abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193012212
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben hangmatfan! Wij hebben het geluk dat we twee fijne berken voor onze tweepersoonshangmat hebben. Een ideale boom om onder te liggen omdat-ie gefilterd licht doorlaat.

[ afbeelding ]
zucht, ik had ook twee grote berken (30 jaar oud) in de tuin.

Totdat een bejaarde uit de buurt er élke dag over begon te zaniken. Om er vanaf te zijn, berken weg laten halen. Wat denk je? Bomen weg, paar maanden later die bejaarde dood..
pi_193012918
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 11:44 schreef Radegast het volgende:

[..]

zucht, ik had ook twee grote berken (30 jaar oud) in de tuin.

Totdat een bejaarde uit de buurt er élke dag over begon te zaniken. Om er vanaf te zijn, berken weg laten halen. Wat denk je? Bomen weg, paar maanden later die bejaarde dood..
Oh nee!

Berken <3
pi_193013023
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 08:37 schreef Koettie het volgende:
Weet iemand wat deze zijn? Google lens geeft bij elke foto een andere optie. :+

[ afbeelding ]
Excuus voor het binnenvallen, die lange sprieten komen uit de Euphorbia-familie oftewel Wolfsmelk.
Die grootbladige zou ik zo niet weten :)
  vrijdag 8 mei 2020 @ 13:29:34 #155
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193013717
Ik heb voor het eerst planten via nu.nl besteld: vier Acers (ik wil met een Japanse tuin beginnen). Eigenlijk erg positief over de levering. Netjes verpakt en redelijk op tijd. Ging via Perfect Plant Deal.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:26:28 #156
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193016500
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 13:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb voor het eerst planten via nu.nl besteld: vier Acers (ik wil met een Japanse tuin beginnen). Eigenlijk erg positief over de levering. Netjes verpakt en redelijk op tijd. Ging via Perfect Plant Deal.
Nu.nl verkoopt dingen? 8)7
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193016650
Bedankt voor de plantenkennis. Denk links idd helmskruid. Twijfel nog of ik hem laat staan. Wolfmelk klopt ook. Hmmm. Laat ze nog wel even staan. Vind ik ze lelijk gaan ze weg.
pi_193017038
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Wat leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193017110
quote:
Ik had precies dezelfde set via Groupdeal. Ging ook heel netjes.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 18:34:23 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193018324
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef Burdie het volgende:
Ik kwam even ons geveltuintje showen. Toen we hier kwamen wonen, hadden we alleen een stoep. Via de overbuurman kwamen we er achter dat we langs de gevel strook stoeptegels breed mochten verwijderen om er plantjes neer te zetten. En kijk dat geveltuintje nou eens bloeien O+!

[ afbeelding ]
Supercool!
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 18:41:23 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193018457
quote:
Leuk, Japanse tuinen zijn cool. Ik wist niet dat nu.nl ook in planten handelt tegenwoordig :+
Resistance is futile.
pi_193019984
Zelfs bij koopjedeal zijn planten en struiken te koop.
Genoeg keuze https://www.koopjedeal.nl(...)utm_source=copernica
  vrijdag 8 mei 2020 @ 20:01:15 #163
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193020274
Had nog een pot over, appelboompje gehaald gisteren. En nog een hortensia gekregen van familie 5 huizen verderop. Heb hem bij de lijsterbes geplant net als de andere hortensia's in de tuin. Ze hebben er nog één, maar die is echt (te) gigantisch helaas.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193020678
Ik heb ook een ontwerpvraag voor jullie! We hebben een soort van terras (4,6 x 3,4 meter) achterin onze tuin dat helemaal is verzakt. Tot een paar jaar geleden heeft er schijnbaar een schuurtje gestaan. Ooit gaan we daar een tuinkamer maken, maar dat kan nog langer dan vijf jaar duren. Tot die tijd wil ik dat het een fijn terras is. Hebben jullie tips voor hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen met een klein budget en minimale ingrepen?

Eisen:
• Er staat overdag veel zon, te veel zon. Het wordt er erg warm. Beschutting is dus prettig, maar dat kan ook een parasol zijn.
• Privacy. Het tuinhuis met kano's is van de buren..
• Kas uit het zicht.
• Het is een natte plek en tegels bijvoorbeeld verzakken er gemakkelijk. De tegels opnieuw leggen is geen optie, daar moet een alternatief voor komen.
• Het zou leuk zijn als we er kunnen dineren. Da's wel een eind lopen trouwens, dus we zullen het niet vaak doen.

Huidige situatie:

Plattegrond:

Eerste idee (vlonderterras vastgemaakt aan stenen randen, pergola en klimplanten aan twee kanten en bovenin - maar dit wordt denk ik veel te duur):

Ik geniet trouwens zo van m'n verwilderde grastuin met eenvoudige bloemen. O+

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 08-05-2020 21:40:12 ]
  vrijdag 8 mei 2020 @ 21:53:44 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022297
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:49 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Qua werk gaat een "echte" cottage garden het ook niet worden, daar ben ik realistisch in. :+ Dus een bodembedekker mag er gewoon in, net als wintergroen spul (vooral ivm de schutting links wat minder aanwezig maken). Maar de georganiseerde chaos is meer mijn ding dan strak en modern, net als de "grote grijze tegels met vierkante borders en hier en daar een plant in pot"-tuin. Daar houdt m'n gevoel voor stijl ook wel een beetje op. :P

Grondsoort zal wel klei zijn, Noord-Hollandse polder. :+ Vooral schaduw en halfschaduw klopt, vanaf 14-15 wordt een hoop zon tegengehouden door het huis, misschien dat iets zonminnends het op de linkerhelft van die strook achterin redt (dat staat denk ik zo rond 11-12 vol in de zon en het duurt tot een uur of 18-19 voor 'ie compleet weg is), maar ik zoek vooral op halfschaduwplanten voor m'n perkje-to-be. :Y En compleet schaduw voor de andere kant dus.

Eetbaar spul vind ik supertof, maar een moestuin is me teveel (of vooral te vaak) werk, dus het worden dan taaie rakkers (zoals die braam) die in de tuin mogen.

Samenvattend kom ik dus zo ongeveer op:

• Moet tegen weinig onderhoud kunnen, liever wat sterke jongens die lekker hun ding doen dan planten waarbij ik moet blijven bemesten enz.
• Moet het goed doen in (half)schaduw en op kleigrond
• Goede mix wintergroen en bloemdragend, maar bijvoorbeeld een mix van verschillende tinten groen vind ik ook tof, dus siergrassen zijn zeker niet uitgesloten.
• Liever wat wilder dan te strak (wat weer wat beter matcht bij m'n luiheid, gelukkig)

Dank, deze posts helpen enorm om de boel wat op een rijtje te krijgen. O+
Voor de schaduw: daslook is eetbaar en superleuke plant, alleen niet wintergroen.

Siergras: je kunt niet genoeg Carex hebben, maar wat Claudia al zei, de meeste siergrassen zijn echte zonliefhebbers.

Vaste planten die het in de halfschaduw doorgaans ook prima doen:
Klimrozen (die mogen echt niet ontbreken in een cottagetuin)
Her en der een ligusterbol op de grond
Een rhodondendron!
Vlinderstruik

Dat aanvullen met een borderpakket en dan kom je al een heel eind.
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 21:54:46 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022316
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:01 schreef Dagoduck het volgende:
Had nog een pot over, appelboompje gehaald gisteren. En nog een hortensia gekregen van familie 5 huizen verderop. Heb hem bij de lijsterbes geplant net als de andere hortensia's in de tuin. Ze hebben er nog één, maar die is echt (te) gigantisch helaas.

[ afbeelding ]
Leuke aanwinst!
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 22:01:43 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022438
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ook een ontwerpvraag voor jullie! We hebben een soort van terras (4,6 x 3,4 meter) achterin onze tuin dat helemaal is verzakt. Tot een paar jaar geleden heeft er schijnbaar een schuurtje gestaan. Ooit gaan we daar een tuinkamer maken, maar dat kan nog langer dan vijf jaar duren. Tot die tijd wil ik dat het een fijn terras is. Hebben jullie tips voor hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen met een klein budget en minimale ingrepen?

Eisen:
• Er staat overdag veel zon, te veel zon. Het wordt er erg warm. Beschutting is dus prettig, maar dat kan ook een parasol zijn.
• Privacy. Het tuinhuis met kano's is van de buren..
• Kas uit het zicht.
• Het is een natte plek en tegels bijvoorbeeld verzakken er gemakkelijk. De tegels opnieuw leggen is geen optie, daar moet een alternatief voor komen.
• Het zou leuk zijn als we er kunnen dineren. Da's wel een eind lopen trouwens, dus we zullen het niet vaak doen.

Huidige situatie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Plattegrond:
[ afbeelding ]

Eerste idee (vlonderterras vastgemaakt aan stenen randen, pergola en klimplanten aan twee kanten en bovenin - maar dit wordt denk ik veel te duur):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Laurier voor de kano's en de kas planten (of een andere haag?)
Schaduwdoek met 3 of 4 palen
Eventueel vlonder over de tegels
Leuk buitenkleed

Veel meer zou ik voor 5 jaartjes niet investeren, maar wie ben ik :+

En je grastuin is prachtig O+
Resistance is futile.
pi_193022556
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Laurier voor de kano's en de kas planten (of een andere haag?)
Schaduwdoek met 3 of 4 palen
Eventueel vlonder over de tegels
Leuk buitenkleed

Veel meer zou ik voor 5 jaartjes niet investeren, maar wie ben ik :+

En je grastuin is prachtig O+
De tegels liggen niet stevig genoeg voor een vlonder, lijkt me.Mijn idee was om steunbalken op de stenen rand te leggen en daarop vlonderplanken vast te maken. Is volgens mij niet zo'n ingewikkelde klus, als de stenen rand tenminste overal waterpas ligt. Een alternatief lijkt me om steunen tegen de stenen rand te monteren, daar de balken op te laten rusten en daar dan vervolgens de vlonderplanken op te bevestigen. Klinkt dat zinnig?

Een haag is op zich aardig, maar... er is heel weinig ruimte. Voor een klimplant vind ik wel ergens een plek en die kan ik dan leiden. Ik heb dus een flinke woekeraar nodig, zoiets als blauwe regen. In het najaar zit ik er toch niet, dus het is niet belangrijk dat de klimplant groenblijvend is.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 22:13:08 #169
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193022619
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:51 schreef AnneX het volgende:
Het was overigens toch op maandag 150 bestellen en andere dagen 250, ook afhaal bij directplant :P
Ik ben gewoon langs ranzijn geweest want ik kon niet wachten.
pi_193022645
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:51 schreef AnneX het volgende:
Het gaat vaak om standaardpakketten, zoals die vier acers. Het is mij opgevallen dat Groupdeal goedkoper is dan Koopjedeal. Scheelde een tientje voor de vier acers. Later kwam ik een aantal blauwe regens tegen en die waren ook goedkoper bij Groupdeal.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 22:25:04 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193022801
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De tegels liggen niet stevig genoeg voor een vlonder, lijkt me.Mijn idee was om steunbalken op de stenen rand te leggen en daarop vlonderplanken vast te maken. Is volgens mij niet zo'n ingewikkelde klus, als de stenen rand tenminste overal waterpas ligt. Een alternatief lijkt me om steunen tegen de stenen rand te monteren, daar de balken op te laten rusten en daar dan vervolgens de vlonderplanken op te bevestigen. Klinkt dat zinnig?

Een haag is op zich aardig, maar... er is heel weinig ruimte. Voor een klimplant vind ik wel ergens een plek en die kan ik dan leiden. Ik heb dus een flinke woekeraar nodig, zoiets als blauwe regen. In het najaar zit ik er toch niet, dus het is niet belangrijk dat de klimplant groenblijvend is.
Klinkt zeker zinnig, vooral op de stenen rand. Alleen ff nadenken hoe je voorkomt dat het ding gaat schuiven (paaltjes aan de buitenkant).

Laurierkers groeit vooral omhoog >:)
Maar blauwe regen is mooier. Of iets van een trompetbloem of zo, weer eens iets anders :)
Resistance is futile.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 23:08:27 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193023639
Wat leuk om over jullie tuinen te lezen. Wij zijn nu druk bezig met moestuin, beschoeiing en gazon. Ik heb mezelf beloofd dat ik in het najaar een topic hier ga maken waarin ik advies vraag over de beplanting die ik wil. Ik moet me inhouden om dat niet nu al te doen :X
Spoilers!
pi_193023835
Zo leuk, dat stoepplantjes op fb/twitter.
Kom er net achter dat dit steeds maar overal in mijn tuin/onze omgeving staat/opkomt:

Robertskruid.
Vanaf nu laat ik het staan. Vond het al een leuk wildplantje en het is een geraniumsoort.
https://www.facebook.com/stoepplantjes/
pi_193024624
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:13 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Het was overigens toch op maandag 150 bestellen en andere dagen 250, ook afhaal bij directplant :P
Ik ben gewoon langs ranzijn geweest want ik kon niet wachten.
Ach, op die manier kopen mensen ms alsnog in een tuincentrum. B-)

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het gaat vaak om standaardpakketten, zoals die vier acers. Het is mij opgevallen dat Groupdeal goedkoper is dan Koopjedeal. Scheelde een tientje voor de vier acers. Later kwam ik een aantal blauwe regens tegen en die waren ook goedkoper bij Groupdeal.
Het zijn niet de eerste sites waarbij ik denk aan planten en struiken kopen.
En helemaal niet om te prijsvergelijken.
In deze barre tijden is het dan - vergeleken met directplant - hendig om thuisbezorgd te krijgen. w/

Stoepplantjes is leuk, ja.
En als het krijt is weggeregend, komt men het opnieuw krijten?
pi_193024884
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 22:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Of iets van een trompetbloem of zo, weer eens iets anders :)
Ja, Campsis. Erg mooi, komt wel redelijk laat in blad maar in volle bloei een topper in de zomer.

Moet je wel weer rekening houden met die harde wind, Claudia. Want hoewel hij zelfhechtend is, erg solide doet hij dat niet. Als ie vol in blad staat, dan kan één windvlaag hem zo in het geheel van de muur trekken.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 00:58:09 #176
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193024946
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 23:18 schreef Blues het volgende:
Kom er net achter dat dit steeds maar overal in mijn tuin/onze omgeving staat/opkomt:
[ afbeelding ]
Robertskruid.
Vanaf nu laat ik het staan. Vond het al een leuk wildplantje en het is een geraniumsoort.
Daar heb ik er vorige week eentje van gejat in het bos.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 06:14:02 #177
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193026748
quote:
[ afbeelding ]
Robertskruid.
Leuk plantje idd, kom ik ook wel eens tegen op straat.
Resistance is futile.
pi_193027130
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 00:49 schreef Radegast het volgende:

[..]

Ja, Campsis. Erg mooi, komt wel redelijk laat in blad maar in volle bloei een topper in de zomer.

Moet je wel weer rekening houden met die harde wind, Claudia. Want hoewel hij zelfhechtend is, erg solide doet hij dat niet. Als ie vol in blad staat, dan kan één windvlaag hem zo in het geheel van de muur trekken.
Ja, dat is een overweging. Wat op die plek groeit moet windbestendig zijn. Dat geldt trouwens ook voor een vlonderterras of een pergola. Als het niet stevig is, lopen we het risico dat we op een ochtend wakker worden en het geheel op ons dak vinden. :+

Maar het is een leuke klimplant:

zaterdag 9 mei 2020 @ 08:24:38 #179
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193027339
quote:
[ afbeelding ]
Robertskruid.
Oh die hadden we in onze vorige tuin echt overal te pas en te onpas. Ik vond 'm nog vervelender dan paardenbloemen, bijna zo naar als hedera.
KuikenGuppy
  zaterdag 9 mei 2020 @ 10:13:45 #180
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_193028359
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 08:24 schreef Burdie het volgende:

[..]

Oh die hadden we in onze vorige tuin echt overal te pas en te onpas. Ik vond 'm nog vervelender dan paardenbloemen, bijna zo naar als hedera.
Klopt, wij hadden het ook in de voortuin en nu na 3 jaar komen er nog steeds hier en daar sprietjes terug.

Maar het toppunt blijft springklaver :{w
  zaterdag 9 mei 2020 @ 10:47:59 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193028769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 10:13 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Klopt, wij hadden het ook in de voortuin en nu na 3 jaar komen er nog steeds hier en daar sprietjes terug.

Maar het toppunt blijft springklaver :{w
Die hebben we nu overal staan ja ;(.
KuikenGuppy
  zaterdag 9 mei 2020 @ 11:36:34 #182
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193029305
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 16:26 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nu.nl verkoopt dingen? 8)7
Yes, bij toeval achter gekomen: https://www.nu.nl/nushop

Vandaag ook plannen om even bij het tuicentrum langs te gaan. Potgrond scoren en dan twee potten waar voorheen twee buxussen in stonden (allebei de strijd verloren tegen de buxusrups) voorzien van iets nieuws.

Ik moet misschien toch wat meer duurzame plantjes kopen, teveel niet winterharde planten gekocht de laatste jaren. Al hebben we niet echt een winter meer tegenwoordig...

[ Bericht 27% gewijzigd door SEMTEX op 09-05-2020 11:42:40 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 9 mei 2020 @ 11:43:30 #183
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193029380
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 10:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Die hebben we nu overal staan ja ;(.
Ik had altijd last van zevenblad. Dat is nu weg en er groeit nu vooral een soort lange grassoort en nachtschade.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 12:20:44 #184
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193029753
Ik heb kweekgras in de tuin, dat is pas kut. Zevenblad heb ik (met heel wat werk) niet meer in de tuin.
pi_193030987
Ik geef een paar vaste planten die het blad laten hangen en wat nieuwe dingen die net geplant (d?) zijn nu maar met de gieter water.
Morgen toch maar even de sproeiert aan :@
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:16:24 #186
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031031
zo. ik ben bezig met een flinke list van planten voor in de tuin :)
de bloeitijd, hoogte en standplaats worden allemaal meegenomen.
ik heb al een stuk of 20 planten die ik mooi blijk te vinden :+ nog geen idee hoe dat allemaal bij elkaar combineert, maar dat zie ik later wel.

nu heb ik 3 vragen :
1. ik ben helemaal weg van de Phlebodium aureum ‘Blue Star’.. maar ik zie eigenlijk dat ie vooral als kamerplant wordt aangeprezen. kan ie dan wel of niet in de tuin ?
2. bij veel planten zie ik "halfschaduw" staan. wat betekent dat? :+ betekent dat dat ie nooit in de volle zon mag staan? of dat het wel voor 2-4 uurtjes per dag kan? of hoe werkt dat?
3. bij een aantal planten staat dat je er 4/7/9 per m2 kan/moet planten . wat houdt dat in? :@ mogen er dan ook geen andere planten in een m2 rondom die plant of geldt het alleen om de zelfde soort plant?

[ Bericht 13% gewijzigd door Barreltje op 09-05-2020 14:26:52 ]
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:42:32 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193031274
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:16 schreef Barreltje het volgende:
zo. ik ben bezig met een flinke list van planten voor in de tuin :)
de bloeitijd, hoogte en standplaats worden allemaal meegenomen.
ik heb al een stuk of 20 planten die ik mooi blijk te vinden :+ nog geen idee hoe dat allemaal bij elkaar combineert, maar dat zie ik later wel.

nu heb ik 3 vragen :
1. ik ben helemaal weg van de Phlebodium aureum ‘Blue Star’.. maar ik zie eigenlijk dat ie vooral als kamerplant wordt aangeprezen. kan ie dan wel of niet in de tuin ?
2. bij veel planten zie ik "halfschaduw" staan. wat betekent dat? :+ betekent dat dat ie nooit in de volle zon mag staan? of dat het wel voor 2-4 uurtjes per dag kan? of hoe werkt dat?
3. bij een aantal planten staat dat je er 4/7/9 per m2 kan/moet planten . wat houdt dat in? :@ mogen er dan ook geen andere planten in een m2 rondom die plant of geldt het alleen om de zelfde soort plant?
1. Je zou het kunnen proberen maar kans is aanwezig dat 'ie snel sterft.

2. Halfschaduw is 2-4 uur volle zon. Ik weet niet hoeveel zon je laurier doorlaat? Er zijn planten die zich daar in specialiseren, groeien onder bomen. Blauwe druifjes zijn daar een voorbeeld van, meen ik.

3. Als je die specifieke plant bij elkaar gaat zetten, dan is dat advies geldig voor die ene plant. Heeft te maken met hoe groot ze uiteindelijk worden. Je zou dus een andere plant er ook zover vandaan kunnen zetten, er vanuitgaande dat die niet véél groter is.
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 14:58:15 #188
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031431
ah mooi van 2! dan kan ik een hoop meer planten bekijken..

ik heb er alleen nu al veel teveel :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193031458
Oké, plan is omgegooid. We hebben namelijk een stenen plateau aan de andere kant van de achtertuin. Dat heb ik vorig jaar al een stuk uitgegraven. Het komt onder water te staan als je de aarde weghaalt, maar we zouden het wel kunnen gebruiken als fundament voor een vlonderterras.

Nu:

Vorig jaar tijdens het uitgraven:

Dat betekent dat we het andere 'terras' (van de foto hieronder dus) een andere bestemming kunnen geven. Wie heeft ideeën? Mij lijkt het slim om de stenen rand te benutten. Als ik kleine kinderen had, maakte ik er bijvoorbeeld een grote zandbak van. @Seven., ik zou dan wel een haag kunnen planten omdat ik dat in de bak zou doen.

zaterdag 9 mei 2020 @ 15:03:10 #190
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031487
@ Claudia, in de kas heb je al groenten staan denk ik?

misschien een vuurkuil ofzo ? leuk voor de jongens om mee te spelen ?
pi_193031498
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:42 schreef Seven. het volgende:

3. Als je die specifieke plant bij elkaar gaat zetten, dan is dat advies geldig voor die ene plant. Heeft te maken met hoe groot ze uiteindelijk worden. Je zou dus een andere plant er ook zover vandaan kunnen zetten, er vanuitgaande dat die niet véél groter is.
Is dat zo? Ik ging er vanuit dat het een richtlijn is voor het snel vol krijgen van de tuin. Ik plant zelf veel minder plantjes per m2 en met wat geduld wordt het dan ook wel vol.
pi_193031506
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:03 schreef Barreltje het volgende:
@ Claudia, in de kas heb je al groenten staan denk ik?

misschien een vuurkuil ofzo ? leuk voor de jongens om mee te spelen ?
Overwogen, want dat lijkt m'n zoon geweldig. Maar ik vind dat een beetje griezelig zo dicht naast het tuinhuis van de buren. Of is dat overdreven?
pi_193031531
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 14:58 schreef Barreltje het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb mijn planten in een excelsheet staan met bloeiperiode, kleur etc. Als je dat doet, dan zul je ontdekken dat sommige planten dezelfde functie in je tuin hebben en dat maakt het schrappen makkelijker.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:09:06 #194
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031563
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb mijn planten in een excelsheet staan met bloeiperiode, kleur etc. Als je dat doet, dan zul je ontdekken dat sommige planten dezelfde functie in je tuin hebben en dat maakt het schrappen makkelijker.
dat heb ik inderdaad ook ;) maar xls plakt zo lastig..

hoe bepaal je of planten dezelfde functie hebben ?
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:10:39 #195
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031580
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Overwogen, want dat lijkt m'n zoon geweldig. Maar ik vind dat een beetje griezelig zo dicht naast het tuinhuis van de buren. Of is dat overdreven?
nouja. het hangt er vanaf.. het is 4 bij 4 toch? als je 1 plekje maakt waar hij mag stoken dan kan je dat ruim van de buren af doen.. en doe je het in een vuurkotf? of een unit met een schoorsteentje oid? dan kunnen de vlammen toch ook niet zo hoog worden.. en vonken hangen ook af van de houtsoort die je er in gooit ( en de wind etc)
pi_193031609
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:09 schreef Barreltje het volgende:

[..]

dat heb ik inderdaad ook ;) maar xls plakt zo lastig..

hoe bepaal je of planten dezelfde functie hebben ?
Bloeitijd is een variabele. Een tweede variabele die ik gebruik is hoogte. Ik vind structuur van het blad ook belangrijk maar daar heb ik geen aparte kolom voor, dus dat doe ik op gevoel.
pi_193031627
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:10 schreef Barreltje het volgende:

[..]

nouja. het hangt er vanaf.. het is 4 bij 4 toch? als je 1 plekje maakt waar hij mag stoken dan kan je dat ruim van de buren af doen.. en doe je het in een vuurkotf? of een unit met een schoorsteentje oid? dan kunnen de vlammen toch ook niet zo hoog worden.. en vonken hangen ook af van de houtsoort die je er in gooit ( en de wind etc)
Oké, goed om te weten! Dan is het zeker een optie. Ik zou er bijvoorbeeld grind omheen kunnen strooien om de kans te verkleinen dat er iets groens in de hens vliegt.

De kinderen zouden zoiets ook heel tof vinden:

Dat is een Pinterestding, schijnbaar, om een zwembad van zo'n ding te maken:

zaterdag 9 mei 2020 @ 15:18:42 #198
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031697
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bloeitijd is een variabele. Een tweede variabele die ik gebruik is hoogte. Ik vind structuur van het blad ook belangrijk maar daar heb ik geen aparte kolom voor, dus dat doe ik op gevoel.
en hoe pak je dat dan aan?
ik heb zeg 3 keer 0.60 bij 2 meter bakken straks.. dus om al die planten er in te zetten heb ik ruim niet genoeg ruimte..

qua hoogte ik dacht met 3 "lagen" te werken
1 laag van 10-30 cm
1 laag van 30 - 60 cm
1 laag > 60 cm

en dan kijken of ik "iedere maand" iets kan laten bloeien ..
  zaterdag 9 mei 2020 @ 15:20:45 #199
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193031727
oh! zo'n bad is ook wel vet!

nouja laat je kinderen maar kiezen dan ;) een bad of een vruuplaats :P
pi_193032148
Of allebei >:)

Zo'n zin in mn rozenexplosie die eraan zit te komen!

Meidoorn in bloei O+
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:10:18 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032301
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik ging er vanuit dat het een richtlijn is voor het snel vol krijgen van de tuin. Ik plant zelf veel minder plantjes per m2 en met wat geduld wordt het dan ook wel vol.
Waarschijnlijk heb je gelijk >:)
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:17:43 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032404
quote:

SPOILER
Mooie lijst!
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:21:10 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032455
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:57 schreef Blues het volgende:

Zo'n zin in mn rozenexplosie die eraan zit te komen!

[ afbeelding ]

Meidoorn in bloei O+
[ afbeelding ]

Wauw, je meidoorn! O+
Benieuwd hoe je rozen het dit jaar doen, ziet er veelbelovend uit.
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 16:25:07 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193032528
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 15:00 schreef Claudia_x het volgende:
Oké, plan is omgegooid. We hebben namelijk een stenen plateau aan de andere kant van de achtertuin. Dat heb ik vorig jaar al een stuk uitgegraven. Het komt onder water te staan als je de aarde weghaalt, maar we zouden het wel kunnen gebruiken als fundament voor een vlonderterras.

Nu:
[ afbeelding ]

Vorig jaar tijdens het uitgraven:

[ afbeelding ]

Dat betekent dat we het andere 'terras' (van de foto hieronder dus) een andere bestemming kunnen geven. Wie heeft ideeën? Mij lijkt het slim om de stenen rand te benutten. Als ik kleine kinderen had, maakte ik er bijvoorbeeld een grote zandbak van. @:Seven., ik zou dan wel een haag kunnen planten omdat ik dat in de bak zou doen.

[ afbeelding ]
Haha, herkenbaar, zulke plan veranderingen ;) . Compostbakken? Of nee, dat moet juist aan de onderkant open zijn.
Resistance is futile.
pi_193032731
En ik zie een blauw stoeltje onder de bloeiende meidoorn. w/
Toch nog wat grieks blauw.
Langs het spoor staan ook weer hele groooote meidoorn bomen te bloeien: een witte muur.

@Barrel ...het oog is groter dan de maag! Wát een lijst!

@Claudia ...water is er al genoeg om te zwemmen en de vuurkorf kan je bij misgaan ook in de wetering duwen. w/
pi_193032780
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 16:41 schreef AnneX het volgende:
En ik zie een blauw stoeltje onder de bloeiende meidoorn. w/
Toch nog wat grieks blauw.
Langs het spoor staan ook weer hele groooote meidoorn bomen te bloeien: een witte muur.

Ja ook prachtig hè!

Ik heb nog 2 van die stoeltjes. Die ik her en der neerzet. Ook ooit geverfd in dat Griekse blauw waar ik zo van hauw w/
pi_193034669
Het lijkt zo'n saaie boom maar wat is je meidoorn mooi, @Blues!
  zaterdag 9 mei 2020 @ 20:11:55 #208
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193035505
quote:
Houtgestookte hot tub O+.
KuikenGuppy
  zaterdag 9 mei 2020 @ 20:14:07 #209
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193035532
KuikenGuppy
pi_193035665
quote:
17s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 20:14 schreef Burdie het volgende:
[ afbeelding ]
:D!

Zo ziet voor mijn lief de hel eruit.
pi_193051401
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:20 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zo heerlijk! Dat past echt prachtig in de omgeving ook. O+
pi_193051419
quote:

Meidoorn in bloei O+
[ afbeelding ]

Prachtige meidoorn! Ligt het aan mij of zijn ze dit jaar nog mooier dan anders? Of komt dat door de Corona-wandelingen, dat ik ze meer/beter/vaker zie?
pi_193051589
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 18:29 schreef yinu het volgende:

[..]

Prachtige meidoorn! Ligt het aan mij of zijn ze dit jaar nog mooier dan anders? Of komt dat door de Corona-wandelingen, dat ik ze meer/beter/vaker zie?
Ik zie met wandelen altijd wel veel moois...weet niet of je meer wandelt? Of in ander gebied?

Door onze eigen enorm uitwaaierende armen vd Himalayaceder en de hazelaar van de buurman zit de meidoorn wel erg gevangen..wel jammer.
Net fotootje vanuit ons woonkamerraam genomen(die is op de 1e etage) goed te zien dat ie ook hoog is!

zondag 10 mei 2020 @ 20:09:09 #214
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193052774
Oei die Ceder een beetje snoeien? 2/3 takken eraf?
pi_193052967
Is al flink gesnoeid. in 't verleden, overigens is ie lelijk. Altijd al gevonden. Maar wel een mooie landingsplek voor birds O+
Misschien een keer een even wat bij laten werken ja.. maar dan wordt ie wel topzwaar vrees ik, hij zwaait al zo vervaarlijk bij storm/harde wind die we hier zo vlak aan de kust hebben.
  zondag 10 mei 2020 @ 20:49:11 #216
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193053444
Ik kan nog wel wat brandhout gebruiken anders breng je 'm langs?
pi_193054597
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 18:41 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik zie met wandelen altijd wel veel moois...weet niet of je meer wandelt? Of in ander gebied?

Door onze eigen enorm uitwaaierende armen vd Himalayaceder en de hazelaar van de buurman zit de meidoorn wel erg gevangen..wel jammer.
Net fotootje vanuit ons woonkamerraam genomen(die is op de 1e etage) goed te zien dat ie ook hoog is!

[ afbeelding ]
Wauw, indrukwekkend!

De hazelaar van je buurman is een enorm ding, zeg. Wel heel gaaf. Wil hij die niet snoeien?
pi_193054680
quote:
17s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wauw, indrukwekkend!

De hazelaar van je buurman is een enorm ding, zeg. Wel heel gaaf. Wil hij die niet snoeien?
Zowel rechterburen als linkerburen doen niks niet nooit niet aan hun tuin. Zitten er ook nooit in...
helaas ;(
De schutting die je ziet, die moet vernieuwd.. dus we moeten in gesprek om samen te delen, maar ik weet nu al wat het antwoord is.
Rechterburen hebben nooit mee willen betalen aan andere schutting die 2x omgelegen heeft door storm :(

De buren naast deze directe buren van ons, ergeren zich ook groen en geel aan het alles maar laten verwilderen té groot groeien.. het zijn best lekker ruime tuinen, maar je mot wel snoeien.
pi_193054690
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 20:49 schreef kaasplankje het volgende:
Ik kan nog wel wat brandhout gebruiken anders breng je 'm langs?
Sgoe! *G*
pi_193054752
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:42 schreef Blues het volgende:

[..]

Zowel rechterburen als linkerburen doen niks niet nooit niet aan hun tuin. Zitten er ook nooit in...
helaas ;(
De schutting die je ziet, die moet vernieuwd.. dus we moeten in gesprek om samen te delen, maar ik weet nu al wat het antwoord is.
Rechterburen hebben nooit mee willen betalen aan andere schutting die 2x omgelegen heeft door storm :(
Jammer. De hazelaar moet vanwege de wijze waarop die groeit goed te snoeien zijn, lijkt me. Ik kan me voorstellen dat de buren dan willen dat je je meidoorn ook wat kortwiekt. Maar ze zien er ook wel mooi innig vervlochten zo. O+
pi_193054790
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jammer. De hazelaar moet vanwege de wijze waarop die groeit goed te snoeien zijn, lijkt me. Ik kan me voorstellen dat de buren dan willen dat je je meidoorn ook wat kortwiekt. Maar ze zien er ook wel mooi innig vervlochten zo. O+
Geloof me nou, deze buurman doet niks aan zijn tuin _O-
Ja dat wel :+

De klimop in mijn meidoorn begint al lekker te verdrogen en eraf te vallen trouwens O+
pi_193054915
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:46 schreef Blues het volgende:

De klimop in mijn meidoorn begint al lekker te verdrogen en eraf te vallen trouwens O+
Welke heester heb je onderaan je meidoorn staan?
pi_193054958
Aucuba Japonica/broodboom.
pi_193055083
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 21:54 schreef Blues het volgende:
Aucuba Japonica
pi_193055347
Stond er al hoor. Net als de meidoorn, de ceder en 1 hortensia. Rest heb ik allemaal veranderd in de loop der jaren.
pi_193059439
Oh en de rodondenderon, die helemaal in de hoek staat, nauwelijks of even zon krijgt, staat op ontploffingsgevaar *O* Als het goed is dieppaarsch O+
pi_193060500
Wat is de aangewezen methode om onkruid (gras en brandnetels vooral) uit borders te krijgen? Schoffelen? Helpt dat tegen gras en brandnetel?

Ik heb sedum als bodembedekker in de borders :)
  maandag 11 mei 2020 @ 09:33:55 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193060754
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:15 schreef athlonkmf het volgende:
Wat is de aangewezen methode om onkruid (gras en brandnetels vooral) uit borders te krijgen? Schoffelen? Helpt dat tegen gras en brandnetel?

Schoffelen en eruit halen. Of gewoon eruit trekken als het niet teveel is.
KuikenGuppy
pi_193063508
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 07:52 schreef Blues het volgende:
Oh en de rodondenderon, die helemaal in de hoek staat, nauwelijks of even zon krijgt, staat op ontploffingsgevaar *O* Als het goed is dieppaarsch O+
Oh zo mooi! Ik heb hier een paar weken geleden een (gekregen) rhododendron geplant, ook in een schaduwborder, maar die lijkt niet aan te slaan... :{
pi_193106058
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 12:26 schreef yinu het volgende:

[..]

Oh zo mooi! Ik heb hier een paar weken geleden een (gekregen) rhododendron geplant, ook in een schaduwborder, maar die lijkt niet aan te slaan... :{
Bummer. Maar houd hoop! Mijn rozenstruik lijkt niet zo blij, maar ik laat 'em minstens een jaar staan. Je weet maar nooit. M'n ogenschijnlijk dode clematis is uiteindelijk ook weer uitgelopen.

Ik heb mijn rhododendron heel rigoureus afgezaagd omdat de struik i.v.m. een gebrek aan licht lange takken had met alleen aan de uiteinden bladeren. Nu loopt-ie weer mooi uit! Volgend jaar bloemen, hopelijk.
  woensdag 13 mei 2020 @ 18:34:55 #231
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193106812
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:15 schreef athlonkmf het volgende:

Brandnetel vermeerderd via de wortels dus als je 'm gaat rapen moet je ook alle wortels mee pakken anders komt hij net zo hard weer terug.
pi_193112890
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 18:34 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Brandnetel vermeerderd via de wortels dus als je 'm gaat rapen moet je ook alle wortels mee pakken anders komt hij net zo hard weer terug.
Gelukkig gaat dat met brandnetels heel makkelijk!
  donderdag 14 mei 2020 @ 00:33:37 #233
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193113070
  donderdag 14 mei 2020 @ 12:54:00 #234
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193121321
Ik heb laatst een klein laurierboompje gekocht voor een lege pot die voorheen gevuld was met een buxus (you know what happened). Ik dacht ergens gelezen dat laurier ook een functie had tegen buxusrups? Kan het echter niet meer vinden. Ben ook wel benieuwd of ik er nog iets lekkers mee kan maken, naast het feit dat het een heel mooi boompje is (bijna een bonsai).
  donderdag 14 mei 2020 @ 13:06:44 #235
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193121543
quote:

SPOILER
Hou er wel rekening mee dat het mooier oogt als je clustertjes van planten hebt, ipv. overal 1tje van. In onze vorige (stads)tuin hadden we clustertjes van 4-5 kleintjes, 2-3 medium of 1 grote plant.

In onze huidige tuin worden het denk ik al snel vakken van 1 tot 3m2 van dezelfde plant.
Bijv. tulpen is ook super gaaf om gewoon 20 bollen bij elkaar te zetten ipv. 20 bollen te verspreiden over je hele tuin.
pi_193137293

Zo, nieuwe gazonnetje groeit lekker! *O*

Op die kale plekken staan vooral wat dunne losse sprietjes, maar ik neem aan dat dat vanzelf wel bedekt? Extra bijzaaien zal toch niet nodig zijn?

De randen groeien (uiteraard) het hardst en dat knip ik nu handmatig steeds wat bij, maar nu is ook een deel in het midden dat al behoorlijk lang begint te worden. Ik neem aan dat ik nu onderhand wel voorzichtig over de dichter begroeide delen kan lopen om dat bij te knippen?

En wanneer zou ik met echt maaien moeten beginnen? Ik wil het dunne jonge spul op die legere plekken natuurlijk niet meteen helemaal kapot maken.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 08:38:21 #237
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193137531
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:12 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Zo, nieuwe gazonnetje groeit lekker! *O*

Op die kale plekken staan vooral wat dunne losse sprietjes, maar ik neem aan dat dat vanzelf wel bedekt? Extra bijzaaien zal toch niet nodig zijn?

De randen groeien (uiteraard) het hardst en dat knip ik nu handmatig steeds wat bij, maar nu is ook een deel in het midden dat al behoorlijk lang begint te worden. Ik neem aan dat ik nu onderhand wel voorzichtig over de dichter begroeide delen kan lopen om dat bij te knippen?

En wanneer zou ik met echt maaien moeten beginnen? Ik wil het dunne jonge spul op die legere plekken natuurlijk niet meteen helemaal kapot maken.
Volgens mij beginnen met maaien zodra de wielen niet wegzakken (en dus geen blubberbende van je gazon maken).
pi_193137689
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:38 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Volgens mij beginnen met maaien zodra de wielen niet wegzakken (en dus geen blubberbende van je gazon maken).
Ik had begrepen pas maaien als het gras 10 cm lang is? :@
pi_193137913
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 08:52 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik had begrepen pas maaien als het gras 10 cm lang is? :@
Wat Dagoduck zegt en de machine afstellen op hoogste stand.
Pas 2 e /3e maaibeurt op middenstand als je kinderen op het gazon wil laten spelen.
Fijn, dat het nu ergens op begint te lijken. w/
pi_193138016
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 09:11 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat Dagoduck zegt en de machine afstellen op hoogste stand.
Pas 2 e /3e maaibeurt op middenstand als je kinderen op het gazon wil laten spelen.
Fijn, dat het nu ergens op begint te lijken. w/
Okee dan! :)
Ja mini-ToT moet er op een gegeven moment wel op kunnen rondhobbelen, maar die vermaakt zich momenteel nog meer iets verderop in de straat in het witte zand waar de aanleg van een fietspad is stopgezet! _O-

En @ dat het ergens op begint te lijken; dat was de vorige keer ook zo en toch werd het helemaal kut. _O-
MAAR: ik ben nu in de voortuin bezig (siersplit verwijderd en zand er uit gezeefd, worteldoek verwijderd, geëgaliseerd, fikse kuil gegraven, gevuld met rozen-aarde, rozenstruik in geplant en straks nieuw worteldoek leggen en het grind er terug op leggen rondom de rozenstruik) en ik zie nu echt wat voor troep dit zand hier was; ik heb de grond in de voortuin enorm hard aan zitten stampen en heb er water overheen gesproeid om het verder in te laten zakken, maar het water liep er eerst volledig van af (het zand bleef kurkdroog), op een gegeven moment zakte het water er in een noodgang dwars doorheen, en even later werd het een super dunne blubber waar je een paar centimeter in weg zakt. En dat had ik dus ook in de achtertuin, waar ik het gazonnetje op liet groeien.
Dat zelfde troep ligt hier overigens ook in de gazonnetjes van de gemeente, en daar is bijna geen sprietje gras meer terug te vinden. Sterker nog; onkruid sterft daar ook in een noodgang af en je krijgt steeds grotere lege stukken stuifzand.

[ Bericht 2% gewijzigd door ToT op 15-05-2020 09:28:51 ]
pi_193176870
Wilde vandaag wat eenjarig spul in de borders zetten, maar combi van klei en droogte maken het als beton -O-
Drastische oplossing zou zijn om deel af te graven en te vullen met goede tuingrond, maar het zijn kleine borders (1x2m) en al een paar jaar gevuld met deels vaste planten. Dus dat is geen optie. Jullie nog ideeën om het een beetje bewerkbaar te maken?
Flink water geven en mengen met compost ofzo?
  zondag 17 mei 2020 @ 13:55:11 #242
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193177366
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 13:07 schreef Piles het volgende:
al een paar jaar gevuld met deels vaste planten.
Die kun je uitgraven toch, die groeien wel weer zodra ze er met nieuwe grond weer in staan. Zeker in deze tijd van het jaar overleven ze dat wel.
  zondag 17 mei 2020 @ 14:43:05 #243
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193177925
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat het mooier oogt als je clustertjes van planten hebt, ipv. overal 1tje van. In onze vorige (stads)tuin hadden we clustertjes van 4-5 kleintjes, 2-3 medium of 1 grote plant.

In onze huidige tuin worden het denk ik al snel vakken van 1 tot 3m2 van dezelfde plant.
Bijv. tulpen is ook super gaaf om gewoon 20 bollen bij elkaar te zetten ipv. 20 bollen te verspreiden over je hele tuin.
goeie tip! ik neem het mee.

ik moet nog even 1.5 week werkenen dan ben ik vrij om wat aan de tuin te doen *O* ik heb enorm zin om de borders te gaan maken
  zondag 17 mei 2020 @ 20:21:27 #244
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193182095
Ik zag dit weekend, doordat ze in bloei stonden, dat er ineens allemaal boterbloemen in de tuin groeiden. Geen idee waar die nou weer vandaan zijn gekomen. Maar aangezien ik geen geel in de tuin heb weer lekker aan het tuinieren geweest vanmiddag.
pi_193182141
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zag dit weekend, doordat ze in bloei stonden, dat er ineens allemaal boterbloemen in de tuin groeiden. Geen idee waar die nou weer vandaan zijn gekomen. Maar aangezien ik geen geel in de tuin heb weer lekker aan het tuinieren geweest vanmiddag.
Ik laat ze lekker staan! Heb ze nu ook ineens overal. En margrietjes in het (gelige... ;( ) gras.
Laat het staan! Voor de beessies.

Aankomende week foto's van de paarsche rodondendonder en de witte roos zag ik ook al met wat knopjes O+ De campanula begint ook enorm op te schieten, dat is elk jaar een groter en groter tapijt.. die kreeg ik ooit als kleine plantjes van moedertje en zusje zaligers. O+
  zondag 17 mei 2020 @ 20:36:24 #246
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193182342
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:24 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik laat ze lekker staan! Heb ze nu ook ineens overal. En margrietjes in het (gelige... ;( ) gras.
Laat het staan! Voor de beessies.

Aankomende week foto's van de paarsche rodondendonder en de witte roos zag ik ook al met wat knopjes O+ De campanula begint ook enorm op te schieten, dat is elk jaar een groter en groter tapijt.. die kreeg ik ooit als kleine plantjes van moedertje en zusje zaligers. O+
Ik laat bijna alles staan, behalve geel, wil mijn moeder niet.
pi_193182526
Ik vind boterbloemen leuk. Veel mensen schijnen een hekel te hebben aan paardenbloemen - snap ik ook al niet. Laatst las ik dat die steeds minder voorkomen omdat strakke gazons in de mode zijn. ;( Ik vond het als kind leuk om de pluisjes weg te blazen en mijn kinderen vermaken zich er ook prima mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 17-05-2020 20:53:29 ]
pi_193182620
Het viel mij en m'n dochter dit jaar tijdens onze coronawandelingen trouwens op dat veel vroegbloeiende bloemen geel zijn. Daar las ik deze theorie over:

quote:
Waarom zijn voorjaarsbloemen geel, en wit? Het heeft waarschijnlijk met ultraviolet licht te maken. Dat kunnen bestuivers als bijen en hommels goed zien. En zeker in het voorjaar, wanneer bestuivers nog niet talrijk zijn, moeten die beestjes de bloemen natuurlijk wel kunnen vinden. Bijen en hommels zien geel en wit als fel blauw, en dat valt op. De meeste bloemen en struiken in ons land worden bestoven door insecten en dus zijn de meeste bloemen hier – in de natuur – geel of wit. En let maar op: bloemen die door de wind worden bestoven, vallen helemaal niet op. Niet nodig. Bron
  zondag 17 mei 2020 @ 21:10:44 #249
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193182935
Hier in de straat hebben mensen weer een hele tuin betegeld :(
  zondag 17 mei 2020 @ 21:11:49 #250
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193182962
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:53 schreef Claudia_x het volgende:
Het viel mij en m'n dochter dit jaar tijdens onze coronawandelingen trouwens op dat veel vroegbloeiende bloemen geel zijn. Daar las ik deze theorie over:
[..]

Heb vanavond een wandeling gemaakt, zag vooral veel paars.
pi_193183114
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind boterbloemen leuk. Veel mensen schijnen een hekel te hebben aan paardenbloemen - snap ik ook al niet. Laatst las ik dat die steeds minder voorkomen omdat strakke gazons in de mode zijn. ;( Ik vond het als kind leuk om de pluisjes weg te blazen en mijn kinderen vermaken zich er ook prima mee.
Laat ik ook staan. Hier en daar ruk ik er wel eens uit maar dat zijn er maar een paar.
Bovendien heb ik verre van een strakke tuin O+
  zondag 17 mei 2020 @ 21:42:26 #252
36431 bleiblei
pi_193183664
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb vanavond een wandeling gemaakt, zag vooral veel paars.
Ja precies, in mijn zoektocht naar leuke planten kom ik heeeel veeeeel paars en lila tegen. Maar goed, het is nu geen voorjaar natuurlijk :P .

Paardebloemen in mijn tuin heb ik niet zo veel mee eigenlijk. Vooral dat blad is zo lelijk in je gras. In bermen en op weilanden vind ik ze wel weer tof :P . Maar ik las inderdaad dat het niet zo goed gaat met die dingen...
pi_193184061
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
Mode? Ik weet niet beter dan dat gazonnetjes gewoon mooi strak moeten zijn. :)
  zondag 17 mei 2020 @ 22:02:15 #254
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_193184182
Niks van gemerkt hier, dat paardenbloemen het lastig hebben. :+

Project tuin lag even stil wegens volle kliko en andere prioriteiten, maar morgen wordt 'ie weer geleegd, dus de schaar kan in de Hedera. :9
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zondag 17 mei 2020 @ 22:11:14 #255
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193184431
Mijn hedera gaat ook lekker tegen de schutting, eindelijk, had het gevoel dat het voorgaande jaren niet echt wilde groeien. Heb ook nog wat hedera tegen het schuurmuurtje geplant, die is slaat nu aan, maar is nog klein, dus zal deze zomer ook wel wat groeien. Heb daar ook een spiegel opgehangen, eens kijken wat voor effect dat geeft.
pi_193184596
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes:

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
En misschien komen de papavers weer tot leven.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
  zondag 17 mei 2020 @ 22:20:02 #257
36431 bleiblei
pi_193184664
Elke keer weer een verrassing op je foto's! Dat uitzicht op het kerkje O+ .

En die borders zijn mooi zo!
  zondag 17 mei 2020 @ 22:35:54 #258
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193185088
Oja, ik had nog wat foto's van de voortuin gemaakt gisteren.

(Jaja, ik weet het, veel tegels. Maar het is een tuin op het noorden.)

Komende week maar weer eens wat 'onkruid' wieden.
pi_193185160
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:17 schreef AnneX het volgende:
Oh ja...een boterbloem explosie plots dit jaar, doorwoekert nu de campanula. -O-
Verder is het een kleurrijk geheel, de gerania niet in beeld, bloeien ook fraai.
Plaatjes: [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Volgende week eens wat ruimen hier en daar, van de boterbloemen omdat het wat verstikt.
Vorige week toch maar een plens water laag bij de grond gegeven bij de hortensia in ieder geval.
Wow wat een kleurenpracht O+
pi_193185200
quote:
6s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:35 schreef Dagoduck het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Lekker vol ook ^O^ met poes O+
  zondag 17 mei 2020 @ 23:24:29 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193186073
quote:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Mooi Anne! En idd zeg, steeds weer verrassingen :D
Resistance is futile.
  zondag 17 mei 2020 @ 23:26:43 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193186113
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hoi poes! Wat ga je weghalen? Je bonte liguster? maakt aardige vorderingen in zijn queeste voor totale borderdominatie :+
Resistance is futile.
  zondag 17 mei 2020 @ 23:53:48 #263
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193186494
quote:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Jouw tuin is echt net uit een magazine! Heerlijk geordend een rotzooitje O+
  maandag 18 mei 2020 @ 01:59:28 #264
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193187398
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2020 23:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoi poes! Wat ga je weghalen? Je bonte liguster? maakt aardige vorderingen in zijn queeste voor totale borderdominatie :+
Die plant houdt zich best koest hoor ;) Maar dat is inderdaad de enige die ik ieder jaar wel snoei.

Nee, zat meer te denken aan het groen tussen de tegels.
pi_193199648
quote:
2s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:57 schreef ToT het volgende:

[..]

Mode? Ik weet niet beter dan dat gazonnetjes gewoon mooi strak moeten zijn. :)
In het boek dat ik aan lezen ben kwam ik een paragraaf tegen over gras. De toepassing in tuinen schuint relatief nieuw te zijn: pas in de zestiende eeuw werden schijnbaar voor het eerst grasvelden aangelegd ten behoeve van een balspel (al kom ik op Wikipedia tegen dat de eerste 'bowling green' er al in 1299 was). En pas in de 19e eeuw kwam het gazon binnen handbereik van de middenklasse door de introductie van de grasmaaier (daarvoor kostte het veel geld om een gazon kort te houden).

Toegegeven, het begrip mode is betrekkelijk. :Y)
pi_193199700
quote:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Dat geel van de boterbloemen vult de rest juist heel mooi aan! O+
pi_193199713
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik doe m'n best maar zie geen onkruid!

Leuke border, vooral de planten die wat overhangen. ^O^
  maandag 18 mei 2020 @ 23:33:33 #268
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193199734
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik doe m'n best maar zie geen onkruid!

Leuke border, vooral de planten die wat overhangen. ^O^
Tussen de tegels. Alles hoger dan een centimeter haal ik meestal weg. Mos enzo laat ik lekker zitten.
pi_193199764
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:33 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Tussen de tegels. Alles hoger dan een centimeter haal ik meestal weg. Mos enzo laat ik lekker zitten.
Volgens Twitter moet je er gewoon iets naast krijten en dan mag je het laten staan.
pi_193200284
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens Twitter moet je er gewoon iets naast krijten en dan mag je het laten staan.
🤪
  dinsdag 19 mei 2020 @ 04:45:58 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193200841
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In het boek dat ik aan lezen ben kwam ik een paragraaf tegen over gras. De toepassing in tuinen schuint relatief nieuw te zijn: pas in de zestiende eeuw werden schijnbaar voor het eerst grasvelden aangelegd ten behoeve van een balspel (al kom ik op Wikipedia tegen dat de eerste 'bowling green' er al in 1299 was). En pas in de 19e eeuw kwam het gazon binnen handbereik van de middenklasse door de introductie van de grasmaaier (daarvoor kostte het veel geld om een gazon kort te houden).

Toegegeven, het begrip mode is betrekkelijk. :Y)
Haha, cool.
Resistance is futile.
pi_193204338
quote:
6s.gif Op maandag 18 mei 2020 23:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

_O-
pi_193206831
Knoppen en blommen *G*

pi_193208206
Rozen...witte rozen... w/ en ...rodondendron *O*

Poging tot boterbloemeninvasie indammen is niet gelukt, helaasch.
Want vergroeid met de campanula, en die wil bloeien. Nou ja.
Wel de uitgebloeide tulpen en narcissen afgeknipt en bollen in de grond gelaten.
Vraag: hoe doen jullie dat met bollen. @Seven...je hebt er nogal wat?
Eigenlijk liet ik ze altijd liggen.

Vond nog papaverzaad - veel - uit welk jaar? Geen idee.
Gegoocheld en simpel neer te leggen en aandrukken. Gedaan op 5 plekken.
https://www.allezadenkope(...)n-hoe-ga-je-te-werk/
We gaan het zien.
pi_193208240
Hier rolt het campanulatapijt zich ook flink uit, klimt in de boom B-)

Ja die roos heet snowwhite. Ooit piepklein dekamarkt plantje. En meestal maken we de beginfase niet mee ivm vakantie. Nu wel w/
  dinsdag 19 mei 2020 @ 17:46:43 #276
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193209291
quote:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Leuk!
pi_193216448
Mooi, @Blues!

Ik had een behoorlijk oude rozenstruik gekregen, een groot gat gemaakt, flink gesnoeid en veel water gegeven. Dat leek de eerste week goed te gaan, maar de bladeren zijn uiteindelijk toch allemaal flink verdord of aan het verdorren. Gaat niet goed dus. Iemand een tip?

Ik vermoed dat ik de roos te veel water heb gegeven. Ik vind het soms lastig om te bepalen of ik een plant te veel of juist te weinig water geef. Wat ik nu doe is elke dag even m'n vinger in de grond eromheen steken en geen water geven als de grond nog vochtig voelt. Is dat zinnig of is er een beter manier om het waterbeleid te bepalen?

Ik heb begrepen dat heesterrozen sterk zijn, dus ik hoop dat de struik nog een kans maakt.
pi_193219226
Mest? Wat nieuw aarde erop? En aaien en tegen praten :Y
  woensdag 20 mei 2020 @ 08:26:23 #279
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_193219525
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 23:00 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, @:Blues!

Ik had een behoorlijk oude rozenstruik gekregen, een groot gat gemaakt, flink gesnoeid en veel water gegeven. Dat leek de eerste week goed te gaan, maar de bladeren zijn uiteindelijk toch allemaal flink verdord of aan het verdorren. Gaat niet goed dus. Iemand een tip?

Ik vermoed dat ik de roos te veel water heb gegeven. Ik vind het soms lastig om te bepalen of ik een plant te veel of juist te weinig water geef. Wat ik nu doe is elke dag even m'n vinger in de grond eromheen steken en geen water geven als de grond nog vochtig voelt. Is dat zinnig of is er een beter manier om het waterbeleid te bepalen?

Ik heb begrepen dat heesterrozen sterk zijn, dus ik hoop dat de struik nog een kans maakt.
Dat met die vinger doe ik ook. Toch heb ik altijd het idee dat het water toch gewoon wegstroomt als het teveel is. Zeker in deze droge tijden heb ik de neiging elke avond te wateren :P
pi_193219680
In de volle grond geef je niet zo snel te veel naar mijn idee.

Wat heerlijk nu. Loop net de tuin in met een kopje koffie. Alles ruikt naar de Jasmijn, die heeft nog nooit zo hard gebloeid. Ik hoor merels, overal bijtjes, net een vlinder. Wat een leven <3
pi_193238205
Een plaatjes dump, mét vragen.
Vanmorgen deed ik een rondje à la Koettie:

1)boomstek 1. Wie weet. Kaaaas! jij?

2) Boomstek 2 idem.

3) campanula verdrongen door boterbloem

5) gerania:

4) bosje groen met 2 lieve blauwe bloempjes?

6) Volop knoppen in de boerenhortensia:

7) Gerania, gescheurd vorig jaar. ?

8) Wordt dit euchinacae?

9) wordt dit papaver? :

10) Alium op uitkomen:

11) Trots dat dit jaar delphinium rechtopstaat! blijft staan ondanks zon aan een kant en schaduw aan de andere kant. Nauwelijks wind natuurlijk.

Nou, het werd een zootje om de foto’s te nummeren })
Fixed?

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 21-05-2020 11:20:59 ]
pi_193238219
Fixed.
Noooooit meer 11 plaatjes met praatjes. (8>

[ Bericht 94% gewijzigd door AnneX op 21-05-2020 11:22:00 ]
pi_193238305
1 Els?
4 Ooievaarsbek?
  donderdag 21 mei 2020 @ 11:24:10 #284
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193238317
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:11 schreef AnneX het volgende:
Een plaatjes dump, mét vragen.
Vanmorgen deed ik een rondje à la Koettie:

1)boomstek 1. Wie weet. Kaaaas! jij? [ link | afbeelding ]

2) Boomstek 2 idem. [ link | afbeelding ]

3) campanula verdrongen door boterbloem [ link | afbeelding ]

5) gerania:
[ link | afbeelding ]

4) bosje groen met 2 lieve blauwe bloempjes?
[ link | afbeelding ]

6) Volop knoppen in de boerenhortensia:
[ link | afbeelding ]
7) Gerania, gescheurd vorig jaar. ?
[ link | afbeelding ]

8) Wordt dit euchinacae?
[ link | afbeelding ]

9) wordt dit papaver? :
[ link | afbeelding ]

10) Alium op uitkomen:
[ link | afbeelding ]

11) Trots dat dit jaar delphinium rechtopstaat! blijft staan ondanks zon aan een kant en schaduw aan de andere kant. Nauwelijks wind natuurlijk.
[ link | afbeelding ]

Nou, het werd een zootje om de foto’s te nummeren })
Fixed?
1 & 2 Noorse Esdoorn?

5 (4e foto) Ooievaarsbeksoort?
4 (5e foto) Moerasooievaarsbek

9 ja.
pi_193238326
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:23 schreef Blues het volgende:
1 Els?
4 Ooievaarsbek?
4) ja. Ik noem het gerania, meervoud van geranium. Inside joke.

1) ook een suggestie. Staat onder de acacia’s.
pi_193238341
Ok. Nu een ecxelsheet maken om alle suggesties te onthouden. B-)

Kom maar door. Dank ervoor. _O_
pi_193238380
Oh ja, waar ik Els zei zet ik een joker in.
Moet Esdoorn zijn :Y hebben wij hier ook.

Vanmiddag het amandelboompje snoeien en een partij door mot vernielde opgevroten buxus verwijderen bij het opritje.
Misschien haal ik het meteen helemaal wel weg.
en dan volgend jaar op dat postzegeltje (waar bruidsdinges en het amandelboompje staat) paar zakjes vlinder/bijen/woeker zaadjes strooi.
  donderdag 21 mei 2020 @ 11:30:16 #288
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193238382
Hmm..

Ik ga toch voor de gewone esdoorn bij 1&2.

5e foto Bosooievaarsbek en 4e foto geraniumsoort

Maar van die geraniums/ooievaarsbekken zijn ook tig soorten.
pi_193238421
Esdoorn klinkt goed.
De (gescheurde) ooievaarsbek is overal dezelfde, op 3 plekken.

Jammer dat de buxus om is. Vlinder/bijen zaaigoed klinkt goed👍🏼
pi_193238518
Is het nou Els of Esdoorn :D
pi_193238529
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:32 schreef AnneX het volgende:
Esdoorn klinkt goed.

Ik was nooit fan van die buxus. Dus jammer ;)
pi_193238656
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:40 schreef Blues het volgende:
Is het nou Els of Esdoorn :D
Esdoorn! Een Els is heel anders.

Esdoorn:

Els:

Es:
pi_193239295
Dank Claudia et al: esdoorn it is, gezien de plaatjes.
https://www.directplant.nl/bomen/esdoorn.html
Voorlopig laat ik het staan, past bij de brink.
En dan laat ik nog iets na voor de eeuwigheid ( voor zo lang als het duurt🤪)

Nu mag ik bij de club van Kaas, tóch: ik heb (ook) 2 acers in de tuin.
Weliswaar saaie groene en in wording. Wél acers. (8>
  donderdag 21 mei 2020 @ 12:46:09 #294
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193239384
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 12:41 schreef AnneX het volgende:
Dank Claudia et al: esdoorn it is, gezien de plaatjes.
https://www.directplant.nl/bomen/esdoorn.html
Voorlopig laat ik het staan, past bij de brink.
En dan laat ik nog iets na voor de eeuwigheid ( voor zo lang als het duurt🤪)

Nu mag ik bij de club van Kaas, tóch: ik heb (ook) 2 acers in de tuin.
Weliswaar saaie groene en in wording. Wél acers. (8>
Je weet het allemaal al. ;)
pi_193239452
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:32 schreef AnneX het volgende:
Esdoorn klinkt goed.

Vlinderstruiken voor vlinders zie er nu wel elke week eentje in de tuin O+
pi_193239548
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 12:51 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Vlinderstruiken voor vlinders zie er nu wel elke week eentje in de tuin O+
Heb er ook 2 staan maar nog geen bloemen er in.
pi_193239580
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 23:00 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, @:Blues!

Beetje laat, maar niet snoeien voor herplanten. Aldus de garden professors.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:01:53 #298
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193239588
Dit is wel een mooie site voor verschillende soorten esdoorns: https://www.bomengids.nl/esdoornfamilie.html Met heel veel foto's.
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:05:46 #299
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193239625
Niet echt bloemen en planten, maar goed:

Gister de hangmat weer eens opgehangen. Oud kuttouwtje had er niet veel zin in, dus vaders lag op de grond. Iets met knopen en touw en oud en sterkte.

Vanochtend even nieuw touw gehaald, hij hangt weer.

Wel goed te zien hoe groen de tuin is.
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:11:38 #300
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_193239705
Nou je vader moet maar eens op dieet dan he?
pi_193240498
Slotje dan maar.en door!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')