abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 mei 2020 @ 21:06:20 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192948994
Vanaf heden met mooie OP! Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?'

Goeie websites:

www.mijntuin.org
www.buitenleven.nl
www.eigenhuisentuin.nl/tuin/tuinieren

Goeie app:

Plantnet (plant identificatie)

Goeie webshops:

www.directplant.nl
www.vreeken.nl

Biologische zaden:

Het is weer tijd om aan (voor)zaaien te gaan denken. Voor wilde bijen en andere insecten is het dan het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden.

https://guerrillagardeners.nl/waar-koop-je-biologische-zaden/


Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen (al zijn jullie hier ook welkom ;) )

Tuinen van fokkers O+:

Claudia's onbeschreven blad, waar ondertussen al druk gegraven en gesnoeid wordt:



Nu mét zelfgegraven vijver:



Sumppi gaat verkassen en heeft een big ass lawn mower in de nieuwe tuin nodig:



Dagoduck z'n trots:



De 'zo'n tuin wil ik ook wel' tuin van kaasplankje:



De gezellige tuin (Koettie)



Het showtuintje (Seven.)




Stay tuned voor meer mooie foto's ^O^
Resistance is futile.
pi_192949166
Toffe OP. O+

Ik vind deze vergelijking nog vermeldenswaardig:



En het honderd jaar oude muurtje en de vergeet-me-nietjes van @AnneX:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 4 mei 2020 @ 21:15:40 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192949199
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Toffe OP. O+

Ik vind deze vergelijking nog vermeldenswaardig:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En het honderd jaar oude muurtje en de vergeet-me-nietjes van @:AnneX:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
:@ O+
Resistance is futile.
pi_192949204
Oh, @Seven.: de wilg gaat waarschijnlijk toch weg i.v.m. zonnepanelen die we op het dak van de schuur willen plaatsen. We nemen de beslissing zeer binnenkort.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192949223
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:15 schreef Seven. het volgende:

[..]

:@ O+
Het zijn net tijdschriftfoto's! In zo'n korte tijd een tuin aanleggen die er volgroeid én sfeervol uitziet - heel knap.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 4 mei 2020 @ 21:17:43 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192949240
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, @:Seven.: de wilg gaat waarschijnlijk toch weg i.v.m. zonnepanelen die we op het dak van de schuur willen plaatsen. We nemen de beslissing zeer binnenkort.
Keep me posted!!
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2020 @ 21:19:02 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192949265
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het zijn net tijdschriftfoto's! In zo'n korte tijd een tuin aanleggen die er volgroeid én sfeervol uitziet - heel knap.
Thanks. Sowieso heeft iedereen hier een showtuin, zo leuk om al die foto's voorbij te zien komen.
Resistance is futile.
pi_192951751
  maandag 4 mei 2020 @ 23:45:23 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192952018
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Thanks. Sowieso heeft iedereen hier een showtuin, zo leuk om al die foto's voorbij te zien komen.
Wij niet hoor, onze tuin wordt aardig verpest door een trampoline :P. Die komt overigens wel de sfeer in huis ten goede, dat maakt veel goed ;). Ik verwacht van de week nog een levering met planten, daarna zal ik ook wat foto's plaatsen van ons kleine stadstuintje O+.
KuikenGuppy
pi_192952256
Vanavond in de avondzon nog de akelei verloedering vastgelegd in de voortuin.
Nu ik erover nadenk, realiseer ik dat in de achtertuin de akelei vrijwel is verdwenen.
Dus ook daar straks weer wat zaad gaan inharken in de border, tussen de maagdenpalm.



pi_192952332
Oef, lees net terug over het drama Beest in Kuip op de Kade :X

En de vijver van Claudia is bijnaaaa klaar. _O_
Alleen vroeg ik mij af: een vijver in je tuin, terwijl je aan zo’n groot water woont?
  dinsdag 5 mei 2020 @ 00:30:02 #12
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192952446
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, @:Seven.: de wilg gaat waarschijnlijk toch weg i.v.m. zonnepanelen die we op het dak van de schuur willen plaatsen. We nemen de beslissing zeer binnenkort.
;(
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 5 mei 2020 @ 00:33:04 #13
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192952482
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 23:23 schreef hoechst het volgende:
[ afbeelding ]
Je geplaatste afbeelding werkt niet bij mij (je hebt een URL zonder .jpg aan het einde geplakt), dus ik plaats hem hier nog een keer voor je:

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192952484
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:17 schreef AnneX het volgende:
Oef, lees net terug over het drama Beest in Kuip op de Kade :X

En de vijver van Claudia is bijnaaaa klaar. _O_
Alleen vroeg ik mij af: een vijver in je tuin, terwijl je aan zo’n groot water woont?
Het wordt nog erger: in onze voortuin hebben we een sloot die in feite ook als een vijver zou kunnen fungeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192952519
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:30 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

;(
Ik heb het er ook moeilijk mee maar ik ben al naar leuke alternatieven aan het zoeken, bijvoorbeeld een grote heester of een klimplant die ik in boomvorm kan leiden. Een kandidaat is de chimonantus praecox die in de winter bloeit. O+



Of een blauwe regen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192952530
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:08 schreef AnneX het volgende:
Vanavond in de avondzon nog de akelei verloedering vastgelegd in de voortuin.
Nu ik erover nadenk, realiseer ik dat in de achtertuin de akelei vrijwel is verdwenen.
Dus ook daar straks weer wat zaad gaan inharken in de border, tussen de maagdenpalm.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wat is er met je akelei aan de hand? Die van mij hangt er ook al slapjes bij. Te weinig water? Of bloeit-ie gewoon zo kort?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192952698
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat is er met je akelei aan de hand? Die van mij hangt er ook al slapjes bij. Te weinig water? Of bloeit-ie gewoon zo kort?
Geen idee. Mij is niets vreemds opgevallen.
Het bloeit al eventjes, een week of zo.
Daarvoor 2/3 x watergegeven de laatste weken van droogte. En een regenbui, 3 dagen.
De hortensia die vergeelde is zelfs bijgetrokken.

Sering is prachtig. Kun je dat ‘ombouwen’ van struik naar boom-like?
  dinsdag 5 mei 2020 @ 01:10:35 #18
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192952746
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb het er ook moeilijk mee maar ik ben al naar leuke alternatieven aan het zoeken, bijvoorbeeld een grote heester of een klimplant die ik in boomvorm kan leiden. Een kandidaat is de chimonantus praecox die in de winter bloeit. O+

[ afbeelding ]

Of een blauwe regen:

[ afbeelding ]
Blauwe regen O+

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat is er met je akelei aan de hand? Die van mij hangt er ook al slapjes bij. Te weinig water? Of bloeit-ie gewoon zo kort?
Hier is er nog helemaal geen akelei uitgekomen, de sprieten beginnen nu ook pas te groeien. Waar zou dat aan liggen, misschien omdat ik noordelijker zit?

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:03 schreef AnneX het volgende:

[..]

Sering is prachtig. Kun je dat ‘ombouwen’ van struik naar boom-like?
Sterker nog, als je niets aan een sering doet wordt het een soort boom.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192952816
Sering is ook een optie! Het moet in ieder geval iets zijn wat goed in de hand te houden is. Over blauwe regen twijfel ik omdat die zo het dak van de schuur in gaat.

quote:
Die snoeimethode heb ik op een rhododendron toegepast die om wat licht te krijgen extreem één kant op was gegroeid en alleen aan de uiteinden nog groen was. Die is nu weer mooi compact aan het uitlopen. Ik heb nu alleen een jaar geen bloemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 01:19:46 #20
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192952820
In mijn tuin (zie OP. Is eigenlijk van mijn ouders trouwens :P) heeft in het verleden een soort pergola gestaan, achterin boven het hulsthaagje. Daar groeide een bruidssluier overheen, wat kon die plant groeien zeg, dat was geen doen, die ging het dak van de carport in en alles.

Uiteindelijk een keer te ver teruggesnoeid denk ik, weet niet meer waarom ie verdwenen is. Misschien toen dat muurtje opnieuw gevoegd werd. Later was de pergola verrot. Zou wel gaaf zijn om daar in de hoogte ook weer wat groen te hebben.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 5 mei 2020 @ 01:26:21 #21
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192952865
Kwam nog wat foto's van 2014 tegen, toen hadden we die schutting net (de oude was omgevallen op de tuin in foto 1, dus van de tuin was niet veel over.



En wat deden de hortensia's het hier goed, die worden al jaren niet zo groot meer. Zou dat door de droogte van de afgelopen jaren komen?

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192952871
Over snoeien gesproken: ik ben heel content met de manier waarop ik een van m'n hazelaars heb gesnoeid.

Vorig jaar:



Dit jaar:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192952893
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:26 schreef Dagoduck het volgende:

En wat deden de hortensia's het hier goed, die worden al jaren niet zo groot meer. Zou dat door de droogte van de afgelopen jaren komen?

[ afbeelding ]
Hier zijn de hortensia's jarenlang verwaarloosd en toch deden ze het nog heel goed. Er groeien bij ons in de regio sowieso belachelijk veel hortensia's. Of is dat overal in het land het geval?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 02:13:37 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192953066
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 23:23 schreef hoechst het volgende:
[ afbeelding ]
Nu ik de foto gezien heb: mooi! _O_

Wekelijks schoffelen? Ik zou nog lekker losgaan met bodembedekkers :+ .
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 02:18:25 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192953083
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:08 schreef AnneX het volgende:
Vanavond in de avondzon nog de akelei verloedering vastgelegd in de voortuin.
Nu ik erover nadenk, realiseer ik dat in de achtertuin de akelei vrijwel is verdwenen.
Dus ook daar straks weer wat zaad gaan inharken in de border, tussen de maagdenpalm.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Die verloedering ziet er nog verdomd goed uit. :@
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 02:24:24 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192953098
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb het er ook moeilijk mee maar ik ben al naar leuke alternatieven aan het zoeken, bijvoorbeeld een grote heester of een klimplant die ik in boomvorm kan leiden. Een kandidaat is de chimonantus praecox die in de winter bloeit. O+

[ afbeelding ]

Of een blauwe regen:

[ afbeelding ]
Heel benieuwd waar je mee op de proppen komt. Japanse esdoorn al overwogen?
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 02:25:35 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192953103
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:27 schreef Claudia_x het volgende:
Over snoeien gesproken: ik ben heel content met de manier waarop ik een van m'n hazelaars heb gesnoeid.

Vorig jaar:

[ afbeelding ]

Dit jaar:

[ afbeelding ]
Dankbaar klusje, wat een verschil!
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 02:28:13 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192953110
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:26 schreef Dagoduck het volgende:
Kwam nog wat foto's van 2014 tegen, toen hadden we die schutting net (de oude was omgevallen op de tuin in foto 1, dus van de tuin was niet veel over.

[ afbeelding ]

En wat deden de hortensia's het hier goed, die worden al jaren niet zo groot meer. Zou dat door de droogte van de afgelopen jaren komen?

[ afbeelding ]
Ik weet niet zoveel van hortensia's maar welke grondsoort heb je daar? Claudia woont in een zeer drassige regio, dus je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 06:53:16 #29
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192953649
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 00:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat is er met je akelei aan de hand? Die van mij hangt er ook al slapjes bij. Te weinig water? Of bloeit-ie gewoon zo kort?
Bloeman hangen altijd een beetje van die plant?
  dinsdag 5 mei 2020 @ 06:55:51 #30
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192953655
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hier zijn de hortensia's jarenlang verwaarloosd en toch deden ze het nog heel goed. Er groeien bij ons in de regio sowieso belachelijk veel hortensia's. Of is dat overal in het land het geval?
Hortensia zie je veel aangeplant in de boerentuin op het platteland. Ze doen het ook best dicht bij de slootkant. Hier in Feijenoord hadden ze ook een hele straat met Hortensia aangeplant, na een droge zomer was alles weggebrand. Veel te droge standplaats en dan kan je elke dag wel water geven in augustus.
pi_192954289
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 06:55 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hortensia zie je veel aangeplant in de boerentuin op het platteland. Ze doen het ook best dicht bij de slootkant. Hier in Feijenoord hadden ze ook een hele straat met Hortensia aangeplant, na een droge zomer was alles weggebrand. Veel te droge standplaats en dan kan je elke dag wel water geven in augustus.
Het gekke is dat de hortensia's hier in een verhoogde border staan die juist goed draineert en volgens mij vrij droog blijft.

Ik heb een verdwaalde hortensia in de achtertuin die in de schaduw van een boom staat. Die heeft het vorig jaar moeilijk gehad. Ik heb er bovendien begin dit jaar wat geklooid met het ophogen van de grond en de hortensia kreeg een paar weken geleden ineens een paar bruine bladeren. Dat was voor het eerst dat ik zag dat ook een hortensia problemen kan hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192954296
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 06:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Bloeman hangen altijd een beetje van die plant?
Ja, maar ze zijn echt verwelkt. Heel jammer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192954312
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 02:24 schreef Seven. het volgende:

[..]

Heel benieuwd waar je mee op de proppen komt. Japanse esdoorn al overwogen?
Die zou daar niet beschut staan, dus ik denk dat dat niks wordt. Ik heb er een paar elders in de tuin gezet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192954438
Ik wil graag in een deel van mijn tuin het soort struiken/bomen planten dat je hier ziet:
om daarmee wat hoogte te creeren. Wat voor planten zijn dit? Ik herken de varens en de aster, maar verder kom ik nog niet.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 09:12:51 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192954484
Red Robin is ook een mooie O+.
Die hadden we in onze vorige tuin, blijft het hele jaar door prachtig qua kleur.
KuikenGuppy
  dinsdag 5 mei 2020 @ 09:15:21 #36
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192954506
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 09:08 schreef Tuindier het volgende:
Ik wil graag in een deel van mijn tuin het soort struiken/bomen planten dat je hier ziet: [ afbeelding ]
om daarmee wat hoogte te creeren. Wat voor planten zijn dit? Ik herken de varens en de aster, maar verder kom ik nog niet.
Lastig te zien van zo'n klein plaatje. Die rode bollen zijn iig Japanse es.
KuikenGuppy
  dinsdag 5 mei 2020 @ 09:27:04 #37
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192954607
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 02:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik weet niet zoveel van hortensia's maar welke grondsoort heb je daar? Claudia woont in een zeer drassige regio, dus je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Zandgrond.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 08:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het gekke is dat de hortensia's hier in een verhoogde border staan die juist goed draineert en volgens mij vrij droog blijft.

Ik heb een verdwaalde hortensia in de achtertuin die in de schaduw van een boom staat. Die heeft het vorig jaar moeilijk gehad. Ik heb er bovendien begin dit jaar wat geklooid met het ophogen van de grond en de hortensia kreeg een paar weken geleden ineens een paar bruine bladeren. Dat was voor het eerst dat ik zag dat ook een hortensia problemen kan hebben.
Hier staan ze ook onder een boom en naast een heg die ook veel vocht trekken natuurlijk.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192955033
quote:
Sterker nog, als je niets aan een sering doet wordt het een soort boom.


Tadáá


pi_192955158
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 10:06 schreef Radegast het volgende:

[..]

Tadáá

[ afbeelding ]
Mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192955176
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 09:15 schreef Burdie het volgende:

[..]

Lastig te zien van zo'n klein plaatje. Die rode bollen zijn iig Japanse es.
Groter plaatje hieronder. Ik zie veel varens, coniferen en japanse esdoorns.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 14:43:59 #41
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192958090
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 10:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Groter plaatje hieronder. Ik zie veel varens, coniferen en japanse esdoorns.

[ afbeelding ]

Ja veel Acer palmatum dissectum typen, ook een Acer shirasewanum Aureum op de achtergrond die heb ik zelf ook. We zien Bergenia de schoenlapperplant, die witte pluimen achterin is dat astilbe of iets anders? Die coniferenbol rechts is dat Chamaecyparis lawsoniana?
Die grote bomen achterin is dat Taxus voor het huis? En sws achterin links en op de voorgrond recht Pinus.
En al die varens tja Dryopteris? Moeilijk te zien allemaal.

De coniferen zijn evergreen en zorgen voor veel vogels in de tuin maar je moet er wel een hoop ruimte voor hebben. Het zijn wel de coulissen van de tuin waar je andere dingen zo voor goed kan highlighten. Er is een mooie zichtlijn naar links achter en eentje naar rechts ook. Daartussen wordt gespeeld met hoogte en kleur van verschillende vaste planten en de Japanse esdoorns.

[ Bericht 6% gewijzigd door kaasplankje op 05-05-2020 14:49:33 ]
pi_192960214
1 van mijn 9 edelweiss plantjes is aan het ontspruiten (ongeveer een maand te vroeg

  dinsdag 5 mei 2020 @ 20:59:09 #43
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_192963408
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:03 schreef AnneX het volgende:

Sering is prachtig. Kun je dat ‘ombouwen’ van struik naar boom-like?
Ja, dat kan:



Kijk hier elke keer tegenaan als ik de voordeur verlaat. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Twieki op 05-05-2020 21:04:49 (Fotootje iets te groot... ) ]
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_192964291
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 01:27 schreef Claudia_x het volgende:
Over snoeien gesproken: ik ben heel content met de manier waarop ik een van m'n hazelaars heb gesnoeid.

Vorig jaar:

[ afbeelding ]

Dit jaar:

[ afbeelding ]
Oh! Dat gaat ik stiekum bij de buren door de bus gooien *) Hoe het óók kan...

Ik was jullie trouwens kwijt :? Niet gereekst of zoiets denk ik?
pi_192964305
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 20:59 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ja, dat kan:

[ afbeelding ]

Kijk hier elke keer tegenaan als ik de voordeur verlaat. :)
Mooi he O+
pi_192964353
Het kattenkruid in de tuin komt nu echt OP. Met hoofdletters echt OP. Als in OMHOOG.
Ik was gewend dat het al een paar jaar in april/mei wel weer opkwam, maar dan als een soort bodembedekker over de grond dweilde.
Nu pas snap ik waarom... omdat poes daar altijd lekker in lag te rollen en op lag te slapen vanwege de onweerstaanbare geur voor haar _O- O+
/dom
pi_192964385
En nog een post, gewoon omdat ik dan het topic zéker niet meer kwijtraak:
Dit jaar gaan we, omdat we niet precies in de bloeitijd op vakantie zijn, van bloem 1 tot bloem einde genieten van de witte trosrozen O+
pi_192964919
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 21:37 schreef Blues het volgende:
Het kattenkruid in de tuin komt nu echt OP. Met hoofdletters echt OP. Als in OMHOOG.
Ik was gewend dat het al een paar jaar in april/mei wel weer opkwam, maar dan als een soort bodembedekker over de grond dweilde.
Nu pas snap ik waarom... omdat poes daar altijd lekker in lag te rollen en op lag te slapen vanwege de onweerstaanbare geur voor haar _O- O+
/dom
:D!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192964961
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 21:39 schreef Blues het volgende:
En nog een post, gewoon omdat ik dan het topic zéker niet meer kwijtraak:
Dit jaar gaan we, omdat we niet precies in de bloeitijd op vakantie zijn, van bloem 1 tot bloem einde genieten van de witte trosrozen O+
Door het voortdurend thuis zijn beleef ik de tuin sowieso veel intensiever. Ik heb te doen met mensen die in deze tijd geen tuin of balkon hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192965222
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 22:02 schreef Claudia_x het volgende:


Door het voortdurend thuis zijn beleef ik de tuin sowieso veel intensiever. Ik heb te doen met mensen die in deze tijd geen tuin of balkon hebben.
Dat heb ik ook idd. Niet eens aan gedacht!! Ik werk wel 3x per week(ziekenhuis) maar we gaan daarbuiten nergens naar toe. Dus ben veel meer in de tuin bezig >:O
  dinsdag 5 mei 2020 @ 22:35:06 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192965546
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 21:37 schreef Blues het volgende:
Het kattenkruid in de tuin komt nu echt OP. Met hoofdletters echt OP. Als in OMHOOG.
Ik was gewend dat het al een paar jaar in april/mei wel weer opkwam, maar dan als een soort bodembedekker over de grond dweilde.
Nu pas snap ik waarom... omdat poes daar altijd lekker in lag te rollen en op lag te slapen vanwege de onweerstaanbare geur voor haar _O- O+
/dom
O+ :D misschien wordt het dit jaar wel ontdekt door een poes uit de buurt.
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 22:39:22 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192965608
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 21:39 schreef Blues het volgende:
En nog een post, gewoon omdat ik dan het topic zéker niet meer kwijtraak:
Dit jaar gaan we, omdat we niet precies in de bloeitijd op vakantie zijn, van bloem 1 tot bloem einde genieten van de witte trosrozen O+
Genieten van de kleine dingen O+ .
Resistance is futile.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 23:56:03 #53
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192966695
Ik ben er denk ik achter wat voor esdoorns het zijn die ik in potten heb. Het zijn de voorste twee potten op deze foto van 11 april. Ik ga uit van een gewone esdoorn links en een Noorse esdoorn rechts.



---

Seringen in bloei, mooie donkere kleur.



En dit is een Spaanse boshyacint? Leuk bolgewas, wel jammer dat als ie straks weer is afgestorven er zulke kale plekken in de tuin overblijven.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192968586
Blues, dat kattenkruid is zo herkenbaar. Hier kwam wat op maar een van de katten is er meteen op gaan liggen. Voor mijn geen kattenkruid meer, die hele border wordt platgerold. Jammer want het is zo mooi!
pi_192968990
Mooi die seringen O+

Ja dat kattenkruid, ik zie het op mijn wandelingen altijd verderop, daar was het hoog en vol, dus ik dacht eerst dat het aan de grond of plek lag of zo _O-

Weet niet of jullie twitter of fb hebben, maar dit is zó leuk!
https://twitter.com/stoepplantjes (ook op fb te vinden).
pi_192969719
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 07:51 schreef Blues het volgende:
Mooi die seringen O+

Ja dat kattenkruid, ik zie het op mijn wandelingen altijd verderop, daar was het hoog en vol, dus ik dacht eerst dat het aan de grond of plek lag of zo _O-

Weet niet of jullie twitter of fb hebben, maar dit is zó leuk!
https://twitter.com/stoepplantjes (ook op fb te vinden).
Leuk! Mijn oprit is geasfalteerd en het valt me op dat zelfs daar het een en ander op groeit. Er ontstaat heel gauw een laagje aarde en da's genoeg voor sommige planten. Dat geldt ook voor minieme kieren tussen tegels. Ik moet altijd aan de eerste paar regels van dit liedje denken als ik het zie:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192970793
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 07:51 schreef Blues het volgende:

Weet niet of jullie twitter of fb hebben, maar dit is zó leuk!
https://twitter.com/stoepplantjes (ook op fb te vinden).
Wat geweldig is dit! Dank voor het delen!
  woensdag 6 mei 2020 @ 11:34:23 #58
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192971557
ja hoi!

ik kom hier eens aanhaken. het is nu eens tijd om de tuin aan te pakken..
en ik vind het lastig, want ik heb geen groene vingers. maar momenteel is de tuin wel HEEL ERG "onderhoudsvrij" dus ik wil wat meer sfeer in de tuin.

de tuin ziet er zo uit :
( van boven)

Links dus "een boom" .. als iemand me kan vertellen wat voor een ben ik heel blij ^O^


Verder rechts achter een magnolia ( die een beetje verzopen is afgelopen winter en waarvan ik hoop dat ik hem nog kan reviven..)

En rechts voor een boeren jasmijn..

om iets van de tuin te maken loop ik tegen 3 dingen aan:
1. zon. of eigenlijk het gebrek aan zon. de zon komt van links naar rechts. de boom houdt dus een hoop van het zonlicht tegen.. dan snoei je de boom zou je zeggen, maar de boom zorgt ook voor veel privacy in onze stadstuin ( de buren wonen op sommige plekken op 5 meter afstand)
2. gebrek aan groene vingers. ik zou graag planten willen waar ik weinig aan hoef te doen. zo eens in de 2 weken lijkt me prima.
3. grond. de tuin is dus "onderhoudsvrij" op zich wil ik best kleine tegels er uit halen , maar omdat de afmetingen van de tuin toch al klein zijn, liever niet teveel.

wat wil ik ?
1. ik wil heel graag een plekje waar ik een tijdje kan zitten om een boekje te lezen en een kopje thee te drinken. de beste plek is waarschijnlijk op de kopse kant ( dus rechts tussen de magnolia en de jasmijn)
2. we moet ge BBQ't kunnen worden. de Tafel en stoelen en de BBQ moeten dus wel weer terug komen.

3. ik wil eigenlijk heel graag een kleine compost bak. die zou dan links onder de boom komen. maar dat is ook naast ons slaapkamer raam.. iemand tips hier over? :o
4. er blijkt langs de lengte schutting ( van links naar rechts) een kleine geul te lopen onder de houten balken die er liggen.. hier zou ik graag veldbloemen etc in willen strooien. kan dit in de redelijk schaduwrijke omgeving die het daar is?


5. aan de kopse kant wil ik eigenlijk ook nog wat begroeiing tegen de schutting aan.. maar hoe krijg ik dat voor elkaar? van de bovenkant schutting naar beneden? of van beneden naar boven? en kan dat dan in potten?
6. verlichting. op dit moment hebben wij geen buiten electriciteit. we hebben eea geprobeerd met lampjes op zonne-energie , maar dat bleek ook niet echt te lukken met al die schaduw..

goed. ik heb jullie hulp, tips en tricks dus reuze hard nodig :+ :@
anders wordt mijn tuin nooit een showtuin ;)

ik maak zo ook nog even een foto als de zon in de tuin staat.. tussen 12 en 14 :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Barreltje op 06-05-2020 11:47:13 ]
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 6 mei 2020 @ 12:50:54 #59
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_192972479
Je “boom” is een laurier. Deze kun je snoeien zoals je wilt en zal gewoon weer opkomen (zeg ik uit ervaring)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 6 mei 2020 @ 12:57:17 #60
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192972569
Is dat niet een Prunus laurocerasus?
pi_192972813
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 12:57 schreef kaasplankje het volgende:
Is dat niet een Prunus laurocerasus?
Een laurierkers dus :P
pi_192972877
Barreltje, ik denk dat je je magnolia kan opgeven. Die gaat het niet meer doen ;) Die had al lang bloemetjes en blaadjes moeten laten zien.

Ik denk dat simpele dingen al veel effect kunnen hebben. Kijk voor een poster/iets anders gekleurds aan de schutting. Dat vergt geen onderhoud, maar geeft wel sfeer. En dat kan ook chiquer dan een zonsondergang van de action. Eventueel met een foto van eigen reizen/langschappen oid.

Mijn ervaring is dat potten veel onderhoud vergen. Veel water geven bij hitte en de planten doen het dan alsnog maar mwah. Ik zou eerder een strookje tegels er uit halen en een (verhoogde) plantenpak maken.

Je zou kunnen kijken voor varens, rododendrons, hosta's of maagdenpalm. Die vinden schaduw fijn :Y

En heb je een mogelijkheid om stroom naar buiten te krijgen?
  woensdag 6 mei 2020 @ 13:23:04 #63
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192972897
ah.. plaatjes kijken lijkt het inderdaad op een "portugese" laurier..
goed. terugsnoeien dus! ~O>
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 6 mei 2020 @ 13:32:08 #64
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192973028
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 13:21 schreef Puala het volgende:
Barreltje, ik denk dat je je magnolia kan opgeven. Die gaat het niet meer doen ;) Die had al lang bloemetjes en blaadjes moeten laten zien.

Ik denk dat simpele dingen al veel effect kunnen hebben. Kijk voor een poster/iets anders gekleurds aan de schutting. Dat vergt geen onderhoud, maar geeft wel sfeer. En dat kan ook chiquer dan een zonsondergang van de action. Eventueel met een foto van eigen reizen/langschappen oid.

Mijn ervaring is dat potten veel onderhoud vergen. Veel water geven bij hitte en de planten doen het dan alsnog maar mwah. Ik zou eerder een strookje tegels er uit halen en een (verhoogde) plantenpak maken.

Je zou kunnen kijken voor varens, rododendrons, hosta's of maagdenpalm. Die vinden schaduw fijn :Y

En heb je een mogelijkheid om stroom naar buiten te krijgen?
tnx!
@ magnolia, er zitten nu van die zachte knopjes aan de takjes.. is ie dan helemaal daud? -O-

onder de tegels zit zandgrond , dus daar zal dan inderdaad een verhoogde plantenbak moeten komen. ik vind dat golfplaat van Seven ook wel super gaaf! wellicht dat daar iets mee kan..

voor de schaduwkant kan ik er geen tegels uit halen.. -O- daar is alleen het strookje ( 3 cm diep) onder de houten balk beschikbaar.. daar gaat geen varen of rhodondendron in passen vrees ik .. ik zat zelf nog te denken aan pampasgras ofzo.. maar weet daar niet zo goed de gebruiksaanwijzing incl voor en nadelen van :@

een gekleurde schutting is wellicht wel een optie.. al ben ik niet zo enorm avontuurlijk qua kleuren vrees ik..

en electriciteit zou vast kunnen , maar ik vrees dat we dan een gat in de muur moeten maken. en ik zou dan weer niet weten hoe dat moet ..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192973178
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2020 13:32 schreef Barreltje het volgende:

[..]

tnx!
@ magnolia, er zitten nu van die zachte knopjes aan de takjes.. is ie dan helemaal daud? -O-

onder de tegels zit zandgrond , dus daar zal dan inderdaad een verhoogde plantenbak moeten komen. ik vind dat golfplaat van Seven ook wel super gaaf! wellicht dat daar iets mee kan..

voor de schaduwkant kan ik er geen tegels uit halen.. -O- daar is alleen het strookje ( 3 cm diep) onder de houten balk beschikbaar.. daar gaat geen varen of rhodondendron in passen vrees ik .. ik zat zelf nog te denken aan pampasgras ofzo.. maar weet daar niet zo goed de gebruiksaanwijzing incl voor en nadelen van :@

een gekleurde schutting is wellicht wel een optie.. al ben ik niet zo enorm avontuurlijk qua kleuren vrees ik..

en electriciteit zou vast kunnen , maar ik vrees dat we dan een gat in de muur moeten maken. en ik zou dan weer niet weten hoe dat moet ..
De magnolia leeft als hij knopjes heeft, die had ik niet zien zitten dus dan zou ik zeker wat mest geven en regelmatig water. Dan red hij het vast wel :Y En misschien voor de winter even een gaatje in de pot zodat het overtollige water wat makkelijker weg kan lopen ;)

3 cm is wel een lastig strookje om planten te poten. Dat is wel echt heel smal. Gras is wel leuk en makkelijker :Y

Je kan ook voor zwart wit posters gaan of en landschap. dat is in elk geval rustig om naar te kijken. Of eventueel een tuinposter van Zoedt?

Gewoon een gat boren door de gevel, kan prima en voor stroom hoeft dat niet groot te zijn :Y
pi_192974985
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 13:42 schreef Puala het volgende:

[..]

De magnolia leeft als hij knopjes heeft, die had ik niet zien zitten dus dan zou ik zeker wat mest geven en regelmatig water. Dan red hij het vast wel :Y En misschien voor de winter even een gaatje in de pot zodat het overtollige water wat makkelijker weg kan lopen ;)

Niet om de expert uit te hangen hoor, maar de magnolia maakt de bloemknoppen toch al voor de winter? Dat zijn die zachte dingen met een 'vachtje'. Daar had dan nu al wel een bloemetje uit moeten komen. Zie je ook iets groens aan de takken?
  woensdag 6 mei 2020 @ 17:57:41 #67
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192977231
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 07:51 schreef Blues het volgende:
Mooi die seringen
Kwam deze tegen vandaag :D

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192977930
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2020 17:57 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Kwam deze tegen vandaag :D

[ afbeelding ]
_O_ *O*
pi_192981622
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2020 13:32 schreef Barreltje het volgende:
daar is alleen het strookje ( 3 cm diep) onder de houten balk beschikbaar.. daar gaat geen varen of rhodondendron in passen vrees ik .
Varens misschien wel, en akelei zeker wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 6 mei 2020 @ 21:10:01 #70
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192982548
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2020 13:32 schreef Barreltje het volgende:

[..]

tnx!
@ magnolia, er zitten nu van die zachte knopjes aan de takjes.. is ie dan helemaal daud? -O-

onder de tegels zit zandgrond , dus daar zal dan inderdaad een verhoogde plantenbak moeten komen. ik vind dat golfplaat van Seven ook wel super gaaf! wellicht dat daar iets mee kan..

voor de schaduwkant kan ik er geen tegels uit halen.. -O- daar is alleen het strookje ( 3 cm diep) onder de houten balk beschikbaar.. daar gaat geen varen of rhodondendron in passen vrees ik .. ik zat zelf nog te denken aan pampasgras ofzo.. maar weet daar niet zo goed de gebruiksaanwijzing incl voor en nadelen van :@

een gekleurde schutting is wellicht wel een optie.. al ben ik niet zo enorm avontuurlijk qua kleuren vrees ik..

en electriciteit zou vast kunnen , maar ik vrees dat we dan een gat in de muur moeten maken. en ik zou dan weer niet weten hoe dat moet ..
Kijk voor je compost eens naar een wormenbak. Die zijn lekker compact. Maar wat wil je met compost als je geen tuin hebt om het in te gebruiken? Of heeft het meer met recycling te maken? Wormencompost is ongeveer het beste wat je kunt maken dus je kunt er vast iemand blij mee maken.

Pampasgras heeft wel wat zon nodig. Verder is het een makkelijke plant die het op arme grond best goed doet.

Verder is onderhoudsvrij icm tegels een uitdaging. Planten in potten hebben in de zomer vaak dagelijks water nodig.
Spoilers!
pi_192983177
Wat een leuke laurier heb je, @Barreltje . O+ Ideale plant. Altijd groen, supersterk, kun je snoeien zoals je wil. 's Avonds zou die er leuk uitzien met lichtjes erin (een lichtsnoer op zonne-energie bijvoorbeeld).

Ik zou een plattegrond maken als ik jou was, want je hebt weinig ruimte en elke centimeter telt. Dat wordt slim ontwerpen. Ik vind deze kleine tuin bijvoorbeeld goed ontworpen:



Vooral slim zijn de schuine schutting en de bank die overloopt in plantenbakken. De bank heeft bovendien een klep en biedt ruimte voor het opbergen van tuinspullen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 06-05-2020 21:44:43 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192983364
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 21:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

Verder is onderhoudsvrij icm tegels een uitdaging. Planten in potten hebben in de zomer vaak dagelijks water nodig.
Jep. Ik vind planten in potten ook ellendig. Zoveel onderhoud kost een kleine tuin niet, vind ik. Je moet vooral bij het ontwerp zorgen dat je planten kiest die passen bij de situatie en daarna is het een kwestie van het noodzakelijke onderhoud tijdig en adequaat doen (waar een site als mijntuin.org bij kan helpen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192983431
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 23:56 schreef Dagoduck het volgende:

Seringen in bloei, mooie donkere kleur.

[ afbeelding ]
Mooi, die kleur!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 6 mei 2020 @ 21:50:53 #74
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192983561
Dank jullie wel allemaal voor de adviezen.. ^O^
Ik ga eens broeden op wat ik wil / wat lukt ( en wat :7 accepteert ;) )
Als ik een plan heb kom ik weer een keer in de lucht voor meer tips :@ O+

Oh en ik ga mijn tuin.org eens bezoeken.
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192984386
Ik ben vandaag een dagje zoet geweest met het zorgvuldig afgraven van de oeverrand:



Ik zag de buurman vanavond nog wat plantjes erin zetten. Morgen maar eens kijken wat hij ervan gemaakt heeft. Dan gebruik ik de uitgestoken stukken gras meteen om andere delen van de tuin op te hogen.

Gisteren hadden we ineens een idee voor het vinden geschikte vissen voor de vijver:



De eerste vis zwemt nu in de vijver. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192984909
Ik denk dat varens in die strook juist heel mooi zijn. Geeft een mooi groen effect en door het fijne blad (afhankelijk van de soort) is dat heel mooi en maakt het meteen flink groen.


Lekker bezig met je vijver Claudia! Kunnen er geen vissen via die buis komen? Zit binnen no time vol leven iig!
pi_192985298
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 22:48 schreef Koettie het volgende:

Lekker bezig met je vijver Claudia! Kunnen er geen vissen via die buis komen? Zit binnen no time vol leven iig!
Nee, want we hebben stenen beschoeiing aan de waterrand. De greppel loopt dus eigenlijk dood, maar aan de waterkant komt er toch water in. Klaarblijkelijk houdt het steen water niet echt tegen.

Als vissen wel weg konden zwemmen, had ik wat gaas in de greppel of tegen de buis gedaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 6 mei 2020 @ 23:39:18 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192985721
@Barreltje

Je boom is dus een laurier, en een redelijk blije laurier ook! Ik zou investeren in een goeie telescopische takkenschaar. Deze struik wordt normaal als haag geplant en wil graag de hoogte in, in plaats van de breedte.

Om vraag 1 te beantwoorden: ik heb vorig jaar vrij vroeg de toppen gesnoeid (mei/juni) en toen is 'ie de rest van het seizoen niet meer uitgelopen. Dus lees je goed in op de juiste snoeiperiode, als het goed is loopt 'ie nu uit. Als je de groei wil beperken, dan kun je juist overwegen om nu te snoeien ;) . Dus snoei 'm in een vorm die inkijk tegen gaat, het zijn sterke planten die echt heel wat kunnen hebben. Goed nadenken over de zichtlijnen voor je als een gek tekeer gaat ;) .

Vraag 2: eigenlijk moet je een beetje weten wat voor sfeertje je neer wil zetten. Voor schaduwlovers met een strakke/moderne uitstraling, ga voor carex (siergras die zo'n 30cm hoog wordt), hosta, daslook, een bolboompje (liguster, geen buxus ivm buxusmot). Je boerenjasmijn en je magnolia gaan het waarschijnlijk beter doen in de volle grond.

3. Misschien de hele rij tegels tussen je jasmijn en magnolia eruit? Klimmers erin (wilde wingerd of bijv klimhortensia, of op zoek naar een clematis of klimroos die goed tegen schaduw kan). Voor onderhoudsvrij raad ik je enorm aan om de rest van een border vol te planten met bodembedekkers (schaduwkruid bijvoorbeeld). No more onkruid _O_ .

Wat betreft je wensen:
Eigenlijk heb je qua beschikbare ruimte de makkelijkste indeling als je je tuintafel zet op de plek waar nu dat houten bankje staat. Je grootste meubel staat dan op de plek waar je er het meest ruimte voor hebt. Ook een mooie backdrop voor een leuke versierde tafel als de hypothetische border daarachter begroeid is met klimplanten. Je hangplekje zou dan onder je laurier komen, de bbq is denk ik klein en wendbaar dus die hoeft geen vaste plek. Nadeel is wel dat je wat meer moet lopen tussen keuken en tuintafel.

Wat betreft je chillplekje: kies iets dat superlekker zit. Is dat plekje alleen voor jou of wil je er met 2 man kunnen zitten? Een fijne stoel of bankje, leuk vloerkleed voor buiten erbij (die dingen kosten echt bijna niks).

Compostbak: geen ervaring mee helaas.

Veldbloemen in je geul zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden wegens gebrek aan licht. Planten die houden van droge schaduw (de meesten zullen te groot zijn voor je geultje):

Bosanemoon (Anemone nemorosa)
Aronskelk (Arum italicum)
Mansoor (Asarum)
Broodboom (Aucuba)
Schoenlappersplant (Bergenia)
Zegge (Carex)
Gebroken hartje (Dicentra)
Vingerhoedskruid (Digitalis)
Mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas)
Elfenbloem (Epimedium)
Wolfsmelk (Euphorbia amygdaloides var. robbiae)
Lieve-vrouwe-bedstro (Galium odoratum)
Stinkend nieskruid (Helleborus foetidus)
Naaktbloeiende jasmijn (Jasminum)
Dovenetel (Lamium)
Leliegras (Liriope)
Judaspenning (Lunaria)
Mahoniesturik (Mahonia)
Skimmia-soorten
Maagdenpalm (Vinca minor)
Goudaardbei (Waldsteinia ternata)

Zelfhechtende klimmers is het antwoord op je vraag 5. Zie ook mijn antwoord op vraag 3. Sommige planten hebben wel hulp nodig, kwestie van touwtjes spannen voor de hele muur of van die klimrekjes er tegenaan schroeven. Nadeel is wel, tegen de tijd dat je het hout moet vervangen, dan moet je waarschijnlijk je planten enorm terugsnoeien of vervangen. Maar met of zonder klimplanten, hout in de tuin heeft een beperkte levensduur.

Verlichting O+ ik ben er gek op in de tuin. Als je daar echt werk van wil maken, dan eventjes goed overdenken wat je wil. Op pagina 1 staat een foto van mijn tuin. We hebben hanglampen en grondspots, verder nog 1 border uitgelicht van boven. Electriciteitskabel komt in ons geval uit de schuur, in jullie geval betekent het mogelijk dat je een gaatje zou boren in de gevel voor een kabel. Ik denk dat je zo'n draad met peertjes onderin je laurier moet hangen! Ziet er fantastisch uit van binnen naar buiten ook. En dan nog wat grondspots in je toekomstige border ;) , dan heb je al heel wat verlichting in die tuin. Wat lastiger wordt is hoe je de stroomkabel van de ene naar de andere kant gaat krijgen.

Verder een paar potten voor op de regenpijp, een leuke tuinposter op de lange schutting (iets minder geeikt kan natuurlijk ook ;) , Intratuin heeft hele mooie ornamenten die je op kunt hangen, of hang die hele muur vol met vogelhuisjes en insectenhotels bijvoorbeeld). Die schutting zou ik trouwens schilderen!
Resistance is futile.
  woensdag 6 mei 2020 @ 23:45:12 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192985793
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben vandaag een dagje zoet geweest met het zorgvuldig afgraven van de oeverrand:

[ afbeelding ]

Ik zag de buurman vanavond nog wat plantjes erin zetten. Morgen maar eens kijken wat hij ervan gemaakt heeft. Dan gebruik ik de uitgestoken stukken gras meteen om andere delen van de tuin op te hogen.

Gisteren hadden we ineens een idee voor het vinden geschikte vissen voor de vijver:

[ afbeelding ]

De eerste vis zwemt nu in de vijver. *O*
Haha, supertof! Gewoon je eigen vijvervissen vangen ^O^ .

En doe mijn zo'n buurman!
Resistance is futile.
  woensdag 6 mei 2020 @ 23:48:02 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192985837
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 22:48 schreef Koettie het volgende:
Ik denk dat varens in die strook juist heel mooi zijn. Geeft een mooi groen effect en door het fijne blad (afhankelijk van de soort) is dat heel mooi en maakt het meteen flink groen.


Lekker bezig met je vijver Claudia! Kunnen er geen vissen via die buis komen? Zit binnen no time vol leven iig!
Eens, uitdaging om de eerste varen erin te krijgen maar waarschijnlijk gaat die zich vrolijk verspreiden daar. Wat wel jammer is aan (veel) varens: ze verwelken redelijk vroeg in het seizoen en zijn vaak niet wintergroen.
Resistance is futile.
  donderdag 7 mei 2020 @ 00:03:27 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192986025
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2020 13:32 schreef Barreltje het volgende:

[..]

tnx!
@ magnolia, er zitten nu van die zachte knopjes aan de takjes.. is ie dan helemaal daud? -O-

onder de tegels zit zandgrond , dus daar zal dan inderdaad een verhoogde plantenbak moeten komen. ik vind dat golfplaat van Seven ook wel super gaaf! wellicht dat daar iets mee kan..

voor de schaduwkant kan ik er geen tegels uit halen.. -O- daar is alleen het strookje ( 3 cm diep) onder de houten balk beschikbaar.. daar gaat geen varen of rhodondendron in passen vrees ik .. ik zat zelf nog te denken aan pampasgras ofzo.. maar weet daar niet zo goed de gebruiksaanwijzing incl voor en nadelen van :@

een gekleurde schutting is wellicht wel een optie.. al ben ik niet zo enorm avontuurlijk qua kleuren vrees ik..

en electriciteit zou vast kunnen , maar ik vrees dat we dan een gat in de muur moeten maken. en ik zou dan weer niet weten hoe dat moet ..
Het hoeft niet persé een verhoogde plantenbak te zijn maar die voegen wel iets toe natuurlijk O+ . Je kunt ook een klein randje voor de tegels zetten en dat aanplanten. Voor ijzeren golfplaten is het een kwestie van marktplaats afstruinen tot je platen vindt met de juiste hoeveelheid roest, paaltjes in de grond en de platen er tegenaan schroeven. Wat met golfplaat lastig is: je moet de hoeken afsmeren met cement. Wat dat betreft is recht wel makkelijker :+ .

Gat in de muur: je zou een elektricien kunnen vragen :) . Die hebben vaak de juiste boren.

Schilderen is enorm effect voor weinig geld ^O^ .

En ik vind Claudia's voorbeeld geweldig! Dat zou het dan weer fantastisch doen op je lange schutting, zo'n bank omringd door 2 borders ^O^
Resistance is futile.
  donderdag 7 mei 2020 @ 00:48:30 #82
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192986515
Nu ik toch bezig ben... hier nog een voorbeeld van een onderhoudsarme tuin dat bij Barreltje echt heel goed zou kunnen werken :@



Wel een kwestie van flink wat meer tegels eruit wippen dan je eigenlijk van plan was. Eigenlijk zou je dan aan drie de kanten borders creëeren. Als je kiest om geen verhoogde borders te doen, dan hebben we het over uitgraven en wit zand afvoeren, bandjes plaatsen en opvullen met tuinaarde. Waar je vervolgens wel heel goed over na moet denken, is je beplanting. En daar heb je ons dan voor :+ .
Resistance is futile.
  donderdag 7 mei 2020 @ 01:07:06 #83
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192986632
Ghehe.. goede input Seven!

De laurier is inmiddels redelijk terug gesnoerd.. en met wat sisaltouw op de juiste plek gemanoeuvreerd


Ik wilde de tuin "low budget " doen.. maar een voorlopige schatting komt nu al uit in de honderden euro's.. dan hopelijk wel klaar voor een paar jaar..

@Lucky.. de compost bak is voornamelijk voor het verwerken van de takken/takjes en bladeren van de laurier.. Ik bezem de tuin nu zo'n eens per 2 weken aan en dan wil ik dat graag snel ergens kwijt kunnen.. note: we hebben hier geen gft bak. Wat dat betreft moet ik wellicht eens kijken bij de afval containers in de buurt. Maar om nou iedere keer met die blader zooi te slepen..

Ik zal morgen eens een plattegrondje maken van de tuin.. van hoe het nu is, hoe de tegels liggen ( ik wil echt niet opnieuw gaan betegelen dus de borders zijn afhankelijk van het huidige tegelwerk.) En hoe de zon/schaduw verdeling nu is. Het liefst wil ik namelijk het zitje in het zonnetje..

Goed.. genoeg om over na te denken
Vooral s nachts als je eigenlijk hoort te slapen }:|
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 02:20:12 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192986952
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 01:07 schreef Barreltje het volgende:
Ghehe.. goede input Seven!

De laurier is inmiddels redelijk terug gesnoerd.. en met wat sisaltouw op de juiste plek gemanoeuvreerd


Ik wilde de tuin "low budget " doen.. maar een voorlopige schatting komt nu al uit in de honderden euro's.. dan hopelijk wel klaar voor een paar jaar..

@:Lucky.. de compost bak is voornamelijk voor het verwerken van de takken/takjes en bladeren van de laurier.. Ik bezem de tuin nu zo'n eens per 2 weken aan en dan wil ik dat graag snel ergens kwijt kunnen.. note: we hebben hier geen gft bak. Wat dat betreft moet ik wellicht eens kijken bij de afval containers in de buurt. Maar om nou iedere keer met die blader zooi te slepen..

Ik zal morgen eens een plattegrondje maken van de tuin.. van hoe het nu is, hoe de tegels liggen ( ik wil echt niet opnieuw gaan betegelen dus de borders zijn afhankelijk van het huidige tegelwerk.) En hoe de zon/schaduw verdeling nu is. Het liefst wil ik namelijk het zitje in het zonnetje..

Goed.. genoeg om over na te denken
Vooral s nachts als je eigenlijk hoort te slapen }:|

Het ligt er een beetje aan wat dan je budget is.

Geld besparen doe je door te kiezen voor gewone borders ipv verhoogde borders. Je tegelwerk leent zich daar prima volgens mij prima voor. En hoogte kun je met een slimme plantenkeus ook prima creëeren.

Verder kun je de elektra volgend jaar nog doen bijvoorbeeld. Met een border rondom kun je een stroomkabel rustig achter je beplanting tegen de schutting leggen, gebeurt niets mee tenzij je er zelf doorheen graaft :+ .

Qua planten, niet bij Intratuin inslaan want daar betaal je de hoofdprijs. Ik heb mijn tuin aangeplant voor iets van 500 euro via directplant, en facebook in de gaten gehouden voor 'zelf uitgraven' gratis planten. Daar staan heel vaak mooie struiken tussen. Bodembedekkers kosten heel weinig (minder dan een euro per stuk meestal).

Verf: weinig geld, veel impact. Maar met de juiste beplanting zie je over een paar jaar vrijwel niets meer van de schutting.

Ik kan ook niet slapen :') .
Resistance is futile.
  donderdag 7 mei 2020 @ 02:23:11 #85
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192986965
Zou het door de stand van de maan komen denk je? :+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 02:58:38 #86
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192987085
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 02:23 schreef Barreltje het volgende:
Zou het door de stand van de maan komen denk je? :+
Kan haast niet anders :P
Resistance is futile.
pi_192989418
Wat een geweldige tips allemaal, @Seven.!

@Barreltje, met een beperkt budget kun je veel, ook in een tuin en zeker als je geduld hebt. Koop planten klein in, want dan kosten ze véél minder. Of vraag in je omgeving of je iets mag hebben of stekken. En doe nu kleine dingen die veel impact hebben. Ik zou als eerste je schutting schilderen en de kleur terug laten komen. In een kleine tuin brengt dat veel rust.

Als er in je tuin gedurende de tweede helft van de dag zon komt, zou een Camellia het misschien goed doen. Ik kocht er laatst een op een lokale markt voor circa 5 euro. Het is een onderhoudsarme struik omdat-ie langzaam groeit en je er weinig snoeiwerk aan hebt. Heel anders dan je laurier!

Meubels gaan je veel geld kosten als je die nieuw koopt. Ze nemen ook veel ruimte in beslag. Ik had hiervoor een kleine tuin die eigenlijk al vol stond als ik én een eethoek wilde én een chillplek. Hier zou je wat op moeten bedenken. Je zou bijvoorbeeld een eetset kunnen nemen die opklapbaar is en je weg kunt hangen. Of je kunt een hangmat als loungeplek nemen - die berg je eenvoudig op. Multifunctionaliteit is geweldig in een kleine tuin, bijvoorbeeld de klepbank die ik noemde en ook opslagruimte biedt. Verder veel de hoogte in werken met planten. Van onze vrienden van Ikea:



[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 07-05-2020 09:37:26 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192989688
Dát ziet er gezellig uit zeg O+ Met niet al te veel middelen.
pi_192989958
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 09:23 schreef Blues het volgende:
Dát ziet er gezellig uit zeg O+ Met niet al te veel middelen.
Ik zie nu pas dat de planten nep zijn. Wel onderhoudsarm. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 09:43:43 #90
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192990049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 09:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zie nu pas dat de planten nep zijn. Wel onderhoudsarm. :Y)
Zouden ze blijven zitten als ik ze kärcher? :+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 09:47:16 #91
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192990105
Even ter verduidelijking.. mn budget is zo'n 500 euro .. vind ik een goed budget..
Er gaan toch ook weer van die "verborgen kosten" als potgrond ed inzitten..

Ik kwam gister zo hoog uit vanwege de stenen voor de border.. Ik vind het overigens ivm knieën en rug wel een goed idee om een verhoogde border te hebben.. en de bank/border combinatie vind ik zeker interessante!

We hebben al wel een tafel en stoelen en BBQ in de tuin staan.. zal vandaag even een fotootje posten ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 10:25:05 #92
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_192990686
Ik ging kijken bij directplant, die minimale bezorgkosten. _O- (Ik snap het wel hoor, maar dat wordt dus even goed plannen vooraf en op een maandag bestellen. :+)

Hoi. :W Ik kom hier ook een beetje aanhaken, mijn klinkerparadijs is nogal verwaarloosd en sinds het mooie weer in combinatie met nergens heen kunnen, ben ik me daar ineens enorm aan gaan ergeren. De eerste stap was dan ook al het onkruid, mos en dennennaalden verwijderen en ik kom nu op het punt dat ik daadwerkelijk kan gaan nadenken over de mogelijkheden van de tuin in plaats van alleen maar wanhopig worden van het ding.

De situatie voor ik begon:


De situatie nu:


De hedera moet nog flink teruggedrongen, net als her en der nog genoeg troep tussen de klinkers. Achterin rechts (vanuit de deur gezien) is ook een perkje, helaas is dat de hele dag schaduw, dus dat beperkt de keuze in plantjes (hoewel, gezien de beschikbare planten is dat wellicht een voordeel...). Op dit moment neig ik naar aan de rechterkant er nog een berg klinkers uit te trekken en deze naar de achterkant verplaatsen, de strook zon is ook een strook zand/onkruid (ooit stond daar een niet goed verzorgde coniferenhaag) en na een werkdag een uurtje nog lekker buiten kunnen zitten, klinkt chill.

Oh, en tuin is op het oosten, ook wel nuttige informatie geloof ik.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_192990690
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 09:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zie nu pas dat de planten nep zijn. Wel onderhoudsarm. :Y)
🤪

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 09:43 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Zouden ze blijven zitten als ik ze kärcher? :+
In de aanbieding nu bij makro.😂
  donderdag 7 mei 2020 @ 10:26:17 #94
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192990700
Een paar grote potten met perkgoed doet ook wonderen. Neem dan wel A klasse potgrond en na een maand voeding in het water.
  One tough cookie donderdag 7 mei 2020 @ 10:27:07 #95
169210 liesje1979
pi_192990715
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:25 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik ging kijken bij directplant, die minimale bezorgkosten. _O- (Ik snap het wel hoor, maar dat wordt dus even goed plannen vooraf en op een maandag bestellen. :+)

Hoi. :W Ik kom hier ook een beetje aanhaken, mijn klinkerparadijs is nogal verwaarloosd en sinds het mooie weer in combinatie met nergens heen kunnen, ben ik me daar ineens enorm aan gaan ergeren. De eerste stap was dan ook al het onkruid, mos en dennennaalden verwijderen en ik kom nu op het punt dat ik daadwerkelijk kan gaan nadenken over de mogelijkheden van de tuin in plaats van alleen maar wanhopig worden van het ding.

De situatie voor ik begon:
[ afbeelding ]

De situatie nu:
[ afbeelding ]

De hedera moet nog flink teruggedrongen, net als her en der nog genoeg troep tussen de klinkers. Achterin rechts (vanuit de deur gezien) is ook een perkje, helaas is dat de hele dag schaduw, dus dat beperkt de keuze in plantjes (hoewel, gezien de beschikbare planten is dat wellicht een voordeel...). Op dit moment neig ik naar aan de rechterkant er nog een berg klinkers uit te trekken en deze naar de achterkant verplaatsen, de strook zon is ook een strook zand/onkruid (ooit stond daar een niet goed verzorgde coniferenhaag) en na een werkdag een uurtje nog lekker buiten kunnen zitten, klinkt chill.

Oh, en tuin is op het oosten, ook wel nuttige informatie geloof ik.
Wow wat een enorm verschil al!
pi_192990750
@IJsdraakje : dan zou ik zo’n t..v. Programma als Eigen Huis en Tuin uitnodigen.😉

Goed al aangepakt met ruimen. Nu moet je wel doorgaan!
Of Klinkers eruit - op marktplaats - hoge druk lenen (van buren of zo) - grond erin en op tuinsites kijken voor een lijstje gezien de ligging.
Óf Seven kan niet slapen vannacht...😎
Succes!
  donderdag 7 mei 2020 @ 10:41:46 #97
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192990975
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:29 schreef AnneX het volgende:
@:IJsdraakje : dan zou ik zo’n t..v. Programma als Eigen Huis en Tuin uitnodigen.😉

Goed al aangepakt met ruimen. Nu moet je wel doorgaan!
Of Klinkers eruit - op marktplaats - hoge druk lenen (van buren of zo) - grond erin en op tuinsites kijken voor een lijstje gezien de ligging.
Óf Seven kan niet slapen vannacht..
.😎
Succes!
_O-
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 10:54:32 #98
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_192991206
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:29 schreef AnneX het volgende:
@:IJsdraakje : dan zou ik zo’n t..v. Programma als Eigen Huis en Tuin uitnodigen.😉

Goed al aangepakt met ruimen. Nu moet je wel doorgaan!
Of Klinkers eruit - op marktplaats - hoge druk lenen (van buren of zo) - grond erin en op tuinsites kijken voor een lijstje gezien de ligging.
Óf Seven kan niet slapen vannacht...😎
Succes!
Met álle klinkers eruit, zou ik iemand inhuren ja. _O- Maar op zich vind ik die, voorlopig, nog wel prima. En wat ik er wél uit wil, is geen enorm stuk, maar wel net een leuk stukje voor plantjes. Denk een meter/anderhalve meter diep, misschien twee/drie meter breed? Ik zal straks wel even kijken of ik het op een foto van bovenaf een beetje duidelijk krijg.

En het tempo zal niet enorm hoog liggen (want de kerel heeft nu echt even geen tijd over voor tuinieren en da's prima), maar hier een beetje ideeën en voortgang spuien lijkt me wel prettig. :D
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_192991777
@IJsdraakje ....gewoon lekker je gang gaan en hier mee posten.
Genoeg enthousiastelingen om mee te denken.
Borders zijn altijd leuk om te maken en in te delen.
De borders op kleur via direktplant zien er ook altijd aantrekkelijk uit.
Daar kun je vast wel vragen wat erin kan op het oosten.
n.b. oh en ik bedoelde niet álle klinkers eruit!
Als je klaar bent met de borders...keertje schoonspuiten en dan weer brekerszand invegen. Doe ik ieder jaar en dan ziet het er uit als ‘nieuw’. B-)
  donderdag 7 mei 2020 @ 12:10:01 #100
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192992565
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:25 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik ging kijken bij directplant, die minimale bezorgkosten. _O- (Ik snap het wel hoor, maar dat wordt dus even goed plannen vooraf en op een maandag bestellen. :+)

Hoi. :W Ik kom hier ook een beetje aanhaken, mijn klinkerparadijs is nogal verwaarloosd en sinds het mooie weer in combinatie met nergens heen kunnen, ben ik me daar ineens enorm aan gaan ergeren. De eerste stap was dan ook al het onkruid, mos en dennennaalden verwijderen en ik kom nu op het punt dat ik daadwerkelijk kan gaan nadenken over de mogelijkheden van de tuin in plaats van alleen maar wanhopig worden van het ding.

De situatie voor ik begon:
[ afbeelding ]

De situatie nu:
[ afbeelding ]

De hedera moet nog flink teruggedrongen, net als her en der nog genoeg troep tussen de klinkers. Achterin rechts (vanuit de deur gezien) is ook een perkje, helaas is dat de hele dag schaduw, dus dat beperkt de keuze in plantjes (hoewel, gezien de beschikbare planten is dat wellicht een voordeel...). Op dit moment neig ik naar aan de rechterkant er nog een berg klinkers uit te trekken en deze naar de achterkant verplaatsen, de strook zon is ook een strook zand/onkruid (ooit stond daar een niet goed verzorgde coniferenhaag) en na een werkdag een uurtje nog lekker buiten kunnen zitten, klinkt chill.

Oh, en tuin is op het oosten, ook wel nuttige informatie geloof ik.
Het pad ligt er al zo te zien. Cirkel en pad laten liggen en de rest eruit! Mooi vol stoppen met planten en heesters en bodembedekkers en klaar is kees!

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 7 mei 2020 @ 12:38:45 #101
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_192993063
quote:
6s.gif Op donderdag 7 mei 2020 12:10 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Het pad ligt er al zo te zien. Cirkel en pad laten liggen en de rest eruit! Mooi vol stoppen met planten en heesters en bodembedekkers en klaar is kees!

[ afbeelding ]
Dat pad is inderdaad m'n leidraad. :Y

Hedera-kant laat ik, voorlopig, even zoals 'ie is qua indeling en achterin zit ook zo'n cirkel als voorin, die wil ik ook graag houden om lekker te kunnen zitten. Steentjes van links hergebruiken om die cirkel een beetje uit te breiden naar achter en vlak voor de schutting een groenstrookje. :Y

Iets beter te zien:


Laat meteen goed zien waar ik nog een boel op te ruimen heb. _O-
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:10 #102
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192993938
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 12:38 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Dat pad is inderdaad m'n leidraad. :Y

Hedera-kant laat ik, voorlopig, even zoals 'ie is qua indeling en achterin zit ook zo'n cirkel als voorin, die wil ik ook graag houden om lekker te kunnen zitten. Steentjes van links hergebruiken om die cirkel een beetje uit te breiden naar achter en vlak voor de schutting een groenstrookje. :Y

Iets beter te zien:
[ afbeelding ]

Laat meteen goed zien waar ik nog een boel op te ruimen heb. _O-
Als ik die foto zie krijg ik echt zin om lekker op te ruimen en te tuinieren daar _O-

Ik vind het leuk als een tuin op orde en netjes is enzo, maar saai is het wel. :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192994321


Laat de zomer maar komen!
  donderdag 7 mei 2020 @ 14:14:23 #104
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_192994325
quote:
6s.gif Op donderdag 7 mei 2020 13:46 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Als ik die foto zie krijg ik echt zin om lekker op te ruimen en te tuinieren daar _O-

Ik vind het leuk als een tuin op orde en netjes is enzo, maar saai is het wel. :')
Ik verbaas me vooral over hoeveel ruimte we eigenlijk hebben. :')

Maar ik wil er dus wel een zitplek en hangmat (vooral de hangmat) kwijt kunnen, dus keuzes. :D
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  donderdag 7 mei 2020 @ 14:29:28 #105
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192994553
ik wil ook een hangmat.. maar helaas mogen we de gevel isolatie niet kapot maken ( nog maar even kijken hoe dat moet met het maken van een gat voor electiciteit) de boom is inmiddels wel stevig genoeg om een hangmat aan te kunnen hangen.. dus wellicht maak ik nog een verbinding in de muur ..

oh. en bij de inrichting van de tuin moeten we ook nog rekening houden met deze mormels :


En deze is dus ook weer uit het vet gehaald:
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:09:29 #106
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192997205
goed.. eens een tekeningetje gemaakt..

de huidige situatie :
links is 2 meter, rechts is 4.60 m de tegels zijn 60x60 cm. De tafel (uitgeklapt) is 2.60x0.70
groen is wat daadwerkelijk in de tuin onder het bladerdek zit, geel is was de zon komt

de nieuwe situatie:

links en rechts een border. met rechts een zitje in de border _O_

ik bedacht vandaag dat ik nog oude eikenhouten planken van de vloerbedekking heb liggen.. wellicht dat ik daar iets mee kan qua border? of kleven daar nog nadelen aan ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192997377
quote:
6s.gif Op donderdag 7 mei 2020 12:10 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Het pad ligt er al zo te zien. Cirkel en pad laten liggen en de rest eruit! Mooi vol stoppen met planten en heesters en bodembedekkers en klaar is kees!

[ afbeelding ]
Boog met klimplanten erbij en klaar is kees!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192997649
De buurman had wat kruipend zenegroen geplant:



Geen heel goede foto, maar het zijn geinige plantjes met blauw-paarse bloemen:



Dit mooie plantje wilde ik nog laten zien, waterdrieblad:



Mijn project voor vandaag was het gebruiken van het gisteren uitgestoken gras om een stuk naast de vijver op te hogen. Als het regent staan op die plek altijd plassen. Een enorme klus om alles mooi passend te maken, maar ik ben tevreden. Nu nog wat kleine plekken vullen en een tijdje water geven .



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:27:45 #109
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192997654
Wij hebben een betonrand in de gevel, daar hebben we twee jaar terug een dikke vette krulhaak in geboord, aan de andere een ketting aan de H-balk van de carport en toen hadden we ineens ook de mogelijkheid voor een hangmat. Je hangt dan wel in het pad van de tuin, of half in de sedum, dus het is even oppassen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192997725
Ik ben hangmatfan! Wij hebben het geluk dat we twee fijne berken voor onze tweepersoonshangmat hebben. Een ideale boom om onder te liggen omdat-ie gefilterd licht doorlaat.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192997762
Heerlijk zo'n hangmat.
Benieuwd hoe je tuin eruit gaat zien uiteindelijk Barreltje.

En de vijver wordt al leuker en leuker *O*
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:43:04 #112
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192997932
Ahhhh heerlijk zo'n hangmat inderdaad O+
Onze tuin is momenteel echt niet toonbaar, maar ik heb er zo heerlijk in gewerkt vandaag! Ik had allemaal nieuwe plantjes besteld en die kwamen vandaag al binnen (via rozenkwekerij De Wilde, binnen 3 dagen in huis! Tip!). Achterin de tuin hebben we een houthok, die ik ga transformeren tot zithoek/veranda. Om de nieuwe plantjes heen heb ik hekjes geplaatst zodat de hond er niet overheen plast, dus vandaar dat ik er even geen mooie foto van kan maken.

Omdat ik het niet alleen bij praatjes wil houden, hier het enige hoekje van onze tuin dat momenteel wel redelijk toonbaar is O+ :P.



Zoals je ziet is onze (stads)tuin helemaal door muren omgeven, die hopen we wat groener te krijgen en te verstoppen achter planten. Langs de muur links wil ik graag pampasgraspluimen neerzetten. Deze border is echter lastig vanwege de wortels van die leilindes en de weinig vruchtbare grond die ze er hebben neergelegd.
KuikenGuppy
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:57:36 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192999168
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:29 schreef AnneX het volgende:
@:IJsdraakje : dan zou ik zo’n t..v. Programma als Eigen Huis en Tuin uitnodigen.😉

Goed al aangepakt met ruimen. Nu moet je wel doorgaan!
Of Klinkers eruit - op marktplaats - hoge druk lenen (van buren of zo) - grond erin en op tuinsites kijken voor een lijstje gezien de ligging.
Óf Seven kan niet slapen vannacht...😎
Succes!
:P
Resistance is futile.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:07:36 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192999346
@IJsdraakje _O_ wat een klus. Je pad behouden is een slimme zet, je tuin is qua vorm rechttoe rechtaan dus een kronkelend pad gaat dat een beetje opbreken.

Voor de schaduwhoek kun je alle planten gebruiken die ik voor Barrel heb gepost op de vorige pagina. Het wordt denk ik zaak voor jou om met zorg struiken uit te zoeken die de zichtlijnen opbreken, zodat het juist minder overzichtelijk wordt.

Chillen achterin de tuin klinkt heerlijk O+ . Wat voor ideeën heb je nog meer? :9~

(niet te vroeg posten, voor het geval ik niet kan slapen straks :+ )
Resistance is futile.
pi_193000511
@Burdie, ik krijg nostalgische gevoelens bij je vogelhuis! En ik houd juist erg van tuinen met muren vanwege het stadstuingevoel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:04:59 #116
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193000633
Burdie.. is de muur links van je huis of van een garage/tuinhuisje?

En ook ik ben fan van stenen muren! Het doet mij op de en of andere manier aan "the secret garden " denken. O+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193001055
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:09 schreef Barreltje het volgende:

ik bedacht vandaag dat ik nog oude eikenhouten planken van de vloerbedekking heb liggen.. wellicht dat ik daar iets mee kan qua border? of kleven daar nog nadelen aan ?
Wat een goed idee!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:22:58 #118
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193001072
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:00 schreef Claudia_x het volgende:
@:Burdie, ik krijg nostalgische gevoelens bij je vogelhuis! En ik houd juist erg van tuinen met muren vanwege het stadstuingevoel.
Ik heb er van leren houden ;) ben eigenlijk een plattelandmeisje, maar we vonden een oud huis midden in het centrum van een dorp. Dus tja. Het vogelhuisje kregen we voor ons huwelijk cadeau. Ik hou van leven in de tuin, dus er liggen altijd wel wat zaadjes of pitjes O+.

@Barreltje de muur links is van een schuur of opslagruimte dat haaks staat op onze tuin. Niet van ons dus.
KuikenGuppy
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:23:53 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193001089
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:09 schreef Barreltje het volgende:
goed.. eens een tekeningetje gemaakt..

de huidige situatie : [ afbeelding ]
links is 2 meter, rechts is 4.60 m de tegels zijn 60x60 cm. De tafel (uitgeklapt) is 2.60x0.70
groen is wat daadwerkelijk in de tuin onder het bladerdek zit, geel is was de zon komt

de nieuwe situatie:
[ afbeelding ]
links en rechts een border. met rechts een zitje in de border _O_

ik bedacht vandaag dat ik nog oude eikenhouten planken van de vloerbedekking heb liggen.. wellicht dat ik daar iets mee kan qua border? of kleven daar nog nadelen aan ?
Lekkere grote tafel! Zitten jullie daar regelmatig met 8 mensen? :@
Resistance is futile.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:25:41 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193001127
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 14:14 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]

Laat de zomer maar komen!
_O_ hangmatten O+
Resistance is futile.
pi_193001165
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

_O_ hangmatten O+
Dat ziet eruit als een oase bij @Koettie!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 21:07:46 #122
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193001985
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Lekkere grote tafel! Zitten jullie daar regelmatig met 8 mensen? :@
Het is een eenvoudige IKEA tuintafel

We zitten iedere zomer geregeld met vrienden (en hun kinderen) aan de tafel.. en het fijne is idd dat ie ingeklapt echt een heel stuk kleiner is.. en dan kunnen we er met z'n tweeën prima aan zitten..

Ik wil deze hout "kleur" gebruiken voor het zitje..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 21:12:01 #123
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193002088
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat een goed idee!
Die vloerdelen moeten dan ook geverft worden vermoed ik..
Ik wil de borders een beetje in deze stijl doen:
https://pin.it/552yTAq
En
https://pin.it/ra5VP3i

Welke kleur schutting kan daar dan het beste bij? :+

En moet ik tegen die vloerdelen en de schutting een soort van plastic doen ofzo? Ik ben bang dat het hout anders weg gaat rotten?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 7 mei 2020 @ 21:39:15 #124
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193002783
Ik zou de schutting goed schoon spuiten en blank beitsen, of wit.
KuikenGuppy
  donderdag 7 mei 2020 @ 21:43:39 #125
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193002914
Al die hangmatten. O+

quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:07 schreef Seven. het volgende:
@:Ijsdraakje _O_ wat een klus. Je pad behouden is een slimme zet, je tuin is qua vorm rechttoe rechtaan dus een kronkelend pad gaat dat een beetje opbreken.

Voor de schaduwhoek kun je alle planten gebruiken die ik voor Barrel heb gepost op de vorige pagina. Het wordt denk ik zaak voor jou om met zorg struiken uit te zoeken die de zichtlijnen opbreken, zodat het juist minder overzichtelijk wordt.

Chillen achterin de tuin klinkt heerlijk O+ . Wat voor ideeën heb je nog meer? :9~

(niet te vroeg posten, voor het geval ik niet kan slapen straks :+ )
Van die planten heb ik er al een paar op mijn lijstje staan. :Y

Verder wil ik eigenlijk de schutting achterin ook wel wat anders hebben, door de wat vreemde tuingrenzen staan er vijf :') verschillende. Complete schuttingen vervangen gaat 'm niet worden en een rondje googlen leert me dat beits de way to go is, dus dat dan maar. :D (En dat lijkt me toch makkelijker als er niet net vanalles vers geplant is. :+ )

Vanmiddag nog wat bende weggehaald, er kruipt een of ander nare liaan rond, dus ik probeer 'm nu te bedwingen door gewoon op tijd de boel weg te trekken in plaats van als 'ie mijn braam compleet ingepakt heeft. }:| Wel meteen gevonden waar mijn klinkers eindigen en dat was verder dan ik me herinnerde, dus dat wordt slechts een afscheiding creëeren tussen perk en terras om de boel een beetje in bedwang te houden. *O*

Spelen met hoogte om wat zichtlijnen te breken is een goeie! En dan wil ik achterin dus graag een loungehoekje, dus iets van een bankje/stoelen en tafeltje, parasol erbij (want optie tot even minder zon is ook fijn) en sfeerverlichting, waarschijnlijk solar want stroom regelen klinkt als een uitdaging die me voor nu een stap te ver gaat. En een hangmat-met-standaard, want een bevestigingsmethode heb ik verder niet en de ruimte heb ik denk ik wel. (Helemaal als ik de hederakant van het paadje geklinkerd hou.)

Morgen maar een en ander ergens gaan uitschrijven voor mezelf. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:05:10 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193003436
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:12 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Die vloerdelen moeten dan ook geverft worden vermoed ik..
Ik wil de borders een beetje in deze stijl doen:
https://pin.it/552yTAq
En
https://pin.it/ra5VP3i

Welke kleur schutting kan daar dan het beste bij? :+

En moet ik tegen die vloerdelen en de schutting een soort van plastic doen ofzo? Ik ben bang dat het hout anders weg gaat rotten?
Mediterraanse sfeer, superleuk!

Ik zou het bij rustige natuurlijke tinten houden voor je schutting. En ik zou je borders in dezelfde kleur schilderen als idd wel gaat schilderen. Verschillende houtsoorten verstoort de rust die jij zoekt. Als je schildert, dan terracotta, een grijsgroene tint of een zachte witte tint. Dat vergrijsde naturelkleurtje van je schutting past al best goed in het sfeertje :@ .

Verder kom je al een heel eind met 2 of 3 van die echte Italiaanse cypressen, als je ze koopt van 1m hoog kosten ze je 20 euro per stuk. Zijn langzame groeiers en wordt uiteindelijk 8m hoog maar groeit van nature in die typische kolomvorm, snoeien niet echt noodzakelijk. Verder veel lage struikjes in bolvorm zie ik. Liguster (Japanse hulst) leent zich daar goed voor en die kunnen goed tegen weinig daglicht, dan groeien ze ook niet zo enorm hard. Olijfboompje is ook superleuk. OERSTERK, willen echt verwaarloosd worden. Alleen teveel water vinden ze echt niet fijn maar kunnen blijkbaar wel tegen schaduw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En in je border niet of nagel je idd iets ter bescherming van het hout, dat stelt houtrot wel een paar jaartjes uit. Landbouwplastic of worteldoek werkt prima. Na 10 jaar ga je het echt wel merken, na 15 jaar is het meestal wel einde verhaal. Ik vind 15 jaar trouwens een mooie periode om te genieten van een verhoogde border.
Resistance is futile.
pi_193003771
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:05 schreef Seven. het volgende:

Ik zou het bij rustige natuurlijke tinten houden voor je schutting. En ik zou je borders in dezelfde kleur schilderen als idd wel gaat schilderen. Verschillende houtsoorten verstoort de rust die jij zoekt.
Eens. En het steen van die border van drie centimeter zou ik ook schilderen. Qua kleuren is er denk ik veel mogelijk omdat terracotta wel terug kan komen in de potten. Ik vind deze kleur mooi:



Maar zwart kan ook, dan krijgt het wat moderns:



Of gewoon wit, grijs of beige.

quote:
Verder kom je al een heel eind met 2 of 3 van die echte Italiaanse cypressen, als je ze koopt van 1m hoog kosten ze je 20 euro per stuk. Zijn langzame groeiers en wordt uiteindelijk 8m hoog maar groeit van nature in die typische kolomvorm, snoeien niet echt noodzakelijk. Verder veel lage struikjes in bolvorm zie ik. Liguster (Japanse hulst) leent zich daar goed voor en die kunnen goed tegen weinig daglicht, dan groeien ze ook niet zo enorm hard. Olijfboompje is ook superleuk. OERSTERK, willen echt verwaarloosd worden. Alleen teveel water vinden ze echt niet fijn maar kunnen blijkbaar wel tegen schaduw.
Mooie suggesties. Wel lastig, mediterrane planten voor een schaduwtuin.

quote:
En in je border niet of nagel je idd iets ter bescherming van het hout, dat stelt houtrot wel een paar jaartjes uit. Landbouwplastic of worteldoek werkt prima. Na 10 jaar ga je het echt wel merken, na 15 jaar is het meestal wel einde verhaal. Ik vind 15 jaar trouwens een mooie periode om te genieten van een verhoogde border.
Zou ik wel doen, en met landbouwplastic inderdaad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:36:10 #128
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193003991
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:43 schreef IJsdraakje het volgende:
Al die hangmatten. O+
[..]

Van die planten heb ik er al een paar op mijn lijstje staan. :Y

Verder wil ik eigenlijk de schutting achterin ook wel wat anders hebben, door de wat vreemde tuingrenzen staan er vijf :') verschillende. Complete schuttingen vervangen gaat 'm niet worden en een rondje googlen leert me dat beits de way to go is, dus dat dan maar. :D (En dat lijkt me toch makkelijker als er niet net vanalles vers geplant is. :+ )

Vanmiddag nog wat bende weggehaald, er kruipt een of ander nare liaan rond, dus ik probeer 'm nu te bedwingen door gewoon op tijd de boel weg te trekken in plaats van als 'ie mijn braam compleet ingepakt heeft. }:| Wel meteen gevonden waar mijn klinkers eindigen en dat was verder dan ik me herinnerde, dus dat wordt slechts een afscheiding creëeren tussen perk en terras om de boel een beetje in bedwang te houden. *O*

Spelen met hoogte om wat zichtlijnen te breken is een goeie! En dan wil ik achterin dus graag een loungehoekje, dus iets van een bankje/stoelen en tafeltje, parasol erbij (want optie tot even minder zon is ook fijn) en sfeerverlichting, waarschijnlijk solar want stroom regelen klinkt als een uitdaging die me voor nu een stap te ver gaat. En een hangmat-met-standaard, want een bevestigingsmethode heb ik verder niet en de ruimte heb ik denk ik wel. (Helemaal als ik de hederakant van het paadje geklinkerd hou.)

Morgen maar een en ander ergens gaan uitschrijven voor mezelf. :')
Haha, dat van je verschillende schuttingen was me opgevallen. Ik zou daar die hele achterkant lekker laten begroeien.

Wat trouwens ook een supergaaf effect geeft is om een grote spiegel (denk 150 hoog) tussen je klimplanten te zetten. Als je planten daar omheen en erboven dichtgroeien, dan is het net alsof je een geheime doorgang hebt naar een andere tuin (of Narnia, whatever :+ ).

Ff vijvertje wegdenken:
https://pin.it/2XxAABG

Heb je al een sfeertje in gedachten?
Resistance is futile.
pi_193004286
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:43 schreef IJsdraakje het volgende:

Vanmiddag nog wat bende weggehaald, er kruipt een of ander nare liaan rond, dus ik probeer 'm nu te bedwingen door gewoon op tijd de boel weg te trekken in plaats van als 'ie mijn braam compleet ingepakt heeft. }:|
Haagwinde?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:49:34 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193004297
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Eens. En het steen van die border van drie centimeter zou ik ook schilderen. Qua kleuren is er denk ik veel mogelijk omdat terracotta wel terug kan komen in de potten. Ik vind deze kleur mooi:

[ afbeelding ]

Maar zwart kan ook, dan krijgt het wat moderns:

[ afbeelding ]

Of gewoon wit, grijs of beige.
[..]

Mooie suggesties. Wel lastig, mediterrane planten voor een schaduwtuin.
[..]

Zou ik wel doen, en met landbouwplastic inderdaad.
Met mediterrane planten denk ik aan houterig, vergrijsd, kleine blaadjes, kleine bloemetjes. Er zijn wel schaduwplantjes die in dat plaatje passen. Munt houdt van schaduw en doet wel wat mediterraans aan. Woekert wel! Siberisch edelweiss is een vergrijsd plantje met kleine bloemetjes. Verder aster, geitenbaard of blauw schapengras.

Ik zou het niet proberen met lavendel en rozemarijn trouwens, die gaan met een paar uurtjes daglicht niet tevreden zijn.

En ik ben gek op zwart in de tuin, lekker dramatisch O+ .
Resistance is futile.
pi_193004376
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Met mediterrane planten denk ik aan houterig, vergrijsd, kleine blaadjes, kleine bloemetjes. Er zijn wel schaduwplantjes die in dat plaatje passen. Munt houdt van schaduw en doet wel wat mediterraans aan. Woekert wel! Siberisch edelweiss is een vergrijsd plantje met kleine bloemetjes. Verder aster, geitenbaard of blauw schapengras.

Ik zou het niet proberen met lavendel en rozemarijn trouwens, die gaan met een paar uurtjes daglicht niet tevreden zijn.

En ik ben gek op zwart in de tuin, lekker dramatisch O+ .
Blauw schapengras is toch ook een zonaanbidder? Ik ben onderstaand boek aan het lezen en ik heb net het stukje over siergrassen uit. Conclusie: bijna alle siergrassen zijn zonaanbidders. Er zijn wel twee of drie uitzonderingen. Even opzoeken.

Edit- De uitzonderingen zijn ruwe smele, eenbloemig parelgras, knikkend parelgras en reuzenzwenkgras.



[ Bericht 5% gewijzigd door Claudia_x op 07-05-2020 23:06:03 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 23:04:59 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193004652
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Blauw schapengras is toch ook een zonaanbidder? Ik ben onderstaand boek aan het lezen en ik heb net het stukje over siergrassen uit. Conclusie: bijna alle siergrassen zijn zonaanbidders. Er zijn wel twee of drie uitzonderingen. Even opzoeken.

[ afbeelding ]
Carex :7
Resistance is futile.
pi_193004749
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:04 schreef Seven. het volgende:

[..]

Carex :7
Ik zie het. Wordt in mijn boek niet genoemd. Merkwaardig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 23:28:45 #134
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193005212
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Haagwinde?

[ afbeelding ]
Dank, dat is 'm! Nu dus precies het verkeerde gedaan, zodra 'ie weer terug is maar even op een efficiëntere manier bestrijden. Gelukkig staat daar verder alleen die braam, dus dat moet lukken. (Ik doe liever zo min mogelijk met bestrijdingsmiddelen, maar dit kan nog op een redelijk vriendelijke manier zo te lezen.)

quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, dat van je verschillende schuttingen was me opgevallen. Ik zou daar die hele achterkant lekker laten begroeien.

Wat trouwens ook een supergaaf effect geeft is om een grote spiegel (denk 150 hoog) tussen je klimplanten te zetten. Als je planten daar omheen en erboven dichtgroeien, dan is het net alsof je een geheime doorgang hebt naar een andere tuin (of Narnia, whatever :+ ).

Ff vijvertje wegdenken:
https://pin.it/2XxAABG

Heb je al een sfeertje in gedachten?
Het is ook vooral dat ik me steeds meer begin te ergeren aan de kleur van het ding. _O- Plus dat 'ie niet echt netjes gebeitst is, een beetje onderhoud kan geen kwaad. Daarna inderdaad een lekkere lading groen erover laten groeien. :Y

Qua stijl, ik hou wel van een beetje rommelig. Net wat zitten Pinteresten en qua vibe spreken de "cottage gardens" me het meeste aan tot nu toe. Spot on dus, de Narnia-verwijzing. _O-
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_193005360
Ik houd ook van cottage gardens! Mijn ocd is alleen te sterk aanwezig om ooit zo'n tuin te kunnen hebben. :+

Wat haagwinde betreft: het is hier onbegonnen werk om alles netjes weg te halen. Ik pluk ook stukjes haagwinde weg op het moment dat die een andere plant dreigen te overwoekeren. Als een border vol genoeg is, dan is haagwinde niet meer zo'n probleem.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 mei 2020 @ 23:51:04 #136
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193005558
Hij komt hier duidelijk uit een bepaald hoekje vandaan, dus wellicht...

Ik zie wel hoe heftig/snel 'ie weer opduikt, de resten van voorgaande jaren moeten toch ook nog weg. :') ;( Daar wat planten gaat toch ook nog wel even duren, dus ik verwacht 'm vanzelf wel weer te zien.

En voor komende jaren hoop ik inderdaad op een redelijk makkelijke tuin waarbij de "goeie" plantjes lekker hun ding doen en onkruid weinig ruimte geven. :Y
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  vrijdag 8 mei 2020 @ 07:08:45 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193008473
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:28 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Dank, dat is 'm! Nu dus precies het verkeerde gedaan, zodra 'ie weer terug is maar even op een efficiëntere manier bestrijden. Gelukkig staat daar verder alleen die braam, dus dat moet lukken. (Ik doe liever zo min mogelijk met bestrijdingsmiddelen, maar dit kan nog op een redelijk vriendelijke manier zo te lezen.)
[..]

Het is ook vooral dat ik me steeds meer begin te ergeren aan de kleur van het ding. _O- Plus dat 'ie niet echt netjes gebeitst is, een beetje onderhoud kan geen kwaad. Daarna inderdaad een lekkere lading groen erover laten groeien. :Y

Qua stijl, ik hou wel van een beetje rommelig. Net wat zitten Pinteresten en qua vibe spreken de "cottage gardens" me het meeste aan tot nu toe. Spot on dus, de Narnia-verwijzing. _O-
Cottage garden is geweldig O+ maar wel veel onderhoud. Wat niet echt past in een cottage garden is bodembedekkers, wat betekent dat onkruid vrij spel heeft tot je planten opkomen. Schoffelen kan dus niet. Dus ook daarin goed nadenken over je beplanting, die moet namelijk dicht genoeg zijn zodat onkruid geen ruimte krijgt. En ik zou zeggen, zoveel mogelijk wintergroen spul met daartussen veel plantjes die heel uitbundig bloeien. Eetbare planten tussen je bloemetjes is ook typerend voor cottage gardens. Verder ook nadenken over bloeitijden zodat je van februari t/m oktober bloeiende planten hebt. Planten die lang bloeien zijn dus aan te raden.

Wat is je grondsoort? En ik denk dat de rest van je tuin halfschaduw is?

[ Bericht 5% gewijzigd door Seven. op 08-05-2020 07:20:12 ]
Resistance is futile.
pi_193009371
Weet iemand wat deze zijn? Google lens geeft bij elke foto een andere optie. :+

pi_193009722
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 08:37 schreef Koettie het volgende:
Weet iemand wat deze zijn? Google lens geeft bij elke foto een andere optie. :+

[ afbeelding ]
Mijn app zegt dat de linker knopig helmkruid is. En die rechter misschien kranssalomonszegel? Even de bloei afwachten, zou ik zeggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 09:17:26 #140
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193009897
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 08:37 schreef Koettie het volgende:
Weet iemand wat deze zijn? Google lens geeft bij elke foto een andere optie. :+

[ afbeelding ]
Hortensia? (Links)
KuikenGuppy
  vrijdag 8 mei 2020 @ 09:19:12 #141
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193009933
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

KuikenGuppy
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:00:22 #142
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193010610
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Top! Meer groen en kleur in de straten *O*
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:02:58 #143
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193010647
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Top! Meer groen en kleur in de straten *O*
Jaaaaa! De overbuurman heeft tegelijk met ons ook een geveltuintje gemaakt (nu een jaar geleden) en een aantal andere buren hebben het afgekeken en ook gedaan. Sommigen alleen maar één steen eruit, maar de hele straat is er van opgefleurd.
KuikenGuppy
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:42:31 #144
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193011320
wat leuk Burdie! wat voor plantjes heb je er staan?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:45:17 #145
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193011363
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Mooooooi!
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:48:11 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193011404
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:42 schreef Barreltje het volgende:
wat leuk Burdie! wat voor plantjes heb je er staan?
Een Amerikaanse sering, magnolia, viooltjes, Spaanse margriet en de buurman heeft een nog wat dingen bij gezet. Sedum geloof ik en ik had een pioenroos geplant die waarschijnlijk niet is aangeslagen. Aan de andere kant van de gevel staat nog een jasmijn.
KuikenGuppy
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:49:17 #147
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193011419
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 07:08 schreef Seven. het volgende:

[..]

Cottage garden is geweldig O+ maar wel veel onderhoud. Wat niet echt past in een cottage garden is bodembedekkers, wat betekent dat onkruid vrij spel heeft tot je planten opkomen. Schoffelen kan dus niet. Dus ook daarin goed nadenken over je beplanting, die moet namelijk dicht genoeg zijn zodat onkruid geen ruimte krijgt. En ik zou zeggen, zoveel mogelijk wintergroen spul met daartussen veel plantjes die heel uitbundig bloeien. Eetbare planten tussen je bloemetjes is ook typerend voor cottage gardens. Verder ook nadenken over bloeitijden zodat je van februari t/m oktober bloeiende planten hebt. Planten die lang bloeien zijn dus aan te raden.

Wat is je grondsoort? En ik denk dat de rest van je tuin halfschaduw is?
Qua werk gaat een "echte" cottage garden het ook niet worden, daar ben ik realistisch in. :+ Dus een bodembedekker mag er gewoon in, net als wintergroen spul (vooral ivm de schutting links wat minder aanwezig maken). Maar de georganiseerde chaos is meer mijn ding dan strak en modern, net als de "grote grijze tegels met vierkante borders en hier en daar een plant in pot"-tuin. Daar houdt m'n gevoel voor stijl ook wel een beetje op. :P

Grondsoort zal wel klei zijn, Noord-Hollandse polder. :+ Vooral schaduw en halfschaduw klopt, vanaf 14-15 wordt een hoop zon tegengehouden door het huis, misschien dat iets zonminnends het op de linkerhelft van die strook achterin redt (dat staat denk ik zo rond 11-12 vol in de zon en het duurt tot een uur of 18-19 voor 'ie compleet weg is), maar ik zoek vooral op halfschaduwplanten voor m'n perkje-to-be. :Y En compleet schaduw voor de andere kant dus.

Eetbaar spul vind ik supertof, maar een moestuin is me teveel (of vooral te vaak) werk, dus het worden dan taaie rakkers (zoals die braam) die in de tuin mogen.

Samenvattend kom ik dus zo ongeveer op:

• Moet tegen weinig onderhoud kunnen, liever wat sterke jongens die lekker hun ding doen dan planten waarbij ik moet blijven bemesten enz.
• Moet het goed doen in (half)schaduw en op kleigrond
• Goede mix wintergroen en bloemdragend, maar bijvoorbeeld een mix van verschillende tinten groen vind ik ook tof, dus siergrassen zijn zeker niet uitgesloten.
• Liever wat wilder dan te strak (wat weer wat beter matcht bij m'n luiheid, gelukkig)

Dank, deze posts helpen enorm om de boel wat op een rijtje te krijgen. O+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:49:31 #148
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193011425
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Die doen het goed! O+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:50:03 #149
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193011434
Welke plant (voor in een pot met gaatjes) kan nou echt super goed tegen zon?
Ik heb op een tafeltje achterin mijn tuin 2 lege potten omdat alles wat ik erin zit gewoon verbrand.

Wat het al niet deed was lavendel (aantal soorten), boerenhortensia, campanula en purperklokje.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:54:55 #150
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193011489
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:50 schreef SacreCoeur het volgende:
Welke plant (voor in een pot met gaatjes) kan nou echt super goed tegen zon?
Ik heb op een tafeltje achterin mijn tuin 2 lege potten omdat alles wat ik erin zit gewoon verbrand.

Wat het al niet deed was lavendel (aantal soorten), boerenhortensia, campanula en purperklokje.
Olijf, roos, afrikaantjes...
KuikenGuppy
  vrijdag 8 mei 2020 @ 11:08:36 #151
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193011699
Afrikaantjes zijn eenjarig toch? heb liever een blijvende plant.
Olijf is denk ik iets te groot voor de potten.

Roos kijk ik nooit naar niet echt mijn smaak, maar ook weer niet lelijk ofzo.
Uberhaupt al blij als er iets zit, zal eens naar roosjes kijken.

Zou salie het doen?
pi_193012212
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben hangmatfan! Wij hebben het geluk dat we twee fijne berken voor onze tweepersoonshangmat hebben. Een ideale boom om onder te liggen omdat-ie gefilterd licht doorlaat.

[ afbeelding ]
zucht, ik had ook twee grote berken (30 jaar oud) in de tuin.

Totdat een bejaarde uit de buurt er élke dag over begon te zaniken. Om er vanaf te zijn, berken weg laten halen. Wat denk je? Bomen weg, paar maanden later die bejaarde dood..
pi_193012918
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 11:44 schreef Radegast het volgende:

[..]

zucht, ik had ook twee grote berken (30 jaar oud) in de tuin.

Totdat een bejaarde uit de buurt er élke dag over begon te zaniken. Om er vanaf te zijn, berken weg laten halen. Wat denk je? Bomen weg, paar maanden later die bejaarde dood..
Oh nee!

Berken <3
pi_193013023
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 08:37 schreef Koettie het volgende:
Weet iemand wat deze zijn? Google lens geeft bij elke foto een andere optie. :+

[ afbeelding ]
Excuus voor het binnenvallen, die lange sprieten komen uit de Euphorbia-familie oftewel Wolfsmelk.
Die grootbladige zou ik zo niet weten :)
  vrijdag 8 mei 2020 @ 13:29:34 #155
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193013717
Ik heb voor het eerst planten via nu.nl besteld: vier Acers (ik wil met een Japanse tuin beginnen). Eigenlijk erg positief over de levering. Netjes verpakt en redelijk op tijd. Ging via Perfect Plant Deal.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:26:28 #156
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193016500
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 13:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb voor het eerst planten via nu.nl besteld: vier Acers (ik wil met een Japanse tuin beginnen). Eigenlijk erg positief over de levering. Netjes verpakt en redelijk op tijd. Ging via Perfect Plant Deal.
Nu.nl verkoopt dingen? 8)7
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193016650
Bedankt voor de plantenkennis. Denk links idd helmskruid. Twijfel nog of ik hem laat staan. Wolfmelk klopt ook. Hmmm. Laat ze nog wel even staan. Vind ik ze lelijk gaan ze weg.
pi_193017038
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Wat leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193017110
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 13:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb voor het eerst planten via nu.nl besteld: vier Acers (ik wil met een Japanse tuin beginnen). Eigenlijk erg positief over de levering. Netjes verpakt en redelijk op tijd. Ging via Perfect Plant Deal.
Ik had precies dezelfde set via Groupdeal. Ging ook heel netjes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 18:34:23 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193018324
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Supercool!
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 18:41:23 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193018457
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 13:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb voor het eerst planten via nu.nl besteld: vier Acers (ik wil met een Japanse tuin beginnen). Eigenlijk erg positief over de levering. Netjes verpakt en redelijk op tijd. Ging via Perfect Plant Deal.
Leuk, Japanse tuinen zijn cool. Ik wist niet dat nu.nl ook in planten handelt tegenwoordig :+
Resistance is futile.
pi_193019984
Zelfs bij koopjedeal zijn planten en struiken te koop.
Genoeg keuze https://www.koopjedeal.nl(...)utm_source=copernica
  vrijdag 8 mei 2020 @ 20:01:15 #163
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193020274
Had nog een pot over, appelboompje gehaald gisteren. En nog een hortensia gekregen van familie 5 huizen verderop. Heb hem bij de lijsterbes geplant net als de andere hortensia's in de tuin. Ze hebben er nog één, maar die is echt (te) gigantisch helaas.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193020678
Ik heb ook een ontwerpvraag voor jullie! We hebben een soort van terras (4,6 x 3,4 meter) achterin onze tuin dat helemaal is verzakt. Tot een paar jaar geleden heeft er schijnbaar een schuurtje gestaan. Ooit gaan we daar een tuinkamer maken, maar dat kan nog langer dan vijf jaar duren. Tot die tijd wil ik dat het een fijn terras is. Hebben jullie tips voor hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen met een klein budget en minimale ingrepen?

Eisen:
• Er staat overdag veel zon, te veel zon. Het wordt er erg warm. Beschutting is dus prettig, maar dat kan ook een parasol zijn.
• Privacy. Het tuinhuis met kano's is van de buren..
• Kas uit het zicht.
• Het is een natte plek en tegels bijvoorbeeld verzakken er gemakkelijk. De tegels opnieuw leggen is geen optie, daar moet een alternatief voor komen.
• Het zou leuk zijn als we er kunnen dineren. Da's wel een eind lopen trouwens, dus we zullen het niet vaak doen.

Huidige situatie:



Plattegrond:


Eerste idee (vlonderterras vastgemaakt aan stenen randen, pergola en klimplanten aan twee kanten en bovenin - maar dit wordt denk ik veel te duur):



Ik geniet trouwens zo van m'n verwilderde grastuin met eenvoudige bloemen. O+




[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 08-05-2020 21:40:12 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 21:53:44 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022297
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:49 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Qua werk gaat een "echte" cottage garden het ook niet worden, daar ben ik realistisch in. :+ Dus een bodembedekker mag er gewoon in, net als wintergroen spul (vooral ivm de schutting links wat minder aanwezig maken). Maar de georganiseerde chaos is meer mijn ding dan strak en modern, net als de "grote grijze tegels met vierkante borders en hier en daar een plant in pot"-tuin. Daar houdt m'n gevoel voor stijl ook wel een beetje op. :P

Grondsoort zal wel klei zijn, Noord-Hollandse polder. :+ Vooral schaduw en halfschaduw klopt, vanaf 14-15 wordt een hoop zon tegengehouden door het huis, misschien dat iets zonminnends het op de linkerhelft van die strook achterin redt (dat staat denk ik zo rond 11-12 vol in de zon en het duurt tot een uur of 18-19 voor 'ie compleet weg is), maar ik zoek vooral op halfschaduwplanten voor m'n perkje-to-be. :Y En compleet schaduw voor de andere kant dus.

Eetbaar spul vind ik supertof, maar een moestuin is me teveel (of vooral te vaak) werk, dus het worden dan taaie rakkers (zoals die braam) die in de tuin mogen.

Samenvattend kom ik dus zo ongeveer op:

• Moet tegen weinig onderhoud kunnen, liever wat sterke jongens die lekker hun ding doen dan planten waarbij ik moet blijven bemesten enz.
• Moet het goed doen in (half)schaduw en op kleigrond
• Goede mix wintergroen en bloemdragend, maar bijvoorbeeld een mix van verschillende tinten groen vind ik ook tof, dus siergrassen zijn zeker niet uitgesloten.
• Liever wat wilder dan te strak (wat weer wat beter matcht bij m'n luiheid, gelukkig)

Dank, deze posts helpen enorm om de boel wat op een rijtje te krijgen. O+
Voor de schaduw: daslook is eetbaar en superleuke plant, alleen niet wintergroen.

Siergras: je kunt niet genoeg Carex hebben, maar wat Claudia al zei, de meeste siergrassen zijn echte zonliefhebbers.

Vaste planten die het in de halfschaduw doorgaans ook prima doen:
Klimrozen (die mogen echt niet ontbreken in een cottagetuin)
Her en der een ligusterbol op de grond
Een rhodondendron!
Vlinderstruik

Dat aanvullen met een borderpakket en dan kom je al een heel eind.
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 21:54:46 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022316
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:01 schreef Dagoduck het volgende:
Had nog een pot over, appelboompje gehaald gisteren. En nog een hortensia gekregen van familie 5 huizen verderop. Heb hem bij de lijsterbes geplant net als de andere hortensia's in de tuin. Ze hebben er nog één, maar die is echt (te) gigantisch helaas.

[ afbeelding ]
Leuke aanwinst!
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 22:01:43 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022438
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ook een ontwerpvraag voor jullie! We hebben een soort van terras (4,6 x 3,4 meter) achterin onze tuin dat helemaal is verzakt. Tot een paar jaar geleden heeft er schijnbaar een schuurtje gestaan. Ooit gaan we daar een tuinkamer maken, maar dat kan nog langer dan vijf jaar duren. Tot die tijd wil ik dat het een fijn terras is. Hebben jullie tips voor hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen met een klein budget en minimale ingrepen?

Eisen:
• Er staat overdag veel zon, te veel zon. Het wordt er erg warm. Beschutting is dus prettig, maar dat kan ook een parasol zijn.
• Privacy. Het tuinhuis met kano's is van de buren..
• Kas uit het zicht.
• Het is een natte plek en tegels bijvoorbeeld verzakken er gemakkelijk. De tegels opnieuw leggen is geen optie, daar moet een alternatief voor komen.
• Het zou leuk zijn als we er kunnen dineren. Da's wel een eind lopen trouwens, dus we zullen het niet vaak doen.

Huidige situatie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Plattegrond:
[ afbeelding ]

Eerste idee (vlonderterras vastgemaakt aan stenen randen, pergola en klimplanten aan twee kanten en bovenin - maar dit wordt denk ik veel te duur):

[ afbeelding ]

Ik geniet trouwens zo van m'n verwilderde grastuin met eenvoudige bloemen. O+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Laurier voor de kano's en de kas planten (of een andere haag?)
Schaduwdoek met 3 of 4 palen
Eventueel vlonder over de tegels
Leuk buitenkleed

Veel meer zou ik voor 5 jaartjes niet investeren, maar wie ben ik :+

En je grastuin is prachtig O+
Resistance is futile.
pi_193022556
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Laurier voor de kano's en de kas planten (of een andere haag?)
Schaduwdoek met 3 of 4 palen
Eventueel vlonder over de tegels
Leuk buitenkleed

Veel meer zou ik voor 5 jaartjes niet investeren, maar wie ben ik :+

En je grastuin is prachtig O+
De tegels liggen niet stevig genoeg voor een vlonder, lijkt me.Mijn idee was om steunbalken op de stenen rand te leggen en daarop vlonderplanken vast te maken. Is volgens mij niet zo'n ingewikkelde klus, als de stenen rand tenminste overal waterpas ligt. Een alternatief lijkt me om steunen tegen de stenen rand te monteren, daar de balken op te laten rusten en daar dan vervolgens de vlonderplanken op te bevestigen. Klinkt dat zinnig?

Een haag is op zich aardig, maar... er is heel weinig ruimte. Voor een klimplant vind ik wel ergens een plek en die kan ik dan leiden. Ik heb dus een flinke woekeraar nodig, zoiets als blauwe regen. In het najaar zit ik er toch niet, dus het is niet belangrijk dat de klimplant groenblijvend is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 22:13:08 #169
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193022619
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:51 schreef AnneX het volgende:
Zelfs bij koopjedeal zijn planten en struiken te koop.
Genoeg keuze https://www.koopjedeal.nl(...)utm_source=copernica
Het was overigens toch op maandag 150 bestellen en andere dagen 250, ook afhaal bij directplant :P
Ik ben gewoon langs ranzijn geweest want ik kon niet wachten.
pi_193022645
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:51 schreef AnneX het volgende:
Zelfs bij koopjedeal zijn planten en struiken te koop.
Genoeg keuze https://www.koopjedeal.nl(...)utm_source=copernica
Het gaat vaak om standaardpakketten, zoals die vier acers. Het is mij opgevallen dat Groupdeal goedkoper is dan Koopjedeal. Scheelde een tientje voor de vier acers. Later kwam ik een aantal blauwe regens tegen en die waren ook goedkoper bij Groupdeal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 22:25:04 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022801
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De tegels liggen niet stevig genoeg voor een vlonder, lijkt me.Mijn idee was om steunbalken op de stenen rand te leggen en daarop vlonderplanken vast te maken. Is volgens mij niet zo'n ingewikkelde klus, als de stenen rand tenminste overal waterpas ligt. Een alternatief lijkt me om steunen tegen de stenen rand te monteren, daar de balken op te laten rusten en daar dan vervolgens de vlonderplanken op te bevestigen. Klinkt dat zinnig?

Een haag is op zich aardig, maar... er is heel weinig ruimte. Voor een klimplant vind ik wel ergens een plek en die kan ik dan leiden. Ik heb dus een flinke woekeraar nodig, zoiets als blauwe regen. In het najaar zit ik er toch niet, dus het is niet belangrijk dat de klimplant groenblijvend is.
Klinkt zeker zinnig, vooral op de stenen rand. Alleen ff nadenken hoe je voorkomt dat het ding gaat schuiven (paaltjes aan de buitenkant).

Laurierkers groeit vooral omhoog >:)
Maar blauwe regen is mooier. Of iets van een trompetbloem of zo, weer eens iets anders :)
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 23:08:27 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193023639
Wat leuk om over jullie tuinen te lezen. Wij zijn nu druk bezig met moestuin, beschoeiing en gazon. Ik heb mezelf beloofd dat ik in het najaar een topic hier ga maken waarin ik advies vraag over de beplanting die ik wil. Ik moet me inhouden om dat niet nu al te doen :X
Spoilers!
pi_193023835
Zo leuk, dat stoepplantjes op fb/twitter.
Kom er net achter dat dit steeds maar overal in mijn tuin/onze omgeving staat/opkomt:

Robertskruid.
Vanaf nu laat ik het staan. Vond het al een leuk wildplantje en het is een geraniumsoort.
https://www.facebook.com/stoepplantjes/
pi_193024624
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:13 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Het was overigens toch op maandag 150 bestellen en andere dagen 250, ook afhaal bij directplant :P
Ik ben gewoon langs ranzijn geweest want ik kon niet wachten.
Ach, op die manier kopen mensen ms alsnog in een tuincentrum. B-)

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het gaat vaak om standaardpakketten, zoals die vier acers. Het is mij opgevallen dat Groupdeal goedkoper is dan Koopjedeal. Scheelde een tientje voor de vier acers. Later kwam ik een aantal blauwe regens tegen en die waren ook goedkoper bij Groupdeal.
Het zijn niet de eerste sites waarbij ik denk aan planten en struiken kopen.
En helemaal niet om te prijsvergelijken.
In deze barre tijden is het dan - vergeleken met directplant - hendig om thuisbezorgd te krijgen. w/

Stoepplantjes is leuk, ja.
En als het krijt is weggeregend, komt men het opnieuw krijten?
pi_193024884
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:25 schreef Seven. het volgende:

[..]


Of iets van een trompetbloem of zo, weer eens iets anders :)
Ja, Campsis. Erg mooi, komt wel redelijk laat in blad maar in volle bloei een topper in de zomer.

Moet je wel weer rekening houden met die harde wind, Claudia. Want hoewel hij zelfhechtend is, erg solide doet hij dat niet. Als ie vol in blad staat, dan kan één windvlaag hem zo in het geheel van de muur trekken.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 00:58:09 #176
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193024946
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 23:18 schreef Blues het volgende:
Zo leuk, dat stoepplantjes op fb/twitter.
Kom er net achter dat dit steeds maar overal in mijn tuin/onze omgeving staat/opkomt:
[ afbeelding ]
Robertskruid.
Vanaf nu laat ik het staan. Vond het al een leuk wildplantje en het is een geraniumsoort.
https://www.facebook.com/stoepplantjes/
Daar heb ik er vorige week eentje van gejat in het bos.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 9 mei 2020 @ 06:14:02 #177
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193026748
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 23:18 schreef Blues het volgende:
Zo leuk, dat stoepplantjes op fb/twitter.
Kom er net achter dat dit steeds maar overal in mijn tuin/onze omgeving staat/opkomt:
[ afbeelding ]
Robertskruid.
Vanaf nu laat ik het staan. Vond het al een leuk wildplantje en het is een geraniumsoort.
https://www.facebook.com/stoepplantjes/
Leuk plantje idd, kom ik ook wel eens tegen op straat.
Resistance is futile.
pi_193027130
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 00:49 schreef Radegast het volgende:

[..]

Ja, Campsis. Erg mooi, komt wel redelijk laat in blad maar in volle bloei een topper in de zomer.

Moet je wel weer rekening houden met die harde wind, Claudia. Want hoewel hij zelfhechtend is, erg solide doet hij dat niet. Als ie vol in blad staat, dan kan één windvlaag hem zo in het geheel van de muur trekken.
Ja, dat is een overweging. Wat op die plek groeit moet windbestendig zijn. Dat geldt trouwens ook voor een vlonderterras of een pergola. Als het niet stevig is, lopen we het risico dat we op een ochtend wakker worden en het geheel op ons dak vinden. :+

Maar het is een leuke klimplant:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 08:24:38 #179
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193027339
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 23:18 schreef Blues het volgende:
Zo leuk, dat stoepplantjes op fb/twitter.
Kom er net achter dat dit steeds maar overal in mijn tuin/onze omgeving staat/opkomt:
[ afbeelding ]
Robertskruid.
Vanaf nu laat ik het staan. Vond het al een leuk wildplantje en het is een geraniumsoort.
https://www.facebook.com/stoepplantjes/
Oh die hadden we in onze vorige tuin echt overal te pas en te onpas. Ik vond 'm nog vervelender dan paardenbloemen, bijna zo naar als hedera.
KuikenGuppy
  zaterdag 9 mei 2020 @ 10:13:45 #180
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193028359
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 08:24 schreef Burdie het volgende:

[..]

Oh die hadden we in onze vorige tuin echt overal te pas en te onpas. Ik vond 'm nog vervelender dan paardenbloemen, bijna zo naar als hedera.
Klopt, wij hadden het ook in de voortuin en nu na 3 jaar komen er nog steeds hier en daar sprietjes terug.

Maar het toppunt blijft springklaver :{w
  zaterdag 9 mei 2020 @ 10:47:59 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193028769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 10:13 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Klopt, wij hadden het ook in de voortuin en nu na 3 jaar komen er nog steeds hier en daar sprietjes terug.

Maar het toppunt blijft springklaver :{w
Die hebben we nu overal staan ja ;(.
KuikenGuppy
  zaterdag 9 mei 2020 @ 11:36:34 #182
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193029305
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 16:26 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nu.nl verkoopt dingen? 8)7
Yes, bij toeval achter gekomen: https://www.nu.nl/nushop

Vandaag ook plannen om even bij het tuicentrum langs te gaan. Potgrond scoren en dan twee potten waar voorheen twee buxussen in stonden (allebei de strijd verloren tegen de buxusrups) voorzien van iets nieuws.

Ik moet misschien toch wat meer duurzame plantjes kopen, teveel niet winterharde planten gekocht de laatste jaren. Al hebben we niet echt een winter meer tegenwoordig...

[ Bericht 27% gewijzigd door SEMTEX op 09-05-2020 11:42:40 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  zaterdag 9 mei 2020 @ 11:43:30 #183
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193029380
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 10:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Die hebben we nu overal staan ja ;(.
Ik had altijd last van zevenblad. Dat is nu weg en er groeit nu vooral een soort lange grassoort en nachtschade.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  zaterdag 9 mei 2020 @ 12:20:44 #184
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193029753
Ik heb kweekgras in de tuin, dat is pas kut. Zevenblad heb ik (met heel wat werk) niet meer in de tuin.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193030987
Ik geef een paar vaste planten die het blad laten hangen en wat nieuwe dingen die net geplant (d?) zijn nu maar met de gieter water.
Morgen toch maar even de sproeiert aan :@
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:16:24 #186
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031031
zo. ik ben bezig met een flinke list van planten voor in de tuin :)
de bloeitijd, hoogte en standplaats worden allemaal meegenomen.
ik heb al een stuk of 20 planten die ik mooi blijk te vinden :+ nog geen idee hoe dat allemaal bij elkaar combineert, maar dat zie ik later wel.

nu heb ik 3 vragen :
1. ik ben helemaal weg van de Phlebodium aureum ‘Blue Star’.. maar ik zie eigenlijk dat ie vooral als kamerplant wordt aangeprezen. kan ie dan wel of niet in de tuin ?
2. bij veel planten zie ik "halfschaduw" staan. wat betekent dat? :+ betekent dat dat ie nooit in de volle zon mag staan? of dat het wel voor 2-4 uurtjes per dag kan? of hoe werkt dat?
3. bij een aantal planten staat dat je er 4/7/9 per m2 kan/moet planten . wat houdt dat in? :@ mogen er dan ook geen andere planten in een m2 rondom die plant of geldt het alleen om de zelfde soort plant?

[ Bericht 13% gewijzigd door Barreltje op 09-05-2020 14:26:52 ]
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:42:32 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193031274
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:16 schreef Barreltje het volgende:
zo. ik ben bezig met een flinke list van planten voor in de tuin :)
de bloeitijd, hoogte en standplaats worden allemaal meegenomen.
ik heb al een stuk of 20 planten die ik mooi blijk te vinden :+ nog geen idee hoe dat allemaal bij elkaar combineert, maar dat zie ik later wel.

nu heb ik 3 vragen :
1. ik ben helemaal weg van de Phlebodium aureum ‘Blue Star’.. maar ik zie eigenlijk dat ie vooral als kamerplant wordt aangeprezen. kan ie dan wel of niet in de tuin ?
2. bij veel planten zie ik "halfschaduw" staan. wat betekent dat? :+ betekent dat dat ie nooit in de volle zon mag staan? of dat het wel voor 2-4 uurtjes per dag kan? of hoe werkt dat?
3. bij een aantal planten staat dat je er 4/7/9 per m2 kan/moet planten . wat houdt dat in? :@ mogen er dan ook geen andere planten in een m2 rondom die plant of geldt het alleen om de zelfde soort plant?
1. Je zou het kunnen proberen maar kans is aanwezig dat 'ie snel sterft.

2. Halfschaduw is 2-4 uur volle zon. Ik weet niet hoeveel zon je laurier doorlaat? Er zijn planten die zich daar in specialiseren, groeien onder bomen. Blauwe druifjes zijn daar een voorbeeld van, meen ik.

3. Als je die specifieke plant bij elkaar gaat zetten, dan is dat advies geldig voor die ene plant. Heeft te maken met hoe groot ze uiteindelijk worden. Je zou dus een andere plant er ook zover vandaan kunnen zetten, er vanuitgaande dat die niet véél groter is.
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:58:15 #188
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031431
ah mooi van 2! dan kan ik een hoop meer planten bekijken..

ik heb er alleen nu al veel teveel :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193031458
Oké, plan is omgegooid. We hebben namelijk een stenen plateau aan de andere kant van de achtertuin. Dat heb ik vorig jaar al een stuk uitgegraven. Het komt onder water te staan als je de aarde weghaalt, maar we zouden het wel kunnen gebruiken als fundament voor een vlonderterras.

Nu:


Vorig jaar tijdens het uitgraven:



Dat betekent dat we het andere 'terras' (van de foto hieronder dus) een andere bestemming kunnen geven. Wie heeft ideeën? Mij lijkt het slim om de stenen rand te benutten. Als ik kleine kinderen had, maakte ik er bijvoorbeeld een grote zandbak van. @Seven., ik zou dan wel een haag kunnen planten omdat ik dat in de bak zou doen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:03:10 #190
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031487
@ Claudia, in de kas heb je al groenten staan denk ik?

misschien een vuurkuil ofzo ? leuk voor de jongens om mee te spelen ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193031498
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:42 schreef Seven. het volgende:

3. Als je die specifieke plant bij elkaar gaat zetten, dan is dat advies geldig voor die ene plant. Heeft te maken met hoe groot ze uiteindelijk worden. Je zou dus een andere plant er ook zover vandaan kunnen zetten, er vanuitgaande dat die niet véél groter is.
Is dat zo? Ik ging er vanuit dat het een richtlijn is voor het snel vol krijgen van de tuin. Ik plant zelf veel minder plantjes per m2 en met wat geduld wordt het dan ook wel vol.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193031506
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:03 schreef Barreltje het volgende:
@ Claudia, in de kas heb je al groenten staan denk ik?

misschien een vuurkuil ofzo ? leuk voor de jongens om mee te spelen ?
Overwogen, want dat lijkt m'n zoon geweldig. Maar ik vind dat een beetje griezelig zo dicht naast het tuinhuis van de buren. Of is dat overdreven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193031531
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:58 schreef Barreltje het volgende:
ah mooi van 2! dan kan ik een hoop meer planten bekijken..

ik heb er alleen nu al veel teveel :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb mijn planten in een excelsheet staan met bloeiperiode, kleur etc. Als je dat doet, dan zul je ontdekken dat sommige planten dezelfde functie in je tuin hebben en dat maakt het schrappen makkelijker.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:09:06 #194
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031563
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb mijn planten in een excelsheet staan met bloeiperiode, kleur etc. Als je dat doet, dan zul je ontdekken dat sommige planten dezelfde functie in je tuin hebben en dat maakt het schrappen makkelijker.
dat heb ik inderdaad ook ;) maar xls plakt zo lastig..

hoe bepaal je of planten dezelfde functie hebben ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:10:39 #195
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031580
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Overwogen, want dat lijkt m'n zoon geweldig. Maar ik vind dat een beetje griezelig zo dicht naast het tuinhuis van de buren. Of is dat overdreven?
nouja. het hangt er vanaf.. het is 4 bij 4 toch? als je 1 plekje maakt waar hij mag stoken dan kan je dat ruim van de buren af doen.. en doe je het in een vuurkotf? of een unit met een schoorsteentje oid? dan kunnen de vlammen toch ook niet zo hoog worden.. en vonken hangen ook af van de houtsoort die je er in gooit ( en de wind etc)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193031609
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:09 schreef Barreltje het volgende:

[..]

dat heb ik inderdaad ook ;) maar xls plakt zo lastig..

hoe bepaal je of planten dezelfde functie hebben ?
Bloeitijd is een variabele. Een tweede variabele die ik gebruik is hoogte. Ik vind structuur van het blad ook belangrijk maar daar heb ik geen aparte kolom voor, dus dat doe ik op gevoel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193031627
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:10 schreef Barreltje het volgende:

[..]

nouja. het hangt er vanaf.. het is 4 bij 4 toch? als je 1 plekje maakt waar hij mag stoken dan kan je dat ruim van de buren af doen.. en doe je het in een vuurkotf? of een unit met een schoorsteentje oid? dan kunnen de vlammen toch ook niet zo hoog worden.. en vonken hangen ook af van de houtsoort die je er in gooit ( en de wind etc)
Oké, goed om te weten! Dan is het zeker een optie. Ik zou er bijvoorbeeld grind omheen kunnen strooien om de kans te verkleinen dat er iets groens in de hens vliegt.

De kinderen zouden zoiets ook heel tof vinden:



Dat is een Pinterestding, schijnbaar, om een zwembad van zo'n ding te maken:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:18:42 #198
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031697
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bloeitijd is een variabele. Een tweede variabele die ik gebruik is hoogte. Ik vind structuur van het blad ook belangrijk maar daar heb ik geen aparte kolom voor, dus dat doe ik op gevoel.
en hoe pak je dat dan aan?
ik heb zeg 3 keer 0.60 bij 2 meter bakken straks.. dus om al die planten er in te zetten heb ik ruim niet genoeg ruimte..

qua hoogte ik dacht met 3 "lagen" te werken
1 laag van 10-30 cm
1 laag van 30 - 60 cm
1 laag > 60 cm

en dan kijken of ik "iedere maand" iets kan laten bloeien ..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:20:45 #199
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031727
oh! zo'n bad is ook wel vet!

nouja laat je kinderen maar kiezen dan ;) een bad of een vruuplaats :P
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193032148
Of allebei >:)


Zo'n zin in mn rozenexplosie die eraan zit te komen!




Meidoorn in bloei O+
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:10:18 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032301
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik ging er vanuit dat het een richtlijn is voor het snel vol krijgen van de tuin. Ik plant zelf veel minder plantjes per m2 en met wat geduld wordt het dan ook wel vol.
Waarschijnlijk heb je gelijk >:)
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:17:43 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032404
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:58 schreef Barreltje het volgende:
ah mooi van 2! dan kan ik een hoop meer planten bekijken..

ik heb er alleen nu al veel teveel :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie lijst!
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:21:10 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032455
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:57 schreef Blues het volgende:
Of allebei >:)


Zo'n zin in mn rozenexplosie die eraan zit te komen!


[ afbeelding ]

Meidoorn in bloei O+
[ afbeelding ]

Wauw, je meidoorn! O+
Benieuwd hoe je rozen het dit jaar doen, ziet er veelbelovend uit.
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:25:07 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032528
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:00 schreef Claudia_x het volgende:
Oké, plan is omgegooid. We hebben namelijk een stenen plateau aan de andere kant van de achtertuin. Dat heb ik vorig jaar al een stuk uitgegraven. Het komt onder water te staan als je de aarde weghaalt, maar we zouden het wel kunnen gebruiken als fundament voor een vlonderterras.

Nu:
[ afbeelding ]

Vorig jaar tijdens het uitgraven:

[ afbeelding ]

Dat betekent dat we het andere 'terras' (van de foto hieronder dus) een andere bestemming kunnen geven. Wie heeft ideeën? Mij lijkt het slim om de stenen rand te benutten. Als ik kleine kinderen had, maakte ik er bijvoorbeeld een grote zandbak van. @:Seven., ik zou dan wel een haag kunnen planten omdat ik dat in de bak zou doen.

[ afbeelding ]
Haha, herkenbaar, zulke plan veranderingen ;) . Compostbakken? Of nee, dat moet juist aan de onderkant open zijn.
Resistance is futile.
pi_193032731
En ik zie een blauw stoeltje onder de bloeiende meidoorn. w/
Toch nog wat grieks blauw.
Langs het spoor staan ook weer hele groooote meidoorn bomen te bloeien: een witte muur.

@Barrel ...het oog is groter dan de maag! Wát een lijst!

@Claudia ...water is er al genoeg om te zwemmen en de vuurkorf kan je bij misgaan ook in de wetering duwen. w/
pi_193032780
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 16:41 schreef AnneX het volgende:
En ik zie een blauw stoeltje onder de bloeiende meidoorn. w/
Toch nog wat grieks blauw.
Langs het spoor staan ook weer hele groooote meidoorn bomen te bloeien: een witte muur.


Ja ook prachtig hè!

Ik heb nog 2 van die stoeltjes. Die ik her en der neerzet. Ook ooit geverfd in dat Griekse blauw waar ik zo van hauw w/
pi_193034669
Het lijkt zo'n saaie boom maar wat is je meidoorn mooi, @Blues!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 20:11:55 #208
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193035505
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:57 schreef Blues het volgende:
Of allebei >:)
Houtgestookte hot tub O+.
KuikenGuppy
  zaterdag 9 mei 2020 @ 20:14:07 #209
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193035532
KuikenGuppy
pi_193035665
quote:
17s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 20:14 schreef Burdie het volgende:
[ afbeelding ]
:D!

Zo ziet voor mijn lief de hel eruit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193051401
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:20 schreef Claudia_x het volgende:

Ik geniet trouwens zo van m'n verwilderde grastuin met eenvoudige bloemen. O+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zo heerlijk! Dat past echt prachtig in de omgeving ook. O+
pi_193051419
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:57 schreef Blues het volgende:

Meidoorn in bloei O+
[ afbeelding ]

Prachtige meidoorn! Ligt het aan mij of zijn ze dit jaar nog mooier dan anders? Of komt dat door de Corona-wandelingen, dat ik ze meer/beter/vaker zie?
pi_193051589
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 18:29 schreef yinu het volgende:

[..]

Prachtige meidoorn! Ligt het aan mij of zijn ze dit jaar nog mooier dan anders? Of komt dat door de Corona-wandelingen, dat ik ze meer/beter/vaker zie?
Ik zie met wandelen altijd wel veel moois...weet niet of je meer wandelt? Of in ander gebied?

Door onze eigen enorm uitwaaierende armen vd Himalayaceder en de hazelaar van de buurman zit de meidoorn wel erg gevangen..wel jammer.
Net fotootje vanuit ons woonkamerraam genomen(die is op de 1e etage) goed te zien dat ie ook hoog is!

  zondag 10 mei 2020 @ 20:09:09 #214
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193052774
Oei die Ceder een beetje snoeien? 2/3 takken eraf?
pi_193052967
Is al flink gesnoeid. in 't verleden, overigens is ie lelijk. Altijd al gevonden. Maar wel een mooie landingsplek voor birds O+
Misschien een keer een even wat bij laten werken ja.. maar dan wordt ie wel topzwaar vrees ik, hij zwaait al zo vervaarlijk bij storm/harde wind die we hier zo vlak aan de kust hebben.
  zondag 10 mei 2020 @ 20:49:11 #216
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193053444
Ik kan nog wel wat brandhout gebruiken anders breng je 'm langs?
pi_193054597
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 18:41 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik zie met wandelen altijd wel veel moois...weet niet of je meer wandelt? Of in ander gebied?

Door onze eigen enorm uitwaaierende armen vd Himalayaceder en de hazelaar van de buurman zit de meidoorn wel erg gevangen..wel jammer.
Net fotootje vanuit ons woonkamerraam genomen(die is op de 1e etage) goed te zien dat ie ook hoog is!

[ afbeelding ]
Wauw, indrukwekkend!

De hazelaar van je buurman is een enorm ding, zeg. Wel heel gaaf. Wil hij die niet snoeien?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193054680
quote:
17s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wauw, indrukwekkend!

De hazelaar van je buurman is een enorm ding, zeg. Wel heel gaaf. Wil hij die niet snoeien?
Zowel rechterburen als linkerburen doen niks niet nooit niet aan hun tuin. Zitten er ook nooit in...
helaas ;(
De schutting die je ziet, die moet vernieuwd.. dus we moeten in gesprek om samen te delen, maar ik weet nu al wat het antwoord is.
Rechterburen hebben nooit mee willen betalen aan andere schutting die 2x omgelegen heeft door storm :(

De buren naast deze directe buren van ons, ergeren zich ook groen en geel aan het alles maar laten verwilderen té groot groeien.. het zijn best lekker ruime tuinen, maar je mot wel snoeien.
pi_193054690
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 20:49 schreef kaasplankje het volgende:
Ik kan nog wel wat brandhout gebruiken anders breng je 'm langs?
Sgoe! *G*
pi_193054752
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:42 schreef Blues het volgende:

[..]

Zowel rechterburen als linkerburen doen niks niet nooit niet aan hun tuin. Zitten er ook nooit in...
helaas ;(
De schutting die je ziet, die moet vernieuwd.. dus we moeten in gesprek om samen te delen, maar ik weet nu al wat het antwoord is.
Rechterburen hebben nooit mee willen betalen aan andere schutting die 2x omgelegen heeft door storm :(
Jammer. De hazelaar moet vanwege de wijze waarop die groeit goed te snoeien zijn, lijkt me. Ik kan me voorstellen dat de buren dan willen dat je je meidoorn ook wat kortwiekt. Maar ze zien er ook wel mooi innig vervlochten zo. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193054790
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jammer. De hazelaar moet vanwege de wijze waarop die groeit goed te snoeien zijn, lijkt me. Ik kan me voorstellen dat de buren dan willen dat je je meidoorn ook wat kortwiekt. Maar ze zien er ook wel mooi innig vervlochten zo. O+
Geloof me nou, deze buurman doet niks aan zijn tuin _O-
Ja dat wel :+

De klimop in mijn meidoorn begint al lekker te verdrogen en eraf te vallen trouwens O+
pi_193054915
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:46 schreef Blues het volgende:

De klimop in mijn meidoorn begint al lekker te verdrogen en eraf te vallen trouwens O+
Welke heester heb je onderaan je meidoorn staan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193054958
Aucuba Japonica/broodboom.
pi_193055083
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:54 schreef Blues het volgende:
Aucuba Japonica
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193055347
Stond er al hoor. Net als de meidoorn, de ceder en 1 hortensia. Rest heb ik allemaal veranderd in de loop der jaren.
pi_193059439
Oh en de rodondenderon, die helemaal in de hoek staat, nauwelijks of even zon krijgt, staat op ontploffingsgevaar *O* Als het goed is dieppaarsch O+
pi_193060500
Wat is de aangewezen methode om onkruid (gras en brandnetels vooral) uit borders te krijgen? Schoffelen? Helpt dat tegen gras en brandnetel?

Ik heb sedum als bodembedekker in de borders :)
  maandag 11 mei 2020 @ 09:33:55 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193060754
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:15 schreef athlonkmf het volgende:
Wat is de aangewezen methode om onkruid (gras en brandnetels vooral) uit borders te krijgen? Schoffelen? Helpt dat tegen gras en brandnetel?

Ik heb sedum als bodembedekker in de borders :)
Schoffelen en eruit halen. Of gewoon eruit trekken als het niet teveel is.
KuikenGuppy
pi_193063508
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 07:52 schreef Blues het volgende:
Oh en de rodondenderon, die helemaal in de hoek staat, nauwelijks of even zon krijgt, staat op ontploffingsgevaar *O* Als het goed is dieppaarsch O+
Oh zo mooi! Ik heb hier een paar weken geleden een (gekregen) rhododendron geplant, ook in een schaduwborder, maar die lijkt niet aan te slaan... :{
pi_193106058
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 12:26 schreef yinu het volgende:

[..]

Oh zo mooi! Ik heb hier een paar weken geleden een (gekregen) rhododendron geplant, ook in een schaduwborder, maar die lijkt niet aan te slaan... :{
Bummer. Maar houd hoop! Mijn rozenstruik lijkt niet zo blij, maar ik laat 'em minstens een jaar staan. Je weet maar nooit. M'n ogenschijnlijk dode clematis is uiteindelijk ook weer uitgelopen.

Ik heb mijn rhododendron heel rigoureus afgezaagd omdat de struik i.v.m. een gebrek aan licht lange takken had met alleen aan de uiteinden bladeren. Nu loopt-ie weer mooi uit! Volgend jaar bloemen, hopelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 13 mei 2020 @ 18:34:55 #231
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193106812
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:15 schreef athlonkmf het volgende:
Wat is de aangewezen methode om onkruid (gras en brandnetels vooral) uit borders te krijgen? Schoffelen? Helpt dat tegen gras en brandnetel?

Ik heb sedum als bodembedekker in de borders :)
Brandnetel vermeerderd via de wortels dus als je 'm gaat rapen moet je ook alle wortels mee pakken anders komt hij net zo hard weer terug.
pi_193112890
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 18:34 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Brandnetel vermeerderd via de wortels dus als je 'm gaat rapen moet je ook alle wortels mee pakken anders komt hij net zo hard weer terug.
Gelukkig gaat dat met brandnetels heel makkelijk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 14 mei 2020 @ 00:33:37 #233
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193113070
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 14 mei 2020 @ 12:54:00 #234
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193121321
Ik heb laatst een klein laurierboompje gekocht voor een lege pot die voorheen gevuld was met een buxus (you know what happened). Ik dacht ergens gelezen dat laurier ook een functie had tegen buxusrups? Kan het echter niet meer vinden. Ben ook wel benieuwd of ik er nog iets lekkers mee kan maken, naast het feit dat het een heel mooi boompje is (bijna een bonsai).
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 14 mei 2020 @ 13:06:44 #235
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193121543
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:58 schreef Barreltje het volgende:
ah mooi van 2! dan kan ik een hoop meer planten bekijken..

ik heb er alleen nu al veel teveel :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hou er wel rekening mee dat het mooier oogt als je clustertjes van planten hebt, ipv. overal 1tje van. In onze vorige (stads)tuin hadden we clustertjes van 4-5 kleintjes, 2-3 medium of 1 grote plant.

In onze huidige tuin worden het denk ik al snel vakken van 1 tot 3m2 van dezelfde plant.
Bijv. tulpen is ook super gaaf om gewoon 20 bollen bij elkaar te zetten ipv. 20 bollen te verspreiden over je hele tuin.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 mei 2020 @ 08:12:24 #236
74056 crew  ToT
pi_193137293


Zo, nieuwe gazonnetje groeit lekker! *O*

Op die kale plekken staan vooral wat dunne losse sprietjes, maar ik neem aan dat dat vanzelf wel bedekt? Extra bijzaaien zal toch niet nodig zijn?

De randen groeien (uiteraard) het hardst en dat knip ik nu handmatig steeds wat bij, maar nu is ook een deel in het midden dat al behoorlijk lang begint te worden. Ik neem aan dat ik nu onderhand wel voorzichtig over de dichter begroeide delen kan lopen om dat bij te knippen?

En wanneer zou ik met echt maaien moeten beginnen? Ik wil het dunne jonge spul op die legere plekken natuurlijk niet meteen helemaal kapot maken.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 08:38:21 #237
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193137531
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:12 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Zo, nieuwe gazonnetje groeit lekker! *O*

Op die kale plekken staan vooral wat dunne losse sprietjes, maar ik neem aan dat dat vanzelf wel bedekt? Extra bijzaaien zal toch niet nodig zijn?

De randen groeien (uiteraard) het hardst en dat knip ik nu handmatig steeds wat bij, maar nu is ook een deel in het midden dat al behoorlijk lang begint te worden. Ik neem aan dat ik nu onderhand wel voorzichtig over de dichter begroeide delen kan lopen om dat bij te knippen?

En wanneer zou ik met echt maaien moeten beginnen? Ik wil het dunne jonge spul op die legere plekken natuurlijk niet meteen helemaal kapot maken.
Volgens mij beginnen met maaien zodra de wielen niet wegzakken (en dus geen blubberbende van je gazon maken).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 mei 2020 @ 08:52:20 #238
74056 crew  ToT
pi_193137689
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:38 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Volgens mij beginnen met maaien zodra de wielen niet wegzakken (en dus geen blubberbende van je gazon maken).
Ik had begrepen pas maaien als het gras 10 cm lang is? :@
pi_193137913
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:52 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik had begrepen pas maaien als het gras 10 cm lang is? :@
Wat Dagoduck zegt en de machine afstellen op hoogste stand.
Pas 2 e /3e maaibeurt op middenstand als je kinderen op het gazon wil laten spelen.
Fijn, dat het nu ergens op begint te lijken. w/
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 mei 2020 @ 09:22:31 #240
74056 crew  ToT
pi_193138016
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 09:11 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat Dagoduck zegt en de machine afstellen op hoogste stand.
Pas 2 e /3e maaibeurt op middenstand als je kinderen op het gazon wil laten spelen.
Fijn, dat het nu ergens op begint te lijken. w/
Okee dan! :)
Ja mini-ToT moet er op een gegeven moment wel op kunnen rondhobbelen, maar die vermaakt zich momenteel nog meer iets verderop in de straat in het witte zand waar de aanleg van een fietspad is stopgezet! _O-

En @ dat het ergens op begint te lijken; dat was de vorige keer ook zo en toch werd het helemaal kut. _O-
MAAR: ik ben nu in de voortuin bezig (siersplit verwijderd en zand er uit gezeefd, worteldoek verwijderd, geëgaliseerd, fikse kuil gegraven, gevuld met rozen-aarde, rozenstruik in geplant en straks nieuw worteldoek leggen en het grind er terug op leggen rondom de rozenstruik) en ik zie nu echt wat voor troep dit zand hier was; ik heb de grond in de voortuin enorm hard aan zitten stampen en heb er water overheen gesproeid om het verder in te laten zakken, maar het water liep er eerst volledig van af (het zand bleef kurkdroog), op een gegeven moment zakte het water er in een noodgang dwars doorheen, en even later werd het een super dunne blubber waar je een paar centimeter in weg zakt. En dat had ik dus ook in de achtertuin, waar ik het gazonnetje op liet groeien.
Dat zelfde troep ligt hier overigens ook in de gazonnetjes van de gemeente, en daar is bijna geen sprietje gras meer terug te vinden. Sterker nog; onkruid sterft daar ook in een noodgang af en je krijgt steeds grotere lege stukken stuifzand.

[ Bericht 2% gewijzigd door ToT op 15-05-2020 09:28:51 ]
pi_193176870
Wilde vandaag wat eenjarig spul in de borders zetten, maar combi van klei en droogte maken het als beton -O-
Drastische oplossing zou zijn om deel af te graven en te vullen met goede tuingrond, maar het zijn kleine borders (1x2m) en al een paar jaar gevuld met deels vaste planten. Dus dat is geen optie. Jullie nog ideeën om het een beetje bewerkbaar te maken?
Flink water geven en mengen met compost ofzo?
  zondag 17 mei 2020 @ 13:55:11 #242
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193177366
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 13:07 schreef Piles het volgende:
al een paar jaar gevuld met deels vaste planten.
Die kun je uitgraven toch, die groeien wel weer zodra ze er met nieuwe grond weer in staan. Zeker in deze tijd van het jaar overleven ze dat wel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 17 mei 2020 @ 14:43:05 #243
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193177925
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat het mooier oogt als je clustertjes van planten hebt, ipv. overal 1tje van. In onze vorige (stads)tuin hadden we clustertjes van 4-5 kleintjes, 2-3 medium of 1 grote plant.

In onze huidige tuin worden het denk ik al snel vakken van 1 tot 3m2 van dezelfde plant.
Bijv. tulpen is ook super gaaf om gewoon 20 bollen bij elkaar te zetten ipv. 20 bollen te verspreiden over je hele tuin.
goeie tip! ik neem het mee.

ik moet nog even 1.5 week werkenen dan ben ik vrij om wat aan de tuin te doen *O* ik heb enorm zin om de borders te gaan maken
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 17 mei 2020 @ 20:21:27 #244
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193182095
Ik zag dit weekend, doordat ze in bloei stonden, dat er ineens allemaal boterbloemen in de tuin groeiden. Geen idee waar die nou weer vandaan zijn gekomen. Maar aangezien ik geen geel in de tuin heb weer lekker aan het tuinieren geweest vanmiddag.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193182141
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zag dit weekend, doordat ze in bloei stonden, dat er ineens allemaal boterbloemen in de tuin groeiden. Geen idee waar die nou weer vandaan zijn gekomen. Maar aangezien ik geen geel in de tuin heb weer lekker aan het tuinieren geweest vanmiddag.
Ik laat ze lekker staan! Heb ze nu ook ineens overal. En margrietjes in het (gelige... ;( ) gras.
Laat het staan! Voor de beessies.

Aankomende week foto's van de paarsche rodondendonder en de witte roos zag ik ook al met wat knopjes O+ De campanula begint ook enorm op te schieten, dat is elk jaar een groter en groter tapijt.. die kreeg ik ooit als kleine plantjes van moedertje en zusje zaligers. O+
  zondag 17 mei 2020 @ 20:36:24 #246
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193182342
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:24 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik laat ze lekker staan! Heb ze nu ook ineens overal. En margrietjes in het (gelige... ;( ) gras.
Laat het staan! Voor de beessies.

Aankomende week foto's van de paarsche rodondendonder en de witte roos zag ik ook al met wat knopjes O+ De campanula begint ook enorm op te schieten, dat is elk jaar een groter en groter tapijt.. die kreeg ik ooit als kleine plantjes van moedertje en zusje zaligers. O+
Ik laat bijna alles staan, behalve geel, wil mijn moeder niet.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193182526
Ik vind boterbloemen leuk. Veel mensen schijnen een hekel te hebben aan paardenbloemen - snap ik ook al niet. Laatst las ik dat die steeds minder voorkomen omdat strakke gazons in de mode zijn. ;( Ik vond het als kind leuk om de pluisjes weg te blazen en mijn kinderen vermaken zich er ook prima mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 17-05-2020 20:53:29 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193182620
Het viel mij en m'n dochter dit jaar tijdens onze coronawandelingen trouwens op dat veel vroegbloeiende bloemen geel zijn. Daar las ik deze theorie over:

quote:
Waarom zijn voorjaarsbloemen geel, en wit? Het heeft waarschijnlijk met ultraviolet licht te maken. Dat kunnen bestuivers als bijen en hommels goed zien. En zeker in het voorjaar, wanneer bestuivers nog niet talrijk zijn, moeten die beestjes de bloemen natuurlijk wel kunnen vinden. Bijen en hommels zien geel en wit als fel blauw, en dat valt op. De meeste bloemen en struiken in ons land worden bestoven door insecten en dus zijn de meeste bloemen hier – in de natuur – geel of wit. En let maar op: bloemen die door de wind worden bestoven, vallen helemaal niet op. Niet nodig. Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 17 mei 2020 @ 21:10:44 #249
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193182935
Hier in de straat hebben mensen weer een hele tuin betegeld :(
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 17 mei 2020 @ 21:11:49 #250
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193182962
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:53 schreef Claudia_x het volgende:
Het viel mij en m'n dochter dit jaar tijdens onze coronawandelingen trouwens op dat veel vroegbloeiende bloemen geel zijn. Daar las ik deze theorie over:
[..]

Heb vanavond een wandeling gemaakt, zag vooral veel paars.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193183114
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind boterbloemen leuk. Veel mensen schijnen een hekel te hebben aan paardenbloemen - snap ik ook al niet. Laatst las ik dat die steeds minder voorkomen omdat strakke gazons in de mode zijn. ;( Ik vond het als kind leuk om de pluisjes weg te blazen en mijn kinderen vermaken zich er ook prima mee.
Laat ik ook staan. Hier en daar ruk ik er wel eens uit maar dat zijn er maar een paar.
Bovendien heb ik verre van een strakke tuin O+
  zondag 17 mei 2020 @ 21:42:26 #252
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193183664
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb vanavond een wandeling gemaakt, zag vooral veel paars.
Ja precies, in mijn zoektocht naar leuke planten kom ik heeeel veeeeel paars en lila tegen. Maar goed, het is nu geen voorjaar natuurlijk :P .

Paardebloemen in mijn tuin heb ik niet zo veel mee eigenlijk. Vooral dat blad is zo lelijk in je gras. In bermen en op weilanden vind ik ze wel weer tof :P . Maar ik las inderdaad dat het niet zo goed gaat met die dingen...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 17 mei 2020 @ 21:57:43 #253
74056 crew  ToT
pi_193184061
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind boterbloemen leuk. Veel mensen schijnen een hekel te hebben aan paardenbloemen - snap ik ook al niet. Laatst las ik dat die steeds minder voorkomen omdat strakke gazons in de mode zijn. ;( Ik vond het als kind leuk om de pluisjes weg te blazen en mijn kinderen vermaken zich er ook prima mee.
Mode? Ik weet niet beter dan dat gazonnetjes gewoon mooi strak moeten zijn. :)
  zondag 17 mei 2020 @ 22:02:15 #254
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_193184182
Niks van gemerkt hier, dat paardenbloemen het lastig hebben. :+

Project tuin lag even stil wegens volle kliko en andere prioriteiten, maar morgen wordt 'ie weer geleegd, dus de schaar kan in de Hedera. :9
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zondag 17 mei 2020 @ 22:11:14 #255
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193184431
Mijn hedera gaat ook lekker tegen de schutting, eindelijk, had het gevoel dat het voorgaande jaren niet echt wilde groeien. Heb ook nog wat hedera tegen het schuurmuurtje geplant, die is slaat nu aan, maar is nog klein, dus zal deze zomer ook wel wat groeien. Heb daar ook een spiegel opgehangen, eens kijken wat voor effect dat geeft.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193184596
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes:





Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
  zondag 17 mei 2020 @ 22:20:02 #257
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193184664
Elke keer weer een verrassing op je foto's! Dat uitzicht op het kerkje O+ .

En die borders zijn mooi zo!
  zondag 17 mei 2020 @ 22:35:54 #258
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193185088
Oja, ik had nog wat foto's van de voortuin gemaakt gisteren.

(Jaja, ik weet het, veel tegels. Maar het is een tuin op het noorden.)







Komende week maar weer eens wat 'onkruid' wieden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193185160
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:17 schreef AnneX het volgende:
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
Wow wat een kleurenpracht O+
pi_193185200
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:35 schreef Dagoduck het volgende:
Oja, ik had nog wat foto's van de voortuin gemaakt gisteren.

(Jaja, ik weet het, veel tegels. Maar het is een tuin op het noorden.)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Komende week maar weer eens wat 'onkruid' wieden.
Lekker vol ook ^O^ met poes O+
  zondag 17 mei 2020 @ 23:24:29 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193186073
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:17 schreef AnneX het volgende:
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
Mooi Anne! En idd zeg, steeds weer verrassingen :D
Resistance is futile.
  zondag 17 mei 2020 @ 23:26:43 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193186113
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:35 schreef Dagoduck het volgende:
Oja, ik had nog wat foto's van de voortuin gemaakt gisteren.

(Jaja, ik weet het, veel tegels. Maar het is een tuin op het noorden.)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Komende week maar weer eens wat 'onkruid' wieden.
Hoi poes! Wat ga je weghalen? Je bonte liguster? maakt aardige vorderingen in zijn queeste voor totale borderdominatie :+
Resistance is futile.
  zondag 17 mei 2020 @ 23:53:48 #263
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193186494
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:17 schreef AnneX het volgende:
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
Jouw tuin is echt net uit een magazine! Heerlijk geordend een rotzooitje O+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  maandag 18 mei 2020 @ 01:59:28 #264
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193187398
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2020 23:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoi poes! Wat ga je weghalen? Je bonte liguster? maakt aardige vorderingen in zijn queeste voor totale borderdominatie :+
Die plant houdt zich best koest hoor ;) Maar dat is inderdaad de enige die ik ieder jaar wel snoei.

Nee, zat meer te denken aan het groen tussen de tegels.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193199648
quote:
2s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:57 schreef ToT het volgende:

[..]

Mode? Ik weet niet beter dan dat gazonnetjes gewoon mooi strak moeten zijn. :)
In het boek dat ik aan lezen ben kwam ik een paragraaf tegen over gras. De toepassing in tuinen schuint relatief nieuw te zijn: pas in de zestiende eeuw werden schijnbaar voor het eerst grasvelden aangelegd ten behoeve van een balspel (al kom ik op Wikipedia tegen dat de eerste 'bowling green' er al in 1299 was). En pas in de 19e eeuw kwam het gazon binnen handbereik van de middenklasse door de introductie van de grasmaaier (daarvoor kostte het veel geld om een gazon kort te houden).

Toegegeven, het begrip mode is betrekkelijk. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193199700
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:17 schreef AnneX het volgende:
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
Dat geel van de boterbloemen vult de rest juist heel mooi aan! O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193199713
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:35 schreef Dagoduck het volgende:
Oja, ik had nog wat foto's van de voortuin gemaakt gisteren.

(Jaja, ik weet het, veel tegels. Maar het is een tuin op het noorden.)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Komende week maar weer eens wat 'onkruid' wieden.
Ik doe m'n best maar zie geen onkruid!

Leuke border, vooral de planten die wat overhangen. ^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 18 mei 2020 @ 23:33:33 #268
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193199734
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik doe m'n best maar zie geen onkruid!

Leuke border, vooral de planten die wat overhangen. ^O^
Tussen de tegels. Alles hoger dan een centimeter haal ik meestal weg. Mos enzo laat ik lekker zitten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193199764
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:33 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Tussen de tegels. Alles hoger dan een centimeter haal ik meestal weg. Mos enzo laat ik lekker zitten.
Volgens Twitter moet je er gewoon iets naast krijten en dan mag je het laten staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193200284
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens Twitter moet je er gewoon iets naast krijten en dan mag je het laten staan.
🤪
  dinsdag 19 mei 2020 @ 04:45:58 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193200841
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In het boek dat ik aan lezen ben kwam ik een paragraaf tegen over gras. De toepassing in tuinen schuint relatief nieuw te zijn: pas in de zestiende eeuw werden schijnbaar voor het eerst grasvelden aangelegd ten behoeve van een balspel (al kom ik op Wikipedia tegen dat de eerste 'bowling green' er al in 1299 was). En pas in de 19e eeuw kwam het gazon binnen handbereik van de middenklasse door de introductie van de grasmaaier (daarvoor kostte het veel geld om een gazon kort te houden).

Toegegeven, het begrip mode is betrekkelijk. :Y)
Haha, cool.
Resistance is futile.
pi_193204338
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens Twitter moet je er gewoon iets naast krijten en dan mag je het laten staan.
_O-
pi_193206831
Knoppen en blommen *G*



pi_193208206
Rozen...witte rozen... w/ en ...rodondendron *O*

Poging tot boterbloemeninvasie indammen is niet gelukt, helaasch.
Want vergroeid met de campanula, en die wil bloeien. Nou ja.
Wel de uitgebloeide tulpen en narcissen afgeknipt en bollen in de grond gelaten.
Vraag: hoe doen jullie dat met bollen. @Seven...je hebt er nogal wat?
Eigenlijk liet ik ze altijd liggen.

Vond nog papaverzaad - veel - uit welk jaar? Geen idee.
Gegoocheld en simpel neer te leggen en aandrukken. Gedaan op 5 plekken.
https://www.allezadenkope(...)n-hoe-ga-je-te-werk/
We gaan het zien.
pi_193208240
Hier rolt het campanulatapijt zich ook flink uit, klimt in de boom B-)

Ja die roos heet snowwhite. Ooit piepklein dekamarkt plantje. En meestal maken we de beginfase niet mee ivm vakantie. Nu wel w/
  dinsdag 19 mei 2020 @ 17:46:43 #276
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193209291
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:17 schreef AnneX het volgende:
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
Leuk!
pi_193216448
Mooi, @Blues!

Ik had een behoorlijk oude rozenstruik gekregen, een groot gat gemaakt, flink gesnoeid en veel water gegeven. Dat leek de eerste week goed te gaan, maar de bladeren zijn uiteindelijk toch allemaal flink verdord of aan het verdorren. Gaat niet goed dus. Iemand een tip?

Ik vermoed dat ik de roos te veel water heb gegeven. Ik vind het soms lastig om te bepalen of ik een plant te veel of juist te weinig water geef. Wat ik nu doe is elke dag even m'n vinger in de grond eromheen steken en geen water geven als de grond nog vochtig voelt. Is dat zinnig of is er een beter manier om het waterbeleid te bepalen?

Ik heb begrepen dat heesterrozen sterk zijn, dus ik hoop dat de struik nog een kans maakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193219226
Mest? Wat nieuw aarde erop? En aaien en tegen praten :Y
  woensdag 20 mei 2020 @ 08:26:23 #279
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_193219525
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 23:00 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, @:Blues!

Ik had een behoorlijk oude rozenstruik gekregen, een groot gat gemaakt, flink gesnoeid en veel water gegeven. Dat leek de eerste week goed te gaan, maar de bladeren zijn uiteindelijk toch allemaal flink verdord of aan het verdorren. Gaat niet goed dus. Iemand een tip?

Ik vermoed dat ik de roos te veel water heb gegeven. Ik vind het soms lastig om te bepalen of ik een plant te veel of juist te weinig water geef. Wat ik nu doe is elke dag even m'n vinger in de grond eromheen steken en geen water geven als de grond nog vochtig voelt. Is dat zinnig of is er een beter manier om het waterbeleid te bepalen?

Ik heb begrepen dat heesterrozen sterk zijn, dus ik hoop dat de struik nog een kans maakt.
Dat met die vinger doe ik ook. Toch heb ik altijd het idee dat het water toch gewoon wegstroomt als het teveel is. Zeker in deze droge tijden heb ik de neiging elke avond te wateren :P
pi_193219680
In de volle grond geef je niet zo snel te veel naar mijn idee.

Wat heerlijk nu. Loop net de tuin in met een kopje koffie. Alles ruikt naar de Jasmijn, die heeft nog nooit zo hard gebloeid. Ik hoor merels, overal bijtjes, net een vlinder. Wat een leven <3
pi_193238205
Een plaatjes dump, mét vragen.
Vanmorgen deed ik een rondje à la Koettie:

1)boomstek 1. Wie weet. Kaaaas! jij?

2) Boomstek 2 idem.

3) campanula verdrongen door boterbloem

5) gerania:


4) bosje groen met 2 lieve blauwe bloempjes?


6) Volop knoppen in de boerenhortensia:

7) Gerania, gescheurd vorig jaar. ?


8) Wordt dit euchinacae?


9) wordt dit papaver? :


10) Alium op uitkomen:


11) Trots dat dit jaar delphinium rechtopstaat! blijft staan ondanks zon aan een kant en schaduw aan de andere kant. Nauwelijks wind natuurlijk.


Nou, het werd een zootje om de foto’s te nummeren })
Fixed?

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 21-05-2020 11:20:59 ]
pi_193238219
Fixed.
Noooooit meer 11 plaatjes met praatjes. (8>

[ Bericht 94% gewijzigd door AnneX op 21-05-2020 11:22:00 ]
pi_193238305
1 Els?
4 Ooievaarsbek?
  donderdag 21 mei 2020 @ 11:24:10 #284
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193238317
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:11 schreef AnneX het volgende:
Een plaatjes dump, mét vragen.
Vanmorgen deed ik een rondje à la Koettie:

1)boomstek 1. Wie weet. Kaaaas! jij? [ link | afbeelding ]

2) Boomstek 2 idem. [ link | afbeelding ]

3) campanula verdrongen door boterbloem [ link | afbeelding ]

5) gerania:
[ link | afbeelding ]

4) bosje groen met 2 lieve blauwe bloempjes?
[ link | afbeelding ]

6) Volop knoppen in de boerenhortensia:
[ link | afbeelding ]
7) Gerania, gescheurd vorig jaar. ?
[ link | afbeelding ]

8) Wordt dit euchinacae?
[ link | afbeelding ]

9) wordt dit papaver? :
[ link | afbeelding ]

10) Alium op uitkomen:
[ link | afbeelding ]

11) Trots dat dit jaar delphinium rechtopstaat! blijft staan ondanks zon aan een kant en schaduw aan de andere kant. Nauwelijks wind natuurlijk.
[ link | afbeelding ]

Nou, het werd een zootje om de foto’s te nummeren })
Fixed?
1 & 2 Noorse Esdoorn?

5 (4e foto) Ooievaarsbeksoort?
4 (5e foto) Moerasooievaarsbek

9 ja.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193238326
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:23 schreef Blues het volgende:
1 Els?
4 Ooievaarsbek?
4) ja. Ik noem het gerania, meervoud van geranium. Inside joke.

1) ook een suggestie. Staat onder de acacia’s.
pi_193238341
Ok. Nu een ecxelsheet maken om alle suggesties te onthouden. B-)

Kom maar door. Dank ervoor. _O_
pi_193238380
Oh ja, waar ik Els zei zet ik een joker in.
Moet Esdoorn zijn :Y hebben wij hier ook.

Vanmiddag het amandelboompje snoeien en een partij door mot vernielde opgevroten buxus verwijderen bij het opritje.
Misschien haal ik het meteen helemaal wel weg.
en dan volgend jaar op dat postzegeltje (waar bruidsdinges en het amandelboompje staat) paar zakjes vlinder/bijen/woeker zaadjes strooi.
  donderdag 21 mei 2020 @ 11:30:16 #288
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193238382
Hmm..

Ik ga toch voor de gewone esdoorn bij 1&2.

5e foto Bosooievaarsbek en 4e foto geraniumsoort

Maar van die geraniums/ooievaarsbekken zijn ook tig soorten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193238421
Esdoorn klinkt goed.
De (gescheurde) ooievaarsbek is overal dezelfde, op 3 plekken.

Jammer dat de buxus om is. Vlinder/bijen zaaigoed klinkt goed👍🏼
pi_193238518
Is het nou Els of Esdoorn :D
pi_193238529
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:32 schreef AnneX het volgende:
Esdoorn klinkt goed.
De (gescheurde) ooievaarsbek is overal dezelfde, op 3 plekken.

Jammer dat de buxus om is. Vlinder/bijen zaaigoed klinkt goed👍🏼
Ik was nooit fan van die buxus. Dus jammer ;)
pi_193238656
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:40 schreef Blues het volgende:
Is het nou Els of Esdoorn :D
Esdoorn! Een Els is heel anders.

Esdoorn:


Els:


Es:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193239295
Dank Claudia et al: esdoorn it is, gezien de plaatjes.
https://www.directplant.nl/bomen/esdoorn.html
Voorlopig laat ik het staan, past bij de brink.
En dan laat ik nog iets na voor de eeuwigheid ( voor zo lang als het duurt🤪)

Nu mag ik bij de club van Kaas, tóch: ik heb (ook) 2 acers in de tuin.
Weliswaar saaie groene en in wording. Wél acers. (8>
  donderdag 21 mei 2020 @ 12:46:09 #294
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193239384
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 12:41 schreef AnneX het volgende:
Dank Claudia et al: esdoorn it is, gezien de plaatjes.
https://www.directplant.nl/bomen/esdoorn.html
Voorlopig laat ik het staan, past bij de brink.
En dan laat ik nog iets na voor de eeuwigheid ( voor zo lang als het duurt🤪)

Nu mag ik bij de club van Kaas, tóch: ik heb (ook) 2 acers in de tuin.
Weliswaar saaie groene en in wording. Wél acers. (8>
Je weet het allemaal al. ;)
pi_193239452
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:32 schreef AnneX het volgende:
Esdoorn klinkt goed.
De (gescheurde) ooievaarsbek is overal dezelfde, op 3 plekken.

Jammer dat de buxus om is. Vlinder/bijen zaaigoed klinkt goed👍🏼
Vlinderstruiken voor vlinders zie er nu wel elke week eentje in de tuin O+
pi_193239548
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 12:51 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Vlinderstruiken voor vlinders zie er nu wel elke week eentje in de tuin O+
Heb er ook 2 staan maar nog geen bloemen er in.
pi_193239580
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 23:00 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, @:Blues!

Ik had een behoorlijk oude rozenstruik gekregen, een groot gat gemaakt, flink gesnoeid en veel water gegeven. Dat leek de eerste week goed te gaan, maar de bladeren zijn uiteindelijk toch allemaal flink verdord of aan het verdorren. Gaat niet goed dus. Iemand een tip?
Beetje laat, maar niet snoeien voor herplanten. Aldus de garden professors.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:01:53 #298
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193239588
Dit is wel een mooie site voor verschillende soorten esdoorns: https://www.bomengids.nl/esdoornfamilie.html Met heel veel foto's.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:05:46 #299
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193239625
Niet echt bloemen en planten, maar goed:

Gister de hangmat weer eens opgehangen. Oud kuttouwtje had er niet veel zin in, dus vaders lag op de grond. Iets met knopen en touw en oud en sterkte.



Vanochtend even nieuw touw gehaald, hij hangt weer.



Wel goed te zien hoe groen de tuin is.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:11:38 #300
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193239705
Nou je vader moet maar eens op dieet dan he?
pi_193240498
Slotje dan maar.en door!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')