Jensen zou het nog slechter doen denk ik. Heb er de afgelopen tijd wat fragmenten van gezien en hij komt echt over als iemand die bijkans psychotisch is.quote:
Heuj ik heb de oplossing. IEDEREEN die niet in risicogroep valt moet morgen samenkomen en met z'n allen van links naar rechts, beetje bier smijten over elkaar..quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:11 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Och dat valt wel mee joh. Vierdaagse vier je voornamelijk alleen of in kleine groepen thuis
onze Nederlandse Alex Jonesquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jensen zou het nog slechter doen denk ik. Heb er de afgelopen tijd wat fragmenten van gezien en hij komt echt over als iemand die bijkans psychotisch is.
De samenwerkende bedrijven mikken op een productiecapaciteit van zo’n 500.000 mondkapjes per dag aan het eind van april.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)pjes-maken~bc112530/
Ik leg die van mij wel in de bunker, nul bereikquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:12 schreef _I het volgende:
[..]
Vooral mensen in de zorg, die door het werk veel in contact komen met risicogevallen.
Maar ja, hebben mensen in het ziekenhuis/verpleegtehuis een telefoon naast zich liggen? Of kan je daar omheen werken? En in hoeverre beïnvloed dat de verspreiding.
Haha, idd, zoveel vragen. Ze zullen het vast allemaal ondervangen en afdekken.
quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:15 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Heuj ik heb de oplossing. IEDEREEN die niet in risicogroep valt moet morgen samenkomen en met z'n allen van links naar rechts, beetje bier smijten over elkaar..
Daarna allemaal twee/drie weken in Quarantaine.
BAM Groepsimmuniteit! Ouderen beschermd. Klaar.
in de tussentijd importeren wat mogelijk is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:16 schreef _I het volgende:
[..]
De samenwerkende bedrijven mikken op een productiecapaciteit van zo’n 500.000 mondkapjes per dag aan het eind van april.
Dat zijn er dus 3,5 mln per week.
We verbruiken er nu 4,5 mln per week.
En dan zijn er zat tekorten.
Dus nee, we zijn er dus nog lang niet.
Er moeten minimaal 50 mln (ik roep maar wat) per week van de band rollen de komende maanden/jaren wil je het goed doen.
OMT= 80% RIVM, dus dan weet je het wel, Wilders wilden invoeren dat daar ook WHO experts werden geraadpleegd.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:16 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik leg die van mij wel in de bunker, nul bereik
Op veel afdelingen mag je niet eens je telefoon bij je hebben. Bij ons zijn ze daar best soepel in, want wij hebben relatief veel "downtime" waar wij even op FOK! kunnen posten
Niks is ook 100% "fool proof", dus daarom moeten wij denk ik naar meerdere oplossingen zoeken en die allemaal tegelijk inzetten.
Daarnaast ben ik van mening dat wij echt moeten ophouden met alleen naar OMT/RIVM te luisteren. Volgens mij weten wij nog steeds niet eens precies wie er [b]allemaal /b] in het OMT zitten, maar ondertussen besturen die lui wel ons land en krijgt de Tweede Kamer bizar weinig inzicht in hoe alles verloopt.
Nu moet dit niet gelezen worden als dat wij niet naar deskundigen moeten luisteren, maar ik hoop toch dat wij meer deskundigen hebben dan alleen die paar lui bij het RIVM en het OMT. Dit zijn te belangrijke onderwerpen, discussies en belissingen om bij een relatief kleine groep neer te leggen.
Prima, en zo moet het dus. Ondertussen inderdaad proberen zoveel mogelijk in te kopen, waar je kan grondstoffen inslaan etc. Aandacht moet veel meer naar dit soort dingen gaan, niet alleen van de regering, maar ook van de Tweede Kamer.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)pjes-maken~bc112530/
Mogen al die griepjes/alles moet open-roepers gewoon de volgende week weer.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:17 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Maar dan zul je zien dat velen lichte klachten hebben en weer niet immuun zijn
Je denkt serieus dat dat niet allang wordt gedaan?quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:19 schreef Kyran het volgende:
[..]
Prima, en zo moet het dus. Ondertussen inderdaad proberen zoveel mogelijk in te kopen, waar je kan grondstoffen inslaan etc. Aandacht moet veel meer naar dit soort dingen gaan, niet alleen van de regering, maar ook van de Tweede Kamer.
In plaats voor de 1090483290856940386ste keer te vragen waar de mondkapjes blijven kunnen de kamerleden ook even meedenken over oplossingen en helpen om dit soort dingen op te zetten.
Mja, genoeg is het niet, maar dan moet er dus aandacht komen voor nog eens 4-5 van dit soort chains en je komt een heel eind.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:16 schreef _I het volgende:
[..]
De samenwerkende bedrijven mikken op een productiecapaciteit van zo’n 500.000 mondkapjes per dag aan het eind van april.
Dat zijn er dus 3,5 mln per week.
We verbruiken er nu 4,5 mln per week.
En dan zijn er zat tekorten.
Dus nee, we zijn er dus nog lang niet.
Er moeten minimaal 50 mln (ik roep maar wat) per week van de band rollen de komende maanden/jaren wil je het goed doen.
Precies dit, daarom zou ik ook niet weten hoe een app kan werken. Bovendien is het zo dat een gemiddeld iemand veel meer dan 5 mensen op een dag treft en een app waarschijnlijk geen onderscheid maakt of je iemand alleen in het voorbij gaan treft of dat je er 15 minuten mee gesproken heeft. Dus als iedereen de app zou hebben, zou binnen no-time iedereen thuis zitten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:02 schreef _I het volgende:
[..]
Als je mensen in quarantaine zet tot bijvoorbeeld 4 dagen terug, zit je al snel aan een hele grote groep mensen.
Als iedereen 5 mensen treft op een dag, die in je app een indicatie krijgen en je gebruikt 4 dagen historie, dan heb je bij elke zieke redelijk veel mensen die 14 dagen thuis moeten zitten.
Er zal dus iets van een slimmigheid moeten zijn om niet iedereen vast te zetten. Iemand 15 minuten spreken op straat is een ander risico dan met iemand 15 minuten in een auto zitten, bijvoorbeeld. Hoe maak je dat onderscheid?
Ik denk dat sommigen echt geloven dat ze bij VWS nu lekker dronken thuis zitten van de VrijMiBo.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Je denkt serieus dat dat niet allang wordt gedaan?
Behalve dan dat van die mensen in niet tot een risicogroep behoren toch een significant deel ernstig ziek wordt, tot aan verblijf op de IC aan toe. Als je dat dan overleeft, dan ben je daarna nog een jaar aan het revalideren en dan mag je hopen dat je geen blijvende klachten overhoudt.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:15 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Heuj ik heb de oplossing. IEDEREEN die niet in risicogroep valt moet morgen samenkomen en met z'n allen van links naar rechts, beetje bier smijten over elkaar..
Daarna allemaal twee/drie weken in Quarantaine.
BAM Groepsimmuniteit! Ouderen beschermd. Klaar.
Weet zeker dat het wel gedaan wordt, maar er gaat nog steeds te weinig aandacht naar uit. Het moet actief gestimuleerd worden dat bedrijven meedenken hoe wij knelpunten moeten aanpakken etc.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Je denkt serieus dat dat niet allang wordt gedaan?
Ik ben helemaal voor een open podium.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:16 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik leg die van mij wel in de bunker, nul bereik
Op veel afdelingen mag je niet eens je telefoon bij je hebben. Bij ons zijn ze daar best soepel in, want wij hebben relatief veel "downtime" waar wij even op FOK! kunnen posten
Niks is ook 100% "fool proof", dus daarom moeten wij denk ik naar meerdere oplossingen zoeken en die allemaal tegelijk inzetten.
Daarnaast ben ik van mening dat wij echt moeten ophouden met alleen naar OMT/RIVM te luisteren. Volgens mij weten wij nog steeds niet eens precies wie er [b]allemaal /b] in het OMT zitten, maar ondertussen besturen die lui wel ons land en krijgt de Tweede Kamer bizar weinig inzicht in hoe alles verloopt.
Nu moet dit niet gelezen worden als dat wij niet naar deskundigen moeten luisteren, maar ik hoop toch dat wij meer deskundigen hebben dan alleen die paar lui bij het RIVM en het OMT. Dit zijn te belangrijke onderwerpen, discussies en belissingen om bij een relatief kleine groep neer te leggen.
en dan is die ondernemer weer boos dat je thuis zitquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:21 schreef andre77 het volgende:
[..]
Precies dit, daarom zou ik ook niet weten hoe een app kan werken. Bovendien is het zo dat een gemiddeld iemand veel meer dan 5 mensen op een dag treft en een app waarschijnlijk geen onderscheid maakt of je iemand alleen in het voorbij gaan treft of dat je er 15 minuten mee gesproken heeft. Dus als iedereen de app zou hebben, zou binnen no-time iedereen thuis zitten.
Maar de app wordt niet verplicht dus gaat het sowieso niet werken: waarom zou je een app gebruiken als je daardoor het risico op huisarrest neemt, wat in meer dan 99% van de gevallen loos alarm is?
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
in de tussentijd importeren wat mogelijk is.
Je kunt prima een tijdsduur aanbrengen in zo'n app. Evenals je op afstand kunt selecteren. Immers, de 1,5 meter kan nog steeds blijven gelden en je dus alleen gewaarschuwd hoeft te worden wanneer je binnen die 1,5 meter in contact met een besmet persoon bent geweest.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:21 schreef andre77 het volgende:
[..]
Precies dit, daarom zou ik ook niet weten hoe een app kan werken. Bovendien is het zo dat een gemiddeld iemand veel meer dan 5 mensen op een dag treft en een app waarschijnlijk geen onderscheid maakt of je iemand alleen in het voorbij gaan treft of dat je er 15 minuten mee gesproken heeft. Dus als iedereen de app zou hebben, zou binnen no-time iedereen thuis zitten.
Maar de app wordt niet verplicht dus gaat het sowieso niet werken: waarom zou je een app gebruiken als je daardoor het risico op huisarrest neemt, wat in meer dan 99% van de gevallen loos alarm is?
quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:23 schreef _I het volgende:
[..]
Ik ben helemaal voor een open podium.
Maar ik wil ook graag gebruik maken van de mogelijkheden om te veranderen. Dus accepteer dat je hier minimaal 2 jaar last van heb, dan ga je je geld heel anders besteden.
Heb wel het idee dat er al veel meer hulp ingeschakeld is dan alleen het OMT. Er worden allerlei platvormen geopend met wetenschappers. Dus op zich zie ik dat wel als iets positiefs.
Maar ook hier, hoe meer mensen aan tafel, hoe meer meningen. En de meeste wetenschappers praten ook nog eens in mogelijkheden, risico's en kansen, zonder ooit in zo'n situatie te hebben gezeten. Dus elk element wat je mist in je modellen, corrumpeert ze gelijk.
Het zou veel meer een filosofische discussie moeten zijn over "doodgaan", hoe we als maatschappij willen leven met deze dreiging en waar we heen gaan (accepteren we straks wel griepdoden bijvoorbeeld.)
En in hoeverre zijn we nu onderdeel van de wereld, de EU, Duitsland en waarin zijn we nog soeverein?
Dat soort gesprekken snak ik naar. Welke talkshow organiseert een fijn bevat met wetenschappers om de toekomst te schetsen, in plaats van paniek en angst-gasten.
Reken er maar op dat er nauw contact is vanuit de overheid met deze producenten. Dat niet alles uitgestippeld voor je wordt in de media betekent niet ze bij het ministerie op hun reet zitten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:23 schreef Kyran het volgende:
[..]
Weet zeker dat het wel gedaan wordt, maar er gaat nog steeds te weinig aandacht naar uit. Het moet actief gestimuleerd worden dat bedrijven meedenken hoe wij knelpunten moeten aanpakken etc.
Die hebben flink populariteit verloren bij hun achterban door hun angsthazen houding mbt covid.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daarvoor kan je al prima terecht bij de PVV en de FvD. En ja, die zijn behoorlijk populair.
Er zijn tal van plekken waarin ruim baan gegeven wordt aan dit soort discussies, zie bv. Buitenhof, maar ik heb ook al menig podcast beluisterd die dergelijke vragen adresseren. Of lees bv. een boek (De Pest van Camus schijnt nu erg populair te zijnquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:23 schreef _I het volgende:
Dat soort gesprekken snak ik naar. Welke talkshow organiseert een fijn bevat met wetenschappers om de toekomst te schetsen, in plaats van paniek en angst-gasten.
snap ik, maar waarom steeds die App opbrengen door de regering en ministersquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Reken er maar op dat er nauw contact is vanuit de overheid met deze producenten. Dat niet alles uitgestippeld voor je wordt in de media betekent niet ze bij het ministerie op hun reet zitten.
Je praat weer eens in raadselsquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:28 schreef THEFXR het volgende:
[..]
snap ik, maar waarom steeds die App opbrengen door de regering en ministers
Smakelijkquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:26 schreef Kyran het volgende:
[..]![]()
Eens.
Ik weet ook wel zeker dat men achter de schermen met van alles bezig is, maar ik roep al vanaf het begin dat dit hele gebeuren valt of staat met de medewerking van de burgers. Openheid, eerlijkheid, betrokkenheid. Allemaal dingen die essentieel zijn.
En daar horen inderdaad ook discussies bij over of wij niet X aantal doden of Y percentage doden moeten gaan accepteren om toch nog redelijk door te kunnen gaan met een "normaal" leven.
.... en nu ga ik koken
Goeie tip. Zal eens een boek oppakken.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zijn tal van plekken waarin ruim baan gegeven wordt aan dit soort discussies, zie bv. Buitenhof, maar ik heb ook al menig podcast beluisterd die dergelijke vragen adresseren. Of lees bv. een boek (De Pest van Camus schijnt nu erg populair te zijn).
https://www.theguardian.c(...)hs-english-hospitalsquote:No underlying conditions in 5% of coronavirus deaths in English hospitals
Analysis finds proportion of otherwise healthy people dying has risen in last three weeks
The proportion of people dying of coronavirus who do not have underlying conditions has risen in recent weeks, from below 1% to about 5% of the total, Guardian analysis has found.
The analysis, based on daily statements released by NHS England from 5 March onwards, found that the proportion of people dying with no underlying conditions had increased sharply in the last three weeks.
Experts said the data did not suggest that the proportion of deaths in otherwise healthy individuals would continue to increase, because those already in poor health were likely to have succumbed to the disease earlier.
Prof Babak Javid, principle investigator at Tsinghua University School of Medicine in Beijing and consultant in infectious diseases at Cambridge University Hospitals, said the larger proportion of previously healthy people becoming infected explained the difference. “Mortality always lags, so as the pandemic was spreading, a larger proportion of the population was getting infected,” he said. “So low probability events, for example, people who are otherwise healthy dying of Covid-19, become more statistically probable.”
Eleanor Riley, a professor of immunology and infectious disease at the University of Edinburgh, said the data had become more reliable as the number of deaths had increased. “It does seem that the rate is settling at 5%-6% and I expect it will probably stay at about that rate,” she said.
Tot nu toe doen we het totaal niet slechter of heel veel beter dan het gros van de landen toch? Vanwaar je postquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:31 schreef Jane het volgende:
Wat de rest van de wereld doet, en met name onze buurlanden, maakt ook heel veel uit. We leven niet in een vacuüm. Als wij in hun ogen te weinig doen, krijgen we hoe dan ook met de gevolgen te maken. Denk aan negatieve reisadviezen voor Nederland, Nederlanders die in andere landen niet meer welkom zijn, producten die niet meer afgenomen worden, enzovoort, enz. En ook dat schaadt onze economie. Op de langere termijn waarschijnlijk zelfs meer. Zeker als die andere landen de uitbraak wél onder controle krijgen.
Ca 60-70% overleefd de IC dus da's gemiddeld best goed gezien dat kutvirus en wat het kan aanrichten, weliswaar niet zo goed als in de meeste andere IC gevallen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 18:15 schreef Sucuk het volgende:
[..]
IC zegt ook niets, want dat leidt tot een rekenbias. Als je al op de IC beland, is de kans klein dat je het haalt. Dus als je enkel kijkt naar de IC cijfers, ziet het er nog pessimistischer uit dan dat het is.
Overigens, snap ik niet waarom we ons richten op om alles weer op te pakken als de IC het aankan. Mij boeit het niet of die het aankan of niet, want je wilt er gewoon niet belanden. Als je er namelijk op beland, ben je in zekere zin al gedoemd. Belangrijkste is, besmetting voorkomen.
Mijn post was bedoeld in de context van 'maatregelen versoepelen' en het eventueel voor lief nemen dat permanent een deel van de bevolking ziek is en dood gaat aan dit virus. Als andere landen wel strenge maatregelen blijven hanteren in een poging hun land virusvrij te maken, dan wordt ons een (in hun ogen) te lakse houding wel kwalijk genomen. Wij deden dat zelf ook al bij Italie bijvoorbeeld, toen we dachten dat het hier nog niet was.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Tot nu toe doen we het totaal niet slechter of heel veel beter dan het gros van de landen toch? Vanwaar je post
TrumpDidIt2 en er zit nog zo'n kuif in onze kamer die vooral op angst en onbehagen cultiveert.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:12 schreef Ixnay het volgende:
1 ding zeg ik je wel.
Als Jensen de politiek ingaat met zijn "fuck it" houding. Wat betreft al dat gemiezel over klimaat, EU, nu die lockdown, allemaal maatregelen om ons onder controle te houden.
Ik denk dat je je nog eens vies kunt vergissen hoe populair hij zal zijn.
De naam van de organisatie eronder zetten maakt niet dat je een volledig nieuwsbericht mag kopiëren, hè.quote:
Nah, die zal nog niet eens de gemeenteraad halen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:12 schreef Ixnay het volgende:
1 ding zeg ik je wel.
Als Jensen de politiek ingaat met zijn "fuck it" houding. Wat betreft al dat gemiezel over klimaat, EU, nu die lockdown, allemaal maatregelen om ons onder controle te houden.
Ik denk dat je je nog eens vies kunt vergissen hoe populair hij zal zijn.
https://www.theguardian.c(...)ia-and-morgues-in-ukquote:Coronavirus crisis puts pressure on crematoria and morgues in UK
Emergency mortuaries taking delivery of bodies for storage until funerals can take place
Backlogs at crematoria are building up in coronavirus hotspots, with some families facing a wait of several weeks before funerals can take place and pressure mounting on mortuary space.
With pressure on the funeral services sector set to increase over the next two weeks as the death toll from Covid-19 reaches a peak, dozens of emergency mortuaries across the UK are starting to take delivery of bodies for storage until cremations or burials can take place.
A temporary morgue with capacity for 12,000 bodies at Birmingham airport is due to be operational by the end of this week, and another is to open at Southampton airport. A facility at a warehouse on the Hillington industrial estate in Glasgow will be in use by Monday, and a morgue on the site of the former RAF Cottishall near Norwich will be operational in the next few days. “Body handlers” started work at a temporary mortuary in east London this week.
The number of dead in London in the first week of April was up 160% on the average for previous years; in Birmingham, the number of deaths in the first two weeks of this month exceeded the total for April 2019.
Julie Dunk of the Institute of Cemetery and Crematorium Management said the situation was “already challenging” in some areas. “All crematoria are looking to see how they can increase capacity, with longer working days and services at weekends. People may have to wait up to four weeks [for a funeral], or use a crematorium in another area.”
Some cemeteries were considering digging graves in unused spaces, she said. “Hard decisions may have to be made.”
Eight out of 10 people who die in the UK are cremated, with 20% opting for burial. But some faith groups – notably Muslims and Jews – choose burial, creating additional pressure in areas where there are concentrations of those religions.
Gardens of Peace, which runs two private Muslim cemeteries on the edge of east London, posted a notice on its website on 1 April saying there was already a backlog of burials and warning that “we may also have to undertake multiple burials in a grave”.
echt weer de overheid. langzaam gedoe door teveel overleggenquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:37 schreef Markesh het volgende:
Minister kreeg al weken signalen over dreigende tekorten in verpleeghuizen
Het kabinet is al ruim een maand geleden door de experts van het Outbreak Management Team en door belangenorganisaties voor ouderen dringend geadviseerd om meer beschermingsmiddelen voor verpleeghuizen beschikbaar te stellen.
Pas maandag werden de schaarse mondkapjes volgens een nieuwe verdeelsleutel over de verschillende sectoren in de zorg verdeeld. Inmiddels zijn er coronabesmettingen vastgesteld in een derde van de verpleeghuizen.
Minister De Jonge zei gisteren in het Kamerdebat dat hij niet kan uitsluiten dat de snelle opmars van het virus in de verpleeghuizen verband houdt met het tekort aan beschermingsmiddelen. Hij kreeg er al weken signalen over, blijkt uit een reconstructie van de NOS.
Eerste brief op 5 maart
Actiz, de branchevereniging van zorgorganisaties, zegt dat op 5 maart een eerste brief over het onderwerp naar de Tweede Kamer is gestuurd. Verenso, de vereniging van specialisten voor ouderengeneeskunde, zegt al sinds het begin van de corona-uitbraak met het ministerie van Volksgezondheid in contact te zijn over beschermingsmiddelen, vooral mondkapjes, maar ook schorten, brillen en handschoenen.
Op 12 maart worden de vergaande maatregelen voor Nederland van kracht. Bezoeken aan ouderen en personen met een verminderde weerstand worden beperkt. Drie dagen later gaat alle horeca dicht, maar de verpleeghuizen blijven nog open.
De aandacht gaat vooral uit naar de IC-bedden in ziekenhuizen en Actiz stuurt op 16 maart opnieuw een brief, ditmaal gericht aan het ministerie van Volksgezondheid. De situatie rondom beschermingsmiddelen is nu veel nijpender. "Medewerkers kunnen NIET onbeschermd werken als er sprake is van besmetting of verdenking daarop", schrijft Actiz. En: "Wij begrijpen dat de bevoorrading van ziekenhuizen hierbij essentieel is, maar benadrukken nogmaals dat continuïteit van ouderenzorg ook afhankelijk is van de beschikbaarheid van deze middelen."
Nog diezelfde dag is er overleg tussen het ministerie en verschillende zorgorganisaties. In een verslag schrijft Verenso aandacht te hebben gevraagd voor voldoende beschermingsmiddelen. Uit het overleg volgt dat de verpleeghuizen zich moeten melden bij het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) en dat meer voorraden onderweg zijn.
ROAZ nogmaals geattendeerd
Op 17 maart sluit ook het Outbreak Management Team (OMT) zich aan bij de oproep van Actiz. In het wekelijkse advies aan het kabinet schrijven de experts: "Er is extra aandacht nodig voor de beperkte beschikbaarheid van persoonlijke beschermingsmiddelen in de verpleeghuizen, omdat juist daar kwetsbare patiënten verblijven."
Dit advies lijkt niet te zijn opgevolgd. Alhoewel premier Rutte de OMT-adviezen "heilig" noemt, is dit punt niet terug te zien in de vergaande maatregel die twee dagen later wordt genomen. Dan maakt het kabinet bekend dat de verpleeghuizen op slot gaan. Bewoners mogen vanaf 20 maart geen bezoek meer ontvangen.
Over beschermingsmiddelen schrijft het ministerie alleen dat verpleeghuizen zich tot de ROAZ moet wenden. Op 22 maart blijkt uit een update die Verenso van het ministerie van Volksgezondheid ontvangt, dat de ROAZ er "nogmaals" op moest worden gewezen dat ook verpleeghuizen moeten worden meegenomen in de verdeling van beschermingsmiddelen.
Nieuwe verdeling op 11 april
Ook anderhalve week later blijkt dit nog niet opgelost. Het OMT schrijft op 6 april in het wekelijkse advies aan het kabinet dat er door zorginstanties "om meer duidelijkheid [wordt] verzocht over de prioriteiten in de verdeling van de mondneusmaskers over de verschillende zorgsectoren door de ROAZ."
Het OMT adviseert om die prioritering verder uit te werken. Het resultaat volgt een week later: op 11 april komt het kabinet met een nieuwe verdeelsleutel voor mondkapjes. Voor andere beschermingsmiddelen komt pas later nieuw beleid.
Volgens Actiz had die verdeelsleutel er veel eerder moeten komen. De organisatie kan vooralsnog niet zeggen of het uitblijven ervan tot meer overledenen heeft geleid. Overigens zijn de benodigde beschermingsmiddelen er nog niet. Verenso-bestuurder Nienke Nieuwenhuizen zei gisteren in de Tweede Kamer dat de komende twee weken moet blijken of die er ook daadwerkelijk gaan komen.
Inmiddels zijn in zeker 900 van de 2500 verpleeghuizen coronabesmettingen vastgesteld. Honderden ouderen zijn aan de gevolgen van het virus overleden. Volgens het RIVM neemt het aantal besmettingen in verpleeghuizen nog altijd toe. In de verzorgings- en verpleeghuizen wonen in totaal zo'n 115.000 zeer kwetsbare mensen
NOS
dat je je daar druk over maakt in deze crisisquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De naam van de organisatie eronder zetten maakt niet dat je een volledig nieuwsbericht mag kopiëren, hè.
Heb je nog zo'n drogreden?quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:41 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat je je daar druk over maakt in deze crisis
het einde is al zoek, alleen velen realiseren zich dat nietquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Heb je nog zo'n drogreden?
Verder maken deze tijden pijnlijk duidelijk hoe belangrijk goede journalistiek is. Als we dat als gratis vrij-te-gebruiken gaan beschouwen is het einde zoek.
Alles wordt gewoon 2 a 3x zo duur.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:47 schreef Markesh het volgende:
Gaat leuk worden straks.
Zo zitten is staan we straks bij een concert
[ afbeelding ]
Zo staan we in de rij bij een attractiepark
[ afbeelding ]
En zo zitten we in de bioscoop
Ik vraag me af hoelang bedrijven kunnen blijven bestaan met minder dan de helft inkomsten
Ja dat kan gewoon niet anders.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:50 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alles wordt gewoon 2 a 3x zo duur.
De elite profiteert.
De soep wordt niet zo heet gegeten. Binnen nu en een paar maanden is er medicatie/vaccinatie beschikbaar en is dit niet meer van toepassing. Dit zijn worse case scenarios, waar velen nogal op lijken te geilen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:47 schreef Markesh het volgende:
Gaat leuk worden straks.
Zo zitten is staan we straks bij een concert
[ afbeelding ]
Zo staan we in de rij bij een attractiepark
[ afbeelding ]
En zo zitten we in de bioscoop
[ afbeelding ]
Ik vraag me af hoelang bedrijven kunnen blijven bestaan met minder dan de helft inkomsten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |