Hey, die kwam ook langs op mijn FBquote:Op maandag 21 december 2020 04:04 schreef Seven. het volgende:
Vlizotrap staat voor vliering-zoldertrap.
Dat heb ik, tot zojuist, ook nooit gewetenquote:Op maandag 21 december 2020 04:04 schreef Seven. het volgende:
Vlizotrap staat voor vliering-zoldertrap.
Adrenaline, paniek, niet weten dat het kan, bang zijn om de auto te beschadigen (dat is zo goed als instinct in het verkeer), psychologisch effect van een barrièrequote:Op zondag 20 december 2020 20:50 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik heb heb wat filmpjes gezien dat men "gewoon" blijft staan of proberen te keren. Die slagbomen mep je zo opzij. Heel raar, zal de adrenaline wel zijn.
In Nederland hebben we daarom halve overwegbomen, op die manier kun je niet 'klem' komen te zitten tussen de bomen maar er gewoon omheen rijden.quote:Op zondag 20 december 2020 20:43 schreef Dingest het volgende:
Nou zat ik gisteren toevallig een docu te kijken over treinongelukken. Het was vooral gericht op de VS (die daar veel meer problemen mee hebben), maar ze gaven aan dat slagbomen ontworpen zijn om af te breken of dubbel te vouwen. Dus iemand die 'tussen' de bomen klem komt te zitten met z'n auto, kan er nog gewoon uit.
Ik weet niet of dat voor hier ook zo geldt, maar het zou mij niets verbazen.
quote:Op woensdag 18 november 2020 14:36 schreef Dingest het volgende:
[..]
Je hebt wel de nodige support nodig van je achterban en de bevolking - en heel vaak ook de kerk - om tot koning uitgeroepen te kunnen worden, zoals het artikel al doorschemert. En als je geen successie-claim hebt, hoe vergezocht soms ook, is het nog wat lastiger. Je kon niet zomaar jezelf uitroepen tot koning; (machtige) mensen moeten het er wel mee eens zijnDat maakte vroeger het kronen van een nieuwe monarch die niet de oudste zoon/dochter van de oude monarch is, heel vaak een diplomatiek spel.
Kijken we naar de stamboom van deze Willem I, dan was hij al van adel (Prins van Oranje) en zien we dat zijn vader stadhouder (van de Republiek der Nederlanden) Willem V Prins van Oranje is, zijn grootvader aan zijn vaders kant stadhouder Willem IV Prins van Oranje, en zijn overgrootvader aan zijn moeders kant is zelfs George II Koning van Groot-Brittanië. Aan zijn vaders kant is zijn overgrootvader is stadhouder Johan Willem Friso: opvolger en achterneef van Willem III als Prins van Oranje. Deze titel 'prins' moet je niet verwarren met zoals wij hem nu gebruiken: het is de titel van een soevereine vorst die heerst over een vorstendom (of prinsdom); het staat lager in sociale rang dan een koning, maar een koning stond bijvoorbeeld tijdens het Heilige Roomse Rijk weer lager in rang dan een keizer. Het is een soort klasseverschil tussen leiders. Oftewel, Willem I had als bloedverwant voldoende recht om over hetzelfde gebied als vorst te regeren, en hij is er door de regerende klasse toe gevraagd.
Ik weet niet helemaal waarom, maar ik heb het idee dat omdat hij niet feitelijk meer regeerde over de prinsdommen van Oranje en Nassau (beide liggen ergens in Frankrijk), hij het gebied waarover hij wel regeerde samenbundelde tot een koninkrijk en het als zodanig uitriep. Hier ben ik niet echt in thuis![]()
Vele koningshuizen zitten vol met complexe troonwisselingen, waarvan het Britse koningshuis er wel heel erg bovenuit springt en goed is gedocumenteerd. Zelfs de beroemde invasie van William the Conquerer (Hertog van Normandië) van 1066 is het direct gevolg van twisten over wie recht op en support voor de Engelse troon jad. Twee koningen later was er alweer een jarenlange strijd tussen twee rechthebbenden (Matilda & Stephen). In de 15de eeuw waren er een paar serieuze conflicten over (Wars of the Roses) waarna een vergezochte tak van de stamboom op de troon eindigde. In de 17de eeuw leidde het ook tot kronen van één van 'onze' Nederlandse Willems als Engelse koning.Interessant, was het niet zo dat Willem III geen kinderen wilde omdat hij eerder toch op mannen viel?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of konden ze geen kinderen krijgen?N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Ik zal je vertellen; mijn ouderlijk huis staat aan het eind van een doodlopende weg naast het spoor, en direct rechts op de hoofdweg zit de spoorwegovergang. En ik heb eigenlijk nog nooit op de lengte van de slagbomen geletquote:Op maandag 21 december 2020 16:31 schreef -0- het volgende:
[..]
In Nederland hebben we daarom halve overwegbomen, op die manier kun je niet 'klem' komen te zitten tussen de bomen maar er gewoon omheen rijden.
Dat heb ik ook weer even moeten uitzoeken hoe dat zatquote:Op maandag 21 december 2020 16:54 schreef nils7 het volgende:
[..]
Interessant, was het niet zo dat Willem III geen kinderen wilde omdat hij eerder toch op mannen viel?
Of konden ze geen kinderen krijgen?
Je hebt wel een wielrenner gehad die er een keer voor de fun doorheen mocht rijdenquote:Op zondag 20 december 2020 23:41 schreef Evertjan het volgende:
ik kom er pas nu net achter dat je niet zelf door de Eurotunnel rijd met je auto maar dat je je auto in een trein rijd en dan zo met de train naar Engeland gaat
Niet in detail, maar wel in grote lijnenquote:Op zondag 20 december 2020 20:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus daar staat dat het niet klopt wat FANN zegt.
quote:Op zondag 20 december 2020 20:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus daar staat dat het niet klopt wat FANN zegt.
preciesquote:Op dinsdag 22 december 2020 14:53 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet in detail, maar wel in grote lijnen
jezus....quote:Op maandag 21 december 2020 19:15 schreef Dingest het volgende:
. Zij was de laatste in de Stuart-dynastie, had ook geen overlevende kinderen toen ze overleed (ondanks 17 zwangerschappen), en er werd een achterkleinkind van James I gevonden om haar als rechtmatige protestantse monarch op te volgen (George I, van het Huis van Hanover).
Tsja, vrouwen van adel maar vooral de koninginnen waren in eerste instantie babyfabriekjes. Hoe eerder een (mannelijke) opvolger hoe beter. En sommigen dachten dan 'hoe meer ter reserve des te beter', want je kon nooit weten hoeveel kinderen zouden blijven leven (zoals bij Anne). Sommigen van die meisjes waren jonger dan 10 toen ze uitgehuwelijkt werden, en 'begonnen met baren' rond hun 14de.quote:
Een rugby/American football bal is ook niet rondquote:Op dinsdag 2 februari 2021 19:54 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zit net toevallig 'How do they do it' op Discovery te kijken, en het gaat over de bowlingbal. Ik realiseer me nu pas dat een bowlingbal niet gewoon een ronde bal isEr zit een soort van kegelachtige vorm in de kern van de bal die de bal een bepaalde twist/spin geeft
Zijn er nog meer sportballen die van binnen soort van gemanipuleerd zijn? Van bowls heb ik een vermoeden (al is het daar volgens mij ook vooral de uiterlijke vorm). Een biljartbal misschien? Nog iets?
Haha, ja, maar dat zie je van buitenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 19:55 schreef Godshand het volgende:
[..]
Een rugby/American football bal is ook niet rond
Geen idee qua gewichtsverdeling..quote:Op dinsdag 2 februari 2021 19:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Haha, ja, maar dat zie je van buitenZit daar ook nog een bepaalde extra gewichtsverdeling aan de binnenkant?
Zoiets bedoel ik trouwens bij de bowlingbal, al zag ik net een ander voorbeeld met een iets meer kegelachtige vorm (met hoeken).
[ afbeelding ]
Nee, dat is de dwarsdoorsnede van de bowlingbal. Dat is precies wat ik dus bedoelde: het is geen mooie ronde bal (van binnen). De bal wordt gemanipuleerd.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 20:00 schreef Godshand het volgende:
[..]
Geen idee qua gewichtsverdeling..
Vaag plaatje trouwens, die gast houdt iets digitaals vast?
Oh, en die gast is trouwens iemand van Het Klokhuis. Ik ben alleen zijn naam vergeten. Ligt op het puntje van mijn tong. Heeft ook meegedaan met WIDM, ooit, lang geleden. M... nog iets. Maurits? Marnix? Geen idee.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 20:00 schreef Godshand het volgende:
[..]
Geen idee qua gewichtsverdeling..
Vaag plaatje trouwens, die gast houdt iets digitaals vast?
Vervelende gast in de reisprogramma'squote:Op dinsdag 2 februari 2021 20:37 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Oh, en die gast is trouwens iemand van Het Klokhuis. Ik ben alleen zijn naam vergeten. Ligt op het puntje van mijn tong. Heeft ook meegedaan met WIDM, ooit, lang geleden. M... nog iets. Maurits? Marnix? Geen idee.
Edit: Maurice natuurlijk.
ah.... sorry late reactie.. ik was dit topic kwijt.. soms ruim ik op en dan zit je wel eens mis met de knopjes...quote:Op zondag 27 december 2020 01:30 schreef Dingest het volgende:
[..]
Tsja, vrouwen van adel maar vooral de koninginnen waren in eerste instantie babyfabriekjes. Hoe eerder een (mannelijke) opvolger hoe beter. En sommigen dachten dan 'hoe meer ter reserve des te beter', want je kon nooit weten hoeveel kinderen zouden blijven leven (zoals bij Anne). Sommigen van die meisjes waren jonger dan 10 toen ze uitgehuwelijkt werden, en 'begonnen met baren' rond hun 14de.
En natuurlijk bestond anticonceptie ook niet![]()
Anne heeft het ook nooit makkelijk gehad; ze was nooit opgegroeid om koningin te worden, en ze was ook heel veel ziek. Bij haar kroning moest ze zelfs naar de ceremonie gedragen worden omdat ze amper kon staan. Ze was veel bedlegerig, en haar man was een vrij waardeloos (en vaak dronken) figuur. Daardoor wordt ze vaak en onterecht als een beetje sullig, zwak dametje afgeschilderd - zeker in vergelijking met Mary I, Elizabeth I en Victoria.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |