Klopt, die kans is erg groot. En maatregelen nemen om de gevolgen te dempen moeten continu besproken en genomen worden. Waar het fout gaat is wanneer woorden als opstand en dergelijke gebruikt worden.quote:Op zondag 19 april 2020 20:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat erken ik ook allemaal. En alle levens, ook die van 80+ers, zijn het waard om te beschermen. De discussie die je echter wel mag voeren is of daar een grens aan zit en of je ook andere belangen mee moet wegen in je beleid.
Net zoals het totaal belachelijk is om "het zijn maar oudjes die toch al bijna dood gaan" te roepen, is het net zo jammer dat voorstanders van het opheffen van de lockdown worden weggezet als mensen die zich aan het aanstellen zijn omdat "hun vakantie/festivalseizoen niet door gaat".
Ik heb het idee dat bij sommigen het besef nog niet is ingedaald dat we de ergste economische crisis sinds de depressie van de jaren 30 tegemoet gaan, waarbij 2009 echt gaat verbleken.
Het zou mij niet verbazen als de scholen na de meivakantie of eerder weer gedeeltelijk open gaan.quote:Op zondag 19 april 2020 20:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De scholen willen dit schooljaar niet eens meer open gaan. En september is nog ver weg. Als het dan verantwoord is gaan ze gewoon open.
Die leraren denken het beter te weten dan de deskundigen van het RIVMquote:Op zondag 19 april 2020 20:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De scholen willen dit schooljaar niet eens meer open gaan. En september is nog ver weg. Als het dan verantwoord is gaan ze gewoon open.
Financiële middelen zijn er genoeg, maar blijkbaar spendeert men die in de Nederlandse zorg liever aan vastgoed, met als gevolg dat we nu een tekort aan IC bedden en personeel hebben. Hopelijk maakt deze pandemie duidelijk dat medische apparatuur en personeel meer waard is dan een fraaie natuurstenen vloer in de entreehal van het zoveelste gerenoveerde of nieuwe ziekenhuis...quote:Op zondag 19 april 2020 20:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt altijd al berekend wat een behandeling kost. Dat helpt met de allocatie van schaarse capaciteiten. Je wil die middelen zo effectief en efficient mogelijk inzetten.
Zo is een nieuwe heup voor iemand van 90 het -her-overwegen waard wanneer je voor hetzelfde geld ook twee jaar lang een verpleegster kunt inhuren. Je moet je dus afvragen wat 'de moeite waard is'. Dat is helemaal niet raar of asociaal, maar redt juist levens.
Nu geven we dus veel meer uit voor een coronapatient dan we normaal zouden doen. En als de lockdown te lang duurt kunnen we in de toekomst eenvoudigere handelingen daardoor niet meer betalen.
Ik zeg niet waar de grens ligt wanneer het nog wat waard is, maar dat er een grens is stata vast.
Eerder absoluut niet. De leraren willen dat niet. Hoe de pandemie er rond september uitziet zien ze dan wel weer.quote:Op zondag 19 april 2020 20:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als de scholen na de meivakantie of eerder weer gedeeltelijk open gaan.
Ik kan mij voorstellen dat leerkrachten met een zwakke gezondheid dan thuis moeten blijven. Het beste zou zijn als de directie van scholen nu alvast proactief een inventarisatie van deze leerkrachten maakt.
Deze lange sluiting van scholen zorgt voor leerachterstanden en is schadelijk voor de sociale ontwikkeling van kinderen. Kinderen zelf lijken weinig risico te lopen door het virus.
In Duitsland zijn ook plannen om de scholen stapsgewijs weer te openen.
Zonder leraren geen lessen. Maar ook de overheid lijkt een streep te trekken door dit leerjaar.quote:Op zondag 19 april 2020 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die leraren denken het beter te weten dan de deskundigen van het RIVM
Tja, andere beroepsgroepen (zorg, winkels, bevoorrading etc) moeten ook gewoon aan het werk blijven als zij hun salaris willen zien en dit zal voor leraren niet anders zijn.quote:Op zondag 19 april 2020 21:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Eerder absoluut niet. De leraren willen dat niet. Hoe de pandemie er rond september uitziet zien ze dan wel weer.
[..]
Zonder leraren geen lessen. Maar ook de overheid lijkt een streep te trekken door dit leerjaar.
Al was er oneindig veel geld, de medische capaciteiten (bedden, personeel, medicijnen) zijn per definitie schaars. Je moet deze dus zo optimaal mogelijk verdelen. Om dat te kunnen doen wordt alles omgerekend in geld of in kosten per extra levensjaar.quote:Op zondag 19 april 2020 21:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Financiële middelen zijn er genoeg, maar blijkbaar spendeert men die in de Nederlandse zorg liever aan vastgoed, met als gevolg dat we nu een tekort aan IC bedden en personeel hebben. Hopelijk maakt deze pandemie duidelijk dat medische apparatuur en personeel meer waard is dan een fraaie natuurstenen vloer in de entreehal van het zoveelste gerenoveerde of nieuwe ziekenhuis...
Die depressie was al voor de Corona uitbraak aan het broeien. Dat besef is er bij velen al heel lang als je bedenkt dat na de crisis van 2008 totaal niets is veranderd.quote:Op zondag 19 april 2020 20:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat erken ik ook allemaal. En alle levens, ook die van 80+ers, zijn het waard om te beschermen. De discussie die je echter wel mag voeren is of daar een grens aan zit en of je ook andere belangen mee moet wegen in je beleid.
Net zoals het totaal belachelijk is om "het zijn maar oudjes die toch al bijna dood gaan" te roepen, is het net zo jammer dat voorstanders van het opheffen van de lockdown worden weggezet als mensen die zich aan het aanstellen zijn omdat "hun vakantie/festivalseizoen niet door gaat".
Ik heb het idee dat bij sommigen het besef nog niet is ingedaald dat we de ergste economische crisis sinds de depressie van de jaren 30 tegemoet gaan, waarbij 2009 echt gaat verbleken.
Precies en meestal zijn die zaken snel vol als er kwetsbare mensen binnen zijn. Want die kwetsbare mensen moeten soms in zo'n zaak zijn, als ze niet gezien willen poepen en/of plassen en daarna hun handen willen kunnen wassen met zeep en schoon water. Want soms gaan kwetsbare mensen ook iets verder van huis.quote:Op zondag 19 april 2020 19:59 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is ook het sneue. Laat het aan de horecabaasjes over en binnen no time staat 80% van de zaken helemaal vol.
Dat moeten ze ook niet doen natuurlijk!quote:Op zondag 19 april 2020 22:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies en meestal zijn die zaken snel vol als er kwetsbare mensen binnen zijn. Want die kwetsbare mensen moeten soms in zo'n zaak zijn, als ze niet gezien willen poepen en/of plassen en daarna hun handen willen kunnen wassen met zeep en schoon water. Want soms gaan kwetsbare mensen ook iets verder van huis.
Die crisis komt er al, daar gaat geen opheffing van de lockdown iets aan veranderen. Aankomende twee a drie jaar moet iedereen op een houtje gaan bijten en mag je blij zijn als je geld hebt om een terras te pakken.quote:Op zondag 19 april 2020 20:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het is een anders een feit dat deze lockdown levens red. Grappig dat dat feit niet zo goed ontvangen wordt door de voorstanders van het opheffen van de lockdown. Heel gek.quote:Op zondag 19 april 2020 20:26 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Dat waren mijn opmerkingen niet
[..]
Ik erken dat we in een uitzonderlijke situatie zitten en dat wie dan ook op deze aarde recht heeft op een leven. Ook ouderen.
Het enige waar ik voor pleit is niet om angst te laten reageren en puur op basis van feiten te regeren. Maar dat zet andere personen al aan tot schuimbekken hier.
Wat ik overigens ook erken is dat de we moeten weer aan het werk roepers zich niet alleen blind staren op de directe gevolgen van Corona maar ook kijken naar de gevolgen van al deze maatregelen.
Kan het wel blijven herhalen maar het totaal verneuken van de economie kost meer levens dan dat dit geintje oplevert. BY FAR. Het staat echt totaal niet in verhouding.quote:Op zondag 19 april 2020 22:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is een anders een feit dat deze lockdown levens red. Grappig dat dat feit niet zo goed ontvangen wordt door de voorstanders van het opheffen van de lockdown. Heel gek.
Je kan het blijven herhalen maar zolang je geen betrouwbare cijfers hebt blijft het aan dovemansoren gericht. Meten is weten, zonder cijfers geen wetenschap en we zeggen allemaal dat we op de wetenschap vertrouwen, dus dan is de lockdown het beste alternatief.quote:Op zondag 19 april 2020 23:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan het wel blijven herhalen maar het totaal verneuken van de economie kost meer levens dan dat dit geintje oplevert. BY FAR. Het staat echt totaal niet in verhouding.
We hebben geen volledige lockdown dus we verneuken onze economie momenteel niet totaal, dat is een klein beetje overdreven.quote:Op zondag 19 april 2020 23:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan het wel blijven herhalen maar het totaal verneuken van de economie kost meer levens dan dat dit geintje oplevert. BY FAR. Het staat echt totaal niet in verhouding.
Goeie post. Ondernemers krijgen staatssteun en voor de rest zijn de huidige maatregelen broodnodig om de zorg in de running te houden.quote:Op zondag 19 april 2020 23:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
We hebben geen volledige lockdown dus we verneuken onze economie momenteel niet totaal, dat is een klein beetje overdreven.
We kunnen nog steeds eten en drinken bestellen bij restaurants en afhalen of laten bezorgen, we kunnen nog steeds nieuwe auto's kopen en laten repareren, we kunnen nog naar winkels, bakkers en slagers zijn nog gewoon open enz. enz.
Daarnaast is het een wilde gok dat dit ons "by far" meer kost dan oplevert. Dat is je eigen interpretatie, maar zoals ik al eerder zei is het - te veel - loslaten van de maatregelen ook een garantie voor flinke maatschappelijke schade - die ook financieel - lang door zal werken in de samenleving, en de maatschappij flink zal ontwrichten.
Of dat tegen elkaar opweegt is koffiedik kijken, maar ik denk dat de huidige instelling verstandig is en dat we deze vorm van maatregelen het beste zo geleidelijk mogelijk kunnen loslaten willen we een explosie van besmettingen voorkomen, en voorkomen dat ziekenhuizen de vraag echt niet meer aan kunnen met alle gevolgen van dien (in dat geval zijn we namelijk verder van huis dan de huidige situatie).
Google dan op GDP and life expectancy of unemployment and life expectancy....quote:Op zondag 19 april 2020 23:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je kan het blijven herhalen maar zolang je geen betrouwbare cijfers hebt blijft het aan dovemansoren gericht. Meten is weten, zonder cijfers geen wetenschap en we zeggen allemaal dat we op de wetenschap vertrouwen, dus dan is de lockdown het beste alternatief.
Nooit perfect dit doet dus wel wat meer pijn.quote:Op zondag 19 april 2020 23:57 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Goeie post. Ondernemers krijgen staatssteun en voor de rest zijn de huidige maatregelen broodnodig om de zorg in de running te houden.
Dat is dus niet "een wilde gok" als je een beetje verstand hebt van de verhoudingen dan begrijp je dit.quote:Op zondag 19 april 2020 23:52 schreef Tomatenboer het volgende:
Daarnaast is het een wilde gok dat dit ons "by far" meer kost dan oplevert.
Kun je nagaan hoeveel mensen we nu kunnen redden vanwege onze fantastische welvaart. Maar jij laat ze liever creperen.quote:Op maandag 20 april 2020 00:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is dus niet "een wilde gok" als je een beetje verstand hebt van de verhoudingen dan begrijp je dit.
Maar okay met deze woorden zal ik jullie niet overtuigen ofzo, maar probeer google scholar en leg linkjes tussen gezondheid en economie... Zoveel zaken zijn onderzocht.
Daarnaast is het ook gewoon normaal boeren verstand dat als mensen meer geld hebben om uit te geven dat er meer naar zorg gaat.
En kijk eens voor de grap naar hoeveel vermogen er naar zorg gaat over de jaren, steeds meer en meer. Dat kan alleen vanwege toegenomen welvaart.
Ook onderzoek valt daar onder. Echt, we zijn zo hard vooruit gegaan... Dat komt allemaal door de stand van de economie.
Nee, jij laat ze creperen door onze welvaart op te heffen waardoor we straks geen middelen meer hebben om meer mensen te redden.quote:Op maandag 20 april 2020 00:25 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoeveel mensen we nu kunnen redden vanwege onze fantastische welvaart. Maar jij laat ze liever creperen.
Maar we heffen onze welvaart momenteel niet op. Dat we straks geen middelen meer zouden hebben om mensen nog te redden is ook zwaar overtrokken, want dat is simpelweg een keuze.quote:Op maandag 20 april 2020 00:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, jij laat ze creperen door onze welvaart op te heffen waardoor we straks geen middelen meer hebben om meer mensen te redden.
Precies. Daarom zou je moeten weten dat als we de huidige maatregelen te snel loslaten en het virus echt om zich heengrijpt, ziekenhuizen overbelast raken etc, dat de economie dan nog veel harder zal worden geraakt waarschijnlijk.quote:Gezondheid en economie zijn diep vervlochten.
Goeie post. Er is straks nog zat welvaart over, en die economie maak ik me ook niet zo zorgen om. Die crisis zat er allang aan te komen.quote:Op maandag 20 april 2020 00:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar we heffen onze welvaart momenteel niet op. Dat we straks geen middelen meer zouden hebben om mensen nog te redden is ook zwaar overtrokken, want dat is simpelweg een keuze.
Zoals het ook een keuze is om onbeperkt geld bij te drukken voor het redden van de financiële sector, of de Zuid-Europese landen.
[..]
Precies. Daarom zou je moeten weten dat als we de huidige maatregelen te snel loslaten en het virus echt om zich heengrijpt, ziekenhuizen overbelast raken etc, dat de economie dan nog veel harder zal worden geraakt waarschijnlijk.
Die fanatische welvaart zal spoedig over zijnquote:Op maandag 20 april 2020 00:25 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoeveel mensen we nu kunnen redden vanwege onze fantastische welvaart. Maar jij laat ze liever creperen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |