ook nog eens een low energy dingetje dus het valt allemaal heel erg mee.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zeker, hopelijk installeren veel mensen die app als hij straks per 1 september online is.
Wel jammer dat hij via bluetooth werkt (wat nogal een batterijvreter is als je dat de hele dag aanlaat) en schijnbaar niet op oude toestellen werkt. Wat voor de tante Sjaans van deze wereld wel eens lastig kan worden.
De preprint gelezen. Een groot deel van de 10.000 meer blootstelling is gebaseerd op de simulatie van iemand die vol vooruit kucht... Bij praten met meer dan een halve meter afstand is het verschil nihil.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:45 schreef Gretzl het volgende:
[ twitter ]
Ligt dat dan aan de leeftijd van je toestel? Op mijn iPhone 6 merkte ik het wel altijd met sporten, uurtje sporten met bluetooth oortjes meteen 30% batterij wegquote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:40 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. En ze gebruiken in de app ook nog eens een low energy dingetje dus het valt allemaal heel erg mee.
Moderator @onlogisch heeft net een nieuwe Xinomie-telefoon, dus die kan de APP zonder problemen gebruikenquote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt dat dan aan de leeftijd van je toestel? Op mijn iPhone 6 merkte ik het wel altijd met sporten, uurtje sporten met bluetooth oortjes meteen 30% batterij weg.
Als mensen dat filmpje kijken dat Viltje plaatste, daar wordt perfect uitgelegd hoe ons immuunsysteem werkt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Kan dus zijn dat ze antistoffen na verloop van tijd niet meer kunnen meten. Wil niet zeggen dat die mensen niet een bepaalde mate van afweer hebben ontwikkeld.
Oh dat weet ik niet precies.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt dat dan aan de leeftijd van je toestel? Op mijn iPhone 6 merkte ik het wel altijd met sporten, uurtje sporten met bluetooth oortjes meteen 30% batterij weg.
Voordeel van zo'n toestel is ook dat je direct een persoonlijk bericht krijgt van de Chinese overheid indien besmet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:47 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Moderator @:onlogisch heeft net een nieuwe Xinomie-telefoon, dus die kan de APP zonder problemen gebruiken.
Xiaomigodenquote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Voordeel van zo'n toestel is ook dat je direct een persoonlijk bericht krijgt van de Chinese overheid indien besmet.
Kortom iedereen doet maar wat.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:51 schreef Tarado het volgende:
gisteren terrasje gepakt in de stad (AMS), geen ID vragen bij aankomst, wij zaten redelijk ruim maar waren de enigen, de rest hutje mutje op elkaar, personeel stond erbij en keek ernaar, toen even naar de Zeedijk Chinees eten, niemand met mondkapje al was het dermate stil dat wij dat ook niet deden, in het restaurant wel personeel met mondkapje maar ook geen ID vragen, restaurant was nagenoeg leeg 1 tafel van 1 en wij met z'n 2en.
Erna even de CL kijken in een café dat ook nagenoeg leeg was overigens, daar werd wel naar ID gegevens gevraagd.
Gek he, met dat halfbakken beleid.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Kortom iedereen doet maar wat.
https://www.rijksoverheid(...)bruikt-de-corona-appquote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:48 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Oh dat weet ik niet precies.
Denk het wel eigenlijk. Volgens mij is er met BT 4.0 (of 5) veel ontwikkeling qua batterijduur geweest, dus zou goed kunnen dat het afhankelijk is van welke chip je telefoon heeft. Maar zoveel verstand heb ik er niet van.
Halsema maakt er een zooitje van.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:51 schreef Tarado het volgende:
gisteren terrasje gepakt in de stad (AMS), geen ID vragen bij aankomst, wij zaten redelijk ruim maar waren de enigen, de rest hutje mutje op elkaar, personeel stond erbij en keek ernaar, toen even naar de Zeedijk Chinees eten, niemand met mondkapje al was het dermate stil dat wij dat ook niet deden, in het restaurant wel personeel met mondkapje maar ook geen ID vragen, restaurant was nagenoeg leeg 1 tafel van 1 en wij met z'n 2en.
Erna even de CL kijken in een café dat ook nagenoeg leeg was overigens, daar werd wel naar ID gegevens gevraagd.
Lijkt ook erg te verschillen qua plaats/provincie.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 10:58 schreef NaturalScience het volgende:
De afgelopen 10 dagen heb ik ongeveer 5 keer een terrasje gepakt voor eten. Niet één keer om ID gevraagd en/of naam geregistreerd.
Ik wist niet dat Halsema in de horeca zat.quote:
Grapjas. Die trut moet een keer gaan handhaven. Halfbakken wanbeleid.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wist niet dat Halsema in de horeca zat.
Is dat nodig om er een zooitje van te maken?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wist niet dat Halsema in de horeca zat.
wat zei ze 8000 horeca gelegenheden en 5000 agenten? Gedeeltelijk wel eens over de handhaving, terras waar ik was is zelfs naast het politiebureauquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Grapjas. Die trut moet een keer gaan handhaven. Halfbakken wanbeleid.
Je sluit er meteen 30 tijdens een grote razzia op een zaterdagavond en de rest hoef je in principe niet meer te controleren. Werkt in Antwerpen ook prima.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat zei ze 8000 horeca gelegenheden en 5000 agenten? Gedeeltelijk wel eens over de handhaving, terras waar ik was is zelfs naast het politiebureaumaar het gaat ook om de horeca zelf die maar wat doet.
Ik hoorde van agenten hier dat ze dit niet handhaven, omdat het niet strafrechtelijk is. Dit mag dus alleen gedaan worden door handhaving, zijn 2 verschillende domeinen. Maar dan nog, er zullen ook genoeg handhavers zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat zei ze 8000 horeca gelegenheden en 5000 agenten? Gedeeltelijk wel eens over de handhaving, terras waar ik was is zelfs naast het politiebureaumaar het gaat ook om de horeca zelf die maar wat doet.
zal van het weekend ook wel gaan gebeuren, was wel redelijk rustig verder en die politie trouwens kwamen 2 busjes terug helemaal vol met elk 9 personen erin zonder mondkapjes, over goed voorbeeld gesprokenquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Je sluit er meteen 30 tijdens een grote razzia op een zaterdagavond en de rest hoef je niet meer te controleren. Werkt in Antwerpen ook prima.
In een auto hoeft dat ook nietquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
zal van het weekend ook wel gaan gebeuren, was wel redelijk rustig verder en die politie trouwens kwamen 2 busjes terug helemaal vol met elk 9 personen erin zonder mondkapjes, over goed voorbeeld gesproken
Ook als u met de auto of de taxi reist, moet u rekening houden met de richtlijnen van het RIVM. Per 1 juli geldt: draag een mondkapje als mensen uit een ander huishouden in uw auto meerijden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In een auto hoeft dat ook niet
In de auto kan het RIVM het alleen niet verplichten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ook als u met de auto of de taxi reist, moet u rekening houden met de richtlijnen van het RIVM. Per 1 juli geldt: draag een mondkapje als mensen uit een ander huishouden in uw auto meerijden.
https://www.rijksoverheid(...)-met-de-auto-of-taxi
9 politiemensen in een busje zonder mondkapje is wel onverstandig en een verkeerd signaalquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:27 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
In de auto kan het RIVM het alleen niet verplichten.
Precies dat zeg ik. Het is niet verplicht.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ook als u met de auto of de taxi reist, moet u rekening houden met de richtlijnen van het RIVM. Per 1 juli geldt: draag een mondkapje als mensen uit een ander huishouden in uw auto meerijden.
https://www.rijksoverheid(...)-met-de-auto-of-taxi
dat zeg ik toch ook niet maar je gaat er wel vanuit dat de politie het juiste voorbeeld geeft buiten het gezondheidsrisico wat ze lopenquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Precies dat zeg ik. Het is niet verplicht.
Waarom ga je daarvan uit?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat zeg ik toch ook niet maar je gaat er wel vanuit dat de politie het juiste voorbeeld geeft buiten het gezondheidsrisico wat ze lopen
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 09:45 schreef Gretzl het volgende:
[ twitter ]
En hoe zit het met het gegeven dat als het goed is niemand in elkaars gezicht staat te hoesten. Gaan al die deeltjes ook door de elleboog heen? En is het niet netjes om je even weg te draaien van iemand als je hoest of niest? Gaat het dan nog steeds om "10.000 keer" zoveel? Vast niet.quote:It is still uncertain how much virus transmission occurs by aerosol, but if it is found to be significant, the team cautions that the new findings overestimate the protective effects of face coverings.
Nevertheless, for bigger droplets carrying the largest amount of virus, masks are extremely effective in reducing spread to the immediate surroundings, researchers say.
quote:
Hangt ervanaf. Als je op terras de wet overtreed dan heb je pech. De agenten volgen wel de wet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:33 schreef Tarado het volgende:
[..]omdat handhavers dat zouden moeten doen, het goede voorbeeld geven, als die gasten uit het busje tegen mij wat hadden gezegd op het terras had ik kunnen counteren met waarom zit je op elkaar in een busje zonder mondkapje
Ja natuurlijk maar het werkt toch echt beter als papa zegt dat Jantje niet mag niet snoepen als papa niet zelf net zijn mond volpropt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hangt ervanaf. Als je op terras de wet overtreed dan heb je pech. De agenten volgen wel de wet.
is het nou zo moeilijk voor je?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hangt ervanaf. Als je op terras de wet overtreed dan heb je pech. De agenten volgen wel de wet.
En je probleem is gelijk opgelost, want je hebt de halve horeca om zeep geholpen, dus is er gelijk meer ruimte.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Je sluit er meteen 30 tijdens een grote razzia op een zaterdagavond en de rest hoef je in principe niet meer te controleren. Werkt in Antwerpen ook prima.
Als ze zich niet aan de regels houden hebben ze dat toch echt zelf gedaan.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En je probleem is gelijk opgelost, want je hebt de halve horeca om zeep geholpen, dus is er gelijk meer ruimte.
Wellicht. Tegelijkertijd lijkt me enige coulance nog wel te billijken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:40 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Als ze zich niet aan de regels houden hebben ze dat toch echt zelf gedaan.
Misschien maar zal lastig worden op een drukke zaterdag. Ik zie het meer als, we gaan dit doen of niet. Er is geen ruimte voor een beetje van beide.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wellicht. Tegelijkertijd lijkt me enige coulance nog wel te billijken.
Inderdaad. Maar sommigen kijken alleen maar naar de short term.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Short term? Hoe is 'ah joh, tis zaterdag' beter op de lange termijn?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar sommigen kijken alleen maar naar de short term.
Coulance terwijl men kennelijk structureel de regels blijft overtreden? Al maandenlang.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar het is weekend. Snap die mensen dan, natuurlijk willen ze zich houden aan de regels. Soms, als het een beetje goed uitkomt. Maar vandaag is het zaterdag en het is toch maar een griepje.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Coulance terwijl men kennelijk structureel de regels blijft overtreden? Al maandenlang.
Met zo'n redenatie kunnen we half Nederland wel sluiten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Coulance terwijl men kennelijk structureel de regels blijft overtreden? Al maandenlang.
Met als resultaat dus wellicht dat de halve horeca failliet gaat, want die draaien voor een groot deel op drukke zaterdagen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:43 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Misschien maar zal lastig worden op een drukke zaterdag. Ik zie het meer als, we gaan dit doen of niet. Er is geen ruimte voor een beetje van beide.
En dat is precies wat ze proberen te voorkomen, verdomme zeg. Hoe moeilijk is het nou echt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met zo'n redenatie kunnen we half Nederland wel sluiten.
't Is blijkbaar erg moeilijk om verder te denken dan 'regels zijn nou eenmaal regels'.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:56 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
En dat is precies wat ze proberen te voorkomen, verdomme zeg. Hoe moeilijk is het nou echt.
Ja dat is ernstig. Heel ernstig. Maar helaas niet op te lossen. Horeca is slechts een sector die er last van heeft.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met als resultaat dus wellicht dat de halve horeca failliet gaat, want die draaien voor een groot deel op drukke zaterdagen.
Een paar zaken sluiten is echt niet meteen het failliet van de horeca. Dan zoeken mensen elders hun heil in zaken nog wel open zijn. Die coulance en het tolereren van overtreders zorgt alleen maar voor oneerlijke concurrentie voor wie zijn shit wel op orde heeft. Daar doe je de sector alleen maar een dienst mee.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met als resultaat dus wellicht dat de halve horeca failliet gaat, want die draaien voor een groot deel op drukke zaterdagen.
Je bent mijn tijd niet waard.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
't Is blijkbaar erg moeilijk om verder te denken dan 'regels zijn nou eenmaal regels'.
Die regels zijn er niet voor de katse kut he. Als (mede door aan de laars lappen van regels en waardeloze handhaving) straks alle horeca weer op slot moet ben je verder van huis als sector.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
't Is blijkbaar erg moeilijk om verder te denken dan 'regels zijn nou eenmaal regels'.
Ach ja. Sommige mensen lijken niet te snappen dat de keuze is: je houden aan de regels = lockdown voorkomen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Die regels zijn er niet voor de katse kut he. Als (mede door aan de laars lappen van regels en waardeloze handhaving) straks alle horeca weer op slot moet ben je verder van huis als sector.
Absoluut. En door de horeca te sluiten wordt het alleen maar drukker bij andere horecagelegenheden. Waarom denk je dat de markten in Amsterdam open bleven?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Een paar zaken sluiten is echt niet meteen het failliet van de horeca. Dan zoeken mensen elders hun heil in zaken nog wel open zijn. Die coulance en het tolereren van overtreders zorgt alleen maar voor oneerlijke concurrentie voor wie zijn shit wel op orde heeft. Daar doe je de sector alleen maar een dienst mee.
En wordt het daar weer drukker en kunnen die ook dicht.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Een paar zaken sluiten is echt niet meteen het failliet van de horeca. Dan zoeken mensen elders hun heil in zaken nog wel open zijn. Die coulance en het tolereren van overtreders zorgt alleen maar voor oneerlijke concurrentie voor wie zijn shit wel op orde heeft. Daar doe je de sector alleen maar een dienst mee.
Dat, of mensen gaan propvolle thuisfeestjes organiseren waar je dus helemaal niet op kan handhaven.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Absoluut. En door de horeca te sluiten wordt het alleen maar drukker bij andere horecagelegenheden. Waarom denk je dat de markten in Amsterdam open bleven?
Nogmaals, waarom zo zwart-wit denken?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Die regels zijn er niet voor de katse kut he. Als (mede door aan de laars lappen van regels en waardeloze handhaving) straks alle horeca weer op slot moet ben je verder van huis als sector.
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
De mensheid is verloren.Tegen zoveel onnozelheid kan niemand op.
Correct.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:57 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je bent mijn tijd niet waard.
Hoe handhaaf je een intelligente lockdown in een land vol onnozelen?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
Omdat het zo zwart-wit is met wetgeving Hans.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom zo zwart-wit denken?
Ik kan je dit aanraden: https://studiegids.uva.nl(...)1/zoek-vak/vak/78510quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
Jij hebt vast geen rechten gestudeerd.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat het zo zwart-wit is met wetgeving Hans.
Dat zie je ook gewoon gebeuren toch. Ook al sluit de horeca niet. Zolang het virus er is zonder uitzicht op een vaccin zul je mensen een alternatief moeten bieden. Je kunt mensen 3 maanden opsluiten als je mensen een perspectief biedt. Dat perspectief kan ook niet gegeven worden maar je zult mensen toch iets moeten bieden. We kunnen nu al zien wat er in de grote steden gebeurt als je de jeugd geen alternatief biedt. Dat wordt alleen maar erger kan ik je verzekeren.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:05 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat, of mensen gaan propvolle thuisfeestjes organiseren waar je dus helemaal niet op kan handhaven.
Dat hoeft ook helemaal niet om de basisprincipes van het concept rechtstaat te begrijpen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Jij hebt vast geen rechten gestudeerd.
Of ze houden zich gewoon aan de regels?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:05 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En wordt het daar weer drukker en kunnen die ook dicht.
Het punt is dat in het Nederlandse rechtssysteem, rechters nog altijd behoorlijk wat te zeggen hebben en wetten geen absolute regels zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet om de basisprincipes van het concept rechtstaat te begrijpen.
Dan zou je weten dat de wet helemaal niet zwart-wit is. Vandaar dat men discretionaire bevoegdheid heeft.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet om de basisprincipes van het concept rechtstaat te begrijpen.
Er overlijden ook nog steeds mensen met een gordel om, dat is nog geen reden om deze af te schaffen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Dat zie je ook gewoon gebeuren toch. Ook al sluit de horeca niet.
Dat kan niet als het te druk wordt Hans.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Of ze houden zich gewoon aan de regels?
Prima. Laat ze het aanvechten dan.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan zou je weten dat de wet helemaal niet zwart-wit is. Vandaar dat men discretionaire bevoegdheid heeft.
Je kunt natuurlijk als horecabaas als politieagent de anderhalve meter continu gaan handhaven. In principe kán dat natuurlijk wel. Of het een enigszins redelijke maatregel is is een andere vraag.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat kan niet als het te druk wordt Hans.
quote:In acute veiligheidssituaties kan de burgemeester onverwijld ingrijpen. In minder acute situaties zal hij eerst een waarschuwing moeten geven. Een burgemeester kan bijvoorbeeld beslissen om een café te sluiten indien de voorschriften betreffende de sluitingstijden meermalen niet worden nageleefd. Dit bevel kan worden gehandhaafd door middel van bestuursdwang of dwangsom op basis van artikel 125 lid 3 Gemeentewet. Zowel het bevel als de bestuursdwangbeschikking staan open voor bezwaar en beroep. Bij het geven van een bevel moet de burgemeester de volgende voorwaarden in acht nemen:
Nee, dat is een goede instelling: eerst maatregelen en laat ze het dan maar aanvechten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Prima. Laat ze het aanvechten dan.
Dat kan, maar dan stuur je uiteindelijk de mensen weg die van de horecazaken komen die gesloten zijn omdat het te druk is. En dan kunnen die mensen daar dus niet terecht, in tegenstelling tot wat Elan zei.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:16 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk als horecabaas als politieagent de anderhalve meter continu gaan handhaven. In principe kán dat natuurlijk wel. Of het een enigszins redelijke maatregel is is een andere vraag.
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Niemand hier die beweert dat een burgemeester niet kán of mág ingrijpen. Sterker nog, ik denk dat de meesten hier een voorstander zouden zijn van een strenger handhavingsbeleid. Niet in het minst de burgemeesters zelf.quote:
Ze overtreden regels dus gaan ze wat mij betreft direct op slot. Dat neemt niet weg dat een rechter uiteindelijk anders kan beslissen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, dat is een goede instelling: eerst maatregelen en laat ze het dan maar aanvechten.
Ik dacht dat jij zo'n kenner was van ons rechtsysteem? Praesumptio innocentiae.
Iedereen die bij rood licht oversteekt mag van jou ook onherroepelijk op de bon zeker?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze overtreden regels dus gaan ze wat mij betreft direct op slot. Dat neemt niet weg dat een rechter uiteindelijk anders kan beslissen.
Niet is de enige trieste conclusie. Het is echt onbegrijpelijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:08 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Hoe handhaaf je een intelligente lockdown in een land vol onnozelen?
Makkelijke manier om je concurrent kapot te maken. Je stuurt wat mensen erop af, laat ze de regels overtreden en de zaak wordt gesloten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:19 schreef Elan het volgende:
Ze overtreden regels dus gaan ze wat mij betreft direct op slot.
Dat zou wat zijn in Amsterdam.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:20 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Iedereen die bij rood licht oversteekt mag van jou ook onherroepelijk op de bon zeker?
Correct.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:20 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Iedereen die bij rood licht oversteekt mag van jou ook onherroepelijk op de bon zeker?
Alle supermarkten ook gelijk dicht dan? Winkels, sportverenigingen, scholen, alles maar gelijk dicht? Dan kunnen we net zo goed gelijk die lockdown invoeren.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze overtreden regels dus gaan ze wat mij betreft direct op slot. Dat neemt niet weg dat een rechter uiteindelijk anders kan beslissen.
Dan zal ik even op jouw harde schijf zoeken wat je aan gedownloade films en MP3'tjes hebt. De faktuur krijg je morgen wel.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Correct.
Dat risico neem je bewust. Niet janken dan. Zelfde met lak hebben aan Coronaregels, if you can't do the time don't do the crime
Waarom niet? Elke horecagelegenheid heeft toch een maximum aantal tafels en stoelen. Als het maximum is bereikt is er geen plek meer en kan het nooit "te druk" worden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat kan niet als het te druk wordt Hans.
En dus kunnen de mensen die bij de andere horecagelegenheden niet terecht konden wegens gesloten ook niet daar terecht. Waar het om ging.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:23 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Waarom niet? Elke horecagelegenheid heeft toch een maximum aantal tafels en stoelen. Als het maximum is bereikt is er geen plek meer en kan het nooit "te druk" worden.
Misschien nog een keertje zeggenquote:
Ja moet je alles een paar keer horen voordat je het begrijpt? Geeft niet hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Misschien nog een keertje zeggen.
Ik zou een keer met een beleidsmaker of burgemeester gaan praten. Dan kom je erachter dat de realiteit een stuk weerbarstiger is dan het domweg naleven van een set (soms vrij ambigue) regels.quote:
Als blijkt dat die de regels (structureel) overtreden moet je daar tegen optreden, in wat voor sprookjeswereld leef jij dat er niet gehandhaafd zou hoeven worden?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Alle supermarkten ook gelijk dicht dan? Winkels, sportverenigingen, scholen, alles maar gelijk dicht? Dan kunnen we net zo goed gelijk die lockdown invoeren.
Haha mooi man, iemand die drie keer een poging tot trollen moet doen omdat niemand 'm serieus neemtquote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:25 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja moet je alles een paar keer horen voordat je het begrijpt? Geeft niet hoor.
Kom je wel eens buiten? Gewoon een eerlijke vraag.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik zou een keer met een beleidsmaker of burgemeester gaan praten. Dan kom je erachter dat de realiteit een stuk weerbarstiger is dan het domweg naleven van een set (soms vrij ambigue) regels.
Goede poging weer.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:28 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Kom je wel eens buiten? Gewoon een eerlijke vraag.
En daarom is horeca sluiten gewoon een hele slechte zaak. Ik heb de oplossing niet pasklaar maar op het moment dat de mensen er een beetje klaar mee zijn (nu al?) gaan ze elkaar weer opzoeken. In een horeca gelegenheid zullen de 1.5 meterregels meer nageleefd worden dan met 10 vrienden in een tuin. Straks wordt het kouder en jongeren zoeken elkaar toch wel op. Is het niet in de horeca dan zal het in een thuissituatie zijn. De kans op verspreiding zal alleen maar toenemen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En dus kunnen de mensen die bij de andere horecagelegenheden niet terecht konden wegens gesloten ook niet daar terecht. Waar het om ging.
Dus eigenlijk zeg je gooi alles maar dicht, want vrijwel nergens worden de regels nog precies opgevolgd.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Als blijkt dat die de regels (structureel) overtreden moet je daar tegen optreden, in wat voor sprookjeswereld leef jij dat er niet gehandhaafd zou hoeven worden?
Waar zeg ik dat er helemaal niet gehandhaafd moet worden?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Als blijkt dat die de regels (structureel) overtreden moet je daar tegen optreden, in wat voor sprookjeswereld leef jij dat er niet gehandhaafd zou hoeven worden?
Bron?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:29 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je gooi alles maar dicht, want vrijwel nergens worden de regels nog precies opgevolgd.
Net als elke discussie tegenwoordig is er geen enkele grijstint. Enkel zwart-wit.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er helemaal niet gehandhaafd moet worden?
Die vergelijking slaat natuurlijk op als kut op Dirk. Mensen die door rood fietsen nemen inderdaad bewust een risico en mogen ook gestraft worden. In de horeca heb je misschien ook een kleine groep die bewust een risico neemt. Maar er zijn veel horecaondernemers aan de goden overgeleverd. Jij kan alles prima voor elkaar hebben. Komen 4 gasten op het terras zitten, netjes uit elkaar want zo heb jij je opstelling gemaakt. Jij loopt naar binnen om de bestelling te halen en de gasten schuiven de stoelen bij elkaar. De gasten maken de overtreding en jij bent verantwoordelijk als er net een boa passeert. Of Piet gaat naar de wc, ziet Annie zitten, heeft haar al lang niet meer gezien en vliegt haar om de nek. Voordat jij kan ingrijpen kijkt er toevallig een boa naar binnen en jij als horecaondernemer bent verantwoordelijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Correct.
Dat risico neem je bewust. Niet janken dan. Zelfde met lak hebben aan Coronaregels, if you can't do the time don't do the crime
Bij de voetbal ook alweer genoeg oudere mannen gezien die ook gewoon lekker knus bij elkaar gingen staan om te ouwehoeren. Zijn echt niet alleen maar jongeren die het niet zo nauw nemen met de richtlijnen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En daarom is horeca sluiten gewoon een hele slechte zaak. Ik heb de oplossing niet pasklaar maar op het moment dat de mensen er een beetje klaar mee zijn (nu al?) gaan ze elkaar weer opzoeken. In een horeca gelegenheid zullen de 1.5 meterregels meer nageleefd worden dan met 10 vrienden in een tuin. Straks wordt het kouder en jongeren zoeken elkaar toch wel op. Is het niet in de horeca dan zal het in een thuissituatie zijn. De kans op verspreiding zal alleen maar toenemen.
Haha ja bron. Mijn ogen, en dat zullen die van jou ook wel doen maar dat komt nu even niet uit. Of ging jij laatst boodschappen doen in een supermarkt waar iedereen netjes te allen tijde anderhalve meter afstand hield?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Bron?
Volgens mij heeft het gros zijn zaken gewoon prima op orde hoor. Zo moeilijk is het natuurlijk ook niet om van je gasten hun gegevens even te noteren en de stoelen en tafels op anderhalve meter te zetten.
Zelfs bij de lokale Mc Donalds gaat dat prima.
Er is geen grijs gebied. Of je noteert de gegevens van je gasten en je zorgt dat de stoelen en tafels op gepaste afstand staan, of je bent recalcitrant en doet dat lekker niet. In het laatste geval zou je daarop aangesproken moeten worden en na de eerste waarschuwing beboet of je zaak dicht.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:33 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Net als elke discussie tegenwoordig is er geen enkele grijstint. Enkel zwart-wit.
Het is gewoon duidelijk dat we niet gemaakt zijn, en dat onze totale infrastructuur niet past bij een 1,5meter samenleving. Daarnaast houden we niet zo van regeltjes die geen goede fundering hebben.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bij de voetbal ook alweer genoeg oudere mannen gezien die ook gewoon lekker knus bij elkaar gingen staan om te ouwehoeren. Zijn echt niet alleen maar jongeren die het niet zo nauw nemen met de richtlijnen.
En als de gasten stoelen dichterbij schuiven? Komt net de boa langs, hoppa, zaak dicht. Slechts één voorbeeld. Maar nee hoor, er is geen grijs gebied...quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is geen grijs gebied. Of je noteert de gegevens van je gasten en je zorgt dat de stoelen en tafels op gepaste afstand staan, of je bent recalcitrant en doet dat lekker niet. In het laatste geval zou je daarop aangesproken moeten worden en na de eerste waarschuwing beboet of je zaak dicht.
Het is geen fucking spelletje
Dat kun je doen tot je een ons weegt, en je kan zelfs de tafels met betonblokken aan de vloer vast maken, maar je kan je gasten geen hoepel of opblaasbare bal om doen zodat ze niet dichter bij elkaar kunnen komen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is geen grijs gebied. Of je noteert de gegevens van je gasten en je zorgt dat de stoelen en tafels op gepaste afstand staan, of je bent recalcitrant en doet dat lekker niet.
Al die voetbalclubs weer dicht verdomme.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bij de voetbal ook alweer genoeg oudere mannen gezien die ook gewoon lekker knus bij elkaar gingen staan om te ouwehoeren. Zijn echt niet alleen maar jongeren die het niet zo nauw nemen met de richtlijnen.
En die valse naam en telefoonnummers?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is geen grijs gebied. Of je noteert de gegevens van je gasten en je zorgt dat de stoelen en tafels op gepaste afstand staan, of je bent recalcitrant en doet dat lekker niet. In het laatste geval zou je daarop aangesproken moeten worden en na de eerste waarschuwing beboet of je zaak dicht.
Gelijk dicht natuurlijk. Had die horecabaas maar even het nummer moeten bellen om te checken of het wel het echte nummer was.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En die valse naam en telefoonnummers?
Nee, maar dat heb ik al vanaf dag 1 geroepen. Een '1,5 meter samenleving' is leuk om even een korte periode te overbruggen, maar het rigide ontwijken van allerlei vormen van sociaal contact druist in tegen alles wat ons mensen maakt, en onze natuurlijke instincten.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is gewoon duidelijk dat we niet gemaakt zijn, en dat onze totale infrastructuur niet past bij een 1,5meter samenleving. Daarnaast houden we niet zo van regeltjes die geen goede fundering hebben.
Je haalt nu allerlei zaken die niets met elkaar te maken door elkaar. Er is nog geen horecazaak gesloten omdat de mensen bij het vertrekken of binnenkomen elkaar te dicht passeerden. Het gaat om zaken die structureel schijt hebben, door bijvoorbeeld de gegevens van hun gasten gewoon niet te noteren omdat ze daar geen zin in hebben. Iets wat mocht het tot een uitbraak komen het BCO in de weg staat. Of tenten die bewust veel teveel mensen binnen laten waardoor iedereen vervolgens hutje mutje staat.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Haha ja bron. Mijn ogen, en dat zullen die van jou ook wel doen maar dat komt nu even niet uit. Of ging jij laatst boodschappen doen in een supermarkt waar iedereen netjes te allen tijde anderhalve meter afstand hield?
Er wordt overal heel veel goeds gedaan maar strikt de regels 100% naleven is een illusie. En als je zegt regels zijn regels moeten al die tenten dus dicht (door rood lopen=door rood lopen).
En als nou niet alle mensen hun informatie willen geven?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Zullen we er gelijk een goeie boete op gooien opdat ze dan ook nooit meer open zullen gaan?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gelijk dicht natuurlijk. Had die horecabaas maar even het nummer moeten bellen om te checken of het wel het echte nummer was.
Dus eigenlijk geef je hiermee impliciet aan dat er dus wél een grijs gebied is.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Je haalt nu allerlei zaken die niets met elkaar te maken door elkaar. Er is nog geen horecazaak gesloten omdat de mensen bij het vertrekken of binnenkomen elkaar te dicht passeerden. Het gaat om zaken die structureel schijt hebben, door bijvoorbeeld de gegevens van hun gasten gewoon niet te noteren omdat ze daar geen zin in hebben. Iets wat mocht het tot een uitbraak komen het BCO in de weg staat. Of tenten die bewust veel teveel mensen binnen laten waardoor iedereen vervolgens hutje mutje staat.
Als je daar niks aan doet in de vorm van handhaving is dat A een vrijbrief voor het virus om zich lekker te verspreiden en B een dikke middelvinger naar de ondernemers die zich WEL fatsoenlijk aan de regels houden.
Yup.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is gewoon duidelijk dat we niet gemaakt zijn, en dat onze totale infrastructuur niet past bij een 1,5meter samenleving. Daarnaast houden we niet zo van regeltjes die geen goede fundering hebben.
Omdat dat sneller gaat dan een vermoeiende discussie aan te gaan.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:44 schreef Gunner het volgende:
Je bent niet verplicht een nummer op te geven dus waarom zou je een nepnummer geven?
Nee want de regels zijn duidelijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk geef je hiermee impliciet aan dat er dus wél een grijs gebied is.
Als je vindt dat door rood lopen door rood lopen is, kun je geen onderscheid maken tussen het elkaar te dicht passeren in een supermarkt of het niet noteren van gegevens. Regels zijn regels.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Je haalt nu allerlei zaken die niets met elkaar te maken door elkaar. Er is nog geen horecazaak gesloten omdat de mensen bij het vertrekken of binnenkomen elkaar te dicht passeerden. Het gaat om zaken die structureel schijt hebben, door bijvoorbeeld de gegevens van hun gasten gewoon niet te noteren omdat ze daar geen zin in hebben. Iets wat mocht het tot een uitbraak komen het BCO in de weg staat. Of tenten die bewust veel teveel mensen binnen laten waardoor iedereen vervolgens hutje mutje staat.
Als je daar niks aan doet in de vorm van handhaving is dat A een vrijbrief voor het virus om zich lekker te verspreiden en B een dikke middelvinger naar de ondernemers die zich WEL fatsoenlijk aan de regels houden.
niet alle persoonlijke informatie hoor, gewoon namenquote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:43 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En als nou niet alle mensen hun informatie willen geven?
Wat een overreactie dit zeg.
Direct 14 dagen in verplichte zelfisolatie natuurlijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:43 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En als nou niet alle mensen hun informatie willen geven?
Je hebt gelijk hoor. zal toegeven dat ik ook wel eens een nepnummer opgegeven heb.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat dat sneller gaat dan een vermoeiende discussie aan te gaan.
Er zijn best wat familieleden/vrienden/kennissen waarmee je daarna gelijk een 'wat doe je nou moeilijk'-debat moet gaan houden.
Dat zal gebeuren maar daar kan de betreffende zaak niks aan doen. Het is iets anders dan in aanleg niks noteren omdat je daar geen trek in hebt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:44 schreef Gunner het volgende:
Je bent niet verplicht een nummer op te geven dus waarom zou je een nepnummer geven?
Dus volgens jou val je óf in de 'structureel schijt'-categorie, óf in de 'fatsoenlijk aan de regels houdend'-categorie. Jij ziet dat serieus niet als een lang spectrum waarbij horecazaken ingedeeld kunnen worden o.b.v. de mate waarin ze zich meer of minder aan de regels houden?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee want de regels zijn duidelijk.
En anders een boete!!!quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:46 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Direct 14 dagen in verplichte zelfisolatie natuurlijk.
Ik denk dat de ober het weinig kan schelen. Maar meestal is meewerken vaak de weg van de minste weerstand, ja.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:46 schreef Gunner het volgende:
Zo'n ober doet alleen maar z'n werk dus het is vrij zinloos om de discussie aan te gaan met zo iemand die er eigenlijk ook niets aan kan doen.
The Engine Eternal will provide!quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En anders een boete!!!
Ordnung muss sein.
Blijkbaar is dat pas een probleem als het 'structureel' is. Die grens ligt blijkbaar erg hard, ik weet niet precies waar, maar ik vermoed dat de eerste 27 keer nog mogen, maar de 28e keer moet je gelijk de bak in.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:45 schreef Da_Sandman het volgende:
Als je vindt dat door rood lopen door rood lopen is
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Alleen nog maar mensen toelaten met en uittreksel van het bevolkingsregister.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja maar exponentiële stijging enz, jwz.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Yup.
Het virus is, met alle respect, voor de meeste mensen ook gewoon niet gevaarlijk genoeg. Je kan enorme pech hebben en er zijn genoeg mensen die er langdurige klachten aan overhouden/komen te overlijden, maar procentueel gezien treft het maar weinig mensen. Grootste groep overleefd het gewoon met milde klachten. Hoor je alleen niks over, want dat levert geen clicks op. Niet voor niets dat ze de cijfers altijd zo dramatisch mogelijk brengen.
Ja, er gaan ook 400 mensen per dag dood in Nederland, maar daar ligt ook niemand wakker van behalve als het een bekende van je is.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Yup.
Het virus is, met alle respect, voor de meeste mensen ook gewoon niet gevaarlijk genoeg (dus motivatie verdwijnt snel). Je kan enorme pech hebben en er zijn genoeg mensen die er langdurige klachten aan overhouden/komen te overlijden, maar procentueel gezien treft het maar weinig mensen. Grootste groep overleefd het gewoon met milde klachten. Hoor je alleen niks over, want dat levert geen clicks op. Niet voor niets dat ze de cijfers altijd zo dramatisch mogelijk brengen.
En vogquote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:50 schreef ipa84 het volgende:
Alleen nog maar mensen toelaten met en uittreksel van het bevolkingsregister.
Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Een aantal horecazaken mogen echt nog wel aangepakt worden. Van die kansloze tenten die na twaalven gewoon de dansvloer opengooien en als er een handhaver langskomt iedereen opeens braaf op de vloer zit.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:50 schreef Vliegbaard het volgende:
Er is al weken geen enkele basis meer om maatregelen en sancties is stand te houden.
Dat zeg ik niet, alleen dat hetgeen afgesproken is op zich duidelijk is. Begin daar dus eerst primair op te handhaven.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dus volgens jou val je óf in de 'structureel schijt'-categorie, óf in de 'fatsoenlijk aan de regels houdend'-categorie. Jij ziet dat serieus niet als een lang spectrum waarbij horecazaken ingedeeld kunnen worden o.b.v. de mate waarin ze zich meer of minder aan de regels houden?
Ja, maar die zijn niet besmettelijk, dus die vergelijking gaat niet op he.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, er gaan ook 400 mensen per dag dood in Nederland, maar daar ligt ook niemand wakker van behalve als het een bekende van je is.
Helemaal eens ja.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja maar exponentiële stijging enz, jwz.
Er is al weken geen enkele basis meer om maatregelen en sancties is stand te houden. We moeten door. Het virus is er en zal voor een uitzondering erg slecht aflopen maar we kunnen niet blijven doen alsof het een killervirus is want dat is gewoon pertinent niet waar. Dat vaccin zien we ook niet snel komen.
Er moet iets verzonnen worden waardoor we ons oude leven zsm weer op kunnen pakken. Helaas kijken we nog steeds alleen naar een manier om het virus in te dammen. 0 besmettingen per dag gaat alleen lukken als je mensen vast zet in hun eigen huis, en ze wekelijks een voedselpakket af komt gooien.
En wanneer ga je handhaven? Dus zodra de eerste klanten bij het passeren de anderhalve meter doorbreken? Of pas zodra het drie klanten zijn? Of vijf? Of twintig? Of honderd? Of duizend?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:53 schreef Elan het volgende:
Dat zeg ik niet, alleen dat hetgeen afgesproken is op zich duidelijk is. Begin daar dus eerst primair op te handhaven.
Het is gek genoeg de afgelopen maanden veranderd van "we accepteren xx besmettinging icm max zoveel ziekehuisopnames icm max zoveel ic opnames" naar "we accepteren zo min mogelijk besmettingen, want anders ..." dus we gaan nog in de eeuwigheid door op dezelfde manier, en verscherpen allerlei zaken weer.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja maar exponentiële stijging enz, jwz.
Er is al weken geen enkele basis meer om maatregelen en sancties is stand te houden. We moeten door. Het virus is er en zal voor een uitzondering erg slecht aflopen maar we kunnen niet blijven doen alsof het een killervirus is want dat is gewoon pertinent niet waar. Dat vaccin zien we ook niet snel komen.
Er moet iets verzonnen worden waardoor we ons oude leven zsm weer op kunnen pakken. Helaas kijken we nog steeds alleen naar een manier om het virus in te dammen. 0 besmettingen per dag gaat alleen lukken als je mensen vast zet in hun eigen huis, en ze wekelijks een voedselpakket af komt gooien.
Nou ja opzich wil ik dat nog wel los van elkaar zien.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Een aantal horecazaken mogen echt nog wel aangepakt worden. Van die kansloze tenten die na twaalven gewoon de dansvloer opengooien en als er een handhaver langskomt iedereen opeens braaf op de vloer zit.
Maar het probleem is wel dat je een behoorlijk 'ja maar hij dan'-klimaat krijgt, omdat handhaving nu op willekeur lijkt uit te draaien. Boa's geven ook nauwelijks nog boetes omdat het niet uit te leggen valt dat persoon A een boete krijgt en persoon B, C en D niet.
Niet mijn probleem. Het is jouw taak als ondernemer om daar fatsoenlijk invulling aan te geven.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En wanneer ga je handhaven? Dus zodra de eerste klanten bij het passeren de anderhalve meter doorbreken? Of pas zodra het drie klanten zijn? Of vijf? Of twintig? Of honderd? Of duizend?
Volgens mij is het beleid nog steeds ziekenhuisopnames hoor. Alleen de verwachting is dat besmettingen > ziekenhuisopnames, dus je kunt ziekenhuisopnames voorkomen door in te grijpen zodra de besmettingen oplopen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:56 schreef _serial_ het volgende:
Het is gek genoeg de afgelopen maanden veranderd van "we accepteren xx besmettinging icm max zoveel ziekehuisopnames icm max zoveel ic opnames" naar "we accepteren zo min mogelijk besmettingen, want anders ..." dus we gaan nog in de eeuwigheid door op dezelfde manier, en verscherpen allerlei zaken weer.
Het was toch zo duidelijk? Geef dan even een getal, want dan kunnen we daarop gaan handhaven. Of je vindt inderdaad dat er direct ingegrepen moet worden bij iedere overtreding. In dat geval voorspel ik je alvast: binnen een paar weken is half Nederland dicht.quote:
Dit wordt ook steeds duidelijker voor iedereen. Dan kan je wel steeds roepen tegen jongeren dat ze zomaar hun oma kunnen aansteken en die spontaan dood neervalt, maar dat trucje werkt ook allang niet meer. Kom nou gewoon met een echt plan van aanpak om te leven met het virus in plaats van de illusie dat onderdrukken ervan werkt en de enige uitweg een vaccin is. Sowieso moet er een plan B komen. Het is niet alsof de mensheid voor de knappe medische koppen met hun vaccins geen virussen overwonnen heeft. De mortaliteit is er ook simpelweg niet hoog genoeg voor (en bovendien is het overduidelijk wie het meeste risico lopen en wie bijna niet).quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Yup.
Het virus is, met alle respect, voor de meeste mensen ook gewoon niet gevaarlijk genoeg (dus motivatie verdwijnt snel). Je kan enorme pech hebben en er zijn genoeg mensen die er langdurige klachten aan overhouden/komen te overlijden, maar procentueel gezien treft het maar weinig mensen. Grootste groep overleefd het gewoon met milde klachten. Hoor je alleen niks over, want dat levert geen clicks op. Niet voor niets dat ze de cijfers altijd zo dramatisch mogelijk brengen.
Daar blijf ik me ook over verbazen. Het aantal besmettingen en de ziekenhuisopname vandaag de dag laten gewoon zien dat het zo heftig allemaal niet is.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:56 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het is gek genoeg de afgelopen maanden veranderd van "we accepteren xx besmettinging icm max zoveel ziekehuisopnames icm max zoveel ic opnames" naar "we accepteren zo min mogelijk besmettingen, want anders ..." dus we gaan nog in de eeuwigheid door op dezelfde manier, en verscherpen allerlei zaken weer.
Ik weet nog goed niet of ik dat de meest handige weg vind gezien de tijd dat we nog zonder vaccin door moeten.
Ja?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En wanneer ga je handhaven? Dus zodra de eerste klanten bij het passeren de anderhalve meter doorbreken?
Nou, succes daarmee. Iedere binnenstad in Nederland is voor het eind van de week gesloten als je daarop gaat sturen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:59 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ja?
Zo moeilijk is het echt niet hoor.
Wat zit jij nou steeds met je grijs gebied man. Er liggen gewoon hele duidelijke regels.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het was toch zo duidelijk? Geef dan even een getal, want dan kunnen we daarop gaan handhaven.
Of ga je nou eindelijk toegeven dat er wel degelijk een (vrij groot) grijs gebied is.
Hou je je daar niet aan waarschuwing en daarna pleitequote:Regels voor de horeca
Wat zijn de regels voor zalencentra en feestlocaties?
Voor zalencentra en feestlocaties (binnen én buiten) gelden dezelfde regels als voor de horeca:
-Iedereen heeft een vaste zitplaats.
-Gasten mogen niet van plek wisselen of dansen.
-Bij binnenkomst is een gezondheidscheck verplicht.
-Het is verplicht om te registreren wie er aanwezig zijn. Bezoekers werken hier vrijwillig aan mee en kunnen de toegang niet geweigerd worden als ze dit niet willen.
-Bij klachten blijven mensen thuis, dit geldt ook voor bruiloften en uitvaarten.
-Het maximale aantal aanwezigen hangt af van de locatie, want er moet voldoende ruimte zijn om 1,5 meter afstand te houden.
https://www.rijksoverheid(...)-en-bedrijven/horeca
Deden ze dat maar.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nou, succes daarmee. Iedere binnenstad in Nederland is voor het eind van de week gesloten als je daarop gaat sturen.
Nee, je hebt gelijk. Gelijk sluiten als er één gast van tafel wisselt.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat zit jij nou steeds met je grijs gebied man. Er liggen gewoon hele duidelijke regels.
[..]
Hou je je daar niet aan waarschuwing en daarna pleite
Niet dus, want je krijgt sowieso eerst (minimaal 1) waarschuwingquote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, je hebt gelijk. Gelijk sluiten als er één gast van tafel wisselt.
Ze kunnen de wortel van een vaccin nog wel eventjes gebruiken voor de bevolking, maar als er begin 2021 nog geen concreet uitzicht op is dan moet je echt iets anders gaan verzinnen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:59 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Dit wordt ook steeds duidelijker voor iedereen. Dan kan je wel steeds roepen tegen jongeren dat ze zomaar hun oma kunnen aansteken en die spontaan dood neervalt, maar dat trucje werkt ook allang niet meer. Kom nou gewoon met een echt plan van aanpak om te leven met het virus in plaats van de illusie dat onderdrukken ervan werkt en de enige uitweg een vaccin is. Sowieso moet er een plan B komen. Het is niet alsof de mensheid voor de knappe medische koppen met hun vaccins geen virussen overwonnen heeft. De mortaliteit is er ook simpelweg niet hoog genoeg voor (en bovendien is het overduidelijk wie het meeste risico lopen en wie bijna niet).
Vind ik nog best coulant. Eén waarschuwing, vooruit dan maar. Maar als er nóg een gast wisselt van plek dan moet je wel echt dicht, vind ik.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet dus, want je krijgt sowieso eerst (minimaal 1) waarschuwing
Ik vind het nog te vroeg om op dat soort dingen alvast vooruit te lopen. Laten we ons nu maar eerst schrap zetten voor de herfst en de winter, om te zorgen dat we daar zo goed mogelijk doorheen komen. Wat er na maart gaat gebeuren, is sowieso een taak voor het nieuwe kabinet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze kunnen de wortel van een vaccin nog wel eventjes gebruiken voor de bevolking, maar als er begin 2021 nog geen concreet uitzicht op is dan moet je echt iets anders gaan verzinnen.
Je maakt er een vermoeiende act van.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vind ik nog best coulant. Eén waarschuwing, vooruit dan maar. Maar als er nóg een gast wisselt van plek dan moet je wel echt dicht, vind ik.
Toen ze van de week de Bijenkorf sloten, zeiden ze erbij dat ze bezoekers adviseren zich te laten testen. Volgens mij maakte het daarbij niet uit of ze klachten hadden of niet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kun je je nou laten testen zonder klachten?
Als er een nieuwe shitstorm komt krijg je het volk snel genoeg weer mee.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het nog te vroeg om op dat soort dingen alvast vooruit te lopen. Laten we ons nu maar eerst schrap zetten voor de herfst en de winter, om te zorgen dat we daar zo goed mogelijk doorheen komen. Wat er na maart gaat gebeuren, is sowieso een taak voor het nieuwe kabinet.
Ik las het maar 1000 deelnemers is wel wat weinig voor zo'n onderzoek om er echt conclusies aan te kunnen verbinden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:13 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)g-verdeeld~a84342bb/
Deze al gepost? Interessant om te zien dat het beleid steeds meer polerariseert. 43% wil zwaardere maatregelen, terwijl 33% hier geen of weinig begrip voor zou hebben.
Het kan voldoende zijn voor een representatief onderzoek.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik las het maar 1000 deelnemers is wel wat weinig voor zo'n onderzoek om er echt conclusies aan te kunnen verbinden.
Mij is niets gevraagd hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:13 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)g-verdeeld~a84342bb/
Deze al gepost? Interessant om te zien dat het beleid steeds meer polerariseert. 43% wil zwaardere maatregelen, terwijl 33% hier geen of weinig begrip voor zou hebben.
Ik ben just bang van niet, ze hebben nu een vinger aan macht gekregen en ze zijn hard bezig om de hele hand te willen grijpen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik denk dat als de ziekenhuisopnames zo laag blijven als ze nu zijn het kabinet het echt dikke prima vindt dat de besmettingen oplopen.
Als ze het zo ver laten komen dan houden ze zich niet aan de signaalwaarden in het dashboard. Die zijn immers ingesteld om een nieuwe overspoeling van de zorg te voorkomen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als er een nieuwe shitstorm komt krijg je het volk snel genoeg weer mee.
Maar onder shitstorm versta ik dan dus wel honderden ziekenhuisopnames per dag en opnieuw duizenden doden in een relatief kort tijdsbestek. Dus niet 50 doden op 1,5 maand waar we nu op zitten.
Trololol.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:18 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Mij is niets gevraagd hoor.
Voldoende voor 95% zekerheid met een foutmarge van 3%.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik las het maar 1000 deelnemers is wel wat weinig voor zo'n onderzoek om er echt conclusies aan te kunnen verbinden.
Dit is echt zulke onzin. De regering zit er niet om het volk te pesten. Geen enkele bestuurder is blij met het opleggen van restricties.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:18 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik ben just bang van niet, ze hebben nu een vinger aan macht gekregen en ze zijn hard bezig om de hele hand te willen grijpen.
Er zou ook meer duidelijkheid moeten komen m.b.t.. thuiswerken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 12:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Een aantal horecazaken mogen echt nog wel aangepakt worden. Van die kansloze tenten die na twaalven gewoon de dansvloer opengooien en als er een handhaver langskomt iedereen opeens braaf op de vloer zit.
Maar het probleem is wel dat je een behoorlijk 'ja maar hij dan'-klimaat krijgt, omdat handhaving nu op willekeur lijkt uit te draaien. Boa's geven ook nauwelijks nog boetes omdat het niet uit te leggen valt dat persoon A een boete krijgt en persoon B, C en D niet.
Leuk zo'n steekproef maar dat zegt natuurlijk helemaal niks. Vaak zijn het ook van die Facebook Karin's die daar aan meedoen en die zijn behoorlijk gevoelig voor angstige media berichten en zielige berichten over een patient die nog steeds niet de oude is.quote:
Maar wanneer is het nou precies een rotzooi? Want ondanks dat jij zegt dat alles heel duidelijk is ben je nog niet echt in staat geweest een goede (SMART) afbakening te geven van wanneer ingrijpen nou wel of niet moet.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:13 schreef Elan het volgende:
Je maakt er een vermoeiende act van.
Uiteindelijk weet jij ook wel dat ze je zaak pas sluiten als je er echt een rotzooi van maakt.
Aannames.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Leuk zo'n steekproef maar dat zegt natuurlijk helemaal niks. Vaak zijn het ook van die Facebook Karin's die daar aan meedoen en die zijn behoorlijk gevoelig voor angstige media berichten en zielige berichten over een patient die nog steeds niet de oude is.
Wat is het alternatief? Bedrijven zijn zo verschillend, daar kun je moeilijk allesomvattende regels voor maken. Ik vind het op zich wel goed dat de verantwoordelijkheid bij de werkgevers wordt gelegd, al is het natuurlijk teleurstellend om te zien dat veel bedrijven het advies in de wind slaan.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:21 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Er zou ook meer duidelijkheid moeten komen m.b.t.. thuiswerken.
Nu is het maar net wat je werkgever voor mening heeft, want het ADVIES is thuiswerken als dat kan.
Weer lekker vrijblijvend, maar daar gaan ook besmettingen plaatsvinden (vooral bij slechte ventilatie) net zoals in de "privésfeer" waar we het nu de hele tijd over hebben.
Eens. ik vind het niet goed te praten dat bedrijven waar thuiswerken gewoon echt prima kan, werknemers bijna verplichten om fulltime naar kantoor te komen.(buiten corona oke, maar nu even niet)quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat is het alternatief? Bedrijven zijn zo verschillend, daar kun je moeilijk allesomvattende regels voor maken. Ik vind het op zich wel goed dat de verantwoordelijkheid bij de werkgevers wordt gelegd, al is het natuurlijk teleurstellend om te zien dat veel bedrijven het advies in de wind slaan.
Jij kan dat onzin vinden. Dat geldt niet voor iedereen. Ik begin me ook steeds meer af te vragen waarvoor en met welke reden we bang gemaakt worden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is echt zulke onzin. De regering zit er niet om het volk te pesten. Geen enkele bestuurder is blij met het opleggen van restricties.
Een representatieve steekproef is wel echt iets anders dan een willekeurige poll op Facebook. De onderzoeksbureaus die dit soort steekproeven houden (in dit geval Markteffect) zijn gecertificeerd volgens ISO-normen en daarmee kun je er vanuit gaan dat representatief in dit geval ook echt representatief is voor de Nederlandse bevolking.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Leuk zo'n steekproef maar dat zegt natuurlijk helemaal niks. Vaak zijn het ook van die Facebook Karin's die daar aan meedoen en die zijn behoorlijk gevoelig voor angstige media berichten en zielige berichten over een patient die nog steeds niet de oude is.
Wat voor duidelijkheid zou je willen? Het is niet altijd evident wanneer iemand thuis kan werken en wanneer het gewenst is naar kantoor te komen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:21 schreef Smack10 het volgende:
Er zou ook meer duidelijkheid moeten komen m.b.t.. thuiswerken.
Nu is het maar net wat je werkgever voor mening heeft, want het ADVIES is thuiswerken als dat kan.
Ondanks dat ze hun best zullen doen is toch wel bekend dat er een bias zit in dat soort onderzoeken.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:27 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Een representatieve steekproef is wel echt iets anders dan een willekeurige poll op Facebook. De onderzoeksbureaus die dit soort steekproeven houden (in dit geval Markteffect) zijn gecertificeerd volgens ISO-normen en daarmee kun je er vanuit gaan dat representatief in dit geval ook echt representatief is voor de Nederlandse bevolking.
Ik zou het juist fijn vinden als ze wat langer vooruit denken dan ''de herfst/winter worden gevaarlijk en we focussen ons daar op''. Na die herfst/winter kan er dan geopperd worden dat ze enkel vooruit willen kijken richting de lente. Etc, etc. Met dat rekken creeer je niet bepaald een draagvlak, op een gegeven moment willen mensen weer meer zekerheid...meer vooruit kunnen kijken dan een paar weken/maanden.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het nog te vroeg om op dat soort dingen alvast vooruit te lopen. Laten we ons nu maar eerst schrap zetten voor de herfst en de winter, om te zorgen dat we daar zo goed mogelijk doorheen komen. Wat er na maart gaat gebeuren, is sowieso een taak voor het nieuwe kabinet.
Waarom zou je je laten testen als je helemaal geen klachten hebt?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kun je je nou laten testen zonder klachten? Of is dat nutteloos?
Ziekenhuisbeleid is hier alleen testen met symptomen. GGD gebeld, die zeggen toch testen.
Omdat je zonder klachten wel besmettelijk kan zijn...............quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:32 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom zou je je laten testen als je helemaal geen klachten hebt?
Ik denk dat dat simpelweg niet kan. Alles hangt af van hoe de situatie zich ontwikkelt. Een paar maanden vooruitkijken is eigenlijk al veel.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zou het juist fijn vinden als ze wat langer vooruit denken dan ''de herfst/winter worden gevaarlijk en we focussen ons daar op''. Na die herfst/winter kan er dan geopperd worden dat ze enkel vooruit willen kijken richting de lente. Etc, etc. Met dat rekken creeer je niet bepaald een draagvlak, op een gegeven moment willen mensen weer meer zekerheid...meer vooruit kunnen kijken dan een paar weken/maanden.
Omdat je naar voren komt bij bron- en contactonderzoek?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:32 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom zou je je laten testen als je helemaal geen klachten hebt?
Volgens mij is het advies dat zodra je klachten krijgt, keelpijn, hoesten, snotneus, je je moet laten testen. Ik zie geen enkele reden om je te laten testen als je je 100% gezond voelt. Of je moet gehoord hebben dat je bij iemand die positief is getest in de buurt bent geweest.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:33 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Omdat je zonder klachten wel besmettelijk kan zijn...............
Ze zullen inderdaad meer representatief zijn, dan een willekeurige poll, maar bij het onderzoeken van landelijk zeer ingrijpend beleid met bovendien sterke regionale verschillen, evenals grote verschillen tussen leeftijdsgroepen, zowel qua risico's van het virus als gevolgen van de maatregelen, is dat maar zeer de vraag.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:27 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Een representatieve steekproef is wel echt iets anders dan een willekeurige poll op Facebook. De onderzoeksbureaus die dit soort steekproeven houden (in dit geval Markteffect) zijn gecertificeerd volgens ISO-normen en daarmee kun je er vanuit gaan dat representatief in dit geval ook echt representatief is voor de Nederlandse bevolking.
Ja en hoe sterk staat een werknemer met een kantoorbaan die wel thuis wil werken en thuis kan werken?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 13:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat is het alternatief? Bedrijven zijn zo verschillend, daar kun je moeilijk allesomvattende regels voor maken. Ik vind het op zich wel goed dat de verantwoordelijkheid bij de werkgevers wordt gelegd, al is het natuurlijk teleurstellend om te zien dat veel bedrijven het advies in de wind slaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |