@BarreltjeJe boom is dus een laurier, en een redelijk blije laurier ook! Ik zou investeren in een goeie telescopische takkenschaar. Deze struik wordt normaal als haag geplant en wil graag de hoogte in, in plaats van de breedte.
Om vraag 1 te beantwoorden: ik heb vorig jaar vrij vroeg de toppen gesnoeid (mei/juni) en toen is 'ie de rest van het seizoen niet meer uitgelopen. Dus lees je goed in op de juiste snoeiperiode, als het goed is loopt 'ie nu uit. Als je de groei wil beperken, dan kun je juist overwegen om nu te snoeien

. Dus snoei 'm in een vorm die inkijk tegen gaat, het zijn sterke planten die echt heel wat kunnen hebben. Goed nadenken over de zichtlijnen voor je als een gek tekeer gaat

.
Vraag 2: eigenlijk moet je een beetje weten wat voor sfeertje je neer wil zetten. Voor schaduwlovers met een strakke/moderne uitstraling, ga voor carex (siergras die zo'n 30cm hoog wordt), hosta, daslook, een bolboompje (liguster, geen buxus ivm buxusmot). Je boerenjasmijn en je magnolia gaan het waarschijnlijk beter doen in de volle grond.
3. Misschien de hele rij tegels tussen je jasmijn en magnolia eruit? Klimmers erin (wilde wingerd of bijv klimhortensia, of op zoek naar een clematis of klimroos die goed tegen schaduw kan). Voor onderhoudsvrij raad ik je enorm aan om de rest van een border vol te planten met bodembedekkers (schaduwkruid bijvoorbeeld). No more onkruid

.
Wat betreft je wensen:
Eigenlijk heb je qua beschikbare ruimte de makkelijkste indeling als je je tuintafel zet op de plek waar nu dat houten bankje staat. Je grootste meubel staat dan op de plek waar je er het meest ruimte voor hebt. Ook een mooie backdrop voor een leuke versierde tafel als de hypothetische border daarachter begroeid is met klimplanten. Je hangplekje zou dan onder je laurier komen, de bbq is denk ik klein en wendbaar dus die hoeft geen vaste plek. Nadeel is wel dat je wat meer moet lopen tussen keuken en tuintafel.
Wat betreft je chillplekje: kies iets dat superlekker zit. Is dat plekje alleen voor jou of wil je er met 2 man kunnen zitten? Een fijne stoel of bankje, leuk vloerkleed voor buiten erbij (die dingen kosten echt bijna niks).
Compostbak: geen ervaring mee helaas.
Veldbloemen in je geul zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden wegens gebrek aan licht. Planten die houden van droge schaduw (de meesten zullen te groot zijn voor je geultje):
Bosanemoon (Anemone nemorosa)
Aronskelk (Arum italicum)
Mansoor (Asarum)
Broodboom (Aucuba)
Schoenlappersplant (Bergenia)
Zegge (Carex)
Gebroken hartje (Dicentra)
Vingerhoedskruid (Digitalis)
Mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas)
Elfenbloem (Epimedium)
Wolfsmelk (Euphorbia amygdaloides var. robbiae)
Lieve-vrouwe-bedstro (Galium odoratum)
Stinkend nieskruid (Helleborus foetidus)
Naaktbloeiende jasmijn (Jasminum)
Dovenetel (Lamium)
Leliegras (Liriope)
Judaspenning (Lunaria)
Mahoniesturik (Mahonia)
Skimmia-soorten
Maagdenpalm (Vinca minor)
Goudaardbei (Waldsteinia ternata)
Zelfhechtende klimmers is het antwoord op je vraag 5. Zie ook mijn antwoord op vraag 3. Sommige planten hebben wel hulp nodig, kwestie van touwtjes spannen voor de hele muur of van die klimrekjes er tegenaan schroeven. Nadeel is wel, tegen de tijd dat je het hout moet vervangen, dan moet je waarschijnlijk je planten enorm terugsnoeien of vervangen. Maar met of zonder klimplanten, hout in de tuin heeft een beperkte levensduur.
Verlichting

ik ben er gek op in de tuin. Als je daar echt werk van wil maken, dan eventjes goed overdenken wat je wil. Op pagina 1 staat een foto van mijn tuin. We hebben hanglampen en grondspots, verder nog 1 border uitgelicht van boven. Electriciteitskabel komt in ons geval uit de schuur, in jullie geval betekent het mogelijk dat je een gaatje zou boren in de gevel voor een kabel. Ik denk dat je zo'n draad met peertjes onderin je laurier moet hangen! Ziet er fantastisch uit van binnen naar buiten ook. En dan nog wat grondspots in je toekomstige border

, dan heb je al heel wat verlichting in die tuin. Wat lastiger wordt is hoe je de stroomkabel van de ene naar de andere kant gaat krijgen.
Verder een paar potten voor op de regenpijp, een leuke tuinposter op de lange schutting (iets minder geeikt kan natuurlijk ook

, Intratuin heeft hele mooie ornamenten die je op kunt hangen, of hang die hele muur vol met vogelhuisjes en insectenhotels bijvoorbeeld). Die schutting zou ik trouwens schilderen!