abonnement Unibet Coolblue
pi_193728189
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

Heb je echt niet door dat dit allemaal averechts aan het werken is?
Ik stel een feit vast....
En het is best gezond om in naamgevingen meer vrouwen en minder mannen te willen eren.
Idem voor mensen die perse een standbeeld willen van een historisch figuur.

Misschien een straatnaampje voor Corry Tendeloo
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corry_Tendeloo
naast die lokale vroedvrouw en die verzorgster van joodse kinderen die ik al noemde
  Beste debater 2022 zondag 21 juni 2020 @ 19:44:38 #252
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193728209
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik stel een feit vast....
En het is best gezond om in naamgevingen meer vrouwen en minder mannen te willen eren.
Idem voor mensen die perse een standbeeld willen van een historisch figuur.

Misschien een straatnaampje voor Corry Tendeloo
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corry_Tendeloo
Waarom is dat gezond?

Overigens: dat kan ook best gezien de nieuwbouw die nakende is... kunnen ze ook meteen van oude straatnamen afblijven met hun diversdram-gejank.

En over dat feitelijke: ik stelde daar een ander feit tegenover.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193728297
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik stel een feit vast....
En het is best gezond om in naamgevingen meer vrouwen en minder mannen te willen eren.

Dat is een diskwalificatie voor de vrouwen die het wel verdienen om met een standbeeld geëerd te worden en daar geen voorkeursbehandeling voor nodig hebben.

Je kan ook gewoon de mensen die zo'n standbeeld verdienen uitkiezen zonder naar geslacht, achtergrond of huidskleur te kijken. Het is zelfs discriminerend als je dat niet doet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193728301
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

Waarom is dat gezond?

Gezond voor het idee dat vrouwen ook best wel wat kunnen bijv.
Maar ja.... dat idee omschrijven noem je gaarne "gedram"
Daarmee ben jij zelf de drammer, weet je dat ?
pi_193728332
Geforceerd vaker vrouwen uitkiezen tov mannen om het idee te wekken dat vrouwen 'ook best wat kunnen'.

Tuurlijk, prachtig plan. Wat zou daar nu mis mee kunnen gaan?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 21 juni 2020 @ 19:55:55 #256
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_193728365
Wat ik niet begrijp: waarom maken tegenstanders van dat beeld zich bozer om iemand die vierhonderd jaar geleden leefde dan om de nu nog bestaande slavernij in het Midden-Oosten en in Afrika? Is dat omdat het daar geen blanken zijn die slavenhouders zijn? Dat lijkt mij de meest logische verklaring.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 21 juni 2020 @ 19:57:50 #257
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_193728383
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is een diskwalificatie voor de vrouwen die het wel verdienen om met een standbeeld geëerd te worden en daar geen voorkeursbehandeling voor nodig hebben.

Je kan ook gewoon de mensen die zo'n standbeeld verdienen uitkiezen zonder naar geslacht, achtergrond of huidskleur te kijken. Het is zelfs discriminerend als je dat niet doet.
Mee eensch.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_193728498
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:20 schreef capricia het volgende:
In plaats van al die witte dode mannen, zouden bijv mensen als Anton de Kom of Aletta Jacobs eens wat meer belicht kunnen worden.
Je zou natuurlijk een Paul Flu een straatnaam kunnen geven. Maar ja, dan zal iedereen denken dat hij blank was, want in 1937 hadden we hier immers nog Jim Crow wetten in Nederland en kon een Surinamer geen rector magnificus van de Leidse universiteit worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193728520
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:55 schreef Federer-fan het volgende:
Wat ik niet begrijp: waarom maken tegenstanders van dat beeld zich bozer om iemand die vierhonderd jaar geleden leefde dan om de nu nog bestaande slavernij in het Midden-Oosten en in Afrika? Is dat omdat het daar geen blanken zijn die slavenhouders zijn? Dat lijkt mij de meest logische verklaring.
Je maakt er een rassenstrijd van en gaat niet om het uitbannen van hedendaagse slavernij.
JP Coen is Nederlandse verheerlijking van 2021
pi_193728542
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Geforceerd vaker vrouwen uitkiezen tov mannen om het idee te wekken dat vrouwen 'ook best wat kunnen'.

Tuurlijk, prachtig plan. Wat zou daar nu mis mee kunnen gaan?
Niet mis ... behalve dat geforceerdheid. Er zijn best wel vrouwen te vinden die je een straatnaam kan geven. Kwestie van even zoeken. En dat hoeft niet geforceerd.
pi_193728574
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niet mis ... behalve dat geforceerdheid. Er zijn best wel vrouwen te vinden die je een straatnaam kan geven. Kwestie van even zoeken. En dat hoeft niet geforceerd.
Vrouwen die het verdienen om een plein, straat, brug, instituut of standbeeld naar te vernoemen krijgen die eer ook.

Of heb je soms bewijs dat dat bewust word tegengehouden?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193728683
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Vrouwen die het verdienen om een plein, straat, brug, instituut of standbeeld naar te vernoemen krijgen die eer ook.

Of heb je soms bewijs dat dat bewust word tegengehouden?
Ik heb nooit gezocht naar zulke bewijzen, maar als die er niet zijm dan wil dat nog niet zeggen dat iedereen die geen straatnaam krijg dat ook verdient.
Er zijn vele overleden mensen, mannen en vrouwen, die best wel wat gedaan hebben voor anderen, maar geen straatnaam krijgen.
Een gemeente moet daar gericht naar zoeken en zich realiseren dat meer lokale of landelijke vrouwennamen toevoegen l gezond is voor de moraal, de historische kennis.
Ook een nieuwe wijk namen geven van opmerkelijke vrouwen buiten Nederland is goed voor de historische kennis
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 20:29:34 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193728702
ik wil eigenlijk helemaal geen straatnamen van buiten Nederland maar dat is persoonlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 juni 2020 @ 20:31:59 #264
80382 manny
30 is best veel
pi_193728739
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 17:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is nogal een verschil met een roofmoordenaar als JP Coen en mensen die in hun tijd tegen algemeen kiesrecht waren.
Maar het eerbetoon aan Coen is een hedendaagse daad en het argument dat het niet zo erg is omdat hij en zijn knechten die massamoord niet zo erg vonden, gaat niet op.
Dat eerbetoon gaat om de tijdsgeest van nu.. niet om de tijdsgeest van de daders rond Coen 400 jaar geleden
snap je punt. hier ga ik eens wat langer over nadenken. het laten staan is inderdaad een statement van “nu”.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 20:43:31 #265
236264 crew  capricia
pi_193728903
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:29 schreef sp3c het volgende:
ik wil eigenlijk helemaal geen straatnamen van buiten Nederland maar dat is persoonlijk
Al die componisten-wijken, en Schilderswijken weg.. :{
Definitely not CIA
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 20:48:12 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193728954
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Al die componisten-wijken, en Schilderswijken weg..
er zijn toch wel wat Nederlandse schilders en componisten geweest in het verleden?????

de wijken hoeven niet weg, alleen sommige straatnamen verNederlandschen :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193729100
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 20:29 schreef sp3c het volgende:
ik wil eigenlijk helemaal geen straatnamen van buiten Nederland maar dat is persoonlijk
Je kunt een quotum stellen per gemeente...
zoveel % Nederlandse namen
zoveel % Buitenlandse namen, voor de kennis over wereldhistorie
Wat mij betreft ...hanteert men een verhouding voor nieuwe namen van 70-30 Nederlands-Buitenlands
pi_193729119
Onlangs overleden, Nederlandse zangeressen
Anneke Gronloh, Sandra Reemer, Liestbeth List
Wie heeft meer namen in deze categorie ... voor straten, pleinen, bruggen, tunnels etc
  Beste debater 2022 zondag 21 juni 2020 @ 21:09:12 #269
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193729157
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt een quotum stellen per gemeente...
zoveel % Nederlandse namen
zoveel % Buitenlandse namen, voor de kennis over wereldhistorie
Wat mij betreft ...hanteert men een verhouding voor nieuwe namen van 70-30 Nederlands-Buitenlands
Nieuw? Prima. Blijf van oude namen en beelden af.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 21 juni 2020 @ 21:21:19 #270
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193729304
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt een quotum stellen per gemeente...
zoveel % Nederlandse namen
zoveel % Buitenlandse namen, voor de kennis over wereldhistorie
Wat mij betreft ...hanteert men een verhouding voor nieuwe namen van 70-30 Nederlands-Buitenlands
De Annie Schilderswijk.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 21:25:01 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193729361
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt een quotum stellen per gemeente...
zoveel % Nederlandse namen
zoveel % Buitenlandse namen, voor de kennis over wereldhistorie
Wat mij betreft ...hanteert men een verhouding voor nieuwe namen van 70-30 Nederlands-Buitenlands
kan

maar ik zie liever 100% Nederlands
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193729833
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik blaat niet gedachtenloos met de kudde mee, maar hou vast aan bepaalde waarden omdat dat de juiste zijn, ook na herbeschouwing. Als dat radicaal is dan ben ik maar radicaal.

Ik heb blijkbaar het een en ander gemist de afgelopen twintig jaar, maar veel van mijn waarden zijn verankerd in de Westerse en meer in het bijzonder de Nederlandse cultuur. Dan is het heel zuur dat achterlijke culturen maar geimporteerd blijven worden. Je hebt een enorm racistisch land een de ene kant van de oceaan, en een klein landje wat als het meest progressief en minst racistisch ter wereld gold, een voorbeeld voor iedereen. Dan is het niet alleen zuur dat dat land niet als voorbeeld wordt genomen, maar dat mensen juist die achterlijkheid uit de VS gaan importeren. En ziehier het resultaat, is het er gezelliger op geworden?
[..]

Die hebben iets tegen Coen omdat hij voor de godsdienstvrijheid vocht.
[..]

Ja, en die hebben het onderspit gedolven. Dat weten we omdat het standbeeld niet door een of andere revisionist uit de afgelopen 130 jaar is weggehaald.

Ik zie allemaal uitstekende argumenten om geen nieuw standbeeld van Coen op te richten, daar ben ik het dan ook honderd procent mee eens, sinds de jaren 80 al trouwens. Nou speelde dat nooit echt, logischerwijs, maar de discussie wordt wel gevoerd alsof het daarom gaat. Ik erken dat Coen een schurk was, maar ik erken ook dat bijna alle standbeelden in Europa van schurken zijn, Nederland heeft een korte tijd een nationalistische standbeeldenrage gehad, en zoals dat met hysterische rages gaat zoals de laatste weken blijkt raken mensen het perspectief kwijt. Het oprichten van de standbeeld is dan ook een beetje een genante geschiedenis. Daar moeten mensen maar tegen kunnen, doe maar lekker aan plaatsvervangende gene voor die Nederlanders van 130 jaar geleden. Het is niet anders, dat is ook geschiedenis.

Het probleem hier is dat mensen niet met progressie om kunnen gaan. Je zou zeggen, kijk eens, we zijn lekker vooruit gegaan in vrij korte tijd, dat geeft hoop voor de toekomst. Maar juist de grootste onbenullen in zowel geschiedenis als vooruitgang gaan dan bitter worden omdat het niet altijd zo geweest is. Nee, natuurlijk niet, dat is wat vooruitgang tot vooruitgang maakt. En zonder de vooruitgang waar ook Coen onderdeel van was, zaten we nu nog te bibberen dat de Spaanse Inquisitie je doodmartelt omdat je op de verkeerde manier katholiek zou zijn geweest.
[..]

Het lag wat gecompliceerder, je doet een beetje neerbuigend naar de Bandanezen alsof die hun mannetje niet stonden. Hoe je van Coen's eigen verslag van 1200 tot 14.000 komt is mij een raadsel. Net als de benaming genocide, terwijl er juist sprake was van etnische zuivering. En hoe hij nou weer aan een Engelse bijnaam komt?
Ik snap alleen nog steeds niet hoe je steeds bij het getal 1200 komt. Bij vrijwel alle artikelen die je op internet kunt vinden over Coen, in het Engels en in het Nederlands, wordt gesproken over 14.000 tot 15.000 doden. Zo heel af en toe tussen spreekt men van tussen 2500~15000 doden. Jij bent echt de enige die het heeft over 1200 doden. Terwijl het nogmaals niet relevant is in deze discussie.
West-Melanesia
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 21:59:19 #273
236264 crew  capricia
pi_193729855
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

kan

maar ik zie liever 100% Nederlands
Dat kan best. Als we dat zouden willen.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 22:06:27 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193729936
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat kan best. Als we dat zouden willen.
ik zou dat willen

ik snap dat het niet gaat gebeuren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193729946
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:04 schreef Bluesdude het volgende:
Onlangs overleden, Nederlandse zangeressen
Anneke Gronloh, Sandra Reemer, Liestbeth List
Wie heeft meer namen in deze categorie ... voor straten, pleinen, bruggen, tunnels etc
Mariska Veres
Mieke Telkamp
Christine Deutekom
Mary Servaes
Jetty Pearl
Corry Brokken
Teddy Scholten
Heintje Davids
Rita Hovink

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 21-06-2020 22:13:47 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')