---------------------------quote:Europees Parlement vraagt lidstaten te breken met tradities zoals Zwarte Piet
Europese landen moeten breken met hun “racistische en afrofobische tradities, zoals blackface”. Dat zegt het Europees Parlement in een vrijdagavond aangenomen resolutie. Zwarte Piet is een van de gebruiken waar het parlement graag een einde aan ziet komen.
De resolutie vat een debat samen over de antiracistische protesten in de nasleep van de dood van George Floyd, de Afro-Amerikaanse man die in de stad Minneapolis stierf bij politiegeweld. Met de resolutie in haar geheel wil het parlement racisme, discriminatie en xenofobie in al hun vormen streng veroordelen. De tekst kreeg de steun van 493 parlementsleden. 104 stemden tegen, 67 onthielden zich. Een amendement dat de Europese landen oproept om hun racistische en afrofobische tradities stop te zetten, kreeg de steun van 415 parlementsleden, tegenover 216 stemmen tegen en 55 onthoudingen.
Blackface
Het parlement vraagt om met name geen tradities in ere te houden waarbij aan blackfacing gedaan wordt: blanke mensen die hun gezicht zwart of bruin maken om zo voor iemand van een andere huidskleur door te gaan. Het begrip heeft betrekking op Zwarte Piet, zoals die in België en Nederland bekend is, maar gaat breder. Ook in films en televisieprogramma’s en tijdens toneelvoorstellingen duikt blackface soms op.
Van de Vlaamse Europarlementsleden steunden Hilde Vautmans en Guy Verhofstadt (Open Vld), Kathleen Van Brempt (sp.a) en Petra De Sutter (Groen) het amendement. N-VA en Vlaams Belang stemden tegen, net als Kris Peeters (CD&V). Zijn partijgenote Cindy Franssen onthield zich.
https://www.hln.be/nieuws(...)warte-piet~ab864907/
Waar plezier niet meer is toegestaan zolang het niet aan de PC regels voldoet.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Het wordt steeds gekker.. in welke wereld leven onze kinderen straks 😪
Ik denk los van de keur van Piet dat ze gewoon hun cadeaus blijven krijgen op 5 december mits hun ouders dat kunnen betalen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Belgenquote:Ook Hilde Vautmans (Open Vld) stemde volgens de stemlijst van het Europees parlement voor het amendement, maar dat was volgens haar woordvoerster een vergissing doordat er veel amendementen snel na elkaar werden voorgelegd. "Van mevrouw Vautmans mag Zwarte Piet absoluut blijven", zegt haar woordvoerster aan onze redactie.
Daar zijn al die dure tolken wel even zoet mee. Met de VS heeft de EU in deze niks te maken en met GB is het enige Engelstalige land er binnenkort uit. Nou moeten ze Blackface in het Italiaans, Spaans, Frans, Nederlands, Duits, Tsjechisch etc. gaan vertalen terwijl die er helemaal geen woord voor hebben. Rara hoe zou dat toch komen?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:02 schreef Prutzenberg het volgende:
Het Europees Parlement plaatst de Europese cultuur onder de Amerikaanse cultuur. De laatste is blijkbaar de maatstaf.
Dit is gewoon een afleidingstactiek om bijv. de grootschalige, door de EU gefaciliteerde belastingontduiking door multinationals aan de aandacht te onttrekken.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:18 schreef AchJa het volgende:
Heeft dat EP niks anders om zich druk om te maken? Mijn god...
In een leven zonder een racistische traditie. Wat een tragedie.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Nou, ZP afschaffen, dat zal ultrarechts leren!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:37 schreef Durmada het volgende:
Lijkt me goed in de strijd tegen racisme. Positief dat de Europese unie zich hier over uitspreekt.
Ik zie het meer als een populistische uitspraak. Zelf heb ik zeker als kind Zwarte Piet nooit met racisme in verband gebracht. Dat is er later van gemaakt. Veder zal dit verder niets aan het probleem oplossen ben ik bang.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:37 schreef Durmada het volgende:
Lijkt me goed in de strijd tegen racisme. Positief dat de Europese unie zich hier over uitspreekt.
Is blackface eigenlijk wel een juiste vertaling van onze culturele zwarte piet die bij sinterklaas hoort?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar zijn al die dure tolken wel even zoet mee. Met de VS heeft de EU in deze niks te maken en met GB is het enige Engelstalige land er binnenkort uit. Nou moeten ze Blackface in het Italiaans, Spaans, Frans, Nederlands, Duits, Tsjechisch etc. gaan vertalen terwijl die er helemaal geen woord voor hebben. Rara hoe zou dat toch komen?
Welke racistische traditie? Negerknuppelen? Kruizen verbranden? Slaven ophangen? Rondlopen met witte puntmutsen? Welke traditie bedoel je?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:38 schreef Durmada het volgende:
In een leven zonder een racistische traditie. Wat een tragedie.
Het gaat niet om rechts of links. Het is kwetsend naar een grote bevolkingsgroep, afschaffen die handel.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, ZP afschaffen, dat zal ultrarechts leren!
Dat gaat nooit lukken. En is zelfs wellicht wel wat jammer.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:43 schreef Scorpie het volgende:
En zie hier de daadwerkelijke agenda van de EU; een superstaat waarbij geen enkel lidstaat een eigen cultuur mag hebben.
De enige oplossing is de afschaffing van zwarte Piet. Daar heeft niemand ene probleem mee, behalve wat boze mensen die blijkbaar niks beters te doen hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zie het meer als een populistische uitspraak. Zelf heb ik zeker als kind Zwarte Piet nooit met racisme in verband gebracht. Dat is er later van gemaakt. Veder zal dit verder niets aan het probleem oplossen ben ik bang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |