abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194472641
Voor de verandering eens een heus opinietopic in MUZ, naar aanleiding van een radiocolumn. In het programma De Nieuws BV op Radio 1 las "druktemaker" Cesar Majorana vrijdag deze column voor:


Beknopte samenvatting: Spotify is de speelbal van de grote platenlabels en de topartiesten, die precies weten hoe ze maximale aantallen afspeelbeurten moeten genereren. Korte liedjes, standaard-formulepop, voorgekookte playlists. Dit alles gaat ten koste van creatieve, vernieuwende muziek en de onbekende bandjes en artiesten.

Ik vind het een sterke column die een heel terecht punt agendeert, namelijk de dodelijk saaie eenheidsworst die tegenwoordig populair is. Komt dit uitsluitend door streaming-diensten als Spotify? Of spelen er ook andere factoren mee?

Hoewel de column een goede voorzet is, denk ik dat het probleem breder is. Ten eerste is de muziekconsument lui. Voor muziek wordt amper nog betaald. De aanwezigheid van muziek is een vanzelfsprekendheid geworden. Muziek is een zogeheten commodity. Als je weinig moeite wenst te doen, schotelen diensten als Spotify je met alle liefde de grote hits van de grote labels voor.

Ten tweede is er nog de factor radio. Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen. Van commerciële zenders hoeven we niks te verwachten. Die spelen op safe en niet zelden ook onder één hoedje met de grote labels. Q Music is het ultieme voorbeeld, met 24 uur per dag veilige formulepop. Maar 538 begint ook steeds meer als Q Music te klinken.

Ondertussen is 3FM hopeloos de weg kwijt en totaal onluisterbaar, met een historisch dieptepunt qua marktaandeel: 2,1 procent. Hoewel 3FM zichzelf graag laat voorstaan op kreten als "de eerste met nieuwe muziek" zie je daar in de praktijk weinig van. En dan heb je nog Radio 2, de grote succeszender van dit moment. Hoewel de luistercijfers geweldig zijn, komt er steeds meer commentaar op die zender.

Voor NRC schreef recensent Vincent Bijlo recent een kritisch artikel over Radio 2:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gezellig-is-a4006447

Bijlo stelt terecht vast dat Radio 2 steeds meer trekken van een commerciële zender kreeg. Juist bij de publieke omroep zou baanbrekende, vernieuwende muziek van minder bekende artiesten prominent in de programmering aanwezig moeten zijn. Maar helaas, ook deze zender is extreem middle of the road. Typerend dieptepunt was vorige week de zoveelste Topsong voor Guus Meeuwis, met het zoveelste generieke popliedje.

Alles en iedereen speelt op safe. De hitlijsten staan vol met veilige popliedjes op basis van dezelfde uitgemolken akkoordenschema's (het 1 5 6 4-syndroom, voor de liefhebbers). Het verschil in kwaliteit met bijvoorbeeld de 70s, 80s en zelfs de 90s is enorm. Treffend voorbeeld: Luister voor de aardigheid eens naar de titelsong van de remake van de tekenfilm Watership Down (2018) en luister na dat gekrakeel naar de titelsong van de originele film uit 1978...

Welke muziek van nu hoor je over 20-30 jaar nog steeds op de radio? Bar weinig, vrees ik. We zwelgen in nostalgie; meezingen met muziek van toen (zie alle seniele quizjes, feelgood-programma's en talentenshows die louter om zangtalent draaien), zonder dat er noemenswaardige nieuwe muziekgeschiedenis wordt geschreven. Wordt er anno 2020 dan echt geen goede muziek mee gemaakt? Natuurlijk wel; het barst ervan. Maar je moet dan moeite willen doen om zelf op zoek te gaan, omdat radiozenders het vertikken om écht op kwaliteit en originaliteit te selecteren.

Er zal echt iets moeten veranderen. Om te beginnen bij de publieke omroep, die verzaakt in z'n taak. Meer variatie op Radio 2? Nadrukkelijker selecteren op kwaliteit en originaliteit, bewust de formulepop terzijde schuiven. Een extra muziekzender erbij naar het voorbeeld van BBC Radio 6 Music?

Maar ook de commerciële zenders kunnen een aandeel hebben. We hebben nu de bizarre situatie dat kavels voor FM-frequenties met allerlei voorwaarden gepaard gaan. Zo moeten Radio 10 en Veronica verplicht oude muziek draaien. Slechts een paar procent van de gedraaide platen mag van recente datum zijn. Waarom zou je in godsnaam zo'n voorwaarde willen? Laat deze zenders vrij in hun muziekkeuze; geef ze de vrije hand om zo veel mogelijk actuele en nieuwe muziek te draaien. Als de muziekredacties daar andere keuzes maken dan bij Q Music of Radio 2, houden de zenders elkaar scherp én krijgt meer muziek airplay en dus aandacht.
  zondag 9 augustus 2020 @ 13:33:08 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_194472689
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.

Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_194472732
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Komt dit uitsluitend door streaming-diensten als Spotify? Of spelen er ook andere factoren mee?

Misschien is dat wel wat mensen willen. Ik gooi maar een balletje op. Ik zit ook niet op elk prutsamateurbandje te wachten.
pi_194472831
Popmuziek is niet voor niets een samentrekking van "populaire" en "muziek".

Wil je iets anders luisteren dan is Spotify juist heel toegankelijk.

Voorheen moest je wachten tot er iets op de radio werd uitgezonden of je moest de platenbakken door en vragen of je die plaat / CD mocht luisteren in de plantenzaak. Ofwel: je moest naar buiten of geduldig aan de tune-knop van je radio draaien.

Nu is het een paar muisklikken en ik heb binnen de kortste keren iets in de stijl die ik zoek.
En met de "Fans vinden dit ook leuk" optie bij die artiest ben ik al tientallen nieuwe artiesten tegen gekomen die ik anders nooit ontdekt zou hebben.

Muziek is springlevend, is makkelijker toegankelijk dan ooit tevoren en iedere beginnende band of artiest heeft met internet een platform, zie het verhaal van Davina Michelle (ongeacht wat je van haar muziek vindt).
  zondag 9 augustus 2020 @ 13:58:40 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_194473003
Deze man weet niks van ook maar iets. Ik heb nog nooit iemand 3 minuten zien praten waarvan de volle 100% van de zinnen zo compleet fout zijn.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 9 augustus 2020 @ 14:01:36 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194473052
Terecht verhaal wel, maar kon echt korter.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 9 augustus 2020 @ 14:05:09 #7
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_194473113
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Dit alles gaat ten koste van creatieve, vernieuwende muziek en de onbekende bandjes en artiesten.
Spotify als dienst is een voorportaal van muziek in de breedste zin van het woord. Als je er een aantal maanden actief gebruik van maakt, playlists gaat volgen, het algoritme voor je laat werken, nummerradio gebruikt, dan kom je met zoveel onbekends in aanraking waar elk commercieel en publiek radiostation een puntje aan kan zuigen.
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Als je weinig moeite wenst te doen, schotelen diensten als Spotify je met alle liefde de grote hits van de grote labels voor.
En blijkbaar is een grote groep consumenten die exact dat verlangt.
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen
Vriendjes en vriendinnetjes, forums, festival line-ups, in enkele gevallen televisie.
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Ondertussen is 3FM hopeloos de weg kwijt en totaal onluisterbaar
Toevallig zet ik de laatste tijd van 10:00 tot 14:00 juist weer 3FM op, maar niet vanwege de nieuwe muziek. Juist omdat het beter te pruimen is dan Radio 2 die inderdaad muzikaal maximaal op safe speelt. Vanaf 14:00 tot 18:00 hebben die echter weer prima programmering waardoor het geen straf is hier alsnog op terug te schakelen.
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Welke muziek van nu hoor je over 20-30 jaar nog steeds op de radio?
Ik denk niet heel veel als het moet concurreren met alles wat voorheen is uitgebracht. Tame Impala waarschijnlijk wel, Muse, Racoon, Drake, Lady Gaga. Maar er zijn nu ook minder artiesten die in het collectieve geheugen zitten juist omdat ook de consument luistert wat hij wilt en niet wat populair is (gemaakt) door labels en zenderbazen. Als ik zeg artiest A dan zegt iemand anders al snel "Huh?".
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
houden de zenders elkaar scherp én krijgt meer muziek airplay en dus aandacht.
Probleem is dat luistercijfers belangrijk zijn, en dat de ether-frequentie natuurlijk niet ongelimiteerd is. Meer muziek airplay krijgen werkt averechts en is naar mijn mening ook niet het doel van radiozenders vandaag de dag.
  zondag 9 augustus 2020 @ 15:39:27 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194474981
Muziek waar ik me van voor kan stellen dat het over 20, 30 jaar nog op 'gewone' radiozenders komt?

De nummers van The Weeknd blijf je sowieso horen, ook in 2040 nog.

[ Bericht 28% gewijzigd door Eightyone op 09-08-2020 22:12:18 ]
  zondag 9 augustus 2020 @ 15:47:43 #9
492092 IxOdysseus
Drugs are bad m'kay
pi_194475151
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:33 schreef fathank het volgende:
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.

Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Ik ben het met je eens, maar veel mensen weten niet waar en hoe te beginnen met zoeken. Toegegeven vind ik zelf een hoop van de aangeboden nummers in de discover weekly ook 13 in het dozijn.
  zondag 9 augustus 2020 @ 15:53:20 #10
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194475305
Spotify heeft mijn muziekwereld geopend. Letterlijk. Ik kan elke artiest die op Spotify staat vinden en luisteren. Ik ben niet meer afhankelijk van wat radiozenders of heel vroeger zelf MTV/TMF draaien.

En idd laat de algoritmes voor je werken en je krijgt vanzelf nieuwe artiesten te horen.

Wat mij wel opvalt is het zogenaamde playlisting waarbij sommige artiesten gepusht worden door ze op te nemen in verschillende playlists. Dat is de moderne pushing van de radio.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_194475524
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?

Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.

Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
-nee-
  zondag 9 augustus 2020 @ 16:08:14 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194475763
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:47 schreef IxOdysseus het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, maar veel mensen weten niet waar en hoe te beginnen met zoeken. Toegegeven vind ik zelf een hoop van de aangeboden nummers in de discover weekly ook 13 in het dozijn.
Ik gebruik Spotify voor podcasts, om een heel (waarschijnlijk al elders ontdekt) album achter elkaar te luisteren, om te grasduinen in playlists die juist níet door het Spotify-team zijn samengesteld (gewoon door Jan-Met-De-Pet of een of ander bekend figuur waar ik wat bij voel), en verder vooral om reeds elders ontdekte nummers op te zoeken. Die zijn dan al gevonden via internetzenders, gemist-uitzendingen, muzikale podcasts of een andere niet-algoritme-methode - cq het ouderwetse handwerk in een hedendaags wifi-jasje.

Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
  zondag 9 augustus 2020 @ 16:08:23 #13
80382 manny
30 is best veel
pi_194475768
Denk aan een eindeloze winkel met muziek. Tja als je dan alleen naar de bestsellers, of top 25 in de etalage kijkt dan lijkt het niets. Loop dan drie stappen die winkel in.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 9 augustus 2020 @ 16:09:27 #14
492092 IxOdysseus
Drugs are bad m'kay
pi_194475795
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 16:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik gebruik Spotify voor podcasts, om een heel (waarschijnlijk al elders ontdekt) album achter elkaar te luisteren, om te grasduinen in playlists die juist níet door het Spotify-team zijn samengesteld (gewoon door Jan-Met-De-Pet of een of ander bekend figuur waar ik wat bij voel), en verder vooral om reeds elders ontdekte nummers op te zoeken. Die zijn dan al gevonden via internetzenders, gemist-uitzendingen, muzikale podcasts of een andere niet-algoritme-methode - cq het ouderwetse handwerk in een hedendaags wifi-jasje.

Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
Pfoe keiharde vernietigende feedback. Met den figuurlijke staart tussen mijn benen verlaat ik in schaamte deze toppa....
  zondag 9 augustus 2020 @ 16:28:27 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
  zondag 9 augustus 2020 @ 17:36:59 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194477539
Programma's als De Hitquiz en de Big Music Quiz zijn trouwens inderdaad om te huilen. Ook voor de massa kan je best iets maken met iets meer uitdaging (en iets minder kunstmatigheid).
pi_194478088
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Popmuziek is niet voor niets een samentrekking van "populaire" en "muziek".

Wil je iets anders luisteren dan is Spotify juist heel toegankelijk.

Voorheen moest je wachten tot er iets op de radio werd uitgezonden of je moest de platenbakken door en vragen of je die plaat / CD mocht luisteren in de plantenzaak. Ofwel: je moest naar buiten of geduldig aan de tune-knop van je radio draaien.

Nu is het een paar muisklikken en ik heb binnen de kortste keren iets in de stijl die ik zoek.
En met de "Fans vinden dit ook leuk" optie bij die artiest ben ik al tientallen nieuwe artiesten tegen gekomen die ik anders nooit ontdekt zou hebben.

Muziek is springlevend, is makkelijker toegankelijk dan ooit tevoren en iedere beginnende band of artiest heeft met internet een platform, zie het verhaal van Davina Michelle (ongeacht wat je van haar muziek vindt).

Dit is ook mijn ervaring.

In de jaren 90’ werd meer voorgekauwd dan nu. Toen hoordje alleen muziek van de radio en verzamel-cd’s.

Met spotify kun je juist heel snel vreemde muziek ontdekken en luisteren.

Verder valt er ook genoeg te verdienen als je naar de auto’s van Roelvink, Lil kleine, Hazes en Boef kijkt. En die spreken ook maar 10-20% van de luisteraars aan.
.
pi_194478644
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?

Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.

Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
Ventura highway is wel een beter nummer inderdaad.
pi_194478915
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?

Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.

Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
Clone radio, LA’s infinite repeat. We play the songs that sound more like anyone else, than anyone else.

Aldus een van de beste cd’s ooit gemaakt.

Overigens zouden ze op de radio zelf eerst eens naar zichzelf moeten kijken. En niets meer draaien waar auto tune nodig was om het luister naar te maken.

Op spotify kun je zat leuke dingen vinden. Luister de juiste muziek en je ontdekt vanzelf nieuwe dingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Spanky78 op 09-08-2020 19:29:55 ]
Whatever...
pi_194479133
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Clone radio, LA’s infinite repeat. We play the songs that sound more like anyone else, than anyone else.

Aldus een van de beste cd’s ooit gemaakt.
Van begin tot eind :Y

Je zou denken dat ze bij 3FM nu wel de vrijheid voelen om gewoon alles los te laten en een écht alternatief programma te maken. Ska, punk, rock, genres die we veels te weinig horen op de radio. En nee dat is niet voor een breed publiek, maar dat hebben ze toch al kansloos verloren.
-nee-
pi_194479336
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:42 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Van begin tot eind :Y

Je zou denken dat ze bij 3FM nu wel de vrijheid voelen om gewoon alles los te laten en een écht alternatief programma te maken. Ska, punk, rock, genres die we veels te weinig horen op de radio. En nee dat is niet voor een breed publiek, maar dat hebben ze toch al kansloos verloren.
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.

3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Whatever...
  zondag 9 augustus 2020 @ 20:03:52 #22
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_194479441
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.

3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Ze draaien naar mijn mening juist (te) breed. Maar misschien dat ik tijdens de happy hour waar jij naar refereert al in bed lag.

Eens verder met dat het vroeger alternatief was en nu niet (meer).
  zondag 9 augustus 2020 @ 20:13:56 #23
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194479633
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan" :')

En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
  zondag 9 augustus 2020 @ 20:18:41 #24
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194479690
Ik snap ook wel, er is genoeg goede muziek, maar ik neem niet de tijd en de moeite dat op te zoeken. Ik zou wel willen, maar het gebeurt toch niet.

En ook die trend van het opnieuw uitbrengen van nummers die 20/30 jaar geleden een hit waren is zo armoedig. Al die 'DJ's' maken muziek voor het snelle geld, waarom zou je inspiratie op doen en iets uitwerken als je gewoon een oud nummer kunt remixen? Uiteindelijk geeft zoiets ook geen voldoening.
pi_194480500
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan" :')

En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
Song2 was lang zo slecht niet!
Whatever...
  Redactie Sport maandag 10 augustus 2020 @ 11:19:46 #26
274204 crew  Mexicanobakker
pi_194486518
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 17:36 schreef Eightyone het volgende:
Programma's als De Hitquiz en de Big Music Quiz zijn trouwens inderdaad om te huilen. Ook voor de massa kan je best iets maken met iets meer uitdaging (en iets minder kunstmatigheid).
Ik vind bij die programma's de gemaaktheid (dat 'verplichte' debiel dansen van iedereen zelfs al komt er een liedje wat iemand misschien niks vindt en de verplichte politieke correctheid) waardelozer dan de inhoud. Het is logisch dat als je mensen wil laten meedoen, je niet met obscure meuk komt. Ik bedoel, je kunt wel vragen om een fragment van Sonic Youth, Make Good Your Escape of Alamo Race Track, maar dan haakt Mevrouw van Zetten bij deelname meteen af, de nummers moeten wel 'raadbaar' zijn. Al vind ik de NPO-versie echt vrij commercieel en niet aansluiten bij het profiel van ook maar één van de radiozenders of bij het profiel van de muziekdocu's op 3, wat wel vreemd is. Profiel is erg Q-Music achtig, maar misschien komt dat door de AVROTROS
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport maandag 10 augustus 2020 @ 11:20:46 #27
274204 crew  Mexicanobakker
pi_194486537
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan" :')

En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
De artiest zou inderdaad betaald moeten worden per seconde afgespeeld en niet per liedje.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport maandag 10 augustus 2020 @ 11:25:30 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_194486643
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.

3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Voor Urban is er FunX. Daar is dat de hoofdmoot. Betekent niet dat Urban op 3fm niet kan - Kendrick Lamar past wat mij betreft al 10 jaar in het zenderprofiel. Maar ze hebben ergens wel veel luisteraars verloren door te veel Urban te promoten. Ze hebben alle 30+ers op dat moment ook snel naar Radio 2 gegooid en alle 60+ers naar Radio 5 en gehoopt dat het nieuwe geluid de 'nieuwe jeugd' zou trekken. Niet gebeurd en met de huidige muziekmix krijg je wat tussen de 20 en 30 zat en is vertrokken niet meer zomaar terug. 3fm is te 'vaag' voor de jeugd die alleen maar rap en techno luistert (waarvan je tegenwoordig ook steeds meer op Lowlands ziet) en heeft te weinig randjes om de nog wat alternatievere festivalgangers binnen te halen. Ze proberen van de ene kant te varen op de gevestigde orde, maar op de andere kant te varen op nieuwe muziek. En ze doen dus eigenlijk geen van beiden.

3fm weet al jaren niet wat het wil en verliest daardoor nog altijd luisteraars.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 10 augustus 2020 @ 12:16:17 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194487256
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:19 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik vind bij die programma's de gemaaktheid (dat 'verplichte' debiel dansen van iedereen zelfs al komt er een liedje wat iemand misschien niks vindt en de verplichte politieke correctheid) waardelozer dan de inhoud. Het is logisch dat als je mensen wil laten meedoen, je niet met obscure meuk komt. Ik bedoel, je kunt wel vragen om een fragment van Sonic Youth, Make Good Your Escape of Alamo Race Track, maar dan haakt Mevrouw van Zetten bij deelname meteen af, de nummers moeten wel 'raadbaar' zijn. Al vind ik de NPO-versie echt vrij commercieel en niet aansluiten bij het profiel van ook maar één van de radiozenders of bij het profiel van de muziekdocu's op 3, wat wel vreemd is. Profiel is erg Q-Music achtig, maar misschien komt dat door de AVROTROS
Er zit nog een hele wereld tussen dat overdreven makkelijke en dat wat jij noemt in. Óf ik overschat Mevrouw van Zetten - kan ook.

Maar ja, ik kan sowieso niet tegen die hele kunstmatige blijheid, en mede daarom zit vrijwillig luisteren naar Qmusic er niet in. Zie ook m'n eerdere opmerking over die nogal nadrukkelijke happy feel van Spotify. Als je wat verder naar onderen scrollt in die 'mood'-afdeling vind je heel misschien nog ergens een verdwaalde playlist voor wanneer je uit frustratie de neiging hebt al je servies tegen de muur te gooien - in deze tijden niet ondenkbaar. :')

[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 10-08-2020 12:48:57 ]
  maandag 10 augustus 2020 @ 12:17:45 #30
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_194487274
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
en tweede is er nog de factor radio. Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen.
Wat een lariekoek. Via Youtube leer ik zelf elke dag nieuwe nummers kennen, ik heb nieteens Spotify..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 14:08:37 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194488741
Ook al zou "pop-muziek" een eerloze dood sterven dan komt er wel weer een nieuw genre. Het idee pop muziek is ook al weer zo'n 70 jaar oud dus er mag ook wel eens weer wat anders :P

Verandering is geen probleem, als je dingen zelf niets vind dan zoek je gewoon verder totdat je vind wat je wel leuk vind. En dat is in deze tijd juist makkelijker geworden en breder. Je hoeft je niet eens te beperken tot echt uitgebrachte muziek als je tijd hebt kun je ook heel soundcloud afstruinen voor 'onuitgebrachte' pareltjes.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194498162
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:33 schreef fathank het volgende:
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.

Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Dat er een breed aanbod is, wordt door de columnist niet bestreden. Je hebt mensen die op Spotify heel gericht en actief op zoek gaan, maar veel gebruikers doen dat niet.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:36 schreef phoenyx het volgende:
Misschien is dat wel wat mensen willen. Ik gooi maar een balletje op. Ik zit ook niet op elk prutsamateurbandje te wachten.
Wat is precies een prutsamateurbandje en wie bepaalt dat? Onbekend maakt onbemind? Alle grote bands van nu zijn ooit als onbekend amateurbandje begonnen.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:58 schreef SpecialK het volgende:
Deze man weet niks van ook maar iets. Ik heb nog nooit iemand 3 minuten zien praten waarvan de volle 100% van de zinnen zo compleet fout zijn.
Wat is er, los van zijn verspreking over 17 nummers van 3 minuten, dan zo fout aan het betoog?
pi_194498259
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Spotify als dienst is een voorportaal van muziek in de breedste zin van het woord. Als je er een aantal maanden actief gebruik van maakt, playlists gaat volgen, het algoritme voor je laat werken, nummerradio gebruikt, dan kom je met zoveel onbekends in aanraking waar elk commercieel en publiek radiostation een puntje aan kan zuigen.
Dat is inderdaad een manier om Spotify te gebruiken; ik doe dat zelf ook. De vraag is echter voor welk percentage van de Spotify-gebruikers die vlieger opgaat. Grote kans dat velen voor de makkelijke lijstjes gaan.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Vriendjes en vriendinnetjes, forums, festival line-ups, in enkele gevallen televisie.
De aandacht voor muziek op TV is vrij mager. MTV zendt alleen in het holst van de nacht nog muziek uit, de NPO heeft ook geen structurele aandacht voor muziek. Het blijft bij registraties van wat festivals, waarbij de nadruk toch al snel ligt op de gevestigde bands.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Toevallig zet ik de laatste tijd van 10:00 tot 14:00 juist weer 3FM op, maar niet vanwege de nieuwe muziek. Juist omdat het beter te pruimen is dan Radio 2 die inderdaad muzikaal maximaal op safe speelt. Vanaf 14:00 tot 18:00 hebben die echter weer prima programmering waardoor het geen straf is hier alsnog op terug te schakelen.
AIs ik kijk naar wat 3FM zoal draait, word ik daar niet vrolijk van. Ik hoor qua leeftijd inderdaad meer bij Radio 2. Het programma van Stenders springt eruit omdat het juist draait om muziek die door luisteraars wordt aangevraagd. Ruud de Wild is op zich grappig om te horen, maar niet vanwege de muziek.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Ik denk niet heel veel als het moet concurreren met alles wat voorheen is uitgebracht. Tame Impala waarschijnlijk wel, Muse, Racoon, Drake, Lady Gaga. Maar er zijn nu ook minder artiesten die in het collectieve geheugen zitten juist omdat ook de consument luistert wat hij wilt en niet wat populair is (gemaakt) door labels en zenderbazen. Als ik zeg artiest A dan zegt iemand anders al snel "Huh?".
Zou kunnen, maar het punt is nu juist dat Spotify erg ten dienste staat van de grote labels en de vlugge verdienmodellen.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Probleem is dat luistercijfers belangrijk zijn, en dat de ether-frequentie natuurlijk niet ongelimiteerd is. Meer muziek airplay krijgen werkt averechts en is naar mijn mening ook niet het doel van radiozenders vandaag de dag.
Zouden de luistercijfers van Radio 10 of Veronica er erg onder lijden als ze meer muziek van nu mogen draaien? Ik betwijfel dat sterk.
pi_194498289
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 16:08 schreef Eightyone het volgende:
Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
Release Radar is niets meer of minder dan een lijst met nieuwe releases van artiesten waar je veel naar luistert. Die lijst is niet sterk voorgeprogrammeerd, anders dan door jouw smaak. Discover Weekly is wat meer gebaseerd op muziek die "aansluit" bij jouw smaak. Daar is ook wat meer sturing in mogelijk.
pi_194498351
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens zouden ze op de radio zelf eerst eens naar zichzelf moeten kijken. En niets meer draaien waar auto tune nodig was om het luister naar te maken. Op spotify kun je zat leuke dingen vinden. Luister de juiste muziek en je ontdekt vanzelf nieuwe dingen.
Klopt, maar zoals al gezegd: daar moet je dan wel zelf moeite voor willen doen.

Autotune is niets meer of minder dan een hulpmiddel om zang zuiverder te laten klinken. Originaliteit en kwaliteit van muziek staat of valt niet met het gebruik van autotune.

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.

3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Wat mij vooral stoort aan 3FM - ik luister amper, ik check wel regelmatig wat ze draaien - is dat ze van de hak op de tak springen. Er is geen lijn in te ontdekken. Ik denk dat wel dat urban/hiphop meer luisteraars afstoot dan aantrekt. Juist in de auto of de bedrijfsruimte is dat bij uitstek wegzap-muziek.
pi_194498391
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan" :')

En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
Dat veilige van Radio 2 stoort mij eigenlijk meer dan het totaal stuurloze 3FM. Die zender heb ik allang opgegeven, ook omdat ik er zo onderhand te oud voor ben. Maar je ergernis over Radio 2 is heel herkenbaar. Ik stoor me er echt flink aan als ik vorige week lees dat een vrij matig, generiek nieuw liedje van Guus Meeuwis tot Topsong wordt gepromoveerd. En het is niet de eerste keer dat dat gebeurt.

Op de uurtjes van Stenders na wordt er bijna niet buiten de lijntjes gekleurd op Radio 2. Misschien is dat wel het trieste eraan: juist omdat ze zo extreem middle of the road zijn, hebben ze zo veel succes. Maar is succes het doel, of moet je als publieke radiozender gewoon je doelgroepen kwalitatief beter bedienen?

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Voor Urban is er FunX. Daar is dat de hoofdmoot. Betekent niet dat Urban op 3fm niet kan - Kendrick Lamar past wat mij betreft al 10 jaar in het zenderprofiel. Maar ze hebben ergens wel veel luisteraars verloren door te veel Urban te promoten. Ze hebben alle 30+ers op dat moment ook snel naar Radio 2 gegooid en alle 60+ers naar Radio 5 en gehoopt dat het nieuwe geluid de 'nieuwe jeugd' zou trekken. Niet gebeurd en met de huidige muziekmix krijg je wat tussen de 20 en 30 zat en is vertrokken niet meer zomaar terug. 3fm is te 'vaag' voor de jeugd die alleen maar rap en techno luistert (waarvan je tegenwoordig ook steeds meer op Lowlands ziet) en heeft te weinig randjes om de nog wat alternatievere festivalgangers binnen te halen. Ze proberen van de ene kant te varen op de gevestigde orde, maar op de andere kant te varen op nieuwe muziek. En ze doen dus eigenlijk geen van beiden.

3fm weet al jaren niet wat het wil en verliest daardoor nog altijd luisteraars.
3FM is totaal stuurloos, wil alles en iedereen pleasen en faalt daarin hopeloos. Het is meer een soort verward jonger broertje van Radio 2 dan een zender met een duidelijk eigen profiel. Daar horen trouwens ook duidelijke keuzes bij. Urban op FunX houden, bijvoorbeeld.

Er is inderdaad heel duidelijk geprobeerd om de oudere Radio 2-luisteraars naar Radio 5 te jagen. Dat was ook te zien aan de keuzelijst van de Top 2000, die qua jaren 60-muziek enorm werd uitgedund. Persoonlijk heb ik moeite met het feit dat Radio 2, 3 en 5 eigenlijk allemaal zijn ingesteld op leeftijdsgroepen. Overal staat de leeftijd van de luisteraar centraal, nergens de muziek.
pi_194498426
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 12:17 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Wat een lariekoek. Via Youtube leer ik zelf elke dag nieuwe nummers kennen, ik heb nieteens Spotify..
Klopt. Ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ook op YouTube kun je tegen nieuwe muziek aanlopen, al is dat soms bij toeval, doordat er rechts in beeld gerelateerde clips staan. Ik heb het afgelopen jaar zelf ook best veel muziek ontdekt via YouTube, al is dat hoofdzakelijk oudere muziek.

quote:
88s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ook al zou "pop-muziek" een eerloze dood sterven dan komt er wel weer een nieuw genre. Het idee pop muziek is ook al weer zo'n 70 jaar oud dus er mag ook wel eens weer wat anders :P

Verandering is geen probleem, als je dingen zelf niets vind dan zoek je gewoon verder totdat je vind wat je wel leuk vind. En dat is in deze tijd juist makkelijker geworden en breder. Je hoeft je niet eens te beperken tot echt uitgebrachte muziek als je tijd hebt kun je ook heel soundcloud afstruinen voor 'onuitgebrachte' pareltjes.
Verandering is op zich geen probleem, maar het is wel een probleem als alles alleen nog draait om verdienmodellen, korte-termijnsucces, standaard-formules en -akkoordenschema's. Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.

In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:38:54 #38
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_194499801
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.
Klopt - In deze tijd was bijvoorbeeld een Supertramp blijven hangen bij de 'Indie Rock' Youtube channel die ik regelmatig bezoek. Kleine kans dat je hun nummers op de radio had gehoord. Niet de standaard formule die de radio-bazen graag hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
Zelf zeg ik ook altijd dat radio-nuziek het afvoerputje van de muziek is. Natuurlijk heb je hier en daar uitzonderingen en komen er goede nummers voorbij. Maar 90% volgt inderdaad de standaard hitjes-formule en raakt binnen een paar maanden in de vergetelheid. Om maar niet te beginnen over de karige remakes die je tegenwoordig zoveel hoort.

Mijn advies is dan ook om te stoppen met radio luisteren. Overdreven gezegd: Daar vervuil ik mijn oren niet mee. :)

Zelf ben ik erg actief op Youtube met het vinden van nieuwe toffe muziek. Zo heb ik een paar Youtube channels die regelmatig playlists releasen met nieuwe indie rock. (e.g. AlexRainBird) Kom ik een mooi nummer tegen? Die zoek ik gelijk op, inclusief mogelijk albums van deze artiest. Verder heb ik een USB-stick in de auto met mijn favoriete muziek die ik ook regelmatig update. Eenzelfde aanpak kan je ook hanteren a.d.h.v. Spotify.

Het probleem waar je het over hebt is echt aanwezig, maar is makkelijk te ontwijken. In mijn kleine muziekwereldje wordt een Supertramp wel opgemerkt. :)
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:11:42 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194500172
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:

[..]

Klopt. Ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ook op YouTube kun je tegen nieuwe muziek aanlopen, al is dat soms bij toeval, doordat er rechts in beeld gerelateerde clips staan. Ik heb het afgelopen jaar zelf ook best veel muziek ontdekt via YouTube, al is dat hoofdzakelijk oudere muziek.
[..]

Verandering is op zich geen probleem, maar het is wel een probleem als alles alleen nog draait om verdienmodellen, korte-termijnsucces, standaard-formules en -akkoordenschema's. Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.

In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
Volgensmij richt jij jezelf teveel op mainstream populariteit. Er gebeurt van alles wat jij leuk vind en dat weet je ook wel, het wordt alleen geen mainstream succes meer. Dat is niet erg, dat gebeurt. Volgensmij kijk je wat dat betreft een beetje ouderwets naar muziek als een massaproduct waarbij iedereen dezelfde muziek kent etc. maar muziek is tegenwoordig meer en meer verworden tot een individueel product. Jij luistert wat jij luistert en je buren hebben er nog nooit van gehoord. Er zijn hele festivals met muziek die maar handjevol mensen kennen, en dat handjevol is dan ook allemaal op dat festival.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:21:46 #40
862 Arcee
Look closer
pi_194500271
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold
Dat zit wel een kern van waarheid in. Check deze video maar eens:

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')