abonnement Unibet Coolblue
pi_192365200


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


Nederlands
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_192365391
De waarde van een aandeel wordt uiteindelijk bepaald door het kasgeld dat een bedrijf over haar gehele toekomst uit de onderneming kan halen zonder de aktiviteiten te verstoren (Free Cashflow. Ik laat de discount discussie even achterwege). Het probleem hierbij is dat geen enkele belegger in de toekomst kan kijken om deze kasstromen te observeren. De prijs van een aandeel wordt daarom bepaald door de verwachte vrije kasstromen. Verwachtingen verschillen uiteraard per belegger.

De AEX staat vandaag op het niveau van december 2016. Voor een vergelijking hoef je dus niet ver in je geheugen te graven. In mijn beleving was het economisch optimisme toen veel groter dan vandaag. Het verschil is naar mijn idee zelfs als dag en nacht. Ik denk daarom dat een AEX van 475 zeer hoge verwachtingen reflecteert. Ik houd rekening met nieuwe dalingen de komende periode.
pi_192366942
Rabo certificaten zo'n 12% lager, valt op zich nog mee.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 09:45:25 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192367391
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:12 schreef MrBadGuy het volgende:
Rabo certificaten zo'n 12% lager, valt op zich nog mee.
Ik vraag mij af of de Rabobank niet stiekem de koers zit te steunen. Het orderboek ziet/ zag er nogal verdacht uit. O-).

Wellicht hebben zich opeens gerealiseerd dat veel van dat spul zit in de noodpotjes van hun eigen MKB klanten die nu dreigen te defaulten op hun leningen bij de Rabobank omdat hun certificaten niks meer waard zijn? :D

Aan de andere kant, ik dacht dat ze dat niet mochten (niet structureel in elk geval) omdat je bij terugkopen juist je buffers uitholt. Als ze op wat voor manier dan ook gedwongen worden om de koers te steunen om defaults bij hun klanten te voorkomen of de reputatieschade te beperken dan spannen ze dus echt het paard achter de wagen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192367476
Niets meer waard is een beetje overdreven @SeLang
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 09:55:57 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192367523
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:51 schreef Faraday01 het volgende:
Niets meer waard is een beetje overdreven @:SeLang
Als het op deze prijs stabiliseert dan mogen certificaatbezitters inderdaad in hun handjes wrijven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 09:57:10 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192367542
Het wordt echt tijd voor een grote olietank in de tuin

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192367729
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als het op deze prijs stabiliseert dan mogen certificaatbezitters inderdaad in hun handjes wrijven.
Zou jij ze nu verkopen? Ik heb ze vorig jaar op 116% aangekocht, ik twijfel om ze eruit te gooien.

Het zou mij een verlies van +/- 25% opleveren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soldier2000 op 31-03-2020 10:17:40 ]
BlaBlaBla
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:36:40 #9
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192368139
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:10 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zou jij ze nu verkopen? Ik heb ze vorig jaar op 116% aangekocht, ik twijfel om ze eruit te gooien.

Het zou mij een verlies van +/- 25% opleveren.
Ja, aan mij voor 89% graag.
pi_192368188
Lijkt er op alsof we het ergste toch wel gehad hebben.
Cindy De Vuyst
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 10:42:00 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192368194
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:10 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zou jij ze nu verkopen? Ik heb ze vorig jaar op 116% aangekocht, ik twijfel om ze eruit te gooien.

Het zou mij een verlies van +/- 25% opleveren.
Zoals altijd met beleggen kun je dit echt alleen maar zelf beoordelen. De koers is onvoorspelbaar, de crisis is onvoorspelbaar en de Rabobank is onvoorspelbaar. Verder weet alleen jijzelf hoeveel stress je hiervan hebt, dwz welke prijs je betaalt in termen van levensgeluk. Het gaat niet alleen maar om wat je denkt dat iets financieel gezien waard is.

Zelfs als je exact zou weten wat de kansen zijn op verschillende uitkomsten, dan nog zullen verschillende individuen hier daarom heel verschillende conclusies aan verbinden.

Sorry, ik weet dat je hier niets aan hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:54:07 #12
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192368373
Dit lijkt mij toch een extended bull trap. Het is niet alsof er plotseling geen bedrijven meer om dreigen te vallen, laat staan dat alles ineens rooskleurig is.
pi_192368492
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:54 schreef Chaes het volgende:
Dit lijkt mij toch een extended bull trap. Het is niet alsof er plotseling geen bedrijven meer om dreigen te vallen, laat staan dat alles ineens rooskleurig is.
Tsja, zeg het maar. Het was ook mijn gedachte dat de koersen echt wel omlaag zouden gaan op korte termijn, maar voorlopig zie ik vrijwel alleen maar groene cijfers terwijl wat mij betreft alle indicatoren op rood staan.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 11:01:03 #14
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192368511
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:00 schreef SausDip het volgende:

[..]

Tsja, zeg het maar. Het was ook mijn gedachte dat de koersen echt wel omlaag zouden gaan op korte termijn, maar voorlopig zie ik vrijwel alleen maar groene cijfers terwijl wat mij betreft alle indicatoren op rood staan.
Als of de koersen niet omlaag zijn gegaan op korte termijn...ik vind het nogal.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 11:03:51 #15
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192368558
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Als of de koersen niet omlaag zijn gegaan op korte termijn...ik vind het nogal.
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:00 schreef SausDip het volgende:

[..]

Tsja, zeg het maar. Het was ook mijn gedachte dat de koersen echt wel omlaag zouden gaan op korte termijn, maar voorlopig zie ik vrijwel alleen maar groene cijfers terwijl wat mij betreft alle indicatoren op rood staan.
We zijn inderdaad flink gezakt, en dat in een erg korte tijd. Overreactie? Misschien.. maar persoonlijk denk ik van niet. We hebben echt nog nooit meegemaakt dat zo'n beetje de hele wereldeconomie stil staat. Dit is 1929 en 2008 ineen, en dan nog wat erger. Maar de komende maanden zal de echte schade aan de economie pas duidelijk worden.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 11:10:49 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192368673
Het lijkt mij de moeder aller bulltraps. Maar goed, dat heb ik het afgelopen decennium wel vaker gedacht. De disconnect tussen waarderingen (iig op index niveau) en de realiteit is echter groter dan ooit. De vrij grote kans op een heel donker scenario lijkt op dit niveau nauwelijks ingeprijsd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192368740
Hoe kan Shell B nou naar ¤15 stijgen terwijl de olieprijzen verder dalen

Mijn gak is ¤11.04, aan de ene kant wil ik nu verkopen maar ik ben bang dat het dan niet meer gaat dalen waardoor ik het niet meer terug kan kopen voor een lagere prijs dan ~ ¤13.

Denk dat ik er maar vanaf moet blijven met het oog op de iets langere termijn.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 11:27:20 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192368957
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:10 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zou jij ze nu verkopen? Ik heb ze vorig jaar op 116% aangekocht, ik twijfel om ze eruit te gooien.

Het zou mij een verlies van +/- 25% opleveren.
Bijkopen om je GAK te verlagen
  dinsdag 31 maart 2020 @ 11:40:40 #19
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_192369135
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:10 schreef SeLang het volgende:
Het lijkt mij de moeder aller bulltraps. Maar goed, dat heb ik het afgelopen decennium wel vaker gedacht. De disconnect tussen waarderingen (iig op index niveau) en de realiteit is echter groter dan ooit. De vrij grote kans op een heel donker scenario lijkt op dit niveau nauwelijks ingeprijsd.
Wat waren daar de aanleidingen voor?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  dinsdag 31 maart 2020 @ 11:44:03 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192369189
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:41 schreef einzeinz het volgende:
Lijkt er op alsof we het ergste toch wel gehad hebben.
Dit soort oneliners heb ik jou nu al een paar keer hier zien posten. Waarom denk je dat?
Huilen dan.
pi_192369289
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals altijd met beleggen kun je dit echt alleen maar zelf beoordelen. De koers is onvoorspelbaar, de crisis is onvoorspelbaar en de Rabobank is onvoorspelbaar. Verder weet alleen jijzelf hoeveel stress je hiervan hebt, dwz welke prijs je betaalt in termen van levensgeluk. Het gaat niet alleen maar om wat je denkt dat iets financieel gezien waard is.

Zelfs als je exact zou weten wat de kansen zijn op verschillende uitkomsten, dan nog zullen verschillende individuen hier daarom heel verschillende conclusies aan verbinden.

Sorry, ik weet dat je hier niets aan hebt.
Thanks!

Ik lig er niet wakker van, aangezien bijna mijn hele portfolio al in het rood staat doet mij dit niet veel meer.

Als ik de boel verkoop wil ik in de komende periodes er iets anders voor terugkopen waar op de langere termijn meer rendement uit te halen is.

In welke aandelen zie jij op de langere termijn toekomstperspectief?

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Bijkopen om je GAK te verlagen
Verlaging van GAK is voor mij nooit een reden geweest om bij te kopen.
BlaBlaBla
  dinsdag 31 maart 2020 @ 11:54:26 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192369365
Niks is mooier dan een beurscrash aan het begin van je beleggerscarriere.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 12:00:30 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192369455
Volgens mij wordt de Rabo koers momenteel "gemanaged" om het boven de 90% te houden. De volatiliteit is veel lager dan je zou verwachten en dat bij enorme omzet.

Natuurlijk mag Rabo die dingen niet zelf kopen, maar ze kunnen wel een kapitaalkrachtige partij vragen om dit te managen. Die kopen dan als het onder de 90% dreigt te zakken en verkopen het weer als de koers iets hoger komt. Dat zou de lage volatiliteit kunnen verklaren. En dan hopen ze dat als ze dat een paar dagen doen dat er dan een "technische" bodem ontstaat, doordat beleggers zelf kooporders gaan zetten rond de 90% omdat ze verwachten dat het daar niet ver onder zakt.

Als dat waar is dan kost dat de Rabobank natuurlijk wel veel geld. Het is de vraag hoeveel er overblijft van die 360 miljoen besparing op niet betaalde rente.

Puur speculatie van mijn kant overigens.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 12:06:53 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192369541
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:54 schreef LXIV het volgende:
Niks is mooier dan een beurscrash aan het begin van je beleggerscarriere.
Zeker, vooral als koersen jarenlang lager zouden blijven.

Ik begrijp nooit dat gejuich over stijgende koersen als dat voortkomt uit P/E-expansie en leveragen van balancesheets. Je betaalt dan meer voor hetzelfde. Het afgelopen decennium is een gigantische transfer geweest van jongeren die proberen vermogen op te bouwen via TINA gedoe naar ouderen en babyboomers die hun productieve verdienjaren al achter zich hebben en grote aandelen portefeuilles hebben die in prijs stijgen doordat TINA's tegen elke prijs kochten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 12:36:40 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192370041
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:50 schreef Soldier2000 het volgende:

In welke aandelen zie jij op de langere termijn toekomstperspectief?

Ik hou mij niet bezig met individuele aandelen, in elk geval niet zodanig dat het mij een edge zou kunnen geven tov de markt. Ik persoonlijk zou daarom alleen in een brede portefeuille beleggen, al dan niet via een aantal index trackers. Maar op de huidige waardering hoef ik daar nog niet over na te denken.

Een aantal mensen hier op dit forum duikt wel diep in analyses van individuele bedrijven en misschien kunnen die daadwerkelijk beter doen dan de markt. Maar je moet niet verwachten dat er een edge zit in het simpel googlen van lijstjes P/E's en dividendyields. De cruciale informatie staat over het algemeen in de footnotes van de jaarverslagen en niet in de headline winstcijfers e.d. Als je een kans wilt hebben om het beter te doen dan de markt dan zul je daar hard voor moeten werken, imo.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 31 maart 2020 @ 12:39:22 #26
208890 June.
Seriously?
pi_192370075
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:54 schreef LXIV het volgende:
Niks is mooier dan een beurscrash aan het begin van je beleggerscarriere.
Inderdaad, ben dit jaar begonnen :D :')
Shine bright like a diamond.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 13:45:11 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192371291
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik hou mij niet bezig met individuele aandelen, in elk geval niet zodanig dat het mij een edge zou kunnen geven tov de markt. Ik persoonlijk zou daarom alleen in een brede portefeuille beleggen, al dan niet via een aantal index trackers. Maar op de huidige waardering hoef ik daar nog niet over na te denken.

Een aantal mensen hier op dit forum duikt wel diep in analyses van individuele bedrijven en misschien kunnen die daadwerkelijk beter doen dan de markt. Maar je moet niet verwachten dat er een edge zit in het simpel googlen van lijstjes P/E's en dividendyields. De cruciale informatie staat over het algemeen in de footnotes van de jaarverslagen en niet in de headline winstcijfers e.d. Als je een kans wilt hebben om het beter te doen dan de markt dan zul je daar hard voor moeten werken, imo.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stockpicking is kansloos voor praktisch iedere particulier
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 14:00:17 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192371596
Ik geloof er geen ruk van dat ze de Rabo koers niet zitten te steunen op dit moment. Kijk dan naar dat koersverloop.
Bij 50 miljoen omzet :z



Is de bekende Rabobank putoptie nu terug? Kunnen ze dat lang genoeg volhouden om weer natuurlijke vraag te krijgen op die koers? De hele reden om dat spul verhandelbaar te maken op de beurs en de rente te verhogen naar 6,5% was toch juist omdat ze die put op de oude Ledencertificaten vroeger niet konden volhouden?

Rabo heeft zichzelf echt gigantisch in de voet geschoten met die renteverlaging als wat ik vermoed waar is en ze nu via een externe partij actief de koers zitten te steunen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192371608
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik hou mij niet bezig met individuele aandelen, in elk geval niet zodanig dat het mij een edge zou kunnen geven tov de markt. Ik persoonlijk zou daarom alleen in een brede portefeuille beleggen, al dan niet via een aantal index trackers. Maar op de huidige waardering hoef ik daar nog niet over na te denken.
Ik vraag me af, waar houd jij dan je geld SeLang, allemaal in cash? :)
pi_192371730
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of de Rabobank niet stiekem de koers zit te steunen. Het orderboek ziet/ zag er nogal verdacht uit. O-).

Wellicht hebben zich opeens gerealiseerd dat veel van dat spul zit in de noodpotjes van hun eigen MKB klanten die nu dreigen te defaulten op hun leningen bij de Rabobank omdat hun certificaten niks meer waard zijn? :D

Aan de andere kant, ik dacht dat ze dat niet mochten (niet structureel in elk geval) omdat je bij terugkopen juist je buffers uitholt. Als ze op wat voor manier dan ook gedwongen worden om de koers te steunen om defaults bij hun klanten te voorkomen of de reputatieschade te beperken dan spannen ze dus echt het paard achter de wagen.
Eerder deden ze dat ook. Heb daar een apart topic over gemaakt waarin ik die steun inschatte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:42 #31
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192371989
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:00 schreef SeLang het volgende:

Rabo heeft zichzelf echt gigantisch in de voet geschoten met die renteverlaging als wat ik vermoed waar is en ze nu via een externe partij actief de koers zitten te steunen.
Als dat zo is dan gaat ze dat vast een flinke duit kosten ja.
Huilen dan.
pi_192372188
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 13:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stockpicking is kansloos voor praktisch iedere particulier
Zover ik weet ben jij geen pure index belegger ;)

Wat kan de motivatie voor de Rabobank zijn om de koers boven de 90% te houden?
BlaBlaBla
pi_192372368
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dit soort oneliners heb ik jou nu al een paar keer hier zien posten. Waarom denk je dat?
Ik zie een zeer duidelijke bodem en een zeer sterke druk naar boven.
Cindy De Vuyst
  dinsdag 31 maart 2020 @ 14:47:12 #34
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192372464
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:14 schreef -Wereld- het volgende:
Hoe kan Shell B nou naar ¤15 stijgen terwijl de olieprijzen verder dalen

Mijn gak is ¤11.04, aan de ene kant wil ik nu verkopen maar ik ben bang dat het dan niet meer gaat dalen waardoor ik het niet meer terug kan kopen voor een lagere prijs dan ~ ¤13.

Denk dat ik er maar vanaf moet blijven met het oog op de iets langere termijn.
https://www.ft.com/content/ee832198-024b-4a0f-a61d-de767a1e6d6c

quote:
Royal Dutch Shell has secured a new $12bn credit facility as it seeks to safeguard dividends amid "significant uncertainty" spurred by the coronavirus pandemic..

The Anglo-Dutch energy group said on Tuesday that the arrangement, which follows a $10bn facility obtained in December, had boosted its available liquidity to more than $40bn.
Zal wel weer wat zakken de komende dagen, is mijn gedachte
pi_192372584
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:00 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij wordt de Rabo koers momenteel "gemanaged" om het boven de 90% te houden. De volatiliteit is veel lager dan je zou verwachten en dat bij enorme omzet.

Natuurlijk mag Rabo die dingen niet zelf kopen, maar ze kunnen wel een kapitaalkrachtige partij vragen om dit te managen. Die kopen dan als het onder de 90% dreigt te zakken en verkopen het weer als de koers iets hoger komt. Dat zou de lage volatiliteit kunnen verklaren. En dan hopen ze dat als ze dat een paar dagen doen dat er dan een "technische" bodem ontstaat, doordat beleggers zelf kooporders gaan zetten rond de 90% omdat ze verwachten dat het daar niet ver onder zakt.

Als dat waar is dan kost dat de Rabobank natuurlijk wel veel geld. Het is de vraag hoeveel er overblijft van die 360 miljoen besparing op niet betaalde rente.

Puur speculatie van mijn kant overigens.
Grappig, ik dacht iets vergelijkbaars. Lijkt mij de meest logische verklaring. Ze hadden beter gewoon de rente van het eerste kwartaal uit kunnen keren. Dan had je nu meer lucht gehad om het besluit voor de volgende 2 kwartalen in de lucht te brengen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2020 14:55:57 ]
pi_192372651
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:29 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zover ik weet ben jij geen pure index belegger ;)

Wat kan de motivatie voor de Rabobank zijn om de koers boven de 90% te houden?
De totale ineenstorting van het product (en daarmee de instorting van het vertrouwen van veel Rabo-leden) voorkomen?
pi_192372708
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:47 schreef Chaes het volgende:

[..]

https://www.ft.com/content/ee832198-024b-4a0f-a61d-de767a1e6d6c
[..]

Zal wel weer wat zakken de komende dagen, is mijn gedachte
Geld lenen om dividend uit te kunnen keren is naar mijn mening ook wat vreemd... Zal vast te maken hebben dat veel de aandelen hebben vanwege het dividend (inclusief specifieke trackers) en als ze het dividend niet uitkeren of verlagen dat het aandeel dan massaal van de hand gedaan wordt, maar verder vind ik het weinig rationeel.
pi_192372802
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:59 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

De totale ineenstorting van het product (en daarmee de instorting van het vertrouwen van veel Rabo-leden) voorkomen?
Het kwaad is toch al geschied?
BlaBlaBla
  dinsdag 31 maart 2020 @ 15:28:04 #39
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192373099
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:40 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ik zie een zeer duidelijke bodem en een zeer sterke druk naar boven.
Denk dat het reuze meevalt. Volumes zijn veel lager dan de afgelopen weken toen het met name omlaag ging. Institutionele partijen zijn de laatste paar werkdagen van de maand druk bezig met rebalancen waardoor ze flink wat equites in moeten slaan om aan hun mandaat te blijven voldoen.

Voor de rest is er nog weinig positiefs op het corona-front. De economie ligt wereldwijd nog stil en er is nog altijd geen zicht op een medische oplossing. Dat er landen zijn met afnames in het aantal gevallen komt tot nu toe enkel door social distancing, maar dat valt niet vol te houden als je de economie weer wilt laten draaien. Dan krijg je sowieso weer meer gevallen erbij. Het gestut van overheden en CB's is ook niet eeuwig houdbaar.
The more debt, the better
  dinsdag 31 maart 2020 @ 15:31:20 #40
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192373144
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zeker, vooral als koersen jarenlang lager zouden blijven.

Ik begrijp nooit dat gejuich over stijgende koersen als dat voortkomt uit P/E-expansie en leveragen van balancesheets. Je betaalt dan meer voor hetzelfde. Het afgelopen decennium is een gigantische transfer geweest van jongeren die proberen vermogen op te bouwen via TINA gedoe naar ouderen en babyboomers die hun productieve verdienjaren al achter zich hebben en grote aandelen portefeuilles hebben die in prijs stijgen doordat TINA's tegen elke prijs kochten.
Bekend met StarCapital? Die houden maandelijks de valuaties globaal bij, waaronder de CAPE-ratios: https://www.starcapital.de/en/research/stock-market-valuation/

Op basis van de daling in maart zitten veel markten toch redelijk in het midden van de range. De VS blijft wel duur op basis van CAPE.
The more debt, the better
pi_192373458
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:47 schreef Chaes het volgende:

[..]

https://www.ft.com/content/ee832198-024b-4a0f-a61d-de767a1e6d6c
[..]

Zal wel weer wat zakken de komende dagen, is mijn gedachte
Geld lenen om dividend te betalen lijkt me wel een reden om het nu te verkopen.
Aan de andere kant zou er binnen enkele maanden toch wel een keer goed nieuws moeten komen vanuit Saoedi-Arabië en Rusland, dan zou ik die koersstijging mislopen, maar dat blijft gokken.
pi_192374223
Krijg net bericht van Flatex dat ze vanaf 1 juni niet meer gratis Zijn mbt ETF's. Hele reden dat ik daar zit weg.
Gaan 3.90 rekenen per etf order
pi_192374495
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Geld lenen om dividend uit te kunnen keren is naar mijn mening ook wat vreemd... Zal vast te maken hebben dat veel de aandelen hebben vanwege het dividend (inclusief specifieke trackers) en als ze het dividend niet uitkeren of verlagen dat het aandeel dan massaal van de hand gedaan wordt, maar verder vind ik het weinig rationeel.
Er zijn een hoop grootaandeelhouders (pensioenfondsen etc.) die gebaat zijn bij een stabiel inkomen uit hun fondsen. Zij kunnen dus een grote vinger in de pap hebben om voor hunzelf een stabiele cashflow te garanderen. Neemt overigens niet weg dat wanneer een bedrijf géén dividend uitkeert je een recht evenredige koersstijging in lijn met de dividenduitkering zou verwachten bij een efficiënte markt. Voor de particuliere belegger maakt het daarom niet zoveel uit of er dividend wordt uitgekeerd of niet.
One man's trash, another man's treasure.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 17:35:43 #44
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192374957
Mijn portefeuille krijgt wel klappen!
Omhoog ja! :D _O_
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2020 @ 18:12:06 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192375607
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:31 schreef flyguy het volgende:

[..]

Bekend met StarCapital? Die houden maandelijks de valuaties globaal bij, waaronder de CAPE-ratios: https://www.starcapital.de/en/research/stock-market-valuation/

Op basis van de daling in maart zitten veel markten toch redelijk in het midden van de range. De VS blijft wel duur op basis van CAPE.
Maar de USA zijn zo'n beetje de helft van de wereldwijde aandelenmarkt. Ik kijk altijd vooral naar de USA omdat die markt meestal leidend is (als wall street daalt gaat de rest mee). Zolang de VS hoog gewaardeerd is en dus nog veel neerwaarts potentieel heeft voel ik mij op geen enkele aandelenmarkt comfortabel.

Ook is er een goed gedocumenteerde lange termijn relatie tussen CAPE en toekomstig rendement voor de S&P500 en voor andere markten is dat wat moeilijker te beoordelen. Maar zolang die markten gecorreleerd blijven met wall street kun je denk ik goed uit de voeten door alleen naar de waardering van wall street te kijken, want de bodems zullen ongeveer samenvallen. Althans dat is voorlopig mijn veronderstelling. Die correlatie zien we nog steeds dagelijks in actie, dus...

Daarnaast verstopt de CAPE op dit moment twee dingen:

1) Je kunt het "CA" deel (cyclically adjusted) hier wel weglaten uit "CAPE" want de vorige cyclus is artificieel zover opgerekt dat alleen maar het opgaande deel van de cyclus binnen het 10-jaar window valt. De CAPE geeft daardoor een te optimistisch beeld.

2) Een groot deel van de EPS-groei komt door het terugkopen van eigen aandelen met geleend geld. Daarom is corporate debt zoveel gestegen. Ook dit maakt EPS kunstmatig hoog. De hoeveelheid schuld is denk ik niet houdbaar en dat wordt een rem op stijging van EPS vergeleken met historische standaard. In het slechtste geval krijg je debt to equity conversions bij sommigen.

Evengoed blijft het mijn belangrijkste indicator maar wees je bewust van het ietwat geflatteerde beeld dat het momenteel geeft.

Ook is het midden van de waarderingsrange nog niet "goedkoop". Als je uitgaat van mean-reversion dan moet je daar dus per definitie fors onder kunnen komen. Waarmee natuurlijk niet gegarandeerd is dat dat binnen afzienlijke tijd gebeurt, maar ikzelf geloof nog steeds niet in het idee van permanent hoge waarderingen. En de huidige crisis bevestigt ook weer hoe snel bestaande paradigma's kunnen ontrafelen.

De 2020's gaan totaal anders worden dan de 2010's. Dat geloofde ik al voor de coronacrisis maar nu helemaal. Staatsschulden en valutacrises gaan denk ik weer een groot thema worden en ik ben er daarom helemaal niet van overtuigd dat de huidige lage kapitaalmarktrente stand gaat houden. Dan kunnen we wel eens hele schrale jaren gaan krijgen op de beurs met een dodelijke combinatie van stagnerende groei en opwaartse druk op financieringskosten (door toenemende default risico's en inflatieverwachtingen). Dat laatste is uiteraard één van de vele mogelijke vergezichten in een glazen bol, maar imo een reëel scenario waarin je heel andere aandelenwaarderingen zult zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 31-03-2020 18:23:22 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192376407
Wanneer gaan we terug dalen? Meer dan 180.000 besmettingen in de VS en 3600 doden en de beurzen stijgen elke dag!

Zijn we met z’n allen euforisch ofzo?
Cindy De Vuyst
  dinsdag 31 maart 2020 @ 19:25:47 #47
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192377242
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:59 schreef einzeinz het volgende:
Wanneer gaan we terug dalen? Meer dan 180.000 besmettingen in de VS en 3600 doden en de beurzen stijgen elke dag!

Zijn we met z’n allen euforisch ofzo?
De beurs loopt altijd op het nieuws vooruit.
pi_192377286
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:59 schreef einzeinz het volgende:
Wanneer gaan we terug dalen? Meer dan 180.000 besmettingen in de VS en 3600 doden en de beurzen stijgen elke dag!

Zijn we met z’n allen euforisch ofzo?
Welke site gebruik jij altijd voor de futures?

Die van DEGIRO kloppen bij mij nooit
pi_192377893
Ik had het wel even fiks mis met mijn inschatting van de koers van de Rabo certificaten. Steunaankopen of niet. Misschien onderdeel van de deal met DNB?

Ik had echt totale afstort verwacht. Ik zie niet waarom je nu deze certificaten zou oppikken tegen 90%. Als je dan toch in een bank wil beleggen lijk je zo'n beetje op alle aandelen meer upside te hebben.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 19:57:12 #50
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192378102
Ik heb ze wel opgepikt voor 90. We gaan zien of je gelijk hebt.
pi_192378340
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:25 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

De beurs loopt altijd op het nieuws vooruit.
Zeker niet met het coronavirus. Het lijkt er meer op dat de beurs deze significante stijgingen simpelweg negeert.
BlaBlaBla
pi_192379417
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:57 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb ze wel opgepikt voor 90. We gaan zien of je gelijk hebt.
Jij ziet ze wel in waarde stijgen? Waarom?
  dinsdag 31 maart 2020 @ 20:56:56 #53
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192379475
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 20:53 schreef SausDip het volgende:

[..]

Jij ziet ze wel in waarde stijgen? Waarom?
Omdat ze al jaren rond de 110 - 130 zitten. Mag wel even duren hoor, geen haast.
pi_192380063
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 03:14 schreef jaco het volgende:
Ik ken geen voorbeelden van bankruns die als protestaktie begonnen.
Volgens mij is dit wel een keer bijna gebeurd nadat een grote Spaanse bank geweigerd had Real Madrid van krediet o.i.d. te voorzien. Ik kan mij de details niet meer herinneren maar uiteindelijk was de dreiging van een bankrun voldoende voor de bank om te zwichten. Er werd immers door de supporters opgeroepen om geld van de bank af te halen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192380595
Beginnersvraag:

als ik op DeGiro een (verkoop)order voor morgenochtend wil klaarzetten, moet ik dan op 'doorlopend' klikken ipv 'dagorder' (en gewoon limit order)?
pi_192380685
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 21:51 schreef -Wereld- het volgende:
Beginnersvraag:

als ik op DeGiro een (verkoop)order voor morgenochtend wil klaarzetten, moet ik dan op 'doorlopend' klikken ipv 'dagorder' (en gewoon limit order)?
Ja
pi_192380934
Wat verwachten jullie van de olieprijs op korte termijn? Veel lager dan de 23 dollar kan hij toch bijna niet zakken?
pi_192381027
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:09 schreef SausDip het volgende:
Wat verwachten jullie van de olieprijs op korte termijn? Veel lager dan de 23 dollar kan hij toch bijna niet zakken?
De olieprijs kan zelfs negatief worden!

De wereldwijde opslag raakt overvol en opslagprijzen worden steeds hoger. Ik zou niet verbaasd opkijken als de spotprijs incidenteel negatieve waarden aantikt. Producers gaan dat gewoon ophoesten omdat het staken van de productie wellicht meer kan kosten.

Het klinkt misschien gek maar aan alle randvoorwaarden wordt voldaan om olieprijzen naar negatieve waarden te krijgen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192381332
Ik ga een verkooporder op Shell (winst) en Basic Fit (verlies) zetten.

Sligro en AB InBev ga ik holden, waarschijnlijk voor de lange termijn (daar sta ik nu op een beperkt verlies).
  dinsdag 31 maart 2020 @ 22:49:11 #60
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192381598
jsblokland twitterde op dinsdag 31-03-2020 om 07:12:52 Wow! Impressive V-shape recovery in #China’s Manufacturing #PMI. Up to 52 from 35.7. https://t.co/fkUjbsvsA4 reageer retweet
Wow!
pi_192381845
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:27 schreef SausDip het volgende:

[..]

Welke site gebruik jij altijd voor de futures?

Die van DEGIRO kloppen bij mij nooit
Investing.com
Zit 90% van de gevallen wel juist. Futures kun je pas beginnen bekijken vanaf 23:00:00 maar ik wacht doorgaans tot 23:30. Dan zit er al wat 'vorm' in.
Cindy De Vuyst
pi_192381848
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:49 schreef Sunri5e het volgende:
jsblokland twitterde op dinsdag 31-03-2020 om 07:12:52 Wow! Impressive V-shape recovery in #China’s Manufacturing #PMI. Up to 52 from 35.7. https://t.co/fkUjbsvsA4 reageer retweet
Wow!
Tja, sluit wel heel mooi aan bij wat China nu uit probeert te stralen. Prachtige grafiek natuurlijk, maar ik vertrouw het voor geen meter.
pi_192381878
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:09 schreef SausDip het volgende:
Wat verwachten jullie van de olieprijs op korte termijn? Veel lager dan de 23 dollar kan hij toch bijna niet zakken?
Denk niet dat het lager dan ¤23 gaat voor Brent. Verschillende maatschappijen denken alweer aan openen. Dus de vraag naar brandstof zal terug beginnen stijgen.

TENZIJ...
Europa nog 1 maand langer dicht gaat (maar dan werkelijk ALLE landen, ook in het Oostblok) EN heel Amerika in quarantaine gaat.

Dan zal het dalen, anders niet!
Cindy De Vuyst
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 31 maart 2020 @ 23:40:46 #64
862 Arcee
Look closer
pi_192382434
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:59 schreef einzeinz het volgende:
Wanneer gaan we terug dalen? Meer dan 180.000 besmettingen in de VS en 3600 doden en de beurzen stijgen elke dag!
Ja, maar vandaag dus uiteindelijk niet: Dow -1,8%.

En idd, die cijfers zijn redelijk dramatisch aan het worden, als ze dat al niet zijn.
pi_192382502
Futures voor Azië kleuren knalgroen. Gaande van +2,50% tot 4,80%.
Europa is gemengd, Duitsland en Frankrijk bv. lichtjes rood terwijl de UK weer groen staat. Amerika nabeurs ook groen.


Over Europa kunnen we geen uitspraken doen maar we weten wel dat Azië groen zal openen en hoogstwaarschijnlijk ook zo zal afsluiten.
Cindy De Vuyst
  woensdag 1 april 2020 @ 00:27:09 #66
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_192382932
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:49 schreef Sunri5e het volgende:
jsblokland twitterde op dinsdag 31-03-2020 om 07:12:52 Wow! Impressive V-shape recovery in #China’s Manufacturing #PMI. Up to 52 from 35.7. https://t.co/fkUjbsvsA4 reageer retweet
Wow!
Let wel op dat dit niks zegt over de algemene situatie. De PMI is een vergelijking met de maand ervoor. Februari lag het land plat en in maart is het weer aan de slag gegaan. Logisch dat maart dus beter is dan februari maar het zegt dus niet dat alles weer grotendeels hersteld is.
pi_192384557
Check je orders:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iig bij De GIro.
  woensdag 1 april 2020 @ 07:26:24 #68
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192384607
Goedemorgen. Ik twijfel om bij een groene opening even voor korte tijd voor de helft cash te gaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat we alweer zo hoog staan.
  woensdag 1 april 2020 @ 07:40:20 #69
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_192384679
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 07:26 schreef Sunri5e het volgende:
Goedemorgen. Ik twijfel om bij een groene opening even voor korte tijd voor de helft cash te gaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat we alweer zo hoog staan.
Een groene opening kan je wel vergeten , futures staan op -3%
pi_192386227
En Rabo Ledencertificaten dan vandaag eindelijk onder die magische ¤90 (ok, gisteren in het begin van de dag ook al eventjes, maar daarna is het er de hele tijd boven 'gehouden').
  woensdag 1 april 2020 @ 10:05:25 #71
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192386350
Turbo shorts op S&P500 en Russell 2000 hebben toch nog wat opgeleverd :Y
pi_192386849
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:05 schreef Chaes het volgende:
Turbo shorts op S&P500 en Russell 2000 hebben toch nog wat opgeleverd :Y
50% kans op de korte termijn... Ik kan ook trots doen als ik een ronde heb gewonnen bij het casino bij de roulette tafel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 1 april 2020 @ 10:49:50 #73
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192387080
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

50% kans op de korte termijn... Ik kan ook trots doen als ik een ronde heb gewonnen bij het casino bij de roulette tafel.
Heb er van te voren wel een flinke TA op losgelaten hoor 8)7
  woensdag 1 april 2020 @ 10:50:09 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192387088
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

50% kans op de korte termijn... Ik kan ook trots doen als ik een ronde heb gewonnen bij het casino bij de roulette tafel.
49%
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192388585
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:36 schreef SeLang het volgende:
Ik persoonlijk zou daarom alleen in een brede portefeuille beleggen, al dan niet via een aantal index trackers. Maar op de huidige waardering hoef ik daar nog niet over na te denken.
Als het zover is, gebruik je dan je lijst met large-caps die je hier ooit gepresenteerd hebt? Of ga je puur met index-trackers werken? Of wordt het een mix ?
pi_192388961
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 09:57 schreef MrBadGuy het volgende:
En Rabo Ledencertificaten dan vandaag eindelijk onder die magische ¤90 (ok, gisteren in het begin van de dag ook al eventjes, maar daarna is het er de hele tijd boven 'gehouden').
Nog steeds nauwelijks omlaag, het lijkt erop alsof er nog steeds gemanipuleerd wordt. Ik vind de theorie van @SeLang niet eens zo gek. Rabo lijkt een flinke misser te hebben gemaakt met het niet uitbetalen van de rente van kwartaal 1 en houdt (bang voor extreem koersverlies) de koers nu maar kunstmatig gelijk.
pi_192389937
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

49%
49.99999% Ligt aan je definitie van korte termijn... afgerond 50%.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192389985
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 12:25 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Nog steeds nauwelijks omlaag, het lijkt erop alsof er nog steeds gemanipuleerd wordt. Ik vind de theorie van @:Selang niet eens zo gek. Rabo lijkt een flinke misser te hebben gemaakt met het niet uitbetalen van de rente van kwartaal 1 en houdt (bang voor extreem koersverlies) de koers nu maar kunstmatig gelijk.
Of certificaathouders zijn gewoon wat minder in paniek dan in dit topic verondersteld wordt: de meesten houden hun certificaten gewoon en tegenover degenen die wel verkopen, staan genoeg kopers die het tegen 90% eigenlijk wel een mooi product vinden.

Occam's razor enzo

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2020 13:18:09 ]
pi_192390008
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:16 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Of certificaathouders zijn gewoon wat minder in paniek dan in dit topic verondersteld wordt: de meesten houden hun certificaten gewoon en tegenover degenen die wel verkopen, staan genoeg kopers die het tegen 90% eigenlijk wel een mooi product vinden.
Logisch ook. 6.5% over nominale waarde 100? Of hoe moet ik het zien?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192390056
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Logisch ook. 6.5% over nominale waarde 100? Of hoe moet ik het zien?
6,5% per certificaat van 25 euro. Als je die aanschaft tegen 90%, haal je dus 7,2% rendement.
pi_192390174
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:16 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Of certificaathouders zijn gewoon wat minder in paniek dan in dit topic verondersteld wordt: de meesten houden hun certificaten gewoon en tegenover degenen die wel verkopen, staan genoeg kopers die het tegen 90% eigenlijk wel een mooi product vinden.

Occam's razor enzo
Kijk eens naar de koers van gisteren, die is de hele dag nog geen procentpunt afgeweken terwijl de koers de weken hiervoor alle kanten opvloog en soms wel 10 procentpunten wijzigde per dag. Na het ingrijpende nieuws van zondag (de opschorting van de rente) is dat gewoon onmogelijk.

Gisteren is er 100 procent zeker gemanipuleerd. En ook vandaag lijkt het me erg onlogisch dat de koers nauwelijks wijzigt.
pi_192390490
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.

Al een week lang zie ik ASML tussen 230 en 250 euro schommelen. Iedere keer als ze richting de 230 euro zakken denk ik; de volgende keer dat ze weer richting de 250 euro gaan verpats ik ze. Dan kan ik ze daarna waarschijnlijk weer lager oppikken. Mits er geen reden is voor een forse stijging.
Lukt dat niet, dan is het ook ok, dan heb ik er uiteindelijk ook geen verlies op gemaakt.

Dus gisteren en vorige week op 250, en toch verpats ik ze niet omdat ik hoopte op een verdere stijging. De greedfactor komt weer om de hoek :')

Vandaag staan ze dus weer op 230 en denk ik, had ik toch maar gewoon die verkooporder op voorhand klaar gezet.

Ik kan natuurlijk de markt niet timen, maar frustrerend is het wel als je patroon een paar keer uitkomt en je reageert er niet op. Meer fokkers last van?
BlaBlaBla
pi_192390907
Daar heb ik ook last van. Vooral met Shell, al gaat dat over kleinere prijsverschillen dan bij ASML.
Heb het nu maar verkocht (gisteren de order al klaar gezet want anders zou ik vandaag ook eerst een verdere stijging afwachten)

mijn basic fit verkoop order staat iets te hoog..
Vandaag is wel de slechtste timing (in vergelijking met de afgelopen dagen) om Basic Fit te verkopen, misschien moet ik het nog een dagje laten staan (al kan het dan ook verder gezakt zijn)
  woensdag 1 april 2020 @ 14:12:17 #84
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_192391184
Ik heb er niet zoveel last van, blijf gewoon achter je keuzes staan en er komen nog wel genoeg koop en verkoop momenten.
Ik heb de instelling van dat ik nooit op laagste punt koop en ook niet verkoop op het hoogste punt.
Ik ben gewoon blij met elk positief resultaat.
  woensdag 1 april 2020 @ 14:30:26 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192391564
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.
Niet. Is een vrij zinloze zelfkwelling, achteraf is het altijd makkelijk. Je kan er hoogstens iets van leren.

Als je daar zo'n last van hebt kan je misschien beter op een andere manier beleggen.
Huilen dan.
pi_192391620
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.
Ik ben begonnen, letterlijk 2 weken voor de klapper. :')

Och, maakt mij niet uit, maar met kennis van nu had ik 1 maandje nog gewacht.
  woensdag 1 april 2020 @ 14:40:31 #87
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192391708
quote:
14s.gif Op woensdag 1 april 2020 14:33 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ik ben begonnen, letterlijk 2 weken voor de klapper. :')

Och, maakt mij niet uit, maar met kennis van nu had ik 1 maandje nog gewacht.
* Isdatzo knuffel geeft *;
Huilen dan.
pi_192391789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:59 schreef -Wereld- het volgende:
Daar heb ik ook last van. Vooral met Shell, al gaat dat over kleinere prijsverschillen dan bij ASML.
Heb het nu maar verkocht (gisteren de order al klaar gezet want anders zou ik vandaag ook eerst een verdere stijging afwachten)

mijn basic fit verkoop order staat iets te hoog..
Vandaag is wel de slechtste timing (in vergelijking met de afgelopen dagen) om Basic Fit te verkopen, misschien moet ik het nog een dagje laten staan (al kan het dan ook verder gezakt zijn)
Nu BFIT verkopen is wel het slechtste wat je kunt doen.
Gewoon aanhouden voor de lange termijn.
Geldt ook voor Shell.

Ik voel vrij weinig van het verlies, net zoals ik weinig van de winst voelde. Zie wel hoe de vlag ervoor staat over een jaar of 2.
pi_192392247
quote:
11s.gif Op woensdag 1 april 2020 14:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

* Isdatzo knuffel geeft *;
Nu ik de klappen ook wel gevoeld heb (-23% atm a ±¤2300), is mijn volgende plan...
Kopen, kopen, kopen!
pi_192392831
quote:
10s.gif Op woensdag 1 april 2020 15:11 schreef Qunix het volgende:

[..]

Nu ik de klappen ook wel gevoeld heb (-23% atm a ±¤2300), is mijn volgende plan...
Kopen, kopen, kopen!
Ik zou niet te overhaast gaan kopen, met de baggercijfers die er gaan komen is daar denk ik nog tijd genoeg voor :+
BlaBlaBla
pi_192392857
Ik heb gisteren voor een beperkt bedrag wat Rabo certificaten opgepikt. @SeLang heeft een punt dat de aantrekkelijkheid een stuk minder is nu ze de rente voorlopig niet betalen. Tegelijkertijd is Rabo een van de best gekapitaliseerde systeembanken van Europa en is tegen een koers van ca 90% het LT rendement boven de 7%.

Ja je mist een deel van de upside van aandelen hoewel als de situatie normaliseert de koers ook snel weer richting par kan gaan. Ik vind het risico wel waard, voor een beperkt bedrag.
  woensdag 1 april 2020 @ 16:05:02 #92
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192393118
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 15:48 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb gisteren voor een beperkt bedrag wat Rabo certificaten opgepikt. @:SeLang heeft een punt dat de aantrekkelijkheid een stuk minder is nu ze de rente voorlopig niet betalen. Tegelijkertijd is Rabo een van de best gekapitaliseerde systeembanken van Europa en is tegen een koers van ca 90% het LT rendement boven de 7%.

Ja je mist een deel van de upside van aandelen hoewel als de situatie normaliseert de koers ook snel weer richting par kan gaan. Ik vind het risico wel waard, voor een beperkt bedrag.
Precies dat ^O^
10% van mijn portefeuille nu.
pi_192393186
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik kan natuurlijk de markt niet timen
Dat zeggen veel mensen wel zo leuk, maar ondertussen proberen mensen hier het toch.
Ik begin er ook aan te twijfelen als ik de daggrafiekjes zie met telkens ongeveer dezelfde toppen en dalen.
  woensdag 1 april 2020 @ 16:10:43 #94
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192393220
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.

Al een week lang zie ik ASML tussen 230 en 250 euro schommelen. Iedere keer als ze richting de 230 euro zakken denk ik; de volgende keer dat ze weer richting de 250 euro gaan verpats ik ze. Dan kan ik ze daarna waarschijnlijk weer lager oppikken. Mits er geen reden is voor een forse stijging.
Lukt dat niet, dan is het ook ok, dan heb ik er uiteindelijk ook geen verlies op gemaakt.

Dus gisteren en vorige week op 250, en toch verpats ik ze niet omdat ik hoopte op een verdere stijging. De greedfactor komt weer om de hoek :')

Vandaag staan ze dus weer op 230 en denk ik, had ik toch maar gewoon die verkooporder op voorhand klaar gezet.

Ik kan natuurlijk de markt niet timen, maar frustrerend is het wel als je patroon een paar keer uitkomt en je reageert er niet op. Meer fokkers last van?
Alles wat voorbij is achter je laten. Maar om op je voorbeeld in te haken: wat vindt je dat ASML als bedrijf waard is? (En als afgeleidde daarvan dus 1 aandeel) ASML heeft nu een market cap van ongeveer 100 miljard. Vindt je dat het bedrijf 150 miljard waard is? Dan zou ik kopen. Dan maakt het verschil tussen 100 en bijvoorbeeld 95 miljard niet zo veel uit. Je kan altijd later nog bijkopen als de koers verder zakt. Je hoeft niet in 1 keer een volledige positie in te nemen. Vindt je dat ASML 105 miljard waard is, vindt je je veiligheidsmarge voor als je analyse fout is dan groot genoeg? Zo ja, kopen en anders dus niet.

Het probleem dat ik de laatste weken zie bij particulieren en met name starters, is dat ze überhaupt niet weten hoe ze een waarde op een bedrijf/aandeel moeten plakken. Veel verder dan 'x weken geleden was het aandeel x hoog en nu staat ie op y dus het is een goede deal'. Of dat ze niet weten wat het bedrijf eigenlijk doet. Shell is nu hot onder particulieren, maar de meeste weten niet eens dat Shell meer omzet haalt uit gas dan uit olie sinds ze BG hebben overgenomen...
The more debt, the better
pi_192393491
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 15:48 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb gisteren voor een beperkt bedrag wat Rabo certificaten opgepikt. @:SeLang heeft een punt dat de aantrekkelijkheid een stuk minder is nu ze de rente voorlopig niet betalen. Tegelijkertijd is Rabo een van de best gekapitaliseerde systeembanken van Europa en is tegen een koers van ca 90% het LT rendement boven de 7%.

Ja je mist een deel van de upside van aandelen hoewel als de situatie normaliseert de koers ook snel weer richting par kan gaan. Ik vind het risico wel waard, voor een beperkt bedrag.
Maar is de kans niet aanwezig dat de Rabo dit aangrijpt om de rente te laten dalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 1 april 2020 @ 16:24:06 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192393566
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

49.99999% Ligt aan je definitie van korte termijn... afgerond 50%.
Bij sprinters zijn er nogal wat kosten. De spread, de rente...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192393640
Hopelijk morgen weer -4% op alle indexen wereldwijd. Weekje wordt dan toch nog goedgemaakt.
Cindy De Vuyst
pi_192393769
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 16:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar is de kans niet aanwezig dat de Rabo dit aangrijpt om de rente te laten dalen.
In principe ligt de wijze waarop de rente bepaald wordt vast. Rabo heeft een discretionaire bevoegdheid om het anders te doen dus dat kan. Staat ook duidelijk in het persbericht dat Q4 nog bekeken moet worden en dat het nihil, lager of hoger kan zijn. Baseline volgens documentatie is 6,5%
pi_192396141
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:14 schreef Arkai het volgende:

[..]

De olieprijs kan zelfs negatief worden!

De wereldwijde opslag raakt overvol en opslagprijzen worden steeds hoger. Ik zou niet verbaasd opkijken als de spotprijs incidenteel negatieve waarden aantikt. Producers gaan dat gewoon ophoesten omdat het staken van de productie wellicht meer kan kosten.

Het klinkt misschien gek maar aan alle randvoorwaarden wordt voldaan om olieprijzen naar negatieve waarden te krijgen.
Gisteren is het dus al gebeurd. De eerste producer die olie aanbood tegen negatieve prijzen kan de boeken in. Deze trend komt wel eens vaker op de energiemarkten als er congestie is maar voor de oliemarkt is dit best bijzonder. We zullen denk ik ook niet gaan zien dat er futures worden verhandeld tegen negatieve prijzen omdat dit ook niet echt duurzaam vol te houden is maar wat bijvoorbeeld misschien zou kunnen is dat bij prijzen rond de $0 opgekochte olie weer de grond ingepompt kan worden. Als je 50% daarvan weer weet op te pompen bij hogere prijzen is dat gewoon een win.

quote:
... Bloomberg points out that in a rather obscure corner of the American physical oil market, crude prices have now officially turned negative as "producers are actually paying consumers to take away the black stuff."

The first crude stream to price below zero was Wyoming Asphalt Sour, a dense oil used mostly to produce paving bitumen. Energy trading giant Mercuria bid negative 19 cents per barrel in mid-March for the crude, effectively asking producers to pay for the luxury of getting rid of their output.

https://www.zerohedge.com(...)price-turns-negative
One man's trash, another man's treasure.
pi_192397495
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.

Dat is wel de laatste emotie die je moet hebben en tegelijkertijd de eerste die naar boven komt. ;)

Je koopt een aandeel omdat je gelooft in de business en de manier waarop die gerund wordt en omdat je gelooft dat de prijs die je betaalt reëel is c.q. onder de waarde die jij vindt dat het bedrijf waard is. Dat laatste is overigens nogal een opgaaf als geïnformeerde leek, dus vaak ook niet veel meer dan een vingeroefening met over het algemeen totaal verkeerde uitkomsten.

Op dagdagelijkse basis naar je portefeuille kijken heeft echt niet zoveel nut en moet je eigenlijk gewoon niet doen om te voorkomen dat je het soort afwegingen dat je net schetst maakt. Het boeit, als je al aan stockpicking doet, helemaal niets of ASML zich in een gepercipieerde range van 230-250 lijkt te begeven. Dat soort TA is al lang en breed gedebunkt. Vind je het 500 waard: koop bij. Totaal irrelevant als-ie in de toekomst nog naar 100 gaat als dat jouw (onderbouwde) overtuiging is, want dan corrigeert dat zich wel.

Wil je dit soort hele issues niet, dan investeer je lekker in gewoon de blue chips of een (verzameling) tracker(s) en pretendeer je niet het beter te weten dan de markt. Want dat laatste weet je over het algemeen toch niet, hoewel het wel leuk is om te doen. Het risico daarvan is wel dat je bevestigd wil worden in je gelijk en absoluut niet bevestigd wil worden in je ongelijk. Brengt emotie mee en die wil je juist elimineren.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 1 april 2020 @ 19:53:25 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192397601
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 12:04 schreef jaco het volgende:

[..]

Als het zover is, gebruik je dan je lijst met large-caps die je hier ooit gepresenteerd hebt? Of ga je puur met index-trackers werken? Of wordt het een mix ?
Waarschijnlijk worden dat dan gewoon een aantal index-ETFs. De kern zal wel bestaan uit een S&P500 en een MSCI Europe ETF. Maar of dat er ooit nog van komt weet ik niet. Ik zit inmiddels in de 50 dus lange termijn beleggen kan niet meer. Ik kan mij niet meer permitteren om 20 jaar onder water te staan. Dwz ik moet echt redelijk goedkoop kopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 1 april 2020 @ 19:56:02 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192397661
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarschijnlijk worden dat dan gewoon een aantal index-ETFs. De kern zal wel bestaan uit een S&P500 en een MSCI Europe ETF. Maar of dat er ooit nog van komt weet ik niet. Ik zit inmiddels in de 50 dus lange termijn beleggen kan niet meer. Ik kan mij niet meer permitteren om 20 jaar onder water te staan.
Of je leeftijd in obligaties
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192397872
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:53 schreef SeLang het volgende:
Waarschijnlijk worden dat dan gewoon een aantal index-ETFs.
Jij zit toch al lang en breed in de modus "hoeren neuken, nooit meer werken", waarom zou je nog überhaupt?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 1 april 2020 @ 20:06:12 #104
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192397943
quote:
12s.gif Op woensdag 1 april 2020 20:03 schreef nostra het volgende:

[..]

Jij zit toch al lang en breed in de modus "hoeren neuken, nooit meer werken", waarom zou je nog überhaupt?
Kan natuurlijk wel impact hebben op de kwaliteit van leven. Er is altijd een volgend level ;).
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 1 april 2020 @ 20:24:09 #105
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192398323
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 16:10 schreef flyguy het volgende:

[..]

Veel verder dan 'x weken geleden was het aandeel x hoog en nu staat ie op y dus het is een goede deal'.
Historisch gezien is natuurlijk wel gebleken dat dit ook klopt. Geen hele gekke gedachte dus.
  woensdag 1 april 2020 @ 20:33:11 #106
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192398488
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 20:06 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kan natuurlijk wel impact hebben op de kwaliteit van leven. Er is altijd een volgend level ;).
Als je gelukkig bent, ben je gelukkig. Ik stel me SeLang niet voor als iemand die het geluk in het leven ontleent aan het cocktailtjes sippen terwijl die op z'n mansion aan de rand van het zwembad zit.

Maar misschien zit ik ernaast ~:) .
Huilen dan.
  woensdag 1 april 2020 @ 20:40:22 #107
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192398606
quote:
14s.gif Op woensdag 1 april 2020 20:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Als je gelukkig bent, ben je gelukkig. Ik stel me SeLang niet voor als iemand die het geluk in het leven ontleent aan het cocktailtjes sippen terwijl die op z'n mansion aan de rand van het zwembad zit.

Maar misschien zit ik ernaast ~:) .
Oh, dat denk ik ook niet, hij komt in z’n reisverslagen niet over als iemand met veel materiële wensen. Maar vluchten en reizen zijn ook niet goedkoop, dat kan het verschil maken tussen 2 trips of 4.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192398737
quote:
12s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:49 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is wel de laatste emotie die je moet hebben en tegelijkertijd de eerste die naar boven komt. ;)

Je koopt een aandeel omdat je gelooft in de business en de manier waarop die gerund wordt en omdat je gelooft dat de prijs die je betaalt reëel is c.q. onder de waarde die jij vindt dat het bedrijf waard is. Dat laatste is overigens nogal een opgaaf als geïnformeerde leek, dus vaak ook niet veel meer dan een vingeroefening met over het algemeen totaal verkeerde uitkomsten.

Op dagdagelijkse basis naar je portefeuille kijken heeft echt niet zoveel nut en moet je eigenlijk gewoon niet doen om te voorkomen dat je het soort afwegingen dat je net schetst maakt. Het boeit, als je al aan stockpicking doet, helemaal niets of ASML zich in een gepercipieerde range van 230-250 lijkt te begeven. Dat soort TA is al lang en breed gedebunkt. Vind je het 500 waard: koop bij. Totaal irrelevant als-ie in de toekomst nog naar 100 gaat als dat jouw (onderbouwde) overtuiging is, want dan corrigeert dat zich wel.

Wil je dit soort hele issues niet, dan investeer je lekker in gewoon de blue chips of een (verzameling) tracker(s) en pretendeer je niet het beter te weten dan de markt. Want dat laatste weet je over het algemeen toch niet, hoewel het wel leuk is om te doen. Het risico daarvan is wel dat je bevestigd wil worden in je gelijk en absoluut niet bevestigd wil worden in je ongelijk. Brengt emotie mee en die wil je juist elimineren.
Goede post. Ik herken mezelf ook wel dat als ik dan over x aantal maanden zie dat een aandeel gestegen is en ik er zeg 1500 euro in heb zitten, dat ik dan denk "had ik maar 10k er in gezet". Slechte gedachte en probeer vooral te focussen op wat ik wel heb.

Ik zie hier ook veel in het topic posten die bijv Shell hebben gekocht en dan 2 dagen later zeggen, ah dat was een goede keuze want hij staat nu 1 euro hoger. Maar ja, als het dan 2 dagen later weer 2 euro lager staat...is het dan opeens een slechte keuze geweest? Als ze dan lager staan zie je ze vaak ook zeggen "ach zit er toch voor lange termijn in". Denk dat dat een manier is om eigen handelen goed te praten, want als ze er toch voor de lange termijn inzitten maakt het ook niet uit dat het aandeel de 2 dagen later 1 euro hoger stond.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 1 april 2020 @ 20:49:54 #109
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192398780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.

Al een week lang zie ik ASML tussen 230 en 250 euro schommelen. Iedere keer als ze richting de 230 euro zakken denk ik; de volgende keer dat ze weer richting de 250 euro gaan verpats ik ze. Dan kan ik ze daarna waarschijnlijk weer lager oppikken. Mits er geen reden is voor een forse stijging.
Lukt dat niet, dan is het ook ok, dan heb ik er uiteindelijk ook geen verlies op gemaakt.

Dus gisteren en vorige week op 250, en toch verpats ik ze niet omdat ik hoopte op een verdere stijging. De greedfactor komt weer om de hoek :')

Vandaag staan ze dus weer op 230 en denk ik, had ik toch maar gewoon die verkooporder op voorhand klaar gezet.

Ik kan natuurlijk de markt niet timen, maar frustrerend is het wel als je patroon een paar keer uitkomt en je reageert er niet op. Meer fokkers last van?
Verkoop een deel (50%?) van je aandelen en cash dus je de winst.

Mocht het daarna blijven stijgen dan ben je alsnog blij want je hebt nog een substantieel deel dat mee stijgt. Mocht het dalen dan kan je goedkoop bijkopen van het geld dat je overhield aan die verkoop en eindig je met meer aandelen voor hetzelfde geld.

Op lange termijn maak je hiermee misschien niet de meeste winst, maar (emotioneel) voordeel is wel dat je hiermee meer relaxt kan omgaan met pieken en dalen.
  woensdag 1 april 2020 @ 21:25:08 #110
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192399366
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 20:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Historisch gezien is natuurlijk wel gebleken dat dit ook klopt. Geen hele gekke gedachte dus.
In veel gevallen is dit helemaal niet correct. Veel bedrijven zijn na een koersval na nul gegaan ipv terug naar de oorspronkelijke waardering. Daarnaast is de vraag of de prijs waarvan de daling werd ingezet wel correct was en niet al veel te hoog. Verder is het relevant in hoeverre het bedrijf operationeel geraakt is in relatie tot de koersdaling.

Het historisch terugkeren naar de oude prijs valt nog enigszins te verantwoorden voor een brede indextracker (bijvoorbeeld bij lage cape-ratios), maar voor individuele aandelen is dit hartstikke gevaarlijk als je niet weet hoe het bedrijf zelf te waarderen.
The more debt, the better
pi_192400796
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 16:24 schreef LXIV het volgende:
De spread
Die valt wel mee vaak toch?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 1 april 2020 @ 23:10:34 #112
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192401446
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:25 schreef flyguy het volgende:

[..]

In veel gevallen is dit helemaal niet correct. Veel bedrijven zijn na een koersval na nul gegaan ipv terug naar de oorspronkelijke waardering. Daarnaast is de vraag of de prijs waarvan de daling werd ingezet wel correct was en niet al veel te hoog. Verder is het relevant in hoeverre het bedrijf operationeel geraakt is in relatie tot de koersdaling.

Het historisch terugkeren naar de oude prijs valt nog enigszins te verantwoorden voor een brede indextracker (bijvoorbeeld bij lage cape-ratios), maar voor individuele aandelen is dit hartstikke gevaarlijk als je niet weet hoe het bedrijf zelf te waarderen.
Ach ja natuurlijk is het beter als je alle ins en outs weet van vele bedrijven en de beste keuzes kunt maken qua investeringen. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd.
Wat ik probeer te zeggen is dat je beter vorige week kon investeren dan in februari toen de markt op ATH stond.
  woensdag 1 april 2020 @ 23:37:33 #113
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192401940
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 23:10 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ach ja natuurlijk is het beter als je alle ins en outs weet van vele bedrijven en de beste keuzes kunt maken qua investeringen. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd.
Wat ik probeer te zeggen is dat je beter vorige week kon investeren dan in februari toen de markt op ATH stond.
Heb je gelijk in.

Mijn punt is dat 99% van alle particulieren nooit in individuele aandelen zou moeten zitten. Zonder kennis van bijvoorbeeld accountingsregels onder zowel IFRS als US GAAP en het kunnen lezen van financial statements, heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent en dat is gevaarlijk met je zuur verdiende centen.
The more debt, the better
  woensdag 1 april 2020 @ 23:40:27 #114
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192401976
Overigens denk ik dat voor veel mediabedrijven corona een onverwachte zegening is. Ze zijn allemaal als een idioot cash aan verbranden om maar zoveel mogelijk content te maken voor hun OTT diensten. Met een beetje geluk zien ze nu dat ze beter kunnen monetariseren op hun oude content en tegen lagere bedragen dan wat ze oorspronkelijk in de planning hadden staan.
The more debt, the better
  donderdag 2 april 2020 @ 00:02:38 #115
40566 Ericr
Livewrong
pi_192402260
Record gebroken op de Amerikaanse beurzen. Slechtste start van een kwartaal ooit. Record op de DJI kwam uit 1896.
pi_192403000
Morgen waarschijnlijk alweer omhoog?
Cindy De Vuyst
pi_192403082
Stel dat er tussen nu (2 april) en eind mei 2020 een goeie 190.000 doden zullen vallen in de Verenigde Staten.

Stel dat je daar met een mortaliteit van 12% zit.

Wat zou het effect op de beurs/economie zijn?
Valt het dan al bij al nog mee? Of zijn dit cijfers om schrik van te hebben?

Ik heb ff een berekening gemaakt en dit kom ik uit.
Cindy De Vuyst
pi_192404820
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 01:51 schreef einzeinz het volgende:
Stel dat er tussen nu (2 april) en eind mei 2020 een goeie 190.000 doden zullen vallen in de Verenigde Staten.

Stel dat je daar met een mortaliteit van 12% zit.

Wat zou het effect op de beurs/economie zijn?
Valt het dan al bij al nog mee? Of zijn dit cijfers om schrik van te hebben?

Ik heb ff een berekening gemaakt en dit kom ik uit.
Aangezien 99% oude mensen zijn met meerdere gezondheidsklachten zal de economie als een trein gaan lopen. Welvaart per persoon een stuk hoger. Meer capaciteit voor wetenschap.

Of zit je ergens anders op te hinten met je doemscenario?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192404835
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 23:37 schreef flyguy het volgende:

[..]

Heb je gelijk in.

Mijn punt is dat 99% van alle particulieren nooit in individuele aandelen zou moeten zitten. Zonder kennis van bijvoorbeeld accountingsregels onder zowel IFRS als US GAAP en het kunnen lezen van financial statements, heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent en dat is gevaarlijk met je zuur verdiende centen.
Zolang gemiddelde fondsmanager de markt niet outperformed doe ik je stelling af als totale nonsens.

En bij jou moeten we ook 15 jaar wachten voordat we kunnen concluderen dat je Buffet heet. Denk niet dat het veel gaat uitmaken of je gaap of ifrs cijfers bekijkt maar okay.

Private equity schrijft cijfers wel om naar Ifrs als er van wordt afgeweken. Dat wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192405362
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 23:37 schreef flyguy het volgende:

[..]

Heb je gelijk in.

Mijn punt is dat 99% van alle particulieren nooit in individuele aandelen zou moeten zitten. Zonder kennis van bijvoorbeeld accountingsregels onder zowel IFRS als US GAAP en het kunnen lezen van financial statements, heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent en dat is gevaarlijk met je zuur verdiende centen.
Mwah, het toepassen van die dingen gaat vooral over hele specifieke dingen. Voor de meeste jaarstukken geldt gewoon-> balans, winst&verlies, kasstroom overzicht. Denk dat de meeste dat wel begrijpen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_192406306
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe gaan jullie om met de emotie 'had ik maar'.
(...)
Ik kan natuurlijk de markt niet timen, maar frustrerend is het wel als je patroon een paar keer uitkomt en je reageert er niet op. Meer fokkers last van?
Ik ben geen (dag)handelaar. En ik denk dat ik er daardoor maar weinig last van hem. Als je belegt, kijk je naar de rendement/risico verhouding. Als je op basis van die verhouding besluit dat je het risico te groot vindt, dan is dat een weloverwogen keuze. Natuurlijk kan achteraf blijken dat het goed komt en dat je een mooi rendement had kunnen maken als je dat risico wél genomen had. Maar van achteren kijk je een koe in de kont. Het risico dat je zag zou zich ook wel hebben kunnen voordoen.

Als ik in een casino besluit niet aan de roulettetafel al mijn speelgeld op nummer 32 te plaatsen, dan is dat een rationele verstandige beslissing. Dan moet ik niet balen als het balletje op nummer 32 komt te liggen. Ja, achteraf ... Met de kennis van nu had ik in februari mijn hele portefeuille verkocht. Met de kennis van nu had ik toen een turbo short met een hoge hefboom aan durven schaffen. Met de kennis van nu zou ik de lotto van twee weken geleden hebben gewonnen. Maar met de kennis van nu ... moet ik proberen de juiste keuzes te maken voor de toekomst. En daarbij helpt het niet om te blijven hangen in gemiste kansen.
  donderdag 2 april 2020 @ 10:16:31 #122
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192406760
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 07:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zolang gemiddelde fondsmanager de markt niet outperformed doe ik je stelling af als totale nonsens.

En bij jou moeten we ook 15 jaar wachten voordat we kunnen concluderen dat je Buffet heet. Denk niet dat het veel gaat uitmaken of je gaap of ifrs cijfers bekijkt maar okay.

Private equity schrijft cijfers wel om naar Ifrs als er van wordt afgeweken. Dat wel.
De gemiddelde fondsmanager heeft dan ook helemaal niet het mandaat om een beter rendement te behalen dan de markt. Dat is simpelweg van de meesten niet eens het doel. Vaak hebben ze wel benchmarks om hun performances tegen af te zetten, maar dat is lang niet altijd de S&P500 of MSCI world, maar bijvoorbeeld CPI +3% oid.

Dat ik zelf geen Buffett ben lijkt mij niet meer dan logisch. De topinvesteerders kunnen er slechts enkele zijn.

Maar verschillen tussen IFRS en GAAP maken wel een wereld van verschil, anders kun je twee datasets niet met elkaar vergelijken. Je kan dan niet zeggen of bedrijf A in de VS beter is dan bedrijf B in Duitsland. Het is niet voor niets dat het bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel is in het CFA examen.
The more debt, the better
  donderdag 2 april 2020 @ 10:36:00 #123
62913 Blik
The one and Only!
pi_192407103
Uitgestapt op Shell, verwacht dat die nog wel een klap krijgt als Amerika compleet stilvalt. Toch een leuke 20% op gepakt
  donderdag 2 april 2020 @ 10:47:40 #124
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192407308
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 07:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Aangezien 99% oude mensen zijn met meerdere gezondheidsklachten zal de economie als een trein gaan lopen. Welvaart per persoon een stuk hoger. Meer capaciteit voor wetenschap.

Of zit je ergens anders op te hinten met je doemscenario?
Dat zal alleen niet van vandaag op morgen gaan zijn. Zeker niet met alle hete lucht die er nu in de economie gepompt wordt.
Huilen dan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 2 april 2020 @ 11:07:28 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192407632
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 09:44 schreef Groepfunder het volgende:

Als ik in een casino besluit niet aan de roulettetafel al mijn speelgeld op nummer 32 te plaatsen, dan is dat een rationele verstandige beslissing. Dan moet ik niet balen als het balletje op nummer 32 komt te liggen. Ja, achteraf ... Met de kennis van nu had ik in februari mijn hele portefeuille verkocht. Met de kennis van nu had ik toen een turbo short met een hoge hefboom aan durven schaffen. Met de kennis van nu zou ik de lotto van twee weken geleden hebben gewonnen. Maar met de kennis van nu ... moet ik proberen de juiste keuzes te maken voor de toekomst. En daarbij helpt het niet om te blijven hangen in gemiste kansen.
De hele beurs is één grote mindfuck. Het meeste wat er op korte termijn gebeurt is echt onvoorspelbaar, maar de menselijke geest werkt nu eenmaal zo dat wij altijd achteraf proberen een verhaal te construeren dat het verklaart. En dan voel je jezelf "dom" waarom je iets niet achteraf had gezien. Maar dat is onterecht.

Op lange termijn en uitgemiddeld over vele bedrijven (bijv een index) wordt het allemaal ietsje meer voorspelbaar. Want uiteindelijk wordt alles gedreven door grote lange termijn thema's zoals demografie en productiviteitsgroei (de som van die twee levert reële economische groei). Dat is de reden waarom buy&hold werkt op lange termijn. Maar ook op de schaal van jaren zit er nog steeds enorm veel onvoorspelbare ruis op, waar we achteraf altijd een mooi verhaal voor hebben dat alles verklaart after the fact, maar die je in werkelijkheid niet had kunnen voorspellen. Dit is de bekende narrative fallacy.

Ik kan de boeken "Fooled by Randomness" en "The Black Swan" van Nassim Nicholas Taleb aanbevelen. Dat is een pompeuze eikel, maar die boeken leggen het goed uit. Kan een eye-opener zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192407695
Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat de koers op de Rabo-certificaten zo hoog blijft. Verklaring voor @SeLang?

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2020 11:11:50 ]
pi_192407808
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:11 schreef Generationalpha het volgende:
Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat de koers op de Rabo-certificaten zo hoog blijft. Verklaring voor @:Selang?
Vandaag zelfs een stijging naar bijna ¤93
  donderdag 2 april 2020 @ 11:35:54 #128
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192408101
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:11 schreef Generationalpha het volgende:
Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat de koers op de Rabo-certificaten zo hoog blijft. Verklaring voor @:Selang?
Ik vind het helemaal niet hoog. Stond in februari op 137.
pi_192408191
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet hoog. Stond in februari op 137.
Dat weet ik, maar na het rentebesluit van afgelopen zondag was een totale ineenstorting van het product echt veel logischer geweest. Nu valt het echt heel erg mee.
  donderdag 2 april 2020 @ 11:42:40 #130
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192408253
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:39 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar na het rentebesluit van afgelopen zondag was een totale ineenstorting van het product echt veel logischer geweest. Nu valt het echt heel erg mee.
Ik vind het nogal wat.
Daarnaast wist als het goed is iedereen dat er een bepaald risico aan dit rendement zit. Zo niet, ben je niet geschikt om te beleggen. Je krijgt niets voor niets. Vele mensen profiteren al járen van dit hoge rendement. Dat er nu een keer een termijn gemist wordt is niet direct een ramp. De koers zal zich ongetwijfeld weer herstellen.
pi_192408278
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind het nogal wat anders.
Daarnaast wist als het goed is iedereen dat er een bepaald risico aan dit rendement zit. Vele mensen profiteren al járen van dit rendement. Dat er nu een keer een termijn gemist wordt is niet direct een ramp. De koers zal ongetwijfeld weer herstellen.
Het zou gek zijn als de koers zich snel weer herstelt onder de huidige omstandigheden.
  donderdag 2 april 2020 @ 11:46:06 #132
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192408327
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:43 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Het zou gek zijn als de koers zich snel weer herstelt onder de huidige omstandigheden.
Het verleden heeft aangetoond dat dit bijna altijd zo is. Ik twijfel er dus niet aan dat dat nu weer het geval zal zijn. Velen zullen ook weer instappen nu de koers 'laag' staat.
pi_192408377
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het verleden heeft aangetoond dat dit bijna altijd zo is. Ik twijfel er dus niet aan dat dat nu weer het geval zal zijn. Velen zullen ook weer instappen nu de koers 'laag' staat.
We gaan het zien.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 2 april 2020 @ 12:01:48 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192408649
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:11 schreef Generationalpha het volgende:
Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat de koers op de Rabo-certificaten zo hoog blijft. Verklaring voor @:Selang?
Ik vermoed dat ze de koers via een externe partij stiekem ondersteunen, net zoals ze bij de beursintroductie ook de eerste periode de koers stabiliseerden. Als dit waar is dan kost het ze echter bakken met geld dus het is bijna niet te geloven. Maar de lage volatiliteit bij hoge omzetten suggereert dat er daadwerkelijk zoiets gebeurt.

Rabo is in een lastige positie gebracht door de ECB. Het weigeren van het opvolgen van het ECB "advies" zou ze reputatieschade opleveren omdat ze dan als evil bank worden weggezet die niet na alle bailouts van 2008-2009 (die Rabo overigens niet heeft gehad) nu niet "the right thing" zouden doen. Maar met het schrappen van de rente gooien ze hun eigen klanten onder de bus, want ze hebben altijd gezegd dat de rente alleen geschrapt zou worden als Rabo financieel in de rode zone zou komen en daar is vooralsnog helemaal geen sprake van.

De ECB wou natuurlijk dat alle banken hun dividend schrapten zodat de banken waarvoor dat eventueel noodzaak is niet een stigma krijgen, wat dan weer tot een bankencrisis kan leiden, dus vanuit hun perspectief is het begrijpelijk.

Maar Rabo is hierdoor dus in een kutpositie gebracht omdat wat ze ook zouden doen het altijd reputatieschade zou opleveren buiten hun schuld. Rabo kan ook niet zeggen dat je de rente alsnog krijgt, want dat zou weer suggereren dat de vergoeding cumulatief is en dus niet discretionary, want een eis is om het als eigen vermogen te rekenen.

Rabo heeft (tot nu toe) geen financieel probleem maar een PR probleem. En daarom is mijn vermoeden is dat ze nu de dus de schade proberen te beperken door indirect de koers te steunen. (Puur speculatie van mijn kant, maar wel gegrond denk ik).

De echte schade voor de certificaatbeleggers zit m.i. echter niet in 3 kwartalen gemiste rente, maar de permanente schade aan het certificaat als belegging. Gezien wat het bestuur van de Rabobank in de afgelopen jaren hierover heeft gezegd had je voorheen een goede reden om het te zien als een diep achtergestelde perp bond. De rente was alleen in gevaar als Rabo financieel in de problemen kwam, en die kans is best klein gezien hun sterke balans. Nu echter blijkt dat de rente ook wordt gepasseerd terwijl Rabo helemaal niet in de problemen is, dwz de kans dat zoiets vaker gaat gebeuren is niet meer veel kleiner dan de kans dat dat op een aandeel zou gebeuren.

Dus ik ben nu geneigd om het te zien als een "aandeel" zonder winstdeling (dwz geen lange termijn upside), met een dividend dat geschrapt kan worden, ook als de bank niet in de problemen is, en de mogelijkheid om alles te verliezen bij een faillissement. Dat "aandeel" heeft dan op een koers van 90% een P/E van bijna 14. Dat vind ik erg duur voor een aandeel dat nooit zal groeien maar wel de kans heeft dat dividend wordt geschrapt of erger.

Nu weet ik niet hoeveel mensen het op die manier bekijken. Ik lees overal reacties alsof het alleen maar gaat om die 3 kwartalen die je niet krijgt (dat is dus 4,875% gemist- peanuts). Dus misschien valt de lange termijn schade aan dit instrument mee. Maar zelf zou ik vanwege het precedent dat nu is geschapen een hogere yield willen dan die yield die ik eerder wel zou hebben geaccepteerd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192408720
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:39 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar na het rentebesluit van afgelopen zondag was een totale ineenstorting van het product echt veel logischer geweest. Nu valt het echt heel erg mee.
Tegen een koers van 134 had het product een voorspeld rendement van 4,7%. Tegen een koers van 90 heeft het een voorspeld rendement van 7,2%. Hoeveel moet de koers in jouw ogen dalen voordat het een redelijke vergoeding is van het risico?

En zijn die risico's wel heel veel groter geworden? Het was altijd een diep achtergestelde lening, dat is het nog steeds.
pi_192408779
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze de koers via een externe partij stiekem ondersteunen, net zoals ze bij de beursintroductie ook de eerste periode de koers stabiliseerden. Als dit waar is dan kost het ze echter bakken met geld dus het is bijna niet te geloven. Maar de lage volatiliteit bij hoge omzetten suggereert dat er daadwerkelijk zoiets gebeurt.

Rabo is in een lastige positie gebracht door de ECB. Het weigeren van het opvolgen van het ECB "advies" zou ze reputatieschade opleveren omdat ze dan als evil bank worden weggezet die niet na alle bailouts van 2008-2009 (die Rabo overigens niet heeft gehad) nu niet "the right thing" zouden doen. Maar met het schrappen van de rente gooien ze hun eigen klanten onder de bus, want ze hebben altijd gezegd dat de rente alleen geschrapt zou worden als Rabo financieel in de rode zone zou komen en daar is vooralsnog helemaal geen sprake van.

De ECB wou natuurlijk dat alle banken hun dividend schrapten zodat de banken waarvoor dat eventueel noodzaak is niet een stigma krijgen, wat dan weer tot een bankencrisis kan leiden, dus vanuit hun perspectief is het begrijpelijk.

Maar Rabo is hierdoor dus in een kutpositie gebracht omdat wat ze ook zouden doen het altijd reputatieschade zou opleveren buiten hun schuld. Rabo kan ook niet zeggen dat je de rente alsnog krijgt, want dat zou weer suggereren dat de vergoeding cumulatief is en dus niet discretionary, want een eis is om het als eigen vermogen te rekenen.

Rabo heeft (tot nu toe) geen financieel probleem maar een PR probleem. En daarom is mijn vermoeden is dat ze nu de dus de schade proberen te beperken door indirect de koers te steunen. (Puur speculatie van mijn kant, maar wel gegrond denk ik).

De echte schade voor de certificaatbeleggers zit m.i. echter niet in 3 kwartalen gemiste rente, maar de permanente schade aan het certificaat als belegging. Gezien wat het bestuur van de Rabobank in de afgelopen jaren hierover heeft gezegd had je voorheen een goede reden om het te zien als een diep achtergestelde perp bond. De rente was alleen in gevaar als Rabo financieel in de problemen kwam, en die kans is best klein gezien hun sterke balans. Nu echter blijkt dat de rente ook wordt gepasseerd terwijl Rabo helemaal niet in de problemen is, dwz de kans dat zoiets vaker gaat gebeuren is niet meer veel kleiner dan de kans dat dat op een aandeel zou gebeuren.

Dus ik ben nu geneigd om het te zien als een "aandeel" zonder winstdeling (dwz geen lange termijn upside), met een dividend dat geschrapt kan worden, ook als de bank niet in de problemen is, en de mogelijkheid om alles te verliezen bij een faillissement. Dat "aandeel" heeft dan op een koers van 90% een P/E van bijna 14. Dat vind ik erg duur voor een aandeel dat nooit zal groeien maar wel de kans heeft dat dividend wordt geschrapt of erger.

Nu weet ik niet hoeveel mensen het op die manier bekijken. Ik lees overal reacties alsof het alleen maar gaat om die 3 kwartalen die je niet krijgt (dat is dus 4,875% gemist- peanuts). Dus misschien valt de lange termijn schade aan dit instrument mee. Maar zelf zou ik vanwege het precedent dat nu is geschapen een hogere yield willen dan die yield die ik eerder wel zou hebben geaccepteerd.
Kunnen ze er geen aandelen van gaan maken in de toekomst onder (ongeveer) dezelfde financiële voordelen als ING of ABN?

Dus gewoon omzetten naar aandelen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 2 april 2020 @ 12:13:56 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192408932
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:07 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Kunnen ze er geen aandelen van gaan maken in de toekomst onder (ongeveer) dezelfde financiële voordelen als ING of ABN?

Dus gewoon omzetten naar aandelen?
Dat kan (staat zelfs in de prospectus dacht ik), maar dat heeft ook consequenties voor rapportage e.d. want dan ben je opeens een beursgenoteerd bedrijf. Het lijkt mij niet iets wat je zomaar even doet. Aan de andere kant blijven die certificaten ze maar problemen opleveren. De reden dat ze nu deze problemen hebben komt omdat het zo'n rare constructie is. Daarom heeft Rabo nu opeens buiten hun schuld grote reputatieschade opgelopen terwijl ING en ABN dat niet hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192408943
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 10:16 schreef flyguy het volgende:

[..]

De gemiddelde fondsmanager heeft dan ook helemaal niet het mandaat om een beter rendement te behalen dan de markt. Dat is simpelweg van de meesten niet eens het doel. Vaak hebben ze wel benchmarks om hun performances tegen af te zetten, maar dat is lang niet altijd de S&P500 of MSCI world, maar bijvoorbeeld CPI +3% oid.

Dat ik zelf geen Buffett ben lijkt mij niet meer dan logisch. De topinvesteerders kunnen er slechts enkele zijn.

Maar verschillen tussen IFRS en GAAP maken wel een wereld van verschil, anders kun je twee datasets niet met elkaar vergelijken. Je kan dan niet zeggen of bedrijf A in de VS beter is dan bedrijf B in Duitsland. Het is niet voor niets dat het bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel is in het CFA examen.
Ik denk dat je over marges praat. Je hebt sowieso ook langere data reeksen nodig. En weten waar afschrijvingen etc vandaan komen (dus impliciet ifrs / gaap verschillen begrijpen) lijkt me dan ook voldoende. Het is en blijft ene hele grote mate van gokken. Je hebt geen kristallen bol immers.

Daarnaast, onze pensioenfondsen zouden gewoon categorie 7 qua risico zijn heb ik wel vaker gehoord. Dus geen idee man... Denk nog steeds niet dat die fondsmanagers outperformen met andere metrics, helaas.

En dan nog, als je er wel wat zinnigs over kan zeggen. Het uurloon dat je kwijt bent staat niet in verhouding met je privé rekening.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192409101
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

De hele beurs is één grote mindfuck. Het meeste wat er op korte termijn gebeurt is echt onvoorspelbaar, maar de menselijke geest werkt nu eenmaal zo dat wij altijd achteraf proberen een verhaal te construeren dat het verklaart. En dan voel je jezelf "dom" waarom je iets niet achteraf had gezien. Maar dat is onterecht.

Op lange termijn en uitgemiddeld over vele bedrijven (bijv een index) wordt het allemaal ietsje meer voorspelbaar. Want uiteindelijk wordt alles gedreven door grote lange termijn thema's zoals demografie en productiviteitsgroei (de som van die twee levert reële economische groei). Dat is de reden waarom buy&hold werkt op lange termijn. Maar ook op de schaal van jaren zit er nog steeds enorm veel onvoorspelbare ruis op, waar we achteraf altijd een mooi verhaal voor hebben dat alles verklaart after the fact, maar die je in werkelijkheid niet had kunnen voorspellen. Dit is de bekende narrative fallacy.

Ik kan de boeken "Fooled by Randomness" en "The Black Swan" van Nassim Nicholas Taleb aanbevelen. Dat is een pompeuze eikel, maar die boeken leggen het goed uit. Kan een eye-opener zijn.
Heb het boek fooled by randomness gelezen... Gaat er eigenlijk vooral om dat je een beetje conservatief moet beleggen want eenieder met hoge rendementen "blows up" sooner or later.

En met die analyse ben ik het eens.
Verder een hoop woorden natuurlijk voor die observering maar dat heeft dan misschien meer effect.

Niet kunnen voorspellen is wel wat anders dan achteraf kunnen verklaren natuurlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192409183
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat kan (staat zelfs in de prospectus dacht ik), maar dat heeft ook consequenties voor rapportage e.d. want dan ben je opeens een beursgenoteerd bedrijf. Het lijkt mij niet iets wat je zomaar even doet. Aan de andere kant blijven die certificaten ze maar problemen opleveren. De reden dat ze nu deze problemen hebben komt omdat het zo'n rare constructie is. Daarom heeft Rabo nu opeens buiten hun schuld grote reputatieschade opgelopen terwijl ING en ABN dat niet hebben.
Wordt interessant. Enige dat ik zelf kan doen is, is mijn geld toch maar gewoon laten staan want als ik nu verkoop ben ik duizenden euro's kwijt.
  donderdag 2 april 2020 @ 12:25:28 #141
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192409199
Fuck Shell. Gister alles verkocht toen ze op bijna ¤17 stonden. _O-
pi_192409248
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:05 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Tegen een koers van 134 had het product een voorspeld rendement van 4,7%. Tegen een koers van 90 heeft het een voorspeld rendement van 7,2%. Hoeveel moet de koers in jouw ogen dalen voordat het een redelijke vergoeding is van het risico?

En zijn die risico's wel heel veel groter geworden? Het was altijd een diep achtergestelde lening, dat is het nog steeds.
Selang leeft nog in tijden met 4% risico vrij rendement.

Overigens. Ik zou inflatie als veel groter risico zien voor dit product dan deze marginale "reputatieschade".
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192409297
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:24 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Wordt interessant. Enige dat ik zelf kan doen is, is mijn geld toch maar gewoon laten staan want als ik nu verkoop ben ik duizenden euro's kwijt.
Google even op "verzonken kosten" of op "sunk Costs"

Dit is namelijk emotioneel beleggen en niet rationeel. Huidige koers zou niet de reden moeten zijn om in een aandeel te zitten maar groei / rendement verwachting.

Gr gr
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 2 april 2020 @ 12:34:16 #144
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192409400
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Google even op "verzonken kosten" of op "sunk Costs"

Dit is namelijk emotioneel beleggen en niet rationeel. Huidige koers zou niet de reden moeten zijn om in een aandeel te zitten maar groei / rendement verwachting.

Gr gr
Mijns inziens kunnen al die geschiedenisboekjes de prullenbak in. Beurskrachen volgen elkaar steeds vaker in een rap tempo op. Beleggen is nog nooit zo onzeker geweest.
pi_192409465
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:25 schreef Zwansen het volgende:
Fuck Shell. Gister alles verkocht toen ze op bijna ¤17 stonden. _O-
Dus dit...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 2 april 2020 @ 12:38:46 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192409467
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Selang leeft nog in tijden met 4% risico vrij rendement.

Overigens. Ik zou inflatie als veel groter risico zien voor dit product dan deze marginale "reputatieschade".
Ik legde net uit waarom ik geneigd ben om het Rabo certificaat vanaf nu te zien als een aandeel met een P/E van 14 en met groei nul (groeit dus ook niet mee met inflatie).

Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een MSCI Europe tracker. P/E momenteel 13,5 en wel meedelen in de winst dus lange termijn groei. En goed gespreid, dus weinig specifiek risico.

Wat zou jij kiezen?

Edit: voor de duidelijkheid: die winst van de MSCI Europe dondert natuurlijk in elkaar dus die trailing P/E is binnenkort veel hoger. Maar je RC heeft momenteel ook winst nul. Het gaat mij er vooral om om het af te zetten tegen de alternatieven en dan kijken of het aantrekkelijk is.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 02-04-2020 12:45:16 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 2 april 2020 @ 12:44:39 #147
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192409599
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:25 schreef Zwansen het volgende:
Fuck Shell. Gister alles verkocht toen ze op bijna ¤17 stonden. _O-
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:38 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Dus dit...
Je moet de markt ook niet proberen te timen...
En al zéker niet gaan terugkijken en balen van je zet.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 2 april 2020 @ 12:50:08 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192409708
Het staat overigens nog helemaal niet vast dat Rabo de rente vanaf 1 oktober weer gaat betalen. Als de ECB straks "adviseert" aan alle banken om daarna nog een jaar dividend te skippen, gaat Rabo daar dan wel tegenin?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192409889
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:38 schreef SeLang het volgende:
en met groei nul (groeit dus ook niet mee met inflatie).
Nou vooruit, als je bruto groei telt als groei dan eens ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192409949
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:38 schreef SeLang het volgende:
Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een MSCI Europe tracker. P/E momenteel 13,5 en wel meedelen in de winst dus lange termijn groei. En goed gespreid, dus weinig specifiek risico.

Wat zou jij kiezen?
Kvind het altijd lastig...

Als ze alle winsten optellen en dan door de totale market cap delen dan ben ik het met je eens.
Maar vaak nemen ze die negative P/E's niet mee en nemen ze een gemiddelde van de positieve P/E's ofzo.

Dusz, lastig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192411329
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:50 schreef SeLang het volgende:
Het staat overigens nog helemaal niet vast dat Rabo de rente vanaf 1 oktober weer gaat betalen. Als de ECB straks "adviseert" aan alle banken om daarna nog een jaar dividend te skippen, gaat Rabo daar dan wel tegenin?
Ga er maar vanuit van niet inderdaad.
pi_192411416
DeItaOne twitterde op donderdag 02-04-2020 om 14:31:24 U.S. JOBLESS CLAIMS AT RECORD 6.65M LAST WEEK AFTER 3.31M https://t.co/4sNqEGcAWF reageer retweet
  donderdag 2 april 2020 @ 14:41:36 #153
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192411544
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:32 schreef Houtenbeen het volgende:
DeItaOne twitterde op donderdag 02-04-2020 om 14:31:24 U.S. JOBLESS CLAIMS AT RECORD 6.65M LAST WEEK AFTER 3.31M https://t.co/4sNqEGcAWF reageer retweet
[ afbeelding ]
Toch nog goed nieuws vandaag dan.. 8)7
pi_192411600
Even 10 miljoen werklozen in Amerika erbij in 2 weken tijd. Pffff
Dat is bijna 7% van heel werkend Amerika!!

En de beurzen? Mwah reageren nauwelijks, echt bizar
  donderdag 2 april 2020 @ 14:48:33 #155
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_192411660
Harde klappen daar in de VS, zowel van werkloosheid als van het virus zelf.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_192412232
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:45 schreef impact9 het volgende:
Even 10 miljoen werklozen in Amerika erbij in 2 weken tijd. Pffff
Dat is bijna 7% van heel werkend Amerika!!

En de beurzen? Mwah reageren nauwelijks, echt bizar
Echt he, ik verwachtte dat alles zou dalen na zulk nieuws, vandaar dat ik gisteren mijn Shell winst wilde pakken om later eventueel terug te kopen, maar een paar woorden van Trump hebben meer invloed dan de feiten :o
  donderdag 2 april 2020 @ 15:23:38 #157
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192412259
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:45 schreef impact9 het volgende:
Even 10 miljoen werklozen in Amerika erbij in 2 weken tijd. Pffff
Dat is bijna 7% van heel werkend Amerika!!

En de beurzen? Mwah reageren nauwelijks, echt bizar
Wat?? :') Heb je de beurzen gezien de afgelopen tijd _O-
pi_192412731
I.T.T. mensen die de markt proberen te timen :')
pi_192412914
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:45 schreef impact9 het volgende:
Even 10 miljoen werklozen in Amerika erbij in 2 weken tijd. Pffff
Dat is bijna 7% van heel werkend Amerika!!

En de beurzen? Mwah reageren nauwelijks, echt bizar
Je bent vergeten dat de beurzen 25% lager staan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192413030
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:32 schreef Houtenbeen het volgende:
DeItaOne twitterde op donderdag 02-04-2020 om 14:31:24 U.S. JOBLESS CLAIMS AT RECORD 6.65M LAST WEEK AFTER 3.31M https://t.co/4sNqEGcAWF reageer retweet
[ afbeelding ]
Pfff wegwerpwerknemers ;(

En dit is nog maar het begin
pi_192413051
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je bent vergeten dat de beurzen 25% lager staan?
Zeker niet, ik vind alleen dat er ook vandaag (vorige week donderdag ook) niet tot nauwelijks op gereageerd wordt op de beurs.
pi_192413067
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:13 schreef impact9 het volgende:

[..]

Zeker niet, ik vind alleen dat er ook vandaag (vorige week donderdag ook) niet tot nauwelijks op gereageerd wordt op de beurs.
Dan was de initiële reactie dus scherp genoeg. Of niet? Had jij dit niet verwacht 1 maand terug dan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192413087
Is allemaal al ingeprijsd

:')

Kutboomers.
pi_192413214
Waarom staat Alfen +8.5%, ik kan hier geen nieuws over terugvinden.
BlaBlaBla
  donderdag 2 april 2020 @ 16:39:16 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192413501
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:45 schreef impact9 het volgende:
Even 10 miljoen werklozen in Amerika erbij in 2 weken tijd. Pffff
Dat is bijna 7% van heel werkend Amerika!!

En de beurzen? Mwah reageren nauwelijks, echt bizar
Je weet dat Trump hier iets aan gaat doen. Waarschijnlijk met rente, QE, verzwakken maatregelen of alledrie. Dus indirect goed nieuws.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 2 april 2020 @ 17:07:28 #166
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192413968
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je weet dat Trump hier iets aan gaat doen. Waarschijnlijk met rente, QE, verzwakken maatregelen of alledrie. Dus indirect goed nieuws.
Bad news = good news.
Good news = good news.
No news = good news.

Beetje de beurs sinds 2009.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192414219
Olie 30% gestegen vandaag op basis van een gerucht van Trump. Aramco is in de tussentijd aan het pronken met filmpjes over hun recordproductie wat ze dan taggen met #realenergy. Gisteren hebben ze zelfs 15 tankers volgeladen met 18.8 miljoen vaten olie. Straks zijn er geen tankers meer over.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192414350
Shell verkocht @18.4 , beetje winst op gemaakt.

Voor de lange termijn wil ik vooral indextrackers dus daar paste dit niet helemaal in. Zit verder nog in URW en dat aandeel sta ik op 50% verlies :')
  donderdag 2 april 2020 @ 18:02:43 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192414886
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 17:25 schreef Arkai het volgende:
Olie 30% gestegen vandaag op basis van een gerucht van Trump. Aramco is in de tussentijd aan het pronken met filmpjes over hun recordproductie wat ze dan taggen met #realenergy. Gisteren hebben ze zelfs 15 tankers volgeladen met 18.8 miljoen vaten olie. Straks zijn er geen tankers meer over.
Wat aramco wil is mij een raadsel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192414932
Beleggen met Trump als president is nooit saai :+
BlaBlaBla
  donderdag 2 april 2020 @ 18:23:13 #171
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192415282
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:15 schreef xminator het volgende:
Is allemaal al ingeprijsd

:')

Kutboomers.
Wie heeft er nou een baan nodig als Trump gratis geld geeft en Powell gewoon bij kan printen?
pi_192415297
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:23 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Wie heeft er nou een baan nodig als Trump gratis geld geeft en Powell gewoon bij kan printen?
Geld fungeert als transactiemiddel, als geld zijn reele waarde verliest - transacties versoepelen - dan gaat dat de economie pijn doen.

Inflatie gaat het lekkerst als het een beetje te anticiperen valt en het gewoon onder de 10% blijft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 2 april 2020 @ 18:28:01 #173
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192415353
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Geld fungeert als transactiemiddel, als geld zijn reele waarde verliest - transacties versoepelen - dan gaat dat de economie pijn doen.

Inflatie gaat het lekkerst als het een beetje te anticiperen valt en het gewoon onder de 10% blijft.
Je meent het :') Dus het is toch niet zo slim om miljarden bij te printen?
pi_192415552
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat aramco wil is mij een raadsel.
Geopolitieke druk uitoefenen en price swings creëren. Ik vermoed zelfs dat price swings een belangrijk onderdeel gaat worden van het business model van bedrijven in het M-O.

Overigens, net vers van de pers:

quote:
Update (1045ET): Shortly after the market exploded higher on Trump's tweet which also sent oil soaring by a mindblowing 35%, Kremlin spokesman Dmitry Peskov said in a text message that:

Russian President Vladimir Putin has not spoken to Saudi Crown Prince Mohammed Bin Salman and hasn’t agreed to cut oil production to boost prices,

“No. There was no conversation,” Peskov said when asked about tweet by U.S. President Donald Trump saying that Russian, Saudi leaders had agreed to cut oil output to boost prices.
Daar gaat die 30%. :{
One man's trash, another man's treasure.
pi_192415624
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:28 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Je meent het :') Dus het is toch niet zo slim om miljarden bij te printen?
Depends waar het terecht komt en hoe.
Als we terugvallen op basic economy heb je er niks aan om mensen die geen baan hebben, meer te geven dan nodig voor het kopen van basic economy goods.

Als je wel meer geeft ga je dikke inflatie cijfers zien straks ja.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192415947
-nee-

[ Bericht 93% gewijzigd door capricia op 02-04-2020 23:16:09 ]
Cindy De Vuyst
pi_192416083
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 19:01 schreef einzeinz het volgende:

Check de Twitter feed van Trump ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door capricia op 02-04-2020 23:16:34 ]
BlaBlaBla
pi_192416712
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 19:10 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Check de Twitter feed van Trump ;)
Blijkt ook niet waar te zijn wat hij meldt :')
  donderdag 2 april 2020 @ 20:18:58 #179
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192417434
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2020 19:45 schreef Qunix het volgende:

[..]

Blijkt ook niet waar te zijn wat hij meldt :')
Ja dat is nog het ergste. M'n bootjes diep in het rood nu door 1 onnozele tweet :(
Huilen dan.
pi_192417495
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja dat is nog het ergste. M'n bootjes diep in het rood nu door 1 onnozele tweet :(
Ja, zit je nog zwaar in tankers? Dat is welke kant ook op wel extreem volatiel. Nu in extremis.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_192418167
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja dat is nog het ergste. M'n bootjes diep in het rood nu door 1 onnozele tweet :(
Ik heb ongeveer 50 verloren. Leuk zo'n tweet out of nowhere.
pi_192419799
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 19:01 schreef einzeinz het volgende:

Idioot dit... ik zit wat te rommelen met speelgeld maar toch om gek van te worden deze markt. Op mijn buy-and-hold portfolio zal het beperkt invloed hebben

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 02-04-2020 23:16:56 ]
pi_192421929
Mijn porte is 1/3e van waarde kwijt tov de inleg.

Duss letterlijk 50% up te gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192422444
Futures voor Europa kleuren weer donkergroen!
Cindy De Vuyst
  vrijdag 3 april 2020 @ 00:32:40 #185
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192422572
quote:
6s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:21 schreef nostra het volgende:

[..]

Ja, zit je nog zwaar in tankers? Dat is welke kant ook op wel extreem volatiel. Nu in extremis.
Zwaar, zwaar.. tja ik zit eigenlijk bijna alleen nog maar in de tankers op dit moment. Een tijd terug zo'n beetje overal uitgestapt, en vervolgens een gecalculeerd gokje genomen (beperkt bedrag) met die tankers. Als het fout loopt is het geen ramp, ik wist waar ik aan begon, en dan wacht ik gewoon tot een beter moment zich aandient om de bende weer te verkopen.

Kan ook nog steeds goed uitpakken: als ik het goed begrijp weten SA en Rusland van niks :+ .


quote:
15s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:46 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ik heb ongeveer 50 verloren. Leuk zo'n tweet out of nowhere.
50 wat? Procent? Hoe heb je dat gedaan :o .
Huilen dan.
  vrijdag 3 april 2020 @ 00:33:32 #186
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192422584
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 00:22 schreef einzeinz het volgende:
Futures voor Europa kleuren weer donkergroen!
De bloedrode dagen komen nog wel, maak je maar geen zorgen.
Huilen dan.
pi_192422611
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2020 00:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De bloedrode dagen komen nog wel, maak je maar geen zorgen.
Stiekem wacht ik daar ook op ;)
Cindy De Vuyst
  vrijdag 3 april 2020 @ 00:44:01 #188
258802 Yreal
henk..!
pi_192422692
Als ze straks in de vs honger krijgen...
pi_192422697
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:45 schreef impact9 het volgende:
Even 10 miljoen werklozen in Amerika erbij in 2 weken tijd. Pffff
Dat is bijna 7% van heel werkend Amerika!!

En de beurzen? Mwah reageren nauwelijks, echt bizar
Snap het ook niet?
Cindy De Vuyst
pi_192422753
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:04 schreef Soldier2000 het volgende:
Beleggen met Trump als president is nooit saai :+
True
Cindy De Vuyst
pi_192424156
Protip: Microsoft ik voorspel 240 in Augustus.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192424699
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 05:45 schreef raptorix het volgende:
Protip: Microsoft ik voorspel 240 in Augustus.
Aan jouw AMZN tip indertijd heb ik goed verdiend; wat zit er achter deze protip?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192424726
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 07:46 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Aan jouw AMZN tip indertijd heb ik goed verdiend; wat zit er achter deze protip?
Omdat door deze crisis er mega veel bedrijven naar office365 zijn gestapt, men heel lomp cloud werkplekken heeft gecreëerd etc. Sterker het was zo druk in de Regions EU West en Noord dat populaire Virtuele Machines niet meer beschikbaar waren. Kortom dit is een enorme accelerator! Microsoft heeft een vrij goede verkoopstrategie, ze migreren eerst Office, wat redelijk makkelijk gaat, en als ze doorhebben dat cloud wel fijn is dan komt de rest.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192424747
Overigens Amazon had nog veel beter kunnen zijn als ze AWS afsplitsen. Maar ik moet zeggen dat AWS onder druk staat, ze verdienen veel geld met allerlei PAAS services welke gewoon gebrande OpenSource projecten zijn, die projecten zelf zijn vaak commercieel maar zien het grote geld naar AWS weglopen. Veel van deze projecten zijn nu aan het nadenken om hun licentie te veranderen, MongoDB heeft dit volgens mij zelf al gedaan. Nu kan AWS een product hardforken, maar dat zal steeds vervelender worden voor eindgebruikers.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192424874
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 07:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Omdat door deze crisis er mega veel bedrijven naar office365 zijn gestapt, men heel lomp cloud werkplekken heeft gecreëerd etc. Sterker het was zo druk in de Regions EU West en Noord dat populaire Virtuele Machines niet meer beschikbaar waren. Kortom dit is een enorme accelerator! Microsoft heeft een vrij goede verkoopstrategie, ze migreren eerst Office, wat redelijk makkelijk gaat, en als ze doorhebben dat cloud wel fijn is dan komt de rest.
Wat voor een hardware infrastructuur zit er onder die virtuele machines van Microsoft? Maw, welke hardware boer (Intel, Nvidea, AMD?) gaat aan een uitbreiding van hun hardwarepark verdienen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192424972
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 08:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat voor een hardware infrastructuur zit er onder die virtuele machines van Microsoft? Maw, welke hardware boer (Intel, Nvidea, AMD?) gaat aan een uitbreiding van hun hardwarepark verdienen?
Alle 3, maar AMD wat minder volgens mij. Nvidia zou ik voorzichtig mee zijn, is nu vrij duur vanwege de cryptos, wellicht nog steeds interessant voor lange termijn ivm Machine Learning.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192425786
quote:
15s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:46 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ik heb ongeveer 50 verloren. Leuk zo'n tweet out of nowhere.
En toch met de huidige koers (after market), toch nog ruim in de plus. Echt apart wat Trump doet en hoe de markt schrikt.
pi_192426718
quote:
15s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:46 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ik heb ongeveer 50 verloren. Leuk zo'n tweet out of nowhere.
50 procent, 50k, 50 euro?
pi_192426739
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 08:15 schreef raptorix het volgende:

[..]

Alle 3, maar AMD wat minder volgens mij. Nvidia zou ik voorzichtig mee zijn, is nu vrij duur vanwege de cryptos, wellicht nog steeds interessant voor lange termijn ivm Machine Learning.
Nvidia is ASML achtig de concurrentie voor mbt AI.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192427139
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 10:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nvidia is ASML achtig de concurrentie voor mbt AI.
Dat klopt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 3 april 2020 @ 10:51:28 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192427148
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 08:15 schreef raptorix het volgende:

[..]

Alle 3, maar AMD wat minder volgens mij. Nvidia zou ik voorzichtig mee zijn, is nu vrij duur vanwege de cryptos, wellicht nog steeds interessant voor lange termijn ivm Machine Learning.
AMD is wel bezig met een inhaalslag wat betreft deep learning met hun ROCm. Ik denk dat Nvidia zichzelf redelijk in de voet heeft geschoten met het verplichten van het gebruik van (duperdure) Tesla-GPU's in rekenclusters, terwijl die 10x zo duur zijn in vergelijking met RTX/GTX-modellen zonder dat ze echt beter presteren.

Daar kom je alleen mee weg als er geen concurrentie is, dus het valt nog maar te bezien wat er gebeurt wanneer (het open platform) ROCm een beetje van de grond komt. Toegegeven, op dit moment loopt het nog niet zo'n storm.
Huilen dan.
pi_192427230
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 10:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat klopt.
Sure, kan keihard down in een beetje crisis maar ik zie ook potentie van *5 ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192427674
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2020 10:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

AMD is wel bezig met een inhaalslag wat betreft deep learning met hun ROCm. Ik denk dat Nvidia zichzelf redelijk in de voet heeft geschoten met het verplichten van het gebruik van (duperdure) Tesla-GPU's in rekenclusters, terwijl die 10x zo duur zijn in vergelijking met RTX/GTX-modellen zonder dat ze echt beter presteren.

Daar kom je alleen mee weg als er geen concurrentie is, dus het valt nog maar te bezien wat er gebeurt wanneer (het open platform) ROCm een beetje van de grond komt. Toegegeven, op dit moment loopt het nog niet zo'n storm.
Ik doe nogal wat parallel computing in Matlab, en probeer die berekeningen over te hevelen naar een GPU. Ik had eerder een Nvidea GPU waarop de berekeningen een factor 3 sneller gingen dan op de CPU. Met een AMD kaart zit er weinig verschil in. Geen idee waar het aan ligt..

Dat gezegd hebbende (oftewel, wie maakt zich druk om mijn ervaringen met Matlab)... AMD is op alle fronten aanwezig, ben wel onder de indruk van die club. Ze leggen Intel het vuur aan de schenen, en laten ook Nvidea niet met rust. Een klein foutje, en ze zijn de concurrentie voorbij.

Heb ook aardig verdiend aan AMD.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192428396
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:51 schreef ludovico het volgende:
Mijn porte is 1/3e van waarde kwijt tov de inleg.

Duss letterlijk 50% up te gaan.
Praten we dan over honderden of duizenden euro's? ;)
pi_192428484
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:05 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Praten we dan over honderden of duizenden euro's? ;)
Jaartje langer werken.
Lekker laten zitten, over 10 jaar weer verdubbelt. :7
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192428585
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jaartje langer werken.
Lekker laten zitten, over 10 jaar weer verdubbelt. :7
Haha ik heb hetzelfde ja. :)
pi_192428760
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:16 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Haha ik heb hetzelfde ja. :)
Tzijn ook wel gewoon stock picks die naar mijn mening undervalued zijn, maar ook gewoon an sich wel heel riskant qua beleggingen.

Post NL staat rond de 1 euro nu maar hoort naar mijn mening eerder op 3-4 euro te staan, als dat gebeurt is mijn verlies ook weer weg, kan ook wel binnen 3 jaar opzicht. Niet dat ik mezelf persé wil rijk rekenen maar ik vind die kans gewoon best wel reëel, slaat nergens op dat zo een aandeel na wat buffer opbouw jaren meer dan 20+ structureel dividend kan uitkeren.

Gazprom staat ook bijna 10% dividend aan te hikken, terwijl die Nordstream 2 niet eens is afgebouwd.

Duitsland zit vol op bruinkool, die gaat natuurlijk asap de bruinkool inwisselen voor Russisch gas en houden die bruinkool centrales als back up als Rusland niet te vertrouwen blijkt.

China idem, heeft genoeg kolen naar gas transitie te maken.

Maar ik heb ook Steinhoff, Beter Bed, Arcelormittal, Cameco, Wereldhave en Zooplus.
Dus ik zit praktisch in 9 aandelen.

[ Bericht 8% gewijzigd door ludovico op 03-04-2020 12:32:58 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192428895
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 10:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nvidia is ASML achtig de concurrentie voor mbt AI.
Dat wel, maar Nvidia heeft wel een tijdje gelift op de Bitcoin, hoewel ik niet verwacht dat ze keihard zullen dalen, denk ik niet dat er enorm stijgingspotentieel in zit de komende periode.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192428914
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat wel, maar Nvidia heeft wel een tijdje gelift op de Bitcoin, hoewel ik niet verwacht dat ze keihard zullen dalen, denk ik niet dat er enorm stijgingspotentieel in zit de komende periode.
Staat nu nog steeds k/w van 60.

Maar dat was ff 30 geloof ik, misschien is de helft van die winst toe te rekenen aan bitcoin? Wat denk jij?

Die bitcoin mania is er nu wel uit hoop ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192429059
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Staat nu nog steeds k/w van 60.

Maar dat was ff 30 geloof ik, misschien is de helft van die winst toe te rekenen aan bitcoin? Wat denk jij?

Die bitcoin mania is er nu wel uit hoop ik.
Het valt lastig te zeggen, ik ben persoonlijk nooit zo gecharmeerd van bedrijven die redelijk op 1 paard wedden...
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192429094
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het valt lastig te zeggen, ik ben persoonlijk nooit zo gecharmeerd van bedrijven die redelijk op 1 paard wedden...
De CEO van Nvidia is een toffe pik, verdient meer Elon credits dan Elon als je het mij vraagt.

Grafische kaarten / chips / AI software...
Concurrentie: Intel, AMD, Qualcom.

Maar Nvidia is de betere baas.
Tjah, oligopolistische markt, in die zin, als je er lang in blijft zitten weinig risico.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192429203
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

De CEO van Nvidia is een toffe pik, verdient meer Elon credits dan Elon als je het mij vraagt.
Ja, ik ben zelf altijd wel groot voorstander om mensen met een Engineering achtergrond CEO te laten zijn, toch meestal een goede mindset om een bedrijf te leiden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192429422
Ik zou trouwens even niet in olie gaan ;)
https://boingboing.net/20(...)-so-bad-that-th.html
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 3 april 2020 @ 13:19:20 #214
256829 Sokz
Livin' the life
pi_192429549
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 23:37 schreef flyguy het volgende:

[..]

Heb je gelijk in.

Mijn punt is dat 99% van alle particulieren nooit in individuele aandelen zou moeten zitten. Zonder kennis van bijvoorbeeld accountingsregels onder zowel IFRS als US GAAP en het kunnen lezen van financial statements, heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent en dat is gevaarlijk met je zuur verdiende centen.
Financial statements kunnen lezen is zo overrated als je niet in hele obscure dingen gaat zitten. Gezond boerenverstand = edge.
pi_192429767
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 13:11 schreef raptorix het volgende:
Ik zou trouwens even niet in olie gaan ;)
https://boingboing.net/20(...)-so-bad-that-th.html
Dan pompt Aramco het toch gewoon terug in die olievelden? :p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 3 april 2020 @ 14:12:24 #216
256829 Sokz
Livin' the life
pi_192430471
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tzijn ook wel gewoon stock picks die naar mijn mening undervalued zijn, maar ook gewoon an sich wel heel riskant qua beleggingen.

Post NL staat rond de 1 euro nu maar hoort naar mijn mening eerder op 3-4 euro te staan, als dat gebeurt is mijn verlies ook weer weg, kan ook wel binnen 3 jaar opzicht. Niet dat ik mezelf persé wil rijk rekenen maar ik vind die kans gewoon best wel reëel, slaat nergens op dat zo een aandeel na wat buffer opbouw jaren meer dan 20+ structureel dividend kan uitkeren.

Gazprom staat ook bijna 10% dividend aan te hikken, terwijl die Nordstream 2 niet eens is afgebouwd.

Duitsland zit vol op bruinkool, die gaat natuurlijk asap de bruinkool inwisselen voor Russisch gas en houden die bruinkool centrales als back up als Rusland niet te vertrouwen blijkt.

China idem, heeft genoeg kolen naar gas transitie te maken.

Maar ik heb ook Steinhoff, Beter Bed, Arcelormittal, Cameco, Wereldhave en Zooplus.
Dus ik zit praktisch in 9 aandelen.
Met een flight to no quality ben jij spekkoper. :P
pi_192430628
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:12 schreef Sokz het volgende:

[..]

Met een flight to no quality ben jij spekkoper. :P
Zooplus Gazprom PostNL vind ik kwaliteit.

Steinhoff is faillisement kandidaat.

Beter Bed gaat het wel redden naar mijn idee en dan staat het nu gewoon te laag.
Wereldhave zal ook blijven, maar allicht minder winstgevend zijn / worden.
Zooplus is een helden aandeel, dat wordt hem sowieso ;)

Cameco is een gok op kernenergie.
Arcelor is super cyclisch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192430872
QuickTake twitterde op vrijdag 03-04-2020 om 14:33:41 MARCH JOBS REPORT:

🔴U.S. job market ends 113-month streak of payroll gains
🔴Non-farm payrolls drop 701,000
🔴Unemployment rises to 4.4% https://t.co/0A9ldPOA66 reageer retweet
markets twitterde op vrijdag 03-04-2020 om 14:36:32 U.S. payrolls fall 701,000 ending a 113-month run of gains https://t.co/jxZAk99raR https://t.co/WS5IzDPp8z reageer retweet
pi_192431194
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zooplus Gazprom PostNL vind ik kwaliteit.

Steinhoff is faillisement kandidaat.

Beter Bed gaat het wel redden naar mijn idee en dan staat het nu gewoon te laag.
Wereldhave zal ook blijven, maar allicht minder winstgevend zijn / worden.
Zooplus is een helden aandeel, dat wordt hem sowieso ;)

Cameco is een gok op kernenergie.
Arcelor is super cyclisch.
Sorry Ludo maar nee, dit zijn niet mijn aandelen. PostNL is een aflopende zaak, er wordt steeds minder post verstuurd. Gazprom is een olie en gasboer. Beter Bed is een retailer die met alle faillisementen in de retail ook wel met de rug tegen de muur zal staan. De rest durf ik niet over te oordelen. Ze zullen allemaal een puike PE hebben, maar het moge duidelijk zijn waarom.

ASML. Ja, duur aandeel. Monopolist, meer dan 40% winst op iedere euro die ze verdienen. Het eind van Moore’s Law begint in zicht te komen, en de halfgeleidermarkt is cyclisch. Super specialistisch bedrijf met eigenlijk maar een product. Dat is het enige negatieve dat ik kan bedenken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192431250
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:53 schreef Lyrebird het volgende:
Sorry Ludo maar nee, dit zijn niet mijn aandelen. PostNL is een aflopende zaak, er wordt steeds minder post verstuurd.
40% van de omzet is post. Pakjes groeien 10% op jaarbasis. Als dit je argument is dan weet je niet wat het bedrijf doet. Nou vooruit, het beetje Sandd komt erbij, zitten ze weer op 50/50 tijdelijk.

Die postsector kan niet failliet, dus mij part zet je die waarde op 0 en ga je het zien als pakjes bedrijf. Jij zegt dat je als pakjes boer 0 euro waard bent?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192431267
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:53 schreef Lyrebird het volgende:
Gazprom is een olie en gasboer.
Klopt
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:53 schreef Lyrebird het volgende:
Beter Bed is een retailer die met alle faillisementen in de retail ook wel met de rug tegen de muur zal staan.
Uiteraard, lastige zaak, maar als die het overleven prima in staat om 40 cent winst te draaien per aandeel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 3 april 2020 @ 15:01:11 #222
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_192431279
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

40% van de omzet is post. Pakjes groeien 10% op jaarbasis. Als dit je argument is dan weet je niet wat het bedrijf doet.
Je zou kunnen verwachten dat er momenteel meer pakjes verstuurd worden dan voorheen, PostNL zou zelfs kunnen profiteren van de crisis.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_192431291
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Je zou kunnen verwachten dat er momenteel meer pakjes verstuurd worden dan voorheen, PostNL zou zelfs kunnen profiteren van de crisis.
Ik weet het, ik werk in die sector. Het is net zo druk als met kerst nu.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192431293
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

40% van de omzet is post. Pakjes groeien 10% op jaarbasis. Als dit je argument is dan weet je niet wat het bedrijf doet.
Goed punt, maar wat verdien je op zo’n pakje? Als je ze met een drone of robot gaat bezorgen, dan heb je misschien een edge tov de concurrentie, maar dit lijkt me geen markt waarin miljoenen zijn te verdienen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192431314
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Goed punt, maar wat verdien je op zo’n pakje? Als je ze met een drone of robot gaat bezorgen, dan heb je misschien een edge tov de concurrentie, maar dit lijkt me geen markt waarin miljoenen zijn te verdienen.
Voldoende concurrentie maar PostNL heeft als voordeel dat ze de grootste zijn hier in ieder geval, ik zie wel wat fusiemogelijkheden ook met een Bpost, eigenlijk moeten ze die postsector gewoon aan de staat verkopen of integreren bij de pakjes (pakjesbode komt toch al letterlijk langs ieder adres dus why not). Mij part maken ze het systeem slim dat de dubbele adressen alleen bij de pakket bezorger terecht komen.

Uitgaande dat ze alleen voordeliger zijn dan de concurrent bij de laatste bezorgstap... 1.50 per stop bij DHL kan PostNL wel voor 75cent per stop.

Dus 75 cent winst per pakket moet te doen zijn. Zou ik eigenlijk zeggen.
Maar DHL gaat ook wel lekker, groeit sneller dan Pnl.

Sure, hier geldt niet "sky is the limit" maar 1 euro per aandeel is een beetje waanzin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 3 april 2020 @ 15:39:46 #226
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192431872
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Voldoende concurrentie maar PostNL heeft als voordeel dat ze de grootste zijn hier in ieder geval, ik zie wel wat fusiemogelijkheden ook met een Bpost, eigenlijk moeten ze die postsector gewoon aan de staat verkopen of integreren bij de pakjes (pakjesbode komt toch al letterlijk langs ieder adres dus why not). Mij part maken ze het systeem slim dat de dubbele adressen alleen bij de pakket bezorger terecht komen.

Uitgaande dat ze alleen voordeliger zijn dan de concurrent bij de laatste bezorgstap... 1.50 per stop bij DHL kan PostNL wel voor 75cent per stop.

Dus 75 cent winst per pakket moet te doen zijn. Zou ik eigenlijk zeggen.
Maar DHL gaat ook wel lekker, groeit sneller dan Pnl.

Sure, hier geldt niet "sky is the limit" maar 1 euro per aandeel is een beetje waanzin.
Ze hebben nu al een negatief eigen vermogen, defined benefit pensioenen waren op 31/12 al even groot op de balans als ongeveer de halve marktwaarde nu (daar gaan ze bij de huidige markten enorm veel op moeten bijleggen) en de laatste vijf jaar lijkt er onder geïnvesteerd te zijn als je capex tegenover afschrijvingen afzet en tegenover 2010-2015, toen dit nog veel hoger was.

Ik zie het voorlopig nog niet zo rooskleurig in.
The more debt, the better
pi_192431936
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:39 schreef flyguy het volgende:

[..]

Ze hebben nu al een negatief eigen vermogen, defined benefit pensioenen waren op 31/12 al even groot op de balans als ongeveer de halve marktwaarde nu (daar gaan ze bij de huidige markten enorm veel op moeten bijleggen) en de laatste vijf jaar lijkt er onder geïnvesteerd te zijn als je capex tegenover afschrijvingen afzet en tegenover 2010-2015, toen dit nog veel hoger was.

Ik zie het voorlopig nog niet zo rooskleurig in.
Mag je vinden, als zo een bedrijf 40 cent winst maakt per aandeel is de operationele waarde gewoon wel wat meer waard dan een euro.

Afgezien van dat die pensioenen uiteraard zwaar wegen, maar daar zit wel een rente verhaal achter ook dat al uitgespeeld is.

Tjah Capex... Ik geloof dat er wel wat desinvesteringen gedaan zijn, geen idee hoe je die cijfers zo los zou moeten interpreteren. Naar wat ik weet is de capaciteit voldoende op de pakket markt. Vorige kerst ging gewoon soepel voor alle pakket boeren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 3 april 2020 @ 15:52:46 #228
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192432070
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mag je vinden, als zo een bedrijf 40 cent winst maakt per aandeel is de operationele waarde gewoon wel wat meer waard dan een euro.

Afgezien van dat die pensioenen uiteraard zwaar wegen, maar daar zit wel een rente verhaal achter ook dat al uitgespeeld is.

Tjah Capex... Ik geloof dat er wel wat desinvesteringen gedaan zijn, geen idee hoe je die cijfers zo los zou moeten interpreteren. Naar wat ik weet is de capaciteit voldoende op de pakket markt. Vorige kerst ging gewoon soepel voor alle pakket boeren.
40 cent per aandeel? Volgens het jaarverslag was het in 2019 minder dan 1 cent. Geschoond van eenmalig spul was het 20 cent.
The more debt, the better
pi_192432152
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:52 schreef flyguy het volgende:

[..]

40 cent per aandeel? Volgens het jaarverslag was het in 2019 minder dan 1 cent. Geschoond van eenmalig spul was het 20 cent.
Daar ga je al, tel voor de grap de synergie voordelen op van Sandd volgens prognose en verdere groei van het bedrijf.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192432208
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:00 schreef ludovico het volgende:
Uiteraard, lastige zaak, maar als die het overleven prima in staat om 40 cent winst te draaien per aandeel.
Dat is natuurlijk maar de grote vraag, want de kans is groot dat dat soort jongens een mega-emissie moeten doen om überhaupt kans te maken om te overleven. De banken gaan in ieder geval niet eenzijdig convenanten oprekken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_192432338
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:01 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk maar de grote vraag, want de kans is groot dat dat soort jongens een mega-emissie moeten doen om überhaupt kans te maken om te overleven. De banken gaan in ieder geval niet eenzijdig convenanten oprekken.
Wacht ff, niet Beter Bed en PostNL door elkaar heen halen. ;)

Ik heb het nu over Post NL.

Beter Bed zie ik wel wat meer risico in ja.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192432394
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:39 schreef flyguy het volgende:
defined benefit pensioenen
Dat is wel lekker in deze tijd ja. Legacy vanuit de PTT zeker nog?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 3 april 2020 @ 16:36:38 #233
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192432720
Jobless claims de afgelopen 50 jaar.
pi_192432957
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:36 schreef Hahug13 het volgende:
Jobless claims de afgelopen 50 jaar.
[ afbeelding ]
Ik heb hem hier nu een paar keer voorbij zien komen, maar vind het ook wel een vertekende grafiek, omdat het lijkt alsof elke voorgaande economische crisis verbleekt bij deze. Terwijl het grote verschil meer ligt in het tijdspad: een gigantische crisis van de ene week op de andere.
  vrijdag 3 april 2020 @ 16:57:08 #235
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192433011
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:53 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik heb hem hier nu een paar keer voorbij zien komen, maar vind het ook wel een vertekende grafiek, omdat het lijkt alsof elke voorgaande economische crisis verbleekt bij deze. Terwijl het grote verschil meer ligt in het tijdspad: een gigantische crisis van de ene week op de andere.
Dat is zeker waar maar 6,6 miljoen op een beroepsbevolking van 150 mil is echt gigantisch. Dan mogen we in Nederland maar weer blij zijn met ons arbeidsrecht.
  vrijdag 3 april 2020 @ 18:25:16 #236
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192434477
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:10 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is wel lekker in deze tijd ja. Legacy vanuit de PTT zeker nog?
Correct, daar zullen ze ook zeker niet blij mee zijn. In de UK zag je hetzelfde bij de Royal Mail. Daar heeft de staat later nog ingegrepen om de pensioenen veilig te stellen.

Ik verwacht dat alleen de extra verplichtingen voor de pensioenen postnl dit jaar al negatief trekken bij de huidige stand op de markt, laat staan bij een eventuele verslechtering.
The more debt, the better
pi_192435126


Wat is het verschil tussen deze 4?
pi_192435579
De transactiekosten zijn wel relatief hoog bij andere Europese beurzen (in mijn geval: die van Londen, Xetra en Frankfurt) via DeGiro, aangezien ik niet al te hoge bedragen inzet, is dat wel zonde. Zelfs die 2*¤2 in NL en België drukt je rendement al flink als je enigszins wil spreiden met een klein bedrag.

(ja ik vind stockpicking leuker dan een etf)
  vrijdag 3 april 2020 @ 19:34:37 #239
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192435642
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:03 schreef -Wereld- het volgende:
[ afbeelding ]

Wat is het verschil tussen deze 4?
Bovenste 2 zijn hetzelfde maar op andere beurzen verhandeld (eerste heeft vertraging en tweede is realtime. De derde en vierde zijn ook hetzelfde volgens mij (zelfde ISIN?) en ook allebei op andere beurzen verhandeld. Tevens zijn dit alle 4 adr's.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:31 schreef -Wereld- het volgende:
De transactiekosten zijn wel relatief hoog bij andere Europese beurzen (in mijn geval: die van Londen, Xetra en Frankfurt) via DeGiro, aangezien ik niet al te hoge bedragen inzet, is dat wel zonde. Zelfs die 2*¤2 in NL en België drukt je rendement al flink als je enigszins wil spreiden met een klein bedrag.

(ja ik vind stockpicking leuker dan een etf)
Je betaald ook aansluitkosten als je op niet-euronext beurzen handeld via DeGiro. Je zou eventueel kunnen kijken of je een adr op een Euronext beurs zou kunnen krijgen.
pi_192436147
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:34 schreef Hahug13 het volgende:

Bovenste 2 zijn hetzelfde maar op andere beurzen verhandeld (eerste heeft vertraging en tweede is realtime. De derde en vierde zijn ook hetzelfde volgens mij (zelfde ISIN?) en ook allebei op andere beurzen verhandeld. Tevens zijn dit alle 4 adr's.
[..]
Wat is het verschil tussen Gazprom neft en Gazprom adr, waarom is de ene ¤4 en de andere ¤20?

quote:
Je betaald ook aansluitkosten als je op niet-euronext beurzen handeld via DeGiro. Je zou eventueel kunnen kijken of je een adr op een Euronext beurs zou kunnen krijgen.
Zijn dat weer andere (extra) kosten dan deze:
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf (eerste pagina voor dit geval)
Volgens mij is dit bedrijf helaas niet op andere beurzen te krijgen (via DeGiro)

Edit: oh bedoel je ¤2,50 per beurs per jaar
En ik zie dat er voor ADRs ook periodieke kosten worden gerekend, waar kan ik die vinden (of een schatting)?

[ Bericht 2% gewijzigd door -Wereld- op 03-04-2020 20:12:40 ]
  vrijdag 3 april 2020 @ 20:02:50 #241
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192436172
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:03 schreef -Wereld- het volgende:
[ afbeelding ]

Wat is het verschil tussen deze 4?
Allereerst zijn Gazprom en Gazprom Neft verschillende bedrijven. Neft is Russisch voor olie en in dit geval is Gazprom Neft dus de olieproducerende dochter van Gazprom.

Daarnaast zou ik altijd voor de meest liquide variant gaan.
The more debt, the better
pi_192436277
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:02 schreef flyguy het volgende:

[..]

Allereerst zijn Gazprom en Gazprom Neft verschillende bedrijven. Neft is Russisch voor olie en in dit geval is Gazprom Neft dus de olieproducerende dochter van Gazprom.

Daarnaast zou ik altijd voor de meest liquide variant gaan.
Ah thanks
pi_192436959
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:34 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Bovenste 2 zijn hetzelfde maar op andere beurzen verhandeld (eerste heeft vertraging en tweede is realtime. De derde en vierde zijn ook hetzelfde volgens mij (zelfde ISIN?) en ook allebei op andere beurzen verhandeld. Tevens zijn dit alle 4 adr's.
[..]

Je betaald ook aansluitkosten als je op niet-euronext beurzen handeld via DeGiro. Je zou eventueel kunnen kijken of je een adr op een Euronext beurs zou kunnen krijgen.
Kun je niet onder die aansluitkosten uit dan? Ken volgens mij geen andere brokers die dat in rekening brengen, al rekenen ze wel bewaarloon en zou je de 3.50 voor Binck green daar misschien ook onder kunnen laten vallen, al zit daar wel een klein verschil in. Vind die 2.50 per jaar per beurs anders een dure grap worden, zeker als ik zie op hoeveel beurzen ik maar in 1 fonds zit.

Heb zelf Binck inactive en ik dacht dat je bij IB en Lynx ook van de periodieke kosten af kan komen door minimaal 100k te hebben (of dat 100k belegd vermogen, account waarde 100k, of iets anders is weet ik overigens niet)
  vrijdag 3 april 2020 @ 21:23:39 #244
134783 papernote
Een echte.
pi_192437611
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:36 schreef Hahug13 het volgende:
Jobless claims de afgelopen 50 jaar.
[ afbeelding ]
Nog een kanttekening: horeca en dergelijke zijn opeens gesloten, waardoor veel mensen geen baan meer hebben. Deze zaken zullen ook ineens weer open gaan en daarmee komen heel veel banen ook weer terug. Ik vermoed dat veel van deze werklozen niet langdurig werkloos zullen blijven zodra de maatregelen afnemen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_192438643
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:48 schreef invesduurder het volgende:

[..]

Kun je niet onder die aansluitkosten uit dan?
Door alleen te handelen op de AEX.
(en volgens mij is Brussel ook okey).
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:30:41 #246
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192438696
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:27 schreef Qunix het volgende:

[..]

Door alleen te handelen op de AEX.
Er zijn ook geen aansluitkosten voor Brussel en Parijs.
Geen idee of dat ook geld voor Oslo, Lissabon en Dublin
pi_192438826
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:30 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Er zijn ook geen aansluitkosten voor Brussel en Parijs.
Geen idee of dat ook geld voor Oslo, Lissabon en Dublin
Nee.

  vrijdag 3 april 2020 @ 22:37:55 #248
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_192438843
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:23 schreef papernote het volgende:

[..]

Nog een kanttekening: horeca en dergelijke zijn opeens gesloten, waardoor veel mensen geen baan meer hebben. Deze zaken zullen ook ineens weer open gaan en daarmee komen heel veel banen ook weer terug. Ik vermoed dat veel van deze werklozen niet langdurig werkloos zullen blijven zodra de maatregelen afnemen.
Moah het valt nog mee. Er zijn nog maar 19 staten met restricties op horeca naar mijn weten. En bij de meeste van die staten betekend dat niet helemaal dicht zoals bij ons. Overigens zijn dat wel allemaal staten met grote steden (New York, Washington state, California etc.) Dat in acht nemende vind ik 6,6 nog heel veel. Ik ben het met je eens dat veel mensen weer snel een baan hebben nadat deze crisis voorbij is, maar hoe lang gaat dat nog duren?

Veel van deze werklozen komen uit laagbetaalde banen, horeca, winkelpersoneel en andere servicegerelateerde banen. Veel van die mensen leven paycheck to paycheck. Die mensen hebben momenteel helemaal geen inkomen (naast die $1000 die ze van Trump krijgen) en moeten toch de huur, hypotheek, creditcard en andere schulden blijven betalen. Ik verwacht dat het aantal achterstallige betalingen op schulden gigantisch gaat stijgen als dit even blijft aanhouden.
pi_192446545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarschijnlijk worden dat dan gewoon een aantal index-ETFs. De kern zal wel bestaan uit een S&P500 en een MSCI Europe ETF. Maar of dat er ooit nog van komt weet ik niet. Ik zit inmiddels in de 50 dus lange termijn beleggen kan niet meer. Ik kan mij niet meer permitteren om 20 jaar onder water te staan. Dwz ik moet echt redelijk goedkoop kopen.
Als je inkoopt op een prijsniveau van gemiddelde Shiller-P/E minus een margin of safety, dan lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat de beurzen de daarop volgende 20 jaar, of zelfs maar 5 jaar, nog lager staan.

En zelfs al mocht de koers langdurig onder je inkoopprijs staan, dan heb je het dividendrendement van je aandelenpakket wat gezien de aankoopprijs waarschijnlijk flink hoger zal zijn dan de rente op spaarrekeningen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 4 april 2020 @ 14:07:12 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192446875
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 13:35 schreef jaco het volgende:

[..]

Als je inkoopt op een prijsniveau van gemiddelde Shiller-P/E minus een margin of safety, dan lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat de beurzen de daarop volgende 20 jaar, of zelfs maar 5 jaar, nog lager staan.

En zelfs al mocht de koers langdurig onder je inkoopprijs staan, dan heb je het dividendrendement van je aandelenpakket wat gezien de aankoopprijs waarschijnlijk flink hoger zal zijn dan de rente op spaarrekeningen.
Uitgaande van een S&P500 exact op de mediaan waardering (15.77) heb je het dan over een prijsniveau van 1670. Neem een redelijke margin of safety van 35%, dan hebben we het dus over een S&P500 van 1086 en dat is een daling van 68% vanaf de top. Gaan we dat nog zien?

Historische resultaat na 5 jaar had zelfs op dat instappunt nog steeds heel slecht kunnen zijn. 10 jaar wordt wat beter en 20 jaar is prima, maar zoveel jaren heb ik niet meer. Wereldwijde economische groei zal waarschijnlijk lager liggen dan het gemiddelde van de afgelopen eeuw, dus ik denk dat de returns daarom aan de onderkant van de historische range zullen liggen.

Plaatjes zijn total real returns, dus inclusief dividend. De1.00 in het plaatje is de CAPE gedeeld door de historische mediaan en correspondeert dus momenteel met 1670.





"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 4 april 2020 @ 18:08:56 #251
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192449998
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wereldwijde economische groei zal waarschijnlijk lager liggen dan het gemiddelde van de afgelopen eeuw, dus ik denk dat de returns daarom aan de onderkant van de historische range zullen liggen.
Lastig punt wordt volgens mij in welke mate bijv. de S&P500 gelinkt gaat zijn/blijven aan de verwachte economische groei van de US. Een beetje hetzelfde probleem als je hebt met het vaststellen van een perpetual growth rate; als de S&P de 'safety stockmarket' wordt voor een groot deel van de wereld (in feite een bet dat Azie/Afrika hun groei gaan beleggen op de beurzen in de VS) dan kan een ontkoppeling van de wereldwijde economische groei niet per se gereflecteerd worden door de beursontwikkeling. In any case is de economische groei van de VS naar verwachting hoger dan die van Europa of Japan, vanwege de hogere bevolkingsgroei.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192459161
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:37 schreef Qunix het volgende:

[..]

Nee.

[ afbeelding ]
Stel, ik koop nu x aandelen op de beurs van Londen.
Wordt er dan in de komende 12 maanden ¤2,5/12 afgerekend?

En daarna niet meer tot ik het weer verkoop?
Of blijf ik elk jaar ¤2,5 betalen omdat ik die aandelen bezit.
pi_192460103
Bij deze de keuze gemaakt om lange termijn in te stappen. De vraag is nu alleen hoe ik dit het beste kan doen. Het plan is om zowel in (meerdere) ETF's als in losse aandelen te stappen. Bij ETF's komen gelukkig geen transactiekosten kijken.

Ik hoor hier veel over de VWRL ETF van Vanguard. Lijkt mij inderdaad een redelijk veilige investering voor de lange termijn. Goede spreiding en leuk dividend. Voor aandelen bezit ik momenteel RDSA en ING. De aandelen zijn meer voor het proberen en de volatiliteit die erbij komt kijken. Mocht ik een leuke winst behalen op de aandelen zou ik vervolgens de winst kunnen herbeleggen in de ETF's.

Nu heb ik een bepaald startkapitaal dat ik in een keer zou kunnen inleggen. Daaropvolgend zou ik dan iedere maand een bepaald bedrag inleggen. Mijn vermogen is wel significant hoger dan mijn inkomsten (student, hoge vaste lasten, weinig inkomen). De vraag is dus wat wijsheid is. Ik zou een flink bedrag in een keer kunnen verdelen, om vervolgens pak 'm beet 50,- tot 100,- te kunnen missen iedere maand. Of ik zou mijn initiële inleg lager kunnen houden en een hoger maandbedrag inleggen voor de eerste paar maanden (totdat mijn budget op is).

Daarnaast is het naar mijn inziens ook verstandiger om aandelen aanschaffen zo laag mogelijk te houden. De transactiekosten per koop/verkoop liggen zo rond de 5,-.

Is het daarnaast nuttig om in meerdere ETF's te stappen of is te veel spreiding ook niet goed? Met een rendement van +- 4-5% op jaarbasis voor de komende 40 jaar zou ik al erg tevreden zijn.
pi_192460822
Wat trouwens een hele mooie industrie is, is de ompakindustrie. Dat zijn dus bedrijven die goederen (veelal chemicaliën) in bulk kopen en doorverkopen in kleinere hoeveelheden. Soms wordt er dan voorraad aangehouden en soms ook niet. Het is bizar wat voor marges er gerekend worden voor een betrekkelijk risicoloze bedrijfsvoering.
One man's trash, another man's treasure.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 5 april 2020 @ 13:32:49 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192461299
quote:
Is het daarnaast nuttig om in meerdere ETF's te stappen of is te veel spreiding ook niet goed?
Zelfs met één brede indextracker zoals VWRL ben je zeer goed gespreid. In plaats van een wereldtracker zou je ook kunnen kijken naar enkele regionale trackers zodat je zelf wat aan de verhoudingen kunt sleutelen mocht je dat willen. VWRL bestaat voor 58% uit Noord Amerika, omdat daar nu eenmaal de meeste beurskapitalisatie zit.

quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 11:58 schreef BredeBroeder het volgende:

Met een rendement van +- 4-5% op jaarbasis voor de komende 40 jaar zou ik al erg tevreden zijn.
Dat zit behoorlijk aan de bovenkant van wat je redelijkerwijs zou kunnen verwachten op basis van history, uitgaande van de huidige Shiller P/E @23.5. Wat het plaatje aangeeft zijn wel real returns, dus inflatie is daar al vanaf. Maar zelfs als jouw beoogde 4-5% nominale returns zijn is dan dat al redelijk onzeker of je dat haalt.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192461629
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 13:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zelfs met één brede indextracker zoals VWRL ben je zeer goed gespreid. In plaats van een wereldtracker zou je ook kunnen kijken naar enkele regionale trackers zodat je zelf wat aan de verhoudingen kunt sleutelen mocht je dat willen. VWRL bestaat voor 58% uit Noord Amerika, omdat daar nu eenmaal de meeste beurskapitalisatie zit.
[..]

Dat zit behoorlijk aan de bovenkant van wat je redelijkerwijs zou kunnen verwachten op basis van history, uitgaande van de huidige Shiller P/E @:23.5. Wat het plaatje aangeeft zijn wel real returns, dus inflatie is daar al vanaf. Maar zelfs als jouw beoogde 4-5% nominale returns zijn is dan dat al redelijk onzeker of je dat haalt.

[ afbeelding ]
Als ik op https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio kijk is de PE 18.73. Of is dat het verschil tussen de PE en PE10?
pi_192461672
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 13:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zelfs met één brede indextracker zoals VWRL ben je zeer goed gespreid. In plaats van een wereldtracker zou je ook kunnen kijken naar enkele regionale trackers zodat je zelf wat aan de verhoudingen kunt sleutelen mocht je dat willen. VWRL bestaat voor 58% uit Noord Amerika, omdat daar nu eenmaal de meeste beurskapitalisatie zit.
[..]

Dat zit behoorlijk aan de bovenkant van wat je redelijkerwijs zou kunnen verwachten op basis van history, uitgaande van de huidige Shiller P/E @:23.5. Wat het plaatje aangeeft zijn wel real returns, dus inflatie is daar al vanaf. Maar zelfs als jouw beoogde 4-5% nominale returns zijn is dan dat al redelijk onzeker of je dat haalt.

[ afbeelding ]
Met een regionale tracker zou ik dan aan een S&P500 of AEX moeten denken, of bedoel je dan meer bepaalde sectoren? Zoals bijvoorbeeld de tech of industrie.

De grafiek die je post vat ik niet helemaal. Is dat op basis van 4-5% per jaar gedurende 20 jaar of 4-5% over de gehele 20 jaar?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 5 april 2020 @ 14:34:52 #258
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192462108
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 14:01 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Als ik op https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio kijk is de PE 18.73. Of is dat het verschil tussen de PE en PE10?
In de Shiller P/E (of CAPE) gebruik je het gemiddelde over een 10 jaar periode, met het idee dat je business cycles min of meer uitfiltert. Je krijgt dan een stabieler verband tussen waardering en toekomstig rendement dan met de wild fluctuerende 1-yr trailing P/E. Die laatste geeft tijdens hoogconjuctuur een te optimistisch beeld (hoge winst is niet houdbaar), maar ook een te pessimistisch beeld tijdens een crisis (winst herstelt weer na crisis).

quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 14:05 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Met een regionale tracker zou ik dan aan een S&P500 of AEX moeten denken, of bedoel je dan meer bepaalde sectoren? Zoals bijvoorbeeld de tech of industrie.
Je zou dan bijvoorbeeld een S&P500 tracker kunnen nemen voor USA, een MSCI Europe of iets dergelijks voor Europa, misschien nog iets voor emerging markets, etc. Op die manieren kun je zelf een wereldtracker maken met aangepaste verhoudingen, mocht je dat willen.

Je kunt inderdaad ook sector trackers nemen en bepaalde sectoren over- of onder wegen. Sector trackers zijn wel vaak wat duurder qua beheerkosten.

quote:
De grafiek die je post vat ik niet helemaal. Is dat op basis van 4-5% per jaar gedurende 20 jaar of 4-5% over de gehele 20 jaar?
Annualised, dus teruggerekend naar een gemiddeld jaarlijks rendement gedurende de 20 jaar periode. 5% annualised is 165% total returns in 20 jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192462995
Er was iemand die in S&P had belegd, met triple leverage. Als je dat in 2001 had gedaan, dan zat je er nu warmpjes bij.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 5 april 2020 @ 16:13:05 #260
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192463470
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:41 schreef Lyrebird het volgende:
Er was iemand die in S&P had belegd, met triple leverage. Als je dat in 2001 had gedaan, dan zat je er nu warmpjes bij.
Is op zich geen slecht idee om met een beetje leverage te beleggen zodra het ergste grotendeels voorbij is.
  zondag 5 april 2020 @ 16:15:41 #261
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192463499
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 16:13 schreef Chaes het volgende:

[..]

Is op zich geen slecht idee om met een beetje leverage te beleggen zodra het ergste grotendeels voorbij is.
Zoek nog steeds naar een goed leverage instrument (geen margin). De meeste 2x ETFs zitten met een leverage op de daily return, niet een langjarige return, wat voor drift zorgt en selling low/buying high.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 april 2020 @ 16:55:00 #262
862 Arcee
Look closer
pi_192464348
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 13:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zelfs met één brede indextracker zoals VWRL ben je zeer goed gespreid. In plaats van een wereldtracker zou je ook kunnen kijken naar enkele regionale trackers zodat je zelf wat aan de verhoudingen kunt sleutelen mocht je dat willen. VWRL bestaat voor 58% uit Noord Amerika, omdat daar nu eenmaal de meeste beurskapitalisatie zit.
[..]

Dat zit behoorlijk aan de bovenkant van wat je redelijkerwijs zou kunnen verwachten op basis van history, uitgaande van de huidige Shiller P/E @:23.5. Wat het plaatje aangeeft zijn wel real returns, dus inflatie is daar al vanaf. Maar zelfs als jouw beoogde 4-5% nominale returns zijn is dan dat al redelijk onzeker of je dat haalt.

[ afbeelding ]
Dus beter investeren in markten met een lagere CAPE? Emerging markets zit op 12,5.. Europa zit gemiddeld rond de 15..
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 5 april 2020 @ 18:53:00 #264
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192465780
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dus beter investeren in markten met een lagere CAPE? Emerging markets zit op 12,5.. Europa zit gemiddeld rond de 15..
Zo simpel is het helaas niet. Als je bijvoorbeeld de VS en Europa vergelijkt dan zie je dat Europa relatief meer dingen heeft met lage groei zoals financials en materials en de VS relatief meer tech heeft met hogere groei. Dus net als met individuele aandelen is het niet zo dat een index met een lage P/E persé een betere koop is. Vaak is het tegendeel waar.

Natuurlijk is het zo dat ook als je kijkt naar de S&P500 over een lange periode, dan zie je dat de sectoren in de loop van de tijd sterk zijn veranderd. Evengoed zijn er altijd bepaalde sectoren "groei" sectoren en anderen niet. Maar over een lange periode blijkt CAPE vs toekomstige returns een redelijk stabiel verband te zijn, vooral aan de uiterste grenzen. Hoe imperfect en ruw deze tool ook is, ik ken nog steeds niets beters.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192470889
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 18:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo simpel is het helaas niet. Als je bijvoorbeeld de VS en Europa vergelijkt dan zie je dat Europa relatief meer dingen heeft met lage groei zoals financials en materials en de VS relatief meer tech heeft met hogere groei. Dus net als met individuele aandelen is het niet zo dat een index met een lage P/E persé een betere koop is. Vaak is het tegendeel waar.

Natuurlijk is het zo dat ook als je kijkt naar de S&P500 over een lange periode, dan zie je dat de sectoren in de loop van de tijd sterk zijn veranderd. Evengoed zijn er altijd bepaalde sectoren "groei" sectoren en anderen niet. Maar over een lange periode blijkt CAPE vs toekomstige returns een redelijk stabiel verband te zijn, vooral aan de uiterste grenzen. Hoe imperfect en ruw deze tool ook is, ik ken nog steeds niets beters.
Dan nog heb je aannames of alles hetzelfde blijft of verbeterd etc etc etc.
Gedeeltelijk gebaseerd op gevoel / verwachtingen dus.
Dat maakt het juist wel leuk om te stock picken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192470910
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 16:13 schreef Chaes het volgende:

[..]

Is op zich geen slecht idee om met een beetje leverage te beleggen zodra het ergste grotendeels voorbij is.
Ik zou zoiets eigenlijk alleen nog maar doen met langlopende put opties... Of een tikje Margin op je portefeuille.

En meer dan 10% wordt eigenlijk al snel een beetje teveel risico, maar is natuurlijk wel afhankelijk van het belegde vermogen / je inkomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 6 april 2020 @ 00:40:30 #267
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_192471220
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dus beter investeren in markten met een lagere CAPE? Emerging markets zit op 12,5.. Europa zit gemiddeld rond de 15..


Historisch gezien haal je daar inderdaad alpha mee.
The more debt, the better
pi_192471730
quote:
10s.gif Op zondag 5 april 2020 16:55 schreef Arcee het volgende:

[..]

Klopt. Ik had er ook niet aan gedacht. Maar logisch is het wel: naar het verleden kijkend en wetende dat overheden nog wel even gratis geld blijven drukken, zal de beurs de komende jaren vooral stijgen. Hoe en waar geen idee, maar dat S&P blijft stijgen, ja, dat geloof ik wel.

Dat tech meer zal stijgen, dat geloof ik ook wel. Een tech index, double/tripple leveraged zou daarom geen gekke investering zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192472857
Volgens de futures gaan we donkergroen openen met een winst tussen de 3 a 4%.
pi_192473428
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:45 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Stel, ik koop nu x aandelen op de beurs van Londen.
Wordt er dan in de komende 12 maanden ¤2,5/12 afgerekend?

En daarna niet meer tot ik het weer verkoop?
Of blijf ik elk jaar ¤2,5 betalen omdat ik die aandelen bezit.
Voor iedere aandeel, optie, etc waarin je handelt, moet je per beurs 2,50 betalen, behalve Amsterdam en Brussel.

Dus check welke beurzen je handelt en limiteer dat als je niet te veel wilt uitgeven.
  maandag 6 april 2020 @ 09:17:19 #271
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192473439
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:09 schreef SausDip het volgende:
Volgens de futures gaan we donkergroen openen met een winst tussen de 3 a 4%.
Idd. Maar is dit wat we zien wel realistisch gezien de enorme groei van werklozen in Amerika? Ik krijg een beetje hoogtevrees op dit moment.
  maandag 6 april 2020 @ 10:01:26 #272
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192473926
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:17 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Idd. Maar is dit wat we zien wel realistisch gezien de enorme groei van werklozen in Amerika? Ik krijg een beetje hoogtevrees op dit moment.
Dit is totaal irrationeel als je het mij vraagt...
pi_192474587
quote:
14s.gif Op maandag 6 april 2020 09:16 schreef Qunix het volgende:

[..]

Voor iedere aandeel, optie, etc waarin je handelt, moet je per beurs 2,50 betalen, behalve Amsterdam en Brussel.

Dus check welke beurzen je handelt en limiteer dat als je niet te veel wilt uitgeven.
Maar hoef je dat alleen te betalen voor de jaren waarin je ook echt op die beurs handelt, of ook tijdens de jaren waarin je een aandeel alleen behoudt.
Dat maakt namelijk een groot verschil

Bijvoorbeeld als ik nu een aandeel koop en het 10 jaar behoud, moet ik dan 10x 2,50 betalen of alleen nu en als ik het verkoop.
pi_192475098
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:50 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Maar hoef je dat alleen te betalen voor de jaren waarin je ook echt op die beurs handelt, of ook tijdens de jaren waarin je een aandeel alleen behoudt.
Dat maakt namelijk een groot verschil

Bijvoorbeeld als ik nu een aandeel koop en het 10 jaar behoud, moet ik dan 10x 2,50 betalen of alleen nu en als ik het verkoop.
Het staat in de voorwaarden en op de tarieven pagina.

Als je handelt betaal je. Dus wel of niet actief.
pi_192475612
Oh dat is dan best veel voor mij aangezien ik met kleine bedragen handel.

Dan kan ik het helaas beter alleen bij Nederland en België houden.
pi_192476848
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef -Wereld- het volgende:
Oh dat is dan best veel voor mij aangezien ik met kleine bedragen handel.

Dan kan ik het helaas beter alleen bij Nederland en België houden.
Of één US markt.
pi_192478032
Voor iedere Galapagos aandeel die je 18 maart had gekocht (toen ¤134) en nu (vandaag) zou verkopen heb je 50 euro winst.
pi_192478155
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef -Wereld- het volgende:
Oh dat is dan best veel voor mij aangezien ik met kleine bedragen handel.

Dan kan ik het helaas beter alleen bij Nederland en België houden.
In de VS is het tegenwoordig gratis of centenwerk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192478413
Klopt, bij DEGIRO 50 cent per transactie + 0,004%.
pi_192478602
quote:
14s.gif Op maandag 6 april 2020 14:16 schreef Qunix het volgende:
Voor iedere Galapagos aandeel die je 18 maart had gekocht (toen ¤134) en nu (vandaag) zou verkopen heb je 50 euro winst.
20 maart ingestapt, zijn idd hard gegaan.
Waarom niet?
  maandag 6 april 2020 @ 15:09:02 #281
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192478821
Wat is de algemene consensus hier voor wat betreft de economie na de coronacrisis? Hoor veel mensen zeggen dat er een economische crisis aankomt (voor zover we daar nog niet in zitten). Valt natuurlijk wat voor te zeggen aangezien bedrijven in veel sectoren (toerisme, luchtvaart, entertainment, tuinders, etc.) amper tot geen omzet draaien. Wat dat betreft zullen er veel earnings reports aankomen de komende weken en maanden waarin de echte schade duidelijker zal worden. Dan kun je je afvragen in hoeverre dit allemaal al 'ingeprijsd' is.

Waarom ik dit vraag? Ik vind de stijging van de beurzen behoorlijk irrationeel als je kijkt in welke situatie we zitten. Zou een bull trap kunnen zijn, maar ik durf het niet meer te zeggen.

Probeer een beetje een langetermijn strategie te bedenken voor het handelen in opties (aandelen wil ik later pas gaan doen als ik meer kapitaal heb).
pi_192478896
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:09 schreef Chaes het volgende:
Wat is de algemene consensus hier voor wat betreft de economie na de coronacrisis? Hoor veel mensen zeggen dat er een economische crisis aankomt (voor zover we daar nog niet in zitten). Valt natuurlijk wat voor te zeggen aangezien bedrijven in veel sectoren (toerisme, luchtvaart, entertainment, tuinders, etc.) amper tot geen omzet draaien. Wat dat betreft zullen er veel earnings reports aankomen de komende weken en maanden waarin de echte schade duidelijker zal worden. Dan kun je je afvragen in hoeverre dit allemaal al 'ingeprijsd' is.

Waarom ik dit vraag? Ik vind de stijging van de beurzen behoorlijk irrationeel als je kijkt in welke situatie we zitten. Zou een bull trap kunnen zijn, maar ik durf het niet meer te zeggen.
Alle scenario's van het CBS gaan uit van een recessie, wat natuurlijk onoverkomelijk is, de enige vraag is hoe diep en lang deze recessie zal zijn... alles is afhankelijk van de ontwikkelingen in de komende maanden.

De stijging van nu komt natuurlijk wel na een vrij diepe daling. De stijging zou kunnen betekenen dat het er nu minder somber uitziet dan dat een paar weken geleden door de markt werd verwacht (icm alle steunmaatregelen). Of dat werkelijk zo zal zijn, weet alleen de toekomst :)
pi_192479532
$TSLA opent +5%

Overigens dit:


Ik verwacht nog meer groen vandaag. (inmiddels +7%)
pi_192480145
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 13:00 schreef Qunix het volgende:

[..]

Of één US markt.
Oh ja die kan ook wel.

Wel jammer want had een paar interessante Russische bedrijven gevonden (op een Engelse en Duitse beurs), die aandelen zijn meestal een stuk goedkoper dan van Amerikaanse bedrijven en betalen relatief veel dividend.
pi_192480378
Of je moet zo veel handelen en winst maken dat je het kan veroorloven om meerdere beurzen te doen.
  maandag 6 april 2020 @ 17:07:27 #286
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192480651
quote:
14s.gif Op maandag 6 april 2020 14:16 schreef Qunix het volgende:
Voor iedere Galapagos aandeel die je 18 maart had gekocht (toen ¤134) en nu (vandaag) zou verkopen heb je 50 euro winst.
Voor iedere 100 euro Shell aandelen die je 18 maart had gekocht en nu (vandaag) zou verkopen heb je 60 euro winst.
pi_192482430
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:09 schreef Chaes het volgende:
Wat is de algemene consensus hier voor wat betreft de economie na de coronacrisis? Hoor veel mensen zeggen dat er een economische crisis aankomt (voor zover we daar nog niet in zitten). Valt natuurlijk wat voor te zeggen aangezien bedrijven in veel sectoren (toerisme, luchtvaart, entertainment, tuinders, etc.) amper tot geen omzet draaien. Wat dat betreft zullen er veel earnings reports aankomen de komende weken en maanden waarin de echte schade duidelijker zal worden. Dan kun je je afvragen in hoeverre dit allemaal al 'ingeprijsd' is.

Waarom ik dit vraag? Ik vind de stijging van de beurzen behoorlijk irrationeel als je kijkt in welke situatie we zitten. Zou een bull trap kunnen zijn, maar ik durf het niet meer te zeggen.

Probeer een beetje een langetermijn strategie te bedenken voor het handelen in opties (aandelen wil ik later pas gaan doen als ik meer kapitaal heb).
Of er komt dikke inflatie aan en het laatste waar je in moet investeren is "cash"...
Je zou je hypotheek langer kunnen vastzetten als hedge.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192482494
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 17:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Voor iedere 100 euro Shell aandelen die je 18 maart had gekocht en nu (vandaag) zou verkopen heb je 60 euro winst.
:')
  maandag 6 april 2020 @ 19:12:35 #289
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192482928
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 18:46 schreef Qunix het volgende:

[..]

:')
?
  maandag 6 april 2020 @ 20:09:28 #290
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192484079
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Alle scenario's van het CBS gaan uit van een recessie, wat natuurlijk onoverkomelijk is, de enige vraag is hoe diep en lang deze recessie zal zijn... alles is afhankelijk van de ontwikkelingen in de komende maanden.

De stijging van nu komt natuurlijk wel na een vrij diepe daling. De stijging zou kunnen betekenen dat het er nu minder somber uitziet dan dat een paar weken geleden door de markt werd verwacht (icm alle steunmaatregelen). Of dat werkelijk zo zal zijn, weet alleen de toekomst :)
Heb je een linkje naar die scenarios? Heb even op hub website gekeken maar kon alleen maar historische data vinden..
Daarnaast heb je wel gelijk denk ik. Deze daling van de afgelopen weken was zó snel en hevig, dat was ongekend. Kleine correctie naar boven is dan ook niet vreemd.

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 18:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Of er komt dikke inflatie aan en het laatste waar je in moet investeren is "cash"...
Je zou je hypotheek langer kunnen vastzetten als hedge.
Heb nog geen hypotheek. Maar alles in cash houden is inderdaad niet heel verstandig.
pi_192484293
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 20:09 schreef Chaes het volgende:

[..]

Heb je een linkje naar die scenarios? Heb even op hub website gekeken maar kon alleen maar historische data vinden..
Daarnaast heb je wel gelijk denk ik. Deze daling van de afgelopen weken was zó snel en hevig, dat was ongekend. Kleine correctie naar boven is dan ook niet vreemd.
[..]

Heb nog geen hypotheek. Maar alles in cash houden is inderdaad niet heel verstandig.
Mijn excuses, het was het CPB, niet het CBS: https://www.rtlz.nl/algem(...)irus-covid-19-crisis
  maandag 6 april 2020 @ 20:40:46 #292
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_192484629
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 20:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Mijn excuses, het was het CPB, niet het CBS: https://www.rtlz.nl/algem(...)irus-covid-19-crisis
Thanks, zal het eens checken.
  dinsdag 7 april 2020 @ 09:56:26 #293
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192491331
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:17 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Idd. Maar is dit wat we zien wel realistisch gezien de enorme groei van werklozen in Amerika? Ik krijg een beetje hoogtevrees op dit moment.
Ik krijg nog meer hoogtevrees.
pi_192491365
Ik krijg alleen AEX opties te zien die in april expireren. Ligt dat aan mij?
pi_192493664
@SeLang, de Rabo-certificaten houden zich nog steeds prima en zijn zelfs weer over de 95. Verklaring hiervoor?
pi_192493786
Wat een rally weer, op dit tempo vliegen we vandaag nog door de DJ 24k :X
BlaBlaBla
  dinsdag 7 april 2020 @ 12:30:38 #297
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192493913
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:21 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat een rally weer, op dit tempo vliegen we vandaag nog door de DJ 24k :X
Dit kan nooit lang goed gaan. We staat hoger qua koers dan in december 2018. En om nou te zeggen dat de economie er beter voor staat dan toen.....
pi_192493973
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dit kan nooit lang goed gaan. We staat hoger qua koers dan in december 2018. En om nou te zeggen dat de economie er beter voor staat dan toen.....
Er wordt met miljarden gegooid, naar de reële economie. Dat geld gaat dus daadwerkelijk roteren etc, als je het niet helemaal vertrouwd en in cash zou gaan zitten zou ik ergens een hedge maken voor inflatie, daar zie ik nog wel risico.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192493986
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:14 schreef Generationalpha het volgende:
@:Selang, de Rabo-certificaten houden zich nog steeds prima en zijn zelfs weer over de 95. Verklaring hiervoor?
:')
Niet iedereen is net zo pessimistisch als Selang.

Neemt niet weg dat wat hij zegt wel uit kan komen natuurlijk, maar okay, denk niet dat het heel interessant is voor Rabobank verder, een van de meest gezonde banken in de wereld naar ik het begrijp.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 7 april 2020 @ 12:58:23 #300
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192494236
Rabo gaat lekker :)
  dinsdag 7 april 2020 @ 17:25:03 #301
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192498279
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:58 schreef leolinedance het volgende:
Rabo gaat lekker :)
Tsja.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')