abonnement Unibet Coolblue
pi_191883967

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 7 maart 2020 @ 17:48:31 #2
3542 Gia
User under construction
pi_191884270
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:34 schreef luxerobots het volgende:

Deze mensen snappen er geen drol van. Iedereen kan Zwarte Piet zijn en iedereen krijgt snoep. Het is niet zo dat er onderscheid gemaakt wordt tussen blanke en gekleurde kinderen.
Precies, wat een onzin dat het geen feest voor alle kinderen is.
Hoe komen ze erbij?
pi_191884510
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 17:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies, wat een onzin dat het geen feest voor alle kinderen is.
Hoe komen ze erbij?
Dat sommige donkere kinderen er geen lol in hebben ?
Omdat andere kinderen grapjes maken naar hun toe. over hen?
Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?
pi_191884865
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat sommige donkere kinderen er geen lol in hebben ?
Omdat andere kinderen grapjes maken naar hun toe. over hen?
Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?


Ook maar de gaypride verbieden omdat er kinderen mee gepest worden?
pi_191884947
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ook maar de gaypride verbieden omdat er kinderen mee gepest worden?
Goede vraag... open een topic over verbieden van gaypride.
Ik beantwoordde een vraag ...nl "Hoe komen ze erbij "

Ik kom met antwoorden en een voorbeeld wat iemand als kind ervaarde,
pi_191885064
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ook maar de gaypride verbieden omdat er kinderen mee gepest worden?
Hij heeft het niet over verbieden, hij heeft het over deze versie en hij doet niet alsof het hier de VS is of is geweest, haalt er geen dingen bij die er niks mee te maken hebben en legt uit wat volgens het probleem er mee is. Wat wil je nou nog meer? .
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_191885117
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij heeft het niet over verbieden, hij heeft het over deze versie en hij doet niet alsof het hier de VS is of is geweest, haalt er geen dingen bij die er niks mee te maken hebben en legt uit wat volgens het probleem er mee is. Wat wil je nou nog meer? .
Ik reageerde oorspronkelijk hier op:

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij1: ‘Rotterdam, ban Zwarte Piet uit de hele stad’

Rotterdam moet korte metten maken met zwarte piet. Zijn roetveeg-collega is welkom, mits hij zijn afro-pruik thuislaat. Rotterdam moet nu echt kiezen voor een 100 procent racismevrij sinterklaasfeest, vindt Bij1 in Rotterdam. Ook in speeltuinen, winkelcentra en op scholen. Wie niet wil, moet zijn subsidie inleveren.

[ afbeelding ]

Rotterdam koos vorig jaar voor de grote intocht met alleen roetveegpieten. Dat gaat politieke partij Bij1 niet ver genoeg. De partij, die zelf niet in de Rotterdamse gemeenteraad zit, vroeg hier deze week bij de gemeente Rotterdam opnieuw aandacht voor. Sinterklaas is volgens Bij1 nog steeds geen feest voor alle Rotterdamse kinderen, want op tal van plekken zoals bij speeltuinverenigingen, winkelcentra en op scholen is nog steeds de zwarte versie van Piet te zien.

Kwetsend
Vorig jaar had de Rotterdamse afdeling een ‘zwarte pieten-meldpunt’. Meer dan honderd meldingen kwamen binnen, vooral uit IJsselmonde en Prins Alexander. ,,De winkelcentra in IJsselmonde en Prins Alexander hingen vol met kwetsende karikaturen,” weet Bij1-bestuurslid Sandra Salome. ,,Ook bij de intochten leek men zelfs de racistische elementen zo sterk mogelijk uit te willen vergroten.”

Vanuit IJsselmonde, Prins Alexander, Bloemhof, Hillesluis en Feijenoord kwamen meldingen van ouders dat zij hun kind niet naar school hebben laten gaan. Salome: ,,Omdat de school ondanks het verzoek van ouders weigerde een feest voor alle kinderen te organiseren. Ook waren er meldingen over sportverenigingen en gemeentelijke zwembaden die de racistische karikatuur nog onderdeel lieten zijn van de sinterklaasactiviteiten.”

Dat moet stoppen, vindt Bij1. De partij vraagt burgemeester Aboutaleb het gesprek met de scholen aan te gaan. Ook moet hij de subsidie van organisaties stopzetten als ze vasthouden aan zwarte piet, vindt de partij, en bij de gemeentelijke intocht moeten de afro-pruiken voortaan in de verkleedkist blijven.
https://www.ad.nl/rotterd(...)-hele-stad~aab81dad/
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:05:14 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191885599
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:02 schreef Bluesdude het volgende:

Dat sommige donkere kinderen er geen lol in hebben ?
Blanke kinderen hebben geen lol in Keti Koti.

quote:
Omdat andere kinderen grapjes maken naar hun toe. over hen?
Blanke kinderen worden ook gepest en worden ook grapjes over gemaakt.

quote:
Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?
Gevoel... Juist ja.

Flikker toch op met je gejankzak.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:12:42 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_191885727
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat sommige donkere kinderen er geen lol in hebben ?
Omdat andere kinderen grapjes maken naar hun toe. over hen?
Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?


Deze negertjes zijn al verpieterd voor de rest van hun leven.

Laat ze een ruggengraat kweken.

Ik heb ook wel eens ergens geen lol in.
pi_191885998
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:12 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Deze negertjes zijn al verpieterd voor de rest van hun leven.

Laat ze een ruggengraat kweken.

Ik heb ook wel eens ergens geen lol in.
JIj gebruikt het woord " negertjes" als liefkozing toch ?
Zeker niet als minachting op basis van ras , toch ?
Als mensen deze opmerking ook als irritant schofferend of racistisch ervaren... daat kan jij niks an doen, want jij ben hardstikke politiekcorrect en onschuldig .. Niet dan?
pi_191886021
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:05 schreef AchJa het volgende:

Flikker toch op met je gejankzak.
Jij jankt.. ik niet.
Ik geef gewoon een antwoord op een vraag.
Jij wilt kennelijk niet horen dat soms donkere kinderen ZP niet zo leuk vinden.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 19:39:21 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191886143
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:05 schreef AchJa het volgende:
Blanke kinderen hebben geen lol in Keti Koti.
echt wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 19:40:43 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191886173
voor zover dat lollig is natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_191886206
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

echt wel
Hij bedoeld natuurlijk dat er ook blanke kinderen zijn die Keti Koti niet leuk vinden.

Beetje een zwak argument, maar het is precies hetzelfde als roepen dat zwarte piet moet verdwijnen omdat er ook zwarte kinderen zijn die zwarte piet niet leuk vinden. En dat is het argument dat Bluesdude en andere tegenstanders gebruiken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 19:42:47 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191886224
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hij bedoeld natuurlijk dat er ook blanke kinderen zijn die Keti Koti niet leuk vinden.

welke dan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:46:57 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191886320
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
Jij jankt.. ik niet.
"Het gevoel hebben dat" is gewoon gehuil om niks, period. Je kunt er ook voor kiezen om je schouders op te halen en door te lopen ipv "het gevoel hebben" dat ze je te kort doen. Het is gewoon een keuze, simpel zat.
quote:
Ik geef gewoon een antwoord op een vraag.
Nou nee...
quote:
Jij wilt kennelijk niet horen dat soms donkere kinderen ZP niet zo leuk vinden.
Prima dat ze het niet leuk vinden, dat mag. Kinderen in het algemeen vinden wel meer dingen niet leuk. Het is echter geen reden om dat wat ze niet leuk vinden maar af te schaffen dan.
pi_191886343
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Goede vraag... open een topic over verbieden van gaypride.
Ik beantwoordde een vraag ...nl "Hoe komen ze erbij "

Ik kom met antwoorden en een voorbeeld wat iemand als kind ervaarde,
Verbieden waarmee je gepest wordt is gewoon geen goed idee.

Want hoe komt het dat er donkere kinderen zijn die niet met Zwarte Piet gepest worden? Of dat er blanke kinderen zijn die dik varken, brilsmurf of stoplicht genoemd worden?

Hetgene waarmee je gepest wordt is niet de oorzaak van pesten. Pesten heeft met groepsgedrag te maken, waarbij buitenbeentjes en mensen die laag in de hirarchie staan gepest worden.
pi_191886355
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

welke dan
Op dit forum vind je er al genoeg. Daar zullen vast wel kinderen bij zitten.

Boeit verder niks. Daar is een simpele oplossing voor: geen Keti Koti vieren.
En zo zou het ook met Sinterklaas met zwarte piet moeten zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:49:27 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:13:11 #20
3542 Gia
User under construction
pi_191886947
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:02 schreef Bluesdude het volgende:

Dat sommige donkere kinderen er geen lol in hebben ?
Omdat andere kinderen grapjes maken naar hun toe. over hen?
Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?


Kinderen pesten nu eenmaal alles en iedereen die op wat voor manier dan ook opvalt.
Bril, rood haar, donkere huid, krullen, sproeten, te dik, te dun, te lang of te klein.

Denk je nu echt dat zwarte kinderen in een overwegend blank land niet meer gepest worden als zwarte piet verdwijnt?
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 20:16:14 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191887025
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die van mij.
liar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 20:17:08 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191887055
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Op dit forum vind je er al genoeg. Daar zullen vast wel kinderen bij zitten.

Boeit verder niks. Daar is een simpele oplossing voor: geen Keti Koti vieren.
En zo zou het ook met Sinterklaas met zwarte piet moeten zijn.
donkere kinderen weten al nauwelijks wat het is, laat staan dat er blanke kinderen moeite mee hebben

ik snap het, bluesdude dit en dat maar klinkklare onzin moet je niet beantwoorden met klinkklare onzin want zo ziet iedereen eruit als een idioot
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:17:23 #23
3542 Gia
User under construction
pi_191887065
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:31 schreef Bluesdude het volgende:

Jij jankt.. ik niet.
Ik geef gewoon een antwoord op een vraag.
Jij wilt kennelijk niet horen dat soms donkere kinderen ZP niet zo leuk vinden.
Dan vier je het in zwarte gemeenschappen toch gewoon met ongeschminkte pieten.
Waarom blanken hun plezier ontnemen.
pi_191887081
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan vier je het in zwarte gemeenschappen toch gewoon met ongeschminkte pieten.
Waarom blanken hun plezier ontnemen.
"Blanken hun plezier ontnemen."

Toch een enge zin.
pi_191887198
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

"Blanken hun plezier ontnemen."

Toch een enge zin.
Dat die politieke partij van Sylvana wil dat de gemeente de subsidies van de voetbal-of scoutingclub afpakt als ze ergens een zwarte piet voor gebruiken is ook eng. Of dat de gemeente winkeliers aan moet gaan pakken als ze een intocht organiseren met een zwarte piet of als ze ergens een zwarte piet in de etalage hebben hangen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')