4chan, maar ben je al op weg wat beelden te bekladden?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Uit welke krocht van het internet komt dit soort troep?
Noorwegen, IJsland, Zwitserland zijn landen met alleen maar tokkies dan?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 20:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, die tokkiehoek mag er zijn.
ah 4chan.. dat soort extreemrechtse tuigquote:Op zondag 21 juni 2020 12:18 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
4chan, maar ben je al op weg wat beelden te bekladden?
quote:Op zondag 21 juni 2020 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ah 4chan.. dat soort extreemrechtse tuig
Je bent dus nog nooit op 4chan geweest, begrijp ik.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ah 4chan.. dat soort extreemrechtse tuig
Dat jij CNN erbij haalt is zo trumpiaans .quote:Op zondag 21 juni 2020 12:29 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Je bent dus nog nooit op 4chan geweest, begrijp ik.
Maar CNN zegt dit, dus het moet waar zijn. Toch?
Die kruipen in de praktijk juist steeds dichter tegen de EU aan. Ze betalen zelfs mee zonder zelf invloed te hebben. Google maar eens op faxdemocratiequote:Op zondag 21 juni 2020 12:21 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Noorwegen, IJsland, Zwitserland zijn landen met alleen maar tokkies dan?
Aha, dat verklaart wel. Maar wees gerust, ik heb respect voor de openbare ruimte en wat daar in staat.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:18 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
4chan, maar ben je al op weg wat beelden te bekladden?
"het is bekend dat"quote:Op zondag 21 juni 2020 12:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat jij CNN erbij haalt is zo trumpiaans .
Over 4chan is toch bekend dat er veel extreem tuig zit daar /
Niet dan ?
Maar ondertussen kun je niks over de inhoud van het plaatje zeggen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat jij CNN erbij haalt is zo trumpiaans .
Over 4chan is toch bekend dat er veel extreem tuig zit daar /
Niet dan ?
IJsland is juist zelf gestopt met toetredingsgesprekken. Google jij dat maar eensquote:Op zondag 21 juni 2020 12:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die kruipen in de praktijk juist steeds dichter tegen de EU aan. Ze betalen zelfs mee zonder zelf invloed te hebben. Google maar eens op faxdemocratie.
Wat verklaart het? Is het niet waar dan wat er op het plaatje staat?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, dat verklaart wel. Maar wees gerust, ik heb respect voor de openbare ruimte en wat daar in staat.
Vandaar ook dat ze allebei niet op de inhoud ingaan. Het is makkelijker om CNN na te praten blijkbaarquote:Op zondag 21 juni 2020 12:41 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
"het is bekend dat"
Ja, van media met een agenda. Als je er zelf eens zou kijken, zie je dat hier tegenwoordig (ongeveer sinds 2010) geen sprake meer van is. Ja, er lijkt een handjevol posters te zitten die we zouden beschouwen als tuig. Waarvan ook nog eens de helft bots lijken te zijn.
En gelijk Trump erbij halen. Geef nou maar gewoon toe dat je nergens iets van weet en gewoon de media napraat. Lekker gemakkelijk. Iedere avond om 8 uur even kijken welke mening je morgen op werk moet uiten.
Idiote conclusies trek je.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:46 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
IJsland is juist zelf gestopt met toetredingsgesprekken. Google jij dat maar eens
Maar ik begrijp dat het nu dus tokkies zijn. Want als je niet in de EU wil of zit ben je een tokkie
Ik trek jouw idiote opmerking over 'niet in de EU willen = tokkie' gewoon door. Of heb je eindelijk door dat je ZELF idioot bezig bent?quote:
Ja, inderdaad. Die moeten alles opvolgen en hebben geen invloed. Dan nog liever erin lijkt me. En nog liever iets als Zwiterland (wel EVA, geen EER en dus ook geen EU).quote:Op zondag 21 juni 2020 12:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die kruipen in de praktijk juist steeds dichter tegen de EU aan. Ze betalen zelfs mee zonder zelf invloed te hebben. Google maar eens op faxdemocratie.
Uit de EU willen. Dat is toch iets andersquote:Op zondag 21 juni 2020 13:09 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ik trek jouw idiote opmerking over 'niet in de EU willen = tokkie' gewoon door. Of heb je eindelijk door dat je ZELF idioot bezig bent?
Goeie argumenten! Maar IJsland heeft de toetredingsgesprekken gestopt: wat een gigantische tokkies he?!????quote:Op zondag 21 juni 2020 14:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Uit de EU willen. Dat is toch iets anders.
Er staan vele onwaarheden op.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:47 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Wat verklaart het? Is het niet waar dan wat er op het plaatje staat?
Nee hoor... de normen en waarden van nu leiden juist tot de algemene opinie dat men alle beelden moet laten staan.quote:Op zondag 21 juni 2020 14:29 schreef manny het volgende:
Als we met de normen en waarden van nu naar de geschiedenis gaan kijken, dan kunnen we nagenoeg alle beelden gaan weghalen.
Ik hoop inderdaad dat dat zo is. Ik las hier dat Griekenland dit jaar kennelijk begint met het terugbetalen van de lening van 3,2 miljard aan Nederland. Dacht eerlijk gezegd dat we er nooit meer iets van zouden zien.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er is voorlopig ook nog niks besloten. Doen alsof we zomaar miljarden gaan schuiven lijkt me ook niet erg correct.
laten we het hopen.quote:Op zondag 21 juni 2020 15:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor... de normen en waarden van nu leiden juist tot de algemene opinie dat men alle beelden moet laten staan.
Dit is een "slang" van reacties die 15 posts geleden al begon met "even off-topic". En is op geen enkel moment weer (ook niet zijdelings) bij het standbeeld van J.P. Coen terecht gekomen. Waarom grijpt de moderator niet in?quote:Op zondag 21 juni 2020 15:55 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik hoop inderdaad dat dat zo is. Ik las hier dat Griekenland dit jaar kennelijk begint met het terugbetalen van de lening van 3,2 miljard aan Nederland. Dacht eerlijk gezegd dat we er nooit meer iets van zouden zien.
Ja, je hebt gelijk.quote:Op zondag 21 juni 2020 16:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dit is een "slang" van reacties die 15 posts geleden al begon met "even off-topic". En is op geen enkel moment weer (ook niet zijdelings) bij het standbeeld van J.P. Coen terecht gekomen. Waarom grijpt de moderator niet in?
Er is nogal een verschil met een roofmoordenaar als JP Coen en mensen die in hun tijd tegen algemeen kiesrecht waren.quote:Op zondag 21 juni 2020 15:59 schreef manny het volgende:
[..]
laten we het hopen.
Wat ik bedoelde is: vroeger was bijv geen vrouwenkiesrecht of kinderarbeid heel normaal. Als je iedereen die daar aan meedeed gaat veroordelen op basis van onze huidige normen en waarden, dan houdt je dus geen beeld over van personen van voor, pak em beet, 1900.
Ik snap wel wat je zegt. Maar als je nu een eerbetoon niet passend vindt, is het dan niet automatisch een veroordeling voor destijds conform de tijdgeest van nu?quote:Op zondag 21 juni 2020 17:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil met een roofmoordenaar als JP Coen en mensen die in hun tijd tegen algemeen kiesrecht waren.
Maar het eerbetoon aan Coen is een hedendaagse daad en het argument dat het niet zo erg is omdat hij en zijn knechten die massamoord niet zo erg vonden, gaat niet op.
Dat eerbetoon gaat om de tijdsgeest van nu.. niet om de tijdsgeest van de daders rond Coen 400 jaar geleden
Wat zou er mis zijn om het standbeeld te verplaatsen naar een museum. Compleet met omschrijving van voors en tegens. Etc. Vroeg of laat wordt dit standbeeld toch besmeurt. En dat is ook in historisch opzich zonde.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:11 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je zegt. Maar als je nu een eerbetoon niet passend vindt, is het dan niet automatisch een veroordeling voor destijds conform de tijdgeest van nu?
Iedereen oordeelt vanuit zijn eigen normen in het NU. En zo moet men oordelen. Niet de tijdsgeest van lang geleden gebruiken voor een huidige mening rechtvaardigen.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:11 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je zegt. Maar als je nu een eerbetoon niet passend vindt, is het dan niet automatisch een veroordeling voor destijds conform de tijdgeest van nu?
Nee, het standbeeld is een eerbetoon van 130 jaar geleden. Dat was een mispeer natuurlijk, ook al voor die tijd, maar historisch wel interessant. Daarnaast zijn het internationaal sowieso vooral schurken die een standbeeld krijgenquote:Op zondag 21 juni 2020 17:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil met een roofmoordenaar als JP Coen en mensen die in hun tijd tegen algemeen kiesrecht waren.
Maar het eerbetoon aan Coen is een hedendaagse daad en het argument dat het niet zo erg is omdat hij en zijn knechten die massamoord niet zo erg vonden, gaat niet op.
Dat eerbetoon gaat om de tijdsgeest van nu.. niet om de tijdsgeest van de daders rond Coen 400 jaar geleden
Het standbeedl in 2020 laten staan is die hedendaagse daadquote:Op zondag 21 juni 2020 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het standbeeld is een eerbetoon van 130 jaar geleden. Dat was een mispeer natuurlijk, ook al voor die tijd, maar historisch wel interessant. Daarnaast zijn het internationaal sowieso vooral schurken die een standbeeld krijgen
O jee, stel je toch voor dat mensen zomaar worden geconfronteerd worden met geschiedenis en op het idee zouden kunnen komen dat de wereld erop vooruit gaat, als dat maar goed gaat zonder duiding van een hoeder van de zuiverheid der gedachten zoals we die bij de NPO hebben werken. Dat er al een plaquette bij staat met kritiek maakt het natuurlijk niet minder kritiekloos.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Maar zoiets hoort niet op een plein waar kritiekloos een eerbetoon wordt gegeven en waar toevallige omstanders ongewild mee worden geconfronteerd.
Nee, er moet een middenweg worden gevonden. Iedereen is tegenwoordig GEKWETST dus we hebben helemaal geen ruimte voor al die gevoelens.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Moet men niet eerder redeneren vanuit de gevoelens van de slachtoffers ipv vanuit de tijdsgeest van de daders ?
Onzin. Het is niet zo dat een gemeenteraad regelmatig bij elkaar komt om te beslissen welke bouwwerken nog een jaar verlengd worden.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het standbeedl in 2020 laten staan is die hedendaagse daad
Het wegzetten in 1893 is historie, moet geconserveerd blijven en interessant om te weten hoe dat in details ging, omdat handhaving van dat beeld nu ter diskussie is gezet.
1984 is er niks bij.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat zou er mis zijn om het standbeeld te verplaatsen naar een museum. Compleet met omschrijving van voors en tegens. Etc. Vroeg of laat wordt dit standbeeld toch besmeurt. En dat is ook in historisch opzich zonde.
Ooit was ik in Krakau in het museum/fabriek van Oscar Schindler. Daar hing een hakenkruis-vlag. Ondanks de duivelse achtergrond vond ik het een indrukwekkend iets. Gemaakt van zwaar velours. De kleuren wit zwart en rood haarscherp geschieden. Prachtig om zonder schuldgevoel te mogen genieten van de schoonheid van het kwaad.
Er hangt bv ook een NSB affiche in het Tweede Kamer gebouw. Eén van de mooiste affiches der partijen destijds. Maar zoiets hoort niet op een plein waar kritiekloos een eerbetoon wordt gegeven en waar toevallige omstanders ongewild mee worden geconfronteerd.
Naar een museum ermee, dat is de oplossing!
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld. Maar het is wel zo dat heel veel mensen zich tegenwoordig door enorm veel dingen gekwetst voelen.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat zou er mis zijn om het standbeeld te verplaatsen naar een museum. Compleet met omschrijving van voors en tegens. Etc. Vroeg of laat wordt dit standbeeld toch besmeurt. En dat is ook in historisch opzich zonde.
Ooit was ik in Krakau in het museum/fabriek van Oscar Schindler. Daar hing een hakenkruis-vlag. Ondanks de duivelse achtergrond vond ik het een indrukwekkend iets. Gemaakt van zwaar velours. De kleuren wit zwart en rood haarscherp geschieden. Prachtig om zonder schuldgevoel te mogen genieten van de schoonheid van het kwaad.
Er hangt bv ook een NSB affiche in het Tweede Kamer gebouw. Eén van de mooiste affiches der partijen destijds. Maar zoiets hoort niet op een plein waar kritiekloos een eerbetoon wordt gegeven en waar toevallige omstanders ongewild mee worden geconfronteerd.
Naar een museum ermee, dat is de oplossing!
Ja, zit wat in. De vraag is wat mij betreft wel: wie kun je eigenlijk wél een standbeeld geven? Het is denk ik altijd wel omstreden, wie het ook is.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Iedereen oordeelt vanuit zijn eigen normen in het NU. En zo moet men oordelen. Niet de tijdsgeest van lang geleden gebruiken voor een huidige mening rechtvaardigen.
Bovendien is de tijdsgeest van de daders als argument nemen totaal de tijdsgeest van de slachtoffers negeren. bijv de inwoners van Jajacarta in 1619 die wilden echt niet gedood, mishandeld en weggedreven worden uit hun stad.Coen brandde die stad af..inclusief de bezittingen die men moest achterlaten ( hoe gewelddadig was die veldslag, hoeveel doden)
En 1621 ... Men heeft het over duizenden Bandanezen die door Coen vermoord werden of in de vlucht omkwamen . Hoe het precies ging is mij niet duidelijk. Een getal van 800 Bandanezen lijkt precieser te zijn. Die werden slaafgemaakt en afgevoerd naar Batavia.
Hun tijdsgeest was zeker niet : het is allemaal niet zo erg hoor en het is okee als men over 4 eeuwen die Coen eerbetoon geven dmv een openbaar standbeeld.
Moet men niet eerder redeneren vanuit de gevoelens van de slachtoffers ipv vanuit de tijdsgeest van de daders ?
Andere bouwwerken hebben er niet veel mee te maken.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin. Het is niet zo dat een gemeenteraad regelmatig bij elkaar komt om te beslissen welke bouwwerken nog een jaar verlengd worden.
yipppp ik ben sowieso niet voor persoonsverheerlijking, maar ik wel wel uitzonderingen maken hoor voor standbeelden in de openbare ruimte en voor straatnamen.quote:Op zondag 21 juni 2020 18:58 schreef Federer-fan het volgende:
Ja, zit wat in. De vraag is wat mij betreft wel: wie kun je eigenlijk wél een standbeeld geven? Het is denk ik altijd wel omstreden, wie het ook is.
Hoezo eerbetoon; dat waren gewoon pivotale figuren in de geschiedenis.quote:Op zondag 21 juni 2020 19:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
yipppp ik ben sowieso niet voor persoonsverheerlijking, maar ik wel wel uitzonderingen maken hoor voor standbeelden in de openbare ruimte en voor straatnamen.
Maar niet ene JP Coen als geweldig voor Nederland presenteren.
Doe dan Christiaan Huygens, of Aletta Jacobs
Er zijn veel straten in Nederland vernoemd naar Willem I, II en III, Wilhelmina, Juliana, Beatrix, Bernard... Nahhhhh veel te veel eerbetoon.
Gewone mensen worden onvoldoende in de focus gezet...: lokale vroedvrouw, lokale huisarts, verzorgster die met haar joodse kinderen meeging de kampen in.
Daarnaast ga je voorbij aan de eigen regionale trekken van een plaats; waarom zouden steden en dorpen in bijvoorbeeld Brabant en Limburg geen heiligen, pastoors of bisschoppen mogen gebruiken in hun benaming van zaken? Of Katholieke politici? Dat hoort bij de eigenheid van een bepaald gebied.quote:Op zondag 21 juni 2020 19:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
yipppp ik ben sowieso niet voor persoonsverheerlijking, maar ik wel wel uitzonderingen maken hoor voor standbeelden in de openbare ruimte en voor straatnamen.
Maar niet ene JP Coen als geweldig voor Nederland presenteren.
Doe dan Christiaan Huygens, of Aletta Jacobs
Er zijn veel straten in Nederland vernoemd naar Willem I, II en III, Wilhelmina, Juliana, Beatrix, Bernard... Nahhhhh veel te veel eerbetoon.
Gewone mensen worden onvoldoende in de focus gezet...: lokale vroedvrouw, lokale huisarts, verzorgster die met haar joodse kinderen meeging de kampen in.
Blanke dode mannen hebben dan ook simpelweg een grote rol in onze geschiedenis gespeeld, wegens culturele mores en opvattingen van een bepaalde tijd.quote:Op zondag 21 juni 2020 19:20 schreef capricia het volgende:
In plaats van al die witte dode mannen, zouden bijv mensen als Anton de Kom of Aletta Jacobs eens wat meer belicht kunnen worden.
Ik had het in de tekst over de lokale huisvrouw en de lokale huisarts Heb je dat niet gelezen ?quote:Op zondag 21 juni 2020 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat jij wil is een grijze, laffe, eenheidsworst die door moet gaan als verheerlijking van diversiteit, terwijl echte diversiteit hier het onderspit delft.
Er naast is ook prima. Er valt nu eenmaal meer dan 1 verhaal te vertellen. En momenteel is het verhaal nogal een monoloog.quote:Op zondag 21 juni 2020 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Blanke dode mannen hebben dan ook simpelweg een grote rol in onze geschiedenis gespeeld, wegens culturele mores en opvattingen van een bepaalde tijd.
Dat ga je echt niet wegpoetsen door beelden te verwijderen.
Wil je diversiteit? Zet dan een Alletta naast een Coornhert. Waarom zo zwart-wit?
Niks mis met blanke/witte mannen toch?quote:Op zondag 21 juni 2020 19:20 schreef capricia het volgende:
In plaats van al die witte dode mannen, zouden bijv mensen als Anton de Kom of Aletta Jacobs eens wat meer belicht kunnen worden.
Die zijn oververtegenwoordigd in het eerbetoon dmv beelden en straatnamen.quote:Op zondag 21 juni 2020 19:33 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Niks mis met blanke/witte mannen toch?
Hoe zou dat toch komen...quote:Op zondag 21 juni 2020 19:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die zijn oververtegenwoordigd in het eerbetoon dmv beelden en straatnamen.
Ja, alleen vond ik dat "In plaats van al die witte dode mannen" overkomen alsof er helemaal geen blanke mannen meer belicht zouden mogen worden.quote:Op zondag 21 juni 2020 19:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die zijn oververtegenwoordigd in het eerbetoon dmv beelden en straatnamen.
Ook hier: hoe zou dat komen, dat dat verhaal een monoloog is?quote:Op zondag 21 juni 2020 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Er naast is ook prima. Er valt nu eenmaal meer dan 1 verhaal te vertellen. En momenteel is het verhaal nogal een monoloog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |