abonnement Unibet Coolblue
pi_194307040


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financile instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economien met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, ht platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategien platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_194307261
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:44 schreef tnhb het volgende:

[..]

Mooi samengevat, ik ben nu in afwachting van de reactie van Collin op mijn mail van gisteravond, ben er benieuwd wanneer ik welke reactie daarop ga krijgen.
Update van Collin:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194307445
Er worden iets minder antwoorden gegeven in deze update dan gevraagd, maar het is een begin...
Toont wel aan dat men bij CCF niet zelf af en toe Google inzet bij problemen in de portefeuille. FOK blijft dus nodig en zelf dingen checken ook. Jammer. Dt is namelijk wel waar we CCF fee voor afdragen.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194307505
Wat een rare zin
quote:
Uiteraard staan wij contact opnemen met de ondernemer om meer achtergrond informatie te ontvangen en te bezien wat dit betekent voor de financiering en de voorgenomen verkoopstrategie.
pi_194307696
"Wij zijn opeens wakker geschrokken, balen van de ophef en gaan de lulverhalen van de door ongeluk getroffen hennepkwekers gewoon weer geloven en aan de crowd sturen als geruststellende uitleg bij de uitblijvende betaling".
Zoiets?
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194308064
Vooropgesteld dat deze hennepkwekerij natuurlijk onacceptabel is maar ik begrijp wel dat Collin in dit geval wat terughoudend is geweest. Bij de veehouder is op zijn eigen erf zijn 1 jarige zoontje door een vrachtwagen doodgereden. Veel erger kan het in het leven niet worden.

Geen idee sinds wanneer Collin van de wietkwekerij op de hoogte is maar nu is de tijd van compassie wel voorbij. Ik ga er dan ook vanuit dat Collin er voor gaat zorgen dat op zijn minst per omgaande de rente weer voldaan gaat worden en als dit niet mogelijk is moet (helaas) de deurwaarder maar aan het werk gezet worden.

Ik verwacht namelijk niet dat Collin te boek wil staan als de financier van de illegale wietteelt ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Horsemen op 29-07-2020 15:04:07 ]
pi_194308795
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juli 2020 14:06 schreef Horsemen het volgende:
Update van Collin:
Wel toevallig dat deze komt nadat ik gisteravond hier een expliciete vraag (met bron) over heb gesteld. Ze hadden ook kunnen schrijven "na een vraag van een investeerder zijn we tot de conclusie gekomen"of "na een vraag van een investeerder konden we het niet meer verborgen houden". Nu ben ik ook nog wel eens een poosje onderzoeksjournalist geweest, maar dat om mij nu direct "de media" te noemen gaat wat ver :)
pi_194309686
Bij deze hennepkwekerij blijkt maar weer eens dat er ook een aantal ondernemers zich tot crowdfunding richten als een laatste strohalm. Het water staat ze dan blijkbaar zo aan de lippen dat ze elke manier aangrijpen om aan nog wat geld te moeten komen.
Helaas vaak wel met hele mooie pitches, terwijl je hier als crowdfunding eigenlijk verre van wil blijven van dit soort bedrijven die al kansloos in de put zitten.
pi_194309737
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:49 schreef tnhb het volgende:

[..]

Wel toevallig dat deze komt nadat ik gisteravond hier een expliciete vraag (met bron) over heb gesteld. Ze hadden ook kunnen schrijven "na een vraag van een investeerder zijn we tot de conclusie gekomen"of "na een vraag van een investeerder konden we het niet meer verborgen houden". Nu ben ik ook nog wel eens een poosje onderzoeksjournalist geweest, maar dat om mij nu direct "de media" te noemen gaat wat ver :)
Collin leest hier mee dus dat kan ook de media zijn ;)
pi_194310481
Herfinanciering onroerend voor 1 miljoen op Collin
https://www.collincrowdfund.nl/reborn-cvii-b-v-i-o-lelystaete/
Met 1e hypotheek
pi_194310809
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering onroerend voor 1 miljoen op Collin
https://www.collincrowdfund.nl/reborn-cvii-b-v-i-o-lelystaete/
Met 1e hypotheek
Heeft iemand iets tegen de jeuk veroorzaakt door een overdosis marketing BS?
Verder gaat het hier dus om de vraag of en hoe groot er een rele kans is op herontwikkeling naar wonen. Nogal vaag omschreven imho.
Ik sla even over.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194310843
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering onroerend voor 1 miljoen op Collin
https://www.collincrowdfund.nl/reborn-cvii-b-v-i-o-lelystaete/
Met 1e hypotheek
Eerste indruk, prima project, alleen jammer dat er geen aflossing is, al is daar ook geen financiele ruimte voor. Daarnaast geen HA, hoe ik het lees, vind ik persoonlijk altijd minder. Hierdoor twijfel ik na nee, ook omdat de rente niet geweldig is.
pi_194310950
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:28 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Eerste indruk, prima project, alleen jammer dat er geen aflossing is, al is daar ook geen financiele ruimte voor. Daarnaast geen HA, hoe ik het lees, vind ik persoonlijk altijd minder. Hierdoor twijfel ik na nee, ook omdat de rente niet geweldig is.
https://www.fundainbusine(...)8943295-meentweg-14/

https://propertynl.com/Ni(...)019-Saman-Mohammadi-(33)-en-Niel-Slob-(32)-Re-Born/c4109b85-c083-4c81-a551-493980cbd435

Re; gebeuren geloof ik wel, van een dergelijk pand kun je van alles maken, hetgeen wij allen wel kunnen bedenken. Moet natuurlijk wel passen in de omgeving en aantrekkelijk zijn
Een kantoor-omturnen naar living of staying moet wel passen op die locatie. Een stay-hutje ergens achteraf in een nobody area gaat hem ook niet direct worden.

Troubles komen natuurlijk pas als de hut gedeeltelijk leeg komt te staan, kun je niet re-en naar live of stay, daar er nog business inzit. Hoe dan with de flow, straks ff goed analyseren Plus kijken of ik nog data vindt van de heren & toko.

[ Bericht 17% gewijzigd door peterc op 29-07-2020 18:58:48 ]
  woensdag 29 juli 2020 @ 20:30:56 #14
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194312973
Nieuw project op CRE is inderdaad weer van HPI Grundbesitz, zoals tnhb al eerder terecht opmerkte.

Ik haak voorlopig af af om meerdere redenen:

1. Platform en lener lijken erg te zijn verweven.
2. Nauwelijks nog andere lenende partijen aanwezig.
3. LTV is relatief hoog en toch weer een A status gekregen.
4. Rentes aan de lage kant.

Mee eens?
pi_194313728
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:30 schreef InVestEerder het volgende:
Nieuw project op CRE is inderdaad weer van HPI Grundbesitz, zoals tnhb al eerder terecht opmerkte.

Ik haak voorlopig af af om meerdere redenen:

1. Platform en lener lijken erg te zijn verweven.
2. Nauwelijks nog andere lenende partijen aanwezig.
3. LTV is relatief hoog en toch weer een A status gekregen.
4. Rentes aan de lage kant.

Mee eens?
Voordeel van deze Duitse projecten is de spreiding over de verschillende appartementen. Huurinkomsten zullen daardoor stabiel zijn.
pi_194319219
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:26 schreef VDF het volgende:

[..]

Heeft iemand iets tegen de jeuk veroorzaakt door een overdosis marketing BS?
Verder gaat het hier dus om de vraag of en hoe groot er een rele kans is op herontwikkeling naar wonen. Nogal vaag omschreven imho.
Ik sla even over.
Ha ha nee geen middel tegen, de nood is inderdaad hoog. 2 Snelle jongens die willen binnenlopen met een opgeknapt kantoorpand (niets bijzonders m.i.).

Sterk punt is de LTV maar de waarde van zo'n pand is sterk afhankelijk van de huren en de resterende looptijd van de huurcontracten. Alle(!!) contracten lopen af over 4,4 jaar, dus bijzonder slecht gespreid in de tijd.

Als niet vervroegd wordt afgelost, moet over 5 jaar 100% van de lening worden geherfinancierd. Dan kun je alleen maar hopen dat er in voldoende mate is verlengd op de huurcontracten. Zo niet dan zal de taxatiewaarde sterk afnemen. De korte duur van de huurcontracten is m.i. het zwakke punt. Ik had ze liever voor 10 a 20 jaar gezien.

Als wel vervroegd wordt afgelost, zijn de CF' ers bedankt voor de moeite en voor een hele magere rente.


Ik zie ook sterke punten waaronder de huidige solvabiliteit en liquiditeit van de club. De UBO's daarentegen doen uiteraard priv'e niet mee.... :N
Pecunia non olet
pi_194321257
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juli 2020 14:54 schreef Horsemen het volgende:
Vooropgesteld dat deze hennepkwekerij natuurlijk onacceptabel is maar ik begrijp wel dat Collin in dit geval wat terughoudend is geweest. Bij de veehouder is op zijn eigen erf zijn 1 jarige zoontje door een vrachtwagen doodgereden. Veel erger kan het in het leven niet worden.

Geen idee sinds wanneer Collin van de wietkwekerij op de hoogte is maar nu is de tijd van compassie wel voorbij. Ik ga er dan ook vanuit dat Collin er voor gaat zorgen dat op zijn minst per omgaande de rente weer voldaan gaat worden en als dit niet mogelijk is moet (helaas) de deurwaarder maar aan het werk gezet worden.

Ik verwacht namelijk niet dat Collin te boek wil staan als de financier van de illegale wietteelt ;)
Eens. De volgorde is 3mrt hennipkwekerij opgerold 27mrt zoontje overreden. Los van de trieste zaak lijkt het er dus op dat de familieomstandigheden als excuus gebruikt zijn voor het niet betalen. De bron van inkomsten was door de ontdekking van de plantage al eerder opgedroogd.
Dat Collin zegt niet te weten van de wietplantage en dit pas vernomen heeft naar aanleiding van een post hier of een mail van een investeerder is niet wenselijk maar kan natuurlijk wel. Als de leningnemer en de intermediair/boekhouder zijn mond houdt is het lastig(er) om dit te weten te komen.
Afijn ik zou nu met je zeggen doorpakken en geld ophalen. Deze man heeft zich willens en wetens zelf in de nesten gewerkt.
pi_194321352
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Eens. De volgorde is 3mrt hennipkwekerij opgerold 27mrt zoontje overreden. Los van de trieste zaak lijkt het er dus op dat de familieomstandigheden als excuus gebruikt zijn voor het niet betalen. .
Ook in 2013 waren er ook financile problemen door familieomstandigheden
quote:
In 2013 is een gezamenlijk bedrijf van Toon en zijn vader, mede door persoonlijke familieomstandigheden, in de problemen gekomen wat tot een faillissement heeft geleid.
pi_194323307
Renovatie camping Geldvoorelkaar
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22125
pi_194324085
In rekening courant van Collin zijn voor HC Investments 5 maandtermijnen rente en 10% van het ingeschreven bedrag als eenmalige extra aflossing geboekt. Er is nog geen update maar de familie heeft blijkbaar geholpen.
pi_194325149
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:03 schreef crowder07 het volgende:
In rekening courant van Collin zijn voor HC Investments 5 maandtermijnen rente en 10% van het ingeschreven bedrag als eenmalige extra aflossing geboekt. Er is nog geen update maar de familie heeft blijkbaar geholpen.
Top!

De update vanuit Collin is inmiddels ook binnen. Wat mij betreft voorlopig prima opgelost.
pi_194326389
Bericht van LdH.
Het bericht hoort hier niet echt thuis maar ik plaats hem toch maar door...

quote:
Beste Lendahander,

Normaal gesproken vragen we u ondernemers in ontwikkelingslanden te steunen.

Deze keer hebben we een verzoek van persoonlijke aard. Een voormalig medewerker van Lendahand, Eduard Tee, vecht al 3 jaar tegen leukemie. De laatste dagen is de situatie opeens verslechterd. Eduard heeft op zeer korte termijn een stamceltransplantatie nodig. Hieronder zijn eigen oproep.

Wij zouden het zeer op prijs stellen als u deze oproep wilt delen met uw netwerk (dat kan ook via de social media buttons onderaan dit bericht). Of, indien u van Chinese of Indonesische afkomst bent, u aan te melden bij matchis.nl

Bij voorbaat dank,

Team Lendahand

Als je mij ook maar iets gunt door onze zakelijke (en/of prive-rerlatie), dan wil ik je nu om een gunst vragen. Ik deal al een tijd met leukemie (CML) en sinds 3 dagen is alles in een stroomversnelling gekomen. Vandaag heb ik gehoord dat ik met spoed (denk in termen van dagen) een stamceltransplantatie moet ondergaan. Daar is een geschikte donor voor nodig. Zonder donor, geen leven meer. Letterlijk...

Een geschikte donor moet voldoen aan een bepaald ras (Chinees/Indonesisch). Ik wil je daarom vragen om dit bericht te delen met je netwerk. En mocht je zelf van Chinese of Indonesische afkomst zijn, meld je dan met spoed aan bij matchis.nl. Zij zorgen ervoor dat je in een databank terecht komt die binnen enkele dagen wordt geraadpleegd.

Je kan je voorstellen dat ik je eeuwig dankbaar ben als je je aanmeldt als donor en/of dit deelt met je netwerk.
Het is niet eens zozeer dat ik per se verder wil met mijn eigen leven, maar mijn verdriet zit erin dat ik niet wil dat mijn vrouw dit moet overkomen (ze heeft al genoeg meegemaakt in haar leven) en dat mijn kinderen van 8 en 6 dit trauma moeten verwerken.

Met liefde,
Eduard Tee
pi_194327754
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:03 schreef crowder07 het volgende:
In rekening courant van Collin zijn voor HC Investments 5 maandtermijnen rente en 10% van het ingeschreven bedrag als eenmalige extra aflossing geboekt. Er is nog geen update maar de familie heeft blijkbaar geholpen.
Bij horeca crowdfunding is er geen achterstand voor dit gedeelde project geweest. Enkel de standaard 2 maanden opschorting vanuit het platform
pi_194329120
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:30 schreef InVestEerder het volgende:
Nieuw project op CRE is inderdaad weer van HPI Grundbesitz, zoals tnhb al eerder terecht opmerkte.

Ik haak voorlopig af af om meerdere redenen:

1. Platform en lener lijken erg te zijn verweven.
2. Nauwelijks nog andere lenende partijen aanwezig.
3. LTV is relatief hoog en toch weer een A status gekregen.
4. Rentes aan de lage kant.

Mee eens?
Ja, en daarnaast:
- (heb huidige project niet bekeken maar) er lijkt vaak sprake te zijn van gedeeltelijke leegstand
- daarmee verband houdende, de duitse woningmarkt is waarschijnlijk heel anders dan de nederlandse dus de waarde van het onderpand is lastig in te schatten
- als er gedonder komt zit je met het duitse recht wat uitwinnen van zekerheden veel lastiger maakt, helemaal als platform en leningnemer zo te zien zusterbedrijven zijn. Hoe fanatiek gaat de ene tak van de BV een deurwaarder achter de andere tak aansturen?
pi_194329340
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

Ja, en daarnaast:
- (heb huidige project niet bekeken maar) er lijkt vaak sprake te zijn van gedeeltelijke leegstand
- daarmee verband houdende, de duitse woningmarkt is waarschijnlijk heel anders dan de nederlandse dus de waarde van het onderpand is lastig in te schatten
- als er gedonder komt zit je met het duitse recht wat uitwinnen van zekerheden veel lastiger maakt, helemaal als platform en leningnemer zo te zien zusterbedrijven zijn. Hoe fanatiek gaat de ene tak van de BV een deurwaarder achter de andere tak aansturen?
Ik ben ook helemaal gestopt met CRE,om die redenen, heb er ook ma 2 projecten lopen. Vind het ma raar dat ze veel bij die leningnemer ophalen. Daarnaast investeer ik liever dichter bij huis, waar ik er meer zicht op heb.
pi_194335250
Ik ben wat verbaasd over de negatieve stemming hier over CRE. Persoonlijk alleen maar positieve ervaringen met dit platform, een oase van rust in deze corona tijd. Alle rente wordt tot op de cent stipt uitbetaald.

Dat ze (HPI) appartementengebouwen kopen met wat achterstallig onderhoud en enige leegstand is geen geheim, dit is hun business model. Deze gebouwen worden voordelig aangekocht en door te ontwikkelen wordt een goed rendement behaald. Lijkt me handiger dan een tiptop gebouw te kopen dat al volledig verhuurd is; daar betaal je de hoofdprijs voor lijkt me.
Iets meer spreiding zou mij ook lief zijn maar liever een grote solide partij dan een gespreide porto met rotte appels er tussen.

Daarnaast vind ik Duitsland aantrekkelijk vanwege de geografische spreiding, ik heb al erg veel Rotterdam om maar eens iets te noemen. Misschien kent Duitsland afwijkende regels maar ook een grote politieke en economische stabiliteit dus ik vind het wel fijn om er wat Duits vastgoed bij te hebben.
Pecunia non olet
pi_194335392
Eens met obli.

Hoewel ik ook wel bedenkingen heb tegen de grote afhankelijk van dezelfde partij op deze manier, overweegt voor mij toch inderdaad de geografische spreiding en de stipte betalingen.
pi_194335641
Het businessmodel is ook begrijpelijk toch; grote vastgoedjongen met veel vermogen in stenen en daarnaast langlopende verplichtingen. Vermogensgroei zit'm in waardevermeerdering van het vastgoed, niet cash. Wil niet voor iedere aankoop een bank-traject starten, dus wordt mede-aandeelhouder/oprichter/hoe dan ook van een crowdfundplatform.
pi_194336200
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:49 schreef Jaco078 het volgende:
Het businessmodel is ook begrijpelijk toch; grote vastgoedjongen met veel vermogen in stenen en daarnaast langlopende verplichtingen. Vermogensgroei zit'm in waardevermeerdering van het vastgoed, niet cash. Wil niet voor iedere aankoop een bank-traject starten, dus wordt mede-aandeelhouder/oprichter/hoe dan ook van een crowdfundplatform.
Ben tijd geleden al gestopt bij CRE omdat volgens mij in de voorwaarden stond dat ze eventueel zelfstandig naar eigen inzicht de looptijd lening mogen verlengen.
Als ik dan nu hoor dat ze ook eigenlijk min of meer aan zichzelf lenen heb ik weinig twijfels meer.
pi_194338096
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:36 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ben tijd geleden al gestopt bij CRE omdat volgens mij in de voorwaarden stond dat ze eventueel zelfstandig naar eigen inzicht de looptijd lening mogen verlengen.
Als ik dan nu hoor dat ze ook eigenlijk min of meer aan zichzelf lenen heb ik weinig twijfels meer.
Zelf ben ik ook geruime tijd gestopt met daar te investeren. Juist vanwege het feit dat er door het uitgevende bureau teveel banden zijn met de diverse bedrijven die geld lenen.

Na een vraag van mij een antwoord per mail over een aflossing per 3 mei 2020. En als je dan een mail stuurt waar blijft de aflossing krijg je als antwoord:

Graag reageer ik namens mijn collega xxxx op uw onderstaande e-mailbericht. Hij is momenteel helaas niet in de gelegenheid uw e-mail te beantwoorden.

In de e-mail van 7 april 2020 verwijst mijn collega naar de beoogde aflossingsdatum op 3 mei 2020 (na 36 maanden). In de eerste versie van de Crowdrealestate Voorwaarden (destijds nog Crowdestate) werd echter ook een uiterlijke aflossingsdatum benoemd, zijnde 31 augustus 2020. In overleg met de initiatiefnemer is derhalve besloten om deze tweede datum aan te houden. Zie de bijlage voor de Bijzondere Leningsvoorwaarden destijds. Op de projectpagina is dit vorige maand middels een update kenbaar gemaakt.
Lees in overleg met onszelf hebben we dit besloten.

De initiatiefnemer zal verder geen gebruik maken van het conversierecht. Dit is reeds overeengekomen.

Voor verdere vragen kunt u gerust contact met ons opnemen.

Nu benieuwd of er voor 30 augustus wordt afgelost. Ik sta er niet raar van te kijken als men dan ineens weer een verlenging verstrekt. Ik zal dit dan echter aanhangig maken bij diverse instanties. Ik vertrouw ze namelijk helemaal niet. Twee redenen de ene persoon zegt dit en als het de emittent niet uitkomt zegt de ander wat anders en een te grote binding van een persoon (het zou me niet verbazen als dat ook hun baas is) via allerlei bedrijven c.q. beleggingseenheden. Rentebetaling is inderdaad op tijd maar dat deden de piramides ook in het begin.
pi_194338323
Zelf heb ik geen ervaring met CRE.

In zijn algemeenheid is het m.i. onacceptabel dat directie en/of bestuursleden van een platform geld ophalen voor eigen projecten. Dit hebben we recentelijk ook al bij KoM zien gebeuren. Dit gaat op termijn onvermijdelijk zorgen voor belangenverstrengeling of erger.

De AFM zou hiertegen moeten optreden en voor zover dit nog niet verboden is dit moeten verbieden.
pi_194340043
Aankoop appartement Collin
https://www.collincrowdfu(...)ing-artem-tolmachev/
Obv 1e hypotheek
pi_194341017
Recycling computerapparatuur Collin
https://www.collincrowdfund.nl/fitec/
Geen harde zekerheden, maar borgstelling schijnt materieel te zijn. Al moet je daarvoor oppassen bij Collin gezien eerdere projecten
pi_194341464
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankoop appartement Collin
https://www.collincrowdfu(...)ing-artem-tolmachev/
Obv 1e hypotheek
https://www.funda.nl/koop(...)-burggravenlaan-233/
Dus hij koopt voor 10k boven vraagprijs. Dus het gesuggereerde koopje uit de pitch neem ik met een korrel zout zeker als je de puinbak binnen in de woning ziet.

Met de zolder erbij en gerenoveerd is zo een woning rond 300K waard. https://www.funda.nl/koop(...)-burggravenlaan-210/

Echter hij koopt zonder zolder die los te koop is voor 45K.
Dus de waarde schatting na renovatie van 290k voor die 75M2 is wat optimistich. 250K lijkt beter.

Gerenoveerde appartementen van 75m2 in de straat zonder zolder doen ongeveer 250K op funda.

https://www.funda.nl/koop(...)-burggravenlaan-146/
https://www.funda.nl/koop(...)-burggravenlaan-154/

[ Bericht 17% gewijzigd door NaRegenDeZon op 31-07-2020 17:51:25 ]
pi_194342315
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 17:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop(...)-burggravenlaan-233/
Dus hij koopt voor 10k boven vraagprijs. Dus het gesuggereerde koopje uit de pitch neem ik met een korrel zout zeker als je de puinbak binnen in de woning ziet.
Er staat niet dat het koopje is. Er staat dat het tegen taxatiewaarde overgenomen is. De tekst suggereert wel dat de verkoop onderhands is gegaan. Dit klopt waarschijnlijk niet omdat er dan geen verkoopmakelaar en Funda kosten zouden zijn.

Zie dit project wel als een kanshebber om mee te pakken tegen basisbedrag. Hij heeft een goed netwerk om de woning tegen hoge huren te verhuren aan de expats die ook kinderopvang afnemen.

Had wel liever een wat hogere aflossing gezien
  vrijdag 31 juli 2020 @ 19:36:13 #36
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194343559
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:17 schreef Horsemen het volgende:
In zijn algemeenheid is het m.i. onacceptabel dat directie en/of bestuursleden van een platform geld ophalen voor eigen projecten. Dit hebben we recentelijk ook al bij KoM zien gebeuren. Dit gaat op termijn onvermijdelijk zorgen voor belangenverstrengeling of erger.
Ik denk dat het 'formeel/juridisch' wel netjes in elkaar steekt bij CRE maar 'moreel' iets minder. Platform en geldnemer zitten op zelfde adres en hoofdmoot van alle leningen zijn van deze lener.
Het is waar dat de rente netjes wordt uitbetaald. Maar over communicatie ben ik minder tevreden. Zo is er ook een grote lener achter Zorgapp. Steyl, Nieuwbouw Duiven, Transformatie Zevenaar, Nieuwbouw Beilen. Uiteindelijk is Zevenaar helemaal niet van de grond gekomen en Beilen verloopt ook moeizaam. Dat is niet erg, shit happens, maar communiceer dan gewoon eerlijk.
Ieder maakt steeds zijn eigen afwegingen en beslissingen, maar we houden elkaar hier scherp :)
pi_194343621
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankoop appartement Collin
Iemand duidelijk hoe je dit moet lezen:

quote:
Naast de overeengekomen verplichte slottermijn bestaat de mogelijkheid om in de laatste zes maanden voor einddatum de lening algeheel vervoegd af te lossen zonder vergoedingsrente i.p.v. 6 maanden conform de Algemene voorwaarden), indien u de heer T*lm*ch*v via Collin Crowdfund herfinanciert.
Met andere woorden: diegenen die in de toekomst meedoet met de herfinanciering, als die in de laatste zes maanden komt, krijgt die 6 maanden vergoedingsrente niet, en diegenen die niet meedoet krijgt ze wel?
pi_194343756
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:39 schreef tnhb het volgende:

[..]

Iemand duidelijk hoe je dit moet lezen:
[..]

Met andere woorden: diegenen die in de toekomst meedoet met de herfinanciering, als die in de laatste zes maanden komt, krijgt die 6 maanden vergoedingsrente niet, en diegenen die niet meedoet krijgt ze wel?
Er is geen boete voor de lenernemer als deze in de laatste zes maanden de lening herfinancierd bij Collin. De boete is wel van toepassing als hij dit op een andere manier doet (bank/ander platform).

Als er een herfinanciering via Colin komt krijgen de investeerders van dit project voorrang op andere investeerders om opnieuw te investeren.

Het is dus een bindingsmaatregel naar zowel leningnemer als leninggevers

Er staat "u" in de laatste zin. Deze hoort er denk ik niet te staan en zorgt voor mogelijke verwarring.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 01-08-2020 06:22:27 ]
pi_194344237
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:36 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Ik denk dat het 'formeel/juridisch' wel netjes in elkaar steekt bij CRE maar 'moreel' iets minder. Platform en geldnemer zitten op zelfde adres en hoofdmoot van alle leningen zijn van deze lener.
Het is waar dat de rente netjes wordt uitbetaald. Maar over communicatie ben ik minder tevreden. Zo is er ook een grote lener achter Zorgapp. Steyl, Nieuwbouw Duiven, Transformatie Zevenaar, Nieuwbouw Beilen. Uiteindelijk is Zevenaar helemaal niet van de grond gekomen en Beilen verloopt ook moeizaam. Dat is niet erg, shit happens, maar communiceer dan gewoon eerlijk.
Ieder maakt steeds zijn eigen afwegingen en beslissingen, maar we houden elkaar hier scherp :)
Ik vind het nog kwalijker dat de medewerker op 7 april reageert op een herinnering van mijn mail van 9 maart en zegt dat er op 3 mei wordt afgelost en dat ik dan later te horen krijg van een andere medewerker op 8 mei dat het wordt uitgesteld tot uiterlijk 31 augustus en dat er op de projectpagina een update is gemaakt (5 april zogenaamd geplaatst). Deze update heb ik pas gezien na de mail van 8 mei en heb ik noch de medewerker op 7 april gezien dat er een update was. Dus stond die er al of is deze later pas geplaatst. Wat het is weet ik zelf wel zeker en dat voelt helemaal niet goed.
Dus bij een verdere uitstel tot na 31 augustus heeft men een groot probleem met mij omdat ik dan alle registers ga opentrekken bij AFM en anderen over deze enorme belangenverstrengeling die ten koste gaat van de investeerder.
.
pi_194344408
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Er is geen boete voor de lenernemer als deze in de laatste zes maanden de lening herfinancierd bij Collin. De boete is wel van toepassing als hij dit op een andere manier doet (bank/ander platform).

Als er een herfinanciering via Colin komt krijgen de investeerders van dit project voorrang op andere investeerders om opnieuw te investeren.

Het is dus een bindingsmaatregel naar zowel leningnemer als leninggevers
Dat zal zeer waarschijnlijk wel de bedoeling zijn van het verhaaltje, maar dat staat er dus niet!
pi_194344580
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:22 schreef crowder07 het volgende:
Deze update heb ik pas gezien na
Ik ben maar eens gaan kijken wel update er zijn geplaatst bij de projecten waar ik in meedoe en ontdek tot m'n verbazing inderdaad updates bij projecten die nooit actief zijn gecommuniceerd, bijv. begin juni, maar ook van een paar dagen geleden. Hebben jullie ook nooit updates ontvangen, of heb ik ergens iets verkeerd staan en heb ik die mailtjes gemist?
pi_194344614
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:22 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Ik vind het nog kwalijker dat de medewerker op 7 april reageert op een herinnering van mijn mail van 9 maart en zegt dat er op 3 mei wordt afgelost en dat ik dan later te horen krijg van een andere medewerker op 8 mei dat het wordt uitgesteld tot uiterlijk 31 augustus en dat er op de projectpagina een update is gemaakt (5 april zogenaamd geplaatst). Deze update heb ik pas gezien na de mail van 8 mei en heb ik noch de medewerker op 7 april gezien dat er een update was. Dus stond die er al of is deze later pas geplaatst. Wat het is weet ik zelf wel zeker en dat voelt helemaal niet goed.
Dus bij een verdere uitstel tot na 31 augustus heeft men een groot probleem met mij omdat ik dan alle registers ga opentrekken bij AFM en anderen over deze enorme belangenverstrengeling die ten koste gaat van de investeerder.
.
Ik zou dan wel eerst het platform zelf aanschrijven. Wellicht hebben zij een reactie waar wij niet aan dachten of een hele plausibele verklaring. Ik zie in CRE nog geen tweede KOM, dus geef het voordeel van de twijfel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 31-07-2020 21:24:24 ]
pi_194347056
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:36 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Ik denk dat het 'formeel/juridisch' wel netjes in elkaar steekt bij CRE maar 'moreel' iets minder. Platform en geldnemer zitten op zelfde adres en hoofdmoot van alle leningen zijn van deze lener.
Het is waar dat de rente netjes wordt uitbetaald. Maar over communicatie ben ik minder tevreden. Zo is er ook een grote lener achter Zorgapp. Steyl, Nieuwbouw Duiven, Transformatie Zevenaar, Nieuwbouw Beilen. Uiteindelijk is Zevenaar helemaal niet van de grond gekomen en Beilen verloopt ook moeizaam. Dat is niet erg, shit happens, maar communiceer dan gewoon eerlijk.
Ieder maakt steeds zijn eigen afwegingen en beslissingen, maar we houden elkaar hier scherp :)
Als ik me goed herinner (correct me if I'm wrong) was AGD ook een constructie waarbij de initiatiefnemer van het platform de klanten aandroeg vanuit zijn eigen dagelijkse praktijk (lees: andere onderneming).

Wat mij betreft hoeft dat helemaal geen probleem te zijn zolang het niet in strijd is met de eigen platformreglementen (die kunnen overal verschillend zijn) en de aangedragen projecten voldoen aan alle eisen van degelijkheid waaronder vastgelegde zekerheden. Dat laatste lijkt me in "Duitsland" ook het geval. Ik denk dat verreweg de meeste projecten van elders die hier voorbij komen een veel hoger risicoprofiel hebben. Bijvoorbeeld bij bedrijfspanden met slechts n huurder/gebruiker. We zullen het zien de komende economische crisis waar je het beste in had kunnen beleggen.
Pecunia non olet
pi_194349392
Project Soesterberg op Geldvoorelkaar was 650.000 (investeerders Geldvoorelkaar) + 650.000 (White label) = 1.300.000

Nu lijkt er 1.400.000 opgehaald te worden (750.000+650.000).
pi_194349429
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 09:56 schreef peterc het volgende:
SamenInGeld het pandje aan de Mathenesserweg 7a van Ilyas stropt nu echt na een "terechte" valse start via SIG & CCF.
Deze pitch is voor Ilyas waarschijnlijk een brug te ver.
En toch weer ineens van 40% naar 100% volgeschreven.
pi_194349574
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik ben maar eens gaan kijken wel update er zijn geplaatst bij de projecten waar ik in meedoe en ontdek tot m'n verbazing inderdaad updates bij projecten die nooit actief zijn gecommuniceerd, bijv. begin juni, maar ook van een paar dagen geleden. Hebben jullie ook nooit updates ontvangen, of heb ik ergens iets verkeerd staan en heb ik die mailtjes gemist?
Deze updates heb ik ook niet gehad terwijl dit toch wel belangrijke informatie betreft
quote:
Update 06-05-2020: Tot het uitbreken van de coronacrisis verliep de exploitatie nog altijd volgens de prognose. Vanwege de coronacrisis is de horecazaak echter per 12 maart 2020 gesloten. Desondanks kan de rente tot op heden worden voldaan. Mocht daarnaast de huurder wegvallen staat AB inBev garant voor de huurinkomsten.

Update 05-06-2020: De horecazaak heeft besloten om te stoppen. Derhalve is de initiatiefnemer in gesprek met AB inBev om aanspraak te kunnen maken op de huurgarantie. De initiatiefnemer kan nog steeds aan de renteverplichtingen voldoen.
pi_194349947
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 05:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Project Soesterberg op Geldvoorelkaar was 650.000 (investeerders Geldvoorelkaar) + 650.000 (White label) = 1.300.000

Nu lijkt er 1.400.000 opgehaald te worden (750.000+650.000).
Dank voor het melden. Ik trek mijn bijdrage nu terug: zomaar stiekem bedragen ophogen en dus de LTV verlagen: daar heb ik geen zin in.
pi_194350228
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 05:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Project Soesterberg op Geldvoorelkaar was 650.000 (investeerders Geldvoorelkaar) + 650.000 (White label) = 1.300.000

Nu lijkt er 1.400.000 opgehaald te worden (750.000+650.000).
Als je redenering klopt is dat buitengewoon onacceptabel en trek ik ook mijn investering ook uit principe terug. In de pitch staat er echter nog niets over. Mogelijk dat de white label verlaagd word naar 550.000. Tekst in de pitch heeft het namelijk over max 1.3
pi_194350268
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner (correct me if I'm wrong) was AGD ook een constructie waarbij de initiatiefnemer van het platform de klanten aandroeg vanuit zijn eigen dagelijkse praktijk (lees: andere onderneming).

Wat mij betreft hoeft dat helemaal geen probleem te zijn zolang het niet in strijd is met de eigen platformreglementen (die kunnen overal verschillend zijn) en de aangedragen projecten voldoen aan alle eisen van degelijkheid waaronder vastgelegde zekerheden. Dat laatste lijkt me in "Duitsland" ook het geval. Ik denk dat verreweg de meeste projecten van elders die hier voorbij komen een veel hoger risicoprofiel hebben. Bijvoorbeeld bij bedrijfspanden met slechts n huurder/gebruiker. We zullen het zien de komende economische crisis waar je het beste in had kunnen beleggen.
Op zich vond en vind ik een belegging in verschillende wooneenheden in Duitsland een goed idee en daarom heb ik daar ook in het verleden meerdere malen aan meegedaan, maar het feit dat mij pas later gebleken is dat op dit adres vrijwel alle bedrijven met beleggingen in Duitsland zijn ingeschreven en vooral de vreemde reactie op mijn vraag over aflossing en dat het m.i. vrijwel zeker is dat er geantidateerde updates zijn bijgeschreven geeft mij geen goed gevoel en als men in mijn ogen onbetrouwbaar communiceert is het voor mij gedaan. Als men de lening na 30 augustus opnieuw gaat verlengen dan was ik voornemens hen op dat moment nog een week de tijd te geven om mij te gaan aflossen en doet men dit niet dan trek ik inderdaad alle registers open.
pi_194350960
Update Steyl CRE aflossing probably next week

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:16:27 #51
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194351594
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:25 schreef obligataire het volgende:
Als ik me goed herinner (correct me if I'm wrong) was AGD ook een constructie waarbij de initiatiefnemer van het platform de klanten aandroeg vanuit zijn eigen dagelijkse praktijk (lees: andere onderneming).

Wat mij betreft hoeft dat helemaal geen probleem te zijn zolang het niet in strijd is met de eigen platformreglementen (die kunnen overal verschillend zijn) en de aangedragen projecten voldoen aan alle eisen van degelijkheid waaronder vastgelegde zekerheden. Dat laatste lijkt me in "Duitsland" ook het geval. Ik denk dat verreweg de meeste projecten van elders die hier voorbij komen een veel hoger risicoprofiel hebben. Bijvoorbeeld bij bedrijfspanden met slechts n huurder/gebruiker. We zullen het zien de komende economische crisis waar je het beste in had kunnen beleggen.
Obli, dat is mij niet bekend. De projecten van AGD waren zeer divers en ik heb nooit enige samenhang tussen die leners kunnen ontdekken.
Ik vind het overigens ook helemaal geen probleem als er leners zijn die uit het eigen netwerk van de mensen achter de organisatie komen. Zolang het maar zuiver is en blijft! Overigens, bij AGD heb ik maar aan 2 projecten meegedaan en 1 daarvan was de Duitse kabellegger. Ondanks alle inspanningen van platform met een slechte afloop voor de investeerders. Dat geeft aan dat investeringen in buitenland toch een iets hoger risicoprofiel hebben. Maar ondanks een LTV van 80% geeft CRE zonder blikken of blozen een risicostatus A. Voor ieder project van HPI Grundbesitz wordt steeds een nieuwe BV opgericht. Mocht er iets fout gaan denk ik niet dat er geld vanuit de ander BV's of de holding zal komen. En dat alles bij elkaar opgeteld vind ik persoonlijk de geboden 5% rente te weinig.
pi_194352843
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:01 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Zelf ben ik ook geruime tijd gestopt met daar te investeren. Juist vanwege het feit dat er door het uitgevende bureau teveel banden zijn met de diverse bedrijven die geld lenen.

Na een vraag van mij een antwoord per mail over een aflossing per 3 mei 2020. En als je dan een mail stuurt waar blijft de aflossing krijg je als antwoord:

Graag reageer ik namens mijn collega xxxx op uw onderstaande e-mailbericht. Hij is momenteel helaas niet in de gelegenheid uw e-mail te beantwoorden.

In de e-mail van 7 april 2020 verwijst mijn collega naar de beoogde aflossingsdatum op 3 mei 2020 (na 36 maanden). In de eerste versie van de Crowdrealestate Voorwaarden (destijds nog Crowdestate) werd echter ook een uiterlijke aflossingsdatum benoemd, zijnde 31 augustus 2020. In overleg met de initiatiefnemer is derhalve besloten om deze tweede datum aan te houden. Zie de bijlage voor de Bijzondere Leningsvoorwaarden destijds. Op de projectpagina is dit vorige maand middels een update kenbaar gemaakt.
Lees in overleg met onszelf hebben we dit besloten.

De initiatiefnemer zal verder geen gebruik maken van het conversierecht. Dit is reeds overeengekomen.

Voor verdere vragen kunt u gerust contact met ons opnemen.

Nu benieuwd of er voor 30 augustus wordt afgelost. Ik sta er niet raar van te kijken als men dan ineens weer een verlenging verstrekt. Ik zal dit dan echter aanhangig maken bij diverse instanties. Ik vertrouw ze namelijk helemaal niet. Twee redenen de ene persoon zegt dit en als het de emittent niet uitkomt zegt de ander wat anders en een te grote binding van een persoon (het zou me niet verbazen als dat ook hun baas is) via allerlei bedrijven c.q. beleggingseenheden. Rentebetaling is inderdaad op tijd maar dat deden de piramides ook in het begin.
Ik hoop dat hij verlengd wordt! Is een mooi project en die rentes tov ltv zien we nergens meer. Vind het jammer dat hij afgelost wordt.
pi_194353115
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 05:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Project Soesterberg op Geldvoorelkaar was 650.000 (investeerders Geldvoorelkaar) + 650.000 (White label) = 1.300.000

Nu lijkt er 1.400.000 opgehaald te worden (750.000+650.000).
Er staat op in de eerste tab iets als "bedrag wordt mogelijk verhoogd tot een maximum van 1.3 mio, afhankelijk van de interesse van informal investors".
Dus blijkbaar zijn GvE investeerders meer genteresseerd dan informal investors, dus GvE-openbaar 100K omhoog, informal 100K omlaag.
Als ik het me goed herinner stond het er zo vanaf het begin.
Ik twijfel nog om mee te doen, heb wel vertrouwen in een goede afloop met dit project, maar wacht nog even af of er wat beters langs komt de komende week(en).
pi_194353433
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:02 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Er staat op in de eerste tab iets als "bedrag wordt mogelijk verhoogd tot een maximum van 1.3 mio, afhankelijk van de interesse van informal investors".
Dus blijkbaar zijn GvE investeerders meer genteresseerd dan informal investors, dus GvE-openbaar 100K omhoog, informal 100K omlaag.
Als ik het me goed herinner stond het er zo vanaf het begin.
Ik twijfel nog om mee te doen, heb wel vertrouwen in een goede afloop met dit project, maar wacht nog even af of er wat beters langs komt de komende week(en).
Het bedrag voor het deel ‘white label’ is nog steeds 650.000. Er wordt gewoon een ton extra geleend bij de gewone investeerders.
pi_194353807
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:32 schreef Camogli het volgende:

[..]

Het bedrag voor het deel ‘white label’ is nog steeds 650.000. Er wordt gewoon een ton extra geleend bij de gewone investeerders.
Mijn vermoeden is dat er paniek voor niets is. Het zou zo maar kunnen dat er in het White label deel nog geen euro is genvesteerd.
Ik heb er vertrouwen in dat GvE niet over het maximum van 1,3 zal gaan.
pi_194353819
Huh, wat is er gebeurd bij het Samen in Geld project van Ilyas? Die stond al een flinke tijd op ongeveer 40% gefund, zonder dat er nog investeerders bijkwamen. Leek dus niet te gaan lukken. Nu opeens 100% gefund? https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1
pi_194353845
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:01 schreef probablyunsure het volgende:
Huh, wat is er gebeurd bij het Samen in Geld project van Ilyas? Die stond al een flinke tijd op ongeveer 40% gefund, zonder dat er nog investeerders bijkwamen. Leek dus niet te gaan lukken. Nu opeens 100% gefund? https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1
Vast weer een project met funding zekerheid.
pi_194354243
CRE nieuwbouw Duiven ettensestraat 17 / de Gelderlander 10jul20

https://www.gelderlander.(...)ps://www.google.com/

https://residence-eltenstaete.nl/
pi_194354374
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:16 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Obli, dat is mij niet bekend. De projecten van AGD waren zeer divers en ik heb nooit enige samenhang tussen die leners kunnen ontdekken.
Ik vind het overigens ook helemaal geen probleem als er leners zijn die uit het eigen netwerk van de mensen achter de organisatie komen. Zolang het maar zuiver is en blijft! Overigens, bij AGD heb ik maar aan 2 projecten meegedaan en 1 daarvan was de Duitse kabellegger. Ondanks alle inspanningen van platform met een slechte afloop voor de investeerders.
Niets dan goeds over Han van R*n, de man deed zijn uiterste best om te redden wat kon (wat helaas iets te vaak nodig was....). Ik gaf het eigenlijk meer als voorbeeld om te tonen dat de betrokkenheid van crowdfundplatformen wel vaker verder gaat dan uitsluitend als 'leningmakelaar'. Misschien kreeg hij zijn klanten moeilijk ondergebracht bij de toen gebruikelijke kanalen (banken, informal investors) en zette hij er daarom een eigen CF platform naast als extra of laatste redmiddel :) Maar goed het is 5 jaar geleden.........dus ik kan er helemaal naast zitten :)

Het zou kunnen dat dit dezelfde HvR is, dat zou wel de herinnering verklaren die mij bij is blijven hangen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 01-08-2020 14:59:58 ]
Pecunia non olet
pi_194355309
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mijn vermoeden is dat er paniek voor niets is. Het zou zo maar kunnen dat er in het White label deel nog geen euro is genvesteerd.
Ik heb er vertrouwen in dat GvE niet over het maximum van 1,3 zal gaan.
Dat lijkt me ook. Het staat trouwens ook gewoon in de pitch dat de 650k kan worden opgehoogd afhankelijk van de informele investeringen.

quote:
De totale financieringsbehoefte bedraagt 1,3 miljoen. Deze financieringsaanvraag begint met een doelbedrag van 650.000,-. Dit doelbedrag wordt stapsgewijs verhoogd tot een maximum van 1,3 miljoen. Dit is afhankelijk van het verloop van de funding en de deelname van informal investors.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:17:19 #61
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194358336
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:51 schreef obligataire het volgende:
Het zou kunnen dat dit dezelfde HvR is, dat zou wel de herinnering verklaren die mij bij is blijven hangen.
Yep Obli, dat is hem idd! En dit bedrijf staat op hetzelfde (woon-)adres als de oorspronkelijke AGD (na de 'doorstart zijn die verhuisd naar R'dam)
pi_194359993
quote:
Heb het project eens doorgenomen, lijkt me een serieus ondernemers echtpaar, die weten waar ze mee bezig zijn.
Twee dingen die me een beetje tegenstaan:
1.: nemen ze niet teveel hooi op hun vork met de tweede camping die ze onlangs ook overgenomen hebben?
2.: er lijkt een flinke overwaarde in de camping en de eigen woning te zitten: waarom geen tweede hypotheek?

Alles bij elkaar denk ik dat ik dit project toch meepak maandag, rente is wel in verhouding tot het risico naar mijn mening.
pi_194364805
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:23 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Heb het project eens doorgenomen, lijkt me een serieus ondernemers echtpaar, die weten waar ze mee bezig zijn.
Twee dingen die me een beetje tegenstaan:
1.: nemen ze niet teveel hooi op hun vork met de tweede camping die ze onlangs ook overgenomen hebben?
2.: er lijkt een flinke overwaarde in de camping en de eigen woning te zitten: waarom geen tweede hypotheek?

Alles bij elkaar denk ik dat ik dit project toch meepak maandag, rente is wel in verhouding tot het risico naar mijn mening.
Had 2e hypotheek ook wel logischer gevonden. Wellicht dat de 1e hypotheekhouder hiervoor geen toestemming geeft.

Verder vind ik deze omschrijving erg moeilijk te beoordelen, want dit kan je wel bij elk project zo vermelden.
quote:
Hoofdelijke aansprakelijkheid in priv (op dit moment van gedeeltelijk materile waarde)
pi_194367615
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Vast weer een project met funding zekerheid.
Werd er niet al lange tijd beweerd dat er niet (meer) met fundingzekerheid gewerkt werd?
pi_194367662
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:29 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Werd er niet al lange tijd beweerd dat er niet (meer) met fundingzekerheid gewerkt werd?
Klopt. Ik geloof er alleen helemaal niks van.
pi_194368470
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt. Ik geloof er alleen helemaal niks van.
Ik had zelf ook mijn twijfels en vroeg me af wat de ervaring qua mededelingen + uitvoering is

Toch nadelig dat platformen waar ik voornamelijk nog keek vanwege de hypothecaire zekerheden toch ook zijn nadelen en gebrekkige communicatie hebben (sig en cre)
pi_194369851
quote:
12s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:23 schreef peterc het volgende:
Update Steyl CRE aflossing probably next week

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kleine aanvulling via email van CRE op 30-07-2020 15:45:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194378730
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:23 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Heb het project eens doorgenomen, lijkt me een serieus ondernemers echtpaar, die weten waar ze mee bezig zijn.
Twee dingen die me een beetje tegenstaan:
1.: nemen ze niet teveel hooi op hun vork met de tweede camping die ze onlangs ook overgenomen hebben?
2.: er lijkt een flinke overwaarde in de camping en de eigen woning te zitten: waarom geen tweede hypotheek?

Alles bij elkaar denk ik dat ik dit project toch meepak maandag, rente is wel in verhouding tot het risico naar mijn mening.
Mee eens, het zijn ervaren ondernemers op hun vakgebied, jammer van de zekerheden maar daar staat dan wel weer een leuke rente tegenover en een bestaand bedrijf met voldoende omzet.

Ze hebben een campingmanager aangetrokken las ik, die zal ze veel dagelijkse zorg uit handen nemen.

Wat ik me afvroeg: waarom niet ook een positieve hypotheekverklaring. Dat geeft toch net iets meer goed gevoel. Of zou dat ook weer iets te maken kunnen hebben met houding van de 1e HH.

Denk dat ik deze bescheiden meeneem.
Pecunia non olet
pi_194380362
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:32 schreef Camogli het volgende:

[..]

Het bedrag voor het deel ‘white label’ is nog steeds 650.000. Er wordt gewoon een ton extra geleend bij de gewone investeerders.
Bedragen zijn nu aangepast naar 850.000 (crowd) en 450.000 (white). De administratie klopt weer

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 03-08-2020 08:34:01 ]
pi_194380406
Aankondiging Transformatie Nieuwegein op crowdrealestate
pi_194381114
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2020 07:52 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedragen zijn nu aangepast naar 850.000 (crowd) en 450.000 (white). De administratie klopt weer
Ik heb de tekst opnieuw gelezen, maar zoals ik het lees staat daar dat ze het bedrag, afhankelijk van het de inschrijvingen, ophogen tot de 1.3M voor de crowd en de rest voor het white label project is Ze zijn begonnen met 650k, waarschijnlijk omdat ze niet zeker waren of het anders vol zou komen.
pi_194381839
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 00:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mee eens, het zijn ervaren ondernemers op hun vakgebied, jammer van de zekerheden maar daar staat dan wel weer een leuke rente tegenover en een bestaand bedrijf met voldoende omzet.

Ze hebben een campingmanager aangetrokken las ik, die zal ze veel dagelijkse zorg uit handen nemen.

Wat ik me afvroeg: waarom niet ook een positieve hypotheekverklaring. Dat geeft toch net iets meer goed gevoel. Of zou dat ook weer iets te maken kunnen hebben met houding van de 1e HH.

Denk dat ik deze bescheiden meeneem.
De camping staat open voor investeringen. Nu 40% vol. Valt niet tegen maar 450K is een ambitieus bedrag....
Pecunia non olet
pi_194382106
Voor gedesinteresseerde in Collin project RE BORN CVII B.V. i.o. Lelystaete hierbij het linkje:

https://www.collincrowdfu(...)d1be8ced1d596985ac80
pi_194384209
quote:
14s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:06 schreef Horsemen het volgende:
Voor gedesinteresseerde in Collin project RE BORN CVII B.V. i.o. Lelystaete hierbij het linkje:

https://www.collincrowdfu(...)d1be8ced1d596985ac80
Loopt al vrij redelijk zie ik. Weinig risico, maar na 2 jaar wordt hij wel boetevrij afgelost, dat is dan weer een nadeeltje.
pi_194384365
Hierbij de investeringslink van het appartement in Leiden
https://www.collincrowdfu(...)89bc6cda65693e1ba7db
pi_194385368
quote:
14s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:06 schreef Horsemen het volgende:
Voor gedesinteresseerde in Collin project RE BORN CVII B.V. i.o. Lelystaete hierbij het linkje:

https://www.collincrowdfu(...)d1be8ced1d596985ac80
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 13:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Hierbij de investeringslink van het appartement in Leiden
https://www.collincrowdfu(...)89bc6cda65693e1ba7db
Dank jullie wel.

Beide meegenomen.
pi_194385412
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 13:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Hierbij de investeringslink van het appartement in Leiden
https://www.collincrowdfu(...)89bc6cda65693e1ba7db
https://www.funda.nl/koop(...)-burggravenlaan-233/

voor als je het vergeten mocht zijn, het pandje nog ff, je hoeft in ieder geval niet te kiezen wat je gaat renoveren...........take it all
pi_194386329
quote:
Tijd geleden dat een project zo langzaam volloopt op horecacrowdfunding
pi_194387016
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2020 16:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Tijd geleden dat een project zo langzaam volloopt op horecacrowdfunding
Zeker terwijl gezien de aard van het bedrijf er veel afhaal/bezorging zal plaats vinden en de corona naar ik veronderstel niet zoveel invloed zal hebben.
pi_194388682
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:23 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Heb het project eens doorgenomen, lijkt me een serieus ondernemers echtpaar, die weten waar ze mee bezig zijn.
Twee dingen die me een beetje tegenstaan:
1.: nemen ze niet teveel hooi op hun vork met de tweede camping die ze onlangs ook overgenomen hebben?
2.: er lijkt een flinke overwaarde in de camping en de eigen woning te zitten: waarom geen tweede hypotheek?

Alles bij elkaar denk ik dat ik dit project toch meepak maandag, rente is wel in verhouding tot het risico naar mijn mening.
1e punt zat ik ook aan te denken,
2e punt: bij Toelichting Geldvoorelkaar.nl onder negatieve hypotheekverklaring staat "De bank die het eerste hypotheekrecht houdt, heeft geen toestemming gegeven voor het vestigen van een tweede hypotheek." Wellicht na vragen toegevoegd.
pi_194388928
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 18:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

1e punt zat ik ook aan te denken,
2e punt: bij Toelichting Geldvoorelkaar.nl onder negatieve hypotheekverklaring staat "De bank die het eerste hypotheekrecht houdt, heeft geen toestemming gegeven voor het vestigen van een tweede hypotheek." Wellicht na vragen toegevoegd.
Deze zin is m.i. toegevoegd
quote:
Er wordt vastgelegd dat er geen additioneel hypotheekrecht aan overige financiers verstrekt wordt naast de bestaande hypothecaire inschrijving, en dat binnen de huidige hypothecaire inschrijving niet aanvullend geleend zal worden.

De bank die het eerste hypotheekrecht houdt, heeft geen toestemming gegeven voor het vestigen van een tweede hypotheek.
Ook de negatieve verklaring was bij plaatsing nog niet opgenomen. Er ontbreekt in de tekst nog hoe hoog de inschrijving bij de 1e hypotheekhouder is. Dit is belangrijk voor de nu opgestelde voorwaarde. Hierin staat inschrijving en niet restschuld
pi_194390546
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2020 19:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Deze zin is m.i. toegevoegd

Er wordt vastgelegd dat er geen additioneel hypotheekrecht aan overige financiers verstrekt wordt naast de bestaande hypothecaire inschrijving, en dat binnen de huidige hypothecaire inschrijving niet aanvullend geleend zal worden.

[..]

Ook de negatieve verklaring was bij plaatsing nog niet opgenomen. Er ontbreekt in de tekst nog hoe hoog de inschrijving bij de 1e hypotheekhouder is. Dit is belangrijk voor de nu opgestelde voorwaarde. Hierin staat inschrijving en niet restschuld
de hoogte van de inschrijving is toch niet meer echt relevant? (ok, wel handig te weten als uitgangspunt initile financiering) Er is volgens de tekst een maximalisering op de huidige restschuld. Want geen geldopname meer binnen restruimte inschrijving en al helemaal geen aanvullende inschrijving. Zelf ben ik nooit zo'n liefhebber van dit soort "morele" toezeggingen, er is in beginsel niets en niemand die het eenvoudig kan afdwingen. We hebben volgens mij in het verleden ook al eens bij een project gezien dat de ruimte in de bestaande inschrijving alsnog weer gewoon helemaal gebruikt was.
pi_194390739
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 16:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zeker terwijl gezien de aard van het bedrijf er veel afhaal/bezorging zal plaats vinden en de corona naar ik veronderstel niet zoveel invloed zal hebben.
Ik denk dat ze deze wat te snel geplaatst hebben na een paar 5* projecten. Dit is het vierde project in een week tijd ofzo, na het 5* hotel, wok en een Italiaan. Ik heb m voor het minimum meegenomen, als ik een tijdje “droog” had gestaan bij HCN had ik ‘m waarschijnlijk voor wat meer meegenomen.
pi_194393621
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:54 schreef tnhb het volgende:

[..]

de hoogte van de inschrijving is toch niet meer echt relevant? (ok, wel handig te weten als uitgangspunt initile financiering) Er is volgens de tekst een maximalisering op de huidige restschuld. Want geen geldopname meer binnen restruimte inschrijving en al helemaal geen aanvullende inschrijving.
Ik zie de restruimte niet terug in de verklaring. Ik lees: binnen de huidige hypothecaire inschrijving niet aanvullend geleend zal worden.

Maw als de inschrijving hoger is dan de restschuld zou er dan toch bijgeleend mogen worden (verschil restschuld en inschrijving) bij de 1e hypotheekhouder.
pi_194395390
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 05:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik zie de restruimte niet terug in de verklaring. Ik lees: binnen de huidige hypothecaire inschrijving niet aanvullend geleend zal worden.

Maw als de inschrijving hoger is dan de restschuld zou er dan toch bijgeleend mogen worden (verschil restschuld en inschrijving) bij de 1e hypotheekhouder.
Ik lees dat anders, aanvullend lenen is volgens mij dus (opnieuw, want reeds afgelost of niet eerder opgenomen) geld opnemen boven de huidige restschuld en binnen de huidige inschrijving. Hoe zou je anders aanvullend lenen binnen bestaande inschrijving willen zien? Hoe kwalificeer je dan het door jouw benoemde deel tussen restschuld en inschrijving, dat is toch aanvullend lenen binnen de huidige inschrijving? (want het was reeds afgelost of niet eerder opgenomen). Maar anders even expliciet navragen.
pi_194395610
CCF bedrijfs OG Lelystad staat nu open.
pi_194395892
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
CCF bedrijfs OG Lelystad staat nu open.
Hij loopt nog niet erg hard meen ik, een fors deel van de huidige inleg bestaat uit voorverkoop?

Ik vind dit een gevaarlijk project. Ik heb genoeg ervaring met kantoormaatschappen om te weten dat kortlopende huurcontracten (i.c. 5 jaar) een groot risico kunnen zijn en zeker als ze allemaal tegelijk expireren. Huurcontracten zijn van directe invloed op de waardering van dit soort vastgoed.

Daarnaast zijn de voorwaarden niet in het voordeel van de crowdfunders. 5,5% is veel te weinig en van die vervroegde aflossingsmogelijkheid word je ook niet vrolijk. Wel de eventuele lasten maar niet de lusten :6
Pecunia non olet
pi_194395912
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij loopt nog niet erg hard meen ik, een fors deel van de huidige inleg bestaat uit voorverkoop?

Ik vind dit een gevaarlijk project. Ik heb genoeg ervaring met kantoormaatschappen om te weten dat kortlopende huurcontracten (i.c. 5 jaar) een groot risico kunnen zijn en zeker als ze allemaal tegelijk expireren. Huurcontracten zijn van directe invloed op de waardering van dit soort vastgoed.
Er was 22% inschreven in de voorverkoop
pi_194396032
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Er was 22% inschreven in de voorverkoop
Mijn mobiel/app geeft trouwens een andere waarde aan dan de pc (52/31)......dus het gaat toch vlotter dan het leek.....
Pecunia non olet
pi_194396101
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij loopt nog niet erg hard meen ik, een fors deel van de huidige inleg bestaat uit voorverkoop?

Ik vind dit een gevaarlijk project. Ik heb genoeg ervaring met kantoormaatschappen om te weten dat kortlopende huurcontracten (i.c. 5 jaar) een groot risico kunnen zijn en zeker als ze allemaal tegelijk expireren. Huurcontracten zijn van directe invloed op de waardering van dit soort vastgoed.

Daarnaast zijn de voorwaarden niet in het voordeel van de crowdfunders. 5,5% is veel te weinig en van die vervroegde aflossingsmogelijkheid word je ook niet vrolijk. Wel de eventuele lasten maar niet de lusten :6
Het soort huurder (zorg/onderwijs) zijn over het algemeen wel blijvers
quote:
GEBRUIKERS
Stichting Christelijk Primair Onderwijs is een Stichting voor het christelijk basisonderwijs in
Lelystad. Zij hebben zeven reguliere basisscholen en een school voor speciaal onderwijs. De
Stichting houdt in LELYSTAETE haar kantoor.

Opdidakt is een zorginstelling die kinderen en jongeren helpt om een goede start te maken in de
maatschappij. Zij doen onderzoek naar leer- en gedragsproblemen en bieden begeleiding op
didactisch en sociaal-emotioneel gebied. Opdidakt houdt haar kantoor in LELYSTAETE.

Stichting Katholiek Onderwijs Flevoland-Veluwe staan voor eigentijds kwaliteitsonderwijs met oog
voor de leerbehoeften van kinderen. De Stichting telt 28 basisscholen. De scholen ontwerpen een
veilig pedagogisch en uitdagend didactisch klimaat waarin kinderen de ruimte krijgen om zich te
ontwikkelen en te kunnen leren. De Stichting houdt in LELYSTAETE haar kantoor.

Allerzorg Team Lelystad werkt met kleine en vaste teams en maakt samen met de patinten het
zorgplan wat het beste bij patint past. De verpleegkundigen en verzorgden zijn actief bezig om
zorg te verlenen op het gebied van wijkverpleging, kraamzorg, kindzorg, wondzorg, palliatieve zorg
en specialistische zorg thuis.
De teams worden vanuit het centraal kantoor in Woerden ondersteund op het gebied van de
clinten- en financile administratie, personeelszaken, zorginkoop, communicatie en ICT.

Gezondheidscentrum Lelystaete komt voort uit huisartsengroep De Heelhoek in Lelystad. Zij
streven naar kwalitatief goede, samenhangende zorg op maat voor de aan hun zorg toevertrouwde
patinten. Naast dat zij deskundigheid na streven, is een goede arts-patint relatie onmisbaar in de
zorgverlening. Huisartsenpraktijk Lelystaete werkt met een vast patintenbestand. Voor de
komende jaren hebben zij de wens de gehele begane grond te huren. Dit is mogelijk indien
Allerzorg naar de nog te realiseren dakopbouw zal verhuizen.
pi_194396279
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 21:05 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze deze wat te snel geplaatst hebben na een paar 5* projecten. Dit is het vierde project in een week tijd ofzo, na het 5* hotel, wok en een Italiaan. Ik heb m voor het minimum meegenomen, als ik een tijdje “droog” had gestaan bij HCN had ik ‘m waarschijnlijk voor wat meer meegenomen.
Rente verhoogd tot 8% nu heb ik hem wel meegenomen
pi_194396302
De familie patat zaak van HCN heeft rente verhoogd naar 8%.
pi_194396347
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De familie patat zaak van HCN heeft rente verhoogd naar 8%.
DIt past beter want nu is hij al bijna vol in paar minuten
pi_194396398
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:51 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Rente verhoogd tot 8% nu heb ik hem wel meegenomen
Idem, al bij al wel beperkt gehouden.
pi_194397252
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook. Het staat trouwens ook gewoon in de pitch dat de 650k kan worden opgehoogd afhankelijk van de informele investeringen.
[..]

Funding zekerheid op zijn GvE's. (Op deze manier overigens niets mis mee naar mijn mening).
pi_194397404
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:06 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Funding zekerheid op zijn GvE's. (Op deze manier overigens niets mis mee naar mijn mening).
Eens. Een stuk duidelijker dan sameningeld
pi_194398138
Corona update collin

Wat hebben we gedaan
Met instemming van meer dan 95% van onze investeerders hebben wij in maart jongstleden het mandaat gekregen om ruimhartig mee te werken aan het opschorten van aflossingsverplichtingen voor een periode van maximaal zes maanden, voor alle leningnemers die daar behoefte aan hebben.
Een actie die veel verlichting bracht bij diverse ondernemers en als een mooie geste van onze investeerders werd herkend.

Rente en kosten zijn voor zover mogelijk regulier voldaan, en de leningen zijn qua looptijd verlengd. In totaal hebben bijna 400 ondernemers ons verzocht om de aflosverplichting op de lening in eerste instantie met drie maanden op te schorten. Eind mei waren de werkzaamheden rond deze actie nagenoeg volledig afgerond en zijn de betrokken investeerders genformeerd.

Tweede traject van drie maanden
Vervolgens hebben wij deze ondernemers opnieuw aangeschreven met de vraag om een eventuele tweede opschorting van drie maanden dan wel specifiek ‘maatwerk’ aan te vragen.

Circa 48% van de eerste groep ondernemers hebben gebruik gemaakt van een tweede opschorting. Hierbij hebben zij vooraf inzichtelijk gemaakt welke andere maatregelen zij getroffen hebben met als doel hun bedrijf overeind te houden. De andere 208​ ondernemingen hebben te kennen gegeven geen noodzaak tot verdere opschorting meer te zien en hebben de aflossingen hervat.

Zo’n 25​ ondernemers hebben verzocht om specifiek ‘maatwerk’. De uitkomst hiervan is c.q. wordt aan de betrokken investeerders voorgelegd met een stemronde per lening. De overige opschortingen zijn binnen het eerder verkregen mandaat doorgevoerd. Investeerders treffen in hun ‘Mijn Collin’ per lening/investering de details hierover aan.

Waar staat we nu?
Het doet ons deugd dat we op een enkele case na alle herzieningen hebben kunnen afronden. Momenteel informeren wij de eventueel betrokken borgen en financiers die achtergesteld geld ter beschikking van de ondernemer(s) hebben gesteld. Wij verwachten dit traject medio augustus te hebben afgerond.

Mooie samenwerking tussen ondernemer, investeerders en platform
Ondanks dat de ontwikkelingen rond COVID-19 nog onzeker zijn, zijn wij content met de wijze waarop er door alle betrokken partijen is gereageerd en meegewerkt.

Wij schatten in dat juist door die coperatieve houding, de impact voor zowel investeerders als leningnemers beperkt is gebleven. Mogelijk is een positief gevolg hiervan dat wij tot op heden een relatief bescheiden aantal faillissementen hebben geconstateerd, als direct gevolg van COVID-19.

De komende maanden zal niet alleen bij via Collin gefinancierde ondernemers de aflossingsverplichting weer in gaan. Ons beeld is dat ook bij de Belastingdienst en de banken vanaf september de aflossingen weer opstarten. Als altijd verzoeken wij onze leningnemers tijdig met ons te contacten, als dit gaat leiden tot liquiditeitsissues. Dit​ om tijdig samen te kunnen beoordelen of er passende maatregelen/oplossingen voorhanden zijn. Deze zullen wij dan individueel voorleggen aan de betrokken investeerders.

Hoe gaat het met Collin zelf?
Collin zelf heeft vanuit het perspectief van continuteit tot op heden relatief weinig last van de COVID-19 impact. Wij hebben bijvoorbeeld geen gebruik hoeven te maken van overheidshulp, zoals het Noodfonds Overheidshulp Werkgelegenheid (de NOW regeling).

Hierbij speelt dat juist in deze tijden ons verdienmodel de continuteit van ons bedrijf helpt. Immers, onze inkomsten verkrijgen wij overwegend gedurende de looptijd van de leningen. Deels beheerkosten (vanuit investeerders), deels administratiekosten (vanuit ondernemers).

Wij kijken dan ook positief naar het vervolg van 2020 en spreken de wens uit dat de COVID-19 impact tot draagbare omstandigheden zal leiden voor alle betrokkenen.

Perspectief voor Collin is goed
Inmiddels zien wij een verhoogde instroom van leningaanvragen en nemen we een duidelijk toegenomen investeerdersvertrouwen waar. Wij weten dat in het najaar een fors aantal ondernemers – die hun plannen die tijdelijk ‘on hold’ hebben gezet – hun plannen alsnog gaan uitrollen. Wij kijken dus uit naar een inspirerend najaar met mooie investeringskansen!

Samen werken aan ‘comfortabel investeren’ blijft het motto voor 2020, vanuit onze missie ‘ondernemers ruimte bieden via serieuze investeerders’.
pi_194398893
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mijn mobiel/app geeft trouwens een andere waarde aan dan de pc (52/31)......dus het gaat toch vlotter dan het leek.....
nu 79%. Dus nog ruim 200K te gaan. Ik twijfel een beetje met kantoren op dit moment met deze lage rente ondanks dat de LTV wel aardig lijkt.
Maar zoals eerder opgemerkt als het bij de buren leegloopt zouden hoe degelijk de huurders lijken deze met 2 of drie jaar van hun optie gebruik kunnen maken om te verkassen naar beter /goedkoper.

En dan staat er een leeg kantoor met hypotheek waar niets op afgelost is en wat niet te slijten is.

Lijkt me met de toegenomen acceptatie van thuiswerk geen vreemd scenario.

Ik heb hem dus overgeslagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-08-2020 15:18:16 ]
pi_194399032
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 15:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

nu 79%. Dus nog ruim 200K te gaan. Ik twijfel een beetje met kantoren op dit moment met deze lage rente ondanks dat de LTV wel aardig lijkt.
Maar zoals eerder opgemerkt als het bij de buren leegloopt zouden hoe degelijk de huurders lijken deze met 2 of drie jaar van hun optie gebruik kunnen maken om te verkassen naar beter /goedkoper.

En dan staat er een leeg kantoor met hypotheek waar niets op afgelost is en wat niet te slijten is.

Lijkt me met de toegenomen acceptatie van thuiswerk geen vreemd scenario.

Ik heb hem dus overgeslagen.
Deze investeerder heeft meer vertrouwen
investeerder-169737 heeft 93.000 genvesteerd.
pi_194399584
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 15:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Deze investeerder heeft meer vertrouwen
investeerder-169737 heeft 93.000 genvesteerd.
Ach als je zo in de slappe was zit dat je 93K in n project kan steken dan zal je ook niet treuren als je een deel van dat bedrag verliest.
En natuurlijk is een project met eerste hypotheek aanmerkelijk minder risicovol als een project zonder of met een tweede hypotheek. Immers je krijgt hier altijd een (groot) deel van je geld terug.
Ik heb echter een ander budget om te investeren en kan op beter wachten, maar of het daadwerkelijk beter is weet je natuurlijk nooit van te voren. :)
Voor <=5.5% rente wil ik eigenlijk het goede gevoel hebben dat ik "te allen tijde" al mijn geld terug krijg zoals bijvoorbeeld 1A bij SIG, dat gevoel heb ik hier niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-08-2020 16:19:17 ]
pi_194401678
Bij SIG mis ik nog een bedrag Roermond 24b + 20F de rest compleet incl de andere Begijnhofjes.

Update van HCN ontvangen inzake 255 B.... B.. & K....... te Dordrecht 146k 60mnd 8%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand uit het Dordtse wat meer hintergrund info. Betalingen tot op heden met 2 mnd corona on time.

Toen had ik ook al zo mijn twijfels over het uitstellen van de openingen diverse malen.
pi_194401769
Obv beoordelingen op dit forum heb ik re:born investering teruggetrokken. Dank voor het commentaar.
pi_194401799
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:28 schreef peterc het volgende:
Toen had ik ook al zo mijn twijfels over het uitstellen van de openingen diverse malen.
Bij mij ook geen verrassing, al was ik optimistisch omdat de betalingen nog wel doorgingen. Waarom had ik hier ook maar weer geld in gestoken? Was er hier in het topic toen geen leuke dame met een enthousiast verhaal die ons kwam overhalen of ben ik in de war met die Drachtster patatzaak?
pi_194403021
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

Bij mij ook geen verrassing, al was ik optimistisch omdat de betalingen nog wel doorgingen. Waarom had ik hier ook maar weer geld in gestoken? Was er hier in het topic toen geen leuke dame met een enthousiast verhaal die ons kwam overhalen of ben ik in de war met die Drachtster patatzaak?
Dat was het Friethuys in Drachten en die betaald keurig. V h Friethuys zijn de recensies goed en ze reurt ook nog goed de trom voor het Friethuys her & der.

Boris zou op het Horecaplein in Dordrecht komen, dus veel tenten & terrasjes, maar om een of andere reden vooral Bibob en vergunningen gedoe. Veel onduidelijk voor mij maar ook voor HCN blijkbaar.
pi_194403596
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

Bij mij ook geen verrassing, al was ik optimistisch omdat de betalingen nog wel doorgingen. Waarom had ik hier ook maar weer geld in gestoken? Was er hier in het topic toen geen leuke dame met een enthousiast verhaal die ons kwam overhalen of ben ik in de war met die Drachtster patatzaak?
BBK was hier volgens mij inderdaad aanwezig. Gaf ook een stukje vertrouwen door een betrokken iemand - of niet dus ;(
pi_194404523
Vanaf hier praat de dame van BBK even mee:
WGR / [Crowdfunding] #228 met veel nieuwe projecten

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 19:02 schreef ETphonehome het volgende:
Ook wil ik Boris Bar meepakken op HCN, enige minpuntje vind ik de looptijd van 5 jaar van dit project: vind ik aan de lange kant voor horeca.

Worden er bij horeca projecten nog wel eens investeerders gegevens opgevraagd door de gemeente (wet Bibob meen ik)?
Dit is me 1x gebeurd bij een GvE project, en daarna gelukkig nooit meer.
Ik doe overigens horeca vrijwel niet meer buiten HCN.
Grappig dat hier bibob ook nog even genoemd wordt.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 17:15 schreef evavcroonenburg het volgende:

[..]

De genoemde kasstroom is inderdaad incl managementfee.

Mijn vriend heeft onlangs Cafe Het Zwarte Schaap verkocht. Hij zal geen rol spelen in de onderneming. Uiteraard praten we wel over elkaars activiteiten. Ik heb hem regelmatig geholpen in zijn cafe, maar daar bleef het ook bij. :-)

Ik zal naar de rekenfout laten kijken, bedankt!
Opvallend, in het AD-artikel lijkt hij toch een grotere rol te hebben in BBK.
pi_194406948
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 21:33 schreef escortmk2 het volgende:
Vanaf hier praat de dame van BBK even mee:
WGR / [Crowdfunding] #228 met veel nieuwe projecten
[..]

Grappig dat hier bibob ook nog even genoemd wordt.
[..]

Opvallend, in het AD-artikel lijkt hij toch een grotere rol te hebben in BBK.
Goh, een quote van ruim een jaar geleden. Ik probeer me te herinneren hoe ik op de Bibop vraag kwam. Het duurde volgens mij best even voordat dit project vol was, en mogelijk werd er in de discussie ergens gerefereerd aan vergunningen voor het etablissement.

Het AD artikel van 27 november 2019 roept weer veel vragen op. Onder andere de zin "officieel wordt van Croonenburg de eigenaresse". Klinkt een beetje als "zij heeft nog niet buiten de lijntjes gekleurd".
Als er op 27-11 nog op een vergunning gewacht werd, en de zaak nu leeg aangetroffen is ga ik er een beetje van uit dat deze nooit open geweest is.

Scrolde even door de door jouw gelinkte pagina van dit draadje heen, en kwam daar nog een ander probleem geval tegen, waar ondertussen ook nog steeds geen oplossing is: W** M***lit**t.
Laatste update werd op 1-7 verstuurd, kwam er op neer dat "er nog steeds naar een minnelijke oplossing gezocht werd", en klant niet kan betalen. De update eindigde met (vrij vertaald): wij gaan op vakantie, en melden ons weer eind september.
Wat mij betreft hoog tijd dat NLI er met gestrekt been in gaat mbt deze lening nemer.

[ Bericht 10% gewijzigd door ETphonehome op 05-08-2020 02:12:16 ]
pi_194409180
Camping bij GvE is al bijna vol zie ik. De kaasboerderij bij wvjg al bijna op 80%, toch een al meer dan ik had verwacht.
pi_194409632
Wat vinden jullie van het nieuwe project op NLI? https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Enie_SA

Ik twijfel vooral op basis van gevoel, weinig aflossing tussentijds, deel van de rente pas bij afloop.. Risico is daardoor best hoog voor mijn gevoel.
-
pi_194410027
Stukje in de krant over een project van Crowdaboutnow:

quote:
Het Utrechtse echtpaar Rens en Jessica Hansen willen in het voormalige pand van het wijkbureau aan de Amsterdamsestraatweg Drink en Eetlokaal De Straatweg openen. Ze zijn daarom een crowdfundingsactie begonnen.

In totaal is er 330.000 euro nodig om De Straatweg te realiseren. Het echtpaar zegt zelf 130.000 euro in te leggen. Er moet dus 200.000 euro opgehaald worden via de crowdfundingsactie. Inmiddels is al meer dan de helft van dit bedrag opgehaald.
https://www.duic.nl/horec(...)amsterdamsestraatweg

https://crowdaboutnow.nl/(...)F0-AEA9-0D1EB4B64B73

Ik zie echter dat het een horeca project is voor 2% rente.
Iemand een idee waarom zo laag?
pi_194410346
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:17 schreef dyna18 het volgende:
Stukje in de krant over een project van Crowdaboutnow:
[..]

https://www.duic.nl/horec(...)amsterdamsestraatweg

https://crowdaboutnow.nl/(...)F0-AEA9-0D1EB4B64B73

Ik zie echter dat het een horeca project is voor 2% rente.
Iemand een idee waarom zo laag?
Crowdaboutnow is vooral voor de gunfactor. Rendement is stukken lager dan andere platformen en bijna altijd niet in verhouding tot het risico. Ook heb ik altijd vreemd gevonden is dat de rente wordt berekend obv de hoofdsom en niet over de restschuld. Voor sommige projecten waar aardig wordt afgelost is de rente dan per saldo een stuk hoger dan het lijkt.

Dit is zelfs een aflossingsvrij lening waardoor het echt een gun project is.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 05-08-2020 11:50:33 ]
pi_194411283
Voor de genteresseerden in Collin project carpenter-investments.

https://www.collincrowdfu(...)fb8b91a613dfdc2241f1

Dit is trouwens het project waarbij er bij een eerder GvE project gedonder is geweest. (Hier al eerder besproken)

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 05-08-2020 13:32:08 ]
pi_194411603
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Voor de genteresseerden van Collin project carpenter-investments.

https://www.collincrowdfu(...)fb8b91a613dfdc2241f1
Link is al even geleden gedeeld hier. Valt op dat deze nog steeds niet bij de aangekondigde projecten staat
pi_194411695
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Link is al even geleden gedeeld hier. Valt op dat deze nog steeds niet bij de aangekondigde projecten staat
Ok, ik kreeg er vandaag een mail over.
Livegang begin aankomende week.

[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 05-08-2020 13:34:33 ]
pi_194412228
Wat denken we van deze, looptijd is wel kort?

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/move_BV
pi_194412630
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 13:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ok, ik kreeg er vandaag een mail over.
Livegang begin aankomende week.
Het bericht verklaart niet de vertraging in de livegang..... Meestal is het geen goed teken? Gehakketak over voorwaarden en zekerheden?

Ik neem deze bij nader inzien toch niet mee. De gebeurtenissen uit het verleden, de totale (sluwe) indruk, toch net niet het positieve totaalbeeld dat je graag zou willen. Vind het ook een rommelige onsamenhangende vastgoedportefeuille. Het zal tijden duren om deze panden allemaal te verkopen mocht dat nodig zijn. De overwaarde heb ik ook zo mijn bedenkingen tegen als het mis zou gaan.

[ Bericht 23% gewijzigd door obligataire op 05-08-2020 14:34:36 ]
Pecunia non olet
pi_194413813
Auto plaza naar 7%
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=21093
Ik verwacht eigenlijk niet dat dit nu nog veel investeerders over de streep trekt. Veel beter is gelijk bij de start 7% te bieden.
pi_194414223
Crowdrealestate Schwannbeck staat open voor voorinschrijving
pi_194414370
Nieuwe SIG in Schiedam.
Treurig. 900 huur voor een hok van een ton met een blablabla pitch. Hij zoekt maar een ander. Ik sla over.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194414536
Boeteregeling sameningeld lijkt wat versimpeld.
quote:
Wijziging Algemene voorwaarden

Onze Algemene voorwaarden zijn per 30 juli 2020 aangepast. Door te klikken op de link in dit bericht kunt u deze nalezen. De aanpassing betreft de boeteregeling. Hierbij zoals vermeld in de voorwaarden:​ Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening.
Geen % meer, maar alleen maanden
pi_194414657
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Boeteregeling sameningeld lijkt wat versimpeld.
[..]

Geen % meer, maar alleen maanden
Ik zou eigenlijk liever zien dat er bij verkoop van het onderpand een boeteregeling als dit zou zijn en bij herfinanciering gewoon alle nog te ontvangen rente tot einde rentevastperiode.
pi_194415681
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:42 schreef VDF het volgende:
Nieuwe SIG in Schiedam.
Treurig. 900 huur voor een hok van een ton met een blablabla pitch. Hij zoekt maar een ander. Ik sla over.
Wanneer huurder er in trekt en naar de huurcomissie trekt heb je een probleem als verhuurder. Met de dag dat ik hier meer na kijk, kom ik er achter hoe verziekter de woningmarkt in de randstad is...

In 2017 investeerdere ik via SIG in iets groter appartement, met een waarde van toe 50.000. Hier stond toen een huur van 500/600 voor tegenover. Toen had je een win, win situatie. Inmiddels met de verrote huizenmarkt in de randstad kan je hier als verhuurder eigenlijk ook geen legetiem rendement meer maken. Behalve met vertimeren en belagelijke huren vragen. Vraag is die ik mij bij dit soort eigenaren ook steeds meer afvraag, waarom doe je het nog voor deze prijs als je geld bij de crowd moet ophalen en daar met kosten zo 7% rente voor betaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanzul2 op 05-08-2020 18:38:40 ]
pi_194415992
Petje af voor deze leningnemers!


Beste investeerder,

In vervolg op ons bericht aan u van 30 juli jl. informeren wij u dat de ondernemer er in is geslaagd ook de laatste 50.000,-, als eenmalige aflossing oorspronkelijk gepland per 1 april 2020 uit hoofde van de eerder beoogde transactie inzake Delifrance, Rotterdam Oosterhof, op te halen bij vrienden en familie. Deze inmiddels door Collin ontvangen betaling zal derhalve in mindering worden gebracht op zijn uitstaande schuld.

Het betaalschema hebben wij hierop inmiddels aangepast en de ontvangen betalingen zullen vandaag worden bijgeschreven op uw rekening courant.

Vertrouwende erop u hierbij naar behoren te hebben genformeerd.


Met vriendelijke groet,

Bas Denissen


Co||in Crowdfund
comfortabel investeren
pi_194416373
Bij sig zal het onderpand altijd wel een bepaalde marktwaarde houden. Er zijn in Nederland nog maar weinig panden te koop voor rond de 100.000. En als je de mogelijke winst van de leningnemer er af haalt dan hoeft de huur maar 700 te zijn om de verplichtingen te dekken.
pi_194416994
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:57 schreef 109796 het volgende:
Bij sig zal het onderpand altijd wel een bepaalde marktwaarde houden. Er zijn in Nederland nog maar weinig panden te koop voor rond de 100.000. En als je de mogelijke winst van de leningnemer er af haalt dan hoeft de huur maar 700 te zijn om de verplichtingen te dekken.
38m2... Mijn studentenkot was groter.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194417331
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Boeteregeling sameningeld lijkt wat versimpeld.
[..]

Geen % meer, maar alleen maanden
De wijziging van de algemene voorwaarden is wat vreemd verlopen lijkt me, reeds op 3/6 (mogelijk ook eerder) stonden deze als enige voorwaarden al online. Blijkbaar zijn ze pas vanaf 30/7 van toepassing, welke waren er dan daarvoor van toepassing en waar staan deze? Ik heb niet kunnen vinden en dus maar weer eens opnieuw de vraag gesteld over de voorwaarden die ik begin juni ook al stelde maar nooit een reactie op heb gekregen.
pi_194417480
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Geen % meer, maar alleen maanden
Hoezo? Artikel 18 in de voorwaarden uit de link spreekt toch echt over 1% over hoofdsom + 3 maanden rente (of alleen totale resterende rente indien rest looptijd minder dan 3 maanden), of lees ik nu zo krom of zijn er verschillende voorwaarden in omloop?
pi_194417622
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:55 schreef tnhb het volgende:

[..]

Hoezo? Artikel 18 in de voorwaarden uit de link spreekt toch echt over 1% over hoofdsom + 3 maanden rente (of alleen totale resterende rente indien rest looptijd minder dan 3 maanden), of lees ik nu zo krom of zijn er verschillende voorwaarden in omloop?
Ik heb de voorwaarden nog niet doorgenomen. Ik ben uitgegaan van de samenvatting uit de mail
quote:
Hierbij zoals vermeld in de voorwaarden:​ Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte
Edit: Het lijkt alsof de verkeerde versie is meegezonden in de mail. De datum van deze algemene voorwaarden is 25-5 en niet 30-7
pi_194420141
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:14 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Wanneer huurder er in trekt en naar de huurcomissie trekt heb je een probleem als verhuurder.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat een huur van 916 euro echt niet mogelijk is. 38 m2 krijg je qua huurpunten nooit in de vrije sector geplaatst, zeker niet met een standaard ikea keuken. De eerste de beste huurder die naar de huurcommissie stapt brengt dat omlaag naar zo'n 600 euro.
Daar zit je dan met je 513 euro aan rente, en dan komen de rest van de kosten zoals VVE, belasting en onderhoud er nog bij.
pi_194422413
Ik weet dat Symbid hier niet vaak ter sprake komt, maar ik wou toch even zeggen dat je er rekening mee moet houden dat je eigen naam in de jaarrekening terecht kan komen bij projecten waarin je daar geld inlegt. Zit nu naar een lijst met certificaathouders te kijken waar ik mijn eigen volledige naam tussen zie staan. Had ik misschien moeten weten, maar ik wist het niet. Nu weten jullie het in ieder geval wel.
pi_194422498
Appartementen Schwanbeck op CrE gaat vrij langzaam. Zou er een HPI verzadiging zijn bij de investeerders, of is de rente aan de lage kant?
Wat mij betreft is de rente aan de lage kant, en ik neem hem dus ook niet mee.
pi_194422515
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 02:48 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik weet dat Symbid hier niet vaak ter sprake komt, maar ik wou toch even zeggen dat je er rekening mee moet houden dat je eigen naam in de jaarrekening terecht kan komen bij projecten waarin je daar geld inlegt. Zit nu naar een lijst met certificaathouders te kijken waar ik mijn eigen volledige naam tussen zie staan. Had ik misschien moeten weten, maar ik wist het niet. Nu weten jullie het in ieder geval wel.
Dat is op zich niet zo vreemd natuurlijk: bij kleine bedrijven zit er nu eenmaal meestal geen bescherming laag tussen zoals bij beurs genoteerde bedrijven, en staan over het algemeen aandeelhouders met naam en toenaam vermeld in de jaarverslagen.
Heb je veel Symbid projecten?
Ik heb er ooit 1 meegenomen, en daar is het bij gebleven. Dit bedrijf ging later zelf de emissies doen, en heb er toen nog wat bijgekocht in volgende rondes. Voorlopig nog geen dividend, waarde zit op een zeer klein plusje.

Ik vond Symbid verder geen prettig platform, en kijk er nooit meer op.
pi_194423683
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 03:26 schreef ETphonehome het volgende:
Appartementen Schwanbeck op CrE gaat vrij langzaam. Zou er een HPI verzadiging zijn bij de investeerders, of is de rente aan de lage kant?
Wat mij betreft is de rente aan de lage kant, en ik neem hem dus ook niet mee.
De relatie tussen CRE en HPI was me tot kort geleden niet bekend, maar nu wel en daarom laat ik 'm lopen.
pi_194423810
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:22 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat een huur van 916 euro echt niet mogelijk is. 38 m2 krijg je qua huurpunten nooit in de vrije sector geplaatst, zeker niet met een standaard ikea keuken. De eerste de beste huurder die naar de huurcommissie stapt brengt dat omlaag naar zo'n 600 euro.
Daar zit je dan met je 513 euro aan rente, en dan komen de rest van de kosten zoals VVE, belasting en onderhoud er nog bij.
Er zit nog een huurder tussen, een verhuurbedrijf dat de woning zal verhuren aan een uitzendbureau. Een dergelijke constructie is aan de orde van de dag.
pi_194423989
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:22 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat een huur van 916 euro echt niet mogelijk is. 38 m2 krijg je qua huurpunten nooit in de vrije sector geplaatst, zeker niet met een standaard ikea keuken. De eerste de beste huurder die naar de huurcommissie stapt brengt dat omlaag naar zo'n 600 euro.
Daar zit je dan met je 513 euro aan rente, en dan komen de rest van de kosten zoals VVE, belasting en onderhoud er nog bij.
Ik denk dat 600,00 nog optimistisch is. Denk eerder dat je moet denken aan 500,00. Zie niet waar die meer dan ongeveer 90 punten vandaan moet komen..
pi_194424007
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 08:54 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Er zit nog een huurder tussen, een verhuurbedrijf dat de woning zal verhuren aan een uitzendbureau. Een dergelijke constructie is aan de orde van de dag.
Anand-> verhuurbedrijf
Verhuurbedrijf -> uitzendbureau
Uitzendbureau -> medewerker
Zoiets?
pi_194424350
[quote]1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 09:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vermoedelijk zal de huur ergens in de keten bruto betaald worden zodat de werknemer er geen belasting over betaalt en als zodanig zelf niet daadwerkelijk de huur betaalt en dus ook geen gang naar de huurcommissie kan maken.

Of is dit te negatief gedacht?
pi_194424513
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 09:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 6 augustus 2020 09:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vermoedelijk zal de huur ergens in de keten bruto betaald worden zodat de werknemer er geen belasting over betaalt en als zodanig zelf niet daadwerkelijk de huur betaalt en dus ook geen gang naar de huurcommissie kan maken.

Of is dit te negatief gedacht?

Dat hoop ik niet, want dat kan/mag wettenlijk al helemaal niet. Ma je zal als b.v logestiek medewerker. Met een loon van 1600/1700 netto per maand een huur van ruim 900 kaal moeten betalen en dan 39m2 tot je beschikking hebben. De woning heeft dan ook nog een energielabel f ofzo. Enige manier om dit voor zo iemand te kunnen betalen is eigenlijk met twee man samen wonen.
Vind het eigenlijk sneu voor die huurders, uit principe kan ik dan ook niet meer mee doen aan zo projecten. Ook al zijn de zekerheden in schijf 1a nog prima.
pi_194425083
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Auto plaza naar 7%
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=21093
Ik verwacht eigenlijk niet dat dit nu nog veel investeerders over de streep trekt. Veel beter is gelijk bij de start 7% te bieden.
Mee eens. Het was veel beter geweest om de rente gelijk op 7% te zetten.

Ondanks dat ik niet verwacht dat dit project vol gaat komen er toch even opnieuw naar gekeken.

Het is natuurlijk geen bijzonder pand. Aan de andere kant zit hij in een branche die momenteel wel goed doorloopt. De vraag blijft natuurlijk of dit, als de crisis nog wat harder toeslaat, zo blijft. Wel gaat hij gedurende de looptijd een redelijk deel aflossen.

Ik heb hem tegen de 7% alsnog meegepakt maar verwacht niet dat hij uiteindelijk vol komt.
pi_194425179
Nieuw klein Collin project tegen 9%, zonder zekerheden en met een negatief eigen vermogen.

S-Quisse Consulting & Coaching

https://www.collincrowdfund.nl/s-quisse-consulting-coaching/

[ Bericht 30% gewijzigd door Horsemen op 06-08-2020 11:34:59 ]
pi_194425502
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 10:47 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw klein Collin project tegen 9%, zonder zekerheden en met een negatieve eigen vermogen.

S-Quisse Consulting & Coaching

https://www.collincrowdfund.nl/s-quisse-consulting-coaching/
Dit lijkt me typisch een eenpitter die de komende tijd door de corona crisis tot duimen draaien veroordeeld is. Zou me niets verbazen als dit in de praktijk een lening is om een moeilijke periode door te komen is en de rest een sausje is om de investeerder over de streep te trekken. Afijn komt wel vol, hebben ze mij niet voor nodig.
pi_194428144
quote:
Wordt dus verkocht voor rond 125k dus geen 90% maar 100% financiering. En die taxateurs maar die prijs opdrijven.😀
https://www.funda.nl/koop(...)bourgondiestraat-16/

Appartement ziet er op het eerste gezicht netjes uit dus 1A overweeg ik wel voor deze 56m2

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-08-2020 14:14:53 ]
pi_194428233
Het zou natuurlijk best kunnen dat het appartement wel verkocht is voor 145k ook al vragen ze 125k (waarbij je uiteraard weer twijfels over de taxatie kunt hebben). Er wordt genoeg overboden tegenwoordig.
pi_194428241
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wordt dus verkocht voor rond 125k dus geen 90% maar 100% financiering. En die taxateurs maar die prijs opdrijven.😀
https://www.funda.nl/koop(...)bourgondiestraat-16/

Appartement ziet er op het eerste gezicht netjes uit dus 1A overweeg ik wel voor deze 56m2
Bij SiG kijk ik inmiddels alleen nog maar naar de WOZ waarde. De marktwaarde taxaties leeg en verhuurd vertrouw ik niet.
pi_194428907
Bij OPC is in Februari een project W**rr*bb*n geweest. Hier komt nu een vervolgproject op, maar volgens mij verslechtert dit de positie van eerdere investeerders.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meer mensen die hier in zitten en daar een mening over hebben? Zal het ook wel daar navragen natuurlijk.
pi_194429160
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:14 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Wanneer huurder er in trekt en naar de huurcomissie trekt heb je een probleem als verhuurder. Met de dag dat ik hier meer na kijk, kom ik er achter hoe verziekter de woningmarkt in de randstad is...

In 2017 investeerdere ik via SIG in iets groter appartement, met een waarde van toe 50.000. Hier stond toen een huur van 500/600 voor tegenover. Toen had je een win, win situatie. Inmiddels met de verrote huizenmarkt in de randstad kan je hier als verhuurder eigenlijk ook geen legetiem rendement meer maken. Behalve met vertimeren en belagelijke huren vragen. Vraag is die ik mij bij dit soort eigenaren ook steeds meer afvraag, waarom doe je het nog voor deze prijs als je geld bij de crowd moet ophalen en daar met kosten zo 7% rente voor betaald.
Zo lang de huizenprijs blijft stijgen valt daar natuurlijk wel wat winst te halen. Heb zo het idee dat veel van de investeerders op SiG niet echt rekening houden met een toekomstige dip in de huizenprijzen.
pi_194429525
Vervroegde aflossing van een GvE bootje:

quote:
In november 2017 is project 16971 | Aankoop Motorvrachtschip mede dankzij u tot stand gekomen.

Via deze weg willen wij u informeren over het feit dat het schip door de geldnemer is verkocht. Hiermee is de gevestigde hypotheek, ten goede voor de investeerders van Geldvoorelkaar.nl, afgelost en geroyeerd.

De lening is afgelost conform de voorwaarden in artikel 7 van de Overeenkomst Lening. Het aangepaste betaalschema vindt u in uw eigen omgeving op onze website. De betaling zal eind deze week op uw rekening worden bijgeschreven. U krijgt 2 betalingen, termijn 33 (rente over de maand juli) en termijn 61 (restant hoofdsom en de compensatierente).

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,

Klantenservice Geldvoorelkaar.nl
pi_194429850
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:24 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Zo lang de huizenprijs blijft stijgen valt daar natuurlijk wel wat winst te halen. Heb zo het idee dat veel van de investeerders op SiG niet echt rekening houden met een toekomstige dip in de huizenprijzen.
Hangt er natuurlijk vanaf ... een toekomstige dip is toekomstig, dat kan in 2025 zijn of 2055 maakt natuurlijk nogal een verschil. De vorige dip was ook zo ongeveer van 1980 naar 2010 dus 2040-ish?
pi_194429877
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 09:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Anand-> verhuurbedrijf
Verhuurbedrijf -> uitzendbureau
Uitzendbureau -> medewerker
Zoiets?

ja, dat denk ik. Het verhuurbedrijf zou ook rechtstreeks kunnen verhuren aan de medewerkers (met een stapelbed passen er 2 in).
pi_194430708
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:40 schreef Horsemen het volgende:
Voor de genteresseerden in Collin project carpenter-investments.

https://www.collincrowdfund.nl/carpenter-investments-b-v/

Dit is trouwens het project waarbij er bij een eerder GvE project gedonder is geweest. (Hier al eerder besproken)
En ineens krijg ik een investeerders link een paar dagen later (vandaag de 6e) ook in mijn email.
Is dit een promotiestrategie of zijn ze gewoon hard op zoek naar funding?
pi_194431625
Investeringslink transformatie Nieuwegein (crowdrealestate)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194431780
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 18:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Investeringslink transformatie Nieuwegein (crowdrealestate)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
geen connectie, pagina verplaatst?
aanvulling: meldingen idem als forumlid Iykkefund
pi_194431781
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 18:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Investeringslink transformatie Nieuwegein (crowdrealestate)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wilde gaan lezen, moest eerst inloggen. Echter daarna kreeg ik te zien dat de pagina niet bestond of verplaatst was.

Edit: peterc, ik kreeg eerst te zien dat ik moest inloggen om de informatie te kunnen zien. Vervolgens kwam bij mij die melding pas, dus ik denk dat RCE zelf nu aan het rommelen is (of er niet van gediend is dat er linkjes worden gedeeld?).
pi_194431795
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 18:33 schreef lykkefund het volgende:

[..]

wilde gaan lezen, moest eerst inloggen. Echter daarna kreeg ik te zien dat de pagina niet bestond of verplaatst was.
Stond denk ik heel kort online. Ik heb een bevestiging:
quote:
Geachte heer Krekel,

Bedankt voor uw voorinschrijving voor de propositie 'Transformatie Nieuwegein'. U krijgt per post en/of per e-mail een bericht wanneer het mogelijk is om uw betaling en investering af te ronden.

Wij houden u op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Crowdrealestate
was al 22% ingeschreven
pi_194431925
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Edit: Het lijkt alsof de verkeerde versie is meegezonden in de mail. De datum van deze algemene voorwaarden is 25-5 en niet 30-7
Daar lijkt het heel erg op. sterker nog, beiden hebben _dezelfde_ citeertitel:
quote:
45 Citeernaam voor deze voorwaarden
De citeernaam voor deze voorwaarden is ‘algemene voorwaarden van Geldlening
SamenInGeld maart 2020’.
Dus als er naar die voorwaarden wordt verwezen dan zijn er twee (verschillende!) versies van in omloop, dit is dus voer voor ellende als het ergens een keer mis gaat.
pi_194432665
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:07 schreef TechLight het volgende:
Bij OPC is in Februari een project W**rr*bb*n geweest. Hier komt nu een vervolgproject op, maar volgens mij verslechtert dit de positie van eerdere investeerders.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meer mensen die hier in zitten en daar een mening over hebben? Zal het ook wel daar navragen natuurlijk.
Zo erg had ik me er nog niet in verdiept, ik ga er in elk geval niet nog meer geld in steken. Lijkt me dat het een voordeel is bij het eventueel uitwinnen van de tweede hypotheek als ook de eerste hypotheek bij hetzelfde platform zit. Dan heb je niet te maken met twee instanties die verschillende belangen hebben.
pi_194432941
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

Zo erg had ik me er nog niet in verdiept, ik ga er in elk geval niet nog meer geld in steken. Lijkt me dat het een voordeel is bij het eventueel uitwinnen van de tweede hypotheek als ook de eerste hypotheek bij hetzelfde platform zit. Dan heb je niet te maken met twee instanties die verschillende belangen hebben.
Zouden ze niet een 3e hypotheek moeten afsluiten in de nieuwe pitch, waarna het 2e recht opschuift naar het 1e recht en het 3e naar het 2e recht?
pi_194433486
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 18:44 schreef tnhb het volgende:

[..]

Daar lijkt het heel erg op. sterker nog, beiden hebben _dezelfde_ citeertitel:
[..]

Dus als er naar die voorwaarden wordt verwezen dan zijn er twee (verschillende!) versies van in omloop, dit is dus voer voor ellende als het ergens een keer mis gaat.
Op de site wordt inmiddels gelinkt naar de versie van 30-07-2020 Algemene voorwaarden
pi_194433636
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Zouden ze niet een 3e hypotheek moeten afsluiten in de nieuwe pitch, waarna het 2e recht opschuift naar het 1e recht en het 3e naar het 2e recht?
Gevoelsmatig zou je dat wel zeggen, maar of dat juridisch ook het geval is weet ik eerlijk gezegd niet, is er hier een (ervarings-)deskundige aanwezig? Als tweede hypotheekhouder heb je geaccepteerd 2e rang te zitten. In theorie zou een ander partij de 1e rang over kunnen nemen lijkt me. Als de schuld waar de 1e rangs zekerheid bij hoort niet hoger wordt zou ook de zekerheidspositie niet echt anders worden (tenzij er iets anders is afgesproken).
pi_194433881
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 20:03 schreef tnhb het volgende:

[..]

Gevoelsmatig zou je dat wel zeggen, maar of dat juridisch ook het geval is weet ik eerlijk gezegd niet, is er hier een (ervarings-)deskundige aanwezig? Als tweede hypotheekhouder heb je geaccepteerd 2e rang te zitten. In theorie zou een ander partij de 1e rang over kunnen nemen lijkt me. Als de schuld waar de 1e rangs zekerheid bij hoort niet hoger wordt zou ook de zekerheidspositie niet echt anders worden (tenzij er iets anders is afgesproken).
De 1e hypotheek zal wel afgelost moeten worden. Dit hypotheekrecht vervalt dan lijkt me. Het nieuwe hypotheekrecht lijkt me dan achter het huidige 2e hypotheekrecht te komen.
pi_194435083
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 03:32 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dat is op zich niet zo vreemd natuurlijk: bij kleine bedrijven zit er nu eenmaal meestal geen bescherming laag tussen zoals bij beurs genoteerde bedrijven, en staan over het algemeen aandeelhouders met naam en toenaam vermeld in de jaarverslagen.
Heb je veel Symbid projecten?
Ik heb er ooit 1 meegenomen, en daar is het bij gebleven. Dit bedrijf ging later zelf de emissies doen, en heb er toen nog wat bijgekocht in volgende rondes. Voorlopig nog geen dividend, waarde zit op een zeer klein plusje.

Ik vond Symbid verder geen prettig platform, en kijk er nooit meer op.
Ik heb er vier, en vraag me af wat ik ermee moet. Heb nog niets ontvangen. Eentje lijkt op omvallen te staan, bij een ander is de oprichter/boegbeeld vertrokken. Het doet me denken aan een lot in een loterij waarvan de trekking pas over een paar jaar is.
pi_194436448
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 20:22 schreef KrekelJapie het volgende:
De 1e hypotheek zal wel afgelost moeten worden. Dit hypotheekrecht vervalt dan lijkt me. Het nieuwe hypotheekrecht lijkt me dan achter het huidige 2e hypotheekrecht te komen.
Als echter het bestaande hypotheekrecht overgenomen wordt zou voor de 2e en verder niets veranderen. Het zou dan juist vreemd zijn als de 'hele rangorde' dan een stap opschuift (bv als een bank overgenomen wordt lijkt mij dat de hypotheek in principe gewoon blijft bestaan zonder inhoudelijke wijzigingen en effect op andere partijen). Maar dan moet de bestaande hypotheek dus 1:1 in tact blijven bij zo'n overdracht. Dat zou hier ook kunnen als er dus een hogere inschrijving in zit dan de eerdere restschuld en/of de hypotheek de nieuwe lening niet 100% dekt.

Als beide hypotheken bij hetzelfde platform zitten kunnen er natuurlijk in principe allerlei afspraken over gemaakt worden - zolang het de belangen van de investeerders niet schaadt, of dat in stemming wordt gebracht. Ten minste dat lijkt mij. Belangrijkste is dus wellicht om duidelijkheid over de relevante bedragen te krijgen.
pi_194437436
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 20:22 schreef KrekelJapie het volgende:
De 1e hypotheek zal wel afgelost moeten worden. Dit hypotheekrecht vervalt dan lijkt me. Het nieuwe hypotheekrecht lijkt me dan achter het huidige 2e hypotheekrecht te komen.
In dat geval zou een 1e hypotheek dus nooit overgesloten kunnen worden bij een andere geldverstrekker aangezien daarvoor een nieuwe inschrijving van het recht van 1e hypotheek moet komen. Als de 2e hypotheek houder vervolgens in de hypotheek akte (standaard) heeft laten vermelden dat er geen opvolgende hypotheekrechten mogen worden ingeschreven zonder toestemming, en die toestemming vervolgens niet verleent, zou daarmee feitelijk het oversluiten bij een andere geldverstrekker van deze 1e hypotheek onmogelijk worden gemaakt.

Aan de ene kant lijkt me het doorschuiven van 2e naar 1e positie logisch, maar als vervolgens de 1e (voormalige 2e) hypotheekhouder een nieuwe 2e hypotheek kan tegenhouden levert dat wel een vreemde situatie op. Ben erg benieuw naar de mening van een (ervarings-)deskundige op dit gebied.
pi_194438396
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 00:11 schreef tnhb het volgende:

[..]

In dat geval zou een 1e hypotheek dus nooit overgesloten kunnen worden bij een andere geldverstrekker aangezien daarvoor een nieuwe inschrijving van het recht van 1e hypotheek moet komen. Als de 2e hypotheek houder vervolgens in de hypotheek akte (standaard) heeft laten vermelden dat er geen opvolgende hypotheekrechten mogen worden ingeschreven zonder toestemming, en die toestemming vervolgens niet verleent, zou daarmee feitelijk het oversluiten bij een andere geldverstrekker van deze 1e hypotheek onmogelijk worden gemaakt.

Aan de ene kant lijkt me het doorschuiven van 2e naar 1e positie logisch, maar als vervolgens de 1e (voormalige 2e) hypotheekhouder een nieuwe 2e hypotheek kan tegenhouden levert dat wel een vreemde situatie op. Ben erg benieuw naar de mening van een (ervarings-)deskundige op dit gebied.
Een afwijkende rangorde lijkt inderdaad mogelijk, maar ik zou er als investeerder niet zomaar mee akkoord gaan.
quote:
Afwijkende van de rangorde in hypotheken
Bij notarile akte kan ook een andere rangorde worden afgesproken die rechtsgeldig is. Dan moet uit de akte blijken dat de andere hypotheek verschaffers hiermee akkoord zijn. Dus als er drie hypotheek verschaffers zijn en de derde in orde zou graag eerste in orde zou willen zijn, dan heeft hij daarvoor de toestemming nodig van nummer n en twee. Niet voor niets vragen hypotheekbanken dan ook voor een tweede en derde hypotheek een hogere rente dan voor een eerste hypotheek. Voor u kan het interessant zijn om de verschillende hypotheken bij dezelfde hypotheekbank te nemen, omdat de kosten lager zullen zijn. Ook voor de bank is dat interessanter, omdat het risico om buiten de boot te vallen daarmee een stuk kleiner wordt.


[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2020 06:19:37 ]
pi_194438583
Herfinanciering Soesterberg van 850.000 naar een miljoen. Kijken of de crowd dit ook nog vol kan krijgen.
pi_194440127
Hoe vragen jullie trouwens hypotheekaktes e.d. op? Ik zie daarvan wel eens wat info langskomen hier. Even zelf gezocht natuurlijk, maar het Kadaster lijkt daarvoor 17 euro, of als je niet zeker weet dat de hypotheekakte de laatste is, 49 euro te vragen. Dat klinkt wat veel voor 'openbare' registers, maar ik snap wel dat 'openbaar' niet per se gratis hoeft te betekenen als ze kosten maken. Zijn er betere (goedkopere :P ) manieren om dat soort informatie te vinden? Ik ken bijvoorbeeld wel wozwaardeloket.nl voor WOZ waarde, en zaken als faillissementen vind je vaak via google wel, of bv faillissementsdossier.nl. Dat geeft dan al een eerste inzicht. Maar hypotheekaktes, eigendom en bv bedrijfsstructuren zijn wat lastiger voor zover ik weet. Tips?

(Misschien ook iets om wat linkjes in de startpost, bijvoorbeeld onder 'Zekerheden' toe te voegen)
pi_194440886
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:42 schreef TechLight het volgende:
Hoe vragen jullie trouwens hypotheekaktes e.d. op? Ik zie daarvan wel eens wat info langskomen hier. Even zelf gezocht natuurlijk, maar het Kadaster lijkt daarvoor 17 euro, of als je niet zeker weet dat de hypotheekakte de laatste is, 49 euro te vragen. Dat klinkt wat veel voor 'openbare' registers, maar ik snap wel dat 'openbaar' niet per se gratis hoeft te betekenen als ze kosten maken. Zijn er betere (goedkopere :P ) manieren om dat soort informatie te vinden? Ik ken bijvoorbeeld wel wozwaardeloket.nl voor WOZ waarde, en zaken als faillissementen vind je vaak via google wel, of bv faillissementsdossier.nl. Dat geeft dan al een eerste inzicht. Maar hypotheekaktes, eigendom en bv bedrijfsstructuren zijn wat lastiger voor zover ik weet. Tips?

(Misschien ook iets om wat linkjes in de startpost, bijvoorbeeld onder 'Zekerheden' toe te voegen)
kadaster.nl - 2.95 voor de hypotheekinschrijvingen (niet de akte zelf). De akte zelf is doorgaans ook niet boeiend.
pi_194441972
Tweede deel van onze vrienden uit Bergen. Ik vind het wel straf dat het zo snel volgt op deel 1 aangezien de verbouwing in 2 fases ging gebeuren. Bij 2 fases stel ik me toch iets meer voor dan een tussenstuk van 1 maand.

https://horecacrowdfunding.nl/projects/hotel-1900-deel-2-n7p27jl6
pi_194442594
Gecrowdfund in juli
Geldvoorelkaar had in juli met 4,6 miljoen euro het grootste volume. NLInvesteert volgde op de voet met 4,3 miljoen euro.

De grootste crowdfunding platforms financieren steeds meer vastgoedprojecten, zoals woningen voor verhuur of de aankoop van een eigen bedrijfspand. Door corona wordt echter minder gefinancierd dan vorig jaar.

Status leningportefeuilles
De portefeuille van Kapitaal Op Maat heeft momenteel het laagste rendement met -12,51%. De afschrijvingen zijn opgelopen tot 10 miljoen euro (bijna 1/3 van de totaal gefinancierde som).

De portefeuille van NLInvesteert boekt momenteel het hoogste rendement met 8,48%.

Bron: crowdfundcijfers
pi_194442965
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 12:05 schreef Bieselke het volgende:
Tweede deel van onze vrienden uit Bergen. Ik vind het wel straf dat het zo snel volgt op deel 1 aangezien de verbouwing in 2 fases ging gebeuren. Bij 2 fases stel ik me toch iets meer voor dan een tussenstuk van 1 maand.

https://horecacrowdfunding.nl/projects/hotel-1900-deel-2-n7p27jl6
Dat is inderdaad veel sneller als verwacht: eerste deel is nog geeneens betaald.
Zou zomaar kunnen dat er een deel in een gat verdwijnt wat gedicht moet worden.
Ik heb hem meegenomen door de goed lijkende zekerheden, hou dit ook zo, hoop dat ik niet over 1-2 jaar hier een quote van mezelf terugzie en denk had ik maar...
pi_194444158
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:23 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

ja, dat denk ik. Het verhuurbedrijf zou ook rechtstreeks kunnen verhuren aan de medewerkers (met een stapelbed passen er 2 in).
Ik heb zelfs een keer een grote studentenhuisvester gezien die twee stapelbedden op een kamer van 20m2 plaatste om daar vervolgens 4 internationale studenten in te huisvesten. Als op straat slapen het alternatief is, dan kan ik het nog enigzins begrijpen, maar ik zou echt helemaal gek worden.

Soortgelijke situaties heb ik gezien in Copenhagen, waar studenten permanent gehuisvest worden in een hostel, waar ze met 6 mensen ook maar iets van 20m2 tot hun beschikking hebben. Uiteraard hebben die ook toegang tot gemeenschappelijke ruimten, maar dan zou dat nog steeds niet echt iets voor mij zijn.
pi_194446193
Jachthaven met 1e hypotheek op Collin:
https://www.collincrowdfund.nl/jachtwerf-allemansgeest/
pi_194447308
Iconische meubelen met 2e hypotheek die volgend mogelijk omgezet worden naar een 1e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/ghyczy-beheer-b-v/

Dit zal niet de omzet per dag zijn haha
quote:
In de topdagen, van 1998 tot 2012, realiseerde GHYCZY een omzet van bijna 4.000.000,- met 1.000.000,- nettowinst.
Inmiddels is de omzet trouwens 739.000

[ Bericht 18% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2020 18:13:07 ]
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:14:36 #176
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194449870
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 18:33 schreef lykkefund het volgende:
Investeringslink transformatie Nieuwegein (crowdrealestate)
Als je in het gisteren door KrekelJapie opgegeven linkje het cijfer 289 verandert naar 290, dan werkt het weer.
pi_194450221
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 21:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Als je in het gisteren door KrekelJapie opgegeven linkje het cijfer 289 verandert naar 290, dan werkt het weer.
Topper _O_
Pecunia non olet
pi_194450404
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 16:35 schreef Tsundoku het volgende:
Jachthaven met 1e hypotheek op Collin:
https://www.collincrowdfund.nl/jachtwerf-allemansgeest/
Twijfelgeval. Leuk stukje Hollands glorie maar ook een markt voor pleziervaartuigen die uiterst conjunctuurgevoelig is.
En bij een (minimaal) leningbedrag van 1.200K wordt er slechts 80K afgelost dus nog geen 7%. Dat wordt spannend over 5 jaar.

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 07-08-2020 21:57:20 ]
Pecunia non olet
pi_194450802
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 21:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Als je in het gisteren door KrekelJapie opgegeven linkje het cijfer 289 verandert naar 290, dan werkt het weer.
Thanks!
pi_194452036
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 22:10 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Thanks!
toppiejoppie
pi_194452307
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 21:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Als je in het gisteren door KrekelJapie opgegeven linkje het cijfer 289 verandert naar 290, dan werkt het weer.
Proost ! :Y
pi_194453529
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 21:14 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Als je in het gisteren door KrekelJapie opgegeven levertijd linkje verandert dan werkt het weer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194454244
Bedankt!
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194455959
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 17:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Iconische meubelen met 2e hypotheek die volgend mogelijk omgezet worden naar een 1e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/ghyczy-beheer-b-v/

Dit zal niet de omzet per dag zijn haha
[..]

Inmiddels is de omzet trouwens 739.000
Ben ik nu gekke Henkie en lees ik dat een andere B.V. van deze heer het eerste hypotheekrecht houdt van 500k? Dus zelf risico loos blijft zitten? Hoe zien jullie dit?

Mogelijk omzetten bij een tweede ronde. Laat hij dat nu maar doen. Gaat hij zelf maar achteraan staan met een derde hypotheek zodat plek twee overblijft voor een tweede ronde.

Zoals het nu geformuleerd is ben je overgeleverd aan de grillen van de leningnemer als je instapt naar mijn idee.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-08-2020 11:34:41 ]
pi_194455993
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ben ik nu gekke Henkie en lees ik dat een andere B.V. van deze heer het eerste hypotheekrecht houdt van 500k? Dus zelf risico loos blijft zitten? Hoe zien jullie dit?
Dat is precies zoals ik het gisteren ook las.
Ik ben gelijk gestopt met lezen. Hoezo belangenverstrengeling bij een eventuele uitwinning van de zekerheden.
pi_194456106
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ben ik nu gekke Henkie en lees ik dat een andere B.V. van deze heer het eerste hypotheekrecht houdt van 500k? Dus zelf risico loos blijft zitten? Hoe zien jullie dit?

Mogelijk omzetten bij een tweede ronde. Laat hij dat nu maar doen. Gaat hij zelf maar achteraan staan met een derde hypotheek zodat plek twee overblijft voor een tweede ronde.

Zoals het nu geformuleerd is ben je overgeleverd aan de grillen van de leningnemer als je instapt naar mijn idee.
Was ook mijn idee inderdaad.

1e hypotheekhouder staat ingeschreven op dit kasteel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Nieuwenbroeck
Bewoner is Ghyczy senior.

[ Bericht 12% gewijzigd door KrekelJapie op 08-08-2020 11:46:26 ]
pi_194456242
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ben ik nu gekke Henkie en lees ik dat een andere B.V. van deze heer het eerste hypotheekrecht houdt van 500k?
Daar ben ik dan ook maar gestopt met lezen, onvoorstelbaar dat je denkt op die manier te kunnen ondernemen...

aanvulling: ik zie dat eind juli er nog het een en ander in de bv structuur is gewijzigd.

[ Bericht 7% gewijzigd door tnhb op 08-08-2020 12:07:03 ]
pi_194459261
Is die hypotheek-bv niet van senior, die op deze manier het bedrijf steunt waar hij zelf niet meer in zit. Senior is kennelijk wel een bekende in het designwereldje, heeft ook een eigen wikipediapagina. Ik krijg een vergane glorie gevoel, junior heeft misschien niet hetzelfde ontwerptalent als pa of de ontwerpen zijn niet meer in de mode en nu verkopen de exclusieve meubels zichzelf niet meer en moet een marketingoffensief het bedrijf redden.
pi_194459624
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 16:05 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Is die hypotheek-bv niet van senior, die op deze manier het bedrijf steunt waar hij zelf niet meer in zit. Senior is kennelijk wel een bekende in het designwereldje, heeft ook een eigen wikipediapagina. Ik krijg een vergane glorie gevoel, junior heeft misschien niet hetzelfde ontwerptalent als pa of de ontwerpen zijn niet meer in de mode en nu verkopen de exclusieve meubels zichzelf niet meer en moet een marketingoffensief het bedrijf redden.
Uiteraard is de bv van senior. Senior heeft het bedrijf verkocht aan zijn zoon, maar werkt er nog wel. Er wordt nu niets door senior ingelegd. In het verleden waarschijnlijk wel grote bedragen, maar dat geld is allemaal verdampt.
quote:
Zijn zoon Felix trad in 2001 toe en tegenwoordig bouwt het duo, vader en zoon, voort op het merk Ghyczy vanuit het familie atelier in Swalmen.
Obv 1e hypotheek zou het op grond van zekerheden een prima project zijn. Nu de lening achter pa is en obv de terugloop van de omzet neem ik deze niet mee

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 09-08-2020 05:31:11 ]
pi_194461984
CrowdRealEstate Nieuwegein > is deze plek Graaf Florisweg // Lierseschans // Graaf Anselmdek, daar zijn wel appartementen van te maken

https://www.google.com/ma(...).0157857!4d5.0922508

https://www.fundainbusine(...)-lierseschans-10-13/

aan de andere kant ook zo'n pand https://www.pen.nl/artike(...)graaf-karellaan-1-35

https://qbusbouw.nl/projecten/graaf-karellaan-te-nieuwegein/

13171 GVE Autohuis B =
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(was 123k / status 42 van 60 mnd 7%)
snap niet dat men het hierop aan laat komen, status was 66% betaald , en als de rente erbij meetelt kom je op >80%, ik had als geldlener Hr Erwin B een serious final offer gedaan ipv 3 jr .....// maar ja kan ook een bewuste keuze zijn. Zal nog wel meer openstaan naast GVE


14642 GVE LeaseParcours made it to the finish without problems, chapeau daar in Nieuw Buinen

[ Bericht 16% gewijzigd door peterc op 09-08-2020 20:26:24 ]
pi_194467912
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 16:05 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Is die hypotheek-bv niet van senior, die op deze manier het bedrijf steunt waar hij zelf niet meer in zit. Senior is kennelijk wel een bekende in het designwereldje, heeft ook een eigen wikipediapagina. Ik krijg een vergane glorie gevoel, junior heeft misschien niet hetzelfde ontwerptalent als pa of de ontwerpen zijn niet meer in de mode en nu verkopen de exclusieve meubels zichzelf niet meer en moet een marketingoffensief het bedrijf redden.
Het project doet me een beetje denken aan soonsalon.com, eveneens van Collin, inmiddels default, en eveneens met een hoop lelijke onverkoopbare troep op de website. Als ik dat soort spullen zou willen, maar dan niet voor belachelijke prijzen, dan kijk ik eerst wel bij IKEA en bij de Xenos...... :7

In 2019 en 2020 een negatieve cashflow, blijkbaar dus geen levensvatbaar bedrijf, laatste redmiddel een wonderdokter in huis halen.....

In ieder geval geen behoefte bij mij om de levensstijl van een semi-adellijke familie te financieren...

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 09-08-2020 00:15:09 ]
Pecunia non olet
pi_194476916
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 18:34 schreef peterc het volgende:
CrowdRealEstate Nieuwegein > is vlgs mij deze plek Graaf Florisweg // Lierseschans // Graaf Anselmdek, daar zijn wel appartementen van te maken
Betreft volgens info Lierseschans 10-14. Aan de andere kant (Graaf Karellaan) zou de transformatie nu ongeveer klaar moeten zijn als ik het goed heb begrepen (heeft iemand dit ter plekke gezien?)

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 09-08-2020 17:14:27 ]
pi_194482679
Ik had vandaag de aflossing Motorvrachtschip verwacht ( GVE 16971)...........maandag dan maar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_194483771
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 23:57 schreef obligataire het volgende:
Ik had vandaag de aflossing Motorvrachtschip verwacht ( GVE 16971)...........maandag dan maar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelfde met maandbetaling kapitaalopmaat
quote:
Per 7 augustus 2020
Uitbetaling
Collectieve crowdfund stranddag?
pi_194486320
Heeft er iemand de link naar het hotel project van horecacrowdfunding?
pi_194486575
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:28 schreef peterc het volgende:
Bij SIG mis ik nog een bedrag Roermond 24b + 20F de rest compleet incl de andere Begijnhofjes.
Dat hofje 20F is een hardnekkig probleempje blijkbaar, staat er nog steeds niet bij.
Pecunia non olet
pi_194486931
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Heeft er iemand de link naar het hotel project van horecacrowdfunding?
Zit al vol:

https://horecacrowdfundin(...)a0-991c-3526614a1b38

auto-invest was voor 50% toegekend.
pi_194486952
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:45 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Zit al vol:

https://horecacrowdfundin(...)a0-991c-3526614a1b38

auto-invest was voor 50% toegekend.
Jammer
pi_194487134
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Jammer
Inderdaad, had nog wel een hapje willen toevoegen aan de 1e tranche.
Pecunia non olet
pi_194491437
Begrijp ik het goed dat in de nieuw aangeboden propositie van CRE, er dus huurders zitten tot aan de transformatie, en zeggen ze hiermee dan al dat deze huurder eruit gaan als dit appartementen worden? Of kunnen zij tegen die tijd voor een probleem zorgen m.b.t. de ontwikkeling naar appartementen?
pi_194494634
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat hofje 20F is een hardnekkig probleempje blijkbaar, staat er nog steeds niet bij.
Die heb ik ook nog steeds niet ontvangen.

Wel is onaangekondigd Zandbank in Lelystad 10 maanden voor einddatum afgelost. Financieel niet ongunstig zo te zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door fok321 op 11-08-2020 22:48:38 (typo) ]
pi_194494908
Kapper Sjenkels Partners (KOM) is inmiddels helemaal geknipt en geschoren. Niet altijd even soepel maar toch. *O*
Pecunia non olet
pi_194498874
Betalingsachterstanden op crowdfundingleningen nemen toe
Investeerders in crowdfundingleningen wachten steeds langer op hun geld. Bij projecten met een betalingsachterstand wacht een derde van investeerders langer dan 1 jaar op de afgesproken aflossing van de lening. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden.

Brancheorganisatie Crowdfundmarkt deed onderzoek bij alle AFM geregisteerde crowdfundingplatformen in Nederland, samen goed voor bemiddeling van meer dan 1 miljard euro MKB financiering in de afgelopen vijf jaar.

Het aantal ondernemers met betalingsachterstanden neemt toe. Op dit moment staat nog ruim 24 miljoen euro open ten opzichte van 11 miljoen euro een jaar eerder. Het gaat hier om verwachte aflossingen die al langer dan 45 dagen niet voldaan zijn.

21 miljoen euro aan crowdfundingleningen is reeds definitief afgeboekt als gevolg van faillissementen. De verwachting is dat dit verder zal oplopen als gevolg van de COVID-19 crisis.

Bron: Crowdfundmarkt Analytics
pi_194501221
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 21:13 schreef fok321 het volgende:

[..]

Wel is onaangekondigd Zandbank in Lelystad 10 maanden voor einddatum afgelost. Financieel niet ongustig zo te zien.
En nu de afkondiging ...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was dus al een week geleden afgelost en moet dus nog eerder bekend geweest zijn bij SIG. Beetje jammer dat dit zo laat achteraf gecommuniceerd wordt. :(
pi_194501266
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 21:13 schreef fok321 het volgende:

[..]

Die heb ik ook nog steeds niet ontvangen.

Wel is onaangekondigd Zandbank in Lelystad 10 maanden voor einddatum afgelost. Financieel niet ongustig zo te zien.
Waarschijnlijk leefgeld nodig vanwege corona
quote:
In het dagelijks leven hebben we een eigen bedrijf en verkoopt en coordineert Martijn dance events van 15000+ bezoekers per editie over de hele wereld en regelt Helena de e-shop en merchandising van deze evenementen.
pi_194501523
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Waarschijnlijk leefgeld nodig vanwege corona
[..]

Goed punt.
pi_194501652
De laatste 10% van re:born gaat wel erg langzaam
pi_194503332
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 21:13 schreef fok321 het volgende:
Financieel niet ongustig zo te zien.
Inderdaad een mooi moment voor een vervroegde aflossing :) Dit is het eerste SiG project waarbij ik blij ben met de vervroegde aflossing.
pi_194504406
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 11:01 schreef KrekelJapie het volgende:
De laatste 10% van re:born gaat wel erg langzaam
Voor een klein deel obli zijn schuld. re:fuse :6
Pecunia non olet
pi_194505019
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inderdaad een mooi moment voor een vervroegde aflossing :) Dit is het eerste SiG project waarbij ik blij ben met de vervroegde aflossing.
Staat op nu funda voor bieden vanaf 160k, in de verkoopbrochure van dik een jaar geleden was het bieden vanaf 127,5k. Ook stond op Funda verhuurd vanaf okt19. Dus met wat gedoe en kosten toch zo te zien een nice profit voor +1 year
Met wat gedoe en kosten toch een nice profit.

https://www.funda.nl/koop/lelystad/huis-87214144-zandbank-122/

https://www.funda.nl/huur(...)teer-afmelddatum-af/
pi_194505172
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:57 schreef peterc het volgende:

[..]

Staat op nu funda voor bieden vanaf 160k, in de verkoopbrochure van dik een jaar geleden was het bieden vanaf 127,5k. Ook stond op Funda verhuurd vanaf okt19. Dus met wat gedoe en kosten toch zo te zien een nice profit voor +1 year
Met wat gedoe en kosten toch een nice profit.

https://www.funda.nl/koop/lelystad/huis-87214144-zandbank-122/

https://www.funda.nl/huur(...)teer-afmelddatum-af/
Zolang de waarde gelijk of oploopt blijft dit (gelukkig) lucratief en zijn prima rendementen mogelijk.
pi_194505502
twitter

92%
pi_194506413
Bedrijfsunit installatietechniek Collin
https://www.collincrowdfund.nl/hoogcaspel/
Obv 1e hypotheek en 33% eigen inbreng
pi_194506983
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 16:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfsunit installatietechniek Collin
https://www.collincrowdfund.nl/hoogcaspel/
Obv 1e hypotheek en 33% eigen inbreng
Als iemand een link heeft wil ik die wel. Al vind ik het wel raar dat ie hiervoor een lening moet afsluiten, gezien zijn resultaat. Netto rendement is 4,3%. Wat wel mijn minimum is en minder dan 1a bij SIG, maar gezien platform verdeling toch intresant. Hier hakt het niet krijgen van korting wel op je rendement.
pi_194507907
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 16:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfsunit installatietechniek Collin
https://www.collincrowdfund.nl/hoogcaspel/
Obv 1e hypotheek en 33% eigen inbreng
Honderdentwintig (!) maanden een lening van 30k aflossen. Dan ben je of een hele slechte loodgieter of er is iets anders aan de hand waardoor het de afgelopen 20 jaar niet is gelukt een beetje eigen vermogen op te bouwen. Ik blijf er graag van weg.
pi_194508018
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:06 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Honderdentwintig (!) maanden een lening van 30k aflossen. Dan ben je of een hele slechte loodgieter of er is iets anders aan de hand waardoor het de afgelopen 20 jaar niet is gelukt een beetje eigen vermogen op te bouwen. Ik blijf er graag van weg.
of hij is erg behoudend en voorzichtig , maar voor mij is 120 mnd te lang, dus ongeacht de reden, een no go
pi_194509906
Vergeet ook niet dat je hem dan ook wat groter wat moet meenemen. Het is een mini-detail, maar als je klein investeert (<400) krijg je met zo'n lage maandaflossing in de laatste maanden 0 cent rente.

Looptijd zelf vind ik niet erg, over 5 jaar hoop ik gewoon nog in 5-jaarsprojecten te investeren. Die hebben dan dezelfde einddatum als deze.

Het betreft box 17 in dit complex.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jaco078 op 11-08-2020 21:11:29 ]
pi_194510040
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 20:07 schreef Jaco078 het volgende:
Vergeet ook niet dat je hem dan ook wat groter wat moet meenemen. Het is een mini-detail, maar als je klein investeert (<400) krijg je met zo'n lage maandaflossing in de laatste maanden 0 cent rente.

Looptijd zelf vind ik niet erg, over 5 jaar hoop ik gewoon nog in 5-jaarsprojecten te investeren. Die hebben dan dezelfde einddatum als deze.
De beheerskosten zijn met een kleine inleg nog veel langer 0,00. Dat is dan weer een voordeel.

Aan de andere kant: Het risico is voor dit project ook heel erg laag, dus meer inleggen kan ook vrij makkelijk.
pi_194510226
^O^ voor Rescop bij Collin die helemaal volgens schema afbetaald is.
pi_194511131
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 20:07 schreef Jaco078 het volgende:


Het betreft box 17 in dit complex.
Dan zou het deze moeten zijn.

https://www.fundainbusine(...)westhavenweg-107-17/

Ik hou mij ook aanbevolen voor een linkje :)
pi_194512807
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 23:57 schreef obligataire het volgende:
Ik had vandaag de aflossing Motorvrachtschip verwacht ( GVE 16971)...........maandag dan maar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ze vandaag ontvangen :)
pi_194513635
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:14 schreef peterc het volgende:

[..]

of hij is erg behoudend en voorzichtig , maar voor mij is 120 mnd te lang, dus ongeacht de reden, een no go
Die 120 maanden gaat hij vast niet vol maken, spoedig vervroegd aflossen, in de tussentijd een hele lage maandlast.
Pecunia non olet
pi_194515358
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 21:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan zou het deze moeten zijn.

https://www.fundainbusine(...)westhavenweg-107-17/

Ik hou mij ook aanbevolen voor een linkje :)
Ik wil het linkje ook wel als het ergens beschikbaar is.
pi_194517223
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 06:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik wil het linkje ook wel als het ergens beschikbaar is.
Hier het linkje. Zelf meegenomen; ik vermoed hier weinig problemen. f 10 jaar netjes betalen, of vervroegde aflossing, of bij echte problemen verwacht ik geen executieverkoop maar zal hij dit kleine bedrag wel binnen familiaire kring (her)financieren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog 29k en vol is vol ;-).
pi_194517309
Dank!
pi_194517315
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 20:07 schreef Jaco078 het volgende:
Vergeet ook niet dat je hem dan ook wat groter wat moet meenemen. Het is een mini-detail, maar als je klein investeert (<400) krijg je met zo'n lage maandaflossing in de laatste maanden 0 cent rente.
Effect valt wel mee. Als test een investering van 100 euro gedaan. Je krijgt dan alleen de laatste maand geen rente en je betaalt de laatste 5 maanden geen beheerkosten


[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 12-08-2020 14:36:28 ]
pi_194517759
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier het linkje. Zelf meegenomen; ik vermoed hier weinig problemen. f 10 jaar netjes betalen, of vervroegde aflossing, of bij echte problemen verwacht ik geen executieverkoop maar zal hij dit kleine bedrag wel binnen familiaire kring (her)financieren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog 29k en vol is vol ;-).
Tnx Jaco, ik doe ook weer mee. Het is denk ik zoals je zegt, linksom of rechtsom komt het wel terug.
Pecunia non olet
pi_194518041
Loodgieter meegenomen, thnx.

Nu voor 13.700/30.000 vol.
pi_194518114
Thx Jacco. Ook mee kunnen nemen.
pi_194518137
Update Steyl, wordt eind september. Wat mij betreft prima. Er volgen mogelijk nog 2 verkopen...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194518145
Jaco ^O^
pi_194518221
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier het linkje. Zelf meegenomen; ik vermoed hier weinig problemen. f 10 jaar netjes betalen, of vervroegde aflossing, of bij echte problemen verwacht ik geen executieverkoop maar zal hij dit kleine bedrag wel binnen familiaire kring (her)financieren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog 29k en vol is vol ;-).
Top!

Bedankt en meegenomen.
pi_194518295
Herkansing van een GvE project maar nu in combinatie met een informal investor, een hogere rente en de zelfde rente echter met een 2e hypotheek ipv een 1e hypotheek. De 1e hypotheek zit nu bij de informal investor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 12-08-2020 11:48:55 ]
pi_194518375
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:21 schreef Horsemen het volgende:
Herkansing van een GvE project maar nu in combinatie met een informal investor, een hogere rente echter nu met een 2e hypotheek ipv een 1e hypotheek. De 1e hypotheek zit nu bij de informal investor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rente was in het eerdere project al 6%:
quote:
Genvesteerd bedrag 103.100
Bedrag 217.000
Rente6%
Looptijd60 mnd.
Classificatie5s


[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 12-08-2020 11:38:06 ]
pi_194518610
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:21 schreef Horsemen het volgende:
Herkansing van een GvE project maar nu in combinatie met een informal investor, een hogere rente echter nu met een 2e hypotheek ipv een 1e hypotheek. De 1e hypotheek zit nu bij de informal investor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt me eerder een achteruitgang, dan een vooruitgang. Voor mij nu nog minder intressant.
pi_194518626
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Rente was in het eerdere project al 6%:
[..]

Je hebt gelijk.

Er was in het verleden nog een project onder de zelfde naam maar met projectnummer 20322. Ook dit project is niet doorgegaan. Ik heb die twee door elkaar gehusseld.

Wat mij betreft is de rente ook te laag voor een dergelijk project met een 2e hypotheek. Ze hadden de rente beter gelijk op minimaal 7% kunnen zetten.
pi_194518774
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:45 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Lijkt me eerder een achteruitgang, dan een vooruitgang. Voor mij nu nog minder intressant.
Enige voordeel is dat het crowdgedeelte iets meer wordt afgelost dat het eerdere project, maar ik had dan liever een volledige annutaire lening gezien om het interessant genoeg te maken voor investeren.
pi_194522197
Tussenwoning Zaandam sameningeld
https://investeren.sameni(...)-a-zandlevenstraat-7
pi_194523088
quote:
12s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:02 schreef escortmk2 het volgende:
Loodgieter meegenomen, thnx.

Nu voor 13.700/30.000 vol.
Nog 9000 en vol vr live gang. Blijft leuk!
pi_194525002
quote:
Dit wordt vervolgens weer verkamerd. Er zijn EUR 2130 huurinkomsten nodig om quite te draaien. Hier ga ik niet aan mee doen.

Opvallend is trouwens de marktwaarde vrije verkoop: EUR 397.793,-. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat het niet afgerond is. Misschien gendexeerd, omdat de taxatie al 8 maanden geleden is uitgevoerd?
pi_194526272
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat hofje 20F is een hardnekkig probleempje blijkbaar, staat er nog steeds niet bij.
Iemand deze al ontvangen ?
  woensdag 12 augustus 2020 @ 21:17:31 #243
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194527198
CRE appartementen Schwanbeck blijven een beetje hangen op 48%. De investeerders stemmen met hun voeten tegen de (vermeende?) relatie tussen HPI Grundbesitz en het platform zelf.
Transformatie Nieuwegein daarentegen al vr publicatie op 70%.
pi_194527204
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 20:07 schreef fok321 het volgende:

[..]

Iemand deze al ontvangen ?
Neuh..... :z
Pecunia non olet
  woensdag 12 augustus 2020 @ 21:23:46 #245
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_194527277
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 18:45 schreef probablyunsure het volgende:

[..]

Dit wordt vervolgens weer verkamerd. Er zijn EUR 2130 huurinkomsten nodig om quite te draaien. Hier ga ik niet aan mee doen.
#MeToo, ik ben er principieel op tegen als er op deze manier geld wordt verdiend. Het is 1. misbruik maken van de situatie en 2. niet goed voor de buurt waarin dit gebeurt.
pi_194527378
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 21:23 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

#MeToo, ik ben er principieel op tegen als er op deze manier geld wordt verdiend. Het is 1. misbruik maken van de situatie en 2. niet goed voor de buurt waarin dit gebeurt.
Zal mischien niet verbazen sinds mijn opmerkingen van laatst dat ik hier ook niet aan meewerk. Hopelijk zien meer mensen dit. Dat deze gekte en misbruik maken stopt. Want dit is naar mening ethisch onverantwoord. Daarnaast zijn dit ook de cowboys die bij een crisis als eerste failliet gaan.
pi_194527619
Gellukkig is gemeente het er ook mee eens en wordt er geen vergunning meer afgegeven.

https://www.zaanstad.nl/m(...)70?mNwb=23534&mNwc=1

Huurprijs kan dan nooit gehaald worden.
pi_194528199
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 21:17 schreef InVestEerder het volgende:
CRE appartementen Schwanbeck blijven een beetje hangen op 48%. De investeerders stemmen met hun voeten tegen de (vermeende?) relatie tussen HPI Grundbesitz en het platform zelf.
Transformatie Nieuwegein daarentegen al vr publicatie op 70%.
Apart, ik verbaasde me er (eer?)gisteren juist over dat de 28% was gedaald naar 22%, en nu opeens 70% inderdaad.

Misschien 1 investeerder die een heel groot bedrag in heeft gelegd?

De kaasboerderij bij WvjG heeft toch de 100% gehaald, had ik niet verwacht.
pi_194529356
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 21:17 schreef obligataire het volgende:

[..]

Neuh..... :z
Ik heb van 3 andere projecten van lex op 3 augustus de rente ontvangen, zal deze misschien voortijdig worden afgelost ?
Helaas geen enkele zinvolle communicatie door SIG m.b.t. dit project en de uitblijvende rente betaling ~O>
pi_194529623
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 22:18 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Apart, ik verbaasde me er (eer?)gisteren juist over dat de 28% was gedaald naar 22%, en nu opeens 70% inderdaad.

Misschien 1 investeerder die een heel groot bedrag in heeft gelegd?

De kaasboerderij bij WvjG heeft toch de 100% gehaald, had ik niet verwacht.
Ik heb al mijn CRE projecten nog een bekeken. Ook vwb de "project-eigenaren" oa
HPI Grundbesitz, Bolsa, Berlage, Careless.

https://harthoornpropertygroup.nl/#ons-aanbod & http://www.hollandpropertyinvestors.nl/over-ons/

Heb zo nog niet mijn bedenkingen, meer van iemand die gebruikt maakt van de mogelijkheden die er zijn.
Zo als je een auto kunt hebben van Leaseplan welke gefinancierd is door Leaseplanbank.
Als je de structuren, bevoegdheden, organisatie en toezicht goed regelt (dus ook formeel scheidt) is er geen issue.

Als je gaat rommelen, krijg je als organisatie uiteindelijk gedoe en gelazer en ik denk dat Guido hier zeker niet op zit te wachten en waarom ook zou hij het doen. Opvallend is dat het geen megalomane projecten zijn (die bij CRE en op de website staan) Dus veel relatief kleine projecten, waarmee je niet in een keer mee kan gaan zinken.

In mijn ogen geen Harry van de Moesdijk en Tom Moeskops (de Tom & Jerry van Straet Holding) waarbij het soms niet snel en wild genoeg kon gaan.
pi_194530441
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:49 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Nog 9000 en vol vr live gang. Blijft leuk!
Dat jij deze linkjes steeds weer deelt, dat blijft pas leuk!
pi_194532491
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 01:51 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Dat jij deze linkjes steeds weer deelt, dat blijft pas leuk!
Dank je Tisto, dat motiveert me :)
pi_194533411
Klein transportbedrijf met een 1e hypotheek woonhuis, maar met een erg lage rente collin
https://www.collincrowdfund.nl/bruurs-transportbedrijf/

quote:
Het leendoel is de aankoop van een woning waarin n van de drie vennoten gaat wonen.
De drie vennoten staan garant voor de aankoop van de woning van 1 van hen, vreemd.
edit: de woning komt op naam van de vof te staan. De vennoot zal deze huren van de vof

quote:
Op dit moment is de privvermogenspositie van n van de ondernemers ruim.
Waarom dan geen directe lening vanuit ondernemer 1 naar ondernemer 2/3?

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 13-08-2020 10:37:44 ]
pi_194533502
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Klein transportbedrijf met een 1e hypotheek woonhuis, maar met een erg lage rente collin
https://www.collincrowdfund.nl/bruurs-transportbedrijf/
[..]

De drie vennoten staan garant voor de aankoop van de woning van 1 van hen, vreemd.
edit: de woning komt op naam van de vof te staan. De vennoot zal deze huren van de vof
[..]

Waarom dan geen directe lening vanuit ondernemer 1 naar ondernemer 2/3?
Aankoop van de woning is 230k. Leensom 225k.
Vrijwel 100% financiering dus. Maar er wordt nu opeens niet uitgegaan van een taxatie of koopsom, maar in dit geval de gunstigere WOZ ter bepaling van de LTV..
pi_194533718
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:38 schreef impact9 het volgende:

[..]

Aankoop van de woning is 230k. Leensom 225k.
Vrijwel 100% financiering dus. Maar er wordt nu opeens niet uitgegaan van een taxatie of koopsom, maar in dit geval de gunstigere WOZ ter bepaling van de LTV..
Dat is idd, waar. Anderzijds is de solvabiliteit prima, door de ouderlijke woning en houdt ik van dit soort familie bedrijfjes. Wanneer er een link is ontvang ik hem graag.
pi_194533746
Resultaat na prive onttrekkingen houdt niet over in 2019 (9k)!
Zal dat in 2020 niet nog meer verslechteren? Daarbij nemen woonlasten toe aangezien de broers nu samen wonen in het ouderlijk huis.
pi_194533925
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Klein transportbedrijf met een 1e hypotheek woonhuis, maar met een erg lage rente collin
https://www.collincrowdfund.nl/bruurs-transportbedrijf/
[..]

De drie vennoten staan garant voor de aankoop van de woning van 1 van hen, vreemd.
edit: de woning komt op naam van de vof te staan. De vennoot zal deze huren van de vof
[..]

Waarom dan geen directe lening vanuit ondernemer 1 naar ondernemer 2/3?
De heren hebben een eenvoudige leefstijl waarmee ze zeer tevreden zijn.

Toch opvallend dat er dan maar 1 is die een ruime vermogenspositie heeft (ruim zal in dit geval ook niet dekkend betekenen dus vandaar ook dat er geen directe lening zal zijn)
pi_194534000
1 miljoen voor de timmerman, nog 8ton te gaan (meer hoeft niet van mij ;) )
pi_194534103
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Klein transportbedrijf met een 1e hypotheek woonhuis, maar met een erg lage rente collin
https://www.collincrowdfund.nl/bruurs-transportbedrijf/


Waarom dan geen directe lening vanuit ondernemer 1 naar ondernemer 2/3?
Dat je wat vermogen hebt wil niet altijd zeggen dat het vrij beschikbaar vermogen is. De man met wat vermogen is vermoedelijk de broer met eigen huis in priv waar wat overwaarde op zit.

Ben ook wel genteresseerd in een link.

[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-08-2020 11:23:53 ]
pi_194534126
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat je wat vermogen hebt wil niet zeggen dat het vrij beschikbaar vermogen is.
Dat is waar, maar zet het dan niet in de pitch. Wat hebben we aan deze 'informatie'
pi_194534357
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 11:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dat is waar, maar zet het dan niet in de pitch. Wat hebben we aan deze 'informatie'
Zoals je kunt lezen is de business en levensstijl niet overdadig. Dan is het wel fijn om te weten dat als het mis gaat een van de vennoten wel wat vet op de botten heeft. Maar veel zegt het natuurlijk niet. Als het echt slecht gaat met de firma zal dit genoemde priv vermogen vermoedelijk wel opgesoepeerd zijn. Een extra tweede hypotheek had meer comfort geboden er van uit gaande dat het vermogen in het priv huis zit.
pi_194534504
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 11:12 schreef KrekelJapie het volgende:
1 miljoen voor de timmerman, nog 8ton te gaan (meer hoeft niet van mij ;) )
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Voor dit eerste miljoen waren al 750 investeerders nodig. Als we uitgaan van ongeveer het gemiddelde investeringsbedrag in dit eerste miljoen zijn er nog rond de 700! investeerders nodig. Voor n % erbij wil ik mijn investeringsbedrag wel verdubbelen.😀

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-08-2020 13:32:40 ]
pi_194536107
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 11:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Voor dit eerste miljoen waren al 750 investeerders nodig. Als we uitgaan van ongeveer het gemiddelde investeringsbedrag in dit eerste miljoen zijn er nog rond de 700! investeerders nodig. Voor n % erbij wil ik mijn investeringsbedrag wel verdubbelen.😀
Renteverhoging bij Collin zou een unicum zijn (maar van mij mag het)
pi_194536603
Loodgieter Amsterdam nu officieel open en vol!
pi_194536803
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Loodgieter Amsterdam nu officieel open en vol!
Volgens mij heeft deze niet de 48 uur op de website gestaan. Volgens mij is deze dinsdag eind van de middag pas geplaatst
pi_194536877
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat je wat vermogen hebt wil niet altijd zeggen dat het vrij beschikbaar vermogen is. De man met wat vermogen is vermoedelijk de broer met eigen huis in priv waar wat overwaarde op zit.

Ben ook wel genteresseerd in een link.
funda, traditioneel & eenvoudig,......niets meer aan doen zou Duncan (uitstel van executie) zeggen, voor mij opvallend detail de vrieskist...klasse, heel gewoon en normaal is ook mooi

https://www.funda.nl/koop(...)54-hoge-steenweg-49/

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 13-08-2020 15:11:40 ]
pi_194537960
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:38 schreef impact9 het volgende:

[..]

Aankoop van de woning is 230k. Leensom 225k.
Vrijwel 100% financiering dus. Maar er wordt nu opeens niet uitgegaan van een taxatie of koopsom, maar in dit geval de gunstigere WOZ ter bepaling van de LTV..
Zo zie je maar weer dat ook een woz waarde wel eens te hoog kan zijn vastgesteld. Deze woz waarde zal per peildatum 1-1-2021 (misschien zelfs al per 1-1-2020) wel gaan dalen. De verkoopwaarde van het een pand zal namelijk worden meegewogen voor wat betreft een nieuwe woz waarde. Of de LTV dus 64% is na 5 jaar (zoals Collin aangeeft in de pitch) is dus nog even koffiedik kijken. Overigens staat mij bij dat de AFM altijd een taxatie adviseert in dit soort situaties.

Ondanks de inderdaad lage rente ben ik wel voornemens om hem mee te nemen.
pi_194538663
Corona update capitalcircle
quote:
Hopelijk heeft u van een welverdiende vakantie kunnen genieten of bent u misschien nog op vakantie. Bij Capital Circle zijn we weer begonnen met de voorbereiding van het nieuwe seizoen. Na de zomer komen wij weer met een aantal nieuwe proposities van reeds bekende namen maar ook een aantal nieuwe, nog niet op het platform eerder geziene namen.

Inmiddels kunnen we de neerslag van de Corona pandemie iets beter inschatten. We hebben een aantal ondernemers kunnen helpen door tijdelijk alleen rente in rekening te brengen. Dit is zeer gewaardeerd door deze ondernemers, bij deze dank voor uw geduld.

Voor de termijn augustus zijn er nog negen bedrijven die gebruik maken van de regeling. In de maand september zullen dat er nog zes zijn, en dat is de laatste maand dat de regeling openstaat. Positief is dat bijna alle bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de regeling, dat niet doorlopend hebben gedaan, u kunt dat in uw terugbetaalschema zien. Dat betekend dat wanneer er ruimte was om af te lossen , dat ook is gebeurd.
pi_194540150
Meer gemeenten voeren woonplicht in voor kopers

https://www.vastgoedactue(...)-18646cb131-66583197
pi_194540455
Dacht vanmiddag al, zal wel weer een mail komen over problemen (Zuid-Amerika+Covid19) van Lendahand, en ja hoor daar is 'ie al:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NPFC is inmiddels definitief afgeschreven, het is nu officieel.
pi_194540639
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:15 schreef lykkefund het volgende:
Dacht vanmiddag al, zal wel weer een mail komen over problemen (Zuid-Amerika+Covid19) van Lendahand, en ja hoor daar is 'ie al:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NPFC is inmiddels definitief afgeschreven, het is nu officieel.
Heb je van NPFC ook het officile bericht? Ik heb hier al zo lang niets van gehoord en op vragen van mij wordt ook niet geantwoord.

De wijze waarop lendahand met het faillissement/opschorting betalingen vanaf 2017 is omgegaan verdiend niet de schoonheidsprijs. Ze hadden alle investeerders naar rato moeten terugbetalen IPV de oudste inleg eerst terugbetalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 13-08-2020 18:36:48 ]
pi_194540697
Dank voor de update!
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:30 schreef KrekelJapie het volgende:
De wijze waarop lendahand met het faillissement/opschorting betalingen vanaf 2017 is omgegaan verdiend niet de schoonheidsprijs. Ze hadden alle investeerders naar rato moeten terugbetalen IPV de oudste inleg eerst terugbetalen.
Ze geven min of meer toe dat ze niet de juiste wijze van terugbetaling hebben gevolgd
quote:
Dat vertrouwen is voor een deel ook terugbetaald, aangezien NPFC in de loop der tijd 70% van de langst openstaande bedragen heeft kunnen terugbetalen. Daar wringt ook de schoen. Nu terugbetalingen er niet meer aan lijken te komen, heeft dat direct effect op uw openstaande bedrag bij deze partner. Wij zullen nadat een en ander is afgerond, uiteraard evalueren hoe wij dergelijke processen in de toekomst al dan niet anders moeten aanpakken.


[ Bericht 69% gewijzigd door KrekelJapie op 13-08-2020 18:58:19 ]
pi_194540795
Bericht NPFC LDH

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194540977
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:54 schreef zeeland6 het volgende:
Meer gemeenten voeren woonplicht in voor kopers

https://www.vastgoedactue(...)-18646cb131-66583197
Symboolpolitiek.
Dit betreft nieuwbouw woningen/appartementen. Veel verhuurders kopen juist een (goedkopere) bestaande woning.

98% van wat op crowdfunding wordt aangeboden zijn ook bestaande woningen, waar dit niet van toepassing is.
pi_194544737
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:15 schreef lykkefund het volgende:
Dacht vanmiddag al, zal wel weer een mail komen over problemen (Zuid-Amerika+Covid19) van Lendahand, en ja hoor daar is 'ie al:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pfff, ik schrok even bij de naam Eclof, die kwam me iets te bekend voor, gelukkig betreft het 2 al afgeloste projecten.
Nu alleen solarWorks4 nog en dan is het einde oefening LAH met een klein beetje winst. Je doet dit niet om rijk te worden :)
Pecunia non olet
pi_194545002
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:55 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Dat is idd, waar. Anderzijds is de solvabiliteit prima, door de ouderlijke woning en houdt ik van dit soort familie bedrijfjes. Wanneer er een link is ontvang ik hem graag.
Ik heb ook warme interesse in een bijdrage aan dit project.

Je mag het natuurlijk niet zeggen, (maar wel denken) :Y) , maar ik vermoed dat de heren ook wel eens een ritje rijden voor iemand die geen factuur hoeft..... Lage winst, laag priv...........
Pecunia non olet
pi_194546298
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 21:17 schreef InVestEerder het volgende:
CRE appartementen Schwanbeck blijven een beetje hangen op 48%. De investeerders stemmen met hun voeten tegen de (vermeende?) relatie tussen HPI Grundbesitz en het platform zelf.
Transformatie Nieuwegein daarentegen al vr publicatie op 70%.
Transformatie Nieuwegein nu op 100%
En appartementen Schwanbeck op 54%

B:)B
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:36:10 #279
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_194547004
Ik zat eens te kijken bij mijn defaults, en toen viel Serigas International op.

https://www.geldvoorelkaar.nl/mijn/mijn-projecten/project?id=8800

Anton Jongbloed is na 11 van de 48 betalingen gestopt met betalen, maar boert ondertussen gewoon lekker door met zijn bedrijfje Scalene Europe https://scalene-europe.com/

Sterker nog, hij was daar al mee begonnen voordat de ellende met Serigas begon. Geen cent meer gezien, maar meneer kan blijkbaar nog gewoon ondernemertje spelen...
pi_194548459
Project sameningeld
twitter
pi_194549083
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 08:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Project (...)
WTF? Wat is dat nou voor een spam advertentie (van de leningnemer?). Lijkt mij een mooie reden om aan dat project niet mee te doen, als iemand op zo'n manier 'adverteert'. Kan 't project bovendien niet meer lezen door pijn aan de ogen... :{

[ Bericht 0% gewijzigd door TechLight op 14-08-2020 11:01:54 ]
pi_194549148
Je verwacht van een arts dat hij beter Engels kan dan Doe it.
pi_194549341
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 09:17 schreef Jaco078 het volgende:
Je verwacht van een arts dat hij beter Engels kan dan Doe it.
Misschien een soort van Papiamento? :)
Pecunia non olet
pi_194550018
Heb ik iets gemist? Zie bij de betalingen van CRE dat Crimmitschau en Chemnitz ontbreken.
pi_194550941
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 22:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb ook warme interesse in een bijdrage aan dit project.

Je mag het natuurlijk niet zeggen, (maar wel denken) :Y) , maar ik vermoed dat de heren ook wel eens een ritje rijden voor iemand die geen factuur hoeft..... Lage winst, laag priv...........
Is nog niet online gekomen vandaag. Als deze vandaag niet in pre publicatie komt zal dat op zn vroegst maandag zijn. En dan op zn vroegst woensdag open.
pi_194551301
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 10:20 schreef lykkefund het volgende:
Heb ik iets gemist? Zie bij de betalingen van CRE dat Crimmitschau en Chemnitz ontbreken.
Chemnitz 2 ontbreekt bij mij ook.
pi_194551440
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 10:20 schreef lykkefund het volgende:
Heb ik iets gemist? Zie bij de betalingen van CRE dat Crimmitschau en Chemnitz ontbreken.
Nog niet 3 werkdagen te laat (zie OP)
pi_194551484
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 10:20 schreef lykkefund het volgende:
Heb ik iets gemist? Zie bij de betalingen van CRE dat Crimmitschau en Chemnitz ontbreken.
Ik mis er drie: ch*m*tz, K*sb*rg en S*ks*n, alleen van B*LS* Gr*ndb*si*z, effe afwachten tot na het weekend lijkt me.
pi_194551650
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 11:45 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik mis er drie: ch*m*tz, K*sb*rg en S*ks*n, alleen van B*LS* Gr*ndb*si*z, effe afwachten tot na het weekend lijkt me.
CRE betalingen zitten zo altijd rond de helft van de maand, dan de 14e dan de 17e usw / komen altijd keurig binnen / soms over wat verschillende dagen / mis er ook een paar / inderdaad rustig het weekend in. *O* w/
pi_194552204
Overname schoonmaakbedrijf kapitaalopmaat
https://www.kapitaalopmaa(...)choonmaakdiensten-BV
Met een ingewikkelde geformuleerde zin
quote:
De borgstelling heeft naast een morele waarde tevens een materiele waarde
pi_194552469
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 09:17 schreef Jaco078 het volgende:
Je verwacht van een arts dat hij beter Engels kan dan Doe it.
En beter Nederlands dan jou mensen en dit veilig project? ;)
pi_194552503
Wat weten we eigenlijk van Inters*lve, de wallet-/betaalprovider van SIG n Newfunding?

Ooit - jaren terug- heb ik gevraagd om de wallets bij NF en SIG samen te voegen, dat kon niet. Of bij Intersolve zelf kan inloggen om mijn wallets te zien. Dat kon/kan niet.

Is dit een volledig Nederlandse partij? Vallen de gelden die niet genvesteerd zijn onder het DGS?
Welke bekende andere NL bedrijven werken met Intersolve?
Weergavefouten/optelfouten, liggen die aan Sig of Intersolve?

Beide platformen bij elkaar opgeteld, lopen er best grote bedragen over de Intersolve accounts.
pi_194552580
Intersolve is een grote partij met een heel erg uitgebreide vergunning van De Nederlandsche Bank en staat onder toezicht van DNB ende AFM
https://intersolve.nl/
https://www.dnb.nl/toezic(...)e311b55a005056b672cf

Ook lendahand werkt met deze partij

quote:
Intersolve is dienstverlener op het gebied van cadeaukaarten, loyaliteitsprogramma’s, e-voucher, e-wallets en betalingen. Sinds de oprichting in 1996, heeft Intersolve zich ontwikkeld van een technologie leverancier tot een toonaangevende dienstverlener op deze gebieden. Hiervoor zet Intersolve haar SaaS gebaseerde transactieplatform in, dat in eigen huis is ontwikkeld.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland, het internationale verkoopkantoor in Engeland.

Vergunning DNB
Om onze klanten verder te kunnen ontzorgen heeft Intersolve een vergunning als Electronischgeldinstelling van De Nederlandsche Bank. Met deze vergunning mag Intersolve de financile verrekeningen en het beheren van de tegoeden uitvoeren die bij deze diensten horen.


Inspireren
Wij inspireren onze klanten door het aanbieden van white label oplossingen voor cadeaukaarten, loyalty en e-wallets via ons transactieplatform, EGI vergunning en betaaltoepassingen. Samen met onze klanten bouwen wij aan de snel veranderende wereld van loyaliteit en betalen.

Klanten
Op basis van standaard elementen realiseren we voor elke klant een unieke oplossing waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de flexibiliteit van ons platform en ons uitgebreide partnernetwerk.

Ons klantenbestand is internationaal en zeer gevarieerd: grote retailers in alle branches, fintech startups, gemeentes en andere overheidsinstellingen, gezondheidszorg, premium brands, entertainment, loterijen, distributeurs.

Partners
We hebben een nauwe samenwerking met partners die een toegevoegde waarde bieden aan onze dienstverlening. Tot ons partnernetwerk behoren technische partners zoals kassa en Point of Sale leveranciers, betaalterminal leveranciers, Payment Service Providers, webshop ontwikkelaars en system integrators. Leveranciers van digitale content, giftcard distributeurs en de vele retailers versterken ons netwerk door elkaars producten te accepteren of distribueren.

Privacy
Intersolve vindt zorgvuldig gebruik van persoonsgegevens belangrijk. In onze privacy verklaring informeren we je over welke gegevens we verzamelen als je onze website gebruikt en/of gebruikmaakt van onze diensten en producten. Ook vertellen we waarom we deze gegevens verzamelen en hoe we de gebruikservaring hiermee verbeteren.

Intersolve
Hoofdkantoor
Fonteinkruid 4
3931 WX Woudenberg
Nederland


[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 14-08-2020 13:15:51 ]
pi_194552780
3e project Zaandam in korte tijd bij sameningeld
https://investeren.sameni(...)am-hof-van-blois-1-a

2019: 265.000
https://www.google.com/ur(...)UGEU18TkwJxxigzgvbBD

Nu: 525.000??

[ Bericht 12% gewijzigd door KrekelJapie op 14-08-2020 13:37:40 ]
pi_194553213
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 18:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Heb je van NPFC ook het officile bericht? Ik heb hier al zo lang niets van gehoord en op vragen van mij wordt ook niet geantwoord.

De wijze waarop lendahand met het faillissement/opschorting betalingen vanaf 2017 is omgegaan verdiend niet de schoonheidsprijs. Ze hadden alle investeerders naar rato moeten terugbetalen IPV de oudste inleg eerst terugbetalen.
Helemaal mee eens en dan is “verdiend niet de schoonheidsprijs” nog zachtjes uitgedrukt. Ik heb ze hier dan ook vanaf het begin en meermaals op gewezen. LdH bleef maar aangeven dat ze er alle vertrouwen in hadden dat alle gelden uiteindelijk zouden terugkomen. Nu hebben ze een gigantische ongelijkheid gecreerd tussen de investeerders. LdH weet dat ze fout zitten maar een nette oplossing bieden ho maar :R
pi_194553321
Ik kan trouwens niet bij mijn dashboard van lendahand voordat ik algemene voorwaarden heb geaccepteerd (en dat wil ik niet). Hebben hier meer last van?
pi_194553322
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:
3e project Zaandam in korte tijd bij sameningeld
https://investeren.sameni(...)am-hof-van-blois-1-a

2019: 265.000
https://www.google.com/ur(...)UGEU18TkwJxxigzgvbBD

Nu: 525.000??
Bezopen prijs.

Is het wel een woning? Het lijkt wel een kantoorpand. Dat zou ook verklaren waarom er geen WOZ waarde beschikbaar is.
quote:
Alleen WOZ-waarden van woningen zijn openbaar. Dit pand is niet (meer) of deels in gebruik als woning.
Dat komt ook overeen met de verkoopbrochure uit 2019
quote:
Deze ruimte heeft diverse gebruiksmogelijkheden, op dit moment heeft het geheel nog een bedrijfsmatige bestemming, echter in het verleden was dit een woonbestemming. De Gemeente Zaanstad wil meewerken aan het terugbrengen van de woonbestemming.
Ik ga hier in ieder geval met een grote boog omheen.
pi_194553332
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik kan trouwens niet bij mijn dashboard van lendahand voordat ik algemene voorwaarden heb geaccepteerd. Hebben hier meer last van?
Klopt. Nog erger dan bij KoM.
Ik heb hierover al per mail geklaagd maar nog geen reactie op mogen ontvangen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 14-08-2020 14:13:52 ]
pi_194553998
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 11:15 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Is nog niet online gekomen vandaag. Als deze vandaag niet in pre publicatie komt zal dat op zn vroegst maandag zijn. En dan op zn vroegst woensdag open.
Transportbedrijf is nu aangekondigd. Kan dus maandag opengesteld worden voor investering

[ Bericht 15% gewijzigd door KrekelJapie op 14-08-2020 14:49:30 ]
pi_194554306
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik kan trouwens niet bij mijn dashboard van lendahand voordat ik algemene voorwaarden heb geaccepteerd (en dat wil ik niet). Hebben hier meer last van?
Ja echt dramatisch veel gezeik mee gehad om dingen te kunnen zien en mijn gelden te krijgen.
Er zou geen enkele mogelijkheid zijn (in eerste instantie werd dat ook geclaimd over gelden uit betalen uit de wallet, die ik pas uitbetaald kon krijgen toen ik met een officiele klacht dreigde terwijl mijn setting altijd binnen 24u uitbetalen was) als er niet geaccepteerd is

Ik ben volledig met lendahand gestopt omdat ik het volledig oneens ben met de afhandeling en dat op deze manier bleek dat je ook alleen in de partner investeert en de "projecten" gewoon marketing stunts zijn en niets te maken hebben met je investering.

Voor mij een dikke :R
En ook een dikke afrader als iemand naar platformen vraagt
pi_194554403
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 09:17 schreef Jaco078 het volgende:
Je verwacht van een arts dat hij beter Engels kan dan Doe it.
Vraag me af of hij de titel Arts wel mag dragen

https://www.prakashayurveda.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')