Ja, dat geloof ik zeker. Maar het is toch wel een ander verhaal als je echt een officiële groep gaat optuigen i.p.v. een keer een advies geven. Je ziet hoeveel druk er nu op de mensen van het OMT komt te liggen.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:43 schreef houdafstand het volgende:
Achter de schermen zijn ze er heus wel mee bezig.

Niet voor niets dat hij bezig is met noodwetten. Nummers droppen met de week, maar ga het vooral over noodwetten hebben om nog meer controle over je bevolking te hebben ipv te denken aan versoepelen.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus mark luistert niet naar een democratische stem uit de kamer?
Hij voert niet uit wat de meerderheid van de volksvertegenwoordiging hem opdraagt te doen?
Dan is hij een dictator en daarvoor hebben we in NL geen ruimte. Aftreden dus. Opgerot.

Dit.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Niet voor lang dan als hij zo doorgaat met z'n ''hou vol'' speeches, zonder enige verwijzing naar lange termijn plannen.

Je weet dat 700 nog steeds bovengemiddeld hoog is? En er ook maanden aan electieve zorg is blijven liggen...quote:Op zondag 3 mei 2020 21:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
Er is ook geen enkele reden om niet wat extra te versoepelen, maar Rutte is daar veel te bang voor, dus maak je geen illusies. De ''eisen'' om te kunnen versoepelen veranderen ook telkens. Eerst 1000 mensen op de IC, toen 700, nu nog minder.
Wat is het nou? Eerst was het RIVM te laks en nu opeens weer te voorzichtig?quote:hij verschuilt zich enkel achter het RIVM, omdat hij weet dat die toch wel voorzichtigheid aanraden.

Op doorgaan klikken.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:42 schreef _I het volgende:
[..]
Haha, kan de tekst niet lezen. Moet inloggen.
Maar ongetwijfeld.

Wat is hij dan?quote:Op zondag 3 mei 2020 21:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Niet voor niets dat hij bezig is met noodwetten. Nummers droppen met de week, maar ga het vooral over noodwetten hebben om nog meer controle over je bevolking te hebben ipv te denken aan versoepelen.
Al zou ik niet zo ver gaan om hem een dictator te noemen

Een over reactie nu.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je weet dat 700 nog steeds bovengemiddeld hoog is? En er ook maanden aan electieve zorg is blijven liggen...
[..]
Wat is het nou? Eerst was het RIVM te laks en nu opeens weer te voorzichtig?
Je ziet duidelijk dat de detailhandel het heft al in eigen handen neemt en eigenhandig weer opengaat en mensen daar graag van gebruikmaken. Kortom, de economie wordt al beetje bij beetje weer opengegooid.

Ik zou het aan een R0 of ziekenhuisopnamens koppelen. Is logischer dan een datum en geeft morivatie de regels op te volgen zonder dat ze erop vastgepind worden.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Zo'n beetje iedereen is zijn langspeelplaat wel zat nu.
Plannen tot openen willen we zien. Harde datum bij iedere stap. Wil hij dat niet of kan hij dat niet?
Oprotten.

Er is geen enkel cijfer dat erop duidt dat we probleemloos meer open kunnen gaan dan er nu gedaan wordt.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een over reactie nu.
Eerst de fout van onderschatting en te laat reageren. Nu te lang doorgaan en wederom te laat reageren uit angst.
2 fouten maken het niet goed he, 2 fouten zijn 2 fouten.

Alsof iemand harde datums gaat noemen met een onbekende ziekteverloop. Totaal niet realistisch.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik zou het aan een R0 of ziekenhuisopnamens koppelen. Is logischer dan een datum en geeft morivatie de regels op te volgen zonder dat ze erop vastgepind worden.
Oo die manier leg je de verantwoordelijkheid voor het bereiken van het doel bij de samenleving neer ook.

Dat lijkt mij ook het verstandigst. Als je een datum prikt en dan blijken de omstandigheden toch te veranderen dan moet je die weer intrekken, dat schiet ook niet op. Bovendien geeft het zelfs de mogelijkheid te versnellen als blijkt dat het juist beter gaat dan verwacht.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik zou het aan een R0 of ziekenhuisopnamens koppelen. Is logischer dan een datum en geeft morivatie de regels op te volgen zonder dat ze erop vastgepind worden.
Oo die manier leg je de verantwoordelijkheid voor het bereiken van het doel bij de samenleving neer ook.

Het is altijd een politiek spel. De wetenschap geeft geen eenduidige antwoorden.quote:

Kennelijk heeft de SER weken geleden al een coronadenktank opgericht:quote:Op zondag 3 mei 2020 21:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik zeker. Maar het is toch wel een ander verhaal als je echt een officiële groep gaat optuigen i.p.v. een keer een advies geven. Je ziet hoeveel druk er nu op de mensen van het OMT komt te liggen.
enquote:Een pakkende naam was al verzonnen: het Impact Management Team (IMT). Maar bij de fracties zelf zijn geen concrete ideeën welke kennisinstituten crisisadvies kunnen geven, ook niet bij de PvdA en de ChristenUnie, die het initiatief namen. Zij laten het initiatief aan het kabinet. Premier Rutte zei aanvankelijk ook dat hij het ingewikkeld te organiseren vindt, maar is nu toch bezig ‘iets uit te werken’.
Een kansrijke optie is de speciale coronadenktank van de Sociaal-Economische Raad. Ser-voorzitter Mariëtte Hamer heeft die denktank al weken geleden opgericht. Alle gezaghebbende kennisinstituten zitten er met vertegenwoordigers in om ‘vooruit te kijken’. Het is een breed gezelschap, van economen van de Nederlandse Bank en het Centraal Planbureau (CPB), sociologen van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), gezondheidsdeskundigen van de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving, vakbonden, werkgeversorganisatie VNO-NCW, de gemeenten en vele anderen. Premier Rutte vindt die denktank interessant, bleek vorige week in het debat.
https://www.trouw.nl/binn(...)-te-vinden~b3330617/quote:Als premier Rutte geen IMT of economenteam wil, blijven er niet zoveel opties over. Hij kan eventueel per onderwerp advies vragen aan onafhankelijke economen, psychologen, ethici en andere wetenschappers.
Ook nu al vraagt en krijgt het kabinet concreet advies van andere wetenschappers dan alleen artsen. “Er worden al heel veel adviezen gegeven”, zegt de woordvoerder van het ministeriële crisisberaad. SCP-directeur Kim Putters was op het Catshuis bij het wekelijkse coronaberaad van de premier en de vicepremiers. Burgemeester Halsema van Amsterdam kwam langs om te adviseren over het maatschappelijk draagvlak voor de maatregelen. Het CPB rekende al uit wat het effect op de economie is als de coronamaatregelen langer duren.

Klopt, daarom beter aan een te bewerkstelligen resultaat koppelen.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsof iemand harde datums gaat noemen met een onbekende ziekteverloop. Totaal niet realistisch.

Veelbelovende initiatieven dus. Nou hopen dat die wat meer op de voorgrond gaan treden, zodat het OMT ontlast wordt en het niet-medische geluid ook wat meer klinkt.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:59 schreef houdafstand het volgende:
[..]
Kennelijk heeft de SER weken geleden al een coronadenktank opgericht:
[..]
en
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)-te-vinden~b3330617/
En volgens mij is het Veiligheidsberaad ook bezig met een onderzoek o.l.v. Femke Halsema (straks te gast bij Op1).
Uiteindelijk moeten politici natuurlijk zelf ook met oplossingen komen. Daar zijn ze toch juist voor?

Volgens mij gaat dat ook gebeuren. Stond een paar dagen geleden op NU.nl.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]

De politici laten zich adviseren door experts/belangengroepen/belangen van de partij/achterban en op basis daarvan gaan ze beleid maken.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:59 schreef houdafstand het volgende:
[..]
Kennelijk heeft de SER weken geleden al een coronadenktank opgericht:
[..]
en
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)-te-vinden~b3330617/
En volgens mij is het Veiligheidsberaad ook bezig met een onderzoek o.l.v. Femke Halsema (straks te gast bij Op1).
Uiteindelijk moeten politici natuurlijk zelf ook met oplossingen komen. Daar zijn ze toch juist voor?

Duidelijk. Stapje voor stapje, en dan kijken wat er gebeurd qua besmettingsaantallen.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:06 schreef houdafstand het volgende:
Dit is wat Rutte afgelopen vrijdag zei op de wekelijkse persconferentie:
DE KRUIF (NIEUWSUUR)
Ja, over het heropenen van Nederland. Als dat op den duur kan, in hoeverre wordt er achter de schermen aan scenario’s gewerkt van eerst de horeca, dan pretparken, ik noem het maar, elke twee weken iets. Wat is de, kunt u een stip op de horizon geven?
RUTTE
Ja, heb ik van de week gezegd ook al even naar aanleiding van het Spaanse model, want die hebben dat die doen dat in batches, dus om de zoveel weken schetsen zij een perspectief. Ik kan me ook zoiets voor Nederland voorstellen maar dan moeten we eerst nog wel even heel precies nog weten hoe het nu staat met de verspreiding van het virus en de cijfers zijn echt nog niet zo geweldig dat je daar nu al grote aankondigingen over kunt doen. Maar ik vind het wel logisch dat als dat moment daar is dat je zegt: oké, weet je, het is nu echt wel even zo ver zijn we het aan het indammen dat we denken dat we risico’s kunnen nemen, dat je dan ook een scenario schetst en zegt: joh, dan kun je over twee weken kunnen we misschien dit type bedrijven... Met scholen hebben we gedaan al hè. 11 mei hebben we gezegd de basisscholen en na een tijdje gaan we kijken of ze ook helemaal open kunnen. En misschien 1 juni, hebben we gezegd, het voortgezet onderwijs. Zoiets kun je je ook heel goed voorstellen dat je dat zo in stappen doet en dat je dat ook bekend maakt. Maar dan zal er altijd bij gezegd worden: afhankelijk van hoe de cijfers zich ontwikkelen. Dus niet een route waar mensen rechten aan kunnen ontlenen want als dat virus zich toch weer de kop op steekt plotseling op plekken waar je het niet verwacht of er komen uitbraken die je niet hebt voorzien of ontwikkelingen die nopen tot heroverweging, dan moet er wel weer ruimte voor zijn.
DE KRUIF
U zegt dus dat gaat er komen, een soort van heropeningskalender?
RUTTE
Nou, dat is nu, dat gaat een stap verder. Nee, wat ik zei is dat wij geïnteresseerd kijken naar wat Spanje daar doet want wat die, ik dacht de Zwitsers dat ook doen nu, die schetsen dan ja ik noem het maar even batchgewijs, in stappen of in blokken, van nou als het nou goed blijft gaan dan kun je over twee weken dit en als het dan goed blijft gaan zou je over vier weken zus en over zes weken dat kunnen doen. Zo’n benadering is denkbaar maar ik zeg niet dat we die kiezen. Ik zeg alleen dat we ernaar kijken.
DE KRUIF
Kunt u al een indicatie geven van wanneer het kabinet daar uit is?
RUTTE
Nou zodra wij denken dat de cijfers aanleiding geven om een eerlijk perspectief te geven. Dat is vandaag nog niet het geval.
DE KRUIF
En wanneer geven de cijfers aanleiding om dat perspectief te geven?
RUTTE
Dat heb ik net geschetst. Dan moet dus die verspreidingsgraad echt onder die 1 zitten. Het hoeft niet naar 0,1 hè jongens, dat is ook niet nodig. Want nogmaals, we accepteren helaas in Nederland ook de komende tijd nog steeds mensen ziek zullen worden, dat is onvermijdelijk. Maar je moet er wel voorkomen dat het weer tot een uitbraak leidt. Omdat boven de 1 dan besmetten mensen dus meer dan 1 persoon en dan gaat het exponentieel omhoog. Dus dat moet onder 1. Je moet ook kijken naar het totaal aantal besmettingen per dag en wat de zorg aankan. En als al die cijfers nou enigszins een beeld geven van oké, het is even wat rustiger, dan kun je zo’n perspectief schetsen. Dat is nog niet vandaag.
https://www.rijksoverheid(...)isterraad-1-mei-2020
Dus. Het komt heus wel. Hopelijk aankomende week al. Nog even geduld, mensen.![]()

Klopt.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De politici laten zich adviseren door experts/belangengroepen/belangen van de partij/achterban en op basis daarvan gaan ze beleid maken.
Op zich is er niks mis met on verschillende maatregelen te beoordelen op virus verspreiding, economische impact, sociale impact etc.
Op die manier is het makkelijk om een keuze te maken uit een pakket met maatregelen.
Nadeel van zulke teams is natuurlijk wel dat het stroperig verloopt en waarschijnlijk publieke adviezen zijn waar iedere partij/belangengroep iets van vindt.

quote:Blijf zo veel mogelijk thuis, ondanks het mooie weer en de steeds positievere coronacijfers in Nederland. Die oproep doet voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad, de koepel van alle 25 veiligheidsregio's.
"We merken dat mensen het advies om thuis te blijven meer en meer loslaten", zegt Bruls tegen het ANP. "Het wordt daarmee steeds drukker op straat en in recreatiegebieden. De lange duur van de maatregelen, de gunstige berichten over de verspreiding van het coronavirus en het steeds meer opengaan van winkelvoorzieningen spelen hierbij natuurlijk een grote rol."
Volgens Bruls wordt de uitdaging steeds groter om de anderhalvemetersamenleving realistisch vorm te geven. "Dat zal niet primair door handhaving afgedwongen kunnen worden. En dat moeten we ook niet willen. We roepen iedereen op om vol te houden en zo veel mogelijk thuis te blijven. Mensen worden nog steeds ziek en overlijden door het coronavirus."

Dat zou best nog eens kunnen idd. Dat Rutte het zo gaat doen.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:31 schreef mark6791 het volgende:
Ik denk dat Rutte (en het RIVM) nog stiekem een tweede hoop heeft, naast het stapsgewijs opbouwen en monitoren.
We gaan nu langer door dan echt nodig is met de maatregelen, terwijl we de testcapaciteit ophogen. Hierdoor wordt hopelijk de besmettingsgraad zo laag, dat op korte termijn contact-tracing weer een optie is.
En met contact-tracing wordt het weer mogelijk de boel sneller (relatief) open te gooien, omdat dit sterk drukt op de R(0).

blijf thuis! ondertussen wel veel winkels openquote:Op zondag 3 mei 2020 22:30 schreef hooibaal het volgende:
Oproep van de veiligheidsregio's: blijf thuis.
[..]

Wat mij betreft de enige echte juiste manier op dit moment. Er zijn nog zoveel vraagtekens en onduidelijkheden dat het bijna niet anders kan.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat zou best nog eens kunnen idd. Dat Rutte het zo gaat doen.

Klopt. Aankomende week (?) zullen de GGD'en hun plan presenteren. Zij zullen waarschijnlijk worden ondersteund door andere organisaties (het Rode Kruis?). Dat werd tijdens de technische briefing van afgelopen donderdag gezegd.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:31 schreef mark6791 het volgende:
Ik denk dat Rutte (en het RIVM) nog stiekem een tweede hoop heeft, naast het stapsgewijs opbouwen en monitoren.
We gaan nu langer door dan echt nodig is met de maatregelen, terwijl we de testcapaciteit ophogen. Hierdoor wordt hopelijk de besmettingsgraad zo laag, dat op korte termijn contact-tracing weer een optie is.
En met contact-tracing wordt het weer mogelijk de boel sneller (relatief) open te gooien, omdat dit sterk drukt op de R(0).

Dit dus. Alles open maar alleen voor noodzakelijke boodschappen. Een nieuwe broek, ketting of een zak snoep etc zijn natuurlijk nooit noodzakelijk. Komt vooral over als we laten ze open gaan om ze geen steun te hoeven bieden. Maar wel ze het van alle kanten moeilijk maken.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:37 schreef THEFXR het volgende:
[..]
blijf thuis! ondertussen wel veel winkels open

Ik heb contact tracing nooit begrepen mbt dit virus. Vanwege de incubatietijd loop je al een paar weken achter. Of laten we zeggen 5/6 dagen (mediaan). Heeft die persoon innde tussentijd een drukke metro gepakt ben je het al kwijt.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat zou best nog eens kunnen idd. Dat Rutte het zo gaat doen.

Geen enkele oplossing is 100% waterdicht en wat je ook doet je zal altijd besmettingen blijven krijgen en dat is niet erg.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik heb contact tracing nooit begrepen mbt dit virus. Vanwege de incubatietijd loop je al een paar weken achter. Of laten we zeggen 5/6 dagen (mediaan). Heeft die persoon innde tussentijd een drukke metro gepakt ben je het al kwijt.
Of alleen naar kantooren thuis maar zijn collega is met ov gegaan, heeft boodschappen gedaan en heeft kinderen die sporten en naar school gaan. Ver kwijt.
Zoiets werkt toch alleen in een afgezonderd gehucht of wanneer je elke dag jezelf kon testen en zo positief kon testen voordat je symptomen had. Dan kan je het voorkomen.
Maar die technologie is er niet, Nederland is te dichtbevolkt en met een incubatietijd tot 14 dagen ga je dat nooit goed maken.
Daarom vond ik het eind februari ook al tijd verspilling.

Het is getest dus waar.quote:Op zondag 3 mei 2020 20:44 schreef Breekfast het volgende:
Live blog NOS:
Erg interessant als dit inderdaad waar is.

Want dat werkte begin van het jaar ook zo goed.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:31 schreef mark6791 het volgende:
Dit ja.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik heb contact tracing nooit begrepen mbt dit virus. Vanwege de incubatietijd loop je al een paar weken achter. Of laten we zeggen 5/6 dagen (mediaan). Heeft die persoon innde tussentijd een drukke metro gepakt ben je het al kwijt.
Of alleen naar kantooren thuis maar zijn collega is met ov gegaan, heeft boodschappen gedaan en heeft kinderen die sporten en naar school gaan. Ver kwijt.
Zoiets werkt toch alleen in een afgezonderd gehucht of wanneer je elke dag jezelf kon testen en zo positief kon testen voordat je symptomen had. Dan kan je het voorkomen.
Maar die technologie is er niet, Nederland is te dichtbevolkt en met een incubatietijd tot 14 dagen ga je dat nooit goed maken.
Daarom vond ik het eind februari ook al tijd verspilling.

Snap ik, maar contact tracing is met dit virus verspilling van tijd en mankracht.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:44 schreef Kyran het volgende:
[..]
Geen enkele oplossing is 100% waterdicht en wat je ook doet je zal altijd besmettingen blijven krijgen en dat is niet erg.
Bij klachten thuisblijven, zoveel mogelijk thuiswerken, mondkapje, contact tracing, geen grote evenementen etc. Alles helpt een beetje en niks helpt 100%.

quote:Laat het overkoepelende verbod op bezoek in instellingen los. Geef verpleeghuizen, ggz-instellingen, instellingen in gehandicaptenzorg, jeugdhulp en beschermde woonvormen de ruimte om binnen kaders te komen tot een passende bezoekersregeling in tijden van corona. De uitkomst daarvan kan per sector, en zelfs per instelling of locatie verschillen. De overwegingen van cliënten en hun naasten enerzijds en van de betrokken professionals anderzijds zijn van belang om tot een beslissing te komen. Die overwegingen kunnen ingebracht worden via onder meer cliëntenraad, familieraad en ondernemingsraad. Het bestuur neemt uiteindelijk een gedragen besluit en geeft daarmee invulling aan zowel mensgerichte zorg als goed werkgeverschap. Afstemming met de lokale GGD is een belangrijke voorwaarde, net als het voorzien in de benodigde testcapaciteit voor betrokken professionals en het beschikbaar stellen van de nodige beschermingsmiddelen aan zowel professionals als bezoekers. De bezoekers die naar aanleiding van zo’n besluit worden verwelkomd hebben bovendien een eigen verantwoordelijkheid om hun andere sociale contacten te minimaliseren – en mogen daarop aangesproken worden.
quote:Stimuleer huisartsen, praktijkondersteuners en (wijk)verpleegkundigen om met oudere en/of ernstig zieke cliënten het goede gesprek over kwaliteit van leven en waardig sterven te voeren. Bijvoorbeeld met behulp van een levenstestament of behandelpaspoort. De uitkomst kan zijn dat het voorkomen van besmetting in een specifieke casus ondergeschikt is aan de mentale- en gezondheidsschade als gevolg van isolement. Of dat opname en behandeling in geval van besmetting niet opwegen tegen de zware revalidatie met beperkte kansen op goed herstel daarna. In deze setting moeten cliënten, hun naasten en de betrokken hulpverleners samen tot een goede afweging kunnen komen over de waarde van bezoek, interactie en contact. Op een zelfde manier dus waarop nu al tot afwegingen over wel/niet reanimeren of wel/niet doorbehandelen gekomen wordt.
quote:Bied alleenstaanden van alle leeftijden de ruimte om toch beperkt samen te komen met anderen, bijvoorbeeld door hen toe te staan met een beperkt aantal andere personen een tijdelijk ‘huishouden’ te vormen. Dit kan mentale gezondheidsschade van sociaal isolement op langere termijn voorkomen. Ook hier geldt de verantwoordelijkheid van ‘huishoudens’ om hun andere sociale contacten te minimaliseren.
quote:Sta versoepelingen van de maatregelen als eerste toe op die plekken waar de verhouding tussen winst in termen van goed en gezond (samen)leven versus risico op verspreiding van het virus het meest voordelig uitvalt. De mate waarin bepaalde groepen voor hun basale levensbehoeften afhankelijk zijn van anderen kan houvast bieden voor het maken van dit type onderscheid. Dus bijvoorbeeld eerst weer dagbesteding voor psychiatrische patiënten, zorg en begeleiding voor kinderen met een beperking, of hervatting van werk op sociale werkvoorzieningen. Daarin is fysieke nabijheid onvermijdelijk. Een anderhalvemetersamenleving werkt hier simpelweg niet. Dat betekent dan ook dat voldoende beschermingsmiddelen en testcapaciteit voor zowel betrokken professionals als cliënten en hun naasten hier van groot belang zijn.
Onderschat de gezondheidseffecten van stress, onzekerheid en werkloosheid niet. De mentale gevolgen van de crisis kunnen we bij lange na niet overzien. De positie van kleine ondernemers, mensen met flexibele contracten en zzp’ers komt niet alleen in economische zin onder druk te staan, maar (financiële) onzekerheid kan ook leiden tot stress en gezondheidsklachten op langere termijn. Signaleer daarom waar bestaanszekerheid door de crisis onder druk komt te staan en wees daar op lokaal niveau tijdig bij. Niet alleen vanuit economische overwegingen, maar ook vanuit de maatschappelijke gevolgen van bestaansonzekerheid voor gezondheid, welzijn en participatie van mensen. In het recente advies Herstel begint met een huis heeft de RVS laten zien dat bestaansonzekerheid een belangrijke onderliggende verklaring voor dakloosheid is. In dat advies biedt de RVS ook handvatten voor vroegsignalering van bestaanszekerheid.
quote:Uitbreiden en verbreden van wetenschappelijke expertise én ervaringskennis die gebruikt wordt als input voor politieke besluitvorming. Dat geldt op korte termijn voor het Outbreak Management Team, maar met oog op de langere termijn is het ook nuttig om andere kennisverbanden te benutten. In de afgelopen jaren is in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda ervaring opgedaan met onderzoek naar grote maatschappelijke uitdagingen. Daarbij worden zowel burgers, bedrijven, NGO’s, kennisinstellingen als overheidsorganisaties betrokken. Uit dat proces en de lessen die daaruit getrokken zijn kan geput worden.
Om een gelijkwaardige, constructief kritische dialoog te kunnen voeren is gelijkwaardige toegang tot kennisbronnen noodzakelijk. Dat pleit voor het openbaar maken van rekenmodellen, onder meer van het RIVM, en voor het publiceren van wetenschappelijke kennis die nu ontwikkeld wordt via open access kanalen (in lijn met kabinetsbeleid m.b.t. open science).
Borg een zorgvuldige bespreking en stemming over de wet Coördinatie uitzonderingstoestanden die nu voorligt in het parlement. De wet beoogt het democratische proces in de politieke besluitvorming te herstellen. Dat is goed, maar begint bij zorgvuldige politieke besluitvorming over de wet zelf.
Het volledige rapport:quote:Geef burgers zelf een veel grotere rol in het monitoren van ziektesymptomen en in het doen van contactonderzoek. Hierin kunnen we leren van andere landen. Onder meer Duitsland, Australië en Canada hebben gekozen voor een vorm van ‘citizen science’ via een app van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Deze app maakt het mogelijk dat vrijwilligers snel en gericht contactonderzoek kunnen doen onder coördinatie en begeleiding van de GGD. Op deze manier levert ‘empirische’ kennis input voor politieke afwegingen over maatregelen. Ook in eigen land zijn goede initiatieven om burgers iets in handen te geven om zelf alert te kunnen zijn op symptomen, met daarbij aanwijzingen voor tijdig inschakelen van zorg.

Oplossing: iedereen vegetariërquote:Op zondag 3 mei 2020 22:44 schreef Za het volgende:
[..]
Het is getest dus waar.
In Wuhan hadden ze 7 gevallen in december.
Indien op meerdere plekken op de wereld in december simultaan mensen ziek werden van dit virus moet je toch echt in de vorm van een dierlijke host gaan denken. IMO

Denk ook 1 juni. Experiment basisschool moet eerst. Komt daar geen stijging uit dan kan er meer open.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:45 schreef FerryN7 het volgende:
Ik verwacht ook wel dat ze 20 mei nog meer versoepelingen aankondigen (kappers etc). Ieder land is uiteraard anders, maar 9 van de 10 landen is alweer bijna helemaal open. Bij ons kan het nu toch ook wel om voorzichtig meer open te gooien? Ik geloof echt niet, en denk dat veel mensen dat niet zouden pikken, dat ze op 20 mei wederom 3 weken erbij doen met dezelfde maatregelen die nu nog tot 20 mei gelden. Cijfers zijn al een paar weken veel beter dan eerst. We moeten uiteraard nog steeds voorzichtig zijn, maar ze kunnen dit niet toch niet veel langer rekken. Ik geef het inderdaad ook 1 juni dat bijna alles weer open kan gaan met natuurlijk wel maatregelen.

Dat idee heb ik ook.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Denk ook 1 juni. Experiment basisschool moet eerst. Komt daar geen stijging uit dan kan er meer open.
Gooi je alles tegelijk open en iets anders zorgt voor een stijging dan haalt iedereen zijn kinderen weer naar huis.

Het heeft wel zin. Het gaat niet om een fantasie om de besmettingsgraad op 0 te krijgen, maar om de besmettingsgraad verder te laten dalen.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Snap ik, maar contact tracing is met dit virus verspilling van tijd en mankracht.
De GGD is er met die man uit loon op zand veel tijd aan kwijt geweest. Maar meneer was doodleuk gaan carnavallen.
Dan had die tijd beter anders besteed kunnen worden.
Al die dingen die jij op noemt hebben veel nut om de besmettingsgraad omlaag te krijgen en bieden veel bescherming, maar niet 100% voor het individu.
Contact tracing heeft nut bij 2003 sars wanneer je pas besmettemijk bent met symptomen, of ebola bij wijze van.
Maar bij dit virus heeft het toch geen zin.
Misschien met zo'n app maar ik zie het niet van de grond komen in Nederland.

Tegen die tijd kun je in elk geval wat zinnigs zeggen over de gevolgen van de heropening van de basisscholen, de sportverenigingen en de kinderdagverblijven.quote:

twitter:op1npo twitterde op zondag 03-05-2020 om 22:51:53Burgemeester Femke Halsema wil meer bewegingsvrijheid voor Amsterdammers. ‘We moeten aandacht hebben voor opgroeiende jongeren tot 23 jaar en ouderen die thuiszitten.’ Zo zou Halsema jongeren voorrang willen geven om naar Artis te gaan en ouderen voor de musea. #Op1 https://t.co/95I7bvsr14 reageer retweet
twitter:op1npo twitterde op zondag 03-05-2020 om 22:58:56Burgemeester Femke Halsema houdt rekening met anti-coronamaatregelen tot in het najaar. Toch hoopt ze op meer vrijheid tegen die tijd. ‘We weten waarom we het doen, maar ik hoop wel dat we dit najaar de politie weer in kunnen zetten waarvoor het echt nodig is.’ #Op1 https://t.co/t9P3b2B17w reageer retweet
twitter:op1npo twitterde op zondag 03-05-2020 om 23:05:12Viroloog Anne Wensing: ‘Ik ken iemand in Spanje die een boete kreeg, omdat hij alleen sportte. Dat kunnen wij ons niet voorstellen.’ Zij denkt dat Nederland ruimte moet maken en dat er vooral ruimte moet zijn voor creatieve oplossingen om versoepeling te kunnen bereiken. #Op1 https://t.co/Q8akmzJdij reageer retweet

Denk ik ook, basisscholen 11 mei en eventuele versoepeling op 20 mei blijft wel een misser in de communicatie/planning ...dan zijn mogelijke effecten van de heropening van de basisscholen nog niet zichtbaar. Dat moeten ze dan nog recht breien.quote:

Eens, en ondertussen oreert Rutte DIT hebben wij met z'n allen gedaan!quote:Op zondag 3 mei 2020 22:41 schreef Confetti het volgende:
In Nederland zijn de IC's ook gewoon overlopen. Alleen er is op een hele cynische manier al vóór de ziekenhuispoorten geselecteerd, namelijk de huisartsen. Duizenden zijn thuis alleen gestorven omdat de IC's vol lagen.

Anne houdt nog wel een slag om de arm. Eerst terug naar contactrace proporties, school afwachten en dan kijken wat er wel en niet kan.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:12 schreef houdafstand het volgende:
Goed gesprek bij Op1 zojuist.
twitter:op1npo twitterde op zondag 03-05-2020 om 22:51:53Burgemeester Femke Halsema wil meer bewegingsvrijheid voor Amsterdammers. ‘We moeten aandacht hebben voor opgroeiende jongeren tot 23 jaar en ouderen die thuiszitten.’ Zo zou Halsema jongeren voorrang willen geven om naar Artis te gaan en ouderen voor de musea. #Op1 https://t.co/95I7bvsr14 reageer retweet
twitter:op1npo twitterde op zondag 03-05-2020 om 22:58:56Burgemeester Femke Halsema houdt rekening met anti-coronamaatregelen tot in het najaar. Toch hoopt ze op meer vrijheid tegen die tijd. ‘We weten waarom we het doen, maar ik hoop wel dat we dit najaar de politie weer in kunnen zetten waarvoor het echt nodig is.’ #Op1 https://t.co/t9P3b2B17w reageer retweet
twitter:op1npo twitterde op zondag 03-05-2020 om 23:05:12Viroloog Anne Wensing: ‘Ik ken iemand in Spanje die een boete kreeg, omdat hij alleen sportte. Dat kunnen wij ons niet voorstellen.’ Zij denkt dat Nederland ruimte moet maken en dat er vooral ruimte moet zijn voor creatieve oplossingen om versoepeling te kunnen bereiken. #Op1 https://t.co/Q8akmzJdij reageer retweet

Eerder zsm. IMOquote:Op zondag 3 mei 2020 23:16 schreef Lavenderr het volgende:
Langzaam maar zeker komt er versoepeling van de regels.

Mja, Denemarken heeft wat dat betreft slecht nieuws voor ons: https://www.nu.nl/coronav(...)geen-nieuwe-golf.ampquote:Op zondag 3 mei 2020 22:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Denk ook 1 juni. Experiment basisschool moet eerst. Komt daar geen stijging uit dan kan er meer open.
Gooi je alles tegelijk open en iets anders zorgt voor een stijging dan haalt iedereen zijn kinderen weer naar huis.

Wensdenken is dat we 0 doden halen aan deze ziekte.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er is geen enkel cijfer dat erop duidt dat we probleemloos meer open kunnen gaan dan er nu gedaan wordt.
Eenieder die dat wel beweert doet aan misplaatst wensdenken. Of aan gokken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |