abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193005930
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou ja, Denemarken en Noorwegen zullen ook nog wel zo veel doden krijgen. Zij spreiden het alleen uit over een langere tijd. Zweden niet. En daar komt bij dat meer groepsimmumiteit wordt ontwikkeld waardoor het virus zich in de toekomst langzamer gaat verspreiden. Mooie R0 waarde straks met 40% immuniteit.

I'm all for Zweden haar aanpak hoor. Die lock-ins van andere landen en ons kunnen straks nog wel vervelender uitpakken dan we denken wanneer het virus zich weer sneller gaat verspreiden met als gevolg een grotere tweede golf itt Zweden in de toekomst.

Onze R0 waarde kan weer ver boven de 1 schieten. Die van Zweden gaat dat minder snel doen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_193008212
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 00:39 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

I'm all for Zweden haar aanpak hoor. Die lock-ins van andere landen en ons kunnen straks nog wel vervelender uitpakken dan we denken wanneer het virus zich weer sneller gaat verspreiden met als gevolg een grotere tweede golf itt Zweden in de toekomst.

Zucht.

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:27 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik vond dit wel interessant om te lezen:
https://threadreaderapp.com/thread/1256216929993469952.html

Op horeca na geen grote verschillen met Nederland.
pi_193009959
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Alleen die titel al... waarom laks? Dit is een weloverwogen keuze geweest, of je het er mee eens bent of niet.
pi_193010275
Buiten de bescherming van de bejaardenwoningen (waar het vreselijk was) denk ik dat Zweden er inderdaad vrij goed uitkomt. In verhouding tot andere landen relatief weinig doden in de leeftijdsgroep 60-80 jaar, wat suggereert dat de ziekte vooral buiten de risicogroepen is verspreid (en in de bejaardenhuizen waar men gigantisch heeft gefaald, en dat geeft men ook toe).
pi_193011760
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 06:33 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Zucht.

Hoezo zucht? Lijkt me vrij aannemelijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_193013730
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 11:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoezo zucht? Lijkt me vrij aannemelijk.
Je hebt duidelijk dat linkje niet gelezen.
pi_193014394
Goed artikel in het AD over Zweden met duidelijke vergelijkende cijfers.

Tegnell stelt dat het allemaal niet heeft geleid tot de dramatische taferelen waarvoor wel gewaarschuwd werd. De ic's, waarvan de capaciteit in de beginfase werd verdubbeld van 526 bedden naar 1100, raakten niet overspoeld. In eerste instantie liet Zweden een beeld zien dat vergelijkbaar was met andere Europese landen. Afgemeten aan de zogenoemde 'oversterfte', de 'extra' doden die de afgelopen weken vielen vergeleken met langjarige gemiddelden, deed Zweden het in vergelijking met Nederland of België best goed.

Van half maart tot half april overleden 24 procent meer Zweden dan in een gemiddeld jaar. In het Verenigd Koninkrijk (55 procent), België (62 procent) en Nederland (52 procent) liggen die cijfers een stuk hoger. Aan de andere kant: buurlanden van Zweden scoren aanmerkelijk 'beter': in Denemarken vielen maar 4 procent meer doden, in Duitsland 3 procent meer. En in Noorwegen overleden in maart-april zelfs minder mensen dan in een gemiddeld jaar.
https://www.topics.nl/voo(...)D&utm_content=topics
pi_193017255
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 15:15 schreef Za het volgende:
[ afbeelding ]
8-5 1?
pi_193028979
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 17:25 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

8-5 1?
Waarschijnlijk incomplete data aangezien de grafiek op dezelfde datum gepubliceerd is.
pi_193029143
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:08 schreef Mondkapje het volgende:
Goed artikel in het AD over Zweden met duidelijke vergelijkende cijfers.

Tegnell stelt dat het allemaal niet heeft geleid tot de dramatische taferelen waarvoor wel gewaarschuwd werd. De ic's, waarvan de capaciteit in de beginfase werd verdubbeld van 526 bedden naar 1100, raakten niet overspoeld.
Met op dit moment een instroom van 50 ic gevallen per dag en een gemiddelde verblijfsduur van 2 weken gaan ze wel aan de 14*50= 700 komen. De instroom moet daar niet boven de 78 gaan komen. ;)
pi_193030692
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 11:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met op dit moment een instroom van 50 ic gevallen per dag en een gemiddelde verblijfsduur van 2 weken gaan ze wel aan de 14*50= 700 komen. De instroom moet daar niet boven de 78 gaan komen. ;)
https://www.arcgis.com/sh(...)881cce45db13f7e/data
Hier wat betrouwbaarder data (met veel vertraging). Het derde tabblad geeft het aantal nieuwe IC opnames per dag. Dat lijkt gepiekt te hebben rond Pasen (12 en 13 April), daarna is het 7 dagen rollende gemiddelde behoorlijk aan het dalen en blijft het onder de 40.
  Moderator zondag 10 mei 2020 @ 10:50:27 #213
236264 crew  capricia
pi_193046261
Zweden heeft inmiddels Nederland ingehaald met aantal doden per miljoen inwoners. :{

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_193046486
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 10:50 schreef capricia het volgende:
Zweden heeft inmiddels Nederland ingehaald met aantal doden per miljoen inwoners. :{

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
In Zweden hebben mensen kunnen leven, is het virus verder verspreid zonder dat ziekenhuizen er aan onderdoor zijn gegaan. Ik snap werkelijk niet dat mensen alleen kunnen kijken naar het aantal corona doden, zonder in ogenschouw te nemen welke andere negatieve consequenties de lockdowns meebrengt, en hoeveel geestelijk, lichamelijk en economisch leed dit veroorzaakt.

Plus dat de oversterfte in Zweden lager is dan het aantal corona doden, terwijl in Nederland de oversterfte ongeveer 2 keer zo hoog is als het aantal geregistreerde corona doden
  zondag 10 mei 2020 @ 11:14:40 #215
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_193046537
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:10 schreef nirvana het volgende:

[..]

Ik snap werkelijk niet dat mensen alleen kunnen kijken naar het aantal corona doden, zonder in ogenschouw te nemen welke andere negatieve consequenties de lockdowns meebrengt, en hoeveel geestelijk, lichamelijk en economisch leed dit veroorzaakt.
In Zweden doet de economie het ook slecht.
pi_193046590
quote:
2s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Wat doet de economie daar dan?
Hier hamert iedereen erop dat het niet om doden gaat maar om de druk op de zorg. Gaat het om Zweden dan kijkt iedereen opeens wel naar de doden.
pi_193046615
quote:
2s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Uiteraard hebben de maatregelen die ze daar genomen hebben ook een negatief effect op de economie, maar in ieder geval minder dan andere landen. Wat het grootste voordeel vooral is dat ze hebben, is dat ze op een redelijk normale manier zijn blijven leven, zonder het hysterische gedoe om het virus, maar met redelijke verstandige maatregelen er voor gezorgd hebben dat het virus niet uit de hand is gelopen. Scholen zijn open, je kan gewoon normaal sporten, restaurants zijn met wat beperkingen open, allemaal zaken die in ieder geval erg belangrijk zijn voor de geestelijke gezondheid van mensen. En die er ook voor zorgen dat de economische klap wat minder hard zal zijn. Daarbij hebben ze het voordeel dat het virus ondertussen veel verder verspreid is, waardoor ze nu minder risico lopen, omdat een redelijk gedeelte van de bevolking immuun is geworden. Zo bescherm je ook degene weer die wel gezondheidsrisico's lopen met dit virus.
pi_193046702
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:10 schreef nirvana het volgende:

[..]

In Zweden hebben mensen kunnen leven, is het virus verder verspreid zonder dat ziekenhuizen er aan onderdoor zijn gegaan. Ik snap werkelijk niet dat mensen alleen kunnen kijken naar het aantal corona doden, zonder in ogenschouw te nemen welke andere negatieve consequenties de lockdowns meebrengt, en hoeveel geestelijk, lichamelijk en economisch leed dit veroorzaakt.

Plus dat de oversterfte in Zweden lager is dan het aantal corona doden, terwijl in Nederland de oversterfte ongeveer 2 keer zo hoog is als het aantal geregistreerde corona doden
Welke lockdown?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 10 mei 2020 @ 11:39:15 #219
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_193046793
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:19 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Wat doet de economie daar dan?
Krimpt vergelijkbaar met de rest van Europa:

quote:
Sweden unlikely to feel economic benefit of no-lockdown approach

Analysts forecast that growth will contract at similar rate to rest of Europe

Mickes, unlike most record shops in Europe, is still open for business. The compact store in southern Stockholm crammed with thousands of vinyl LPs last week enjoyed a steady stream of customers taking advantage of Sweden’s no-lockdown approach to coronavirus.

But owner Micke Englund said that while he was happy his shop was not closed, his business had still been hit hard by Covid-19. “When people became aware of coronavirus around March 12, we lost almost overnight 30 per cent. It’s OK. For a couple of months, it will work. But after that it will be very, very tough,” he said.

Sweden refused to follow other European countries in closing its primary schools and kindergartens or banning people from leaving their homes, arguing that taking such “draconian measures” was not sustainable and could unnecessarily harm the economy. Swedish business leaders such as Jacob Wallenberg have urged authorities to take the economy into consideration when thinking of imposing restrictions or risk social unrest.

Early figures for Sweden’s gross domestic product in the first quarter of 2020, released this week, suggested that at least in March it had performed better than much of the EU as it recorded a decline of just 0.3 per cent, compared with a 3.8 per cent fall for the eurozone.

But economists argue that Sweden is unlikely in the long term to escape the severe economic pain of the rest of Europe. The European Commission forecasts that Sweden’s GDP will fall by 6.1 per cent this year.

The Riksbank, the country’s central bank, has an even gloomier outlook, estimating that GDP will contract by 7-10 per cent, with unemployment peaking at between 9 and 10.4 per cent. These are disastrous figures for the Scandinavian country.

“It is too early to say that we would do better than others. In the end, we think Sweden will end up more or less the same,” said Christina Nyman, a former deputy head of monetary policy at the Riksbank who is now chief economist at lender Handelsbanken.
https://www.ft.com/content/93105160-dcb4-4721-9e58-a7b262cd4b6e

quote:
Sweden Has Avoided a Coronavirus Lockdown. Its Economy Is Hurting Anyway.

Even without legal prohibitions, many Swedes are following social-distancing recommendations and limiting travel

MOTALA, Sweden—While much of Europe and the U.S. have endured strict government-imposed lockdowns, Josefine Sandblom has been free to savor the Scandinavian spring and lounge in restaurants in her hometown here, a popular lakeside vacation destination.

But Ms. Sandblom, like many Swedes, has chosen not to. She keeps 6 feet away from colleagues in the factory where she works and stays home the rest of the time. She takes a dim view of the young people crowding bars in the capital, Stockholm.
https://www.wsj.com/artic(...)g-anyway-11588870062
pi_193046798
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Welke lockdown?
Zo vermoeiend dit. Nooit argumenten, alleen loze eenregelige kreten. Technisch gezien is het misschien geen lockdown. Maar OV met een beperkt schema, geen culturele activiteiten, scholen dicht, samenscholingsverboden, horeca dicht, alle sportactiviteiten dicht komt wel erg dicht bij een lockdown.
pi_193046865
quote:
En het gaat uiteraard niet alleen om de economie. Geestelijke en lichamelijke gezondheid is ook erg belangrijk. Plus dat het virus zich verspreidt onder een bevolkingsgroep die er weinig tot geen last van heeft, met uiteraard een enkele sporadische uitzondering.
pi_193046924
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:39 schreef nirvana het volgende:

[..]

Zo vermoeiend dit. Nooit argumenten, alleen loze eenregelige kreten. Technisch gezien is het misschien geen lockdown. Maar OV met een beperkt schema, geen culturele activiteiten, scholen dicht, samenscholingsverboden, horeca dicht, alle sportactiviteiten dicht komt wel erg dicht bij een lockdown.
Dan nodig ik je uit om documentaires te kijken over hoe het leven eruit zag in Bergamo of Wuhan al die tijd. Youtube staat vol met dergelijke filmpjes van hoe het leven daar al die tijd was.

In Bergamo werd je maandenlang beboet als je over straat liep zonder goede reden. En die goede reden was alleen als je 1x per dag een huisdier uitliet dat uitgelaten moest worden, naar de enige open winkels apotheek en supermarkt ging of als je mantelzorger was.

In Wuhan waren de regels van de lockdown nog vele malen erger.

Als je van een lockdown in Nederland spreekt dan komt dat nogal dom over.

In Europa is het dan ook niet zwart/wit. Aan de ene kant heb je dus Bergamo, waar ook geen lockdown was, maar het is wel begrijpelijk als mensen daar de fout maken om het een lockdown te noemen. En aan de andere kant heb je Zweden. Daar zijn ook maatregelen geweest, maar die stellen weinig voor ivm de rest van Europa.

En Nederland stond al die tijd veel dichter bij Zweden dan Bergamo. We hebben al die tijd de vrijheid gehad om op elk gewenst moment naar buiten te gaan. De meeste winkels zijn altijd open geweest en we konden nog genoeg activiteiten doen die elders verboden waren.
Nederland heeft wat mij betreft een goede balans gevonden tussen veiligheid waarborgen zonder teveel beperkende maatregelen te nemen.

Dus kom alsjeblieft niet met een onzinterm als lockdown, want dan weet je echt niet waar je het over hebt.
pi_193047000
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dan nodig ik je uit om documentaires te kijken over hoe het leven eruit zag in Bergamo of Wuhan al die tijd. Youtube staat vol met dergelijke filmpjes van hoe het leven daar al die tijd was.

In Bergamo werd je maandenlang beboet als je over straat liep zonder goede reden. En die goede reden was alleen als je 1x per dag een huisdier uitliet dat uitgelaten moest worden, naar de enige open winkels apotheek en supermarkt ging of als je mantelzorger was.

In Wuhan waren de regels van de lockdown nog vele malen erger.

Als je van een lockdown in Nederland spreekt dan komt dat nogal dom over.

In Europa is het dan ook niet zwart/wit. Aan de ene kant heb je dus Bergamo, waar ook geen lockdown was, maar het is wel begrijpelijk als mensen daar de fout maken om het een lockdown te noemen. En aan de andere kant heb je Zweden. Daar zijn ook maatregelen geweest, maar die stellen weinig voor ivm de rest van Europa.

En Nederland stond al die tijd veel dichter bij Zweden dan Bergamo. We hebben al die tijd de vrijheid gehad om op elk gewenst moment naar buiten te gaan. De meeste winkels zijn altijd open geweest en we konden nog genoeg activiteiten doen die elders verboden waren.
Nederland heeft wat mij betreft een goede balans gevonden tussen veiligheid waarborgen zonder teveel beperkende maatregelen te nemen.

Dus kom alsjeblieft niet met een onzinterm als lockdown, want dan weet je echt niet waar je het over hebt.
Als Rutte het zelf al een intelligente lockdown noemt... Maar je gaat voorbij aan de essentie wat ik schrijf en dat is niet het woord lockdown. Alle maatregelen die genomen zijn, zouden zijn bedoeld om er voor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast raken. In Zweden hebben ze met een stuk minder maatregelen ervoor gezorgd dat dat niet is gebeurd. Waarom blijft bijv. Nederland dan halsstarrig vasthouden aan beperkende maatregelen, terwijl er nu al een land is, wat een ander beleid heeft gevoerd en waar de situatie niet uit de hand is gelopen?
pi_193047028
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:55 schreef nirvana het volgende:

[..]

Als Rutte het zelf al een intelligente lockdown noemt... Maar je gaat voorbij aan de essentie wat ik schrijf en dat is niet het woord lockdown.
Dat komt omdat ik je aansprak over het foutief gebruikte woord lockdown en je er omheen lult.
pi_193047043
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat komt omdat ik je aansprak over het foutief gebruikte woord lockdown en je er omheen lult.
Mijn reactie heb ik iets gewijzigd en je gaat een semantische discussie aan over het woord lockdown, terwijl die discussie nergens overgaat.
pi_193047069
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:59 schreef nirvana het volgende:

[..]

Mijn reactie heb ik iets gewijzigd en je gaat een semantische discussie aan over het woord lockdown, terwijl die discussie nergens overgaat.
Als je mijn post had gelezen dan had je gelezen dat de maatregelen in Nederland weinig voorstellen ivm het grootste deel van Europa.
pi_193047104
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 11:39 schreef nirvana het volgende:

[..]

Wat betreft "lockdown" is er echt geen groot verschil tussen Nederland en Zweden hoor.
pi_193047113
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als je mijn post had gelezen dan had je gelezen dat de maatregelen in Nederland weinig voorstellen ivm het grootste deel van Europa.
Ja, in het grootste deel van Europa hebben ze nog strengere maatregelen dan in Nederland, maar ik zie niet in wat dat toevoegt aan de discussie.
pi_193047136
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:04 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Wat betreft "lockdown" is er echt geen groot verschil tussen Nederland en Zweden hoor.

Scholen open, horeca open, alle sporten kan je normaal beoefenen, kunst en cultuur gewoon open, geen samenscholingsverboden, dat vind ik wel een enorm verschil
pi_193047138
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:06 schreef nirvana het volgende:

[..]

Ja, in het grootste deel van Europa hebben ze nog strengere maatregelen dan in Nederland, maar ik zie niet in wat dat toevoegt aan de discussie.
Dat is een duidelijk argument tegen jouw stelling dat we in Nederland een lockdown hebben en je helemaal niets meer mag. Onze maatregelen zijn relatief licht en lijken veel meer op de maatregelen van Zweden dan op die van de meeste Europese landen.
pi_193047201
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is een duidelijk argument tegen jouw stelling dat we in Nederland een lockdown hebben en je helemaal niets meer mag. Onze maatregelen zijn relatief licht en lijken veel meer op de maatregelen van Zweden dan op die van de meeste Europese landen.
Ik heb nergens gezegd dat je niks meer mag. Je legt me woorden in de mond die ik niet zeg en je vergelijkt Nederland met andere Europese landen, terwijl het mij niet gaat om de vergelijking met andere Europese landen, die nog veel meer extremere maatregelen hebben genomen, maar om de vergelijking met Zweden, waar ze met veel lichtere maatregelen ook alles onder controle hebben.
pi_193047342
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:08 schreef nirvana het volgende:

[..]

Scholen open, horeca open, alle sporten kan je normaal beoefenen, kunst en cultuur gewoon open, geen samenscholingsverboden, dat vind ik wel een enorm verschil
Ik heb begrepen dat theaters dicht zijn, geen sportevenementen of concerten, horeca open maar wel beperkt. Verschillen tussen Nederland en Zweden zijn kleiner dan verschillen tussen Nederland en b.v. Spanje.
  Moderator zondag 10 mei 2020 @ 12:29:21 #233
236264 crew  capricia
pi_193047350
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:28 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat theaters dicht zijn, geen sportevenementen of concerten, horeca open maar wel beperkt. Verschillen tussen Nederland en Zweden zijn kleiner dan verschillen tussen Nederland en b.v. Spanje.
Ja.
Alleen de basisschool was open. Universiteit ook dicht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_193047355
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja.
Alleen de basisschool was open. Universiteit ook dicht.
En ook geen examens.
pi_193047375
Sportevenementen zijn wel gesloten, maar niet de sportverenigingen.
pi_193047462
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:14 schreef nirvana het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat je niks meer mag. Je legt me woorden in de mond die ik niet zeg en je vergelijkt Nederland met andere Europese landen, terwijl het mij niet gaat om de vergelijking met andere Europese landen, die nog veel meer extremere maatregelen hebben genomen, maar om de vergelijking met Zweden, waar ze met veel lichtere maatregelen ook alles onder controle hebben.
Maar wat versta je precies onder 'alles onder controle hebben'? Het aantal doden per inwoner in Zweden is inmiddels dat in Nederland voorbij met een vergelijkbaar aantal testen per inwoner. En waar in Nederland heel duidelijk dalende trends in het aantal nieuwe gevallen te zien zijn, zie je dat in Zweden nog in veel mindere mate. Kijk b.v. naar de daily new cases in Zweden en in Nederland. En dan moet je nog nagaan dat Nederland nog verergerende factoren had zoals carnaval in combinatie met mensen die terugkwamen uit wintersportgebieden waar het virus rondwaarde.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193047471
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar wat versta je precies onder 'alles onder controle hebben'? Het aantal doden per inwoner in Zweden is inmiddels dat in Nederland voorbij met een vergelijkbaar aantal testen per inwoner. En waar in Nederland heel duidelijk dalende trends in het aantal nieuwe gevallen te zien zijn, zie je dat in Zweden nog in veel mindere mate. Kijk b.v. naar de daily new cases in Zweden en in Nederland. En dan moet je nog nagaan dat Nederland nog verergerende factoren had zoals carnaval in combinatie met mensen die terugkwamen uit wintersportgebieden waar het virus rondwaarde.
De bevolkingsdichtheid alleen al maakt dat Zweden een veel lager cijfer zou moeten laten zien.
pi_193047498
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nederland vergelijken met Zweden. Kappers, sauna's, sportscholen, zwembaden, horeca, verenigingen etc allemaal open. Politie die je deur niet intrapt omdat je met zijn vijven een biertje loopt te drinken in je eigen huis. Een keer in je vrije tijd knippen en je een boete van 4000 euro aan naait. Leuk hoor dat de elite nog steeds elke dag hun portemonnee kan trekken en kan shoppen in de winkels. Maar dat neemt niet weg dat in Zweden 90% meer kan dan hier.
pi_193047509
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Onder het onder controle hebben, versta ik vooral dat de zorg de extra zieken door het corona virus prima aankan. En dat is in Zweden het geval. Dat het virus zich meer verspreidt dan in andere landen hoeft geen enkel probleem te zijn, zo lang het zich maar verspreidt onder het gedeelte van de bevolking dat er niet tot nauwelijks last van heeft. En daar lijkt men in te slagen in Zweden. Hierdoor verklein je ook erg de kans dat het later weer veel problemen op levert, mocht er nog een golf komen.
  Moderator zondag 10 mei 2020 @ 12:48:25 #240
236264 crew  capricia
pi_193047530
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:45 schreef nirvana het volgende:

[..]

Onder het onder controle hebben, versta ik vooral dat de zorg de extra zieken door het corona virus prima aankan. En dat is in Zweden het geval. Dat het virus zich meer verspreidt dan in andere landen hoeft geen enkel probleem te zijn, zo lang het zich maar verspreidt onder het gedeelte van de bevolking dat er niet tot nauwelijks last van heeft. En daar lijkt men in te slagen in Zweden. Hierdoor verklein je ook erg de kans dat het later weer veel problemen op levert, mocht er nog een golf komen.
Zweden heeft een groot probleem met de verzorgingstehuizen.
35 doden in 1 tehuis. Strafrechtelijk onderzoek.
Voelt toch niet als 'onder controle hebben'.

https://www.ad.nl/buitenl(...)t-35-doden~a238bf91/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_193047552
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De bevolkingsdichtheid alleen al maakt dat Zweden een veel lager cijfer zou moeten laten zien.
Dit is ook zo'n kul argument wat je vaak hoort. Uiteraard zal het noorden van Zweden nergens last van hebben omdat daar bijna niemand woont, maar je hebt gewoon grote steden als Stockholm, Malmö en Göteborg. En Stockholm heeft redelijk veel besmettingsgevallen gehad, waaronder jammer genoeg ook in wat verzorgingshuizen. Desalniettemin is het daar niet uit de hand gelopen.
pi_193047585
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Zweden heeft een groot probleem met de verzorgingstehuizen.
35 doden in 1 tehuis. Strafrechtelijk onderzoek.
Voelt toch niet als 'onder controle hebben'.

https://www.ad.nl/buitenl(...)t-35-doden~a238bf91/
Je bent overal op zoek naar daar waar het fout is gegaan in Zweden. Uiteraard is alles daar niet perfect gegaan. Ook in Nederland is het in verzorgingstehuizen helaas fout gegaan. Wat mij betreft komt alle aandacht naar het beschermen van de kwetsbare mensen in de samenleving, zonder dat je de niet kwetsbare mensen ook beschadigt. Dat doet Zweden mijn inziens redelijk goed, en nee, niet alles is daar perfect gegaan. Dat geven ze zelf ook gewoon toe.
pi_193047611
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:50 schreef nirvana het volgende:

[..]

Dit is ook zo'n kul argument wat je vaak hoort. Uiteraard zal het noorden van Zweden nergens last van hebben omdat daar bijna niemand woont
Nou dan. Als je de cijfers van NL met ZW vergelijkt dan heeft Zweden met hun veel grotere landelijke gebieden een voordeel op Nederland. Stedelijke gebieden zijn er ook in Zweden, maar half Nederland is een verstedelijkt gebied. Daardoor doet Zweden het slecht als ze dezelfde cijfers zouden laten zien, maar ze doen het dus beduidend slechter. Nog los van carnaval.
pi_193047664
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou dan. Als je de cijfers van NL met ZW vergelijkt dan heeft Zweden met hun veel grotere landelijke gebieden een voordeel op Nederland. Stedelijke gebieden zijn er ook in Zweden, maar half Nederland is een verstedelijkt gebied. Daardoor doet Zweden het slecht als ze dezelfde cijfers zouden laten zien, maar ze doen het dus beduidend slechter. Nog los van carnaval.
Het enige relevante is de CFR en niet de oppervlakte. Dat is leuk voor de verspreiding van het virus, maar de CFR kan alleen laag door bijvoorbeeld ouderen en risico groepen te isoleren. Het virus blijft zich wel verspreiden en wij zijn ook nog helemaal niet van corona af.
pi_193047682
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:45 schreef nirvana het volgende:

[..]

Maar wat is prima aankunnen? Als je gewoon je bejaarden de pijp uit laat gaan zonder ze te behandelen zoals Nederland en Zweden lijken te doen, dan houd je de boel vanuit dat perspectief wel lekker onder controle, want je zorg wordt niet extra belast. Het relatieve aantal doden in Zweden is al helemaal fors als je het vergelijkt met de buurlanden in plaats van Nederland.
Allerlei claims over wat je zou voorkomen door nu veel mensen de pijp uit te laten gaan lijken me voorbarig. Wellicht is een strategie van snelle reductie en zorgen dat je met testen en contactonderzoek de boel beheersbaar kunt houden wel veel effectiever dan de boel lekker laten woekeren.
pi_193047683
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Leg me dan maar eens precies uit wat ze slechter doen. En dan het liefst onderbouwd en niet alleen kijkend naar corona cijfers, maar naar het hele plaatje, inclusief geestelijke en lichamelijke gezondheidsrisico's die veroorzaakt worden door de maatregelen tegen het corona virus, vereenzaming en economische consequenties. En ook in ogenschouw nemend dat het virus zich waarschijnlijk al veel meer verspreid heeft in Zweden, waardoor het daar veel beter bestand is tegen een opleving van het virus. Ik laat me erg graag overtuigen met argumenten.
  zondag 10 mei 2020 @ 13:07:05 #247
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193047733
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 13:02 schreef nirvana het volgende:

[..]

Leg me dan maar eens precies uit wat ze slechter doen. En dan het liefst onderbouwd en niet alleen kijkend naar corona cijfers, maar naar het hele plaatje, inclusief geestelijke en lichamelijke gezondheidsrisico's die veroorzaakt worden door de maatregelen tegen het corona virus, vereenzaming en economische consequenties. En ook in ogenschouw nemend dat het virus zich waarschijnlijk al veel meer verspreid heeft in Zweden, waardoor het daar veel beter bestand is tegen een opleving van het virus. Ik laat me erg graag overtuigen met argumenten.
Waarom zou dat zo zijn als Nederland en Zweden ongeveer dezelfde cijfers laten zien?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_193047744
quote:

[..]

Waar zij het slechter in doen is het percentage besmettingen en vooral het aantal dodelijke slachtoffers.
Die staan niet in verhouding tot de minder ingevoerde maatregelen. Ik weet dat jij het daar niet mee eens bent en ik ga ook niet proberen je van het tegendeel te overtuigen. Dat is toch zinloos.

Ik reageer vooral op de onjuiste en onzinnige uitspraken die je eerder gedaan hebt zoals dat we een lockdown hebben, de maatregelen in Nederland enorm streng zijn en dat Zweden het zo goed zou doen.
pi_193047752
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 13:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar wat is prima aankunnen? Als je gewoon je bejaarden de pijp uit laat gaan zonder ze te behandelen zoals Nederland en Zweden lijken te doen, dan houd je de boel vanuit dat perspectief wel lekker onder controle, want je zorg wordt niet extra belast. Het relatieve aantal doden in Zweden is al helemaal fors als je het vergelijkt met de buurlanden in plaats van Nederland.
Allerlei claims over wat je zou voorkomen door nu veel mensen de pijp uit te laten gaan lijken me voorbarig. Wellicht is een strategie van snelle reductie en zorgen dat je met testen en contactonderzoek de boel beheersbaar kunt houden wel veel effectiever dan de boel lekker laten woekeren.
Dit is natuurlijk heel erg cru gezegd. Afgezien van het feit dat het aantal geregistreerde corona doden in Zweden hoger is dan de oversterfte, in tegenstelling tot Nederland, waar de oversterfte twee keer zo hoog is, als het aantal corona doden, laat men helemaal niet in Zweden de bejaarden extra de pijp uitgaan. Ze doen er van alles aan om die mensen te beschermen, dat dat helaas niet altijd gelukt is, zoals dat in Nederland helaas ook niet altijd gelukt is, is natuurlijk betreurenswaardig.
En je bent, zoals bijna iedereen, alleen de corona cijfers aan het vergelijken, maar bijna niemand kijkt naar het gehele plaatje. Dat is uiteraard ook veel moeilijker, maar wat kosten de maatregelen de samenleving, en wat levert de maatregelen de samenleving op. De samenleving is meer dan alleen corona.
pi_193047759
quote:

[..]

Ja dat is ook een mooi. Enerzijds heb je de aantoonbare consequenties van het beleid op de sterftecijfers (en dan neem je de medische nasleep of blijvende consequenties nog niet eens mee), anderzijds heb je vermeende positieve effecten van het beleid die jij claimt, maar die anderen dan moeten gaan uitpluizen. Volgens mij is het adagium 'wie claim, bewijst' hier van toepassing. Kom maar met de drastisch lagere cijfers van zelfmoord en huiselijk geweld in Zweden versus de buurlanden bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')