Ja, het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat de quarantaine juist niet zou gelden voor de mensen die het meest in contact komen met kwetsbaren/ouderen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Niks goed van ze, zo hoort het gewoon. Zorg verdomme voor de veiligheid van je cliënten.
Inderdaad. Los daarvan respecteer ik de maatregelen uiteraard gewoon.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:02 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dus je zegt Mark niet nodig te hebben en zelf goed kan inschatten wat veilig is.
Ik blijf de regels respecteren. Ik neem hem alleen minder serieus. Dat hij de noodzaak ziet om het virus een persoonlijkheid te geven.quote:Maar als Mark met hyperbolen komt dan wordt je inschatting anders?
Volgens mij zijn we het eens als ik je laatste reactie zo lees.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Inderdaad. Los daarvan respecteer ik de maatregelen uiteraard gewoon.
[..]
Ik blijf de regels respecteren. Ik neem hem alleen minder serieus. Dat hij de noodzaak ziet om het virus een persoonlijkheid te geven.
Uiteindelijk respecteer ik de regels, omdat het gewoon regels zijn. Niet omdat hij met hyperbolen aan het rond gooien is. Dat mag ik best storend vinden. Prima als andere mensen die hyperbolen wel nodig hebben.
Maar agree to disagree verder
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:48 schreef Gretzl het volgende:
[..]
inderdaad. Met als voornaamste tegenstrijdigheid nog altijd de besmettelijkheid van kinderen. RIVM is zo'n beetje nog het enige instituut dat stellig blijft beweren dat kinderen nauwelijks besmettelijk zijn.
[ afbeelding ]
Maar aangezien ze geen symptomen hebben (niezen / hoesten), hoe besmet je dan iemand?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Op woensdag 19 augustus 2020 12:48 schreef Gretzl het volgende:
[..]
inderdaad. Met als voornaamste tegenstrijdigheid nog altijd de besmettelijkheid van kinderen. RIVM is zo'n beetje nog het enige instituut dat stellig blijft beweren dat kinderen nauwelijks besmettelijk zijn.
[ afbeelding ]
Waarom geloof je youtube filmpjes?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:30 schreef zoost het volgende:
Meer false positieven dan "echt" positieven met de PCR test
Aerosolen, oh nee wacht... ze praten met consumptie en besmetten zo mensen? Of ze likken aan deurknoppen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Maar aangezien ze geen symptomen hebben (niezen / hoesten), hoe besmet je dan iemand?
Oke! Heel Duidelijk ! Berich!!! Klik Hier Om De Echte Covid Waarheid Te Weten!!!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:30 schreef zoost het volgende:
Je weet dat je met normaal praten al aerosolen uitstoot?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Aerosolen, oh nee wacht... ze praten met consumptie en besmetten zo mensen? Of ze likken aan deurknoppen?
Heb je het gekeken? Ik durf dat niet. Youtube + corona = hoaxquote:
Nee maar de uitroeptekens en hoofdletters hebben me al overtuigd. Kan niet missen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Heb je het gekeken? Ik durf dat niet. Youtube + corona = hoax
Dat hangt van het filmpje af. Kijk zelf even.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom geloof je youtube filmpjes?
Dat het waar is? Dat zou dan de eerste zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee maar de uitroeptekens en hoofdletters hebben me al overtuigd. Kan niet missen.
Het is kwestie van kunnen niet durven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:43 schreef Gretzl het volgende:
![]()
[ twitter ]
Persco was weer één grote poppenkast. En nog steeds nauwelijks journalisten in de zaal die kritisch durven door te vragen
Dit is een interview met huisarts Martin Voerknecht die het heeft over de specificiteit van PCR test. Maar het is makkelijker om op basis van een uitroepteken het belachelijk te maken. Mag natuurlijk, maar we weten wel wie de echte domme lul is toch?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke! Heel Duidelijk ! Berich!!! Klik Hier Om De Echte Covid Waarheid Te Weten!!!
Zeker, dat is de leugenaarquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:46 schreef zoost het volgende:
[..]
Dit is een interview met huisarts Martin Voerknecht die het heeft over de specificiteit van PCR test. Maar het is makkelijker om op basis van een uitroepteken het belachelijk te maken. Mag natuurlijk, maar we weten wel wie de echte domme lul is toch?
Gezien jouw historiek in dit specifieke forum is dat absoluut geen lastige vraagstelling.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:46 schreef zoost het volgende:
[..]
Dit is een interview met huisarts Martin Voerknecht die het heeft over de specificiteit van PCR test. Maar het is makkelijker om op basis van een uitroepteken het belachelijk te maken. Mag natuurlijk, maar we weten wel wie de echte domme lul is toch?
Hoho. Toch wel 1 op de 10.000 huisartsen deelt die mening.quote:
Nou, kom maar op dan, wat klopt er niet van wat Martin Voerknecht stelt. Kun je laten zien hoe slim je bent.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Gezien jouw historiek in dit specifieke forum is dat absoluut geen lastige vraagstelling.
Maar besmetting via aerosolen is niet wetenschappelijk aangetoond toch dus geeb reden om daarvan uit te gaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:41 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Je weet dat je met normaal praten al aerosolen uitstoot?
Goh, van de 4000 besmettingen waren er volgens Rutte rond de 800 te herleiden aan buitenlandreizen. Maar vooral geen verplichte quarantaine maar lekker vrijblijvendquote:
Goed punt. Rutte is er een meester in om antwoorden te geven die vrijwel niets te maken hebben met de gestelde vraag, maar dusdanig overtuigend dat de journalisten in kwestie er toch genoegen mee nemen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is kwestie van kunnen niet durven.
Ik heb nog nooit een interview met rutte gezien waarin de jounalist zei dat het geen antwoord op zijn vraag is terwijl rutte nooit een echt antwoord geeft.
Nee, vrijheid, gewoon lekker laten gaan, het is immers maar een griepje.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh, van de 4000 besmettingen waren er volgens Rutte rond de 800 te herleiden aan buitenlandreizen. Maar vooral geen verplichte quarantaine maar lekker vrijblijvendDit soort klootzakkengedrag moet je heel zwaar beboeten.
Als hij dat zegt mag hij er volgende keer niet staan. We hebben liever van die wezels die vragen of we een beloning verdienen voor ons goede gedrag...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is kwestie van kunnen niet durven.
Ik heb nog nooit een interview met rutte gezien waarin de jounalist zei dat het geen antwoord op zijn vraag is terwijl rutte nooit een echt antwoord geeft.
Maassluis kwam kennelijk toch niet door de ventilatie....quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Maar besmetting via aerosolen is niet wetenschappelijk aangetoond toch dus geeb reden om daarvan uit te gaan.
Dat was althans de logica tot het rapport over het verzorgingstehuis in maassluis uitlekte. Wellicht moeten dan eerdere stellig ingenomen standpunten ook herzien worden?
Gelukkig zit er veel vaart achter daar de scholen open gaan...
Leraren kunnen met een gerust hart lesgeven en ouders in risicogroepen kunnen veilig hun kinderen naar school laten gaan.
Of wordt het weer zo'n met de kennis van nu dingetje als het kalf reeds verzopen is?
Maurice gaat nu een boos tweetje sturen dat het toch wel aan de ventilatie lag en dit de onderdeel is van het complot.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Maassluis kwam kennelijk toch niet door de ventilatie....
https://www.nu.nl/binnenl(...)ssluis-geen-rol.html
Sorry Maurice 😘
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:30 schreef zoost het volgende:
Als dat zo is dan maakt dat het nog ergerquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Hoho. Toch wel 1 op de 10.000 huisartsen deelt die mening.
Wat zijn dan de juiste maatregelen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:59 schreef Gretzl het volgende:
Interessant overzicht van de regionale verschillen (provincies, gemeentes). Ik vind het echt een gemiste kans dat Nederland nog steeds niet op regionaal niveau poogt om de juiste maatregelen te nemen. Terwijl het overduidelijk is dat de grote verschillen in besmettingen tussen de regio's zullen blijven.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/yaneerbaryam/status/1295024460844675082?s=20
Dat ze een reishistorie hebben de afgelopen 14 dagen wil nog niet perse zeggen dat ze daar Corona hebben opgelopen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh, van de 4000 besmettingen waren er volgens Rutte rond de 800 te herleiden aan buitenlandreizen. Maar vooral geen verplichte quarantaine maar lekker vrijblijvendDit soort klootzakkengedrag moet je heel zwaar beboeten.
je hebt de code gekraakt!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:58 schreef Simmertje het volgende:
Waarom staat Vals Positief in hoofdletters
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maurice gaat nu een boos tweetje sturen dat het toch wel aan de ventilatie lag en dit de onderdeel is van het complot.
Ik las het en had wel wat medelijden met maurice... Maar meer mensen denken dat alle overblijfselen van een virus betekent dat dat besmettelijk isquote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry Maurice 😘
Dat valt inderdaad niet met 100% zekerheid vast te stellen, maar is wel heel aannemelijk. Direct een verplichte quarantaine zou daar veel meer duidelijkheid over kunnen geven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat ze een reishistorie hebben de afgelopen 14 dagen wil nog niet perse zeggen dat ze daar Corona hebben opgelopen.
Ach, de complotgekkies hebben alweer een nieuwe theorie. Namelijk dat het RIVM te laat was met testen op locatie en dat het materiaal daarom dood is/was.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik las het en had wel wat medelijden met maurice... Maar meer mensen denken dat alle overblijfselen van een virus betekent dat dat besmettelijk is
Het gebagatelliseer en gedraai gaat door.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry Maurice 😘
Bijvoorbeeld een stoplicht-/kleurcode-/alert levelsysteem op basis van de hoeveelheid besmettingen per 100k inwoners per regio. Je kan denken aan een opzet als deze, of iets vergelijkbaars. In de gemeentes/provincies waar bijna niets aan de hand is worden dan niet meer beperkende maatregelen genomen dan noodzakelijk (die immers schadelijk zijn voor de economie). In gebieden waar er relatief veel community transmission is zijn aanvullende maatregelen - bijv. een mondmaskerplicht op drukke openbare plekken - wel noodzakelijk om de verspreiding een halt toe te roepen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat zijn dan de juiste maatregelen?
quote:1. (maand lang 0 infecties) Inreizenden in onze "Green Zone" (in principe de Schengenzone of de hele EU) worden getest en bij positieve test in quarantaine gezet. Altijd twee weken quarantaine uit risicogebieden. Aandacht voor ventilatie in gebouwen.
2. (0 infecties afgelopen 2 weken of langer) Overheidscampagnes voor gedrag (handen wassen, in elleboog kuchen, afstand houden, buiten vergaderen, ramen open). Grote evenementen binnen verboden. Maskerplicht in OV, winkels, evenementen. Spatschermen in winkels, OV, recepties.
3. (0-50 infecties/100.000 inwoners/week) Evenementen verboden. Binnenlocaties met 1,5m afstand en maximaal bezoekersaantal. Maskerplicht op openbare plekken. Scholen op half rooster en met maskers.
4. >50 infecties/100.000 inwoners/week) Binnenlocaties met lang verblijf (kantoren, cultuursector, medische zorg) gesloten. Reizen met OV (ook vliegen) afgeraden. Scholen gesloten.
5. (IC's over twee weken mogelijk vol) Iedereen in niet-essentiële beroepen blijft thuis, behalve voor boodschappen, medische zorg en lichaamsbeweging.
Ik moet nu in thuisquarantaine omdat een josti besloot, ondanks al positief getest te zijn op corona, toch naar kantoor te komen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Spammerdespam.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een stoplicht-/kleurcode-/alert levelsysteem op basis van de hoeveelheid besmettingen per 100k inwoners per regio. Je kan denken aan een opzet als deze, of iets vergelijkbaars. In de gemeentes/provincies waar bijna niets aan de hand is worden dan niet meer beperkende maatregelen genomen dan noodzakelijk (die immers schadelijk zijn voor de economie). In gebieden waar er relatief veel community transmission is zijn aanvullende maatregelen - bijv. een mondmaskerplicht op drukke openbare plekken - wel noodzakelijk om de verspreiding een halt toe te roepen.
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb eerder ook al eens een (toegegeven simplistische) rekensom gemaakt waarin je zelfs met een hoge betrouwbaarheid nog steeds relatief veel vals positieven krijgt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom geloof je youtube filmpjes?
Wat Containmentnu over het hoofd ziet is het grensbeleid. Als je heel erg soepele maatregelen in 1 regio hebt en strenge maatregelen in een andere, dan gaat iedereen door het hele land heen reizen om te feesten, en dan ben je je voordeel zo weer kwijt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld een stoplicht-/kleurcode-/alert levelsysteem op basis van de hoeveelheid besmettingen per 100k inwoners per regio. Je kan denken aan een opzet als deze, of iets vergelijkbaars. In de gemeentes/provincies waar bijna niets aan de hand is worden dan niet meer beperkende maatregelen genomen dan noodzakelijk (die immers schadelijk zijn voor de economie). In gebieden waar er relatief veel community transmission is zijn aanvullende maatregelen - bijv. een mondmaskerplicht op drukke openbare plekken - wel noodzakelijk om de verspreiding een halt toe te roepen.
[..]
Reden voor ontslagquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ik moet nu in thuisquarantaine omdat een josti besloot, ondanks al positief getest te zijn op corona, toch naar kantoor te komen.
Veel mensen hebben best wel wat in moeten leveren door Corona. Voor aardig wat mensen is reizen een middel om flink te kunnen ontspannen. Even weg uit het dagelijkse riedeltje en evt stress van werk/Corona/whatever. Ieder mens heeft dat soort dingen wel nodig, voor de een is het reizen, voor de ander is het luisteren naar muziek. Uiteindelijk overleef ik het wel zonder vakanties, maar toch kan ik wel zeggen dat ik het af en toe echt nodig heb. Helemaal na het maandenlang thuis zitten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat valt inderdaad niet met 100% zekerheid vast te stellen, maar is wel heel aannemelijk. Direct een verplichte quarantaine zou daar veel meer duidelijkheid over kunnen geven.
Als het voor werk is alle begrip, maar waarom moet je per se op vakantie ten tijde van een pandemie?
Dat is nog steeds enkel de lezing van het RIVM en GGD. Zij hebben er een duidelijk eigen belang bij om de waarde van het onafhankelijke onderzoek van Peter de Man te bagatelliseren. Is het je ook niet opgevallen dat de officiële instanties er enorm veel moeite mee hebben om fouten toe te geven? Je zult ze in de media nooit eens horen zeggen dat hun inzichten bij nader inzien zijn veranderd.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry Maurice 😘
Je zou maar een beetje de hele dag thuiszitten terwijl er overal van alles te beleven valt zo der dat je direct 3én of ander groot risico voor de volksgezondheid zou zijn. Het is na een half jaar inmiddels wel min of meer duidelijk waar de problemen grotendeels zitten en waar deze in veel mindere mate aanwezig zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Veel mensen hebben best wel wat in moeten leveren door Corona. Voor aardig wat mensen is reizen een middel om flink te kunnen ontspannen. Even weg uit het dagelijkse riedeltje en evt stress van werk/Corona/whatever. Ieder mens heeft dat soort dingen wel nodig, voor de een is het reizen, voor de ander is het luisteren naar muziek. Uiteindelijk overleef ik het wel zonder vakanties, maar toch kan ik wel zeggen dat ik het af en toe echt nodig heb. Helemaal na het maandenlang thuis zitten.
Dan heb ik het wel over gele bestemmingen overigens. Ik sta er ook absoluut niet achter dat mensen naar oranje bestemmingen gaan en ik zou ook wel voorstander zijn van verplichte quarantaine als iemand het besluit wel te doen. Genoeg moois te zien in de gele landen.
Wat een rommel. Die containmentsekte gelooft wel heel erg in zichzelf.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk heb je de uitzending van Op 1 niet gezien. Wetenschappelijke onderzoek in het verpleeghuis begon pas ca. 10 dagen na de uitbraak. Logisch dat resten van een virus die in het ventilatiesysteem zijn blijven hangen dan minder besmettelijk zijn dan kort nadat ze door de geïnfecteerde persoon werden verspreid.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik las het en had wel wat medelijden met maurice... Maar meer mensen denken dat alle overblijfselen van een virus betekent dat dat besmettelijk is
Als ik even naar mij zelf kijk, ik heb een vrij drukke baan, ik ga 2x per jaar 2 weken helemaal offline om even bij te tanken van werk, en andere verplichtingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat valt inderdaad niet met 100% zekerheid vast te stellen, maar is wel heel aannemelijk. Direct een verplichte quarantaine zou daar veel meer duidelijkheid over kunnen geven.
Als het voor werk is alle begrip, maar waarom moet je per se op vakantie ten tijde van een pandemie?
Sommige dingen zit een kern van waarheid in, maar 9 van de 10 dingen zijn gewoon niet echt op die manier uit te voeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Wat een rommel. Die containmentsekte gelooft wel heel erg in zichzelf.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Ach, de complotgekkies hebben alweer een nieuwe theorie. Namelijk dat het RIVM te laat was met testen op locatie en dat het materiaal daarom dood is/was.
Vrij accuraat.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:18 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb je de uitzending van Op 1 niet gezien. Wetenschappelijke onderzoek in het verpleeghuis begon pas ca. 10 dagen na de uitbraak. Logisch dat resten van een virus die in het ventilatiesysteem zijn blijven hangen dan minder besmettelijk zijn dan kort nadat ze door de geïnfecteerde persoon werden verspreid.
Flauw om zonder uitleg/argumentatie op hun verhaal af te gevenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Wat een rommel. Die containmentsekte gelooft wel heel erg in zichzelf.
Ik zie niet goed in hoe reizen ontspannend werkt ten tijde van een pandemie. Koop of huur dan een bootje en ga lekker varen over bijvoorbeeld De Friese Meren, het is niet dat er in eigen land niks te doen is. Zoveel moois te zien.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Veel mensen hebben best wel wat in moeten leveren door Corona. Voor aardig wat mensen is reizen een middel om flink te kunnen ontspannen. Even weg uit het dagelijkse riedeltje en evt stress van werk/Corona/whatever. Ieder mens heeft dat soort dingen wel nodig, voor de een is het reizen, voor de ander is het luisteren naar muziek. Uiteindelijk overleef ik het wel zonder vakanties, maar toch kan ik wel zeggen dat ik het af en toe echt nodig heb. Helemaal na het maandenlang thuis zitten.
Dan heb ik het wel over gele bestemmingen overigens. Ik sta er ook absoluut niet achter dat mensen naar oranje bestemmingen gaan en ik zou ook wel voorstander zijn van verplichte quarantaine als iemand het besluit wel te doen. Genoeg moois te zien in de gele landen.
Jaquote:
https://www.geenstijl.nl/5154834/de-man-is-de-man/quote:Dit fragment uit Op1 moet u even terugkijken. Arts-microbioloog Peter de Man vertelt daarin over zijn onderzoek naar de rol van de ventilatie in de verspreiding van corona in een verpleeghuis in Maassluis. Onderzoek dat het RIVM stil probeerde te houden. Onderzoek dat De Man volgens het RIVM en de GGD helemaal niet had mogen doen. Maar onderzoek dat hij toch deed. Onderzoek waaruit bleek dat in het verpleeghuis op 1 van de 7 afdelingen vrijwel alle bewoners waren besmet en dat nou net die ene afdeling een afwijkend ventilatiesysteem had. Onderzoek waarna het RIVM de richtlijn over ventilatie aanpaste. Onderzoek waar het RIVM niet op durft te reageren in de media (behalve op de eigen site). Onderzoek dat zeker niet alle antwoorden op alle vragen over de rol van circulatie geeft, maar onderzoek dat in een vrije en open samenleving, op een vrije en open manier besproken zou moeten kunnen worden. Wij zijn volwassen mensen in een volwassen democratie. Toch, Mark Rutte?
Jij hoeft dat natuurlijk niet in te zien, is voor iedereen anders. Voor mij hoeft het ook niet zo, kan me voorstellen dat het voor anderen weer wel een enorme behoefte is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zie niet goed in hoe reizen ontspannend werkt ten tijde van een pandemie. Koop of huur dan een bootje en ga lekker varen over bijvoorbeeld De Friese Meren, het is niet dat er in eigen land niks te doen is. Zoveel moois te zien.
Ik weet niet wat je er zelf van vindt maar met een Geen Stijl bericht maak je je punt niet bepaald sterker als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:20 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja https://www.geenstijl.nl/5154834/de-man-is-de-man/
Nee, dat is geen vakantie natuurlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zie niet goed in hoe reizen ontspannend werkt ten tijde van een pandemie. Koop of huur dan een bootje en ga lekker varen over bijvoorbeeld De Friese Meren, het is niet dat er in eigen land niks te doen is. Zoveel moois te zien.
Met deze loze reactie maak je niet duidelijk dat je je verdiept in deze zaak. Wat klopt er dan volgens jou niet aan het GS-artikel?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je er zelf van vindt maar met een Geen Stijl bericht maak je je punt niet bepaald sterker als je het mij vraagt.
Kansloos om alles en iedereen die niet op jouw punt zit af te doen als 'je hebt zeker niet gekeken' of 'je hebt je vast niet verdiept'. Erg zielig en het tekent hoe klein je in deze discussie bent.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:22 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Met deze loze reactie maak je niet duidelijk dat je je verdiept in deze zaak. Wat klopt er dan niet aan het GS-artikel?
Er is gewoon geen draagvlak voor om beperkingen op te voeren wanneer er 50 besmettingen zijn in een gebied van 100.000 inwoners. Dat doen ze misschien in een Nannystate als Australië of Nieuw-Zeeland maar dat kan je hier echt uit je hoofd zetten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:19 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Flauw om zonder uitleg/argumentatie op hun verhaal af te geven
Klopt trouwens niet. Van 40% is de setting bekend én gemeld bij het RIVM. Van 30% is de setting onbekend en van 30% is onbekend of de setting bekend is, omdat het niet gemeld is aan het RIVM.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:43 schreef Gretzl het volgende:
![]()
[ twitter ]
Persco was weer één grote poppenkast. En nog steeds nauwelijks journalisten in de zaal die kritisch durven door te vragen
Even afwachten of er net als vorige week bij die enorme piek misschien wat van gister bij zit. Zou de vrij lage dinsdagcijfers deels kunnen verklaren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:22 schreef Momo het volgende:
cases: 64.525 (+552)
fatalities: 6.181 (+6)
hospitalisations: 12.060 (+18)
(differences w.r.t. yesterday in parenthesis)
Logisch dat dat nu begint te stijgen nadat het begin augustus weer echt terug is gaan opleven. Alsnog geen verontrustende cijfers.quote:
Het heeft ook veel meer zin om naar weekgemiddelden te kijken dan naar dagscores.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Even afwachten of er net als vorige week bij die enorme piek misschien wat van gister bij zit. Zou de vrij lage dinsdagcijfers deels kunnen verklaren.
Praat je altijd zo tegen jezelf?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:23 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Kansloos om alles en iedereen die niet op jouw punt zit af te doen als 'je hebt zeker niet gekeken' of 'je hebt je vast niet verdiept'. Erg zielig en het tekent hoe klein je in deze discussie bent.
Ben wel benieuwd: zou jij de scholen nu niet open laten gaan?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Gelukkig zit er veel vaart achter daar de scholen open gaan...
Leraren kunnen met een gerust hart lesgeven en ouders in risicogroepen kunnen veilig hun kinderen naar school laten gaan.
Of wordt het weer zo'n met de kennis van nu dingetje als het kalf reeds verzopen is?
Ja, prima dat jij het zo ziet natuurlijk, maar iedereen is anders.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zei Co Adriaanse vijftien jaar geleden al.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het heeft ook veel meer zin om naar weekgemiddelden te kijken dan naar dagscores.
Best kans, er werd al gemeld dat GGDs achterstanden met adminstratie haddenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Even afwachten of er net als vorige week bij die enorme piek misschien wat van gister bij zit. Zou de vrij lage dinsdagcijfers deels kunnen verklaren.
Dat hangt er volledig vanaf hoe lang ze weggeweest zijn en hoe lang ze al terug zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:06 schreef Elan het volgende:
Dat valt inderdaad niet met 100% zekerheid vast te stellen, maar is wel heel aannemelijk.
Link naar de afbeelding doet het niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Klopt trouwens niet. Van 40% is de setting bekend én gemeld bij het RIVM. Van 30% is de setting onbekend en van 30% is onbekend of de setting bekend is, omdat het niet gemeld is aan het RIVM.
[ afbeelding ]
Maar 30% klinkt natuurlijk minder alarmerend dan 70%.
Ik vind het sowieso verbazingwekkend dat bij de indicatoren waar je het beleid op afstemt, niet meer wordt aangedrongen die cijfers met regelmaat door te geven. Soms heb je nog meldingen van maanden terug.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef Simmertje het volgende:
18 ziekenhuisopnames is wel weer aan de hoge kant
Maar inderdaad even afwachten hoeveel met achterstand zijn geregistreerd.
Ik zal nooit iemand op een badinerend toontje vragen of hij 'misschien niet gekeken heeft' of 'zich vast niet verdiept heeft'. Dat is naast walgelijk gedrag ook nog eens nul inhoudelijk dus pot ketel zwart etc, etc.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Praat je altijd zo tegen jezelf?![]()
@:Da_Sandman: het heeft weinig zin om te reageren op mijn posts als je dat nimmer inhoudelijk doet
Waarom zouden mensen hier überhaupt voorspellingen moeten plaatsen? Ik volg liever gewoon de ontwikkelingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ben wel een beetje klaar met dat freewheelen hier. Harde voorspellingen vanaf nu en dan achteraf gewoon de keutel intrekken als blijkt dat het onnodig was.
Ook een beetje druk van bovenaf?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ik moet nu in thuisquarantaine omdat een josti besloot, ondanks al positief getest te zijn op corona, toch naar kantoor te komen.
Achterstand lijkt me plausibel, maar inderdaad even afwachten. 14 t/m 17 augustus waren er bijvoorbeeld in totaal slechts 5 nieuw gemelde ziekenhuisopnamen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef Simmertje het volgende:
De vraag is natuurlijk: toevallig opgenomen met of puur door corona?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef Simmertje het volgende:
En de persco is goddomme al 18 uur geleden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:33 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Gaat nog steeds fout in Amsterdam!!!
Het duurt natuurlijk 2 weken voordat we de effecten van de stabilisering in het aantal besmettingen zien.quote:
Nu is een inhoudelijke discussie daarover ook weinig vruchtbaar hier. Het is gewoon een 'ja maar hij zei'-discussie waarbij in dit geval jij liever a priori een willekeurige wetenschapper (willekeurig in de zin dat je tot twee weken geleden waarschijnlijk nooit van hem gehoord hebt) gelooft dan het RIVM en de GGD-Rijnmond.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:25 schreef Gretzl het volgende:
@Da_Sandman: het heeft weinig zin om te reageren op mijn posts als je dat nimmer inhoudelijk doet
In dit geval ben je weer diegene die begint met op de man te spelen. Net zoals al die andere keren dat je het blijkbaar niet eens was met mijn verhaal.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:28 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik zal nooit iemand op een badinerend toontje vragen of hij 'misschien niet gekeken heeft' of 'zich vast niet verdiept heeft'. Dat is naast walgelijk gedrag ook nog eens nul inhoudelijk dus pot ketel zwart etc, etc.
Vorige week woensdag was het ook +18...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
quote:Woensdag 12 augustus 2020
35 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 35. Dat is 5 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 613 non-COVID-patiënten op de IC, 30 meer dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 648, 35 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 115, 18 meer dan gisteren.
Inderdaad. Een onafhankelijke De Man krijgt van mij eerder het voordeel van de twijfel dan twee instanties die de afgelopen 6 maanden hebben bewezen dat ze nauwelijks zelfkritisch zijn. Welke redenen heb jij dan om de lezing van RIVM/GGD wel altijd maar gemakkelijk te geloven?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nu is een inhoudelijke discussie daarover ook weinig vruchtbaar hier. Het is gewoon een 'ja maar hij zei'-discussie waarbij in dit geval jij liever a priori een willekeurige wetenschapper (willekeurig in de zin dat je tot twee weken geleden waarschijnlijk nooit van hem gehoord hebt) gelooft dan het RIVM en de GGD-Rijnmond.
Als de missende data M(C)AR is doet dat niets af aan de accuraatheid van de cijfers.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:27 schreef Gretzl het volgende:
Ik ga wel even voor je navragen hoe dit precies zit met die overige 30%. Zou wel apart zijn als 3 van de 10 gevallen niet eens gemeld worden bij het RIVM. Dan is het systeem nog minder accuraat dan ik al dacht.
Om naar kantoor te komen ondanks corona? Nee, helemaal niet. Persoon in kwestie heeft simpelweg niets gezegd maar het is toch uitgekomen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ook een beetje druk van bovenaf?
Ook prima, maar die kansloze inferenties heeft echt niemand wat aan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen hier überhaupt voorspellingen moeten plaatsen? Ik volg liever gewoon de ontwikkelingen.
Nee hoor, je adviseert helemaal niets. Je probeert je ideologie aan de man te brengen. Maar ik denk dat DireStraits7 daar net precies de juiste woorden voor heeft gebruikt dus ik sluit me daar bij aan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In dit geval ben je weer diegene die begint met op de man te spelen. Net zoals al die andere keren dat je het blijkbaar niet eens was met mijn verhaal.
Ik gaf enkel aan dat ik mensen adviseer om niet alle persberichten van het RIVM of de GGD'en voor zoete koek te slikken. Want het zijn in deze crisis geen onafhankelijke partijen die op dit moment onvoldoende worden gecontroleerd. Nogal logisch dat ze er een serieus belang bij hebben dat kritische rapporten/nieuwsberichten over hun functioneren zo snel en duidelijk mogelijk worden weersproken.
Jawel tot 12 jaar. Daarboven deels thuis, deels in kleine klassen met nadruk op goede ventilatie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd: zou jij de scholen nu niet open laten gaan?
Ik ben wel een beetje klaar met dat freewheelen hier. Harde voorspellingen vanaf nu en dan achteraf gewoon de keutel intrekken als blijkt dat het onnodig was.
Als dit soort drogredenen het niveau worden ga ik niet eens in discussie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:38 schreef Gretzl het volgende:
Welke redenen heb jij dan om de lezing van RIVM/GGD wel altijd maar gemakkelijk te geloven?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:38 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Inderdaad. Een onafhankelijke De Man krijgt van mij eerder het voordeel van de twijfel dan twee instanties die de afgelopen 6 maanden hebben bewezen dat ze nauwelijks zelfkritisch zijn. Welke redenen heb jij dan om de lezing van RIVM/GGD wel altijd maar gemakkelijk te geloven?
https://www.volkskrant.nl(...)aarschuwen~b0d9b571/quote:De Man vindt het heel begrijpelijk en wetenschappelijk juist dat anderen, zoals RIVM, GGD en collega’s, vraagtekens zetten bij deze bevindingen en de relevantie ervan. ‘Het is onrealistisch om te verwachten dat de heftige discussie over aerogene overdracht afgerond zal worden op basis van alleen deze observatie. Het is wel belangrijk dat de discussie met open vizier gevoerd wordt op basis van informatie zoals onze observatie. Daarom streeft de vakgroep er ook naar om deze gegevens internationaal te delen.’
‘Maar ik vind het zorgelijk dat de opstelling van het RIVM bij deze uitbraak, in combinatie met het feit dat het RIVM geen ruchtbaarheid heeft gegeven aan de aanpassing van de Ventilatierichtlijn, de suggestie wekt dat het RIVM de mogelijkheid van overdracht van covid-19 door de lucht niet objectief onbevooroordeeld onder ogen wil zien.’
Ben benieuwd of dat een gegronde reden voor ontslag zou zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:38 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Om naar kantoor te komen ondanks corona? Nee, helemaal niet. Persoon in kwestie heeft simpelweg niets gezegd maar het is toch uitgekomen.
Ben ik het niet mee eens. Het gaat er niet om waar je je bevindt, het gaat erom wat je daar doet. Ik ben 2 weken geleden teruggekomen uit Italië, niet in café's geweest, niet op drukke plaatsen geweest, voornamelijk buiten geleefd. Heel veilig. Als ik afgelopen vrijdag in dat café in Oldenzaal ben geweest, is de kans vele malen groter dat ik daar besmet ben geraakt dan op vakantie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Besmettingen gaan er sowieso ontstaan. Er zitten een miljoen middelbare scholieren in Nederland. De kans dat er niets gaat komen lijkt me gering. Dat heeft ook niemand ontkend. Ook zal het waarschijnlijk (groot) in het nieuws komen: school X in plaats Y gaat dicht vanwege aantal positieve testen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Als de scholen open gaan en we over een paar maanden geen stijgingen hebben dan kunnen we het rivm prijzen voor inzicht en visie wat de rest van de wereld blijkbaar ontbreekt.
En voor hoeveel vakantiegangers zal dit gelden denk je?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:42 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Het gaat er niet om waar je je bevindt, het gaat erom wat je daar doet. Ik ben 2 weken geleden teruggekomen uit Italië, niet in café's geweest, niet op drukke plaatsen geweest, voornamelijk buiten geleefd. Heel veilig. Als ik afgelopen vrijdag in dat café in Oldenzaal ben geweest, is de kans vele malen groter dat ik daar besmet ben geraakt dan op vakantie.
Goede vraag. Is hier meer over te vinden? Sowieso wel interessant om meer inzicht te krijgen in ziekenhuisopnamen en reden/oorzaak van opname, maar ik kan begrijpen dat daar enige terughoudendheid in is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk: toevallig opgenomen met of puur door corona?
Dat maakt toch niet uit? Het kan dus gewoon prima dus waarom zou je niet gaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
En voor hoeveel vakantiegangers zal dit gelden denk je?
In alle gesprekken die we hebben gevoerd heb je vrijwel consequent de lijn gekozen van kabinet, OMT en RIVM. Elke keer als ik een kritisch artikel/draadje deel over de Nederlandse aanpak ga je er tegenin. Vind je het gek dat ik dan stellig het idee krijg dat je meestal achter de officiële lezing staat?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar nog even ter herinnering: als ik tegen A ben, ben ik niet automatisch voor B, zo werkt het niet in de wetenschap.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:33 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En de persco is goddomme al 18 uur geleden.
Heb je hem ook bij Op1 gezien? Daar gaf hij ruiterlijk toe dat er verre van een consensus is binnen het veld over de rol van aerogene virusoverdracht. En dat het niet het RIVM tegen de wereld is, maar gewoon een open wetenschappelijk debat.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:42 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)aarschuwen~b0d9b571/
Helaas werkt het niet zo, maar wel helemaal mee eens. Nuance verkoopt niet en mensen zelf gaan maar wat graag mee in sensatietitels.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Besmettingen gaan er sowieso ontstaan. Er zitten een miljoen middelbare scholieren in Nederland. De kans dat er niets gaat komen lijkt me gering. Dat heeft ook niemand ontkend. Ook zal het waarschijnlijk (groot) in het nieuws komen: school X in plaats Y gaat dicht vanwege aantal positieve testen.
Laten we wel vooraf helder hebben dat het om het gehele plaatje gaat en niet om één sensatiekop in de Telegraaf over één middelbare school.
Gelukkig kies jij niet heel stellig één kant.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:45 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In alle gesprekken die we hebben gevoerd heb je vrijwel consequent de lijn gekozen van kabinet, OMT en RIVM. Elke keer als ik een kritisch artikel/draadje deel over de Nederlandse aanpak ga je er tegenin. Vind je het gek dat ik dan stellig het idee krijg dat je meestal achter de officiële lezing staat?
Omdat jij veelal met artikelen komt die onnodig kritisch zijn en vaak matig onderbouwd (wat niet zo vreemd is aangezien het in 240 tekens moet). Een voorbeeld heb ik je net alweer gegeven, waarin gedaan wordt alsof 70% onbekend is en alsof dat zou betekenen dat de resultaten gelijk waardeloos zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:45 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In alle gesprekken die we hebben gevoerd heb je vrijwel consequent de lijn gekozen van kabinet, OMT en RIVM. Elke keer als ik een kritisch artikel/draadje deel over de Nederlandse aanpak ga je er tegenin. Vind je het gek dat ik dan stellig het idee krijg dat je meestal achter de officiële lezing staat?
Natuurlijk maakt dat wel uit.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:45 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet uit? Het kan dus gewoon prima dus waarom zou je niet gaan.
Klopt, ik vond het een genuanceerd relaas. Ik heb ook nergens gezegd dat de conclusies van De Man voor 100% waar zijn en die van RIVM/GGD voor 100% onwaar. Ik pleitte wel voor een opener debat, waar het juist in Nederland nu ernstig aan lijkt te ontbreken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Heb je hem ook bij Op1 gezien? Daar gaf hij ruiterlijk toe dat er verre van een consensus is binnen het veld over de rol van aerogene virusoverdracht. En dat het niet het RIVM tegen de wereld is, maar gewoon een open wetenschappelijk debat.
Volgens mij was de vraag waarom je in een pandemie uberhaupt op vakantie zou willen gaan. Nou, omdat het dus gewoon kan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat wel uit.
Als van de 100.000 vakantiegangers er 0.5% zijn vakantie op die manier inricht en de rest gewoon elke dag uit eten gaat en wijnproeverijen bezoekt. of in de discotheek staat te stampen maakt dat voor het beoogde aantal geïmporteerde coronagevallen dus ook maar 0.5% verschil.
Voor hoeveel mensen die in Nederland blijven en niet op vakantie gaan zal dit gelden denk je?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik heb ook nergens gezegd dat de conclusies van De Man voor 100% waar zijn en die van RIVM/GGD voor 100% onwaar. Ik pleitte wel voor een opener debat, waar het juist in Nederland nu ernstig aan lijkt te ontbreken.
Pleiten voor een opener debat? Dit is pleiten voor het toegeven van fouten door het RIVM en GGD. Heeft weinig met een opener debat te maken natuurlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:16 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dat is nog steeds enkel de lezing van het RIVM en GGD. Zij hebben er een duidelijk eigen belang bij om de waarde van het onafhankelijke onderzoek van Peter de Man te bagatelliseren. Is het je ook niet opgevallen dat de officiële instanties er enorm veel moeite mee hebben om fouten toe te geven? Je zult ze in de media nooit eens horen zeggen dat hun inzichten bij nader inzien zijn veranderd.
Goed om te horen dat je dan nu eindelijk overtuigd bent van het nut van mondmaskers om de verspreiding te verminderenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als je mij daadwerkelijk zou volgen (maar misschien moet ik dan op Twitter actief worden) zou je ook zien dat ik de afgelopen tijd vrij kritisch was ten overstaan van mensen die hier roepen dat mondkapjes niet werken en een 'muilkorfplicht' is.
Kritisch zijn is iets anders dan overtuigd zijn lijkt me.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Goed om te horen dat je dan nu eindelijk overtuigd bent van het nut van mondmaskers om de verspreiding te verminderenIn mei liet je nog een ander geluid horen
En ik denk dat het RIVM in dit geval wel wat beters te doen heeft dan te reageren op die expert die ergens wat van vindt en (mede daardoor) uitgenodigd wordt aan een talkshowtafel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Gretzl het volgende:
Ik pleitte wel voor een opener debat, waar het juist in Nederland nu ernstig aan lijkt te ontbreken.
quote:Voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs, vertelde in het NPO Radio 1-programma Nieuws en Co dat Illy's uitspraken hem hadden geërgerd: "Die uitspraken vallen slecht. Het zorgt voor onrust, het zorgt voor verwarring."
Rosenmöller zei dat deze discussie in het OMT gevoerd moet worden en niet in de media. Hij richtte zich daarbij op voorzitter Jaap van Dissel: "Probeer de kikkers in de kar te houden. Zo ontstaat er een dynamiek die contrair is aan wat we allemaal willen: de scholen open houden."
De VO-raad liet gisteren al weten het RIVM gevraagd te hebben meer helderheid te bieden. Ze willen weten of de huidige maatregelen voldoende zijn en specifiek een advies over mondkapjes krijgen.
Als je toch niks uitvoert en niets of niemand gaat zien, bezienswaardigheden skipt, horeca gaat mijden kan je toch net zo goed thuis blijven?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Volgens mij was de vraag waarom je in een pandemie uberhaupt op vakantie zou willen gaan. Nou, omdat het dus gewoon kan.
Ik hoop dat dit komisch bedoeld is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Goed om te horen dat je dan nu eindelijk overtuigd bent van het nut van mondmaskers om de verspreiding te verminderenIn mei liet je nog een ander geluid horen
En mijn punt is dus dat jij niet voor een ander kan bepalen of dat zo is. Alleen al het even weg zijn van Nederland heeft voor veel mensen een helende werking. En dat kan dus prima tijdens een pandemie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je toch niks uitvoert en niets of niemand gaat zien, bezienswaardigheden skipt, horeca gaat mijden kan je toch net zo goed thuis blijven?
Dat was mijn punt.
Tsja, als de verantwoordelijken bij RIVM en GGD nooit in de spiegel zullen kijken en toegeven waar mis zaten met hun aanvankelijke inzichten dan vrees ik dat het open, constructief debat ver weg blijft.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:52 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
[..]
Pleiten voor een opener debat? Dit is pleiten voor het toegeven van fouten door het RIVM en GGD. Heeft weinig met een opener debat te maken natuurlijk.
Heb je dat team zelf ook kritisch tegen het licht gehouden? Ik zat wat random nobody's en waar zijn de gedragsdeskundigen? Psychologen? Onderwijswetenschappers? Pedagogen? Economen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Gretzl het volgende:
Precies hetzelfde voor C19 Red Team zich ook hard voor maakt. De rol en het gezag van het RIVM zijn in de eerste fase van de crisis imo te groot geweest. Het is heel belangrijk dat er nu meer tegenspraak komt, want juist tegenspraak zorgt ervoor dat dingen sneller verbeterd kunnen worden.
Dat is pertinent onwaar, er zijn echt veel plekken waar het veel slechter gaat dan hier. Met name delen van Spanje, Frankrijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Arizona het volgende:
[..]
Voor hoeveel mensen die in Nederland blijven en niet op vakantie gaan zal dit gelden denk je?
Wat ik dus wil zeggen: de locatie maakt niet uit. Als je hier naar drukke kroegen gaat loop je net zoveel risico als dat je dat in het buitenland doet. Als je hier niet de drukte opzoekt en in het buitenland ook niet, is er geen verschil in besmettingskans.
Ja best. Als het niet significant stijgt is het ook prima natuurlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Besmettingen gaan er sowieso ontstaan. Er zitten een miljoen middelbare scholieren in Nederland. De kans dat er niets gaat komen lijkt me gering. Dat heeft ook niemand ontkend. Ook zal het waarschijnlijk (groot) in het nieuws komen: school X in plaats Y gaat dicht vanwege aantal positieve testen.
Laten we wel vooraf helder hebben dat het om het gehele plaatje gaat en niet om één sensatiekop in de Telegraaf over één middelbare school.
Dus pleit je niet voor een opener debat.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:58 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Tsja, als de verantwoordelijken bij RIVM en GGD nooit in de spiegel zullen kijken en toegeven waar mis zaten met hun aanvankelijke inzichten dan vrees ik dat het open, constructief debat ver weg blijft.
Belangrijkste voorbeelden blijven de mondmaskers en de besmettelijkheid van kinderen. Een debat komt niet van de grond als Van Dissel met z'n persoonlijke overtuiging maar blijft beweren dat mondmaskers niks toevoegen en dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding. Ik ken geen land waar de belangrijkste wetenschappelijke adviseurs van de regering nog steeds zulke achterhaalde onzin roepen.
In het huidige klimaat bestaat de mogelijkheid tot debat niet, zodra je ooit iets gezegd hebt wat bijvoorbeeld door nieuwe informatie weerlegd is word je daar keihard op afgerekend.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:52 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
[..]
Pleiten voor een opener debat? Dit is pleiten voor het toegeven van fouten door het RIVM en GGD. Heeft weinig met een opener debat te maken natuurlijk.
Die vakantievierders hebben de besmetting grotendeels opgelopen in het uitgaansleven, in kroegen. Plekken waar veel mensen (vooral jongeren) bij elkaar komen. Of die kroeg dan op een camping in Terschelling staat of in een straat in Salou maakt niet uit. Drukke plaatsen moet je mijden. Waar die zich ook op de wereld bevinden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is pertinent onwaar, er zijn echt veel plekken waar het veel slechter gaat dan hier. Met name delen van Spanje, Frankrijk.
Voor de grote vakantie pak hem beet half juni liep je hier in Nederland amper risico, besmettingen waren er amper. Je maakt mij niet wijs dat er geen causaal verband bestaat tussen vakantievierders die het virus hebben meegenomen en oplaaien van besmettingen. Ze willen niet voor niks dat je in quarantaine gaat....
Uiteraard, wie niet? Maar besef ook even hoeveel schade een half jaar niet naar school kunnen zou toebrengen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:59 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik maak me oprecht zorgen over het komende half jaar.
Middelbare scholieren kunnen toch gewoon thuis digitaal/online onderwijs krijgen? Waarom moet dat per se klassikaal in slecht geventileerde hokken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteraard, wie niet? Maar besef ook even hoeveel schade een half jaar niet naar school kunnen zou toebrengen?
Veel plezierquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:59 schreef Mr.Sandman het volgende:
Tja ik ga ook nog gewoon op vakantie (na mijn quarantaine, voor de duidelijkheid). Maar wel richting de bergen, veel klimmen en wandelen e.d. Sowieso liever zo weinig mogelijk mensen.
Omdat dit verre van een hoogwaardige, kwalitatieve vervanging is van face-to-face onderwijs.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Middelbare scholieren kunnen toch gewoon thuis digitaal/online onderwijs krijgen? Waarom moet dat per se klassikaal in slecht geventileerde hokken.
Voor een deel kan dat wel, maar de afgelopen maanden hebben wij wel gemerkt dat het niet altijd even goed werkt. Practica en toetsen bijvoorbeeld zijn (haast) niet te doen. Ik ben het zeker met je eens dat onderwijs meer gedigitaliseerd aangeboden zou kunnen worden, maar helemaal thuis/digitaal gaat het kennisniveau van de scholieren en studenten niet ten goede komen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Middelbare scholieren kunnen toch gewoon thuis digitaal/online onderwijs krijgen? Waarom moet dat per se klassikaal in slecht geventileerde hokken.
Datzelfde dergelijke hobbyclubje met 'random nobodies' schrijft anders in hun vrije tijd wel even een aanbevelingsrapport van 40 pagina's over de situatie rondom de scholenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:58 schreef DireStraits7 het volgende:
Op woensdag 19 augustus 2020 14:49 schreef Gretzl het volgende:
Precies hetzelfde voor C19 Red Team zich ook hard voor maakt. De rol en het gezag van het RIVM zijn in de eerste fase van de crisis imo te groot geweest. Het is heel belangrijk dat er nu meer tegenspraak komt, want juist tegenspraak zorgt ervoor dat dingen sneller verbeterd kunnen worden.
Heb je dat team zelf ook kritisch tegen het licht gehouden? Ik zat wat random nobody's en waar zijn de gedragsdeskundigen? Psychologen? Onderwijswetenschappers? Pedagogen? Economen?
Ik waardeer het dat mensen hun steentje bij willen dragen en vanuit hun expertise hun zegje willen doen, maar laten we dergelijke hobbyclubs ook niet groter maken dan ze zijn.
Digitaal les icm deels op school met kleine klassen kan een hoop schelen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteraard, wie niet? Maar besef ook even hoeveel schade een half jaar niet naar school kunnen zou toebrengen?
Je kan beter nu al half half doen dan straks weer helemaal dicht en over op digitaal vanwege te veel besmettingen en zieke leraren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
Voor een deel kan dat wel, maar de afgelopen maanden hebben wij wel gemerkt dat het niet altijd even goed werkt. Practica en toetsen bijvoorbeeld zijn (haast) niet te doen. Ik ben het zeker met je eens dat onderwijs meer gedigitaliseerd aangeboden zou kunnen worden, maar helemaal thuis/digitaal gaat het kennisniveau van de scholieren en studenten niet ten goede komen.
Daarnaast haalt school ongelijkheden tussen bijvoorbeeld privéomstandigheden weg, wat naar mijn idee ook belangrijk is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
Voor een deel kan dat wel, maar de afgelopen maanden hebben wij wel gemerkt dat het niet altijd even goed werkt. Practica en toetsen bijvoorbeeld zijn (haast) niet te doen. Ik ben het zeker met je eens dat onderwijs meer gedigitaliseerd aangeboden zou kunnen worden, maar helemaal thuis/digitaal gaat het kennisniveau van de scholieren en studenten niet ten goede komen.
Van maart tot juni ging dat toch ook best aardig? Eventueel met ondersteuning van de ouders en individueel digitaal contact met leerkrachten kun je daar toch wel een half jaar mee overbruggen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat dit verre van een hoogwaardige, kwalitatieve vervanging is van face-to-face onderwijs.
Juist, wie zijn die gasten eigenlijk?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:45 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik word een beetje moe van het hoge Peter Slagter en Marino van Zelst Twitter-gehalte in dit topic. Als ik die mensen interessant vind volg ik ze daar wel, nergens voor nodig om iedere scheet van die gasten daar hier te plaatsen.
Dit is zeker belangrijk. School is zoveel meer dan lesstof.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Daarnaast haalt school ongelijkheden tussen bijvoorbeeld privéomstandigheden weg, wat naar mijn idee ook belangrijk is.
Dankje!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:04 schreef Arizona het volgende:
[..]
Veel plezier(en wat een rotstreek van je collega)
Wij zoeken ook nooit de mensenmassa's op. Ga hier in Nederland ook al nooit naar discotheken e.d.
Wij zijn naar Italië geweest en het was er heerlijk rustig.
Ze willen dat je in quarantaine gaat als je uit een oranje gebied komt. Toch net even wat anders, gezien de meeste mensen hier het toch echt hebben over reizen binnen gele gebieden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is pertinent onwaar, er zijn echt veel plekken waar het veel slechter gaat dan hier. Met name delen van Spanje, Frankrijk.
Voor de grote vakantie pak hem beet half juni liep je hier in Nederland amper risico, besmettingen waren er amper. Je maakt mij niet wijs dat er geen causaal verband bestaat tussen vakantievierders die het virus hebben meegenomen en oplaaien van besmettingen. Ze willen niet voor niks dat je in quarantaine gaat....
Ah jij zit in het onderwijs. Zijn er meer zittenblijvers of lagere cijfers te noteren geweest die direct te linken zijn aan het sluiten van de scholen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja precies, waarom zouden kinderen contact willen met andere kinderen in die leeftijd. Het zijn geen apen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet expliciet benoemd. Delen van Spanje bijvoorbeeld Barcelona waren trouwens tot voor kort gewoon nog geel. Men gaat pas over tot oranje als het eigenlijk al veel te laat is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ze willen dat je in quarantaine gaat als je uit een oranje gebied komt. Toch net even wat anders, gezien de meeste mensen hier het toch echt hebben over reizen binnen gelde gebieden.
Klopt. Maar er zijn ook liefhebbers die 150 pagina's schrijven over een vermeende theorie in het oeuvre van Carly Rae Jepsen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:08 schreef Gretzl het volgende:
Datzelfde dergelijke hobbyclubje met 'random nobodies' schrijft anders in hun vrije tijd wel even een aanbevelingsrapport van 40 pagina's over de situatie rondom de scholen
Dit is echt te makkelijk. Er waren (en zijn) echt grote problemen met het digitale onderwijs. Dat miskennen is gewoon een volstrekt verkeerde voorstelling van de realiteit.quote:In Amsterdam was de incidentie de laatste 7 dagen voor 17
augustus 84/100.000, in Rotterdam 92.9/100.000. In (onder andere) deze gebieden moet de
overheid er naar streven de incidentie eerst fors omlaag te brengen en met BCO weer zicht op
de transmissie te krijgen, alvorens de scholen in deze gebieden open kunnen. De scholen
hebben in de periode maart-juni succesvol gewerkt met digitaal onderwijs en kunnen dit direct
weer opstarten.
Het moest, en daar is ook alles mee gezegd.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:10 schreef Elan het volgende:
Van maart tot juni ging dat toch ook best aardig?
Dit is de zaken omdraaien. Zittenblijvers en het gemiddelde cijfer zijn gewoon geen representatieve weergave van de kwaliteit van een school.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:14 schreef Elan het volgende:
Ah jij zit in het onderwijs. Zijn er meer zittenblijvers of lagere cijfers te noteren geweest die direct te linken zijn aan het sluiten van de scholen?
En dat is niet strafbaar?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
De meeste kinderen hebben gewoon vriendjes en vriendinnetjes hoor. En zij die dat niet hebben worden van een school ook niet bepaald blij.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:15 schreef zoost het volgende:
[..]
Ja precies, waarom zouden kinderen contact willen met andere kinderen in die leeftijd. Het zijn geen apen.
Nou is het motiveren van pubers veel makkelijker voor ouders in de thuis setting dan leraren in klassikale settingquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:20 schreef Elan het volgende:
[..]
De meeste kinderen hebben gewoon vriendjes en vriendinnetjes hoor. En zij die dat niet hebben worden van een school ook niet bepaald blij.
Het is niet dat je ze onder de huidige Covid-maatregelen direct in een sociaal isolement drijft omdat ze niemand mogen zien.
Er is wel degelijk benoemd dat ze enkel willen dat mensen uit oranje gebieden in quarantaine gaan. Niet voor niets dat ze onderscheid maken tussen de kleuren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet expliciet benoemd. Delen van Spanje bijvoorbeeld Barcelona waren trouwens tot voor kort gewoon nog geel. Men gaat pas over tot oranje als het eigenlijk al veel te laat is.
Is volgens mij ook wel benoemd door oa Aboutaleb en ook door burgemeesters in Brussel en Antwerpen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:18 schreef _serial_ het volgende:
Natuurlijk zijn er Corona gevallen geïmporteerd, dat zal niemand ontkennen maar wat te denken van deze onpopulair opinion, een zeker niet nader te noemen evenement vond plaats van 31 juli t/m 3 augustus, enkele dagen daarna begonnen de besmettingen (en ook in België) enorm te stijgen, om na ongeveer 14 dagen ongeveer af te vlakken.
Toeval? ik denk persoonlijk van niet. Maar wellicht ben ik de enige die het een klein beetje opvallend vond.
Denk je? Ik zou de hele dag met de pielemuis spelenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:21 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nou is het motiveren van pubers veel makkelijker voor ouders in de thuis setting dan leraren in klassikale setting
Klopt ,er zijn nu waarschijnlijk leerlingen overgegaan, die normaal hadden blijven zitten, of geslaagd die normaal gezakt waren. Er kunnen ook leerlingen zijn die juist veel beter presteerden dan op school, maar dat zal niet de meerderheid zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is de zaken omdraaien. Zittenblijvers en het gemiddelde cijfer zijn gewoon geen representatieve weergave van de kwaliteit van een school.
Er is echt enorm veel water bij de wijn gedaan. En juist bij de problematische kinderen werden de problemen extra versterkt begin dit jaar.
Ik heb geen idee, op een bepaalde manier wel waarschijnlijk.quote:
Het blijft interessant dat de behoefte om eruit te willen zijn, groter (b)lijkt dat het "risico" van een zelfziekmakend gedrag. Wanneer ik zelf ergens een risico zie dat ik niet wil hebben, blijf & ga ik weg.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En mijn punt is dus dat jij niet voor een ander kan bepalen of dat zo is. Alleen al het even weg zijn van Nederland heeft voor veel mensen een helende werking. En dat kan dus prima tijdens een pandemie.
Moet wel want je brengt anderen moedwillig in gevaar.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:23 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, op een bepaalde manier wel waarschijnlijk.
Kijk, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, idealiter gaan kinderen gewoon naar school. Punt.Probleem is wel dat als je er onverhoopt een tweede golf (of geef het beestje een naam) mee triggert niet alleen de scholen alsnog dicht moeten maar je het land economisch grote schade toebrengt. Dus moet je wellicht wat water bij de wijn doen en niet kiezen voor de meest optimale vorm maar wat haalbaar is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is de zaken omdraaien. Zittenblijvers en het gemiddelde cijfer zijn gewoon geen representatieve weergave van de kwaliteit van een school.
Er is echt enorm veel water bij de wijn gedaan. En juist bij de problematische kinderen werden de problemen extra versterkt begin dit jaar.
Nee, ik heb een dochter op de middelbare schoolquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Ah jij zit in het onderwijs. Zijn er meer zittenblijvers of lagere cijfers te noteren geweest die direct te linken zijn aan het sluiten van de scholen?
Je kunt (en moet) misschien wel kiezen voor een soort middenweg, waarbij alleen de essentiële taken op school plaats hebben. Dat vanuit traditie maar halsstarrig vasthouden aan (grote) klassen is de ellende over de samenleving afroepen. Ik hoorde dat op de school van mijn neefjes en nichtjes ook het in mei geïnitieerde continurooster alweer is afgeschaft. In het kader van zo min mogelijk contactmomenten snap ik dat echt niet.
Hooguit civiel rechterlijkquote:
Natuurlijk wel, maar in plaats van heel de klas, zagen ze maar een heel beperkt gedeelte, meestal de kinderen uit je eigen straat, of dat beste vriendinnetje. Het is niet dat je even gezellig met de hele klas gaat buurten, want dat mocht in de eerste instantie ook niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:20 schreef Elan het volgende:
[..]
De meeste kinderen hebben gewoon vriendjes en vriendinnetjes hoor. En zij die dat niet hebben worden van een school ook niet bepaald blij.
Het is niet dat je ze onder de huidige Covid-maatregelen direct in een sociaal isolement drijft omdat ze niemand mogen zien.
De link doet het nietquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:27 schreef quirina het volgende:
https://www.juridischbure(...)esmet-hoe-nu-verder/
Zou er toch wat mee doen. Je hebt er toch schade door geleden.
Ik zou in elk geval eisen dat er disciplinaire maatregelen genomen worden tegen die persoon.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Tja. Loopt een inwoner van Amsterdam aan de Costa Brava meer risico? Ik vraag het me sterk af.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het blijft interessant dat de behoefte om eruit te willen zijn, groter (b)lijkt dat het "risico" van een zelfziekmakend gedrag.
Ze moeten die gast op staande voet ontslaan hiervoor. Gelijk een vb van maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:27 schreef quirina het volgende:
https://www.juridischbure(...)esmet-hoe-nu-verder/
Zou er toch wat mee doen. Je hebt er toch schade door geleden.
Bedoel dat het niet duidelijk was dat de mensen in dit topic allemaal naar gele gebieden zouden gaan. De lijst op zich valt ook nog genoeg op aan te merken. Gebieden komen pas in het oranje als er zorgelijke aantallen besmettingen worden gemeten, als je daar dan een week geleden bent geweest kan je net zo goed het virus al hebben opgelopen. Ook zo'n vrijblijvende quarantaine draagt niet bij aan de veiligheid van het systeem.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:21 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er is wel degelijk benoemd dat ze enkel willen dat mensen uit oranje gebieden in quarantaine gaan. Niet voor niets dat ze onderscheid maken tussen de kleuren.
''Een oranje reisadvies betekent dat niet-noodzakelijke reizen worden afgeraden. Ook wordt mensen die na middernacht terugkeren uit deze gebieden dringend aangeraden om 14 dagen in thuisquarantaine te gaan.''
https://nos.nl/artikel/23(...)llorca-en-ibiza.html
En dat is enkel een artikel wat ik heb gevonden na een snelle google.
Ja, er worden regelmatig bestemmingen toegevoegd en verwijderd van de ''oranje lijst''. Haalt niet weg dat je niet in quarantaine moet als je terug komt uit een geel land.
Klopt, maar dat werd ook gedaan omdat we nog niet veel van het virus wistten. Nu weten we al een stuk meer.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:26 schreef _serial_ het volgende:
Sluiting wilden de experts in de eerste instantie ook niet, dat is door druk van de publieke opinie gekomen.
Onderwijs ook voortgezet is meer dan boeken lezen, kennis geven en dat verwerven als doel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat onderwijs meer is dan alleen droog stof tot je nemen van achter een beeldscherm.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:03 schreef Elan het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:29 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Tja. Loopt een inwoner van Amsterdam aan de Costa Brava meer risico? Ik vraag het me sterk af.
Dit was de actuele situatie op 25 juli, het reisadvies voor Spanje is door BZ vervolgens pas aangescherpt op 10 augustus, nadat de cijfers hier weer behoorlijk begonnen op te lopen.quote:Stilletjes wordt er in Spanje al gesproken over de tweede golf wat betreft het coronavirus. Deels kan dat ook waar zijn want de afgelopen 7 dagen zijn er 11.000 nieuwe positief op COVID-19 geteste personen bijgekomen volgens het Spaanse Ministerie van Volksgezondheid. Van dat aantal zijn er 327 personen opgenomen in ziekenhuizen waarvan 14 op de ic-afdeling.
Het overgrote deel van de nieuwe corona-uitbraken vindt op dit moment plaats in het noordoosten van het land, te weten in de autonome regio’s Aragón en Catalonië.
https://www.spanjevandaag(...)ronavirus-in-spanje/
Denk dat er maar relatief weinig mensen zijn die expres naar een oranje gebied gaan. In vrij veel gele gebieden verschilt de situatie niet heel erg vergeleken met ons. Dan maakt het niet uit of je hier uit eten gaan, of op vakantie. Risico is ongeveer even groot. Risico is alleen maar kleiner als je er een wandelvakantie van maakt bv.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Bedoel dat het niet duidelijk was dat de mensen in dit topic allemaal naar gele gebieden zouden gaan.
Ik zou het prima vinden als mensen in quarantaine moeten als ze terugkomen nadat een land op oranje is gegaan; ook als het land geel was toen ze er naar toe gingen.quote:De lijst op zich valt ook nog genoeg op aan te merken. Gebieden komen pas in het oranje als er zorgelijke aantallen besmettingen worden gemeten, als je daar dan een week geleden bent geweest kan je net zo goed het virus al hebben opgelopen. Ook zo'n vrijblijvende quarantaine draagt niet bij aan de veiligheid van het systeem.
Over dat laatste zijn we het dan eens. Vooralsnog is de inschatting dat de scholen open laten een aanvaardbaar risico is t.o.v. het infectierisico.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:25 schreef Elan het volgende:
Probleem is wel dat als je er onverhoopt een tweede golf (of geef het beestje een naam) mee triggert niet alleen de scholen alsnog dicht moeten maar je het land economisch grote schade toebrengt. Dus moet je wellicht wat water bij de wijn doen en niet kiezen voor de meest optimale vorm maar wat haalbaar is.
Lijkt mij in elk geval een duivels dilemma.
658quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hoeveel besmettingen waren er vorige week woensdag?
654 blijkbaar (https://m.westlanders.nu/(...)g-12-augustus-36375/). Of 658 zoals ik hierboven lees.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hoeveel besmettingen waren er vorige week woensdag?
Ik weet niet of dat best aardig ging, noch of dit - dingen zijn nog gaande - negatieve effecten heeft.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Van maart tot juni ging dat toch ook best aardig? Eventueel met ondersteuning van de ouders en individueel digitaal contact met leerkrachten kun je daar toch wel een half jaar mee overbruggen.
Daarom dus nu combineren. Kleine klassen verspreid in goed geventileerde ruimtes over de dagen icm deels digitaal onderwijs.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat best aardig ging, nog of dit - dingen zijn nog gaande - negatieve effecten heeft.
Wat ik wel weet dat tal van kinderen niet het onderwijs hebben gehad dat wij als hoogstaande norm hebben aangegeven.
Dat er uitzonderlijke ouders zijn die kwalitatief thuis beter, of evengoed onderwijs kunnen geven is geen maatstaf.
Het ligt vooral voor de hand dat in andere minder bedeelde thuissituaties, kinderen op termijn veel slechter af zullen zijn.
Het moge geen verrassing zijn dat dit met name de (dare I say, witte) hoogopgeleiden zijn. Veelal ook nog eens de mensen met een goedbetaalde baan, die over het algemeen thuis konden werken en desgewenst ook nog vanuit een goede arbeidsrelatie overdag hun kinderen les konden geven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:38 schreef Vallon het volgende:
Dat er uitzonderlijke ouders zijn die kwalitatief thuis beter, of evengoed onderwijs kunnen geven is geen maatstaf.
Zie mijn vorige post. Dat beleid met het uitdelen van kleurcodes lijkt meer betrekking te hebben op de lokale situatie t.a.v. Covid 19 dan van de bestemming die de code toegewezen krijgt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:37 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Denk dat er maar relatief weinig mensen zijn die expres naar een oranje gebied gaan. In vrij veel gele gebieden verschilt de situatie niet heel erg vergeleken met ons. Dan maakt het niet uit of je hier uit eten gaan, of op vakantie. Risico is ongeveer even groot. Risico is alleen maar kleiner als je er een wandelvakantie van maakt bv.
[..]
Ik zou het prima vinden als mensen in quarantaine moeten als ze terugkomen nadat een land op oranje is gegaan; ook als het land geel was toen ze er naar toe gingen.
Maar het is in ieder geval niet zo dat de overheid ook verlangt dat mensen uit gele bestemmingen in quarantaine gaan. Dat onderscheid is er dus wel degelijk. Zou ook niet heel veel toevoegen, landen zijn niet voor niets geel en ik heb toch echt het idee dat ze er vrij goed bovenop zitten qua updates (land naar oranje, of juist naar geel).
quote:
Dan klinkt die 500zoveel van vandaag als muziek in de orenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
654 blijkbaar (https://m.westlanders.nu/(...)g-12-augustus-36375/). Of 658 zoals ik hierboven lees.
Volledig eens. Ik stuur er dagelijks nu 3 naar de middelbare en hou mijn hart vast.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Daarom dus nu combineren. Kleine klassen verspreid in goed geventileerde ruimtes over de dagen icm deels digitaal onderwijs.
Doe je alles nu vol open klapt het voor de herfst dicht en zitten alle kinderen die het nodig hebben weer maanden onder de radar.
Het ging zelfs dramatisch en hing van ellende aan elkaar. Niemand in mijn omgeving was enthousiast over de situatie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het moest, en daar is ook alles mee gezegd.
Kleine klassen zijn op veel scholen helemaal niet haalbaar door tekorten aan onderwijspersoneel. Misschien kun je om en om doen, dus twee weken thuis en vervolgens twee weken school met bijvoorbeeld toetsmomenten en andere zaken die niet thuis kunnen. Daarmee beperkt je de drukte op scholen ook qua anderhalve meter afstand houden en hoef je indien er onverhoopt wel een uitbraak komt ook niet direct iedereen in quarantaine te plaatsen voor 10 dagen en de school te sluiten....quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Daarom dus nu combineren. Kleine klassen verspreid in goed geventileerde ruimtes over de dagen icm deels digitaal onderwijs.
Doe je alles nu vol open klapt het voor de herfst dicht en zitten alle kinderen die het nodig hebben weer maanden onder de radar.
Die scholen hebben straks een flink probleem als hun personeel door coronabesmettingen wegvallen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Kleine klassen zijn op veel scholen helemaal niet haalbaar door tekorten aan onderwijspersoneel. Misschien kun je om en om doen, dus twee weken thuis en vervolgens twee weken school met bijvoorbeeld toetsmomenten en andere zaken die niet thuis kunnen. Daarmee beperkt je de drukte op scholen ook qua anderhalve meter afstand houden en hoef je indien er onverhoopt wel een uitbraak komt ook niet direct iedereen in quarantaine te plaatsen voor 10 dagen en de school te sluiten....
Ja, ik bedoel ook om en om. Zelfde idee als met deels thuiswerken. Bezetting op 50% bv en iedereen deels thuis.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Kleine klassen zijn op veel scholen helemaal niet haalbaar door tekorten aan onderwijspersoneel. Misschien kun je om en om doen, dus twee weken thuis en vervolgens twee weken school met bijvoorbeeld toetsmomenten en andere zaken die niet thuis kunnen. Daarmee beperkt je de drukte op scholen ook qua anderhalve meter afstand houden en hoef je indien er onverhoopt wel een uitbraak komt ook niet direct iedereen in quarantaine te plaatsen voor 10 dagen en de school te sluiten....
Juridisch heel dun onderbouwd.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:06 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)l#coral_talk_wrapper
Weer verliest de anti maatregelen club een rechtszaak.
Rechters mogen in NL niet direct aan de grondwet toetsen he.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:10 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Juridisch heel dun onderbouwd.
Elke inbreuk van de grondwet is er een, en die mag je niet zonder meer terzijde schuiven naar mijn idee.
Ik verwacht wel een beroep.
Hoe denkt de baas daarover?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens complimenten voor de meeste mensen hier de laatste paar dagen. Zonder wat notoire schreeuwers is het hier goed vertoeven en voeren de interessante discussies zowaar de boventoon. Heel fijn om zo de tijd te doden op kantoor.
Een lokale flutnoodverordeninkje volgens mij wel. Wetten niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:11 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Rechters mogen in NL niet direct aan de grondwet toetsen he.
Precies een noodverordening, waar het hierover gaat, mag de grondwet niet zomaar overstijgen, dat mag natuurlijk wel getoetst worden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Een lokale flutnoodverordeninkje volgens mij wel. Wetten niet.
Goed nieuws dan als dat zo is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:31 schreef Noordzijde het volgende:
Het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen is licht gedaald. Intensive cares en verpleegafdelingen behandelen momenteel 166 mensen, vijf minder dan op dinsdag en één meer dan op maandag. Het past 'binnen de bandbreedte van de dagelijkse schommelingen', zegt voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Volgens hem is de bezetting in de ziekenhuizen 'ook in de vakantieperiode goed op te vangen'.
Zeer waarschijnlijk is die +18 nog achterstallige administratie van paar dagen terug.
Hoppakeequote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:31 schreef Noordzijde het volgende:
Het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen is licht gedaald. Intensive cares en verpleegafdelingen behandelen momenteel 166 mensen, vijf minder dan op dinsdag en één meer dan op maandag. Het past 'binnen de bandbreedte van de dagelijkse schommelingen', zegt voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Volgens hem is de bezetting in de ziekenhuizen 'ook in de vakantieperiode goed op te vangen'.
Zeer waarschijnlijk is die +18 nog achterstallige administratie van paar dagen terug.
Dus het experiment is sowieso al bijna ten einde.quote:4.21.
Die situatie maakt plaatselijk ingrijpen noodzakelijk en geoorloofd. De wijze waarop dit gebeurt voldoet bovendien aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit:
- het gaat om een relatief geringe inbreuk op het grondrecht van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer,
- de maatregel is in tijd beperkt (3,5 week) en wordt na afloop geëvalueerd,
- de maatregel is in plaats beperkt,
- de door Viruswaarheid cs gestelde gezondheidsschade als gevolg van het dragen van mondkapjes is tegenover de gemotiveerde betwisting door de Veiligheidsregio niet aannemelijk geworden, en bovendien kan men om medische redenen van handhaving worden uitgezonderd (zie hiervoor onder 2.10),
- eerder uitgevaardigde minder verstrekkende maatregelen hebben niet voldoende geholpen om de 1,5 meterregel in de aangewezen zones te handhaven.
Daarom snap ik er nog steeds geen bal van dat er zo weinig terecht komt van gerichte regionalisering. Het huidige maatregelenpakket van het kabinet om de uitbraken in Amsterdam en Rotterdam in te dammen blijft buitengewoon karig.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:34 schreef DireStraits7 het volgende:
Blijft toch merkwaardig hoezeer het probleem vooral rondom Amsterdam en Rotterdam zit:
[ afbeelding ]
Waarom werk je niet thuis?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens complimenten voor de meeste mensen hier de laatste paar dagen. Zonder wat notoire schreeuwers is het hier goed vertoeven en voeren de interessante discussies zowaar de boventoon. Heel fijn om zo de tijd te doden op kantoor.
Weinig aan de hand dus.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:37 schreef _serial_ het volgende:
LCPS update
Woensdag 19 augustus 2020
41 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 41. Dat is er 1 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 608 non-COVID-patiënten op de IC, 4 meer dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 649, 3 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 125, 4 minder dan gisteren.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal COVID-patiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is in de afgelopen 24 uur licht gedaald. Dit past binnen de bandbreedte van de dagelijkse schommelingen. De totale bezetting van de IC’s en ziekenhuizen is op het huidige niveau ook in de vakantieperiode goed op te vangen.’
Snap ik, daarom vraag ik het ook aan hem. Dan kan hij het uitleggen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Niet elk kantoor laat dat toe he.
Zolang het op kantoor goed geregeld is met max bezetting, afstand houden, zie ik het probleem niet.quote:
Bijzonder hoe de media dan als kop toch voor bezetting op IC neemt toe kiezenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:37 schreef _serial_ het volgende:
LCPS update
41 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 41. Dat is er 1 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 608 non-COVID-patiënten op de IC, 4 meer dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 649, 3 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 125, 4 minder dan gisteren.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal COVID-patiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is in de afgelopen 24 uur licht gedaald. Dit past binnen de bandbreedte van de dagelijkse schommelingen. De totale bezetting van de IC’s en ziekenhuizen is op het huidige niveau ook in de vakantieperiode goed op te vangen.’
Media is de huidige kanker van de samenlevingquote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:41 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder hoe de media dan als kop toch voor bezetting op IC neemt toe kiezen
Dat eerste is bij ons ook. Iedereen werkt 3 dagen pw op kantoor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:41 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Zolang het op kantoor goed geregeld is met max bezetting, afstand houden, zie ik het probleem niet.
Bij ons is het beleid aangepast tot nader order (was 1 september) zo veel mogelijk thuis.
Men streeft er wel naar 1 x in de 2 weken te faciliteren om met je team af te kunnen spreken op kantoor.
Zou het niet plausibel zijn dat de aantallen IC-opnames en nieuwe sterfte vooralsnog relatief laag blijven omdat een groot deel van de mensen met een verhoogd risico nog altijd grotendeels in gedwongen zelfisolatie zit?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:37 schreef _serial_ het volgende:
LCPS update
41 COVID-patiënten op IC
Kortom ze moesten eigenlijk eerst een bezwaarschrift indienen bij de veiligheidsregio en daarna de gang naar de bestuursrechter maken als het bezwaar afgewezen wordt.quote:De vordering van Viruswaarheid cs is gericht tegen de Noodverordening en het Aanwijzingsbesluit. De stelling die aan de vordering ten grondslag ligt is dat de voorzitter van de Veiligheidsregio onrechtmatig heeft gehandeld jegens haar door de Noodverordening en het Aanwijzingsbesluit uit te vaardigen (artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (BW)). De Noodverordening kan als algemeen verbindend voorschrift worden aangemerkt en het Aanwijzingsbesluit is het daarop gevolgde concretiserend besluit van algemene strekking. Tegen het Aanwijzingsbesluit staat een bestuursrechtelijke rechtsgang open (door een bezwaarschrift in te dienen bij de Veiligheidsregio en daarbij kan ook bij de bestuursrechter om een voorlopige voorziening worden gevraagd).
Ik ook niet, normaliter is het bij ons al ruim bemeten, maar nu helemaal.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:41 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Zolang het op kantoor goed geregeld is met max bezetting, afstand houden, zie ik het probleem niet.
Bij ons is het beleid aangepast tot nader order (was 1 september) zo veel mogelijk thuis.
Men streeft er wel naar 1 x in de 2 weken te faciliteren om met je team af te kunnen spreken op kantoor.
Niet helemaal mee eens. Toen het hier rustig was en het toerisme op gang kwam hadden ze niet voor niets enkele landen als oranje staan. Als jouw redenatie zou kloppen waren alle landen toen geel geweest. Ik ben het er wel mee eens dat sommige van de genomen besluiten wat random aan voelen, maar over het algemeen houden ze het best goed bij imo en ze houden het regionaal waar mogelijk. Heeft imo echt meer met de situatie daar te maken dan de situatie hier in NL.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post. Dat beleid met het uitdelen van kleurcodes lijkt meer betrekking te hebben op de lokale situatie t.a.v. Covid 19 dan van de bestemming die de code toegewezen krijgt.
Men is Spanje pas gaan opschalen toen het hier weer slecht ging (en het daar qua cijfers eigenlijk al weken drama was). Dat soort spelletjes zie je ook tussen Nederland en België. Het is gewoon politiek en heeft heel weinig met de actualiteit te maken.
Kroatië is ook een mooi voorbeeld, daar liep het aantal besmettingen eigenlijk alweer terug toen het ineens op oranje ging.
Weinig aan de hand dus nog steeds, fijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:37 schreef _serial_ het volgende:
LCPS update
41 COVID-patiënten op IC
Vakantie (thuis). Over een week kom ik weer schreeuwenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 15:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Als je naar de cijfers m.b.t. de verpleeghuizen kijkt is dat wellicht iets te optimistisch:quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Weinig aan de hand dus nog steeds, fijn.
Is goed mogelijk. Verstandige zet van ze.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:46 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zou het niet plausibel zijn dat de aantallen IC-opnames en nieuwe sterfte vooralsnog relatief laag blijven omdat een groot deel van de mensen met een verhoogd risico nog altijd grotendeels in gedwongen zelfisolatie zit?
[ twitter ]
Spaanse regio's waar op dat moment tienduizenden Nederlanders naar toe trokken en nog wekenlang op code geel heeft gestaan terwijl de situatie er ronduit dramatisch was toont duidelijk de gebreken aan van het systeem met die kleurcodes.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:08 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens. Toen het hier rustig was en het toerisme op gang kwam hadden ze niet voor niets enkele landen als oranje staan. Als jouw redenatie zou kloppen waren alle landen toen geel geweest. Ik ben het er wel mee eens dat sommige van de genomen besluiten wat random aan voelen, maar over het algemeen houden ze het best goed bij imo en ze houden het regionaal waar mogelijk. Heeft imo echt meer met de situatie daar te maken dan de situatie hier in NL.
Daarnaast dwaal je af van je originele claim. Je claimde dat ze geen onderscheid hadden gemaakt tussen gele en oranje landen op gebied van quarantaine na thuiskomst. Post 136 & 159. Terwijl dat onderscheid er dus wel gewoon is. Niks mis mee als iemand op vakantie gaat naar een geel gebied dus.
Vrijblijvende quarantaine ja, in dit topic alleen al een paar voorbeelden tegengekomen hoe effectief dat er in de praktijk aan toe gaat als mensen besluiten zich er gewoon niet aan te houden.quote:Je claimde dat ze geen onderscheid hadden gemaakt tussen gele en oranje landen op gebied van quarantaine na thuiskomst.
Ik betwijfel het. Oude mensen zijn over het algemeen bijna net zo makkelijk als jongeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:46 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zou het niet plausibel zijn dat de aantallen IC-opnames en nieuwe sterfte vooralsnog relatief laag blijven omdat een groot deel van de mensen met een verhoogd risico nog altijd grotendeels in gedwongen zelfisolatie zit?
[ twitter ]
Zeer gevaarlijke ontwikkeling.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als je naar de cijfers m.b.t. de verpleeghuizen kijkt is dat wellicht iets te optimistisch:
[ twitter ]
En werkt personeel na een half jaar nu eindelijk wel met de juiste materialen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeer gevaarlijke ontwikkeling.
Cruciaal in het nemen van maatregelen is natuurlijk om die besmettingsgevallen goed te herleiden. Zijn het bezoekers, of betreft het vooral personeel?
Ja, ik ben het er ook gewoon mee eens dat vrijblijvende quarantaine voor mensen uit oranje gebieden te vrijblijvend is. Maar je had het erover dat de overheid geen onderscheid heeft gemaakt tussen quarantaine uit oranje en gele gebieden. De enige reden waarom ik in eerste op je reageerde was omdat die uitspraak gewoon niet klopt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Spaanse regio's waar op dat moment tienduizenden Nederlanders naar toe trokken en nog wekenlang op code geel heeft gestaan terwijl de situatie er ronduit dramatisch was toont duidelijk de gebreken aan van het systeem met die kleurcodes.
[..]
Vrijblijvende quarantaine ja, in dit topic alleen al een paar voorbeelden tegengekomen hoe effectief dat er in de praktijk aan toe gaat als mensen besluiten zich er gewoon niet aan te houden.
Bij de zorginstelling waar mijn zus werkt in elk geval niet. Volgens mij (bijna) nergens, het is ook niet verplicht. Blijkbaar moeten die instellingen als kleuters bij de hand genomen worden om dat soort maatregelen door te voeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En werkt personeel na een half jaar nu eindelijk wel met de juiste materialen?
Een vrijblijvend verzoek om in quarantaine te gaan gebaseerd op een willekeurig systeem van kleurcodes dat constant achter de feiten aan loopt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, ik ben het er ook gewoon mee eens dat vrijblijvende quarantaine voor mensen uit oranje gebieden te vrijblijvend is. Maar je had het erover dat de overheid geen onderscheid heeft gemaakt tussen quarantaine uit oranje en gele gebieden. De enige reden waarom ik in eerste op je reageerde was omdat die uitspraak gewoon niet klopt.
Uit een geel gebied ---> geen quarantaine nodig.
Uit een oranje gebied ----> advies om in quarantaine te gaan (wat dus te vrijblijvend is).
Als het door fouten binnen die organisaties voor een tweede keer helemaal mis gaat in de tehuizen, kun je het draagvlak onder de rest van de bevolking ook wel schrappen. Waarom zouden wij ons massaal in allerlei bochten wringen om kwetsbaren te ontzien als ze er juist op de plekken waar het nodig is een rommel van maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Bij de zorginstelling waar mijn zus werkt in elk geval niet. Volgens mij (bijna) nergens, het is ook niet verplicht. Blijkbaar moeten die instellingen als kleuters bij de hand genomen worden om dat soort maatregelen door te voeren.
Tja geen (verplichte) mondkapjes of beschermingsmiddelen voor personeel of gasten, geen verplichting tot quarantaine van personeel dat op vakantie is geweest in oranje gebieden. Wat verwacht je?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als het door fouten binnen die organisaties voor een tweede keer helemaal mis gaat in de tehuizen, kun je het draagvlak onder de rest van de bevolking ook wel schrappen. Waarom zouden wij ons massaal in allerlei bochten wringen om kwetsbaren te ontzien als ze er juist op de plekken waar het nodig is een rommel van maken.
Nee joh, lekker weer, zon,zee strand, zwoele zomeravond ipv dat klam benauwde.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 14:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je toch niks uitvoert en niets of niemand gaat zien, bezienswaardigheden skipt, horeca gaat mijden kan je toch net zo goed thuis blijven?
Dat was mijn punt.
Zijn het besmette locaties of locaties waar een positieve test is afgenomen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als je naar de cijfers m.b.t. de verpleeghuizen kijkt is dat wellicht iets te optimistisch:
[ twitter ]
Je kan in Nederland temet een moord plegen en wegkomen met huisarrest en je wil wel dat mensen en paar weken worden opgesloten omdat ze op vakantie zijn geweest?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Tja geen (verplichte) mondkapjes of beschermingsmiddelen voor personeel of gasten, geen verplichting tot quarantaine van personeel dat op vakantie is geweest in oranje gebieden. Wat verwacht je?
Kan me daar oprecht boos over maken. Bescherm die mensen fatsoenlijk.
Misschien moeten ze de bureaucratische bovenlaag wat minder bonussen geven zodat er ruimte beschikbaar komt voor de zorgmedewerkers die ook echt dag in dag uit het zware werk verrichten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:04 schreef TheVulture het volgende:
Die lui die piepen dat de zorgmedewerkers meer betaald moeten krijgen zijn dezelfde mensen die lopen te klagen als daardoor de zorgpremies omhoog gaan...
Van mij mogen ze overigens best meer betaald krijgen, maar dan moet je ook naar overige hulpverleners kijken en dan wordt het op dit moment onbetaalbaar...
Denk je nu echt dat eventuele bonussen van de toplaag ook maar enigszins een substantiële salarisverhoging voor het uitvoerend personeel kunnen dekken?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
Misschien moeten ze de bureaucratische bovenlaag wat minder bonussen geven zodat er ruimte beschikbaar komt voor de zorgmedewerkers die ook echt dag in dag uit het zware werk verrichten.
Dat is zeker een probleem, maar ook alles in de medische industrie in het algemeen is gewoon ontzettend duur. Medicijnen waarvan de productiekosten een paar cent zijn worden verkocht voor enorme bedragen, simpele apparatuur die medisch gecertificeerd is kost altijd de hoofdprijs, etc. Er worden enorme winsten gemaakt in de medische sector, zonder dat het verplegend personeel daar ook maar iets aan heeft.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Misschien moeten ze de bureaucratische bovenlaag wat minder bonussen geven zodat er ruimte beschikbaar komt voor de zorgmedewerkers die ook echt dag in dag uit het zware werk verrichten.
De productiekosten zijn dan ook maar een fractie van de kostprijs.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:43 schreef Tijn het volgende:
Medicijnen waarvan de productiekosten een paar cent zijn worden verkocht voor enorme bedragen
Waarom kan het daar wel?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:41 schreef Dven het volgende:
Overigens : bijna twee weken verder en dit festival met 10.000 bezoekers heeft voor zover bekend vooralsnog niet tot besmettingen geleid.
[ afbeelding ]
Omdat het beleid van restrictief naar vrij is gegaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Waarom kan het daar wel?
Natuurlijk kost onderzoek geld, maar het feit dat medicijnfabrikanten enorme winsten maken zegt al genoeg natuurlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:52 schreef nostra het volgende:
[..]
De productiekosten zijn dan ook maar een fractie van de kostprijs.
Ik vind het nogal wat ja. Maar goed, ben benieuwd hoelang dit zo blijft goed gaan daar.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Omdat het beleid van restrictief naar vrij is gegaan.
Vermoedelijk omdat de regering onder vuur staat om andere zaken en daarom de bevolking niet nog meer beperkingen op wil leggen.
Tijdlang rond de 250 besmettingen per dag gezeten maar de laatste tijd is het eerder meer iets van 100.
Ziekenhuizen vrij leeg dus het legt ze geen windeieren. Vind het alsnog link spel maar goed. Vooralsnog staat men in hun gelijk.
Wat zegt dat precies? Tegenover de nu winstmakende fabrikanten staan ook duizenden geflopte fabrikanten / ontwikkelaars, wier producten toch niet zo geweldig bleken te zijn als vooraf gedacht. Zie "ons eigen" Galapagos vandaag.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:08 schreef Tijn het volgende:
Natuurlijk kost onderzoek geld, maar het feit dat medicijnfabrikanten enorme winsten maken zegt al genoeg natuurlijk.
In Bulgarije is alles veel beter geregeldquote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Waarom kan het daar wel?
Ik ook. Tegen mijn verwachtingen in nog best redelijk. Maar ook dat zie ik zomaar omslaan en dan heb je direct de poppen aan het dansen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:12 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat ja. Maar goed, ben benieuwd hoelang dit zo blijft goed gaan daar.
Al scrollend langs social media kom ik de laatste tijd ook wel eens beelden tegen uit Denemarken van terrassen, beelden van stranden etc en daar zit iedereen ook gewoon vlak op elkaar. Ook bijeenkomsten met tientallen mensen aan lange tafels enzovoorts.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:41 schreef Dven het volgende:
Overigens : bijna twee weken verder en dit festival met 10.000 bezoekers heeft voor zover bekend vooralsnog niet tot besmettingen geleid.
[ afbeelding ]
Met name de staatspropaganda hebben ze erg goed op orde.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:23 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
In Bulgarije is alles veel beter geregeld
Die foto's kun je hier ook maken hoor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Al scrollend langs social media kom ik de laatste tijd ook wel eens beelden tegen uit Denemarken van terrassen, beelden van stranden etc en daar zit iedereen ook gewoon vlak op elkaar. Ook bijeenkomsten met tientallen mensen aan lange tafels enzovoorts.
Geen idee wat verder de richtlijnen zijn in die landen maar het ziet er allemaal uit alsof niemand zich ook maar enige zorgen maakt.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:56 schreef DonDruiper het volgende:
Misschien is het virus gemuteerd naar een onschuldig verkoudheidsvirus
Onschuldig nog niet, maar krijg wel steeds meer het gevoel dat we die kant uiteindelijk wel op gaan jaquote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:56 schreef DonDruiper het volgende:
juist dit ja, en sinds de marktwerking in de zorg zijn er ook iets van 5 keer zoveel managers bijgekomen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zou kunnen, ja.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:52 schreef wpor het volgende:
[..]
Die foto's kun je hier ook maken hoor.
Tijd voor 2500 doden om mensen bij de les te kunnen houden.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:56 schreef DonDruiper het volgende:
Een intensivist 65k per jaar? LOLquote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:15 schreef Vallon het volgende:
Het is een zorg dat de zorg van alles, kost, verdiend en daarmee onze zorg hoe dat dan te betalen zonder dat dit zorgt voor zorgen om te kosten. Voordeel is wel weer dat je het janken van het klagen niet kan zien achter het masker.
Hoor net dat het gemiddelde loon in de zorg tussen de 2600 en 4100 (exclusief toeslagen/vakantie etc.) is.
Natuurlijk zijn mensen die flink meer en een stuk minder verkijgen.
KuiperGod had al eerder gezegd dat een intensivist ca 65K per jaar heeft.
Je hoeft geen economisch licht te zijn dat geld erbij een communicerend vat is voor en van de rest in de maatschappij. Het feit dat mensen moeilijk werk hebben, is geen reden om dat boven op reeds goede incentive, te doen. Zo ja, dan moeten mensen die makkelijk werk hebben dat maar betalen.
waarom in het in België en Duitsland wel betaalbaar?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:15 schreef Vallon het volgende:
Het is een zorg dat de zorg van alles, kost, verdiend en daarmee onze zorg hoe dat dan te betalen zonder dat dit zorgt voor zorgen om te kosten. Voordeel is wel weer dat je het janken van het klagen niet kan zien achter het masker.
Hoor net dat het gemiddelde loon in de zorg tussen de 2600 en 4100 (exclusief toeslagen/vakantie etc.) is.
Natuurlijk zijn mensen die flink meer en een stuk minder verkijgen.
KuiperGod had al eerder gezegd dat een intensivist ca 65K per jaar heeft.
Je hoeft geen economisch licht te zijn dat geld erbij een communicerend vat is voor en van de rest in de maatschappij. Het feit dat mensen moeilijk werk hebben, is geen reden om dat boven op reeds goede incentive, te doen. Zo ja, dan moeten mensen die makkelijk werk hebben dat maar betalen.
Is het daar ook beter?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
waarom in het in België en Duitsland wel betaalbaar?
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tijd voor 2500 doden om mensen bij de les te kunnen houden.
Het is inderdaad een pak hoger.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Een intensivist 65k per jaar? LOL
Nee.
Verpleeghuis is niet voor niets het voorportaal van een dood die aanstonds zich meldt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:52 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zijn het besmette locaties of locaties waar een positieve test is afgenomen?
Sterftecijfers van verpleeghuizen hoeven ook weinig te zeggen. Met covid-19 is de illusie ontstaan dat krasse ouderen van boven de 80 nog makkelijk tien jaar mee zouden kunnen, terwijl een aanzienlijk deel van de bewoners in een verpleeghuis overlijdt na gemiddeld een jaar. Zeker boven de 80 is het maar zeer de vraag of iemand met corona of door corona overleden is.
Kuiper liegt ?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Een intensivist 65k per jaar? LOL
Nee.
Intensive care verpleegkundige, in de max, is een heel erg klein deel van de verpleegkundigen, na veel nascholing, vlieguren en specialisatie.quote:
Omdat wij het beste systeem ter wereld "willen" of "zouden" hebben, zoiets ?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
waarom in het in België en Duitsland wel betaalbaar?
Interessant is wel dat Denemarken initieel ook vrij repressief was. Even aangekeken en toen alles onder (relatieve) controle was kwamen de vrijheden terug.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Al scrollend langs social media kom ik de laatste tijd ook wel eens beelden tegen uit Denemarken van terrassen, beelden van stranden etc en daar zit iedereen ook gewoon vlak op elkaar. Ook bijeenkomsten met tientallen mensen aan lange tafels enzovoorts.
Geen idee wat verder de richtlijnen zijn in die landen maar het ziet er allemaal uit alsof niemand zich ook maar enige zorgen maakt.
Pfffff.. waarom mond houden ?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:37 schreef Molo het volgende:
[..]
Intensive care verpleegkundige, in de max, is een heel erg klein deel van de verpleegkundigen, na veel nascholing, vlieguren en specialisatie.
Als je niet weet waar je het over hebt kun je beter je mond houden
De medisch specialist genaamd intensivist, heeft een veel hoger inkomen. Is ook weer een heel ander soort opleiding en baan met andere verantwoordelijkheden.
Een intensivist is niet hetzelfde als een IC verpleegkundige, that's why.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Pfffff.. waarom mond houden ?
Ik herhaal wat Kuipers bij OP1 vertelde. Zelfs de interviewers, die daar met zeg ¤100K/jaar zitten te stamelen, werden even stil.
Vertel dan maar met alle kennis, wat verdiend iemand in de zorg en wat zou die waarom op grond van met welke "specs" moeten verdienen en dan wie moet dat dan waarvan betalen. Altijd in voor een inhoudelijke discussie met een autoriteit.
Prima mensen in de zorg, ik heb er zelfs vrienden en bij geen één heb ik het idee dat ze zo slecht verdienen in een sector die bol staat van de protocolair gestuurde management aandacht.
Natuurlijk is het zwaar werk en welk werk is dat dan niet ?
Helemaal mee eens, getuige dit stuk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 19:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Met name de staatspropaganda hebben ze erg goed op orde.
Anderzijds liegen de statistieken niet en die worden niet gemanipuleerd. Testen is nog gemakkelijker dan in Nederland en dagelijks zijn er updates over de data en die zien er in principe gewoon goed uit.quote:There was a 32.8 per cent decrease in the incidence of new Covid-19 cases in Bulgaria compared to the past two weeks, Prime Minister Boiko Borissov said on August 19, citing figures from the European Centre for Disease Prevention and Control.
During the same period, Croatia had an increase in the number of infected of 181 per cent, France 106 per cent, the Netherlands 46 per cent and Greece 51 per cent, Borissov said.
“As the pandemic grows around the world, Bulgaria is one of the few countries that manages it properly. We were the first to introduce restrictive measures. They were flexible and so the economy continued to work,” he said in a post on Facebook.
“We reorganised our industry, stocked up on protective equipment and medicines. We guaranteed that the hospitals would withstand the pressure,” Borissov said.
At the same time, thanks to its prudent financial policy, the state is continuing to allocate funds for socio-economic measures in response to the crisis, he said.
“At a time when global economies are recording record declines, we are supporting industry, citizens, increasing incomes and building across the country. And all this – without taking out a loan,” he said.
Natuurlijk niet, want grotendeels buitenruimte, maar niemand zal dat hier durven te doen in NL/BE/DE want de 1,5 meter is immers heilig, ook buitenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:41 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
Geen idee. Maar een goede baas snapt dat de boog niet altijd gespannen kan zijn op kantoor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe denkt de baas daarover?
Dus ook geen reden om generiek te zeggen dat er geld bij moet noch omdat een klein deel "hard" in Corona gewerkt heeft. Dat is dan meer de situatie gebruiken om op gevoel, een veronderstelling aannemelijk te maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 20:50 schreef Molo het volgende:
[..]
Een intensivist is niet hetzelfde als een IC verpleegkundige, that's why.
'De zorg' is net zoiets als 'de MKB' of 'de overheid'. Enorme range aan soort werk, niveau's beloning etc.
Dus daar is niet zo hoppa een kant en klaar antwoord op te geven Hans
Terwijl je er nu nog van kan genieten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, want grotendeels buitenruimte, maar niemand zal dat hier durven te doen in NL/BE/DE want de 1,5 meter is immers heilig, ook buiten
Omdat ik de persoonlijke (mentale) gezondheidswinst van een beperkte tijd op kantoor op vindt wegen tegen het besmettingsrisico.quote:
Je verwijt het landelijke kabinet dat ze het mandaat gegeven hebben aan de veiligheidsregio's om regionaal maatregelen te nemen waar nodig geacht?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:34 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Daarom snap ik er nog steeds geen bal van dat er zo weinig terecht komt van gerichte regionalisering. Het huidige maatregelenpakket van het kabinet om de uitbraken in Amsterdam en Rotterdam in te dammen blijft buitengewoon karig.
nu weten we het wel, weer ontopic graagquote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dus ook geen reden om generiek te zeggen dat er geld bij moet noch omdat een klein deel "hard" in Corona gewerkt heeft. Dat is dan meer de situatie gebruiken om op gevoel, een veronderstelling aannemelijk te maken.
Kuipers gaf duidelijk aan dat een ervaren (HBO) persoon op de IC, daar corona patiënten verzorgend; ¤65K per jaar CAO kan verdienen. Een echte intensivist, zeg WO/uni, cq artslevel, kan d8 ik iets van ¤100K inschuiven.
Natuurlijk snap ik uitstekend ook hoe schalen werken waarbij je niet moet zeuren dat je in het begin van je loopbaan, door gebrek aan ervaring en kennis; dat nog niet verdiend. Weten dat je kan doorgroeien tot die ¤65K, met hard werken, is voor menigeen elders; een natte droom. Dat je in de zorg, minder verdiend is doorgaans meer dan vergelijkbare industriesectoren elders.
Ook weten dat mensen die hard gewerkt hebben gewoon hun "vele" uren betaald & gecompenseerd kregen incl de daarvoor geldende toeslag. Dus hard werken zal zijn waar een redelijk salaris tegenover staat.
Nieuwe moderator...... ?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:11 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nu weten we het wel, weer ontopic graag
Persoonlijk vind ik het niet een heel erg goed idee om veiligheidsregio's carte blanche te geven, er moeten naar mijn idee duidelijke landelijke uiterste kaders zijn, die veiligheidsregio's, eventueel mogen inzetten als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Wildgroei van verschillende regels over 25 veiligheidsregio's is niet echt handig.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je verwijt het landelijke kabinet dat ze het mandaat gegeven hebben aan de veiligheidsregio's om regionaal maatregelen te nemen waar nodig geacht?
Niet met je eens. Toedeledokiequote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dus ook geen reden om generiek te zeggen dat er geld bij moet noch omdat een klein deel "hard" in Corona gewerkt heeft. Dat is dan meer de situatie gebruiken om op gevoel, een veronderstelling aannemelijk te maken.
Kuipers gaf duidelijk aan dat een ervaren (HBO) persoon op de IC, daar corona patiënten verzorgend; ¤65K per jaar CAO kan verdienen. Een echte intensivist, zeg WO/uni, cq artslevel, kan d8 ik iets van ¤100K inschuiven.
Natuurlijk snap ik uitstekend ook hoe schalen werken waarbij je niet moet zeuren dat je in het begin van je loopbaan, door gebrek aan ervaring en kennis; dat nog niet verdiend. Weten dat je kan doorgroeien tot die ¤65K, met hard werken, is voor menigeen elders; een natte droom. Dat je in de zorg, minder verdiend is doorgaans meer dan vergelijkbare industriesectoren elders.
Ook weten dat mensen die hard gewerkt hebben gewoon hun "vele" uren betaald & gecompenseerd kregen incl de daarvoor geldende toeslag. Dus hard werken zal zijn waar een redelijk salaris tegenover staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |