Misschien is dat wel wat mensen willen. Ik gooi maar een balletje op. Ik zit ook niet op elk prutsamateurbandje te wachten.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Komt dit uitsluitend door streaming-diensten als Spotify? Of spelen er ook andere factoren mee?
Spotify als dienst is een voorportaal van muziek in de breedste zin van het woord. Als je er een aantal maanden actief gebruik van maakt, playlists gaat volgen, het algoritme voor je laat werken, nummerradio gebruikt, dan kom je met zoveel onbekends in aanraking waar elk commercieel en publiek radiostation een puntje aan kan zuigen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Dit alles gaat ten koste van creatieve, vernieuwende muziek en de onbekende bandjes en artiesten.
En blijkbaar is een grote groep consumenten die exact dat verlangt.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Als je weinig moeite wenst te doen, schotelen diensten als Spotify je met alle liefde de grote hits van de grote labels voor.
Vriendjes en vriendinnetjes, forums, festival line-ups, in enkele gevallen televisie.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen
Toevallig zet ik de laatste tijd van 10:00 tot 14:00 juist weer 3FM op, maar niet vanwege de nieuwe muziek. Juist omdat het beter te pruimen is dan Radio 2 die inderdaad muzikaal maximaal op safe speelt. Vanaf 14:00 tot 18:00 hebben die echter weer prima programmering waardoor het geen straf is hier alsnog op terug te schakelen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Ondertussen is 3FM hopeloos de weg kwijt en totaal onluisterbaar
Ik denk niet heel veel als het moet concurreren met alles wat voorheen is uitgebracht. Tame Impala waarschijnlijk wel, Muse, Racoon, Drake, Lady Gaga. Maar er zijn nu ook minder artiesten die in het collectieve geheugen zitten juist omdat ook de consument luistert wat hij wilt en niet wat populair is (gemaakt) door labels en zenderbazen. Als ik zeg artiest A dan zegt iemand anders al snel "Huh?".quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
Welke muziek van nu hoor je over 20-30 jaar nog steeds op de radio?
Probleem is dat luistercijfers belangrijk zijn, en dat de ether-frequentie natuurlijk niet ongelimiteerd is. Meer muziek airplay krijgen werkt averechts en is naar mijn mening ook niet het doel van radiozenders vandaag de dag.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
houden de zenders elkaar scherp én krijgt meer muziek airplay en dus aandacht.
Ik ben het met je eens, maar veel mensen weten niet waar en hoe te beginnen met zoeken. Toegegeven vind ik zelf een hoop van de aangeboden nummers in de discover weekly ook 13 in het dozijn.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:33 schreef fathank het volgende:
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.
Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Ik gebruik Spotify voor podcasts, om een heel (waarschijnlijk al elders ontdekt) album achter elkaar te luisteren, om te grasduinen in playlists die juist níet door het Spotify-team zijn samengesteld (gewoon door Jan-Met-De-Pet of een of ander bekend figuur waar ik wat bij voel), en verder vooral om reeds elders ontdekte nummers op te zoeken. Die zijn dan al gevonden via internetzenders, gemist-uitzendingen, muzikale podcasts of een andere niet-algoritme-methode - cq het ouderwetse handwerk in een hedendaags wifi-jasje.quote:Op zondag 9 augustus 2020 15:47 schreef IxOdysseus het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar veel mensen weten niet waar en hoe te beginnen met zoeken. Toegegeven vind ik zelf een hoop van de aangeboden nummers in de discover weekly ook 13 in het dozijn.
Pfoe keiharde vernietigende feedback. Met den figuurlijke staart tussen mijn benen verlaat ik in schaamte deze toppa....quote:Op zondag 9 augustus 2020 16:08 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik gebruik Spotify voor podcasts, om een heel (waarschijnlijk al elders ontdekt) album achter elkaar te luisteren, om te grasduinen in playlists die juist níet door het Spotify-team zijn samengesteld (gewoon door Jan-Met-De-Pet of een of ander bekend figuur waar ik wat bij voel), en verder vooral om reeds elders ontdekte nummers op te zoeken. Die zijn dan al gevonden via internetzenders, gemist-uitzendingen, muzikale podcasts of een andere niet-algoritme-methode - cq het ouderwetse handwerk in een hedendaags wifi-jasje.
Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
Dit is ook mijn ervaring.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Popmuziek is niet voor niets een samentrekking van "populaire" en "muziek".
Wil je iets anders luisteren dan is Spotify juist heel toegankelijk.
Voorheen moest je wachten tot er iets op de radio werd uitgezonden of je moest de platenbakken door en vragen of je die plaat / CD mocht luisteren in de plantenzaak. Ofwel: je moest naar buiten of geduldig aan de tune-knop van je radio draaien.
Nu is het een paar muisklikken en ik heb binnen de kortste keren iets in de stijl die ik zoek.
En met de "Fans vinden dit ook leuk" optie bij die artiest ben ik al tientallen nieuwe artiesten tegen gekomen die ik anders nooit ontdekt zou hebben.
Muziek is springlevend, is makkelijker toegankelijk dan ooit tevoren en iedere beginnende band of artiest heeft met internet een platform, zie het verhaal van Davina Michelle (ongeacht wat je van haar muziek vindt).
Ventura highway is wel een beter nummer inderdaad.quote:Op zondag 9 augustus 2020 15:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?
Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.
Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
Clone radio, LA’s infinite repeat. We play the songs that sound more like anyone else, than anyone else.quote:Op zondag 9 augustus 2020 15:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat deze mening zich vooral baseert op wat iemand te zien en horen krijgt als hij nul moeite doet om muziek te ontdekken. Ja, als je de radio aanzet of het eerste de beste lijstje van spotify aanzet, krijg je generieke troep te horen. Easy listening. Maar dat is van alle tijden, of is er daadwerkelijk iemand die Horse with no name een goede plaat vind?
Als je er moeite voor wilt doen, en nieuwe en bijzondere dingen wilt horen, is dat makkelijker dan ooit. In de jaren '80 was ik overgeleverd aan wat de jongens van de lokale platenzaak zelf graag wilden horen, nu klik ik me een slag in de rondte.
Kijk, ik vind heel veel moderne muziek die ik op youtube voorbij zie komen ook echt verschrikkelijk kut. Six9nine ofzoiets, nicki minaj, kensington, al die standaard pop-troep, verschrikkelijk. Maar de jeugd vind het geweldig. En zo is het altijd geweest. Clone radio, we play the songs till you like them.
Van begin tot eindquote:Op zondag 9 augustus 2020 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Clone radio, LA’s infinite repeat. We play the songs that sound more like anyone else, than anyone else.
Aldus een van de beste cd’s ooit gemaakt.
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:42 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Van begin tot eind
Je zou denken dat ze bij 3FM nu wel de vrijheid voelen om gewoon alles los te laten en een écht alternatief programma te maken. Ska, punk, rock, genres die we veels te weinig horen op de radio. En nee dat is niet voor een breed publiek, maar dat hebben ze toch al kansloos verloren.
Ze draaien naar mijn mening juist (te) breed. Maar misschien dat ik tijdens de happy hour waar jij naar refereert al in bed lag.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.
3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Song2 was lang zo slecht niet!quote:Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan"
En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
Ik vind bij die programma's de gemaaktheid (dat 'verplichte' debiel dansen van iedereen zelfs al komt er een liedje wat iemand misschien niks vindt en de verplichte politieke correctheid) waardelozer dan de inhoud. Het is logisch dat als je mensen wil laten meedoen, je niet met obscure meuk komt. Ik bedoel, je kunt wel vragen om een fragment van Sonic Youth, Make Good Your Escape of Alamo Race Track, maar dan haakt Mevrouw van Zetten bij deelname meteen af, de nummers moeten wel 'raadbaar' zijn. Al vind ik de NPO-versie echt vrij commercieel en niet aansluiten bij het profiel van ook maar één van de radiozenders of bij het profiel van de muziekdocu's op 3, wat wel vreemd is. Profiel is erg Q-Music achtig, maar misschien komt dat door de AVROTROSquote:Op zondag 9 augustus 2020 17:36 schreef Eightyone het volgende:
Programma's als De Hitquiz en de Big Music Quiz zijn trouwens inderdaad om te huilen. Ook voor de massa kan je best iets maken met iets meer uitdaging (en iets minder kunstmatigheid).
De artiest zou inderdaad betaald moeten worden per seconde afgespeeld en niet per liedje.quote:Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan"
En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
Voor Urban is er FunX. Daar is dat de hoofdmoot. Betekent niet dat Urban op 3fm niet kan - Kendrick Lamar past wat mij betreft al 10 jaar in het zenderprofiel. Maar ze hebben ergens wel veel luisteraars verloren door te veel Urban te promoten. Ze hebben alle 30+ers op dat moment ook snel naar Radio 2 gegooid en alle 60+ers naar Radio 5 en gehoopt dat het nieuwe geluid de 'nieuwe jeugd' zou trekken. Niet gebeurd en met de huidige muziekmix krijg je wat tussen de 20 en 30 zat en is vertrokken niet meer zomaar terug. 3fm is te 'vaag' voor de jeugd die alleen maar rap en techno luistert (waarvan je tegenwoordig ook steeds meer op Lowlands ziet) en heeft te weinig randjes om de nog wat alternatievere festivalgangers binnen te halen. Ze proberen van de ene kant te varen op de gevestigde orde, maar op de andere kant te varen op nieuwe muziek. En ze doen dus eigenlijk geen van beiden.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.
3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Er zit nog een hele wereld tussen dat overdreven makkelijke en dat wat jij noemt in. Óf ik overschat Mevrouw van Zetten - kan ook.quote:Op maandag 10 augustus 2020 11:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vind bij die programma's de gemaaktheid (dat 'verplichte' debiel dansen van iedereen zelfs al komt er een liedje wat iemand misschien niks vindt en de verplichte politieke correctheid) waardelozer dan de inhoud. Het is logisch dat als je mensen wil laten meedoen, je niet met obscure meuk komt. Ik bedoel, je kunt wel vragen om een fragment van Sonic Youth, Make Good Your Escape of Alamo Race Track, maar dan haakt Mevrouw van Zetten bij deelname meteen af, de nummers moeten wel 'raadbaar' zijn. Al vind ik de NPO-versie echt vrij commercieel en niet aansluiten bij het profiel van ook maar één van de radiozenders of bij het profiel van de muziekdocu's op 3, wat wel vreemd is. Profiel is erg Q-Music achtig, maar misschien komt dat door de AVROTROS
Wat een lariekoek. Via Youtube leer ik zelf elke dag nieuwe nummers kennen, ik heb nieteens Spotify..quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:28 schreef DJ11 het volgende:
en tweede is er nog de factor radio. Als je op Spotify niet zelf actief naar muziek op zoek gaat, is radio de enige manier om met iets nieuws of anders in aanraking te komen.
Dat er een breed aanbod is, wordt door de columnist niet bestreden. Je hebt mensen die op Spotify heel gericht en actief op zoek gaan, maar veel gebruikers doen dat niet.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:33 schreef fathank het volgende:
Met 3 muisklikken krijg je de meest obscure Noorse trash metal uit je speakers of een Braziliaanse sambaband waarvan je nog nooit gehoord hebt.
Er is meer aanbod dan ooit en kleine bands hebben een groter potentieel bereik dan ooit. Wat een gezeik om bijna niks.
Wat is precies een prutsamateurbandje en wie bepaalt dat? Onbekend maakt onbemind? Alle grote bands van nu zijn ooit als onbekend amateurbandje begonnen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:36 schreef phoenyx het volgende:
Misschien is dat wel wat mensen willen. Ik gooi maar een balletje op. Ik zit ook niet op elk prutsamateurbandje te wachten.
Wat is er, los van zijn verspreking over 17 nummers van 3 minuten, dan zo fout aan het betoog?quote:Op zondag 9 augustus 2020 13:58 schreef SpecialK het volgende:
Deze man weet niks van ook maar iets. Ik heb nog nooit iemand 3 minuten zien praten waarvan de volle 100% van de zinnen zo compleet fout zijn.
Dat is inderdaad een manier om Spotify te gebruiken; ik doe dat zelf ook. De vraag is echter voor welk percentage van de Spotify-gebruikers die vlieger opgaat. Grote kans dat velen voor de makkelijke lijstjes gaan.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Spotify als dienst is een voorportaal van muziek in de breedste zin van het woord. Als je er een aantal maanden actief gebruik van maakt, playlists gaat volgen, het algoritme voor je laat werken, nummerradio gebruikt, dan kom je met zoveel onbekends in aanraking waar elk commercieel en publiek radiostation een puntje aan kan zuigen.
De aandacht voor muziek op TV is vrij mager. MTV zendt alleen in het holst van de nacht nog muziek uit, de NPO heeft ook geen structurele aandacht voor muziek. Het blijft bij registraties van wat festivals, waarbij de nadruk toch al snel ligt op de gevestigde bands.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Vriendjes en vriendinnetjes, forums, festival line-ups, in enkele gevallen televisie.
AIs ik kijk naar wat 3FM zoal draait, word ik daar niet vrolijk van. Ik hoor qua leeftijd inderdaad meer bij Radio 2. Het programma van Stenders springt eruit omdat het juist draait om muziek die door luisteraars wordt aangevraagd. Ruud de Wild is op zich grappig om te horen, maar niet vanwege de muziek.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Toevallig zet ik de laatste tijd van 10:00 tot 14:00 juist weer 3FM op, maar niet vanwege de nieuwe muziek. Juist omdat het beter te pruimen is dan Radio 2 die inderdaad muzikaal maximaal op safe speelt. Vanaf 14:00 tot 18:00 hebben die echter weer prima programmering waardoor het geen straf is hier alsnog op terug te schakelen.
Zou kunnen, maar het punt is nu juist dat Spotify erg ten dienste staat van de grote labels en de vlugge verdienmodellen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Ik denk niet heel veel als het moet concurreren met alles wat voorheen is uitgebracht. Tame Impala waarschijnlijk wel, Muse, Racoon, Drake, Lady Gaga. Maar er zijn nu ook minder artiesten die in het collectieve geheugen zitten juist omdat ook de consument luistert wat hij wilt en niet wat populair is (gemaakt) door labels en zenderbazen. Als ik zeg artiest A dan zegt iemand anders al snel "Huh?".
Zouden de luistercijfers van Radio 10 of Veronica er erg onder lijden als ze meer muziek van nu mogen draaien? Ik betwijfel dat sterk.quote:Op zondag 9 augustus 2020 14:05 schreef Scuidward het volgende:
Probleem is dat luistercijfers belangrijk zijn, en dat de ether-frequentie natuurlijk niet ongelimiteerd is. Meer muziek airplay krijgen werkt averechts en is naar mijn mening ook niet het doel van radiozenders vandaag de dag.
Release Radar is niets meer of minder dan een lijst met nieuwe releases van artiesten waar je veel naar luistert. Die lijst is niet sterk voorgeprogrammeerd, anders dan door jouw smaak. Discover Weekly is wat meer gebaseerd op muziek die "aansluit" bij jouw smaak. Daar is ook wat meer sturing in mogelijk.quote:Op zondag 9 augustus 2020 16:08 schreef Eightyone het volgende:
Discover Weekly? Release Radar? Voorgeprogrammeerde lijstjes (nogal irritante, er te dik bovenop liggende feel good-vormgeving hebben die 'playlists voor jouw stemming' vaak, btw)? Dat laat ik aan mensen met een meer eenduidige smaak over.
Klopt, maar zoals al gezegd: daar moet je dan wel zelf moeite voor willen doen.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens zouden ze op de radio zelf eerst eens naar zichzelf moeten kijken. En niets meer draaien waar auto tune nodig was om het luister naar te maken. Op spotify kun je zat leuke dingen vinden. Luister de juiste muziek en je ontdekt vanzelf nieuwe dingen.
Wat mij vooral stoort aan 3FM - ik luister amper, ik check wel regelmatig wat ze draaien - is dat ze van de hak op de tak springen. Er is geen lijn in te ontdekken. Ik denk dat wel dat urban/hiphop meer luisteraars afstoot dan aantrekt. Juist in de auto of de bedrijfsruimte is dat bij uitstek wegzap-muziek.quote:Op zondag 9 augustus 2020 19:58 schreef Spanky78 het volgende:
Ze draaien daar echt alleen de allerslechtste urban shitzooi. 3FM was succesvol met alternatieve muziek. Maar daar doen ze niet aan. Ze draaien muziek voor een kleine niche en doen dat matig. Terwijl er in de hoogtijdagen begin 2000 behoefte was aan iemand die niet de standaard commerciële zooi draaide.
3FM is nu de zender voor de BLM, queer genderdysforische niet menstruerende vrouw geworden. En ondanks de vele herrie die daar gemaakt wordt is dat een niche van 0,01% van de luisteraars. De meeste mensen die radio luisteren zitten in de auto of staan ergens in een hal te werken.
Dat veilige van Radio 2 stoort mij eigenlijk meer dan het totaal stuurloze 3FM. Die zender heb ik allang opgegeven, ook omdat ik er zo onderhand te oud voor ben. Maar je ergernis over Radio 2 is heel herkenbaar. Ik stoor me er echt flink aan als ik vorige week lees dat een vrij matig, generiek nieuw liedje van Guus Meeuwis tot Topsong wordt gepromoveerd. En het is niet de eerste keer dat dat gebeurt.quote:Op zondag 9 augustus 2020 20:13 schreef BasEnAad het volgende:
Zeker waar, er komt weinig interessants meer bovendrijven. Zenders die daar iets mee zouden kunnen zoals Radio2 laten het helemaal afweten. Die draaien gewoon alle nieuwe shit van Miss Montreal, Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis alsof het een klompje goud is dat hen wordt aangereikt. Het is te slecht voor woorden.
"Jouw iedere beweging is bij mij vandaan"
En bij Spotify wordt de artiest betaald per nummer en kortere nummers kun je nou eenmaal vaker luisteren dan langere nummers. Dan krijg je van die suffe concepten van 2 minuten en 8 seconden. Het is nauwelijks muziek meer, het is gewoon een ideetje in een formule gegoten. Liedje klaar en weer verder.
3FM is totaal stuurloos, wil alles en iedereen pleasen en faalt daarin hopeloos. Het is meer een soort verward jonger broertje van Radio 2 dan een zender met een duidelijk eigen profiel. Daar horen trouwens ook duidelijke keuzes bij. Urban op FunX houden, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 10 augustus 2020 11:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Voor Urban is er FunX. Daar is dat de hoofdmoot. Betekent niet dat Urban op 3fm niet kan - Kendrick Lamar past wat mij betreft al 10 jaar in het zenderprofiel. Maar ze hebben ergens wel veel luisteraars verloren door te veel Urban te promoten. Ze hebben alle 30+ers op dat moment ook snel naar Radio 2 gegooid en alle 60+ers naar Radio 5 en gehoopt dat het nieuwe geluid de 'nieuwe jeugd' zou trekken. Niet gebeurd en met de huidige muziekmix krijg je wat tussen de 20 en 30 zat en is vertrokken niet meer zomaar terug. 3fm is te 'vaag' voor de jeugd die alleen maar rap en techno luistert (waarvan je tegenwoordig ook steeds meer op Lowlands ziet) en heeft te weinig randjes om de nog wat alternatievere festivalgangers binnen te halen. Ze proberen van de ene kant te varen op de gevestigde orde, maar op de andere kant te varen op nieuwe muziek. En ze doen dus eigenlijk geen van beiden.
3fm weet al jaren niet wat het wil en verliest daardoor nog altijd luisteraars.
Klopt. Ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ook op YouTube kun je tegen nieuwe muziek aanlopen, al is dat soms bij toeval, doordat er rechts in beeld gerelateerde clips staan. Ik heb het afgelopen jaar zelf ook best veel muziek ontdekt via YouTube, al is dat hoofdzakelijk oudere muziek.quote:Op maandag 10 augustus 2020 12:17 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Wat een lariekoek. Via Youtube leer ik zelf elke dag nieuwe nummers kennen, ik heb nieteens Spotify..
Verandering is op zich geen probleem, maar het is wel een probleem als alles alleen nog draait om verdienmodellen, korte-termijnsucces, standaard-formules en -akkoordenschema's. Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.quote:Op maandag 10 augustus 2020 14:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ook al zou "pop-muziek" een eerloze dood sterven dan komt er wel weer een nieuw genre. Het idee pop muziek is ook al weer zo'n 70 jaar oud dus er mag ook wel eens weer wat anders
Verandering is geen probleem, als je dingen zelf niets vind dan zoek je gewoon verder totdat je vind wat je wel leuk vind. En dat is in deze tijd juist makkelijker geworden en breder. Je hoeft je niet eens te beperken tot echt uitgebrachte muziek als je tijd hebt kun je ook heel soundcloud afstruinen voor 'onuitgebrachte' pareltjes.
Klopt - In deze tijd was bijvoorbeeld een Supertramp blijven hangen bij de 'Indie Rock' Youtube channel die ik regelmatig bezoek. Kleine kans dat je hun nummers op de radio had gehoord. Niet de standaard formule die de radio-bazen graag hebben.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.
Zelf zeg ik ook altijd dat radio-nuziek het afvoerputje van de muziek is. Natuurlijk heb je hier en daar uitzonderingen en komen er goede nummers voorbij. Maar 90% volgt inderdaad de standaard hitjes-formule en raakt binnen een paar maanden in de vergetelheid. Om maar niet te beginnen over de karige remakes die je tegenwoordig zoveel hoort.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
Volgensmij richt jij jezelf teveel op mainstream populariteit. Er gebeurt van alles wat jij leuk vind en dat weet je ook wel, het wordt alleen geen mainstream succes meer. Dat is niet erg, dat gebeurt. Volgensmij kijk je wat dat betreft een beetje ouderwets naar muziek als een massaproduct waarbij iedereen dezelfde muziek kent etc. maar muziek is tegenwoordig meer en meer verworden tot een individueel product. Jij luistert wat jij luistert en je buren hebben er nog nooit van gehoord. Er zijn hele festivals met muziek die maar handjevol mensen kennen, en dat handjevol is dan ook allemaal op dat festival.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Klopt. Ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ook op YouTube kun je tegen nieuwe muziek aanlopen, al is dat soms bij toeval, doordat er rechts in beeld gerelateerde clips staan. Ik heb het afgelopen jaar zelf ook best veel muziek ontdekt via YouTube, al is dat hoofdzakelijk oudere muziek.
[..]
Verandering is op zich geen probleem, maar het is wel een probleem als alles alleen nog draait om verdienmodellen, korte-termijnsucces, standaard-formules en -akkoordenschema's. Ik vraag me weleens af of een band als Supertramp anno 2020 nog bekend zou kunnen worden. Ik denk het niet, namelijk. En dat komt zeker niet door de kwaliteit van hun muziek, maar meer omdat ze niet zouden worden opgemerkt.
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold. Je zou kunnen tegenwerpen dat ik een oude mopperkont ben of dat smaak nu eenmaal verandert, maar ik denk dat het muzikaal-theoretisch daadwerkelijk valt te onderbouwen.
Dat zit wel een kern van waarheid in. Check deze video maar eens:quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:20 schreef DJ11 het volgende:
In mijn beleving zijn de oogkleppen enorm én is de originaliteit van de mainstream popmuziek op de radio en in de hitlijsten keihard achteruit gehold
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |