abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193236876
Nederland: Vleesindustrie blijkt coronahaard, bonden en werkgevers willen testen en controles.

Een slachthuis in het Nederlandse Groenlo in de oostelijke provincie Gelderland is met onmiddellijke ingang gesloten. Bij coronatests onder het personeel bleek dat van de 212 geteste personeelsleden er 45 besmet zijn met het virus.

Twee weken geleden moest een grote groep Oost-Europeanen waarvan de meeste werken bij een Vion-slachthuis in Scherpenzeel (Gelderland) in quarantaine omdat ze besmet waren met het coronavirus. De groep moest tijdelijk hun intrek nemen op een passagiersschip in Arnhem. In een reactie op dit nieuws zei een woordvoerder van Vion dat het bedrijf sinds de uitbraak van de coronacrisis alle nodige maatregelen heeft genomen om verspreiding te voorkomen.

https://nos.nl/l/2334580

https://m.hln.be/nieuws/b(...)a-uitbraak~af52c558/

Internationaal worden bij slachterijen veel besmettingen geconstateerd. Behalve in Nederland dook het virus ook op bij vleesverwerkingsbedrijven in Spanje, Duitsland, Australië, de Verenigde Staten en Brazilië.

Ook in Frankrijk zijn in slachthuizen over het hele land coronabesmettingen vastgesteld.

De zwaarste uitbraak tot nu toe is opgetekend in een slachterij van vleeswerker Kermené in de plaats Quemper-Guézennec in Bretagne. 109 van de 808 medewerkers testten positief. Het abattoir moest woensdag onmiddellijk de deuren sluiten. De besmette medewerkers gaan twee weken in quarantaine. Ze moeten mondkapjes dragen en meerdere tests ondergaan.

https://m.hln.be/nieuws/b(...)a-uitbraak~af52c558/

De oorzaken worden gezocht in het dicht op elkaar werken in de slachthuizen en het dicht op elkaar leven in pandjes van de uitzendorganisaties.

Ik begin mij echter zo langzamerhand af te vragen of de oorzaak wellicht ergens anders ligt? Zou het niet kunnen dat de dieren in kwestie coronadrager zijn? Ook al wordt tot nog toe ontkent/is het onbewezen dat koeien, schapen en varkens besmet kunnen raken.

[ Bericht 4% gewijzigd door HPoi op 21-05-2020 09:36:23 ]
pi_193236948
Mooi toch, als je zo met dieren omgaat verdien je ook corona.
pindazakje
pi_193237194
Ziek melden is geen geld of nooit meer terugkomen. Dus die nemen 2 paracetamol en komen gewoon kuchend werken.

Iedere 1,5m zitten 2 man. Zitten met hun handen overal aan dat vlees. Perfecte koeling dat het virus lang goed blijft. Daarna samen pauze en roken in een krappe keet of kantine.
.
pi_193237221
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:47 schreef Fer het volgende:
Ziek melden is geen geld of nooit meer terugkomen. Dus die nemen 2 paracetamol en komen gewoon kuchend werken.

Iedere 1,5m zitten 2 man. Zitten met hun handen overal aan dat vlees. Perfecte koeling dat het virus lang goed blijft. Daarna samen pauze en roken in een krappe keet of kantine.
Nee het is beter dat we allemaal veganist worden. Dit is een veel te logisch beredeneerde post.
pi_193237247
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:50 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Nee het is beter dat we allemaal veganist worden. Dit is een veel te logisch beredeneerde post.
Waar zegt hij dat?

Alles behalve een veganist hier maar het is gewoon 1 grote teringzooi bij die vleesverwerkers.
Of eet jij graag je boterhamworst met allerlei nare ziektes?
pi_193237321
Is het al in een NOS-journaal voorbijgekomen? Ik heb het niet gezien. De landbouwlobby heeft overal zijn mannetjes zitten heb ik het idee.
  donderdag 21 mei 2020 @ 09:58:47 #7
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_193237328
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Mooi toch, als je zo met dieren omgaat verdien je ook corona.
Wat kortzichtig :')
pi_193237344
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:52 schreef Brybry het volgende:

[..]

Waar zegt hij dat?

Alles behalve een veganist hier maar het is gewoon 1 grote teringzooi bij die vleesverwerkers.
Of eet jij graag je boterhamworst met allerlei nare ziektes?
Het is inderdaad van de gekke dat juist waar hygiëne een van de belangrijkste punten zou moeten zijn het vaak faalt. Om maar niet te spreken over dierenwelzijn.

Ik eet overigens zelf gewoon vlees.
pi_193237369
Je kunt er wel lang mee wachten NOS, maar gisteren moesten jullie dan toch aan de bak met de nertsen, en de slachterijen wachten ook nog, dat werd gisteren waarschijnlijk te veel voor één journaal maar als je het niet laat zien hoopt al dat nieuws zich op.
pi_193237374
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:47 schreef Fer het volgende:
Ziek melden is geen geld of nooit meer terugkomen. Dus die nemen 2 paracetamol en komen gewoon kuchend werken.

Iedere 1,5m zitten 2 man. Zitten met hun handen overal aan dat vlees. Perfecte koeling dat het virus lang goed blijft. Daarna samen pauze en roken in een krappe keet of kantine.
Kan best zijn, en toch, er zijn andere sectoren waar dat ook het geval is. Denk aan distributie centra, tuinbouw, blijkbaar hebben die de coronapreventie nu wel op orde dan?
pi_193237382
En wij maar met een grote boog om een eenzame voorbijganger heen lopen. Want stel je voor.
  donderdag 21 mei 2020 @ 10:02:22 #12
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_193237389
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:01 schreef Mondkapje het volgende:
Je kunt er wel lang mee wachten NOS, maar gisteren moesten jullie dan toch aan de bak met de nertsen, en de slachterijen wachten ook nog, dat werd gisteren waarschijnlijk te veel voor één journaal maar als je het niet laat zien hoopt al dat nieuws zich op.
Wat jank je nu. In de link de OP staat een reportage van 8 minuten.
pi_193237411
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:01 schreef Mondkapje het volgende:
Je kunt er wel lang mee wachten NOS, maar gisteren moesten jullie dan toch aan de bak met de nertsen, en de slachterijen wachten ook nog, dat werd gisteren waarschijnlijk te veel voor één journaal maar als je het niet laat zien hoopt al dat nieuws zich op.
Die nertsenfokkerijen moeten gewoon geruimd worden en nooit meer terug laten komen. Bij het minste of geringste worden koeien, varkens en kippen geruimd maar dit mag gewoon doorgaan ondanks dat de nertsen plus de bijbehorende boerderij katten daar allemaal corona hebben?
pi_193237439
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:02 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Wat jank je nu. In de link de OP staat een reportage van 8 minuten.
Niet op tv geweest volgens mij.
pi_193237505
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:52 schreef Brybry het volgende:
Waar zegt hij dat?
Hij zegt dat niet, maar in veel andere topics over corona in slachthuizen komt dat voorbij. Dat het letterlijk de schuld is van het vlees eten.

Zie bijvoorbeeld:

COR / Zou Corona zijn ontstaan als iedereen vegetariër was geweest?
pi_193237601
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:10 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Hij zegt dat niet, maar in veel andere topics over corona in slachthuizen komt dat voorbij. Dat het letterlijk de schuld is van het vlees eten.

Zie bijvoorbeeld:

COR / Zou Corona zijn ontstaan als iedereen vegetariër was geweest?
Oke en hoe is dat relevant voor dit topic?
pi_193237625
Ah, topic nummer 4 (uit mijn hoofd) alweer over vlees eten en de vleesindustrie.

Het is wel een dingetje, hè. :')

Het is weer wachten op de usual suspects.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193237628
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:50 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Nee het is beter dat we allemaal veganist worden. Dit is een veel te logisch beredeneerde post.
Waarschijnlijk zou dat wel beter zijn, ja. Stiekem weet iedereen dat ook wel. Maar ja: vlees = lekker.

Of in ieder geval flexitariër of zoiets.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193237669
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:47 schreef Fer het volgende:
Ziek melden is geen geld of nooit meer terugkomen. Dus die nemen 2 paracetamol en komen gewoon kuchend werken.

Iedere 1,5m zitten 2 man. Zitten met hun handen overal aan dat vlees. Perfecte koeling dat het virus lang goed blijft. Daarna samen pauze en roken in een krappe keet of kantine.
Nee nee, het ligt hier niet aan.

Het is allemaal de schuld van de vleermuizen en de besmette varkens, en de nertsen die een mens besmet zouden hebben (nog niet definitief bewezen, wordt nog onderzocht, maar dat weerhield sommigen er op dit forum niet van om het alvast voor waarheid te slikken en te presenteren alhier). :s)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193237758
Dat er zulke slechte omstandigheden in slachthuizen zijn, met weinug veiligheidsmaatregelen en zulke slechte voorwaarden dat mensen zich niet ziekmelden is natuurlijk wel een gevolg van de race to the bottom die er al lang is. Men wil allemaal elke dag heel veel vlees maar wil er ook heel weinig voor betalen. De marges liggen belachelijk laag waardoor fabrikanten bijna gedwongen zijn tot schaalvergroting, schrale bezuinigingen op veiligheid, inhuren van goedkope arbeidskrachten onder erbarmelijke voorwaarden en andere kostenbesparingen. Dan krijg je dit soort dingen natuurlijk.

We hoeven echt niet allemaal veganist te worden maar bedenk je de volgende keer is als je in de supermarkt weer een achterlijk goedkope kiloknaller in je handen hebt wat daar de gevolgen van zijn. Als consument heb je ook verantwoordelijkheden.
pi_193237884
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:01 schreef HPoi het volgende:

[..]

Kan best zijn, en toch, er zijn andere sectoren waar dat ook het geval is. Denk aan distributie centra, tuinbouw, blijkbaar hebben die de coronapreventie nu wel op orde dan?
Misschien toch andere werkwijze. Ik stel mij voor dat er stukken vlees voorbij komen en dan iedere medewerker het stuk er vanaf snijdt wat hij moet snijden. Dus 1 snijdt alleen filet stukken, 2 alleen ribben, 3 vetstukken. Dus iedereen zit aan hetzelfde stuk vlees.

Terwijl in distro pikken mensen product en steken het in een doos, terwijl niemand er verder aan zit. Doosje gaat dicht en op rolkar.

Misschien blijft het virus langer goed op vlees, tegenover karton of planten.
.
pi_193238098
Dus er werken voor 80 procent Roemen en Bulgaren die hutjemutje bij elkaar wonen. Dat zegt ook al wat over die hele industrie.
  Moderator donderdag 21 mei 2020 @ 11:03:41 #23
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_193238118
Er is nog veel mis met de vleesindustrie, niet alleen hoe de dieren behandelt worden, maar ook de werknemers. Die documentaire gezien bij nieuwsuur over die slachterij in Duitsland? Honderden Oost-Europeanen die in een stel krotten gedumpt worden met 2 personen op een kamer van 8m2.
De bazen verdienen miljoenen, maar het is een vieze industrie. Ook nog veel misstanden met dieren en dingen die daar verborgen worden.
pi_193238140
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Mooi toch, als je zo met dieren omgaat verdien je ook corona.
De mensen die corona krijgen zijn de slechtbetaalde uitvoerders. Zijn zij niet de oorzaak van het systeem.
pi_193238231
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:00 schreef Mondkapje het volgende:
Dus er werken voor 80 procent Roemen en Bulgaren die hutjemutje bij elkaar wonen. Dat zegt ook al wat over die hele industrie.
Wat zegt dat dan t.o.v. bijvoorbeeld de asperge-stekers?
pi_193238287
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:00 schreef Mondkapje het volgende:
Dus er werken voor 80 procent Roemen en Bulgaren die hutjemutje bij elkaar wonen. Dat zegt ook al wat over die hele industrie.
Dat andere eigenlijk te beroerd zijn om dit werk te doen?
pi_193239956
Was net op de radio, medewerkers werken niet alleen dicht op elkaar, maar wonen ook samen met velen in een huis. Samen in een busje naar werk, enz.
.
pi_193240140
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De mensen die corona krijgen zijn de slechtbetaalde uitvoerders. Zijn zij niet de oorzaak van het systeem.
Ze hebben ook een slecht hart, wie gaat er in een slachterij werken kom nou toch dan moet je echt wel een dierenhater zijn :')
pindazakje
pi_193240173
Er zijn al 8 slachthuizen threads.
pi_193242803
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:00 schreef Mondkapje het volgende:
Dus er werken voor 80 procent Roemen en Bulgaren die hutjemutje bij elkaar wonen. Dat zegt ook al wat over die hele industrie.
Klopt, maar eigenlijk is 80% van het flexwerk uitbuiting, gevolg van The race to the bottom.
pi_193243362
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:03 schreef Momo het volgende:
Er is nog veel mis met de vleesindustrie, niet alleen hoe de dieren behandelt worden, maar ook de werknemers. Die documentaire gezien bij nieuwsuur over die slachterij in Duitsland? Honderden Oost-Europeanen die in een stel krotten gedumpt worden met 2 personen op een kamer van 8m2.
De bazen verdienen miljoenen, maar het is een vieze industrie. Ook nog veel misstanden met dieren en dingen die daar verborgen worden.
Weet je nog wanneer die Nieuwsuur-uitzending was ongeveer? Ben wel benieuwd.

De hele sector is verrot. Dieren worden slecht behandeld, werknemers uitgebuit. In Europa zijn het Oost-Europeanen blijkbaar, die hutje mutje bij elkaar wonen. In de VS zijn het andere arbeidsmigranten. In een van die vleesfabrieken werden wel tientallen talen gesproken, als ik me goed herinner. Arbeidsomstandigheden zijn echt zwaar ondermaats, en dat zal deels komen door de consument die voor een euro een halve kip wil hebben. De marges zijn klein.

Eigenlijk van den zotte dat in het rijke Westen er nog zo omgesprongen wordt met werknemers. Dat lees je over Singapore (ook erg rijk trouwens) met al die arbeidsmigranten, of over de Verenigde Arabische Emiraten met arbeiders uit Bangladesh, India, Pakistan etcetera.

Blijkt dat ook bij ons (Duitsland, NL) gewoon Oost-Europeanen op 8 m2 bij elkaar wonen. Toch wel een eye-opener.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator donderdag 21 mei 2020 @ 18:34:25 #32
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_193244093
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 17:41 schreef Salina het volgende:

[..]

Weet je nog wanneer die Nieuwsuur-uitzending was ongeveer? Ben wel benieuwd.

De hele sector is verrot. Dieren worden slecht behandeld, werknemers uitgebuit. In Europa zijn het Oost-Europeanen blijkbaar, die hutje mutje bij elkaar wonen. In de VS zijn het andere arbeidsmigranten. In een van die vleesfabrieken werden wel tientallen talen gesproken, als ik me goed herinner. Arbeidsomstandigheden zijn echt zwaar ondermaats, en dat zal deels komen door de consument die voor een euro een halve kip wil hebben. De marges zijn klein.

Eigenlijk van den zotte dat in het rijke Westen er nog zo omgesprongen wordt met werknemers. Dat lees je over Singapore (ook erg rijk trouwens) met al die arbeidsmigranten, of over de Verenigde Arabische Emiraten met arbeiders uit Bangladesh, India, Pakistan etcetera.

Blijkt dat ook bij ons (Duitsland, NL) gewoon Oost-Europeanen op 8 m2 bij elkaar wonen. Toch wel een eye-opener.
Die van 18 mei
  donderdag 21 mei 2020 @ 18:42:21 #33
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_193244203
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 17:41 schreef Salina het volgende:

[..]

Weet je nog wanneer die Nieuwsuur-uitzending was ongeveer? Ben wel benieuwd.

De hele sector is verrot. Dieren worden slecht behandeld, werknemers uitgebuit. In Europa zijn het Oost-Europeanen blijkbaar, die hutje mutje bij elkaar wonen. In de VS zijn het andere arbeidsmigranten. In een van die vleesfabrieken werden wel tientallen talen gesproken, als ik me goed herinner. Arbeidsomstandigheden zijn echt zwaar ondermaats, en dat zal deels komen door de consument die voor een euro een halve kip wil hebben. De marges zijn klein.

Eigenlijk van den zotte dat in het rijke Westen er nog zo omgesprongen wordt met werknemers. Dat lees je over Singapore (ook erg rijk trouwens) met al die arbeidsmigranten, of over de Verenigde Arabische Emiraten met arbeiders uit Bangladesh, India, Pakistan etcetera.

Blijkt dat ook bij ons (Duitsland, NL) gewoon Oost-Europeanen op 8 m2 bij elkaar wonen. Toch wel een eye-opener.
Dat wist je toch wel? Of dacht je dat die Polen even kunnen gaan huren voor 1200 per maand :')
pi_193244297
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:01 schreef HPoi het volgende:

[..]

Kan best zijn, en toch, er zijn andere sectoren waar dat ook het geval is. Denk aan distributie centra, tuinbouw, blijkbaar hebben die de coronapreventie nu wel op orde dan?
Vanuit de vs zijn wel meldingen over uitbraken bij amazon distributiecentra geweest.

https://www.nytimes.com/2(...)navirus-workers.html
pi_193244347
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 18:42 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Dat wist je toch wel? Of dacht je dat die Polen even kunnen gaan huren voor 1200 per maand :')
Nee die in nl betalen 100 euro per week voor een slaapplek waarbij in nl de vereiste is dat men per persoon minstens 10 vierkante meter woon oppervlakte heeft. Dus een afgeleefd vakantie chalet van 60 vierkante meter kun je 6 Polen inzetten die in totaal 2400 per 4 weken opleveren. :'(
pi_193244425
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 18:34 schreef Momo het volgende:

[..]

Die van 18 mei
Thanks. Dalijk opzoeken.

Ik kijk bijna nooit Op1, Jinek of Nieuwsuur en dergelijke. Wel een aanrader hoor. ;)
Word al genoeg overspoeld met Coronanieuws.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193244451
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 18:42 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Dat wist je toch wel? Of dacht je dat die Polen even kunnen gaan huren voor 1200 per maand :')
Dat men op 8m2 per twee personen op elkaar leeft? Blijkbaar "wist" ik dat dus niet.

De Polen, Roemenen en Bulgaren zitten hier in het Zuiden veelal op campings en dergelijke. Niet in van die ontzettend erbarmelijke omstandigheden zoals beschreven.

Dat zijn arbeiders in de groente/fruitsector ed.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193244499
Het verbaast me niets de verhalen de laatste tijd over hoe slecht de dieren behandeld worden in slachthuizen. Als het een zootje Oost-Europeanen is die dat werk doet, onderbetaald worden want anders konden ze wel gewoon wonen, en waarschijnlijk niet echt veel met dieren op hebben want ze doen het alleen voor het geld anders bleven ze wel in hun thuisland.
  Moderator donderdag 21 mei 2020 @ 19:06:56 #39
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_193244559
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 19:03 schreef Mondkapje het volgende:
Het verbaast me niets de verhalen de laatste tijd over hoe slecht de dieren behandeld worden in slachthuizen. Als het een zootje Oost-Europeanen is die dat werk doet, onderbetaald worden want anders konden ze wel gewoon wonen, en waarschijnlijk niet echt veel met dieren op hebben want ze doen het alleen voor het geld anders bleven ze wel in hun thuisland.
Net of de Nederlandse leiding dat überhaupt boeit. Die besparen ook het liefst op verdoving/diervriendelijke slachtmethodes. Hoe meer ik er mij in verdiep hoe meer ik neig om vegetariër te worden.
pi_193244633
Flexitariër dan. Verder dan dat ga ik niet. Maar zo nu en dan geen vlees eten moet kunnen. Als ik maar mijn eiwitten binnen krijg.

Overigens zijn vleesvervangers nog steeds veel te duur (naar verhouding iig). Toch wel puntje van kritiek.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193244853
‘Sterke aanwijzingen’ voor nog meer coronaproblemen met slachthuizen
Naast de slachthuizen in Groenlo en Scherpenzeel zijn er nog meer vleesverwerkers die mogelijk moeten sluiten omdat personeel is besmet met corona. ,,Er komt nog meer aan, ik heb sterke aanwijzingen.’’


https://www.dutchnews.nl/(...)sitive-for-covid-19/
  donderdag 21 mei 2020 @ 19:26:14 #42
224960 highender
Travellin' Light
pi_193244871
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 19:11 schreef Salina het volgende:
Flexitariër dan. Verder dan dat ga ik niet. Maar zo nu en dan geen vlees eten moet kunnen. Als ik maar mijn eiwitten binnen krijg.

Overigens zijn vleesvervangers nog steeds veel te duur (naar verhouding iig). Toch wel puntje van kritiek.
Het is nu eenmaal efficiënter om voor 95% van de markt iets te maken dan voor 5%, en dan ontvangt de vleesindustrie ook nog eens subsidies :'). Dus gewoon eigen verantwoordelijkheid nemen als je niet onverschillig bent.
pi_193244980
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 19:26 schreef highender het volgende:

[..]

Het is nu eenmaal efficiënter om voor 95% van de markt iets te maken dan voor 5%, en dan ontvangt de vleesindustrie ook nog eens subsidies :')[ afbeelding ]. Dus gewoon eigen verantwoordelijkheid nemen als je niet onverschillig bent.
Wees gerust, vriend, dat doe ik wel hoor. Ik eet al regelmatig vleesloos. Wellicht was ik niet duidelijk genoeg.
Maar vegetarisch zal ik niet worden. Er zijn wel andere oplossingen te verzinnen om het leed voor dier en werknemer drastisch te beperken.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193245104
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 19:11 schreef Salina het volgende:
Flexitariër dan. Verder dan dat ga ik niet. Maar zo nu en dan geen vlees eten moet kunnen. Als ik maar mijn eiwitten binnen krijg.

Overigens zijn vleesvervangers nog steeds veel te duur (naar verhouding iig). Toch wel puntje van kritiek.
Bonen en linzen kosten geen drol en zijn een uitstekende bron van eiwitten.
pi_193245485
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 19:39 schreef Farenji het volgende:

[..]

Bonen en linzen kosten geen drol en zijn een uitstekende bron van eiwitten.
Bonen eet ik regelmatig. Heb nu nog een sojaburger liggen. Toch eet ik best veel vlees, doe aan krachttraining, probeer minimaal 120-140g pd eiwit binnen te krijgen. Met alleen bonen gaat dat niet lukken. Of ik zit de hele dag op de pot. ;)

Verder eet ik plantaardige eiwitten, kwark en allerlei protëineproducten (Protein kwark/pudding (ja echt, bestaat!), eiwitrepen, whey poeder...en wat vlees. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193246241
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 18:59 schreef Salina het volgende:

[..]

Dat men op 8m2 per twee personen op elkaar leeft? Blijkbaar "wist" ik dat dus niet.

De Polen, Roemenen en Bulgaren zitten hier in het Zuiden veelal op campings en dergelijke. Niet in van die ontzettend erbarmelijke omstandigheden zoals beschreven.

Dat zijn arbeiders in de groente/fruitsector ed.
Mwah, hier in midden Brabant zie je die Polen veelal in verrotte (en dan echt rot he) stacaravan- parken, maar ook in 100+ jaar oude afgeschreven boerderijen opeen gepakt. Ook vaak alcohol, geweld en drugs overlast binnen die parken.

Eigenaar hier van een recreatiepark had al tonnen aan boetes opgestapeld wegens illegale huisvesting, toen is ie uitgekocht ofzo en toen, ja toen ging per ongeluk (ja ja) de hele tent in de fik.
pi_193247391
GROENLO - Alle 600 medewerkers van slachthuis Vion in Groenlo moeten de komende twee weken wegblijven van de productielocatie. Die maatregel heeft de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) genomen. Woensdag ging het slachthuis per direct op slot, nadat 45 medewerkers positief testten op het coronavirus.

De veiligheidsregio laat aan Omroep Gelderland weten dat de medewerkers volgens de geldende richtlijnen twee weken in thuisquarantaine moeten.

De 600 medewerkers mogen het terrein tot nader order niet betreden. Een aanzienlijk deel van de Vion-medewerkers werd al getest. Vrijdag gebeurt dat bij nog eens 250 personen. Wie positief test op het coronavirus, moet samen met eventuele huisgenoten thuisblijven.

https://www.omroepgelderl(...)weken-in-quarantaine
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:04:13 #48
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193263827
De GGD gaat vanaf zaterdag alle medewerkers van varkensslachterij Van Rooi Meat in Helmond testen op het coronavirus. Dat laat de voedselautoriteit NVWA weten, meldt het Eindhovens Dagblad. De reden is dat twee keurmeesters van de dienst Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) én een NVWA-dierenarts die in Helmond werken positief zijn getest op Covid-19.

Ook dierenartsen en keurmeesters die bij Vion in Boxtel werken zijn positief getest op het virus. Een van de besmette keurmeesters heeft zowel op de slachthuizen in Boxtel als in Helmond gewerkt.

Desgevraagd laat de directie van Van Rooi Meat weten ‘geen interesse’ te hebben in een toelichting op de maatregelen, de gezondheid van zijn mensen en de voortgang van de productie. Het bedrijf is vergelijkbaar met Vion in Groenlo, dat deze week dicht moest omdat 45 medewerkers besmet bleken.
https://www.ad.nl/binnenl(...)uarantaine~aaf6d64f/

Die dierenartsen en keurmeesters wonen in gewone huizen neem ik aan, niet hutjemutje.
pi_193263838
dubbel
pi_193266381
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:45 schreef Mondkapje het volgende:
De GGD gaat vanaf zaterdag alle medewerkers van varkensslachterij Van Rooi Meat in Helmond testen op het coronavirus. Dat laat de voedselautoriteit NVWA weten, meldt het Eindhovens Dagblad. De reden is dat twee keurmeesters van de dienst Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) én een NVWA-dierenarts die in Helmond werken positief zijn getest op Covid-19.

Ook dierenartsen en keurmeesters die bij Vion in Boxtel werken zijn positief getest op het virus. Een van de besmette keurmeesters heeft zowel op de slachthuizen in Boxtel als in Helmond gewerkt.

Desgevraagd laat de directie van Van Rooi Meat weten ‘geen interesse’ te hebben in een toelichting op de maatregelen, de gezondheid van zijn mensen en de voortgang van de productie. Het bedrijf is vergelijkbaar met Vion in Groenlo, dat deze week dicht moest omdat 45 medewerkers besmet bleken.
https://www.ad.nl/binnenl(...)uarantaine~aaf6d64f/

Die dierenartsen en keurmeesters wonen in gewone huizen neem ik aan, niet hutjemutje.
Volgende week gaat de zooi dicht.
pi_193267342
quote:
Die dierenartsen en keurmeesters wonen in gewone huizen neem ik aan, niet hutjemutje.
Ja klopt, het is wel heeeeel erg vreemd dat ook mensen in gewone huizen besmet raken met corona.
Ik dacht ook dat het alleen mensen betrof die hutje mutje wonen. Heeeel apart zeg. 8)7
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
pi_193268143
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:17 schreef Salina het volgende:
Ah, topic nummer 4 (uit mijn hoofd) alweer over vlees eten en de vleesindustrie.

Het is wel een dingetje, hè. :')

Het is weer wachten op de usual suspects.
Ze proberen gewoon weer via een omweg een punt te maken, net zoals klimaatgekkies die vol op het orgel gaan als de temperatuur een keer lager is t.o.v. andere jaren.

Maar hij hogere temperaturen hoor je ze niet. :')
pi_193268557
Wat zou Jan Slagter hier nu van vinden?
pi_193295926
GROENLO - 147 van de in totaal 657 medewerkers van vleesverwerkingsbedrijf Vion in Groenlo zijn besmet met het coronavirus. Dat blijkt uit de resultaten van de tests die de GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft gedaan.
Eerder deze week moest de vestiging in Groenlo al sluiten, nadat uit een steekproef onder 212 medewerkers bleek dat 45 van hen positief hadden getest op het coronavirus. Daarna werd ook de rest van het personeel getest.

Het grootste gedeelte van de besmettingen is vastgesteld bij werknemers die in Duitsland wonen (79). De andere 68 medewerkers komen uit Nederland. De ruim 600 medewerkers van Vion zitten allemaal verplicht twee weken in thuisquarantaine. Wie positief getest is, moet met huisgenoten thuisblijven. Die maatregel had de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord-en Oost Gelderland, Ton Heerts, vrijdag al genomen.

'Hoog aantal'
'22 procent van de werknemers in Groenlo is dus besmet met het coronavirus, dat vinden we een hoog aantal en dat hadden we niet verwacht', zo stelt Jan Willem Brethouwer van de GGD Noord- en Oost-Gelderland bij de NOS. De GGD wil graag een bron- en contactonderzoek doen bij de werknemers, maar van een deel van de medewerkers ontbreekt contactgegevens, of kloppen ze niet.

Omdat de medewerkers in het slachthuis voor het overgrote deel uitzendkrachten zijn, werken ze ook in andere slachterijen. Het kan dus zijn dat besmette medewerkers ook in andere slachthuizen werknemers hebben besmet.
'Daarom gaan we nu ook bij andere slachterijen kijken en daar een steekproef beginnen', aldus Brethouwer.

Meer maatregelen volgen
De Duitse en Nederlandse overheid werken samen om de verspreiding van het coronavirus in de grensregio zoveel mogelijk in te dammen. Daarnaast maakt Heerts binnenkort aanvullende maatregelen bekend.

Eerder deze maand werden in Velp ook al 28 medewerkers van Vion positief getest op het virus. Zij werkten voor het filiaal in Scherpenzeel. De medewerkers werden toen geïsoleerd op een schip in Arnhem.

https://www.omroepgelderl(...)lo-besmet-met-corona
pi_193297342
Blijkbaar zijn er ook onvindbare medewerkers die positief getest zijn, en er zijn medewerkers die verkeerde gegevens hebben doorgegeven. (contact onderzoek en controle gaat dus niet)

De burgemeester geeft de uitzendbureaus 48 uur de tijd om de betreffende administratieve gegevens aan te leveren, anders moet iedereen van Vion in quarantaine.
pi_193299308
Onvindbare medewerkers, man man man.
  maandag 25 mei 2020 @ 10:38:44 #58
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193301149
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 06:39 schreef Mondkapje het volgende:
Onvindbare medewerkers, man man man.
Dat krijg je met allemaal van die onderbetaalde buitenlanders.
pi_193307432
In Duitsland is na de vele besmettingen in slachthuizen, een verbod gekomen op uitzendbureaus in de vleessector, vanwege inhumane toestanden stond in het AD. In Nederland zou het niet zo slecht zijn, hier hebben uitzendbureaus een certificaat en dat hadden ze in Duitsland niet. In het AD staat vandaag een uitgebreid artikel over het wel en wee van de slachthuizen. De laatste jaren is de productie met 50% verhoogd. Productieverlaging zou de oplossing zijn om de coronaregels te kunnen hanteren maar de bazen willen daar niet aan, mede door de recordhoge varkensprijs.
Die varkensprijs is zo hoog door de Afrikaanse varkenspest in China. En zo is de cirkel rond. Ellende elders zorgt voor hoge prijzen hier en voor ellende hier.
Het AD spreekt van slavenarbeid in slachthuizen, alle taken zijn opgedeeld en mannen uit Roemenie en Bulgarije staan heel zwaar en eentoning werk te doen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ze durven daar niks van te zeggen want het uitzendbureau zorgt voor werk en huisvesting.

[ Bericht 8% gewijzigd door Mondkapje op 25-05-2020 18:17:22 ]
pi_193308233
Maar in Nederland hebben uitzendbureaus een certificaat en zou het dus 'zo slecht niet zijn' als bij de oosterburen?

Overigens lees ik net op AD dat Minister Schouten morgen overleg heeft met de vleessector, morgen te horen wil krijgen welke aanvullende maatregelen de sector meent te gaan nemen, en als dat niet naar behoren is volgens haar -> sluiten van de slachthuizen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)orde-heeft~acde2e51/
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193309634
De vakbonden spreken terecht over het nodig zijn van coronatests in de land- en tuinbouw sector en distributie centra, daar er ook in die sectoren veel arbeidsmigranten werken, welke van hetzelfde type huisvesting gebruik maken als de slachthuis-arbeiders. (Lees: met zijn 8-en op 1 kamer slapen en keuken delen met 40 man)

Dus, als het vlees en de ruimtes in slachthuizen niks met corona besmettingen te maken hebben, maar wel de arbeids- en huisvesting-omstandigheden, dan zouden in theorie ook daar coronabrandhaarden zijn.

Toch wel erg dat er zoiets nodig is om eindelijk nu eens een einde te maken aan dit soort arbeidspraktijken.
pi_193337564
En Vion Apeldoorn is dicht!
pi_193338024
Die busjes rijden dus vanaf maart gewoon af en aan volgeladen met arbeidsmigranten en niemand die er ooit iets van heeft gezegd. Vreemd.

Zou het in het Westland anders zijn?
In maart nog niet:
Busjes nog steeds volgestouwd met arbeidsmigranten: 'Dat kan écht niet'
Westlandse uitzendbureaus hebben door alle maatregelen rondom het coronavirus grote problemen om de medewerkers op de juiste manier te vervoeren. Nog steeds stappen er soms veel te veel arbeidsmigranten in één busje naar het werk, zonder voldoende afstand te nemen. ,,Dat kan écht niet."
https://www.ad.nl/westlan(...)-echt-niet~a77b61f3/

Waar zijn de BOA's als je ze nodig hebt?

Corona en arbeidsmigranten: de keuken delen ze met z'n vijftigen
Arbeidsmigranten merken weinig van coronamaatregelen. Op veel woonlocaties valt onmogelijk afstand te houden.

Uit een rondgang van NRC langs vier verblijfplaatsen van arbeidsmigranten blijkt dat er nauwelijks coronamaatregelen getroffen zijn voor deze groep mensen. En de groep is groot: de Rijksoverheid schat dat er in Nederland zo'n 400.000 (tijdelijke) arbeidsmigranten werken.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-vijftigen-a4000562


Artikel van 9 april:
'Wat moet ik doen? Waar moet ik heen?', verzucht Mariusz Grzymala vanuit het voormalige nonnenklooster in Kaatsheuvel, waar hij verblijft met vijftig andere arbeidsmigranten. Hij is wanhopig, dat is zelfs door de telefoon te horen. De 50-jarige Pool meldde zich vorige week ziek bij het uitzendbureau, dat hem aan werk heeft geholpen in een Brabants distributiecentrum.

Volgens artsen heeft hij alle symptomen van het coronavirus, zegt Grzymala. Eerder had hij al geklaagd dat zijn collega's en hij nog steeds dicht op elkaar gepakt in een busje naar het werk worden vervoerd. En in het distributiecentrum voelen ze zich ook 'niet veilig' omdat ze te dicht op elkaar werken.

Aanvankelijk werd zijn ziekmelding, weliswaar met enige moeite, geaccepteerd door het uitzendbureau. In het oude klooster zitten de meeste arbeidsmigranten met twee of drie man op een kamer. Grzymala vroeg of hij als coronaverdachte alleen op een kamer mocht - ook dat werd gehonoreerd. Sindsdien komt hij zijn kamer amper uit. Zelfs het douchen slaat hij over, uit angst om anderen te besmetten.

Maar deze week kreeg hij opeens te horen dat het afgelopen moest zijn. 'Je bent niet ziek, je moet weer aan het werk, zeiden ze tegen mij', aldus Grzymala. 'Anders wordt je contract beëindigd en moet je het huis uit.'

'Het is schandalig zoals uitzendbureaus en werkgevers in deze coronacrisis omgaan met arbeidsmigranten', zegt Malgorzata Bos-Karczewska, hoofdredacteur van Polonia.nl, een website voor Polen in Nederland. 'Ze zijn duidelijk een sluitpost. Het regent klachten.'

Alle spullen op straat gezet
Zoals de Poolse chauffeur van een transportbedrijf in Boxtel die is ontslagen vanwege de economische malaise, zonder opzegtermijn. 'Al zijn spullen uit zijn woonkamer zijn door de baas letterlijk op straat gezet', zegt Bos-Karczewska. 'Hij voelt zich als een hond behandeld.'

Of de twaalf Poolse uitzendkrachten in een wasserij in Eindhoven die weigerden besmet beddengoed uit een ziekenhuis te wassen zonder beschermingsmaatregelen - ook ontslagen. Schoonmakers in een Rotterdams hotel die geen handschoenen of desinfecteermiddel krijgen.

https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~bf966f4b/

Artikel van 20 maart:
Mensonterende omstandigheden
Volgens officiële cijfers (CBS) zijn in Nederland ruim 400.000 Europese mensen aan het werk, maar volgens de FNV zijn het er veel meer. De vakbond trekt aan de bel bij de regering, want arbeidsmigranten wonen en werken dicht op elkaar onder slechte, onveilige omstandigheden. Besmetting met het coronavirus ligt daardoor op de loer.

"Hoewel overal in Nederland zijn veel van die distributiecentra in Zuidoost-Brabant. Ook dat nog", zegt FNV-vicevoorzitter Elzinga. "Wat als er een lockdown komt? Geen idee. We waarschuwen al tijden voor dit extra risico, het is mensonterend hoe daar gewerkt wordt. Dit probleem bestaat al langer, maar nu met corona is het heel acuut."
https://eenvandaag.avrotr(...)-niet-de-prioriteit/

Zuid-oost Brabant...
Voortaan de pakketjes van Bol.com ook maar afwassen.

We kunnen het volgende concluderen:
- bij de andere plekken met arbeidsmigranten is ook corona maar is het nog niet ondekt, of
- bij de andere plekken zijn wel maatregelen getroffen bijv. meer busjes, maar bij de slachterijen niet of:
- ook bij andere plekken rijden volle busjes maar is er geen corona, en dan ligt de oorzaak ín de slachterijen.

[ Bericht 39% gewijzigd door Mondkapje op 27-05-2020 16:11:57 ]
pi_193372269
Slachthuis Helmond dicht, 1 op de zes geteste werknemers besmet.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ers-besmet~a47f99c7/

‘Slachtpersoneel dat in quarantaine zat in Duitsland aan het werk gezet’
https://www.ad.nl/apeldoo(...)werk-gezet~af40d1f2/

Maar men wacht nog even met alle werknemers in de slachthuizen te testen. Waarom ook? Alleen maar paniekzaaierij. :{w
pi_193422447
Nertsen bij nog eens drie Brabantse bedrijven besmet met coronavirus

Op nog eens drie Brabantse bedrijven zijn nertsen besmet met het coronavirus, zo heeft het Kabinet vandaag bekendgemaakt. In totaal zijn bij zes verschillende nertsenhouderijen op acht locaties dieren besmet.

Van de drie besmette bedrijven bevinden zich er twee in de gemeente Sint Anthonis in de buurt van Helmond en één in Gemert-Bakel. Ook is er bij een vierde bedrijf in Venray sprake van een verdenking. Bij deze fokkerij vindt nader onderzoek plaats. De besmettingen zijn gebleken uit de verplichte onderzoeken die momenteel uitgevoerd worden onder alle nertsenhouderijen. Dat schrijven minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid en minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in een brief aan de Tweede Kamer.

In totaal zijn er sinds 26 april nu al op zes nertsenbedrijven met acht locaties nertsen besmet met het virus. Naast de nieuwe besmettingen in Gemert-Bakel en Sint Anthonis gaat het om bedrijven in de gemeenten Laarbeek en Deurne. Eind vorige week werd nog een landelijk verbod op het vervoeren van nertsen en mest van die dieren ingesteld, om verdere verspreiding te voorkomen.
https://www.ad.nl/dossier(...)oronavirus~a2f284b8/

Ik vraag me af hoe besmettelijk het virus onder de nertsen zelf is, ze zitten vrijwel op elkaar dus het virus zou als een lopend vuurtje moeten gaan.
pi_193452887
Niemand schijnt hier interesse voor te hebben, pers zeker niet, maar er worden nu dus 6 nertsenbedrijven geruimd.

Minister Carola Schouten van Landbouw laat acht locaties van zes Brabantse nertsenfokkerijen ruimen omdat daar het coronavirus bij de dieren is vastgesteld. Er komt een eenmalige stopregeling voor nertsenhouders die nu willen stoppen.

Zes nertsenbedrijven geruimd vanwege corona, stopregeling voor fokkers
https://www.hartvannederl(...)ijen-worden-geruimd/

En wat betreft de slachthuizen, daar blijven de corona positieve testen komen:
Zeker 18 coronabesmettingen bij grootste slachthuis van Nederland
Ook bij de grootste slachterij van Nederland, die van Vion in Boxtel, blijkt een aanzienlijk deel van de medewerkers besmet met het coronavirus. Van de 105 medewerkers die in eerste instantie getest werden, blijken er 18 besmet. Desondanks blijft de vleesverwerker, in afstemming met de GGD, voorlopig open. Van Rooi Meat in Helmond blijft juist twee weken langer dicht.

Ook in Helmond lag het besmettingspercentage bij steekproeven op 17 procent. ‘Dat percentage is zodanig hoog dat we kunnen spreken van een besmettingshaard’, meldt de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. ,,Om ervoor te zorgen dat het virus zich niet verder verspreidt gaan alle medewerkers van Van Rooi Meat in Helmond vanaf dinsdag 2 juni voor 14 dagen in quarantaine. De medewerkers krijgen een beroepsverbod, wat betekent dat ze doorbetaald krijgen en niet ergens anders mogen gaan werken.”
(...)
Anderen, de Partij voor de Dieren voorop, waarschuwen al veel langer dat er niet doorgefokt moet worden als slachthuizen in de problemen dreigen te komen. Ook coalitiepartij D66 vroeg, bij monde van Kamerlid Tjeerd de Groot, vorige week om een (gedeeltelijk) fokverbod. ,,Anders puilen straks de stallen uit en wordt dit falen op de medewerkers, de boeren en de dieren afgewenteld", voorzag hij.
Maar minister Schouten antwoordde op Kamervragen dat ze geen mogelijkheden heeft in dit geval een fokverbod op te leggen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~a80c3607/

Belachelijk dat de minister geen fokverbod kan opleggen als slachthuizen dicht moeten.
pi_193465695
Experts: ‘Megaslachterij Vion zou gesloten moeten worden’
Het is ‘merkwaardig en onverstandig’ dat de grootste slachterij van Nederland, die van Vion in Boxtel, openblijft. Dat zeggen deskundigen. Bij het slachthuis bleek bij een eerste steekproef 1 op de 6 medewerkers besmet met corona. Mogelijk hebben enkele honderden werknemers het virus onder de leden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-worden~a2023b15/

Tjatjatjatjatja...
pi_193465823
Ja, die nertsenfokkerijen worden geruimd, op 8 locaties. Ben benieuwd wat ze daarna gaan doen. Opnieuw opstarten tijdens coronatijd? Kunnen ze binnen no time weer ruimen....
pi_193465832
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 08:53 schreef Mondkapje het volgende:
Experts: ‘Megaslachterij Vion zou gesloten moeten worden’
Het is ‘merkwaardig en onverstandig’ dat de grootste slachterij van Nederland, die van Vion in Boxtel, openblijft. Dat zeggen deskundigen. Bij het slachthuis bleek bij een eerste steekproef 1 op de 6 medewerkers besmet met corona. Mogelijk hebben enkele honderden werknemers het virus onder de leden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ten-worden~a2023b15/

Tjatjatjatjatja...
Gewoon effe iedereen testen daar. 1 op 6 is nogal veel.
pi_193465960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:09 schreef HPoi het volgende:
Ja, die nertsenfokkerijen worden geruimd, op 8 locaties. Ben benieuwd wat ze daarna gaan doen. Opnieuw opstarten tijdens coronatijd? Kunnen ze binnen no time weer ruimen....
Die nertsen fokkerijen stonden toch al op de nominatie om in 2024 verplicht te stoppen. 8-)
pi_193466088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:09 schreef HPoi het volgende:
Ja, die nertsenfokkerijen worden geruimd, op 8 locaties. Ben benieuwd wat ze daarna gaan doen. Opnieuw opstarten tijdens coronatijd? Kunnen ze binnen no time weer ruimen....
Denk definitief dicht.
De bedrijven werden al afgeschaald in Een sterfhuis constructie om het fokken van nertsen in Nederland te beëindigen. Meende dat in 2024 het laatste bedrijf dicht zou gaan...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193466121
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:28 schreef HPoi het volgende:
Nederland: Vleesindustrie blijkt coronahaard, bonden en werkgevers willen testen en controles.

Een slachthuis in het Nederlandse Groenlo in de oostelijke provincie Gelderland is met onmiddellijke ingang gesloten. Bij coronatests onder het personeel bleek dat van de 212 geteste personeelsleden er 45 besmet zijn met het virus.

Twee weken geleden moest een grote groep Oost-Europeanen waarvan de meeste werken bij een Vion-slachthuis in Scherpenzeel (Gelderland) in quarantaine omdat ze besmet waren met het coronavirus. De groep moest tijdelijk hun intrek nemen op een passagiersschip in Arnhem. In een reactie op dit nieuws zei een woordvoerder van Vion dat het bedrijf sinds de uitbraak van de coronacrisis alle nodige maatregelen heeft genomen om verspreiding te voorkomen.

https://nos.nl/l/2334580

https://m.hln.be/nieuws/b(...)a-uitbraak~af52c558/

Internationaal worden bij slachterijen veel besmettingen geconstateerd. Behalve in Nederland dook het virus ook op bij vleesverwerkingsbedrijven in Spanje, Duitsland, Australië, de Verenigde Staten en Brazilië.

Ook in Frankrijk zijn in slachthuizen over het hele land coronabesmettingen vastgesteld.

De zwaarste uitbraak tot nu toe is opgetekend in een slachterij van vleeswerker Kermené in de plaats Quemper-Guézennec in Bretagne. 109 van de 808 medewerkers testten positief. Het abattoir moest woensdag onmiddellijk de deuren sluiten. De besmette medewerkers gaan twee weken in quarantaine. Ze moeten mondkapjes dragen en meerdere tests ondergaan.

https://m.hln.be/nieuws/b(...)a-uitbraak~af52c558/

De oorzaken worden gezocht in het dicht op elkaar werken in de slachthuizen en het dicht op elkaar leven in pandjes van de uitzendorganisaties.

Ik begin mij echter zo langzamerhand af te vragen of de oorzaak wellicht ergens anders ligt? Zou het niet kunnen dat de dieren in kwestie coronadrager zijn? Ook al wordt tot nog toe ontkent/is het onbewezen dat koeien, schapen en varkens besmet kunnen raken.
Nee, uit onderzoek blijkt dat koeien en varkens geen drager zijn. Er zijn tests gedaan waarbij dieren met Covid19 zijn besmet, maar het virus zette niet door.

Ik denk dat het toch de slechte werk en leefomstandigheden zijn.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193466169
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, uit onderzoek blijkt dat koeien en varkens geen drager zijn. Er zijn tests gedaan waarbij dieren met Covid19 zijn besmet, maar het virus zette niet door.

Ik denk dat het toch de slechte werk en leefomstandigheden zijn.
Mooi schot voor open doel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193466378
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mooi schot voor open doel.
Ik zie niet in waarom de uitkomst van een onderzoek over de verspreiding van Covid19 onder gedomesticeerde dieren, wat uitgevoerd is naar aanleiding van geconstateerde besmettingen bij honden, katten en nertsen, een schot voor open doel is.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193466502
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:57 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom de uitkomst van een onderzoek over de verspreiding van Covid19 onder gedomesticeerde dieren, wat uitgevoerd is naar aanleiding van geconstateerde besmettingen bij honden, katten en nertsen, een schot voor open doel is.
Je laatste zin wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193466828
Ze zitten allemaal aan één beest. Heb je een besmet iemand, die besmet het beest en de volgende die ermee gaat werken wordt ook besmet.
Het is niet voor niets dat we geen handen meer schudden.
pi_193466837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 09:09 schreef HPoi het volgende:
Ja, die nertsenfokkerijen worden geruimd, op 8 locaties. Ben benieuwd wat ze daarna gaan doen. Opnieuw opstarten tijdens coronatijd? Kunnen ze binnen no time weer ruimen....
Schouten heeft een financiele regeling met ze getroffen als ze nu gaan stoppen, zoiets las ik.
pi_193466843
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je laatste zin wel
Dat is ook het meest voor de hand liggend.
Als je kijkt naar hoe ze zijn gehuisvest, arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden....
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193466862
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:36 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat is ook het meest voor de hand liggend.
Als je kijkt naar hoe ze zijn gehuisvest, arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden....
Dan had je dat in de tuinbouw ook moeten zien en daar zijn geen coronahaarden.
pi_193467085
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:37 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Dan had je dat in de tuinbouw ook moeten zien en daar zijn geen coronahaarden.
Staan de werknemers in de tuinbouw in gekoelde ruimtes dicht op elkaar vlees te snijden?

Ik vermoed dat gesloten ruimtes met een massa mensen zonder mondkapjes de grootste kans geeft op flinke besmettingshaarden. Als ze elkaar allemaal gaan tongen zal het nog wel sneller kunnen verspreiden. :P
pi_193467183
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:37 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Dan had je dat in de tuinbouw ook moeten zien en daar zijn geen coronahaarden.
Misschien moeten ze daar ook meer gaan testen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193467356
Wat ik al zei, het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat de oorzaak is dat ze allemaal aan eenzelfde beest werken en vrij lang. Een tomaat heb je zo geplukt en weggelegd, een varken gaat urenlang in behandeling van verschillende, vele werknemers. Als het vlees in de winkel ligt, zal het virus wel weg zijn, hoop je.
Langs hoeveel mensen komt een varken wel niet?
pi_193467400
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Staan de werknemers in de tuinbouw in gekoelde ruimtes dicht op elkaar vlees te snijden?

Ik vermoed dat gesloten ruimtes met een massa mensen zonder mondkapjes de grootste kans geeft op flinke besmettingshaarden. Als ze elkaar allemaal gaan tongen zal het nog wel sneller kunnen verspreiden. :P
Ik kan me voorstellen dan ruimtes schoongespoten worden met water dus vochtige lucht.
pi_193467433
Bij kippenslachterijen heb je het probleem niet omdat een kip niet door heel veel handen gaat.
pi_193467559
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:08 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dan ruimtes schoongespoten worden met water dus vochtige lucht.
Dat is alleen tijden het schoonspuiten, zet een airco aan en je hebt zo weer een ruimte met lage luchtvochtigheid. ^O^

https://www.flaironline.nl/op-pad/weetjes-over-airco/
pi_193467966
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is alleen tijden het schoonspuiten, zet een airco aan en je hebt zo weer een ruimte met lage luchtvochtigheid. ^O^

https://www.flaironline.nl/op-pad/weetjes-over-airco/
Ik betwijfel of dat geldt voor een omgeving waar vaak schoongemaakt wordt.
pi_193468639
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:41 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ik betwijfel of dat geldt voor een omgeving waar vaak schoongemaakt wordt.
Koude lucht kan niet zoveel vocht vasthouden en ik verwacht dat die werkplek beneden de 4°c is.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193472436
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:34 schreef Mondkapje het volgende:
Ze zitten allemaal aan één beest. Heb je een besmet iemand, die besmet het beest en de volgende die ermee gaat werken wordt ook besmet.
Het is niet voor niets dat we geen handen meer schudden.
Dan gaan ze met hun bloederige vingers lekker in hun neus peuteren terwijl ze aan het werk zijn?
pi_193474101
https://www.omroepbrabant(...)rken-maar-wel-veilig

Mini protest met 4 demonstranten omtrent de arbeidsomstandigheden in een van die slachterijen.
pi_193489465
Deel slachthuizen buiten beeld; GGD test niet overal op corona
DEN BOSCH - Terwijl het aantal coronabesmettingen in slachterijen over de hele wereld opzien baart, wordt personeel lang niet overal getest. De landelijke GGD laat weten niet alle slachthuizen te bezoeken. Minister Schouten, de vakbonden én de branche zelf hadden daar wel om gevraagd.

Per regio ander testbeleid
Een woordvoerder van de landelijke GGD-koepel stelt expliciet dat niet alle slachthuizen getest gaan worden. ,,We gaan ter plaatse als er signalen zijn dat ergens meerdere mensen klachten hebben. Maar er is geen specifiek beleid voor de vleesverwerkende sector." Per regio blijkt er sowieso een ander testbeleid te zijn. In Utrecht zijn het nota bene de slachterijen zelf die bij de GGD aan kunnen geven of ze hun personeel willen laten testen.
hhttps://www.bd.nl/brabant(...)ps://www.google.com/
Tja, hoe geloofwaardig is het beleid dan nog, als je een heel grote kans hebt dat je in andere slachthuizen corona aantreft?
pi_193500656
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 10:37 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Dan had je dat in de tuinbouw ook moeten zien en daar zijn geen coronahaarden.
Te vroeg gejuigd. Uitbraken bij 2 fruittelers:

https://www.nu.nl/coronav(...)nte-west-betuwe.html
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:13:21 #92
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193501224
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Te vroeg gejuigd. Uitbraken bij 2 fruittelers:

https://www.nu.nl/coronav(...)nte-west-betuwe.html
Nou... niet bij telers. Die hebben geen 200 man in dienst.
Bij fruitverwerkende bedrijven.
Sorteren en verpakken. Kleinverpakkingen voor de supermarkt.
Wie dit leest is gek
pi_193501257
Hoe is het eigenlijk in de groente- en fruitsector? Is dat niet nog veel meer seizoenswerk dat nu pas op gang komt (lente, zomer) of zie ik dat verkeerd?

Hier in het zuiden ook weer heel veel arbeidsmigranten in deze sector. Beginnen we straks weer helemaal overnieuw?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193503413
Goeie vraag.
Ik vraag me af hoe ze er achter zijn gekomen dat in slachthuizen veel besmette personen werken.
Waren er veel ziek waardoor men ging testen, of is men preventief gaan testen en bleek toen dat er veel besmet waren?

Ik hoor bijvoorbeeld niets over het aantal ziektegevallen.

Bij andere bedrijven kan dan best hetzelfde percentage besmet zijn, zonder dat men dat weet omdat er niet wordt getest...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193503515
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:10 schreef Wantie het volgende:
Goeie vraag.
Ik vraag me af hoe ze er achter zijn gekomen dat in slachthuizen veel besmette personen werken.
Waren er veel ziek waardoor men ging testen, of is men preventief gaan testen en bleek toen dat er veel besmet waren?
Denk eerder dat laatste. Een paar mensen ziek en vervolgens de rest proactief en preventief testen uit angst voor besmettingen.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193503526
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:10 schreef Wantie het volgende:
Ik vraag me af hoe ze er achter zijn gekomen dat in slachthuizen veel besmette personen werken.
Eind april/begin mei belandde er 1 in het ziekenhuis:

quote:
04 MEI 2020 https://www.nieuweoogst.n(...)eft-medewerkers-vion

Tijdens onderzoek van de GGD in een woonunit van arbeidsmigranten in Velp zijn 28 arbeidsmigranten positief getest op het coronavirus en vervolgens geïsoleerd. Een aantal van hen is gedetacheerd bij vleesverwerker Vion in Scherpenzeel. Voor de productie heeft dit geen consequenties, zegt woordvoerder Nancy Aschman van Vion.

Een bewoonster met Covid-19-verschijnselen belandde vorige week in het ziekenhuis. Uit het onderzoek van de GGD dat daarop volgde, blijkt dat 28 medebewoners drager zijn van het coronavirus.
Daarna bleken (deels dezelfde/op dezelfde plaatsen wonende etc) arbeidsmigranten ook op andere slachterijen te werken, en het werd in buitenlanden steeds duidelijker dat dit soort slachthuizen broedplaatsen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-06-2020 18:00:13 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193503575
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:26 schreef Farenji het volgende:
Dat er zulke slechte omstandigheden in slachthuizen zijn, met weinug veiligheidsmaatregelen en zulke slechte voorwaarden dat mensen zich niet ziekmelden is natuurlijk wel een gevolg van de race to the bottom die er al lang is. Men wil allemaal elke dag heel veel vlees maar wil er ook heel weinig voor betalen. De marges liggen belachelijk laag waardoor fabrikanten bijna gedwongen zijn tot schaalvergroting, schrale bezuinigingen op veiligheid, inhuren van goedkope arbeidskrachten onder erbarmelijke voorwaarden en andere kostenbesparingen. Dan krijg je dit soort dingen natuurlijk.

We hoeven echt niet allemaal veganist te worden maar bedenk je de volgende keer is als je in de supermarkt weer een achterlijk goedkope kiloknaller in je handen hebt wat daar de gevolgen van zijn. Als consument heb je ook verantwoordelijkheden.
Een van de eerste VION-locaties die platging was de vestiging waar biologisch vlees 'geproduceerd' wordt.

Bedenk dat ook duurder en ook biologisch vlees, uit de grote massaslachthuizen kan komen.
'Groene weg'-slagerijen horen bij VION, allemaal.

Wil je dat niet: zoek een kleinere vleesleverancier en vraag waar ze slachten. Ik doe dat altijd; slagers vertellen graag hoor!

Natuurlijk heeft dat meer zin als het antwoord je ook echt iets zegt, maar je kan dingen vragen, ook aan die slager. Of de boer, als je vlees ergens bij een boerderijwinkel weet te vinden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:04:54 #98
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193504077
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:27 schreef sigme het volgende:
Wil je dat niet: zoek een kleinere vleesleverancier en vraag waar ze slachten. Ik doe dat altijd; slagers vertellen graag hoor!

Natuurlijk heeft dat meer zin als het antwoord je ook echt iets zegt, maar je kan dingen vragen, ook aan die slager. Of de boer, als je vlees ergens bij een boerderijwinkel weet te vinden.
Dit ga ik ook doen volgende keer dat ik bij de vleesboerderijwinkel ben. Rund met 2 sterren en biologisch varkensvlees is heel fijn maar het slachthuis begin ik ook behoorlijk relevant te vinden.
Spoilers!
pi_193512852
Westfort in IJsselstein heeft ook 30 besmette werknemers, (maar verdere maatregelen zijn niet nodig volgens de GGD), en zij leveren o.a. biologisch vlees aan Ekoplaza.

(Even naast dat Westfort gewoon sowieso al een ongelooflijk smerig slachthuis is dat zich graag beter voordoet dan het is :r Maar dat dus terzijde :+ )
pi_193610457
In Brazilië zijn bij verschillende slachthuizen coronabesmettingen vastgesteld bij de medewerkers. In de Braziliaanse staat Rio Grande do Sul zijn 3201 medewerkers van verschillende slachthuizen positief getest op het coronavirus.

https://www.google.com/ur(...)fY6FnfA5-qC14c_l_kRM
pi_193610810
Het stadsbestuur van Peking heeft vrijdag twee grote markten laten sluiten en de terugkeer van leerlingen naar basisscholen uitgesteld, nadat drie nieuwe gevallen van Covid-19 waren opgedoken in de Chinese hoofdstad. En dat na twee maanden zonder één enkele besmetting.

Peking sluit nu twee grote voedselmarkten. Bij de twee nieuwe coronabesmettingen van vrijdag gaat het immers om twee mannen die op een onderzoekscentrum voor vlees werken en recent de markten hadden bezocht. Het is niet duidelijk hoe de mannen besmet zijn geraakt.
https://www.hln.be/nieuws(...)besmetting~a37164c3/

Weer een voedselmarkt en vlees als waarschijnlijke bron.
Onder aan het artikel staat dat het een 'vleesmarkt' betreft: 'De gesloten vleesmarkt Xinfadi'. Of daar ook exoltische dieren levend geslacht werden staat er niet bij.
pi_193611108
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 06:47 schreef Mondkapje het volgende:


Weer een voedselmarkt en vlees als waarschijnlijke bron.
Onder aan het artikel staat dat het een 'vleesmarkt' betreft: 'De gesloten vleesmarkt Xinfadi'. Of daar ook exoltische dieren levend geslacht werden staat er niet bij.
In Brabant zijn nertsenboerderijen geruimd vanwege besmette beesten, dus zo'n exotische dieren hoeven het niet eens te zijn. ;)
pi_193616747
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 06:47 schreef Mondkapje het volgende:
Het stadsbestuur van Peking heeft vrijdag twee grote markten laten sluiten en de terugkeer van leerlingen naar basisscholen uitgesteld, nadat drie nieuwe gevallen van Covid-19 waren opgedoken in de Chinese hoofdstad. En dat na twee maanden zonder één enkele besmetting.

Peking sluit nu twee grote voedselmarkten. Bij de twee nieuwe coronabesmettingen van vrijdag gaat het immers om twee mannen die op een onderzoekscentrum voor vlees werken en recent de markten hadden bezocht. Het is niet duidelijk hoe de mannen besmet zijn geraakt.
https://www.hln.be/nieuws(...)besmetting~a37164c3/

Weer een voedselmarkt en vlees als waarschijnlijke bron.
Onder aan het artikel staat dat het een 'vleesmarkt' betreft: 'De gesloten vleesmarkt Xinfadi'. Of daar ook exoltische dieren levend geslacht werden staat er niet bij.
Hakblokken waarop zowel vlees als zalm werd gesneden.
pi_193616915
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 06:47 schreef Mondkapje het volgende:
Het stadsbestuur van Peking heeft vrijdag twee grote markten laten sluiten en de terugkeer van leerlingen naar basisscholen uitgesteld, nadat drie nieuwe gevallen van Covid-19 waren opgedoken in de Chinese hoofdstad. En dat na twee maanden zonder één enkele besmetting.

Peking sluit nu twee grote voedselmarkten. Bij de twee nieuwe coronabesmettingen van vrijdag gaat het immers om twee mannen die op een onderzoekscentrum voor vlees werken en recent de markten hadden bezocht. Het is niet duidelijk hoe de mannen besmet zijn geraakt.
https://www.hln.be/nieuws(...)besmetting~a37164c3/

Weer een voedselmarkt en vlees als waarschijnlijke bron.
Onder aan het artikel staat dat het een 'vleesmarkt' betreft: 'De gesloten vleesmarkt Xinfadi'. Of daar ook exoltische dieren levend geslacht werden staat er niet bij.
Op basis waarvan die jij de conclusie dat dit waarschijnlijk vlees als bron is?

Het is ook een locatie waar veel mensen op elkaar zitten, weinig ventilatie. Dat is een bewezen infectie bron. Nergens ik heb ik maar iets gelezen dat veel de oorzaak is of was.
pi_193675685
https://nos.nl/artikel/23(...)-in-quarantaine.html

quote:
Honderden besmettingen in Duits slachthuis, 7000 mensen in quarantaine

Alle medewerkers van het Duitse vleesverwerkingsbedrijf Tönnies, waar een grote corona-uitbraak heerst, moeten in quarantaine. Ook mensen van buiten het bedrijf die recent op het terrein van de slachterij zijn geweest, worden in isolatie geplaatst. Het gaat om 7000 mensen, zeggen de lokale autoriteiten in Gütersloh.

In het slachthuis zijn deze week 657 medewerkers positief getest op het coronavirus. Er zijn 983 testuitslagen van medewerkers van Tönnies bekend. Daarvan waren er 326 negatief.

Gisteren had het bedrijf het nog over 128 medewerkers die positief waren getest en beloofde het maatregelen te nemen om verspreiding tegen te gaan. "We hebben het virus lang buiten de deur kunnen houden, maar de recente verspreiding hebben we niet snel genoeg onderkend", zei een directeur van het bedrijf tegen de pers.
Dat gaat hard :o
  woensdag 17 juni 2020 @ 20:53:57 #106
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193675930
quote:
Zeker weten, maar ze zijn niet de enige hoor. Er zijn veel meer slachthuizen in problemen dat ze eerst ontdekken wat er mis is in de laatste tijd. Enkele weken was het ook geval in Nederland met allerlei slachthuizen. Ik vermoed dat het ook veel meer in Nederland mis is met andere slachthuizen.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193677458
quote:
Gaat snel zo inderdaad. Ff 7.000 man in quarantaine en meer dan 650 besmettingen in 1 klap.
  woensdag 17 juni 2020 @ 22:09:32 #108
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193677503
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:07 schreef HPoi het volgende:

[..]

Gaat snel zo inderdaad. Ff 7.000 man in quarantaine en meer dan 650 besmettingen in 1 klap.
Ja dat is op zich wel een heel grote klap voor bedrijf die daar mee te maken heeft. Grote vraag is of die bedrijf ook nevenvestingen heeft in Duitsland waar ook mogelijk meer besmettingen zullen hebben onder het personeel.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193677510
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:07 schreef HPoi het volgende:

[..]

Gaat snel zo inderdaad. Ff 7.000 man in quarantaine en meer dan 650 besmettingen in 1 klap.
Ben wel benieuwd of die honderden er zelf iets van gemerkt hebben. Geen symptomen of slavendrijver bedrijf waar ze met klachten door moeten werken
  woensdag 17 juni 2020 @ 22:12:53 #110
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193677581
We moeten visverwerkingsbedrijven niet vergeten dat het ook een nieuwe brandhaard kunnen zijn onder arbeidsmigranten..... wordt nog wel spannend.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193677603
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:09 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd of die honderden er zelf iets van gemerkt hebben. Geen symptomen of slavendrijver bedrijf waar ze met klachten door moeten werken
Ik denk veel gewoon verkouden of een loopneus. A-symptomatische verspreiding vindt bijna niet plaats denk ik.
  woensdag 17 juni 2020 @ 22:30:40 #112
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_193677911
650 besmet en gewoon kunnen doorwerken dus. ^O^
pi_193679117
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:30 schreef kibo het volgende:
650 besmet en gewoon kunnen doorwerken dus. ^O^
Ja, precies!
Ben wel benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk serieus ziek zijn geworden door de besmetting.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193680410
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:30 schreef kibo het volgende:
650 besmet en gewoon kunnen doorwerken dus. ^O^
Met de kans dat het virus muteert tot nog iets ernstigers.
pi_193680653
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:30 schreef kibo het volgende:
650 besmet en gewoon kunnen doorwerken dus. ^O^
Kunnen of moeten?
pi_193683181
Heeft Maurice de Hond hier nog een theorie over?
pi_193683354
Varkenshouder die leveren aan Tönnies zijn gisteren over de situatie geïnformeerd door hun handelaren. Slachtrijpe varkens worden zoveel mogelijk doorgeschoven naar andere vestigingen van Tönnies.

Tönnies slacht wekelijks in Rheda-Wiedenbrück zo'n 140.000 varkens. Het is de grootste slachterij van Duitsland.
https://www.nieuweoogst.n(...)t-medewerkers-besmet

Ik weet het niet helemaal zeker, maar het lijkt vaker varkensslachterijen te betreffen dan andere slachterijen, dat was in de VS ook.

Zouden de medewerkers van runderslachterijen betere behuizing hebben, betere airco's ook?
pi_193683368
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:30 schreef Mondkapje het volgende:
Heeft Maurice de Hond hier nog een theorie over?
Het slachten moet voortaan in de buitenlucht gaan plaatsvinden, bv in leegstaande pretparken.
pi_193683572
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:40 schreef Za het volgende:
Varkenshouder die leveren aan Tönnies zijn gisteren over de situatie geïnformeerd door hun handelaren. Slachtrijpe varkens worden zoveel mogelijk doorgeschoven naar andere vestigingen van Tönnies.

Tönnies slacht wekelijks in Rheda-Wiedenbrück zo'n 140.000 varkens. Het is de grootste slachterij van Duitsland.
https://www.nieuweoogst.n(...)t-medewerkers-besmet

Ik weet het niet helemaal zeker, maar het lijkt vaker varkensslachterijen te betreffen dan andere slachterijen, dat was in de VS ook.

Zouden de medewerkers van runderslachterijen betere behuizing hebben, betere airco's ook?
Ik denk dat de productiegetallen veel lager liggen, en daarmee dus ook de werkdruk e.d.. De aantallen varkens liggen in NE, BE, Denemarken en Duitsland veel hoger dan de aantallen runderen. (Kippen dan weer wel hoger, maar dat is nog veel meer geautomatiseerd)
pi_193692990
Inmiddels ruim 730 positieve tests op 1100.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 juni 2020 @ 01:07:09 #121
408813 crew  trein2000
pi_193693001
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:09 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd of die honderden er zelf iets van gemerkt hebben. Geen symptomen of slavendrijver bedrijf waar ze met klachten door moeten werken
Gezien het gemiddelde personeelsbestand van een slachthuis vermoed ik dat laatste.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193693833
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:01 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat de productiegetallen veel lager liggen, en daarmee dus ook de werkdruk e.d.. De aantallen varkens liggen in NE, BE, Denemarken en Duitsland veel hoger dan de aantallen runderen. (Kippen dan weer wel hoger, maar dat is nog veel meer geautomatiseerd)
Die productie getallen zeggen natuurlijk niets over de arbeidsomstandigheden en hoeveel mensen er aan werken.

Het geneuzel dat slachthuizen niet anders ingericht kunnen worden is natuurlijk onzin maak een lopende band 2* zo lang en mensen hebben 2* zoveel ruimte om te staan. Oh ja dan maak je niet meer optimaal gebruik van je ruimte, ja winst moet prevaleren boven gezondheid van je medewerkers.
pi_193694010
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 01:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Gezien het gemiddelde personeelsbestand van een slachthuis vermoed ik dat laatste.
Het kan altijd dat er asymptomatische gevallen tussen zitten natuurlijk.

Echter, dat laatste speelt zeer waarschijnlijk ook wel een grote rol inderdaad. Er is in ieder geval een zeer grote druk om door te blijven werken. Vanuit werkgever of vanuit zichzelf. De meeste mensen zijn uitzendkrachten of tijdelijke krachten die via tussenpartijen in Oost-Europa zelf geronseld worden voor de uitzendbureaus.

Vraag is hoe groot de druk is om te blijven werken vanuit werkgever, uitzendbureau en ook vanuit die tussenpersonen die ze in die landen zelf ronselen. Er zijn genoeg mensen beschikbaar die binnen één seconde hun werk over zouden kunnen nemen. Genoeg arbeidspotentieel beschikbaar in die landen.
Andere vraag is hoe groot de druk is die ze zichzelf opleggen om dezelfde reden: ik moet maar aanwezig zijn, anders wordt er zo een lading nieuwe arbeiders geronseld en kan ik vertrekken.

Deze mensen leiden een heel onzeker bestaan als uitzendkracht in een ander land. Geheid dat ze dat voelen. De reportage van EenVandaag of Op1 (weet niet meer zeker) een tijdje terug, over een slachthuis in Duitsland, liet dat ook wel zien.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193694219
Ze moeten hier in NL ook hun woning uit als ze langer dan paar dagen niet werken dacht ik
pi_193694221
Dat je als bedrijf een kleine flexibele schil wilt om soms wat te kunnen op of af te schalen snap ik. Maar dat 90% van je personeel uitzendkrachten zijn snap ik niet. Daar zou wat mij betreft de wetgever allang een stokje voor gestoken moeten hebben om op deze manier de arbeidsrechten niet nog meer af te breken.
pi_193694317
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 07:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die productie getallen zeggen natuurlijk niets over de arbeidsomstandigheden en hoeveel mensen er aan werken.

Het geneuzel dat slachthuizen niet anders ingericht kunnen worden is natuurlijk onzin maak een lopende band 2* zo lang en mensen hebben 2* zoveel ruimte om te staan. Oh ja dan maak je niet meer optimaal gebruik van je ruimte, ja winst moet prevaleren boven gezondheid van je medewerkers.
Absoluut met je eens. Ik vind het ook geen excuus. Ook als je kijkt naar wat die winstzucht betekent voor de snelheid waarmee de dieren er letterlijk doorheen gejaagd worden en hoeveel daar nog eens mis gaat, nog afgezonderd van de door economische motieven gedreven gehanteerde methoden... (andere discussie wellicht :P )

maar zo denkt de industrie helaas niet in de praktijk. ;(
pi_193704394
China stopt import van varkensvlees bij Tönnies

China heeft de import van varkensvlees afkomstig van Tönnies voorlopig opgeschort. Dit melden Chinese media op basis van douanepapieren. De reactie van China volgt na een grote uitbraak van het coronavirus onder medewerkers van het Duitse vleesconcern in Rheda-Wiedenbrück.

De documenten tonen aan dat China vanaf woensdag de import van vleesproducten, afkomstig van slachterijen of koelhuizen van de Tönnies Group, heeft stopgezet. Een woordvoerder van Tönnies wil niet op het nieuws ingaan.
Uit angst voor een tweede coronagolf in eigen land stelt China hogere eisen aan de import van voedselproducten. Het land wil de risico's beperken, omdat recente uitbraken in de Chinese hoofdstad volgens de autoriteiten op een voedselmarkt zijn ontstaan. Ook Noorse zalmleveranciers zeggen tegen Reuters dat de export naar China sinds enkele dagen is stopgezet. In China hebben de zalmprijzen een duikeling gemaakt, omdat consumenten deze vanwege de vermeende risico's niet meer kopen.

Niet de eerste keer
Een Chinese importban is overigens niet nieuw voor Tönnies. In februari 2017 staakte het Aziatisch land de inkoop van vleesproducten bij Tönnies voor circa 3 maanden, nadat de Chinezen bedorven vlees hadden ontvangen. Dat kwam toen door het falen van een vriescontainer. Eigenaar Clemens Tönnies reisde destijds hoogstpersoonlijk naar China om deze ban ongedaan te maken.

https://www.boerenbusines(...)ensvlees-bij-t-nnies
pi_193714185
binnenkort voedseltekorten?
pi_193714918
Dat zou mooi zijn, als de Chinezen minder vlees gaan eten.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 20:38:23 #130
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193715153
Ook niet zo gek als je kijkt dat het virus ook welig kon tieren op de Chineze dierenmarkten. Al lijkt me een Westerse slagerij doorgaans een stuk hygiënischer.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_193717838
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:30 schreef Mondkapje het volgende:
Heeft Maurice de Hond hier nog een theorie over?
Niet meezingen tijdens de Arbeidsvitaminen.
pi_193720524
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 23:02 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Niet meezingen tijdens de Arbeidsvitaminen.
Maurice lijkt me zelf een grote vleeseter.
pi_193721447
Mogelijk verband tussen virus en intensieve varkenshouderij.

SARS-CoV-2 kan zijn overgedragen van geïnfecteerde varkens op een bedrijfsmedewerker, van varkensvlees op de menselijke voedselketen of van varkenspoep in het milieu, waardoor drinkwater is verontreinigd

Er kan een verband zijn tussen de opkomst van het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) dat de ziekte van COVID-19, de intensieve varkenshouderij en het agro-industriële complex veroorzaakt, volgens een artikel dat in mei 2020 is gepubliceerd op ResearchGate , een onderzoeksnetwerk voor wetenschappers over de hele wereld.

Onderzoekers van de Universiteit van Nottingham, VK en Universiteit van Sao Paulo, Brazilië stelden een driehoekige hypothese voor : ze zeiden dat drie soorten - vleermuizen, varkens en mensen - dichtbij genoeg zijn gekomen om de ontwikkeling van een infectieus virus te bevorderen, mogelijk vanwege de industrialisatie van landbouw.

De oorsprong van SARS-CoV-2 in China kan volgens de auteurs van het artikel in verband worden gebracht met varkensfabrieken in de provincie Hubei in het land.

De provincie - met als hoofdstad Wuhan, waar de eerste gerapporteerde COVID-19-infectie werd ontdekt - staat bekend om de fabriekskweek van varkens voor varkensvlees.

Vleermuizen - die door de groei van Wuhan uit hun teruglopende natuurlijke habitat zijn voortgekomen - hebben mogelijk een nieuwe schuilplaats gevonden in varkensfabrieken, waar ze veilig zijn voor roofdieren en toegang krijgen tot op soja gebaseerde diëten voor varkens.

Terwijl ze zich aanpassen aan deze nieuwe habitat, is er een mogelijkheid dat ze virussen naar de varkens verspreiden, totdat er een virulente nieuwe soort opdook en vele jaren tussen varkens circuleerde voordat ze op mensen sprong.

Het virus kan zijn overgedragen van geïnfecteerde varkens op een boer, van varkensvlees naar de menselijke voedselketen of van varkenspoep in het milieu, waardoor het drinkwater is verontreinigd, aldus het papier.

Varkenshouderij in Brazilië

Onderzoekers brachten ook fabrieken in de varkenshouderij in de Braziliaanse staat Santa Catarina in kaart, die COVID-19-infecties meldden.

Er was een overlap tussen gemeenten in Santa Catarina met een groot aantal varkens per bedrijf of varkens per gemeente en gemeenten met een groter aantal mensen die besmet waren met COVID-19, aldus de krant.

Brazilië is de op drie na grootste exporteur van varkensvlees ter wereld. Santa Catarina is de staat die het meeste van dit varkensvlees produceert en is verantwoordelijk voor meer dan 25 procent van de totale productie in Brazilië.

Ongeveer 70 procent van de varkens die voor varkensvlees worden gehouden, wordt grootgebracht met een intensieve landbouwbenadering, waarbij ze worden beperkt tot kleine ruimtes en chemicaliën zoals hormonen, antibiotica enz. Worden toegediend.

Dergelijke landbouwomstandigheden maken de dieren 'immuun-depressief' en vatbaarder voor de verspreiding van infectieziekten, aldus de auteurs.

Er is ook een toename van de ontbossing in Brazilië om monoculturen van soja en maïs te verbouwen die opnieuw worden gebruikt als voer voor varkens.

Dergelijke landbouwpraktijken leiden ook tot ernstige milieuverontreiniging als gevolg van onjuiste verwijdering van varkensafval.

Aangenomen wordt dat de opkomst van SARS-CoV-2 in ongeveer een kwart is voortgekomen uit vleermuizen - waarschijnlijk natuurlijke reservoirgastheren voor het virus - en via pangolines op de mens zijn overgegaan.

Hoewel een paar eerste studies erop wezen dat het virus slecht repliceerde bij varkens , werd er ook gespeculeerd dat varkens mogelijk vectoren zijn voor de SARS-CoV-2 bij mensen.

De huidige hypothese draagt ​​bij aan het inzicht dat varkens die intensief zijn grootgebracht mogelijk een vat zijn geweest voor de circulatie van het virus lang voordat het op mensen werd overgedragen.

Naarmate meer bosbedekking wordt vernietigd om diervoeder te verbouwen, worden vleermuizen dichter bij menselijke habitats gebracht, evenals de virussen die daardoor worden overgedragen.

Deze driehoeksverhouding tussen vleermuizen, varkens en mensen kan de bestaande risico's van de huidige pandemie vergroten en volgens de auteurs een toekomstige bedreiging vormen.

Ze stellen voor dat er meer onderzoek nodig is om de opkomst van nieuwe virussen te voorkomen en om ook duurzame landbouwpraktijken toe te passen.

https://www.downtoearth.o(...)ing-says-study-71474

Universiteit van Nottingham publicatie:
https://www.researchgate.(...)o-industrial_complex
pi_193722318
'Hoewel een paar eerste studies erop wezen dat het virus slecht repliceerde bij varkens , werd er ook gespeculeerd dat varkens mogelijk vectoren zijn voor de SARS-CoV-2 bij mensen.'

Dat hebben ze dan mooi lang onder de pet gehouden.
In Spanje waar veel corona is, het noordelijk deel, is ook veel bioindustrie. Noord Italie idem dito. Brabant. Het was al snel te zien dat er een overlap is.

Maurice, je loopt achter.
  zondag 21 juni 2020 @ 12:52:17 #135
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193722616
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:22 schreef Mondkapje het volgende:
'Hoewel een paar eerste studies erop wezen dat het virus slecht repliceerde bij varkens , werd er ook gespeculeerd dat varkens mogelijk vectoren zijn voor de SARS-CoV-2 bij mensen.'

Dat hebben ze dan mooi lang onder de pet gehouden.
In Spanje waar veel corona is, het noordelijk deel, is ook veel bioindustrie. Noord Italie idem dito. Brabant. Het was al snel te zien dat er een overlap is.

Maurice, je loopt achter.
Ik vind het ook wel erg bijzonder allemaal. Maar dat een paar onderzoekers speculeren, wil zeker niet zeggen dat het ook breed aangetoond en dus onder de pet gehouden is.

Overigens wil ik graag de disclaimer plaatsen dat user Za er niet om bekend staat gedegen bronnenonderzoek te doen. Het is altijd beter om in deze gevallen zelf onderzoek te doen om te voorkomen dat je dingen voorgeschoteld krijgt die in bepaalde straatjes passen.
Spoilers!
pi_193722666
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik vind het ook wel erg bijzonder allemaal. Maar dat een paar onderzoekers speculeren, wil zeker niet zeggen dat het ook breed aangetoond en dus onder de pet gehouden is.

Dat onder de pet gehouden is weer typisch dom populistisch gekakel van een user.

Wetenschappelijk onderzoek heeft altijd een voortschrijdend inzicht.
pi_193722719
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

Overigens wil ik graag de disclaimer plaatsen dat user Za er niet om bekend staat gedegen bronnenonderzoek te doen. Het is altijd beter om in deze gevallen zelf onderzoek te doen om te voorkomen dat je dingen voorgeschoteld krijgt die in bepaalde straatjes passen.
Link naar het onderzoek staat zoals altijd onder mijn post.

Universiteit van Nottingham publicatie:
https://www.researchgate.(...)o-industrial_complex
pi_193722859
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:58 schreef Basp1 het volgende:

Wetenschappelijk onderzoek heeft altijd een voortschrijdend inzicht.
Kun je dit verklaren:

Britten testen nieuwe vaccins coronavirus op varkens
De Pirbright-wetenschappers injecteren de proefvaccins in varkens en meten de productie van de antilichamen in deze varkens. Vervolgens analyseren ze of de antilichamen het infecteren van cellen door SARS-CoV-2 kunnen blokkeren en een infectie voorkomen. Varkens worden vaker gebruikt als een groot diermodel in onderzoeken naar influenzavirussen, omdat varkens een zeer vergelijkbaar ademhalingssysteem hebben als mensen; op natuurlijke wijze worden besmet met influenzavirussen en antilichamen produceren met vergelijkbare kenmerken als mensen. Hierdoor geloven de onderzoekers dat een goede reactie van het vaccin bij varkens kan helpen om het succes van vaccins bij de mens te voorspellen. De onderzoekers zullen ook de veiligheid van de nieuwe vaccins testen en controleren of er ongunstige bijwerkingen in de varkens worden waargenomen.

https://www.pigbusiness.n(...)onavirus-op-varkens/
https://www.pirbright.ac.(...)help-combat-covid-19

Het betreft hier het Oxford vaccin dat minister de Jonge breed opgekocht heeft.

Waarom zou ook maar iemand een vaccin willen testen op varkens wanneer deze niet ontvankelijk zijn voor betreffend virus?

Hoe zou je uberhaupt de werkzaamheid van een vaccin kunnen testen op varkens wanneer deze niet ontvankelijk zijn voor het virus zoals beweerd wordt wanneer het om de besmettingen bij varkensslachterijen gaat?


Is dit net zoiets als een mondkapje dat de noodzakelijke bescherming biedt bij zorgpersoneel maar niet werkt bij de rest van de bevolking?

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 21-06-2020 23:21:19 ]
pi_193726079
Meer dan 1.300 Tönnies-medewerkers besmet, 5 liggen op de intensive care.

Ondertussen steeg het aantal door corona geïnfecteerde mensen in de vleesfabriek van Tönnies in Rheda-Wiedenbrück tot 1331. Dat maakte de gemeente Gütersloh zondag bekend. De serietests op het bedrijfsterrein werden zaterdag afgerond, zei het. Er zijn in totaal 6139 tests uitgevoerd. 5899 resultaten waren al beschikbaar. Bij 4568 medewerkers kon het virus niet worden opgespoord. " De tests toonden aan dat het aantal positieve resultaten buiten deze afdeling aanzienlijk lager is dan in dit deel van het bedrijf", zei het.

Momenteel worden 21 Covid-19-patiënten in het ziekenhuis behandeld in de vier ziekenhuizen in de wijk. Zes hiervan bevinden zich op de intensive care-afdeling, waarvan er twee ventilatie nodig hebben. Vijf van de zes zijn volgens de wijk Tönnies-werknemers.

Quarantainegebied opgezet in Verl
Naleving van de quarantaine door de besmette werknemers blijft een belangrijk punt. Na positieve coronatests door talrijke Tönnies-medewerkers heeft de stad Verl (district Gütersloh) zaterdag een quarantainegebied in een district opgezet. Verschillende appartementsgebouwen waarin contractwerkers van Tönnies zijn gehuisvest, zijn in quarantaine geplaatst, inclusief bewoners die geen werknemers van Tönnies zijn. Het hele gebied was afgezet met hekken. Bijna 670 mensen wonen in de getroffen huizen in drie straten.

https://m.faz.net/aktuell(...)lt-16825375.amp.html

Opmerkelijk dat de 1331 voornamelijk van een specifieke afdeling zijn, je zou denken het dan degenen zijn die het eerst met de varkens in aanraking komen.

Volgens een ander artikel zou het idd de slachtmedewerkers betreffen, ookal is het nog iets onduidelijk:
https://www.nzz.ch/intern(...)-getestet-ld.1562386

[ Bericht 4% gewijzigd door Za op 21-06-2020 17:32:48 ]
pi_193726279
Ik vind het opmerkelijk dat er 5 op de IC liggen
pi_193729533
Waarschijnlijk hebben ze vanwege de privacy de beroepen van de mensen die in Nederland op de IC lagen niet geregistreerd.
pi_193729627
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 21:36 schreef Mondkapje het volgende:
Waarschijnlijk hebben ze vanwege de privacy de beroepen van de mensen die in Nederland op de IC lagen niet geregistreerd.
De beroepen zijn niet interessant, hoogstens dat er ook zorgmedewerkers op IC zijn gekomen
pi_193731544
Nou, het brandt goed in ieder geval.
pi_193734106
En nu ook in Wales

quote:
158 besmettingen bij vleesverwerker Wales

In Wales zijn 158 medewerkers van een vleesverwerkingsbedrijf positief getest op het coronavirus. Het gaat om personeel van een vestiging van de 2 Sisters Food Group in Llangefni op het eiland Anglesey. De eerste besmettingen werden donderdag geconstateerd. De 560 medewerkers zitten in quarantaine; inmiddels zijn zo'n 400 mensen getest. De lokale GGD houdt rekening met nog meer besmettingen.

Het werk in het bedrijf, waar gevogelte wordt verwerkt, ligt sinds donderdag stil. Vanwege de uitbraak blijven de scholen op Anglesey langer dicht. Die zouden eigenlijk volgende week maandag weer open gaan.

2 Sisters Food Group is een van de grootste voedselproducenten van Groot-Brittannië. Het bedrijf levert volgens de BBC ongeveer een derde van het gevogelte dat daar dagelijks wordt geconsumeerd. Het dochterbedrijf 2 Sisters Storteboom heeft vijf vestigingen in Nederland en levert ook kipproducten.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-op-tweede-golf.html
pi_193734401
Het zou fijn zijn als Maurice zijn licht eens op deze branch liet schijnen.

Tientallen medewerkers van een grote pluimveevleesverwerkingsfabriek van 2 Sisters Food Group op het Britse schiereiland Anglesey hebben positief getest op coronavirus, waarop het bedrijf voor twee weken is gesloten. Het gaat om een vestiging van 2 Sisters Food Group, een van de grootste vleesverwerkers in het Verenigd Koninkrijk en in Nederland eigenaar van 2 Sisters Storteboom.
De corona-uitbraak heeft grote impact op het eiland ten noordwesten van Wales met zo’n 70.000 inwoners. De bedoeling was dat de scholen komende week na de coronaperiode weer zouden opengaan, maar dat is door het gemeentebestuur uitgesteld. Ook wordt nu overwogen om het begin van het toeristenseizoen, op 6 juli, een paar weken uit te stellen. De kust en de haventjes van Anglesey zijn geliefde toeristische trekpleisters.

Eerder werden al enkele Britse slachthuizen voor varkens en kalveren gesloten omdat er onder het personeel veel corona heerste. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een Brits pluimveebedrijf tijdelijk wordt gesloten. Tot nu toe zijn bij de vestiging van Two Sisters in Anglesey meer dan 350 medewerkers getest en het aantal gevallen zal naar verwachting toenemen naarmate er meer tests worden verwerkt. Dr. Christopher Johnson, adviseur gezondheidsbescherming voor volksgezondheid in Wales, zei dat het testen in Anglesey bijna is afgerond.

De productie in de fabriek, die leveringscontracten heeft met grote supermarktketens als Marks & Spencer en fastfoodrestaurant KFC, is voor een periode van twee weken stilgelegd. Werknemers is gevraagd om veertien dagen lang vrijwillig in quarantaine te gaan om de verspreiding van het virus in de eiland-gemeenschap te helpen beperken.

Gezondheidsautoiteiten verwachten meer ziektegevallen van werknemers in de Britse vlees- en pluimvee industrie. Er is ook een uitbraak geweest bij Rowan Foods in Wrexham, waarbij bij 38 mensen de diagnose Covid-19 is gesteld, met een andere cluster rond de vleesverwerkingsfabriek van Kober in Cleckheaton, zo is vrijdag door eigenaar Asda bevestigd.

Donderdag kondigde de 2 Sisters Food Group aan dat het 'het goede deed' en dat het met onmiddellijke ingang veertien dagen zou stoppen met werken. Het bedrijf zei dat het eerste gemelde positieve geval in de fabriek al drie weken geleden was geconstateerd en dat er sinds begin maart een volledig actieplan voor 'veilige manieren van werken' was ingesteld. Het is duidelijk dat het controlesysteem naar behoren heeft gewerkt, zo liet het bedrijf in een reactie weten.

De productie in de nu stilgelegde fabriek, waar 560 mensen werkzaam zijn, wordt tot 2 juli overgebracht naar andere bedrijfslocaties.
https://www.pluimveeweb.n(...)holen-blijven-dicht/

Eerder zijn in het VK bij een vestiging van varkensvleesbedrijf Cranswick drie mensen overleden aan het coronavirus. Ook zijn besmettingen vastgesteld bij een kippenbedrijf van Moy Park in Noord-Ierland.
https://www.foodagribusin(...)-na-corona-uitbraak/

Drie werknemers van een vleesfabriek in Barnsley van het Britse Cranswick zijn overleden aan het coronavirus.
De drie werkten in verschillende afdelingen van de fabriek en waren daar voor 't laatst op 7 april aanwezig, heeft het beursgenoteerde foodbedrijf meegedeeld. Cranswick stelt dat het alle mogelijke steun verleent aan de nabestaanden en aan andere werknemers die besmet zijn geraakt.
Het bedrijf heeft al sinds eind februari in zijn vestigingen maatregelen genomen, zoals vaker reinigen, verminderde ploegendiensten en plastic schermen. Ook zijn er tijdelijke kantines neergezet om de verplichte afstand te kunnen handhaven. Eerder is ook een werknemer van kippenbedrijf Moy Park in Noord-Ierland aan het coronavirus overleden.
https://www.foodagribusin(...)verleden-aan-corona/

Labour MP Geraint Davies said data from the Office for National Statistics up to and including 20 April has found that plant workers in England and Wales were almost six times more likely die from Covid-19 than the average worker.
https://www.theguardian.c(...)e-deaths-coronavirus

[ Bericht 2% gewijzigd door Mondkapje op 22-06-2020 11:34:28 ]
  maandag 22 juni 2020 @ 10:40:36 #146
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193734487
Ik begin me wel af te vragen of er geen problemen met de capaciteit komt. Dat dieren lang moeten wachten in de vrachtwagens, dat er nog slechter met hen wordt omgesprongen door een hogere werkdruk bij de slachthuizen die nog wel open blijven. @Candaasje, weet jij hier iets van toevallig?
Spoilers!
pi_193734626
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik begin me wel af te vragen of er geen problemen met de capaciteit komt. Dat dieren lang moeten wachten in de vrachtwagens, dat er nog slechter met hen wordt omgesprongen door een hogere werkdruk bij de slachthuizen die nog wel open blijven. @:candaasje, weet jij hier iets van toevallig?
Ja, het dierenwelzijn is nu een nog groter probleem. Ook al in de stallen zelf, want de dieren groeien natuurlijk wel door (varkens worden normaal op een leeftijd van ongeveer 6 maanden geslacht, dan wegen ze rond de 100-120kg. Een volwassen varken haalt de 200kg wel, dus is ook echt een stuk groter. En die ruimte is er dus meestal niet, of nauwelijks.)

Ook bij de kalveren zagen we dit terug; er kwam een enorm overschot. Waar normaal de kalfjes uit de zuivelindustrie opgekocht worden en mestkalveren worden, konden de veehouders ze nu nergens kwijt. De vraag stortte ook volledig in (kalfsvlees = 'restaurantvlees')
Het enige voordeel: kalveren die normaal uit Ierland e.d. worden aangesleept, mochten nu niet vervoerd worden dus die transporten stopten wel noodgedwongen.

(Kleine kanttekening: toen de grenzen dichtgingen, waren er nog wel vele veetransporten onderweg. De dieren die daar in zaten, hebben wel extra geleden. Vooral pluimvee legde massaal het loodje terwijl de vrachtwagens moesten wachten)

Ik weet niet of de snelheid aan de slachtlijn nog verder opgedreven is; er is natuurlijk wel een max. snelheid die je kunt halen, ook al zou je niet eens meer omkijken naar hoe de dieren te handelen, want de machines kunnen op een gegeven moment niet sneller en bepaalde handelingen kosten gewoon tijd. Dus ik verwacht dat veehouders minder volgeladen of minder vaak transportwagens mogen sturen naar het slachthuis, en de dieren vooral in de stallen moeten verblijven.

Of het leed in de slachthuizen verder toegenomen is zal er dan mogelijk meer aan liggen dat de werkdruk onder de slachthuismedewerkers wel is toegenomen. Minder capaciteit, zieken.... etc.
Maar kan het me wel voorstellen dat dit niet ten goede komt aan de werkwijze.

Ik weet dat de PvdD om een stop tot fokken heeft gevraagd, maar het ministerie heeft dit naast zich neergelegd.
  maandag 22 juni 2020 @ 11:03:08 #148
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193734755
Ik vind het maar zorgelijke ontwikkelingen. Voor alle partijen. Ik hoop sowieso dat er meer rechten ontstaan voor de arbeidsmigranten en dat er goed wordt opgelet dat de dieren hier niet de dupe van worden. Allebei ijdele hoop waarschijnlijk.
Spoilers!
pi_193734824
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het maar zorgelijke ontwikkelingen. Voor alle partijen. Ik hoop sowieso dat er meer rechten ontstaan voor de arbeidsmigranten en dat er goed wordt opgelet dat de dieren hier niet de dupe van worden. Allebei ijdele hoop waarschijnlijk.
Het is triest hoor. Ik weet van een bekende hier die regelmatig gaat kijken bij Westfort dat ze hier nog steeds met busjes volgeladen binnenkomen, de werknemers. Maar de GGD hier vond het niet nodig verdere maatregelen in te voeren. Ik neem het die arbeidsmigranten niet kwalijk, maar de directies van de slachthuizen wel. (Westfort heeft echt een miljoenenomzet en exporteert 80% naar het buitenland. Dat kan wel wat minder in tijden van een pandemie zou ik zeggen..)

Dierenwelzijn gaat er helaas enkel verder op achteruit, als er geen ingrijpende maatregelen worden getroffen. Misschien dat het uiteindelijk voor de nertsen hier in NL beter wordt, als dat gestopt kan worden (na het nu al vergassen van meer dan 600.000 nertsen), maar voor bijvoorbeeld varkens is de ellende er niet minder op geworden. ;(

Ze worden nu ook massaal (levend) naar China gevlogen, o.a. vanuit Frankrijk. En in de VS hebben ze voor kippen en varkens die ze niet meer kwijt kunnen door omvallende slachthuizen bedacht om ze met gas of schuim in de stallen te verstikken (kippen), of levend te koken door de ventilatiesystemen uit te schakelen (kippen en varkens). Dit laatste is gefilmd door activisten, en omdat een gerust 4 uur durende doodsstrijd teveel kritiek opleverde, is dat nu gestopt in Iowa.

Het is droevig.
pi_193735005
Een nare tijd en uiteindelijk zal het tot minder vlees eten leiden in de wereld.
  maandag 22 juni 2020 @ 11:33:10 #151
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193735015
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:31 schreef Mondkapje het volgende:
Een nare tijd en uiteindelijk zal het tot minder vlees eten leiden in de wereld.
Dan worden we allemaal vegetariër.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193735072
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:33 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Dan worden we allemaal vegetariër.
Zolang men zuivel e.d. blijft nuttigen, gaat dat niet werken. Zit je nog steeds met bergen koeien. ;)

Ik had aan het begin van de crisis nog wel ergens de hoop dat de intensieve veeteelt (deels) om zou vallen... dat mensen al die ellende niet meer zouden willen. Dat men de ernst van de situatie eens zouden inzien. Maar nu achteraf bekeken was ik naïef.
  maandag 22 juni 2020 @ 11:40:10 #153
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193735092
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:38 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Zolang men zuivel e.d. blijft nuttigen, gaat dat niet werken. Zit je nog steeds met bergen koeien. ;)

Ik had aan het begin van de crisis nog wel ergens de hoop dat de intensieve veeteelt (deels) om zou vallen... dat mensen al die ellende niet meer zouden willen. Dat men de ernst van de situatie eens zouden inzien. Maar nu achteraf bekeken was ik naïef.
We zijn wel eens naïef, kan eens gebeuren ja. Maar goed, zuivel blijft helaas nog een belangrijk onderdeel van onze voeding. Maar het vlees blijft ook ons wel lang voeden denk ik namelijk.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193735137
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:40 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

We zijn wel eens naïef, kan eens gebeuren ja. Maar goed, zuivel blijft helaas nog een belangrijk onderdeel van onze voeding. Maar het vlees blijft ook ons wel lang voeden denk ik namelijk.
Ja, vrijwel zeker. Dit is uit een vak dat ik volg de verwachtte groei van consumptie wereldwijd:


(Bron van de figuur weet ik niet, maar komt uit lesstof van de UAntwerpen. Was wel pre-corona)
  maandag 22 juni 2020 @ 11:47:31 #155
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193735181
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:43 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ja, vrijwel zeker. Dit is uit een vak dat ik volg de verwachtte groei van consumptie wereldwijd:
[ afbeelding ]

(Bron van de figuur weet ik niet, maar komt uit lesstof van de UAntwerpen. Was wel pre-corona)
Maar crisis kan ook een zwaar tekort aan voedselconsumpties veroorzaken, zowel vooral vertraging van leveringen van zuivelproducten en het vleesproducten. Dit kan ook zwaar gevolg hebben voor het restaurants en andere horecaondernemingen. Zo ver is het ook niet, maar het corona kan ook in het vlees voorkomen als iemand in het vleesverwerkingsbedrijf niet goed aan de regels houdt.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193737870
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:31 schreef Mondkapje het volgende:
Een nare tijd en uiteindelijk zal het tot minder vlees eten leiden in de wereld.
Waarom? Corona gaat daar echt geen verschil mee maken.
pi_193738337
De omslag tot minder vlees moest er toch komen dus het is heel mooi dat moeder natuur nu ingrijpt.
pi_193738656
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:04 schreef Mondkapje het volgende:
De omslag tot minder vlees moest er toch komen dus het is heel mooi dat moeder natuur nu ingrijpt.
Is dat dan een entiteit die dat kan doen?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193738669
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 11:47 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Maar crisis kan ook een zwaar tekort aan voedselconsumpties veroorzaken, zowel vooral vertraging van leveringen van zuivelproducten en het vleesproducten. Dit kan ook zwaar gevolg hebben voor het restaurants en andere horecaondernemingen. Zo ver is het ook niet, maar het corona kan ook in het vlees voorkomen als iemand in het vleesverwerkingsbedrijf niet goed aan de regels houdt.
Maar is coronavirus in vlees een probleem?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  maandag 22 juni 2020 @ 16:39:24 #160
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193738775
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 16:31 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar is coronavirus in vlees een probleem?
Kan wel, maar hoeft geen probleem te zijn als er van te voren is ingegrepen!
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193743813
222 nieuwe coronabesmettingen bij Duitse vleesverwerker
Het aantal coronabesmettingen bij de Duitse slachterij Tönnies is flink gestegen. Inmiddels zijn 1553 werknemers positief getest, gisteren waren dat er nog 1331. In totaal zijn tot nu toe 6650 medewerkers onderzocht.

https://nos.nl/liveblog/2(...)se-vleesbedrijf.html
pi_193750046
Van de 7.000 medewerkers van Tönnies in Rheda-Wiedenbrück testten er 1.553 positief, de meesten op de afdeling vlees snijden.

https://www.tagesschau.de/inland/lockdown-guetersloh-103.html

Dit werd gisteren ookal gemeld door de Duitse media, de werknemers bij wie de karkassen terecht komen, dus zij die het eerste contact hebben met de varkens overblijfselen zijn de grote groep zieken. YOP

Het bedrijf heeft 7000 medewerkers, worstenmakers etc, daar zijn relatief weinig of misschien zelfs geen besmettingen, terwijl ook zij in busjes komen en in een airco ruimte staan.

Dat lijkt toch te duiden op een besmetting wegens het in aanraking komen met dit net geslachte dier (en daarbij in contact komen met de darminhoud), anders zouden ook de medewerkers van de omringende vleesverwerkende afdelingen een even hoog percentage besmettingen kennen?
pi_193750499
Varkens komen toch onder de coronaloep

LNV-minister Carola schouten wil uit voorzorg onderzoek laten uitvoeren naar SARS-CoV-2, ofwel COVID 19, bij varkens. Omdat varkens gevoelig zijn voor een aantal humane ziekten wil zij de rol van die dieren bij het mogelijk verspreiden van het beruchte coronavirus uitsluiten. In augustus verwacht zij de eerste resultaten te hebben .

https://www.varkens.nl/ni(...)-onder-de-coronaloep

Bij de nertsen kon deze info in een dag achterhaald worden.

Heeft iemand een idee waarom de gevoeligheid van varkens voor covid-19 en hun eventuele rol bij de verspreiding 4 maanden moet duren?
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 12:41:07 #164
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_193750735
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:25 schreef Za het volgende:
Varkens komen toch onder de coronaloep

LNV-minister Carola schouten wil uit voorzorg onderzoek laten uitvoeren naar SARS-CoV-2, ofwel COVID 19, bij varkens. Omdat varkens gevoelig zijn voor een aantal humane ziekten wil zij de rol van die dieren bij het mogelijk verspreiden van het beruchte coronavirus uitsluiten. In augustus verwacht zij de eerste resultaten te hebben .

https://www.varkens.nl/ni(...)-onder-de-coronaloep

Bij de nertsen kon deze info in een dag achterhaald worden.

Heeft iemand een idee waarom de gevoeligheid van varkens voor covid-19 en hun eventuele rol bij de verspreiding 4 maanden moet duren?
Niet genoeg capaciteit is om te onderzoeken? De meeste onderzoekers zijn vaak ook al druk met het gewone werk wat ze niet geheel kunnen droppen.
pi_193751125
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:41 schreef Momo het volgende:

Niet genoeg capaciteit is om te onderzoeken? De meeste onderzoekers zijn vaak ook al druk met het gewone werk wat ze niet geheel kunnen droppen.
Wanneer men 11.000 mensen per dag kan testen kunnen er toch steekproef gewijs ook wel een paar honderd varkens getest worden, desnoods alleen op antistoffen, uitslag binnen 10 minuten.
pi_193752727
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:25 schreef Za het volgende:
Varkens komen toch onder de coronaloep

LNV-minister Carola schouten wil uit voorzorg onderzoek laten uitvoeren naar SARS-CoV-2, ofwel COVID 19, bij varkens. Omdat varkens gevoelig zijn voor een aantal humane ziekten wil zij de rol van die dieren bij het mogelijk verspreiden van het beruchte coronavirus uitsluiten. In augustus verwacht zij de eerste resultaten te hebben .

https://www.varkens.nl/ni(...)-onder-de-coronaloep

Bij de nertsen kon deze info in een dag achterhaald worden.

Heeft iemand een idee waarom de gevoeligheid van varkens voor covid-19 en hun eventuele rol bij de verspreiding 4 maanden moet duren?
Omdat het virus van de trekkers op de snelweg misschien nog niet is uitgeraasd.
pi_193753135
Lockdown in Gütersloh
Google-vertaling van het artikel:
Na het uitbreken van het coronavirus in een slachthuis van de firma Tönnies, legde de premier van Noord-Rijnland-Westfalen, Laschet, het hele district Gütersloh af. Dit is geldig tot 30 juni.

Na de uitbraak van Corona bij de vleesverwerker Tönnies beperken de autoriteiten nu het openbare leven in het hele district Gütersloh massaal. Voor het eerst in Duitsland wordt vanwege de corona-infectie een cirkel herleid naar de beschermende maatregelen zoals die in maart waren geweest, zei NRW-premier Armin Laschet.

De maatregelen gelden aanvankelijk tot 30 juni - ook voor het aangrenzende district Warendorf, maar niet over de hele linie. Laschet voegde toe dat dit voorzorgsmaatregelen zijn om de situatie onder controle te krijgen.

Door de lockdown worden nu opnieuw contactbeperkingen ingevoerd. Mensen uit een gezin of een huishouden of twee personen mogen in het openbaar bij elkaar blijven. Daarnaast zijn vrijetijdsactiviteiten tijdelijk niet toegestaan ​​in gesloten ruimtes, moeten tentoonstellingen en musea weer sluiten. Restaurants en restaurants kunnen open blijven, maar alleen voor mensen uit één huishouden. Grillen in parken is verboden. Er is geen "uitreisverbod" voor inwoners van de wijk. Als burgers de kring zouden verlaten, zouden de beperkingen voor hen geen rechtsgevolgen meer hebben.

In het district Gütersloh is het tot nu toe de "grootste infectie" in Duitsland. 1553 van de 7.000 medewerkers van het bedrijf Tönnies in Rheda-Wiedenbrück testten positief, de meesten op de afdeling vlees snijden. Bovendien zouden er volgens Laschet enkele gevallen zijn uit de familieomgeving van de getroffenen, maar het aantal is nog niet bekend. Met niet-medewerkers van Tönnies in het district Gütersloh heb je volgens Laschet maar 24 besmette mensen.

De premier beschuldigde de industriegigant van een gebrek aan bereidheid tot samenwerking. De autoriteiten hadden daarom de openbaarmaking van gegevens over de werknemers van Tönnies afgedwongen. 'Er was geen samenwerking meer, er was een decreet', zei Laschet. Dat het bedrijf gegevensbescherming had geleid, was geen argument. Om redenen van infectiebescherming zou Tönnies wettelijk verplicht zijn geweest om de gegevens van de werknemers door te geven. Schadevraagstukken tegen het bedrijf Tönnies konden na de crisis worden onderzocht.

De autoriteiten gaan de tests massaal uitbreiden onder de bevolking, benadrukte het hoofd van de regering. De politie zal de mobiele testteams begeleiden. Indien nodig zouden de autoriteiten ook de bevelen moeten handhaven. Er zullen ook aanvullende humanitaire maatregelen komen om de getroffenen te ondersteunen. Slechts één maaltijd per dag is niet genoeg, zegt Laschet. De mensen in quarantaine zouden intensieve zorg nodig hebben.

De naleving van de quarantaine was tot nu toe echter moeilijk, waaronder nu de ongeveer 7.000 Tönnies-werknemers en hun gezinnen vallen. De regering van Noordrijn-Westfalen heeft drie politie-uitzendingen naar het district Gütersloh gestuurd, zei Laschet. De politie moet de quarantaine van Tönnies-medewerkers controleren.

Scholen en kinderdagverblijven in het district Gütersloh met ongeveer 370.000 inwoners waren eerder gesloten. Er werd ook een tijdelijke productiestop ingesteld voor de grootste Duitse vleesfabriek.

Laschet waarschuwde ervoor om mensen uit het district Gütersloh niet onder "algemene verdenking" te plaatsen. Men moet de bewoners van de wijk niet "stigmatiseren". Hij verwees naar berichten dat mensen uit de vakantiekring waren gevraagd te vertrekken. Op het eiland Usedom was een echtpaar uit Gütersloh gevraagd vroegtijdig te vertrekken.
https://www.tagesschau.de/inland/lockdown-guetersloh-103.html
pi_193753275
Een overvolle kantine, minimale afstand - geen melding: een video van de vleesfabriek Tönnies, die ter beschikking staat van de SWR, toont schendingen van de hygiënevoorschriften - nadat deze waren aangescherpt door de deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Volgens onderzoek van de SWR schond het bedrijf Tönnies de sinds 30 maart geldende hygiënevoorschriften van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Dit blijkt uit een video die werd opgenomen in de bedrijfskantine van Tönnies in Rheda-Wiedenbrück en die maandag openbaar werd.

Volgens onderzoek van SWR is de video op 8 april van dit jaar gemaakt. Dit komt naar voren uit een analyse van de metadata van de originele video die beschikbaar is voor de SWR. De zogenaamde coderingsdatum is gedateerd 8 april 2020 om 8.39 uur. De video is dan ook opgenomen nadat de hygiëneversterking in NRW van kracht werd.

Overtreding van de staatsregelgeving van NRW
Volgens deze "verordening tot wijziging van de verordening ter bescherming tegen nieuwe infecties met het Coronavirus SARS-CoV-2" van 30 maart waren er duidelijke vereisten voor bedrijfskantines in Noordrijn-Westfalen. Het stelt dat bedrijfskantines alleen mogen worden gebruikt "als de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen voor hygiëne, toegangscontrole, wachtrijen en een minimumafstand van 1,5 meter worden gegarandeerd".

De video van de bedrijfskantine laat zien hoe honderden medewerkers aan tafels zitten zonder de minimale afstand aan te houden.

"Niet in overeenstemming met het pandemische concept"
Een woordvoerder van het verantwoordelijke district Gütersloh informeerde de SWR op verzoek dat de afbeeldingen "niet overeenstemmen met het pandemische concept van het bedrijf". Bovendien was er geen speciale vergunning voor het bedrijf Tönnies om "de algemene hygiënevoorschriften op te heffen".

De woordvoerder van het district Gütersloh voegde toe dat "de kantine niet voor niets een van de eerste ontmantelde gebieden was", die twee dagen lang was getest. Het bedrijf Tönnies ziet ook 'de oorsprong van de verspreiding van het virus vooral bij het bedrijf', aldus de woordvoerder.

Video is echt
Het bedrijf Tönnies bevestigde aan de SWR dat de video is opgenomen in de kantine van het bedrijf. Volgens een woordvoerder is het opgenomen 'aan het begin van de pandemie'. Daarom toont het een "oude staat van hygiënemaatregelen".

Ondertussen heeft de woordvoerder van Tönnies de oorspronkelijke verklaring gecorrigeerd en bevestigd dat de video begin april is gemaakt. Brüggenjürgen zei daarentegen dat hij zelf medio april deelnam aan een fabrieksrondleiding door het bedrijf en dat hij soortgelijke omstandigheden vond als in de video. Het was hem daarom duidelijk dat tot ver in april een situatie als die in de video van Tönnie's alledaagse leven was.
https://www.tagesschau.de(...)na-verstoss-101.html

Overigens begrijpelijk dat je na urenlang geestdodend werk graag bij elkaar wilt zijn in de kantine. Ik vraag me af of dit nu de hoofdreden van de uitbraak is, want waarschijnlijk gaan mensen in meer kantines toch bij elkaar zitten, of dat de karkassen van de varkens de oorzaak namelijk corona zit. Dan kun je nog zover uit elkaar zitten in de kantine maar iedereen komt in aanraking met die karkassen.
pi_193777021
Meerdere medewerkers van een slachthuis van de PHW-groep in Wildeshausen in Nedersaksen (pluimvee) hebben positief getest op het coronavirus. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. Volgens hen testten 23 op de 50 werknemers positief in een reeks tests.

https://www.spiegel.de/wi(...)tter_impression=true
pi_193778010
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 00:42 schreef Za het volgende:
Meerdere medewerkers van een slachthuis van de PHW-groep in Wildeshausen in Nedersaksen (pluimvee) hebben positief getest op het coronavirus. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. Volgens hen testten 23 op de 50 werknemers positief in een reeks tests.

https://www.spiegel.de/wi(...)tter_impression=true
Het eerste land dat overgaat op minder vlees eten zal het economisch goed gaan, geen lockdowns meer. China is zo goed in apart lekker eten zonder vlees, kom op China!
pi_193781767
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:25 schreef Za het volgende:
Varkens komen toch onder de coronaloep

LNV-minister Carola schouten wil uit voorzorg onderzoek laten uitvoeren naar SARS-CoV-2, ofwel COVID 19, bij varkens. Omdat varkens gevoelig zijn voor een aantal humane ziekten wil zij de rol van die dieren bij het mogelijk verspreiden van het beruchte coronavirus uitsluiten. In augustus verwacht zij de eerste resultaten te hebben .

https://www.varkens.nl/ni(...)-onder-de-coronaloep

Bij de nertsen kon deze info in een dag achterhaald worden.

Heeft iemand een idee waarom de gevoeligheid van varkens voor covid-19 en hun eventuele rol bij de verspreiding 4 maanden moet duren?
Bij nertsen was al snel duidelijk dat ze ziek werden door Covid19 en later bleek dat de overdracht van nerts op mens zeer waarschijnlijk heeft plaatsgevonden.

Bij varkens is geen sprake van een uitbraak met zieke dieren.
Dus dan zul je dat op een andere manier moeten achterhalen.
En voor zover ik eerder begreep is gebleken dat varkens zelf ongevoelig zijn voor covid19.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193788364
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 12:59 schreef Wantie het volgende:

[..]

Bij nertsen was al snel duidelijk dat ze ziek werden door Covid19 en later bleek dat de overdracht van nerts op mens zeer waarschijnlijk heeft plaatsgevonden.

Bij varkens is geen sprake van een uitbraak met zieke dieren.
Dus dan zul je dat op een andere manier moeten achterhalen.
En voor zover ik eerder begreep is gebleken dat varkens zelf ongevoelig zijn voor covid19.
Misschien zit het wel in de mest van varkens.

Dit gaat over kalveren, maar kan ook bij varkens zo zijn:

CORONA- EN ROTAVIRUS BIJ KALVEREN
Het Coronavirus heeft zich in een korte tijd over de wereld verspreid en houdt Nederland in zijn greep. Echter, onder melkveehouders is de naam 'Corona' al lang bekend. Corona komt namelijk, ook wel in combinatie genoemd met Rota, op veel bedrijven voor. In tegenstelling tot mensen, veroorzaakt dit Coronavirus bij kalveren geen long- en ademhalingsproblemen maar diarree.
Hoe ontstaat diarree door het Rota- en Coronavirus?
Rota- en Coronavirussen komen op veel bedrijven voor. De belangrijkste infectieroute is orale opname van besmette mest. De virussen zijn stabiel in uitgescheiden mest en kunnen in een vochtige omgeving goed overleven. Bijna alle kalveren worden daarom besmet, maar niet alle dieren worden er ziek van. Afhankelijk van de besmettingsdruk ontstaan er ziekteverschijnselen. Kalveren die de infectie doormaken scheiden veel virussen uit. Ook dieren die net hersteld zijn, kunnen nog heel veel virus uitscheiden in de mest.
https://denkavit.com/nl/n(...)-de-melkveehouderij/

[ Bericht 22% gewijzigd door Mondkapje op 25-06-2020 20:26:44 ]
pi_193791214
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 20:20 schreef Mondkapje het volgende:

Misschien zit het wel in de mest van varkens.

Dit gaat over kalveren, maar kan ook bij varkens zo zijn:

CORONA- EN ROTAVIRUS BIJ KALVEREN
Het Coronavirus heeft zich in een korte tijd over de wereld verspreid en houdt Nederland in zijn greep. Echter, onder melkveehouders is de naam 'Corona' al lang bekend. Corona komt namelijk, ook wel in combinatie genoemd met Rota, op veel bedrijven voor. In tegenstelling tot mensen, veroorzaakt dit Coronavirus bij kalveren geen long- en ademhalingsproblemen maar diarree.
Hoe ontstaat diarree door het Rota- en Coronavirus?
Rota- en Coronavirussen komen op veel bedrijven voor. De belangrijkste infectieroute is orale opname van besmette mest. De virussen zijn stabiel in uitgescheiden mest en kunnen in een vochtige omgeving goed overleven. Bijna alle kalveren worden daarom besmet, maar niet alle dieren worden er ziek van. Afhankelijk van de besmettingsdruk ontstaan er ziekteverschijnselen. Kalveren die de infectie doormaken scheiden veel virussen uit. Ook dieren die net hersteld zijn, kunnen nog heel veel virus uitscheiden in de mest.
https://denkavit.com/nl/n(...)-de-melkveehouderij/
Zelfde als PED bij varkens.

Porcine Epidemische Diarree (PED) (virusdiarree) wordt veroorzaakt door een coronavirus dat enigszins vergelijkbaar is met de coronavirussen die TGE (Transmissible Gastro Enteritis) en braakziekte veroorzaken bij biggen. PED wordt meestal gezien bij oudere varkens, zeugen en vleesvarkens, maar kan ook bij biggen voorkomen. De ziekte is zeer besmettelijk.
PED wordt gemakkelijk verspreid via varkens, mensen, mest, voertuigen enzovoort. Biggen worden meestal vlak na de geboorte besmet door de zeug.

https://www.veearts.nl/dierziekten/ped/
pi_193796786
Het topic dwaalt wel wat af zo. Dus er zijn ook andere corona-virussen. Joh. Sommige daarvan besmetten dieren. Joh! Je mééééént het.

We hebben nu dit iets met 1 specifiek coronavirus hè, stront aan de knikker, en speciaal in slachthuizen. En wel met de ménsen in de slachthuizen. Die daar niet geslacht worden trouwens, voordat we daar ook nog verwarring over krijgen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193796937
Ja dit wordt wel een beetje een vergezocht verhaal, eens met sigme. Er zijn heel veel virusstammen, maar dat betekent niet dat ze overdraagbaar zijn tussen verschillende diersoorten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het opvallend is dat het juist in slachthuizen mis gaat, maar dat heeft denk ik weinig met de COVID-variant voor runderen te maken.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 10:08:27 #176
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193797063
Ja inderdaad, graag wat meer on topic. Bedankt.
Spoilers!
pi_193797667
quote:
13s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 09:48 schreef sigme het volgende:
Het topic dwaalt wel wat af zo. Dus er zijn ook andere corona-virussen. Joh. Sommige daarvan besmetten dieren. Joh! Je mééééént het.

We hebben nu dit iets met 1 specifiek coronavirus hè, stront aan de knikker, en speciaal in slachthuizen. En wel met de ménsen in de slachthuizen. Die daar niet geslacht worden trouwens, voordat we daar ook nog verwarring over krijgen.
Klopt, maar het ging om het onderzoek naar Covid19 bij slachtdieren en waarom dat onderzoek langer duurt dan bij de nertsen.
Enerzijds is bij initieel onderzoek gebleken dat runderen en varkens niet gevoelig lijken, maar aan de andere kant is het wel opvallend dat er brandhaarden wereldwijd ontstaan in slachthuizen, en niet bij teelbedrijven waarbij de leef- en arbeidsomstandigheden niet zoveel anders lijken te zijn als in de vleesindustrie.
Zou het virus zich dan wellicht toch manifesteren in het vlees?
Dan is het wel interessant om te weten hoe andere coronavirusen zich gedragen bij vee.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193797867
Ik vind het wel bijzonder dat er in de vleesindustrie zoveel besmettingen zijn onder werknemers. Je zou haast denken dat het wel aan het vlees of een bepaalde manier van werken moet liggen. Uitbraken in bijvoorbeeld andere productieomgevingen (zuivel, groente ik noem maar wat), en distributiecentra blijven uit. Terwijl daar ook veel arbeidsmigranten werken en het ook normaal is dat daar in geconditioneerde ruimtes gewerkt wordt.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_193797964
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja inderdaad, graag wat meer on topic. Bedankt.
Check svp de feedbackthread.

Wanneer ik letterlijk toestemming vraag om een thread te openen over de vraag of varkens mogelijk ten grondslag liggen aan deze pandemie, zeggen 2 mods dat die discussie prima in deze thread gevoerd kan worden.

COR / [COR-Feedback] Covid-19 #4
pi_193797970
Ik las gisteren dat er ergens (Duitsland misschien? Of een internationaal onderzoek) een grootschalig onderzoek gedaan wordt naar enerzijds de leefomstandigheden van de arbeidsmigranten/arbeiders in de vleessector, en anderzijds naar de eventuele rol van koele lucht bij de verspreiding van het virus.

Er wordt in dat onderzoek niet verder gezocht naar een eventuele rol van het vlees zelf, omdat dat volgens de experts niet of amper een rol zou spelen.

Het gekke is dat ik net nog alles heb afgeplozen in mijn browse-geschiedenis, maar ik kan dit artikel niet meer terug vinden. Niet op mijn eigen laptop en telefoon, en ook niet op de werktelefoon en werklaptop. :?

Nou ja, misschien hoor je er binnenkort wel meer over. Maar ze gaan dus onderzoek doen naar de rol van de koude lucht in combinatie met (verspreiding van) het Coronavirus.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193798062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:19 schreef Salina het volgende:
Ik las gisteren dat er ergens (Duitsland misschien? Of een internationaal onderzoek) een grootschalig onderzoek gedaan wordt naar enerzijds de leefomstandigheden van de arbeidsmigranten/arbeiders in de vleessector, en anderzijds naar de eventuele rol van koele lucht bij de verspreiding van het virus.

Er wordt in dat onderzoek niet verder gezocht naar een eventuele rol van het vlees zelf, omdat dat volgens de experts niet of amper een rol zou spelen.

Het gekke is dat ik net nog alles heb afgeplozen in mijn browse-geschiedenis, maar ik kan dit artikel niet meer terug vinden. Niet op mijn eigen laptop en telefoon, en ook niet op de werktelefoon en werklaptop. :?

Nou ja, misschien hoor je er binnenkort wel meer over. Maar ze gaan dus onderzoek doen naar de rol van de koude lucht in combinatie met (verspreiding van) het Coronavirus.
Het lijkt mij ook stug dat het vlees een rol speelt. Maar het is toch wel erg bijzonder te noemen dat er steeds maar weer uitbraken zijn bij vleesverwerkers over de hele wereld en niet bij andere productieomgevingen in de foodindustrie en in distributiecentra. Waar een koelcel toch ook wel gemeengoed is. Ook werken er veel arbeidsmigranten in deze sectoren.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 11:25:01 #182
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193798066
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:19 schreef Za het volgende:

[..]

Check svp de feedbackthread.

Wanneer ik letterlijk toestemming vraag om een thread te openen over de vraag of varkens mogelijk ten grondslag liggen aan deze pandemie, zeggen 2 mods dat die discussie prima in deze thread gevoerd kan worden.

COR / [COR-Feedback] Covid-19 #4
Daar ben ik van op de hoogte. Maar het gaat in COR natuurlijk wel over covid-19 en niet over alle andere ziekten die vee kunnen hebben.
Spoilers!
pi_193798072
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:19 schreef Za het volgende:

[..]

Check svp de feedbackthread.

Wanneer ik letterlijk toestemming vraag om een thread te openen over de vraag of varkens mogelijk ten grondslag liggen aan deze pandemie, zeggen 2 mods dat die discussie prima in deze thread gevoerd kan worden.

COR / [COR-Feedback] Covid-19 #4
De vraag of de varkens zelf toch een rol kunnen spelen als intermediar mag best gesteld worden lijkt me.
Maar laten we er niet allerlei andere COVID-stammen in andere diersoorten bijslepen en de informatie zonder enige wetenschappelijke onderbouwing en wel heel erg veel speculatie extrapoleren naar andere diersoorten.
pi_193798075
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:19 schreef Salina het volgende:
Ik las gisteren dat er ergens (Duitsland misschien? Of een internationaal onderzoek) een grootschalig onderzoek gedaan wordt naar enerzijds de leefomstandigheden van de arbeidsmigranten/arbeiders in de vleessector, en anderzijds naar de eventuele rol van koele lucht bij de verspreiding van het virus.
Interessant, ik zou verwachten dat in de VS waar letterlijk voedseltekorten waren in april wegens de uitbraken in slachterijen, men een dergelijk onderzoek al zou hebben afgerond.

quote:
Er wordt in dat onderzoek niet verder gezocht naar een eventuele rol van het vlees zelf, omdat dat volgens de experts niet of amper een rol zou spelen.
Ik zou het interessant vinden ergens te lezen dat dit dmv een grootschalig onderzoek is uitgesloten ipv een mening.
pi_193798147
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

Daar ben ik van op de hoogte. Maar het gaat in COR natuurlijk wel over covid-19 en niet over alle andere ziekten die vee kunnen hebben.
Eens.
Het waren slechts 2 posts over corona gevoeligheid in het algemeen bij vee, over het plaatsen van die 2 posts wordt nu al twee keer zoveel gepost dan die posts zelf bedroegen, het was geen diepgravende discussie oid.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 11:36:34 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193798251
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:31 schreef Za het volgende:

[..]

Eens.
Het waren slechts 2 posts over corona gevoeligheid in het algemeen bij vee, over het plaatsen van die 2 posts wordt nu al twee keer zoveel gepost dan die posts zelf bedroegen, het was geen diepgravende discussie oid.
^O^
Spoilers!
pi_193798291
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:

Het lijkt mij ook stug dat het vlees een rol speelt.
Waarom lijkt dat je stug?

In Duitsland is inmiddels aangetoond dat van de 7000 medewerkers degenen die het eerst met de varkens in aanraking kwamen, de 1000 slacht medewerkers, 80% besmet was.
Dat is behoorlijk veelzeggend, de rest komt ook in busjes, verwerkt ook vlees, woont ook in die huisjes.
pi_193798625
Overigens zie ik nu net dit artikel:

Ventilatie speelt hoofdrol bij coronabesmettingen

De luchtcirculatie in slachterijen draagt er sterk aan bij dat zoveel medewerkers besmet raken met corona.

De ventilatie in slachterijen speelt een grote rol bij de verspreiding van het coronavirus. Dat is de belangrijkste, eerste conclusie uit onderzoek naar de massale corona-uitbraak bij Tönnies Fleisch. De werking van de klimaatinstallatie van de slachterij in Rheda-Wiedenbrück is gebaseerd op luchtcirculatie. Samen met de lage temperaturen, hoge luchtvochtigheid en veel mensen die hard werken en dus flink ademen, zorgt de klimaatinstallatie ervoor dat het virus zich massaal verspreidt.

Vooraanstaande onderzoekers
Het bestuur van het district Gütersloh laat onderzoek doen naar de corona-uitbraak in de slachterij van Tönnies Fleisch. Ze hebben vooraanstaande onderzoekers en virologen gevraagd het onderzoek te leiden, dat in nauwe afstemming met het Robort Koch Instituut wordt uitgevoerd.

Ventilatie was minder in beeld
Nieuw in het onderzoek is de grote rol van de ventilatie in de verspreiding van het virus. Dit sluit aan bij resultaten uit een eerdere studie. Professor Martin Exner is specialist op gebied van hygiëne en leidt dit onderzoek: “We leren steeds nieuwe dingen die voorheen geen aandacht vroegen”.

Onmiddellijk onderzoek
Direct nadat aan het licht kwam dat bij de slachterij van Tönnies Fleisch in Rheda-Wiedenbrück veel medewerkers besmet waren, heeft de regionale overheid besloten de oorzaak te laten onderzoeken. Omdat de besmetting een combinatie van factoren betreft, is de hulp van externen deskundigen ingeroepen. Het onderzoek loopt nog door.

Het was dus een Duits onderzoek naar aanleiding van de grote uitbraak bij Tönnies.

KreisGuetersloh twitterde op woensdag 24-06-2020 om 18:56:44 Der #KreisGütersloh hat eine Studie zum Ausbruch von Corona bei Tönnies in Auftrag gegeben. Professor Martin Exner sieht ein Zusammenspiel vieler Gründe als Ursache, jedoch käme der zirkulierenden Lüftungsanlage eine große Bedeutung zu - und das sei neu. https://t.co/SGeQbOqLiG reageer retweet
ErnstvAll twitterde op woensdag 24-06-2020 om 19:00:41 #Gütersloh: PK mit Landrat Sven-Georg #Adenauer, und Prof. Martin #Exner, Infektiologe zur vorläufigen hygienemedizinischen Risikoeinschätzungen sowie mögliche Maßnahmen zur Prävention und Kontrolle zukünftiger #Covid19-Infektionen bei Firma #Tönnies.
https://t.co/bZEfh03onQ reageer retweet
Met deze voorlopige resultaten zou je al een redelijk beeld van de situatie kunnen hebben. Er zijn dus twee factoren die een grote invloed hebben bij de verspreiding in de slachthuizen:

- de rol van de leef- en arbeidsomstandigheden van de arbeiders;

- de rol van de luchtcirculatie, ventilatie en koude lucht bij verspreiding.

1 De rol van de leefomstandigheden en arbeidsomstandigheden is wel duidelijk. Te dicht op elkaar werken, gebrek aan hygiëne, dicht op elkaar wonen, vervoer. En natuurlijk de grote (sociale) druk als arbeidsmigrant in een ander land, als tijdelijke kracht die elke seconde van de dag weggebonjourd kan worden en voor een ander ingeruild kan worden. Wat is de rol van de werkgevers en de uitzendbureaus in dit verhaal? Hoe verklaar je dat zieke medewerkers ten koste van alles door blijven werken en dus elkaar besmetten? Is dat vanuit druk van de werkgevers of (de echte werkgever van deze arbeiders) de uitzendbureaus? Moer er gewerkt worden en brood op de plank komen voor gezin en familie in land van herkomst?
Allemaal sociale vraagstukken die aan bod komen.

Al met al weet je vooral dat veel besmette mensen - al dan niet bewust - toch komen werken, met wat voor reden dan ook. Uiteraard heb je ook de asymptomatische gevallen, die zelf niet weten dat ze het virus overdragen op anderen.

2 De tweede factor is het slachthuis zelf. Ventilatie, luchtcirculatie in combinatie met de koudere lucht zorgt voor verdere verspreiding van het virus wat dus al hevig rondwaart in de slachthuizen (bij 1 is al vermeld dat zeer waarschijnlijk zieke mensen, al dan niet bewust, toch gaan werken om wat voor reden dan ook).

Deze tweede factor, en dan met name de rol van de koudere lucht, kan verklaren waarom dit zo'n groot probleem is bij slachthuizen en bijvoorbeeld veel minder of niet bij andere sectoren (fruitplukkers o.i.d.).
Dat betekent overigens niet dat andere sectoren geen gevaar lopen; zo wordt gedacht dat in Florida bijvoorbeeld de seizoensarbeiders (watermeloenplukkers) het virus verspreiden (althans, dat laat gouverneur DeSantis maar wat graag doorschemeren. Hij heeft tenslotte toch een zondebok nodig, en wat is er dan makkelijker dan wat arbeidsmigranten de schuld geven).
Echter, bij die arbeidsmigranten in Florida zou het veel eerder bij de leefomstandigheden liggen, en minder bij de arbeidsomstandigheden (er wordt niet geplukt in koelcellen maar bij 30-40 graden in de buitenlucht).

Hoe dan ook wel interessant om te volgen. Wellicht is dit voorlopig een eerste hypothese van hoe het allemaal gegaan zou kunnen zijn.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193798648
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:25 schreef Za het volgende:

Ik zou het interessant vinden ergens te lezen dat dit dmv een grootschalig onderzoek is uitgesloten ipv een mening.
Dat snap ik. Maar aan de andere kant: er is al onderzoek gedaan naar het eventuele risico op besmetting bij varkens, toch? En daaruit blijkt dat varkens niet vatbaar zijn voor dit virus.

En een ander punt is dat onderzoekers en wetenschappers ook gewoon werken met budgetten. Het geld is ook niet eindeloos, dus zullen er wel eens keuzes gemaakt moeten worden.
En dan kiezen ze toch voor onderzoek naar factoren waarvan zij denken dat deze een (grotere) rol kunnen spelen bij de verspreiding. De rol van (besmet) vlees wordt gewoon minimaal geacht.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:38 schreef Za het volgende:

[..]

Waarom lijkt dat je stug?

In Duitsland is inmiddels aangetoond dat van de 7000 medewerkers degenen die het eerst met de varkens in aanraking kwamen, de 1000 slacht medewerkers, 80% besmet was.
Dat is behoorlijk veelzeggend, de rest komt ook in busjes, verwerkt ook vlees, woont ook in die huisjes.
Het zou er ook mee te maken kunnen hebben dat degenen die het eerst met het vlees in aanraking komen in andere ruimten werken, in andere temperaturen, in ruimten met andere luchtcirculatie en ventilatie.

Zie hierboven. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193799237
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:58 schreef Salina het volgende:

Dat snap ik. Maar aan de andere kant: er is al onderzoek gedaan naar het eventuele risico op besmetting bij varkens, toch? En daaruit blijkt dat varkens niet vatbaar zijn voor dit virus.
Er is wereldwijd slechts 1 onderzoek gedaan door het Friedrich Loeffler instituut, werkelijk elk land verwijst daar naar, maar volgens het instituut zelf zijn hun bevindingen nog niet compleet, en wachten ze al maanden op de eindevaluatie
https://www.fli.de/en/pre(...)nd-chickens-are-not/
(onderaan)

Daarnaast zijn in China 2 varkens getest, en daarbij werden wel antistoffen aangetroffen.

Meer is er niet.

Ik ben er eerlijk gezegd van overtuigd dat elk land waar uitbraken zijn in slachterijen zij vleessamples en slachtdieren testen, bevindingen komen echter nooit naar buiten, er wordt verwezen naar het Friedrich Loeffler instituut, overal.
pi_193827950
Engeland:

Coronavirus: 165 gevallen in vleesfabriek Kober
In totaal hebben 165 medewerkers die in een vleesfabriek (varkens) in het centrum van een lokale coronavirusuitbraak werken, nu positief getest op het virus.

Gevallen van het virus in de Kober-fabriek in Cleckheaton, West Yorkshire - een leverancier van Asda - werden voor het eerst bevestigd door gezondheidssecretaris Matt Hancock.
https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-53179065
  zondag 28 juni 2020 @ 12:28:22 #192
489693 Markesh
Antispecisist
pi_193828425
Het blijft maar door gaan in de vleesindustrie
pi_193828953
Kirklees Council had said no-one at the factory had been seriously ill with the virus.
In a statement the council said: "The whole workforce has been offered testing and 165 individuals have tested positive for COVID-19.
"The testing is likely to have identified people who had mild illness, or even some not showing symptoms who may have otherwise gone undetected and could have infected others.
https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-53179065

Ik vraag me af hoe dat in Amerika zit. Texas heeft veel corona-uitbraken.

[ Bericht 25% gewijzigd door Mondkapje op 28-06-2020 13:21:45 ]
pi_193828971
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 13:06 schreef Mondkapje het volgende:

Ik vraag me af hoe dat in Amerika zit. Texas heeft veel corona-uitbraken.
Daar hebben ze in april al een ronde door de slachterijen gehad.
pi_193829200
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 13:08 schreef Za het volgende:

[..]

Daar hebben ze in april al een ronde door de slachterijen gehad.
Maar blijven ze controles houden?
pi_193852697
Griepvirus met 'pandemisch potentieel' gevonden in China

Wetenschappers hebben in China een nieuwe griepsoort geïdentificeerd die het potentieel heeft om pandemie te worden.

Het is onlangs opgedoken en wordt gedragen door varkens, maar kan mensen infecteren, zeggen ze.

Ze vonden bewijs van een recente infectie die begon bij mensen die in slachthuizen en de varkensindustrie in China werkten.

https://www.bbc.com/news/(...)4363C&at_campaign=64
pi_193855065
Wetenschappers hebben in China een nieuwe griepsoort geïdentificeerd die het potentieel heeft om een pandemie te worden.
Het is onlangs opgedoken en wordt gedragen door varkens, maar kan mensen infecteren, zeggen ze.
De onderzoekers zijn bezorgd dat het verder zou kunnen muteren, zodat het zich gemakkelijk van persoon tot persoon kan verspreiden en een wereldwijde uitbraak kan veroorzaken.
Hoewel het geen direct probleem is, zeggen ze, heeft het 'alle kenmerken' van een hoge mate van aanpassing aan de mens en moet het nauwlettend in de gaten worden gehouden.
Omdat het nieuw is, kunnen mensen weinig of geen immuniteit voor het virus hebben.

De wetenschappers schrijven in het tijdschrift Proceedings van de National Academy of Sciences dat maatregelen ter beheersing van het virus bij varkens en nauwgezette monitoring van werknemers in de varkensindustrie snel moeten worden uitgevoerd.
Pandemische dreiging
Een slechte nieuwe griepstam behoort tot de belangrijkste ziektebedreigingen waar experts naar uitkijken, zelfs nu de wereld probeert een einde te maken aan de huidige coronaviruspandemie.
De laatste pandemische griep die de wereld tegenkwam - de Mexicaanse griepuitbraak van 2009 die in Mexico begon - was minder dodelijk dan aanvankelijk werd gevreesd, grotendeels omdat veel oudere mensen er enige immuniteit voor hadden, waarschijnlijk vanwege de gelijkenis met andere griepvirussen die jaren in omloop waren.
Dat virus, A / H1N1pdm09 genaamd, wordt nu gedekt door het jaarlijkse griepvaccin om ervoor te zorgen dat mensen worden beschermd.

De nieuwe griepstam die in China is geïdentificeerd, is vergelijkbaar met de Mexicaanse griep uit 2009, maar met enkele nieuwe veranderingen.
Tot nu toe vormde het geen grote bedreiging, maar Prof Kin-Chow Chang en collega's die het hebben bestudeerd, zeggen dat het er een is om in de gaten te houden.
Het virus, dat de onderzoekers G4 EA H1N1 noemen, kan groeien en zich vermenigvuldigen in de cellen langs de menselijke luchtwegen.
Ze vonden bewijs van een recente infectie die begon bij mensen die in slachthuizen en de varkensindustrie in China werkten.
De huidige griepvaccins lijken er niet tegen te beschermen, hoewel ze indien nodig kunnen worden aangepast.
Prof Kin-Chow Chang, werkzaam aan de Nottingham University in het Verenigd Koninkrijk, vertelde de BBC: "Op dit moment zijn we afgeleid door het coronavirus en terecht. Maar we mogen potentieel gevaarlijke nieuwe virussen niet uit het oog verliezen."
Hoewel dit nieuwe virus niet meteen een probleem is, zegt hij: "We mogen het niet negeren."
Prof James Wood, hoofd van de afdeling Diergeneeskunde van de Universiteit van Cambridge, zei dat het werk "als een heilzame herinnering komt" dat we constant het risico lopen op nieuwe opkomst van ziekteverwekkers en dat landbouwhuisdieren, waarmee mensen meer contact hebben dan bij dieren in het wild, kan het de bron zijn voor belangrijke pandemische virussen.
https://www.bbc.com/news/(...)4363C&at_campaign=64

Moeder natuur pikt het niet zoals wij deze slimme lieve dieren behandelen.

[ Bericht 43% gewijzigd door Mondkapje op 30-06-2020 09:32:27 ]
pi_193855856
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:26 schreef Mondkapje het volgende:


Moeder natuur pikt het niet zoals wij deze slimme lieve dieren behandelen.
Moeder natuur bestaat niet.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:48:46 #199
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193856076
Het gaat hier over covid-19.
Spoilers!
pi_193856961
Duitsland: Gütersloh slachthuisinfecties verspreiden zich naar de gemeenschap

Tot voor kort was een massale uitbraak van coronavirus in een slachthuis in Tönnies grotendeels beperkt tot arbeiders. Er is nu een merkbare verspreiding in de gemeenschap, zo blijkt uit tests.

Er is een "merkbare" toename van het aantal coronavirusinfecties onder de bredere bevolking van Gütersloh , de West-Duitse regio rond een slachthuis dat een massale uitbraak heeft ondergaan, meldden lokale autoriteiten zondag.

Tot op heden zijn infecties grotendeels beperkt gebleven tot de werknemers en medewerkers van de vleesverwerkingsfabriek van Tönnies, maar de uitbraak lijkt zich naar de gemeenschap te hebben verspreid.

In de afgelopen zeven dagen werden 75 gevallen gevonden bij de bredere bevolking zonder verband met het slachthuis. Dat is 28 meer dan eerder gemeld.

Duizenden gevallen
Vrijdagavond waren er in het district Gütersloh 2.203 coronavirusinfecties geregistreerd, van wie de meesten in de vleesfabriek werkten of ermee verbonden waren.

https://www.dw.com/en/ger(...)community/a-53971931

[ Bericht 4% gewijzigd door Za op 30-06-2020 12:02:32 ]
pi_193859643
Voor wie een beetje Duits kan lezen
https://www.zdf.de/nachri(...)ntersuchung-100.html
quote:
Die Luftzirkulation im Zerlegebereich der Firma Tönnies hat wohl wesentlich dazu beigetragen, dass sich mehr als 1.000 Arbeiter des fleichverarbeitenden Betriebes mit dem Coronavirus infiziert haben. Das hat eine Unterschung ergeben, die Professor Martin Exner vom Institut für Hygiene und Öffentliche Gesundheit in Bonn durchgeführt hat.
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:33:40 #202
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_193863200
De_Stentor twitterde op dinsdag 30-06-2020 om 17:31:11 Forse stijging corona-besmettingen in Voorst door uitbraak bij visverwerker https://t.co/NnndoR4PU2 reageer retweet
pi_193958290
Update:

Medewerkers slachthuizen raken niet besmet door krappe behuizing/vervoer en evenmin door de luchtbehandelingsinstallaties.

Eea is uitgezocht door de Veiligheidsregio's.

In het begin meenden velen nog dat het te maken had met alle arbeidsmigranten die dicht op elkaar werken, reizen en wonen. Maar inmiddels zijn er veel aanwijzingen dat vooral in koude ruimtes medewerkers besmet raken.
https://www.ed.nl/helmond(...)ps://www.google.com/

Luchtbehandeling
Tijdens eerdere controles hebben de GGD en veiligheidsregio onder meer de luchtbehandelingsinstallatie tegen het licht gehouden. De instanties wilden weten of dit systeem bijdroeg aan de verspreiding van corona. ,,Maar de resultaten van de inspectie wezen daar niet op.''
https://www.bd.nl/meierij(...)ps://www.google.com/

Blijft over de varkens zelf als besmettingsbron.
pi_193958373
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:27 schreef Za het volgende:
Update:

Medewerkers slachthuizen raken niet besmet door krappe behuizing/vervoer en evenmin door de luchtbehandelingsinstallaties.

Eea is uitgezocht door de Veiligheidsregio's.

In het begin meenden velen nog dat het te maken had met alle arbeidsmigranten die dicht op elkaar werken, reizen en wonen. Maar inmiddels zijn er veel aanwijzingen dat vooral in koude ruimtes medewerkers besmet raken.
https://www.ed.nl/helmond(...)ps://www.google.com/

Luchtbehandeling
Tijdens eerdere controles hebben de GGD en veiligheidsregio onder meer de luchtbehandelingsinstallatie tegen het licht gehouden. De instanties wilden weten of dit systeem bijdroeg aan de verspreiding van corona. ,,Maar de resultaten van de inspectie wezen daar niet op.''
https://www.bd.nl/meierij(...)ps://www.google.com/

Blijft over de varkens zelf als besmettingsbron.
Klopt. Ook uitbraken in andere gekoelde omgevingen zoals bijvoorbeeld distributiecentra's, zuivelproductie blijft telkens uit. Het is telkens de vleesindustrie wat het bokje is. Het is het vlees.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_193958396
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Klopt. Ook uitbraken in andere gekoelde omgevingen zoals bijvoorbeeld distributiecentra's, zuivelproductie blijft telkens uit. Het is telkens de vleesindustrie wat het bokje is. Het is het vlees.
De uitbraken bij cafes en restaurants worden weer vergeten in het selectief zoeken van jou en za. ;)
pi_193958476
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

De uitbraken bij cafes en restaurants worden weer vergeten in het selectief zoeken van jou en za. ;)
Blijkbaar hebben deze "uitbraken" bij cafés en restaurants ook de aandacht van de GGDs en veiligheidsregios niet.

Misschien moet je er een thread over openen, deze gaat over "Slachthuizen zijn coronabrandhaarden" .
pi_193958545
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De uitbraken bij cafes en restaurants worden weer vergeten in het selectief zoeken van jou en za. ;)
Daar gaat het hier helemaal niet over.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_193958560
"Kun je daarmee zeggen dat de besmettingen bij Vion onder controle zijn?

Nee. Het grote probleem is dat we nog altijd niet zeker weten wat de oorzaak is van de vele coronabesmettingen in slachterijen. In het begin meenden velen nog dat het te maken had met alle arbeidsmigranten die dicht op elkaar werken, reizen en wonen. Maar inmiddels zijn er veel aanwijzingen dat vooral in koude ruimtes medewerkers besmet raken. RIVM-baas Jaap van Dissel legde vorige week in de Tweede Kamer uit dat in deze ruimtes de lucht mogelijk onvoldoende ververst wordt. Hij zei dat hij aan die situatie het liefst onmiddellijk een eind zou maken.

Heeft Vion daar al iets aan gedaan?

Vion heeft laten weten dat er dagelijks een desinfecterende luchtbehandeling plaatsvindt. Dat klinkt goed, maar wat het oplevert is tot dusverre onduidelijk. Tot nu toe is er geen nieuws dat erop wijst dat het lek boven is. Dat zou betekenen dat medewerkers, vooral in de gekoelde ruimtes, nog iedere dag een risico lopen.


Je vergeet nog een gedeelte van het artikel. ;)

Er wordt trouwens nergens ook maar gerept over de mogelijkheid dat het vlees nu de eigenlijke oorzaak is. In geen van beide artikelen. Ook het RIVM, de GGD en de Veiligheidsregio's nemen schijnbaar niet de moeite om daar over te reppen.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193958590
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:43 schreef Za het volgende:

[..]

Blijkbaar hebben deze "uitbraken" bij cafés en restaurants ook de aandacht van de GGDs en veiligheidsregios niet.

Misschien moet je er een thread over openen, deze gaat over "Slachthuizen zijn coronabrandhaarden" .
Misschien moet je soms iets in een groter plaatje willen zien en niet zo bekrompen doen.

Dat onze GGD deze bewezen feiten nog niet in beeld heeft, maar we het wel zelf zien gebeuren in bijvoorbeeld de VS en duitsland is een teken aan de wand, dat de hypothese die verzamelaar hier oppert dat verspreiding alleen door koude ruimtes komt is daardoor totaal niet serieus te nemen.
pi_193960130
Ik zou ook wel graag eens een verklaring horen waarom het in andere koude ruimtes waar gewerkt wordt, niet gebeurt.
Straks moeten ze honderduizenden euro's schadevergoeding betalen aan medewerkers die risico hebben gelopen omdat overheidsinstanties en RIVM laks zijn geweest. Goed onderzoeken die boel zou ik zeggen.
pi_193961248
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:37 schreef Mondkapje het volgende:
Ik zou ook wel graag eens een verklaring horen waarom het in andere koude ruimtes waar gewerkt wordt, niet gebeurt.
Straks moeten ze honderduizenden euro's schadevergoeding betalen aan medewerkers die risico hebben gelopen omdat overheidsinstanties en RIVM laks zijn geweest. Goed onderzoeken die boel zou ik zeggen.
Omdat de kans het grootst is, dat het de besmetting niet plaatsvindt in koude ruimtes? Volgens mij hebben de Duitse en Nederlandse een paar grote overeenkomsten. Veel goedkope krachten die in busjes vervoerd worden en allemaal in kleine volle ruimtes leven. Soms met 6 personen op kleine kamertjes.
pi_193968528
In Oostenrijk zijn in drie grote vleesverwerkende bedrijven COVID19-besmettingen onder het personeel geconstateerd.

https://www.pigbusiness.n(...)nog-geen-sluitingen/

Uiteraard varkensslachterijen.

Ook weer inwoners in de regio van slachterijen besmet, net als in Duitsland:

https://hch.tv/2020/07/06(...)ctivos-por-covid-19/
pi_193968789
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:37 schreef Mondkapje het volgende:
Ik zou ook wel graag eens een verklaring horen waarom het in andere koude ruimtes waar gewerkt wordt, niet gebeurt.
Straks moeten ze honderduizenden euro's schadevergoeding betalen aan medewerkers die risico hebben gelopen omdat overheidsinstanties en RIVM laks zijn geweest. Goed onderzoeken die boel zou ik zeggen.
Misschien combinatie van factoren?
Dat bijvoorbeeld aerosolen afkomstig van het slachtproces ( Bijvoorbeeld tijdens het doorzagen van de dieren) het voor het virus gemakkelijker maken om zich te verspreiden?
En dan in de zin dat aerosolen en druppeltjes van een besmet persoon in aanraking komen met het dierlijke materiaal dat zich via de lucht verspreid en het virus gaat meeliften...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193969342
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De uitbraken bij cafes en restaurants worden weer vergeten in het selectief zoeken van jou en za. ;)
:')
Go hard or go home
pi_194065516
In het AD van zaterdag jl een groot artikel over arbeidsomstandigheden van medewerkers slachthuizen. GGD's testen alleen bij een slachthuis als de onderneming daar zelf om vraagt. Dat noemen ze 'risicogericht' maar het is in feite vraaggestuurd.
AD kwam heel moeilijk ergens binnen om arbeiders te spreken te krijgen. Maar het is toch gelukt, ze zien hoe medewerkers om 21.00 thuiskomen, terwijl ze de volgende dag om kwart voor zeven weer moeten vertrekken. Slavenarbeid. En dan verbaasd zijn dat varkens levend worden gekookt.
pi_194078742
Covid-uitbraak in tien Braziliaanse vleesverwerkingsfabrieken
Het Braziliaanse Ministerie van Arbeid (MPT) heeft aangekondigd dat het tien vleesverwerkende bedrijven in de staat Mato Grosso onderzoekt na een recorduitbraak van Covid-19-infecties.
https://internationalleat(...)cessing_plants_.html
pi_194079510
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 03:08 schreef Za het volgende:
Covid-uitbraak in tien Braziliaanse vleesverwerkingsfabrieken
Het Braziliaanse Ministerie van Arbeid (MPT) heeft aangekondigd dat het tien vleesverwerkende bedrijven in de staat Mato Grosso onderzoekt na een recorduitbraak van Covid-19-infecties.
https://internationalleat(...)cessing_plants_.html
Daar wachtte ik al op.
pi_194382653
Het laten invullen van gezondheidsverklaringen door medewerkers van slachterij Van Rooi Meat in Helmond is een fakemaatregel. Dat zegt John Klijn, bestuurder bij FNV.

,,Zo'n verklaring is een wassen neus. Denk je nou echt dat een immigrant die om 05.00 uur in het busje stapt om te gaan werken gaat invullen dat hij ziek is? Hij heeft natuurlijk allang besloten dat hij overal 'ja' op gaat zeggen. In het ergste geval krijgt hij anders geen geld", aldus de vakbondsman.

Afgelopen weekend werd bekend dat medewerkers van de slachterij de afgelopen twee maanden met coronaklachten hebben doorgewerkt. Ze durven niet te melden dat ze klachten hebben of ziek zijn, uit angst hun baan te verliezen. Alle werknemers moeten iedere ochtend bij de poort een gezondheidsverklaring invullen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)estaurants~a522c506/

Tja tja tja.... Maar zo moeilijk is het niet, neem die mensen in dienst ipv via uitzendbureau en ze kunnen gewoon doorbetaald ziek zijn.
  maandag 3 augustus 2020 @ 11:55:56 #219
338319 ZarB
Piña colada
pi_194382803
Covid-19: een teken van de natuur dat we met teveel mensen zijn én dat we moeten stoppen met achterlijke toestanden als slachthuizen _O_ _O_
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194426576
België
Achttien medewerkers van vleesverwerkend bedrijf Westvlees besmet: 225 anderen in quarantaine
pi_194612743
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:55 schreef ZarB het volgende:
Covid-19: een teken van de natuur dat we met teveel mensen zijn én dat we moeten stoppen met achterlijke toestanden als slachthuizen _O_ _O_
Mwah, meer een teken van een stel biljonairs die graag van traditioneel vlees af willen, omdat zij zelf geinvesteerd hebben in "lab-grown meat". Het is namelijk wel erg frappant dat Corona nu juist in de onderdelen van de samenleving een probleem vormt waar men graag verandering ziet:

* Cash geld verspreid Corona (men wil al langer naar een cashless society, geen zwart geld meer met je sideline jobjes)
* Slachterijen zijn Corona brandhaarden (zou ik ook zeggen als ik zelf een alternatief heb en daar miljarden in gestoken heb).

Je moet dergelijk nieuws altijd kritisch blijven bekijken en je afvragen; "wie heeft hier baat bij?". Er zit een mega lobby achter de hedendaagse media en van objectiviteit is nauwelijks te spreken.
For he who has eyes to see, let him see. And he who has ears to hear, let him hear.
pi_194612806
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 08:40 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:

[..]

Mwah, meer een teken van een stel biljonairs die graag van traditioneel vlees af willen, omdat zij zelf geinvesteerd hebben in "lab-grown meat". Het is namelijk wel erg frappant dat Corona nu juist in de onderdelen van de samenleving een probleem vormt waar men graag verandering ziet:

* Cash geld verspreid Corona (men wil al langer naar een cashless society, geen zwart geld meer met je sideline jobjes)
* Slachterijen zijn Corona brandhaarden (zou ik ook zeggen als ik zelf een alternatief heb en daar miljarden in gestoken heb).

Je moet dergelijk nieuws altijd kritisch blijven bekijken en je afvragen; "wie heeft hier baat bij?". Er zit een mega lobby achter de hedendaagse media en van objectiviteit is nauwelijks te spreken.
Gelukkig zit er totaal geen megalobby achter de veehouderij en slachthuizen natuurlijk....
pi_194612838
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 08:47 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Gelukkig zit er totaal geen megalobby achter de veehouderij en slachthuizen natuurlijk....
Grappig inderdaad hoe de 'Wie heeft hier baat bij?' vraag selectief wordt gesteld en dat wordt dan kritisch genoemd. _O-
pi_194613004
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:55 schreef ZarB het volgende:
Covid-19: een teken van de natuur dat we met teveel mensen zijn én dat we moeten stoppen met achterlijke toestanden als slachthuizen _O_ _O_
De natuur is geen entiteit hé ;)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')