Misschien is dat wel wat mensen willen. Ik gooi maar een balletje op. Ik zit ook niet op elk prutsamateurbandje te wachten.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Komt dit uitsluitend door streaming-diensten als Spotify? Of spelen er ook andere factoren mee?
Spotify als dienst is een voorportaal van muziek in de breedste zin van het woord. Als je er een aantal maanden actief gebruik van maakt, playlists gaat volgen, het algoritme voor je laat werken, nummerradio gebruikt, dan kom je met zoveel onbekends in aanraking waar elk commercieel en publiek radiostation een puntje aan kan zuigen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Dit alles gaat ten koste van creatieve, vernieuwende muziek en de onbekende bandjes en artiesten.
En blijkbaar is een grote groep consumenten die exact dat verlangt.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Als je weinig moeite wenst te doen, schotelen diensten als Spotify je met alle liefde de grote hits van de grote labels voor.
Vriendjes en vriendinnetjes, forums, festival line-ups, in enkele gevallen televisie.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen
Toevallig zet ik de laatste tijd van 10:00 tot 14:00 juist weer 3FM op, maar niet vanwege de nieuwe muziek. Juist omdat het beter te pruimen is dan Radio 2 die inderdaad muzikaal maximaal op safe speelt. Vanaf 14:00 tot 18:00 hebben die echter weer prima programmering waardoor het geen straf is hier alsnog op terug te schakelen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Ondertussen is 3FM hopeloos de weg kwijt en totaal onluisterbaar
Ik denk niet heel veel als het moet concurreren met alles wat voorheen is uitgebracht. Tame Impala waarschijnlijk wel, Muse, Racoon, Drake, Lady Gaga. Maar er zijn nu ook minder artiesten die in het collectieve geheugen zitten juist omdat ook de consument luistert wat hij wilt en niet wat populair is (gemaakt) door labels en zenderbazen. Als ik zeg artiest A dan zegt iemand anders al snel "Huh?".quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Welke muziek van nu hoor je over 20-30 jaar nog steeds op de radio?
Probleem is dat luistercijfers belangrijk zijn, en dat de ether-frequentie natuurlijk niet ongelimiteerd is. Meer muziek airplay krijgen werkt averechts en is naar mijn mening ook niet het doel van radiozenders vandaag de dag.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
houden de zenders elkaar scherp én krijgt meer muziek airplay en dus aandacht.
Ik ben het met je eens, maar veel mensen weten niet waar en hoe te beginnen met zoeken. Toegegeven vind ik zelf een hoop van de aangeboden nummers in de discover weekly ook 13 in het dozijn.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:33 schreef fathank het volgende:
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.
Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Ik gebruik Spotify voor podcasts, om een heel (waarschijnlijk al elders ontdekt) album achter elkaar te luisteren, om te grasduinen in playlists die juist níet door het Spotify-team zijn samengesteld (gewoon door Jan-Met-De-Pet of een of ander bekend figuur waar ik wat bij voel), en verder vooral om reeds elders ontdekte nummers op te zoeken. Die zijn dan al gevonden via internetzenders, gemist-uitzendingen, muzikale podcasts of een andere niet-algoritme-methode - cq het ouderwetse handwerk in een hedendaags wifi-jasje.quote:Op zondag 9 augustus 2020 15:47 schreef IxOdysseus het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar veel mensen weten niet waar en hoe te beginnen met zoeken. Toegegeven vind ik zelf een hoop van de aangeboden nummers in de discover weekly ook 13 in het dozijn.
Pfoe keiharde vernietigende feedback. Met den figuurlijke staart tussen mijn benen verlaat ik in schaamte deze toppa....quote:Op zondag 9 augustus 2020 16:08 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik gebruik Spotify voor podcasts, om een heel (waarschijnlijk al elders ontdekt) album achter elkaar te luisteren, om te grasduinen in playlists die juist níet door het Spotify-team zijn samengesteld (gewoon door Jan-Met-De-Pet of een of ander bekend figuur waar ik wat bij voel), en verder vooral om reeds elders ontdekte nummers op te zoeken. Die zijn dan al gevonden via internetzenders, gemist-uitzendingen, muzikale podcasts of een andere niet-algoritme-methode - cq het ouderwetse handwerk in een hedendaags wifi-jasje.
Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
Dit is ook mijn ervaring.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Popmuziek is niet voor niets een samentrekking van "populaire" en "muziek".
Wil je iets anders luisteren dan is Spotify juist heel toegankelijk.
Voorheen moest je wachten tot er iets op de radio werd uitgezonden of je moest de platenbakken door en vragen of je die plaat / CD mocht luisteren in de plantenzaak. Ofwel: je moest naar buiten of geduldig aan de tune-knop van je radio draaien.
Nu is het een paar muisklikken en ik heb binnen de kortste keren iets in de stijl die ik zoek.
En met de "Fans vinden dit ook leuk" optie bij die artiest ben ik al tientallen nieuwe artiesten tegen gekomen die ik anders nooit ontdekt zou hebben.
Muziek is springlevend, is makkelijker toegankelijk dan ooit tevoren en iedere beginnende band of artiest heeft met internet een platform, zie het verhaal van Davina Michelle (ongeacht wat je van haar muziek vindt).
Ventura highway is wel een beter nummer inderdaad.quote:Op zondag 9 augustus 2020 15:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?
Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.
Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
Clone radio, LA’s infinite repeat. We play the songs that sound more like anyone else, than anyone else.quote:Op zondag 9 augustus 2020 15:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?
Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.
Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
Van begin tot eindquote:Op zondag 9 augustus 2020 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Clone radio, LA’s infinite repeat. We play the songs that sound more like anyone else, than anyone else.
Aldus een van de beste cd’s ooit gemaakt.
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:42 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Van begin tot eind
Je zou denken dat ze bij 3FM nu wel de vrijheid voelen om gewoon alles los te laten en een écht alternatief programma te maken. Ska, punk, rock, genres die we veels te weinig horen op de radio. En nee dat is niet voor een breed publiek, maar dat hebben ze toch al kansloos verloren.
Ze draaien naar mijn mening juist (te) breed. Maar misschien dat ik tijdens de happy hour waar jij naar refereert al in bed lag.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.
3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Song2 was lang zo slecht niet!quote:Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan"
En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
Ik vind bij die programma's de gemaaktheid (dat 'verplichte' debiel dansen van iedereen zelfs al komt er een liedje wat iemand misschien niks vindt en de verplichte politieke correctheid) waardelozer dan de inhoud. Het is logisch dat als je mensen wil laten meedoen, je niet met obscure meuk komt. Ik bedoel, je kunt wel vragen om een fragment van Sonic Youth, Make Good Your Escape of Alamo Race Track, maar dan haakt Mevrouw van Zetten bij deelname meteen af, de nummers moeten wel 'raadbaar' zijn. Al vind ik de NPO-versie echt vrij commercieel en niet aansluiten bij het profiel van ook maar één van de radiozenders of bij het profiel van de muziekdocu's op 3, wat wel vreemd is. Profiel is erg Q-Music achtig, maar misschien komt dat door de AVROTROSquote:Op zondag 9 augustus 2020 17:36 schreef Eightyone het volgende:
Programma's als De Hitquiz en de Big Music Quiz zijn trouwens inderdaad om te huilen. Ook voor de massa kan je best iets maken met iets meer uitdaging (en iets minder kunstmatigheid).
De artiest zou inderdaad betaald moeten worden per seconde afgespeeld en niet per liedje.quote:Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan"
En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
Voor Urban is er FunX. Daar is dat de hoofdmoot. Betekent niet dat Urban op 3fm niet kan - Kendrick Lamar past wat mij betreft al 10 jaar in het zenderprofiel. Maar ze hebben ergens wel veel luisteraars verloren door te veel Urban te promoten. Ze hebben alle 30+ers op dat moment ook snel naar Radio 2 gegooid en alle 60+ers naar Radio 5 en gehoopt dat het nieuwe geluid de 'nieuwe jeugd' zou trekken. Niet gebeurd en met de huidige muziekmix krijg je wat tussen de 20 en 30 zat en is vertrokken niet meer zomaar terug. 3fm is te 'vaag' voor de jeugd die alleen maar rap en techno luistert (waarvan je tegenwoordig ook steeds meer op Lowlands ziet) en heeft te weinig randjes om de nog wat alternatievere festivalgangers binnen te halen. Ze proberen van de ene kant te varen op de gevestigde orde, maar op de andere kant te varen op nieuwe muziek. En ze doen dus eigenlijk geen van beiden.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.
3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Er zit nog een hele wereld tussen dat overdreven makkelijke en dat wat jij noemt in. Óf ik overschat Mevrouw van Zetten - kan ook.quote:Op maandag 10 augustus 2020 11:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vind bij die programma's de gemaaktheid (dat 'verplichte' debiel dansen van iedereen zelfs al komt er een liedje wat iemand misschien niks vindt en de verplichte politieke correctheid) waardelozer dan de inhoud. Het is logisch dat als je mensen wil laten meedoen, je niet met obscure meuk komt. Ik bedoel, je kunt wel vragen om een fragment van Sonic Youth, Make Good Your Escape of Alamo Race Track, maar dan haakt Mevrouw van Zetten bij deelname meteen af, de nummers moeten wel 'raadbaar' zijn. Al vind ik de NPO-versie echt vrij commercieel en niet aansluiten bij het profiel van ook maar één van de radiozenders of bij het profiel van de muziekdocu's op 3, wat wel vreemd is. Profiel is erg Q-Music achtig, maar misschien komt dat door de AVROTROS
Wat een lariekoek. Via Youtube leer ik zelf elke dag nieuwe nummers kennen, ik heb nieteens Spotify..quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
en tweede is er nog de factor radio. Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen.
Dat er een breed aanbod is, wordt door de columnist niet bestreden. Je hebt mensen die op Spotify heel gericht en actief op zoek gaan, maar veel gebruikers doen dat niet.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:33 schreef fathank het volgende:
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.
Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Wat is precies een prutsamateurbandje en wie bepaalt dat? Onbekend maakt onbemind? Alle grote bands van nu zijn ooit als onbekend amateurbandje begonnen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:36 schreef phoenyx het volgende:
Misschien is dat wel wat mensen willen. Ik gooi maar een balletje op. Ik zit ook niet op elk prutsamateurbandje te wachten.
Wat is er, los van zijn verspreking over 17 nummers van 3 minuten, dan zo fout aan het betoog?quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:58 schreef SpecialK het volgende:
Deze man weet niks van ook maar iets. Ik heb nog nooit iemand 3 minuten zien praten waarvan de volle 100% van de zinnen zo compleet fout zijn.
Dat is inderdaad een manier om Spotify te gebruiken; ik doe dat zelf ook. De vraag is echter voor welk percentage van de Spotify-gebruikers die vlieger opgaat. Grote kans dat velen voor de makkelijke lijstjes gaan.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Spotify als dienst is een voorportaal van muziek in de breedste zin van het woord. Als je er een aantal maanden actief gebruik van maakt, playlists gaat volgen, het algoritme voor je laat werken, nummerradio gebruikt, dan kom je met zoveel onbekends in aanraking waar elk commercieel en publiek radiostation een puntje aan kan zuigen.
De aandacht voor muziek op TV is vrij mager. MTV zendt alleen in het holst van de nacht nog muziek uit, de NPO heeft ook geen structurele aandacht voor muziek. Het blijft bij registraties van wat festivals, waarbij de nadruk toch al snel ligt op de gevestigde bands.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Vriendjes en vriendinnetjes, forums, festival line-ups, in enkele gevallen televisie.
AIs ik kijk naar wat 3FM zoal draait, word ik daar niet vrolijk van. Ik hoor qua leeftijd inderdaad meer bij Radio 2. Het programma van Stenders springt eruit omdat het juist draait om muziek die door luisteraars wordt aangevraagd. Ruud de Wild is op zich grappig om te horen, maar niet vanwege de muziek.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Toevallig zet ik de laatste tijd van 10:00 tot 14:00 juist weer 3FM op, maar niet vanwege de nieuwe muziek. Juist omdat het beter te pruimen is dan Radio 2 die inderdaad muzikaal maximaal op safe speelt. Vanaf 14:00 tot 18:00 hebben die echter weer prima programmering waardoor het geen straf is hier alsnog op terug te schakelen.
Zou kunnen, maar het punt is nu juist dat Spotify erg ten dienste staat van de grote labels en de vlugge verdienmodellen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Ik denk niet heel veel als het moet concurreren met alles wat voorheen is uitgebracht. Tame Impala waarschijnlijk wel, Muse, Racoon, Drake, Lady Gaga. Maar er zijn nu ook minder artiesten die in het collectieve geheugen zitten juist omdat ook de consument luistert wat hij wilt en niet wat populair is (gemaakt) door labels en zenderbazen. Als ik zeg artiest A dan zegt iemand anders al snel "Huh?".
Zouden de luistercijfers van Radio 10 of Veronica er erg onder lijden als ze meer muziek van nu mogen draaien? Ik betwijfel dat sterk.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Probleem is dat luistercijfers belangrijk zijn, en dat de ether-frequentie natuurlijk niet ongelimiteerd is. Meer muziek airplay krijgen werkt averechts en is naar mijn mening ook niet het doel van radiozenders vandaag de dag.
Release Radar is niets meer of minder dan een lijst met nieuwe releases van artiesten waar je veel naar luistert. Die lijst is niet sterk voorgeprogrammeerd, anders dan door jouw smaak. Discover Weekly is wat meer gebaseerd op muziek die "aansluit" bij jouw smaak. Daar is ook wat meer sturing in mogelijk.quote:Op zondag 9 augustus 2020 16:08 schreef Eightyone het volgende:
Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
Klopt, maar zoals al gezegd: daar moet je dan wel zelf moeite voor willen doen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens zouden ze op de radio zelf eerst eens naar zichzelf moeten kijken. En niets meer draaien waar auto tune nodig was om het luister naar te maken. Op spotify kun je zat leuke dingen vinden. Luister de juiste muziek en je ontdekt vanzelf nieuwe dingen.
Wat mij vooral stoort aan 3FM - ik luister amper, ik check wel regelmatig wat ze draaien - is dat ze van de hak op de tak springen. Er is geen lijn in te ontdekken. Ik denk dat wel dat urban/hiphop meer luisteraars afstoot dan aantrekt. Juist in de auto of de bedrijfsruimte is dat bij uitstek wegzap-muziek.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.
3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Dat veilige van Radio 2 stoort mij eigenlijk meer dan het totaal stuurloze 3FM. Die zender heb ik allang opgegeven, ook omdat ik er zo onderhand te oud voor ben. Maar je ergernis over Radio 2 is heel herkenbaar. Ik stoor me er echt flink aan als ik vorige week lees dat een vrij matig, generiek nieuw liedje van Guus Meeuwis tot Topsong wordt gepromoveerd. En het is niet de eerste keer dat dat gebeurt.quote:Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan"
En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
3FM is totaal stuurloos, wil alles en iedereen pleasen en faalt daarin hopeloos. Het is meer een soort verward jonger broertje van Radio 2 dan een zender met een duidelijk eigen profiel. Daar horen trouwens ook duidelijke keuzes bij. Urban op FunX houden, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 10 augustus 2020 11:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Voor Urban is er FunX. Daar is dat de hoofdmoot. Betekent niet dat Urban op 3fm niet kan - Kendrick Lamar past wat mij betreft al 10 jaar in het zenderprofiel. Maar ze hebben ergens wel veel luisteraars verloren door te veel Urban te promoten. Ze hebben alle 30+ers op dat moment ook snel naar Radio 2 gegooid en alle 60+ers naar Radio 5 en gehoopt dat het nieuwe geluid de 'nieuwe jeugd' zou trekken. Niet gebeurd en met de huidige muziekmix krijg je wat tussen de 20 en 30 zat en is vertrokken niet meer zomaar terug. 3fm is te 'vaag' voor de jeugd die alleen maar rap en techno luistert (waarvan je tegenwoordig ook steeds meer op Lowlands ziet) en heeft te weinig randjes om de nog wat alternatievere festivalgangers binnen te halen. Ze proberen van de ene kant te varen op de gevestigde orde, maar op de andere kant te varen op nieuwe muziek. En ze doen dus eigenlijk geen van beiden.
3fm weet al jaren niet wat het wil en verliest daardoor nog altijd luisteraars.
Klopt. Ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ook op YouTube kun je tegen nieuwe muziek aanlopen, al is dat soms bij toeval, doordat er rechts in beeld gerelateerde clips staan. Ik heb het afgelopen jaar zelf ook best veel muziek ontdekt via YouTube, al is dat hoofdzakelijk oudere muziek.quote:Op maandag 10 augustus 2020 12:17 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Wat een lariekoek. Via Youtube leer ik zelf elke dag nieuwe nummers kennen, ik heb nieteens Spotify..
Verandering is op zich geen probleem, maar het is wel een probleem als alles alleen nog draait om verdienmodellen, korte-termijnsucces, standaard-formules en -akkoordenschema's. Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.quote:Op maandag 10 augustus 2020 14:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ook al zou "pop-muziek" een eerloze dood sterven dan komt er wel weer een nieuw genre. Het idee pop muziek is ook al weer zo'n 70 jaar oud dus er mag ook wel eens weer wat anders
Verandering is geen probleem, als je dingen zelf niets vind dan zoek je gewoon verder totdat je vind wat je wel leuk vind. En dat is in deze tijd juist makkelijker geworden en breder. Je hoeft je niet eens te beperken tot echt uitgebrachte muziek als je tijd hebt kun je ook heel soundcloud afstruinen voor 'onuitgebrachte' pareltjes.
Klopt - In deze tijd was bijvoorbeeld een Supertramp blijven hangen bij de 'Indie Rock' Youtube channel die ik regelmatig bezoek. Kleine kans dat je hun nummers op de radio had gehoord. Niet de standaard formule die de radio-bazen graag hebben.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.
Zelf zeg ik ook altijd dat radio-nuziek het afvoerputje van de muziek is. Natuurlijk heb je hier en daar uitzonderingen en komen er goede nummers voorbij. Maar 90% volgt inderdaad de standaard hitjes-formule en raakt binnen een paar maanden in de vergetelheid. Om maar niet te beginnen over de karige remakes die je tegenwoordig zoveel hoort.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
Volgensmij richt jij jezelf teveel op mainstream populariteit. Er gebeurt van alles wat jij leuk vind en dat weet je ook wel, het wordt alleen geen mainstream succes meer. Dat is niet erg, dat gebeurt. Volgensmij kijk je wat dat betreft een beetje ouderwets naar muziek als een massaproduct waarbij iedereen dezelfde muziek kent etc. maar muziek is tegenwoordig meer en meer verworden tot een individueel product. Jij luistert wat jij luistert en je buren hebben er nog nooit van gehoord. Er zijn hele festivals met muziek die maar handjevol mensen kennen, en dat handjevol is dan ook allemaal op dat festival.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Klopt. Ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ook op YouTube kun je tegen nieuwe muziek aanlopen, al is dat soms bij toeval, doordat er rechts in beeld gerelateerde clips staan. Ik heb het afgelopen jaar zelf ook best veel muziek ontdekt via YouTube, al is dat hoofdzakelijk oudere muziek.
[..]
Verandering is op zich geen probleem, maar het is wel een probleem als alles alleen nog draait om verdienmodellen, korte-termijnsucces, standaard-formules en -akkoordenschema's. Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
Dat zit wel een kern van waarheid in. Check deze video maar eens:quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold
En hoe is het anders dan vroeger? Ik ben benieuwd naar de cijfers. Zonder cijfers is dit gewoon een stukje geschreven vanuit de onderbuik die z'n eigen bubbel projecteert op de rest van de wereld.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 00:40 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Dat er een breed aanbod is, wordt door de columnist niet bestreden. Je hebt mensen die op Spotify heel gericht en actief op zoek gaan, maar veel gebruikers doen dat niet.
[..]
Wat is precies een prutsamateurbandje en wie bepaalt dat? Onbekend maakt onbemind? Alle grote bands van nu zijn ooit als onbekend amateurbandje begonnen.
[..]
Wat is er, los van zijn verspreking over 17 nummers van 3 minuten, dan zo fout aan het betoog?
Op Rádar, L'Oreille Qui Gratte, Indé Spirit of Béton is het ook nog mogelijk. Da's gewoon radio.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 08:38 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Klopt - In deze tijd was bijvoorbeeld een Supertramp blijven hangen bij de 'Indie Rock' Youtube channel die ik regelmatig bezoek. Kleine kans dat je hun nummers op de radio had gehoord. Niet de standaard formule die de radio-bazen graag hebben.
[..]
Zelf zeg ik ook altijd dat radio-nuziek het afvoerputje van de muziek is. Natuurlijk heb je hier en daar uitzonderingen en komen er goede nummers voorbij. Maar 90% volgt inderdaad de standaard hitjes-formule en raakt binnen een paar maanden in de vergetelheid. Om maar niet te beginnen over de karige remakes die je tegenwoordig zoveel hoort.
Mijn advies is dan ook om te stoppen met radio luisteren. Overdreven gezegd: Daar vervuil ik mijn oren niet mee.
...In mijn kleine muziekwereldje wordt een Supertramp wel opgemerkt.
Dat het grote publiek nooit in aanraking komt met de Supertramp van nu vind ik een gemis. Natuurlijk kun je zelf moeite doen om op zoek te gaan naar bepaalde muziek; volgens mij is zo'n beetje iedereen die in dit topic reageert het daar wel over eens. De vraag is meer of de huidige systematiek (zowel de werkwijze van Spotify als het beleid van radiozenders) niet extreem voordelig is voor de generieke eenheidsworst en de muziek met nul originaliteit.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 08:38 schreef Kaizen_ het volgende:
Klopt - In deze tijd was bijvoorbeeld een Supertramp blijven hangen bij de 'Indie Rock' Youtube channel die ik regelmatig bezoek. Kleine kans dat je hun nummers op de radio had gehoord. Niet de standaard formule die de radio-bazen graag hebben.
Ik luister ook vrij weinig radio. Wat ik hoor, is hoofdzakelijk Radio 2 als ik op kantoor ben. Het is echter wel zo dat airplay een flinke factor is in de populariteit en bekendheid van muziek. Als jouw goede indiebandje nu geen airplay krijgt, wordt hun muziek over 10 jaar ook niet gedraaid als men muziek uit 2020 uitzoekt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 08:38 schreef Kaizen_ het volgende:
Zelf zeg ik ook altijd dat radio-nuziek het afvoerputje van de muziek is. Natuurlijk heb je hier en daar uitzonderingen en komen er goede nummers voorbij. Maar 90% volgt inderdaad de standaard hitjes-formule en raakt binnen een paar maanden in de vergetelheid. Om maar niet te beginnen over de karige remakes die je tegenwoordig zoveel hoort.
Mijn advies is dan ook om te stoppen met radio luisteren. Overdreven gezegd: Daar vervuil ik mijn oren niet mee.
Zelf ben ik erg actief op Youtube met het vinden van nieuwe toffe muziek. Zo heb ik een paar Youtube channels die regelmatig playlists releasen met nieuwe indie rock. (e.g. AlexRainBird) Kom ik een mooi nummer tegen? Die zoek ik gelijk op, inclusief mogelijk albums van deze artiest. Verder heb ik een USB-stick in de auto met mijn favoriete muziek die ik ook regelmatig update. Eenzelfde aanpak kan je ook hanteren a.d.h.v. Spotify.
Het probleem waar je het over hebt is echt aanwezig, maar is makkelijk te ontwijken. In mijn kleine muziekwereldje wordt een Supertramp wel opgemerkt.
De mainstream populariteit bepaalt in sterke mate hoe de muziekgeschiedenis wordt geschreven. Natuurlijk zijn er allerlei smaken, niches en subgenres, natuurlijk ben je anno 2020 als luisteraar niet meer op mainstream media aangewezen. Maar je zou toch mogen verwachten dat er een systeem is waarbij kwaliteit komt bovendrijven.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 09:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Volgensmij richt jij jezelf teveel op mainstream populariteit. Er gebeurt van alles wat jij leuk vind en dat weet je ook wel, het wordt alleen geen mainstream succes meer. Dat is niet erg, dat gebeurt. Volgensmij kijk je wat dat betreft een beetje ouderwets naar muziek als een massaproduct waarbij iedereen dezelfde muziek kent etc. maar muziek is tegenwoordig meer en meer verworden tot een individueel product. Jij luistert wat jij luistert en je buren hebben er nog nooit van gehoord. Er zijn hele festivals met muziek die maar handjevol mensen kennen, en dat handjevol is dan ook allemaal op dat festival.
Vroeger was je sowieso veel meer op media aangewezen. Als Radio 3 je niet aanstond, kon je nog een paar commerciële zenders proberen of je kon proberen om buitenlandse zenders als BBC Radio 1 of Eins Live te luisteren (mits je die kon ontvangen).quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 09:32 schreef fathank het volgende:
[..]
En hoe is het anders dan vroeger? Ik ben benieuwd naar de cijfers. Zonder cijfers is dit gewoon een stukje geschreven vanuit de onderbuik die z'n eigen bubbel projecteert op de rest van de wereld.
Wat ik er wel bij wil vermelden, trouwens:quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 10:57 schreef DJ11 het volgende:
Dat het grote publiek nooit in aanraking komt met de Supertramp van nu vind ik een gemis. Natuurlijk kun je zelf moeite doen om op zoek te gaan naar bepaalde muziek; volgens mij is zo'n beetje iedereen die in dit topic reageert het daar wel over eens. De vraag is meer of de huidige systematiek (zowel de werkwijze van Spotify als het beleid van radiozenders) niet extreem voordelig is voor de generieke eenheidsworst en de muziek met nul originaliteit.
Auto tune is een middel waarmee kwaliteit van de muzikant zelf ineens niet meer zo belangrijk is. Dat vind ik kwalijk. Beetje als een aimbot in games, of een zelfsturende auto in de formule 1. Of doping hij wielrennen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:04 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Klopt, maar zoals al gezegd: daar moet je dan wel zelf moeite voor willen doen.
Autotune is niets meer of minder dan een hulpmiddel om zang zuiverder te laten klinken. Originaliteit en kwaliteit van muziek staat of valt niet met het gebruik van autotune.
[..]
Wat mij vooral stoort aan 3FM - ik luister amper, ik check wel regelmatig wat ze draaien - is dat ze van de hak op de tak springen. Er is geen lijn in te ontdekken. Ik denk dat wel dat urban/hiphop meer luisteraars afstoot dan aantrekt. Juist in de auto of de bedrijfsruimte is dat bij uitstek wegzap-muziek.
Dit inderdaad! Maar het jammere vind ik dat ook Arrow Classic Rock blijft hangen in de top10 hitjes van die tijd.. Dit is de perfecte zender om ook eens de alternatieve platen te draaien, in plaats van Paint it Black en Poison drie keer per dag.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 11:44 schreef Spanky78 het volgende:
Sowieso mis ik zenders met meer een genre aanpak. Ik luisterde vroeger ook graag arrow classic rock Bijvoorbeeld. Maar zou ook prima een old school house zender kunnen luisteren. Alles beter dan over geproduceerde shitzooi die je nu overal hoort met als je geluk hebt eens een goed nummer.
Yep.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 11:51 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Dit inderdaad! Maar het jammere vind ik dat ook Arrow Classic Rock blijft hangen in de top10 hitjes van die tijd.. Dit is de perfecte zender om ook eens de alternatieve platen te draaien, in plaats van Paint it Black en Poison drie keer per dag.
Inderdaad. Zelfs mijn vader, die een echte digibeet is, heeft al zijn eigen playlistjes op Youtube. (Door paps stug uitgesproken als 'Joeptoep' ) En de radio-zenders maar klagen en zich afvragen waarom de kijkcijfers kelderen. 538 blijft dan wel stijgen, maar dat is enkel vanwege de presentatoren die er een mooie show van kunnen maken. Staat los van de muziek.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 11:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yep.
Gelukkig heb ik spotify en bedenk dan mijn eigen playlist wel.
Ja, dat hebben ze goed gezien daar. Het is meer een gezellige kroeg met muziek op de achtergrond dan een muziekzender.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 12:01 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Inderdaad. Zelfs mijn vader, die een echte digibeet is, heeft al zijn eigen playlistjes op Youtube. (Door paps stug uitgesproken als 'Joeptoep' ) En de radio-zenders maar klagen en zich afvragen waarom de kijkcijfers kelderen. 538 blijft dan wel stijgen, maar dat is enkel vanwege de presentatoren die er een mooie show van kunnen maken. Staat los van de muziek.
Ongeveer 100.000 keer de etherkabel verleggen om met zo min mogelijk gekraak naar een net te ver weg gelegen lokale zender te kunnen luisteren. Argh. Ja, ik heb in de 90's de hele etherband afgezocht naar boeiende dingen die erop te vinden waren; eventueel heel vaagjes vanuit de verte.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 11:14 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Vroeger was je sowieso veel meer op media aangewezen. Als Radio 3 je niet aanstond, kon je nog een paar commerciële zenders proberen of je kon proberen om buitenlandse zenders als BBC Radio 1 of Eins Live te luisteren (mits je die kon ontvangen).
Maar wat staat er over een paar decennia nog in, van die goede muziek van vroeger? Wat vindt de puber van nu, die op een gegeven moment tot de 'core' doelgroep van de Top 2000 behoort, daar eigenlijk van?quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 11:44 schreef Spanky78 het volgende:
Het is niet voor niets dat de top2000 goed beluisterd wordt, omdat er hee vee echte en goede muziek bij zit.
Ach, ik luister zat muziek van voor mijn geboorte. Zullen anderen ook doen. En ook nu wordt er nog steeds heel goede muziek gemaakt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 13:26 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Maar wat staat er over een paar decennia nog in, van die goede muziek van vroeger? Wat vindt de puber van nu, die op een gegeven moment tot de 'core' doelgroep van de Top 2000 behoort, daar eigenlijk van?
Waar wat komt/blijft ervan in het collectieve geheugen, naast The Weeknd - niet persé m'n ding, afgezien van In your eyes, maar wel duidelijk goed in elkaar zittend?quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 13:56 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ach, ik luister zat muziek van voor mijn geboorte. Zullen anderen ook doen. En ook nu wordt er nog steeds heel goede muziek gemaakt.
Tenzij Jan Modaal van 00:00 tot 02:00 naar Radio 2 luistert: https://www.nporadio2.nl/(...)van-10-augustus-2020quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 13:58 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Waar wat komt/blijft ervan in het collectieve geheugen, naast The Weeknd - niet persé m'n ding, afgezien van In your eyes, maar wel duidelijk goed in elkaar zittend?
Hoe zal het met die Fontaines D.C.-nummers gaan? De Muse-route (amper grote hits, maar in een later stadium wel veelvuldig in de Top 2000), of toch net iets onder de oppervlakte blijvend? Ik vind ze zelf erg prettig en er is ook een hype omheen, maar nog niet bij Jan Modaal.
Zoals je al aangaf: er wordt ook anno 2020 enorm veel goede muziek gemaakt. De overgrote meerderheid daarvan wordt volkomen genegeerd. De oogkleppen van de muziekredacties zijn enorm en weinig mensen doen moeite om zelf op zoek te gaan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 19:11 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Tenzij Jan Modaal van 00:00 tot 02:00 naar Radio 2 luistert: https://www.nporadio2.nl/(...)van-10-augustus-2020
Maar een snelle check leert mij dat ook The Kooks niet in de top 2000 staat, of The Strokes. Over de Top 2000 van zoveel jaar kunnen we alleen maar speculeren. Ik verwacht niet dat die over 20 jaar meer de tijdgeest vertegenwoordigt dan dat hij nu al doet. In die zin is het ook de slager die zijn eigen vlees keurt. En dan is de cirkel weer rond.
Tot slot lijkt het mij best grappig als men een radiozender begint met de niet-singles van de albums van artiesten. Wellicht hoor je dan nog eens wat nieuws. Hoewel het uitbrengen van een album tegenwoordig stukken minder voorkomt dan vroeger.
Ik vraag mij af of je dit oogkleppen kunt noemen. Ze doen gewoon veilig mee met de rest want er zou maar marktaandeel ingeboet worden. Ik sluit niet uit dat ze thuis lekker obscure techno draaien. Ze hebben wel veel macht, kijk maar hoe wij er over kunnen praten.quote:Op woensdag 12 augustus 2020 18:38 schreef DJ11 het volgende:
Zoals je al aangaf: er wordt ook anno 2020 enorm veel goede muziek gemaakt. De overgrote meerderheid daarvan wordt volkomen genegeerd. De oogkleppen van de muziekredacties zijn enorm en weinig mensen doen moeite om zelf op zoek te gaan.
Mijn voorbeeld zou zijn het album Highway To Hell van AC/DC. Ze draaien Highway To Hell en niet Touch To much. Volgens die logica is 90% van de muziek uit de tijd dat albums wel gangbaar waren (toen internet nog niet bestond) nauwelijks op de radio te horen. De artiesten zijn populair, draai dan ook alle nummers. Dat is wat anders dan elke nieuwe artiest met potentie op de radio te laten horen, dan verlies je hoogstwaarschijnlijk meer luisteraars.quote:Op woensdag 12 augustus 2020 18:38 schreef DJ11 het volgende:
De single bestaat in de klassieke zin amper nog. Er worden nu gewoon losse nummers gelanceerd. Soms komen die van een album, maar regelmatig ook niet.
The Kooks hoeven ook niet in de Top 2000 qua muzikaal bereik en kwaliteit. Hebben er wel ooit in gestaan trouwens. Ik zou dan liever de Libertines of ja de Strokes zien maar die worden al nauwelijks op 3FM gedraaid. Nouja, Someday of Last Nite nog wel ns?quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 19:11 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Tenzij Jan Modaal van 00:00 tot 02:00 naar Radio 2 luistert: https://www.nporadio2.nl/(...)van-10-augustus-2020
Maar een snelle check leert mij dat ook The Kooks niet in de top 2000 staat, of The Strokes. Over de Top 2000 van zoveel jaar kunnen we alleen maar speculeren. Ik verwacht niet dat die over 20 jaar meer de tijdgeest vertegenwoordigt dan dat hij nu al doet. In die zin is het ook de slager die zijn eigen vlees keurt. En dan is de cirkel weer rond.
Tot slot lijkt het mij best grappig als men een radiozender begint met de niet-singles van de albums van artiesten. Wellicht hoor je dan nog eens wat nieuws. Hoewel het uitbrengen van een album tegenwoordig stukken minder voorkomt dan vroeger.
Ik heb het idee dat de 80s permanent relevant en modern lijken te blijven - de jeugd blieft dat geluid nog voldoende. Ook te merken aan hoeveel 80s sound er nog verwerkt wordt in allterlei tv programmas etc, ook voor jongeren. 60s en 70s zijn dood en alleen enkele echte komende retroklassiekers (door films en reclames) en wat nu in de top 300 (en dan vnl 70s) staat zal blijvenquote:Op dinsdag 11 augustus 2020 13:26 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Maar wat staat er over een paar decennia nog in, van die goede muziek van vroeger? Wat vindt de puber van nu, die op een gegeven moment tot de 'core' doelgroep van de Top 2000 behoort, daar eigenlijk van?
Dat is waar. Er staat ook een hoop wel in. Vanuit mijn perceptie waren de Kooks vrij populair maar misschien is dat ook rap afgenomen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 08:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
The Kooks hoeven ook niet in de Top 2000 qua muzikaal bereik en kwaliteit. Hebben er wel ooit in gestaan trouwens. Ik zou dan liever de Libertines of ja de Strokes zien maar die worden al nauwelijks op 3FM gedraaid. Nouja, Someday of Last Nite nog wel ns?
Arctic monkeys en the killers staan er wel gewoon in. Editors hebben ook een sloot aan noteringen
als ik het goed begrijp is dat juist wel het geval en maken dat soort “artiesten” de chansons met het spotify algoritme als leidraad. Vandaar bijv allemaal korte nummers, geen lange intro’s en snel naar de “hook” (hip woord voor refrein geloof ik).quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:46 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik heb nou niet het idee dat de baggerzooi die Boef, Nicki Minaj + 69 en co eruit gooien nu komt door Spotify.
Dat was toch voor Spotify ook al zo voor een bepaald genre? Hoe lang is Spotify nu echt groot? Jaar of 6/7?quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:52 schreef manny het volgende:
[..]
als ik het goed begrijp is dat juist wel het geval en maken dat soort “artiesten” de chansons met het spotify algoritme als leidraad. Vandaar bijv allemaal korte nummers, geen lange intro’s en snel naar de “hook” (hip woord voor refrein geloof ik).
Toch is The Weekend nu helemaal de shit met overduidelijke Italo-muziekquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel de ontzettend gefilterde jaren 80 muziek. De pareltjes zijn komen boven drijven. Over de jaren 80 werd altijd gezegd dat het verschrikkelijk plastic is. En ik denk ook dat een avondje met alleen maar echte 80s hits (dus niet de alleen maar de hits die nu zijn komen bovendrijven) ook niet zou aanslaan. Teveel Madonna, Jackson, spandau ballet, human league, europe, Billy ocean, bon Jovi gaat niemand trekken.
Vooral als je het doosje knuffelrock lostrekt moet je wel heel hipster zijn om dat nog ironisch leuk te vinden.
Nou eerlijk is eerlijk. De NL-talige muziek is er WEL flink op vooruit gegaan qua professionaliteit de laatste decennia.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:
En terwijl ik prima een avondje het goede doel, toontje lager, noodweer, circus kuster, vof de kunst, en aanverwanten zou kunnen uithouden, zou dat toch ook snel een vermoeiende avond worden
Tja en er is ook een grote 70s boom onder ander tame impala etc. Ik denk dat in het huidige tijdsgewricht muziek van alle tijden veel meer naast elkaar staat, er is gewoon toegang tot alles, je kunt nu als tiener alleen maar naar 60s muziek luisteren als je dat wilt, wij moesten vroeger wel luisteren wat MTV,en de radio aanbood, en de platenzaak. Veel albums waar ik van hoorde in bladen als de mojo en de oor, kon ik gewoon niet luisteren voor de napster en YouTube tijd, je had gewoon geen idee...quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:55 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Toch is The Weekend nu helemaal de shit met overduidelijke Italo-muziek
Vooral van toontje lager verbaasd het mij hoe zulke goede muzikanten zulke zemelige muziek hebben kunnen maken, heb ze paar jaar geleden live gezien en zo wat een stel muzikers maar wat een ontzettend glibberig nette muziek...quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:59 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Nou eerlijk is eerlijk. De NL-talige muziek is er WEL flink op vooruit gegaan qua professionaliteit de laatste decennia.
Want degene die jij nu opnoemt kunnen mij echt niet bekoren. Toen al niet, nu nog steeds niet. Enkele uitzonderingen daar gelaten.
Rebelser en vuiger had zeker gekund, maar de teksten van "In gedachten" en "Niks na de dood" kun je mijns inziens nou niet echt scharen onder de noemer "nette muziek"...quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
toontje lager [...] nette muziek...
In gedachten werd dan ook aangekondigd als 'hihi stout maar het was allemaal maar een droom'quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:06 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Rebelser en vuiger had zeker gekund, maar de teksten van "In gedachten" en "Niks na de dood" kun je mijns inziens nou niet echt scharen onder de noemer "nette muziek"...
Dat maakt het nou niet altijd boeiender muziek.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:59 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Nou eerlijk is eerlijk. De NL-talige muziek is er WEL flink op vooruit gegaan qua professionaliteit de laatste decennia.
... maar dat was het toch ook? Het gaat over masturbatie.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In gedachten werd dan ook aangekondigd als 'hihi stout maar het was allemaal maar een droom'
Klopt het werd ook giegelend onthaald door de dames van 55 die massaal in de zaal stondenquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:13 schreef Kopiko het volgende:
[..]
... maar dat was het toch ook? Het gaat over masturbatie.
Grappig wist niet dat ze met dat soort metadata werkten... Vandaar dat die lijsten altijd zo saai en uniform zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:18 schreef boskameel het volgende:
Zelf heb ik best veel aan die wekelijkse lijst die mij nieuwe nummers voorstelt van Spotify. Het ligt echt aan wat je die week ervoor hebt geluisterd, en er zitten elke week toch weer 2 tot 4 nieuwe nummers bij die ik dan weer in een aparte lijst opsla.
Zelf heb ik ook een tooltje gemaakt waar ik de metadata (key, bpm, acousticness, etc) invoer en dan gerelateerde nummers krijg. Hier heeft spotify zelfs een api voor. En dit is denk ik ook hoe die wekelijkse lijst van spotify ongeveer werkt.
Over smaak valt niet te twisten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat maakt het nou niet altijd boeiender muziek.
Het zal ervan af hangen hoe belangrijk je geliktheid vindt. Ik verlang vooral een goed gevoel.
normaalquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Over smaak valt niet te twisten.
Doe Maar vind ik nog steeds best geinig soms. En klassiekers zoals 'Suzanne' en 'Waar is hier de nooduitgang'. Maar ik zet ze zelf nooit op, komen ze eens voorbij dan zet ik ze wel harder. Maar het was allemaal zo knullig, van de muziek tot alles eromheen.
Waar tegenwoordig de NL talige muziek wel veel, veel professioneler in elkaar zit. Alleen jammer van die autotune-bagger.
Oh wacht: nu vergeet ik Normaal. Die waren vroeger toffer dan menigeen weet
Iets met een spijker en een kop.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Grappig wist niet dat ze met dat soort metadata werkten... Vandaar dat die lijsten altijd zo saai en uniform zijn.
Ik heb mijn thrashmetal graag afgewisseld met free jazz en kermit de kikker. Maar dat lijkt spotify niet te begrijpen, terwijl ik het vaak voor doe.
Denk ook dat dat hun grootste fout is: er van uitgaan dat mensen telkens hetzelfde willen horen.
Bon Jovi en MJ zijn nochtans mateloos populair onder jongeren volgens mij.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel de ontzettend gefilterde jaren 80 muziek. De pareltjes zijn komen boven drijven. Over de jaren 80 werd altijd gezegd dat het verschrikkelijk plastic is. En ik denk ook dat een avondje met alleen maar echte 80s hits (dus niet de alleen maar de hits die nu zijn komen bovendrijven) ook niet zou aanslaan. Teveel Madonna, Jackson, spandau ballet, human league, europe, Billy ocean, bon Jovi gaat niemand trekken.
Vooral als je het doosje knuffelrock lostrekt moet je wel heel hipster zijn om dat nog ironisch leuk te vinden.
3FM doet net alsof ze vernieuwend zijn, maar ze durven en kunnen het niet omdat er nu teveel commerciële belangen zijn, hierdoor zijn ze net niks. Maar die act blijven ze opvoeren, en elk halfjaar zegt die domme doos van ze in de media dat ze nu echt de goede weg ingeslagen zijn, terwijl er niets veranderd aan het aanbod.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:02 schreef Metalfreak het volgende:
Ik herken het verhaal uit de TS wel eigenlijk. Als je niet actief op zoek gaat binnen Spotify (of Youtube, of Deezer, of Tidal, whatever) blijf je steeds binnen je eigen bubbel hangen. Ja, dan kom je misschien wel dat obscure Finse bandje tegen, maar wel alleen binnen het muziekgenre dat je altijd al luistert. Als je graag een beetje afwisseling wil, dan weet het algoritme van Spotify zich daar echt geen raad mee is mijn ervaring. Zo heb ik al tig daily mixes staan, elk met een ander genre, waarbij er soms ook nog overlap is waar ik de logica niet van snap.
En wat radio betreft ben ik het er ook mee eens. Nederlandse radio is zo'n eenheidsworst geworden. Ik had laatst met klussen een keer 3FM opstaan op een willekeurige donderdagavond, allemaal veilige plaatjes. Vervolgens ging ik op zaterdagmiddag verder met klussen en hoorde ik exact dezelfde platen als die donderdagavond. Dan kun je toch niet meer spreken van enige vernieuwing in muziek? Er was toen zo'n item dat mensen konden inbellen en iemand belde in dat hij normaal gesproken die datum naar Nightwish zou gaan, DJ had het er nog over dat hij vond dat ze een plaat met het beste intro ooit gemaakt hadden. Hij liet het intro horen, maar de hele plaat ging net even te ver voor het veilige 3FM. Natuurlijk ook omdat een plaat op die zenders nooit langer dan 3 minuten mag duren. Ik neem dan altijd een voorbeeld aan het Belgische StuBru, die durven toch echt nog wat meer. Een plaat van Tool van 12 minuten of van Laurent Garnier van 9 minuten durven die gewoon te draaien op prime time als het past op dat moment, of een albumtrack die misschien niet zo bekend is. Dat zou op 3FM ondenkbaar zijn. Er is daar veel meer afwisseling, van hiphop tot metal, tot techno, tot zoete popliedjes.
Nou, 538 vind ik echt een heel stuk erger (net als Q). Daar zit wel degelijk een behoorlijk verschil tussen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:34 schreef boskameel het volgende:
Soms komt 3FM langs in de auto, maar het is net alsof je gewoon 538 hebt aanstaan. Via dab luister ik soms wel naar 3FM alternative, dat lijkt enigszins wel op wat het was.
Klopt, ik ben op dit moment in Spanje op vakantie en hier heb je rock fm, en draaien ze gewoon nummers van 8/9 min, soms nog eens live uitvoeringen ook. Tussen de meer generieke nummers door, er zit echt vanalles tussen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 12:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In Zuid-Europa kan je iets 'artistieker' draaien en prima overleven (dat begint in België al, en in Frankrijk zit er tussen de commerciëlen bijvoorbeeld al sinds mensenheugenis Nova), maar hier werkt dat anders.
En speur de lijst hieronder eens af; vooral Franse zenders en een klein beetje Belgisch en Canadees. Dat zijn in eigen land gewoon etherzenders, en over het algemeen bestaan ze al lang.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 14:58 schreef boskameel het volgende:
[..]
Klopt, ik ben op dit moment in Spanje op vakantie en hier heb je rock fm, en draaien ze gewoon nummers van 8/9 min, soms nog eens live uitvoeringen ook. Tussen de meer generieke nummers door, er zit echt vanalles tussen.
Ben ik t wel mee eens. Je kunt ook eigenlijk alleen periodes in een verleden beschouwen en niet iets wat 'nu' is ernaast is leggen als iets objectiefs. Het is een grote subjectieve mix van hoe je tienerjaren hebt ervaren met de muziek erbij.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 10:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat elke muzikale periode zijn meuk en parels heeft. En dat wat als meuk en/of parel wordt aangeduid in de tijd ook weer veranderd.
Nu lopen hele volksstammen weg met bands als Melvins en vinden ze revolutionair voor wat ze deden in de jaren 80, maar in de jaren 80 werden ze vast wel uitgejouwd. De pre-grungers werden pas hot toen de grunge hot werd. Soms is er een nieuwe stroming/generatie nodig om anderen te laten zien waar de oude goed in was.
00's-muziek valt hier wel wat weg. De herinneringen zijn vaak niet zo fraai, maar ook met terugwerkende kracht ontdekte muziek uit die tijd zit niet in overvloed tussen de Shazam-resultaten (als het er wél tussen zit, vind ik dat juist alleen maar leuk). Muziek van ervoor of erna duidelijk meer.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 11:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ben ik t wel mee eens. Je kunt ook eigenlijk alleen periodes in een verleden beschouwen en niet iets wat 'nu' is ernaast is leggen als iets objectiefs. Het is een grote subjectieve mix van hoe je tienerjaren hebt ervaren met de muziek erbij.
Het geheugen is een bos waar je een paar mooie bomen van wil herinneren die je romantiseert en als je naar 'het heden' kijkt dan kijk je voornamelijk naar wat er in een momentopname voorbij komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |