abonnement Unibet Coolblue
pi_195734950
Vroeger, als ik een heel scherp mesje nodig had, brak ik een wegwerp scheermesje (met 2 of 3 blades) open (met de huidige 4- en 5-blades heeft dat geen zin meer, die mesjes zijn te smal om te hanteren, zo'n 1.5 mm).
Viel me toen telkens op dat tussen de mesjes "spacers" van licht, niet-magnetisch metaal (aluminium of magnesium?) zaten. Ik begreep niet waarom ze geen plastic gebruikten, dat zou goedkoper zijn.

Het (vermoedelijke) antwoord schoot me jaren later te binnen: het is waarschijnlijk een "sacrificial anode" die de mesjes tegen roest beschermt. Sacrificial anodes worden oa gebruikt op de romp van schepen, op pijpleidingen, boorplatforms in zee, in elektrische verwarmingsketels etc: in een vochtige omgeving vormen de twee metalen in feite een kortgesloten batterij, de anode oxideert, de cathode (het staal) wordt tegen oxidatie beschermd.

Het voordeel is dat ze dan goedkoop koolstofstaal (dat je makkelijk kan scherp maken en harden) kunnen gebruiken voor de mesjes, ipv duurder stainless steel met 12% chroom.

[ Bericht 0% gewijzigd door crystal_meth op 20-10-2020 00:37:20 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_195801011
Nooit geweten dat de eerste Prins van Oranje-Nassau op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. :D w/

Willem Frederik Prins van Oranje-Nassau[1] (Den Haag, 24 augustus 1772 — Berlijn, 12 december 1843) was de eerste koning der Nederlanden uit het huis Oranje-Nassau.

Na de nederlaag van Napoleon in de Slag bij Leipzig in 1813 werd hij ingehuldigd als 'soeverein vorst' der Verenigde Nederlanden. Op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en hertog van Luxemburg, waarna hij op 21 september 1815 in Brussel werd ingehuldigd als koning. In hetzelfde jaar werd op het Congres van Wenen door de Europese mogendheden besloten om het hertogdom Luxemburg te promoveren tot groothertogdom en Willem te erkennen als eerste groothertog, met bevestiging van de koningstitel. Hiermee was de kersverse Nederlandse monarchie binnen Europa formeel erkend. Het nieuwe koninkrijk fungeerde als buffer voor zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk. Na de troonsafstand in 1840 noemde Willem I zich koning Willem Frederik, graaf van Nassau.

In Duitsland was Willem I van 1803 tot 1806 "Fürst" (vorst) van het vorstendom Nassau-Oranje-Fulda. In 1806 en in de periode 1813–1815 was hij tevens vorst van het vorstendom Nassau-Oranje.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden
In het VPRO-programma ‘Zondag met Lubach'(afl. 5) stak Arjen Lubach de draak met de manier waarop 200 jaar geleden de monarchie ontstond doordat Willem Frederik zichzelf tot koning van Nederland verklaarde.



Dus Willem-Alexander der Nederlanden is gewoon de nummer 7 van iemand die zich ooit zelf als Koning heeft benoemd.

Idioot eigenlijk :o


Willem-Alexander der Nederlanden
Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander (februari 2020)Koning Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg (geboren te Utrecht op 27 april 1967), is de zevende en huidige koning der Nederlanden. Willem-Alexander is sinds 30 april 2013 koning

https://wikikids.nl/Willem-Alexander_der_Nederlanden

Misschien dom van mij :@ maar serieus ik heb me nog nooit afgevraagd hoe en waarom iemand Koning
is :')

Nou zo dus :P
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:21:13 #205
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_195801072
Wij leerden vroeger op school dat het ‘bij de gratie Gods’ was.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_195801233
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 09:21 schreef Domnivoor het volgende:
Wij leerden vroeger op school dat het ‘bij de gratie Gods’ was.
Ik heb niks geleerd over die hele historie geloof ik :D
pi_195801260
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 09:21 schreef Domnivoor het volgende:
Wij leerden vroeger op school dat het ‘bij de gratie Gods’ was.
Dat boek wat jij ooit poste in de SC kwam je ook voorbij trouwens :P

maar dat heb je vast wel gezien denk ik als je het filmpje heb gekeken :+
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:07:00 #208
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_195803648
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 09:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat boek wat jij ooit poste in de SC kwam je ook voorbij trouwens :P

maar dat heb je vast wel gezien denk ik als je het filmpje heb gekeken :+
Nou vooruit, ik ga hem bekijken.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_195807946
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:07 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Nou vooruit, ik ga hem bekijken.
op deze manier is geschiedenisles wel érg leuk :P

Blackadder is een Britse televisie-komedie van de BBC met een satirische kijk op de Britse geschiedenis. De serie telt vier seizoenen met in totaal 24 afleveringen. Daarnaast zijn er meerdere speciale afleveringen verschenen.






[ Bericht 38% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 23-10-2020 15:50:24 ]
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:05:42 #210
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_195813349
Leuk topic!

Dat Rap simpelweg een afkorting is voor Rhythm and Poetry heb ik heel lang niet geweten :D
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
pi_195814918
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:05 schreef Belsezar het volgende:
Leuk topic!

Dat Rap simpelweg een afkorting is voor Rhythm and Poetry heb ik heel lang niet geweten :D
Dat is dan ook niet waar : https://www.etymonline.com/word/rap
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:03:04 #212
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_195816013
Ik kwam er net achter dat Connie Breukhoven Witteman zangeres Vanessa is.

Vanessa ^O^
Connie Witteman :{w
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  dinsdag 17 november 2020 @ 01:05:40 #213
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196280167
Ik heb tot mijn 20e bij hoog en bij laag volgehouden dat in Hoek van Holland de trein op de boot ging. Letterlijk. Maar het is een uitdrukking voor als de trein tot de boot rijdt.
pi_196281662
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 01:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik heb tot mijn 20e bij hoog en bij laag volgehouden dat in Hoek van Holland de trein op de boot ging. Letterlijk. Maar het is een uitdrukking voor als de trein tot de boot rijdt.
Er zijn wel situaties dat de trein werkelijk de boot op rijdt. Met name bij nachttreinen is dat wel prettig dat je niet hoeft over te stappen.

Zelf ben ik op die wijze nog wel eens mee geweest van Puttgarden(de) naar Rodby(dk). Zo te zien bestaat die lijn nog steeds.

  dinsdag 17 november 2020 @ 08:19:20 #215
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196281683
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn wel situaties dat de trein werkelijk de boot op rijdt. Met name bij nachttreinen is dat wel prettig dat je niet hoeft over te stappen.

Zelf ben ik op die wijze nog wel eens mee geweest van Puttgarden(de) naar Rodby(dk). Zo te zien bestaat die lijn nog steeds.

Ja ze bestaan maar niet in Hoek van Holland!
pi_196281807
Ik kwam er pas achter dat de afkorting DIY, bijvoorbeeld bij YouTube filmpjes staat voor 'Do it yourself'
  dinsdag 17 november 2020 @ 09:08:49 #217
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_196282167
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn wel situaties dat de trein werkelijk de boot op rijdt. Met name bij nachttreinen is dat wel prettig dat je niet hoeft over te stappen.

Zelf ben ik op die wijze nog wel eens mee geweest van Puttgarden(de) naar Rodby(dk). Zo te zien bestaat die lijn nog steeds.

Zie je wel. Wist dat ik het ooit ergens op tv had gezien.
Net efkes anges
pi_196282338
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 08:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er zijn wel situaties dat de trein werkelijk de boot op rijdt. Met name bij nachttreinen is dat wel prettig dat je niet hoeft over te stappen.

Zelf ben ik op die wijze nog wel eens mee geweest van Puttgarden(de) naar Rodby(dk). Zo te zien bestaat die lijn nog steeds.

Wordt binnenkort opgeheven
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196288908
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 09:20 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Wordt binnenkort opgeheven
Het verbaasde me al dat ie nog bestond. Voor 1990 was Puttgarden het meest oostelijke plekje aan zee in West-Duitsland. Een zeer logische plek voor een veerhaven. Ik neem aan dat de haven door de val van de muur en de vele bruggen en tunnels in DK wel wat minder druk is geworden.

Ik heb vaker in een trein op boot gezeten maar dit is de enige waarvan ik de locatie nog wist.
pi_196289966
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Het verbaasde me al dat ie nog bestond. Voor 1990 was Puttgarden het meest oostelijke plekje aan zee in West-Duitsland. Een zeer logische plek voor een veerhaven. Ik neem aan dat de haven door de val van de muur en de vele bruggen en tunnels in DK wel wat minder druk is geworden.

Ik heb vaker in een trein op boot gezeten maar dit is de enige waarvan ik de locatie nog wist.
Ah, is blijkbaar vorig jaar december opgeheven... time flies

https://www.treinreiziger(...)-hamburg-kopenhagen/
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196293369
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ah, is blijkbaar vorig jaar december opgeheven... time flies

https://www.treinreiziger(...)-hamburg-kopenhagen/
Nou, ik was ruim op tijd dus eind jaren zeventig :)

Ook in NL is best wel lang een boottrein geweest. Hier een googlemaps link naar de restanten, door uit te zoomen en van boven te kijken zie je het beter.
https://www.google.nl/map(...)g!2e0!7i13312!8i6656

In Enkhuizen kan ik de locatie niet meer terug vinden maar ik vermoed dat het de huidig veerbootaanleg is geweest.
edit: Zeeland zijn ook boottreinen geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door qajariaq op 17-11-2020 21:07:12 ]
  dinsdag 17 november 2020 @ 21:47:28 #222
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_196294346
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 21:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Nou, ik was ruim op tijd dus eind jaren zeventig :)

Ook in NL is best wel lang een boottrein geweest. Hier een googlemaps link naar de restanten, door uit te zoomen en van boven te kijken zie je het beter.
https://www.google.nl/map(...)g!2e0!7i13312!8i6656

In Enkhuizen kan ik de locatie niet meer terug vinden maar ik vermoed dat het de huidig veerbootaanleg is geweest.
edit: Zeeland zijn ook boottreinen geweest.
Dit monument lijkt eraan te herinneren
https://goo.gl/maps/L9dKmRVGXD4W38EC8
Net efkes anges
pi_196298107
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 09:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nooit geweten dat de eerste Prins van Oranje-Nassau op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. :D w/

Willem Frederik Prins van Oranje-Nassau[1] (Den Haag, 24 augustus 1772 — Berlijn, 12 december 1843) was de eerste koning der Nederlanden uit het huis Oranje-Nassau.

Na de nederlaag van Napoleon in de Slag bij Leipzig in 1813 werd hij ingehuldigd als 'soeverein vorst' der Verenigde Nederlanden. Op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en hertog van Luxemburg, waarna hij op 21 september 1815 in Brussel werd ingehuldigd als koning. In hetzelfde jaar werd op het Congres van Wenen door de Europese mogendheden besloten om het hertogdom Luxemburg te promoveren tot groothertogdom en Willem te erkennen als eerste groothertog, met bevestiging van de koningstitel. Hiermee was de kersverse Nederlandse monarchie binnen Europa formeel erkend. Het nieuwe koninkrijk fungeerde als buffer voor zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk. Na de troonsafstand in 1840 noemde Willem I zich koning Willem Frederik, graaf van Nassau.

In Duitsland was Willem I van 1803 tot 1806 "Fürst" (vorst) van het vorstendom Nassau-Oranje-Fulda. In 1806 en in de periode 1813–1815 was hij tevens vorst van het vorstendom Nassau-Oranje.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden
In het VPRO-programma ‘Zondag met Lubach'(afl. 5) stak Arjen Lubach de draak met de manier waarop 200 jaar geleden de monarchie ontstond doordat Willem Frederik zichzelf tot koning van Nederland verklaarde.



Dus Willem-Alexander der Nederlanden is gewoon de nummer 7 van iemand die zich ooit zelf als Koning heeft benoemd.

Idioot eigenlijk :o


Willem-Alexander der Nederlanden
Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander (februari 2020)Koning Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg (geboren te Utrecht op 27 april 1967), is de zevende en huidige koning der Nederlanden. Willem-Alexander is sinds 30 april 2013 koning

https://wikikids.nl/Willem-Alexander_der_Nederlanden

Misschien dom van mij :@ maar serieus ik heb me nog nooit afgevraagd hoe en waarom iemand Koning
is :')

Nou zo dus :P
En daarom is die hele monarchie een onzinnig gebeuren, geldverslindend en idioot.

Leve de republiek! w/
pi_196298116
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:05 schreef Belsezar het volgende:
Leuk topic!

Dat Rap simpelweg een afkorting is voor Rhythm and Poetry heb ik heel lang niet geweten :D
Wist ik ook niet ^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 22:10 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet waar : https://www.etymonline.com/word/rap
Oh.
pi_196302845
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 09:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nooit geweten dat de eerste Prins van Oranje-Nassau op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. :D w/

Willem Frederik Prins van Oranje-Nassau[1] (Den Haag, 24 augustus 1772 — Berlijn, 12 december 1843) was de eerste koning der Nederlanden uit het huis Oranje-Nassau.

Na de nederlaag van Napoleon in de Slag bij Leipzig in 1813 werd hij ingehuldigd als 'soeverein vorst' der Verenigde Nederlanden. Op 16 maart 1815 riep hij zichzelf uit tot koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en hertog van Luxemburg, waarna hij op 21 september 1815 in Brussel werd ingehuldigd als koning. In hetzelfde jaar werd op het Congres van Wenen door de Europese mogendheden besloten om het hertogdom Luxemburg te promoveren tot groothertogdom en Willem te erkennen als eerste groothertog, met bevestiging van de koningstitel. Hiermee was de kersverse Nederlandse monarchie binnen Europa formeel erkend. Het nieuwe koninkrijk fungeerde als buffer voor zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk. Na de troonsafstand in 1840 noemde Willem I zich koning Willem Frederik, graaf van Nassau.

In Duitsland was Willem I van 1803 tot 1806 "Fürst" (vorst) van het vorstendom Nassau-Oranje-Fulda. In 1806 en in de periode 1813–1815 was hij tevens vorst van het vorstendom Nassau-Oranje.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden
In het VPRO-programma ‘Zondag met Lubach'(afl. 5) stak Arjen Lubach de draak met de manier waarop 200 jaar geleden de monarchie ontstond doordat Willem Frederik zichzelf tot koning van Nederland verklaarde.



Dus Willem-Alexander der Nederlanden is gewoon de nummer 7 van iemand die zich ooit zelf als Koning heeft benoemd.

Idioot eigenlijk :o


Willem-Alexander der Nederlanden
Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander (februari 2020)Koning Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg (geboren te Utrecht op 27 april 1967), is de zevende en huidige koning der Nederlanden. Willem-Alexander is sinds 30 april 2013 koning

https://wikikids.nl/Willem-Alexander_der_Nederlanden

Misschien dom van mij :@ maar serieus ik heb me nog nooit afgevraagd hoe en waarom iemand Koning
is :')

Nou zo dus :P
Je hebt wel de nodige support nodig van je achterban en de bevolking - en heel vaak ook de kerk - om tot koning uitgeroepen te kunnen worden, zoals het artikel al doorschemert. En als je geen successie-claim hebt, hoe vergezocht soms ook, is het nog wat lastiger. Je kon niet zomaar jezelf uitroepen tot koning; (machtige) mensen moeten het er wel mee eens zijn :P Dat maakte vroeger het kronen van een nieuwe monarch die niet de oudste zoon/dochter van de oude monarch is, heel vaak een diplomatiek spel.

Kijken we naar de stamboom van deze Willem I, dan was hij al van adel (Prins van Oranje) en zien we dat zijn vader stadhouder (van de Republiek der Nederlanden) Willem V Prins van Oranje is, zijn grootvader aan zijn vaders kant stadhouder Willem IV Prins van Oranje, en zijn overgrootvader aan zijn moeders kant is zelfs George II Koning van Groot-Brittanië. Aan zijn vaders kant is zijn overgrootvader is stadhouder Johan Willem Friso: opvolger en achterneef van Willem III als Prins van Oranje. Deze titel 'prins' moet je niet verwarren met zoals wij hem nu gebruiken: het is de titel van een soevereine vorst die heerst over een vorstendom (of prinsdom); het staat lager in sociale rang dan een koning, maar een koning stond bijvoorbeeld tijdens het Heilige Roomse Rijk weer lager in rang dan een keizer. Het is een soort klasseverschil tussen leiders. Oftewel, Willem I had als bloedverwant voldoende recht om over hetzelfde gebied als vorst te regeren, en hij is er door de regerende klasse toe gevraagd.
Ik weet niet helemaal waarom, maar ik heb het idee dat omdat hij niet feitelijk meer regeerde over de prinsdommen van Oranje en Nassau (beide liggen ergens in Frankrijk), hij het gebied waarover hij wel regeerde samenbundelde tot een koninkrijk en het als zodanig uitriep. Hier ben ik niet echt in thuis :P

Vele koningshuizen zitten vol met complexe troonwisselingen, waarvan het Britse koningshuis er wel heel erg bovenuit springt en goed is gedocumenteerd. Zelfs de beroemde invasie van William the Conquerer (Hertog van Normandië) van 1066 is het direct gevolg van twisten over wie recht op en support voor de Engelse troon jad. Twee koningen later was er alweer een jarenlange strijd tussen twee rechthebbenden (Matilda & Stephen). In de 15de eeuw waren er een paar serieuze conflicten over (Wars of the Roses) waarna een vergezochte tak van de stamboom op de troon eindigde. In de 17de eeuw leidde het ook tot kronen van één van 'onze' Nederlandse Willems als Engelse koning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator woensdag 18 november 2020 @ 22:07:07 #226
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196311858
Ik bedenk me nu pas dat Flo Rida... gewoon Florida heet |:(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196313186
quote:
88s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik bedenk me nu pas dat Flo Rida... gewoon Florida heet |:(
en Flow Rider, snap jum?
U MAD?
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 08:58:17 #228
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196315577
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:53 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

en Flow Rider, snap jum?
Ja dat had ik wel begrepen maar de florida link dus niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196316515
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ah, is blijkbaar vorig jaar december opgeheven... time flies

https://www.treinreiziger(...)-hamburg-kopenhagen/
Wow, zomer 2019 noch met Scandlines die kleine oversteek gemaakt. Had er geen benul van dat daar ook een trein aan boord kon zijn.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_196317560
quote:
88s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik bedenk me nu pas dat Flo Rida... gewoon Florida heet |:(
:?
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 11:45:06 #231
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196317682
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:35 schreef Blues het volgende:

[..]

:?

Hip Hop artiest met een artiesten naam waar een woordgrapje in zit die ik nog niet gezien had :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196318130
Ah!
* Blues oma kent m niet :@ :D
pi_196367528
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 07:53 schreef Blues het volgende:

[..]

En daarom is die hele monarchie een onzinnig gebeuren, geldverslindend en idioot.

Leve de republiek! w/
:Y :Y :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 14:36 schreef Dingest het volgende:

[..]

Je hebt wel de nodige support nodig van je achterban en de bevolking - en heel vaak ook de kerk - om tot koning uitgeroepen te kunnen worden, zoals het artikel al doorschemert. En als je geen successie-claim hebt, hoe vergezocht soms ook, is het nog wat lastiger. Je kon niet zomaar jezelf uitroepen tot koning; (machtige) mensen moeten het er wel mee eens zijn :P Dat maakte vroeger het kronen van een nieuwe monarch die niet de oudste zoon/dochter van de oude monarch is, heel vaak een diplomatiek spel.

Kijken we naar de stamboom van deze Willem I, dan was hij al van adel (Prins van Oranje) en zien we dat zijn vader stadhouder (van de Republiek der Nederlanden) Willem V Prins van Oranje is, zijn grootvader aan zijn vaders kant stadhouder Willem IV Prins van Oranje, en zijn overgrootvader aan zijn moeders kant is zelfs George II Koning van Groot-Brittanië. Aan zijn vaders kant is zijn overgrootvader is stadhouder Johan Willem Friso: opvolger en achterneef van Willem III als Prins van Oranje. Deze titel 'prins' moet je niet verwarren met zoals wij hem nu gebruiken: het is de titel van een soevereine vorst die heerst over een vorstendom (of prinsdom); het staat lager in sociale rang dan een koning, maar een koning stond bijvoorbeeld tijdens het Heilige Roomse Rijk weer lager in rang dan een keizer. Het is een soort klasseverschil tussen leiders. Oftewel, Willem I had als bloedverwant voldoende recht om over hetzelfde gebied als vorst te regeren, en hij is er door de regerende klasse toe gevraagd.
Ik weet niet helemaal waarom, maar ik heb het idee dat omdat hij niet feitelijk meer regeerde over de prinsdommen van Oranje en Nassau (beide liggen ergens in Frankrijk), hij het gebied waarover hij wel regeerde samenbundelde tot een koninkrijk en het als zodanig uitriep. Hier ben ik niet echt in thuis :P

Vele koningshuizen zitten vol met complexe troonwisselingen, waarvan het Britse koningshuis er wel heel erg bovenuit springt en goed is gedocumenteerd. Zelfs de beroemde invasie van William the Conquerer (Hertog van Normandië) van 1066 is het direct gevolg van twisten over wie recht op en support voor de Engelse troon jad. Twee koningen later was er alweer een jarenlange strijd tussen twee rechthebbenden (Matilda & Stephen). In de 15de eeuw waren er een paar serieuze conflicten over (Wars of the Roses) waarna een vergezochte tak van de stamboom op de troon eindigde. In de 17de eeuw leidde het ook tot kronen van één van 'onze' Nederlandse Willems als Engelse koning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat moet ik nog een keertje goed lezen.. wat een verhaal.... :D _O_ :D
pi_196367563
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 23:03 schreef Domnivoor het volgende:
Ik kwam er net achter dat Connie Breukhoven Witteman zangeres Vanessa is.

Vanessa ^O^
Connie Witteman :{w
dooie :+ dat weet iedereen toch? :D

Nou ja blijkbaar niet :P
  zondag 22 november 2020 @ 20:01:15 #235
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_196368141
quote:
10s.gif Op zondag 22 november 2020 19:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

dooie :+ dat weet iedereen toch? :D

Nou ja blijkbaar niet :P
En jij komt er na een maand achter dat ik dat heb gepost.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_196368487
quote:
10s.gif Op zondag 22 november 2020 20:01 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

En jij komt er na een maand achter dat ik dat heb gepost.
:@ ik heb mijn kwoot allert uit staan :D
pi_196377894
Dat Lassie (De hond, niet de rijst.) natuurlijk een vrouwtje is, omdat lass/lassie Schots is voor (jonge)dame, en Lassie is natuurlijk een Schotse Collie..
pi_196381925
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 14:57 schreef Ferry_76 het volgende:
Dat Lassie (De hond, niet de rijst.) natuurlijk een vrouwtje is, omdat lass/lassie Schots is voor (jonge)dame, en Lassie is natuurlijk een Schotse Collie..
Lassie (de hond dus), was een reu, geen teef.
Dit hoorde ik een tijdje geleden en staat zo ook op de Wikipedia pagina.
Ik dacht dat het te maken had met de loopsheid, maar hier ben ik niet meer 100% zeker van.

Er zijn trouwens verschillende honden voor gebruikt.
pi_196423022
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

:Y :Y :Y
[..]

Dat moet ik nog een keertje goed lezen.. wat een verhaal.... :D _O_ :D
Ja, sorry :P Het is soms verbazend hoe complex en politiek dit soort delen van de geschiedenis zijn. Dingen die als rechttoe-rechtaan in de geschiedenisboeken staan (en die je wordt geleerd samengevat in twee regels op te sommen) blijken dat best vaak toch niet zo te zijn.
pi_196428306
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 14:36 schreef Dingest het volgende:
William III van Engeland was 'onze' stadhouder Willem de III van Oranje die in de 17de eeuw, als je kort door de bocht bent, Engeland is binnen komen walsen en de kroon heeft overgenomen.
Kijk je er dieper in, dan is het een complex gebeuren. Willem III was enorm protestant en op dat moment was James II van Engeland enorm katholiek. In die tijd waande de katholieke vorst zichzelf boven de kerk en het volk, een protestantse schaalde zich eronder. De (voornamelijk) protestantse Engelse bevolking was dus niet al te blij met een katholieke koning. En toen James II eindelijk een zoon kreeg, die ook katholiek opgevoed zou worden, vreesde het volk onder generaties van katholiek juk te moeten leven. Een stel edelen en parlementariërs besloot dat dit niet acceptabel was, en klopten bij Willem III aan voor hulp. Willem III had al plannen gemaakt om Engeland 'te komen redden' van het katholieke bewind en aangegeven dat 'als jullie mij uitnodigen om het land binnen te vallen, dan kan ik dat met een paar maanden wel doen'. Dus stelden de Engelse edelen een brief op met het verzoek aan Willem III om Engeland binnen te vallen, hen te verlossen van de katholieken, en als dank zou hij koning mogen worden. Voor Willem was dit handig wans als hij koning van Engeland zou zijn, had hij oa. beschikking over de formidabele Engelse vloot, en die kon hij prima gebruiken voor zijn strijd tegen dat andere katholieke gevaar: de Fransen.
Maar waarom zou je dit Willem III überhaupt willen vragen? Nou, zij status als stadhouder is een bijna vergelijkbare positie als 'koning', dat is politiek altijd handig. Maar hij kan ook een claim maken als rechthebbende op de Engelse troon: zijn moeder was Maria Stuart, de oudste dochter van de Engels koning Charles I, en dat maakt Willem III de kleinzoon van Charles I en de neef van James II. Deze familieband is al heel belangrijk om draagvlak te genereren. Maar om het af te maken trouwt Willem III met Mary, de oudste dochter van James II, dezelfde man die hij komt vervangen. Zie, de voorkeur heeft dat een troonopvolger een man is, maar een vrouw is niet per se uitgesloten, en als oudste kind van James II heeft Mary dus ook wel degelijk een claim op de troon. De oplossing is simpel: met voldoende draagkracht van de edelen, de kerk en de bevolking kunnen zowel Mary II als Willem III via zowel hun bloedlijn, als hun huwelijk, als 'Willem als bevrijder' erkent worden als rechtmatige opvolgers. Wat begon als een 'invasie van Willem' eindigt als een politiek uitgespeeld spel waarin James II zonder bloedvergieten zijn troon lijkt af te staan aan een rechthebbende maar bovenal protestantse koningin en koning (strikt genomen is het Mary die de troon krijgt, en haar man krijgt dezelfde rechten). Als kers op de taart werd er een akte getekend waarin James II als katholiek wreed werd afgetekend en veroordeeld - deels een stukje propaganda - en Mary en William hun beperkingen en plichten als monarch erkenden.
Maar voor het gewone volk lijkt het meer dat Willem III als protestantse redder het land komt binnenvallen en - zonder gevechten trouwens - zich tot William III van Engeland kroont.

(Na de kroning volgen overigens een stuk minder vreedzame 'veroveringen' op de katholieken in Schotland en vooral Ierland.)[/spoiler]
Nee joh, dat is de Angelsaksische versie. De propaganda was nog veel erger, het idee dat Engelse edelen Willem III vroegen om hen te helpen is Nederlandse propaganda uit die tijd. Willem had het plan al klaar en vroeg die edelen om hem uit te nodigen om het minder op een verovering te laten lijken. Het lange oorlog met veel gevechten zou niet alleen bloedig zijn, tamelijk futiel daar de toekomst van het protestantisme op het spel stond, maar ook de Republiek en Duitse protestantse gebieden waar veel soldaten van geleend waren kwetsbaar maken voor katholieke veroveringsdrang. Het was helemaal Willem's plan en hij heeft zijn uiterste best gedaan om het een Engelse revolutie te laten lijken terwijl het gewoon een militaire invasie en bezetting was.

Het was een 'hearts and minds' campagne van heb ik jou daar. Nadat de katholieke wind was omgeslagen in de protestante wind zeilde hij met een vloot groter dan de Spaanse Armada naar Engeland en paradeerde daar voor de kust, zover mensen konden zien waren er Nederlandse oorlogsschepen. De soldaten hadden strenge instructies om zich voorbeeldig te gedragen, van de Engelsen te kopen en wat vooral ten striktste verboden was het gebruik van het woord invasie of verovering. Het was zijn bedoeling dat het nieuws van de bevrijding snel rond zou gaan en het zou zeker niet zijn omdat zijn aankomst niet spectaculair genoeg was. Hij reed met een grote witte pluim op zijn helm op een wit paard, geen onbekende symboliek voor de protestanten, hij had regiment van zwarte soldaten met witte tulbanden meegenomen om nog meer indruk te maken en er geen twijfel over te laten bestaan dat hij namens een wereldrijk kwam. Hij sprak in de kathedraal van Exeter het volk toe als een soort gezant van god toe waarbij hij zijn bedoelingen uiteenzette, inclusief de vrijheid van godsdienst zoals die in Nederland al gold, vrijheid van geweten. En als echte meesterpropagandist was hij ook niet vergeten een drukpers mee te nemen zodat er nog pamfletten bijgedrukt konden worden naast de reeds gedrukte voorraad.

Daardoor was er veel steun, en James wilde wel vechten maar soldaten begonnen al over te lopen en nadat hij neusbloedingen kreeg vluchtte James naar Frankrijk, Willem liet hem begaan, en werd London bezet. Ook is nogal dubieus dat die edelen met de vuist op tafel hebben geslagen en Willem tot een constitutionele monarchie gedwongen hebben. Willem was met belangrijker dingen bezig dan alleenheerser van Engeland willen zijn zoals het redden van het protestantisme en het vrije Nederland van katholieke overheersing. Het divine right of kings was in de Republiek al 107 jaar lang beeindigd, de staatsrechtfilosoof John Locke zat al vanaf het begin met Willem in het complot, want in de Republiek kon die vrij werken en zijn werken laten drukken zoals ook menig andere verlichtingsfilosoof in de Republiek heeft gewoond. Die leefde in een land waar zijn ideeen over de staat al zo'n beetje een eeuw werkelijkheid waren. Het was Locke die de vrouw van Willem en toekomstig koningin van Nederland naar Engeland begeleidde. De Bill of Rights was ook vergelijkbaar met de burgerrechten die de Republiek al had.

Sowieso hadden die Engelsen niet zoveel te eisen, want er was geen Engelse soldaat in Londen en omgeving toegelaten en Willem's forse troepenmacht was nog helemaal ongeschonden. We moeten niet vergeten dat Engeland behoorlijk achterlijk was in vergelijking met het moderne Nederland, ze hadden een flinke militaire vloot maar de Republek was een veel modernere en rijkere economie en samenleving. Het is echt Willem geweest die het staatsbestel heeft gemoderniseerd, de huidige constitutionele monarchie van de UK is nog steeds dezelfde die hij neergezet heeft en hij was het ook die de economie gemoderniseerd heeft o.a. door de Bank of England op te richten. De Engelsen mogen graag doen alsof het verslaan van de Armada het moment was waarop zij de plek van de nr 1 wereldmacht overnamen van Spanje maar de Republiek zat daar nog een eeuw tussen, met name als economische en culturele wereldmacht. Het verslaan van de Armada was dan weer cruciaal voor het overleven van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.

Het is dus in wezen Nederlandse propaganda geweest die er een chauvinistisch verhaal van Engels succes van heeft gemaakt dat tot op heden het beeld bepaalt in zowel Engeland als Nederland.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196440829
Ik kijk Seinfeld, en wat me op valt is dat als iemand aanbelt dat de deur van het slot gaat. Kremer komt binnen vallen zonder te kloppen.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_196440889
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee joh, dat is de Angelsaksische versie. De propaganda was nog veel erger, het idee dat Engelse edelen Willem III vroegen om hen te helpen is Nederlandse propaganda uit die tijd. Willem had het plan al klaar en vroeg die edelen om hem uit te nodigen om het minder op een verovering te laten lijken. Het lange oorlog met veel gevechten zou niet alleen bloedig zijn, tamelijk futiel daar de toekomst van het protestantisme op het spel stond, maar ook de Republiek en Duitse protestantse gebieden waar veel soldaten van geleend waren kwetsbaar maken voor katholieke veroveringsdrang. Het was helemaal Willem's plan en hij heeft zijn uiterste best gedaan om het een Engelse revolutie te laten lijken terwijl het gewoon een militaire invasie en bezetting was.

Het was een 'hearts and minds' campagne van heb ik jou daar. Nadat de katholieke wind was omgeslagen in de protestante wind zeilde hij met een vloot groter dan de Spaanse Armada naar Engeland en paradeerde daar voor de kust, zover mensen konden zien waren er Nederlandse oorlogsschepen. De soldaten hadden strenge instructies om zich voorbeeldig te gedragen, van de Engelsen te kopen en wat vooral ten striktste verboden was het gebruik van het woord invasie of verovering. Het was zijn bedoeling dat het nieuws van de bevrijding snel rond zou gaan en het zou zeker niet zijn omdat zijn aankomst niet spectaculair genoeg was. Hij reed met een grote witte pluim op zijn helm op een wit paard, geen onbekende symboliek voor de protestanten, hij had regiment van zwarte soldaten met witte tulbanden meegenomen om nog meer indruk te maken en er geen twijfel over te laten bestaan dat hij namens een wereldrijk kwam. Hij sprak in de kathedraal van Exeter het volk toe als een soort gezant van god toe waarbij hij zijn bedoelingen uiteenzette, inclusief de vrijheid van godsdienst zoals die in Nederland al gold, vrijheid van geweten. En als echte meesterpropagandist was hij ook niet vergeten een drukpers mee te nemen zodat er nog pamfletten bijgedrukt konden worden naast de reeds gedrukte voorraad.

Daardoor was er veel steun, en James wilde wel vechten maar soldaten begonnen al over te lopen en nadat hij neusbloedingen kreeg vluchtte James naar Frankrijk, Willem liet hem begaan, en werd London bezet. Ook is nogal dubieus dat die edelen met de vuist op tafel hebben geslagen en Willem tot een constitutionele monarchie gedwongen hebben. Willem was met belangrijker dingen bezig dan alleenheerser van Engeland willen zijn zoals het redden van het protestantisme en het vrije Nederland van katholieke overheersing. Het divine right of kings was in de Republiek al 107 jaar lang beeindigd, de staatsrechtfilosoof John Locke zat al vanaf het begin met Willem in het complot, want in de Republiek kon die vrij werken en zijn werken laten drukken zoals ook menig andere verlichtingsfilosoof in de Republiek heeft gewoond. Die leefde in een land waar zijn ideeen over de staat al zo'n beetje een eeuw werkelijkheid waren. Het was Locke die de vrouw van Willem en toekomstig koningin van Nederland naar Engeland begeleidde. De Bill of Rights was ook vergelijkbaar met de burgerrechten die de Republiek al had.

Sowieso hadden die Engelsen niet zoveel te eisen, want er was geen Engelse soldaat in Londen en omgeving toegelaten en Willem's forse troepenmacht was nog helemaal ongeschonden. We moeten niet vergeten dat Engeland behoorlijk achterlijk was in vergelijking met het moderne Nederland, ze hadden een flinke militaire vloot maar de Republek was een veel modernere en rijkere economie en samenleving. Het is echt Willem geweest die het staatsbestel heeft gemoderniseerd, de huidige constitutionele monarchie van de UK is nog steeds dezelfde die hij neergezet heeft en hij was het ook die de economie gemoderniseerd heeft o.a. door de Bank of England op te richten. De Engelsen mogen graag doen alsof het verslaan van de Armada het moment was waarop zij de plek van de nr 1 wereldmacht overnamen van Spanje maar de Republiek zat daar nog een eeuw tussen, met name als economische en culturele wereldmacht. Het verslaan van de Armada was dan weer cruciaal voor het overleven van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.

Het is dus in wezen Nederlandse propaganda geweest die er een chauvinistisch verhaal van Engels succes van heeft gemaakt dat tot op heden het beeld bepaalt in zowel Engeland als Nederland.
Ik had het inderdaad meer van de Engelse kant benaderd :Y En flinke delen weggelaten om het nog een beetje bondig te laten, maar de dingen die jij nog wel aanhaalt geven inderdaad hoe slim Willem het gespeeld heeft en dat het verre van een rechttoe-rechtaan gebeuren is geweest ^O^

Natuurlijk is het verslaan van de Armada ook een pracht van een propaganda-verhaaltje bij de Engelsen geweest (en over hun desastreuze 'Counter Armada' hoor je ze nooit) :P
pi_196440933
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:45 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik had het inderdaad meer van de Engelse kant benaderd :Y En flinke delen weggelaten om het nog een beetje bondig te laten, maar de dingen die jij nog wel aanhaalt geven inderdaad hoe slim Willem het gespeeld heeft en dat het verre van een rechttoe-rechtaan gebeuren is geweest ^O^

Natuurlijk is het verslaan van de Armada ook een pracht van een propaganda-verhaaltje bij de Engelsen geweest (en over hun desastreuze 'Counter Armada' hoor je ze nooit) :P
Quote die hele tering zooi dan niet
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_196441000
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:45 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik had het inderdaad meer van de Engelse kant benaderd :Y En flinke delen weggelaten om het nog een beetje bondig te laten, maar de dingen die jij nog wel aanhaalt geven inderdaad hoe slim Willem het gespeeld heeft en dat het verre van een rechttoe-rechtaan gebeuren is geweest ^O^ [quote]0s.gif [b]Op vrijdag 27 november 2020 18:45 schreef

Natuurlijk is het verslaan van de Armada ook een pracht van een propaganda-verhaaltje bij de Engelsen geweest (en over hun desastreuze 'Counter Armada' hoor je ze nooit) :P
Ik was zelf ook begonnen aan een beknopte reply maar behalve dat dat sowieso niet mijn sterke punt is zit er teveel in het verhaal. Maar het feit dat Willem die Engelsen uitnodigde om hem uit te nodigen werpt een heel ander licht op die geschiedenis en dan wordt de rest ook helder, maar dat is nog niet zo heel lang algemeen bekend.

Sowieso is wel interessant hoe belangrijk propaganda al was, met name in Nederland ten tijde van de tachtigjarige oorlog. Gewone mensen waren heel erg goed en heel erg snel op de hoogte van alle politieke en militaire ontwikkelingen. De Engelsen kenden dat nog niet zo.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196441014
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:50 schreef Soury het volgende:

[..]

Quote die hele tering zooi dan niet
Het was het minste wat ik kon doen voor iemand die wat moeite in het onderwerp steekt O+
pi_196441022
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:55 schreef Dingest het volgende:

[..]

Het was het minste wat ik kon doen voor iemand die wat moeite in het onderwerp steekt O+
Ok
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_196441474
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik was zelf ook begonnen aan een beknopte reply maar behalve dat dat sowieso niet mijn sterke punt is zit er teveel in het verhaal. Maar het feit dat Willem die Engelsen uitnodigde om hem uit te nodigen werpt een heel ander licht op die geschiedenis en dan wordt de rest ook helder, maar dat is nog niet zo heel lang algemeen bekend.

Sowieso is wel interessant hoe belangrijk propaganda al was, met name in Nederland ten tijde van de tachtigjarige oorlog. Gewone mensen waren heel erg goed en heel erg snel op de hoogte van alle politieke en militaire ontwikkelingen. De Engelsen kenden dat nog niet zo.
Ik kwam er een paar jaar geleden eens achter toen ik wat las over die Glorious Revolution, en het enorme verschil tussen de 'algemene' versie en de echte versie van de geschiedenis. Er zaten zoveel aspecten aan die normaal genegeerd worden. En toen ik wat meer las over de geschiedenis van Engelse monarchie en de regerende klasse kwam ik telkens weer zulke verschillen en verhalen tegen :Y Ongetwijfeld zal dat voor onze historie ook zo gelden. Slimme propaganda en 'fake news' heeft zo enorm veel van de gepresenteerde versie van geschiedenis (en ons moderne leven) bepaald.
pi_196455975
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 19:28 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik kwam er een paar jaar geleden eens achter toen ik wat las over die Glorious Revolution, en het enorme verschil tussen de 'algemene' versie en de echte versie van de geschiedenis. Er zaten zoveel aspecten aan die normaal genegeerd worden. En toen ik wat meer las over de geschiedenis van Engelse monarchie en de regerende klasse kwam ik telkens weer zulke verschillen en verhalen tegen :Y Ongetwijfeld zal dat voor onze historie ook zo gelden.
Engelsen zijn wel achterlijk chauvinistisch hoor, en ook nog erg beperkt in enige relfectie daarop hun anglocentrisme en gebrek aan toegang tot anderstalige geschiedschrjiving.

quote:
Slimme propaganda en 'fake news' heeft zo enorm veel van de gepresenteerde versie van geschiedenis (en ons moderne leven) bepaald.
Nederlanders zien zich zelfzelf ook niet graag als veroveraars, dus de behoefte om dat er bij de Engelsen in te wrijven zal nooit zo groot geweest zijn. Maar daarnaast is king Billy natuurlijk verbonden met de protestanten in Noord-Ierland terwijjl de katholieken daar zich niet realiseren dat ze zonder hem nog weleens met de katholieke brandstapel te maken hadden kunnen krijgen. Maar als je Willems daden bezingt dan is dat gewoon partij kiezen, terwijl het hier natuurlijk ook niet altijd koek en ei was tussen de katholieken en de protestanten. Sowieso is heel veel van onze geschiedschrijving afkomstig uit de 19e eeuw en was niet alles even geschikt voor glorificatie vanwege toenmalige gevoeligheden. Als je nog niet zo lang een koningshuis hebt overgehouden aan de Franse bezetting dan ligt het wat moeilijk om de Republiek de hoogte in te schrijven. De 80-jarige oorlog was voor de katholieken wat pijnlijk omdat hun vrijheid van godsdienst daarin en daarna maar heel beperkt was, de Egnelse oorlogen bezingen is meer iets voor als je op een conflict met die Engelsen afstoomt, dus waarschijnlijk vandaar dat ze toen maar de VOC zijn gaan uitvergroten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196804153
Misschien al eens gepost maar ik kwam hier deze week pas achter. Hotelketen Holiday Inn is vernoemd naar een film met Bing Crosby en Fred Astaire.

En dat dit hier een 'hooker' is (Toy Story)
pi_196804964


Zit ik al iets van acht jaar op FOK! en ontdek ik nu pas dat knopje.
pi_196805250
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:45 schreef qajariaq het volgende:
[ afbeelding ]

Zit ik al iets van acht jaar op FOK! en ontdek ik nu pas dat knopje.
Oei ken je de Toggel knop? Links klikken op het poppetje. Dan zie je alle posts van die user zonder de rest 8-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Soury op 18-12-2020 17:16:19 ]
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_196805323
Ik kwam er gisteren pas achter dat Chris Rea (Driving home for Christmas) gewoon in een auto zit.
Ik heb er altijd zo'n mooie verlichte Amerikaanse vrachtauto bij verzonnen :')
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_196805508
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:04 schreef Soury het volgende:

[..]

Oei ken je de Toggel knop? Links klikken op het poppetje. Dan zie je alle posts van die user zonder de rest 8-)
Ja, die gebruik ik regelmatig. Mijn standaard manier was altijd op de laatste reageerder te klikken en dan terug te scrollen.
pi_196805568
quote:
81s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:07 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik kwam er gisteren pas achter dat Chris Rea (Driving home for Christmas) gewoon in een auto zit.
Ik heb er altijd zo'n mooie verlichte Amerikaanse vrachtauto bij verzonnen :')
Tot mijn verbazing zie ik dat de man Brits is en niet Amerikaans.
pi_196805999
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Tot mijn verbazing zie ik dat de man Brits is en niet Amerikaans.
Daar gaat m'n fantasie ;(
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  vrijdag 18 december 2020 @ 18:03:20 #256
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_196806178
quote:
81s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:50 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Daar gaat m'n fantasie ;(
Je fantaseerde over een rechts rijdende man?
pi_196806338
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:03 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Je fantaseerde over een rechts rijdende man?
Nee, over een Amerikaanse trucker
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  zaterdag 19 december 2020 @ 21:04:42 #258
493872 Geslachtsmatig
Pijltje naar boven, rechts
pi_196828081
Dat je Nike als Naikie uit hoort te spreken. Als je gewoon "naaik" zegt ben je relatief dom.
Ik hoorde daarnet in het nieuws: "de seismologen reageerden geschokt"... Interessant taalgebruik, maar dan hadden ze dat ook wel even mogen specifiëren adhv de schaal van Richter
  zaterdag 19 december 2020 @ 21:06:49 #259
493872 Geslachtsmatig
Pijltje naar boven, rechts
pi_196828132
Dat een driekleurenijsje de Belgische vlag representeert en origineel "Expo" heet, ter ere van Expo '58



[ Bericht 1% gewijzigd door Geslachtsmatig op 19-12-2020 21:36:07 ]
Ik hoorde daarnet in het nieuws: "de seismologen reageerden geschokt"... Interessant taalgebruik, maar dan hadden ze dat ook wel even mogen specifiëren adhv de schaal van Richter
pi_196836145
Dat er in hoeslakens hoogte-maten zitten, nooit geweten... :D :D :D Paste altijd om mijn niet al te hoge matras, is nu wel anders nu ik een matras van 35cm dik heb en bijna niks meer past... :{
pi_196836299
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 09:30 schreef soapie het volgende:
Dat er in hoeslakens hoogte-maten zitten, nooit geweten... :D :D :D Paste altijd om mijn niet al te hoge matras, is nu wel anders nu ik een matras van 35cm dik heb en bijna niks meer past... :{
Daarom topper genot.
pi_196836607
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 21:04 schreef Geslachtsmatig het volgende:
Dat je Nike als Naikie uit hoort te spreken. Als je gewoon "naaik" zegt ben je relatief dom.
Het is Oud Grieks, wat ik ooit begrepen heb is dat het eigenlijk Nieké zou moeten zijn maar Amerikanen maken daar inderdaad naikie van.

Maar ik ken geen Grieks, geen oud en geen nieuw.
  zondag 20 december 2020 @ 11:10:54 #263
493872 Geslachtsmatig
Pijltje naar boven, rechts
pi_196837299
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 09:30 schreef soapie het volgende:
Dat er in hoeslakens hoogte-maten zitten, nooit geweten... :D :D :D Paste altijd om mijn niet al te hoge matras, is nu wel anders nu ik een matras van 35cm dik heb en bijna niks meer past... :{
Altijd weer top als je voor het slapengaan de hoeken van de matras netjes wegmoffelt en 's nachts of 's morgens wakker wordt en alle hoeken zitten weer los
Ik hoorde daarnet in het nieuws: "de seismologen reageerden geschokt"... Interessant taalgebruik, maar dan hadden ze dat ook wel even mogen specifiëren adhv de schaal van Richter
pi_196837692
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:04 schreef Soury het volgende:

[..]

Oei ken je de Toggel knop? Links klikken op het poppetje. Dan zie je alle posts van die user zonder de rest 8-)
Nooit gesnapt wat daar het nut van is...

[ Bericht 3% gewijzigd door GereDathan op 20-12-2020 12:12:43 ]
pi_196837926
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 21:06 schreef Geslachtsmatig het volgende:
Dat een driekleurenijsje de Belgische vlag representeert en origineel "Expo" heet, ter ere van Expo '58

[ afbeelding ]
Wat is een expo58?
Ik zwaai naar dieren.
pi_196837943
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 11:10 schreef Geslachtsmatig het volgende:

Altijd weer top als je voor het slapengaan de hoeken van de matras netjes wegmoffelt en 's nachts of 's morgens wakker wordt en alle hoeken zitten weer los
Dit ja! :D
  zondag 20 december 2020 @ 11:57:35 #267
493872 Geslachtsmatig
Pijltje naar boven, rechts
pi_196838059
quote:
Wat is een expo58?
De Expo is/was de wereldtentoonstelling. In 1958 vond deze plaats in Brussel. Het Atomium is daarvan nog een overblijfsel.
Ik hoorde daarnet in het nieuws: "de seismologen reageerden geschokt"... Interessant taalgebruik, maar dan hadden ze dat ook wel even mogen specifiëren adhv de schaal van Richter
pi_196842635
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 10:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Het is Oud Grieks, wat ik ooit begrepen heb is dat het eigenlijk Nieké zou moeten zijn maar Amerikanen maken daar inderdaad naikie van.

Maar ik ken geen Grieks, geen oud en geen nieuw.
Op zich heb je gelijk; dat is oorspronkelijk uitspraak in het oud-Grieks :Y Ze is de godin van de zege/overwinning en namen als Nikolaas, Nicole, Niek en Veronica zijn nog van Nike afgeleid. Bij de Romeinen stond daarna ze bekend als Victoria en ook dat gebruiken we nog steeds in heel veel talen (victorie).

Maar 'naikie' is dacht ik ook de geaccepteerde moderne Engelse uitspraak, en dat is wat Nike heeft overgenomen. De uitspraak van dezelfde namen en plaatsnamen verschilt nogal per taal. Bij het Grieks willen de klemtonen nog wel eens verschuiven (wij zijn heel erg gewend de meeste klemtonen op de eerste lettergreep te plaatsen, in het Grieks ligt het vaker op de laatste lettergreep). En het helpt niet dat bij oude talen er vaak spellingsvarianten zijn in verschillende bronnen die ook voor verschillende uitspraken zorgen.

Nike uitspreken als 'naaik' is op zich ook logisch als je het in eerste instantie leest, en ervan uitgaat dat het een Engels woord is - het lijkt immers op 'like'.
  zondag 20 december 2020 @ 16:51:21 #269
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196844613
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 september 2020 19:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dit wist ik niet....

We delen met een banaan 50 procent hetzelfde DNA.
Chimpanzees lijken het meest op ons: 98 procent van hun DNA is hetzelfde als dat van ons.
Leuk, dat van die banaan wist ik ook niet!

Ben ff gaan googelen omdat ik er wat meer over wilde weten:

quote:
So, if a scientist looked at the DNA sequence of a banana and compared it with the DNA of a human it wouldn't align. "You share 50 percent of your DNA with each of your parents. But with bananas, we share about 50 percent of our genes, which turns out to be only about 1 percent of our DNA," emails Mike Francis, a Ph.D. student in bioinformatics at the University of Georgia.


https://science.howstuffw(...)ananas-share-dna.htm
quote:
This is a common source of confusion, and no wonder. There are many different ways of comparing genetic similarity. The often quoted fact that people are genetically nearly identical to chimps, for example, comes from the analysis of amino acids coded for by just a couple of genes that we share with chimps. 98 per cent of those amino acids are the same.

The 50 per cent figure for people and bananas roughly means that half of our genes have counterparts in bananas. For example, both of us have some kind of gene that codes for cell growth, though these aren’t necessarily made up of the same DNA sequences.

https://www.newscientist.(...)me%20DNA%20sequences.
Krekker is de bom!
  zondag 20 december 2020 @ 20:07:26 #270
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196848615
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2020 16:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Leuk, dat van die banaan wist ik ook niet!

Ben ff gaan googelen omdat ik er wat meer over wilde weten:
[..]

[..]

Dus daar staat dat het niet klopt wat FANN zegt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196849318
Inmiddels weet ik het al jaren, maar als kind was ik altijd erg bang dat ik het spoor overstak terwijl de bomen naar beneden zouden gaan en ik dan opgesloten zou zitten bij die naderende trein :o

Dat het mechanisme ‘bellen - bomen naar beneden met ruim voldoende ruimte om via de ‘verkeerde weghelft’ altijd van het spoor af te komen’ bestond, daar kwam ik ergens op de middelbare school pas achter.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196849480
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2020 20:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
Inmiddels weet ik het al jaren, maar als kind was ik altijd erg bang dat ik het spoor overstak terwijl de bomen naar beneden zouden gaan en ik dan opgesloten zou zitten bij die naderende trein :o

Dat het mechanisme ‘bellen - bomen naar beneden met ruim voldoende ruimte om via de ‘verkeerde weghelft’ altijd van het spoor af te komen’ bestond, daar kwam ik ergens op de middelbare school pas achter.
Ik krijg daar nog steeds de zenuwen van. Als je halverwege bent en die bellen gaan rinkelen.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_196849611
Nou zat ik gisteren toevallig een docu te kijken over treinongelukken. Het was vooral gericht op de VS (die daar veel meer problemen mee hebben), maar ze gaven aan dat slagbomen ontworpen zijn om af te breken of dubbel te vouwen. Dus iemand die 'tussen' de bomen klem komt te zitten met z'n auto, kan er nog gewoon uit.

Ik weet niet of dat voor hier ook zo geldt, maar het zou mij niets verbazen.
pi_196849779
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 20:43 schreef Dingest het volgende:
Nou zat ik gisteren toevallig een docu te kijken over treinongelukken. Het was vooral gericht op de VS (die daar veel meer problemen mee hebben), maar ze gaven aan dat slagbomen ontworpen zijn om af te breken of dubbel te vouwen. Dus iemand die 'tussen' de bomen klem komt te zitten met z'n auto, kan er nog gewoon uit.

Ik weet niet of dat voor hier ook zo geldt, maar het zou mij niets verbazen.
Ik heb heb wat filmpjes gezien dat men "gewoon" blijft staan of proberen te keren. Die slagbomen mep je zo opzij. Heel raar, zal de adrenaline wel zijn.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_196853203
ik kom er pas nu net achter dat je niet zelf door de Eurotunnel rijd met je auto maar dat je je auto in een trein rijd en dan zo met de train naar Engeland gaat :')
  maandag 21 december 2020 @ 04:04:28 #276
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196854384
Vlizotrap staat voor vliering-zoldertrap.
Resistance is futile.
pi_196854643
quote:
11s.gif Op maandag 21 december 2020 04:04 schreef Seven. het volgende:
Vlizotrap staat voor vliering-zoldertrap.
Hey, die kwam ook langs op mijn FB :7 Ik wist het ook niet.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_196855448
quote:
11s.gif Op maandag 21 december 2020 04:04 schreef Seven. het volgende:
Vlizotrap staat voor vliering-zoldertrap.
Dat heb ik, tot zojuist, ook nooit geweten :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 21 december 2020 @ 08:45:16 #279
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_196855554
dat het schroefje op de achterkant van een pepermolen niet alleen dient om bij te vullen maar ook om de fijnheid van de gemalen peperbolletjes te regelen
pi_196861769
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 20:50 schreef Soury het volgende:

[..]

Ik heb heb wat filmpjes gezien dat men "gewoon" blijft staan of proberen te keren. Die slagbomen mep je zo opzij. Heel raar, zal de adrenaline wel zijn.
Adrenaline, paniek, niet weten dat het kan, bang zijn om de auto te beschadigen (dat is zo goed als instinct in het verkeer), psychologisch effect van een barrière :Y
  maandag 21 december 2020 @ 16:24:10 #281
493872 Geslachtsmatig
Pijltje naar boven, rechts
pi_196863741
Dat het Engels voor horloge "watch" is (vertaald: "kijk") en het Frans is "montre" (vertaald: "toon")
Ik hoorde daarnet in het nieuws: "de seismologen reageerden geschokt"... Interessant taalgebruik, maar dan hadden ze dat ook wel even mogen specifiëren adhv de schaal van Richter
pi_196863868
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 20:43 schreef Dingest het volgende:
Nou zat ik gisteren toevallig een docu te kijken over treinongelukken. Het was vooral gericht op de VS (die daar veel meer problemen mee hebben), maar ze gaven aan dat slagbomen ontworpen zijn om af te breken of dubbel te vouwen. Dus iemand die 'tussen' de bomen klem komt te zitten met z'n auto, kan er nog gewoon uit.

Ik weet niet of dat voor hier ook zo geldt, maar het zou mij niets verbazen.
In Nederland hebben we daarom halve overwegbomen, op die manier kun je niet 'klem' komen te zitten tussen de bomen maar er gewoon omheen rijden.
  maandag 21 december 2020 @ 16:54:32 #283
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196864296
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 14:36 schreef Dingest het volgende:

[..]

Je hebt wel de nodige support nodig van je achterban en de bevolking - en heel vaak ook de kerk - om tot koning uitgeroepen te kunnen worden, zoals het artikel al doorschemert. En als je geen successie-claim hebt, hoe vergezocht soms ook, is het nog wat lastiger. Je kon niet zomaar jezelf uitroepen tot koning; (machtige) mensen moeten het er wel mee eens zijn :P Dat maakte vroeger het kronen van een nieuwe monarch die niet de oudste zoon/dochter van de oude monarch is, heel vaak een diplomatiek spel.

Kijken we naar de stamboom van deze Willem I, dan was hij al van adel (Prins van Oranje) en zien we dat zijn vader stadhouder (van de Republiek der Nederlanden) Willem V Prins van Oranje is, zijn grootvader aan zijn vaders kant stadhouder Willem IV Prins van Oranje, en zijn overgrootvader aan zijn moeders kant is zelfs George II Koning van Groot-Brittanië. Aan zijn vaders kant is zijn overgrootvader is stadhouder Johan Willem Friso: opvolger en achterneef van Willem III als Prins van Oranje. Deze titel 'prins' moet je niet verwarren met zoals wij hem nu gebruiken: het is de titel van een soevereine vorst die heerst over een vorstendom (of prinsdom); het staat lager in sociale rang dan een koning, maar een koning stond bijvoorbeeld tijdens het Heilige Roomse Rijk weer lager in rang dan een keizer. Het is een soort klasseverschil tussen leiders. Oftewel, Willem I had als bloedverwant voldoende recht om over hetzelfde gebied als vorst te regeren, en hij is er door de regerende klasse toe gevraagd.
Ik weet niet helemaal waarom, maar ik heb het idee dat omdat hij niet feitelijk meer regeerde over de prinsdommen van Oranje en Nassau (beide liggen ergens in Frankrijk), hij het gebied waarover hij wel regeerde samenbundelde tot een koninkrijk en het als zodanig uitriep. Hier ben ik niet echt in thuis :P

Vele koningshuizen zitten vol met complexe troonwisselingen, waarvan het Britse koningshuis er wel heel erg bovenuit springt en goed is gedocumenteerd. Zelfs de beroemde invasie van William the Conquerer (Hertog van Normandië) van 1066 is het direct gevolg van twisten over wie recht op en support voor de Engelse troon jad. Twee koningen later was er alweer een jarenlange strijd tussen twee rechthebbenden (Matilda & Stephen). In de 15de eeuw waren er een paar serieuze conflicten over (Wars of the Roses) waarna een vergezochte tak van de stamboom op de troon eindigde. In de 17de eeuw leidde het ook tot kronen van één van 'onze' Nederlandse Willems als Engelse koning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessant, was het niet zo dat Willem III geen kinderen wilde omdat hij eerder toch op mannen viel?
Of konden ze geen kinderen krijgen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_196865901
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:31 schreef -0- het volgende:

[..]

In Nederland hebben we daarom halve overwegbomen, op die manier kun je niet 'klem' komen te zitten tussen de bomen maar er gewoon omheen rijden.
Ik zal je vertellen; mijn ouderlijk huis staat aan het eind van een doodlopende weg naast het spoor, en direct rechts op de hoofdweg zit de spoorwegovergang. En ik heb eigenlijk nog nooit op de lengte van de slagbomen gelet :')
pi_196866782
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:54 schreef nils7 het volgende:

[..]

Interessant, was het niet zo dat Willem III geen kinderen wilde omdat hij eerder toch op mannen viel?
Of konden ze geen kinderen krijgen?
Dat heb ik ook weer even moeten uitzoeken hoe dat zat ;) Er waren inderdaad geruchten dat hij homoseksueel zou zijn. Maar die lijken vooral te zijn ontstaan nadat Mary II in 1694 overleed, en het lijkt ook veel propaganda van zijn vijanden en de jacobiten (die het huis van Stuart, waar Charles II nog aan toebehoorde, terug op de troon wilden) te zijn. Het is bij een aantal andere monarchen voorgekomen dat ze 'heel erg close' waren met hun adviseurs, tot in zulke mate dat die adviseurs hardhandig zijn verwijderd om hun negatieve invloeden weg te halen. En William had wel twee adviseurs met wie hij een hechte band had, maar voor zover ik na kan gaan is er geen consensus bij historici dat dit ook homoseksueel was.

William en Mary hebben één bevestigde zwangerschap gehad, wat leidde tot een miskraam, en ze is daarna nog een paar keer ziek geweest dat misschien miskramen geweest kunnen zijn. En voor hun huwelijk heeft William wel een onwettelijke zoon gehad. Maar ik geloof dat William ook heel veel op pad was, en Mary is overleden toen ze begin 30 was (wat in die tijd ongeveer middelbaar was - ze was 15 toen ze trouwden).

Toen William ook overleed, is Anne (de zus van Mary; dochter van Charles II) als opvolgende monarch aangewezen als Koningin van Engeland, Ierland en Schotland (en een paar jaar later als Koningin van Groot Brittannië en Ierland). Zij was de laatste in de Stuart-dynastie, had ook geen overlevende kinderen toen ze overleed (ondanks 17 zwangerschappen), en er werd een achterkleinkind van James I gevonden om haar als rechtmatige protestantse monarch op te volgen (George I, van het Huis van Hanover).
pi_196874426
quote:
2s.gif Op zondag 20 december 2020 23:41 schreef Evertjan het volgende:
ik kom er pas nu net achter dat je niet zelf door de Eurotunnel rijd met je auto maar dat je je auto in een trein rijd en dan zo met de train naar Engeland gaat :')
Je hebt wel een wielrenner gehad die er een keer voor de fun doorheen mocht rijden :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 22 december 2020 @ 14:53:34 #287
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196882329
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 20:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dus daar staat dat het niet klopt wat FANN zegt.
Niet in detail, maar wel in grote lijnen :)
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 december 2020 @ 22:59:54 #288
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_196975396
Veel zijn er hier al genoemd. Maar die van Continental wist ik dan weer niet.
Dat het logo van Toyota ook de letters vormt wel, maar dat er een naald met draad in te herkennen was weer niet.
Net efkes anges
pi_196977150
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 20:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dus daar staat dat het niet klopt wat FANN zegt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 14:53 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Niet in detail, maar wel in grote lijnen :)
precies (8> :+
pi_196977193
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 19:15 schreef Dingest het volgende:
. Zij was de laatste in de Stuart-dynastie, had ook geen overlevende kinderen toen ze overleed (ondanks 17 zwangerschappen), en er werd een achterkleinkind van James I gevonden om haar als rechtmatige protestantse monarch op te volgen (George I, van het Huis van Hanover).
jezus....
pi_196978654
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 00:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

jezus....
Tsja, vrouwen van adel maar vooral de koninginnen waren in eerste instantie babyfabriekjes. Hoe eerder een (mannelijke) opvolger hoe beter. En sommigen dachten dan 'hoe meer ter reserve des te beter', want je kon nooit weten hoeveel kinderen zouden blijven leven (zoals bij Anne). Sommigen van die meisjes waren jonger dan 10 toen ze uitgehuwelijkt werden, en 'begonnen met baren' rond hun 14de.
En natuurlijk bestond anticonceptie ook niet :+

Anne heeft het ook nooit makkelijk gehad; ze was nooit opgegroeid om koningin te worden, en ze was ook heel veel ziek. Bij haar kroning moest ze zelfs naar de ceremonie gedragen worden omdat ze amper kon staan. Ze was veel bedlegerig, en haar man was een vrij waardeloos (en vaak dronken) figuur. Daardoor wordt ze vaak en onterecht als een beetje sullig, zwak dametje afgeschilderd - zeker in vergelijking met Mary I, Elizabeth I en Victoria.
pi_197784650
Ik zit net toevallig 'How do they do it' op Discovery te kijken, en het gaat over de bowlingbal. Ik realiseer me nu pas dat een bowlingbal niet gewoon een ronde bal is :o Er zit een soort van kegelachtige vorm in de kern van de bal die de bal een bepaalde twist/spin geeft :o

Zijn er nog meer sportballen die van binnen soort van gemanipuleerd zijn? Van bowls heb ik een vermoeden (al is het daar volgens mij ook vooral de uiterlijke vorm). Een biljartbal misschien? Nog iets?
Somebody that I used to know
pi_197784678
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:54 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zit net toevallig 'How do they do it' op Discovery te kijken, en het gaat over de bowlingbal. Ik realiseer me nu pas dat een bowlingbal niet gewoon een ronde bal is :o Er zit een soort van kegelachtige vorm in de kern van de bal die de bal een bepaalde twist/spin geeft :o

Zijn er nog meer sportballen die van binnen soort van gemanipuleerd zijn? Van bowls heb ik een vermoeden (al is het daar volgens mij ook vooral de uiterlijke vorm). Een biljartbal misschien? Nog iets?
Een rugby/American football bal is ook niet rond :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_197784722
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:55 schreef Godshand het volgende:

[..]

Een rugby/American football bal is ook niet rond :P
Haha, ja, maar dat zie je van buiten :P Zit daar ook nog een bepaalde extra gewichtsverdeling aan de binnenkant?

Zoiets bedoel ik trouwens bij de bowlingbal, al zag ik net een ander voorbeeld met een iets meer kegelachtige vorm (met hoeken).

Somebody that I used to know
pi_197784812
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:57 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Haha, ja, maar dat zie je van buiten :P Zit daar ook nog een bepaalde extra gewichtsverdeling aan de binnenkant?

Zoiets bedoel ik trouwens bij de bowlingbal, al zag ik net een ander voorbeeld met een iets meer kegelachtige vorm (met hoeken).

[ afbeelding ]
Geen idee qua gewichtsverdeling..

Vaag plaatje trouwens, die gast houdt iets digitaals vast?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_197785877
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:00 schreef Godshand het volgende:

[..]

Geen idee qua gewichtsverdeling..

Vaag plaatje trouwens, die gast houdt iets digitaals vast?
Nee, dat is de dwarsdoorsnede van de bowlingbal. Dat is precies wat ik dus bedoelde: het is geen mooie ronde bal (van binnen). De bal wordt gemanipuleerd.

Zelf had ik deze plaatjes:


Somebody that I used to know
pi_197785949
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:00 schreef Godshand het volgende:

[..]

Geen idee qua gewichtsverdeling..

Vaag plaatje trouwens, die gast houdt iets digitaals vast?
Oh, en die gast is trouwens iemand van Het Klokhuis. Ik ben alleen zijn naam vergeten. Ligt op het puntje van mijn tong. Heeft ook meegedaan met WIDM, ooit, lang geleden. M... nog iets. Maurits? Marnix? Geen idee.
Edit: Maurice natuurlijk.
Somebody that I used to know
pi_197790107
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:37 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Oh, en die gast is trouwens iemand van Het Klokhuis. Ik ben alleen zijn naam vergeten. Ligt op het puntje van mijn tong. Heeft ook meegedaan met WIDM, ooit, lang geleden. M... nog iets. Maurits? Marnix? Geen idee.
Edit: Maurice natuurlijk.
Vervelende gast in de reisprogramma's :@

Verder wist ik ook weer veel niet na nalezen van dit topic ^O^
pi_197907253
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 01:30 schreef Dingest het volgende:

[..]

Tsja, vrouwen van adel maar vooral de koninginnen waren in eerste instantie babyfabriekjes. Hoe eerder een (mannelijke) opvolger hoe beter. En sommigen dachten dan 'hoe meer ter reserve des te beter', want je kon nooit weten hoeveel kinderen zouden blijven leven (zoals bij Anne). Sommigen van die meisjes waren jonger dan 10 toen ze uitgehuwelijkt werden, en 'begonnen met baren' rond hun 14de.
En natuurlijk bestond anticonceptie ook niet :+

Anne heeft het ook nooit makkelijk gehad; ze was nooit opgegroeid om koningin te worden, en ze was ook heel veel ziek. Bij haar kroning moest ze zelfs naar de ceremonie gedragen worden omdat ze amper kon staan. Ze was veel bedlegerig, en haar man was een vrij waardeloos (en vaak dronken) figuur. Daardoor wordt ze vaak en onterecht als een beetje sullig, zwak dametje afgeschilderd - zeker in vergelijking met Mary I, Elizabeth I en Victoria.
ah.... sorry late reactie.. ik was dit topic kwijt.. soms ruim ik op en dan zit je wel eens mis met de knopjes...

Toen ik ooit in het Rembrandt Museum wees één van die suppoosten naar een schilderij en toen zei hij
''ik quote... eigenlijk is dit kinderporno'' en toen zag ik dat het inderdaad een naaktschilderij van een meisje
van 12,13 of 14 was... en dat soort schilderijen zag ik toen wel meer toen ik dat wist ;(
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:40:47 #300
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_197930657
Dat de een-en-twintigste eeuw begon in 2001.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')