quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:19 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Mentaal ook? Dan mag je best oppassen
Jeetje, waarom ben je zo boos?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:19 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Mentaal ook? Dan mag je best oppassen
Ja, dat is zo van " blauwe handschoentjes----> virus----->niet aan je gezicht zitten'quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:16 schreef Kekster het volgende:
[..]
Met handschoenen aan blijf je wel van je gezicht af?
Slachtoffers als in zieken of slachtoffers als in doden?quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:20 schreef Faraday01 het volgende:
Viroloog op NPO 1 zegt dat bij goede zorg er nog steeds 50-100k slachtoffers kunnen vallen voordat 70% immuun isHoewel getallen erg onzeker zijn en afhankelijk van tijd tot vaccin.
Daarom, dit is echt een gamechanger. Dit zet onze gehele wereld op z'n kop. Linksom of rechtsom. Punt uit. Daar is niets meer aan te veranderen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:20 schreef Faraday01 het volgende:
Viroloog op NPO 1 zegt dat bij goede zorg er nog steeds 50-100k slachtoffers kunnen vallen voordat 70% immuun isHoewel getallen erg onzeker zijn en afhankelijk van tijd tot vaccin.
De stad in om een boek te kopenquote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:16 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ik blijf niet leven zoals het was, dat is onzin. Dat kan niet eens.
Maar als ik naar de stad wil om te lopen of een boek te kopen, als ik een rondje wil fietsen, als ik op bezoek wil bij een vriendin en we zijn allebei niet ziek, dan doe ik dat gewoon. Ik ga mezelf niet opsluiten.
Tenzij het wordt verplicht. Maar ik vertrouw op de deskundigen hier. Dus als het prima is dat speeltuinen vol zitten met kids, als winkels open zijn, als je naar buiten mag (als je maar de nodige maatregelen treft), dan vertrouw ik daarop.
https://www.ed.nl/dossier(...)etjes-rond~af9834a6/quote:De kans om dood te gaan aan het coronavirus? Ook Dick Koning ziet op internet dagelijks percentages, rekenmodellen en andere statistieken voorbijkomen. Maar van de anesthesioloog-intensivist van het Catharina Ziekenhuis zal geen antwoord komen, ,,Er gaan ontzettend veel enge rekensommetjes rond. Mensen zien statistieken en rekenen uit wat de kans is om dood te gaan. Maar dat is pure speculatie en het zorgt voor angst. Wees er heel voorzichtig mee. Er is nog te veel onbekend.’’
Het Catharina Ziekenhuis functioneert in normale tijden met 16 bedden voor intensive care. Maar ook dit ziekenhuis bereidt zich voor op een verdere uitbraak van het virus. Het aantal ic-plaatsen wordt meer dan verdubbeld.
Extra zuurstof
Er wordt gebruik gemaakt van recent vervangen beademingsapparaten, ‘die nog altijd up to date zijn’, zo verzekert Koning. En het ziekenhuis zet nu ook machines in, die normaal worden gebruikt voor het transport van patiënten. Er is ruimte vrijgekomen omdat het aantal niet-spoedeisende operaties wordt afgebouwd. Minder operaties gaan door, daardoor zijn minder ic-bedden nodig. ,,We proberen de best mogelijke zorg voor de stad en de regio te realiseren.’’
Koning ziet nu dagelijks coronapatiënten. ,,De ziektebeelden lopen sterk uiteen. De overgrote meerderheid herstelt thuis. Een deel moet naar het ziekenhuis voor extra zuurstof. En daar weer een deel van heeft beademing nodig op de intensive care.’’ In zijn ziekenhuis liggen nu twee patiënten op de afdeling voor intensieve zorg. Drie mensen in het Catharina Ziekenhuis zijn overleden aan de gevolgen van corona.
Angst
Dit weekend kwam het verhaal van een 16-jarige coronapatiënt uit Breda naar buiten. Hij ligt op de intensive care aan een beademingsapparaat. ,,Dat krijgt veel aandacht door sociale media. Het voedt ook de angst. Maar het is niet zo dat alle 20-jarige patiënten op de intensive care terecht komen.’’
Ook coronapatiënten onder de 50 jaar kunnen op de intensive care te belanden. ,,Bij normale griep zien we dat soms ook’’, zegt Koning. ,,Maar de sterftecijfers voor jonge groepen zijn bij corona nog steeds heel laag.’’
Het Nederlandse beleid is erop gericht om verspreiding van het virus zo veel mogelijk te voorkomen. Scholen, cafés en sportclubs zijn gesloten. Koning: ,,We willen voorkomen dat het zorgsysteem in één keer zoveel mensen moet verwerken, dat het ons niet meer lukt.”.
Een extra intensive care
Het Catharina Ziekenhuis bouwt nu in feiten twee afdelingen voor intensive care. Een voor coronapatiënten en één voor reguliere patiënten. ,,Dat is minstens zo belangrijk. We zijn een groot ziekenhuis voor mensen met hart- en vaatziekten, kanker en nog meer. We willen het ziekenhuis zo lang mogelijk in de lucht houden, ook voor dat type patiënt. Als iemand een hartinfarct krijgt, moet hij gewoon gedotterd worden.’’
Uit Italië komen nu verhalen waar patiënten noodgedwongen op de gang moesten liggen. Of verhalen van Italiaanse patiënten die alleen stierven omdat nabestaanden hun geliefden niet meer mochten bezoeken. Koning: ,,Ik lees die verhalen uit Italië ook, maar ik ken de werkelijke situatie daar niet. Wij zijn als ziekenhuis echt goed uitgerust. We verdubbelen onze capaciteit. De apparatuur die we gebruik is goed, we doen geen enkele concessie.’’
Onderscheiden van emoties is duidelijk niet je sterkste puntquote:
Hij zei dat de mortaliteit bij dit soort virussen bij voldoende goede zorg onder de 1% kan blijven. Daarna gingen ze even rekenen en kwamen deze cijfers eruit.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Slachtoffers als in zieken of slachtoffers als in doden?
Nou ja, shoppen, je maakt het meteen heel anders. Ik ga naar de stad, duik een boekenwinkel in en ga boeken kopen. Vind ik leuk. Misschien nog wat andere winkels, maar wel met de regels in m’n achterhoofd.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Als het noodzakelijk is, niks mis mee. Maar voor je vertier nu gaan shoppen, vind ik belachelijk. Je kunt het virus verspreiden. Ook met handschoenen aan. Want he doet 1 deur open, handschoenen besmet, vervolgens naar de volgende deur, deur besmet.
Ik dus ook, vrijwel alle symptomen op longontsteking na. Had het drie weken ongeveerquote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:16 schreef Felixa het volgende:
[..]
Zo hoor ik meer en meer mensen: heftige griep gehad met longontsteking, eind vorig jaar/begin dit jaar, die zich nu afvragen of het dit virus geweest zou kunnen zijn. Stiekem hoop ik het wel, dat zou betekenen dat er al wat immuniteit is opgebouwd.
Jammer dat hij niet zegt hoelang geleden hij dat contact had en grappig dat je wel getest kunt worden zonder symptomen als je rijk en beroemd bentquote:Op dinsdag 17 maart 2020 08:57 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Er zijn bijzonder veel mensen zonder symptomen.
Ja inderdaad, dan kunnen we net zo goed doorschakelen. Overigens geldt dit alles tot het moment dat er een goed vaccin of medicijn beschikbaar is. Dan gaan we waarschijnlijk terug naar het oude.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:13 schreef _I het volgende:
[..]
Nice.![]()
Mijn besluit heeft in deze wereld idd nihil effect. Wel moet ik iets met mijn eigen status. Het bedrijf; waarvan het er naar uitziet dat het nooit meer (in dezelfde vorm) zal draaien. En dat wil ik ergens ook niet.
Als dit het nieuwe zijn is, dan wil ik me graag zo snel mogelijk overgeven aan de nieuwe realiteit en verder gaan.
Plastic schermen in restaurants, mondkapjes met bril als de standaard, handschoenen in het openbaar en geen tekenen van affectie meer.
Als volk worden we dat redelijk autistisch en OCD-gestuurd, maar als je groeit als een bacteriekolonie, dan zal je ook andere levensvormen moeten gaan zoeken. Het is een realiteitscheck die we misschien wel nodig hadden.
Twijfel of niet, het is goed en heb er verder vrede mee.
Mwah, en gewoon een frisse neus halen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:21 schreef Elan het volgende:
[..]
De stad in om een boek te kopenDan begrijp je dus echt niets, maar dan ook niets van de bittere ernst van de situatie.
Mensen zoals jij zorgen er voor dat je straks alleen nog naar buiten mag met speciale permissie.
He fijn! Een verstandig bericht dat de krant haalt. Normaalgesproken gaan kranten liever met de sensatieverhalen aan de gang, maar deze keer dus gewoon een nuance.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:21 schreef Zeroku het volgende:
[..]
https://www.ed.nl/dossier(...)etjes-rond~af9834a6/
Dit al voorbijgekomen hier?
Prima dat je het doet omdat je reking houdt met de normen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:22 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Nou ja, shoppen, je maakt het meteen heel anders. Ik ga naar de stad, duik een boekenwinkel in en ga boeken kopen. Vind ik leuk. Misschien nog wat andere winkels, maar wel met de regels in m’n achterhoofd.
Ook fijn dat we de lokale ondernemers nog kunnen ondersteunen trouwens.
Weet je wat het is? Ik moet wat. In normale tijden word ik echt al depri als ik 1 dag thuis binnen zit. Nu werk ik steeds thuis. Dat vind ik niet leuk. Leuk voor een dagje, maar ik mis dan al snel sociaal contact, de domme praatjes. Dat kan via app met mensen uit m’n omgeving en vergaderingen, maar het is toch anders.
Dus zolang het mag, ga ik wel naar buiten, een frisse neus halen, etc.
Ik vertrouw dus verder ook op deskundigen en wat de premier aangeeft.
Nou ja coffeeshops begrijp ik wel, anders krijg je al die straatdealers weer.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:24 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Mwah, en gewoon een frisse neus halen.
Okay, waarom zijn dat soort niet essentiële winkels dan eigenlijk nog open? Zelfs de coffeeshops openen de deuren weer.
Beetje duister om dat zo te roepen. Doelde hij dan op een bepaalde bevolkingsgroep. Hoeveel ouderen en chronisch (zwaar) zieken telt Nederland.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:20 schreef Faraday01 het volgende:
Omdat Nederlandquote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:24 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Mwah, en gewoon een frisse neus halen.
Okay, waarom zijn dat soort niet essentiële winkels dan eigenlijk nog open? Zelfs de coffeeshops openen de deuren weer.
Wij FOK!kers komen sowieso toch al nooit van onze zolderkamer af.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:25 schreef Mar_an het volgende:
Ik heb wel het idee dat voor veel mensen continue binnen blijven hier wel echt makkelijk is. Hoe komt dat?
twitter:GoughCJ twitterde op maandag 16-03-2020 om 17:20:17Now that I am recovering from Covid-19, I want to share my symptoms, and my experience, in case it is of help to anyone else. I've felt pretty rotten the last few days, but am finally improving.
I am only talking about my own experiences - as a patient, not a doctor. (1/n) reageer retweet
Als je thuis kunt werken ben je al het grootste gedeelte van de dag binnen. Die paar uurtjes daarna kun je gewoon Netflixen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:25 schreef Mar_an het volgende:
Ik heb wel het idee dat voor veel mensen continue binnen blijven hier wel echt makkelijk is. Hoe komt dat?
Ik blijf binnen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:22 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Nou ja, shoppen, je maakt het meteen heel anders. Ik ga naar de stad, duik een boekenwinkel in en ga boeken kopen. Vind ik leuk. Misschien nog wat andere winkels, maar wel met de regels in m’n achterhoofd.
Ook fijn dat we de lokale ondernemers nog kunnen ondersteunen trouwens.
Weet je wat het is? Ik moet wat. In normale tijden word ik echt al depri als ik 1 dag thuis binnen zit. Nu werk ik steeds thuis. Dat vind ik niet leuk. Leuk voor een dagje, maar ik mis dan al snel sociaal contact, de domme praatjes. Dat kan via app met mensen uit m’n omgeving en vergaderingen, maar het is toch anders.
Dus zolang het mag, ga ik wel naar buiten, een frisse neus halen, etc.
Ik vertrouw dus verder ook op deskundigen en wat de premier aangeeft.
Indien je het laag weet te houden dan zal het voornamelijk inderdaad ouderen en zwakkere mensen treffen.quote:Op dinsdag 17 maart 2020 09:25 schreef SunZomer het volgende:
[..]
Beetje duister om dat zo te roepen. Doelde hij dan op een bepaalde bevolkingsgroep. Hoeveel ouderen en chronisch (zwaar) zieken telt Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |