---------------------------quote:Europees Parlement vraagt lidstaten te breken met tradities zoals Zwarte Piet
Europese landen moeten breken met hun “racistische en afrofobische tradities, zoals blackface”. Dat zegt het Europees Parlement in een vrijdagavond aangenomen resolutie. Zwarte Piet is een van de gebruiken waar het parlement graag een einde aan ziet komen.
De resolutie vat een debat samen over de antiracistische protesten in de nasleep van de dood van George Floyd, de Afro-Amerikaanse man die in de stad Minneapolis stierf bij politiegeweld. Met de resolutie in haar geheel wil het parlement racisme, discriminatie en xenofobie in al hun vormen streng veroordelen. De tekst kreeg de steun van 493 parlementsleden. 104 stemden tegen, 67 onthielden zich. Een amendement dat de Europese landen oproept om hun racistische en afrofobische tradities stop te zetten, kreeg de steun van 415 parlementsleden, tegenover 216 stemmen tegen en 55 onthoudingen.
Blackface
Het parlement vraagt om met name geen tradities in ere te houden waarbij aan blackfacing gedaan wordt: blanke mensen die hun gezicht zwart of bruin maken om zo voor iemand van een andere huidskleur door te gaan. Het begrip heeft betrekking op Zwarte Piet, zoals die in België en Nederland bekend is, maar gaat breder. Ook in films en televisieprogramma’s en tijdens toneelvoorstellingen duikt blackface soms op.
Van de Vlaamse Europarlementsleden steunden Hilde Vautmans en Guy Verhofstadt (Open Vld), Kathleen Van Brempt (sp.a) en Petra De Sutter (Groen) het amendement. N-VA en Vlaams Belang stemden tegen, net als Kris Peeters (CD&V). Zijn partijgenote Cindy Franssen onthield zich.
https://www.hln.be/nieuws(...)warte-piet~ab864907/
Waar plezier niet meer is toegestaan zolang het niet aan de PC regels voldoet.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Het wordt steeds gekker.. in welke wereld leven onze kinderen straks 😪
Ik denk los van de keur van Piet dat ze gewoon hun cadeaus blijven krijgen op 5 december mits hun ouders dat kunnen betalen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Belgenquote:Ook Hilde Vautmans (Open Vld) stemde volgens de stemlijst van het Europees parlement voor het amendement, maar dat was volgens haar woordvoerster een vergissing doordat er veel amendementen snel na elkaar werden voorgelegd. "Van mevrouw Vautmans mag Zwarte Piet absoluut blijven", zegt haar woordvoerster aan onze redactie.
Daar zijn al die dure tolken wel even zoet mee. Met de VS heeft de EU in deze niks te maken en met GB is het enige Engelstalige land er binnenkort uit. Nou moeten ze Blackface in het Italiaans, Spaans, Frans, Nederlands, Duits, Tsjechisch etc. gaan vertalen terwijl die er helemaal geen woord voor hebben. Rara hoe zou dat toch komen?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:02 schreef Prutzenberg het volgende:
Het Europees Parlement plaatst de Europese cultuur onder de Amerikaanse cultuur. De laatste is blijkbaar de maatstaf.
Dit is gewoon een afleidingstactiek om bijv. de grootschalige, door de EU gefaciliteerde belastingontduiking door multinationals aan de aandacht te onttrekken.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:18 schreef AchJa het volgende:
Heeft dat EP niks anders om zich druk om te maken? Mijn god...
In een leven zonder een racistische traditie. Wat een tragedie.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Nou, ZP afschaffen, dat zal ultrarechts leren!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:37 schreef Durmada het volgende:
Lijkt me goed in de strijd tegen racisme. Positief dat de Europese unie zich hier over uitspreekt.
Ik zie het meer als een populistische uitspraak. Zelf heb ik zeker als kind Zwarte Piet nooit met racisme in verband gebracht. Dat is er later van gemaakt. Veder zal dit verder niets aan het probleem oplossen ben ik bang.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:37 schreef Durmada het volgende:
Lijkt me goed in de strijd tegen racisme. Positief dat de Europese unie zich hier over uitspreekt.
Is blackface eigenlijk wel een juiste vertaling van onze culturele zwarte piet die bij sinterklaas hoort?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar zijn al die dure tolken wel even zoet mee. Met de VS heeft de EU in deze niks te maken en met GB is het enige Engelstalige land er binnenkort uit. Nou moeten ze Blackface in het Italiaans, Spaans, Frans, Nederlands, Duits, Tsjechisch etc. gaan vertalen terwijl die er helemaal geen woord voor hebben. Rara hoe zou dat toch komen?
Welke racistische traditie? Negerknuppelen? Kruizen verbranden? Slaven ophangen? Rondlopen met witte puntmutsen? Welke traditie bedoel je?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:38 schreef Durmada het volgende:
In een leven zonder een racistische traditie. Wat een tragedie.
Het gaat niet om rechts of links. Het is kwetsend naar een grote bevolkingsgroep, afschaffen die handel.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, ZP afschaffen, dat zal ultrarechts leren!
Dat gaat nooit lukken. En is zelfs wellicht wel wat jammer.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:43 schreef Scorpie het volgende:
En zie hier de daadwerkelijke agenda van de EU; een superstaat waarbij geen enkel lidstaat een eigen cultuur mag hebben.
De enige oplossing is de afschaffing van zwarte Piet. Daar heeft niemand ene probleem mee, behalve wat boze mensen die blijkbaar niks beters te doen hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zie het meer als een populistische uitspraak. Zelf heb ik zeker als kind Zwarte Piet nooit met racisme in verband gebracht. Dat is er later van gemaakt. Veder zal dit verder niets aan het probleem oplossen ben ik bang.
Grappig, ware het niet dat een afgetekende meerderheid in meerdere peilingen nog altijd voor behoud van Zwarte Piet is.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:45 schreef Durmada het volgende:
[..]
De enige oplossing is de afschaffing van zwarte Piet. Daar heeft niemand ene probleem mee, behalve wat boze mensen die blijkbaar niks beters te doen hebben.
Hoe groot is die groep?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:44 schreef Durmada het volgende:
Het gaat niet om rechts of links. Het is kwetsend naar een grote bevolkingsgroep, afschaffen die handel.
Dan zijn er veel bekrompen mensen in Nederland dus. Het gaat om een kinderfeest maar de boze blanke mensen zijn aan het schuimbekken.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:48 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Grappig, ware het niet dat een afgetekende meerderheid in meerdere peilingen nog altijd voor behoud van Zwarte Piet is.
Lieg niet. Een meerderheid is voorquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:45 schreef Durmada het volgende:
[..]
De enige oplossing is de afschaffing van zwarte Piet. Daar heeft niemand ene probleem mee, behalve wat boze mensen die blijkbaar niks beters te doen hebben.
dit voelt een beetje hypocriet hoorquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:45 schreef Durmada het volgende:
[..]
Sorry, ik stel me graag een samenleving voor waarin volwassen mensen niet gaan janken om een verandering van een fictief figuur. Blijkbaar is dat nog te vroeg.quote:
We?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:51 schreef opgebaarde het volgende:
We vinden ook dat een Hongarije en andere lidstaten zich moeten gedragen. Waarom moeten wij buiten schot blijven?
Ben je zelf zwart of een helper whitey?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:36 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dit is gewoon een afleidingstactiek om bijv. de grootschalige, door de EU gefaciliteerde belastingontduiking door multinationals aan de aandacht te onttrekken.
Nee? Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben je zelf zwart of een helper whitey?
Snap ik. Ik ben ook geen felle strijder tegen zwarte piet, maar ik zie zelf gewoon het probleem niet om het af te schaffen, zeker gezien het gewoon mensen kwetst.quote:
mja ik zie zelf het probleem niet met zwarte Piet, sterker nog niemand heeft daar een probleem mee, behalve wat boze mensen die blijkbaar niks beters te doen hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:52 schreef Durmada het volgende:
[..]
Snap ik. Ik ben ook geen felle strijder tegen zwarte piet, maar ik zie zelf gewoon het probleem niet om het af te schaffen, zeker gezien het gewoon mensen kwetst.
Ik ben dan wel benieuwd wat dit dan, naast ZP en soortgelijke tradities, nog meer betreft. Sketches, oude films, boeken. Allemaal weg? En hoe dan?quote:Het begrip heeft betrekking op Zwarte Piet, zoals die in België en Nederland bekend is, maar gaat breder. Ook in films en televisieprogramma’s en tijdens toneelvoorstellingen duikt blackface soms op.
Het gejank naar de nog grotere autochtone populatie van nederland die graag wat oude culturele tradities willen behouden zou niet als kwetsend gezien kunnen worden door jou?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:44 schreef Durmada het volgende:
[..]
Het gaat niet om rechts of links. Het is kwetsend naar een grote bevolkingsgroep, afschaffen die handel.
Nouja dat jij het niet ziet is oké, maar als je de duidelijke stereotype uiterlijkheden niet ziet is er toch wat mis hoor. Hoezo is het zo'n probleem om het aan te passen? Het kwetst nu mensen, slavernij is geen grap meneer sp3c.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
mja ik zie zelf het probleem niet met zwarte Piet, sterker nog niemand heeft daar een probleem mee, behalve wat boze mensen die blijkbaar niks beters te doen hebben.
Hoe groot?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:50 schreef Durmada het volgende:
Groot genoeg om onnodig leed te vermijden.
Zullen we slavernij anders ook weer invoeren ?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het gejank naar de nog grotere autochtone populatie van nederland die graag wat oude culturele tradities willen behouden zou niet als kwetsend gezien kunnen worden door jou?
Nee.. mensen verschillen van elkaar en dus zullen er altijd racistische en discriminerende gedachten blijven. Het enige dat je bereikt is dat mensen die niet meer uit durven spreken. Maar hun gedachten roei je niet uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:38 schreef Durmada het volgende:
[..]
Ah, ik spreek met een parlementariër. Wat leuk.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:56 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hetzelfde Europese parlement.....
Groot genoeg, kijk maar naar de diverse protesten.quote:
quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik ben dan wel benieuwd wat dit dan, naast ZP en soortgelijke tradities, nog meer betreft. Sketches, oude films, boeken. Allemaal weg? En hoe dan?
Gedachten mogen blijven, dat houd je niet tegen. Maar er alles aan doen om uitingen van racisme te voorkomen kan in mijn ogen geen slecht iets zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:56 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee.. mensen verschillen van elkaar en dus zullen er altijd racistische en discriminerende gedachten blijven. Het enige dat je bereikt is dat mensen die niet meer uit durven spreken. Maar hun gedachten roei je niet uit.
Geen probleem!quote:
Dit is ook toepasbaar op degenen die juist een verandering wensen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:51 schreef Durmada het volgende:
[..]
Sorry, ik stel me graag een samenleving voor waarin volwassen mensen niet gaan janken om een verandering van een fictief figuur. Blijkbaar is dat nog te vroeg.
ik zie er uberhaupt geen slavernij in en ik snap niet waarom al die figuren er boos van worden en niemand die het normaal uit probeert te leggenquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:55 schreef Durmada het volgende:
[..]
Nouja dat jij het niet ziet is oké, maar als je de duidelijke stereotype uiterlijkheden niet ziet is er toch wat mis hoor. Hoezo is het zo'n probleem om het aan te passen? Het kwetst nu mensen, slavernij is geen grap meneer sp3c.
Het moet en het zal blijkbaar...quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:43 schreef Scorpie het volgende:
En zie hier de daadwerkelijke agenda van de EU; een superstaat waarbij geen enkel lidstaat een eigen cultuur mag hebben.
Ah wat leuk.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:56 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ah, ik spreek met een parlementariër. Wat leuk.
Tuurlijk het zijn ook mensen die boos doen. Maar denk je dat niet vanuit de andere kant?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zie er uberhaupt geen slavernij in en ik snap niet waarom al die figuren er boos van worden en niemand die het normaal uit probeert te leggen
dus dan denk ik idd, mja paar boze mensen die boos doen
lekker belangrijk
Dat is alleen maar cosmetisch en volgens mij van weinig waarde. Hoe SJW activisten zich gedragen lijkt een beetje op de Spaanse Inquisitie een paar eeuwen terug. Behalve een hoop narigheid heeft dat verder weinig opgeleverd volgens mij.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:57 schreef Durmada het volgende:
[..]
Gedachten mogen blijven, dat houd je niet tegen. Maar er alles aan doen om uitingen van racisme te voorkomen kan in mijn ogen geen slecht iets zijn.
Hoezo? Het is duidelijk een kwetsend en racistisch fictief figuur. Dat ziet de jeugd gelukkig ook. Dus je kan nog zo hard janken, met tien jaar is deze racistische traditie voorbij en kan het weer gewoon een fijn kinderfeest worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is ook toepasbaar op degenen die juist een verandering wensen.
Je bekijkt het steeds vanuit één perspectief. Hoe bepaalde mensen zich gedragen is niet goed te praten, vanuit beide kampen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:01 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is alleen maar cosmetisch en volgens mij van weinig waarde. Hoe SJW activisten zich gedragen lijkt een beetje op de Spaanse Inquisitie een paar eeuwen terug. Behalve een hoop narigheid heeft dat verder weinig opgeleverd volgens mij.
Ik dacht eerst dat je de zeurpieten bedoelde, want die willen de verandering.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:51 schreef Durmada het volgende:
[..]
Sorry, ik stel me graag een samenleving voor waarin volwassen mensen niet gaan janken om een verandering van een fictief figuur. Blijkbaar is dat nog te vroeg.
Alleen een piepend wiel krijgt olie.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:56 schreef Durmada het volgende:
Groot genoeg, kijk maar naar de diverse protesten.
Leg dat "onnodige leed" dan eens uit. Wat voor "leed" behelst dat precies?quote:Overigens zegt het genoeg dat je lacht om onnodig leed, laat je ware aard maar zien.
Het kwetst mensen die zich meer en meer buitengesloten voelen, terwijl het zo zeer mensen zijn zoals jij en ik. Jij ervaart dat niet, maar het is onnodig leed wat zo makkelijk voorkomen kan worden. Hoe heb jij er last van dat zo'n Piet een andere kleur krijgt ?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alleen een piepend wiel krijgt olie.
[..]
Leg dat "onnodige leed" dan eens uit. Wat voor "leed" behelst dat precies?
Gekwetst zijn is een keuze. Je kan het niet bewijzen maar ergens heb ik een vermoeden dat veel zwarten liever een ander kleurtje hadden gehad en dat zij die frustratie afreageren door zogenaamd 'gekwetst' te zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:01 schreef Durmada het volgende:
[..]
Hoezo? Het is duidelijk een kwetsend en racistisch fictief figuur. Dat ziet de jeugd gelukkig ook. Dus je kan nog zo hard janken, met tien jaar is deze racistische traditie voorbij en kan het weer gewoon een fijn kinderfeest worden.
Wat hebben zwarte pieten met slaven van doen, zien we deze in de sinterklaastraditie pieten door Sint aan de ketting gelegd worden en met een zweep door de straten gedreven worden om kadootjes aan de doodsbange kinderen uit te delen, en de rest van het jaar in spanje opgeloten zitten om die kadootjes tegen minimale kost en schamele inwoning 120 uur per week te vervaardigen?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:56 schreef Durmada het volgende:
[..]
Zullen we slavernij anders ook weer invoeren ?
Wat vind jij jammer?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat gaat nooit lukken. En is zelfs wellicht wel wat jammer.
Nee hoor, is Nederlands traditioneel feest!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:44 schreef wollah het volgende:
100% mee eens. Afschaffen dit racistische feest en wel zo snel mogelijk.
Bij openbare intochten, ja. Ik denk dat de traditionele Zwarte Piet in meer besloten kring wel langer overleeft. Juist als je ergens heel sterk de emphasis op legt gaan mensen zich daar aan vasthouden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:01 schreef Durmada het volgende:
[..]
Hoezo? Het is duidelijk een kwetsend en racistisch fictief figuur. Dat ziet de jeugd gelukkig ook. Dus je kan nog zo hard janken, met tien jaar is deze racistische traditie voorbij en kan het weer gewoon een fijn kinderfeest worden.
Beter schaffen we de multiculti maatschappij af! Zijn er ook geen gekwetsten meerquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:45 schreef Durmada het volgende:
[..]
yup beide kampen doen wmb boos om het boos doenquote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:00 schreef Durmada het volgende:
[..]
Tuurlijk het zijn ook mensen die boos doen. Maar denk je dat niet vanuit de andere kant?
Ja ach, dat groepje pvv stemmers houd je nooit tegen. Maar laat ze het dan lekker besloten vieren, als ze daar gelukkig van worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Bij openbare intochten, ja. Ik denk dat de traditionele Zwarte Piet in meer besloten kring wel langer overleeft. Juist als je ergens heel sterk de emphasis op legt gaan mensen zich daar aan vasthouden.
De beroepsgekwetsten schuimbekken anders behoorlijk meequote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:49 schreef Durmada het volgende:
[..]
Dan zijn er veel bekrompen mensen in Nederland dus. Het gaat om een kinderfeest maar de boze blanke mensen zijn aan het schuimbekken.
Jij bekijkt het alleen vanuit het perspectief van 'gekwetsten', ik probeer altijd zoveel mogelijk rationeel naar iets te kijken. Iedereen wordt wel eens gekwetst of op zijn pik getrapt.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:02 schreef Durmada het volgende:
[..]
Je bekijkt het steeds vanuit één perspectief. Hoe bepaalde mensen zich gedragen is niet goed te praten, vanuit beide kampen.
Exact, uiteindelijk gaat het om kinderen. Die maken het echt geen zak uit dat de Piet opeens nier zwart meer is hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
yup beide kampen doen wmb boos om het boos doen
Je gekwetst voelen is een keuze, daarnaast zie ik het zg. leed nog steeds niet. Leed is in mijn woordenboek wel wat anders dan het ergens niet mee eens zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:04 schreef Durmada het volgende:
Het kwetst mensen die zich meer en meer buitengesloten voelen, terwijl het zo zeer mensen zijn zoals jij en ik. Jij ervaart dat niet, maar het is onnodig leed wat zo makkelijk voorkomen kan worden.
Wat voor last heb jij er van als betrokkene geen andere kleur krijgt?quote:Hoe heb jij er last van dat zo'n Piet een andere kleur krijgt ?
Ik ook. Maar ik zie een grote groep volwassen mensen boos worden om een Piet die van kleur verandert. Dan is het rationele bij mij ook even weg.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Jij bekijkt het alleen vanuit het perspectief van 'gekwetsten', ik probeer altijd zoveel mogelijk rationeel naar iets te kijken. Iedereen wordt wel eens gekwetst of op zijn pik getrapt.
De vertaling van blackface in de verschillende Europese talen op volgorde van EU-lidmaatschap luidt als volgt:quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is blackface eigenlijk wel een juiste vertaling van onze culturele zwarte piet die bij sinterklaas hoort?
"De leden van het Europees Parlement betreuren het dat extremistische en xenofobe politieke krachten wereldwijd steeds vaker hun toevlucht nemen tot "verdraaiing van historische, statistische en wetenschappelijke feiten en gebruik maken van symboliek en retoriek die aspecten van totalitaire propaganda, waaronder racisme, antisemitisme en haat jegens minderheden, weerspiegelen.”quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:42 schreef Oostwoud het volgende:
Mag dit artikel ook in de OP? Het is van de website van het EP zelf.
Dit is uiteraard weer een motivatie om tegen politieke supranationale organisaties als het EP te zijn (of de EU in algemene zin). Het EP meet zich nogal wat aan door zich zo uit te spreken.
Ze worden niet boos omdat piet van kleur verandert. Ze worden boos omdat ze het eeuwige gezeik van beroepsgekwetsen zat zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:10 schreef Durmada het volgende:
[..]
Ik ook. Maar ik zie een grote groep volwassen mensen boos worden om een Piet die van kleur verandert. Dan is het rationele bij mij ook even weg.
Oké, dat is prima.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je gekwetst voelen is een keuze, daarnaast zie ik het zg. leed nog steeds niet. Leed is in mijn woordenboek wel wat anders dan het ergens niet mee eens zijn.
[..]
Wat voor last heb jij er van als betrokkene geen andere kleur krijgt?
En dat maakt ze tot...? Beroepsgekwetsen. Wat ze schijnbaar zo erg haten, worden ze zelf. De logica is ver heen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:11 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Ze worden niet boos omdat piet van kleur verandert. Ze worden boos omdat ze het eeuwige gezeik van beroepsgekwetsen zat zijn.
Nexit dus!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:13 schreef Van_Poppel het volgende:
Gelukkig gaat Europa hier niet over. Vooral hopen dat dit zo blijft, want de eurofascisten krijgen steeds meer macht.
Het gaat ook niet om de figuur van Zwarte Piet maar meer dat Nederlanders zich niet iets willen laten opleggen door een relatief kleine groep schreeuwers en zij willen ook niet uitgemaakt worden voor racist. Stel dat in de Bijlmer ze Sinterklaas zwart maken en zijn helpers wit, dan lach ik daar om. Kleur maakt niks uit maar dat 'gekwetst' zijn van mensen is echt een ziekte van deze tijd.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:10 schreef Durmada het volgende:
[..]
Ik ook. Maar ik zie een grote groep volwassen mensen boos worden om een Piet die van kleur verandert. Dan is het rationele bij mij ook even weg.
Er niet over zaniken lost het probleem ook op.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:11 schreef Durmada het volgende:
[..]
Oké, dat is prima.
Ik heb er in die zin last van dat deze discussie erg vermoeiend is en er gewoon zo'n simpele oplossing voor handen is, gewoon afschaffen. Het feest blijft heus wel hetzelfde.
Dan moet je aantonen dat er daadwerkelijk sprake is van racisme. Dat is namelijk het punt wat niet bewezen kan worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:01 schreef Durmada het volgende:
[..]
Ik vind het nogal storend dat er prioriteit wordt gegeven aan de gevoelens van relatief kleine groepen recente immigranten naar aanleiding van een subjectieve interpretatie van een inheems cultureel fenomeen dat niet bedoeld is om hen te kwetsen, boven de gevoelens van een in principe welwillende, veel grotere en veel oudere inheemse cutuurgemeenschap die de drager is van de traditie. Dat voelt als de wereld op zijn kop, een afwijking van wat waarschijnlijk in alle tijden overal ter wereld als rechtvaardig en fatsoenlijk gold.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:10 schreef Durmada het volgende:
[..]
Hoezo "weer invoeren"? Het is nooit weggeweest.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:56 schreef Durmada het volgende:
[..]
Zullen we slavernij anders ook weer invoeren ?
Het gekwetst zijn is irritant, dat ben ik met je eens. Dat er nu bepaalde dingen verboden of afgeschaft worden is ook vrij overdreven. Maar zwarte piet is overduidelijk een racistisch karakter en wordt buiten Nederland eigenlijk nergens als normaal gezien. Schaf het gewoon lekker af, het is een schande dat ene tolerant land als Nederland zoiets toelaat toch.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:14 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de figuur van Zwarte Piet maar meer dat Nederlanders zich niet iets willen laten opleggen door een relatief kleine groep schreeuwers en zij willen ook niet uitgemaakt worden voor racist. Stel dat in de Bijlmer ze Sinterklaas zwart maken en zijn helpers wit, dan lach ik daar om. Kleur maakt niks uit maar dat 'gekwetst' zijn van mensen is echt een ziekte van deze tijd.
Het is niet racistisch.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:19 schreef Durmada het volgende:
[..]
Het gekwetst zijn is irritant, dat ben ik met je eens. Dat er nu bepaalde dingen verboden of afgeschaft worden is ook vrij overdreven. Maar zwarte piet is overduidelijk een racistisch karakter en wordt buiten Nederland eigenlijk nergens als normaal gezien. Schaf het gewoon lekker af, het is een schande dat ene tolerant land als Nederland zoiets toelaat toch.
Er zit een zekere ironie in deze woorden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:19 schreef Durmada het volgende:
[..]
het is een schande dat ene tolerant land als Nederland zoiets toelaat toch.
quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:19 schreef Durmada het volgende:
[..]
Schaf het gewoon lekker af, het is een schande dat ene tolerant land als Nederland zoiets toelaat toch.
Ik vier zwarte Piet en vind het geen racisme, jij wel dus jij viert het niet. Postervoorbeeld van Tolerantie.quote:to·le·ran·tie (de; v)
1
verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden
Het stigma van "racisme" heeft sowieso een grote triggerpotentie, vooral als je zelf oprecht niet vindt dat je je daaraan schuldig maakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:21 schreef Durmada het volgende:
Ik trigger nogal wat mensen zie ik, heb niet de energie overal op te reageren. Wil alleen melden dat je gewoon even bij jezelf ten rade moet gaan waar je je zo druk om maakt. Een racistisch figuur uit een kinderfeest. Probeer het een beetje te relativeren allemaal. Laat lekker gaan, dan is hij maar een andere kleur toch.
Nee hoor. De meeste mensen gaan denk ik terug naar hun kindertijd en als kind legde je helemaal niet de associatie tussen Zwarte Piet en een echt zwart persoon. Zwarte Piet was gewoon Zwarte Piet, een voor kinderen magisch figuur met zijn jutezak vol pepernoten. Juist omdat die racistische associatie er nooit is geweest maakt dat veel mensen irritatie voelen bij dit gezeik. Ik vond Sinterklaas vroeger altijd wel een gezellig feest, ook al ben ik volwassen. Maar de lol is er al lang vanaf, wat voor meer mensen geldt denk ik. Die richten zich dan maar op kerst.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:19 schreef Durmada het volgende:
[..]
Het gekwetst zijn is irritant, dat ben ik met je eens. Dat er nu bepaalde dingen verboden of afgeschaft worden is ook vrij overdreven. Maar zwarte piet is overduidelijk een racistisch karakter en wordt buiten Nederland eigenlijk nergens als normaal gezien. Schaf het gewoon lekker af, het is een schande dat ene tolerant land als Nederland zoiets toelaat toch.
Ja, de Sinterklaastijd staat tegenwoordig garant voor conflict, rancune, tweespalt. Leve de 21e eeuw.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee hoor. De meeste mensen gaan denk ik terug naar hun kindertijd en als kind legde je helemaal niet de associatie tussen Zwarte Piet en een echt zwart persoon. Zwarte Piet was gewoon Zwarte Piet, een voor kinderen magisch figuur met zijn jutezak vol pepernoten. Juist omdat die racistische associatie er nooit is geweest maakt dat veel mensen irritatie voelen bij dit gezeik. Ik vond Sinterklaas vroeger altijd wel een gezellig feest, ook al ben ik volwassen. Maar de lol is er al lang vanaf, wat voor meer mensen geldt denk ik. Die richten zich dan maar op kerst.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NIET aanklikken! https://youtu.be/xp18TKxsbVM?si=3ty6rKpcYlU5zf9d
Het is wel een interessante periode om mee te maken, met name hoe een onbenullig onderwerp als zwarte piet of de dood van een enkele persoon door de politie in zo'n korte periode zoveel stof kan doen opwaaien.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, de Sinterklaastijd staat tegenwoordig garant voor conflict, rancune, tweespalt. Leve de 21e eeuw.
https://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvj9idsj04xr6/vhbco3oe53vmquote:Een resolutie van het Europees Parlement geeft het standpunt van het EP weer over een bepaald onderwerp. De resolutie heeft politieke betekenis, maar met een resolutie wordt er niets besloten.
Ach ik probeer het ook een beetje te relativeren. De echte problemen zijn belangrijker, zoals de economie..Covid-19..het gekloot van de EU..etc. Het gezeur over racisme vind ik een non-probleem wat mij eigenlijk niet interesseert.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, de Sinterklaastijd staat tegenwoordig garant voor conflict, rancune, tweespalt. Leve de 21e eeuw.
Het zou wat zijn als ze voor zouden zijn!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:34 schreef 01100101 het volgende:
...maar net als Rutte heeft de EU symbolisch laten weten dat ze tegen racisme zijn..
Ik heb wel een verklaring:quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is wel een interessante periode om mee te maken, met name hoe een onbenullig onderwerp als zwarte piet of de dood van een enkele persoon door de politie in zo'n korte periode zoveel stof kan doen opwaaien.
Sociale media en in brede zin het wegvallen van de traditionele ruimtelijke begrenzing tussen mensengemeenschappen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:37 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik heb wel een verklaring:
Social media. De digitale aids van deze tijd.
Kijk eens naar dit filmpje!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:37 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik heb wel een verklaring:
Social media. De digitale aids van deze tijd.
twitter:
Dit ja. Over een aantal maanden is de Zwart Piet polonaise weer een loutere aangelegenheid voor de schreeuwende voor- en tegenstanders tijdens de Sinterklaasintocht.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:36 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als ze voor zouden zijn!
Ze willen het gewoon even laten weten en niet later het gekke verwijt krijgen van wie zwijgt stemt toe...
LOL. Goed filmpje maar Trump doet volgens mij precies hetzelfde.quote:
Sinds wanneer ben ik verantwoordelijk voor mensen die zich buiten gesloten voelen ?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:04 schreef Durmada het volgende:
[..]
Het kwetst mensen die zich meer en meer buitengesloten voelen, terwijl het zo zeer mensen zijn zoals jij en ik. Jij ervaart dat niet, maar het is onnodig leed wat zo makkelijk voorkomen kan worden. Hoe heb jij er last van dat zo'n Piet een andere kleur krijgt ?
Wie?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:49 schreef LXIV het volgende:
Ik bedoel: ze haten ons en onze tradities volkomen, maar willen wel ons geld hebben.
Eensquote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:04 schreef Durmada het volgende:
[..]
Het kwetst mensen die zich meer en meer buitengesloten voelen, terwijl het zo zeer mensen zijn zoals jij en ik. Jij ervaart dat niet, maar het is onnodig leed wat zo makkelijk voorkomen kan worden. Hoe heb jij er last van dat zo'n Piet een andere kleur krijgt ?
Gekeken. En nu? Wat is jouw punt precies?quote:
Kun je dat nu niet zelf bedenken?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:56 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Gekeken. En nu? Wat is jouw punt precies?
Er zal in ieder geval niemand gaan demonstreren omdat ze een eigen draai aan het Sinterklaasfeest geven. Net zoals die intocht in Amsterdam-West waar ze Sint bij gebrek een een schimmel maar op een kameel gehesen hebben. Volgens mij kregen ze alleen maar positieve reacties.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:14 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de figuur van Zwarte Piet maar meer dat Nederlanders zich niet iets willen laten opleggen door een relatief kleine groep schreeuwers en zij willen ook niet uitgemaakt worden voor racist. Stel dat in de Bijlmer ze Sinterklaas zwart maken en zijn helpers wit, dan lach ik daar om. Kleur maakt niks uit maar dat 'gekwetst' zijn van mensen is echt een ziekte van deze tijd.
het maakt ze ook niet uit als hij wel zwart zou blijvenquote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:09 schreef Durmada het volgende:
[..]
Exact, uiteindelijk gaat het om kinderen. Die maken het echt geen zak uit dat de Piet opeens nier zwart meer is hoor.
Een machtig verenigd Europa waar een Rusland en China bang voor zijn is denk ik zo gek nog niet.quote:
Jij vindt de overduidelijk kenmerkende aspecten van Piet geen probleem? Jij zou zeker ook een negerslaaf in huis halen, mocht dat niet verboden zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
het maakt ze ook niet uit als hij wel zwart zou blijven
ik heb niet echt een reden om over te gaan naar andere Piet
Ik ook niet, maar als anderen daa blij van worden, heb ik geen reden om niét over te gaanquote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:08 schreef sp3c het volgende:
ik heb niet echt een reden om over te gaan naar andere Piet
Daar begon de discussie mee en er zijn aanpassingen gedaan maar men wil zwarte piet helemaal weg hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:11 schreef Durmada het volgende:
[..]
Jij vindt de overduidelijk kenmerkende aspecten van Piet geen probleem?
Wie lijkt er op ZP danquote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:11 schreef Durmada het volgende:
[..]
Jij vindt de overduidelijk kenmerkende aspecten van Piet geen probleem? Jij zou zeker ook een negerslaaf in huis halen, mocht dat niet verboden zijn.
En wat hebben wij met andere landen te maken? Skutsjesilen en fierljeppen vind je ook nergens anders. Overigens zijn er zat landen te vinden die zichzelf met bepaalde festiviteiten een bepaalde kleur laten schminken.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:19 schreef Durmada het volgende:
[..]
nopequote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:11 schreef Durmada het volgende:
[..]
Jij vindt de overduidelijk kenmerkende aspecten van Piet geen probleem?
weet ik toch nietquote:Jij zou zeker ook een negerslaaf in huis halen, mocht dat niet verboden zijn.
Geeft wel mooi aan hoe die “blm” figuren denken, denken dat iedere blanke slaven had destijds.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
nope
[..]
weet ik toch niet
als ik een plantage zou hebben zou ik er misschien wel een paar kopen, katoen plukt zichzelf niet
Moet je nog wel even een Salem Jones inhuren...quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
nope
[..]
weet ik toch niet
als ik een plantage zou hebben zou ik er misschien wel een paar kopen, katoen plukt zichzelf niet
quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
nope
[..]
weet ik toch niet
Dit vind ik een grappige reactie.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
nope
[..]
weet ik toch niet
Nee, anders zou ik het niet vragen.quote:
Er is niks racistisch aan slavernij zolang je daarbij niet aan rassendiscriminatie doet.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]![]()
Nog een beetje olie op het vuur gooien komt de discussie vast ten goede!
De Romeinen hadden ook slaven. Dat waren volgens mij mensen van volken die zij hadden overwonnen. Racisme kenden zij niet denk ik, het waren fijne mensen die Romeinen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er is niks racistisch aan slavernij zolang je daarbij niet aan rassendiscriminatie doet.
Niet alles op sociale media is zoals het is!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 14:53 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee, anders zou ik het niet vragen.
Of besef je niet dat iemand tig verschillende punten kan proberen te malen adhv het posten van zo'n filmpje?
Dat word flink oppassen als je automonteur of schoorsteenveger bent.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 15:30 schreef nixxx het volgende:
Wat ik me dan praktisch even afvraag is hoe je dat dan gaat verbieden. Ga je dan een tint bruin definiëren als grenswaarde? Tot hier en niet verder, spray tan kan dan nog net, maar niet meer. Wordt leuk, dan gaan mensen van gemengde komaf klagen dat ze door de kleur politie staande gehouden worden en een natte tissue over hun gezicht krijgen. Andersom ook, dus Japans theater verboten in de EU, met hun white-face.
twitter:ton_aarts twitterde op zaterdag 20-06-2020 om 12:03:09Heer in de hemel ..
Kan iemand bij @NOS de stagiaire van dienst een leesbril geven?
EP: "There is no place for racism and discrimination in our societies, EU to take strong and decisive stand against racism, violence and injustice" +16 blz.
NOS: "EP wil einde aan zwarte piet" https://t.co/EZTEVbKvFW reageer retweet
twitter:ton_aarts twitterde op zaterdag 20-06-2020 om 12:03:09Meestal doen jullie het goed @nos. Maar deze domme kop als 'samenvatting' is te gek voor woorden ..
En geeft de 'Kijk! kijk!! Zie je nou wel?!!' gekkies alleen maar munitie. Dom ..
Hier de letterlijke tekst van gehele EP-resolutie van gisteren als PDF: https://t.co/iTI9b6I0Fk reageer retweet
Nou...quote:Op zaterdag 20 juni 2020 15:33 schreef dellipder het volgende:
twitter:ton_aarts twitterde op zaterdag 20-06-2020 om 12:03:09Heer in de hemel ..
Kan iemand bij @:NOS de stagiaire van dienst een leesbril geven?
EP: "There is no place for racism and discrimination in our societies, EU to take strong and decisive stand against racism, violence and injustice" +16 blz.
NOS: "EP wil einde aan zwarte piet" https://t.co/EZTEVbKvFW reageer retweettwitter:ton_aarts twitterde op zaterdag 20-06-2020 om 12:03:09Meestal doen jullie het goed @:nos. Maar deze domme kop als 'samenvatting' is te gek voor woorden ..
En geeft de 'Kijk! kijk!! Zie je nou wel?!!' gekkies alleen maar munitie. Dom ..
Hier de letterlijke tekst van gehele EP-resolutie van gisteren als PDF: https://t.co/iTI9b6I0Fk reageer retweet
quote:16. Calls on the Member States to denounce and refrain from racist and Afrophobic
traditions, such as the black face practice;
Mij in principe ook niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:09 schreef Durmada het volgende:
[..]
Exact, uiteindelijk gaat het om kinderen. Die maken het echt geen zak uit dat de Piet opeens nier zwart meer is hoor.
Hadden ze het lief moeten vragen? Had Nederand dan geluisterd? Die tijd is al voorbij denk ik zo.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:11 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Mij in principe ook niet.
Waar het wel om gaat is de mate van agressie waarbij mensen iets af proberen te dwingen, en het feit dat mensen die geen moeite hebben met een zwarte piet, en het liefst zou willen zien dat zwarte piet zwart blijft (want dat is gewoon leuk), onterecht uit gemaakt worden voor racist.
Deze twee dingetjes zorgen dat mensen hun hakken in het zand zetten.
Nee, dat ligt ook in het woord "radicaal" besloten. Maar het is best denkbaar dat zich in de loop van decennia geleidelijk een kleurverandering van Zwarte Piet zou hebben voltrokken. Niet te bewijzen, natuurlijk, maar dat is de stelling dat alleen een agressieve benadering tot grote veranderingen kan leiden evenmin, aangezien de geschiedenis uniek is en je geen parallelle tijdlijnen hebt waarin het effect van alternatieve processen kan worden bestudeerd.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:17 schreef ikbenrond het volgende:
[..]
Elke grote radicale verandering is nooit veroorzaakt door het lief te vragen of door ‘gewoon’ het debat te voeren.
Ja hoor, maar het gaat sommige mensen niet snel genoegquote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:17 schreef ikbenrond het volgende:
[..]
Hadden ze het lief moeten vragen? Had Nederand dan geluisterd?
Er was geen grote radicale verandering nodig. Zwarte piet is altijd wel onderhevig geweest aan verandering. En als steeds meer mensen aangeven dat ze het leuker zouden vinden als Zwarte Piet gewoon Piet zou worden, evolueert het vanzelf mee.quote:Die tijd is al voorbij denk ik zo.
Elke grote radicale verandering is nooit veroorzaakt door het lief te vragen of door ‘gewoon’ het debat te voeren.
juistquote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:43 schreef Mikeytt het volgende:
Ben volledig anti-EU, maar dit bewijst dat de EU toch wel eens verstand heeft soms.
Tyft op met zwarte piet
Hier even verder;quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:21 schreef Durmada het volgende:
[..]
Racisme en geweld zijn beide verwerpelijk. Maar als aan het een niks wordt gedaan, is het andere helaas nodig. Gelukkig zijn veel mensen in mijn omgeving verre van racistisch, hier op FOK! blijft het helaas een ziekelijk probleem.
Ben je zelf van kleur?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:43 schreef Mikeytt het volgende:
Ben volledig anti-EU, maar dit bewijst dat de EU toch wel eens verstand heeft soms.
Tyft op met zwarte piet
Dat heeft het dus niet. Zwarte piet is zwart van het roet omdat ie door de schoorsteen komt.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:59 schreef Nikonlover het volgende:
blanke mensen die hun gezicht zwart of bruin maken om zo voor iemand van een andere huidskleur door te gaan. Het begrip heeft betrekking op Zwarte Piet
an rode piet is rode pietquote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:51 schreef Bottendaal het volgende:
De EU kan de tering krijgen, zwarte piet blijft zwarte piet!
Die zie jij niet als racistisch omdat het "normaal" is. Maar die kunnen wel door mensen als racistisch worden ervaren. En dan heb ik het niet over linkse meisjes die meevoelen, maar echt over mensen die te maken hebben met racisme.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:49 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Hier even verder;
Ow eens hoor, beide verwerpelijk.
Het probleem is echter dat er teveel verschillende zienswijzen zijn als het aankomt op racisme.
Veel dingen die nu gekenmerkt worden als "racistisch" zijn gewoonweg niet racistisch. En dat is wel een groot probleem.
Stereotypering, karikaturen wellicht. Kan kwetsen, maar geenzins bedoeld om iemand met bepaalde uiterlijke kenmerken weg te zetten als "minder", wegens die bepaalde uiterlijke kenmerken.
We hadden er nooit in moeten zitten op de eerste plaats!!!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:56 schreef Kaneelstokje het volgende:
Volgende keer stem ik op iedere partij die zich sterk maakt om uit de EU te stappen.
Betekenis 'racisme'quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:57 schreef Durmada het volgende:
Die zie jij niet als racistisch omdat het "normaal" is. Maar die kunnen wel door mensen als racistisch worden ervaren. En dan heb ik het niet over linkse meisjes die meevoelen, maar echt over mensen die te maken hebben met racisme.
joh schiet toch op met je kut zwarte pietquote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:00 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Volgens mij heeft Rutte dit tegen EP voorgesteld, zodat het lijkt alsof door toedoen van EP ZP afgeschaft wordt, om zijn eigen hachje(stemmen) te redden.
Het blijft natuurlijk niet bij de zwarte Piet. KOZP is precies hetzelfde als Stivoro. Bestaansrecht, daar gaat het om. Sowieso ben ik dat hele SJW geneuzel zat. Schijnbaar heeft plots iedereen met iedereen een probleem. Met dank aan de sociale media waarvan een uitspraak van een no nonsens figuur enorme volgers op de been kan brengen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:45 schreef Durmada het volgende:
[..]
of een blauwe piet met roze handjes , allemaal prima voor die kinderenquote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk niet bij de zwarte Piet. KOZP is precies hetzelfde als Stivoro. Bestaansrecht, daar gaat het om. Sowieso ben ik dat hele SJW geneuzel zat. Schijnbaar heeft plots iedereen met iedereen een probleem.
En waarom boos zijn. Je viert je feest lokaal zoajs jij het wilt. Of dat nu met een gele of zwarte Piet is. Laat dat maar over aan lokalen zelf.
Precies. En Piet moet niet herkenbaar zijn. Lijkt mij ook niet leuk als een kind van drie of vier gelijk de buurman gaat herkennen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of een blauwe piet met roze handjes , allemaal prima voor die kinderen
als ze maar kado krijgen
Ja desnoods doop je de buurman in waterverf en zet hem een pruik opquote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. En Piet moet niet herkenbaar zijn. Lijkt mij ook niet leuk als een kind van drie of vier gelijk de buurman gaat herkennen.
maar als mensen zich er aan storen voor gegronde redenen maak ze dan geel of rozequote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:16 schreef RamboDirk het volgende:
Het blijft toch raar dat er steeds meer een tendens komt om verandering op te leggen. Repressief en dwang, echt leuke ontwikkeling.
Als mensen sinterklaas met gele pieten willen vieren gaat uw gang.
Als mensen sinterklaas met zwarte pieten willen vieren gaat uw gang.
Dat is wat ik zeg de mensen die zich storen kunnen Sinterklaas met een gele Piet vieren. Bon Chance zou ik zeggenquote:Op zaterdag 20 juni 2020 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar als mensen zich er aan storen voor gegronde redenen maak ze dan geel of roze
Die zie ik niet als racistisch, omdat het niet racistisch bedoeld is.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 16:57 schreef Durmada het volgende:
[..]
Die zie jij niet als racistisch omdat het "normaal" is. Maar die kunnen wel door mensen als racistisch worden ervaren. En dan heb ik het niet over linkse meisjes die meevoelen, maar echt over mensen die te maken hebben met racisme.
Nou werken jullie bij de NS dan ook weer met chroom6 verf. Stivoro heeft natuurlijk wel bijgedragen aan het ontmaskeren van de leugens verspreid door de tabaks industrie dat roken geen gevolgen voor de gezondheid heeft.quote:
Het meest belangrijke in Nederland is al afgeschaft...zoals persoonlijke vrijheid.quote:
Ja hoor...quote:
ja nou het verbod op bedelen in Groningen houd me echt tegen in het leven iddquote:Op zaterdag 20 juni 2020 20:46 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ja hoor...
Burgers, bedrijven en organisaties moeten zich momenteel houden aan meer dan 63.000 wetten, maatregelen, verordeningen en regelingen van rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. Dat is ongeveer 32 procent meer dan in 2010.
https://www.ad.nl/binnenland/meer-regels-onder-rutte~aa6393d2/
Inmiddels 64.000 wetten met regels....
Maar wel hetzelfde resultaat. Eerst was het niet in openbare ruimtes en nu is men al zover dat in de buitenlucht op een terras ook al zwaar ter discussie staat. Och zelfs in mijn jeugd werd roken al door mijn ouders als ongezond gezien. Maw ik de jaren 70 wist ik al dat roken niet gezond was.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou werken jullie bij de NS dan ook weer met chroom6 verf. Stivoro heeft natuurlijk wel bijgedragen aan het ontmaskeren van de leugens verspreid door de tabaks industrie dat roken geen gevolgen voor de gezondheid heeft.
Dat was toch van een heel ander niveau en ging niet schreeuwend en stampvoetend zoals kozp wel doet.
Nee, dat is precies waar men zich sterk in vergist. De BLM, anti zwarte Pieten mensen en de ultra rechtse mensen maken een zeer klein deel uit van de massa. Ze zitten in de spreekwoordelijke 10/15 % van de massa. De overige, de grote massa zeg de 85 tot 90 % vd mensen is zich van geen kwaad bewust, worden nu door extremisten met ongefundeerde meningen, dol wordend van hun fotootjes op Instagram (kijk mij eens tof zijn op de demo!!) de les gelezen. En wat dat gaat veroorzaken is dat de grote groep afstand van je gaat nemen... En dat, dat is nu de start van diepgeworteld racisme, genegeerd worden omdat je zwart bent..quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:38 schreef Durmada het volgende:
[..]
Precies, dat is precies wat ik bedoel.. het wordt irritant. Veruit de meeste mensen willen gewoon een fijne dag hebben.. meer niet. Groepen die dat verstoren worden uiteindelijk simpelweg genegeerd en dan beginnen de echte problemen voor de kleine extreme groepjes.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 22:23 schreef sp3c het volgende:
ik negeer het omdat het vervelend begint te worden
als iemand nu op tv of radio zwarte Piet zegt begin ik te zuchten en ga ik wat anders doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |