Morgen en overmorgen nog verdere afvlakking. Het draait allemaal om komende maandag.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:53 schreef AToontje87 het volgende:
Hoewel iedere dode natuurlijk één teveel is, en 150 doden per dag verschrikkelijke cijfers zijn, lijkt er nu dan toch echt een stabilisatie/afvlakking plaats te vinden.
Laten we ons aan dit goede nieuws vasthouden.
Geweldig nieuws inderdaad. Zondag 20 graden ook nog erbij!!quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:53 schreef AToontje87 het volgende:
Hoewel iedere dode natuurlijk één teveel is, en 150 doden per dag verschrikkelijke cijfers zijn, lijkt er nu dan toch echt een stabilisatie/afvlakking plaats te vinden.
Laten we ons aan dit goede nieuws vasthouden.
Hoezo draait het om komende maandag?quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:54 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Morgen en overmorgen nog verdere afvlakking. Het draait allemaal om komende maandag.
Hopelijk zet het dan door.
Denk je dat de huidige getallen boven de vorige piek gaan uitstijgen?quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:54 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Morgen en overmorgen nog verdere afvlakking. Het draait allemaal om komende maandag.
Hopelijk zet het dan door.
Ik vind hem oke geschreven, maar ben het niet met haar eens.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
IJzersterke column van Asha ten Broeke over opmerkingen dat slanke mensen voorrang moeten krijgen boven dikke mensen op de IC:
https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
In de praktijk valt dit gevaar erg mee. Aerosolen zijn vochtdeeltjes en/of vaste deeltjes die eerst groot genoeg dienen te worden om het virus levend te kunnen houden. Anders droogt zo'n virus meteen (90% vochtverlies bijna meteen) uit en is de besmettelijkheid nihiel. De luchtvochtigheid van de ruimte waarin je je bevindt is hierin van belang. Bij een lage luchtvochtigheid klampen deze aerosolen zich aan elkaar vast en hebben ze een langere levensduur.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:46 schreef Za het volgende:
[..]
Het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2 kan volgens voorlopig onderzoek enkele uren in de lucht overleven in fijne deeltjes die bekend staan als aerosolen.
Het coronavirus, dat de luchtweginfectie COVID-19 veroorzaakt, kan tot 3 uur na aerosolisatie worden gedetecteerd en kan gedurende die periode cellen infecteren.
Dat houdt in dat je het rechtstreeks je longen inademt, ookal was je je handen.
Uiteraard besmetten mensen elkaar nog steeds, maar minimaal, met mondkapjes kan dat helemaal terug naar 0.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:48 schreef ludovico het volgende:
Toch interessant dat huidige maatregelen wel lijken te werken dan.
Weekend is altijd een stuk lager.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:59 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Hoezo draait het om komende maandag?
Punt is meer dat medici dat moeten doen, volgens geldende richtlijnen, en niet mediamensen.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:02 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik vind hem oke geschreven, maar ben het niet met haar eens.
Het gaat over de situatie waarin we te volle of dreigend volle IC's hebben. Dan moeten er keuzes worden gemaakt. De keuze wordt niet gemaakt op have's en have-nots, maar op basis van overlevingskans.
En terecht, het doel zou moeten zijn om zoveel mogelijk mensen te kunnen redden van een dood door het virus. Verzwakte personen hebben een grotere kans op de IC te overlijden, terwijl ze in dat scenario nog iemand's kansen om zeep helpen.
Laten we hard hopen dat het niet zo ver komt, maar deze ethische discussies moeten gevoerd worden voordat je bij de keuze bent aanbeland.
Juist de maandag worden doorgaans hele lage cijfers gerapporteerd.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Weekend is altijd een stuk lager.
36 jaar, UK.twitter:JanJan7west twitterde op vrijdag 03-04-2020 om 15:03:05BBC News - Coronavirus: Nurse Areema Nasreen dies with Covid-19
https://t.co/a8sFD2tEWI reageer retweet
Gaan we hier alle afzonderlijke gevallen nu benoemen? Ja, er gaan echt ook jonge mensen aan dit virus dood.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:06 schreef asco het volgende:
36 jaar, UK.twitter:JanJan7west twitterde op vrijdag 03-04-2020 om 15:03:05BBC News - Coronavirus: Nurse Areema Nasreen dies with Covid-19
Bijzonder inderdaad. "Oh misschien loop ik zelf toch ook gevaar!!quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gaan we hier alle afzonderlijke gevallen nu benoemen? Ja, er gaan echt ook jonge mensen aan dit virus dood.
Vind ik ook wat storend. Komt wat paniekerig over. Elke doodsoorzaak heeft zo z'n uitzonderingen. Niks raars aan. Elke dood is er een teveel uiteraard, maar kom op. Gaan elke dag jonge mensen dood, ook aan doodsoorzaken die anders voornamelijk ouderen (of risico groepen) raakt.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gaan we hier alle afzonderlijke gevallen nu benoemen? Ja, er gaan echt ook jonge mensen aan dit virus dood.
Ik zal even een dodelijk geval opzoeken van een patiënt van 85-jaar. Of wordt dat als minder erg beschouwd? Of gaat het er alleen om dat we de uitzonderingen er tussenuit pikken en dat uitvergroten, zodat iedereen in paniek raakt?quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Absoluutquote:Op vrijdag 3 april 2020 15:04 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Punt is meer dat medici dat moeten doen, volgens geldende richtlijnen, en niet mediamensen.
Ja, die gaan ook dood helaas.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:11 schreef asco het volgende:
![]()
Het was meer dat het een verpleegster was in Engeland.
Sorry hoor.
Mogen die medici daar dan niet enigszins bij geholpen worden om het maatschappelijk aanvaardbaar te houden. Als een ziekenhuis wat van oorsprong op christelijke leest geschoeid is, geneigd is de aller zwaksten als eerste te helpen gaat dan een heel andere kant op dan dat we als maatschappij misschien willenquote:Op vrijdag 3 april 2020 15:04 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Punt is meer dat medici dat moeten doen, volgens geldende richtlijnen, en niet mediamensen.
Goede postquote:Op vrijdag 3 april 2020 15:04 schreef erkel het volgende:
[..]
In de praktijk valt dit gevaar erg mee. Aerosolen zijn vochtdeeltjes en/of vaste deeltjes die eerst groot genoeg dienen te worden om het virus levend te kunnen houden. Anders droogt zo'n virus meteen (90% vochtverlies bijna meteen) uit en is de besmettelijkheid nihiel. De luchtvochtigheid van de ruimte waarin je je bevindt is hierin van belang. Bij een lage luchtvochtigheid klampen deze aerosolen zich aan elkaar vast en hebben ze een langere levensduur.
'Gevaarlijke' plekken zijn dus ruimtes waar maar matig geventileerd wordt wat in de praktijk vooral je eigen woning is. De supermarkt krijgt voldoende ventilatie door de open deuren en in de praktijk worden openbare gebouwen in Nederland goed geventileerd.
Buiten heb je buiten de 1,5 meter al helemaal amper iets te vrezen.
Bron: http://www.knvvk.nl/user/file/10akl2017p18_19.pdf
quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:11 schreef asco het volgende:
![]()
Het was meer dat het een verpleegster was in Engeland.
Sorry hoor.
Aldus Jort Kelderquote:Het was gewoon een viesdikke verpleegster, die ook nog allerlei andere ziektes had en twee pakjes sigaretten per dag rookte.
Afgelopen week werd nog fakenews bericht van haar overlijden gepost.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:06 schreef asco het volgende:
Nog geen 9% groei. Dat gaat lekker hoor.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:00 schreef Kyran het volgende:
Laagste toename sinds het begin wat betreft ziekenhuisopnames. Sowieso is de groei nu wel duidelijk aan het verminderen. Absolute aantallen blijven nog wel hoog en dat zou voor problemen op de IC's kunnen zorgen.
[ afbeelding ]
Je hoeft het niet te lezen en al helemaal niet te reagerenquote:Op vrijdag 3 april 2020 15:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Op zich wel interessant dat de dosis aan virusdeeltjes die je binnenkrijgt ook van belang is in hoeverre je ernstig ziek kan raken. Klinkt op zich logisch, maar is nog weinig langs gekomen (in mijn optiek).quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:12 schreef Kyran het volgende:
Mensen, als je het storend vindt moet je niet reageren. Het is heel simpel. Het helpt niemand om daar over door te gaan en ligt erg tegen pseudomodden aan, dus niet doen.
Prima artikel over blootstelling van zorgpersoneel: https://www.nytimes.com/2(...)irus-viral-dose.html
Die indruk had ik al toen de klokkenluider in China overleed. Daarna overleden ook relatief veel mensen in de zorg in Italië. Goed dat hier nu iets meer aandacht voor is.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:15 schreef erkel het volgende:
[..]
Op zich wel interessant dat de dosis aan virusdeeltjes die je binnenkrijgt ook van belang is in hoeverre je ernstig ziek kan raken. Klinkt op zich logisch, maar is nog weinig langs gekomen (in mijn optiek).
IJzersterk? Mwah, deze vrouw is vooral aan het preken voor eigen parochie. Dat straal er van af. Ze is doodsbang dat zij degene is die geen IC bed krijgt, en terecht. Want obesitas is kleinere kans op herstel, en dus geen voorrang. Zo simpel is het, en gelukkig maar.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
IJzersterke column van Asha ten Broeke over opmerkingen dat slanke mensen voorrang moeten krijgen boven dikke mensen op de IC:
https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus/dataquote:Op vrijdag 3 april 2020 15:15 schreef Da_Sandman het volgende:
Klopt het dat die grafiek gemelde ziekenhuisopnames naar meldingsdatum er nog niet is?
Dat er keuzes gemaakt moeten worden spreekt Asha toch niet tegen? Alleen dan wel door artsen en niet door maatschappelijk sentiment. Die maatschappelijke discussie waarin dit onderwerp al direct gereduceerd wordt tot een simplistische kwestie heeft gewoon geen enkele meerwaarde en speelt enkel mensen tegen elkaar uit.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:02 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik vind hem oke geschreven, maar ben het niet met haar eens.
Het gaat over de situatie waarin we te volle of dreigend volle IC's hebben. Dan moeten er keuzes worden gemaakt. De keuze wordt niet gemaakt op have's en have-nots, maar op basis van overlevingskans.
En terecht, het doel zou moeten zijn om zoveel mogelijk mensen te kunnen redden van een dood door het virus. Verzwakte personen hebben een grotere kans op de IC te overlijden, terwijl ze in dat scenario nog iemand's kansen om zeep helpen.
Laten we hard hopen dat het niet zo ver komt, maar deze ethische discussies moeten gevoerd worden voordat je bij de keuze bent aanbeland.
Ik denk dat medici goed zelf kunnen aanvoelen wat medisch-ethisch aanvaardbaar is.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:12 schreef the-eye het volgende:
[..]
Mogen die medici daar dan niet enigszins bij geholpen worden om het maatschappelijk aanvaardbaar te houden. Als een ziekenhuis wat van oorsprong op christelijke leest geschoeid is, geneigd is de aller zwaksten als eerste te helpen gaat dan een heel andere kant op dan dat we als maatschappij misschien willen
Die is van gister toch?quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:18 schreef Coco. het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus/data
Dit draadje op Twitter vorige week vond ik ook heel interessant.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:18 schreef Kyran het volgende:
[..]
Die indruk had ik al toen de klokkenluider in China overleed. Daarna overleden ook relatief veel mensen in de zorg in Italië. Goed dat hier nu iets meer aandacht voor is.
Dagelijks blootgesteld worden aan toch flink wat besmette mensen gecombineerd met slecht eten, oververmoeidheid, stress etc. zal niet helpen in ieder geval.
Ah. Was het een kleine moeite even te zeggen dat je de pdf en niet de afbeelding bedoelde?quote:
Vanochtend op Radio 1 werd ook al gezegd door de medici dat ze al weken geleden begonnen zijn met zich voor te bereiden op dit potentiële scenario. En dat ze eigenlijk al jaren voorbereid zijn, omdat dit normaliter ook gewoon hun dagelijkse werk is.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:19 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat er keuzes gemaakt moeten worden spreekt Asha toch niet tegen? Alleen dan wel door artsen en niet door maatschappelijk sentiment. Die maatschappelijke discussie waarin dit onderwerp al direct gereduceerd wordt tot een simplistische kwestie heeft gewoon geen enkele meerwaarde en speelt enkel mensen tegen elkaar uit.
Verder zijn we in onze medische wereld juist ver op het gebied van triage en een gesprek of een ethische discussie daarover is geen taboe, dus ik vind het van degenen die zo aandringen op die discussie ook een beetje makkelijk scoren ten koste van onze medici. Want ik zie er zoals er in de stukken die Asha aanhaalt niet iets uit voortkomen waar medici überhaupt iets mee kunnen.
Hier moeite voor je gedaan:quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:23 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ah. Was het een kleine moeite even te zeggen dat je de pdf en niet de afbeelding bedoelde?
Hij had het over ziekenhuisopnames en die grafiek gaat over meldingen..quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:23 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ah. Was het een kleine moeite even te zeggen dat je de pdf en niet de afbeelding bedoelde?
Dit, en daarnaast is er nog zoveel onduidelijkheid over wat nog echt de risicofactoren zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:19 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat er keuzes gemaakt moeten worden spreekt Asha toch niet tegen? Alleen dan wel door artsen en niet door maatschappelijk sentiment. Die maatschappelijke discussie waarin dit onderwerp al direct gereduceerd wordt tot een simplistische kwestie heeft gewoon geen enkele meerwaarde en speelt enkel mensen tegen elkaar uit.
Verder zijn we in onze medische wereld juist ver op het gebied van triage en een gesprek of een ethische discussie daarover is geen taboe, dus ik vind het van degenen die zo aandringen op die discussie ook een beetje makkelijk scoren ten koste van onze medici. Want ik zie er zoals er in de stukken die Asha aanhaalt niet iets uit voortkomen waar medici überhaupt iets mee kunnen.
Dit is wel de verkeerde, maar toch thanks voor de moeitequote:Op vrijdag 3 april 2020 15:23 schreef Coco. het volgende:
[..]
Hier moeite voor je gedaan:
[ afbeelding ]
Volgens mij is dat juist vrij vaak benadrukt. Zeker door de experts. Dat is dan ook de reden dat de kans buiten vrij klein is om besmet te raken buiten de 1,5 meter-regel.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:15 schreef erkel het volgende:
[..]
Op zich wel interessant dat de dosis aan virusdeeltjes die je binnenkrijgt ook van belang is in hoeverre je ernstig ziek kan raken. Klinkt op zich logisch, maar is nog weinig langs gekomen (in mijn optiek).
Kan iemand het hele artikel even plaatsen hier of elders op FOK? Ik kan het niet lezen. Zit al over mijn Volkskrant-quotum denk ik.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:18 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
IJzersterk? Mwah, deze vrouw is vooral aan het preken voor eigen parochie. Dat straal er van af. Ze is doodsbang dat zij degene is die geen IC bed krijgt, en terecht. Want obesitas is kleinere kans op herstel, en dus geen voorrang. Zo simpel is het, en gelukkig maar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |