Ik vond inderdaad ook een recept met gecondenseerde melk. Tevens nog nooit gebruikt dus ben benieuwd.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:15 schreef Blues het volgende:
[..]
Collegadin heeft ze vandaag ook gemaakt, ze had het over een blikkie gecondenseerde melk, iets erdoorheen flikkeren en 10 minuten in de oven
/letterlijk
Scheutje door je koffie doenquote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:43 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik vond inderdaad ook een recept met gecondenseerde melk. Tevens nog nooit gebruikt dus ben benieuwd.
Kan ik daar nog meer mee, als ik wat overhou?
Donkere had ik niet, wel lichtbruinquote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:48 schreef Muck het volgende:
[..]
Scheutje door je koffie doen![]()
Of, als je iets meer overhoudt, inkoken en op brood/op je pannekoek/tussen koekjes/over je ijs![]()
En eend, als ik donkere suiker in huis heb, doe ik het nog ook
SPOILER: ja hallo, speculaasjes!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Geslaagde bakochtend. Was wel even een paar keer proberen met de plank wat nou de juiste hoeveelheid bloem was om geen witte speculaasjes eruit te krijgen, maar ook niet zo dat de speculaasjes erin bleven plakken. Maar heel leuk om te doen. Laatste 6 kunnen bijna uit de oven.
quote:Op zondag 3 mei 2020 10:09 schreef douche-eendje het volgende:
Wat mooiSPOILER: ja hallo, speculaasjes!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Geslaagde bakochtend. Was wel even een paar keer proberen met de plank wat nou de juiste hoeveelheid bloem was om geen witte speculaasjes eruit te krijgen, maar ook niet zo dat de speculaasjes erin bleven plakken. Maar heel leuk om te doen. Laatste 6 kunnen bijna uit de oven.![]()
Mooi zegSPOILER: ja hallo, speculaasjes!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Geslaagde bakochtend. Was wel even een paar keer proberen met de plank wat nou de juiste hoeveelheid bloem was om geen witte speculaasjes eruit te krijgen, maar ook niet zo dat de speculaasjes erin bleven plakken. Maar heel leuk om te doen. Laatste 6 kunnen bijna uit de oven.
Spoilers!
Leuk!!!SPOILER: ja hallo, speculaasjes!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wat stellen de vormen voor? Ik herken een molen maar de rest?![]()
Volgens mij een kip en een zeilboot.quote:Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Leuk!!!
Wat stellen de vormen voor? Ik herken een molen maar de rest?
Ik ben niet zo goed in me aan de recepten en/of hoeveelheden houden.. dat was ook redelijk de reden om met mn studie scheikunde te stoppenquote:Op zondag 3 mei 2020 10:36 schreef douche-eendje het volgende:
Hahaha Barreltje, ik zie het je nog doen ook na je no-knead met op de gok gist toevoegen![]()
. Ik heb gisteravond eerst even opgezocht hoe ik met een speculaasplank moet werken, want ik had ook geen idee.
Thanks!quote:Op zondag 3 mei 2020 10:37 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Volgens mij een kip en een zeilboot.
Ik had precies hetzelfde!!!quote:Op zondag 3 mei 2020 10:29 schreef Barreltje het volgende:
Goed gelukte koekjes DE![]()
Ik zou niet bedacht hebben dat je het deeg uit het malletje moest halen en zou dat houten ding zo in de oven geschoven hebben..![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Goed daar gaan we!quote:Recept:
10 g boter, handje bloem om de bakplaat te bestuiven
125 gr witte basterdsuiker
210 g boter op kamertemperatuur
1/2 ei
8 g citroenrasp = ongeveer de rasp van een grote citroen
1,5 g zout
250 g gezeefde bloem
300 g pure chocolade![]()
Alles afwegen en klaarzetten: (het klotezakkie staat er ook nog op)
Bakplaat voorbereiden; met wat gesmolten boter invetten en bestuiven met bloem en strepen trekken om je koekjes ertussen te kunnen spuiten
Het deeg (niet apart op foto gezet) is een zogenaamd 'wrijfdeeg' dat wil zeggen alle ingrediënten 1 voor 1 bij elkaar volgens de goeie volgorde en dan echt letterlijk op een plank of je aanrecht wrijven tot het wit en heel zacht is:
Dan tussen de lijntjes (....) spuiten (dit is dus de 2e poging met een goeie spuitzak van de hema
Iets minder deeg door het gedoe hiervoor, maar toch mooie rijtjes voor zo'n eerste keer in de oven!
Als het nog warm is snijden in stukken koek. Sommigen doen ze groter, maar dit is mijn versie zoals het in mijn herinnering te koop was in Utreg.
Dan chocolade smelten:
Koekjes schuin indopen: (dit onderscheidt gewone spritsen van Utrechtse spritsen)
Gelukt! Uitharden maar
Smaak is heerlijk! De hint van de citroenrasp erin, het brosse en de combi met de chocolade![]()
Wat zijn ze mooi gelukt!SPOILER: ja hallo, speculaasjes!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 3 mei 2020 12:05 schreef Blues het volgende:
Mijn Utrechtse spritsenWow!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Goed daar gaan we!![]()
Alles afwegen en klaarzetten: (het klotezakkie staat er ook nog op)
[ afbeelding ]
Bakplaat voorbereiden; met wat gesmolten boter invetten en bestuiven met bloem en strepen trekken om je koekjes ertussen te kunnen spuiten
[ afbeelding ]
Het deeg (niet apart op foto gezet) is een zogenaamd 'wrijfdeeg' dat wil zeggen alle ingrediënten 1 voor 1 bij elkaar volgens de goeie volgorde en dan echt letterlijk op een plank of je aanrecht wrijven tot het wit en heel zacht is:
[ afbeelding ]
Dan tussen de lijntjes (....) spuiten (dit is dus de 2e poging met een goeie spuitzak van de hema
[ afbeelding ]
Iets minder deeg door het gedoe hiervoor, maar toch mooie rijtjes voor zo'n eerste keer in de oven!
[ afbeelding ]
Als het nog warm is snijden in stukken koek. Sommigen doen ze groter, maar dit is mijn versie zoals het in mijn herinnering te koop was in Utreg.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan chocolade smelten:
[ afbeelding ]
Koekjes schuin indopen: (dit onderscheidt gewone spritsen van Utrechtse spritsen)
[ afbeelding ]
Gelukt! Uitharden maar
[ afbeelding ]
Smaak is heerlijk! De hint van de citroenrasp erin, het brosse en de combi met de chocolade
[ afbeelding ]
Haha ik heb exact hetzelfde enorme pak baksoda gekocht. Kon niks kleiners vinden. Ik had nog een pakje achterin mijn kast gevonden maar die was al vier jaar over datum.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 13:31 schreef Isabeau het volgende:
En ik maak het pakje baking soda open en zie:
[ afbeelding ]
Ik had een halve theelepel nodig en heb dus nog eh 452 gram of zo overBinnen een maand. Dus,,,
+1quote:Op zondag 3 mei 2020 12:47 schreef Lonaa het volgende:
Bohh die spritsen!
Ik moet nog beginnen. Doe ik zo. Beloofd.
Doen! En kijk dan even het filmpje van HHB en holtkamp. Met die tips van wrijfdeeg en spuiten lukt t!quote:Op zondag 3 mei 2020 12:11 schreef Barreltje het volgende:
Oeh utrechtse spritsen!
Zal ik het er op wagen om die van de week voor mijn (uteregtse) schoonmoeder te maken??![]()
![]()
![]()
quote:Op zondag 3 mei 2020 13:00 schreef Cat-astrophe het volgende:
Wat een mooie spritsen. Slim, die lijntjes op de bakplaat
Mijn koekjes zijn klaar, tweede batch iets te lang in de oven gelaten.
Ze smaken beter dan ze eruit zien, soort chocolade kokoskoeken.
[ afbeelding ]
Op zijn plat Utreg dan maar!quote:Op zondag 3 mei 2020 12:13 schreef Oceanonix het volgende:
@:Blues is het heel erg als nu de neiging krijg om keihard "als ik bovenop de Dom sta" te gaan "zingen"? O, ja en mijn bucketlist is zojuist weer aangevuld.
Ja dus...quote:Op zaterdag 2 mei 2020 19:36 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ah ga ook speculaasjes bakken!![]()
Hier, het speculaasrecept wat ik heb gebruikt![]()
https://www.landleven.nl/(...)/november/speculaas/
Ik doe morgen als het lukt ook nog een poging tot gevulde koeken. Gewoon, omdat het kan.
Oeh, lekker!quote:Op zondag 3 mei 2020 13:32 schreef Kaatje1 het volgende:
Nou ben ik niet zo van de koekjes, wel het maken, niet het eten. En ik kan ze momenteel ook niet kwijt aan mijn collega’s, dus ik moest op zoek naar wat ik zelf wel lekker genoeg zou vinden. Dan kom ik al snel op hartig en dit is het geworden. Hartige madeleines. Het was wel een makkie. Beslag was in 10 minuten klaar en het bakken ook. Het opeten zou me ook in 10 minuten lukken, boah wat zijn ze lekker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat is het recept? Wil ze ook gaan makenquote:Op zondag 3 mei 2020 13:32 schreef Kaatje1 het volgende:
Nou ben ik niet zo van de koekjes, wel het maken, niet het eten. En ik kan ze momenteel ook niet kwijt aan mijn collega’s, dus ik moest op zoek naar wat ik zelf wel lekker genoeg zou vinden. Dan kom ik al snel op hartig en dit is het geworden. Hartige madeleines. Het was wel een makkie. Beslag was in 10 minuten klaar en het bakken ook. Het opeten zou me ook in 10 minuten lukken, boah wat zijn ze lekker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hartige madeleines van laura’s bakery. Heb er wel extra zwarte olijf door gedaan. En iets meer kruiden had ook gemogen. Nog maar een keer experimenterenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |