Dit. Mooie, genuanceerde post. Dat afgeven op China is enigszins belachelijk en een trieste poging om eigen falen te verhullen.quote:Op donderdag 23 april 2020 07:56 schreef StateOfMind het volgende:
Het enige wat je China zou kunnen verwijten is dat het virus daar ontstaan is, en dat men het in het begin stil heeft willen houden.
Maar toen het eenmaal bekend is geworden, en China vergaande maatregelen had genomen, heeft het samen met getroffen omliggende Aziatische landen informatie en onderzoeksdata gedeeld en naar buiten gebracht.
Dat het in sommige landen in het Westen uiteindelijk zo uit de hand gelopen is in de weken daarna is volledig te wijten aan de té trage en té lakse reacties van de betreffende regeringen.
Fijn toch die EU? Het is gewoon ieder voor zich momenteel. Bodemloze put is het.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:04 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Duitsland produceert ze zelf, maar houdt ze ook allemaal zelf.
Politie in America heeft het lastig met handhaven van de Corona regels.twitter:scottiepipm twitterde op donderdag 23-04-2020 om 04:41:44K*ren: "Arrest me"
Cop: Okay
K*ren: 😲 https://t.co/5NJnPsSj8k reageer retweet
Dat is wel iets wat me opviel inderdaad. Iedereen is zo vol van Europese samenwerking, maar zodra het een keer goed mis ging verschuilde iedereen zich achter zijn eigen grenzen.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:48 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Fijn toch die EU? Het is gewoon ieder voor zich momenteel. Bodemloze put is het.
quote:Op donderdag 23 april 2020 08:48 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Fijn toch die EU? Het is gewoon ieder voor zich momenteel. Bodemloze put is het.
Volgens mij is hier al een keer of 20 uitgelegd dat de EU geen bevoegdheid heeft op het gebied van gezondheidszorg. Dat is wat lidstaten zelf hebben afgesproken. Het enige dat zij kunnen doen is een faciliterende rol spelen.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:50 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is wel iets wat me opviel inderdaad. Iedereen is zo vol van Europese samenwerking, maar zodra het een keer goed mis ging verschuilde iedereen zich achter zijn eigen grenzen.
quote:Op donderdag 23 april 2020 08:25 schreef Salina het volgende:
China heeft zeker dingen fout gedaan, zaken verzwegen, etcetera, maar dat betekent niet dat zij verantwoordelijk zijn
Agree to disagree then.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:04 schreef Tarado het volgende:
[..]![]()
Totaal mee oneens, je moet bij het begin beginnen en dat is daar en dan kom je vanzelf ook bij "ons" beleid terecht maar je moet wel de verantwoordelijkheden beoordelen waar ze zijn.
ben het wel eens dat China aardig wat te verwijten valt. Maar de rest van de wereld had vliegverkeer uit China gewoon veel sneller stil moeten leggen. Hoe lang kwamen er nog vluchten uit China direct naar Schiphol? Ergens in februari of maart nog?quote:Op donderdag 23 april 2020 09:04 schreef Tarado het volgende:
[..]![]()
Totaal mee oneens, je moet bij het begin beginnen en dat is daar en dan kom je vanzelf ook bij "ons" beleid terecht maar je moet wel de verantwoordelijkheden beoordelen waar ze zijn.
dus je mag de bron niet verantwoordelijk stellen want dat is te simplistisch?quote:Op donderdag 23 april 2020 09:09 schreef Salina het volgende:
[..]
Agree to disagree then.
Wel een erg simplistische gedachte als ik zo vrij mag zijn. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet, al zou het gros van de mensen het wel graag zo duidelijk en makkelijk (zwart-wit) willen zien, misschien bij gebrek aan beter weten en de werkelijkheid niet aandurven.
De verantwoordelijkheden hier in NL en Europa en de VS liggen hier in NL, Europa en de VS; niet in China. En dat "ja, maar ons beleid is gebaseerd op de kennis en informatie vanuit China" is ook een simplistische gotspe, mijns inziens.
ik zeg toch ook niet dat hier adequaat gehandeld is in het begin maar daarom China maar vrij te pleiten gaat gewoon te verquote:Op donderdag 23 april 2020 09:10 schreef nixxx het volgende:
[..]
ben het wel eens dat China aardig wat te verwijten valt. Maar de rest van de wereld had vliegverkeer uit China gewoon veel sneller stil moeten leggen. Hoe lang kwamen er nog vluchten uit China direct naar Schiphol? Ergens in februari of maart nog?
dit dusquote:Op donderdag 23 april 2020 09:13 schreef Zeroku het volgende:
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Tuurlijk is China verantwoordelijk en hebben zij verwerpelijk gehandeld. Maar dat ontslaat je als land niet van je eigen verantwoordelijkheid.
En alweer een verkeerde aanname van jou.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
dus je mag de bron niet verantwoordelijk stellen want dat is te simplistisch?
Het lijkt mij dat jij vooral zwart-wit denkt. Je mag China verantwoordelijk houden, net als dat je de verantwoordelijkheden hier mag leggen. Het is niet of-of.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:09 schreef Salina het volgende:
[..]
Agree to disagree then.
Wel een erg simplistische gedachte als ik zo vrij mag zijn. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet, al zou het gros van de mensen het wel graag zo duidelijk en makkelijk (zwart-wit) willen zien, misschien bij gebrek aan beter weten en de werkelijkheid niet aandurven.
De verantwoordelijkheden hier in NL en Europa en de VS liggen hier in NL, Europa en de VS; niet in China. En dat "ja, maar ons beleid is gebaseerd op de kennis en informatie vanuit China" is ook een simplistische gotspe, mijns inziens.
Dat is precies wat ik net zeg.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:16 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat jij vooral zwart-wit denkt. Je mag China verantwoordelijk houden, net als dat je de verantwoordelijkheden hier mag leggen. Het is niet of-of.
Moet wel kunnen maarja hoe ga je die vinden. En hoe weet je welke vleermuis het was?quote:Op donderdag 23 april 2020 09:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
dus je mag de bron niet verantwoordelijk stellen want dat is te simplistisch?
Ik lees nog eens terug en volgens mij zeggen jullie allebei precies hetzelfdequote:
quote:Op donderdag 23 april 2020 09:16 schreef Salina het volgende:
[..]
En alweer een verkeerde aanname van jou.
Jij zegt dat China 100% verantwoordelijk is. Dat is simplistisch en zwart-wit; niet genuanceerd en ver bezijden de waarheid en de werkelijkheid, die veel en veel complexer in elkaar steekt dan dat.
Ik reageer op jouw stelling dat "China 100% verantwoordelijk is". Dat is niet zo.
Uiteraard mag/moet je China op zijn verantwoordelijkheden wijzen, net als dat je je eigen regering en regeringsleiders op hun verantwoordelijkheden mag/moet wijzen, de WHO, het RIVM, etcetera.
Nuance dus.
Het een sluit het ander niet uit, zoals Zeroku ook terecht stelt.
EDIT: excuus, de opmerking dat China 100% verantwoordelijk is, komt van een andere user, niet van jou, zie ik nu.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:19 schreef Tarado het volgende:
[..]jij neemt iets verkeerd aan want dat stel ik helemaal niet, ik zeg dat je bij de bron moet beginnen en niet wegwuiven omdat we zelf zoveel fouten hebben gemaakt wat jij stelt
Het laat mooi zien waarom ze in Azië de verspreiding sneller onder controle hebben...quote:Op donderdag 23 april 2020 08:49 schreef Momo het volgende:
Politie in America heeft het lastig met handhaven van de Corona regels.twitter:scottiepipm twitterde op donderdag 23-04-2020 om 04:41:44K*ren: "Arrest me"
Ik was het die zei dat China 100% verantwoordelijk is.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:16 schreef Salina het volgende:
[..]
En alweer een verkeerde aanname van jou.
Jij zegt dat China 100% verantwoordelijk is. Dat is simplistisch en zwart-wit; niet genuanceerd en ver bezijden de waarheid en de werkelijkheid, die veel en veel complexer in elkaar steekt dan dat.
Ik reageer op jouw stelling dat "China 100% verantwoordelijk is". Dat is niet zo.
Uiteraard mag/moet je China op zijn verantwoordelijkheden wijzen, net als dat je je eigen regering en regeringsleiders op hun verantwoordelijkheden mag/moet wijzen, de WHO, het RIVM, etcetera.
Nuance dus.
Het een sluit het ander niet uit, zoals Zeroku ook terecht stelt.
We zijn het gewoon eens hoor. Wat mij betreft gaat dit China economisch de kop kosten de komende jaren. Wat Japan al deed, stimulus aanbieden om bedrijven terug te halen uit China lijkt me een goed idee. Als dat niet werkt gewoon wetgeving invoeren en handelsbarrières. Dwing bedrijven dan maar om uit China te vertrekken.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:14 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik zeg toch ook niet dat hier adequaat gehandeld is in het begin maar daarom China maar vrij te pleiten gaat gewoon te ver
Cultuur speelt wel een belangrijke rol in het indammen inderdaad..quote:Op donderdag 23 april 2020 09:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het laat mooi zien waarom ze in Azië de verspreiding sneller onder controle hebben...
Gaat niet gebeuren denk ik. China kan het zo ongeveer als enige land ter wereld permitteren om drie miljoen mensen te laten overlijden terwijl de economie gewoon doordraait.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:20 schreef nixxx het volgende:
Wat mij betreft gaat dit China economisch de kop kosten de komende jaren.
Dat niet alleen. Het is de fabriek van de wereld geworden. We zijn collectief voor heel veel industrie volledig afhankelijk van goederen en diensten vanuit China. Je kunt ze simpelweg niet meer missen.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:22 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren denk ik. China kan het zo ongeveer als enige land ter wereld permitteren om drie miljoen mensen te laten overlijden terwijl de economie gewoon doordraait.
Hier ben ik het volledig mee eens. Waarom zou je zo vreselijk afhankelijk moeten zijn van een land wat bol staat van onbetrouwbaarheid.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:20 schreef nixxx het volgende:
[..]
We zijn het gewoon eens hoor. Wat mij betreft gaat dit China economisch de kop kosten de komende jaren. Wat Japan al deed, stimulus aanbieden om bedrijven terug te halen uit China lijkt me een goed idee. Als dat niet werkt gewoon wetgeving invoeren en handelsbarrières. Dwing bedrijven dan maar om uit China te vertrekken.
Omdat ze heel veel dingen goedkoop kunnen produceren en in gigantische hoeveelheden. Dat blijft voor veel ondernemingen nog steeds de meest relevante overweging.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:28 schreef Tris het volgende:
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens. Waarom zou je zo vreselijk afhankelijk moeten zijn van een land wat bol staat van onbetrouwbaarheid.
Karen heeft t lastiger. Eigenlijk zou ze een taser moeten krijgen, 3x daags.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:49 schreef Momo het volgende:
Heeft China ook niet belachelijk veel macht in landen met veel grondstoffen? Bijvoorbeeld in Afrika. Linksom of rechtsom we hebben die lui nodig.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:31 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Omdat ze heel veel dingen goedkoop kunnen produceren en in gigantische hoeveelheden. Dat blijft voor veel ondernemingen nog steeds de meest relevante overweging.
Dan zoek je mogelijkheden om iets zelf te produceren, wellicht heeft dat consequenties voor de prijzen van producten. Het is een keuze, niets meer dan dat.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:31 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Omdat ze heel veel dingen goedkoop kunnen produceren en in gigantische hoeveelheden. Dat blijft voor veel ondernemingen nog steeds de meest relevante overweging.
Dit.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:39 schreef Tris het volgende:
[..]
Dan zoek je mogelijkheden om iets zelf te produceren, wellicht heeft dat consequenties voor de prijzen van producten. Het is een keuze, niets meer dan dat.
Tegen welke prijs? Je kunt niet alles in eigen land produceren of zelfs binnen Europa.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:42 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Dit.
Die 'onmogelijk' scenario's bestaan gewoon niet. Alles is mogelijk.
Het heeft niet alleen consequenties voor de prijzen. Het is niet zonder reden dat China de laatste jaren miljarden investeert in Afrika. Hierdoor krijgen zij op heel veel gebieden een monopolie doordat zij simpelweg alle grondstoffen oppikken. Het is niet zo simpel om als land of als Europa zomaar alles in eigen productie te nemen.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:39 schreef Tris het volgende:
[..]
Dan zoek je mogelijkheden om iets zelf te produceren, wellicht heeft dat consequenties voor de prijzen van producten. Het is een keuze, niets meer dan dat.
Ik vind het wel grappig dat ze nu plots met een exacte tijdslijn komen, maar we zijn nu duizenden besmettingen verder. "Carnaval vier je in kleine groepjes" en vooral niet testen, natuurlijk vind je niets.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:09 schreef kurk_droog het volgende:
Kijkt iemand vreemd op dat het virus veel eerder al in nl was? Dat riepen we in januari al.. Manmanman
En natuurlijk blijkt Karen ook nog een antivaxxerquote:Op donderdag 23 april 2020 08:49 schreef Momo het volgende:
quote:But the mother, 40-year-old Sara Walton Brady, wasn't on the playground simply so her kids could play. Brady is an anti-vaccine activist with connections to several far-right groups in Idaho, and she was participating in an organized protest on Tuesday against the governor's stay-at-home order. A group of people removed police caution tape to enter the closed playground, the Idaho Statesman reported, and Brady refused police requests to leave before she was arrested.
Besef je wel dat de inhoud van je post heel erg eng is? (ik hoop dat je begrijpt hoe ik dit bedoel).quote:Op donderdag 23 april 2020 09:48 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Het heeft niet alleen consequenties voor de prijzen. Het is niet zonder reden dat China de laatste jaren miljarden investeert in Afrika. Hierdoor krijgen zij op heel veel gebieden een monopolie doordat zij simpelweg alle grondstoffen oppikken. Het is niet zo simpel om als land of als Europa zomaar alles in eigen productie te nemen.
Die gasten sporen ook niet echt.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:51 schreef speknek het volgende:
[..]
En natuurlijk blijkt Karen ook nog een antivaxxer.
[..]
Sancties, heffingen en barrières. Dat is ook het enige wat grote bedrijven snappen omdat het de kostprijs raakt van hun producten.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:20 schreef nixxx het volgende:
[..]
We zijn het gewoon eens hoor. Wat mij betreft gaat dit China economisch de kop kosten de komende jaren. Wat Japan al deed, stimulus aanbieden om bedrijven terug te halen uit China lijkt me een goed idee. Als dat niet werkt gewoon wetgeving invoeren en handelsbarrières. Dwing bedrijven dan maar om uit China te vertrekken.
Ja want de grondstoffen kweken ze in hun achtertuin in Deventer (Auping)quote:Op donderdag 23 april 2020 09:52 schreef Tris het volgende:
[..]
Besef je wel dat de inhoud van je post heel erg eng is? (ik hoop dat je begrijpt hoe ik dit bedoel).
Waar een wil is, is een weg. Het kan onmogelijk zo zijn dat alles in de wereld gebaseerd is op China. Als 'gek' voorbeeld wil ik alleen al aangeven dat in deze barre tijden een producent van matrassen binnen onze eigen grenzen ineens mondkapjes gaat produceren.
Alternatieven in overvloed, als je maar wilt.
Dit soort mensen zijn zo ergerlijk he, die hele attitude. Daar kan geen fokker tegenop.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:51 schreef speknek het volgende:
[..]
En natuurlijk blijkt Karen ook nog een antivaxxer.
[..]
Het is ook best wel positief. Waar we een paar weken geleden nog 6 klinieken (pakweg 22 bedden per kliniek) open hadden, hebben we er nu nog 3. En die zijn bij lange na niet vol.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:02 schreef _I het volgende:
[..]
Klinkt wel heel positief! Op die groep langliggers na, natuurlijk.![]()
Doen jullie iets anders qua protocol, of kan je een andere reden verzinnen dat de ziekte anders verloopt?
Kan me maar niet aan het idee onttrekken dat normale griepseizoenen ook altijd spontaan stoppen eind maart. Een wijzigend ziektebeeld zou eerder ruimte geven voor een mildere variant of veranderende omstandigheden, niet zozeer de sociale onthouding.
Pff, wel een redelijk drama overigens. Wat is er nog van je lichaam over na 3+ weken aan de beademing. Hoop dat men ook al bezig is om de nazorg op te schalen voor deze mensen.
Wordt nog raar plannen de komende tijd met zoveel onzekerheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |